‘Krijtje voor het bord’

Lex Straaijer heeft zijn rechtszaak verloren. Zijn werkgever, de hogeschool Fontys in Eindhoven, hoeft hem niet zijn oude werk terug te geven. Wiskundedocent Straaijer kwam twee weken geleden in het nieuws omdat hij zich door Fontys geïntimideerd voelde. Hij had niet onder stoelen of banken gestoken dat hij bedenkingen had tegen het competentiegerichte leren. (…)

‘Fontys heeft tijdens de zitting gezegd tegen Straaijer: ‘‘U bent een docent met een krijtje voor het bord. Dat willen we niet meer.’’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 26 september 2006 :: 15.16 uur

41 Comments

41 reacties

  1. Fijn zeg zo ‘n rechter. Wat is er in vredesnaam mis met een leraar met een krijtje voor het bord?
    Stel je voor dat die leerlingen ook daadwerkelijk wiskunde zouden leren op die school…

    Reactie door kaatje — dinsdag 26 september 2006 @ 15.27 uur

  2. Mijn leraar stond vroeger ook met een krijtje voor het bord en als je zat te kletsen of zo liep je kans dat je dat krijtje voor je harses kreeg. Toch veel geleerd van die ouwe mopperaar.
    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 26 september 2006 @ 15.38 uur

  3. De zorg wordt beheerd door VVD-ers.,

    Waarschijnlijk de rechtspraak ook!

    Reactie door Gerrit — dinsdag 26 september 2006 @ 15.40 uur

  4. Hoezo rechtspraak?

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 26 september 2006 @ 15.58 uur

  5. rechters lijken wel net zo bang voor hun baan, als keuringsartsen bij het UWV !
    ons land is kapotgemaakt door de al 20 jaar regerende rechtse volksverlakkers.

    Reactie door iew — dinsdag 26 september 2006 @ 16.04 uur

  6. @ 3 Gerrit

    Wat willen ze niet beheren en controleren,…oja, zichzelf willen ze niet controleren.

    Onderwijs….Rutte,..bijvoorbaat al foute boel.

    Reactie door Pool — dinsdag 26 september 2006 @ 16.04 uur

  7. Er is niets mis met vernieuwing voor de klas. Tijden veranderen, dus het onderwijs moet mee. Maar wél met de mensen die je hebt, hoewel dat soms veel weerstand geeft.

    Reactie door Remco — dinsdag 26 september 2006 @ 16.46 uur

  8. Kwaliteit van het onderwijs ‘an sich’ is al sterk verslechterd tov mijn schooltijd (15-20 jaar geleden). Daarnaast dient onderwijs er alleen maar voor om de nieuwere generaties leerlingen steeds dommer te maken/te houden. Kritisch denken c.q. zelf denken wordt niet meer bevorderd.

    Tja, Fontys….ik zal mij er maar niet over uitlaten ;-)

    Reactie door Laurent — dinsdag 26 september 2006 @ 16.53 uur

  9. 1. wat houdt het competentiegerichte leren in ? en wat is er fout mee ?
    2. gerrit, beter de kranten lezen; de meerderheid van de hoge raad is links.. met alle kwalijke gevolgen van dien..
    de rechtspraak blonk nooit uit in staten waar men onder ‘le drapeau rouge’ marcheerde
    3. overigens is de teloorgang van het onderwijs het gevolg van linkse onderwijsstrategie; ook nu pleit links voor een leerplicht tot 23…, waarbij het niveau niet gehaald wordt van 50 jaar terug op 15-jarige leeftijd…., maar dat komt omdat het onderwijs ‘toegankelijk’ moet zijn voor iedereen ongeacht aanleg of intelligentie. het uitstralen van intelligentie wordt veelal door linkse mensen beschouwd als een vorm van elitair gedrag.. :)
    links heeft ook niet zoveel te bieden voor intelligente goed opgeleide mensen; dat worden namelijk meestal kritische individualisten en die zijn wars van volks-democratische bewegingen :)

    Reactie door der kreuzritter — dinsdag 26 september 2006 @ 17.03 uur

  10. Men zou wat zuiniger moeten zijn op leraren die kunnen rekenen ;-)

    Reactie door Henk. — dinsdag 26 september 2006 @ 17.10 uur

  11. Het is me een raadsel dat er nog steeds zo’n vertrouwen is in de nederlandse rechtsspraak.
    Criminelen komen vaak weg ( herinnert u zich de zaak van vleesmeester Eddt de Kroes nog), de kleine man is vaak de klos.

