Praktische hulp

Alle 7700 huishoudens in Breda die moeten rondkomen van een minimuminkomen krijgen van de gemeente voor 50 euro spaarlampen. De gemeente doet dit als compensatie voor de gestegen energielasten. Breda claimt de eerste gemeente te zijn die dit op deze grote schaal doet.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 05 oktober 2006 :: 15.00 uur

101 Comments

101 reacties

  1. Heel goed van Breda! Maar ik woon in Amsterdam, en ik gebruik allang spaarlampen (scheelt echt heel veel).
    Iets ter navolging voor meer gemeentes?

    Reactie door Marjolein — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.29 uur

  2. De gemeente Dordt weigert en vind het niet noodzakelijk om aan de minima van de stad een setje spaarlampen te verstrekken…

    Reactie door Bung Phe — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.40 uur

  3. mooi werk,
    In Geertruidenberg kun je het vergoed krijgen maar dan moet je het zelf wel allemaal voorschieten..en dat kan van mijn imkomen niet…het loopt algauw tot 2 maanden toe dat het geld terug staat op je bankrekening….

    Reactie door Irena — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.44 uur

  4. Ook wij kregen vorig jaar op aanvraag een energiepakket, ook werd er gekeken wat er aan de huisjes kan gebeuren om het energie verbruik terug tedringen.

    Blijkt verrekt weinig te zijn om zelf te bezuinigen, daar we zelf al jaren met spaarlampen bezig waren.

    Verer geen dubbele bgazing en de verhuurder is ook niet bereidt dat te doen.

    Onze oude huisje ( 1667) hebben natuurlijke ventilatie bij deuren en ramen.

    De verouderde ketel van meer dan 17 jaar oud, is niet energiezuinig en daardoor verstoken wij ook meer.

    Helaas ondanks het pakket scoten ij er verrekt weinig mee op, ook al omdat de energiekosten als overtreffende trap weer over de luttele bezuinigingskosten heen komt.

    De meeste mensen met weinig geld zijn al energiezuinig, ook de mensen die chronisch ziek zijn doen hun kachel lager en later aan.

    Men kan wel denken dat het bij de mensen zelf ligt, maar doe iets aan die absurde hoge energiekosten, die de bedrijven heffen terwijl ze super winsten draaien.

    Reactie door e.krul — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.54 uur

  5. sorry voor de verschrijfingen, mijn handen en vingers werken niet hellemaal optimaal de laatste tijd.

    Reactie door e.krul — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.56 uur

  6. Ha ha, mensen met schuld of iets te dure hypotheek krijgen als ze geluk hebben een doekje voor het bloeden en de banken die hun geld beheerd laten de lampen lekker branden want dat doet het leuk samen met de reclame.

    Reactie door Rob van der Zon — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.57 uur

  7. Goh… Dat is dan een van de weinige goede dingen die er in Breda gebeuren…. Ik kan het weten, woon er zelf in. Dit tegen wil en dank, maar gemeentelijke herindelingen hou je niet tegen, blijkbaar….

    Reactie door Jack Reinieren — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.13 uur

  8. Dat is een goed plan van Breda! Het zou nog mooier zijn als we met z’n allen in Nederland op LED-verlichting zouden overstappen en voor de doorontwikkeling hiervan een nieuwe, werkgelegenheids creeerende industrie zouden opstarten.

    Reactie door J3roen — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.34 uur

  9. Jeroen,

    die LED verlichting gaat toch met stappen vooruit.
    Ik heb al gehoord van LED projectors en LED PARS (PARS is discotheek verlichting).

    Ik heb ledlampen bovend de tafel (IPV halogeen). Maar het licht is toch erg mager. HEt zijn de eerste series die uitkwamen. Daarbij is de witte kleur niet echt wit, maar meer blauwachtig.

    Reactie door alexander — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.41 uur

  10. sorry

    PARS moet PARREN zijn

    Reactie door alexander — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.41 uur

  11. Volgens mij zet dat weinig zoden aan de dijk.
    Verwarming is een veel belangrijker post.
    Laat veel daglicht binnen en gebruik alleen daar licht waar het nodig is.
    Verder goed isoleren en tocht weren zou ik zeggen. Wisten jullie dat spaarlampen, na gebruik, chemisch afval zijn?

