Van Vollenhoven komt op voor slachtoffers

Voorzitter Van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wenst geen blad voor de mond te nemen. Helder en keihard maakte hij vanochtend op een persconferentie duidelijk dat er grote fouten zijn gemaakt waardoor er bij de brand in het vluchtelingenverblijf vorig jaar onnodig elf mensen zijn omgekomen en velen gewond zijn geraakt.

In een film laat de Raad nog eens zien wat precies de gang van zaken is geweest gedurende die dramatische oktobernacht op de luchthaven. Heel duidelijk wordt nog eens wat voor een ramp zich daar heeft voltrokken, en hoe traumatisch die ervaring moet zijn geweest voor de overlevenden.

Het is onbegrijpelijk dat de verantwoordelijken geen lering hebben getrokken uit rampen als in Enschede en Volendam. We moeten er alles aan doen dat dat nu wel gebeurt.

Het hele rapport is hier te downloaden.
De begeleidende video van de Raad is hier terug te zien.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 21 september 2006 :: 12.02 uur

181 Comments

181 reacties

  1. Minister Donner van Justitie?
    Wegwezen, opstappen en wel onmiddelijk, lijkt me een héle duidelijke zaak.
    De DJI heeft duidelijk tekort geschoten.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 21 september 2006 @ 12.12 uur

  2. Als je dan even terugdenkt aan het commentaar van Verdonk kan ik geen ander gevoel beschrijven als onbetrouwbaar. En daar moeten we dan op gaan stemmen.

    Reactie door Ninka — donderdag 21 september 2006 @ 12.19 uur

  3. Ongelovelijk dat dat allemaal kan in Nederland.

    Reactie door e.krul — donderdag 21 september 2006 @ 12.21 uur

  4. Van Vollenhoven verdient een lintje
    (of heeft hij dat al?), en Donner en Verdonk moeten zo gauw mogelijk ophoepelen.

    Reactie door Marjolein — donderdag 21 september 2006 @ 12.28 uur

  5. Hoer hoer hoera voor van Vollenhoven er zijn nog mensen die de waarheid trouw blijven!!

    Reactie door e.krul — donderdag 21 september 2006 @ 12.31 uur

  6. Ik ben diep verontwaardigd en kan het helemaal niet bevatten dat er mensen nog zijn (laatst de Geus) die nog proberen dit schaamte te verdoezelen.

    Met de conclusies van Vollenhoven hebben we een maatstaf verkregen om de heersende arrogantie te gaan meten.

    Reactie door walking bull — donderdag 21 september 2006 @ 12.36 uur

  7. Verdonk? Helaas kan haar alleen verweten worden dat ze de slachtoffers te snel heeft uitgezet. De VVD zal haar nooit laten vallen en zelf heeft ze zo´n betonplaat voor haar hoofd, die houdt stug vol dat ze juist gehandeld heeft.
    Donner? Het zou verstandig zijn en het CDA geloofwaardiger maken maar ik vrees dat ook hij zal blijven.
    Dekker? Moeilijk geval, ze was verantwoordelijk voor de huisvesting maar ik denk niet dat ze gaat. Als ze gaat doet ze dat voor het groter goed, de partij en dus de verkiezingen.

    In elk geval gaat men het nu nog eens rustig bekijken…. dat heeft die commissie dus een jaar voor jan doedel gedaan. Ze doen het gewoon over, in hun straatje

    Reactie door Irma — donderdag 21 september 2006 @ 12.37 uur

  8. @6
    Hier sluit ik men van harte achter.
    Het gezegde van de Geus is eigenlijk wel heel beschamend en droevig.
    Het geeft aan hoe deze mensen denken over slachtoffers door welke oorzaak dan ook.

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 12.42 uur

  9. Ach ja ze kijken niet op een mens meer of minder, voor hun zijn het bronnen van inkomsten, voldoe je daar niet aan, dan neemt men het niet meer zo nauw.

    Reactie door e.krul — donderdag 21 september 2006 @ 12.46 uur

  10. @2 Ninka,

    En daar moeten we op stemmen?

    NEEEEEEEEEEEEE, JUIST NIET!!!!

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 21 september 2006 @ 12.46 uur

  11. terecht, toen ik het nieuws hoorde van die schipholbrand, wist ik, dat verdonk en donner fout zaten, maar nu ook mevr. dekker en de burgemeester van haarlemmermeer. van de laatste 2 was ik niet op de hoogte. het zou nu zo moeten zijn, dat deze 4[ mensen] accuut de politiek moeten verlaten en nooit meer zo’n functie kunnen krijgen. het is gewoon bij de beesten af. verdonk, die al mensen terug stuurde naar land van herkomst, terwijl dat niet de afspraak was, mensen met een trauma in isoleercellen dumpt, alsof zij grof vuil zijn.dat gaat echt alle perken te buiten, want deze mensen hoorden daar niet,mijn inziens. donner, die nu pas wakker wordt, nu de schuld en verantwoordelijkheid bij hem ligt, omdat het gebouw niet voldeed aan de brandveiligheid.mevr. dekker, die verantwoordelijk is voor de huisvesting en waarschuwingen negeerde, maar ook de architecten en bouwers onvoldoende had geinformeerd over de risico’s over brand in het cellencomplex. dat zijn toch grove blunders van de politiek. de burgemeester, die onterecht een gebruiksvergunning heeft verleend. daar staat maar 1 straf op en dat is: “OPSTAPPEN EN NOOIT MEER TERUG IN DE POLITIEK.”

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 21 september 2006 @ 12.49 uur

  12. hoezeer men het allemaal probeert weg te nuanceren in het aankomende debat hierover,de conclusie is eigenlijk in gewone mensentaal dat de verantwoordelijke ministers de wetten niet hebben nageleefd,en daar geld eigenlijk maar 1 sanctie op,wegwezen!
    als een burger de wet niet naleeft word men gestraft dit hoort zeker voor Ministers die zelfs een voorbeeldfunctie vervullen, te gelden!
    men kan het weer anders uit gaan leggen of interpreteren maar de conclusie blijft hetzelfde.
    ik stoorde mij vreselijk aan de uitspraken van Mevr. Halsema die telkens zei: “als het rapport gelijk heeft”
    het rapport berust op waarheidsbevindingen! dus wat nou “ALS” ?!
    als deze Ministers hun verantwoordelijkheden niet nemen en opstappen,dient er een motie van wantrouwen te volgen vind ik.
    zijn ze nu helemaal belazerd!?
    of gaat men nu alle verantwoordelijkheden weer verschuiven of ontduiken? zo is die brand namelijk onstaan,ook dat was één van de conclusies.

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 12.49 uur

  13. @11 Maayke Jong-Doppen

    Je hebt gelijk, alle betrokken partijen in deze: Wegwezen.
    Alleen hoeveel wachtgeld krijgen ze weer mee voor hun wanprestaties?
    Elke eurocent is er één tevéél, maar vrees dat ze op ruime voet verder kunnen leven/profiteren.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 21 september 2006 @ 12.59 uur

  14. Wat heeft het voor zin om de ministers af te rekenen voor de daden van hun ambtenaren, ja ik weet het ze zijn eindverantwoordlijk.

    Maar als je de minister vervangt en je doet niks aan die falende ambtenaren dan kun je er op wachten dat er weinig veranderd en dat er gewoon weer gebluderd gaat worden.

    Minister vervangen = symptoombestrijding, ze moeten de verantwoordelijke ambtenaren eens vervangen.

    Reactie door Frank — donderdag 21 september 2006 @ 13.03 uur

  15. @4 Als de Rijksoverheid verantwoordelijk-
    heid draagt over penitentaire inrichtingen
    dan ligt de uiteindelijke verantwoordelijk
    heid gespreid over de diverse ministeries.
    Niet zelden worden lokale overheden daarin
    overruled.

    Een burgemeester in Nederland moet het niet hoger in zijn bol willen hebben dan
    een minister.

    Feitelijk vind ik het danook onjuist, dat
    een lokale overheid als een gemeente een-
    zelfde importantie aan verantwoordelijk
    zijn wordt toegekend.

    Als meneer Tak zegt dat lokale ambtenaren
    wel strafrechtelijk kunnen worden vervolgd
    maar ‘staatsrechtelijk’ hun superieuren
    in Den Haag niet, dan schuilt daarin een
    grote discrepantie.

    Bij Wet moet er dus wat veranderen, want
    alhoewel in ons land de Rechterlijke Macht
    onafhankelijk zou mogen funktioneren, ziet
    men dus in de praktijk vermoedelijk never
    of nooit dat een Openbaar Ministerie,
    excellenties, met name van het Ministerie van Justitie, een strafrechtelijk proces
    zullen doen ondergaan. Feitelijk, moet men
    dan zijn hoogste baas binnen de Regering
    gaan aanklagen.

    Kool en geit sparen is tot op heden gelukt, maar hoe lang nog?

    Stel, dat de Burgemeester van de gemeente
    Haarlemmermeer overduidelijk bezwaar had
    gemaakt, hadden dan drie ministeries naar
    hem geluisterd? IK betwijfel dat!

    In de ONDERGESCHIKTE funktie van de burge-
    meester had hij daar vermoedelijk weinig
    tegenin kunnen brengen en voor NU zou dat
    betekenen dat de Raad en B & W van die ge-
    meente zou kunnen beslissen en bloc af te
    treden, door NU WEL een even zo grote verantwoordelijkheid toebedeeld te krij
    gen.

    Misschien dat de MP nog iets geleerd heeft van zijn tijd toen hij nog in de Raad van de gemeente Amstelveen zat, en weet hoe het er intern in een gemeente toe kan gaan. Hoezeer ook plaatselijke overheden overruled worden door Den Haag!

    Mr van Vollenhoven heeft dus vanmorgen op
    juridisch gebied een stevig verslag gele-
    verd, maar zou nog extra mogen kijken naar
    de feitelijke werkwijze van de Overheid
    t.a.v. het naar gemeenten toe opleggen van
    maatregelen en correspondentie v.v. !

    Rijksgebouwendienst zal dan in zijn alge
    meenheid vermoedelijk niet primair stellen, dat de Burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer, of welke andere gemeente danook, gelijk zal hebben,
    maar veeleer als overkoepelend orgaan tegenwerpen, dat het ‘orgaan’ veel meer,
    veel beter weet!
    De zaken NU gaan verleggen en desnoods
    afwentelen op de lokale overheid, moet nu niet de volgende dwaze voorstelling van zaken worden, waarvan akte!
    Voor geïnterneerden over heel Nederland
    verbreid, dienen primair de Ministeries
    van Justitie en Binnenlandse Zaken over-
    koepelend hun verantwoording te nemen.
    Natuurlijk moeten er deugdelijke gebouwen
    zijn, maar in verantwoordelijkheid voor
    ménsen, is dat daarna aan de orde en zeker
    niet minder belangrijk.

    Reactie door Madelief — donderdag 21 september 2006 @ 13.05 uur

  16. @12 Frank
    die eindverantwoordelijken zijn verplicht er op toe te zien dat hun ambtenaren hun werk goed doen,en hebben daaarmee dus de wet overtreden door dat dus niet te doen.
    zij hadden dit al veel eerder kunnen en moeten constateren,in plaats daarvan hebben zij dit maar zo gelaten om hun eigen beleid/wanbeleid te vereenvoudigen.
    daarbij is druk van de politiek op gemeentes en ambtenaren,groter dan andersom.
    probeert u het nu aub niet recht[s] te praten!

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 13.09 uur

  17. Als het slecht gaat dan komt de ware aard van de mens naar boven.

    Kijk maar de Geus en Van Vollenhoven. De geus is gewoon een arrogante klootzak, die nu op zijn plasser getrapt is. Zijn uitspraak op radio één vat zijn hele wezen samen. De Geus is een smerige, achterbakse, gluiperd.
    Voor van Vollenhoven heb ik flink veel respect. Hij blijkt een integere vechter te zijn, die zich niet laat intimideren door belanghebbende.

    De hele affaire stinkt naar rotte vis. De oorsprong van het vuur hoeft helemaal geen opzet te zijn, wat de heren leiders wel altijd de nadruk op legden.

    Deze hele CDAVVD roedel moet verdwijnen, niet omdat het hun schuld is, (feitelijk konden ze er niet veel aan doen, ondergeschikten voerden het uit) maar omdat het hun geen zak intereseert.
    Dit is wat me zo ontzettend stoort aan dit volk. Totaal geen zelfkritiek. Als door mijn beslissing mensen zouden komen te overlijden zou ik dit niet redden zonder therapie.
    Maar dit geld niet voor dit kabinet. Zij mannipuleren en draaien als stront in een emmer pis (heb ik van een telegraaf lezer geleend)
    Dit hele kabinet heeft de moraal van stront dan blijft plakken na diverse spoelingen.
    Het wordt tijd voor de WC borstel en glorix.

