I fight for you

Vanavond in Tegenlicht – het verhaal van FNV-er Othman Amarnis die zijn commerciële carriere opzij zette om zich in te zetten voor het lot van service- en schoonmaakmedewerkers. Het gebrek aan beheersing van het Nederlands, angst, de onregelmatige werktijden, het geïsoleerde karakter van de werkzaamheden en de lage organisatiegraad maken de service-industrie tot een ongrijpbare sector van de arbeidsmarkt.

De manier van Othman? Organizing – ook wel ‘wild werven’ genoemd. Organizing is overgewaaid uit de Verenigde Staten en heeft ervoor gezorgd dat een grote groep – vaak illegale uitgebuite werknemers – nu van zich laat horen.

Het is zes uur ‘s morgens. Othman Amarnis, 27 jaar, gaat de dienstingang van een groot kantoorgebouw in het centrum van Den Haag binnen. Hij vertelt de bewaker dat hij een afspraak heeft met het schoonmaakbedrijf en loopt door. Hij stapt een willekeurige lift in en loopt zoekend over de nog verlaten kantoorvloeren. Wanneer hij een eenzame schoonmaker ziet stelt hij zich voor en zegt: “Hallo, Othman Amarnis FNV bondgenoten, mag ik even met u praten?” De schoonmaker kijkt hem niet begrijpend aan. “I am from the union, I fight for you!” herhaalt Othman. De schoonmaker kijkt verschrikt om zich heen en gebaart Othman met hem mee te gaan naar een diepe kast voordat hij iets durft te zeggen…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 18 september 2006 :: 16.49 uur

43 Comments

43 reacties

  1. Het FNV zit al op Pools niveau voor de loonsverhoging volgend jaar.
    Max 2,5%.

    Reactie door Jofel — maandag 18 september 2006 @ 16.54 uur

  2. wie dan
    mijn groot moeder ?

    Reactie door guess — maandag 18 september 2006 @ 17.03 uur

  3. ik heb niemand nodig

    Reactie door guess — maandag 18 september 2006 @ 17.15 uur

  4. kill me i m in france

    Reactie door guess — maandag 18 september 2006 @ 17.18 uur

  5. they are good

    Reactie door guess — maandag 18 september 2006 @ 17.19 uur

  6. sorry jan but jou are a shit

    Reactie door guess — maandag 18 september 2006 @ 17.20 uur

  7. U schildert wederom de schoonmaakbranche af als zijnde een criminele organisatie!

    Het zou u sieren indien u dit onder gewaard beroep aan den lijve zou ervaren BUITEN camera bereik en zonder dat een verkiezings stunt zou moeten zijn.

    Ik erger me rot aan bovenstaand stuk. Weg imagocampange, waar de overheid zich zo mee bemoeit….

    Reactie door Ruitenheer — maandag 18 september 2006 @ 18.22 uur

  8. Om de maand contributie van het Fnv te betalen moet de schoonmaker twee uur werken.
    Behoor je tot de mensen die boven modaal verdienen dan kom je er beter af met minder dan een uur werken om de contributie te betalen .
    Conclusie:
    DE FNV mag ook de hand weleens in eigen boezem steken ,,I fight for you”

    Reactie door che — maandag 18 september 2006 @ 18.26 uur

  9. Please help me i’m fallin.

    Sience of fiction.

    Heel spannend!!!!!!!

    Reactie door Gonda — maandag 18 september 2006 @ 18.27 uur

  10. Ruitenheer, maar natuurlijk de waarheid moet niet boven tafel komen..dat is niet gepast…..????
    En de overheid die het imago van de schoonmaak ophemelt?? Weet u nog wat Zalm zij m.b.t. het werkloosheidsprobleem, iedereen kan schoonmaken en dus kunnen er meer mensen in de schoonmaak bijv. bij particulieren. Wist u dat niet iedereen schoon kan maken? er is namelijk inzicht voor nodig!

    Reactie door cynthia — maandag 18 september 2006 @ 19.07 uur

  11. @7 Ruitenheer. Het gaat nu over de schoonmaakbranche, het zou net zo goed over de tuinbouw, bouw, aannemerij,enz. kunnen gaan. Overal waar laagopgeleid personeel werkt komen deze praktijken voor. En natuurlijk niet in elk bedrijf, maar sinds wanneer is het crimineel om de waarheid te laten zien?

