Agressie nu wel aangepakt…

Het kabinet komt snel met maatregelen om de toenemende agressie richting hulpverleners aan te pakken. Dat heeft Binnenlandse Zaken gemeld.

Het ministerie reageert daarmee op een oproep van vrijwel alle vakbonden. Zij willen een brede aanpak van agressie rond ambulances. Dit naar aanleiding van diverse incidenten, waaronder onlangs in Vlaardingen. Het kabinet begrijpt de noodzaak en presenteert nog voor de verkiezingen een actieplan. Zo worden daders straks sneller gestraft. (Nu.nl)

Na verschillende incidenten ziet het kabinet eindelijk heil in extra maatregelen. Eerdere voorstellen van de SP om ambulancepersoneel wettelijk te beschermen werden door Donner nog naar de prullenbak verwezen. Goed dat ze er nu de noodzaak van inzien, jammer dat een nieuw incident in Vlaardingen er de aanleiding voor moet zijn.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 02 oktober 2006 :: 16.07 uur

144 Comments

144 reacties

  1. lijkt mij een goed voorstel ; daar het fatsoen en respect niet voldoende is

    Reactie door Fred — maandag 2 oktober 2006 @ 16.14 uur

  2. er moet altijd iets gebeuren, voordat er maatregelen getroffen worden. worden ze nu pas wakker?

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 2 oktober 2006 @ 16.30 uur

  3. Dit incident had ook in Groningen, Maastricht of waar maar ook kunnen gebeuren.
    Ik denk dat de oorzaak ligt in de grote ontevredenheid bij de bevolking, hoe kun je verkondigen dat het goed gaat met NL terwijl je geen brood op tafel hebt.
    Vandaar dat de bevolking zich gaat keren tegen alles wat maar iets van gezag uitdraagt.
    Ik vind dit een normale reactie van dat in Vlaardingen.
    Helaas denk ik dat ambulance personeel er totaal buiten staan, zij verlenen alleen hulp, dus is agressie tegen deze mensen niet goed te keuren en moet ook flink worden aangepakt.

    Reactie door Pool — maandag 2 oktober 2006 @ 16.30 uur

  4. Wat zijn dat voor agressievelingen die hulp aanvallen?
    Kan je je dat voorstellen?
    Hopeloos, daar ga je toch niet van uit?
    Dan ten einde, dan maar bescherming mee laten rijden.
    Hoofdschuddend.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 2 oktober 2006 @ 16.45 uur

  5. Je begrijpt echt niet wat die mensen bezielt, om ambulance-personeel aan te vallen. En dan natuurlijk wel gaan schreeuwen als ze zelf hulp nodig hebben.

    Reactie door Marjolein — maandag 2 oktober 2006 @ 16.47 uur

  6. EEN GROTE SCHANDE EN DECADENTIE DAT POLITIE ERBIJ MOET WOrDEN.Ik heb hier eigenlijk geen andere woorden voor dan dat een ieder die ambulance personeel aanvalt langdurig de gevangenis in gaan en/of een mega som betalen.
    Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen op dit log op voorgaande link agressie jegens ambulance personeelk hebben gecondoneerd.
    Er moge uitzonderingen zijn, maar dan wel een crime passionel, persoonlijke wraak dus en aan de rechter om te beslissen.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 16.52 uur

  7. ouwe dirk, het is een godsgeklaagd feit.
    Eind van een beschaving.Een ieder die
    daar bedenkingen over heeft geuit, zonder juridische uitspraak over een casus, heeft er aan mee gedaan en doet er aan mee.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 16.59 uur

  8. het gaat vaak mis omdat de omstanders vinden dat de ambulance er te lang over gedaan heeft om op de plek des onheils te komen of bepalen dat het slachtoffer niet naar het ziekenhuis hoeft.

    blijkbaar vinden deze mensen dat de ambulance broeders hier debet aan zijn, vergetende dat er meerdere factoren zijn die vertraging veroorzaken.
    bijv: verkeer, onduidelijke melding, afgesloten centrum, wegwerkzaamheden, etc.

    ik zie dit eerder als een teken dat het erg slecht gaat met de saamhorigheid van nederland.
    we moeten nu onze “eigen verantwoordelijkheid” nemen,we gaan dus klagen dat ze niet op tijd zijn, dat doen we dus blijkbaar bij het ambulance personeel, waarmee we ze nog langer ophouden.

    mijn boodschap aan de toekomstige omstanders is:
    help het slachtoffer, hou de ruimte voor het ambulance personeel en als je het te lang vind duren klaag dan via de aangewezen weg, te weten: schriftelijk en naderhand.

    laat deze mensen hun werk doen en help ze zoveel mogelijk.

    het is te gek voor woorden dat er nu politie begeleiding bij nodig is om deze mensen hun werk te laten doen…

    mensen denk na!

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 17.08 uur

  9. Laat ik voorop stellen dat het momenteel de trieste werkelijkheid is dat hulpverleners niet ongestoord hun primaire taken als hulpverlener kunnen uitvoeren omdat er mensen zijn die ongewenst gedrag vertonen. Nu vlak voor de verkiezingen worden er maatregelen genomen. Dit terwijl de SP al eerder maatregelen voorstelde die afgewezen werden.

    Reactie door Jeroen — maandag 2 oktober 2006 @ 17.09 uur

  10. @9

    tja, klinkt als de schoolboeken he?

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 17.14 uur

  11. OP zich heb ik geen bezwaar tegen zulke matregelen. Het is alleen wel opvallend dat in verkiezingstijd er volop actie wordt ondernomen door de regeringspartijen, terwijl het natuurlijk geen nieuw gegeven is dat er agressie voorkomt tegen hulpverleners. Ik vindt dit dus eigenlijk gewoon een verkiezingsstunt.

    Reactie door kamperman — maandag 2 oktober 2006 @ 17.17 uur

  12. Agressie komt voort uit onmacht. Gewone mensen kunnen steeds minder voor elkaar krijgen. De mensen die in onze mooie moderne samenleving woning, werk, inkomen, energie, water, zorg en onderwijs zouden moeten regelen, lachen je steeds vaker vierkant uit als je om iets komt vragen wat vroeger heel gewoon was. Ze mogen, kunnen of willen niet meer voor anderen opkomen of gewoon hun diensten leveren, en dus sta je als burger steeds vaker met lege handen. Probleem is dat je niets kunt doen, omdat je als gewone burger ook niets meer te vertellen hebt en deze ‘hulpverleners’ steeds vaker ingebouwd worden achter balies met kogelvrij glas en een alarmknop.
    De welwillende hulpverleners die tussen al deze gefrustreerde mensen komen te staan, krijgen de klappen.
    Breek die beveiligde balies af en geef mensen weer waar ze in een fatsoenlijke samenleving recht op hebben, in plaats van iedereen die op straat hulp moet verlenen een pistool mee te geven!

    Reactie door Diana — maandag 2 oktober 2006 @ 17.18 uur

  13. er is zo vaak aan de bel getrokken door de hulpverleners, en iedere keer werd er gezegd:”oh, wat erg; we moeten er iets aan doen, blablablabla” er gebeurde niets….
    na het zoveelste incident lijkt het er op dat den haag iets gaat doen.
    het is typerend voor balkenende 1,2 en 3.
    reactie politiek!!

    het moet eerst verschrikkelijk fout gaan, dan pas doen we iets.
    het getuigd niet van visie.

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 17.19 uur

  14. Ik maak me nog bozer dat mensen op dit log, zonder juridische casus, aggressie
    gezien allerlei omstandigheden, acceptabel vonden.
    Een ieder die een huidige onwikkeling in de hand heeft gewerkt, is er verantwoordelijk voor. en aansprakelijk over.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 17.19 uur

  15. diana

    Met alle respect, een kul excuus.
    Waar ben je mee bezig?

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 17.23 uur

  16. @11

    geen idee of het werkt om meteen alles aan beveiliging weg te halen.
    het is ook een mentaliteits kwestie.

    kijk maar naar de toegenomen agressie in de ziekenhuizen, “ik ben belangrijk, mijn kind/vrouw/man/moeder/vader moet nu geholpen worden. het kan mij niet schelen dat er nog 12 mensen op hulp zitten te wachten”.
    “u helpt mij nu, ik heb daar jaren voor betaald dus …. desnoods gebruik ik geweld”.

    resultaat: 1 ziekenhuismedewerk(st)er met een gehavend gezicht en een nog langere wachttijd voor de anderen.

    de beveiliging is symptoom bestrijding, de oorzaak moet gevonden worden en aangepakt.

    dat zou best kunnen zijn zoals u stelt, de onmacht…. dan zou het aan de politiek moeten zijn die onmacht weg te halen.