    Reactie door alexander — donderdag 21 september 2006 @ 13.10 uur

  18. Om Verdonk even te citeren: “niet optreden, maar aftreden”!!!

    Reactie door Opa-Buiswater — donderdag 21 september 2006 @ 13.12 uur

  19. De brand is ontstaan in de cel van een gedetineerde. Het vuur kon zich uitbreiden omdat de deur is blijven openstaan.
    Onbegrijpelijk dat er geen simpele sprinkler-installatie in het complex aanwezig was, dan was het gevolg slechts beperkt tot een nat pak voor de gedetineerde,ipv. 11 doden.
    Het is immers geen zeldzaamheid dat er brand in een gevangeniscel ontstaat.

    Reactie door Adrie — donderdag 21 september 2006 @ 13.16 uur

  20. Applaus voor Van Vollenhoven. Beetje jammer dat dit kabinet het toch geen ene moer interesseert. Dit rapport verdwijnt gewoon in een lade en de heren en dames ministers kunnen na de 22e een fantastische baan in het bedrijfsleven tegemoet zien.

    Reactie door kaatje — donderdag 21 september 2006 @ 13.20 uur

  21. @Iew, u heeft volledig gelijk, maar als je alleen de einverantwoordelijke verwijderd dan lost dat niks op.

    Problemen los je op aan de basis en als daar ‘slechte’ ambtenaren zitten moet daar wat aan gedaan worden.

    Natuurlijk moet een minister zijn ambtenaren controleren, maar jij weet net zo goed als mij dat dat onmogelijk is.

    Een minister moet aan de hand van cijfers beslissingen nemen en wie produceert die cijfers, juist ja die ambtenaren en die zullen echt geen cijfers produceren die nadelig voor hun zijn.

    Als ik de wet overtreed tijdens werktijd dan krijg ik en vaak mijn baas een tik over de vingers (situatie afhankelijk), maar in dit geval vertrekt een minister en blijven de ambtenaren buiten schot om onder (evt SP) minister verder te sjoemelen en blunderen.

    Reactie door Frank — donderdag 21 september 2006 @ 13.20 uur

  22. Als er iemand weg moet,
    dan is het de Geus.

    Hij kende het rapport, en maakt dan op de radio zo’n beschamende opmerking.

    Ja ja de Geus,
    de gevangen hebben hun eigen brand aangestoken,
    werkelozen zijn luie donders die aan de slag moeten,
    invaliden kunnen toch nog wasknijpers maken,

    Heer de Geus, ga heen en schaam u diep.
    En ga vooral heen.

    Ubent de exponent van dit kabinet,
    leugenachtig, draaiend, onbetrouwbaar.

    Reactie door john — donderdag 21 september 2006 @ 13.23 uur

  23. @14
    Je spreekt je zelf tegen ook de ministers zijn verantwoordelijk.
    Je zegt dat wel maar ook weer niet.
    Nog sterker je zegt dat je het weet dus wat wil je nu eigenlijk.
    Schijnbaar heb jij alleen oog voor het lagere personeel.
    En dat men moet aftreden heeft altijd zin. de druk om veilig te werken moet van boven komen en niet ergens middenin.
    De vraag aan jou wat is de zin om ze te laten ziteen na dit stuk onvermogen.
    Als jij een bedrijf heb Frank en er worden beleids fouten gemaakt ga je dan de man aan de lopende band ontslaan.

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 13.24 uur

  24. Koud om het hart werd ik bij de heldere en duidelijke persconferentie. Tuurlijk konden we al weten dat de uitkomst wrang zou zijn, maar…

    “Bij goed optredenden overheidsinstellingen waren er minder of geen slachtoffers te betreuren geweest”.

    Ik hoor hier ‘dood door schuld’.

    Reactie door Renske — donderdag 21 september 2006 @ 13.30 uur

  25. Wie heeft de boel in de fik gezet,een illegaal die probeerde zijn uitzetting te voorkomen of een lid van de regering?
    Dit om het hele Haagse circus even in perspectief te plaatsen.
    Ga eens naar het buitenland om werk hierheen te halen SP,daar gaat het om!

    Reactie door rekel — donderdag 21 september 2006 @ 13.34 uur

  26. Bij standpunt.nl:
    Hoe is het mogelijk dat zo’n 43% van onze bevolking nog vindt dat er geen politieke consequenties aan hoeven te worden verbonden???

    Hier begrijp ik helemaal niets meer van.
    Als dit weer met een sisser afloopt dan zijn we echt aan de heidenen overgeleverd!
    Wie kan dit nog rechtpraten?

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 13.36 uur

  27. Veel respect voor Van Vollenhoven! Nou maar even afwachten wat er met dit nieuws gebuurt met Donner en de andere die verantwoordelijke zijn.

    Donner zou gestraft moeten worden en iets dat hij goed voelt.. niet alleen aftreden. En Verdonk en al die andere die zieden dat het nazorg allemaal zo goed was….naar dat de Tweede Kamer er zorgen over maakte en special er naar gevraagt heeft. Ze moeten hunzelf aan kijken als ze in de spiegel kijken en dat lukt nou misschien nog wel maar er komt een dag dat het hopelijk niet meer zo makkelijke is.

    En trouwens… leren kinderen hier op school over brand veiligheid en wat je moet doen als je huis in brand raakt?

    Reactie door Paula — donderdag 21 september 2006 @ 13.38 uur

  28. 22. Gloria, ik kan je wel vertellen hoe dat komt. Die 43% zijn mensen die een hekel hebben aan asielzoekers. Het interesseert ze geen moer dat die mensen levend verbrand zijn.

    Reactie door kaatje — donderdag 21 september 2006 @ 13.38 uur

  29. kaatje, daar kun je wel eens gelijk in hebben.
    Wel erg triest.

    Reactie door alexander — donderdag 21 september 2006 @ 13.41 uur

  30. @22 Gloria
    Eens (57%)
    Oneens (43%)
    tot nu toe hebben 2955 mensen gestemd

    nog steeds vind de meerderheid van wel,u ziet hoe snel een hoogstwaarschijnlijk verkeerd beeld kan ontstaan met peilingen als maar een kleine groep gehoord word.

    en welke mensen komen er voornamelijk op die website om daar aan mee te doen…?
    NCRV ?

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 13.42 uur

  31. Pieter van Vollenhoven: je bent een HELD!

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 13.44 uur

  32. @24 Kaatje

    En die gaan ook stemmen op 29/11…

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 13.47 uur

  33. PIETER for MINISTER PRESIDENT.

    Reactie door PETER — donderdag 21 september 2006 @ 13.52 uur

  34. DE 2 MINISTERS ZIJN AL WEG !!! EINDELIJK !!

    Reactie door eric — donderdag 21 september 2006 @ 13.56 uur

  35. laatst gewijzigd: 21-09-2006 13:46
    MINISTERS DONNER EN DEKKER STAPPEN OP
    De ministers Donner en Dekker treden af na de harde conclusies over de Schipholbrand. Dat meldt RTL Nieuws- correspondent Frits Wester op basis van Haagse bronnen.

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 13.56 uur

  36. Ik hoop dat de rest 22 november gaat

    Reactie door alexander — donderdag 21 september 2006 @ 14.02 uur

  37. Pieter ik ben trots op het werk wat je geleverd heb, oranje boven.

    Reactie door Beatrix — donderdag 21 september 2006 @ 14.06 uur

  38. Nu de Geus nog zijn jasje van de kapstok laten halen.

    Reactie door simone rademaker — donderdag 21 september 2006 @ 14.06 uur

  39. Net komt het bericht binnen dat Dekker en Donner per direct zullen opstappen!
    (champagne!)
    Verdonck mag echter blijven zitten, ondanks dat zij een hele sfeer heeft gecreerd die zorgde dat gevangenen, ook assielzoekers in bewaring moesten blijven en er daardoor minder aandacht voor veiligheid was. (ja, ik durf het te zeggen)

    Reactie door Peter van der Klein — donderdag 21 september 2006 @ 14.06 uur

  40. Pieter van Volenhoven de nieuwe konin (in)!

    Reactie door Peter van der Klein — donderdag 21 september 2006 @ 14.08 uur

  41. Hoor net dat Donner en Dekker aftreden. Ze zijn zelfs te laf om het debat af te wachten. Pure verkiezingsstrategie!

    En wie ontspringt wéér de dan?????

    Rita Verdonk!

    Het is niet te geloven!!!

    Reactie door Krijtlijn — donderdag 21 september 2006 @ 14.12 uur

  42. @38 Peter van der Klein
    natuurlijk blijft Verdonk zitten,dat is een stemmentrekkertje,is gebleken.
    misschien kan het onderzoek naar extreem rechts daar wellicht starten?

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 14.14 uur

  43. Ongelofelijk wat een puinhoop dit kabinet er van gemaakt heeft deze regeerperiode en maar juichen over hun goede prestatiesbij een 5 blijf je meestal zitten op school, hoop dat het niet voor dit kabinet geldt,kiezer zal het tegen die tijd wel weer vergeten zijn.
    Hoop dat het de komende verkiezingen afgestraft zal worden op deze resultaten,
    de burger uitknijpen en met een overschot komen is toch geen kunst, net zo iets als in de middeleeuwen de belastingen geind werd van de arme om het aan de koning te geven.

    Reactie door schoenmaker — donderdag 21 september 2006 @ 14.17 uur

  44. Wat een vreemde manier om meteen al op te stappen. Ze zijn bang om tijdens het debat `schade` op te lopen voor hun partij. Laf!

    Reactie door Jasper — donderdag 21 september 2006 @ 14.19 uur

  45. Ongelooflijk dat ze niet eens het debat afwachten. Dat zou een jaar geleden nooit gebeurd zijn. En nu, in overleg met de fractievoorzitters nota bene, aftreden.
    Weer een mooi voorbeeld van wat er nou belangrijk is in ‘de politiek’: imago en stemmen trekken.

    Helaas had/heeft Pechtold gelijk…

    Reactie door Marc B — donderdag 21 september 2006 @ 14.22 uur

  46. Inderdaad schoenmaker!
    Maar denk maar niet dat Nederland dit kabinet genadeloos afstraft!

    De propaganda/goednieuwsshow van dinsdag gaat werken en de helft van onze landgenoten tuint er in!

    Reactie door Krijtlijn — donderdag 21 september 2006 @ 14.24 uur

  47. Wat was de oorzaak van deze brand?
    Wie waren de vijf die onsnapten tijdens de brand?
    Komt er een strafrechtelijke vervolging of blijft het bij politieke capriolen?

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 21 september 2006 @ 14.27 uur

  48. @32 Gloria,

    Mag het ook op 22/11?
    Anders zijn we waarschijnlijk telaat. ;)

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 21 september 2006 @ 14.27 uur

  49. Dat aftreden is gewoon een politieke stap voor de verkiezingen om te laten zien dat de partij wél betrouwbaar is en geen sorry-cultuur aanhangt…. yeah right!
    Al die jaren wel sorry zeggen en vlak voor de verkiezingen even mooi weer spelen. Donner en Dekker staan gewoon op de lijst voor 22 november hoor.

    Reactie door Irma — donderdag 21 september 2006 @ 14.39 uur

  50. En maar vol blijven houden dat de Bajesboten in Rotterdam veilig zijn.
    Er is één uitgang.
    Zal mij benieuwen of Bakkusvolellende het debat aandurft nu die slap janussen voor het debat al vertrokken zijn. Uiteindelijk is JP Bakkesvolellende verantwoordelijk over het functioneren van zijn ministers.

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 21 september 2006 @ 14.40 uur

  51. werkelijk alles doen ze er aan om de verkiezingen glad te strijken,waarom is het zo gek om te denken dat straks de stemcomputers vooraf gemanipuleerd zullen worden? ze zijn immers niet te controleren,en in de politiek hoort men er niemand over.[nog steeds niet]
    de peilingen waar dit kabinet telkens op wijst[van uit gaat,NOVA Maurice de Hond] zijn absoluut niet in overeenstemming met de geluiden op straat en van het volk.[en die van NIPO]
    de ongematigde koers van B3 die gewoon doorgaan met wat zij de afgelopen 4 jaar al doen,is ook een teken aan de wand.
    waneer word de oppositie eens wakker en zorgd er als de sodemieter voor dat die stemcomputers een stembewijs voor de burger uitprinten na het drukken op de knop,iedereen is er toch bij gebaat als men kan controleren?
    technisch kan dit nu nog best gerealiseerd worden voor de verkiezingen.
    en de groep groeit nog steeds: http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/
    weer is gebleken dat we nergens zomaar van op aan kunnen,als het om dit kabinet gaat,en nu alles er op gericht is om volgende regeerperiode te blijven zitten, koste wat kost…
    persconferenties op prinsjesdag niet te vergeten!
    en weer moet ik zeggen: waar kunnen we dan WEL op vertrouwen???!!!

