Veiligheid stemcomputers van essentieel belang

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) moet veel meer doen om de betrouwbaarheid van stemcomputers bij verkiezingen veilig te stellen. SP-Kamerlid Ewout Irrgang vindt dat de VVD-minster veel te nonchalant reageert op waarschuwingen van experts dat het elektronisch stemmen risico’s met zich meebrengt en wil op korte termijn een opheldering.

Een reportage van EénVandaag toonde aan dat de beveiliging van de stemcomputers aan alle kanten rammelt. Ook de actiegroep wijvertrouwenstemcomputersniet stelde in een brief, die vandaag aan minister Remkes is verzonden, dat de meest gebruikte stemcomputer van fabrikant Nedap onveilig en makkelijk te manipuleren is. Als onderbouwing is het resultaat meegestuurd van uitgebreid technisch onderzoek naar een stemmachine die de actiegroep wist te bemachtigen. Volgens minister Remkes baseert de actiegroep zich op een stemmachine die nog niet is aangepast aan de laatste inzichten.

Vorige week stelde de SP de minister al vragen over de beveiliging van stemmachines. Gezien de houding van de minister is het is nu tijd voor een serieus debat.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 04 oktober 2006 :: 19.48 uur

109 Comments

109 reacties

  1. De minister moet niet gaan proberen de stemcomputers veiliger te maken, dat zal nooit helemaal lukken. We moeten gewoon terug naar het rode potlood, met eventueel enkele aanvullingen en wijzigingen, maar wel zo dat niet alleen iedereen het tellen kan controleren, maar zo dat politieke partijen verplicht worden dat ook daadwerkelijk te doen.
    Toen er nog met het potlood gestemd werd heb ik wel eens zo’n telling bijgewoond, maar de voorzitter van het stembureau was wel erg verbaasd, want dat had hij nog nooit meegemaakt! DAT moet dus ook veranderen. Het tellen moet ook niet door ambtenaren, maar door vertegenwoordigers van de partijen geschieden, en wel tweemaal met telkens drie tellers van verschillende partijen.Dan kan er nauwelijks nog geknoeid worden.

    Reactie door Aad Sweep — woensdag 4 oktober 2006 @ 20.59 uur

  2. Prachtreportage van éénVandaag! Eindelijk stevige media-aandacht voor dit gigantische probleem! Ik ben erg benieuwd wat Atzo “Mr. Europe” Nicolai hierover te melden heeft!

    Hang aan al die stemcomputers een simpel klein printertje welke een bonnetje met je keuze uitprint, deponeer het bonnetje in een verzegelde stembus: papertrail!

    Mocht Atzo dit te moeilijk vinden, moeten we maar weer gewoon met potlood en papier stemmen!

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.00 uur

  3. Het door Nicolai beloofde “beter beveiligen” is absoluut niet afdoende. Noch fysieke beveiliging van de automaten, noch betere beveiliging van de software garandeerd een eerlijke gang van zaken voldoende.

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.02 uur

  4. Ik ben blij dat je weer aandacht hieraan schenkt.
    Ik denk dat er meerdere mensen zorgen maken over de stemcomputer en wat we tegenwoordig allemaal weten hoe makkelijk mensen zijn te manipuleren en te beinvloeden.
    Hadden wij eigenlijk wel inspraak over de plaatsing van dit nieuwe rechtssysteem.

    Ik hoop ook dat wij het volk de keuze mogen maken.
    Het nieuwe of het oude systeem stemmen.

    Reactie door sander — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.07 uur

  5. Ik herhaal de onbeantwoorde vraag:
    wat kunnen wij burgers zelf voor protest bij het lokaal bestuur aantekenen (indien die pro-stemmachine en ‘we geloven het wel’) zijn?
    En in het stembureau zelf, kan men protest aantekenen oid? Een bewijs aanvragen voor de stem volgens de kieswet? of voldoet de kieswet niet en moeten volgende verkiezingen wettelijk juist en al gewoon NIET met stemcomputers geschiedden ?

    Reactie door barend de gecensureerde — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.09 uur

  6. Lang geleden is er voor gekozen verkiezingen zo te laten verlopen, dat iedere burger kon waarnemen dat de stemmen eerlijk werden geteld en dat de inhoud van de stembus niet werd gemanipuleerd. Dat is essentieel voor het vertrouwen van de kiezer.

    Het is onvoldoende als de stemmachine onmanipuleerbaar is: het moet voor de kiezer waarneembaar zijn dat het eerlijk toegaat.

    De huidige toestand is volkomen onhoudbaar. De gang van zaken is niet alleen onwaarneembaar, maar de mogelijkheid tot manipulatie is niet eens uitgesloten. Er wordt nu beroep gedaan op het ‘geloof’ in eerlijke verkiezingen. Zoiets gaat vroeg of laat drastisch verkeerd. Zodra het vertrouwen weg is, ontstaat er kans op geweld. Dat is toch het laatste wat we willen.

    Reactie door Drob — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.16 uur

  7. het geeft je toch te denken dat er niet of nauwelijks over te praten valt,
    vooral bij/uit de ahum vvd hoek.
    en dan is het natuurlijk een niet ahum up to date systeem,

    Reactie door ad — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.21 uur

  8. zolang de beveiliging niet 100% in orde is gewoon stemmen met het potlood. Ierland is niet voor niets gestopt met hetzelfde systeem dat wij hanteren. Verkiezingen moeten gewoon 100 % betrouwbaar zijn anders gaat op een gegeven moment niemand meer stemmen.

    Reactie door henksp — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.40 uur

  9. Bij nedap (http://www.election.nl) zijn ze kennelijk inmiddels ook wakker aan het worden:

    Men is vrij lauw over de kritiek omtrent hun gokkasten: “Kan de Nedap stemmachine gemanipuleerd worden? Alles is te manipuleren.”

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.53 uur

  10. ik ben blij dat er nu eindelijk aandacht voor bestaat, ook bij de SP.Reeds in Febr. 2002 heb ik direct na de verkiezingen het SP-bestuur gewezen op de problemen, en op onregelmatigheden die hier en daar hadden plaatsgevonden.Commentaar van de SP toen: ons is niets bekend van fraude met stemcomputers.Nu ook anderen er mee komen is het belangrijk genoeg voor de SP!

    Reactie door Aad Sweep — woensdag 4 oktober 2006 @ 21.58 uur

  11. Waar ik ook kromme tenen van krijg is dat Nedap in het nieuwsbericht op hun website(“NEDAP stemmachine in het nieuws”) schrijft: “Het is goed te constateren dat de burgers zo betrokken blijken te zijn bij de integriteit van de verkiezingen. Dit komt de democratie in Nederland ten goede”, terwijl ze een korte tijd geleden nog op sarcastische wijze over “wijvertrouwenstemcomputersniet.nl” schreven: “Hoera, we hebben er weer een actiegroep bij”!

