Dierendag

Bont

De SP lanceert deze week een initiatiefwet voor een verbod op de pelsdierhouderij. Tweede-Kamerlid Krista van Velzen: “Liefst 72% van de bevolking vindt dat bontproductie in Nederland wettelijk verboden moet worden. Met mijn initiatiefwet kunnen we een einde maken aan het volstrekt overbodige opsluiten van dieren in kooitjes om ze na enkele maanden te vergassen, alleen voor luxeproducten.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 04 oktober 2006 :: 11.59 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Goed initiatief, alleen is het schieten met kanonen op muggen. Het leed wat er in de pelsdierhouderij is, is niet te vergelijken met de hele bio industrie.

    Als je bont productie wil verbieden omdat er mensen zijn die graag een bontjas willen kopen, kan je net zo goed varkenshouderijen verbieden omdat er mensen zijn die graag een karbonaatje eten…

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 12.07 uur

  2. Artikel 36 lid 1 van de Nederlandse gezondheids- en welzijnswet:

    “Het is verboden, om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen”.

    Luxe mag geen redelijke overweging zijn; het zou iedere Nederlander in staat stellen elk dier onder het mom van luxe te doden en de huidige wet overbodig maken. Ik hoop van harte dat jouw wetsvoorstel dit uitsluit.

    Reactie door Saul — woensdag 4 oktober 2006 @ 12.24 uur

  3. @1 het gevak pascal

    Oja, woensdagmiddag vrij van school jochie, ga eerst netjes je huiswerk maken dan je Ritalinetje innemen en rustig naar de tv kijken en niet meer achter de PC onzin lopen brallen, en stil maar niet meer huilen want morgen komt het busje jou weer ophalen.

    Reactie door Pool — woensdag 4 oktober 2006 @ 12.24 uur

  4. pascal
    Je moet ergens beginnen.
    Maar wat ik niet snap is dat je niet begrijpt dat ca 70% tegen is en daar een verbod op wil hebben.
    Voor die kleine elite moet alles maar kunnen.
    Is het jouw elite waar je bij wil horen.
    Probeer het eens op een VVD of CDA site.

    Daar kennen ze niet eens de vrijheid van meningsuiting.
    Alles is gecontroleerd wat je schrijft.
    Denk gewoon eens na over vrijheden en niet zoveel aan egoisme.

    Reactie door sander — woensdag 4 oktober 2006 @ 12.51 uur

  5. Schoenen zijn toch ook van leer? Komt een hamburger niet van een koe?

    Reactie door Klukkluk — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.03 uur

  6. Sander,

    Er is namelijk geen kleine elite die alles maar moet kunnen. We gebruiken en masse huiden van koeien als leer voor vele schoenen en andere kleding.

    Links nederland maakt zich weer duk om niks. Het houden van pelsdieren gebeurt net zo vriendelijk (of onvriendelijk) als de rest van de dieren.

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.05 uur

  7. Ik walg van de linkse activisten die pelsdierenboerderijen vernielen, en mensen bedreigen…. uitschot!

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.07 uur

  8. Er zijn gewoon 6,5 half miljard teveel mensen op deze aardkloot. We zijn zo langzamerhand het milieu ontgroeid. Ruimte voor dier en dier. (want dieren zijn we en blijven we)

    Reactie door Ronald Hoogenboom — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.17 uur

  9. Zeer goede actie, en als 72 % daadwerkelijk een verbod wil, zal dat er moeten komen. :mrgreen:

    Reactie door Redstar — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.19 uur

  10. Ja laten we een hele bedrijfstak kapot maken, dag werkgelegenheid. De bedrijven vertekken naar een ander land waar ze wel graag centjes willen verdienen en er zal geen bontjas minder verkocht worden.
    Het is een debiele redenering dat je dieren alleen mag fokken/ mishandelen/ uitbuiten als je ze vervolgens ook opeet.

    Reactie door Maarten — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.19 uur

  11. Het oude liedje, als je tegen bonthouderij bent beginnen ze altijd weer over de varkens en koeien.

    Eten moet, bontjassen dragen niet.