    Reactie door Nico de Vries — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.41 uur

  12. Mensen let op met bezuinigen op je energie, als de energiebedrijven te weinig geld binnen krijgen dan gaat de prijs omhoog omdat er deze energiebedrijven anders niet kunnen investeren.
    Dit is in het verleden al ettelijke malen gebeurd en puur omdat wij als eindgebruiker/consument ons bewust zijn van besparen op energie het zij op gas of op electra.

    Ik vraag mij af wie verne#kt wie.

    Reactie door Pool — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.52 uur

  13. Zelf gebruik ik zacht-witte LED lampen, die zijn minder dan 2 watt.
    Ook de ooit dure spaarlampen (11 watt toch ook nog) zijn nu dus deels weggegooid geld kwa investering.
    Ik heb nu weer geld in de economie moeten stoppen, omdat de energieprijzen stegen. De LED lampen zijn namelijk niet goedkoop in aanschaf.

    Reactie door barend g — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.58 uur

  14. Die spaarlampen is centen werk.
    Ze bedoelen 6000 uren dat je er 5 jaar mee kan doen.

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.01 uur

  15. Even tussendoor,
    Ik weet ook een praktische hulp maar dan voor de hele samenleving.
    Op de site van Netwerk staat een oproep onder de titel
    Het programma van het volk.
    Onderaan staat:

    “Stuur uw suggestie
    Woensdag 11 oktober wordt de eerste aflevering uitgezonden. Het thema is dan: “Hoe herstellen we het vertrouwen in de samenleving?” Heeft u een antwoord op deze vraag? Stuur dan een e-mail naar netwerk

    Misschien ook een suggestie?

    Reactie door Ingeborg vv — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.10 uur

  16. Misschien zitten deze huishoudens helemaal niet te wachten op deze vorm van ‘liefdadigheid’, laat de gemeente hen dan het bedrag van de te verwachten besparing van ca. 500 euro geven.

    Reactie door Edward — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.18 uur

  17. Geef ze kaarsen of met olie gevulde lampjes dat heeft effect en een stuk gezelliger.
    Allemaal een gratis houtkachel en gratis hout dan ben ik als hakker ook weer flink bezig.
    Hakker krijgt het idee dat mensen blij worden gemaakt met een afgewaaid takje.
    Ben benieuwd welke wethouder daar weer lampen contacten heeft.
    De spaarlampen raken ze bijna niet meer kwijt ze gooien je er dood mee.
    Tevens passen die ondingen in bijna geen lamp.
    Het zullen wel overgebleven knotsen van lampen zijn voor een habbekrats verkregen.
    Moeten de mensen weer andere lampen kopen zijn ze nog duur uit.

    Reactie door De Hakker — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.26 uur

  18. Ik begrijp die berekening niet van 400 tot 560 Euro.
    Volkomen onduidelijk en volstrekt uit de lucht gegrepen.

    Reactie door Jofel — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.35 uur

  19. De Olie prijzen dalen de daaraan gekoppelde aardgas/energie prijs zou dus ook moeten dalen.
    Ik heb er nog steeds niets van gemerkt
    jullie wel?

    Reactie door che — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.41 uur

  20. lekkere gemeeente dat breda .naast het voedselpakket,krijg je een lampen pakket daarna een
    dekenpakket
    kledingpakket
    zorgpakket
    de gemeente breda word wel erg veel veren in de reet gestoken .als dit setje lampen het zoet is na 3 jaar zuur hoop ik dat er op 22 november een LICHTJE! gaat branden bij de minima in breda.

    Reactie door h.verbeek — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.47 uur

  21. Ik heb zoveel mogelijk spaarlampen in mijn huis. Doe het voornamelijk voor mijn gemoedsrust want je legt er alleen maar geld op toe. Ze kosten een vermogen maar gaan bij lange na niet zo lang mee als je beloofd word. En daar zou je het “terugverdienen” uit moeten halen.
    Laatst haalde ik er een paar van een zo klein mogelijk type, 8,50 euro per stuk oftewel in echt geld is dat bijna 20 gulden.

