De Troontelefoon

De Eerste- en Tweede-Kamerleden van de SP nemen dinsdag op Prinsjesdag na afloop van de Troonrede plaats achter de SP Troontelefoon.

Laat de SP weten wat u vindt van de plannen van het kabinet! Bel de SP Troontelefoon op dinsdag 19 september van 14.00 – 19.00 uur. 0800 – 022 5005 (gratis).

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 17 september 2006 :: 20.21 uur

121 Comments

121 reacties

  1. SP ga zo door dit is eindelijk een goed idee waarbij burgers zich kunnen laten horen over die stomme en vervelende ideeen van dit knude kabinet dus SP mijn steun voor jullie is onomkoombaar en mijn stem heb je voor altijd!

    gr remco

    Reactie door remco — zondag 17 september 2006 @ 20.33 uur

  2. remco — zondag 17 september 2006 @ 20.33
    …………en mijn stem heb je voor altijd!

    Is ook niet een beetje kritiekloos.

    Reactie door C Harms — zondag 17 september 2006 @ 20.52 uur

  3. @2 C. Harms 20.52 uur

    remco — zondag 17 september 2006 @ 20.33
    …………en mijn stem heb je voor altijd!

    C Harms — zondag 17 september 2006 @ 20.52
    Is ook niet een beetje kritiekloos.

    Dat heet vertrouwen C. Harms.
    Bij de SP hebben de leden nog werkelijk vertrouwen in hun partij.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 17 september 2006 @ 21.13 uur

  4. heel goed initiatief! kunnen we daarna direct de peilingen van NOVA even schoffelen.
    dit soort acties zijn in mijn ogen erg nodig om eens het tegendeel te kunnen laten zien,van wat de rechtse media publiceert.

    Reactie door iew — zondag 17 september 2006 @ 21.26 uur

  5. Hmmm..gratis nummer?
    Als dan maar niet ene C. Harms gaat bellen want dat is zonde van de tijd!

    Reactie door Ton — zondag 17 september 2006 @ 21.30 uur

  6. Hee, censuur. Mijn reactie is verwijderd..Haha, dacht ik al, Marijnissen is een soort dictator, alhoewel hij komt wel vriendelijk over….

    Reactie door Hanz — zondag 17 september 2006 @ 21.42 uur

  7. #2 en #3 het is misschien kritiekloos maar ik ben 18 mag voor het eerst stemmen vind politiek wel redelijk interssant en ik voel me geoon fijn bij de SP het geeft mij een gevoel van dat hun er echt zijn voor de burgers en dat vind ik nergens anders dus

    #3 heeft gewoon gelijk met dat mij vertrouwen in de onze partij

    gr remco

    Reactie door remco — zondag 17 september 2006 @ 21.53 uur

  8. soory voor de typfouten bij #7

    gr remco

    Reactie door remco — zondag 17 september 2006 @ 21.54 uur

  9. Ik ben zelden kritiekloos, ik sta voor mijn mening en geef die ook altijd recht in iemand’s gezicht :)
    Maar ik heb ook zeker vertrouwen in onze SP, ik ga er voor 100% voor. Dat is niet kritiekloos, dat is geloof hebben in een partij die minimaal één groot verschil heeft met de andere partijen: geen beloftes maken om stemmen te behalen en vervolgens de kiezer de rug toekeren!
    (natuurlijk zijn er veel meer verschillen, maar deze is wel heel uitzonderlijk in Den Haag).
    SP, we gaan ervoor! Met OPBOUWENDE kritiek!

    Reactie door Monique — zondag 17 september 2006 @ 22.19 uur

  10. #6 Hanz, Mijn posts zijn ook wel eens verwijderd, dan heb je te lang gewacht met het saven van je entry.
    Als je denkt dat Jan Marijnissen hier achter zijn monitor zit en dictatortje speelt door jouw comments te verwijderen dan geef je jezelf iets teveel credit, hahahaha! Hij heeft wel iets beters te doen hoor.
    En hij doet niet alleen vriendelijk, Jan kan een ontzettend vervelend mannetje zijn. Maar wel als het MOET en voor de GOEDE zaak.

    Reactie door Monique — zondag 17 september 2006 @ 22.21 uur

  11. Typisch SP! De troontelefoon… wat is dat toch weer bijzonder. Altijd in contact met het volk willen blijven. Ik houd van de SP en Jan? Politieke topper!! :lol:

    Reactie door Gloria — zondag 17 september 2006 @ 22.22 uur

  12. Heel goed.
    Er is iemand bereikbaar.

    Maar wie weten dat ?.

    Reactie door hendrik dieks — zondag 17 september 2006 @ 22.31 uur

  13. #10
    en daar moeten we trots op zijn!

    gr remco

    Reactie door remco — zondag 17 september 2006 @ 22.36 uur

  14. @12-Remco: Zeker weten!

    Reactie door Monique — zondag 17 september 2006 @ 22.44 uur

  15. Hoi monique
    Wat bedoel je met “Ik ben zelden kritiekloos”

    Mischien niet naar anderen om u ingestudeerde retoriek recht in hun gezicht kenbaar te maken, maar mischien bedoelde hij iets anders met kritiekloosheid?

    Reactie door dave-h — zondag 17 september 2006 @ 23.15 uur

  16. wikipedia over de uitspraak van de paus:

    In his controversial speech of September 12, 2006, Pope Benedict XVI quoted from a dispute around 1391 between Manuel II and a Persian scholar (Dialogue 7 of Twenty-six Dialogues with a Persian), in which the Emperor stated: “Show me just what Muhammad brought that was new and there you will find things only evil and inhuman, such as his command to spread by the sword the faith he preached.” He then continues, saying, “God is not pleased by blood – and not acting reasonably (syn logo) is contrary to God’s nature. Faith is born of the soul, not the body. Whoever would lead someone to faith needs the ability to speak well and to reason properly, without violence and threats… To convince a reasonable soul, one does not need a strong arm, or weapons of any kind, or any other means of threatening a person with death…”

    moet daar niet eens een stukje aan gewijd worden aangezien de moslims hier weer laten zien hoe achterlijk ze zijn? (weer zijn er doden gevallen)

    Reactie door cugel — zondag 17 september 2006 @ 23.29 uur

  17. Hé Cugel (is dat je echte naam? vast niet toch?) We hebben het hier over de Troontelefoon, een serieus initiatief om mensen te laten vertellen wat zij vinden van dit kabinet. Waarom moet de Paus en zijn uitspraken over de moslims daarbij worden gesleept? En trouwens: hoezo zijn “de moslims” “achterlijk”. Hou op met dat domme gekwaak en lever een bijdrage waar mensen wat aan hebben.

    Reactie door elma verhey — zondag 17 september 2006 @ 23.50 uur

  18. O ja natuurlijk…dinsdag weer poppenkast.

    Reactie door e.krul — zondag 17 september 2006 @ 23.50 uur

  19. Hoedjesdag ja.

    Reactie door e.krul — zondag 17 september 2006 @ 23.51 uur

  20. 16
    van cugel

    het gevoel voor nuances ontbreekt

    Reactie door e.krul — zondag 17 september 2006 @ 23.54 uur

  21. Krul mag ook wel wat “normaler” reageren. Kom uit je luie stoel man, en vertel de SP dinsdag wat je vindt. En niet op basis van wat je nu al vindt, maar op basis van wat je dinsdag te horen krijgt.

    Reactie door elma verhey — zondag 17 september 2006 @ 23.55 uur

  22. @elma verhey — zondag 17 september 2006 @ 23.50
    sorry als ik jullie gezellig onderonsje doorbreek met een stukje waarover ik denk dat Jan ook zou moeten publiceren.
    Cugel is de antiheld uit een science fiction boek dat ik lang geleden heel leuk vond (je vind het met google direct).
    En ik vindt het wel zo prettig om niet met naam en toenaam op het internet rond te zwerven, zeker als ik wat kritisch ben over de islam. Voor je het weet hebben je kinderen een mes tussen hun ribben.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 0.02 uur

  23. Ik weet niet of ik het wel wil horen dinsdag

    Reactie door e.krul — maandag 18 september 2006 @ 0.04 uur

  24. mag ik zelf kiezen?

    Reactie door e.krul — maandag 18 september 2006 @ 0.04 uur

  25. @e.krul — zondag 17 september 2006 @ 23.54
    oke, ik weet dat er ook heel aardige moslims zijn: de moeder van mijn kinderen is er een van, maar die is ook nogal kritisch over de onderdrukking van vrouwen in de islam.