    Leren schoenen zijn functioneel omdat de mens daar nou eenmaal goed op kan lopen en zo geen vergroeide voeten krijt.

    Vlees heeft een mens in beperkte mate ook nodig dus vind ik dat gelegitimeerd.

    Jassen kun je kopen van kunststoffen, zelfs bont(kunstbont).

    Wie WIL er nou in zo.n echte bontjas lopen,IK NIET

    Reactie door carla — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.37 uur

  12. Dus wat Carla,

    Twee situaties:

    Iemand wil graag een bontjas dragen.

    Iemand wil graag een lekker mals rood biefstukje eten. (is ook een luxe product)

    Voor beide moet een dier gehouden worden en afgemaakt worden. Waarom hebben we moeite met het een en niet met het ander? Ga me nou niet vertellen dat het zieliger is voor het pelsdier….

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.43 uur

  13. Hoe wij in het algemeen met dieren omgaan is al bij de beesten af.
    Maar fokken voor luxe is waanzin. Letterlijk.
    Absolute waanzin.
    Doodknuppelen van jonge zeehonden gaat ook gewoon door.

    Reactie door hendrik dieks — woensdag 4 oktober 2006 @ 13.54 uur

  14. @ Pascal

    Verschillende reacties hier zijn duidelijk over wat wel en geen luxe is.
    Het ontbreekt je niet alleen aan hart maar ook aan verstand.

    Geen hoofd, geen hart.
    Wie zorgt er voor jou ?.

    Reactie door hendrik dieks — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.01 uur

  15. Hendrik,

    Ja dus jij bepaald wat luxe is?

    Als je fokken voor luxe waanzin vind, moet je consequent zijn en de hele bio industrie eens tegen de lamp houden.

    Wie heeft het over neerknuppelen van zeehonden, dat is zowwiezo verboden. Het gaat hier om de pelsdierenfokkerij.

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.13 uur

  16. Bontjassen worden gedragen door rijke mensen, dus is de SP tegen.

    Reactie door BF — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.28 uur

  17. @16 BF

    Aangedaan of aan te doen leed is de overweging om tegen te zijn. Niet geld.
    Voor jou moeilijk te begrijpen?

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.32 uur

  18. @17

    Ook dat kan geen goede overweging zijn. Want dan moet je het grootste gedeelte van de vehouderij verbieden.

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.39 uur

  19. 72% in nederland is tegen bont.(feitelijk??) ook al is dat zo dat betekent niet dat ik tegen bont moet zijn of geen bont mag dragen,overigens verbiedt het hier maar de productie gaat dan wel naar andere landen en de afnemers zijn niet alleen mensen met”geld” In vele zeer koude landen is het een dagelijks gewoonte om een bontmuts /jas te dragen .En tegen de echte kou is geen enkele nepbont tegen opgewassen.
    Je moet juist blij zijn dat er fokkerijen zijn anders lijdt de natuur nog meer. (dood knuppelen van zeehonden)
    Wie bepaalt wat luze is. Niemand!!!
    eet geen hamburgers
    eet geen biefstuk
    eet geen karbonade
    Draag geen leren schoenen
    draag geen leren jas
    draag geen leren tas
    draag geen leren riem
    koop geen leren bankstel
    etc
    Laten we alleen goedkopere varkens vlees en leer ,eten en dragen de rest wordt verboden. Haha. Wie bepaalt dit niemand !!
    O nee geen varkensvlees alleen ,anders hebben de moslims weer een probleem.

    Waarom alleen bont. De rest heef men ook niet nodig . Omdat bont geassocieerd wordt met rijk. Daarom!!!!

    Meer dan 50% van bevolking in nederland is voor de doodstraf , laten we die ook maar invoeren. SP jullie luisteren toch graag naar het volk!!!!!

    Reactie door Dave — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.46 uur

  20. @18 Pascal,

    Ik heb hier al veel onzin van jouw gelezen, maar dit slaat alles.
    Ga jij soms op je pluche pantoffeltjes naar school????