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 17.33 uur

  17. 14 Diana

    Ik zeg het hard maar als je denkt dat sociale onmacht aggressie jegens ambunlance personeel verklaard en legitimeerd mag je mat mij betreft de bak in.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 17.34 uur

  18. @14 maria,

    Lees diana nog eens over en denk daar eens over na voordat je metéén eenractie plaats.
    Het lijkt mij vrij helder en duidelijk en ze zit er niet eens ver naast.
    Lezen en begrijpen, dat zijn twee verschillende dingen maria.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 2 oktober 2006 @ 17.36 uur

  19. @16 maria,

    Deze reactie getuigt nu echt van verdraagzaamheid.
    Om te huilen!!! :(

    Reactie door Bijdehandje — maandag 2 oktober 2006 @ 17.38 uur

  20. 11 kamperman
    U gaat niet in op de ernst van het verschijnsel en u verzet daar m.i. persoonlijk niet tegen.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 17.45 uur

  21. Het lijkt misschien erger omdat nu hulpverleners van slachtoffers aan de beurt zijn.
    Maar kijk toch eens goed om je heen, winkelpersoneel, als voetbal supporter, gewoon op straat, leraren, buschauffeurs, conducteurs, doktoren, oudjes die in elkaar geslagen worden dit land roept om een of ander reden agressie op.
    Vind dit wel een beetje selectieve verontwaardiging.
    Agressie is een vorm van machteloosheid.
    Misschien is een groot gedeelte van dit land machteloos

    Reactie door Jofel — maandag 2 oktober 2006 @ 17.50 uur

  22. @6 @17

    een crime passionel komt ook voort uit een soort van sociale onmacht.
    hetgeen je wel een rechtsgang laat hebben als zijnde uitzondering, maar algemene frustraties mogen er niet aan te grondslag liggen…?

    het lijkt me toch simpel:
    belemmering bij het laten uitvoeren van noodzakelijke hulp dient ten alle tijde vervolgt te worden met de beschikbare middelen die ons rechtssysteem biedt.

    geen uitzondering toestaan.

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 17.56 uur

  23. Jofel
    Dan ga toch lekker ambulance personeel in elkaar slaan.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.00 uur

  24. @jofel.

    het zou best de onmacht in het algemeen kunnen zijn.
    het is dus zaak om uit te zoeken waar die onmacht gevoelens vandaan komen en of er iets aan te doen is.
    dat zijn we die buschauffeur, bejaarde, conducteur, ambulance broeder, etc. wel verschuldigd lijkt me.

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 18.01 uur

  25. 17
    Dat het ernstig is als verschijnsel, en totaal onwenselijk staat hier buiten kijf. Ik vind het natuurlijk ook niet in een geciviliceerd land als het onze horen. Maar het valt me natuurlijk wel op dat er pas problemen aangepakt worden als de ernst erg hoog is, of als er politiek gewin in het spel is. (extra stemmen dus)

    Reactie door kamperman — maandag 2 oktober 2006 @ 18.03 uur

  26. 21 rutger mee eens dat het heole fenomeen eind van beschaving is.
    Maar is niets meer te verontschuldigen als je 1e hulpverlening het werk onmogelijk maakt.
    Dan ben je zelf schuldig.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.07 uur

  27. Rutger : crime passionel komt voort uit persoonlijke gevoelens jegens geliefde persoon.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.13 uur

  28. klopt,
    maar dit is het gevolg van iets.
    wat is in vredesnaam de oorzaak, dat is belangrijk.

    als je de oorzaak weg haalt zal het gevolg nooit plaatshebben.

    tot dat we de oorzaak hebben gevonden zullen we om moeten gaan met het gevolg, dit betekend dus dat we het ambulance personeel moeten beschermen.

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 18.15 uur

  29. Rutger : crime passionel komt voort uit persoonlijke gevoelens jegens geliefde persoon.

    ja, dus een sociale onmacht.( partner gaat vreemd bijv.)

    Reactie door rutger — maandag 2 oktober 2006 @ 18.19 uur

  30. @26
    Voor andere mensen wel is daar wel een verontschuldiging voor.
    Het is allemaal even erg en zet nu even de hulpverleners niet op een voetstuk.
    Daarmee doe je een hoop mensen tekort.
    Zolang je het probleem niet totaal aanpakt red je ook de hulpverleners er niet mee.
    @23
    Dwaze reactie.

    Reactie door Jofel — maandag 2 oktober 2006 @ 18.24 uur

  31. 16 Bijdehandje

    Inderdaad om te huilen.
    Ik heb over deze bijdrage, met alle respect, geen enkele ander boodschap.

    Ik ben eenduidig over agressie jegens ambulance personeel, toegelicht in vorige reacties.
    De bak in en/ of betalen.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.27 uur

  32. Alweer kon het Kabinet niet vooruit zien om beter te reageren en te regeren.
    Zelf heb ik in begeleidende vorm een paar
    ritten per ambulance meegereden en wat ze
    aan snel- en voorzichtig rijden moeten
    zien klaar te spelen op ‘leven en dood’ !
    Ook voor rijdend en begeleidend ambulance
    personeel is het ontzettend belangrijk dit
    werk goed geconcentreerd te kunnen doen.
    Ook het incasseringsvermogen, alhoewel meer stressbestendig dan in andere beroe-
    pen, heeft te lijden bij deze vakgroep.
    Indien ‘s morgens die agressie overkomen
    kan het hen ‘s middags opbreken in de aan
    de dag te leggen concentratie, die tot op
    de seconde belangrijk is.
    Ipv een ‘heilig ontzag’ te hebben en te
    houden, is het wel heel gemakkelijk om een
    ingezette aanval op ‘de emoties’ te schuiven van familieleden die een ‘slacht-
    offer’ of ‘patiënt’ begeleiden.
    Jammer, dat deze Overheid er geen been in
    ziet dat bepaalde beroepsgroepen, dit te
    doen accepteren als zijnde randverschijn-
    selen in de marge van hun werkzaamheden.
    Nee dus, al veel eerder is er een veel te
    soft beleid gevoerd, t.a.v. overlast in
    het algemeen en overlast in het bijzonder!
    Hoge boetes, taakstraffen of vastzetten
    had al lang moeten gebeuren om goed duide-
    lijk te maken, dat er grenzen zijn in fat-
    soenlijk gedrag, in huis, bedrijf en op
    straat.
    Driftige mensen die zich bestraft zullen
    weten bij onordelijkheden zullen trachten
    hun beperktheden beter binnen de grenzen
    van het betamelijke te houden, maar hebben
    danook privé eigenlijk al lang hulp nodig.
    Precedent scheppen door een lage straf te
    hanteren, zet de volgende geweldspleger
    niet aan het denken, nee bedenkt zich
    slechts tot hoever hij/zij wél kan gaan!!
    Laat iedereen zich maar eens grondig bewust zijn, dat zijn eigen leven aan een
    zijden draadje kan komen te hangen, als de
    mensen van de ambulance, op dezelfde dag
    ‘s morgens mogelijk niet alleen uit hun
    evenwicht werden gebracht, maar ook ge-
    schopt, gestompt of geslagen werden en de
    meppen moesten zien te pareren.
    Soms moeten sommige mensen met harde hand
    aan de Wet gehouden worden, jammer genoeg!

    Reactie door Madelief — maandag 2 oktober 2006 @ 18.28 uur

  33. @31
    Je moet huilen om iedereen die in elkaar wordt geslagen voor Jan doedel.

    Reactie door Jofel — maandag 2 oktober 2006 @ 18.29 uur

  34. bijdehandje

    Begrijp je nog wel dat het topic om mensen levens gaat en niet hun sociale omstandigheden?

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.33 uur

  35. 23 Jofel

    zolang jij en anderen, ongelegitimeerd, qua verbale of andere aggressie jegens ambulance personeel dit wel wil legitmeren, ben jij de dwaas die ons verder helpt naar het eind van een beschaving en medemmenselijkheid.
    Een ieder zijn puur persoonlijke verantwoording.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.41 uur

  36. @23 maria

    Ik vind jou opmerking naar jofel toe een beetje onder de maat.
    Wat jofel zegt is niet meer en niet minder dan dat agressie om het even naar wie voorkomt en hand over hand toeneemt.

