Algemene Beschouwingen

Om kwart over tien beginnen de Algemene Beschouwingen. Een week na prinsjesdag heeft de oppositie eindelijk de kans om inhoudelijk te reageren op de goed-nieuwsshow van het kabinet vorige week.

De beschouwingen zijn rechtstreeks te volgen op Nederland 1 en ook via de website van de Tweede Kamer.

Ik krijg als derde spreker het woord, na de bijdragen van Bos en Verhagen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 27 september 2006 :: 9.51 uur

85 Comments

85 reacties

  1. Ik las net dat Verhagen wil dat de “WAO” uitkeringen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006 worden verhoogd.
    Zou hij niet de “nieuwe WIA” bedoelen???
    Volgens mij worden we weer blij gemaakt met een dooie mus als “oud WAO’ers”.

    Reactie door Jo — woensdag 27 september 2006 @ 10.00 uur

  2. Uitstekend meneer Marijnissen!
    We zitten er klaar voor, en vol verwachting kloppen onze harten!
    Het wekt verbazing dat er de laatste week
    in de hoogste hoeden gegoocheld wordt met
    cijfers! Ik reken dus op een stand-by van
    Ewout Irrgang.
    Ook wij die graag getuigen zijn, waren al
    in alle vroegte op om de dag naar onze hand te kunnen zetten.
    Veel succes gewenst en van ons uit een
    hartelijke medeleven met de noten die he-
    laas gekraakt moeten worden !
    Succes ! We zitten er graag met onze neus
    bovenop, en de SP-begroting is er één die
    menig mens van de week heel blij maakte!
    Succes! Met vriendelijke groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 27 september 2006 @ 10.01 uur

  3. Tweedekamer.nl is plat…maar dat terzijde.

    Jan, als ik jou was zou ik niet al te veel door gaan hameren over die herkeuringen maar je meer richten op het feit dat het kabinet zichzelf een onverdiend schouderklopje geeft. Ze zeggen dat het dankzij hen weer onwijs goed gaat met Nederland… wat natuurlijk a) onzin is, een land is meer dan een economie en b) de economische aantrekking is niet door hen veroorzaakt

    Reactie door Tim Engelbart — woensdag 27 september 2006 @ 10.08 uur

  4. @1, Dat zou me wat moois worden Jo, te gek dat hij dat wil aanbieden, maar dan
    ook echt te gek.
    Mensen met een herkeuring achter de rug
    tot, ik meen al bijna 3 jaar terug, zijn
    er toen blijvend op achteruit gegaan.
    De herkeuringen waren absoluut niet punctueel uitgevoerd en van de zijde van
    het UWV negeerde men zelfs de adviezen,
    en diagnoses van artsen.
    Dat heeft zijn uitwerking danook niet ge-
    mist, menig ten dele zgn. goedgekeurde
    p a t i ë n t belandde daarna opnieuw in
    de ZIEKTEWET. Nog nergens las ik een uit-
    gebreid verslag over het verloop van de opnieuw HERINGETREDENEN IN DE ZIEKTEWET,
    daarin is duidelijk een onderscheid te
    maken, tussen tijdelijke patiënten, ern-
    stige virusgrieppatiënten, longontsteking
    en mensen die opnieuw permanen in de tota-
    le vernieling raakten door stress.
    Cijfers en letters, Maartje van Weegen,
    moet het Kabinet nog maar eens mooie woor-
    den leren maken, de bevolking wil wel jury zijn deze keer!
    Terecht Jo, meer dan terecht:
    oud-WAO-ers zijn méér dan de klos de afge-
    lopen jaren en álle uitkeringsgerechtigden
    die niet een waardevaste opwaardering ont-
    vingen !
    Mag ik toch hopen dat sommigen niet zo gaan hakkelen en de helft weer inslikken,
    waardoor we e.e.a. missen.
    Ook mag ik hopen dat er op totale orde
    en rust wordt toegezien !
    De gevoelens in het land zijn buitengewoon
    ernstig te noemen ! Sterkte Jo.

    Reactie door Madelief — woensdag 27 september 2006 @ 10.12 uur

  5. Helaas volgen mogen we het niet de tweede kamer ligt er namelijk volledig uit.

    Toeval, ik vind niets meer toeval als het om dit kabinet gaat.

    Reactie door e.krul — woensdag 27 september 2006 @ 10.15 uur

  6. @1 Hij bedoeld de inderdaad de WIA. dat is de WAO voor mensen die na 1-1-2006 offcieel erbeidsongeschikt zijn. Eerder heeft de SP gevraagd om oude en nieuwe gevallen gelijk te behandelen. Dat wees get CDA af. Dus Verhagen speel mooi weer, geeft mensen hoop die hij niet waar maakt. De SP zal blijven aandringen op gelijke behandeling. Hat staat in ons verkiezingsprogramma en er is geld voor uitgetrokken.

    Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 27 september 2006 @ 10.17 uur

  7. Heer Marijnissen, Hierbij wil ik een compiment geven dat u als (ik geloof) de enige lijsttrekker bent met een eigen weblog waar mensen hun eitje kwijtkunnen.

    Het siert u dat u op deze manier ook heel dicht bij de mensen staat en zij dus op hun beurt daar veel voeling mee hebben.

    Succes vandaag

    Reactie door carla — woensdag 27 september 2006 @ 10.19 uur

  8. eh sorry, ik bedoel compliment,elletje vergeten

    Reactie door carla — woensdag 27 september 2006 @ 10.19 uur

  9. Als hij dan de WIA bedoeld laat hij dat dan zeggen!!!!
    Wie hebben de naam veranderd???? Wie hebben de nieuwe wetten gemaakt?????
    Laten ze dan ook de goede benaming gebruiken. Op deze manier worden er weer veel mensen teleurgesteld.
    Nou ja, we zijn de afgelopen jaren niet anders gewend helaas.

    Op naar 22 november!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Jo — woensdag 27 september 2006 @ 10.25 uur

  10. Taal achterstand kleine kinderen.

    Afgezien van het feit dat sommige kinderen
    in aanleg verlegen kunnen zijn, valt het
    mij op, nu ik met mijn kleinkind van bijna
    4, verkeer tussen ook peuters van 2 t/m 4
    en kleuters daarna tot en met 8 jarigen.
    Zijn allochtone kindertjes achter, snappen
    we het!
    Echter verontrust ben ik te ZIEN en méé
    te maken dat er kleuters zijn, die wel
    thuis geboren mochten worden en nu thuis
    eten en slapen, maar intussen grootge-
    bracht werden in de crèche, het kinderdag-
    verblijf en daarna zijn die peuters goed-
    deels uitgevloerd!
    De AUTOCHTONE kinderen van 2-4 hebben nu
    dus ook een taalachterstand, en leerden
    minder in de groep dan je zou mogen ver-
    wachten.
    Vraag: mogen ouders als ze daarop staan,
    aub zélf hun kinderen opvoeden, begelei-
    den tot althans het 4e jaar! Verplichten
    kleintjes vóór die tijd ‘uit het nest’ te
    halen en af te geven aan de vakjury is een
    grote vergissing.
    Kinderen wel verplicht op het 5e jaar naar
    de 1e groep van het b.o. brengen, zodat het op 6e á 7e jarige leeftijd kan instro-
    men en tussen het 12e en 13e jaar de b.o. kan verlaten.
    Mogen ouders a.u.b. overdag zelf hun kleintjes leren praten en een begeleiding
    van één op één geven? Alstublieft?
    Mag de peuter thuis blijven tot die kan
    lopen? Zorg dat ouders dat kunnen en ver-
    hoog de Kinderbijslag dus extra t/m het
    12 jaar, met een toeslag voor minvermogen-
    den, of men zou de kostwinnerstoeslag
    moeten herinvoeren tot en met minimaal het
    18e jaar van het jongste kind!