    Sterkte, Straaijer, je had gelijk, en wellicht krijg je het ook nog een keer

    Reactie door john — dinsdag 26 september 2006 @ 17.42 uur

  12. De politiek mag geen kritiek hebben op rechters maar ik wel dus zeg ik dat ik wel meer bedenkingen heb de laatste tijd of rechters hun ‘voorkeur’niet teveel laten meewegen in hun beslissingen.

    Verder Ach ja de ene keer waarschuwen ze dat de óude’stempekl dus goede leraren dreigen te verdwijnen en d andere keer helpen we ze zelf wel om zeept of houdt het eerste verband met het tweede.

    Reactie door Henny — dinsdag 26 september 2006 @ 17.58 uur

  13. @10
    En hakkers die kunnen hakken :D

    Reactie door De Hakker — dinsdag 26 september 2006 @ 18.28 uur

  14. De basisvorming, het studiehuis en competentiegericht leren heb ik allemaal niet meer meegemaakt als leerling en student. Dat werd ingevoerd toen ik al afgestudeerd was. Ik denk niet dat ik dat ik daar rouwig om moet zijn. Ondanks klassieke lesmethoden (wij hadden gewoon nog 25 uur college per week op de HEAO) zijn ik en mijn oud-studiegenoten allemaal goed terechtgekomen in het bedrijfsleven of bij de overheid. Aan mijn leraren met een krijtje bewaar ik goede en dankbare herinneringen. Mede dankzij hen ben ik goed terecht gekomen.

    Reactie door M. van Rijnstraete — dinsdag 26 september 2006 @ 19.35 uur

  15. Competentiegericht leren heeft heel veel voordelen. Een van de grote voordelen is dat je niet allemaal alle stof op dezelfde manier moet behandelen. Nee, ieder kind leert op zijn/haar eigen wijze en sommige kinderen hebben iets snel onder knie, anderen kost dat meer tijd. Het “krijtje voor het bord” is dus inderdaad verleden tijd, als een leraar dat alleen maar blijft doen dan is dat geen goede zaak. dat het vroeger ook zo ging is geen excuus, de tijden veranderen, kinderen ook. Het prbleem met competentiegericht leren is alleen dat het vaak van bovenaf is opgelegd, binnen 1 jaar moet worden doorgevoerd en bedacht door managers. Ik ken echter voorbeelden van scholen (basis, hbo en mbo) waar het nu wel goed werkt.

    Reactie door Jan — dinsdag 26 september 2006 @ 20.13 uur

  16. Belachelijk natuurlijk, duizenden mensen hebben onderwijs genoten op deze ‘ouderwetse’ manier en toch bestaat Nederland nog steeds, raar of niet Kreuzritter ?.
    Dat het onderwijs met z’n tijd moet meegaan ok, maar dit competentie-gericht leren is gewoon een andere manier om hetzelfde te bereiken, maar wel een dure en niet in de praktijk passende manier.
    Ik krijg hierbij ‘een groen boekje gevoel’,alles veranderen om hetzelfde te zeggen.
    Kreuzritter; kun je me uitleggen wat je toch altijd bedoelt met ‘links’, ik heb het gevoel dat je ageert tegen iets wat in Nederland nauwelijks meer leeft.

    Reactie door Storm — dinsdag 26 september 2006 @ 20.26 uur

  17. @14
    Als links niet bestaat is rechts er ook niet.

    Reactie door tita — dinsdag 26 september 2006 @ 20.31 uur

  18. “Competentiegericht leren”, “leren leren”,
    “nieuwe leren”; allemaal ontwikkelingen in het onderwijs die het belang van vakinhoudelijke kennis van de man voor de klas, de leraar dus, minder belangrijk maken. Die kan je dan dus mooi vervangen door personeel met een lagere opleiding die je minder hoeft te betalen. Komt goed uit als je directeur ben van een marktgerichte onderwijsinstelling die zijn geld liefst zo min mogelijk besteed aan ….. het geven van onderwijs.