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 14.41 uur

  52. Ik was Donner van justitie
    ik deed alsof ik niksie

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 21 september 2006 @ 14.45 uur

  53. Volkoemn logisch en onvermijdelijk dat ze aftreden.

    En voor de mensen die het steeds over ‘de brandstichter’ hebben: het raport maakt duidelijk dat brandstichting helemaal niet zeker is, kan net zo goed met een peuk op bed in slaap zijn gevallen o.i.d.

    Maar goed, sommige mensen zoeken altijd een omweg om asielzoekers de schuld te geven, zelfs van bewezen jarenlange nalatigheid van de overheid.

    Reactie door M.Hussaini — donderdag 21 september 2006 @ 14.47 uur

  54. Verdonk moet koste wat kost bescherm worden.
    als Rita opstapt, dan is de VVD gehalveerd, en dan is een kabinet tussen VVD.CDA.CU.D66 helemaal niet meer mogelijk.
    Dus Verdonk is onaantastbaar.

    Zij kan nu JP op de kop schijten en dan zegt ie nog danjewel.

    Reactie door alexander — donderdag 21 september 2006 @ 15.01 uur

  55. D&D zijn inmiddels afgetreden, heb ik vernomen.
    Dat had ik wel verwacht, maar niet zo snel!
    Het effect is grotendeels kosmetisch, gezien de nog korte periode tot de verkiezingen, maar toch wel symbolisch belangrijk.
    Dit aftreden houdt een bepaalde boodschap in, maar wil niet zeggen dat D&D zijn uitgesloten voor een post in een nieuw kabinet-Balkenende of iets dergelijks, mocht een dergelijke ramp ons land toch nog gaan treffen…..

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 21 september 2006 @ 15.07 uur

  56. Politiek verantwoordelijk en na 22 november gewoon alsof er niets is gebeurd weer aan de slag. Even 2 maandjes vakantie, de akku opladen en dan als vanouds weer verder met list en bedrog.

    Die cafébaas Jan Veerman in Volendam werd m.b.t. de nieuwjaarsbrand destijds toch ook verantwoordelijk bevonden? De rechtbank in Haarlem veroordeelde Veerman in juli 2003 tot twaalf maanden voorwaardelijke celstraf, 240 uur taakstraf en ontzetting uit zijn beroep als horecaondernemer voor twee jaar. De rechtbank achtte Veerman schuldig aan brand en dood door schuld en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel.

    Het openbaar ministerie had zestien maanden onvoorwaardelijke celstraf geëist en stelde hoger beroep in, maar tekende daar meteen bij aan dat het niet zonder aarzeling tot deze beslissing was gekomen. De rechtbank legde Veerman een voorwaardelijke celstraf op om hem de mogelijkheid te geven met de betrokkenen van de cafébrand tot een bevredigende afwikkeling te komen.

    Hans Anker, advocaat van Veerman in de strafzaak, stuurde ruim een jaar later aan op intrekking van het hoger beroep. Volgens Anker had Veerman hard gewerkt aan een goede afwikkeling met de slachtoffers, wat resulteerde in een schikking. Veerman was bereid het rampcafé te verkopen aan de gemeente Edam-Volendam. De opbrengst van de verkoop, onderdeel van een schikking, was grotendeels bestemd voor de slachtoffers van de cafébrand. Het OM trok daarop het hoger beroep in.

    Die Veerman heeft hoe dan ook persoonlijk consequenties ondervonden aan de rampzalige gebeurtenissen van destijds.
    Waarom heeft de schipholbrand voor politiek verantwoordelijken die nalatig zijn geweest nu geen consequenties anders dan 2 maanden vakantie?

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 21 september 2006 @ 15.10 uur

  57. B & W en de gemeenteraad van de gemeente
    Haarlemmermeer, waarbij enkele dorpen zijn
    betrokken, doen er wijs aan de koppen bij-
    elkaar te steken en zich krachtig te verweren tegen aantijgingen die hen als
    overgeblevenen extra in de schijnwerpers
    zetten. Allen betrokken instanties bij de
    contrôle van cellenbouwconstructies zijn
    uit hoofde van die funkties dan ook mede
    aanspreekbaar en verantwoordelijk te hou-
    den voor hun persoonlijk aandeel. Die doen
    dat werk toch ook niet pro deo en worden
    vanuit de één of andere pot betaald !
    Ook de ministeries ontbreekt het dus aan
    coördinatie. Privatiseren, veroorzaakt dan
    het afhouden van primaire verantwoorde-
    lijkheden, maakt kritiek leveren vanuit
    de Overheid, met het vingertje wijzend, danwel een stuk simpeler.
    Hoe doe je dat toch als Overheid? Meer af-
    schuiven naar het bedrijfsleven, ook in
    verantwoordelijkheid, en toch je eigen
    inkomen met 30.000 vermeerderen?
    Wat een vraagtekens die de politiek nog
    even mag beantwoorden vóór 22 november a.s. !

    Reactie door Madelief — donderdag 21 september 2006 @ 15.12 uur

  58. Donner en Dekker stappen op maar ach, er is wachtgeld genoeg.
    Ik ben benieuwd hoe het met de schadevergoeding zit aan de nabestaande van de slachtoffers van de brand. Ik vind dat dat wachtgeld beter daar voor gebruikt kan worden.
    Kunnen de ex ministers gewoon naar het CWI gaan.(Nee zo diep zinken laten ze hun ministers niet.
    Wat een opluchting is dat wachtgeld toch, kunnen ze thuis of in een lux oord even (of heel lang) bij komen… het zal hen alles een worst wezen.)

    Maar even iets anders want ik snap toch iets niet…als er fouten zaten in de veiligheid van de bouw en evt. organisatie in dat cellencomplex is er dan de uitvoerder en leidinggevende niet schuldig aan? Of heeft Donner dan gezegd hoe het gebouw er qua veiligheid uit moet komen te zien? Degene die bewust nalatig heeft gehandeld die is toch schuldig? Lijkt mij?
    Ik vind het op zich niet erg dat Donner en Dekker weggaan maar nu lijkt het me zo’n makkelijke uitweg voor hen misschien zelfs komt het hen goed uit? (dat hoge wachtgeld is een te makkelijke uitweg, een voordeel zelfs lijkt nu zo)

    Reactie door Ingeborg vv — donderdag 21 september 2006 @ 15.23 uur

  59. Het is goed dat de minsters Dekker en Donner hun verantwoordelijkheid hebben genomen door af te treden als minister, ook al ligt niet de gehele schuld bij hen en is de brand waarschijnlijk aangestoken door een asielzoeker.
    Ik hoop dat de SP zo ‘kies’ zal zijn niet over de lijken van de slachtoffers van de Schipholbrand politiek gewin te behalen in aanloop naar de verkiezingen. Maar van de SP kan je alles verwachten. Overigens is in retro-perspectief (terugkijkend achteraf óp) alles te gemakkelijk bekritiseren, heren Van Bommel en Marijnissen….!
    Overigens vind ik het een goede zaak dat het kabinet blijft zitten. Ze hebben namelijk verder erg goed werk geleverd (economische groei, extra werkgelegenheid etc).

    Reactie door Paul Valk — donderdag 21 september 2006 @ 15.36 uur

  60. @25
    Rekel hoe de brand ontstaan is maak in principe niets uit,wel de gevolgen en de veiligheid als er een brand ontstaat.
    Wel hoe een gebouw brandveilig moet zijn.
    Eigenlijk zeg je dat die 11 mensen die omgekomen zijn de schuld is van de brandstichter?wat ook totaal nog niet bewezen is.
    Het had ook kortsluiting of wat anders kunnen zijn.
    Als ik goed zag stond er ook een TV in de cel die had ook in de brand kunnen vliegen.
    De veiligheid deugde niet en de instructies bij brand deugde niet daar gaar het om Rekel.
    Maar misschien dat je net iets te dom of te kortzichtig bent om dat te snappen.

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 15.41 uur

  61. @59 Paul Valk
    wie probeert hier nu politiek gewin te betrachten?! door maar verdomde snel het hazepad te kiezen zodat men terug kan keren in de politiek?! en de partij maar geen schade berokkend?
    en dat dit kabinet goed werk heeft geleverd word feitelijk onderuit geschoffeld.
    houd uw idioterie lekker voor u aub.
    u zou zou “kies” moeten zijn om niet aan dit soort rechtse volksverlakkerij mee te willen doen!

    Reactie door iew — donderdag 21 september 2006 @ 16.00 uur

  62. Het is geen rechtstaat. Nooit geweest. Want Incompetente ministers zijn blijkbaar boven de wet. Nederland blijft de levenstijl van de incompetente ministers subsidiëren, terwijl Puinhoop en waan blijven zich opstapelen. CWI en WWB ellende geldt niet voor ministers met gouden lepel.

    Reactie door khosrow — donderdag 21 september 2006 @ 16.11 uur

  63. Ik wil even reageren op die hele heisa die deze brand veroorzaakt. Volgens mij zijn er nog maar weinig mensen die de cellenbrand in 1987 op eerste kerstdag herhuinneren. Toen was daar niet zo veel heisa over, terweil er daar ook 4 mensen het leven lieten en er daar ook van alles fout is gegaan. Deze dag is voor mij nog steeds als de dag van gister, omdat mijn broertje daar ook die dag om het leven is gekomen. Iedereen die dit leest snapt dus wel dat elke keer als er dagelijks op het nieuws die cellenbrand is ik er helemaal niet goed van wordt. Wat een gedoe allemaal zeg dat was in 1987 toch ook niet. En toen waren er ook 4 gezinnen die dierbaren verloren hadden. Toen waren er ook zo veel fouten gemaakt. De bewaarder met de sleutel was niet op zijn plaats, puntje bij paaltje was de hele sleutel niet waar die zijn moest. De electrische deuren die niet opgengingen en noem maar op. Maar dat waren dan ook geen asielzoekers die die dag doodgingen maar doodgewone criminelen. Voor mij was mijn broertje geen crimineel maar een persoon waar ik heel van hield en die ik nog elke dag mis. Ik hoop dat de mensen daar ook nog eens aan willen denken.

    Reactie door A.C.Haagsma — donderdag 21 september 2006 @ 16.43 uur

  64. @57 Madelief,

    Ook deze instanties vallen onder de verantwoordelijkheden van Donner en als die te kort schiet is het wel erg makkelijk om met het vingertje te zijzen naar een gemeente die niet (wegens wanprestaties van derden) op tijd kunnen gaan blussen en redden wat er nog te redden valt.

    En wat ze allemaal nog uit moeten leggen, persoonlijk denk ik dat ze maar eens grondig ondervraagd moeten gaan worden in de kamer en dan ook echt grondig, zo te zeggen, MET DE BILLEN BLOOT!

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 21 september 2006 @ 17.30 uur

  65. Mr. Pieter? Hiep hiep hiep!
    Hoe komt een gedetineerde aan zaken om zijn cel in brand te steken?

    Reactie door marianne — donderdag 21 september 2006 @ 18.18 uur

  66. Hun verantwoordelijkheid nemen?????
    Donner zei in mooie bewoordingen dat hij natuurlijk niet verantwoordelijk was maar de verantwoordelijkheid nu toch nam.

    Effectief zal dit betekenen dat D&D een aantal maanden wachtgeld vangen en na de verkiezingen (met flink wat pech voor onze kant) gewoon weer op VROM en Justitie zitten.
    Dat rita justitie gaat invullen is toch zeker een geintje???? Als er iemand niet geschikt is voor justitie is zij het wel.

    Reactie door Irma — donderdag 21 september 2006 @ 18.51 uur

  67. er is hier maar 1 schuldige en dat is diegene die de brand heeft veroorzaakt. maar daar horen we niets meer over. schande!

    Reactie door jan — donderdag 21 september 2006 @ 19.03 uur

  68. Ongelofelijk Verdonk als vervanger
    van Donner.
    Dit kan alleen in het adeqate Nederland!

    Reactie door kitje — donderdag 21 september 2006 @ 19.52 uur

  69. @48 Kaatje

    Oh ja! Teveel over 9/11 gehad. Vandaar misschien? :)

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 19.55 uur

  70. Grote bewondering voor van Vollenhoven, al jaren lang. Wat mij betreft mag hij nog lang die functie bekleden. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of ze ook zo snel zouden zijn afgetreden als er niet op korte termijn verkiezingen zouden zijn geweest.

    Reactie door Teun — donderdag 21 september 2006 @ 20.33 uur

  71. Jan, het wordt nog gekker, degene die de brand heeft gesticht,zn advokaat laat weten nu dit rapport bekent is , hij probeert de man vrij te krijgen en ook nog een schadevergoeding aan de staat vragen.

