Zorgverzekeraars: No-claim kan worden afgeschaft

Het is nog niet te laat om de no-claim in de zorg volgend jaar af te schaffen, maar dan moet de politiek daar wel voor 10 oktober een besluit over nemen. Dat stelde voorzitter Hans Wiegel van koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland dinsdag.

Het is volgens hem wel te laat om in 2007 een alternatief systeem van eigen betalingen in de zorg in te voeren. Minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) stelde eerder op de dag in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet meer mogelijk is de regeling volgend jaar af te schaffen. (BNR)

Dit komt volledig overéén met de blog die ik hier vanmorgen aan wijdde en tekent maar weer eens dat Hoogervorst gewoon een politiek spel speelt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 26 september 2006 :: 22.12 uur

43 Comments

43 reacties

  1. Natuurlijk word er nu een politiek spel gespeeld, Jan. Ze willen allemaal scoren voor de verkiezingen.
    Maar wat ik mis in alle berichtgevingen is wát er gebeurd na de afschaffing van de no-claim.
    Worden de premies lager?
    Natuurlijk wil Wiegel wel toegeven dat de verzekeraars van de no-claim af willen. Maar hij zegt niet onder welke voorwaarden! Als de no-claim wordt afgeschaft en de premie blijft hetzelfde, of wordt zelfs verhoogd, dan is de burger wederom (netjes gezegt) genaait.

    Reactie door Monique — dinsdag 26 september 2006 @ 22.17 uur

  2. Hoogervorst heeft kennelijk nog niet genoeg zieken een trap nagegeven. En als dit dan ook nog eens mooi in zijn politieke strategie uitkomt, des te beter…

    Akelig mannetje; net als Napoleon…

    Reactie door J3roen — dinsdag 26 september 2006 @ 22.18 uur

  3. Weg met de No-Claim korting. Mooi punt van de SP.

    Reactie door robert b — dinsdag 26 september 2006 @ 22.22 uur

  4. Dan is het nu een mooi moment om van deze belachelijke regeling af te komen.
    Laat iedereen de daad bij het woord voegen, zeg ik dan. Laat Hoogervorst goed maken, wat hij fout heeft gedaan…

    Reactie door Helma D. — dinsdag 26 september 2006 @ 22.30 uur

  5. Hoogervorst heb je weer staan te liegen.
    Jonge jonge jonge ..wat zal je nieuwe werkgever hier blij mee zijn, ach ja, het zal ook wel zo’n leugenachtige VVDer zijn.

    Reactie door Pool — dinsdag 26 september 2006 @ 22.34 uur

  6. Na de afschaffing van de belachelijke no-claim komt het andere belachelijke terug.
    Het eigen risico dat kan bv. zijn 250 Euro.
    Voor de huidge chronische zieken maak dat niks uit die zij direct dat eigen risico kwijt.
    Dus de mensen die de no-claim hebben dan het eigen risico niet en hoeven niet die 250 Euro te betalen omdat ze geen onkosten hebben.
    Ik ben bang dat een hoop mensen bezig zijn om in hun eigen staart te bijten.
    De verzekeringen kunnen en dat gaan ze zeggen geen eigen risico dan de premie omhoog.
    Of wel hoe een slang in zijn eigen gat kan kijken.

    Reactie door Jofel — dinsdag 26 september 2006 @ 22.52 uur

  7. @ 6 Jofel

    Prima verwoord, alleen ben ik bang dat mensen die een zorgtoeslag krijgen volgend jaar naast de pot pissen.

    Reactie door Pool — dinsdag 26 september 2006 @ 23.10 uur

  8. Wel hopen dat eer toekomt wie eer toekomt, en niet dat Wiegel met de eer gaat strijken. Hij had er in beginsel nooit mee akkoord moeten gaan. De SP heeft vanaf dag 1 geroepen dat de no-claim eraf moest.