    Reactie door Madelief — woensdag 27 september 2006 @ 10.49 uur

  11. Bos doet het heel goed.

    Reactie door spinner — woensdag 27 september 2006 @ 11.19 uur

  12. Ik was graag naar de Kamer gegaan vandaag, maar ik ben helaas te druk met m’n studie, dus volg ik het half op tv. Ik merk nu alweer dat het een grote show aan het worden is waarbij personen (Rutte, Verhagen tegen Bos) elkaar op kinderachtige wijze aanvallen en feitelijk niets zinnigs zeggen, zoals zo vaak.
    Ik kan niet wachten op de bijdrage van de SP (Jan Marijnissen dus) die ongetwijfeld pittig zal zijn, maar in ieder geval meer inhoud zal hebben dan ik tot nu toe heb gezien. Succes!

    Reactie door Jesse — woensdag 27 september 2006 @ 11.21 uur

  13. @3 en @5
    Hier doet tweedekamer.nl het wel.
    De tv zal het wel niet tot het eind volgen.
    Ps nova van vorige week dinsdag doet het nog steeds niet (hier)

    Reactie door Kakel — woensdag 27 september 2006 @ 11.28 uur

  14. Verhagen heeft een clichépreekje voor z’n
    ogen. Dat zal wat worden als hij onverwach
    te vragen moet beantwoorden.
    Wat hij beweert is hoogst discutabel en op
    bijna elk front heel aanvechtbaar, en dát
    moet dan maar gebeuren.

    Reactie door Madelief — woensdag 27 september 2006 @ 11.47 uur

  15. Beste Heer Marijnissen,
    ik zal wederom een poging wagen om uw ´politieke´ uiteenzettingen te plaatsen in de realistische context van de dagelijkse situatie in Nederland. Ik hoop echter dat u vandaag eens construktieve, praktisch toepasbare maatregelen naar voren brengt, en u niet, zoals het u vaak zo goed afgaat, wederom erg kinderachtig gewoon alles afkeurt wat anderen vinden of hebben bedacht. Want, beste Jan, afkeuren is iets wat met arbeidsongeschiktheid heeft te maken, en niet per se met oppositie! Hoewel ik soms twijfel aan de ´arbeidsgeschiktheid´ van u en de uwen!
    Wees gegroet! Eric van Beers

    Reactie door Eric van Beers — woensdag 27 september 2006 @ 11.49 uur

  16. Beste Jan en fractie, ik heb een eigen huis, hypotheek 110000 euro. Het belasting voordeel elk jaar vanwege hypotheek rente gebruiken we voor leuke dingen. Van ons hoeft die aftrek niet en met mij vele mensen. Ga voor die hypotheekrente afschaffing!! en leg het goed uit aan een iedereen, want er worden veel te veel leugens over verteld, maak het goed duidelijk, je bent de enige die het kan, succes vandaag!! Ton van de Weem

    Reactie door ton van de Weem — woensdag 27 september 2006 @ 12.08 uur

  17. A social welfare state like the Netherlands can never be a country of integration. Only a country like the US, with its weak social net, can integrate large groups of immigrants without problems. Immigrants there are forced to take two or three badly paid jobs just to survive. That would be incompatible with European moral values. But after one or two generations in the US, these people are integrated in society.

    Reactie door EvB — woensdag 27 september 2006 @ 12.27 uur

  18. Feiten tellen.
    Armoede is gestegen, is gedaald.
    werkeloosheid groeide, daalde.
    Jammer dat we verschillende feiten hanteren.

    Reactie door Kakel — woensdag 27 september 2006 @ 12.29 uur

  19. Beste Ton, het SP voorstel in het nieuwe verkiezingsprogramma is heel redelijk: “De hypotheekrenteaftrek dient een betrouwbare regeling te zijn voor huiseigenaren. In de komende kabinetsperiode moet de aftrek zowel worden gegarandeerd, als gemaximeerd, tot 350.000 euro hypotheekschuld, met een maximale belastingaftrek van 42 procent. Op deze manier kan worden bereikt dat alle huiseigenaren zeker zijn van hun hypotheekrenteaftrek én dat op termijn het onevenredig grote voordeel voor mensen met de allerhoogste inkomens wordt beperkt.”

    Reactie door M.Hussaini — woensdag 27 september 2006 @ 12.37 uur

  20. Geweldig Jan dat van die prep camps, smakelijk gelachen!

    Pak die Verhagen nogmaals op zijn leugen dat de werkloosheid is gedaald.

    Goed ook van Bos dat hij even het gemanipuleer met cijfers aanhaalde door te stellen dat er steevast van 2003 t/m 2007 wordt gerekend ipv vanaf 2002 t/m 2006

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 12.56 uur

  21. 17. De grootste onzin die ik in tijden gelezen heb, behoeft niet eens tegenargumentatie.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 13.00 uur

  22. Hello John,
    My prep en prefab housekeeping in my own
    hands zorgen voor meer banen op de banen-
    markt, daar waar een alleenverdiener het
    met veel inspanning precies kan redden om
    - met veel honderdduizend andere thuis-
    verzorgers – ervoor helpen zorgen dat er een groter percentage jongelui kans van slagen heeft na de b.o. een vervolgonder-
    wijs te volgen en met evenwichtige bege-
    leiding toch met een diploma thuis te ko-
    men. Het is niet voor niets dat er veel
    minder jongelui slagen en zeker niet toe
    te schrijven aan ‘nieuwkomers’.
    Met aanrechtsubsidie worden ook niet zelden de kinderen van tweeverdieners op-
    gevangen, en het consumeert behoorlijk
    ‘normaal voer’ tussen het 12e en 18e jaar
    en dan hebben we het dus absoluut niet
    over bier en chips en cafetariavoedsel !
    Beledigend hoe Verhagen praat over mensen
    die wérken en die thuisblijven.
    Thuisblijven is in veel gevallen juist
    hárd werken en je hoofd bij de ‘begelei-
    ding’ houden, zodat kinderen niet voortij-
    dig en onnodig in ‘behandelcircuits’ te-
    recht komen, dat is zórgen en vóórzorgen,
    dat is aandacht, volharding, discipline en
    een totaalverantwoordelijkheid……en
    dáár hebben kinderen gewoon recht op!

    Reactie door Madelief — woensdag 27 september 2006 @ 13.08 uur

  23. No claim, no way.
    Kijk aan, teruggave aan gezonde mensen!
    Vergeten we even voor tweeverdieners, dat
    die niet zelden gebruik kunnen maken of
    verplicht zijn een regelmatige check van
    de bedrijfsarts te ondergaan en er bij
    een permanente ‘medische dienst’ er any
    time terecht kunnen.
    Tja, dan hoef je pas naar je huisarts als
    de bedrijfsarts daar op staat.
    Lekker voordelig systeem én ook onrecht-
    vaardig.
    Laten we zo’n totaalcheck ook eens toewij-
    zen aan al die huisvrouwen of thuiszorgers
    die niet zelden zichzelf uitsparen!
    Vroeger ook de verplichte schooltandarts,
    ook dus gratis en besparend geweest.
    De chronisch zieken worden al meer dan ge-
    noeg benadeeld op allerlei fronten!
    Gehandicapten hebben never of nooit een
    voordelig in te richten leven, never!

    Reactie door Madelief — woensdag 27 september 2006 @ 13.19 uur

  24. Maxime de sluwe vos stuurde Bos met een kluitje het riet in. De grootste partij met de slechtste leider.

    Reactie door Gandalf — woensdag 27 september 2006 @ 13.33 uur

  25. even gekeken .,

    conclusie , wat kleingeld voor de burger., de flappen voor de heren cda/vvd!

    Reactie door Gerrit — woensdag 27 september 2006 @ 13.45 uur

  26. Hoi iedereen,

    OP de website van het NOS journaal is ook een livestream te zien vanuit de Kaasstolp.
    Kopieer de link naar uw internetbrowser, even de instellingen aanklikken, opslaan en genieten maar :)
    http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/9/27/livestream.html

    Reactie door Bart Couwenberg — woensdag 27 september 2006 @ 13.51 uur

  27. De ´conclusies´ van Verhagen die door ALLE cijfers worden tegengesproken komen zelfs niet goed over. Mensen met WAO zijn er 13% op vooruit gegaan ??!!??

    De ontkoppeling van de uitkeringen is voor AOW-ers gecompenseerd????

    Die Verhagen toch….. jokken mag niet.

    En dan ruiterlijk toegeven dat hij van de VVD de no-claim niet mag afschaffen. Het bevestigd dat Rutte de baas is van Nederland. Doodenge gedachte.