    Kan het nog gekker in dit land?

    Reactie door carla — donderdag 21 september 2006 @ 20.59 uur

  72. En er komen nog meer letseladvokaten)aasgieren) om voor de “slachtoffers” een flinke schadevergoeding te vragen.

    Reactie door carla — donderdag 21 september 2006 @ 21.00 uur

  73. Een ding snapt ik niet waarom blijft “Dirty Rita” zitten?

    Reactie door e.krul — donderdag 21 september 2006 @ 21.02 uur

  74. Wat ik bedoel met aasgieren zijn dus die advokaten die zgn voor de slachtoffer werken maar eigelijk door hoge schadevergoedingen te vragen hier ook rijker van worden.

    Deze jongen doen dit echt niet uit menslievendheid.

    Reactie door carla — donderdag 21 september 2006 @ 21.03 uur

  75. Krul, Rita is niet van Justitie zij is hier dus niet voor verantwoordelijk.

    Reactie door carla — donderdag 21 september 2006 @ 21.15 uur

  76. @74
    Je bent in de war Carla en heel erg zelfs.
    De advocaat gaat voor een cliënt en probeert het meeste er uit te halen.
    Dat is een normale zaak voor een slachtoffer.
    Of jij moet vinden dat dit niet voor alle mensen op moet gaan.
    Je bent pas schuldig als het bewezen is.
    De Geus heeft al geroepen zonder dat er bewijs voor is dat de man de boel heeft aangestoken.
    Dus een oordeel uit gesproken.
    Dat kan en mag niet.
    En mensmenslievendheid misschien dat het soms speelt bij een advocaat maar het zakelijke staat voorop .
    Hoorde vanmiddag ook nog dat de slachtoffers van deze brand hun bagage kwijt zijn niemand weet waar die is gebleven,men heeft er een puinhoop van gemaakt.

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 21.17 uur

  77. @63 A.C. Haagsma,
    Dat is inderdaad vreselijk en weinig in het nieuws geweest toen inderdaad. Ik kan me er niks van herinneren, anderen misschien wel? Het zal de tijdgeest wel zijn waarschijnlijk..Over asielzoekers gesproken, ik kan me nog herinneren dat er ooit ene Janmaat was die ook riep dat Nederland “vol” was en werd geboycot alsof het een crimineel was. Maar in welke zin verschilde dat van hetgeen Verdonk nu uitvoert?! Wie het weet mag het zeggen..
    En tuurlijk, uw broertje was gedetineerd maar daarmee ook aan de zorg van de overheid overgeleverd. En die overheid heeft in die zorg gefaald, dat is een schande! TOEN EN NU.

    Reactie door Ton — donderdag 21 september 2006 @ 21.18 uur

  78. @75
    Dan moet je lezen Carla dat er nog meer conclusies in het rapport stonden.
    Die waren niet mis .

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 21.19 uur

  79. @71

    Het kán nog gekeer in dit land Carla.
    Iemand voor brandstichter uitmaken terwijl hiervoor op dit moment geen enkel bewijs bestaat.
    Je hebt deze persoon al veroordeeld voordat schuld is bewezen.
    Ben ik blij dat je (waarschijnlijk) geen rechter bent.

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 21 september 2006 @ 21.22 uur

  80. Gekeer moet zijn gekker correctie @79

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 21 september 2006 @ 21.23 uur

  81. @67 JAN

    Schuldvraag? Dit kabinet, de overheid en het hele Nederlandse volk!
    Want wij staan het met ons allen toe dat onschuldige vluchtelingen worden opgesloten als gevangenen.
    Dit is zo langzamerhand een fascistisch volk aan het worden!

    Reactie door Gloria — donderdag 21 september 2006 @ 21.29 uur

  82. @ 59 Paul Valk

    Wat heeft het kabinet goed gedaan lees eens wat je schrijft…….

    Overigens vind ik het een goede zaak dat het kabinet blijft zitten. Ze hebben namelijk verder erg goed werk geleverd (economische groei, extra werkgelegenheid etc). ….

    Ik denk dat je niets van politiek begrijpt, want ze geven nu 5 euro en na 1 -1-2007 pakken ze er weer 40 van je terug, en let op de oostblokkers staan ook al aan de grens en welke economiesche groei laat me niet lachen, nee ze willen doen blijken dat het goed gaat door in Brussel nog eens 310 miljoen euro te laten liggen onder het mom van ….. het gaat goed in Nederland we hebben dat geld niet nodig…… het stelletje huichelaars

    Hoe zal de Geus reageren als straks de eerste 11 dode militairen in Afghanistan
    zullen vallen, ik denk dat z’n reactie hetzelfde zal zijn als met deze asielzoekers.
    Dit hele dodenkabinet moet verdwijnen en heel snel.

    @ 71 @ 72 @ 74 carla

    Ik vind dat elk van die asielzoekers een flinke schadevergoeding moeten krijgen van minstens 2 miljoen euro, ik zou jou weleens horen als jij daar met de dood in de ogen zat.
    Maar natuurlijk wil jij dat ze niets krijgen omdat he asielzoekers zijn, je kan beter opdonderen van deze weblog met dirt soort facistische uitlatingen.

    Reactie door Pool — donderdag 21 september 2006 @ 21.30 uur

  83. de burgemeester van haarlemmermeer is nu ook opgestapt, nu rita verdonk nog, maar dan wel zonder wachtgeld. dat is het laatste, waar zij recht op hebben. pieter vanvollenhove heeft goed werk verricht met het rapport. nu allemaal [donner,verdonk, dekker en hertog] de politiek uit en nooit meer zo’n functie.

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 21 september 2006 @ 21.30 uur

  84. Wattenstaafje en Jofel

    Ik zuig niks uit mn duim hoor, getuigen hebben al verklaard dat de brand is aangestoken door iemand die door het lint ging, en die getuigen zijn ook medecelgenoten. Vreemd dat daar helemaal niet meer over gesproken wordt.

    Veel liever geeft iedereen dit kabinet de schuld omdat het nu eenmaal al de kop van Jut is,ik geef toe dat het niet charmant is om onschuldige mensen zolang op te sluiten en ook de veilgheid van het gebouw zal niet optimaal zijn geweest, neemt niet weg dat er toch een gek is geweest die de vlam in de pan heeft doen gaan.

    Dit was ook gebeurt onder een linkse regering, want het verhaal wat Haagsma verteld liegt er ook niet om en dat zal geweest zijn in de tijd van een linkse regering, heel vreemd dat er toen geen onderzoek kwam.

    Reactie door carla — donderdag 21 september 2006 @ 21.38 uur

  85. @84 Carla

    ‘niet “charmant” om (getraumatiseerde) onschuldigen zo lang op te sluiten’ “veiligheid niet optimaal”

    Je zou prima in dit kabinet passen.

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 21 september 2006 @ 22.01 uur

  86. @18. ik hoop, dat verdonk zich ook aan haar citaat houdt. deze is nu wel van toepassing. dan kan ze gelijk “inpakken en wegwezen”.

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 21 september 2006 @ 22.08 uur

  87. Carla je bent nog steeds in de war als jij stelt dat er zo overtuigend bewijs is maak daar gebruik van en dien een aanklacht.
    Ik krijg nog steeds de indruk dt je het niet snap.
    Stel jij had daar gezeten en iemand naast jou in de cel doet iets doms zodat er brand ontstaat.
    Dan moet en daar heb jij recht op de veiligheid zo zijn dat jij niet het slachtoffer wordt.
    Het rapport toont aan dat er van die veiligheid niks deugde maar dan ook niks.
    En daardoor Carla, zou jij kunnen stikken of was je al gestikt.
    Want die brand had ook kunnen ontstaan door kortsluiting.
    Wie is nu de werkelijke schuldige.
    Ik rij jou met de fiets aan je heb een klein wondje,je gaat naar het ziekenhuis voor een tetanus
    spuit maar de arts spuit er wat anders in zodat Carla het loodje legt ben ik dan schuldig.
    Nee de arts is na latig en dat is het ook in die gevangenis geweest de gevolgen van dat brandje hadden nihil geweest als men gewoon de correct gehandeld had volgens de wet en de regels.
    En over welke linkse regering heb je het nu.

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 22.15 uur

  88. PVDA/CDA en je vergelijking slaat nergens op jofel

    Reactie door carla — donderdag 21 september 2006 @ 22.20 uur

  89. @88
    Waarom niet.
    CDA/PVDA een linkse regering??????
    Volgens mij ben je nu echt de kluts kwijt.
    Dan was VVD/PVDA/D66 zeker ook een linkse regering???????????
    Sorry Carla je loopt maar wat te roepen zonder onderbouwing zonder waarheid.
    Jammer.

    Reactie door Jofel — donderdag 21 september 2006 @ 22.32 uur

  90. @68 ongelooflijk, we geven iedereen de schuld behalve de schuldige, dat kan alleen maar in nederland.

    Reactie door jan — donderdag 21 september 2006 @ 22.35 uur

  91. @ 84 carla

    Nog steeds bezig met je rasistiche beschuldigingen, ik denk dat je beter bij Pastors en Wilders kan gaan zieken want voor de zoveelste keer zit je hier weer de grootste onzin te brallen.
    Op dit moment zit men bij NOVA te zeiken over de muziek die bij de reconstrutie werd gespeeld dat dat er toe zou hebben bijgedragen dat de twee bewindslieden aftraden.

    Ik heb nog wel muziek waar dit hele kabinet van wegvlucht..
    Trouwens heb je mijn reactie @ 82 wel goed gelezen ????????.. doe er dan wat mee.

    Reactie door Pool — donderdag 21 september 2006 @ 22.53 uur

  92. Eindelijk.

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — donderdag 21 september 2006 @ 22.56 uur

  93. Naar het gepeupel luisteren ze toch niet!

    Reactie door Elsa.de.Leeuwin — donderdag 21 september 2006 @ 22.58 uur

  94. Kritiek op de Raad komt los…er zijn 11 doden gevallen, hoe kan men dan nog kritiek op de Raad hebben?? Heeft de Raad die 11 mensen de dood ingejaagd??
    Dat de Staat onschendbaar is, vind ik belachelijk. Die man van dat café in Volendam werd wel vervolgd, en iemand van de overheid die verantwoordelijk is voor de dood van mensen kan niet vervolgd worden.
    Hulde aan Pieter van Vollenhoven! Hij heeft zijn werk hartstikke goed gedaan. Zoals Alexander Pechtold zegt: “Iemand van het Koningshuis met ruggengraat”.

    Met vriendelijke groet,

    Aafke Klopman.

    Reactie door Aafke Klopman — donderdag 21 september 2006 @ 23.36 uur

  95. @91 iemand beschuldigen van racisme vind ik niet zo heel erg netjes, iedereen heeft toch recht op een eigen menig? of werkt dat niet zo bij de sp.

    Reactie door jan — vrijdag 22 september 2006 @ 0.07 uur

  96. DIT MOET EEN NATIONALE ROUWDAG WORDEN!!

    Dit mag niet meer vergeten worden en zal ons altijd herinneren aan dit LIJKENKABINET!
    Verdonk moet eruit! Laat de SP alsjeblieft die motie van wantrouwen indienen.
    Twee zijn er nu weg. Maar dat is niet genoeg!! EER aan de slachtoffers!!
    WAT NOU ILLEGALEN? Bestaan die dan?
    Hirsi Ali met je 17e eeuwse opa Magan: rot op met je paspoort! Jij hebt je volk verraden en nu kom je afscheid nemen? We kunnen je missen als kiespijn en ga maar gauw naar die Bush-denk-machine om de wereld nog verder naar de KL*TE TE HELPEN!

    HOELANG NEMEN WE HET NOG?
    Ach, het zijn de ‘buitenlanders’ maar?
    Maar pas op! Hierover wordt geschreven:

    “Wees altijd gastvrij voor vreemdelingen; daardoor hebben sommigen, zonder het zich bewust te zijn, engelen in huis gehad”
    (Hebreeen 13:2)

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 0.10 uur

  97. Wat is er NIET tussen de SP en de nieuwe Nederlanders?
    Ik zie net wat peilingen: de meesten naar de PvdA en Groen Links. De Sp het laagst.
    Ik merk hier ook niet echt bewogen mensen op. Meer blijdschap omdat het rommelt in het kabinet dan compassie vanwege het vreselijke leed en de achterlijke gevangenisbehandeling en nabehandeling!
    Bah! Stelletje nationalisten.