    Wanneer ambulancepersoneel komt opdraven is er vaak sprake van een gespannen situatie bij slachtoffer(s)/omstanders.
    Dit gaat vaak met veel emoties gepaard. De gemoederen lopen vaak hoog op en van daaruit is er blijkbaar weinig voor nodig om over de schreef te gaan.

    Ik vind dat hij om het fenomeen van het toegenomen geweld te illustreren terecht ook naar andere situaties/groepen mensen verwijst.
    Gewoon dat oude dametje dat wordt overvallen. Hij trekt alleen de lijn iets verder door. Daarom is de overigens terechte verontwaardiging wanneer het ambulancepersoneel betreft enigszins selectief. Maar daarom niet minder terecht.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 18.52 uur

  37. 35 1ste medische hulpverlening is 1ste een beginsel van beschaving.
    Daar valt verder niet om heen te draaien.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 18.57 uur

  38. wattensataafie :genoemd topic is dus niet selectief qua agressie.
    Het betreft de basis van beschaving.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.00 uur

  39. wattenstaafie en jofel

    En daarom is iedere sociaal legitimeren onterecht en meer dan laakbaar.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.07 uur

  40. @36

    Wie draait hieromheen dan?
    De noodzaak, het nut en de nobelheid van het beroep hulpverlener staat hier toch niet ter discussie?
    Ik ben het volledig met je eens hoor, dat het van de pot gerukt is dat deze mensen worden aangevallen. Daarover geen misverstand. (ik lijk JP wel) Maar het is zoals ik al zei: jofel trekt de discussie alleen breder. Ik vind dit terecht. Het huidige klimaat -en dan bedoel ik niet het weer- is er een van toenemende intolerantie en agressie.
    Nogmaals voor alle duidelijkheid: terecht aandacht voor deze onverkwikkelijke praktijken, maar het probleem van de toegenomen agressie heeft een breder karakter.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 19.11 uur

  41. @37 maria
    Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met sociaal legitimeren.
    Kun je het verduidelijken?

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 19.13 uur

  42. 39 wattenstaafie
    Het breder karakter deel ik natuurlijk.
    Dat neemt niet weg als je aan de basis geen standpunt onverdeeld hebt ingenomen, je verder bijdraagt aan het genoemde breder karakter, verval van beschaving.
    Het is maar waar je persoonllijk mee verhoudt.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.19 uur

  43. wattenstaafie

    Sociaal legitimteren is legitimeren van agressie jegens ambumlance personeel vanwege de sociale misstanden in onze maatschappij.
    Hopelijk is dit duidelijk.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.23 uur

  44. 25 Kamperman
    Of het nu een verkiezings stunt of niet,zal wel, maar Sp heeft al veel langer aan de bel getrokken, ook over de brandweer,
    Het is het ons om standpunt in te nemen.
    Met groet.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.32 uur

  45. het is verkiezings tijd,,dus nu ineens kunnen ze een reclametje er aan spenderen!!
    maar vergeet niet,,nederland tegen terrorisme is veeeeeeel belangrijker,maanden miljoenen aan reclame geld,,maar nog nooooit een terrorist gezien in nederland,,
    wel inmekaar geslagen zieken broeders,heee maar dat is niet gevaarlijk??
    dus we weten wat deze machthebbers aan voorkeuren hebben,cda/vvd,een niet bestaande terrorist is belangrijker,als een ziekenbroeder!

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 19.33 uur

  46. Had ik je toch goed begrepen.
    Alleen…wie praat dit goed dan?

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 19.33 uur

  47. 43=@40 maria 19.23 uur

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 19.35 uur

  48. en…. dus ? Ad het blijft toch om eigen standpunt in te nemen, ipv. bijvoorbeeld naar buitenlandse politiek te verwijzen.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.38 uur

  49. Kamperman. Of het nu wel of niet politiek gewin is, de sp heeft ook veel eerder over de brandweer aan de bel getrokken.
    Het maakt weinig uit, eigen visie wel en dit delen wel.
    Met groet,

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 19.49 uur

  50. maria ik snap je even niet ,,is dat erg of dom??
    buitenlandse politiek politiek?eeuuu waar?

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 19.51 uur

  51. agressie tegen over hulpverleners vindt zijn oorzaak in discriminatie…
    er moet meer aandacht komen voor de andere culturen…
    de doen steriel hun werk, terwijl de zuidelijke emotie bijna geen kans krijgt…
    er moet gewoon meer geld vrijgemaakt worden om de familie en vrienden op kosten van de zorgverzekering mee te laten gaan naar het ziekennhuis…
    emotie heeft recht op respect !

    Reactie door allochje — maandag 2 oktober 2006 @ 19.57 uur

  52. 49 nou ja zeg ad, je hebt toch over terrorisme bestrijding en nederland die er aan mee doet met de anglo ameican politiek en reklame?
    Terwijl mijn insteek onverdeeld is: handen af van ambulance personeel tenzij de rechter anders beslist (waarbij ik hoop dat deze niet overwerkt raakt vanwege alle gebrek aan beschaving en het ambulance personeeel daarnaast nog opgeleid willen worden)

    Wat is jouw insteek dan?

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.03 uur

  53. Volgens mij heeft Balkenende Maria ingezet op dit log. Hhahahahah!

    Reactie door e.krul — maandag 2 oktober 2006 @ 20.04 uur

  54. ad het gaat m.i. helemaal niet om een soort grap.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.06 uur

  55. ad neem je eigen standpunt in

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.08 uur

  56. allochje

    Respect voor emoties is 1 ding.
    Respect voor medische hulpverleners staat centraal.
    Haal die dingen niet door elkaar.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.11 uur

  57. @ maria

    Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag (46) van jou vernomen. Zou je de moeite willen nemen? Of laten we het hierbij? is ook goed hoor. Ik houd niet zo van chatten op een blog.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 20.15 uur

  58. e.krul

    Ha Ha, ha, ik lach me slap, leuke boel he, hardstikke leuk toch, geniet er maar van! Ga ervoor zou ik zeggen, meer hoef ik niet te doen.
    Doe je eigen geschriften .

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.17 uur

  59. 45 nou ja maria ;-)
    nou zo ver had ik nog niet gedacht,alhoewel wel gedacht maar niet bedoelt.
    het was mij er om te doen,,dat van de reclame??
    nederland en terroristen bestrijding,die 200.000 duizend ahum terroristen bestrijders die we hebben in nl.,
    je weet wel,,die mevrouw of meneer die mijn tas,ziet staan op het perron,of waar ik ook maar ben op dat moment,,
    die voorlichtings filmpjes,,die ettelijke 10 tallen miljoenen gekost hebben,tegen spoken/denkbeelden/fantasie viguren,
    en de agressie tegen ambulance/brandweer/hulpverleners,net zolang bekent als eeuu terroristen??? en dat daar nu in verkiezings tijd wel gehoor aangegeven wordt,,terwijl het daarvoor niet belangrijk/geen geld mocht kosten.
    dus om een lang verhaal kort te maken,,
    geen verkiezings tijd,,terroristen belangrijk,mag wat centen kosten,,nu verkiezings tijd,wel inneens aandacht,,maar of het net zo veel terregt gaat kosten,zal wel niet, of dat er een butten of poostertje op een niet meer ingebruik zijndt stationnetje,ergens in lutjebroek komt te hangen.
    snappie??

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 20.22 uur

  60. 55 maria DAT IS MIJN EIGEN STANDPUNT

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 20.25 uur

  61. 52 maria ik snap ook even 52,niet, zal wel mijn manier van lezen zijn?
    eeu het zinnetje,handen af van hulpverleners,,tenzij de rechter anders beslist??eeeeuuu ha ha,,huu,,bevis en buthhead stijl..

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 20.30 uur

  62. ad :nummering qua bijdragen lopen door elkaar, ik zie het standpunt even niet, kan aan mij liggen.
    Ik zal @59 nog verder doorlezen . Anders nog een keer graag zodat ik het kan begrijpen,met dank en groet.

    46 wattenstaafie, graag morgen mijn response op je vraag. Ok?

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.37 uur

  63. nou schiet mij maar lek,,
    aan de mensen op dit log,, ben ik zooo moeilijk te volgen??eeuu zeg geen ja,, anders..

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 20.41 uur

  64. Beperking van vrije meningsuiting ook agressie.

    Muziekgebouw aan het IJ.