    Maar laat me jullie niet weerhouden van een interessante discussie over de “troontelefoon”. Ik wilde Jan alleen even attenderen op een sappig volgend onderwerp.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 0.08 uur

  26. @22
    Is het ook mogelijk want ik wil me ook een oordeel vormen hoeveel kinderen hier in Nederland al aan ten offer zijn gevallen door de jou geschetste situatie.
    Misschien ook want zo maar getallen noemen is ook niet juist ,plaats en tijdstip van deze voorvallen en de leeftijd van deze kinderen.

    Reactie door Jofel — maandag 18 september 2006 @ 0.13 uur

  27. Ben het met je eens, het ontbrak als item wel, waarschijnlijk had Jan geen zin in vreemde scheldpartijen op zijn log en dan is het ook nog zo dat er weinig in valt te brengen als mensen geen nuances willen zien of horen.

    Wat ik gek vind is dat de paus niet met de zelfde vaart ook even de inquisitie heeft vermeld, terwijl hij het kwaardaardige van de Isalm volgens een paus uit omstreeks 1300 aanhaalde.

    Reactie door e.krul — maandag 18 september 2006 @ 0.13 uur

  28. @16
    Goed van die Paus dat hij dat nog wist van zo lang geleden.
    Wie zou hem dit in het oor gefluisterd hebben, zou onze god dan echt bestaan en heeft hem hier op attent gemaakt.
    Of zouden er andere kwaadaardige goden achter zitten, die graag het vuurtje een beetje op willen laten laaien en ziet men al met veel plezier de brandstapels te gemoed.
    Gelovigen zijn best gek op vechten dat laat de geschiedenis wel zien.
    Ik hou me maar bij een eenvoudig eerlijk telefoontje

    Reactie door Jofel — maandag 18 september 2006 @ 0.24 uur

  29. @Jofel — maandag 18 september 2006 @ 0.13
    Sorry Jofel, ik moet in gebreke blijven. Hier val ik door de mand als de gemene haatzaaier die ik ongetwijfeld ben. Het was alleen zo dat ik voor mezelf niet erg bang ben, en dus maar met de belangrijkste reden kom dat ik anoniem op internet rondloop. (En dan ook nog overdrijven, foei!)

    @e.krul — maandag 18 september 2006 @ 0.13
    Dank voor het begrip. Om op je tweede alinea in te gaan: ik ontken niet dat in de hele historie het christendom waarschijnlijk meer kwaad heeft aangericht dan de islam. Maar nu is dat zeker niet meer zo. Ik had het nu alleen even over het opvallend ontbreken van een voor moslims mogelijk pijnlijk onderwerp op Jan’s blog. Maar ik wil het onderwerp niet veranderen. Laten we rustig on topic blijven dan ga ik nog even naar bed, want morgen vroeg weer op. See ya.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 0.32 uur

  30. Wattenstaafie — zondag 17 september 2006 @ 21.13

    Iedereen kan zijn favoriete partij laten vallen als bijv. de koers verandert. Behalve natuurlijk domme schapen.

    Reactie door C Harms — maandag 18 september 2006 @ 0.48 uur

  31. 29 cugel

    sommige uitspraken van jou kan ik echt niet waarderen

    Reactie door e.krul — maandag 18 september 2006 @ 0.50 uur

  32. De Fietsband.

    Vanmiddag zag ik in Den Haag een verlengde fiets met vijf mannen en instrumenten.
    Rode jasjes aan maar geen politieke voorkeur.

    Rondje draaien, weer muziek maken.

    Tuba, accordeon, slagwerk (basedrum op achterkant van fiets en highhat op stuur), klarinet en trompet.

    Hartverwarmend.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 18 september 2006 @ 1.25 uur

  33. Welke publieke ruchtbaarheid is aan dit telefoon nr.gegeven? Met daarbij vermelding dat objectieve beantwoording van vragen gegarendeerd is?
    Dit moge moeilijk qua vertrouwen in de politiek verkoopbaar zijn , maar wel m.i. een groot SP en campagne punt waard.

    Reactie door maria — maandag 18 september 2006 @ 1.35 uur

  34. Nou Cugel, ik vind je tamelijk hysterisch met je opmerking dat je zo een mes tussen je ribben te pakken hebt als je iets kritisch over de islam zegt. Jan neemt ook geen blad voor zijn mond – niet als het over luie uitkeringstrekkers gaat die wel eens aan de slag zouden kunnen, en ook als het om moslims gaat met foute ideeen. Doe dus niet zo suf en kwasi belangrijk man. Gewoon een beetje lef tonen. Of behoor jij ook tot die Wilders-kliek die de status meent te moeten ontlenen aan’beveiliging’?

    Reactie door elma verhey — maandag 18 september 2006 @ 1.48 uur

  35. @ 25 Cugel

    Ik denk ook dat Jan M dit onderwerp een beetje ontloopt. Hij kent ons…
    In een ander item “als een tuinslang” ben ik er voorzichtig over begonnen, maar weinig reactie.
    Ik vind het beslist niet handig van de paus om het zo eenzijdig te gebruiken. Een betere balans was geweest als hij ook het oude christelijke geweld had meegenomen.
    Wie weet gooit Jan ons er nog op los?

    Maar dan begrijp ik ook niet dat de paus zijn ramen niet opengooit en openlijk tegen alle oorlogen protesteert. Ook die van Israel naar Libanon. En o.a.Irak, Afghanistan. Hij moest roepen: In Naam van Jezus Christus: STOP BUSH!
    Dus cugel, christenen of moslims… nog heel veel achterlijken genoeg op onze planeet.

    A propos: Toen ik zag staan troontelefoon, dacht ik even dat Beatrix een rechtstreekse lijn met het volk wilde. Kijk, dan ben je een toffe queen!

    Reactie door Gloria — maandag 18 september 2006 @ 2.01 uur

  36. Gewelig initiatief SP,blijkt maar weer eens hoe dicht deze partij bij het volk staat!

    Reactie door Magyar — maandag 18 september 2006 @ 7.23 uur

  37. @35
    Natuurlijk is er ook vanuit de Christelijke kerk veel geweld geweest, maar vergeet niet wat daar de reden voor was. De Musselmannen (zo noemden we ze toen in Europa) hadden de heilige plekken bezet en hebben zelfs kerken afgebroken die op belangrijke plaatsen uit de bijbel stonden. Ook weerhielden ze Christenen van het bezoeken van die plekken.
    Daarop zijn de Kruisridders opgericht. Ik ben het ermee eens dat die zich ook niet altijd netjes hebben gedragen.

    Jammer dat het stukje tekst van de paus dat geciteerd wordt niet compleet is, want met dat stukje over lichamelijk geloof en overtuigen zonder geweld krijgt het een totaal andere ondertoon.

    Wat betreft de troontelefoon: ik kan mijn ei op de SP-site wel kwijt. Wat tot nu toe is uitgelegd wordt al net zo triomfantelijk aangekondigd als het zoet waar we op zitten te wachten. Ik kan me nl niet voorstellen dat 8 jaar inleveren goed gemaakt gaat worden met nog geen 12 euro per maand kinderbijslagverhoging. De uitgelekte loonsverhoging is wederom niet voor mij.

    Reactie door Irma — maandag 18 september 2006 @ 8.41 uur

  38. Begrip en respect oogst je niet door anderen ‘achterlijk’ te noemen.

    Reactie door Monique — maandag 18 september 2006 @ 9.11 uur

  39. @37 Irma
    hoe Christelijk is het om in Darfur tot op heden nog steeds weg te kijken,terwijl Moslim milities daar moordend verder trekken? want daar hoort men zeer weinig over,zo weinig dat nu zelfs filmsterren om de aandacht daarvoor moeten gaan vragen…

    Reactie door iew — maandag 18 september 2006 @ 9.40 uur

  40. @iew

    Tja, ik heb nooit gezegd dat de wereldpolitiek erg Christelijk was, erger nog, zelfs niet sociaal. Volgens de VN willen ze wel troepen inzetten maar de regering houdt dat tegen. Raar argument.

    Er had jaren geleden al moeten worden ingegrepen in Darfur. De holocaust kan dus wel degelijk opnieuw gebeuren.

    Reactie door Irma — maandag 18 september 2006 @ 9.51 uur

  41. OFF TOPIC
    maar binnen 5 minuten is er de herhaling
    van Buitenhof, 17 september, waarin ook
    mevrouw Bénédicte Ficq ook aan het woord
    was. Verschillende van haar uitspraken hebben mij duidelijk verbaasd en mogelijk
    zelfs verontrust. Ben ik de enige die er
    mogelijk wat irritaties aan overhield?
    Ook ik ben op die prachtige dag binnen
    gaan zitten om de politiek te blijven vol-
    gen, goed hé van zo’n doorsnee burger(es)
    en waar mw Ficq sprak over ‘dat het publiek maar niet van alles moet roepen’
    vraag ik me af, of haar niet een uitgebreide discussie aangereikt moet gaan
    worden over de Vrije Meningsuiting en zou
    daar een goed kaliber mannen en vrouwen
    van haar manier van doeén én dénken graag
    bij vertegenwoordigd willen zien.
    Nu het publiek eindelijk de mónd opendoet
    moet die niet worden gesnoerd door diegenen, die zich met macht omkleed hebben,en anderen dat menen te kunnen ont-
    zeggen. Teveel weerwoord of tegenspraak
    komt in bepaalde ‘kringen’ dus niet heel
    erg gelégen en dát werpt veel vragen op!