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.47 uur

  21. Vlees eten in de westerse maatschappij is een luxe want er zijn genoeg vleesvervangers waar je ook gezond bij blijft. En wat nog goed smaakt ook! Het lijkt mij wenselijk dat dieren zo weinig mogelijk lijden. Zowel in de bont- als in de bio- industrie.

    Reactie door reint — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.49 uur

  22. auto rijden is ook een luxe. Dat merken we al in Nederland. Belachelijke bpm!!!
    waarom verbied je het niet! O nee alleen de luxe merken en de terreinwagens.Omdat de rijken er mee rijden. Wat een gelul

    Reactie door Dave — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.51 uur

  23. Het verschil tussen bont en het vlees uit de bioindustrie is dan men geneigd is om vaker tegen bont te zijn. Zodoende is een verbod van bont een goede eerste stap om dierenleed tegen te gaan…

    Reactie door Pangaea — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.54 uur

  24. Pascal.
    DeKoe geeft melk,staat lekker in de wei te grazen en heeft het reuze naar zn zin.

    Na een paar jaar wordt hij dan gebruikt voor consumptie .

    Die koe heeft dan wel een goed leven geleid.

    Reactie door carla — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.55 uur

  25. Ja, Dave… komt hier een beetje extreem links naar boven.

    Verbied alle luxe goederen, bijna per definitie zal bij het maken van deze goederen een zeer grote aanslag plaatsvinden op het millieu.

    We zijn dan niet ver verwijderd van een sharia, amish of communisme leefwijze….

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 14.56 uur

  26. Carla,

    Leuke redenatie maar er klopt niets van. Je hebt speciale koeien voor melk, dat is een speciaal soort. Na hun melkperiode valt er weinig vlees te halen.

    En er zijn speciaal rundvee rassen, hun doesl is puur voor de vlees.

    Heb je wel eens gezien hoe varkens en koeien opgesloten worden voordat ze naar de slachterij gebracht worden….

    Is daar ook 72% van de bevolking tegen?

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.00 uur

  27. Tja, dit is altijd een netelig probleem… Ik heb daar zelf altijd een heel dubbel gevoel over…
    Ik ben van mening dat we dieren niet beestachtig moeten behandelen, maar ik eet ondertussen wel gewoon vlees. Best wel hypocriet. Maar ja, de mens is ge-evolueerd als alleseter, en eet dus van nature vlees. En al tienduizenden jaren draagt de mens dierenvellen. Dus het is eigenlijk niet meer dan menselijk.
    Aan de andere kant: voor dierenvellen bestaan tegenwoordig diervriendelijke, synthetische alternatieven (al kun je de milieuvriendelijkheid van al die kunstvezels absoluut betwisten), terwijl er nog steeds geen volwaardig kunstvlees bestaat (al komen producten als Qorn een eind in de richting).

    Verder dien ik nog het culturele aspect aan te halen. In West-Europa worden bontjassen beschouwd als een luxe-artikel, terwijl de mensen in Oost-Europa ‘s winters praktisch allemaal in bont gehuld zijn. Bontmantels zijn daar relatief goedkoop, en onze synthetische jacks waren daar tot voor kort niet verkrijbaar.

    Reactie door Jan-Willem — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.06 uur

  28. ga dan maar eens een paar dagen meelopen,zou ik zeggen.
    Even kijken of je daarnaar ook zo een vleeseter bent.
    Je moet ergens mee beginnen,maar als het begin er maar is.
    de rest komt vanzelf.

    Reactie door sander — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.09 uur

  29. Sander,

    Ergens beginnen en de rest komt van zelf…? Wat is de rest, totdat niemand ooit meer een dier dood…? Of toch niet tot zover, maar dan alleen heel selectief, en wie bepaalt dat….?

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.11 uur

  30. Uitstekend initiatief!!
    Je moet ergens beginnen, en de bontindustrie is weerzinwekkend,net zo als het doodknuppelen van zeehonden.
    Aan de hele bio-industrie moet een eind komen: kijk op de website van Milieudefensie, en teken de petitie! Je kan daar ook een actiepakket aanvragen.