    Ik denk er sterk aan om aanwezig te zijn. (ben dan toch in de buurt)
    Maar ik weet niet of ik er lang binnen mag blijven (of zelfs binnen komt) als je ook kritische geluiden wilt laat horen.

    Laat ik het gewoon proberen denk ik dan. De pers is er altijd.

    Misschien wel tot komende zaterdag, beste Jan.
    Laat me maar even weten of ik binnen mag komen.

    Ik durf wel een klein debatje met je aan hoor.

    Reactie door Bertoli — maandag 2 oktober 2006 @ 20.50 uur

  65. ad wil nog even toelichten wat:”"huu,,bevis en buthhead stijl”"betekent.
    Ik wil daar dan morgen graag op terug komen.
    met groet,(ik kan ook wel iets van dien aard bedenken, maar dan begrijpen we elkaar al helemaal niet meer).

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 20.56 uur

  66. Ik ben de mensen van de ambulance die mij met spoed op hebben gehaald en naar het ziekenhuis hadden gebracht in ieder geval dankbaar!

    Reactie door Elsa De Leeuwin — maandag 2 oktober 2006 @ 21.02 uur

  67. Stelling:
    als er geen meerderheidskabinet komt bij de volgende verkiezingen zal de sociale legitimatie toenemen.

    Reactie door roodkapje — maandag 2 oktober 2006 @ 21.03 uur

  68. maria bevis en buthhead ken je toch wel?mtv,,maar laat dat laatste maar,,(eeuu ha ha,,huu,) dat was meer voor de laatste zin,

    Reactie door ad — maandag 2 oktober 2006 @ 21.10 uur

  69. Nederland is al een groot GHETTO aan het worden, met alle gevolgen van dien, eerste kenmerken van een GHETTO = agressie tegen alle soorten gezagsdragers.
    Groepen beheersen het leefklimaat.
    Nou kijk eens de afgelopen 3 jaar sinds Balkellende 2 neemt de GHETTO vorming al gestalte binnen onze landsgrenzen.

    Kijk een naar de film B13 wat zich afspeelt in de Parijse bainlieus er is een duidelijke overeenkomst met wat zich hier in ons land al begint af te spiegelen, nog niet zo extreem maar het zal geen 2 jaar meer duren of we zitten met hetzelfde probleem als in Parijs alleen hier dan op landelijk niveau.

    Reactie door Pool — maandag 2 oktober 2006 @ 21.17 uur

  70. nee ad, bevis en buthhead kan ik dus niet plaatsen.
    Ik kan wel allerlei creatieve qua taalklanken reponsens geven, maar daar gaat het niet om.
    Graag uitleg wat het betekent.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 21.28 uur

  71. bertoli

    Ik woon in Amsterdam en wellicht zal ik je nog tegemoet komen bij muziekgebouw aan het IJ. Ik ben nl. SP stemmer en wij hebben op het log al enige meningen gedeeld.
    Met groet, zet um op! Voor de partij en de toekomst!

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 21.32 uur

  72. @66
    Het is hun betaalde job.
    Voor niks doen ze het niet.

    Reactie door De Hakker — maandag 2 oktober 2006 @ 21.33 uur

  73. Bertoli Bedoeld zet um op met je kritische geluiden, dat doe ik ook. Als een partij niet tegen kritiek kan of luisteren naar haar qachterban, is het geen partij maar dictatuur.
    Zie Balkenkende die geen verkiezings debat met Bos aan wil gaan noch luistert naar haar kerkelijk christelijk achterban.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 21.37 uur

  74. ja, laten vooral balkenende weer de schuld geven, want dat is zo lekker makkelijk. deze mensen moeten keihard worden aangepakt. het is toch gewoon niet te bevatten dat er nu misschien politie mee moet. en die pool van reactie 3 moet zich even laten nakijken, want er zit iets niet goed in zijn bovenkamer.

    Reactie door tom — maandag 2 oktober 2006 @ 21.46 uur

  75. Ik zie dat we hier al hard op weg zijn naar New Labours ASBO wetgeving. Hoe toevallig.

    Fascisme. Dit geweld lijkt willekeurig en zinloos. Maar is dat niet. Fascist is geen natural state of being. Het is een geconditioneerde bijtreflex.
    Vraag eens aan DeWinter wie die autoruiten nu eigenlijk heeft ingeslagen. Ik zou in ieder geval de dader binnen het Vlaams Blok zoeken. Snapt u?

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 2 oktober 2006 @ 22.20 uur

  76. @64 Bertoli

    Die eerste regel van jou:
    “Beperking van vrije meningsuiting ook agressie”
    Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn hoewel agressie van die soort naturlijk ook wel en beter repressie genoemd wordt.

    Hoe ik de rest van je bijdrage na de eerste zin te hebben gelezen moet duiden is mij een raadsel.
    Wil je een en ander in verband brengen met de SP?
    Dit terwijl je hier op dit blog alle ruimte krijgt om je mening te geven?

    Zijn er -ik weet het niet hoor, ik ben er nog niet op gestuit, maar hoor het graag van je- andere politieke partijen die zo open met de mensen in het land communiceren?
    Die zowel lovende als kastijdende geluiden gewoon de ruimte geven?
    Graag hoor ik het van je als je me ook maar 1 partij weet te noemen.

    Overigens durf ik met jou ook wel een debatje aan te gaan hoor.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 22.23 uur

  77. Tom. Niks per se JP balkenende de schuld geven.Hij is maar een pion zonder eigen verworven visie. Eerder zou de vvd als politieke partij een schuldvraag toe te dienen zijn.
    Voor mij heeft het niets te maken met politiek met met een onverholen ,ongecompromiteerd
    Nee tegen dit totaal onbeschaamd gedrag.
    Daar dienen wij mi. allen voor te tekenen.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 22.23 uur

  78. @74 Tom
    Ik denk dat het wel goed zit in de bovenkamer van pool.
    Maar probeer nu eens te lezen wat pool bedoelt, wat de oorzaak of zaken kan zijn ,er is toch iets gebeurd in dit land voor een paar jaar geleden hoorde je niet van deze toestanden.
    Je kunt wel steeds roepen het is erg en dat is het ook het is verschrikkelijk erg maar daar komen we er niet mee, natuurlijk kan je een politie macht om de ambulance mee laten rijden maar dan komt die agressie weer ergens anders te liggen of ligt er al.
    En keihard straffen prima, maar het probleem los je er niet mee op.
    En je kunt best zeggen dat de schuld bij de politiek ligt want er gaat iets fout in dit land.
    Ik vraag me af of dit ook gebeurt in Duitsland België, Zwitserland, Oostenrijk.

    Reactie door Jofel — maandag 2 oktober 2006 @ 22.27 uur

  79. zoals we hebben kunen vernemen komt de visie van JP Balkende uit het verleden, het VOC.Terug Regenten en onderdanenen samen met de vvd.

    Reactie door maria — maandag 2 oktober 2006 @ 22.27 uur

  80. @ 74 tom

    Geef eens een andere reden, alle ellende van de afgelopen 4 jaar zijn veroorzaakt onder leiding van Bakellende en Zalm.
    Daarvoor was er nooit sprake dat ambulance personeel werd aangevallen.
    Wat betreft jouw bewering dat er iets niet goed in mijn bovenkamer zou zijn zou ik toch eerst maar eens goed gaan nadenken voordat je hier als een kip zonder kop gaat lopen blaten.

    Ach, .. ik zie het al, je behoort bij de rest van het zwikkie rechtse zeikerds, omdat je hier ineens komt binnenvallen op dit item of bedien jij je soms ook van allerlei aliassen.
    Ik geef Bakellende niet de schuld, nee deze mafkees is de aanstichter van al het geweld.
    Zijn nieuwe image…. JP de Verschrikkelijke… of deze… Screw you I am JP.

    Denk daar maar eens over na.

    Reactie door Pool — maandag 2 oktober 2006 @ 22.43 uur

  81. @63Ad 20.421 uur

    Wat bedoel je? ;)

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 22.53 uur

  82. Excuses

    78 (22.53 uur) was gericht aan ad 63 (20.41 uur)

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 2 oktober 2006 @ 22.59 uur

  83. Dit geweld. Zinloos agressie, of toch niet.
    Wellicht dient het een doel.
    Herinner u de politics of fear.
    Burgers leveren zonder enig morren primaire burgerrechten in voor de suggestie van veiligheid.
    Men hoeft slechts een voedingsbodem te creeren.
    Destijds de taak van Reinhard Heydrich, geloof ik.

