Haarlem – Amsterdam

Arend

20 september 1839, de Nederlandse trein ‘De Arend’ zal vertrekken op de eerste spoorverbinding in Nederland, Amsterdam -Haarlem. Hierboven een replica die je in het Nederlands Spoorwegmuseum kan vinden.

Hier vind je een kaartje die de ontwikkeling in ons spoorwegennet in beeld brengt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 20 september 2006 :: 21.02 uur

8 Comments

8 reacties

  1. Leuk om te weten is misschien dat het bestaan van het Doppler effect (beschreven door Christian Andreas Doppler in 1842: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christian_Doppler ) het eerst aangetoond is door gebruik te maken van de snelheid van een Nederlandse trein in 1845: http://nl.wikipedia.org/wiki/Doppler .

    Reactie door pablito — woensdag 20 september 2006 @ 23.43 uur

  2. Ook leuk om te weten: de geschiedenis van onze spoorwegen lag – althans in het begin – bij het particulier initiatief. Maar dat leidde tot zoveel chaos dat zelfs de ondernemers wilden dat het een ‘staatszaak’ werd. De privatisering van de NS dus maar weer terugdraaien? Of leren wij niet van geschiedenis?

    Reactie door elma verhey — donderdag 21 september 2006 @ 1.04 uur

  3. Zo, zo, ze waren in 1839 al flink vooruitstrevend daar in noord-holland.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 21 september 2006 @ 10.30 uur

  4. @2: Het initiatief van de eerste spoorlijn lag bij Koning Willem I, die een almaar talmend parlement aan de kant schoof en de bouw van een spoorlijn eiste per koninklijk decreet.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 21 september 2006 @ 22.24 uur

  5. Jan,

    Vroeger was Oss een belangrijk station met internationale sneltreinen. De NBDS (Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorwegmij)reed daar langs met treinen van Vlissingen naar Berlijn.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 21 september 2006 @ 22.30 uur

  6. Ik ben overtuigd dat de eerste spoorlijn in NL (Amsterdam-Haarlem) geen normspoorweg was. Ik ben haast zeker dat de eerste normspoorweg in NL op 23 oktober 1853 in gebruik genomen werd. Het was de bilaterael spoorweg van Aken naar Maastricht. Dus tevens de eerste grensoverschrijdende spoorweg in NL.
    Historische Heemkunde Hans Hermans Heerlen

    Reactie door Historische Heemkunde Hans Hermans Heerlen — maandag 4 december 2006 @ 16.42 uur

  7. biglietto invito compleanno…

    news…

    Trackback door biglietto invito compleanno — dinsdag 23 januari 2007 @ 9.10 uur

  8. Hallo,
    In het noorden van Limburg ligt een spoorlijn te roesten en weg te rotten.
    Zou feitelijk het wegverkeer i.c. goederenvervoer kunnen ontlasten.
    Elders wordt al jaren gezwoegd aan een Betuwelijn. Komt niet echt van de grond.
    Hoe komt het, dat in Nederland alles zoveel langer duurt dan in andere landen van Europa.
    Groeten
    Heemkundige Historie Hans Hermans Heerlen

    Reactie door Historische Heemkunde Hans Hermans Heerlen — maandag 16 april 2007 @ 14.34 uur