    Reactie door Madelief — maandag 18 september 2006 @ 10.00 uur

  42. @40 Irma
    het was niet als beschuldiging naar u toe bedoeld,meer een constatering dat het Christelijke goede nog ver te zoeken is.
    en in mijn ogen nog steeds hetzelfde is als honderd jaar geleden,het zit alleen in een andere verpakking en word anders uitgedragen.
    want wat is er nu zo veranderd aan het Christelijke geloof? als ik bv Bas vd Vlies laatst weer hoorde in het debat over de Sharia,of beter gezegd inneens niets meer wilde zeggen…

    Reactie door iew — maandag 18 september 2006 @ 10.10 uur

  43. Jawel mensen we gaan er 1% op vooruit ; geweldig niet ?
    Hier blijkt weer de Nederlandse kruideniers mentalitiet !
    We jatten natuurlijk weer 4-5% van de arbeider , maar dat wordt er natuurlijk niet bijvermeld ; Dus als je het doorhebt ,kies je natuurlijk niet voor kruideniers !

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 10.18 uur

  44. @30 C. Harms

    “Iedereen kan zijn favoriete partij laten vallen als bijv. de koers verandert. Behalve natuurlijk domme schapen.”

    Leuk geprobeerd!
    Je onderschat het idealisme én het bevatting- en duidingvermogen van de wáre socialist!
    Dit idealisme is nl. niet onderhevig aan de koers, althans als je met koers de beurskoers bedoeld.

    Tja, en voor wat betreft diegenen die zich wél laten leiden door wezenlijke fluctuaties op de beurskoers, fluctuaties die hén persoonlijk treft en aan de hand hiervan hun zogenaamde principes bijstellen, als je in die paar door mij hierboven geciteerde regeltjes, als je daarmee op die groep doelt, ja, dan begrijp ik je: dat zijn natuurlijk de “intelligente” schapen.
    Maar zoals duidelijk moge zijn, zijn deze “intelligente” schapen geen socialisten. Voor zulke mensen is een ander woord gereserveerd: het woord opportunist.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 18 september 2006 @ 10.22 uur

  45. Gebruik die Donner ,geestverrijkende middelen ; weet hij niets over de grondwet ?( notabene een jurist ? )

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 11.13 uur

  46. Het is voer met jullie droom, zelfs zweden gooit links nu van de troon.

    Ja je leest het goed, zelfs zweden gaat nu richting rechts, toch misschien een teken aan de wand dat links echt niet werkt?

    Reactie door Frank — maandag 18 september 2006 @ 11.14 uur

  47. je bedoelt de “Rechtse ”
    linkse in Zweden ?
    Heel begrijpelijk : daar heb je politiek gezien , niet zoveel keuze !

    Zo zijn de communisten in de Oosbloklanden nu uiters rechts geworden .

    Maar wta heeft de Nederlander voor keuze : de SP is nog de enigste fatsoenlijke partij die het opneemt voor de in aantal toenemende verdrukte ! De keuze is dan niet zo moeilijk om de kiezen voor niet de VVD , CDA en PvdA !

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 11.31 uur

  48. Met name de PvdA is de partij van belazeren van de arbeider en dat meent sociaal te zijn : menig hebben dit ,persoonlijk ondervonden als de VVDers met een rood jasje !

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 11.33 uur

  49. Ach nee Frank….de socialistische heilstaat in Zweden is verkeerd uitgevoerd. Of…ehh…het is verpest door het groot kapitaal. Net als in Cuba, Korea, USSR.
    Nee, ONZE heilstaat wordt pas goed.

    Reactie door Gerlach — maandag 18 september 2006 @ 11.47 uur

  50. Als ik lees dat onze overheid (BuZa) 630.000 euro subsidie heeft gegeven aan een Amerikaanse neo-con organisatie om “de democratie in Iran met geweldloze middelen” te bevorderen, dan krijg ik warempel zin om SP te stemmen…

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — maandag 18 september 2006 @ 12.01 uur

  51. Leuk initiatief van de SP, maar ik ga niet bellen – ik lees het wel in de krant wat ze nu weer voor mooie plannen hebben.En dat belachelijke gedoe met die Gouden Koets, laat Bea de fiets pakken, het Noordeinde is vlakbij tenslotte. En die koets verkopen t.b.v. bijv. de voedsel
    banken, zoiets.
    En dan al dat gezeur over wat voor hoed Maxima op heeft en welk duur pakje Laurentien draagt – het zal me een zorg zijn.
    22 November, daar moeten we het van hebben. Leve de SP!!

    Reactie door Marjolein — maandag 18 september 2006 @ 12.24 uur

  52. Gerlach — maandag 18 september 2006 @ 11.47

    Cuba experimenteer met het kapitalisme door het commerciele toerisme in te voeren. Heel slim van Raúl Castro om dat te doen, want anders was het regime in Cuba nu ook al weggeweest.

    Reactie door C Harms — maandag 18 september 2006 @ 12.56 uur

  53. Dankzij commercie enige inkomsten en welvaart in Cuba.

    Reactie door C Harms — maandag 18 september 2006 @ 12.58 uur

  54. @37
    Qoute: “Natuurlijk is er ook vanuit de Christelijke kerk veel geweld geweest, maar vergeet niet wat daar de reden voor was. De Musselmannen (zo noemden we ze toen in Europa) hadden de heilige plekken bezet en hebben zelfs kerken afgebroken die op belangrijke plaatsen uit de bijbel stonden.”

    Oh gelukkig… er was een reden voor, dat maakt het een stuk minder erg!!!
    Wat een onzin zeg…. Dit geeft alleen maar aan hoe kortzichtig vanuit welk-geloof-dan-ook wordt gedacht… “Dat van ons is een stuk minder erg dan dat van hun” En kom niet aan met vrijheid van Godsdienst want dat bestaat ook al niet… Het geloof wordt er van jongs af aan met angst en beven ingetimmerd, ook wel indoctrinatie genaamd… Het zou pas vrijheid van Godsdienst MOGEN heten als op je 18e de mogelijkheid hebt te kiezen kiezen voor het geloof en niet zoals nu 18e de (on)mogelijkheid hebt om af te stappen van het geloof en dan de rest van je leven zonder familie jezelf blijven afvragen of je alsnog toch niet in de hel terechtkomt.

    Ik zeg altijd: Als er wel een God bestaat dan zal ik Hem zeggen dat Hij/Zij, met al zijn middelen, mij niet heeft kunnen overtuigen van zijn aanwezigheid. (Wie een wereld kan scheppen moet op zijn minst de overtuigingskracht bezitten mij te laten geloven)

    Reactie door bommell — maandag 18 september 2006 @ 13.00 uur

  55. @52 C Harms
    Wat wil je nou zeggen met dit bericht… dat de SP voorstander zou zijn van een communistisch model… Volgens mij staan er in het verkiezingsprogramma van de SP genoeg onderwerpen die de economie juist ten goede komen… Maar dan wel zonder de lagere inkomensgroepen of de zwakkere in de samenleving tekort te doen…

    Reactie door bommell — maandag 18 september 2006 @ 13.18 uur

  56. @21 elma,
    “Krul mag ook wel normaler reageren.”

    Ik heb in de reactie van “Krul” niets abnormaals kunnen lezen.
    Je zegt:
    “Kom uit je luie stoel man, en vertel de SP dinsdag wat je vindt. En niet op basis van wat je nu al vindt, maar op basis van wat je dinsdag te horen krijgt.”

    Je weet ook niet dat Krul een mevrouw is?
    Misschien dat je reactie dan anders was?
    ( o jee, mag ik dat wel zeggen?)

    Reactie door Gandalf — maandag 18 september 2006 @ 13.22 uur

  57. @ e.krul — maandag 18 september 2006 @ 0.50
    qoute:
    “sommige uitspraken van jou kan ik echt niet waarderen”

    ik zie niet in wat er in mijn antwoord problematisch is, maar als je er niet op in wilt gaan: dat is je recht. prettige dag dan maar.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 14.01 uur

  58. Nou Gandalf, kan je niets abnormaals aan Krul lezen?
    Normaal kan ik het niet vinden, maar ook daar zijn onderscheidingen in, en die ziet U?