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 26 september 2006 @ 20.36 uur

  19. hoe willen ze het anders dan,als het niet opgeschreven wordt?
    alles gelijk onthouden?ha,ja hoor.
    weer een klap in het gezicht van de krijt industrie,of ging het niet om het krijtje?
    en waarom hangen er dan nog borden in een klas?
    ooo het moet op de nieuwe manier?? een vel papier van 60 bij een meter,twee strepen er op en omslaan,en met grote letters,positief in blauw,negatief in rood,met die stinkende vild stiften die irritante geluiden maken.en na twee uur overloos gelul 5 kg papier in de vullesbak.
    zo das er uit,en zonder inkt,maar 1 kilowat aan stroom verbruikt.

    Reactie door ad — dinsdag 26 september 2006 @ 20.41 uur

  20. (18)inderdaad .schooldirecties zijn meer project ontwikkelaars geworden dan onderwijsinstellingen .we zijn weer 50 jaar terug in de tijd ,hou jij ze maar dom zie zalm tegen balkenende dan hou ik ze wel arm ,

    Reactie door h.verbeek — dinsdag 26 september 2006 @ 21.11 uur

  21. Hoezo ? Vrijheid van meningsuiting…

    De titel directeur voortaan maar veranderen in dictator ?

    Reactie door Lezer — dinsdag 26 september 2006 @ 21.43 uur

  22. ‘U bent een docent met een krijtje voor het bord. Dat willen we niet meer.’

    Fontys wil een docent die helft van de tijd bezig is om de forumulieren in te vullen zodat de managers weer een functie kunnen creeren.

    Reactie door alexander — dinsdag 26 september 2006 @ 21.53 uur

  23. Voor gedesoriënteerden bestaat geen richting, alleen ongecoördineerd random schoppen.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 26 september 2006 @ 22.01 uur

  24. Geen krijtje meer….geen actieve ideeën meer….verschraling….geen betrokkenheid, onbevlogen…Hoe diep kunnen we zinken, als we het zout der aarde niet meer toelaten, MONEY ITS A HIT….

    Reactie door Tomatenklets — woensdag 27 september 2006 @ 1.53 uur

  25. Goeden morgen vrienden SP.

    Typisch wat die rechter naar voren brengt.

    Heeft hij een bord voor zijn kop?

    Moet de computer het onderwijs overnemen?

    Het geeft te denken dat compententie gericht leren.
    Ook voor een rechter!

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 27 september 2006 @ 7.23 uur

  26. @25 Ouwe Dirk,

    Ook goeiemorgen.
    Die rechter een bord voor z’n kop, je zou bijna denken dat het rechtstelsel ook al geprivatiseerd is.
    Een bord voor z’n kop van een zakenman, daar word ie alléén maar slechter van.
    Ken je’m nog?

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 27 september 2006 @ 9.20 uur

  27. @ 9

    Buiten het feit dat je enkele simpele dingen over het hoofd ziet (‘iedereen heeft recht op onderwijs’ bijvoorbeeld, is zelfs een VN recht) kan ik je wel vertellen dat dat competentiegericht leren niet werkt…

    Ikzelf heb mijn opleiding 4 jaar geleden pas afgerond. Ik had al leraren die volgens de ‘nieuwe methode’ les gaven. Het kwam er in het kort opneer, dat ze voor de klas zaten te niksen, en als je om uitleg vroeg, kwamen ze zelf niet aan de opdrachten uit (heb ik meegemaakt, op een MBO). Geef mij maar een leraar met een krijtje, dat waren de leraren op de MAVO waar ik het meeste van heb geleerd!!!!!

    Reactie door Jack Reinieren — woensdag 27 september 2006 @ 9.42 uur

  28. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde onnozele halzen die de leerplicht vanaf 3 jaar willen invoeren. Wanneer mag een kind hier nog kind zijn?

    Maar goed, ter zake. Competitief leren. Mooie kreet. Net als vele andere kreten echter weinig inhoud. Een leraar moet maar een ding doen, namelijk kennis overdragen. Geen gezeur over eigen tempo, computers die de stof aanbieden, leerlingen die het elkaar leren.
    Als je wilt weten hoe het onderwijs verschraald is in de afgelopen tijd, dan pak maar eens een rekenboek van de laatste klas van de basisschool van pakweg 50 jaar geleden, en laat kinderen die nu van de basisschool komen die sommen maar eens maken.
    Als je iets wilt kunnen, moet men je leren hoe het moet, niet waar de handleiding staat. Moet je je voorstellen dat degene die je huis metselt dat geleerd heeft via een computercursus. Denk je dan ‘OK, kwaliteit’, of ga je toch maar even terug naar de aannemer?
    Wat is er mis met klassikaal onderwijs, en vervolgens bijscholen van de uitvallers?
    Ik hoop en verwacht werkelijk dat de SP hier wat aan gaat doen, want zonder kennis zijn we niks.