    “Het terroriseren en ‘raszuiver’ maken van de inmiddels veroverde gebieden eiste een reorganisatie van het terreurapparaat. Heydrich kreeg de leiding van het Reichssicherheitshauptamt (RSHA) en had de beschikking over de zgn Einsatzgruppen.”

    Maakt het uitzetten van terrorisme verdachten wel zo gemakkelijk, vind u niet?

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 3 oktober 2006 @ 0.06 uur

  84. Ik denk trouwens ook dat het ambulance personeel hier buiten staat. Het valt hen niet te verwijten.
    Maar agressie komt niet vanzelf aanwaaien.
    Daar is wat voor nodig.
    Een voedingsbodem.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 3 oktober 2006 @ 0.38 uur

  85. Heeft Nederland tereurverdachten (die door een rechter zijn vrijgesproken) uitgezet?
    Waar naar toe?
    Land van origin of Guantanamo Bay?
    Secret CIA prisons?

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 3 oktober 2006 @ 0.56 uur

  86. Wat ik me afvraag:
    Wie waren die 250 mensen? Waren die aan het uitgaan? Plezier maken misschien? In de wereldstad Vlaardingen nota bene! Hadden ze alle 250 te veel gezopen? ( is vaak een excuus voor wangedrag).
    Als je zoveel agressie in je hebt en je ramt b.v. een bushokje in elkaar – met je vrienden natuurlijk – dan ben je ten eerste een lul en ten tweede moet je gewoon betalen. Maar als je je vergrijpt aan hulpverleners of hen zelfs maar in de weg loopt, ben je een gevaar voor de maatschappij.
    Ik denk dat het niets te maken heeft met enig politiek besef van die daders. Het heeft te maken met uitzichtloosheid in een overvolle maatschappij die langzamerhand onbestuurbaar dreigt te worden. Mochten er ooit meer daders gepakt worden dan zou ik niet raar opkijken als dat eerzame huisvaders waren.
    Maar wat moet je dan?
    In ieder geval zwaarder straffen. Maar dan moet de politie wel optreden. En wat doe je tegen 250 man? Waarschijnlijk heeft de politie “andere prioriteiten.”

    Gaat dit kabinet nu alweer pronken met andermans veren?

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 oktober 2006 @ 6.30 uur

  87. Het is echt te bizar voor woorden dat zoveel aandacht in de media ervoor zorgt dat wij ons er druk over maken terwijl een andere groep het als aanleiding gaat zien hetzelfde te doen als datgene dat in Vlaardingen is gebeurd. Zoals ik eerder al eens schreef, er word een trend gezet.

    Persvrijheid is een belangrijk goed, dat mag verdedigd worden. Het is alleen de vraag of al die aandacht in de media er niet aan bijdraagd dat ook anderen op de gedachten worden gebracht.

    Je zag het met de bewuste stenen van de viaducten gooien, ook dit gebeurde vervolgens vele malen meer na alle aandacht in de media.
    Je zag en hoorde het met vaders die hun eigen familie doodde in staat van overspannenheid.
    Je ziet het met de moslimhaat, ook die word door de media (bedoeld of onbedoeld) aangewakkerd.

    Maar ja, wie ben ik? Ook mijn standpunt is voortgekomen uit een veronderstelling, ik ken de daders niet persoonlijk.

    Ik zou het in ieder geval niet erg vinden als er geen aandacht aan zou worden besteedt door de media. Laat politie en justitie het in alle stilte gewoon oplossen, daar hebben we wat aan.

    En ja, het huidige kabinet zal dit aangrijpen om hun politieke cariere te redden, misselijkmakend gewoon. Doe gewoon je werk.

    jezelf groot voordoen over de ruggen van anderen (lees, ambulance medewerkers).

    Reactie door Edgar — dinsdag 3 oktober 2006 @ 6.42 uur

  88. We moeten allemaal efficiënter gaan werken,alles moet goedkoper,politie mee sturen, wat een gedoe zeg tegen welke prijs.
    Mensen moeten weten dat je dit gedrag niet mag vertonen laat staan mag tolereren.
    Geef ze gelijk een zware gevangenisstraf en begin direct bij diegene die tot nu toe, dit gedrag vertoont hebben ,VOORBEELDEN STELLEN.
    Dit tuig heeft geen hersenen maar stront in hun botte koppen.

    Reactie door Ton de Haas — dinsdag 3 oktober 2006 @ 8.55 uur

  89. We moeten allemaal efficiënter gaan werken,alles moet goedkoper,politie mee sturen, wat een gedoe zeg tegen welke prijs.
    Mensen moeten weten dat je dit gedrag niet mag vertonen laat staan mag tolereren.
    Geef ze gelijk een zware gevangenisstraf en begin direct bij diegene die tot nu toe, dit gedrag vertoont hebben ,VOORBEELDEN STELLEN.
    Dit tuig heeft geen hersenen maar stront in hun botte koppen.

    Reactie door Ton de Haas — dinsdag 3 oktober 2006 @ 8.55 uur

  90. @34 maria,

    Dit topic gaat over een vorm van geweld en agressie tegen ambulance personeel.
    Maar wat is er op tegen om al dat geweld eens in een wat breder perspectief te plaatsen?

    Nog niet ze gek lang geleden is er hier ook een discussie geweest over geweld, daar heb ik mijn standpunt over zinloos/vol geweld héél duidelijk uitéén gezet.

    En naar mijn vaste overtuiging kun je het één niet los zien van het ander.
    Sociaal/maatschappelijke elementen spelen hierbij wel degelijk een grote rol en onmacht kun je hier dus ook niet los van zien.

    Nog even voor alle duidelijkheid ik ben tegen elke vorm van geweld.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 3 oktober 2006 @ 9.08 uur

  91. @46 Wattenstaafie.
    Naar mijn mening is het belagen van ambulance personeel de abolute bottom line en dient deze dat ook te blijven.
    Iedere verwijzing naar omstandigheden, politiek, sociaal of persoonlijk, zie ik als warrig gedachtegoed. Goed bedoeld
    als het moge zijn, verleent men aan detgelijk gedrag zodoende al enige legitimiteit, het sluipt erin dus.
    I.p.v. een bottom line krijg je een vervaging daarvan, het zogeheten hellende vlak.
    Hopelijk heb ik je vraag nu beantwoord.

    Verder denk ik dat @87 Edgar een goed point heeft en dat de media het tot
    kleine berichtgevingen zou kunnen/moeten houden i.v.m. met armetierig copy cat gedrag.
    Het zwaar straffen, mega boetes, fikse werkstraffen(en dus niet een paar dagen een gemeente plantsoentje bijharken)zie ik ook als mogelijke weg om verdere escalatie te voorkomen, de bottom line ook de bottom line te houden.
    Het zal mensen die geneigd zijn hun onlust gevoelens dan maar op ambulance personneel te gaan bot te vieren, hopelijk weerhouden dit ook uit te voeren.

    Met groet en een ieder een fijne dag gewenst.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 9.12 uur

  92. @ 87 Edgar

    Deels ben ik het met je eens maar om het nieuws met de daaraan verwante minder frisse onderwerpen zoals jij die aangeeft niet meer te vermelden lijkt mij geen goed idee, dat er gekken zijn die volgens hen daar een voorbeeld aan moeten nemen blijf je toch houden.
    Het lijkt mij ook niet geweldig om b.v. de hele Volkskrant vol te stouwen met die tv programma’s… Sterren op het ijs, dansen met sterren op het ijs en ijs met slagroom.
    Ik denk dat men er beter aan doet dat Persvrijheid en objectief de berichten weergeven hoog in het vaandel moet blijven houden, alhoewel sommigen kranten hier al van afwijken.
    Als het kabinet deze incidenten zal aangrijpen in hun verkiezings campagne dan kan je alleen maar roepen dat hun verantwoordelijk zijn voor al deze incidenten lees mijn reactie 80.
    Ik dat alleen dit kabinet te verwijten valt van de verloedering van onze maatschappij.
    Soms heb ik het idee dat het CDA en de VVD deze incidenten zelf creëer om te laten zien hoe slecht het met de jongeren gesteld is, en dat het tijd wordt voor de concentra….. PREPCAMPS waar ze zo trots op zijn.
    Door de eeuwen heen is er goed te zien waar al de ellende vandaan komt…. Christendom + Politiek = GEWELD.. en volgens een goed christen bestaat er geen zinloos geweld alleen zinvol geweld, het begon al met de Filisteinen en later de kruistochten.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 oktober 2006 @ 9.15 uur

  93. @ 88 Ton de Haas

    De wortels van al deze incidenten ligt bij het kabinet, dus pak die eerst eens flink aan precies zoals jij schrijft ……

    Mensen moeten weten dat je dit gedrag niet mag vertonen laat staan mag tolereren.
    Geef ze gelijk een zware gevangenisstraf en begin direct bij diegene die tot nu toe, dit gedrag vertoont hebben ,VOORBEELDEN STELLEN.
    Dit tuig heeft geen hersenen maar stront in hun botte koppen…….