    Reactie door twijfelaar — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.20 uur

  22. Ik had een 600 watt lamp die ik een 8 maanden lang 12 uur liet branden 350,00 euro bijbetalen aan oxxio.
    Een normale lamp is 40 tot 60 watt.
    waarvan er hoogstens 2 daarvan s’winters meer als 6 uur zal branden.
    Belgisch rekenen.

    Trouwens net op de radio.
    Pvda en CU bedachten het plan om schoolboeken gratis te geven.
    Plan afgekeurd of word nog bekeken.
    Hoorde het laatste niet.

    Reactie door sander — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.24 uur

  23. Er wordt zeker bespaarlamp bedoeld, nooit een lamp zien sparen, mensen hebben meer aan echte hulp. Welke willie wortel verdiend hier nu weer aan.

    Reactie door schoenmaker — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.59 uur

  24. Lol @ schoenmaker,
    Een spaarlamp is net zoiets als ‘zit die stoel lekker’ :lol:

    Reactie door Redstar — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.09 uur

  25. Men zit nog met een lading van die monsters van lampen die nergens in passen.
    Want 14 lampen voor 50 euro is 3,50 euro per stuk wil je een normale kleine hebben die overal in past dan ben je zo 8 Euro of meer kwijt.
    Maar goed ik neem aan dat men er van uit gaat dat deze mensen alleen maar een fitting in de kamer hebben hangen en geen mooie lamp.
    Met dimmers dus ook een besparing zijn ze al zo niet te gebruiken.

    Reactie door Jofel — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.12 uur

  26. Mij lijkt het ook een doekje voor het bloeden. Met zulke actie’s gaat er bij mij altijd een (spaar)lampje branden, van achterdocht.
    Wie zit daar achter?
    Zou het niet veel beter zijn om op duurzame energie over te gaan?

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.37 uur

  27. Ik hoop wel dat Gloria in Breda woont dan zijn haar zware tijden nu wel voorbij en kan zij gaan feestvieren.

    Reactie door De Hakker — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.33 uur

  28. Het spaart veel geld uit en is beter voor het milieu, een goede actie. Wat wel heel vervelend is: het licht van spaarlampen is verschrikkelijk ongezellig blauwwit licht. Wel goed om een kantoor mee te verlichten of een schuur, maar niet om als schemerlampje in de huiskamer te gebruiken. En laat ik nu het meest in de huiskamer zitten als het donker is ! Tussen de schemerlampjes die allemaal gewone gloeilampen (‘flame’) hebben van ca 25 Watt.
    Het wachten is op een spaarlamp met een heel laag vermogen en sfeerlicht, dus speciaal voor schemerlampen. Philips doe er watt aan ! De bijstandstrekkers moeten het zolang met koud ongezellig licht doen, als ze gebruik maken van het aanbod van de gemeente.

    Reactie door simbro — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.40 uur

  29. Nog een bespaartip:
    - zet als je een combiketel hebt de warmwatervoorziening op minimale stand(let op minimaal 62 oC)de meeste staan op +/- 80 oC afgesteld.

    Reactie door Tom — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.58 uur

  30. moeten toezenden voor de 15 euro administartie/incassokosten die energie-bedrijven opleggen na 2 betalings-herinneringen, omdat de Ze zouden alle mensen een spaarlamp moeten toezenden voor de 15 euro administartie/incassokosten die energie-bedrijven opleggen na 2 betalings-herinneringen, omdat de werkelijke administratie kosten in geen verhouding staan met de werkelijke administratiekosten tengevolge van de “priratization” en “economies of scale” van de publieke sector.

    Veel mensen die niet rood mogen staan moeten kiezen uit:

    1. Welke rekening op tijd te betalen

    of 2. Een week alleen brood eten

    of 3. Trein kaartje kopen om een demonstratie kracht bij te zetten

    De automatische verhoging na verstuurde herinneringen is zelfs zo absurd, dat ze bij uitblijvende betaling zelfs extra 15 euro opleggen voor de administratiekosten van een herrinneringen. Makkelijk geld verdienen.