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.00 uur

  12. Ik heb de uitzending van een vandaag gezien en ik vind het een ernstige zaak dat er zo laks met die stemcomputers wordt omgegaan.
    Twee chipjes vervangen, 5 minuten werk, en je kunt de uitslagen manipuleren.
    Plus geen enkele vorm van bewaking bij de loodsen waar die stemcomputers staan opgeslagen.
    Ik vertrouw het zaakje niet.
    En dat zullen meerdere mensen wel zo ondervinden.
    Is niet echt bevorderend voor onze motivatie om te gaan stemmen op 22 november a.s……

    Reactie door Erik P. — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.01 uur

  13. Zeg Aad,
    als je de site van de groep leest, zie je dat de SP al een paar keer aan de bel heeft getrokken, zelfs al een keer in 1998. 2005 hebben ze er ook over gevraad. Beroemd antwoord van Pechtold… geen enkele reden om het niet te vertrouwen…

    Wellicht heb je gelijk op 2003, maar het is niet zo dat de SP nu pas daar mee bezig is.

    http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/Politiek

    Reactie door Jans — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.10 uur

  14. er zijn nog elf plaatsen waar nog met het vertrouwde potlood gestemd kan worden, ik weet ze niet allemaal ( eentje eigenlijk )en dat is:
    Neerijnen in de betuwe.
    ( ttpag 146 rtv Gelderland).
    allemaal een aanvraag doen om in zo`n plaats te mogen stemmen, dat zou een duidelijk signaal zijn.

    Reactie door rutger — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.20 uur

  15. @4, Drob,

    Hele goede invalshoek Drob! Gezien het niet waarneembaar/ controleerbaar is, is het zoiezo in strijd met de kieswet!

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.30 uur

  16. Terug naar het ROOIE potlood!

    Reactie door Diny — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.31 uur

  17. @Barend
    Op de site wijvertrouwen… etc. staat hoe je in het stemlokaal beroep kunt aantekenen.

    Reactie door Irma — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.33 uur

  18. Atze Nicolai heeft vanavond gereageerd op de uitzending, hij zegt dat er niet gefraudeerd kan worden met de stemcomputers en is niet van plan actie te ondernemen.

    Hij zegt een ev proces met vertrouwen tegemoet te zien.

    Reactie door carla — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.35 uur

  19. @all met dank aan Irma:

    “We (mensen van wvcn en eenieder die dit wil!) tekenen bij deze verkiezingen in zoveel mogelijk stemlokalen beleefd (verbaal, men maakt dan een otitie) protest aan. Uiteraard kun je daarnaast gewoon je stem uitbrengen.

    Een mogelijke manier om beleefd te protesteren is het stemburo te verzoeken de onderstaande verklaring in het proces-verbaal op te nemen:

    “Bij papieren stembiljetten kan ik zelf zorgen dat mijn biljet in de stembus valt en na het sluiten van de stemming kan ik zien dat alle biljetten die in de bus zitten geteld worden. Bij deze stemcomputer kan ik niet zien dat mijn stem correct in het geheugen wordt geschreven en daar blijft staan totdat er geteld wordt. Ik ben er daarom niet gerust op dat mijn stem correct in de uitslag zal meetellen.”

    Ik hoop dat iedereen hier, stemmende of niet, dit in zijn stembureau wil gaan doen.
    Nog mooier is het als je de pers op de hoogte stelt, en wie weet kom je dan in het lokale krantje, of een regio uitgave van een of ander blad.
    Hopelijk zal op die manier deze danwel volgende verkiezingen doordringen tot de stemmers dat de huidige zittende partijen wel erg makkelijk mgaan met de basis van de democratie(stemmen opzich) en wel heel digibeet vertrouwen op computers anno 2006

    Reactie door barend de gecensureerde — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.44 uur

  20. Precies Barend!
    Of, zoals ik eerder al voorstelde, massaal gaan stemmen in gemeenten met potlood. Op die site staan de gemeenten genoemd. Ik ga in elk geval met een potlood stemmen. Dan komt er wel wat later nog een SP-stem bij, hou er rekening mee bij de telling, hahaha

    Reactie door Irma — woensdag 4 oktober 2006 @ 22.57 uur

  21. @19, 20, Barend & Irma,

    Bedankt voor de info! Zal zeker bij het stemmen mijn bezwaar kenbaar maken en roep iedereen op dit ook te doen!

    Laten we hopen dat er de komende weken een wonder plaatsvind en we allemaal met potlood mogen stemmen!

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 23.03 uur

  22. Na de zeer waarschijnlijk grootschalige fraude met de Diebold stemcomputers en tabulators tijdens de 2000 en 2004 verkiezingen in de Verenigde Staten, mag het wel duidelijk zijn dat op zijn minst zeer wantrouwend tegen deze apparaten aangekeken mag worden. Ik hoop dat de SP zich tot het uiterste zal inspannen om stemfraude in Nederland onmogelijk te maken. Vertrouwen in het eerlijke verloop van verkiezingen ligt aan de basis van het democratisch bestel.

    Reactie door Micha Jans — woensdag 4 oktober 2006 @ 23.05 uur

  23. @18, Carla,

    Wow! Het lijkt er inderdaad op dat Nicolai dit gezegd heeft: er staat ook een berichtje op z’n website:

    http://www.atzonicolai.nl/

    Deze man moet zich eens laten nakijken!

    Reactie door J3roen — woensdag 4 oktober 2006 @ 23.08 uur

  24. Dit zijn de gemeente waar, met de komende verkiezingen, nog met potlood gestemd wordt:
    * Leeuweradeel
    * Zuidhorn
    * Ooststellingwerf
    * Schermer
    * Zeevang
    * Zoeterwoude
    * Neerijnen
    * Sint Anthonis
    * Schijndel
    * Oirschot

    Let wel! Je kunt alleen in een andere gemeente stemmen als je een kiezerspas aan hebt gevraagd!
    Meer informatie hierover kun je vinden op http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl onder het kopje ‘actie’.

    Dit klinkt misschien allemaal erg ingewikkeld en lastig, maar bedenk ook dat als je niet gaat stemmen je ook op de ‘tegenpartij’ stemt. Oftewel diegene waarvan je zeker niet wilt dat ze aan de macht komen. Vul zelf maar je ergste nachtmerrie in… en bedenk dan nog eens of het teveel moeite is.

    Reactie door Marloes — woensdag 4 oktober 2006 @ 23.26 uur

  25. Nu nog groen-links overtuigen en actie voeren tegen het stembeleid.

    Reactie door sander — woensdag 4 oktober 2006 @ 23.55 uur

  26. Ach kijk! Atzo Nicolai heeft ook een gastenboek op z’n website! (linksboven in de foto)

    Tevens pleit hij gezien de banner onderin voor de vrijheid van meningsuiting. :)

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 0.42 uur

  27. Er wordt ons in Nederland door de neoliberale maffia voor tientallen miljarden euro’s een oor aangenaaid.
    Dus reken maar dat het manipuleren van die machines een aardige duit mag kosten.

    Let goed op wie waarom bezwaren wegwuift; dan weet je gelijk hoe het werkt.

    Reactie door Hermie Kreeft — donderdag 5 oktober 2006 @ 0.49 uur

  28. Waar ik bang voor ben, is dat de zittende macht al lang weet dat de stemcomputers gemanipuleerd gaan worden, maar om het terecht achterdochtige gepeupel gerust te stellen, net gaan doen alsof het een issue is.
    Zo is iedereen weer gerust gesteld en trapt heel het stemvee erin.