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 0.19 uur

  98. Ik ben er nog lang niet van overtuigt dat een celbewoner de brand in het Schiphol detentiecentrum heeft aangestoken.
    Wat mij vooral verbaasd is waarom nu na al die tijd de oorzaak van de brand nog altijd niet vaststaat.
    En waarom is er geen strafrechtelijk onderzoek gestart???????Een onafhankelijk onderzoek naar de veiligheid beperkt zich tot de veiligheid. Een strafrechtelijk onderzoek omvat een veel breder perspectief.
    Wat probeert men hier te verbergen?
    Waarom treden twee ministers af voordat men aan deze twee vragen kan stellen?

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 22 september 2006 @ 0.21 uur

  99. @ 94 Aafke Klopman

    Ooit gehoord van klassejustitie, nou hier zie je er dan een klasiek voorbeeld van.

    En hoe vindt je deze uitspraak dan…… De politiek gaat niet op de stoel van de rechter zitten maar de rechter gaat ook niet op de stoel van de politiek zitten…

    Dus krijg je een conflict met de politiek, dan kun je het bijvoorbaat al schudden er zal nooit echt recht gedaan worden aan wie maar ook, politici en lagere ambtenaren staan boven de wet en ver boven God, ze zijn juridisch onaantastbaar.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 september 2006 @ 0.45 uur

  100. @84 Carla,
    Misschien is het goed om hier een paar dingetjes op een rijtje te zetten. Volgens mij zou de discussie niet eens mogen gaan over of deze meneer nou wel of niet opzettelijk die brand gesticht heeft. Het gaat hier veel meer over de vraag welke mensen door de overheid om welke reden en onder welke omstandigheden wel of niet mogen worden “opgesloten”?! Dan maak ik verschil tussen vluchtelingen of criminelen achter de celdeuren, zou goed zijn als Rita dat verschil ook zou zien! Maar nog buiten dat, kijk naar de reactie van die meneer wiens broertje opgesloten zat en leer daat wat van!!! Als de overheid besluit om mensen achter celdeuren op te sluiten, dan heb je als overheid vanaf dat moment een ZORGPLICHT voor die mensen! Tuurlijk, een ramp kan gebeuren, er kan een brand uitbreken en dat kan inderdaad door een labiele gedetineerde ook veroorzaakt worden. Maar dat WEET je als overheid toch? Dat zou je moeten weten in elk geval! En waarom bestaat zo’n gevangenis uit een inderhaast uit de grond gestampte opeenstapeling van containers? Waarom worden er geen rampoefeningen gehouden? Waarom loopt daar personeel rond dat totaal niet op hun taak berekend is? Ik denk het antwoord wel te weten..Haast, haast, haast!
    Ik ken zelf een gevangenbewaarder die ermee is opgehouden omdat ie er zelf aan dreigde onderdoor te gaan..Dan ben je niet alleen “bewaker van de poort” maar veel meer dan dat hoor..Je leeft met die gedetineerden mee tussen die muren en dat is een soort “mini-maatschappij” op zich! En elke gedetineerde is anders en dat vereist een per gedetineerde andere aanpak! Ik denk dat er daar op Schiphol ook geen gekwalificeerd personeel heeft rondgelopen, als dat personeel er zelfs maar geweest zou zijn i.p.v. slechts camera’s! En ik meen me ook te herinneren dat er nog twee medewerkers waren die wel degelijk tot het laatst nog zoveel mogelijk deuren open gezet hebben en daarmee levens gered hebben..Waarom horen we niks van die helden? Misschien wel echte gevangenbewaarders die “gewoon” hun werk deden?
    IK persoonlijk kan niet langer wachten tot mevrouw Verdonk haar biezen heeft gepakt! ZIJ heeft BIJ UITSTEK met zoveel vermadelijde HAAST de situatie laten ontstaan zoals deze ontstaan is! Met alle gevolgen vandien en daar zal ze zich hoe dan ook voor moeten verantwoorden. In Nederland zijn mensen altijd nog mensen en gaan we nou eenmaal NIET over lijken, wanneer gaan Verdonk maar ook JIJ dat eindelijk eens inzien??!!

    Reactie door Ton — vrijdag 22 september 2006 @ 0.48 uur

  101. @ 97

    Ik bedoel ze zijn … strafrechtelijk … onaantastbaar

    Reactie door Pool — vrijdag 22 september 2006 @ 0.49 uur

  102. @95 Gloria

    Vergis je niet!
    Die bewogenheid/compassie die jij hier zegt te missen kan wel eens zo vanzelfsprekend aanwezig zijn dat men juist in de gehele gang van zaken van vandaag en het uiteindelijke aftreden van de ministers eindelijk een terechte afstraffing ziet van de leugenachtigheid van dit kabinet en van het onrecht wat de slachtoffers is aangedaan.

    De verontwaardiging omtrent de gehele gang van zaken en de door jou hier gemiste compassie naar de slachtoffers toe is in eerdere topics over dit onderwerp wel degelijk hartverscheurend geventileerd.
    De bewogenheid is er zeker, maar men ziet nu eindelijk in de benoeming van de hier al veel besproken misstanden een bevestiging van het aangedane onrecht.
    Het zie-je-nou-wel –gevoel voert hier op dit moment misschien de boventoon, maar dit betekent niet dat de slachtoffers vergeten zijn.

    @96 Rob de Kuster

    Je suggereert een cover -up?
    Klinkt niet eens meer onaannemelijk na alle onverkwikkelijkheden.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 22 september 2006 @ 1.02 uur

  103. @97

    Dank je Ton! Ik ben het volledig met je eens!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 22 september 2006 @ 1.06 uur

  104. @ 99 Wattenstaafie

    Ik geef toe dat ik ten tijde van de Schipholbrand hier niet aanwezig was en de smartekreten daardoor niet heb meegekregen.

    Maar ik was wel aanwezig in dit leven en ook voor mij is het ook niet de eerste keer dat ik hier over zie en hoor.
    Maar na die film van vanmiddag was ik wederom woedend en verbijsterd. Natuurlijk moet dit kabinet hiervoor boeten, maar verplaats je eens in die mensen… onze vluchtelingen worden behandeld als beesten in hokken. Mensonterend! En dat verandert er niet aan, Wattenstaafie! Want het enige gevolg is dat de gevangenissen betere veiligheidsmaatregelen krijgen.
    Maar daar horen ze niet in thuis!!!
    En daar hoor ik toch te weinig mensen over.
    Ach, die paar procenten meer daar gaat het de meesten toch om?
    Portemonneepolitiek!

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 1.23 uur

  105. @104 Gloria,
    Moet je toch mijn verhaal nogges goed lezen, want ik ben ook begonnen met de vraag wie er eigenlijk wel of niet in zo’n cel thuishoort! En dan maak ik ook onderscheid tussen vluchtelingen of criminelen!
    Neemt echter niet weg dat iedereen, terecht opgesloten of niet, nog steeds moet kunnen rekenen op een profesionele overheid die voorbereid is op dit soort incidenten en dan adequaat handelt en voorbereid is op evt. calamiteiten toch?

    Reactie door Ton — vrijdag 22 september 2006 @ 2.30 uur

  106. @84 Carla,

    Getuigen hebben al verklaard dat iemand totaal door het lint ging en de brand heeft aangestoken. Ik zuig niets uit mijn duim hoor.
    ——————————————

    Hier heb ik van Vollenhove niet over gehoord Carla, de oorzaak van de brand is niet bekend, WAARSCHIJNLIJK veroorzaakt door een gedetineerde, een weggegooide sigaret of zo, maar daar is géén ènkele getuige van.

    Na het brandalarm zijn ze véél te laat bij die bewuste cel aangekomen, waar de man letterlijk naar buitenviel toen de deur opengedaan werd, terwijl de rook uit zijn haren kwam.
    De rookontwikkeling was dermate dik, dat men niets kon zien verder.

    De deur is open blijven staan omdat men niet eens wist of er misschien nog iemand in die bewuste cel zat.
    En doordat deze deur is open blijven staan is alles uit de klauw gelopen.

    Volgens mij heb jij een verrekte grote duim Carla.
    Wanneer komt je volgende sprookje?

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 22 september 2006 @ 8.40 uur

  107. Gloria zegt (104): “onze vluchtelingen worden behandeld als beesten in hokken”

    Het is zelfs nog erger!
    Bij brand gooit men de deuren van de stallen open opdat de dieren zich een veilig heenkomen kunnen verschaffen.
    Maar nee dát doe je natuurlijk niet met illegalen!! Die moeten koste wat het kost gedetineerd blijven!!
    Om ze een veilig heenkomen te beletten trek je desnoods een pistool zoals gebleken is gebeurt door de marechaussee!!!
    Waanzin ten top! Het gedetineerd houden van deze mensen was belangrijker dan hun veiligheid… Want stel je voor! Illegalen en bolletjesslikkers zíjn me een stel gevaarlijke criminelen!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 22 september 2006 @ 8.50 uur

  108. dus jullie hebben liever dat ons land overspoelt word met criminelen en illegalen dan dat we ze vast zetten. wat zijn jullie toch een stelletje naieve denkers.

    Reactie door jan — vrijdag 22 september 2006 @ 9.40 uur

  109. Pool, je beschuldig mij van rassime, noem van mij 1 rassistisch uitspraak,

    Wat me opval is dat je hier snel een fassist of rassist wordt genoemd als een anders over de dingen denkt.

    Ton , bedankt voor je uitleg, ik heb hem gelezen.

    Reactie door carla — vrijdag 22 september 2006 @ 9.41 uur

  110. Jofel, Het Kabinet Lubbers/Kok was in die tijd een links kabinet, geloof het of niet.

    Reactie door carla — vrijdag 22 september 2006 @ 10.16 uur

  111. @97 Zowaar heb je weer een stukje naastenliefde gedemonstreerd.
    Als inhoud en compassie niet op een lijn zit met jouw ideeën begin je weer te schelden.
    Jij propageert geen naastenliefde.
    Bij mij ben je door de mand gevallen.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 22 september 2006 @ 10.41 uur

  112. Prima werk van de commissie Vollenhove maar wel allemaal waarheid achteraf!
    Waar blijft de aandacht en bescherming voor de klokkeluiders die dat hadden kunnen voorkomen?
    Zou het niet beter zijn daar ook een commissie voor te hebben om ongelukken te voorkomen?

    Reactie door Nico de Vries — vrijdag 22 september 2006 @ 10.50 uur

  113. @ Carla (71):

    Voorbarig geklets, meisje. Er staat nog NIETS vast omtrent de werkelijke, oorspronkelijke oorzaak van de brand en de eventuele schuld of nalatigheid van één van de opgeslotenen. Bovendien doet dat niets af van de schuld en nalatigheid van de betrokken ministers/ministeries/gemeente wat betreft de omstandigheden, waarin de ramp zich heeft kunnen vertrekken, en de ernst van de gevolgen.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 22 september 2006 @ 10.57 uur

  114. @ Carla (73):

    Waar haal jij het gore lef vandaan dat hier neer te kwakken, en de slachtoffers tussen aanhalingstekens te zetten?

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 22 september 2006 @ 10.59 uur

  115. Aanvulling op nr. 112: is nu nr. 72 van Carla.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 22 september 2006 @ 11.14 uur

  116. @112 en 113 Olav Meijer,

    Nog niet aan @84 toegekomen?

    Carla weet zelfs méér als dat het gehéle onderzoek opgeleverd heeft.
    Knap staaltje werk van Carla.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 22 september 2006 @ 11.22 uur

  117. Aangestoken of niet dat doet aan de verantwoordelijkheid van justitie niets af.
    Brandstichting komt regelmatig voor op cellen maar voorheen nooit met dodelijke gevolgen.
    Nogmaals velen hebben van het gevaar geweten maar hebben hun mond gehouden omdat dat door de regenten niet gewaardeerd wordt.
    Dat moet nu anders. Onafhankelijk onderzoek na klachten en bescherming van de klokkenluider
    Anders gebeurt het de volgende keer weer.

    Reactie door Nico de Vries — vrijdag 22 september 2006 @ 11.28 uur

  118. Tegen de wil van de burgemeester van de Haarlemmermeer (Hertog) heeft Donner het er zelfs doorgedrukt dat het cellencomplex weer werd heropend.

    Wie lust er nog peultjes?

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 22 september 2006 @ 11.35 uur

  119. @110. wat hebben de klokkenluiders met de schipholbrand te maken? dat er achteraf onderzoek is gedaan door pieter van vollenhove kon toch niet anders. had jij het vooraf willen doen? toen was er ogenschijnlijk niets aan de hand. wel dus. maar dat is nu onderhand wel duidelijk, dat er eerst doden moeten vallen, voordat er een gedegen onderzoek moet komen. dat is nu gebeurd. of had jij dat anders willen doen.?

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 22 september 2006 @ 11.48 uur

  120. @ Bijdehandje (116):

    Ja, bizar, deze helderziendheid van Carla. Misschien moest ze zich maar eens aanbieden aan de politie voor paranormaal onderzoek, als het nromale onderzoek is vastgelopen…..