    Met deze alinea van jou ben ik het helemaal eens, ik zie Zalm, Rutte en Bakellende enz. enz. al achter de tralies zitten op grond van poging tot doodslag.
    Per slot van rekening zijn hun verantwoordelijk voor al deze incidenten, want voor dat dit kabinet in 2002 was er nooit sprake van dit soort incidenten.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 oktober 2006 @ 9.45 uur

  94. Rob de Kuster 84,

    Die voedingsbodem is er weldegenlijk,ik ken dat uitgaansgebied en zou er s’avonds niet durven lopen, laatstaan pinnen, ja daar is het mee begonnen.

    3 jongens wilden geld pinnen en werden aangevallen door een groep marokkaanse jongens, die wilden hun geld, deze jongens reageerden daarop en het liep uit de hand, vechten enzo, toen 1 jongen, een pinner gewond op de grond lag werd de ambulance gebeld en inmiddels waren de marokkanen vertrokken (uiteraard) .

    Inmiddels ook politie garriveerd, en 1 van de agenten in burger, een marokkaansuitziende man boog zich over de jongen, deze jongen dacht dat het 1 van zijn belagers was en begon zich te verdedigen en verzette zich.
    Een hele nare samenloop van omstanigheden met een nog vervelender afloop.
    De grote groep mensen die waren komen kijken gingen zich ermee bemoeien en ja in kombinatie met drank liep het dus uit de hand.

    Dus wat heeft Balkenende hier mee te maken? Of Zalm?,Kom op jongens, verzin wat anders

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 10.07 uur

  95. @91, Maria,

    Hoewel ik je standpunt begrijp, laat je weinig ruimte voor mensen die zoeken naar de redenen dat iets dergelijks voorvalt. Niemand hier praat dergelijke acties goed en eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe een groep van 250 man zomaar (?) politie en ambulancepersoneel aanvalt.

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 oktober 2006 @ 10.28 uur

  96. @bijdehandje. Mee eens dat een breder perspectief aangaande geweld alleen maar heel erg zinvol is.Maar dan wel breed en over geweld.
    Echter in geval van het belagen van 1e hulpverleners leek me geen enkel inzicht vanuit een breder perspectief toereikend om dit aan te kunnen pakken. Slechts een domweg zwaar straffen voor uitzonderlijk dom en schandalig gedrag, zie ik als enige optie.
    Dat daarnaast een link tussen maatschappelijke problemen en geweld onder de loup genomen wordt, is even voornaam maar m.i. een andere casus.
    Tuig heb je, gekweekt of niet gekweekt, en zal je houden. Het belagen van ambulance personeel is de bottom tuig line.
    Als dit tuig niet als tuig benaderd wordt, voor ‘vol’ wordt aangezien, respecteer je ze niet eens!
    Zo zit het nu eenmaal in elkaar.
    Een nog mogelijke omwenteling naar socialer gedrag en omstandigheden begint daarmee en niet andersom.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 10.47 uur

  97. @95 J3roen

    Het was ook niet mijn bedoeling om ruimte voor andere visies of vraag naar mogelijk onderliggende aanleidingen te beperken. Het ging en gaat mij erom dat we heel erg Wakker blijven over waar we het nu eigenlijk over hebben.
    Nl de trend om hulpverlenend personeel te belagen terwijl andersmans levens daarmede gemoeid zijn. Er valt totaal niets te excuseren.
    Daarnaast bevordert dit wanstaltig egocentrisch gedrag dat ambulance personeel zich steeds meer terug zal trekken.
    Dadelijk moeten ze nog kogelvrije vesten gaan dragen als we dit niet met zijn allen eenduidig benoemen als zwaar crimineel gedrag.
    Een gedegen analyse van ook weer dit laatste incident is natuurlijk aan de orde.
    Maar m.i. first things first, oppakken en zwaar straffen.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.14 uur

  98. @94 Carla, je was er toch niet bij hopelijk?
    Waar haal je die feitenkennis vandaan? Zou ik ook graag willen lezen.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.15 uur

  99. 97 Rotterdams dagblad en TV Rijnmond,

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.18 uur

  100. Ik bedoel AD/Regio Rotterdam

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.19 uur

  101. @94
    Balkenende heeft er in zoverre mee temaken dat in zijn 4 jarig bewind hij er niets aan heeft gedaan om zijn zogenaamde normen en waarden gemeen goed te maken. Nee, eigen verantwoordelijkheid heet dat. Maar hij zal zijn handen in onschuld wassen. Of in de bron der heilige schriften.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.21 uur

  102. Niet bron maar vijver!!

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.22 uur

  103. @99 Bedankt voor je snelle reactie.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.23 uur

  104. nee, nee Gandalf TV Rijnmond is een linkse omroep, zij verkondigen geen onzin, getuigen van dit drama gehoord.

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.26 uur

  105. 103 denk dat nee,nee maar weg. sorry slaat nergens op

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.28 uur

  106. Maar Gandalf, ieder mens IS toch verantwoordelijk voor zijn eigen daden? zeker als het om geweld gaat , daar kan je niet altijd mijn de schuld op de overheid schuiven.

    Nogmaals Drank en Geweld in uitgaansgebieden, de 1 heeft geld en viert lekker feest en de ander heeft geen geld en wil dat ook en dan beroven we maar iemand ,wat ik niet heb zal ik toch krijgen.

    Desnoods met geweld

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.41 uur

  107. Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Maar dat mag een regering er niet van weerhouden om zeker bij onlusten en andere maatschappelijke uitwassen zich afzijdig te houden. Deze regering had geen visie betreffende maatschappelijke problemen. Een regering die uitsluitend met geld bezig is, moet tot inkeer komen en zich realiseren dat er meer aan de hand is. De regering is er voor ons. Zelfs die van Balkenende.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 3 oktober 2006 @ 11.59 uur

  108. Ik denk dat dit pas het topje van de ijsberg is dit zal wel een landelijke trend worden, als dat inderdaad om een ordinaire beroving of afpersing gaat dan maak je je borst maar vast nat want de bijstand voor jongeren tot 27 jaar vervalt en deze jongeren willen ook eens uitgaan e.d.
    Men zij gewaarschuwd, ach.. maar hier kan de overheid niets aan doen hier hebben de jongeren zelf voor gekozen ……………………….toch.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 oktober 2006 @ 12.00 uur

  109. Als ik alles zo leest en bekijk in de media dan begint Rotterdam en omgeving al aardig het banlieue van NL te worden.
    Ook hier kun je de schuld niet bij het kabinet leggen, de mensen vinden het leuk om beroofd e.d. te worden ………….. .toch

    Reactie door Pool — dinsdag 3 oktober 2006 @ 12.46 uur

  110. zowel autochtonen als allochtonen gaan door het lint, maar de meerderheid is allcohtoon. gewend om de emotie de vrije baan te geven , en zich geen zelfbeperking op te leggen.
    mijn zus is hoofd o.k. in een uv-ziekenhuis.
    wist je dat ze een aantal ingrepen, die pijnlijk zijn, niet toepassen op mediterraine dames en heren, omdat die hysterisch reageren en met claims en advocaten komen ?
    zelf meegemaakt dat in de ‘wachtkamer’ voor een hartoperatie waar ik geprepareerd werd, en waar absoluut niemand toegang had…. een turk binnen gereden werd met de halve familie er achter aan… janken, schreeuwen, dreigen..
    ze kregen ze niet er uit. schandalig dat tuig… ze hebben er mensen bij moeten halen, om ze uit de operatiekamer te weren..
    ik lag al gestresst en met angst, en dan dat gajes nog eens over je heen..
    we hebben te hoge verwachtingen van die barbaren.