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 1.02 uur

  29. Ik wil nog wel een keer een voorbeeld geven uit het land dat net de ministers salarissen met 30% heeft verlaagd en waar een vrouw niks voorstelt zonder een fatsoenlijke nerts bontjas; ja Italie.
    Ik heb daar een aantal jaren gewoond in de tijd dat de serie “la piovra” daar werd gedraaid. Ook in nederland uitgezonden onder de titel “De octopus” . In de laatste serie (helaas niet in Nederland uitgezonden) lieten de scenario schrijvers zien wie nu de echte “kwaden” waren. Dit kwam zo dicht bij de waarheid dat er aanslagen zijn gepleegd op hen en dat ze hebben moeten onderduiken.
    De echte macht zat bij president Andreotti, het vaticaan en hun handlangers binnen de EU.
    De grootste bankier van het vaticaan is nog geen half jaar daarna gevonden hangend aan een brug in London.
    Deze mensen leven nog steeds ondergedoken met hun familie.
    Verkiezingen werden daar vanaf dag nummer 1 gemanipuleerd. Ik dacht dat ik in een fatsoenlijk land leefde, maar ben er heilig van overtuigd dat we naar een nieuwe coalitie CDA en VVD eventueel aangevuld met de CU (Andre Rouvoet, schaam je diep) toe gaan.
    Jan, sta alsjeblieft op stemmen met potlood en papier!!!

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 1.19 uur

  30. Ewout, ik zou zeggen, toon het maar aan met de verkiezingen, een willekeurige wizzkid breekt in en verandert de software (overheidsmanipulatie vanuit de neo-cons is nooit echt slim) moet makkelijk te doen zijn.
    Dusdanig dat de Sp 50 zetels krijgt en laten we zeggen de partij voor de dieren 50 zetels.
    Dan moet er wel een hertelling komen en komt het bedrog van de peilingen volledig uit.
    Go Ewout, Go!

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 1.53 uur

  31. Aan de kiezerspas zit wel een addertje onder het gras. Wanneer je deze verliest kun je niet gaan stemmen. Slechts je legitimatie meenemen naar het stemlokaal is niet langer voldoende.

    @29. kaatje
    Een paar maanden geleden is het in stukken gesneden lichaam van Gianmario Roveraro terug gevonden. De 70 jarige Roveraro was een van de grote hoofdrolspelers in de financiele wereld. En lid van Opus Dei.
    Hij verdween op 7 juli jl nadat hij het Milanese kantoor van Opus Dei had verlaten.
    Roberto Calvi was geen uniek geval. Dit soort praktijken ( Calvi werd op 18 juni 1982 opgehangen onder een Londense brug gevonden na een ontvoering) vinden nu nog altijd plaats. En naar mijn mening is het Vaticaan hierbij betrokken. Roberto Calvi was “gods” banker oftewel bankier voor het Vaticaan.

    http://americanatheist.org/pope99/calvi.html

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 5 oktober 2006 @ 2.11 uur

  32. Nog maar een keer:

    Landelijke verkiezingen zijn te belangrijk.
    Eens in de ca. 4 jaar.
    Potlood en papier.
    Tellingen gecontroleerd door een flink aantal mensen.

    Zie SP-Hyves over de NEDAP-chess computer.

    Reactie door hendrik dieks — donderdag 5 oktober 2006 @ 2.21 uur

  33. @12.Erik P.
    Je hoeft de “chipjes” niet eens te vervangen. Met een JTAG-interface aan je laptop kun je dezelfde “chipjes” gewoon om programmeren. En kun je na afloop de oude software ook weer terug zetten.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 5 oktober 2006 @ 2.43 uur

  34. Remkes sprak dat de actiegroep geen weet heeft van de laatste inzichten omtrent stemcomputers.
    Maar dat willen ze nu juist.
    Fraaie schaakcomputer, Remkesgriezelkliekmannetje.

    Reactie door hendrik dieks — donderdag 5 oktober 2006 @ 2.49 uur

  35. nog een reden om niet te gaan stemmen wie stemt stemt toe voor mij heeft het begrip democratie een vaste waarde zoals 1 plus 1 gewoon altijd 2 zal blijven als er twijfels over de betrouwbaarheid van die machines bestaan wegwezen ermee dan potlood en papier of een betrouwbare machine en verder geen enkele discussie zou ik zeggen en geen gesjoemel

    Reactie door BERTJE — donderdag 5 oktober 2006 @ 4.15 uur

  36. Hai allemaal, nu dit aan het licht is gekomen hoe zit het dan met voorgaande jaren, gewoon genaaid met bakelende.
    Een voordeel is dit wel nu kunnen de kleinere partijen wel eerlijk de stemmen krijgen.

    Reactie door rob peerdeman — donderdag 5 oktober 2006 @ 5.43 uur

  37. Zoals Rob Peerdeman zegt of het nou eerlijk gegaan is vraag ik het mee af of het wel de laatste 4 jaar eerlijk is gegaan.
    Ik heb namelijk zelf het gevoel dat er in die 4 jaar grote fraude is gebeurd en dat het ook nog het CDA en de VVD de schuldigen zijn.

    Vermoedelijk zijn van al die verkiezingen natuurlijk geen back ups gemaakt voor controle slim om de stemmen vast te zetten te tellen dan te wissen want ja iets wat gewist is kan je niet weer oproepen.

    Reactie door Niels — donderdag 5 oktober 2006 @ 6.56 uur

  38. Goeden morgen vrienden SP>

    Vorige keer heb ik al gezegd, dat alles te manipuleren is.
    Wanneer er ministers of kamerleden zijn die dat ontkennen, zijn ze geen knip voor hun neus waard.
    Als er mensen zijn die dat kunnen, wie durft te beweren dat het niet gebeurt?
    Aan alles hangt een prijs kaartje, en het is ZO belangrijk dat het nooit uit te sluiten is.
    En er zijn geldschieters van onbetrouwbaar allooi die alles daarvoor in het werk stellen.
    Daarvoor behoef je geen detectief film/boek te bekijken.
    Nu op het ‘t nieuws dat er bij het onderwijs weer minder geld te beschikbaar is.
    Tel uit je winst, met de normen en waarden van Balkenende.
    Hij loopt met zijn notitie volstrekt naast zijn schoenen.
    Kijkt niet verder dan zijn Harrie Potter neus lang is.
    Sprookjes vertellen is een kunst, maar dat kan hij ook niet.
    Laat je verstand werken, onherroepelijk kom je dan bij de SP bij de verkiezingen!

    Stem SP!!!!!!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 5 oktober 2006 @ 7.42 uur

  39. 10. Aad ik weet hoe jij je best gedaan hebt en na uitleg heb ik er meermaals aan gerefereerd, helaas, maar toch bedankt voor je inspanning, dat mag ook weleens gezegd worden.