    Goeden middag overigens.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 18 september 2006 @ 14.04 uur

  59. @46

    Dat links nu verloren heeft in Zweden heeft niet zozeer te maken met een falend links beleid, maar gewoon dat de gemiddelde zweed (“medelsvensson” noemen ze dat daar) een beetje uitgekeken is op de gezichten van links. Nu krijgen de sociaaldemocraten de kans zichzelf weer even te verjongen en wat nieuw elan te krijgen, en over vier jaar komen ze gewoon weer aan de macht, want dan hebben de mensen allang weer door dat rechts het leven er alleen maar moeilijker op maakt.
    Zo’n intermezzo is in Zweden wel vaker voorgekomen. In hun hart zijn de meeste Zweden links.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 14.23 uur

  60. @elma verhey — maandag 18 september 2006 @ 1.48
    Dat van dat mes tussen de ribben heb ik in mijn volgende posts uitgelegd: wel even lezen, elma. (je bent TvG toch nog niet vergeten? en nu met de non die gedood zou zijn omdat de paus een puur academische toespraak hield, met sommige gelovigen kun je niet voorzichtig genoeg zijn; eigenlijk natuurlijk voornamelijk met moslimgelovigen: andere geloven lijken wat vreedzamer te zijn)

    Het valt me trouwens op dat ik tamelijk beleefd blijf, terwijl ik van jou toch termen als “domme gekwaak” hoor.
    Als je inhoudelijk wilt reageren dan merk ik dat misschien wel (als ik tussen mijn werk door even kan kijken wat hier gebeurt) en anders gegroet.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 14.25 uur

  61. van bommell — maandag 18 september 2006 @ 13.18

    Veel hier zijn anders razend enthousiast over Fidel Castro en wijlen Che Guevara en hun land. Bovendien is jullie verkiezingsprogramma een compromis, net als dat van rechts in Zweden. Anders hadden ze daar niet gewonnen.

    Reactie door C Harms — maandag 18 september 2006 @ 14.32 uur

  62. Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 14.23

    De ‘deskundige’ die alles ‘weet’ over Zweden. Afgestudeerd?

    Reactie door C Harms — maandag 18 september 2006 @ 14.36 uur

  63. Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 14.23

    Daar gewoond?

    Reactie door C Harms — maandag 18 september 2006 @ 14.37 uur

  64. @62,63

    Ik heb daar tussen 1999 en 2004 gewoond en gewerkt. En ik lees nog steeds de zweedse kranten op internet. Je zou dus kunnen zeggen dat ik best wel een beetje weet van de situatie daar :)

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 15.17 uur

  65. @63
    Het regent hier bij jij ook C Harms.

    Reactie door De Hakker — maandag 18 september 2006 @ 15.18 uur

  66. @58 Beste Ouwe Dirk,
    Ook overigens, ik bedoel goedemiddag.
    Direct rijst bij mij de vraag wat is abnormaal?
    Als ik zie wat men her en der tegenwoordig als norm – dus normaal – beschouwd, wordt het moeilijk voor mij om dat te duiden. Wie het weet mag het zeggen.
    Dit alles natuurlijk met een vette knipoog.

    Ps. Is er nog wat humor in deze donkere tijden?

    Reactie door Gandalf — maandag 18 september 2006 @ 15.18 uur

  67. @52 C Harms.
    Een grote rem op de economische ontwikkeling van Cuba is de eeuwigdurende blokkade van de “regimes” in de USA geweest. Desondanks heeft men in Cuba kostenloze gezondheidszorg die er wezen mag. Gek dat een wijziging in het beleid van een land als Cuba, dat ietsje meer in de richting van markteconomisch denken gaat, juist door de aanhangers hier ter plaatse van die markteconomie, zeg maar liberalen, met sarcasme wordt begroet. Stemmingmakerij misschien?

    Reactie door Gandalf — maandag 18 september 2006 @ 15.32 uur

  68. ik zou wel eens willen weten hoe het verdergaat met de wao keuringen,en of de mensen die niet meer kunnen werken er nog wat bijkrijgen, ben zelf afgekeurd ,en ik leef onder de bijstand

    Reactie door diana — maandag 18 september 2006 @ 15.49 uur

  69. De zusterpartij van de SP in Duitsland – de Linkspartei.PDS – heeft gisteren bij de deelstaatverkiezingen in Berlijn een groot verlies geleden. De Linkspartei.PDS vormde daar de coalitie met de sociaal-democratische SPD.

    Laat dit een waarschuwing zijn voor de SP. In een eventueel kabinet met de PvdA moet de SP herkenbaar blijven. Anders moeten we er gewoon niet aan beginnen!

    Reactie door Jessica — maandag 18 september 2006 @ 15.51 uur

  70. Ach ja , dat heb je met die oude Paus : de man is de klus kwijt , hij moest iets voorlezen en heeft de tekst van een stappeltjes van zijn bureau gepakt ; jammer dat deze even niet naar de datum heeft gekeken ; zijn gevolg is denk ik ook niet meer te vertrouwen ?

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 15.51 uur

  71. @51. helemaal mee eens, met die poppenkast moeten ze maar eens een keer stoppen. en wat er gepresenteerd wordt zou mij een biet wezen. beetje voorspelbaar ook, de verkiezingen komen er aan, dus het zal wel een rooskleurig verhaal worden om te laten zien hoe goed cda en vvd het wel niet doen. Helaas werkt het waarschijnlijk ook nog en zitten we dadelijk weer met die lui opgescheept. Kom op SP, laat van je horen, zodat iedereen weet waar je ook op kan stemmen

    Reactie door henksp — maandag 18 september 2006 @ 16.04 uur

  72. @54 Bommell

    Maar wat is er meer te overtuigen dan het te laten zien? Hier gaat op: Eerst zien, dan geloven!
    Kijk om je heen en zie. Het ligt er aan hoe je kijkt. Ik ben me er bewust van dat we nog niet een grasspriet kunnen maken. (Uit niets)
    Pak een blad en zie de nerven. En dat is nog maar wat afvalt. Het hele levende organisme is toch overtuigend genoeg om te beseffen dat we dit niet zelf gecreeerd hebben. Het heelal en zie: we zitten hier vastgenageld door de zwaartekracht. Kijk naar boven en je beseft dat we in iets schouwen waar zoveel is en wij er niet bijkomen.
    Hoe dan ook heb ik begrepen dat er meer is dan ons persoonlijk brein en dat we niet alles moeten neerhalen naar die 8% gemiddeld denkvermogen. En misschien heb jij het voor jezelf ook opgelost met “toeval”, maar dat is te simpel. Wel heel toevallig dat alles zo precies ‘op z’n plek is gevallen’. Toch?

    Reactie door Gloria — maandag 18 september 2006 @ 16.10 uur

  73. @Gloria — maandag 18 september 2006 @ 2.01 (Was nummer 35).

    bedankt voor je aardige reactie. Ik heb ook even alles jouw betreffende doorgelezen bij “als een tuinslang” en ik zie dat je politiek bedrijft vanuit christelijke overtuiging, maar af en toe je toetsenbord “doopt in azijn” zoals iemand het mooi uitlegt.

    Als ik dat lees vraag ik me af of ik hier wel moet posten, want je lijkt veel te idealistisch om cynisch op te reageren.
    Mijn voornaamste punt is dat ik denk dat de islam nu fout bezig is, hoewel ik niet de illusie heb dat anderen in principe beter zijn.
    Toch denk ik dat we de terroristen serieus moeten nemen als zij zeggen dat ze een oorlog tegen het westen zijn begonnen die ze niet op willen geven tot al hun doelen bereikt zijn. Doelen waar wij niet mee kunnen instemmen.
    En vanuit jouw christelijke instelling zul je het met mij eens zijn dat de terreur die zij gebruiken om hun doel te bereiken betekent dat ze absoluut verwerpelijk zijn. Hoewel jij het misschien wilt vergelijken met de “terreur van Israel, Amerika en het westen”. Daarover valt te discussiëren, maar misschien niet bij dit onderwerp.
    “Ik denk ook dat Jan M dit onderwerp een beetje ontloopt. Hij kent ons…”:
    Ik ken jullie nog niet zo goed, en heb ook niet veel tijd om hier te reageren, maar daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar: wat is er met Jan of zijn reageerders dat hij dit onderwerp liever vermijdt? Iedereen te pro moslim?

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 16.13 uur

  74. Beste Marjolein : Die goudenkoets is niet geheel van goed , bovendien kunnen de paarden eens hun benen strekken : Het is een leuk onderdeel van een poppenkast : je ziet niet zoveelpoppenkasten !
    Je kan heel veel lolmaken over die belachenlijke hoeden : en je kan puzzelen wie de koningin is en wie niet .