    Reactie door henksp — maandag 18 september 2006 @ 19.28 uur

  12. @7 Ruitenheer, de SP (of Jan) schildert helemaal niks af. Er wordt slechts verwezen naar een tv-programma waarin bepaalde zaken belicht worden.

    Blijkbaar ken je de uitzending al, als je weet dat heel de branche als crimineel wordt afgeschilderd… Of is dat een aanname nav bovenstaand stukje? (ik kan dat er op geen enkele manier uit opmaken, maar goed)

    Reactie door Marc B — maandag 18 september 2006 @ 20.27 uur

  13. ruiten heer?? als je zo tegen je schoonmakers praat,ook al zijn het hollanders,
    dan snappen ze echt niet wat ze nu schoonmaken moeten,snappie,

    Reactie door ad — maandag 18 september 2006 @ 21.05 uur

  14. @ruitenheer,

    schoppenboer ware een meer toepasselijke nick voor u, met de nadruk op “schoppen” en de excuses aan boeren.

    Reactie door Wilbert — maandag 18 september 2006 @ 21.32 uur

  15. Goeden morgen vrienden SP.

    De naam Ruitenheer is niet van toepassing (zie Wilbert @14) voor deze inzending.

    Zelf heb ik meerdere malen meegemaakt van grote schoonmaakbedrijven dat ze jongeren uit Marokko lieten meelopen terwijl dat joch totaal geen woord Nederlands kende, hij werd als voetveeg gebruikt.
    En dat het nu nog zo is, bevreemd mij niets.
    Want voor die lieden is alleen geld de drijfveer. Zowel voor de werknemer als werkgever!

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 19 september 2006 @ 7.18 uur

  16. Het was een goede uitzending!

    Reactie door Rudy Nordhausen — dinsdag 19 september 2006 @ 7.34 uur

  17. In Nederland bestaat geloof maar een vakbond.
    Het zwarte corps, een bond voor kraanmachinisten.
    De Fnv en haar collega bonden kun je nauwelijks een vakbond noemen.
    Deze bonden zijn te groot en allang geincorporeerd in het staatsbestel. Hun belang
    niet ligt bij de laaggeschoolde poetsvrouw of man, een beetje populair doen bij mensen die een beroep moeten doen waar door toedoen van staat en haar vakbond
    nauwelijks een markt is, is slechts een pr stunt.
    De vakbond is een vijand van laaggeschoold personeel omdat door haar maatregelen bedrijven gaan zoeken naar andere oplossingen, zoals bijv hoger opgeleid personeel, mensen die de vakbond nu juist weer als vriend hebben, omdat de vakbond hun positie beschermt, waardoor een ander poetsvrouw/man moet blijven.
    Een oplossing voor deze sector ligt eerder in het goedkoper maken van deze arbeid, dit zal meer banen opleveren en die poetsvrouw zal dan gevraagd zijn, waardoor ze haar loon (nettoloon)
    in individueele onderhandeling kan opschroeven naar bijv tien euro per uur (verdient een zwartwerkster)

    Ik denk dat een echte vakbond zich eerder druk zal maken over
    zoiets als het ulra collectivistische lean production
    (japans hou van je baas collectivisme).

    Reactie door dave-h — dinsdag 19 september 2006 @ 9.16 uur

  18. Prima uitzending van Tegenlicht.

    Reactie door Marjolein — dinsdag 19 september 2006 @ 10.55 uur

  19. Een goed imago krijg je als je gewaardeerd, gerespecteerd en fatsoenlijk uitbetaald krijgt.
    Als er een campagne nodig is om het imago te verbeteren dan is dat iets goed doen lijken dat slecht is en dat goed lijken de bevolking in de strot duwen onafhankelijk van de werkelijkheid.
    Heb het programma gezien maar in nederland zijn de mensen bang en niet vooruit te krijgen.
    Waar zou die ‘angst’voor zichzelf op te komen toch mee te maken hebben?
    Als je daar het antwoord op hebt weet je precies waarom actie zo nodig is.

    Reactie door Henny — dinsdag 19 september 2006 @ 11.46 uur

  20. @alle reacties

    Uw reactie tav mijn ingezonden stuk verbaast mij enorm. Ik ben zelf werkzaam in de schoonmaakbranche en ervaar dagelijks aan den lijve wat dit betekent.