    Reactie door Marjolein — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.15 uur

  31. @18 Pascal

    Er bestaat inderdaad op dit terrein hypocrisie. Daarin kan ik voor een deel met je meegaan.
    Voedsel is noodzaak. Elk gezin zijn eigen veestapel is niet haalbaar. Bontjassen in de westerse wereld zijn protserig, een vorm van decadentie.
    Voor de rest denk je maar wat je wil. Jij en ik zitten bijna op elk terrein op verschillende golflengten. Er klinkt in jouw bijdragen altijd koele beredeneerdheid door het is altijd ééndimensionaal. Nooit heb ik ook nog maar enig blijk van gevoel, van empathie bij jou aangetroffen. Is niet erg hoor. Er bestaan gelukkig ook mensen die minder ééndimensionaal zijn.

    Dit wilde ik even aan je kwijt.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.44 uur

  32. Tja, wattenstaafje.

    Misschien heb je daar wel voor een deel gelijk in hoor, maar er is zeker e andere kant. Vele laten zich hier leiden door schrijnende gevallen, iemand die niet kan rondkomen, angst, onderbuikgevoelens.

    Dat speelt mee natuurlijk, maar als je als politieke partij nationaal beleid wilt uitzetten moet je je zelf boven dit soort gevoelens kunnen tillen.

    Jij noemt het koele beredeneerbaarheid, kan best zo zijn. Maar je moet voorkomen dat je beleid gaat voeren dat (te veel) gebasseerd is op gevoelens, want dat is volstrekte willekeur.

    Blijven we bij sit onderwerp dan ropet men maar wat. Pelsdieren verbieden omdat het luxe zou zijn, oplsuiting in kooitjes, zielig voor de dieren. Het zijn flauwekul argumenten, tenminste, zo sou je de hele bio industrie moeten verbieden.

    Typisch SP zomaar wat roepen wat makkelijk scoort en kijken of je stemmen meepakt….

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.54 uur

  33. En een mooie timing, in de week van dierendag zo’n wetsvoorstel lanceren terwijl dit pelsdiergebeueren al jaren speelt.

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.56 uur

  34. 30 marjolein.

    net gedaan en ze sturen me een actiekaart toe.

    Reactie door sander — woensdag 4 oktober 2006 @ 15.58 uur

  35. Marjolein,

    We leven nu eenmaal met veel meer mensen op deze aarde dan vroeger. Dat betekend dat het produceren van voedsel zoals vroeger (zeg 200 jaar geleden) voor de hele bio industrie niet genoeg voedsel oplevert voor ons allemaal.

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 16.00 uur

  36. Natuurlijk is het zo dat de gehele bio-industrie eigenlijk ook verboden zou moeten worden. Alleen is daar vast geen 72% vóór. Maar dat is géén reden om nertsfokkerijen maar niet te verbieden. Voor dat bont is een direct een alternatief beschikbaar, voor de bio-industrie niet. We zouden wel hard aan een alternatief moeten werken trouwens…

    Het gaat er in 1e instantie ook niet zozeer om wát je eet en/of gebruikt, het gaat erom hoe datgene dat je eet en/of gebruikt geleefd heeft en of er geen diervriendelijkere produkten/alternatieven zijn (zonder de menselijke natuur (alleseter) te veranderen).

    Elk dierlijk lijden zou (net zoals menselijk lijden) zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Dat zou ons een stuk dierlijker en minder beestachtig maken. Helaas is geld en vrije markt een stuk belangrijker…

    Reactie door Marc B — woensdag 4 oktober 2006 @ 16.17 uur

  37. Het rechtse zwikkie is weer compleet op de vaste woensdagmiddag.

    Trouwens ik ben vegetariër, mijn koeien eten geen vlees.

    Reactie door Pool — woensdag 4 oktober 2006 @ 16.28 uur

  38. Pascal, daar ben ik ook tegen dat is ook de rede dat ik (zeker)geen varkensvlees eet (castreren van biggen)

    Je hebt gelijk wat betreft de koeien maar ik ben gek op koeien het is zo rustgevend om ze in het land te zien staan.