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 16.17 uur

  75. @72, Gloria

    Ik ben overtuigd atheist, maar wat anderen vinden moeten ze absoluut zelf weten.
    Ik zal dus niemand proberen te “bekeren”.

    Ik wil wel twee kleine puntjes aangeven (en ik zou er veel meer kunnen noemen) die voor mij aantonen dat er geen schepper (m/v) is.

    1 Het menselijk skelet is qua ontwerp geoptimaliseerd voor het lopen op vier poten. Een goeie ontwerper had zich moeten realiseren dat er aan het skelet van een tweebenig wezen heel andere eisen gesteld worden dan aan dat van een vierbenig wezen.
    Dankzij deze ontwerpfout kampen miljoenen mensen met rugklachten.

    2 De sluipwesp legt haar eitjes in rupsen. Deze rupsen worden dan gedurende weken langzaam van binnenuit opgegeten door de wespenlarve, en legt uiteindelijk het loodje. Als er een schepper is heeft hij/zij een vervelend sadistisch trekje.

    Maar nogmaals: ik ben er niet op uit om mensen van hun geloof te laten vallen.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 16.27 uur

  76. Ik geloof ook dat we van het woord ‘zwakkeren’ af moeten. Wie zijn dan de ‘sterkeren’?
    De mensen die met poen kunnen zwaaien? En zich daardoor de ‘bezitters’ van de Aarde mogen noemen?
    Er zijn geen sterkeren en zwakkeren. Wel zijn er egoisten. Zij draaien rondjes om hun ego-is-me! Je zou je af kunnen vragen of dat niet zwak is. Wie is sterk? Is er iemand onder ons die de dood kan tegenhouden?
    We zitten dus allemaal in hetzelfde schuitje en het is toch te gek voor woorden dat de ene drenkeling zich beter voelt dan de andere.
    Maar ja, ik vrees dat de troontelefoon hier ook gen antwoord op heeft.

    Reactie door Gloria — maandag 18 september 2006 @ 16.32 uur

  77. Ja,ja ; zo is Balkenelende Kabinet toch ook bezig ? We weten dat God gekozen heeft voor Balkenelende en dat er grote groepen hem als de leider beschouwen ; Is Balkenelende dan Jezus ?

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 16.33 uur

  78. @Gloria — maandag 18 september 2006 @ 16.10 (tot nu toe nog nummer 72)
    Mee eens: kijk! Maar dan hebben we de wetenschap, en die toont aan dat alles zo complex is dat geen “persoon” het zou kunnen verzinnen (laat staan maken). Wij als denkende wezens zijn ongelooflijk veel kleiner. Moeten we nu een god veronderstellen om alles te verklaren? Dan plak je aan iets onbegrijpelijks iets anders onbegrijpelijks vast en dat heeft geen enkele zin.

    Nu zou het wel zo kunnen zijn dat godsdienst sociaal en in vele andere opzichten erg nuttig is en zijn nut niet kan vervullen zonder absoluut geloof.
    Maar als je de verschillende godsdiensten ziet en hun historie en alles wat er fout gaat in een mensenleven, dan denk ik toch dat ik moeilijk in één godsdienst kan geloven.
    Ik leef met mijn eigen synthese van alles wat ik ooit gelezen (gehoord en gezien) heb.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 16.38 uur

  79. Ik lees net de Reactie van Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 16.27
    :helemaal mee eens.
    Maar ik moet nog even gauw aan het werk voor ik naar huis kan, boodschappen doen.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 16.42 uur

  80. @ 73 cugel

    Oh nee cugel dat bedoel ik niet.(pro moslim)
    Ik bedoel eerder dat Jan M. wel in kan schatten wat een eindeloze litanie dit gaat worden. De voor en tegens. De moslimhaters, de christenhaters, de ‘objectieveren’, de… nou ja, ga maar door! Maar nu zit ik iets in te vullen wat misschien helemaal niet klopt. Het kan zijn dat de paus geen politiek relevant onderwerp is? Jan kan het weten.

    Reactie door Gloria — maandag 18 september 2006 @ 16.46 uur

  81. Volgens mij stammen gewoon af van de apen ; kijk maar de leden van het huidige kabinet : ze apen alles van elkaar na en van anderen apen in het buitenland ;
    beschouw zo’n Busch : die lijkt toch meer op een aap dan mens : Ik denk dat hij thuis in de tuin aan takken hangt .

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 16.49 uur

  82. Het wordt tijd dat we alle geloven om hakken.
    Het geloof is net als een boom die wil ook de hemel ingroeien terwijl hij of zij moet beseffen dat dit niet kan en de hemel niet bestaat.
    Als straf voor dat onzinnige gedrag van de boom hak ik ze zonder genade om.
    In de geschiedenis hebben de gelovigen ook al heel wat gehakt al waren dat meer koppen en ledematen.
    Nu hakken ze nog steeds op elkaar maar in een modern jasje met hakbommen.
    Ik wou graag bij het oude handwerk blijven en hak de gelovigen om waar ik ze kan hakken.
    Terwijl ik op deze site dacht alleen maar stevig hout tegen te komen vlieg me de ene na andere gelovig geneuzel hout om de oren.
    Dus de komende tijd zullen de spaanders van dat hout hier rond vliegen.
    Mijn doel is als hakker dat ik elke boom laat sneuvelen ook elke gelovig geneuzel is mijn doel het om te hakken.

    Reactie door De Hakker — maandag 18 september 2006 @ 16.51 uur

  83. Goed antwoord, Gloria, bij GeenStijl hadden ze over dat onderwerp meer dan 1200 reacties. En ja, misschien weet Jan wel dat aan dit toch wel relevante onderwerp voor de SP geen eer te behalen valt.

    Reactie door cugel — maandag 18 september 2006 @ 16.55 uur

  84. @67 kostenloze gezondheidszorg in cuba die er mag zijn. Wat een uitspraak! Cuba is een groot shit, De burgers praten niet zo snel over hun communistische leider. Alleen naar zijn mond anders kun je in problemen komen.Want alles wordt gecontroleerd !!Het kan je buurman zijn.Dan de schuld gevem aan america doordat heeft cuba problemen. Het blijft vuile communistische staat! Met of zonder blokkering van america.

    @59 Zweden hebben een linkse hart. wat een bullshit. Ze zijn er zat van!!! waarom kiezen ze iets anders ??????

    Reactie door Dave — maandag 18 september 2006 @ 17.00 uur

  85. @ 78 cugel

    Maar wat is wetenschap? Dat weten dat zich begeeft binnen die 8 a 10%? (Of minder)
    Er is ook een ander ‘weten’, maar dat valt niet te meten. Het is een kwestie van aangaan en dan nog is die ervaring voor iedereen anders. Mensen die geloven leven binnen dat ‘weten’ en wat wordt er dan geweten? Dat we er geen weet van hebben. Het valt eerder onder besef. En dat besef gaat die 8 a 10% te boven en vindt daar maar eens woorden voor. We zitten hier allemaal op een bepaalde frequentie en binnen het alfabet kan gesproken worden.
    God is niet in een formule te vangen, wel kan je God ontvangen. En ja, dan gaat er een ‘wereld’ voor je open. Amazing!
    En hoe vreemd dan ook: pas door te geloven, weet je het. Maar wat kan je met al dat weten? Gelukkig is er het brein om dat te doceren. En het heel klein te houden. Zoiets als op een partij stemmen, een mens helpen, je huis op orde en de wereld op orde? Tja… dan zal de mens toch echt minder egoistisch moeten worden. Daar kan geloof bij helpen, stukje bij beetje. Want het is niet gemakkelijk om de trotse mens diens ijdelheid te ontnemen.
    Tenslotte zijn we toch naast onze schoenen gaan lopen? Troontelefoon of niet, geef toe: zitten we allemaal niet op onze troon? Raar he? Want wat weten we nou echt zo met ons allen? Een ding weten we wel: wat ons niet bevalt dat maken we af! Stel je voor dat de dood hier niet bestond…

    Reactie door Gloria — maandag 18 september 2006 @ 17.21 uur

  86. @84
    Het duidelijk dat deze boom om gehakt moet worden.
    Omdat je een bedekt wordt door bruine bladeren die nooit meer de frisse kleur van het herfst rood zullen krijgen.
    En je geeft met je uitgestrekte takken geen kans aan de zwakkeren boompjes om ook wat voeding op te strijken.
    Verder bezit je als boom eikels op zich zelf niet zo er maar je ruist ook als een eikel.
    Om dat zelfs de beesten jouw eikels niet lusten ben je een sta in de weg en nutteloos als eikel boom.
    Dus je lot is dat je nu omgehakt bent en dat je bruine bladeren langzaam verbleken.