    Reactie door Irma — dinsdag 26 september 2006 @ 23.26 uur

  9. 6 Jofel.
    Als de no-claim wordt afgeschaft betekent het niet dat men automatisch een eigen risico moet gaan betalen van pakweg 250 euro.
    Even terug in de tijd.
    De no-claim is voor 2 jaar terug ingesteld en bekostigd door alle ziekenfondsverzekerde met een verhoging van 90 euro per jaar.
    Maakte je geen gebruik dan verdiende je zomaar 165 euro per jaar.
    voor dat terug te krijgen moest je wel heel erg gezond zijn.
    had je de pech en moest je ongelukkig naar het ziekenhuis ,dan was je je no-claim zo kwijt.
    conclusie was,ben je gezond dan verdiende je geld.
    Ben je ongezond dan verloor je geld.
    Dus het rekensommetje leert.
    Wordt de No-claim afgeschaft dan gaan we er met zijn allen er met 90 euro vooruit.
    En dat weet minister Hoogervorst ook.
    Alleen daarom wilt hij het niet afschaffen,want stel je eens voor een premieverlaging.

    Reactie door Jan — dinsdag 26 september 2006 @ 23.32 uur

  10. No claim weg maar dan wel de premies naar beneden. ‘Zorgvooralvoorjezelfverzekering’Nederland zal nog sterker gaan melden dat de premies omhoog moeten zodat deze in 2007 hetzelfde blijven en zij de no-claim in eigen zak steken. Beste zou nominale premie zijn en daarna gerelateerd aan de inkomens.

    Reactie door volghetnieuws — woensdag 27 september 2006 @ 0.29 uur

  11. Het is toch te gek voor woorden wat wij allemaal hebben moeten nemen? Voor mijn part regeert er niemand meer, maar stemmen we van referendum op referendum op iedere te nemen ingrijpende beslissing.
    Je kunt niets meer aan die politieke figuren overlaten na de verkiezingen. Daar begint het loerdraaien!
    Ik heb alleen nog vertrouwen in Jan Marijnissen en volgens mij zal hij het volk overal in willen betrekken. Kijk, zo iemand is het regeren waard!

    Die no claim? Weg ermee! (Wat een geld heeft dit niet gekost aan al die papieren informatie etc.etc.)
    De enige claim die wij als volk willen is: VOORUIT naar het goede/oude ziekenfonds! Voor iedereeen betaalbaar en de man /vrouw die het in zijn/haar bol heeft gaat maar lekker klasse apart liggen. Toedeloe!
    Beter is natuurlijk van niet, want dan leren zij zich ook eens aanpassen.

    Reactie door Gloria — woensdag 27 september 2006 @ 0.54 uur

  12. Ik heb al bewindslieden op de radio gehoort; die stelden; dat door die afschaffing de premie FLINK zou gaan stijgen. (dat zou die zowiezo al doen; maar nu dus nog meer).

    Dan slaan ze 2 vliegen in 1 klap. De verzekeraars zijn van een lastig administratiesysteem af en ze vangen nóg meer geld bij het afschaffen ervan dan voor de invoering ervan.

    Zeg Jan; zou het niet de hoogste tijd worden voor de S.P. om een eigen ziekenfondsmaatschappij op te richten?? Ik heb het volgens mij ook al eerder bepleit en dan kunnen we ook nog wel even een eigen vakbond oprichten.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 27 september 2006 @ 2.06 uur

  13. De premies stijgen volgend jaar zeker 15%. Dat was en is het scenario. Verzekeraars willen maar één ding. En dat moge duidelijk zijn.

    Was het oude ziekenfonds er maar weer
    En de gulden
    En het openbaar vervoer van ons allemaal.
    En de energiebedrijven zonder managers.

    Maar nee, het moest allemaal veranderen.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 27 september 2006 @ 7.00 uur

  14. @ 11 Gandalf

    Volledig met je eens maar ter aanvulling wat dacht je van de EU de rug toe keren scheelt ook miljarden per jaar.