    Het enige vlees dat ik eet is kip en vis.

    En ook op de visserij is wat aan te merken hoor, dat weet ik .

    En kip eet ik alleen als ik weet dat ze hebben gescharreld.

    Reactie door carla — woensdag 4 oktober 2006 @ 16.31 uur

  39. Goed initiatief Christa. Pak ook meteen de EU mee. Heb in Italie gewoond en daar hoor je er als vrouw gewoon niet bij als je geen dure nerts bontjas om je lijf hebt hangen.
    Zou goed zijn hier te beginnen en dan de mentaliteit in dat soort landen te veranderen.

    Reactie door kaatje — woensdag 4 oktober 2006 @ 16.33 uur

  40. @38, helaas denkt niet iedereen er zo over. De mens is nou eenmaal van nature ook een vleeseter….

    Reactie door Pascal — woensdag 4 oktober 2006 @ 16.52 uur

  41. Mooi initiatief. Maar ja, wie draagt er bont? Weinig mensen. Pak de vleesindustrie maar eens aan, dat zou ik nog beter vinden. Daar moet je zelf dan bij nadenken als je het eten gaat klaar maken.

    Reactie door Rudy Nordhausen — woensdag 4 oktober 2006 @ 17.04 uur

  42. Heel goed, hopelijk komt die wetsvoorstel erdoor.

    Reactie door Anneke — woensdag 4 oktober 2006 @ 17.12 uur

  43. OP 42 reactie’s al 13 stuks van onze zo geliefde Pascal. Volgens mij hoort hij/zij zichzelf nogal héél erg graag brallen.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 4 oktober 2006 @ 17.16 uur

  44. 43. Inderdaad. Afgeven op “werkschuw tuig”, maar zelf in de tijd van de baas de hele dag internetten; lekker produktief die jongen.

    Reactie door kaatje — woensdag 4 oktober 2006 @ 17.26 uur

  45. Gewoon niet meer reageren.
    Houd vanzelf wel weer op.
    Het is zo ook 22.00 uur.

    Reactie door sander — woensdag 4 oktober 2006 @ 18.00 uur

  46. Ik kreeg ooit een filmje toegestuurd,daarbij waren s dieren te zien die letterlijk LEVEND gevild werden gruwelijk….
    De modekoningen zullen hun bont wel halen waar de arbeidskostten goedkoper zijn..
    honden en kattenbont zal er ook bij zitten.
    Als er perse bont gebruikt moet worden,waarom gebruiken ze dan niet de kadavers die achtergelaten worden bij de dietenarts.
    Dan weet je dat die dieren een beter leven hebben gahad dan in de bont industrie.

    Ik vind trouwens ook dat de bioindustrie ook onnatuurlijk is, het gevolg zijn de ruimingen.
    Wordt tijd dat we ons daarover gaan verantwoorden.
    De echte biologische producten,duurzaam verkregen zouden goed af zijn met een goede subsidieregeling.
    Is beter voor ons aller gezondheid dat we de basis (lees voeding) gezond houden.

    Reactie door factor x — woensdag 4 oktober 2006 @ 18.12 uur

  47. Levend villen Voor de voorstander kijk op http://www.Peta2.com/takecharge/swf/fur farm.swf voor de achtergrondinfo over deze “humane behandeling”voor de luxe

    Reactie door factor x — woensdag 4 oktober 2006 @ 18.20 uur

  48. Iemand anders en de overheid bepaalt niet wat ik mag dragen of msg kopen. Punt. Als men aan de regels heeft gehouden en netjes is geproduceerd. Geen probleem.