    Reactie door Irma — woensdag 27 september 2006 @ 14.00 uur

  28. @ Madelief(10)
    Helemaal mee eens! Wat is er mis met moeders die ZELF graag hun kinderen willen groot brengen,die er bewust voor kiezen bij de kinderen thuis te blijven,er van genieten hun kinderen te zien opgroeien,zelf een verhaaltje voor te lezen,liedjes te zingen.
    Ik moet er niet aan denken elke dag naar een kantoor of wat voor baan dan ook te gaan,mijn kind ‘sochtends naar een opvang te brengen en zo een heel belangrijk deel van het leven van mijn kind te moeten missen.Niks ten nadele van al die mensen die in de kinderopvang werken,integendeel,die leveren over het algemeen klasse werk.Maar mag ik aub zelf moederen?Moeder en huisvrouw zijn is ook echt hard werken.

    Reactie door Fim — woensdag 27 september 2006 @ 14.05 uur

  29. jan , zet die klootzakken eens flink te kijk : ze belazeren het fatsoenlijke volk .

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 14.22 uur

  30. 27. Helemaal waar! Hele enge gedachte, dat alle partijen de no-claim willen afschaffen, behalve de VVD. Het is maar weer eens duidelijk dat een relatief kleine partij in Nederland de baas is; dieptriest.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 14.29 uur

  31. Maxime Verhagen klinkt als gebroken plaat; en geeft te weinig antwoord op de vragen. Hij kan net zo goed de troonrede oplezen (en herhalen).

    Reactie door Chaki — woensdag 27 september 2006 @ 14.30 uur

  32. Jammer jan dat je geen respect toont voor de huidige regering. Nog een plan van jou waarbij mijn mond open viel: uit het project stappen van de JSF. Ruim de helft is al betaald! Dat is pas geld weggooien! Verder: om mensen nog een beetje te motiveren op school moet je het onderwijs niet goedkoper maken. Mensen hebben daarin een eigen verantwoordelijkheid. Het kost wat: dus aan het werk. Met goedkoper maken in de vorm van gratis boeken bereik je het omgekeerde: namelijk laxheid, want het kost toch bijna niks. En die verkiezingen win jij sowieso niet met een half communistisch/facistisch ideaal. Het CDA wint deze verkiezingen. Ga jij je maar richten op die mensen die synisch zijn geworden en vinden dat het niet zo best gaat met Nederland. Die zijn over het algemeen in de minderheid. Suc6 alvast met oppositie voeren na 22 november

    Reactie door Hans — woensdag 27 september 2006 @ 15.04 uur

  33. Dank je wel Jan Marijnissen,

    Jij hebt verwoordt wat ik,en velen met mij,denken en voelen.

    Jij sprak over ‘mijn’ partij. Deze partij bestaat uit burgers uit alle lagen van de bevolking!

    Samen staan we sterk!!

    Reactie door simone — woensdag 27 september 2006 @ 15.08 uur

  34. Hans , blij dat het zo goed gaat met jouw !

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 15.11 uur

  35. Heel sterk Jan! Jammer dat je je verhaal niet mocht afmaken.
    Volgende keer misschien iets minder van het blaadje voolezen, want dat leidt tot veel haperingen. Zodra je wat meer uit de losse hand begon, kwam het vloeiende, vlammende betoog waar je zo goed in bent.
    Laten we hopen dat het kabinet de handschoen oppakt, hoewel ik geen illusies koester.
    Ik denk wel dat een links kabinet dichterbij is gekomen.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 15.14 uur

  36. Jan bedankt, kan niet anders zeggen…heerlijk nuchter, humoristisch en de feiten opnoemde….niet je toevlucht nemen tot mooie uitspraken, poezie etc etc.

    Veel dank dat je het opneemt voor de WAO-ers/WIA

    Zeker weten, mijn stem heb je totaal en volledig…inderdaad sociaal, niet liberaal.
    Die rechtste flank is compleet en totaal doorgeslagen.

    Het kleine schooljongetje Rutte voorop..is waarschijnlijk het slachtoffer van de bezuinigingen in het onderwijs.

    Fijn dat je het ook opneemt voor de kleine kinderen in detentie…waar is dit tot afgezakt…hoop echt dat je dikke winst boekt.

    Reactie door Flinty — woensdag 27 september 2006 @ 15.15 uur

  37. 7

    mee eens en het lucht nog op ook.

    Reactie door mcniel — woensdag 27 september 2006 @ 15.16 uur

  38. @32 Hans.,

    Jan’s naam klein geschreven ., je eigen met een Hoofdletter., (dat geeft al te denken)
    De JSF kost 9 miljard., dus er is al 4,5 miljard aan uitgegeven ?
    (klopt niets van)
    kosten onderwijs en kinderen in het algemeen is al erg duur.,
    het cda gaat net als met de eerdere verkiezingen dit jaar erg verliezen.,
    (omdat ze niet christelijk meer zijn.en ook vanwege de luie nozem balkenende)
    je hebt het over eigen verantwoordlijkheid.,
    dat is een cliche-ding van vvd.cda
    (instellen van een luie overheid)
    synisch is met een c (weet je dat ook weer)(cynisch)
    66% van de hollanders vindt de “vooruitgang” geen kabinetsverdienste!
    (dat is geen minderheid)!
    Persoonlijk hoop ik dat deze regering zich zal moeten verantwoorden voor de misdaden tegen het eigen volk!
    (kan in Scheveningen dacht ik).

    Reactie door Gerrit — woensdag 27 september 2006 @ 15.17 uur

  39. Hans, beter ten halve gekeerd….
    Zie betuwelijn ellende, JSF is hetzelfde verhaal.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 15.21 uur

  40. Off Topic.

    Vandaag heeft het UWV toegezegt, dat de 2e keuring van mijn man compleet is afgekeurd, dit betekend wederom een gehele uitkering.

    Laat nu ajb zien dat we een sterk volk zijn en vechten tegen de waanzin die ‘onze regering’ teweeg brengt en heeft gebracht.

    Kost wat bloed, zweet en tranen, maar ‘gelatenheid’ hebben we te lang laten zien.

    Samen staan we sterk!

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 27 september 2006 @ 15.21 uur

  41. Prima verhaal van de SP voorgedragen door Jan Marijnissen. Opvallend feit: Geen enkele interpelatie. Geen gehakketak over deelproblemen maar de grote lijnen benoemen.
    Beste moment: Donner veel succes in de oppositie toewensen. Kostelijk!

    Reactie door @bacus — woensdag 27 september 2006 @ 15.22 uur

  42. Paul Ulenbelt,

    mijn dank gaat ook, zo niet zeer zeker, naar jou.

    Door de opmerking ‘Wat heb je nog te verliezen’. Ga voor een UWV-gebouw staan en flyer! Desnoods met een helm op of burka aan.

    Dit was een opmerking op ‘persoonlijke titel’ van Paul.

    Velen hebben ons geholpen. De mensen uit Limburg, Nederland, dochter en vriend en vooral niet te vergeten de organisatie ‘BUS’, Jan de Wit en medewerkers c.q. vrijwilligers van de SP.

    Laten we er nu voor gaan!!!!!

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 27 september 2006 @ 15.31 uur

  43. Iets over het UWV : in veel kranten ( reclame ) staat dat zij zo goed zijn in communicatie naar de klant !
    (hahahahahahahahahahah )
    Je moet maar eens met de telefoon verbinding proberen te maken met het UWV ! ( dat kost je op z’n minst 10 euro ,voordat je verbinding krijgt ) .

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 15.35 uur

  44. @10 Madelief en @28 Fim,

    Volgens mijn bescheiden mening is er helemaal niets mis mee om zelf je kind te leren praten, lopen en thuis te blijven, dat moet voor een ieder een vrije keuze zijn.
    Ruim 20 jaar geleden, toen mijn kleinzoon geboren werd, had mijn dochter besloten om te blijven werken, financieel moest ze wel en toeslagen voor opvang of tegemoetkomingen waren er toen nog niet, laat staan dat er iets door de werkgever aan meebetaald werd.