    Goedemorgen trouwens

    Reactie door Pool — woensdag 27 september 2006 @ 7.22 uur

  15. 10. Gandalf ik sluit me bij je aan nu al heimwee naar wat nog niet eens ‘vroeger’is.

    Ik vraag me af waarom er een eigen risico moet komen het andere was toch ‘budgetneutraal’ of zelfs winstgevend voor de ziektekostenverzekeraars.
    We hebben dat met z’n allen toch eerst betaald via verhoging premie.

    Reactie door Henny — woensdag 27 september 2006 @ 7.28 uur

  16. 10 En Gandalf wat ik m.b.t. die energie nog ernstiger vind is het alarmerende bericht dat Van Geel er nog snel een zeer controversieel onderwerp gaat doorjassen.

    Er is een schrijven uitgelekt dat deze regering op de valreep de weg vrijmaakt voor het bouwen van een nieuwe
    KERNCENTRALE
    Dan moeten we toch echt Lubbers en de Koningin maar eens op het matje gaan roepen.

    Geen controversiele onderwerpen was toch het antwoord bij het aanlatenblijven van dit Rompkabinet.

    Dan moeten we toch Lubbers met zijn

    Reactie door Henny — woensdag 27 september 2006 @ 7.33 uur

  17. de hogere inkomens: nog meer jatten uit de staatskas en bedrijfskapitaal.
    middeninkomens: vooral niet aankomen.
    het klootjesvolk: niet zeuren maar stikken.

    Reactie door mcniel — woensdag 27 september 2006 @ 7.34 uur

  18. Goeden morgen vrienden SP.

    Volgens de Volkskrant vanmorgen heeft Hoogervorst gelogen, want zijn eigen partijgenoot erelid Wiegel, heeft gezegd dat er nog niets bij de drukker ligt.
    Wat in tegenstelling van Hoogervorst is, die zei dat het drukwerk al bij de drukker ligt.

    Volgens het zelfgenoegzaam mannetje Wiegel kan ‘alles’ nog voor 10 oktober 2006.

    En het CDA maar beweren dat het niet voor 2008 kan.
    Wanneer houden die zielige figuren nu eindelijk eens op met het bedriegen, cq misleiden, cq bestelen van het volk?

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 27 september 2006 @ 8.14 uur

  19. @14 Zeker, ook dat Pool.
    Voordat Balkenende 1,2,3, en straks misschien 4 er was, kon ik nog wel eens uit eten gaan en theater bezoek en fatsoenlijk op vakantie en al mijn rekeningen betalen. Maar dat was blijkbaar teveel gevraagd. Er moest een duidelijke scheidslijn komen tussen hén en ons. Ik ben bang dat dát nooit meer terug komt, ondanks alle inzet van de SP. Want die tweedeling zullen ze niet gauw meer prijsgeven.
    Bos zei het gisteren nog in het journaal: onze doelgroep zijn de middeninkomens!
    Somber he? En al die mensen met een laag inkomen denken mee te liften op de PVDA en zien in Bos hun belangenbehartiger. Hoe anders zal dát uitpakken!

    Reactie door Gandalf — woensdag 27 september 2006 @ 8.25 uur

  20. @16 Ook goedemorgen overigens Dirk.
    Nee, dat houdt niet op. Tenzij hen de macht ontnomen wordt. Mogelijk na de verkiezingen van pakweg 2016 als de SP de grootste is.

    Reactie door Gandalf — woensdag 27 september 2006 @ 8.29 uur

  21. het is zaak voor de SP om het gelieg maar eens op tafel te gooien naar de burger toe,misschien zijn de algemene beschouwingen een goed moment? daar kijken veel mensen naar.
    dit moet duidelijk gemaakt worden aan de burger via de media is mijn mening.
    ook hoort er nu direct een motie van wantrouwen tegen Hoogervorst te komen,hij zou opstappen als het een puinhoop werd en dat is het geworden,nu ook nog eens liegen?! dan is het toch wel de hoogste tijd dat hij eruit geflikkert word!