    Stel 80 euro achterstand met betaling.
    na 2 herinnering, + 15 euro, saldo 95 euro
    na 3 herinneringen, + 15 euro, saldo 110 euro
    na 4 herinneringen, + 15 euro, saaldo 135 euro
    Deurwaarder dagvaarding+ salaris + 200 euro, saldo 335

    Super-rendementen, ten koste van de zwakkere !!
    Met geld maakt je geld, met schulden maak je veel meer geld.werkelijke administratie kosten in geen verhouding staan met de werkelijke administratiekosten tengevolge van de “priratization” en “economies of scale” van de publieke sector.

    Veel mensen die niet rood mogen staan moeten kiezen uit:

    1. Welke rekening op tijd te betalen

    of 2. Een week alleen brood eten

    of 3. Trein kaartje kopen om een demonstratie kracht bij te zetten

    De automatische verhoging na verstuurde herinneringen is zelfs zo absurd, dat ze bij uitblijvende betaling zelfs extra 15 euro opleggen voor de administratiekosten van een herrinneringen. Makkelijk geld verdienen.

    Stel 80 euro achterstand met betaling.
    na 2 herinnering, + 15 euro, saldo 95 euro
    na 3 herinneringen, + 15 euro, saldo 110 euro
    na 4 herinneringen, + 15 euro, saaldo 135 euro
    Deurwaarder dagvaarding+ salaris + 200 euro, saldo 335

    Super-rendementen, ten koste van de zwakkere !!
    Met geld maakt je geld, met schulden maak je veel meer geld.spaarlamp moeten toezenden voor 15 euro administartiekosten die energie-bedrijven opleggen na 2 betalings-herinneringen, omdat de werkelijke administratie kosten in geen verhouding staan met de werkelijke administratiekosten tengevolge van de “priratization” en “economies of scale” van de publieke sector.

    Veel mensen die niet rood mogen staan moeten kiezen uit:

    1. Welke rekening op tijd te betalen

    of 2. Een week alleen brood eten

    of 3. Trein kaartje kopen om een demonstratie kracht bij te zetten

    De automatische verhoging na verstuurde herinneringen is zelfs zo absurd, dat ze bij uitblijvende betaling zelfs extra 15 euro opleggen voor de administratiekosten van een herrinneringen. Makkelijk geld verdienen.

    Stel 80 euro achterstand met betaling.
    na 2 herinnering, + 15 euro, saldo 95 euro
    na 3 herinneringen, + 15 euro, saldo 110 euro
    na 4 herinneringen, + 15 euro, saaldo 135 euro
    Deurwaarder dagvaarding+ salaris + 200 euro, saldo 335

    Super-rendementen, ten koste van de zwakkere !!
    Met geld maakt je geld, met schulden maak je veel meer geld.

    Reactie door Zeno — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.06 uur

  31. @27 De Hakker

    Nee Hakker, als Haagse met veel strandervaring ben ik via Brabant uitgekomen in het Noorden. In een rechtse gemeente en geen SP in de gemeenteraad. (Pas nu heeft de PvdA hier flink wonnen.)
    Niets wordt hier ruiterlijk aangeboden, maar overal moet om gebedeld worden. En daar ben ik niet goed in.

    Vandaag sloeg ik op tilt! Van de gemeente valt er een brief in de bus voor ons uitkeringsgerechtigden! (@28 Simbro:svp geen bijstandstrekkers!)
    Daarbij een folder met” Rondkomen met uw inkomen”. Wat staat daar? Lees mee:

    “In deze cursus leert u zich beter bewust te worden van uw inkomsten en uitgaven. Hierdoor kunt u deze beter onder controle houden. Uiteindelijk houdt u misschien iedere maand een beetje geld over, zodat u iets extra’s kunt doen voor uzelf en uw kinderen.”