    Dat jochie is er beslist niet slechter van geworden, sterker nog met ruim een jaar oud kletste hij me de oren van de kop.
    Om een hele week je kind te dumpen vind ik zelf persoonlijk ook wel wat te ver gaan, maar het heeft mijn kleinzoon beslist géén schade toegebracht.
    Ik heb er echt wel mijn bedenkingen bij gehad toen die twee dit hadden besloten.

    Mijn dochter haalde hem uit het kinderdagverblijf op na haar werk en alle aandacht was voor hem, samen spelen, samen lezen en voorlezen. En samen eten, dus niet snel, snel, want dat kind moet naar bed, maar ze hebben ‘s-avonds alle tijd genomen, omdat hij ‘s-middags op het kinderdagverblijf ook uitgebreid kon slapen.

    Ze was geen jonge moeder zoals ze dat tegenwoordig noemen, maar dat kind is wat aandacht en liefde totaal niets tekort gekomen, ondanks dat hij vanaf baby zijnde in het kinderdagverblijf verbleef.

    Laat ieder zijn/haar vrije keus, voor mijn dochter was het eigenlijk niet eens een vrije keus, want haar baan opgeven zou vele malen meer hebben gekost als die opvang in het kinderdagverblijf.
    Vanwege de hoge rentevoet toen en de toen al hard stijgende huizenprijzen.
    Dus alles wat er overbleef van haar salaris toen was meegenomen.
    En ik moet zeggen, ook al was ik het er niet mee eens, die meid heeft het niet slecht ingeschat en die kleinzoon van mij?
    Een joch uit duizenden. Sociaal, behulpzaam en respectvol.
    Hij mag nu zelfs voor de eerste keer stemmen dit jaar op 22-11 en hij heeft met mij, zijn opa, redelijk wat gesprekken gehad over de politiek. Resultaat?
    HIJ STEMT SP!

    Ik ben trots op dat joch van mij.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 27 september 2006 @ 15.38 uur

  45. @40 Simone,

    Van harte met dit “goede” nieuws.
    Goede even tussen aanhalingstekens, want je kunt natuurlijk beter 100% GEZOND ZIJN.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 27 september 2006 @ 15.40 uur

  46. 44. Ik zou graag onze evt. toekomstige kinderen zelf willen opvoeden, helaas kunnen we dan niet rondkomen ten eerste en ten tweede wordt je volledig buiten de maatschappij geplaatst. Alleen voor je kind zorgen en niet werken is not-done; helaas.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 16.13 uur

  47. In Zweden hebben ze dit zodanig geregeld , dat ouders bij toebeurt de rol overnemen en dat werkgevers daarvoor openstaat ,dat medewerkers met kinderen in staat te stellen te kunnen wisselen van hun taken thuis .

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 16.37 uur

  48. Probllem voor de werkgever is echter wel , dat er ook bihhen het bedrijf een aantal zaken geregeld moeten worden , zodadig dat een andere medewerker geen extra taken krijgt ten gevolge het feit , dat een collega kinderverlof heeft !

    Reactie door Fred — woensdag 27 september 2006 @ 16.42 uur

  49. Kaatje, ik ben het vaak met je eens maar wat je nu beweerd vind ik onzin.
    Je kunt ook zelf voor je kind zorgen. Helaas heb je dan geen …. euro (destijds guldens) te besteden. Ik werkte,
    maar omdat ik de rol van moeder/ouder heel belangrijk vond ging ik samen met mijn dochter zoeken naar een ‘goede’ oppas. Hetgeen betekende dat ‘zij’ zorgde dat er werd gespeeld. Was mijn dochter ‘uitgespeeld’ dan kwam ik thuis. Aardappels schillen, rijst koken, groenten wokken, dieren verzorgen, boeken lezen, voorlezen vnl. samen zijn.

    Vrouwen die zelf kiezen voor een kind zijn niet te beroerd om voor een leefbaar Nederland de handen uit de mouwen te steken.

    Vrouwen met een kind kunnen best werken. Wat een onzin om je achter je kind te verstoppen. Je wilde het toch? Dan is het toch niet zo vreemd dat je je handen laat wapperen?

    Zou heel graag willen dat mannen en vrouwen hetzelfde recht krijgen.

    Kunnen we er niet met z’n allen voor zorgen dat bij geboorte van een kind, zowel de vader als de moeder, gezamenlijk voogdijschap hebben?

    Zijn we gelijk van bijstandmoeders en fathers for justice af.

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 27 september 2006 @ 16.55 uur

  50. Simone, ben het niet met je eens. Ik zou een oppas mijn kind niet laten opvoeden, want daar komt het voor het grootste gedeelte wel op neer.
    Mijn moeder zat voor mij thuis en werkte ‘s avonds als mijn vader thuis was, helaas is de arbeidsmarkt niet zo flexibel, dat is jammer, want in mijn beroep heb ik veel te maken met Zuid-oost azie, die zijn wakker als ik slaap en andersom. Zou fijn zijn als een kantoor dus gewoon ‘s nachts voor mij open was. Dan zou ik ook geen probleem hebben.
    Hoe iemand zijn/haar kinderen groot brengt, is ieders eigen zaak, maar ik blijf erbij dat er een ouder thuis moet zijn voor het kind en neem anders geen kinderen.
    Nogmaals dat een ander dat wel doet, moeten ze zelf weten, maar ik dus niet.
    Helaas houdt dit voor mij in, dat wij dus geen kinderen zullen “nemen”.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 17.13 uur

  51. Kaatje, trek je niks aan van wat de maatschappij van je denk, je wordt niet uitgesloten hoor als je dat zelf niet wil.

    Als jij voor je kind wil zorgen is dat niet meer dan normaal, zij die er wat van zeggen zijn waarschijnlijk jaloers omdat ze ook zelf voor hun kind willen zorgen maar door geldgebrek of materialisme niet kunnen.

    Reactie door carla — woensdag 27 september 2006 @ 17.42 uur

  52. Dankje Carla, maar ik denk niet dat dat is wat Simone bedoelt. (mag ik hopen) Helaas kunnen wij het ook niet op 1 inkomen doen, daarvoor zijn de vaste lasten veel te hoog geworden, vroeger kon je als jan modaal nog wel van 1 inkomen rondkomen, maar die tijden zijn helaas voorbij.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 17.46 uur

  53. Kaatje, ik heb geen kind genomen. Daar ging 5 jaar ziekenhuis aan vooraf.
    Dus praat ajb niet over nemen.

    Ik bracht mijn dochter zelf naar school en haalde haar om 5 uur op bij de oppas als ik hele dagen werkte. Wat is daar mis mee? De meeste kinderen blijven over op school. Je kunt mij niet wijsmaken dat je vanaf 9.00 uur tot pak hem beet 15.00 uur bezig bent met huishouden. Op dagen dat ik korter werkte ging ik met haar zwemmen etc. Wat mij altijd verbaasde was dat als wij kinderen meevroegen de (veelal) thuiszittende vrouw zei dat er om zes uur gegeten moest worden.
    Zullen wij niet om stipt 18.00 uur achter de aardappels hebben gezeten. We hebben genoten van een picknickmand om 19.30 uur en van het buiten zijn. Zal mijn dochter niet klokslag 20.00 u in bed hebben gelegen, maar om 21.00 u sliep ze! Dwarsaf van spelen etc.

    Kun je me dan een slechte moeder noemen? Ik werkte gemiddeld 32 uur per week. Daar kon ik ons mee onderhouden. Die 2 uur oppas zie ik meer als 2 uur spelen met andere kinderen.

    De opvoeding lag dus tussen 8.30 en 15.00 bij de leiding van de school (doen gezinnen met vader en moeder, bijstandsvaders en bijstandmoeders ook) en daarna ongeveer 2 uur bij iemand die haar gaf wat ik haar ook zou geven.

    Verwar het moederschap niet met het recht van de baarmoeder.

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 27 september 2006 @ 17.50 uur

  54. Ik had “nemen” dan ook tussen aanhalingstekens geplaatst.
    Ik word hier een beetje moe van, goed lezen graag!
    Zoals gezegd het maakt me geen moer uit hoe een ander het doet, maar verplicht mij niet te gaan werken, zoals je in jouw bijdrage wel deed.
    Ik bepaal zelf dat ik thuis zou blijven en niemand anders en ik laat me daarom ook niet denigrerend behandelen.