    Reactie door iew — woensdag 27 september 2006 @ 8.48 uur

  22. Het is een puinhoop, dat hele zorgstelsel!!

    Trouwens, weet iemand het nummer van die drukker, dan bel ik hem/haar wel even… wat een onzin dat dat niet kan.

    Als de eigen bijdragen en ziektekosten nog meer stijgen geef ik het op. Tandarts heb ik al moeten beperken tot het absolute minimum, ik voel me zo schuldig naar de kinderen toe. Dat CZ mensen hun schuld kwijtscheld zegt 2 dingen. Bij die mensen is echt niets meer te halen en CZ heeft winst genoeg.
    Hoe is het mogelijk dat VVD/CDA nu nog niet inzien dat marktwerking en privatisering tegen de menselijke natuur ingaat? Mensen willen altijd meer, zijn van nature hebberig. Marktwerking zal nooit werken in basisbehoeften als wonen, energie en zorg.

    Reactie door Irma — woensdag 27 september 2006 @ 8.55 uur

  23. @18 Iew,

    Daar sta je toch niet van te kijken?
    Ze doen niet anders bij de VVD, verdonk liegt al jaren en nog steeds zit ze op haar dikke D**** de boel bij elkaar te liegen.
    Gisteren toevallig een docu gezien over geen kinderen in de cel, Verdonk aan de telefoon, bij elke opmerking die ze krijgt het bekende verhaal, ze is er mee bezig.
    Ze is helemaal nergens mee bezig, zo ook dus de no-claim, ze zullen nèt zo lang ruzieën totdat het 10 oktober is en dan is het ineens telaat, de datum is verstreken.
    Opzouten, die hééééle VVD-zooi.
    Zo, da’s d’t uut.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 27 september 2006 @ 9.17 uur

  24. Van mij mag die belachelijke regeling weg! En dat is niet het enige. Ik denk dat een heleboel mensen, met name bejaarden en mannen, niet willen betalen voor iets wat ze toch nooit zullen gebruiken. Onder ander kraamzorg en IVF zal ik nooit nodig hebben maarik met er wel voor betalen. Is dat belachelijk of is dat belachelijk? Waarom kunnen we niet gewoon kiezen wat we nodig hebben?

    Reactie door Patricia — woensdag 27 september 2006 @ 11.32 uur

  25. Van Hans krijg ik steeds braakneigingen

    Reactie door Kruis — woensdag 27 september 2006 @ 11.47 uur

  26. het wordt nou eens tijd, dat hoogervorst naar de pijpen gaat dansen van de zorgverzekeraars. als zij zeggen, dat die no-claim wel voor 2007 afgeschaft kan worden, dan is hoogervorst verplicht daar aan mee te werken. maar niet, dat hij alles op alles gooit om het tegen te houden. dat zegt genoeg over hoe laks en eigenwijs hij is. hoogervorst heeft tijd genoeg gehad om er iets tegen te doen, maar heeft die tijd gewoon verspild. dat moet maar eens afgelopen zijn met die fratsen.

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 27 september 2006 @ 12.11 uur

  27. Zonder enige verdediging van zaken , wordt volgend jaar de premies van de zorg weer verhoogd : Hoort daar geen fatsoenlijke onderbouwing bij ?

    Ik snap nog steeds niet waarom : nu iedereen zijn bijdrage ( verplicht ) geeft in een zorgstelsel ; vliegen de premies omhoog , waarschijnlijk om de bureaucratie te kunnen bekostigen ? geef een reden !

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 14.14 uur

  28. De VVD is natuurlijk een partij ,die door het grote kapitaal gesteund wordt : meer niet .
    We weten allemaal dat niet het volk , maar het groet kapitaal de teugels in handen heeft .
    Bij de VVD heb je natuurlijk ook een veel betere kans om een leuke baan te krijgen ; ,even met paar leuke trucjes het volk belazeren en je heb een goude toekomst !