    Reactie door Gerard — woensdag 27 september 2006 @ 12.54 uur

  29. kan je zien hoe gestoord het management is : deze instelling heeft ook in Rotterdam en Amsterdam hun onderwijsvergunning verkocht aan HRO R’dam ,resp. Hoge school Amsterdam :
    gevolg een aantal zeer goede docenten ter opleiding van toekomstige docenten zijn vertrokken : ook zij handen een wat rebelsgedrag naar het management !

    Bijzonder jammer dat goed docenten geloosd worden om hun , wat ,”rebelse” gedrag !
    te vertalen in gewoon kritisch staan tegen kloterig management : de mannen met een pak en stropdas : Deze zorgen voor verrotting van het onderwijs .

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 14.21 uur

  30. Sorry Jan maar dit lijkt wel erg op stemming makerij. Je zet zo de rechtspraak, arbeidsrecht, wel erg te kijk. Natuurlijk is er best wat aan te merken op die rechtspraak. Maar hier alleen de uitkomst van het vonnis plaatsen en daarvan los gemaakt een uitspraak van een werkgever is naar mijn smaak “populisme” en het lijkt me dat we dat niet moeten willen.

    Ik kan mij voorstellen dat de uitspraak een “klassieker” is. Door onverenigbaarheid van karakters moet de arbeidsverhouding als ontbonden worden beschouwd.

    Of populair gezegd als één van de partijen zegt dat er ruzie is, dan is er ruzie.

    Niets in jouw verhaal duidt op het wel of niet toekennen van een afvloeiingsregeling “rechtersregeling”. Of op een waardeoordeel van de rechter.

    Ik hoop dat je in de toekomst iets meer de zaken zuiver probeert te houden of, nog beter, alsnog te komen met wat meer informatie in deze en wel: wat was de motivering van de uitspraak van de rechter en hoe verhoudt zich dat tot de opmerking van Fontys ?

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 27 september 2006 @ 15.03 uur

  31. Is het niet aan een docent , hoe hij/zij kennis overdraagt aan de leerling/student ?

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 15.38 uur

  32. dat een docent niet met zijn tijd meegaat is een ding. Ook ik vind dat uiteindelijk echt ‘ouderwetse’ docenten toch overstag zullen moeten. Maar dit gaat dieper. Het gaat om het onderwijs dat veroverd is door managers en politiek die op de stoel van de leraar gaan zitten en wel eens even denken te gaan bepalen wat goed is. Weer een kreet in het onderwijs, die je ineens overal terughoort en het echte toverwoord: competentiegericht leren, leren leren. Prachtig en mooi, maar als docent weet ik als geen ander dat daar het een en ander op aan te merken valt. En ik weet ook als geen ander, dat je als docent tegenwoordig bitter weinig meer inbreng mag hebben over de manier waarop je lessen vormgegeven worden. Nee, je moet vergaderen en overleggen, maar uiteindelijk wordt je inbreng overruled door weer een onderwijsvernieuweing…

    Dus we moeten 2 dingen onderscheiden, oude vastgeroeste mopperpotten zijn niet meteen hetzelfde als gewoon goede docenten met vakkennis die constateren dat het onderwijs de verkeerde kant uitgaat!!

    Reactie door Ilse — woensdag 27 september 2006 @ 17.03 uur

  33. Alle reacties gaan over de manier waarop onderwijs wordt gegeven. Alleen de opmerking van de werkgever geeft daar aanleiding toe. Echter gaat het om een “arbeidsconflict en is de manier waarop de leraar zijn werk doet wellicht oorzaak van het conflict, alleen dat wordt al nauwelijks duidelijk. En wat de rechter “daar” van vindt al helemaal niet. Ik vind het tendentieus zoals Jan dat hier neer zet.

    Ik hoop dan ook dat hij dit zal nuanceren.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 27 september 2006 @ 17.31 uur

  34. Er is al een groot tekort aan leraren
    de meeste zijn niet eens bevoegd maar presteren toch ,nu moeten zij ineens competentie gericht onderwijs gaan geven alsof dit de oplossing is,
    tijdens hun opleiding hebben zijn al kennis gemaakt met verschillende stijlen van lesgeven en dit is /wordt er ook weer een van.
    Scholen worden afgerekend op het slagings percentage.
    Niet op hun manier van lesgeven.