    Zijn ze helemaal achterlijk geworden?
    Het enige om beter rond te komen =
    VERHOGEN DIE UITKERING!
    Waar valt nog op te bezuinigen? Zoals Pool al schetste in de Ruttetaal: weg telefoon, weg internet, en niet de verwarming op 19 maar op 16 graden in de winter.

    Ik word hier deemoedig van en ik heb zin om een paar stenen door de ramen van het zojuist prachtige verbouwde gemeentehuis te gooien.
    Ik begin maar aan een eenpersoonsrevolutie!
    Want anders gebeurt er niets in dit land.
    Jullie zien het vanzelf wel als ik hier niet meer schrijf… dan weten jullie waar ik ben. In de vrouwengevangenis.

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.34 uur

  32. De hoge energieprijs is niet alleen de schuld van de energiebedrijven.
    Op elektriciteit zit 47% belasting, op gas 38%. Met een forse verlaging van de energiebelasting zouden de minima financieel veel beter af zijn dan met die gratis spaarlampen.

    Reactie door Peter-John — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.34 uur

  33. Wat raar.
    http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/binnenland/article983921.ece

    Reactie door Jofel — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.41 uur

  34. @29 Tom

    Ik heb gehoord dat ze die combiketel niet voor niets op 80oC zetten. Heeft met die bacterie te maken en daarom moet het heel heet zijn. Klopt dit dan niet?

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.43 uur

  35. 1 Een gloeilamp geeft warmer licht en in de koude maandag is een beetje extra warmte geen volledig verlies al is gaswarmte ongeveer 3x zo goedkoop als elektrische.
    2 Volgens mij betaal je bij het nuon veel meer als je betalingsachterstand oploopt.
    3 En Tom: is 62 graden nog veilig voor de veteranenziekte?

    Reactie door Nico de Vries — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.47 uur

  36. @33
    Inderdaad raar de conclusie van MarketResponse wordt niet gedeeld door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

    Reactie door Peter-John — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.48 uur

  37. @31

    Deemoedig moet zijn: weemoedig!

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.49 uur

  38. @34
    62 graden is voldoende om legionella te voorkomen.

    Reactie door Peter-John — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.52 uur

  39. @31
    Troost je.
    Bij jullie komen ook nog wel gouden tijden met spaarlampen.
    Als er een gemeente over de brug is komen er meer.
    Wat je ook kan doen is gewoon op gemeenthuis naar de wc en daar de lamp er uit draaien mochten ze niet over de brug komen.

    Reactie door De Hakker — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.01 uur

  40. even voor de inspiratie:
    Parren eveneens en eerder pars genoemd worden gebruikt in theater belichting!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.03 uur

  41. - U krijgt een setje van 3 spaarlampen, om toch nog wat licht te hebben tijdens de winteravond!!
    - Bij U in de buurt komt óók een voedselbank!!
    - Wij bieden U een folder aan met tips, om zuiniger te zijn (en als u wilt een cursusje dunschillen en wintertenen behandelen)!!
    - Bij de dak-en thuislozenzorg worden gratis kartonnen woondozen verstrekt!!
    - U ziet, we lopen over van liefdadigheid!!
    - We zijn trots op Nederland!!
    - De looneisen, 2½%, van de vakbeweging zijn echt onverantwoord hoog!!
    - We moeten de grenzen met Roemenië en Bulgarijë snel, over 3 maanden, openzetten (minimumloon resp. 90 en 83 euro bruto per maand, lekker goedkoop)!!
    - asielzoekers eruit, illegale arbeiders erin!!
    - We hebben geen enkele mogelijkheid, de 18 miljard euro (!!!!) witgewassen zwartgeld per jaar aan te pakken!!
    - De superwinsten van het bedrijfsleven moeten geheel en al ten gunste komen van de managers, de directies en de aandeelhouders!!
    - Niet zo zeuren, burgertjes!!

    Het wordt steeds zoeter in Nederland, we zijn nu bijna op het niveau van het jaar 1900, op naar de Gouden Eeuw en de VOC-mentaliteit!

    Hoogachtend, de Bende van Balkenende.