    Reactie door der kreuzritter — dinsdag 3 oktober 2006 @ 12.47 uur

  111. @ 107 Gandalf

    Inderdaad dit kabinet heeft alleen maar oog voor bezuinigingen en het volk verder uit te zuigen.
    Ze hebben de grip op het volk allang verloren, want als je gaat vragen wat te doen met het renoveren van oude woningen in een volksbuurt, dan wordt er eerst een half uur dom in de lucht gekeken en dan komt het antwoord……….. platgooien en er dure appartementen op zetten.
    Ach en dan vind men het gek dat de jongeren en soms ouderen een beetje uit de ban springen.
    Deze burgers treft echt geen schuld.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 oktober 2006 @ 12.53 uur

  112. @97, Maria,

    Daar heb je inderdaad gelijk in. Dergelijke wezenlozen moeten keihard worden aangepakt.

    Reactie door J3roen — dinsdag 3 oktober 2006 @ 13.15 uur

  113. echt Nederlands politiek beleid! er moet eerst iets gebeurd zijn en dan gaan we er pas wat aan doen [en dan nog met een slakkegangetje]
    preventief is hier nog nooit iets goed gegaan,behalve als het de veiligheid van Ministers en kamerleden aangaat,dan kan inneens alles…

    Reactie door iew — dinsdag 3 oktober 2006 @ 14.40 uur

  114. met het verbieden van een opvoedkundige tik win je meer stemmen en het kost ook nog niks .Bijna ieder weekend vind zijn er slachtoffers van zinloos geweld vaak dodelijk zo vaak zelfs dat dat het nieuws niet haald maar wat deed (ex)minister (gelukkig) Donner weet telers opsporen .

    Reactie door marcel — dinsdag 3 oktober 2006 @ 14.44 uur

  115. met gelukkig bedoel ik EX minister wan,
    of je kanker krijgt van shag of weet maakt niet zoveel verschil he

    Reactie door marcel — dinsdag 3 oktober 2006 @ 14.48 uur

  116. Ik begrijp er geen reet meer van.
    In dit land is het kennelijk zo, dat je als iemand onwel geworden is, hartaanval heeft gehad of half ( danwel geheel ) vermoord is, op grond van drank, eigen meningsuitong of weet ik veel wat kan laten kreperen, door hulpverleners te molesteren.
    Dat noem ik moord, poging tot moord of doodslag.
    Dat soor lui, die de kranten willen halen in hun dronken hype belangrijk”
    e “leider”te zijn, gehoeren zwaar te worden gestraft. Dan ben je van dit soort macho gedrag af.
    Niet door ze een vingertje voor te houden… nee…. poging tot doodslag.
    Er zorg voor dragen, dat ienmand die medische hulp nodig heeft, die niet krijgt, is poging tot doodslag.
    Punt uit….!!!!
    En niet lullen over bedreigen van ambulancepersoneel.
    Hoe vervelend ook, niet vervolgen voor die bedreiging…. levert niks op… 1 dagje kijken hoe bejaarden poepen… nee, veroordelen op pogen tot doodslag van de betreffende patient.
    Dan pas zijn de ambulancebroeders ook weer veilig.

    Reactie door Leftfoot — dinsdag 3 oktober 2006 @ 15.18 uur

  117. oeps…gehoeren behoort te zijn behoren.

    Reactie door Leftfoot — dinsdag 3 oktober 2006 @ 15.20 uur

  118. 61 ad, “”handen af van ambulance personeel tenzij de rechter anders beslist’” was erg ongelukkig geformuleerd.
    De rechter kan beslissen dat er verzachtende omstandigheden waren, straf vermindering, zoals in een crime passionel kan gebeuren. Vrijspraak zal je daar in ieder geval niet voor krijgen.
    En over Bevis en Butthead? Ik heb begrepen dat het een cult cartoon serie of iets dergelijks betreft? Ik ken het dus niet en kan ik ook niet aan refereren.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 15.29 uur

  119. Ja leftfoot, dat is de kern van de zaak.
    Geweld jegens ambulance personeel, ook het verhinderen van uitvoeren van hun werk moet keihard worden bestraft en afgestraft. Automobilisten die niet meer opzij gaan voor een sirene, idem.
    En inderdaad, waarschijnlijk kunnen ze pas weer veilig hun werk kunnen uitvoeren.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 15.48 uur

  120. noem het inderdaad maar poging tot moord!

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 15.50 uur

  121. Pool, Je betrekt de politiek er steeds bij. Ik begrijp dit wel maar begrijp je zelf dat je daarmede ook dergelijk gedrag legitimeerd?

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 16.42 uur

  122. DEN HAAG – De overheid zal de kosten van letsel en schade die het gevolg zijn van geweld tegen hulpverleners altijd op de dader gaan verhalen. Dat kondigde minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) dinsdag aan tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer.

    Zijn ze nou helemaal gestoord? Ja dus. Kosten van de letsel en schade altijd op de dader herhalen? En daarmede zijn we klaar mee.
    SP AGEEER , Jan de Wit, laat dit niet over je juridische kant gaan als zoveelste centen kwestie.
    Dan doe er aan mee.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 16.54 uur

  123. Jan de Wit. Als men het op verhalen van letsel en schade gaat houden, doe je juridisch mee aan het tolereren van puur crimineel gedrag van deze aard.
    Juridisch ligt dit anders.

    Reactie door maria — dinsdag 3 oktober 2006 @ 17.00 uur

  124. Zeg Pool, dat doodschieten van die Amish scholiertjes in de States is zeker ook de schuld van het Bush-regime?

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 3 oktober 2006 @ 17.59 uur

  125. @ 121 maria

    Ik keur dit gedrag ten sterkste af, maar we moeten ook eens stilstaan wat de voedingsbodem hiervan is en dat wijst op alle fronten richting kabinet,.. politiek, vandaar dat ik zo van leer trek tegen deze mafkezen die alleen maar lopen te oordelen maar verders niets aan het probleem zelf doen, als alleen maar olie op het vuur gooien door nog meer de jongeren uit te knijpen.
    Ik denk echt dat dit het topje van de ijsberg is wat daar in Vlaardingen is gebeurd.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 oktober 2006 @ 18.25 uur

  126. @113.iew
    O.T. woensdag a.s. frauderen met stemcomputers bij ‘eenvandaag.’

    @94.carla
    Agressie komt niet aanwaaien. Er is een voedingsbodem voor nodig. Dit is niet de eerste keer dat er rellen plaats vinden. Herinner u Den Bosch een paar jaar terug of een gemiddelde voetbalwedstrijd.
    Maar wanneer een overheid burgerrechten wil offeren voor een tijdelijke en suggestieve veiligheid word ik ongerust.
    Denk aan de chip in uw paspoort. Aan welke databestanden worden deze digitale gegevens gekoppeld? Gaat deze informatie (dus niet enkel de data die op uw paspoortchip staat) over de electronic highway naar USA authoriteiten?
    Maar wat mij met name bezig houd is de vraag of dit geweld aan gestuurt word voor politiek gewin. Of er een voedingsbodem gecreert wordt. Uitzichtloze armoede is zo’n voedingsbodem. Of het discrimineren van bepaalde bevolkingsgroepen (Moslims) bijvoorbeeld.

    Gaat het bij 250 personen nog wel om agressie of praten we hier over een geconditioneerde bijtreflex?

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 3 oktober 2006 @ 18.57 uur

  127. 110, heftig verhaal, kruisridder

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 19.21 uur

  128. En vergeet de brandweer niet! Ook wij hebben met steeds meer agressie te maken. Gelukkig komen wij met een grote groep ter plaatse en zitten er in iedere ploeg wel een paar mannetjesputters. Alleen komen wij niet om te vechten, maar om hulp te verlenen. Het overgrote deel van Nederland is ons gelukkig goed gezind. Laten we de minderheid aanpakken.

    Reactie door robert b — dinsdag 3 oktober 2006 @ 19.39 uur

  129. Vorig jaar had de werkgever een oefening bedacht waarbij we aangevallen werden door dronkenlui. Hier waren acteurs voor ingehuurd. Ze waren alleen zo stom om niets tegen ons te vertellen. Binnen een minuut lagen er twee acteurs op hun ruggetje. Oefening was gelijk afgelopen.