    In 1 van de reacties wordt gevraagd of het boven water halen van de waarheid crimineel is. Mijn antwoord is simpel en helder. Nee, hier heb ik ook geen probleem mee. Er zijn helaas mensen cq bedrijven in onze branche die inderdaad mensen slecht behandelen. Maar in welke branche komt dit niet voor? Die mag de eerste steen gooien!

    Helaas komt in onze branche voor dat de lonen slechts CAO lonen zijn. Klopt, maar het respect is er niet minder om. Maar ik weet als geen ander dat indien er gerekend wordt met uurtarieven die op basis van 10 euro per uur zijn berekend, ik geen klant meer over houd. Want de meeste van mijn klanten zijn slechts geinteresseerd in de kosten. De goedkoopste mag het doen.

    En zolang die houding blijft bestaan, zullen uitwassen belijven bestaan.

    Maar gaat het dan bij u anders, beste mensen. Want ook u bedrijft de nationale sport als geen ander, nml azijn pissen!

    Ik behandel mijn personeel zoals ik zelf ook behandelt wenst te worden. En als ik dan zo’n docu zie, weet ik al hoe laat het is. Want van de honderd docu’s over de schoonmaak, zal je de positieve op een hand kunnen tellen( goed antwoord heet 5)

    Ook de FNV moet zo nodig een statement maken. Maar hun ludieke acties leverde niet het gewenste ledenaantal op. Zou het slecht gaan met de FNV dat men zich zo in de schijnwerpers wil manouvreren??

    Reactie door Ruitenheer — dinsdag 19 september 2006 @ 18.57 uur

  21. Ik heb het artikel hierboven, evenals de reacties gelezen en ik kan niet anders dan concluderen dan dat dit artikel stemmingmakerij is. Het is ongenuanceerd en betreft niet de mening van SP. Er wordt in bovenstaande wel degelijk gesuggereerd dat die hele branche niet deugt. En dan lees ik de reactie van ene Cynthia, meid, ga zelf eens schoonmaken, wellicht knap je daar van op. Het is namelijk nogal makkelijk om bovenstaande te gebruiken als mening van sp, waar cynthia meteen mee eens is, wanneer iemand als Ruitenheer, die duidelijk verstand heeft van zaken, meteen afgezeikt wordt omdat hij het niet eens is met bovenstaande. Kenmerkend voor de SP + aanhang!

    Reactie door Monique — dinsdag 19 september 2006 @ 20.02 uur

  22. Ik raad iedereen eens aan om het programma eens te bekijken vanuit een oogpunt dat heet ‘menselijkheid/als van mens tot mens’Al twijfel ik sterk of daar ook maar iets van over is in dit land (jammer genoeg)

    Reactie door Sarah — dinsdag 19 september 2006 @ 23.19 uur

  23. Beelden liegen niet, meneer Ruitenheer, dat heeft niets met profileren te maken.

    Ik daag de (grote) schoonmaakwerkgevers uit om net als de organizers van de bond eens 3 maanden lang met een camera in hun nek hun werk in alle vrijheid te laten filmen. Als ze dat durven en bereid zijn alles te tonen dan kunnen we verder spreken ‘azijn-pissen’ en ‘in de schijnwerpers staan’.

    Tot slot: mensen die 10 euro, per uur bruto te veel vinden, terwijl zowel de schoonmaakklanten (als Philips, Shell, ABP, etc.) als de schoonmaakbedrijven tientallen miljoenen winst per jaar maken, die hebben geen idee waarover ze spreken!

    Reactie door Ron — woensdag 20 september 2006 @ 0.17 uur

  24. Zelf heb ik via de Hago op ‘n project gewerkt bij de ABP in Heerlen.
    De schoonmakers komen s’morgens en s’avonds in ‘n kelder bij elkaar,daarna worden ze ingedeeld door ‘n paar vrouwen, deze commanderen de schoonmakers en schoonmaaksters welke verdiepingen zij moeten schoonmaken.
    In 2 of 3 uren moeten deze mensen heel hard werken en voortdurend worden ze gecontroleerd door de leidsters.
    Veel van de werknemers zijn van buitenlandseafkomst, zij kunnen zich vaak niet verstaanbaar maken.Wat mij opgevallen is, dat er angst overheerst om wat te zeggen tegen de trienen.ik heb met ‘n vrouw gesproken die ziek was, maar zij durfde niet thuis te blijven, omdat zij anders bang was om niet terug te mogen komen, en dat voor ‘n schamel uurloon.Schande!
    Kantoren schoonmaken is belangrijk werk, want daardoor kunnen de ABP-mensen in ‘n schone kantoor werken en fatsoenlijk hun werk doen.Zij zien de schoonmakers niet, maar deze waren er wel.Het wordt tijd dat schoonmakers respectvol worden behandeld en ‘n fatsoenlijk uurloon krijgen. De FNV,afd.schoonmaak, kan het ook niet alleen, zij moeten hulp krijgen van de mensen zelf, deze moeten ook willen, maar de angst overheerst om actie te ondernemen.