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 22 september 2006 @ 12.56 uur

  121. @120 Olav Meijer,

    En loopt het niet vast, is er op de kermis vast nog wel een plekkie vrij. ;)

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 22 september 2006 @ 13.12 uur

  122. @84
    Mijn vraag aan Carla is, om een goed oordeel te vormen,waar kan ik die informatie vinden.

    Reactie door Jofel — vrijdag 22 september 2006 @ 13.25 uur

  123. Of het schipholbrand per ongeluk of opzettelijk aangestoken was, het neemt de verantwoordelijkheid niet weg van alle drie INCOMPETENT ministers. Daar hebben ze de veiligheidsmaatregel, adequate??????? planning toch voor. Of is dat te veel gevraagd in een land waar alles en zelfs het leven van mensen goedkoop wordt benaderd en behandeld.
    Khosrow

    Reactie door khosrow — vrijdag 22 september 2006 @ 13.44 uur

  124. De overlevenden zijn direct na de brand in eenzame opsluiting gezet, totaal afgezonderd dus. Elk gesprek dat plaatsvond met de ´onafhankelijke´ commissie Van Vollenhoven was in aanwezigheid van een medewerker van de AIVD (Rita´s clubje). Die hebben juist de macht die arme vluchtelingen uit te zetten, dus die werden nog banger.
    Er zijn er inderdaad flink wat uitgezet voordat ze zelfs maar genezzen verklaart waren. Oeps, foutje Rita.
    Mocht er al iets gezegd zijn dat lijkt op wat Carla beweert dan was dat allang naar buiten gekomen, dat zou Verdonk immers zuiveren. De brand is begonnen, er is geen enkel bewijs dat dat opzettelijk was. Zelfs Carla kan dat niet bewijzen.

    Verdonk heeft (niet alleen in deze zaak trouwens) heel veel grove fouten gemaakt en moet gewoon ook aftreden.

    Ik hoor net dat Hirsch Balin tijdelijk minister van justitie wordt, terwijl hij ook ooit is opgestapt als minister van justitie. Mooi geregeld Balkie, dan kan Donner na een paar maand vakantie ook gewoon terugkomen. Dan mag Rita´s kop ook wel rollen, zou wel eens stemmen kunnen opleveren. Wat een walgelijke vertoning is dit kabinet toch!

    Reactie door Irma — vrijdag 22 september 2006 @ 14.24 uur

  125. Prachtig die ‘ Adequaat?’ cartoon op de SP site.

    Nu is die inadequate dame minister van justitie. Op een rare manier vind ik haar toch passend bij de functie. Want justitie in Nederland is alles behalve rechtvaardig, alles behalve adequaat.

    Nederland is banaan republiek ten top laat maar eerlijk wezen. Als je niet functioneert wordt je beloond met een nog groter portfolio en of een dikke gouden handdruk of een internationale jetset functie.

    Over adequaat gesproken.

    Reactie door khosrow — vrijdag 22 september 2006 @ 14.25 uur

  126. Vlak voor de verlenging van hun contract, de arbeiders worden met een smoesje naar de WWB gestuurd. Terwijl de ministers worden zelfs beloond voor hun leugens, achterkamer en illegale praktijken, smaad,,,,,,

    Nederland is alles behalve een rechtstaat. Alles is te koop zelf stemmen van de burgers.

    En moeten de burgers nu respect opbrengen voor de rechtloosheid en omgekochte democratie?

    Dit soort ellende treft niet alleen de asielzoekers maar ons allamell(alle Nederlandse burgers). Kijk naar Volendam; kijk naar Enschede; Kijk naar duizenden mensen die in dit land hun rechten niet krijgen; kijk naar het feit dat bij overlast als je naar de politie belt, wordt je niet eens te woord gestaan; kijk naar judiciële fouten in uiteenlopende zaken; kijk naar de slachtoffers van ongelukken tijdens arbeid; kijk naar asbest in de gebouwen; kijk naar milieu overtredingen; kijk naar grootschalige corruptie bij woningcorporaties; kijk naar vallend onderwijs; kijk naar de ellende in de jeugdzorg; kijk naar onverdiende extra royale salarissen van managers in de zorg.

    De ellende treft ons allen. Wij zijn een klein maar Heel onoverzichtelijke land geworden dankzij een overheid die zijn eigen huis niet in orde heeft.

    Hoe moeten de burgers nu in de rechtstaat geloven. Hoe weten we of alle afgewezen asielzoekers op de juiste gronden zijn afgewezen? Hoe kunnen we zeggen dat we een streng maar rechtvaardige asielbeleid voeren?

    Hoe kunnen de minder bedeelde Nederlandse staatburgers hun rechten krijgen?

    Volgens mij Recht is al lang dood in Nederland want alles wordt toch geregeld in de achterkamers.

    Niet de kleine criminaliteit door verloren generaties maar juist grotere criminaliteit onder de dekmantel van “ministeriële verantwoordelijkheid” is verantwoordelijk voor wan en puinhoop in dit land. Grootset criminelen zitten aan de top van sociaal, economisch en politieke ladder.

    Mijn pet af aan de gewone burgers in dit land want die leveren toch meeste waarde.

    Waardeloos waardeloos mevrouw Verdonk en haar collega ministers zijn Waardeloos.

    Reactie door khosrow — vrijdag 22 september 2006 @ 14.55 uur

  127. @ 107 Wattenstaafie

    Topreactie! Met hart en ziel!! :)

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 16.20 uur

  128. @ 26 Khosrow

    Helemaal eens! Maar hoe pakken we het aan? Denk je dat een links kabinet die ernstige schade nog kan herstellen?

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 16.24 uur

  129. rita verdonk heeft niets met de veiligheid e,d te maken waar door 11 mensen zijn omgekomen.

    Reactie door Dave — vrijdag 22 september 2006 @ 19.13 uur

  130. @129 Dave

    Heeft alles met elkaar te maken, Dave!
    Door haar worden onschuldige mensen opgesloten! Dat vind jij wel best?

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 19.27 uur

  131. @ 109 carla

    Lees je eigen reacties 71, 72 , 74 maar eens goed of je bent al zo gestoord dat je niet eens meer weet wat je schrijf.

    Waar kom die haat tegen buitenlanders bij jou toch vandaan, is er in het verleden iets gebeurd tussen jou en een asielzoeker.
    Vanwaar die haat, je aanduiding van de tussen haakjes “slachtoffers” duid al op een racistisch denken, en waarom een letseladvocaat een aasgier te noemen.
    Volgens mij ben jij gewoon jaloers op die mensen uit dat cellenblok nu gaan zij een schadeclaim indienen en dat jij niet verteren.
    Het liefst had jij ook in dat cellenblok gezeten want dan kon je ook claimen.
    En pas ook op met je bewering van brandstichting want eigenlijk ben je nu al strafbaar.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 september 2006 @ 19.30 uur

  132. @ 129 Dave

    Verdonk heeft niets te maken met die brand ?? maar zij is wel verantwoordelijk voor de plaatsing van deze mensen in dat cellenblok dus indirect is zij mede verantwoordelijk.
    En hoe omschrijf je dan de nazorg die deze mensen ( niet ) gekregen hebben.
    Ik vind dat alle betrokken asielzoekers uit dat cellnblok flink schadeloos gesteld moet worden, en dat Verdonk ook opstapt, maar dat zal ze wel niet doen.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 september 2006 @ 19.39 uur

  133. @118 Goed onthouden Bijdehandje, van-
    daar dat ik elders al schreef, dat nu niet
    de gemeente Haarlemmermeer de ‘zwarte piet’ nog extra toegewezen moet worden.
    Je ziet het ook scherp: de lokale overheid
    wordt zonder meer overruled door de rijks-
    overheid en dat is altijd na te trekken.
    De burgemeester is opgestapt en eerder vind ik dat hij het niet moet pikken dat zo met zijn funktie gesold moet worden,
    dan dat hij meent dat hij ten volle de
    verantwoordelijkheid dient te dragen voor
    dat funktioneren dat hem deels ontnomen
    werd ! Feitelijk kan hij voor zichzelf
    een kort geding aanspannen, waarbij juist
    dát ‘overruled’ zijn, hem vrijuit doet
    gaan, en degene die hem dat flikte, dát
    dan maar eens moet hóren van een onaf-
    hankelijke rechter of meerderen. Grote
    vraag is, wélke rechter nog écht onaf-
    hankelijk durft te zijn!
    Manipulaties zijn niet meer uitzondering
    maar teveel voorkomende incidenten en dat
    is op regeringsnivo natuurlijk nooit te
    tolereren door de burger!

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 september 2006 @ 20.28 uur

  134. Pool, waar komt die haat van jou tegen het kabinet toch vandaan? Is er in het verleden iets gebeurt tussen jou en iemand die rechts is?

    Vanwaar die haat om deze mensen crimineel te noemen, volgens mij ben jij gewoon jaloers op die mensen en zou je zelf in het kabinet willen zitten want zij verdienen veel geld en dat kan jij niet verteren.

    En pas op met je beweringen over een crimineel kabinet want eigenlijk ben je nu al strafbaar.

    Reactie door carla — vrijdag 22 september 2006 @ 20.52 uur

  135. @134
    Leuk dat je er weer bent Carla ,nu nog even mijn vraag @122 graag beantwoorden

    Reactie door Jofel — vrijdag 22 september 2006 @ 21.27 uur

  136. Pool, lees 71.

    Gisteren bij radio 1 journaal gehoord, Degene die opgepakt is voor brandstichting, zo werd het gezegd, eist nu vrijlating omdat hij vind dat niet hij schuldig is maar de regering.

    Deze man denk echt dat hij hier nu mee wegkom.

    En als jij het voor het zeggen had zou je hem zo vrijlaten.

    Reactie door carla — vrijdag 22 september 2006 @ 21.27 uur

  137. @134
    Zou dit kabinet wel weten wat crimineel is.
    Jou argumenten waarom Pool kwaad of haat is er een van de kleuterschool.
    Waarom denk jij steeds in geld.
    Je praat altijd maar over geld enz.
    Volgens mij hebben we het over 11 doden waarvan de maffia wist dat we ze in een brandbaar ondeugdelijk hok gingen stoppen.
    Doodslag heet zo iets.
    Want je wist wat voor risico’s deze mensen liepen.
    Het is te vergelijken als ik jou gedwongen een ladder opstuur en de middelste trede is verrot jij dondert naar beneden Carla en je licht is uit dan is dat doodslag of dood door schuld omdat ik wist dat die trede verrot was.
    Maar ook deze vergelijking zal wel weer niet deugen.

    Reactie door Jofel — vrijdag 22 september 2006 @ 21.39 uur

  138. Carla, bij een linkse regering waren deze doden NIET gevallen: Een linkse regering had namelijk helemaal nooit een 100%-controle ingevoerd voor vliegtuigpassagiers waardoor de rechtbanken en cellen overspoeld werden met bolletjesslikkers, zodat er veel te snel nieuwe cellen ‘gebouwd’ moesten worden. (Zeist)

    Als je gehoord of gelezen hebt dat iemand de brand aan had gestoken en mensen hebben dat verklaard dan had je dat teruggevonden in het rapport van Pietertje. Het stond er niet in dus ik neem gevoeglijk maar even aan dat je wat dat betreft gedroomd hebt of zo… Het NFI schijnt zelfs bewijs te hebben gevonden dat het géén brandstichting was.

    Maar ook al zou die persoon de brand aangestoken hebben, dan nog is de overheid verantwoordelijk voor de gezondheid van ALLE andere gevangen. In gevangenissen worden namelijk nog wel eens wat ‘vreemde’ mensen opgesloten, dus er kunnen erge dingen gebeuren in de gevangenis, en dús zorg je voor veiligheid.

    Letseladvocaten zijn advocaten die bijvoorbeeld mensen bijstaan die door asbest kanker hebben gekregen omdat hun werkgever er met de pet naar gooide, of mensen die in de Amer-centrale hebben gewerkt. Wat is daar ‘aasgierig’ aan? Een advocaat is zelfs volgens de wet verplicht het belang van zijn client voorop te stellen. Wil jij advocaten afschaffen?

    Verder was/is Verdonk verantwoordelijk voor de nazorg van alle vreemdelingen die bij de brand betrokken waren. Nazorg is er nauwelijks of niet geweest en Verdonk heeft de kamer gewoon keihard voorgelogen op verschillende punten: opzouten dus Verdonk!

    Misschien een idee om sommige informatie wat nader te onderzoeken carla?