    Reactie door robert b — dinsdag 3 oktober 2006 @ 19.42 uur

  130. @108
    er is wel een oplossing voor die jongeren die geen geld hebben om te gaan stappen. werken. of zeg ik nu iets heel raars. of is het te rechts wat ik nu zeg. nee, het is veel makkelijker om elke week naar de gemeente te gaan en daar je handje ophouden. nou, en als je dan niet genoeg hebt dan beuk je toch iemand in elkaar voor een beetje poen.
    en pool, niet gelijk zo agressief doen. lekker rustig blijven, is veel beter voor je.

    Reactie door tom — dinsdag 3 oktober 2006 @ 20.08 uur

  131. 81-82 wattenstaafie,,hoezo die vraag ??
    ben je ook al jofel in 78 ;-)
    ahum :-)

    en tom 130 hoezo denk jij dat het de mensen zijn die hun handje ophouden zijn?
    ga eens bij de marine rondneuzen,,goed betaalde baan?? verre landen inclusief meisjes van 13-14-16 jaar/nl antillen,en anders pakken ze er wel 1 met zijn drieén/spanje/portugal,ja daar worden de echte kerels gemaakt,die op hun 22 jaar de burger maatschappij weer in kunnen/moeten/gaan,met dat in hun achter zak,wat doen die in de weekenden,trouw thuis zitten?na zo’n opleiding,we brengen vrede zelfs in het buitenland?en meer!

    Reactie door ad — dinsdag 3 oktober 2006 @ 21.19 uur

  132. 126, helemaal gelijk Rob

    Reactie door carla — dinsdag 3 oktober 2006 @ 22.04 uur

  133. @131 ad

    adje, schatje, het was een beetje pesten!
    :) Maar ik wist wel dat je het zou begrijpen.
    Groet ;)

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 3 oktober 2006 @ 22.25 uur

  134. @132 Even voor de duidelijkheid. De voedingbodum voor geweld tegen hulpverleners is voornamenlijk ZUIPEN en jezelf VOLGOOIEN. Het zijn geen zielige personen zonder baan en diploma. Ook bij de hockey club kun je een steen door je ruit krijgen. ( ik rijd pas 25 jaar op een brandwerwagen)

    Reactie door robert b — dinsdag 3 oktober 2006 @ 22.49 uur

  135. @ 130 tom

    Het lijkt of ik de indruk wekt dat het hier om jongeren zonder werk zou gaan wat ik niet kan hard maken , maar ik wil alleen aangeven dat de jong volwassenen steeds meer uitgeknepen gaat worden en dat dit wel eens zou kunnen escaleren.

    Maar verders zit jij uit je nek te lullen want, wie zegt jou dat deze jongeren niet werken waar staat dat, je begint hier maar direct te oordelen terwijl je de feiten niet kent, laat staan dat je die jongeren kent.
    Dus kalmpjes aan met je vooroordelen wil je.

    Reactie door Pool — woensdag 4 oktober 2006 @ 1.11 uur

  136. toen ik 13 jaar was stonden we in groepjes van verschillende nationaliteiten op de hoek van de straat,het maakte niemand iets uit wat voor kleur je had,welk geloof je aanhing etc etc,wij waren 1,we hadden een ghettoblaster voor de muziek en haalden ook wel rottigheid uit,we pikten wel eens een kratje bier uit een achtertuin en ook hadden we wel eens een knokpartijtje of ruzie met een groepje uit een andere stad of dorp,alleen wisten wij nog grenzen te stellen,ook binnen de groep! er werd niet doorgeschopt als iemand op de grond lag want dan werd degene die dat beoogde tegengehouden door jomngens en meisjes uit zijn eigen groepje,zoiets DEED je NIET! messen?! ook dat was iets dat niet kon binnen de groepjes,en pistolen dat was al helemaal niet aan de orde.
    als je verloren had dan was dat zo…
    wraak? daar deed men ook niet aan,we hoopten dan gewoon dat we de volgende keer wel zouden winnen.
    doden vielen er niet en zware mishandeling was ook niet aan de orde,een blauw oog en een dikke lip misschien maar daar bleef het dan ook bij.
    toen inneens hadden we daar Jan Maat… en de zogenaamde toffe dingen uit amerika,de films over gangs met wapens en hoe stoer dat allemaal leek,de tweedeling was gestart!groepjes latinos,negers,blanken etc etc werd ons toen al lamgzaam voorgeschoteld in de films,Pim Fortuyn kreeg de boel weer een beetje bij elkaar in ons land als het ging om die tweedeling,maar dat heeft dus niet zo mogen zijn.
    en toen… kregen we Rita Verdonk! waarna nu alleen nog maar gesproken word over groepjes Marrokanen,Antilianen,Turken,Blanken etc etc,en men elkaar doodsteekt,doodschiet,dood slaat en schopt,en men zelfs Ambulancepersoneel te lijf gaat!!
    is dit nu allemaal gekomen omdat de burger zijn tolerantie gevoel en normen en waarden is verloren?! en waar komt dat dan door???????
    maken wij burgers de regels??????
    want volgens mij maken goede regels toch dat de dingen die men niet wil,ook niet gebeuren….

    Reactie door iew — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.15 uur

  137. Hallo, wakker worden. Jullie denken te moeilijk. Het gaat over dronken lui.

    Reactie door Rob R — woensdag 4 oktober 2006 @ 19.28 uur

  138. Meer politie OP STRAAT dan waren ze er ook in dat uitgaanscentrum geweest.

    Meer geld voor ambulances zodat ze er op tijd kunnen zijn en mensen niet van streek raken als het erg lang duurt.

    Ik las hier in de krant een hoofd ambulancedienst zeggen dat medewerkers zelf ook een ‘korter’lontje hadden door de hoge werkdruk, te weinig ambulances en te weinig personeel, te lange aanrijdtijden etc. Hij werd meteen teruggefloten.

    Ieder geweld moet gestraft worden zonder onderscheids des persoons maar laat dit kabinet ook eens de hand in eigen boezem steken er wordt maar raak bezuinigd en knelpunten die al jaren bestaan verergerd i.p.v opgelost.

    En ik begin ook wel een beetje genoeg te krijgen van het alles verregaand criminaliseren.

    Laat dit kabinet de hand eens in eigen boezem steken en preventief oplossen i.p.v. die constant repressieve taal daar begin ik echt een beetje genoeg van te krijgen. Het woord ‘gezagsdragers’in deze vind ik belachelijk.

    Ieder mens heeft recht op bescherming dus meer politie op straat en iedereen zelf beginnen met fatsoen ook de overheid.

    Reactie door Klaretaal — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.08 uur

  139. @137 Rob R,

    Dat is inderdaad de HOOFDoorzaak geweest.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 5 oktober 2006 @ 8.53 uur

  140. 125 nou ja Pool, de ijskap gaat ook al veel sneller smelten dan verwacht, we hoeven onze borst dadelijk niet eens zelf nat te maken!!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.27 uur

  141. Hoofdoorzaak drank + zoals Robert B erbij noemt:

    Mega boete voor het verstoren van de openbare orde + veroordeling wegens poging tot moord, vanwege het belemmeren van ambulance personeel en de brandweer.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.07 uur

  142. Gaat eindelijk een keer niet over mensen die het moeilijk hebben. De daders zijn gewoon onbeschofte dronken lappen. En nogmaals het is mij ook bij de hockeyclub overkomen.

    Reactie door robert b — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.34 uur

  143. Robert B dat ze onbeschoft waren, geen enkel excuus aan tevoeren, was mij overtuigd ingangspunt in deze discussie. Met alle goeds, beste groet en dank voor jullie werk!

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 21.58 uur

  144. Klaretaal, dat is nog eens klaretaal!

    Je kunt niet bezuinigen en dan zeggen: ja het is wel vreemd hoor al die fouten al die agressie en al die mensen die wanhopig zijn en armoedig. laten we weer een harde aanpak hebben, dat haalt de wortels van het kwaad niet weg maar tekt wel stemmen op 22 november!
    Wat is het toch vreemd dat als je mensen onmenselijk behandelt en mensen die willen behandelen onmenselijk behandelt er een onmenselijke situatie ontstaat! Het is toch een wonder dat er geweld onstaat als je daar zelf de basis voor legt? Ieder voor zich en god voor ons allen toch?
    Daarom: Stem SP! om de politie weer in de wijken te krijgen en de zorg weer voldoende geld te bezorgen en voldoende mensen in de zorg te laten werken en de huisartsenposten die toch niet werken ongedaan te maken!

    Reactie door cynthia — maandag 16 oktober 2006 @ 20.58 uur