    Reactie door Ben tarici — woensdag 20 september 2006 @ 9.44 uur

  25. Jaja : Het FNV weer ten strijde ? Mag dat wel van Balkenelende en volgens de Poldernorm ?

    Acties ? weinig van te merken : behalve in Rotterdam , bij de RET met trams en busssen op de Coolsingel : eindelijk een beetje actie !

    Reactie door Fred — woensdag 20 september 2006 @ 11.53 uur

  26. Ik heb van het FNV sinds een lange tijd niet veel vernomen !

    Reactie door Fred — woensdag 20 september 2006 @ 11.57 uur

  27. @fred,

    leuk mensen pakken die afhankelijk zijn van het OV, en dan de SP en bonden zogenaamd op de bres om maar in de media te komen, eigengeilerij heet dat.

    Het is zo laf om mensen die ergens afhanelijk van zijn te pakken.

    Reactie door sem — woensdag 20 september 2006 @ 13.33 uur

  28. Eigengeilerij kan je voornamelijk vinden bij Balkenelende Kabinet en al die genialen managers ,die geod weten hoe zijn mensen op straat kunnen zetten of een leuke baan kunnen aanbieden ,waar je per km betaald wordt ,zoals bij Connexxion ; zelf hebben ze wel een riant , vast inkomen .

    Reactie door Fred — woensdag 20 september 2006 @ 15.43 uur

  29. Bovendien het nemen van het fietsje is erg gezond ; ben je geheel niet afhankelijk van het OV ; zelf rijd ik dagelijks de afstand Rotterdam Den Haag .
    mis je bovendien het gevoel van “veiligheid “, veroorzaakt door al die mannen/vouwen met de grote V ( binnenkort met knuppel ,handboeien en honden )

    Reactie door Fred — woensdag 20 september 2006 @ 15.47 uur

  30. Monique..je hebt niet goed gelezen meid en ik doe schoonmaakwerk!!!!!! Bij VSP!
    Tsjonge jonge zeg!

    Reactie door cynthia — woensdag 20 september 2006 @ 20.24 uur

  31. Ik doe part-time schoonmaakwerk en heb er geen uitkering naast Monique en dat met mijn HBO werk en denkniveau

    Reactie door cynthia — woensdag 20 september 2006 @ 20.25 uur

  32. @fred,
    geef nou eens antwoord man!, kappen met dat dommme gekakel over managers, SP papagaai. ga jij een oudere op een fiets zetten? veel succes

    Reageer gewoon eens op het dupe laten worden van een hele grote groep mensen, kan toch niet de bedoeling zijn?

    Waarom geen publieksvriendeljke acties? omdat dat niet genoeg ‘airtime’ oplevert!
    (dat is in mijn ogen eigengeilen)

    Tja over veiligheid: je kunt afvragen wat de oorzaak is hiervan….Maar als het aan jou ligt, begrijp ik dat we maar niets eraan moeten doen, wat dat is eng , Slaap lekker Fred en droom maar fijn over de socialistiche heilstaat!

    Reactie door sem — donderdag 21 september 2006 @ 12.12 uur

  33. @ron,

    ja, leuk idee zo’n camera actie van 3 maanden. Maar laten we eerlijk tegen elkaar zijn. Dacht je dat er alleen onder het managment van een schoonmaakbedrijf rotzakken zijn. Want na 3 maanden echt alles filmen, zullen er ook wat rare zaken van de werkvloer belicht kunnen worden.

    Maar dan zoek je echt spijkers op laag water. Waar gewerkt wordt, maken mensen fouten. Zelfs in een land dat geregeerd word op SP niveau!

    En wat beterft de miljoenen winst die schoonmaakbedrijven zouden maken kan ik kort zijn. Dat gebeurt inderdaad bij de hele grote jongens onder ons.