    Reactie door Dave — woensdag 4 oktober 2006 @ 18.33 uur

  49. Als pelsdierhouder zit ik na dit initiatief van de SP niet langer goed in mijn vel.

    Op dit moment zijn wij als organisatie al zwaar getroffen door de ‘global warming’ waardoor onze producten slechter worden verkocht.
    Ook snap ik niet waarom de SP er tegen is dat we deze pelsdiertjes vast zetten in hokjes.
    Anders lopen ze toch weg? Dus het opsluiten is absoluut niet overbodig!
    Het vergassen doet feitelijk toch iedereen met die C02 uitstoot?
    En onze gassen zijn snel en bijna direct dodelijk. Lijden doen die beestjes dus bijna niet want ook al vertel je dat ze het gashokje ingaan, ze begrijpen het toch niet.
    Zelfs mensen begrepen het al niet laat staan dieren.
    En de enkele die wel piept of na het gas nog een beetje leeft slaan we met een harde humane klap snel ook dood.

    En wat is er tegen luxe producten?
    Je verdient niet alleen maar veel om het daarna niet te kunnen laten zien!
    Typisch weer zo een actie van de SP tegen de rijken.

    Volgens mij is het alleen maar jaloezie!

    Reactie door Bertoli — woensdag 4 oktober 2006 @ 19.08 uur

  50. Vrolijk bericht over Dierendag:

    http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/index.jsp

    Reactie door hendrik dieks — woensdag 4 oktober 2006 @ 19.14 uur

  51. 47. Dave.

    Het recht is an verschil van mening onderworpen; de kracht is zeer duidelijk te herkennen en geen verschil van mening kan erover bestaan. Dientengevolge heeft men aan het recht de kracht niet kunnen geven, want de kracht heeft het recht weersproken en heeft gezegd dat het onrecht is en heeft gezegd, dat zij aléén recht heeft. En daar men dus niet kon maken dat wat recht is, krachtig was, heeft men wat krachtig was tot recht gemakt.

    Blaise Pascal. Pensées.

    Reactie door Klaretaal — woensdag 4 oktober 2006 @ 19.47 uur

  52. Filmpjes over villen etc. kan ik niet zien.
    Ik had er al genoeg aan toen ik een keer varkens op transport zag, via een televisiedocumentaire. Opgestapeld en snakkend naar lucht, zoals de Duitsers de Joden transporteerden…

    Ik heb gezien hoe koeien de vrachtwagens in- en uitgetrapt worden. Zwaar mishandeld worden.
    Ik heb gezien hoe mensen kunnen zijn… het allerlaagste soort!

    En bont? Dat zou alleen maar moeten mogen als het dier een natuurlijke dood is gestorven, zoals je als donor ook je huid na de dood ter beschikking kunt stellen.
    Alleen blijft het bij de dieren onvrijwillig. Zij kunnen niets tekenen.

    De mens is het teken aan iedere wand.
    De beste graadmeter van de mens is hoe hij omgaat met: de oorlog, de gevangenen, de oudsten, de jongsten, de armsten, de zwaksten.

    Reactie door Gloria — woensdag 4 oktober 2006 @ 20.05 uur

  53. Begrijp me goed, ik ben vóór SP en tégen bont. Maarrrrrr dan moet er inderdaad ook iets gedaan worden aan de bioindustrie. Er kan hier wel geroepen worden dat bont een luxe is en eten niet, maar het is een feit dat het houden van de dieren voor de voeding ook onder heel wat meer diervriendelijke wijze kan! Ik ben zelf een vlees-eter en steek nu even mijn hand in eigen boezem: het is wel heel makkelijk je druk te maken om bont wat je zelf toch niet draagt, maar je niet druk te maken om het stukje vlees wat op je bord ligt. Zelf-kritiek is altijd moeilijker dan kritiek op anderen.
    Dus wat mij betreft is de aanval op de bont-industrie zeer terecht, maar dan tegelijkertijd een aanval op de bio-industrie!

    Reactie door Monique — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.47 uur

  54. @49-Bertoli:
    quote:
    “Lijden doen die beestjes dus bijna niet want ook al vertel je dat ze het gashokje ingaan, ze begrijpen het toch niet.
    Zelfs mensen begrepen het al niet laat staan dieren.”