    Reactie door Klaretaal — donderdag 5 oktober 2006 @ 8.30 uur

  40. al vele malen heb ik over dit gevaarlijke probleem [de stemcomputers] gesproken en aandacht gevraagd op dit weblog.
    Ewout Irrgang heeft er in ieder geval iets aan gedaan.[respect!]
    nu heb ik vernomen in de bewuste uitzending dat er gevraagd is om de knelpunten/problemen zo snel mogenlijk voor de verkiezingen,en wel op korte termijn op te lossen aan de Minister…
    ik vind dat we beter het potlood weer ter hand kunnen nemen,aangezien er dan zo goed als niet gefraudeert kan worden,dat is namelijk al, en wel DUIDELIJK!
    ik vond het een goede reportage.
    maar wat men liet zien wist ik al,en heb ik ook al die tijd aan gegeven.[ik heb een redelijk technische achtergrond]
    het is nu zaak om te gaan zorgen dat na het bekend worden dat de machines super ONveilig zijn en de kieswet al is overtreden ivm deze stemcomputers,om de aankomende verkiezingen via het potlood te stemmen.
    men is hier mee bekend en het is veilig.
    de veiligheidsproblemen omtrent de stemcomputers is van die omvang en heeft men geen ervaring mee,dat dit niet sneller is op te lossen dan het gereed maken van de verkiezingen met stembiljet en potlood,want dat is namelijk gesneden koek.
    de stemcomputers is jarenlang geen aandacht aan besteed en is van een veel grotere en langere omvang om deze alsnog veilig te krijgen voor de komende verkiezingen, dan het stemmen met potlood en een papiertje.
    maar dan moet daar wel NU en op korte,zeer korte termijn mee aangevangen worden,dan kan dat nog makkelijk,en is in ieders belang!
    of zijn er soms partijen met ander belang….?!
    dit moet dus direct worden uitgesloten,dan heeft men daarna 4 jaar de tijd om te zorgen voor veilige stemcomputers,mocht men per sé per computer willen gaan stemmen in de toekomst.
    het nu overhaast in orde gaan maken van de stemcomputers voor de aankomende verkiezingen,is naar mijn idee ongewenst en brengt gevaren met zich mee zoals het geen ervaring hebben opgebouwd in het veilig maken van de machines,waardoor er gemakkelijk fouten kunnen worden gemaakt vanwege de tijdsdruk.
    om geen twijfel te laten bestaan omtrent het veilig kunnen stemmen moeten we dus in eerste plaats direct terug naar het potlood,en de stemcomputers nadien GRONDIG en UITVOERIG gaan bekijken en BEVEILIGEN mocht men deze over 4 jaar toch willen gaan gebruiken.

    Reactie door iew — donderdag 5 oktober 2006 @ 9.07 uur

  41. 17. Wij moeten niet in het stemlokaal beroep aantekenen.
    Wij moeten eisen dat de verkiezingen gewoon met het rode potlood geschieden.
    Je gaat toch niet eerst stemmen met ‘deze’computer’en na de verkiezingen er iets aan doen, dat is te gek voor woorden, zeker niet nadat haarfijn uitgelegd is aan iedere CDA corifee
    hoe je kunt manipuleren, dacht het niet.

    Reactie door Klaretaal — donderdag 5 oktober 2006 @ 9.30 uur

  42. De Turkse medelanders boycotten de verkiezingen ivm de Armeense kwestie,ik denk dat wij dat allemaal moeten doen ivm die fraudegevoelige kiescomputers.

    Reactie door e.krul — donderdag 5 oktober 2006 @ 9.37 uur

  43. Volgens mij is het mogelijk om kool en geit te sparen, met een variant op wat vroeger mogelijk was (controle door burgers) Als een aantal burgers (door deelnemende partijen aan te wijzen of zo) voordat de stemming begint ieder een fake stemming invoeren en controleren of het klopt, kun je in dat geval redelijk veilig aannemen dat de computer eerlijk is. Volledige zekerheid krijg je toch nooit, elk systeem is te mannipuleren. In het verleden zijn bijvoorbeeld volmachten opgehaald in bejaardenhuizen etc.
    Een stuk zorgwekkender vind ik het systeem van een aantal gemeenten waardoor je zonder oproepkaart niet meer kunt stemmen. In een land waar de oppositie het recht ontnomen wordt om over de kabinetsplannen te debateren (zoals bij ons in de Eerste Kamer) of een minister de politie bonussen geeft als ze veel “illegalen” opsporen, lijkt mij het gevaar niet denkbeeldig als oproepkaarten voor bepaalde groepen stemmers “in de post verdwijnen”

    Reactie door Janco — donderdag 5 oktober 2006 @ 10.13 uur

  44. @39 Prima uiteengezet Iew, niets aan toe
    te voegen. Jouw bijdrage hier herhaald, om
    de drie ‘verzen’ zou misschien de mensen wakker maken. Die uitzending zag ik ook en
    hoe zekerder men van zijn zaak lijkt aan de top, hoe meer er te betwijfelen valt.

    De laatste tijd zijn er verhoudingsgewijs
    wat te veel ‘stroom’storingen op electra-
    gebied en ik verwacht ze dus ook, net als
    vier jaar terug,wéér op electoraal gebied!
    Dacht ik toch dat er altijd een paar’waar-
    nemers’ uit de burgerij daarbij vertegen-
    woordigd dienden te zijn, tja en dan na-
    tuurlijk ook geen mensen, die door de lagere of hogere Overheid worden betaald,
    de indirecte ambtenaren.

    Wel campagne voeren, maar als lijsttrekker
    niet in elke provincie je gezicht willen
    laten zien, zodat men ook in de provincie
    een dergelijk debat kan meemaken, vind ik
    wel ontzettend ondoordacht van het cda en
    dat valt me dan ook weer tegen. Dat getuigt toch meer van óver het volk te willen regeren, dan (in opdracht van tevens!) mét het volk van gedachten te willen wisselen. Dat voelt wel heel erg
    merkwaardig aan.

    Het mandaat van de kiezers krijgen betekent in een parlementaire democratie
    dat wel degelijk goed rekening dient te
    worden gehouden met de 4 of 5 grootste
    groepen, elkaar in stemmen het dichtst be-
    naderd. Let wel: of ze nu in het Kabinet
    zitting nemen of in de Tweede Kamer, want
    ook mbt corrigerende maatregelen behoort
    flinke notie genomen te worden van de grote groepen waarvan de partijleider in
    die Tweede Kamer zitting heeft, ook al ma-
    ken zij op dat moment géén deel uit van de
    de Kabinetscoalitie. Ook het werk van de
    INformateur is dus belangrijker dan ooit
    gebleken en vier jaar terug meer MISlukt
    dan gelukt. De verdraagzaamheid en meden-
    zeggenschap vanuit de Kamer is getart!

    Dáár moét met spoed een eind aan komen en
    als vakbonden hun greep op het geheel gaan
    missen, zeggen mensen massaal hun lidmaat-
    schap op (indien zij door ‘stakingen’ niet
    worden doorbetaald) en zullen er massaal
    stakingen en volksopstanden gaan plaatsvinden net als 70 jaar terug.

    Er zijn nog steeds mensen, die over dié
    tijd kunnen vertellen, alsmede hun kinderen die kunnen getuigen van de agressie toen, de armoede, en de enórme
    boosheid van het volk.

    Dat is precies de ervaring die JanPeter
    Balkenende nog niét máchtig is, maar hij
    lijkt erop te zitten wachten,….TÓCH???
    Hij wéét nog niét half hoeveel DYNAMIEK er
    onder de Nederlanders mogelijk is, maar
    lijkt er buitengewoon nieuwsgierig naar!

    Over 47 dagen komt die Verkiezingsdag en
    doen we er nog eens 7 zondagen af, dan
    zijn het nog 40 dagen door de woestijn van
    ongerechtigheden voor de zwaksten en oud-
    sten van deze samenleving!

    Reactie door Madelief — donderdag 5 oktober 2006 @ 10.21 uur

  45. Aanvulling op @ Marloes 24:

    Hoe kom ik in 1 van die 10 gemeenten?

    “Wij vertrouwen stemcomputers niet” is van plan om heuse Stem-arrangementen te organiseren! Voor een kleine bijdrage kan ook jij met de bus naar een van de laatste democratische bolwerken van onze samenleving. Binnenkort meer informatie daarover op deze plek.

    http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/Aktie

    Het zou een enorm goede actie zijn als er veel animo is hiervoor; een extra signaal vanuit de bevolking die aangeeft dat zij niet langer met zich laat sollen. Hiermee zet je je wantrouwen ook om in daden, i.p.v. alleen maar mopperend aan de kant staan.