    Maar zoals de statistieken van het CBS immer weer bewijzen, is het merendeel van de bedrijven een m/v firma met een handvol werkneem(st)er(s). En die beste Ron, maken nauwelijks winst.

    maar als je een stok zoekt, vindt je hem ook op je eigen werkplek. Maar daar hoor ik niemand over…

    Reactie door Ruitenheer — donderdag 21 september 2006 @ 17.33 uur

  34. @ruitenheer

    Niemand heeft het hier over ‘fouten maken’. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat er altijd fouten worden gemaakt, ik maak elke dag fouten.

    Waar het echt om te doen is, is de schandelijke wijze van behandeling van veel schoonmakers en het verschuilen van de sector achter argumenten als ‘fouten maken’ en ‘wij hebben de leidinggevende op de werkvloer niet aan een touwtje’. De beelden in Tegenlicht liegen niet. Geen uitzondering maar dagelijkse kost!

    De statistieken laten inderdaad zien dat er elk jaar veel nieuwe schoonmaakbedrijven bijkomen (bijna 400 instroom en net zoveel uitstroom), het starten van een schoonmaakbedrijf kent nl relatief gezien weinig belemmeringen. Een machine en het aantrekken van schoonmakers. Geen gebouwen en/of fabriekshallen. Relatief goedkoop dus. Dit is meteen één van de oorzaken voor de druk op de sector.

    Laten we echter bovenal niet vergeten dat de statistieken ook uitwijzen dat de grote jongens de grote samen voor een grote meerderheid zorgen. Als zij het niet goed doen, dienen ze daarop te worden aangesproken en eventueel te worden aangepakt. Die grote jongens maakten in 2004 en 2005 tientallen miljoenen winst.

    Je opmerking over het zoeken van een stok, tja, ik verwijs dan nog maar eens naar de uitzending. Het zoeken van een stok is niet nodig. Ik loop elke dag tegen genoeg stokken aan.

    Tot slot: de schoonmaker is verre van zielig, hij/zij heeft af en toe alleen een duwtje in de rug nodig om het bewustzijn op te pikken dat uiteindelijk tot vastberadenheid leidt!

    Reactie door Ron — donderdag 21 september 2006 @ 18.44 uur

  35. @ron,

    Ik vind de door jou gegeven uitleg helder en duidelijk. Met je samenvatting heb ik geen problemen. Het klopt gewoon wat je meldt. Die kennis heb ik ook.

    Maar ik voelde mij gewoon geschoffeerd door de gehele branche als crimineel te betitelen. Daar pas ik voor.

    Ik wens je een prettig weekend en vond het leuk om met je in discussie te zijn geweest. Alhoewel we niet op 1 lijn zitten, kom je over als een prettige discussiepartner die zij oponent respecteert,ook al ben je het fundamenteel oneens met me.

    Reactie door Ruitenheer — donderdag 21 september 2006 @ 21.07 uur

  36. Ik heb de uitzending vanmorgen pas gezien.

    Hieruit heb ik de conclusie getrokken, dat deze mensen (schoonmaker(st)s nogal benedenmaats behandeld worden, zelfs heel denigrerend.

    Heb er eigenlijk géén goed woord voor over.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 22 september 2006 @ 11.32 uur

  37. Ruitenheer, het gaat mij erom dat ik het idee heb dat u afzwakt..het valt allemaal wel mee. Dit is echter niet het geval! Niet ieder schoonmaakberdijf is goed voor zijn personeel en ISS is dit dus niet voor zijn personeel. Het is toch erg goed dat hier actie tegen wordt genomen!
    We horen allemaal goed behandelt te worden toch? Gelukkig zijn er ook goede schoonmaakbedrijven…wel jammer dat de beloning niet al te hoog is( ik klaag niet) maar goed een collega van 50 verdient hetzelfde als mij…8.62 per uur.
    Is niet echt veel toch? Verder beschuldig ik u niet en wil ik ook geen aanval idee geven. Het is goed dat verschillende kanten worden belicht

    Reactie door cynthia — maandag 25 september 2006 @ 22.43 uur

  38. @cynthia,

    nee, ik zwak niets af. Ik ben nu meer dan 20 jaar werkzaam in de schoonmaakbranche en ken de verhalen. Helaas is het zo dat genoemd voorbeeld inderdaad voorkomt, maar wat ik zeer zeker weet is dat het geen regel is. Dat is mijn stelling en daar houdt ik vast aan.