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 18.23 uur

  55. Simone, niemand beweert dat als je werkt dat je dan een slechte moeder zou zijn,maar heb ook respect voor mensen die een andere keuze maken , persoonlijk denk ik dat het behoorlijk strssen is hoor, zeker als je meerdre kinderen hebt, hoe krijgen die mensen het allemaal voor elkaar denk ik dan en ik zie het ook om me heen dat het niet allemaal van een leie dakje gaat.

    Rust en regelmaat is heel belangrijk, kinderen zelf opvoeden is heel belangrijk,ook een bijstand moeder moet zeker de eerst 4 jaar haar kind in rust kunnen opvoeden den grootbrengen, wel vind ik dat de vaders ook moeten opdraaien voor geld en zorg, helaas schort het daaraan nogal eens.

    Reactie door carla — woensdag 27 september 2006 @ 18.32 uur

  56. Zo behandel ik je niet en dat zou je kunnen weten als je mijn vorige bijdragen op dit log gedurende de afgelopen jaren goed had gelezen.

    Tuurlijk bepaal je dingen zelf. Jammer alleen dat dat niet zo werkt. Helaas.
    Dus als jij onverhoopt één, twee of een kudde kinderen krijgt dan hoop ik echt voor jou dat je over de middelen beschikt om thuis te mogen en kunnen blijven zitten.

    Is nooit mijn bedoeling om mensen doelbewust te krenken.

    groet,

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 27 september 2006 @ 18.58 uur

  57. ok Simone misverstand dus.

    Van harte trouwens met je man, zo ‘n succesje is zeker het vermelden waard :-)

    Reactie door kaatje — woensdag 27 september 2006 @ 20.07 uur

  58. Dit kabinet heeft als Credo: Werken, werken, werken, daarnaast…
    werken en ouderschap! Maar wat blijft over van het ouderschap?
    Waar blijft het wérk maken van het ouderschap?

    Néén, íedereen naar de werkplek!! Ouders naar een baan en ondertussen hun kinderen naar de crèche. Zo worden kinderen de werkverschaffers van weer andere werk- loonslaven.

    En de maatschappij?
    Diversiteit, onafhankelijkheid, zelfstandigheid, zal steeds meer een schaars goed worden.
    Elke jonge nieuwe burger verwordt tot éénheidsworst, de ouders gevangen in de rat -race die onze maatschappij is geworden. Wie niet werkt – om wat voor reden dan ook- zal het leven zo moeilijk mogelijk worden gemaakt, bijkans onmogelijk. Wie zijn kind zélf wil opvoeden wordt gestraft. Een macro-economisch kosten en -batenplaatje. De mens slechts beschouwd als productiefactor.
    Dit alles om het kapitalisme te dienen.

    Ouderschap slechts bedoeld om weer nieuwe toekomstige nieuwe arbeiders te produceren?
    Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!! En de staat wil die jeugd! De staats -crèche in dienst van het kapitalisme.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 27 september 2006 @ 20.28 uur

  59. Wattenstaafie,
    je vergeet de wensen van ouders voor hun kind.
    Een fokboerderij levert in het ergste geval Gamma- Delta- en noem de rest van het alphabet op.
    Ondanks of juist door opvoeding krijg je kinderen die niet alles voor zoete koek slikken. Hetgeen wil zeggen dat je sterk in je schoenen moet staan om én aan de wensen van de maatschappij te voldoen en een zelfstandig denkend individu te kunnen zijn.

    Werken voor vrouwen zie ik niet als iets verkeerds. Ik heb wel grote bedenkingen bij vrouwen die om het vrouwzijn zwanger willen worden en dan roepen dat er voor hen gezorgd moet worden.

    Mijn leven was en is niet gemakkelijk. Zou simpel(l)er worden als de ex van mijn man hun kind het beste zou gunnen. Nu is het nog steeds: Ik en IK en IK had de baarmoeder dus weet Ik het beste. Wel geld willen of een slachtofferrol aannemen. Dat deugt niet.

    Zet nu internet uit met het besef dat mijn dochter ondanks werken van pa en ma een zelfstandig wezen is.

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 27 september 2006 @ 21.17 uur

  60. Jan je was geweldig vanmiddag!!

    Reactie door Diny — woensdag 27 september 2006 @ 21.51 uur

  61. kinderen zijn geen huisdieren die je overdag naar een pension brengt!
    kinderen worden “verzorgd” in een kinderdagverblijf in eerste plaats,en “opvoeding” is een taak van de ouders.
    niemand wil toch dat zijn of haar kinderen opgroeien met ideeen en normen en waarden, die van een ander afkomstig zijn dan die van uzelf? dan kan je je kind net zo goed weggeven…
    men kan in een kinderdagverblijf namelijk niet alle ideeen,normen en waarden van iedere ouder apart overbrengen.

    ouders moeten in de gelegenheid kunnen zijn, of gesteld worden om hun kinderen ZELF op te voeden.
    een kinderdagverblijf heeft haar handen vol aan alleen al de verzorging.[2a 3 medewerkers per 25 kinderen]

    ik vind dat er in ieder geval een ouder voor de kinderen moet kunnen zijn na schooltijd.
    en baby’s horen de geborgenheid van thuis te hebben en op ieder moment van de dag kunnen rekenen op een ouder.
    maar dit is “mijn ” mening.

    ik heb weinig meegekregen van de algemene beschouwingen vandaag want mijn dochter was [is] jarig! 8 jaar alweer!

    zijn er ergens volledige herhalingen van te vinden? van de algemene beschouwingen?

    Reactie door iew — woensdag 27 september 2006 @ 22.07 uur

  62. Hallo,
    In de jaren 1980, ik meen in 1984, werd de WAO uitkering verlaagd van 80% naar 70%,en de uitkering werd ontkoppeld aan de lonen. Nu gaat de verhoging alleen gelden voor de nieuwe gevallen. En de “oude” gevallen dan die toen al hebben ingeleverd en nog steeds inleveren.Gemakshalve wordt bovenstaande vergeten.
    Dit is toch pure discriminatie!

    Reactie door Marielle — woensdag 27 september 2006 @ 23.01 uur

  63. Fijn dat hier nog zoveel mensen zijn die het opnemen voor het kind.
    Het is goed dat moeders (of a.s. moeders) zich tegen dit beleid keren. De enige bescherming die een kind nog heeft is het gevecht van de moeder die zich niets aantrekt van al die vrouwen die zonodig vluchten van dit belangrijke werk.
    Thuiswerkers? Daar moest nou toch eens eindelijk respect voor komen. Jammer dat die emancipatie zo slecht is uitgepakt voor de vrouwen met gevoel en geweten. Eigenlijk barbaars van vrouw tot vrouw.

    Reactie door Rietje — woensdag 27 september 2006 @ 23.03 uur

  64. @iew
    Heel hartelijk gefeliciteerd met je dochter !! Ik hoop dat ze een heerlijk, onbezorgd leven zal kunnen leiden. De kans daarop zal groter zijn als Jan (en Wouter ook best) zo doorgaat want dan winnen we gigantisch!
    Fijne dag nog !!

    Reactie door Irma — woensdag 27 september 2006 @ 23.13 uur

  65. @59

    Simone Rademaker

    Sjonge, jonge… kan het een toontje lager?
    Je eigen boontjes doppen ben je wel goed in, zo te lezen? Een kind van smorgens vroeg (incl. overblijven en naschool-oppas) tot einde dag overlaten aan anderen? Eigen boontjes doppen? Voor geld bedoel je. Maar uit die baarmoeder, waar je zo min over praat, is wel een levend mens geboren en die meldde zich bij jou, snap je?
    En als jij het anders wilt, prima. Maar ik heb toch meer met de vrouwen hier die zelf voor hun kind verantwoordelijk willen blijven. Ouders kunnen dit onderling regelen, maar de vrouwen die er alleen voor staan,petje af! Wat mij betreft een lintje en voorgoed horende bij alle werkenden in de maatschappij.
    Dit beleid is furieus gekant tegen een gezonde jeugd voor kinderen. Ze komen zichzelf nog wel tegen. De economiejunks!