    Reactie door Chaki — donderdag 5 oktober 2006 @ 10.22 uur

  46. Herinneren jullie Janmaat nog? van die “enge partij”? Die werd weggehoond door de media en politiek vanwege zijn wantrouwen in deze (toen nog zo nieuwe) computers…

    Reactie door willem scheelings — donderdag 5 oktober 2006 @ 10.27 uur

  47. 24. marloes, dankje!
    Mijn schoonouders wonen toevallig in de gemeente Ooststellingwerf, dus we gaan fijn op 22 november even 100 kilometertjes touren die kant op.

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 10.50 uur

  48. Is er wel eens onderzoek gedaan naar die firma van die computers wanneer ontsaan,de bezitters,de werkende enz.

    Reactie door Jofel — donderdag 5 oktober 2006 @ 11.30 uur

  49. De laatste keer dat ik gebruik moest maken van zo’n stemmachine moest ik eerlijk gezegd aan een van die belspelletjes op tv denken. Ik maak gebruik van mijn democratisch recht en ondanks het feit dat dat een zeer belangrijk iets is, heb ik geen enkel inzicht over wat er precies achter de schermen allemaal gebeurd met mijn stem. Buiten het feit dat die dingen blijkbaar erg fraudegevoelig zijn moet je er niet aan denken wat er zou gebeuren als zo’n ding er de brui aan geeft.
    Wat mij betreft gaan we weer terug naar het rode potlood. Zo’n stembiljet is heel makkelijk in een stemmachine in te voeren. Die leest de stem automatisch en bij calamiteiten is er altijd een back-up. En natuurlijk wel fraudebestendige machines maken natuurlijk!

    Reactie door Han — donderdag 5 oktober 2006 @ 11.44 uur

  50. Misschien is het een goed idee als de SP en anderen zelf zgn. exit-polls opzetten tijdens de verkiezingen. Dan kan op die manier gekeken worden of er een grote discrepantie bestaat tussen de verkiezingsuitslag en deze exit-polls. In de Verenigde Staten bleek er namelijk ook een aanzienlijk, uiterst verdacht, verschil tussen de uitslag en de polls te bestaan. De statische kans dat dit op toeval beruste is astronomisch klein, maar ja in die bananenrepubliek hoor je er onder andere in de media niets meer over deze zeer waarschijnlijk grote verkiezingsfraude. We moeten het in Nederland beslist niet zover laten komen… als het al niet zover is. De VVD probeert steeds duidelijker een identieke kopie van de Republikeinse partij (GOP) te zijn en we weten waar die moreel bankroete neoconservatieve toe in staat zijn.

    Reactie door Micha Jans — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.06 uur

  51. 50. Dat vind ik een heel goed idee.

    Ik heb net een enquette ingevuld op peil.nl
    Deze peiling mag toch als representatief worden beschouwd.
    De PVDA kwam op 20%, CDA 10%, Wilders 8%, VVD 7% en SP 6%. Maar liefst 20% geeft aan het nog niet te weten. Ik vind dit bewijs voor grove manipulatie en pure leugens. Niks nek-aan-nek race.

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.12 uur

  52. @40.iew
    Er moet een systeem komen waarbij controle achteraf mogelijk is. Een papertrail.
    Los van het feit dat deze computers beter beveiligd moeten worden. Al denk ik dat er geen ‘fraudebestendige’ computers bestaan.

    Daarnaast bestaat de vrees bij mij dat het mogelijk is om stemkaarten te “verliezen” in de post waardoor bepaalde groepen niet meer zouden kunnen gaan stemmen.

    Wat is er voor nodig om een verkiezing ongeldig te verklaren?

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.13 uur

  53. Ook ik denk dat we deze firma NEDAP eens nader moeten gaan doorlichten.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.19 uur

  54. @52 Rob de Kuster
    daarom pleit ik ook voor het stemmen met het potlood,een papertrail zegt eigenlijk niets,behalve als de stemgerechtigde direct een bonnetje krijgt waarop men kan zien/verifictie dat de stem ook op de partij naar keuze is uitgebracht,en deze dan in een daarvoor bedoelde verzegelde stembus moet deponeren voor natelling/hertelling.
    een papertrail na de verkiezingen is er namelijk al maar daar staat dan de eventueele frauduleuze stemmingsuitslag op.
    papier en potlood is altijd veilig geweest en laten we dat gewoon koesteren,ipv weer te willen moderniseren.
    nieuw is niet altijd beter namelijk…

    Reactie door iew — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.21 uur

  55. @Kaatje

    Die peiling is in de verste verte niet representatief. Een echt goede peiling is zelfs onmogelijk door de zogenaamde ‘non-response’ die ongelijk over de partijen verdeeld is.

    Een democatisch systeem wordt ernstig ondergraven, zodra er bij een substantiele groep kiezers twijfel rijst over de eerlijke gang van zaken bij verkiezingen. Daarbij is het onbelangrijk of die twijfel terecht of onterecht is. Daarom is controleerbaarheid van de verkiezingsresultaten van het grootste belang. Daarom mogen stemmen nooit verdwijnen in een in principe manipuleerbare zwarte doos.

    Als Remkes beweert dat de ‘klagers’ geen verstand van computers hebben, dan kun je er tegen inbrengen dat die incompetente idioot geen flauw benul van ‘eerlijke verkiezingen’ en de essenties van de democratie heeft.

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.30 uur

  56. 55. Non-response en antwoordtendensen komen bij elke vorm van peilingen voor. Net zo goed bij die van Maurice de Hond, dan kunnen we net zo goed ophouden met peilen.
    Verder ben ik het volstrekt met je eens.

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.34 uur

  57. @Kaatje

    Dat klopt, peilingen hebben weinig voorspellende waarde. Wel geven ze de verschuivingen in de meningen aardig weer, maar dat is iets heel anders dan een te verwachten verkiezingsuitslag.

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 14.42 uur

  58. @Kaatje,

    Over het tot stand komen van peilingen:

    Hoogleraar kiezersonderzoek Joop Holsteyn vindt dat journalisten te weinig kritische vragen stellen over de totstandkoming van peilingen, terwijl daar genoeg aanleiding voor zou zijn.
    Lees: http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article486997.ece/Pers_snapt_weinig_van_peilingen

    en kijk ook eens naar:

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2006/07/29/peiling-2/

    Ik vertrouw de peilingen helemaal niet, omdat ik niet kan geloven dat de mensen tussen de gemeenteraadsverkiezingen en nu 180 graden zijn gedraaid en het CDA als Heldenpartij zijn gaan zien…

    Maar misschien is het volk werkelijk zo stompzinnig.

    Reactie door Chaki — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.00 uur

  59. http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=764347

    Reactie door Totampaal — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.13 uur

  60. @Chaki,

    Was dat maar het enige probleem bij peilingen. Meestal neemt men een steekproef van rond de duizend kiezers. Dan is de fout bij de grote partijen al vaak van de orde van 7-10 zetels. Daarom worden bij peilingen vaak allerlei duistere kunstgerepen toegepast, zodat opeenvolgende peilingen geen al te grote fluctuaties laten zien. Die foutenmarge blijft er gewoon inzitten bij opeenvolgende peilingen, men berengt alleen verschuivingen ten opzichte van een eerdere peiling in beeld.

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.16 uur

  61. @ Drob,

    Ook mee eens.