    Reactie door De Hakker — maandag 18 september 2006 @ 17.23 uur

  87. @84 Dave

    De zweedse economie is een van de stabielste in Europa. Het welvaartspeil is het hoogste in de EU. Maar toch lopen de rechtse partijen al twaalf jaar te drammen dat zij het beter weten. En na twaalf jaar dezelfde gezichten in de regering zijn er blijkbaar voldoende mensen ingetrapt.

    Aangezien er sinds 1932 slechts gedurende 9 jaar NIET door de sociaaldemocraten is geregeerd, lijkt me de conclusie op z’n plaats dat het zweedse volk zich over het algemeen heel goed thuisvoelt bij het sociaaldemocratische gedachtengoed.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 17.37 uur

  88. wat er Zweden aan de hand is ,dat er tegenwoordig meer volkjes rondlopen en deze geven nogal de indruk “beter “af te zijn dan de gemiddelde Zweed : dat is de reden waarom ze nu wat meer rechts stemmen ; overigens is de overwinning van rechts slecht een klein aan procenten .

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 17.41 uur

  89. Goed verdient altijd in Zweden waren altijd veel bomen te hakken.
    Daar zullen nu ook wel Poolse Hakkers komen.

    Reactie door De Hakker — maandag 18 september 2006 @ 17.52 uur

  90. @ 75 Jan Willem

    Blijkbaar is er toch iets mogelijk gemaakt bij de mens. Zie jij ze nog op 4 poten lopen? De mens heeft zich dus opgericht, ook al kunnen rugklachten hiermee gepaard gaan. Ik zou niet weten hoe ik met handen en voeten nog vooruit kan komen, die tijd ligt toch wel heel ver achter ons.
    Vanuit het een is het ander mogelijk gemaakt blijkbaar. Gezien het scheppingsverhaal was de mens het laatst aan de beurt.

    Die sluipwespen. Brrr… heel gemeen. Maar wees eerlijk: zij zijn als dit kabinet. Vreten net zolang aan hun onderdanen totdat ze erbij neervallen. Het loodje leggen, zoals jij dat zegt. Hun eitjes leggen ze in de basisbehoeften en broeden zo hun boze plannen uit. Privatisering!
    En zo sluipt die kabinetswesp binnen.
    Jan Willem, dieren zijn geen mensen. Zij hebben geen politieke systemen en besef van goed en kwaad. Tenslotte wilden zij niet van die ‘boom’ zonodig plukken. Die kennis van goed en kwaad hebben ‘we’ eigenhandig tot ons genomen en ‘ons’ hiermee bevrucht. Maar nog steeds hebben we er geen weet van, wel kennis en je ziet: het werkt niet!

    Reactie door Gloria — maandag 18 september 2006 @ 17.53 uur

  91. @90, Gloria

    “dieren zijn geen mensen”

    Klopt, maar mensen zijn wel dieren.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 18.41 uur

  92. @89, Hakker

    Polen waren er in Zweden al lang voordat Polen tot de EU toetrad. Ze waren een begrip voor als je goedkoop je huis wilde verbouwen.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 18.44 uur

  93. Jan Willem
    Als hakker heb ik veel bomen omgehakt waar dieren in zaten,jammer maar er moest gehakt worden voor de tuinstoelen.
    Ik heb nog geen moment als hakker het gevoel gehad dat ik een dier was, het waren steeds de dieren die het loodje legde.
    Gelukkig maar want als dier ben je tegen over de mens snel uit gehakt

    Reactie door De Hakker — maandag 18 september 2006 @ 19.07 uur

  94. @92
    Waren dat zwarte hakkers dan?

    Reactie door De Hakker — maandag 18 september 2006 @ 19.09 uur

  95. @94 Hakker

    dat klopt. Die kwamen dan op een touristenvisum je keuken verbouwen.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 19.11 uur

  96. @82 De Hakker,
    Brrrr, ik geloof in elk geval niet dat ik jou graag op straat zou tegenkomen. Tenzij je eerst het bijltje erbij neergooit en er een andere hobby op gaat na houden..Proza schrijven misschien?

    Reactie door Ton — maandag 18 september 2006 @ 20.00 uur

  97. @95 Jan-Willem,
    Kwamen ze wel verbouwen of bedoel je slopen?

    Reactie door Ton — maandag 18 september 2006 @ 20.09 uur

  98. @97 Hakker

    Ik heb geen ervaring uit de eerste hand.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 20.19 uur

  99. @98, sorry Hakker moet zijn Ton :)

    Reactie door Jan-Willem — maandag 18 september 2006 @ 20.20 uur

  100. Er lijkt me wel een behoorlijk verschil tussen bouwVakken of bouwHakken, vandaar!

    Reactie door Ton — maandag 18 september 2006 @ 20.23 uur

  101. Dinsdagmiddag om 14.00 uur en om 15.00 uur in de herhaling de alternatieve troonrede op Park(Plein)’44 te Nijmegen. Zeer de moeite waard.

    Reactie door Dorus de Derde — maandag 18 september 2006 @ 20.34 uur

  102. @Gloria

    Beste Gloria, ik wil je graag in je waarde laten, maar dit moet mij toch echt even van het hart hoor….

    Is het niet zo dat tot op heden bijna alle, zo niet alle oorlogen te wijden zijn aan het geloof. Dan kan je zeggen, tja dat ligt aan de mens maar ik zeg dan op mijn beurt: ‘heeft God de mens niet geschapen naar zijn evenbeeld’

    Is het niet zo dat de mens voordat het Christendom ONTSTOND geloofde in meerdere Goden (geënt op de natuur). En is het niet zo dat de kerk deze geloven heeft aangegrepen om hier voet aan de grond te krijgen. (de paashaas, sint Nicolaas, de kerstboom, de maretak, de geboorte van Christus etc. etc.)

    Is het niet zo dat Christus heilig verklaard is door de concilie van Nicea, gewoon door het in stemming te brengen, en is het niet zo dat dit pas ongeveer 350 jaar later gebeurde dan zijn geboortejaar.

    En tot slot, want anders ga ik pas echt los, is het niet zo dat wij mensen gewoon door evolutie “het geluk” hebben te kunnen beschikken over grotere hersenen waardoor wij een “ik-beeld” hebben. Waardoor wij kunnen nadenken over wie wij zijn en hoe het komt dat wij hier zijn etc. zeg maar dé grote vragen van het leven. En is het niet zo dat wij als mens gewoon bang zijn voor de dood en wat het leven ons te bieden heeft zonder houvast.
    En is het niet zo dat wij DAAROM EN ENKEL DAAROM een geloof aanhangen….

    Maar goed, ik wil helemaal niemand bekeren maar ik ben eigenlijk overtuigd van het feit dat wij, net als dieren, gewoon op de wereld gezet worden zonder reden of doel… Het enige waardoor we kunnen overleven is door samen te werken.

    Ik wil mensen in hun waarde laten op het moment dat zij bij mij precies hetzelfde doen, zonder uitsluitingen vanuit één of ander hoger wezen waarvan niemand ooit bewezen heeft dat het er is.

    Reactie door bommell — dinsdag 19 september 2006 @ 0.05 uur

  103. @ 102 Bommell

    Het voordeel van nachtdiensten is dat ik bijdragen zie die ik nog niet gezien had.
    Lieve Bommell, ik wil jou ook in je waarde laten en als jij dit zo ziet is het voor jou goed, toch? :)
    Wie ben ik om hierover in strijd te gaan? Dit gebeurt al genoeg op de wereld en zoals je weet ‘strijd’ ik voor links. Niet omdat dit vanuit mijn geloof alleen maar is, want ik ken niet zoveel linkse christenen. En daar maak ik mij wel bezorgd over. Ook toen ik nog niet geloofde en ongeveer sprak zoals jij, was ik een PSP-mens en nu SP. Pas later las ik over Jezus en al eerder heb ik ergens gezegd dat ik toen mijn ‘maatje’ gevonden had. Sindsdien is het een enorme ervaring en daar kan ik hier niet over uitweiden vanwege dit politieke weblog en de ergernis die dit op kan leveren bij mensen.
    Maar verwar het bij mij niet met de kerk-tendensen en al die institutionele opleggerij in de eeuwen der eeuwen. Het is vreselijk zoals mensen zich klein hebben laten houden door die ‘kerkse’ vingers van dominees en pastoors. Daar ben ik zelf ook helemaal van weggegaan en ben weer ‘teruggekomen’. Maar nu zonder al die kerkse geboden en verboden. Ik ben door het contact en daardoor de ervaring van Jezus gaan houden en daar houd ik het bij. Waarom? Een spannend avontuur en bovenal verhelderend en verruimend. Jazelfs weg uit die christelijke hokjesgeest. (Op de Telegraaf na ;))
    Bommell, ook ik kon het maar niet geloven, omdat christenen de weg kunnen versperren en zo rechts en/of streng kunnen zijn. Nooit geweten dat het zo anders is binnen dit rechtstreekse contact. Het verbaast mij dag in dag uit. Ja, het is een schitterend avontuur. En de wereld? Ik lijd daar ook onder en vind al dat onrecht een gruwel. Maar ja… vrije wil en dat is ons gegeven. En zie hoe dit de ander weer kan onderdrukken… het is heel complex.
    Sorry.