    Reactie door che — woensdag 27 september 2006 @ 18.02 uur

  35. Iedere docent geeft les op zijn eigen manier. Op die manier is hij op z’n best.
    Zonde… weer een deskundige aan de kant.

    Reactie door Jan — donderdag 28 september 2006 @ 1.13 uur

  36. ik ben er zo een, een docent met een krijtje.zal wel moeten, want ik moet er in een jaar een 3 jarige opleiding mbo 3 niveau in stampen. en ja hoor deze opleiding denkt dat zij ook het competentiegericht leren in moet voeren.
    wel ik wens ze veel plezier!!!! ik zal wel meedoen (want meedoen moet van deze regering), maar wel op mijn manier. de discussie ga ik al helmaal niet aan, want dat is verspilde energie. management heeft toch altijd gelijk??!!!!

    Reactie door gijsje — donderdag 28 september 2006 @ 16.11 uur

  37. Er is tot heden nog totaal geen TEKORT aan leraren ; dit weet ik omdat in maandelijks meerdere malen reageer op een vacature en krijg vaak de melding dat het aanbod erg groot is : Misschien een Politieke stunt ? ( ik heb het over voortgezet onderwijs !)

    Reactie door Fred — vrijdag 29 september 2006 @ 13.01 uur

  38. Competenties en de vage omschrijvingen daarvan komen uit de management-theorie .
    Hoe toesten ?
    De leerling krijgt na afloop van zijn/haar studie een lijst met vaagheden .

    Reactie door Fred — vrijdag 29 september 2006 @ 13.49 uur

  39. @30 en @33 Roelf van Bergen,

    Leg jij hier dan maar eens haarfijn uit hoe jij het omschreven zou willen hebben en geef hier ook maar eens een duidelijke uitleg aan.

    Je kunt wel vitten op de gang van zaken vwb. de kennisgeving van de SP, maar echt duidelijk, néé, óók jij bent dat ook niet.
    Je komt wat mij betreft een ietsiepietsie
    te bet weterig over.

    En nu niet een halfslachtig antwoord en er omheen draaien, maar duidelijke standpunten.
    Volgens mij ben je zelf een werkgever(tje) en klets je gewoon uit je nek vanuit het standpunt van werkgevers.
    NIETSZEGGEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 30 september 2006 @ 18.46 uur

  40. Ik volg sindskort een MBO opleiding.
    Ook hier is zijn afgelopen jaren een prestatiebeurs en omstreden competentiemodel ingevoerd. In mijn ogen ligt de motivatie hiervoor niet in een verbetering van het onderwijs, maar in een kortzichtige bezuinigingsdrift: meer efficentie…

    Van mij als scholier wordt veel verantwoordelijkheid gevraagd, die wil ik ook nemen. Maar in de praktijk komt het competentiemodel erop neer dat ik geen docent meer voor de klas heb staan die mij les geeft en aan wie ik vragen kan stellen als ik iets niet begrijp. In plaats daarvan wordt ik achter een pc gedropt wordt en moet ik mezelf maar zien te redden. Veel klasgenoten gaan zich vanzelfsprekend vervelen en doen niet de dingen die ze horen te doen. Niet alleen stoor ik me hieraan, maar ik zie nu al dat zeker 1/3 van onze klas het einde van het schooljaar niet gaat halen.

    Lang leve onderwijzend Nederland ?!?!?!?

    Reactie door Erik Manders — zondag 1 oktober 2006 @ 17.52 uur

  41. Doceren is het toedienen van kennis en vaardigheden in kleine hapklaren brokjes ; en dit gedurende een aantal jaren :

    De leerling moet natuurlijk wel eerst de nodige basiskennis beschikken omzichzelf , zelfstandig omhoog te werken ( met informatie uit lesmateriaal en internet ).
    Zowel op de basisschool en het VMBO wordt er weinig aangedaan om zelfstandigheid aan te brengen bij leerlingen :d.w.z. een structuur van zelfstuderen aan te bieden ( de weg van het leren en hoe je dat doet )

    Reactie door Fred — maandag 2 oktober 2006 @ 10.02 uur