    Reactie door olav ten broek — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.14 uur

  42. Ik vind deze actie goed maar verder van ondergeschikt belang aangaande de grote zorg problemen in onze samenleving,waronder milieu en kosten energie.
    Het bericht van Pool had ik nog niet eens over nagedacht, zou best waar kunnen zijn.
    Laat je inspireren, ga voor je poassie en belangstelling wat het ook moge zijn.
    Pool, word een luis in de pels van de energie bedrijven! Je kan het!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.18 uur

  43. Allemaal waar Olav!
    Alleen dat “Hoogachtend???” daar zet ik zoals je ziet vraagtekens bij.

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.19 uur

  44. Gloria, als jij in de gevangenis kom zal ik je een leptopje brengen, want je moet blijven schrijven op dit log.

    Maar zo’n vaart zal het niet lopen toch? voor een steen gooien, nee hooguit een berisping en schadevergoeding.

    Maar in begrijp je frustratie hoor.

    Reactie door carla — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.22 uur

  45. in moet ik zijn in 41

    Reactie door carla — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.23 uur

  46. @ wattenstaafie

    “Hoogachtend” moet zijn: “Ik ben zo verschrikkelijk trots op Nederland!”

    En daar zet ik nou weer vraagtekens bij…

    Reactie door olav ten broek — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.35 uur

  47. Mensen met een bijstandsuitkering moeten wel uitkijken dat de energie nota niet te laag gaat worden, dan worden ze namelijk vervolgd voor bijstandsfraude omdat de nota wijst op zogenaamde ‘praktische leegstand van de woning’….M.a.w.: U woonde niet in het door u opgegeven hoofdverblijf. Blijf vooral rond het Nibud gemiddelde zitten met je verbruik, ga vooral niet zuinig doen, anders ben je de lul. Alleen ehh, dat Nibud gemiddelde is niet te betalen voor iemand met een bijstandsuitkering, en al helemaal niet door bijstands-gezinnen met kinderen……dat blijkt weer uit een onderzoek van de Sociale Alliantie. Dus tja ehh, zie maar hoe je het oplost….

    Reactie door Kloteland.. — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.36 uur

  48. @29
    Tom
    Nog een bespaar tip.
    Poep naast de pot dan hoef je hem niet door te trekken.

    Reactie door De Hakker — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.37 uur

  49. Waar mensen hun geld mee verdienen…
    De ambtenaren van de sociale dienst noemen zich nu KLANTMANAGERS.
    Zij hebben de tijd om dit te bedenken. Zeggen dat het moeilijk is voor ons om rond te komen en gaan bedenken hoe je dat wel kunt van 40/50 euro per week…

    Het energiebedrijf komt langs. Zo’n man verdient zijn geld aan: hoe besparen op energie?
    Wat was zijn antwoord nadat hij hoorde dat ik verrek van de kou ‘swinters, zonder thermopane en de thermostaat de hele dag op 17o en ‘s avonds op 19o…
    Doet u wat extra warme kleren aan en van de 2 lampjes ‘s avonds er een uit doen.
    Nou, is dit geen intelligente job? Alles mag werk heten, behalve het mijne.

    Reactie door Gloria — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.47 uur

  50. Misschien ben ik wat in een cynische bui, vandaag (en gisteren en eergisteren en morgen en overmorgen), maar hoe meer energie we besparen, hoe duurder die lijkt te worden. Dat is niet volgens marktprincipes, want hoe meer energie er wordt bespaard, hoe minder schaars het wordt. En hoe minder schaars, hoe meer overvloed. Hoe meer overvloed, hoe goedkoper. En dan ben ik er volgens mij zo’n beetje. (Alles bij gelijkblijvende vraag, natuurlijk, maar waarom zou die ineens drastisch toenemen?)

    Echter, energiedirecteurmannetjes strijken steeds aardig wat meer duiten op. Daarmee komen “spaar”-lampen voor mij wel in een raar licht te staan.