    En als nu ook de stemcomputers niet te vertrouwen zijn (de peilingen ook niet en dit kabinet ook niet) dan hebben we in Nederland een heel groot probleem. Maar de mensen hier hebben dat heel goed door, nu heel Nederland nog.

    Ik pleit nog steeds voor het massaal die 10 “potlood-gemeentes” bestormen en daar te gaan stemmen.

    Reactie door Chaki — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.29 uur

  62. Machines terug naar de fabrikant, met mijn stem er nog in?
    Er vinden natuurlijk steeds software updates plaats, zegt zelfs gronrijp.
    Updaten zonder aan te tonen wat er mis mee was?
    Zelfs geen metalen behuizing om radiosignalen te voorkomen.

    Het hele ontwerp deugt niet en kan zeker geen vele tientallen jaren onveranderd blijven, en moet elke keer opnieuw (onterrecht) goedgekeurd worden.

    Hypercomplexe poppekast voor een eenvoudig apparaat.
    Hoevaak hebben we het rode potlood geupdate.

    Reactie door Kakel — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.56 uur

  63. Chaki, ik heb op de universiteit geleerd hoe je goed marktonderzoek moet doen en ook alle valkuilen.
    Waar ik me ernstig zorgen over maak is het effect van het communiceren van de uitslagen van peilingen. De “nek-aan-nek race” zou wel eens een self fulfilling prophecy kunnen worden.
    Ik denk dat er handig gebruik wordt gemaakt van dit effect. Gezamenlijk met een beetje stemcomputer fraude krijgen we zometeen een groot CDA wat mi onmogelijk een weergave is van de werkelijkheid.

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.01 uur

  64. Precies kaatje, er gaan al steeds meer stemmen op om toch vooral PvdA te gaan stemmen omdat het een nek-aan-nek-race is.

    Maar strategisch stemmen is nooit goed, je moet je hart volgen. Ook als de PvdA de SP niet accepteerd zitten we dan in ieder geval met een veel grotere oppositie.

    Stem PvdA en je krijgt CDA er gratis bij
    maar
    Stem SP en je krijgt PvdA er gratis bij!

    Reactie door Irma — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.32 uur

  65. http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article502530.ece/Turkse_studenten_met_petitie_naar_PvdA_laatste_nieuws

    Een goede actie.
    Boycot de pvda en CDA VVD

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.33 uur

  66. 64. Inderdaad. Dat tactische stemmen word ik erg moe van.
    Ik hoorde Prem dat ook van de week zeggen op de radio. Ik had toevallig nog een e-mail adres van hem en ben gaan mailen, maar krijg die angst voor opnieuw Balkenende er niet uit. Gaat dus waarschijnlijk ook pvda stemmen. Ondanks mijn argumenten dat zij zowel nationaal als Europees VOOR salarisverhogingen van parlementsleden hebben gestemd, dat ze de makers zijn van de asielwet en dat ze onder paars een volledig rechts beleid hebben gevoerd, wat grote ingrepen in uitkeringen heeft opgeleverd en een uitverkoop van staatsbedrijven wat alleen maar erger zal worden.

    Reactie door kaatje — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.42 uur

  67. Mijn wantrouwen gaat dan misschien verder dan die van jou, Kaatje @63 (wat anderen doen met marktonderzoek, of wat jij daarmee zou doen kan wel eens zeer verschillen), wel ben ik het eens met die weergave van de werkelijkheid die je noemt over een “groot CDA”; die weergave is wat mij betreft een groot bedrog.

    En een weerzinwekkende gang van zaken waar ik het liefst alles tegen wil doen wat maar kan.

    Reactie door Chaki — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.45 uur

  68. Ik heb de uitzending ook gezien. Schokkend hoe onbetrouwbaar en ondeskundig de overheid is.
    Met een beetje meer inspanning waren de apparaten stukken moeilijker te kraken.
    Tijd voor een serieuze aanpak.
    Waarom zijn de kasten niet simpel gecodeerd en afdoende verzegeld tegen manipulatie? En wie houd toezicht?

    Reactie door Nico de Vries — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.55 uur

  69. Ik durf te wedden dat het 28 voor het pvda en 30 voor cda word.
    Sp 15, vvd 12, groenlinks-links 7, cu 4,
    en de resterende 4.

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.22 uur

  70. Ik bedoel nipte overwinning voor het cda,met 2 punten verschil.

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.23 uur

  71. Door ons te wijzen op peilingen en te doen alsof die peilingen de waarzeggers worden en alles ook juist vertellen.
    ik denk eerder dat er een gedachte achter zit.
    De peilingen vertellen nu nek aan nek race.
    dus de uitkomst zal wel een nek aan nek race uitkomst zijn.
    Iedereen happy.

    Dan onze niet gemanipuleerde stemmachines erbij,waarvan je geen bonnentje krijgt.
    En we hebben CDA en VVD,CU de komende 4 jaren.
    Zal pvda/cda minder erg zijn.

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.35 uur

  72. Ik roep iedereen op de verantwoordelijke minister Atzo Nicolai onze onvrede kenbaar te maken en te vragen om POTLOOD EN PAPIER voor de aanstaande verkiezingen!

    Nicolai heeft een gastenboek op zijn website, waar je je mening hierover kunt ventileren.

    Ga naar:

    http://atzonicolai.nl/

    klik op “meer nieuws” en vervolgens op “gastenboek” linksboven in de foto.

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.39 uur

  73. En nu niet meer zeuren Iew de zaak is op gelost :D
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=764529/sc=e97be7

    Reactie door Jofel — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.40 uur

  74. @73, Jofel,

    Hahaha! Zouden ze nou werkelijk denken dat dat de oplossing is? Het is om te huilen…

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.44 uur

  75. Beveiliging is niet technisch maar organisatorisch, eerts moet de organisatie in orde.
    Daarna ook nog even die ouwe meuk vervangen door echte computers

    Reactie door Toergenjew — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.17 uur

  76. Kort geding tegen de Staat met als inzet potlood en papier.
    Anders eind november (..) in bussen naar de potloodgemeentes.

    Het idee om strategisch PvdA te stemmen spreekt mij niet aan.
    Ik denk dat er veel mensen zijn die de huidige verwurging en morele teloorgang niet langer kunnen verdragen.
    Deurwaarders werken en wonen in paleizen.
    Velen zien dat.

    Reactie door hendrik dieks — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.24 uur

  77. Ik maak me meer zorgen om het geknoei in de hoofden van mensen door manipulaties op scholen en door de media. Dat is de oorzaak; dat mensen namelijk op een verkeerd knopje drukken. De domheid regeert hier; niet het toeval.

    Dat vlak je ook niet uit als het rode potloodje weer zou terugkeren.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.54 uur

  78. @54.iew
    Daar zijn we het over eens. Mijn voorkeur gaat ook uit naar het stemmen met potlood.
    Maar wanneer de regering vasthoud aan het stemmen met computer lijkt het mij een verstandige keuze wanneer er na elke stem een printout plaatsvind waarop de kiezer zelf kan controleren of zijn stem correct genoteerd staat. De kiezer kan die dan zelf in de verzegelde box plaatsen. Hierdoor is een hertelling en daarmee controle achteraf mogelijk. Moet die controle achteraf natuurlijk wel plaatsvinden.