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 14.40 uur

  29. Het is toch heel normaal dat premies omhoog gaan? ten minste als ik hoogervorst en de mensen bij de zorgverzekeraars mag geloven, alles gaat omhoog dus de premie ook. Alleen is de premie al flink gestegen in 2006 met de invoer van de hele rompslomp. Je betaalt omdat het verplicht is en daar kan de gewone mens het mee doen. Je hebt geen keuze meer. We worden voor een groot gedeelte gewoon geleefd en kunnen dat niet veranderen.

    Reactie door Marky — woensdag 27 september 2006 @ 18.02 uur

  30. In deze regling is de “vrije” keus van de burger het belangrijkste.
    Doet mij denken aan de “oude” Sovjet-Unie, als je er als toerist verbleef en in het hotel een keuze-menu bij het ontbijt kreeg.
    De keuze was:
    - 1. Je eet wat er is;
    - 2. Je eet niet.

    En zo geldt dat ook voor de ziektekostenverzekering die we nodig hebben.
    Het ministerie bepaald wat we nodig hebben en daar betaal je voor en als je dat niet doet… ben je onverzekerd en strafbaar.
    Wat een vrije keuze…!!!!

    Reactie door Leftfoot — woensdag 27 september 2006 @ 18.23 uur

  31. Even zijdelings beginnen we in dit land zo langzamerhand niet door te slaan met een apart moslim ziekenhuis.

    Reactie door Jofel — woensdag 27 september 2006 @ 18.25 uur

  32. @31-Jofel: Ik was vanavond in een ziekenhuis in Brabant, op bezoek bij mijn dochter die gisteren een operatie onderging. Een katholiek ziekenhuis, in elke zaal hangt een Jezus-aan-het-kruis boven de ingang. En dan is een, lees: één!, ziekenhuis voor moslims doorslaan?
    Misschien moeten de Nederlanders eens ophouden met een fobie voor de Islam te creeëren! Laat een ander in zijn/haar waarde. Jij hoeft toch niet naar dat ziekenhuis? Maar gun een ander die mogelijkheid wel! Onverdraagzaamheid is op dit moment het kankergezwel van de samenleving!

    Reactie door Monique — woensdag 27 september 2006 @ 22.52 uur

  33. @32
    Ik vind het onzin een moslim ziekenhuis een rooms-katholiek ziekenhuis en ook in de vorm van scholen.
    Ziekenhuis is er om je beter te maken een school is om te leren, geloven doe je in de kerk en thuis.
    Juist bij elkaar komen in ziekenhuizen en scholen zorgen er voor dat we elkaar leren te verdragen en te begrijpen maar niet door alles te scheiden.
    Gelukkig is die waanzin van scheiden bij ons verdwenen in de ziekenhuizen en dat gaat prima ik merk niet meer of je naast een gelovige ligt of niet.
    Het kankergezwel is juist dat we allemaal apart in een hoekje gaan zitten en ons afscheiden.
    Het is geen fobie tegen moslims en andere gelovigen, maar krijg de indruk dat juist die mensen die aparte hoekjes gaan creëren een fobie hebben .

    Reactie door Jofel — donderdag 28 september 2006 @ 7.58 uur

  34. Denkt men zowel in de zorg als de politiek dat er ook maar één middel bestaat om mensen die met een gebroken arm of zoals ik, met de ziekte van Crohn, af te remmen om gebruik te maken van hulpverlening? Waar nota bene al (dubbel) voor betaald is via de zogenaamde zorgverzekering!
    En is het niet schandalig onrechtvaardig dat men het lekkermakertje van het verhogen van de WAO-uitkering naar 75% alleen maar aan de nieuwe WIA-gevallen wil geven. Dus ik van met mijn gedeeltelijke WAO wederom weer eens buiten de boot. Hoe dichter bij de verkiezingen hoe harder men roept hoe geweldig het gaat met de economie en hoe geweldig groot het consumentenvertrouwen wel is. Ik moet zeggen dat ze mij dan waarschijnlijk niet als consument zien, want mijn vertrouwen is, zoals u als redelijk denkend mens zult begrijpen, tot nul gedaald. Onder ons gezegd was dat al een poosje hoor!!!