    Reactie door Wilbert — donderdag 5 oktober 2006 @ 23.55 uur

  51. @50 Wilbert

    Ja, daar heb je gelijk in.
    Jaarlijks stijgen de kosten en jaarlijks bespaar ik zoveel mogelijk op energie.
    Nog nooit heb ik het zo koud gehad als de afgelopen jaren. Iedere keer moet het voorschotbedrag verhoogd worden.
    Mijn maandbedrag is nu 170 euro. Dat is dus zo’n 400 GULDEN! Is dit niet krankzinnig?
    Alle kosten worden bij de burger gelegd en de energiebelastingen worden hoger en hoger.
    Inderdaad lijkt het erop: hoe meer besparen, hoe hoger de energiekosten.
    En iedereen betaalt maar…
    Indien niet? Afluiten die handel!
    Alles is macht. En wij? De machtelozen!

    Reactie door Gloria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.07 uur

  52. Zullen we ze dan maar VOC Spaarlampen noemen?! Vins ik wel een goeie naam!

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.26 uur

  53. De gemeente heeft het licht gezien en deelt spaarlampen uit? Klinkt mij in de oren als “Laten we de sukkels, het plebs, de grauwe massa een koekje geven vam eigen deeg” De bevolking betaald het namelijk zelf.

    Reactie door Teun — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.30 uur

  54. Mjn geliefde burgers.

    Ik bied U graag een spaarlamp aan omdat u heeft begrepen dat het zo goed gaat met Nederland.Wij hebben weer betekenis in het buitenland, wij namen en nemen deel deel aan Irak hetgeen van internationaal belang was en vechten nu ook Uruzuzgan. Daarbij mag u niet vergeten: Blijf dicht bij het VOC kaarsje dat s’ávonds warm hield. Het is een beproefd middel gebleken, daarom verstrekken wij de innovatieve spaarlamp.
    Zodat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over waar het nu eignelijk over gaat.
    Mocht u zich niet deze winter toch zo warm voelen kunnen wij daar als regering aan doen.

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.45 uur

  55. En mocht u het toch nog een beetje koud hebben, vergeet niet dat het om uw bestwil dat wij deze maatregelen hebben getroffen. Er vallen dagelijhs honderden burgerslachtoffers elders vanwegen uw belang. Zij hebben het heel veel kouder, dood is erg koud toch, dus niet zeuren he om een beetje kou.

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.57 uur

  56. Een gloeilamp geeft warmer licht en in de koude maanden is een beetje extra warmte geen verlies al is gaswarmte ongeveer 3x zo goedkoop als elektrische.

    Volgens mij betaal je bij het nuon veel meer als je betalingsachterstand oploopt.

    Reactie door Nico — vrijdag 6 oktober 2006 @ 7.37 uur

  57. Ik ben benieuwd welke gemeente het eerst
    Spaars-proei-douche-koppen weggeeft deze zijn ook zeer nuttig!!!!

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 10.49 uur

  58. Herstel @ 37
    Ik vond het zelf wel een leuk woord maar het moet zijn spaar-sproei-douche-koppen.

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 10.52 uur

  59. Volgens mij spaar je met spaar-sproei-douche-koppen ook nog zeep en handoeken uit.
    @58 moet @37, @57 zijn.

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 10.57 uur

  60. @4 e. krul

    Dat de meeste mensen met een (te) krap budget wel automatisch energie zuinig zijn is niet mijn ondervinding.
    Ik zit midden tussen mensen in die situatie en probeer voorlichting te geven over de juiste behandeling van b.v. de CV ketel om daar zo veel mogelijk rendement uit te halen, jawel de meeste ketels, ook oude, hebben redelijke mogelijkheden om zo zuinig mogelijk te stoken, men neemt het voor kennisgeving aan en gaat door met on efficiënt stoken. Ik kom zelfs vaak tegen dat men de temperatuur regelmatig regelt door deuren en ramen te openen en te sluiten.
    Ik weet niet of dat onkunde is, maar na mijn voorlichting zijn er uiteindelijk maar weinigen die volharden in het opvolgen van adviezen in deze. In contrast daarmee staan mensen met een inkomen vanaf boven het minimum loon, daar slaan de adviezen nu juist wel aan. Waarom dat zo is? Ik heb geen idee, dat dat erg jammer is is duidelijk.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.03 uur

  61. @60
    Roel weet je zeker dat jou spaarlampje nog brandt.