    @58 Wattenstaafie
    Goede bijdrage. Geheel eens.

    Reactie door Maxim — woensdag 27 september 2006 @ 23.47 uur

  66. @ 61 iew

    Gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter, een beetje te laat misschien maar toch een fijne dag met haar.

    Reactie door Pool — donderdag 28 september 2006 @ 2.05 uur

  67. @ 61 Iew

    Alsnog gefeliciteerd met je 8-jarige dochter! :) En zij met jou!
    Geweldig zoals je als vader denkt over kinderen. Iedere dag die voorbij is, is weg. Op naar groter en groter groeien en dan gaan ze GO! De opvoed- en begeleidjaren zijn uiterst belangrijk. Deze kinderen wortelen gemakkelijker binnen hun relaties. Zo is bewezen.
    Je weet hoe ik erover denk en heb genoeg pleidooi gehouden.

    @65 Maxim

    Klasse! Eindelijk een lintje!! :)

    Reactie door Gloria — donderdag 28 september 2006 @ 2.16 uur

  68. @54 Kaatje
    Ik ben het eigenlijk volkomen met jou eens hoor en daarmee ook op de reactie van Wattenstaafie! (zie @58).
    Ik heb zelf ook het gevoel dat de emancipatie nu “misbruikt” wordt en er al bij voorbaat vanuit gegaan wordt dat (vaak alleenstaande) vrouwen heel graag een betaalde baan willen..Voor sommigen zal dat best gelden en daarom vind ik gratis kinderopvang voor die specifieke groep vrouwen heel goed!
    We moeten er alleen wel voor waken dat deze opvang niet misbruikt gaat worden om vrouwen (die op de allereerste plaats kiezen om bij uitstek “vrouw” en “moeder” te zijn) te dwingen om betaald werk te zoeken! Ook moeder zijn is een vak op zich en moeders moeten zelf kunnen kiezen voor het gezinsleven en moederschap i.p.v. te moeten kiezen c.q. gedwongen worden in een betaalde baan onder het mom van “het kan best, want er is toch kinderopvang?”..Dat gaat mij te ver!

    Reactie door Ton — donderdag 28 september 2006 @ 2.38 uur

  69. mijn dank voor de felicitaties!

    @Gloria
    men kan daar nooit genoeg pleidooi voor houden! ga er maar lekker mee door wat mij betreft!

    @67 Ton
    er is pas sprake van emancipatie en gelijkheid in man en vrouw als hier in Nederland nu ook eens acceptatie zou komen voor vaders die alleenstaand voor hun kinderen zorgen,ik ben er namelijk zo één.
    daarbij hoort ook gelijke verdiensten zowel voor man en vrouw.
    ik word nog steeds behandeld als alleenstaand als het gaat om bv sollicitatieplicht,omdat alleenstaande vaders uitzonderlijk zijn in ons land, in tegenstelling tot vele andere landen waar dit fenomeen wel volledig is geaccepteerd.
    Nederland loopt heel erg achter als het gaat om ouderschap,voogdij,rechten en kinderen!
    ook in vele reacties hier merk ik keer op keer weer dat men er vanuitgaat of er alleen maar alleenstaande moeders zijn.
    hier in Nederland gaat men er nog steeds vanuit [ouderwets stramien] dat een kind na scheiding van de ouders het beste af is bij de moeder omdat het daar uit geboren is.
    wat een onzin zeg,een kind is het beste af bij de ouder die er het best voor kan zorgen en zorg voor draagt!
    ook het feit dat een vader [zelfs na erkennen van het kind] nog steeds geen voogdij over het kind heeft na de geboorte [of men moet getrouwd zijn] is al zo’n belachelijk iets,vind ik.
    emancipatie werkt 2 kanten op en is niet alleen een “vrouw” kwestie in mijn ogen.
    dit zou denk ik ook een hele boel gekif en geruzie in alimentatiezaken schelen is mijn mening,want na erkenning van een kind is de man wel alimentatieplichtig maar heeft geen enkel recht.
    misschien een taak voor de SP om ook hier eens gehoor/ruchtbaarheid aan te geven.

    Reactie door iew — donderdag 28 september 2006 @ 8.55 uur

  70. als we nou allemaal een mail zenden waarin wij ons ongenoegen van dit kabinet kenbaar maken zenden aan cda@cda.nl

    Reactie door mcniel — donderdag 28 september 2006 @ 9.40 uur

  71. Iew, gefeliciteerd met je dochter! En ja vaders kunnen kinderen net zo goed opvoeden als moeders. Daarom ook graag vanaf geboorte gedeeld voogdijschap!!!

    En aan ieder die denkt dat ik mijn dochter in een zak voor het kinderdagverblijv heb neergezet. Mis.
    Na haar derde ben ik voorzichtig een beetje gaan werken. Twee ochtenden. Toen ze eenmaal op de basisschool zat ben ik het werk gaan uitbreiden.

    Wat ik bedoel is dat je als vrouw niet doodgewoon een recht hebt om thuis te blijven wanneer je een kind krijgt. Destijds kon ik kiezen voor bijstand. Dit leek mij niet rechtvaardig omdat ik a. zelf een kind wilde en b. er destijds met mij niets lichamelijks was om niet zelf voor ons te zorgen.

    En Maxim ging dat enkel om geld? Nee! Onze dochter is opgevoed met het idee dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Niet de één
    een beetje gelijker dan de ander. In mijn ogen betekent dit ook er voor zorgen (als je daartoe in staat bent) dat er brood op de plank komt en het liefst met beleg.

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Simone Rademaker — donderdag 28 september 2006 @ 11.26 uur

  72. Simone, ik vind dat je als vrouw of als man wel degelijk het recht hebt om je eigen kinderen op te voeden en dus thuis te blijven.
    Ik vind zelfs dat het geld dat de overheid in de toekomst aan een kinderdagverblijf kwijt zal zijn ook aan huismoeders en vaders gegeven zou moeten kunnen worden. Zo kan iedereen zelf een keuze maken zonder meteen in bittere armoede te vervallen als je je eigen kind op wil voeden.
    Ik vind wel dat als het kind eenmaal naar het voortgezet onderwijs gaat er weer gewerkt moet worden. Het is immers zonde iemand een opleiding te laten doen, zonder dat daar arbeidsproductiviteit voor terugkomt. Maar tot 12 jaar hoopt deze eventuele toekomstige mama een eigen bedrijfje thuis te kunnen beginnen (anders kunnen we ons huis niet meer betalen) en mijn vriend 1 dag in de week minder te kunnen werken zodat er altijd iemand thuis is.

    Reactie door kaatje — donderdag 28 september 2006 @ 13.35 uur

  73. @72 Kaatje,

    Je slaat volgens mij een beetje door.

    Je kiest er zelf voor om thuis te blijven of om je kind in een kinderdagverblijf onder te brengen.
    Trouwens iets waar ik géén voorstander van ben.

    Als je thuis blijft, heb je die extra toeslag niet nodig.
    Je hebt nl. de kosten van het kinderdagverblijf niet.

    Ik wil niet zeggen dat de kinderbijslag volstaat in de kosten voor de verzorging van een kind, (het is maar een bijslag) maar als jij kiest om thuis te blijven en zelf voor je kind te zorgen, zul je met de kinderbijslag genoegen moeten nemen.

    Ik ben met je eens, dubbel gevangen is wel zo lekker, maar het is jouw eigen keus en zou beslist niet eerlijk zijn tegenover de mensen die de kosten van het kinderdagverblijf wel hebben.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 28 september 2006 @ 17.23 uur

  74. Bijdehandje, daar zijn we het dus volstrekt over oneens. Kinderopvang zou gratis moeten zijn en door de overheid betaald moeten worden en of de overheid mij dit geld nu als thuismoeder geeft of aan een kinderdagverblijf zou geen verschil moeten uitmaken. Let wel, ik heb het dus over gratis kinderopvang!
    Echter, zoals ik al eerder gesteld heb, valt er niet meer rond te komen met 1 inkomen op modaal niveau met een gezin en een koophuis. Terug naar een huurhuis is ook geen optie, omdat de huren de pan uitreizen.
    1 volledig inkomen zijn wij kwijt aan vaste lasten, we hebben dus wel twee inkomens nodig.