    Reactie door Marc B — vrijdag 22 september 2006 @ 21.48 uur

  139. De grootste fout van Donner is dat hij niet kritisch was naar zijn ambtenaren want
    wat weet Donner nu af van veiligheidsvoorschriften voorschriften.
    Er moet een hoop gezuiverd worden bij diensten die zulke fouten kunnen maken.
    Dat lef hebben deze ministers niet. Het zijn mooie praters maar geen effectieve managers. Echte deskundigen hebben we nodig, geen dure gewichtigdoenerij die nergens op slaat.
    Bos en Lommer was ook zoiets: veel leges rekenen door de overheid maar geen effectieve bouwcontrole. We moeten van die onbetrouwbare praktijken af en meer integere deskundigheid inzetten. Falende ambtenaren moeten overgeplaatst naar posities waar ze geen kwaad kunnen.

    Reactie door schipper — vrijdag 22 september 2006 @ 21.52 uur

  140. @137
    Schipper
    Waar moet je die mensen allemaal neer zettten.
    Waar ze geen kwaad kunnen, ze zitten nu al met bakken vol thuis tot hun 65 jaar te genieten van hun volle loon.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 22 september 2006 @ 21.59 uur

  141. @134 carla

    Dat vind ik ook en niet vanwege dat ze meer geld hebben. Ik vind geld niet het belangrijkste in mijn leven.
    Hier zijn wel degelijk de echte criminelen aan het werk. De grootste is Bush en ons kabinet zijn handlangers. En zo lopen er nog meer rond.
    Carla, hoelang verdedig je een beleid dat wanstaltig is? Jij hoort toch ook alle berichten en al die verlakkerij? Waar sta je???

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 september 2006 @ 22.00 uur

  142. @136
    Zolang er geen bewijs is ,ja Carla, zo werkt dat in een goed rechtsysteem.
    Het gaat er niet om wat we denken het gaat om feiten en bewijzen.
    Ik kan wel zo veel over jou denken.
    Ik ben wel met je eens dat rokers best een hoop schade aan kunnen richten maar dit doen ze niet met opzet,denk ik :D

    Reactie door Jofel — vrijdag 22 september 2006 @ 22.20 uur

  143. Jofel en Gloria, ik reageer alleen maar op 131, waarom zou ik me alles moeten laten zeggen .

    Alleen omdat mijn mening niet altijd die van jullie is.

    Weer zoiets een beleid dat wanstaltig is, dat vind jij Gloria en dat is je goed recht maar laat mij ook iets vinden en doe dat dan niet af als zou het een niks mening zijn, ja ik hoor ook alle berichten en beoordeel ze van alle kanten , ik luister nl. ook naar andere partijen.

    Ik luister ook graag naar SP en nogmaal SP is een goede partij met heel veel goede en sociale uitgangspunten.

    Maar ik denk nu eenmaal over de dingen op mijn manier

    Reactie door carla — vrijdag 22 september 2006 @ 22.47 uur

  144. Off topic

    BRUSSEL – De Europese Commissie laat Bulgarije en Roemenië volgende week dinsdag weten dat ze op 1 januari 2007 tot de Europese Unie (EU)mogen toetreden. Dat hebben diplomatieke bronnen in Brussel vrijdag laten weten.

    In een ontwerprapport van de Europese Commissie staat dat Bulgarije en Roemenië bij het treffen van de voorbereidingen op het lidmaatschap van de EU vooruitgang hebben geboekt. Brussel wil de twee landen voor en na de toetreding tot de EU echter nauwlettend volgen.

    De Europese Commissie maakt zich onder meer zorgen over de wijze waarop de twee landen EU-fondsen gaangebruiken. Ook het juridische systeem in Roemenië en Bulgarije moet nog worden verbeterd.

    ……………..

    Het kan gaan beginnen ik had er al voor gewaarschuwd, er zal veel baantjes op de tocht komen te staan, en vooral nu het kabinet heeft gezegd dat er een gebrek aan personeel zal komen in 2007 ……. wie snapt dit niet… leuk voor de werkgevers allemaal goedkope werknemers naar NL.
    Let op omstreeks half november begint de invadie van Polen en Roma’s en de Bulgaren. Gelukkig Nieuw jaar alvast

    Reactie door Pool — vrijdag 22 september 2006 @ 23.54 uur

  145. @143 carla

    Dat is jou ook goed recht, carla.
    Ieder mens is uniek en heeft recht op een eigen mening.
    Maar waar hier Pieter van Vollenhoven opkomt voor de slachtoffers, daar wil ik mij graag aan zijn zijde weten.
    Ja, ik vind het heel erg dat jij zo over deze mensen praat, die ons niets misdaan hebben nota bene. Daar moet je toch iets bij kunnen voelen?
    Carla, als jij steeds hier op dit weblog met jouw mening komt is dat niet gemakkelijk voor je. Want er komt veel weerstand en dan vind ik het ook wel erg voor je dat je daar zo alleen in komt te staan. Ik zou het wel voor je op willen nemen, maar ik weet niet hoe?
    Je zegt wel aardige dingen van de SP, maar je meningen wijken soms heel erg af van die van mij en ook veel anderen hier.
    Ik snap niet goed wat je ermee wilt, of doet het je goed om af en toe op jouw manier hier te babbelen? Nou, wat let je!
    Gewoon doen, want dat kan gelukkig op het weblog van Jan Marijnissen. Zeg nou zelf, dat is toch een compliment waard?

    Reactie door gloria — zaterdag 23 september 2006 @ 0.22 uur

  146. @145 Gloria,
    Mooi gezegd meissie! Ik zou het niet beter kunnen. Carla mag hier wat mij betreft best een beetje voor “advocaat van de duivel spelen”! En een andere mening hebben is niet verkeerd, nee nuttig zelfs! Dat houdt je scherp en dat is hard nodig ook! Ik moet wel toegeven dat ik er moeite mee heb om in discussie te gaan met mensen die meteen al met beledigingen beginnen, daar kan ik moeilijk tegen..Maar Carla valt daar wat mij betreft niet onder!

    Carla, gewoon lekker doorgaan zo hoor!

    Reactie door Ton — zaterdag 23 september 2006 @ 1.20 uur

  147. @140 De Hakker,
    Met deze opmerking doe je toch wel heel veel goedbedoelende en hardwerkende ambtenaren echt een groot onrecht hoor! Generaliseren is zowieso nooit een sterke eigenschap..
    Maar oke, Hakkers moeten nou eenmaal hakken en “gezemel” past daar niet bij! Dus hak jij er maar gewoon lustig op los, het zij je vergeven hahah..!

    Reactie door Ton — zaterdag 23 september 2006 @ 1.44 uur

  148. P.S.
    De spaanders ruimen anderen wel op, toch?

    Reactie door Ton — zaterdag 23 september 2006 @ 2.27 uur

  149. Ambtenaren zouden behandeld moeten worden als gewone werknemers.
    We hebben het vaak over discriminatie maar als een bouwvakker er mee moet stoppen op zeg 55 jaar is hij slechter af als bv. een leraar of politieman en nog veel slechter dan iemand met een hogere functie. Is dat dan geen discriminatie?

    Reactie door schipper — zaterdag 23 september 2006 @ 6.31 uur

  150. Gloria, mijn laatste reactie hierover.

    Ik weet dondersgoed dat ik op deze site weestand oproep, maar soms lees ik dingen als maffia,criminelen,onderwereld enz. daar blijf ik moeite mee houden, ik wil wel mijn excuses aanbieden voor de foute uitdrukking over de slachtoffers van de ramp, ik had dat niet mogen doen, deze mensen hebben echt geleden en doen dat nog , sorry.

    Was ook in mijn boosheid over de reacties hier die vaak ook ongenuanceerd zijn.

    nou dat was het, ik zal voortaan beter opletten en beter lezen.

    Reactie door carla — zaterdag 23 september 2006 @ 8.53 uur

  151. @ 149 carla

    Zo ken ik je weer ….goedemorgen trouwens

    Reactie door Pool — zaterdag 23 september 2006 @ 9.04 uur

  152. off topic

    Een kennis van mij heeft bij een motorongeluk z’n heup en knie verbrijzeld.
    Nu moet hij ongeveer 4 maanden wachten voor een operatie.
    Gisteren gebeld naar het ziekenhuis in Turnhout(B) hij kan dinsdag komen en wordt donderdag geopereerd.
    Ach die domme belgen……

    Reactie door Pool — zaterdag 23 september 2006 @ 9.18 uur

  153. @146Tom
    Jij trek de zaken uit elkaar Tom er zijn naar mijn mening zeer veel goede hardwerkende ambtenaren.
    Maar er zitten ook heel wat slechte of niet in het straatje passeend ambtenaren met een riant salaris thuis.
    Dus niet in de WW maar op kosten van de belasting betaler.
    En dat zijn meestal niet Jan met de pet ambtenaren maar ambtenaren met een zeer riant salaris.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 23 september 2006 @ 9.42 uur

  154. @152 Pool,

    Da’s mooi, die Belgen zijn waarschijnlijk niet zo dom als dat de Nederlander denkt.
    Zouden ze bij ons ook eens moeten doen.

    Weg met die wachtlijsten.
    Snap het alleen niet zo goed, bij een ongeluk waar je zo beschadigd uitkomt, word je toch afgevoerd naar het ziekenhuis?
    Heup en knie verbrijzeld en dan 4 maanden moeten wachten?
    t’Is echt van de gekke.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 23 september 2006 @ 14.07 uur

  155. @150 Carla

    Top hoor, Carla! :)

    Reactie door gloria — zaterdag 23 september 2006 @ 16.25 uur

  156. @155
    In het geloof noemen zo iemand een geslepen duiveltje, ik denk dat dit zeker voor Carla opgaat.
    In mijn hakkers geloof is Carla al omgehakt.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 23 september 2006 @ 18.16 uur

  157. @156 Hakker

    Zou ik er weer ingetrapt zijn? Jij kan het weten met je hakkersgeloof. :)
    Maar met mijn geloof geef je altijd kans op kans op kans etc.
    We zullen zien of je gelijk hebt, Hakker.
    Maar vergeet niet: tenslotte mogen we blij zijn dat we met z’n allen nog niet omgehakt zijn. Want zie de wereld… pfff…een bende! Mensenwerk!! De homo sapiens!!! :(

    Reactie door gloria — zaterdag 23 september 2006 @ 18.43 uur

  158. Dank je Ton, ga ik zeker doen

    Reactie door carla — zaterdag 23 september 2006 @ 19.12 uur

  159. @ 154 Bijdehandje

    Ze hebben hem hier zover opgelapt zodat hij thuis zijn operatie kan afwachten, wel moet hij soms op controle maar de urgentie om hem direct te opereren was en is nog niet aanwezig, dus gwoon wachten tot je aan de beurt bent.
    “t Is te dol voor woorden.
    Dat hij naar Belgie heeft gebeld was naar aanleiding van een tv uitzending afgelopen donderdag.

    Reactie door Pool — zaterdag 23 september 2006 @ 21.09 uur

  160. 150 Carla goed van je en ik begrijp je volkomen. Ik begin zelf ook grover te worden was altijd zeer gespitst op inhoud en fatsoen maar soms word je gewoon zo boos door de opeenstapeling van leugens en bedrog en ellende dat je even moet gassen, goed of niet het is soms wel te begrijpen.

    Wat velen ook niet weten is dat ‘negeren’zowat de ergste vorm van agressie is zo ook in de politiek. Iedere deskundige op het gebied van communicatie en gedragswetenschappen zal dat beamen, het roept dan soms tegenreacties op, gefrustreerde reacties inderdaad.

    Reactie door Henny — zondag 24 september 2006 @ 7.52 uur

  161. @134, Carla ik begrijp je aanbieding van de huidige kabinet want mede daardoor is extreem-rechts enorm toegenomen in Nederland en wordt ook gelijk met een pluimpje geaait.

    Er wordt alleen naar vermeende moslim terroristen verwezen in een land waar blijkt dat extreem-rechts zeer goed bewapend is en opleiding zijdelings van figuren uit het leger krijgt?

    In België heben ze die mensen toch aangepakt en in Nederland blijven we extreem-rechts maar aaien en doen alsof onze neus maar bloedt.

    Zijn weer onze extreem-rechtse terroristen beter dan de moslim-terroristen? Carla?