    SORRY?! Ik denk dat jij je eens heel goed moet gaan verdiepen in wat mensen gedurende WOII hebben meegemaakt voordat je zo’n ongelofelijk stomme en on-intelligente opmerking plaatst! Even voor de duidelijkheid: de slachtoffers die in WOII de gaskamer ingingen beseften voor het merendeel dondersgoed wat er gebeurde. Er werd gebeden en gehuild, gesmeekt…

    Denk na, voordat je zoiets stoms roept!

    Reactie door Monique — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.52 uur

  55. En ohja, als mensen zich verzetten tegen de gaskamer dan werden ze ook met “harde humane klap” doodgeslagen of doodgeschoten…
    En de kindertjes die de gaskamer overleefden doordat hun moeders de kinderen dicht tegen zich aanhielden die werden met een humane zwaai levend in de crematie-ovens gegooit.
    Ik heb medelijden met je Bertoli, als je zo denkt…dan ben je ernstig emotioneel gehandicapt.

    Reactie door Monique — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.56 uur

  56. Hierbij bied ik even iedereen mijn excuses aan voor mijn emotionele uitbarsting hierboven. Maar iemand die op die manier ruim 6 miljoen slachtoffers probeert neer te zetten als onwetende dieren die braafjes in slaap vielen en niks voelden… zo iemand zou gedwongen moeten worden wat getuigenissen te horen.
    Wellicht had ik iets minder fel kunnen reageren, maar mijn familie behoorde toe aan die 6 miljoen. En ik weet inmiddels maar al te goed dat dat geen humane, pijnloze of bewustloze dood was!

    Reactie door Monique — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.13 uur

  57. @ Monique 54 55 56

    Niet jij behoeft je excuses aan te bieden Monique, maar Bertoli.
    Helaas hij heeft al eerder en nu wel heel expliciet blijk gegeven niet over enig besef van fatsoen te beschikken, althans het blijkt voor hem een vreemd fenomeen. Helaas kun je nu eenmaal niet iets van een mens verlangen wat niet aanwezig is.
    Wrang om dit te moeten constateren, maar het ontslaat jou wel onmiddelijk van het doen van excuses.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 4 oktober 2006 @ 23.03 uur

  58. fatsoen moet je doen!

    Reactie door Boudewijn — donderdag 5 oktober 2006 @ 0.14 uur

  59. @56, Monique,

    Geen excuses nodig! Jouw reactie was zeer terecht en begrijpelijk! Wattenstaafie zei het al: het is Bertoli zelf die excuses aan zou moeten bieden (hetgeen ik ook niet zie gebeuren).

    Bertoli demonstreert kennelijk voor de verkiezingen nog even dat je van rechts geen fatsoen hoeft te verwachten. Bedankt voor deze waarschuwing!

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 0.39 uur

  60. De mens beseft eerst wanneer het hemzelf overkomt, bvb levend gevild worden, 50 jaar in een celletje, halfdood geknuppeld worden, met 100 mensen op 5 m2 etc. Zien of economie nog zo belangrijk is wanneer de keuze wordt 80 % minder autogassen en aarde blijft leefbaar of gewoon zo doorgaan en allemaal over 1 maand dood. Bontluxe onnodig dus stoppen die handel,bio-industrie,minder vlees incl kippen eten, milieu-protectie VEEL sterker bevorderen, waarom zou Nederland geen voorbeeld geven ? Goed werk Krista !

    Reactie door volghetnieuws — donderdag 5 oktober 2006 @ 1.19 uur

  61. @49 Bertoli

    Het verbaast mij niets, je reactie.
    Daar moet je pelsdierhouder voor zijn!
    Ongenadig dus.

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 1.43 uur

  62. @56 Monique,

    Bravo meid, ik lees het nu pas, maar als jij niet van leer getrokken had, dan zou ik het gedaan hebben.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 5 oktober 2006 @ 8.47 uur

  63. Het is jammer dan sommigen mijn cynisme ontgaat.
    Als ik werkelijk pelsdierhouder zou zijn geweest werd alleen slechts ik gevild..
    Door mijn echtgenote.