    Reactie door kaatje — donderdag 28 september 2006 @ 19.03 uur

  75. 70 mc niel,,jazeker doen,aaaanvallen die hap..

    ps send ook emails naar de VVD,
    bij negatieve emails,
    krijg je gratis emails terrug van onbekende beleggings maatschapijen,,
    dus geven ze je email adres door aan derden,4den,5den,6den
    ik meen dat dat niet mocht?
    ja dat is de VVD manier,als je niet met hun bent ben je hun vijand,maar ja je mag nog niet burgers dood schieten.

    Reactie door ad — donderdag 28 september 2006 @ 21.55 uur

  76. @74 Kaatje,

    Als jij kiest om thuis te blijven heb je géén recht op een bijdrage voor kinderopvang.

    Jij wilt dubbel profiteren.
    Kinderbijslag en een bijdrage voor kinderopvang, terwijl je je eventuele toekomstige kinderen niet naar de opvang gaan, want jij kiest er zelf voor om thuis te blijven.

    Einde discussie voor mij.
    Punt.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 28 september 2006 @ 23.29 uur

  77. @72 Kaatje

    Helemaal met je eens!
    Op een paar zaken na. Je zegt:
    …als het kind naar het voortgezet onderwijs gaat er weer GEWERKT moet worden.

    Geloof mij, ik spreek uit ervaring. En ik weet zeker als jij kinderen hebt dat je weet waarover ik spreek :), want:
    Voor kinderen zorgen = WERK! Beter zou zijn als je bedoelt: er weer DOORGEWERKT moet worden. Behalve als je meer kinderen hebt die niet achter elkaar op een rijtje zijn geboren. Dan loopt het WERK als thuiszorger/ster langer door. En geloof maar, dat is WERK aan de winkel! Zeker voor de alleenstaande ouders.

    Daarom zouden vrouwen/mannen die dit werk doen veel harder moeten strijden om dit als werkjaren mee te laten tellen, ivm pensioen etc. (via Thuiszorg)
    Het emancipatiebeleid boycot dit werk en is een teken dat het nog gefrustreerd is. Hier is ontwikkeling voor nodig en die wordt door de ‘uithuizige’ ouder nadrukkelijk ondermijnd. Ze zijn zo bang voor de spiegel die de ‘inhuizige’ ouder hen voorhoudt… en die spiegel moet aan diggelen! Vrouwen zijn ook (Hoor Femke!) veel feller tegen ‘ons’ vrouwen dan mannen. Vrouwen zijn ook veel banger om ‘dom’ te zijn en hebben zich met de aktetas ‘meer’ gevoeld dan achter de kinderwagen. En zo hebben deze vrouwen zelf het kind met het badwater weggegooid.
    We moeten uitgeroeid worden en die zweep wordt harder en harder over de vrouwen geranseld… bijna geen leven meer. Het voelt als postnatale ‘abortus’. Baas in eigen buik? Ja en toen? Gedirigeerd naar de opvang! Stoer hoor, maar ongeemancipeerder kan het niet! Het is intens vrouwonvriendelijk. Om over de kinderen helemaal niet te spreken. Zij zijn de dupe van die keiharde vrouwenvuist!
    Zo erg, dat ze het zelfs tot regeringsbeleid hebben gemaakt. En zie: verboden om de werkvloer thuis te hebben!
    Ik noem het pre-modernisme! In het oude blijven hangen en nog steeds niet volwassen geworden, want dan was ‘ons’ werk allang binnen de arbeidsmarkt een meeteller geweest.

    En arbeidsproductief? Vergis je niet! Ook dit WERK werpt goede vruchten af voor een gezonde maatschappij. Verlatingsangst omgezet in allerlei frustraties komen later in de levens tot uiting. Daar is onderzoek naar gedaan.
    De regering? GEEN slimme meid die op haar toekomst is voorbereid!

    Reactie door Gloria — vrijdag 29 september 2006 @ 2.45 uur

  78. Goede morgen allemaal en er valt veel te
    overdenken van wat wel maar ook gisteren
    niet aan de orde kwam op het gebied van de
    p o l i t i e k.
    Maar Fim (@28) wilde ik antwoorden met voor haar de wens dat alles zal blijven
    gaan zoals ze dat hoopt.
    Ik heb die keuze destijds heel doelbewust
    gemaakt, nl. die primair het kind betreft
    en een geringer inkomen op de koop toe ge-
    nomen, maar daardoor ook ruimte gemaakt
    voor iemand die ook graag in het bedrijfs-
    leven aan de bak zou willen komen.
    Privé heb ik kunnen doen en laten wat ik
    wilde en ook wel eens parttime moéten wer-
    ken, en daarbij ook mijn voorwaarden kunnen stellen en dat is prima bevallen.
    In het algemeen wil ik zeggen, dat een mens geen twee heren kan dienen, het ego
    en mammon, waarnaast dan de niet aflatende
    aandacht voor het eigen gezin, de kinderen
    tevens!
    Met nadruk zeg ik Fim, en menigeen mij in-
    tussen ook ná, dat je nooit spijt hebt achteraf al je verstándelijke en gevoels-
    vermogens geïnvesteerd te hebben in eerst
    on- en daarna onmondige kinderen, totdat
    de volwassenheid laat zien, dat zij prima
    op eigen benen kunnen staan, zij het soms
    de één wat eerder dan de ánder!
    Als je het ‘investering’ zou willen noemen
    mag je zeggen, dat je ‘dié’ er altijd uit
    haalt! Vanaf het prille begin heb ik van
    elke periode, die een kind doormaakt, tot
    en met genoten en zélf borg kunnen staan
    voor een stuk vertrouwen dat een kind als
    voorbeeld nodig heeft voor het latere leven.
    Uit genoeg situaties van anderen weet ik
    hoe veel vrouwen met gewetenswroeging hun
    inkomen buiten de deur moeten verdienen,
    omdat er geen keuze was het ánders in te
    vullen: het helpen opbouwen van een léven
    dat een vrouw (én man) gegeven werd als
    het kostbaarste geschénk in hun leven!
    Een kind ‘het leven schenken’ moet voor
    het kind meer betekenen dan nadien te weten dat het ooit ‘gebaard’ werd.
    Overigens moet de ‘politiek’ zich ook rea-
    liseren, dat zorg en aandacht voor kinderen eeuwigdurend is, en helaas hoor ik teveel mensen verzuchten, nooit meer
    eens spontaan een kleinigheid voor hun grote en klein-kinderen te kunnen kopen.
    Kostwinner, ben je niet alleen tot het
    18e jaar, of tot het 27ste jaar van een
    kind, maar ouders proberen vaak ook nog
    ‘randverschijnselen van bijna armoede’ op
    te vangen om hun ook grote kinderen te kunnen bijstaan, daar waar zij zelf op geen enkele subsidie aanspraak kunnen maken. Moraal van deze gedachte voor mij is, dat je er als samenleving niet bént,
    als je onevenredig aan het geld strooien
    bent en men de hardst, fysiek- werkenden
    met een minimuminkomen afscheept en soms
    al uit het arbeidsproces moeten stappen,
    nog voordat hun kinderen studies hebben
    kunnen afmaken!.
    Mensen met afgekeurde rug op hun 55ste
    afkeuren en weten dat ze na 2 jaar in de
    Bijstand belanden, hun pensioen niét tot
    hun 65ste konden opbouwen, dat is de groep
    mensen, waar op dit moment de meeste aan-
    dacht voor nodig is!

    Reactie door Madelief — vrijdag 29 september 2006 @ 11.40 uur

  79. @78 Madelief,

    Kijk dit vind ik nu eens een bijdrage waar over nagedacht is.
    Prima, inhoudelijk goed en een ieder in zijn waarde latend.
    Klasse!