    Reactie door Gloria — dinsdag 19 september 2006 @ 4.23 uur

  104. @Gloria

    Gelukkig… Op zich heb ik niks tegen het geloof hoor, ik denk dat ieder geloof ontstaat vanuit de beste intenties. Het is alleen zo jammer dat een heleboel mensen het onderscheid niet meer kunnen maken dat hetgeen waarbij zij zich goed voelen dat dit niet voor anderen hoeft te gelden en daardoor mensen gaan uitsluiten.

    Ik ben blij dat er net als zelfdenkende Telegraaflezers ook zelfdenkende Christenen zijn ;) Dat geeft hoop….

    Reactie door bommell — dinsdag 19 september 2006 @ 9.18 uur

  105. 25 Blijkbaar heb je Jan niet gehoord bij Pauw en Witteman, je loopt hopeloos achter.
    Waarom God mag het weten.
    Op persoonlijke titel
    Ook in het Christendom werden en worden vrouwen onderdrukt. Lees eerst de testamenten maar eens en kijk maar eens naar alle achterlijke interpretaties hiervan en m.b.t. het einde van de wereld.
    De SP is voor vrijheid voor iedereen ook vrouwen en te doen alsof dat niet zo is omdat ze in de oplossing niet met gweld met je meegaan is het ongenuanceerd aanvallen en het trachten karaktermoord te plegen i.p.v. de werkelijke problemen te benoemen en zelf eens iets bij te dragen.
    Er zijn legio achterlijke mensen in heel veel geloven en ongeloven demoniseren is simpel kijk naar de ander en vergeet jezelf en alles wat je niet van pas komt. Enige reflectie zou m.i geen kwaad kunnen.
    De katholieke kerk heeft tot ver in de jaren vijtig mensen en speciaal vrouwen onderdrukt. We hebben ook een politieke partij die meent dat te kunnen doen gebaseerd op het christelijke geloof.
    Praat over individuele vrijheid voor eenieder en hoe dat te verwezenlijken maar wees eens een keer eerlijk in je benoeming van.
    En ‘misbruik’mij als vrouw en alle moslimvrouwen niet voor je eigen ideologie.

    Reactie door Henny — dinsdag 19 september 2006 @ 12.06 uur

  106. @ Gloria,
    je hebt het nieuwe onderwerp van Jan gezien? Nu nog geen comments, maar precies jouw onderwerp. Daar verder discussiëren over het geloof en sociale rechtvaardigheid!

    Reactie door cugel — dinsdag 19 september 2006 @ 12.08 uur

  107. het is een column van Huub Oosterhuis

    Reactie door cugel — dinsdag 19 september 2006 @ 12.13 uur

  108. @gloria
    gister probeerde ik een heel lange reactie hier te plaatsen, maar dat is niet gelukt voor ik weg moest: kennelijk is er een maximum lengte voor berichten. Ik probeer het nog eens, maar hak het bericht nu in tweeën:

    Reactie door cugel — woensdag 20 september 2006 @ 10.35 uur

  109. @Gloria
    Toch moet ik zeggen dat als ik de reacties van bommell (geen Olivier B. aan de dubbele L te zien) lees, dat ik denk dat we misschien maar hier eerst de lopende discussie af moeten maken. Ik ben het helemaal met hem eens. tot en met het punt dat hij zegt dat hij je niet lastig wil vallen of je van je geloof wil proberen af te brengen.
    Er is toch al te weinig idealisme in de wereld.
    Je hebt gelijk dat er een merkwaardige discrepantie is tussen het geloof dat je eigenlijk links zou moeten maken en het feit dat de confessionele partijen vooral bij klein rechts horen.
    Waarschijnlijk heeft dat met de leeftijd te maken.
    Aan je manier van schrijven dacht ik dat je nog heel jong was (tussen 16 en 23 misschien), maar als je het over de PSP hebt denk ik dat je toch wel wat ouder moet zijn: ik begon politiek zelf bij de PSP toen ik 18 was en ben later pas wat meer mainstream (PvdA) geworden. Nu heb ik twee zonen uit mijn eerste relatie met een Egyptische, die nu ze wat ouder zijn (16 en 19) al sinds een kleine 7 jaar bij mij wonen, en ben zelf al sinds ’96 met een Ierse getrouwd.
    Jij bent verpleegster vanwege die nachtdiensten?
    Ik ben opgegroeid in een gezin met één communistische, arme opa en één kapitalistische, rijke opa. Mijn vader heeft ons de bijbel voorgelezen al geloofde hij zelf meer in de scheikunde die hij gestudeerd had en mijn moeder is op mijn 14e yoga gaan doen en tot een paar maanden geleden gaf ze nog yogales terwijl ze al 84 is.
    Mijn broer kwam een gereformeerd meisje tegen en heeft zich bekeerd en is met haar getrouwd. Mijn zus heeft een studie voor leraar afgemaakt, maar is licht schizofreen: geen wonder met zo’n achtergrond.
    Ikzelf begon met Indiaase filosofie (Advait Vedanta), maar ben uiteindelijk toch meer de overtuigingen van mijn vader achterna gegaan.
    Op de één of andere manier irriteerden de opvattingen van de streng gereformeerden mij mateloos: dat zij gered zouden zijn en iedereen die niet hetzelfde dacht zou in de hel belanden. Er is dus uitgebreid en verbitterd gediscussieerd. Ik ben een enigzins militant atheïst geworden.

    Reactie door cugel — woensdag 20 september 2006 @ 10.38 uur

  110. het lijkt of ik het tweede deel van mijn tekst niet kan posten: iedere keer komt hij weer met een foutmelding, in hoeveel stukjes ik de tekst ook hak. Toch nog maar een tijdje blijven proberen.

    Reactie door cugel — woensdag 20 september 2006 @ 10.52 uur

  111. Maar toen kwam de moord op Theo van Gogh en zag ik dat er nog veel gevaarlijker

    Reactie door cugel — woensdag 20 september 2006 @ 12.07 uur

  112. 109/110/111 cugel

    Ik zie jouw bijdrage nu pas, want ik ben veel te lang blijven hangen bij al die nieuwe items en bepaald niet erg aanwezig geweest vanwege allerlei drukdoenerij.