    Reactie door M. Goers — donderdag 28 september 2006 @ 10.44 uur

  35. @33-Jofel: Als het gaat om scholing ben ik het met je eens. Maar als het gaat om een ziekenhuis dan vind ik het toch anders. De Islam heeft nu eenmaal bepaalde spijswetten en dergelijke en daar kan een Islamitisch ziekenhuis gewoon veel beter in voorzien. We hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn.

    Reactie door Monique — donderdag 28 september 2006 @ 11.01 uur

  36. @35 Monique,

    Ook in een normaal ziekenhuis wordt rekening gehouden met het eten wat iemand wel en niet mag hebben, zelfs met geloof wordt rekening gehouden.
    Het is toch van de gekke om een islamitisch ziekenhuis op te zetten terwijl er bestaande ziekenhuizen gesloten moeten worden omdat er geen geld meer is.
    En als iemand één of andere kwakzalver aan z’n bed wil hebben vwb. het geloof, dan kan dat ook in de bestaande ziekenhuizen.

    En dan nog afgezien van het geld wat er voor de zorg ontbreekt:
    Ik heb niets tegen de islam, maar als wij in die landen vertoeven moeten wij ons ook aanpassen aan de hulpverlening (mochten we daar iets mankeren) van hen, dus waarom andersom niet.
    Waarom weer aparte ziekenhuizen voor islamieten?
    Moet je vooral doen, dan wordt de afstand tussen bepaalde groepen alleen maar groter.

    Als je met een bepaalde geloofsovertuiging kiest voor een land, mag je niet verwachten dat dat land dat het ook maar metéén alles aan zal passen aan die geloofsovertuiging.
    Ze zullen het met dezelfde zorg moeten doen als wij krijgen.
    Punt.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 28 september 2006 @ 12.56 uur

  37. Het is van de zotte dat er in dit land nog steeds naar een scandinavisch model word geleeft terwijl dat model al tussen de 80 en de schijndood ligt.

    zelfs ik als werkende Nederlander moet al elke cent omdraaien alles is alleen duurder geworden en de lonen zijn niet meegestegen.

    Kapitalisme in overvloed hier in Nederland. Alles draait om die verrekte Euri.

    En het volk blijft met oogkleppen oplopen. Omdat de indoctrinatie machine waar politiek Nederland gretig gebruik van maakt DE MEDIA goed inspeelt op die bende acteurs.

    Wat ons te doen staat is stemmen met verstand en de SP heeft gewoon logische zaken. Niet iedereen heeft de wijsheid in pacht.

    Maar logisch nadenken is nu niet aan de orde in het huidige kabinet.

    Van mij mag Marijnissen het wel proberen.
    Misschien kan hij de ellende van Balkenbende opruimen en dit land weer een beetje gezonder op de kaart zetten.

    Reactie door Bloggie — donderdag 28 september 2006 @ 15.44 uur

  38. Ik wil niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. helaas zit dit er niet in, maar stel je is voor dat dit wel mogelijk zou zijn, hoeveelen zouden hier niet voor kiezen? wat gebeurt er dan met de premie? juist ja, die gaat flink stijgen, daar zullen de gronische en alle andere grootgebruikers niet echt gelukkig van worden. Wij zorgen ervoor dat de premielasten nog enigzins beheersbaar blijven dus gun de niet gebruikers ook eens een meevallertje. en houdt toch eens op met dat zielige SP gelul

    Reactie door Paul — donderdag 28 september 2006 @ 19.50 uur

  39. @38-Paul: Wat een onzin! Kan jij voorzien of je morgen een been breekt? Of je kies breekt af? Of wie weet word je aangereden? ..en wat bedoel je met ‘wij zorgen ervoor dat de premielasten nog enigzins beheersbaar blijven’. Heb je het nieuws gevolgt? De no-claim heeft niet gezorgt voor dalende zorgkosten, niet gezorgt voor kortere wachtlijsten. Het heeft er alleen voor gezorgt dat minder-gezonden nog extra belast werden terwijl de voorheen-particulier-verzekerden met een hoger inkomen zich grijnzend in de handjes wreef. Eerlijk? Nee.
    En dat kan jij dan ‘zielig SP gelul’ noemen, ik kan alleen maar hopen dat jij altijd je goede baan zult houden en nooit iets zal mankeren. Want dan kom je er pas echt achter dat het ‘gelul’ van een heel andere kant komt!