    Maar er is nog een probleem. Men mag voortaan in een gemeente van eigen keus gaan stemmen. Maar dit houd wel in dat wanneer men zijn kiezerspas verliest men NIET een stem kan uitbrengen. Logisch denkt u wellicht, want anders zou men in meerdere gemeentes een stem kunnen uitbrengen. Voorheen kon men alleen in de eigen woonplaats stemmen, maar was het verliezen van de stemkaart geen probleem. Een legitimatie volstond.
    Het risico en de mogelijkheid bestaat nu dat bepaalde groepen geen kiezerspas ontvangen danwel in de post verliezen. Snapt u?
    Wat is er voor nodig om de verkiezingen ongeldig te laten verklaren?

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.55 uur

  79. @68.Nico de Vries
    Natuurlijk zijn die gokkasten simpel.
    Als we het te high-tech maken, hoe moet de overheid er dan nog mee frauderen?:)

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.05 uur

  80. Controleerbare verkiezingen – Papertrail
    Waarom wordt er geen bonnetje of een soort ticket afgedrukt door de steem machine.

    Als de stemcomputer bijvoorbeeld een ticket afdrukt, dan zou de burger de ene helft in de stembus kunnen doen, en de andere helft mee naar huis zodat de burger
    zeker weet wat hij/zij 4 jaar geleden heeft gestemt.

    Ook kan er dan steekproefs-gewijs een afloopcontrole worden gehouden, om de uitslag van de stemcomputer met de bonnetjes in de stembus te vergelijken.

    Als het om centen gaat en administratieve organistaie bij bedrijven gaat, dan worden via functie-scheidings systemen als in het werk gestelt dat alles volledig en juist tot de laatste cent wordt verantwoord, maar bij de verkiezingen is niets meer te controleren.

    Was the Presidential Election Stolen?
    http://www.inthesetimes.com/site/main/article/was_the_presidential_election_stolen/

    Reactie door Zeno Prattle — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.22 uur

  81. laat de SP eens een SMS verkiezing houden,net zoals op tv gestemd kan worden in diverse programmas zoals idols bv.
    en dan gewoon zeker stellen dat er maar 1 sms per telefoonnr gebruikt kan worden,dan hebben we een echte peiling..
    en is nog veiliger dan de stemcomputers ook volgens mij eheheheheh!

    we moeten gewoon terug naar het potlood en in eigen gemeente,zolang er geen veiligere maar alleen maar onveiligere manier is.
    de stemcomputers blijven zowiezo onveiliger en te fraudegevoelig.
    men is toch getikt om een onveiliger systeem toe te staan?! dan zoals het was…

    Reactie door iew — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.29 uur

  82. Hier een bericht hoe wij gescreend worden door de VS.

    http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=764415/sc=fede67

    een telefoontje.

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.00 uur

  83. Dat is trouwens een prachtig technisch rapport wat wijvertrouwenstemcomputersniet.nl heeft samengesteld:

    http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/images/9/91/Es3b-en.pdf

    Ongeloofelijk detail: het wachtwoord van de ‘onderhoudsunit’ bij de stemcomputers is: “geheim”…

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.33 uur

  84. @Zeno Prattle

    Als de kiezer de stem mee naar huis kan of meoet nemen, introduceer je de mogelijkeheid tot het kopen van stemmen. Iemand geeft je geld als je op een bepaalde partij stemt en dat kan dan door de koper gecontroleerd worden. Dat is het laatste waar we op zitten te wachten.

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.34 uur

  85. Altijd als ik op het stembureau kom zitten daar 3 mensen, meestal (gemeenteraads)leden van verschillende politieke partijen. Zij doen precies hetzelfde als toen er nog met het potlood gestemd werd: controleren of je oproepkaart klopt. Het enige voordeel van de stemcomputer is dus het snellere tellen na sluitingstijd. Suggestie:laat deze mensen om het uur de stemmen tellen i.p.v. aan het eind van de dag.De uitslag kan dan ook heel snel na sluitingstijd bekend zijn. Als de medewerkers van verschillende partijen afkomstig zijn letten zij er heus wel goed op of er geen fraude gepleegd wordt.
    Bij het centraal tellen van de stembiljetten gebeurde dat op dezelfde manier, dat is dus net zo fraudegevoelig. Een stemcomputer is dan helemaal niet nodig.

    Reactie door simbro — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.53 uur

  86. @84 Drob

    Dit bonnetje/stem neem je na het stemmen mee naar huis. Dus je stemt gewoon nog op het stem bureau, de computer spuugt een bonnetje
    uit. Voor de rest heeft het bonnetje geen functie dan een geheugensteuntje en eventueel stembewijs mocht het stemmen net als in Belgie verplicht worden gesteld.

    Reactie door Zeno — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.19 uur

  87. In principe is het dus mogelijk dat er al jarenlang met die stemcomputers is geknoeid en uw stem naar b.v. de VVD is gegaan terwijl u SP stemde.

    Holy shit!

    Reactie door e.krul — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.29 uur

  88. Brainstormen over oplossingen is leuk.
    Maar voor nu is er maar één oplossing:

    POTLOOD

    Reactie door Hermie Kreeft — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.38 uur

  89. @Zeno

    Dat zou jij doen. En ik ook. Maar criminele figuren kunnen het gebruiken voor omkoping (opkopen van stemmen).

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.40 uur

  90. @87 e.krul – Jij hebt het begrepen!
    Bravo! Een 10 met een (rode) griffel!

    Reactie door Hermie Kreeft — vrijdag 6 oktober 2006 @ 2.16 uur

  91. Als maar 22% denkt dat het beter gaat voor hun, kun je het die 78% niet laten geloven dat die verkiezingen 4 jaar geleden eerlijk waren.

    Iedere weldenkende beurger zou het liefst zijn bonnetje van die computer nageteld zien, en om dat ook maar over te slaan kunnen we dus inderdaat het beste terug gaan naar die rode potlood!!

    En dan dacht ik ook nog aan de TNO zelf, hoe hoog zijn hun salarissen? Wie wil niet doorontwikkelen of stemmen doordrukken, om je zaak de subsidie toe te laten komen die deze regering zo op het oog heb!!!!

    “Leven de vooruitgang zal maar zeggen”!!!! Zo heb je als mens tegenwoordig ook alleen maar een stem als je via je http://www.computer, e-mails verstuur. Zovele die nog en nooit gaan mailen en wel stemrecht hebben.

    Reactie door Angela — vrijdag 6 oktober 2006 @ 2.30 uur

  92. wie stemt stemt toe

    Reactie door BERTJE — vrijdag 6 oktober 2006 @ 4.28 uur

  93. In de nieuwe groene spelling is appèl gewijzigd in appel…
    Dus nu kunnen we niet controleren hoe vaak CDA gestemd wordt ?

    Reactie door Gekke Gerrit — vrijdag 6 oktober 2006 @ 7.39 uur

  94. @88 Hermie Kreeft
    inderdaad! zoals ik al aan heb proberen te geven,is er te weinig tijd en zekerheid om de stemcomputers veilig te krijgen,maar nog genoeg tijd om de ouderwetse veilige potloden en stembiljetten nog even terug in te voeren.,voor de komende verkiezingen op 22/11/2006.

    Reactie door iew — vrijdag 6 oktober 2006 @ 8.52 uur

  95. Ik lees net dat onze buren ookal een prehistorische stemcomputer gebruikem die verre van betrouwbaar is. Je blijft je verbazen.