    En wat betreft de beloning, dat zal altijd een discussie blijven. Want indien je het van de kant van de werknemer bekijkt, is het niet veel. Klopt. Maar helaas komt daar een belasting- en verzekeringsdruk op van circa 65%! In uw geval, € 8,62 * 165% maakt alleen al aan loon- en ziektekosten verzekering € 14,22. Gemiddeld wordt er zo € 0,50 aan middelen en materiaal gerekend.

    Maar dan komt nog de overhead en winst. Ergo, ik durf te stellen dat 1 schoonmaakuur wordt doorberekend aan de klant van € 20,00.

    Ik heb offertes op deze basis uitgebracht. Weet u wel hoeveel klante vervolgens aan mij vragen of wij schoonmaken met gouden bezems oid?

    Ik houd vast aan de stelling: het vooroordeel tov de schoonmaakbranche is dermate groot dat weinigen de daadwwrkelijke verbetering willen betalen.

    Reactie door Ruitenheer — vrijdag 29 september 2006 @ 16.19 uur

  39. Waarom worden deze hardewerkers meer als slaven gebruikt dan een goed uurloon?.
    Hevige concurentie hoeft er helemaal niet te zijn als iedereen het zelfde uurloon zou verdienen.
    We zijn al eindeloos bezich om het uurloon naar 10 eur per uur te brengen, het staat sinds januari 2003 op 8,33 bruto per uur.
    Zou het nu niet eens tijd worden dat deze hardewerker/sters nu niet eindelijk een beter beloont worden.
    Het is zo dat alle schoonmaakbedrijven groot geworden zijn over de ruggen van hun personeel. Daarom moet zeker in 2007 verandering in de lonen komen.

    Reactie door hschothorst — zaterdag 25 augustus 2007 @ 17.01 uur

  40. het verhaal van Ben tarici

    Deze meneer heeft gewerkt bij HAGO en zijn verhaal is preccies zoals het niet alleen bij Hago, ook bij ISS,Asito,etcer aan toe gaat.
    Het minimum uurloon moet zeker naar de 10 euro per uur. De thuiszorg zit al op 12 euro per uur, als men thuis komt schoonmaken.
    In de schoonmaak wordt kunstmatig de uurlonen laag gehouden, hier moet nu eindelijk eens verandering in komen.
    Sinds januari 2003 staat het uurloon nog steeds op 8,33.voor deze harde werkers/sters.
    Deze stijging moet zeker in 2007 woorden gehaald.
    De grote kantoren en etc. konden komen door dit over de ruggen van de werknemers te verdienen. Dus nu is het tijd dat de schoonmakers/schoonmaker eens iets gaat verdienen.

    Reactie door hschothorst — zaterdag 25 augustus 2007 @ 17.23 uur

  41. In het zweet des aanschijns zult u uw brood verdienen.
    Dit is wat er bij schoonmaakbedrijven inderdaad gebeurd, het werktempo is moordend.
    Veel zweten tijdens het werk wat veel te krab berekend wordt waarin weinig ECHT GOED SCHOON GEMAAKT KAN WORDEN, veegje hier burautje daar en af en toe een raamkozijn.
    is maar weinig in te verdienen.
    Het meeste verdienen de schoonmaakbedrijven.

    Reactie door hschothorst — zaterdag 25 augustus 2007 @ 17.30 uur

  42. Gelul over zielige schoonmakers etc…Zo te zien zijn die helemaal niet zielig want ze kunnen hier zo te zien prima voor zichzelf opkomen. Nee weet je wie zielig is? Dat ben ik? Schoonmaakondernemer! Van 5.00 tot 24.00 op de werkvloer, al het schoonmaakwerk overnemen van al die zielige werknemers. De een is een beetje verkouden, de volgende ongesteld, weer een volgende moet naar zijn oma, naar Marokko enz, enz en maar klagen over de baas…wat een k*tland is dit zeg!

    Reactie door Jan — woensdag 14 november 2007 @ 19.50 uur

  43. En o ja..dat de schoonmaakondernemer voor een paar euro per meer ploetert met alle risico’s op schadeclaims, UWV boetes, belastingboetes, waanzinnige onbegrijpelijke regelgeving met als toetje kans op een levenslange schuld door een buiten zijn schuld om uitgesproken faillisement, daar hoor je niemand over. Maar laten we eerlijk zijn: zonder werkgevers, ook geen werknemers, geen economie, geen geld dus ARMOE. Is dat wat we willen?

    Reactie door Jan — woensdag 14 november 2007 @ 20.00 uur