    Reactie door walking bull — zondag 24 september 2006 @ 9.48 uur

  162. Er wordt dus gewoon over lijken gegaan…
    Wat een raar gedoe! En Verdonk niet schuldig? Zij had toch ook moeten weten waar zij mensen naar toe stuurt? Zij had toch ook moeten regelen dat mensen die naar hun land van herkomst terug moesten gaan dit op een goede manier konden? Het lijkt wel alsof zij vreemdelingen geen mensen vindt want hoe kun je zo met mensen omgaan dan moet je toch van die mensen in gedachte getallen of objecten maken? Sinds wanneer is het goed om mensen onterecht op te sluiten, alleen maar omdat zij ook gelukkig willen leven. Dat willen wij toch allemaal?
    Ik weet ook wel dat er verkeerde mensen tussen zitten die slecht zijn voor onze maatschappij alleen nu wordt er gedaan alsof iedereen crimineel is…
    En ondertussen gaan we weer vrolijk verder arme landen uitbuiten omdat hier de grote jongens zoveel moeten hebben. Als ik GOD was had ik me toch een stevig woordje gehad met al die inklauwers! Ik denk ook dat ik al hun bezittingen had afgepakt zodat ze weten wat ze mensen aan doen!

    Reactie door cynthia — zondag 24 september 2006 @ 14.06 uur

  163. 134. Hoezo we hebben toch vrijheid van meningsuiting of niet.
    Als mensen zoals jij Carla vinden dat we dan nu al strafbaar zijn dan is het inderdaad een crimineel kabinet die van nederlanders criminelen maakt.

    Reactie door Henny — zondag 24 september 2006 @ 14.25 uur

  164. M.b.t. Van Vollenhoven: Het is ‘zo’n verademing een van Vollenhoven die nog ziet dat het om ‘mensen’gaat, om slaachtoffers om ongehoord door de staat hen aangedan leed.
    Ik kan die man wel knuffelen, het geeft weer wat ‘lucht’aan dit beklemmende nederland.

    Reactie door Henny — zondag 24 september 2006 @ 14.27 uur

  165. cynthia, de arme landen worden voornamelijk uitgebuit door hun eigen foute en machtswellustige leiders, je kan daar het westen niet de schuld van geven,er is de laatste 50 jaar al heel veel geld ingepompt aan ontwikkelingsgeld maar helaas kwam dat in verkeerde handen terecht en werden van dat geld juist wapens gekocht door leger van die landen, de leiders van b.v.Oeganda,Darfur,Nigeria,Cambodja,Zaire,Haiti en zo kan ik nog even doorgaan, allemaal voorbeelden van landen waar de mensen zijn uitgebuit door de regering en die legers van de regering.

    Dat gaat al eeuwen zo en helaas zal dat niet gauw veranderen en mede daarom zoeken vluchtelingen uit die landen hun heil bij het vriije democratische westen.

    Reactie door carla — zondag 24 september 2006 @ 20.01 uur

  166. Als ik GOD was zou ik DAAR eens wat aan doen.

    Reactie door carla — zondag 24 september 2006 @ 20.04 uur

  167. 134 was alleen maar een reactie op 131 ,dat had ik al uitgelegd maar het lijkt alsof alleen mijn reactie (wat trouwens een geintje is) agressie oproept, ik vond 131 ook niet echt charmant

    Reactie door carla — zondag 24 september 2006 @ 20.08 uur

  168. @ 167 carla

    carla ik gaf alleen een antwoord op jou vraag, vandaar mijn reactie @ 131 en toen nam jij mmijn reactie over naar eigen inzicht, zie @ 134

    @ 109 …Pool, je beschuldig mij van rassime, noem van mij 1 rassistisch uitspraak,

    Wat me opval is dat je hier snel een fassist of rassist wordt genoemd als een anders over de dingen denkt.

    Ton , bedankt voor je uitleg, ik heb hem gelezen.

    Reactie van carla — vrijdag 22 september 2006 @ 9.41

    Reactie door Pool — zondag 24 september 2006 @ 22.12 uur

  169. @ 167 carla

    Goedenavond trouwens

    Reactie door Pool — zondag 24 september 2006 @ 23.20 uur

  170. @ Carla (150):

    Citaat: “…..ik wil wel mijn excuses aanbieden voor de foute uitdrukking over de slachtoffers van de ramp, ik had dat niet mogen doen, deze mensen hebben echt geleden en doen dat nog , sorry.”

    Nou, dat siert je tenminste, Carla. Ik hoop dat je dus ook begrijpt waarom ik in nr. 114 zo uit m’n slof schoot. Het gaat er niet om dat je een andere mening hebt, maar dat bepaalde dingen echt niet kunnen.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 25 september 2006 @ 2.50 uur

  171. @166 Carla “Als ik GOD was zou ik DAAR eens wat aan doen.” – en ermee jezelf voor robot verklaren.

    GOD wil zien wat JOU keuze in elke situatie is. Geldt voor iedereen en overal.

    Reactie door walking bull — maandag 25 september 2006 @ 12.41 uur

  172. @ Gloria 128,
    Wat betreft politiekcultuur in dit land we hebben een Tsunamie nodig. Nederland ligt niet in de Tsunamie gebied dus we moeten zelf die tsunamie veroorzaken door scherpe verzet tegen ons kent ons politiek. Waar zijn die ketchupgooier?

    Reactie door khosrow — maandag 25 september 2006 @ 14.39 uur

  173. walking bull, wat bedoel je met je opmerking 171, ik begrijp je niet.

    Reactie door carla — maandag 25 september 2006 @ 15.13 uur

  174. Carla, dat is te eenzijdig! Het komt van twee kanten…doordat het westen uitbuit zien mensen die sluw zijn hun kansen schoon om geld in hun zakken te proppen…
    Je hebt overal mensen die sluw/egoistisch zijn en die staan altijd vooraan!

    Reactie door cynthia — maandag 25 september 2006 @ 22.28 uur

  175. Wij worden toch ook opgescheept met een zootje dat zich kabinet noemt en zich niets aantrekt van landgenoten…
    Arme mensen hebben in de arme landen niets in te brengen, zij krijgen geen geld…Is dat hun schuld? Is het onze schuld dat er meerdere leiders zijn op deze wereld die alleen maar macht/geld willen hebben?
    Ik denk wel dat het tijd wordt dat we met z`n allen in zien dat geld slechts een middel is en geen doel..

    Reactie door cynthia — maandag 25 september 2006 @ 22.31 uur

  176. @ 172 Khosrow

    Was maar waar dat we de helft van de bevolking weer eens op de been kregen…
    ik vrees dat er iets heel heftigs moet gebeuren om de ‘mens’ weer wakker te krijgen. Een tsunami? Krijgt God weer de schuld en is het CDA weer de partij om bij weg te kruipen.
    Rechts moet gewoon DIK DE FOUT IN! Zaken aan het licht gebracht worden, zodat de fouten geheel en al boven komen drijven.
    Zoiets? Of moeten er nog meer doden gaan vallen? Als het kalf verdronken is dempt men de put…

    Reactie door Gloria — maandag 25 september 2006 @ 22.38 uur

  177. @173 carla

    Walking Bull kan het vast beter zeggen, maar ik kan jouw vraag wel even oppakken. Want God is er voor ieder persoonlijk en tegelijkertijd voor iedereen! Amazing!!
    Als voorbeeld de zon: schijnt voor allen en voel jij op jouw huid branden.
    Vandaar dat ik persoonlijk kan antwoorden op wat voor allen geldt. N.l.:
    Precies als Walking Bull zegt: we zijn geen robots.
    We zijn ieder persoonlijk uitgerust met de vrije wil en we zijn ieder persoonlijk uniek. Zo zijn we ieder persoonlijk verantwoordelijk voor onze gedachten en de daaruit (wel of niet) voorvloeiende daden.
    Door het geloof in God, niet van buitenaf op de letter, maar van binnenuit door verlangen, krijg je besef (ook door de Bijbel) van het Hart van God, die Christus is. Alles is God, maar niet alles is het Hart van God.

    Vanuit dit Hart word je geest geleid door de Heilige Geest en deze beinvloedt je gedachten en de daaruit voortvloeiende handelingen. Hem bij iedere te nemen beslissing te raadplegen is van levensbelang en allen die het op eigen houtje doen weten niet wat ze doen en handelen in den blinde. Vandaar deze wereldchaos! Vandaar:”Vader vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen.”

    Walinkg Bull zegt hier zoiets als:
    Dat God van iedereen ziet wat jouw keuze is, altijd en overal. Hoe? Tja, dat is een kwestie van ‘hemels scannen’, zeg maar. Want die hemelse techniek gaat ons voorstellingsvermogen te boven! Neem alleen al de Chemie en Wiskundeknobbel van God. Daar kunnen we met onze pet niet bij!!
    Zijn bouwstoffen zijn atomen… en dat alleen is nog maar waarmee Hij werkt! Maar Wie Hij Is? Dat valt alleen maar te ontdekken door het geloof.

    En hier gaat op, dat iedere keuze door de mens gemaakt in het Licht van God een andere is (kan zijn), dan als die gemaakt zou zijn zonder in het Licht van God.
    Maar juist hiervoor heeft God de vrije wil nodig, want eerder zal Hij de mens niet tot Zichzelf verplichten. Met andere woorden: God wil gevraagd worden. Hij wil geen ongenode Gast zijn.
    Dit is een ijzeren wet en daar wordt niet aan getornt. Dus op vraag, is Hij direct en op hetzelfde moment aanwezig.
    Hoe? Omdat Hij er al was, maar niet in Werking werd gesteld. Ieder mens is uitgerust met die ‘knop’. Vrije wil JA, vrije wil NEE. Aan…uit. Met God of zonder God. Aan ieder de keuze, ook aan jou,carla.

    Misschien kan Walking Bull het hier nog op zijn manier zeggen?

    Reactie door Gloria — dinsdag 26 september 2006 @ 0.04 uur

  178. Iemand wees mij er op dat de kamer van Donner had geëist snel een hoop cellen op schiphol te plaatsen vanwege bolletjesslikkers.
    Dat neemt natuurlijk niet weg dat er met veiligheid gesjoemeld kan worden. Raar dat mensen mogen roken op hun cellen. Simpel een sprinkler op de cellen had de ramp kunnen voorkomen dus heren/dames hoogbetaalde ontwerpers, beleidsuitvoerders enz. jullie hebben gefaald. En waarom was er geen klokkenluider om aan de bel te hangen?

    Reactie door Nico de Vries — dinsdag 26 september 2006 @ 8.25 uur

  179. 178. En heeft die iemand er je ook op gewezen wie in die kamer de meerderheid had die bepalend was?
    Dát is toch de essentie welke partijen in die kamer?
    En bovendien is snel altijd in verhouding tot, dus zo snel als de zorgvuldigheid het toelaat.
    Bovendien een paar honderd vierkante meter méér ontwerpen dan toegestaan, een bouwtekening tegen voorschriften in goedkeuren kost niet meer of minder tijd, dat is een smoesje van het kabinet.

    Reactie door Henny — dinsdag 26 september 2006 @ 20.17 uur

  180. Natuurlijk Henny. Blijft de vraag: hoe kun je dat in de toekomst voorkomen?
    Ook het politiek geschutter gezien om de levensgevaarlijk giftanker die tegen alle voorschriften in arme onschuldige Afrikanen in de ellende stortte?
    Er was voor gewaarschuwd, dure ambtenaren gingen kijken en toch gebeurde het. Nova geloof ik.

    Reactie door Nico de Vries — dinsdag 26 september 2006 @ 20.57 uur

  181. Mijn oudste zoon is naar zijn militaire loopbaan aan de slag gegaan als beveiliger.
    Hij heeft al zijn diploma’s voor de beveiliging in het leger gehaald.
    Heeft een aantal keer in Bosnië gediend,en heeft zijn plicht daar buiten gewoon goed verricht
    Nou vind ik het zo vreemd dat zo’n ervaren jonge met een goede opleiding
    Steeds door slechte perspectief en Salaris van baan naar baan hopt of gedwongen word.
    Voorbeeld ,in Zeist heeft hij als bewaker gewerkt,werd zijn contract niet verlengt terwijl zijn meerdere niet eens de papieren had die hij wel bezat ,ben ik nou gek of hoe zit dat hier in dit land,zeker gezien het tragische gebeurtenissen bij de schiphol brand.
    Toen ik het verslag op TV zag moest ik direct aan mijn zoon denken over scherp zijn, goede opgeleid,en ook onder stress beproefd zijn.
    Het is normaal hier in Nederland ,dat de gene met de grootste bek de beste banen bezitten mooie praatjes maar onder stress zijn het shit bags
    Zo zie je maar weer hoe men hier in dit land met talent om gaat ,maar ja,zolang je niet uit hogere kringen komt ,kun je gewoon achteraanschuiven en gewoon voor een minimum loon gaan werken en hoppen hop hop hop een leven lang minimum loon ,geen perspectief .
    Zo zit de maatschapei voor de arbeider momenteel in elkaar lekker zoet he JP
    Ik zie ze al weer voor me volgevreten fatszakken met ontiegelijke dikken graaihanden,graai graai graai hebben hebben hebben mijn mijn mijn mijn ike ike ike ike geld geld geld

    Reactie door Ton de haas — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.47 uur