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 29 september 2006 @ 11.52 uur

  80. Tja Bijdehandje, de realiteit levert een
    verhaal, dat ik niét uit mijn duim heb ge-
    zogen, vandaar dat ik Fim en vele anderen
    absoluut wil steunen in hun bewuste keuze!
    De verrijking achteraf in een leven is in-
    tussen met geen euro te betalen !
    Ook het gevoel, nérgens spijt van te heb-
    ben gehad, is onbetaalbaar !
    Maar zelf had ik ook gewénste kinderen en
    schaften we ons geen ‘statussymbolen’aan!
    De geboortegolf van 1946 was een heel be-
    grijpelijke, na WO II, maar als die nu
    komt is het omdat ouders meer dan ooit in
    de watten gelegd worden, dwz, ouders die
    het niét nodig hebben en al ras het aantal
    van 3 menen te moeten overschrijden en suggereren, dat ‘ze het gemakkelijk’ aan-
    kunnen. Ja dat kan als je de keuze hébt,
    maar heel wat ouders hun handen staan tegenwoordig scheef, als ze één ‘werkdag’
    per week helemaal zelf voor het eigen gezin dienen te zorgen en dat wordt dan
    zo’n dag met ”n gaatje’ waarover men dan
    nadien luidlachend verslag doet!
    Kinderen: nog vragen? Géén vragen?
    Bedénk, dat je zoiets als levende wezens
    opvoeden, maar één keer kunt doen en er kan niet gexperimenteerd worden met het
    nest. Je moet het feitelijk in één keer
    goed doen, en vertel mij eens bij wie men tegenwoordig die verworven kennis en kunst
    nog in zijn directe omgeving als voorbeeld
    wist af te kijken om er een leidraad in
    te weten?

    Reactie door Madelief — vrijdag 29 september 2006 @ 13.19 uur

  81. @ 80 Madelief

    Goed om een warm moederhart zo te horen spreken. :) Het moederschap houdt inderdaad nooit op. Maar juist hierdoor is die armoede steeds intenser. Want dan zal je ook weten dat als de kinderen de deur uit zijn, je nageslacht zich alleen maar vermeerderd!
    De alleenstaande ouder heeft door al die dienstbare werkjaren niets financieel kunnen opbouwen. (Deze werkjaren worden niet meegeteld!) En zo gaat het leven er voor deze alleenstaande ouders uitzien: kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen… terwijl de moeder/oma een minima blijft. Ingedeeld bij de alleenstaande werkelozen ad 800 euro per maand. (Ouder? Wordt geschrapt als de kinderen 18 jaar zijn!)
    Geweldig he? Die vrouwenemancipatie!!
    Het zwaarste werk hebben ze onder laten brengen bij de: werkelozen! En met 18 jaar worden je kinderen alsnog van jou weggeschrapt.
    Met angst en beven kijk je uit naar iedere verjaardag en feestdag… keuze tussen een presentje of eten? Presentje natuurlijk!

    Reactie door Gloria — vrijdag 29 september 2006 @ 16.48 uur

  82. Ik begon me al af te vragen, waar blijft het.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 29 september 2006 @ 17.23 uur

  83. Als de leerplicht bij 5 jaar begint waarom zitten onze kleuters al vanaf hun 4de jaar braaf dag in dag uit op school?
    Hebben ze dan niet een jaar de tijd om een taalachterstand in te halen? Blijft het voor die tijd niet de verantwoording van de ouders? Waarom maken ze de klassen niet kleiner zodat er meer persoonlijke aandacht gegeven kan worden aan “ALLE” kinderen? Hoe kan het dat op een basisschool een jongen van 7 1,5 jr. lang 2 klasgenootjes heeft kunnen misbruiken? Hoe kan het dat zo’n jongen op dezelfde school blijft? Hoe kan het dat ondanks herhaaldlijk aangeven aan instantie’s, door school of omgeving, ouders kinderen kunnen mishandelen en zelfs in stukken snijden en ergens dumpen? Hoe kan het dat het goed gaat met de economie en de voedselbanken/schuldhulpverlening als paddestoelen uit de grond schieten? zijn er nog mensen die verder denken dan alleen hun beurs. Hoe kan het dat er ministers zijn die fout na fout maken en alleen sorry hoeven te zeggen? Heeft de regering geen voorbeeldfunctie? Waarom werd er gezegd dat Nederland geen geld had terwijl ik lees op NU.NL dat nederland 310 miljoen in Brussel laat liggen? Hoe kan het dat één persoon,van SCP adviesorgaan van de regering, volgens eigen zeggen € 4400 netto p.m. verdiend. Terwijl zijn bureau vindt, zonder met de ogen te knipperen, dat mensen kunnen leven van €758 netto p.m.? Waarom draaien we de rollen niet eens om? Waarom hebben mensen met een riant salaris (zoals die meneer van het SCP) nog behoefte aan kinderbijslag, kinderopvangtoeslag of rente-aftrek, als er wordt gevonden dat je als alleenstaande kan leven van €758,-. Tellen de mensen, die onder aan de ladder van de maatschappij staan überhaupt wel mee? Waarom wordt er gezegd dat de criminaliteit is gedaald als Verdonk nog vrij rondloopt.
    Misschien iemand die mij antwoordt kan geven op deze vragen?

    Reactie door Petra — zaterdag 30 september 2006 @ 15.06 uur

  84. @83 Petra

    Helaas heb ik dezelfde vragen als jij, dus ik kan geen antwoord geven.
    Wel een algemeen antwoord. Het is meer een idee voor een gezonde samenleving.
    Deze moet geheel en al herzien worden en er zal met heel veel mensen uit het volk gesproken moeten worden (ware democratie)om zo opnieuw onze samenleving vorm te geven.
    Meer hart voor elkaar en daardoor elkaar meer gunnen. Zo zouden alle laagste inkomens fiks omhoog moeten en alle hoge inkomen fiks omlaag. Allemaal gelijke leefkansen en allen deelachtig zijn aan deze samenleving. Vanaf het managen van een gezin tot en met het managen van een land.En alles daartussen. We zouden pas echt gelukkig en trots op onszelf mogen zijn niet eerder dan dat iedereen er helemaal bij mag horen.
    En natuurlijk: kleinere klassen, individuele verzorging van de oudsten en de jongsten eindelijk weer een moeder thuis (Naar keuze en ook dit betekent werk!) en zo weer langzaamaan leren dienstbaar te zijn. Zowel de overheid als van mens tot mens.
    Dit moet lukken, maar de beste weg hier naartoe is het socialisme. Zo kunnen mensen vast wennen aan steeds meer en meer eerlijke verdeling. Een land kan alleen gezond draaien als mensen in een goede atmosfeer leven en armoede een achterlijk begrip is. Als EEN land dit mogelijk maakt, volgen er meer. Hopelijk is ons land er per 22/11 klaar voor?

    Reactie door Gloria — zaterdag 30 september 2006 @ 23.59 uur

  85. kijk Heer Jan Marijnissen weet je wat het is
    als burgers in het land nu eens samen gingen
    bundelen om eens eerlijk tegen elkaar te zeggen van.het kan zo niet langer meer wat balkenende en zalm van finansien ons aandoet.niemand zien met zijn blote oog altans die voor balkenende stemmen dat de armoede bij velen een gevoeligere probleem word en is.de armoede in nederland worden nu met hele bosjes geteld.voedselbanken schietten als paddestoellen uit de grond.
    niemand die dat ziet wat balkenelende en zalmsalade nu doet.het gaat economisch beter
    met nederland.jaaa zo lus ik er nog wel twee
    en de ouderen dan en de mensen die werken met en zonder gezinnen dan.neee het gaat economisch goed eerst het zuur dan het zoet
    maar finansieel bij vele burgers gaat het zeker niet goed.die eliten daar in den haag
    breken zachtjes maar zeker burgers en nederland af.voedselbanken schietten als paddestoellen uit de grond.maak dat je grootje wijs dat het in nederland goed gaat
    burgers krijgen de schuld dat zij de problemen maken maar er word vergeten dat
    alles duur is geworden sinds de invoering
    van gulden naar euro.burgers moetten eens meer hun ogen open zetten en zorgen dat die balkenelende en zalmsalade rite verdonk en nog meer van die figuren ontbinding krijgt
    om te regeren.kies voor linkse partij en je krijgt waar voor je daden die je gekozen hebt…groetjes eric

    Reactie door Erickuijpers — zaterdag 28 oktober 2006 @ 7.06 uur