    Wie weet is het mijn geestelijke leeftijd?
    In het licht van de eeuwigheid een onbenul natuurlijk. Ik heb ook volwassen kinderen inmiddels cugel.
    Wat mij o.a. opvalt is dat je het hebt over een arme communistische opa en en rijke kapitalistische opa. Ik zoek naar een politieke synthese. Beide thesen werkten/werken niet! Zij hebben mensen uitgebuit.
    Er moet iets gaan bestaan zoals rijk communisme? Maar dan uit vrije wil. Onze samenleving als een grote commune, waar iedereen uit de verf mag komen en iedereen beloond wordt. Waar alle werken van belang zijn en ieder mens ertoe doet.
    Idealistisch? Maar waarom toch? Ik leef dit al, helaas in m’n ‘eentje’! Dus dat schiet niet op, maar toch… ik blijf vechten tegen die muur van onwetendheid en misgunnen en eerst ik! Misschien veel te fel, maar ik wil zo graag wakker roepen!!
    Het lijkt wel een dodenland met mechanisch bewegende mensen die iedere dag hun rondje draaien. Cugel, door die samenwerking met Jezus wordt ik juist steeds feller. Ik vrees dat Hij WOEDEND is! Het is juist uit liefde voor de Liefde, uit gevoel voor de Schoonheid, uit besef van de Vrede, uit drang naar de Hemel, waarom ik mij zo keer tegen het kapitalisme, oorlog en onvrede.
    Dat is nou juist zo paradoxaal in mijn gedrag geworden. Juist door Jezus!
    Daarvoor was ik meer berustend vanwege de Oosterse filosofieen. Ook veel yoga gedaan en bij de Soeficlub schone theorieen beluisterd en naar kaarsvlammen zitten staren. Bhagwan en al zijn boeken gelezen. Tarot kaarten. Zen en het Boeddhisme. Hindoeisme. Chakra’s en mantra’s zitten beoefenen. Het schoot niet op eerlijk gezegd. Het waren in mijn gevoel doekjes voor het bloeden, sorry. Er moest meer zijn!
    Het bleef vaag en onhelder en ik kon eenvoudig niet geloven in Christus door de christenen. Ik vond het saai en stoffig. Ik zocht iets waar ik mijn blijdschap in kwijt kon, mijn enthousiasme, mijn falen altijd maar weer, gescheiden etc, mijn hang naar weten en tegelijk mijn hang naar realisme.
    Cugel, geloof het of niet: ik vond het bij Jezus! Nog nooit ben ik zo op m’n plek geweest en kan ik zijn wie ik ben. Eindelijk!! Maar wel zonder kerk en pastoor of dominee. Geheel alleen gezocht, met vuur en vlam gezocht, doorvorst en gevonden. Dat was niet het einde, maar het begin. Begin van samenwerken met Jezus en langzaamaan de Weg gaande… verliefd op Hem geworden! Hoe is dat mogelijk?? Steeds meer krijg ik heimwee…
    Destijds bij de ‘ontmoeting’ vielen al die ‘hogere’ oefeningen en werken vanzelf af. Ik kon eindelijk weer mijn blik richten op dichtbij. Mijn kinderen, mijn ouders. Gezorgd, verzorgd, verantwoordelijkheid genomen, het huis, de was en de strijk en de hele mikmak. Geland met beide benen op Aarde. Realisme was wat ik zocht, geen vlucht meer!
    Armoede uiteindelijk, vanwege al deze werken die niets betekenen in ons land. Mijn moederschap, mijn dochterschap kon alleen maar kwaliteit opbrengen door er daadwerkelijk te zijn. Wat nou buiten de maatschappij? Er middenin nota bene!! Ouders begeleid naar de dood. Handen uit de mouwen en ingedeeld bij de werkelozen. Jaren politiek gedeist gebleven, vanwege al dit werk. Oogluikend in de gaten gehouden en nu? Sinds kort weer terug. Met volle kracht. Omdat ik nu weet waarover ik spreek. Verdraagzaamheid?
    Ja! Maar wel steeds feller en heftiger naar een wereld waarin ik mij steeds minder thuis voel. Nee, ik ben geen verpleegster. Ik schuil bij de oudsten. Zij geven mij het gevoel van nodig zijn. Ik mag hun mantelzorg zijn en dat is heel wisselend. De jongsten en de oudsten hebben mijn belangstelling. Alles daartussen zoekt het maar uit. Zo doe ik het ook en stem SP omdat ik ons land hiermee de minste schade toebreng. Ik houd van mensen.

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 2.27 uur

  113. 109 cugel

    Wat een boeiend geheel zo op jouw levenspad! De opa’s, je ouders, je huwelijken met ‘buitenlandse’ vrouwen. De interesses van huis uit, wow wat zal je heen en weer geslingerd zijn tussen wetenschap en de schap van het ‘weten’. Die hersencellen zullen op volle toeren draaien en je leeft volop zo te lezen. Wat een geluk dat je kinderen bij je zijn. Mijn jongste (van de 3) is nu ook ‘de deur uit’ en help! Wat mis ik die dagelijkse discussies tussentijds en na het eten. Urenlang natafelen en hun gedachten te zien groeien over zichzelf, de wereld en de zin van het leven…
    Dat zal vast bij jou ook gebeuren en je lijkt mij geen strenge, betuttelende vader.
    Wat zijn wij meer dan adoptie-ouders? Want ze kwamen toch kant en klaar geboren met alles d’r op en d’r aan. Wonderbaarlijk! En toen begon het grote werk… ondertussen beseffende dat je ze ‘te leen’ hebt.
    Cugel, het zal niet gemakkelijk voor je zijn zo all-in. Maar wel heel boeiend, tartend en onrustig? En daar groeit een militant atheist uit? Bijzonder he, want ik zie wel veel jeugdherkenning, (ook later) maar ik ben uitgegroeid tot een militant theist! (sorry, kan op deze laptop geen trema etc vinden)
    En dan nog wel bij Christus uitgekomen. Ik had het zelf niet kunnen verzinnen, maar door mijn niet aflatende hang naar waarheid die klopt in mijn bestaan, wist ik niet dat het zo voor het pakken was. Zo dichtbij. Gratis en voor niets. Ineens viel alles op z’n plek. Na al dat levensgepuzzel en vallen en opstaan.
    Cugel, ik wens je heel veel inzicht toe op jouw atheistische pad. Blijf vooral onrustig en militant. Altijd richting horizon en je weet… die houdt nooit op. :lol:

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 3.19 uur

  114. @gloria
    Met zulke christenen als jij is niets mis, daar zouden er meer van moeten zijn. Misschien zou ik daar ook naar toe moeten groeien, want ik heb nog wel een mate van bitterheid in me, zich uitend in vijandschap naar de intolerante versie van de islam.
    Een oudere vriend van mij vertelde een parabel van een monnik die erg gek was op snoep. De abt van het klooster wist dat en voor dit boeddhistische feest (het speelt in Tibet) stuurde hij deze monnik naar het dorp om voor het hele klooster snoep te halen. Maar hij moest zorgen dat het gegarandeerd de lekkerste snoepjes waren en daarvoor moest hij van iedere soort er één proeven (en er waren heel veel soorten).
    De abt besefte kennelijk dat je niet jezelf moet dwingen heilig te zijn.
    Door te drinken en te eten van wat je lekker vindt in het leven is de afstand die je er daarna van kan doen echt, ipv een proberen beter dan anderen te zijn.
    Ik moet eerst maar eens proberen dit te posten, want of het nu aan mij of aan mijn computer of aan Jan’s website ligt: mijn vorige teksten kreeg ik er ondanks al mijn pogingen niet op.

    Reactie door cugel — vrijdag 22 september 2006 @ 15.54 uur

  115. Nee, wel 5x geprobeerd, op allerlei verschillende manieren, maar het lukt niet. Sorry. Maandag probeer ik het nog eens.

    Reactie door cugel — vrijdag 22 september 2006 @ 16.03 uur

  116. een korte nieuwe tekst lukt, maar een lap oudere tekst plakken en sturen wil niet.

    Reactie door cugel — vrijdag 22 september 2006 @ 16.05 uur

  117. @cugel
    Jammer dat het steeds niet lukt om verder te komen.
    Mooie parabel over de abt en de monnik.
    Zo rook en snoep ik graag…
    Inderdaad het heeft geen zin om je de hemel in te wringen met allerlei technieken en onthoudingen.
    Jezus noemden ze zelfs een veelvraat en daarbij bewoog Hij zich op bruiloften en partijen. Zelfs voor een nieuwe voorraad wijn zorgde Hij. Het voelt zo vrij en toch geleid bij Hem. Ik heb gemerkt dat het moeilijker voor de mens is om zonder ballast te zijn, dan met! Ja echt, nu leren te leven met steeds minder ballast en te genieten van innerlijke euforie.
    Cugel, het zijn de mensen die elkaar klein houden, straffen en beperken. Wat is dat toch in de mens? Het lijkt wel een gevangenis op Aarde? Grenzen, paspoorten, legers etc.
    Ik blijf zoveel mogelijk buiten clubs en kerken en wil hierdoor juist dagelijks proeven van de impact die het geloof op mij heeft. Dagelijks ervaren, ruiken, proeven en niet al teveel mensen om mij heen die mij daarvan afleiden, zoals in het verleden.
    Een keer per maand naar de filosofieclub alhier en dat is een leuke groep mensen die mee willen nadenken om verbanden te kunnen leggen. Een goede filosofieleraar laat alles open en het is soms een beetje zwemmen… maar altijd stemt het tot nadenken.
    Enfin cugel, zie maar of het nog gaat lukken en anders tot ziens bij weer andere items?
    Ik wens je een goed leven toe, samen met je vrouw en je 2 kinderen.

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 17.21 uur

  118. ook als ik vanaf een andere computer mijn tekst probeer te posten lukt dat niet?????

    Reactie door cugel — woensdag 27 september 2006 @ 8.20 uur

  119. kleine teksten, vers getypt, lukken wel.

    Reactie door cugel — woensdag 27 september 2006 @ 8.21 uur

  120. vers overgetypt:
    Maar toen kwam de moord op Theo van Gogh en zag ik dat er nog veel gevaarlijker godsdienstwaanzinnigen rondliepen.

    Reactie door cugel — woensdag 27 september 2006 @ 8.26 uur

  121. ik stop ermee. Wat is er mis met je website of met mij, Jan? Als ik een iets langer stuk vers uittyp en het probeer te posten gaat het mis. Alleen vers uitgetypte korte zinnetjes worden geaccepteerd.

    Reactie door cugel — woensdag 27 september 2006 @ 8.36 uur