    Reactie door Bertoli — donderdag 5 oktober 2006 @ 12.25 uur

  64. @63 Bertoli

    OOooh Bertoli… ik dacht al!! Heb het 3x overgelezen en besloot het maar te nemen voor wat het was. Afgrijselijk dus.
    Gelukkig dat je daar niet bent, die je bent. :)

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 13.33 uur

  65. @ 32 Pascal

    Volgens mij zou je je eerst wat meer moeten verdiepen in het gedachtengoed van de SP voordat je gaat beweren dat ‘de SP maar wat roept’. Wat de SP betreft en als het even kan, wordt de bio-industrie stapsgewijs afgeschaft. Dat de SP zich uitspreekt tegen de bontindustrie, is omdat bont zinloos is, je hóeft niet persé een dierenhuid te dragen. Van de bio-industrie kun je tenminste nog zeggen dat het bestaat om voedsel te produceren, hoewel ook daar ZAT alternatieven voor zijn.

    Reactie door Pascal Obma — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.02 uur

  66. Bertoli, ik ben blij dat jij een verstandige echtgenote hebt.
    Wees er zuinig op.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.08 uur

  67. @65

    En wat zijn alternatieven van bont kleding? Synthetische kleding, katoenen kleding. De productie van die goederen is ook een aanslag op het mileu heeft.

    Reactie door Pascal — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.46 uur

  68. @67, Pascal,

    Er is ook milieuvriendelijke katoen, daarnaast is er natuurlijk altijd nog hennep…

    Alternatieven voldoende.

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.40 uur

  69. wat een hypocrieten…..
    als straf voor deze dwaze topic slacht ik dit weekend maar weer eens een paar jonge duifjes..
    gewoon de kop er af trekken, dan pompen ze zich mooi leeg al fladderende en dan een jongeduivinnesoep van de karkassen en de borstjes getrancheerd met een portsausje en wat cantharellen erbij.. ze zijn er weer….
    et on va servir un bon pinot noir de bourgogne…
    Mahlzeit !

    Reactie door der kreuzritter — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.46 uur

  70. Bertoli: Hou je goed, stem vooral SP.
    Ik waardeer je combinatie van humor en bittere ernst! Succes dadelijk bij bijeenkomst muziek gebouw! Zet um op!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.22 uur

  71. Stel dan dat een luis in de pels van Balkende goed werk doet!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.24 uur

  72. @69, Vrijmetselende Kruisridder,

    Heet jouw konijn toevallig Toby?

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.55 uur

  73. Ik kocht op 4 oktober een zak wortelen voor het konijn dat ik sinds een paar dagen heb.

    Helaas kan ik die wortelen wel dumpen, hij lust ze namelijk ook niet.

    Ik heb nog nooit zo`n konijn gezien… een konijn huppelt toch, deze niet, hij sloft wat door de kamer en strekt zich daarna languit over de vloer.

    Er is geen beweging in Teun te krijgen en hij ligt daar maar te kijken naar mij en ik vraag me af wat hem al zo bezighoudt. Vermoedelijk zal het niet veel zijn en ligt ie alleen maar af te wachten wanneer ik hem weer eens ga aaien.

    Saai beest die Teun, eigenlijk irriteert ie me een beetje, ik heb toch niet om een konijnevelletje gevraagd.

    Maar ja…hoe krijg je beweging in een konijn dat altijd in een hok heeft gezeten.

    Het hok verschonen is ook een probleem, zodra hij ziet dat ik het stro verplaats komt hij aanrennen en duwt mijn handen weg en legt met woedende bewegingen het stro weer terug waar het lag.

    Ik weet niet of ik het tot volgend jaar oktober red met Teun.

    Reactie door e.krul — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.54 uur

  74. @73 e.krul

    Ach, wel een bijzonder beestje. :)
    Klinkt wel tof dat ie z’n ‘bedje’ op eigen manier gespreid wil zien.
    Ik hoop dat je het volhoudt met Teun!

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 23.31 uur

  75. @73 Krul,

    Heb je Teun al wat kunnen brengen, of is hij nog steeds stronteigenwijs?

    Reactie door Bijdehandje — maandag 9 oktober 2006 @ 14.11 uur