    Reactie door Monique — donderdag 28 september 2006 @ 22.28 uur

  40. @36-Bijdehandje: Hehe, we zijn het eindelijk eens on-eens! :)
    Nederland is niet meer het land van zestig jaar geleden. Het is nu multicultureel, dus stellen dat een Islamiet zich maar aan de Westerse ziekenhuizen moet aanpassen is niet meer van deze tijd. Het gaat dus om bijvoorbeeld een vrouw die door een mannelijke broeder gewassen word (of omgekeerd), de mogelijkheid om te bidden naar Mekka. Die voorzieningen zijn er in de ziekenhuizen niet, men kan ervoor kiezen om geen varkensvlees te eten, maar het vlees dat wél gegeten wordt is niet hallal. Een ziekenhuis is geen plek om te integreren, daar ga je heen als je ziek en ellendig bent en je wilt zo snel mogelijk opknappen.
    Van mij mogen mijn mede-Nederlanders dat doen op een manier waar zij zich het meest prettig bij voelen. Bekend is dat als je je veilig voelt dat een positief effect heeft op je gezondheid.
    En wat betreft de Nederlanders in het buitenland…daar worden ook altijd meteen Nederlandse artsen heen gevlogen.

    Reactie door Monique — donderdag 28 september 2006 @ 22.34 uur

  41. heel merkwaardig dat je elke keer weer opnieuw VVDers in dat zotgstelsel ziet lobbien : nu weer de oude RAAF .

    Reactie door Fred — vrijdag 29 september 2006 @ 14.11 uur

  42. @40
    Een ziekenhuis is geen plek om te integreren, daar ga je heen als je ziek en ellendig bent en je wilt zo snel mogelijk opknappen.
    …………..
    Daarom ook moet je bidden ergens anders doen.
    Het is volgens mij moeilijk om met een dubbele beenbreuk of na een open hart operatief naar Mekka te bidden.
    Of wil men als de behandeling niet kan in dit Moslim ziekenhuis wel in een ander ziekenhuis.
    Het wassen door een man of vrouw is ook onzin dit kan in elk ziekenhuis geregeld worden.
    Het hebben van een apart ziekenhuis voor Moslims is totale onzin.
    Niemand ligt voor zijn plezier in het ziekenhuis en moet een paar ongemakken van het bidden en wassen maar op de koop toenemen ook andere mensen moeten een paar ongemakken op de koop toenemen.
    Wil je dat niet dan moet je in een ziekenhuis gaan liggen in een ander land waar jouw wensen wel toepasbaar zijn.
    Het ziekenhuis zeg jij is niet om te integreren maar het is ook geen huis om je geloofsopvattingen te uiten.
    Nog even en we hebben ziekenhuizen voor homos enz.
    Pure discriminatie een Moslim ziekenhuis.

    Reactie door Jofel — vrijdag 29 september 2006 @ 15.22 uur

  43. Helemaal met je eens Jofel.

    En als ze zo nodig wel moeten bidden,ieder ziekenhuis heeft wel een kapelletje.
    kunnen ze ook met hun kop naar het oosten gaan zitten bidden.

    Wat het eten betreft, volop keuze.
    Dus niets geen aparte ziekenhuizen in deze en zeker niet als er nog ziekenhuizen gesloten worden vanwege geldtekort.

    Nederland is geen Mekka.! ;)

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 29 september 2006 @ 17.28 uur