    Reactie door Ben — vrijdag 6 oktober 2006 @ 9.01 uur

  96. Men moet zich wel realiseren, dat als men fraude pleegt met stemcomputers, er veel meer op het spel staat dan alleen maar vernieuwde verkiezingen.
    Wij zijn ,“dat is ook al gezegd door onze regering “klagers ,zeurpieten,verwende zuurpruimen zuur.
    Nederland zal werkelijk op z’n kop staan als dit fijt uit zou komen.
    Zijn we de rellen vergeten toen Pim Fortuyn was vermoord,deze schok was groot ,maar niets vergeleken als men hiermee de democratie de laatste nekslag zou geven.

    Reactie door Ton de haas — vrijdag 6 oktober 2006 @ 9.29 uur

  97. Quote: “Nederland fraudeland”. Het dagelijkse nieuws staat bol van staaltjes van frauduleus handelen. Vaak reageren we met ” hoe is het in hemelsnaam mogelijk…”. Waarom zouden we dan uitsluiten dat de software van de Nedap stemcomputer zo is gemanipuleerd dat elke 2e of 3e stem op de SP aan de VVD wordt toegewezen.?!

    Reactie door william — vrijdag 6 oktober 2006 @ 9.51 uur

  98. @96 Ton de Haas

    Democratie is al niet meer in Nederland.
    We worden “geregeerd” door een minderheidskabinet gesteund door een stel opportunisten.
    Dat is geen democratie maar een gotspe.
    Het overgrote deel van de bevolking wilde bij de val van het kabinet nieuwe verkiezingen. Het staatshoofd besliste echter anders.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 6 oktober 2006 @ 9.58 uur

  99. Computers zijn per definitie onveilig als deze aangesloten zijn op het internet ! dit komt doordat de software zo lek is als een mandje : en dit komt voort uit de ontwikkeling van internet “het conceptontwerp was niet voorzien op hacken !

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.24 uur

  100. We moeten een referendum houden om te eisen hoe we willen kiezen.

    Maar we zijn weer slim.
    we laten alles versloffen en zeggen dan over een maand.
    nee dat is te laat,we doen het nu weer met stemcomputers.

    Zeg dan maar dag met je vrijheid.

    Reactie door sander — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.44 uur

  101. Naast de veiligheid is er natuurlijk een ander probleem : de gebruikersvriendelijkheid : zij deze computers wel eenvoudig te bedienen voor een mens met gemiddelde ontwikkeling ?
    Zo heeft bijvoorbeeld de NS ook ineens hun kaartautomaten van andere software voorzien . nu dat gaf mij ( met meer dan 16 jaar ervaring met computers ) toch wel een probleem . om snel te ondervinden wat nu de bedoeling was bij het kiezen van een reisbestemming ( en hoe is dit voor de buitenlandse reiziger ) !

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.49 uur

  102. @99 Fred
    juist! en waar denkt u dat de meest gewiekste hackers in dienst zijn…?!

    Reactie door iew — vrijdag 6 oktober 2006 @ 14.03 uur

  103. http://www.vrijheids.net/

    Daarom stemmen met potlood.

    Reactie door sander — vrijdag 6 oktober 2006 @ 18.39 uur

  104. @103 sander
    ja sander,daarom heb ik ook al ettelijke malen gewaarschuwd voor wat er in het boekje terrorismebestrijding stond [het foldertje] namelijk: “mensen in een uitzichtloze situatie kunnen sneller verradicaliseren”, dit is al weer zo’n voorschotje …

    uw link naar dat artikel bevestigd al weer het één en ander,de uitzichtloze situaties worden alweer gekweekt met het beleid van B3 en de nieuwe begroting,dus reden temeer om veilig te moeten stemmen deze keer! terug naar het potlood en wel DIRECT!

    Reactie door iew — vrijdag 6 oktober 2006 @ 20.49 uur

  105. Eigenlijk is het heel simpel:

    Wie garandeert mij dat de stem die ik uitbreng ook als zodanig wordt geteld.

    Op het moment dat het geheel in een black box verdwijnt kan ik het als burger nooit meer controleren, wie zegt mij dat het feit dat ik op 2 knopjes druk ook betekend dat ik datgene gestemd heb waartoe ik de intentie had. Het fenomeen hertellingen hebben ook geen zin want als daar iets anders uit zou komen dan wat er oorspronkelijk uit de computer kwam hebben we helemaal de poppen aan het dansen.

    Ik kan volgens mij 4 keer bezwaar maken, waarvan 3 keer zonder al te ver moeten reizen. Gaan we maar eens doen!

    Reactie door Rene — zaterdag 7 oktober 2006 @ 1.01 uur

  106. Democratie is voor mij al lang een lachertje (hoewel ik steeds harder ga huilen), dus bid ik maar, en vraag dan of ik hoop en moed mag houden. Verder hoop ik dat God zijn stem niet zal vergeten as 22 november.

    Reactie door Angela — zaterdag 7 oktober 2006 @ 4.42 uur

  107. volgens de heer nicolai zijn de machines nu veilig en worden ze verzegeld….
    okay, nu kun je niet in de stem computer komen…. maar, hoe zit het met het versturen van de gegevens naar de centrale computer?????
    de tellingen moeten bij elkaar komen, of niet?
    dat is dus gewoon te hacken.
    iedere beveiliging is te omzeilen, doe mij maar potlood en papier.

    Reactie door rutger — zaterdag 7 oktober 2006 @ 9.38 uur

  108. Voor alle mensen die bang zijn dat hun kiezerspas kwijt zou raken in de post. Je kunt hem zelf bij het gemeentehuis ophalen! Wel net zo veilig!

    En ik weet dat het een eind rijden is naar de gemeentes die nog met potlood stemmen, maar je moet iets over hebben om zeker te weten dat je stem ‘veilig’ is toch?! Maar zoals Chaki ookal zei willen ze via http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl touren naar die gemeentes. Bovendien kun je carpoolen met mensen uit je omgeving.

    En tot slot blijf onthouden:
    NIET STEMMEN IS EEN STEM OP DE TEGENPARTIJ!
    Dus als we willen dat het CDA en de VVD weer aan de macht komen moeten we lekker thuis blijven.

    Reactie door Marloes — zaterdag 7 oktober 2006 @ 22.36 uur

  109. ik heb nog een leuk stukje gevonden op de site van het ministerie van binnenlandse zaken…..

    Na het einde van de stemming om 21.00 uur, worden door de leden van het stembureau de in het stemlokaal uitgebrachte stemmen geteld. Deze telling vind in het openbaar plaats. De kiezers hebben het recht om tijdens de zitting van het stembureau bezwaren te maken. Het stembureau neemt de bezwaren op in het proces-verbaal dat het van de zitting opmaakt. Op de avond van de stemming berekent het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) de niet-officiële uitslag op grond van de gegevens die het rechtstreeks van alle gemeenten ontvangt.

    Het centraal stembureau (de Kiesraad) stelt uiteindelijk de uitslag van de landelijke verkiezingen vast. Bij Provinciale Statenverkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen stelt het centrale stembureau in de provinciehoofdstad of gemeente de verkiezingsuitslag vast. De bekendmaking ervan vindt in het openbaar plaats.

    je hebt dus het recht bij de openbare telling te zijn en bezwaar te maken….
    hoe controleer ik een computer????

    frappant is dat de uiteindelijke telling en vaststelling bij de kiesraad, de bekendmaking alleen openbaar is.

    voor het hele verhaal:
    http://www.minbzk.nl/grondwet_en/kiesrecht/hoe_werkt_ons

    Reactie door rutger — zondag 8 oktober 2006 @ 23.43 uur