    Reactie door Jofel — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.16 uur

  62. krijgen de zwakkere dadelijk ook nog hun uitkering in de vorm van BH’s ? zoals in de voormalige Oostbloklanden !

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.19 uur

  63. @48
    De beter bemiddelden, met idealen, kunnen zich een zogenaamd droogtoilet aanschaffen, vanaf €300 zelf installaren, geen water aansluiting nodig wel een( kleine) afvoer.
    Betreffend toilet gebruikt geen water de urine wordt separaat afgevoerd naar het riool, eventueel via de afvoer van een fonteintje.

    Nu zullen velen denken dat gaat stinken en dat is dus een misvatting, een leverancier “De twaalfambachten” noemt zijn toilet dan ook “Nonolet” wat zoveel betekend als “geen stank”, in Scandinavie worden deze toiletten al decennia lang toegepast in afgelegen gebieden maar vaak ook gewoon in de stad.

    Het principe is gebaseerd op compostering. Urine vertraagd het composteringsproces van faecaliën en daardoor ging het “huuske” “de emmer” vroeger vreselijk stinken. Deze toiletten zijn zo geconstrueerd dat de urine rechtstreeks naar het riool wordt afgevoerd en de faecaliën middels goede toevoer van zuurstof, zit in het gebruikte toiletpapier, aëroob bacteriën de kans geeft het over te nemen van de anaëroob darmbacteriën die stank veroorzaken. De faecaliën blijven dus in het toilet en composteren daar, na verloop van tijd kan deze compost uit het toilet gehaald worden en toegevoegd worden aan de eigen composthoop of mee gegeven met het GFT afval.

    Opvallend is dat men nu in Sneek een duur project heeft opgeleverd met woningen die via een vacuuminstallatie met weinig water, maar dus nog steeds water, het mengsel faecaliën urine afvoert naar een vergistinginstallatie door wordt uit dit mengsel methaan terug gewonnen en daarmee kan een deel van de energie voorziening van het complex dat gebruikt moet worden voor deze installatie (20%)worden terug gewonnen. Kortom men bespaart energie en water op de afvoer van mensens noodzakelijke spui activiteiten, maar men heeft zich kennelijk nooit goed georiënteerd en verspild dus onnodig nog steeds energie en men heeft onnodig veel geïnvesteerd en daar is men dan nog trots op ook.

    Maar de on-bemiddelden hebben dus niets aan dit geschrijf, die kunnen zich geen Nonolet of een overeenkomstig product permitteren.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.29 uur

  64. @61 Jofel.
    ?
    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.31 uur

  65. een gloeilamp zet ook een deel elektrische energie om in warmte ! ( hahahahah )
    Wat een onzin van die ambtenaren .
    Zou beter zijn een grootcontract af te sluiten met energiebedrijven , zodanig dat mensen met een uitkering minder energiekosten hoeven te betalen ( net zoals voor de zorgpremie )

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.38 uur

  66. Zo zie je maar , door de marktwerking moet de overheden weer gaan compenseren : vroeger was een energielevering in handen van de gemeentes en viel direct alles te regelen : nu zijn het nietsonzienende energiebedrijven , geleid door supergeile managers , nu klaarkomen na het verzenden van aanmaningen , waarop weer opnieuw verdiend kan worden !

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.43 uur

  67. Roelf

    Ook Gonda is tenzeerste voor het millieu,
    maar ik zou zeggen besparen moet wel efficient en menselijk zijn.
    Onder-andere verwarming elk halfjaar een graadje lager zodat je met de handschoenen en winterjas aan door het huis loopt en de bejaarden ingepakt in dekens in de stoel zitten. waar ben je dan in gods-naam mee bezig. De rekening komt weer terecht bij de zorgverzekering.
    Of dacht jij niet Roelf.
    En dan die bovengenoemde Spaar-sproei-douche-koppen, ook zo iets waar je de rug en/of borst bij droog houdt. Het verschil
    bestaat hier in, bij Spaar-sproei-douche-koppen sta je een half uur onder de douche, en gewone Douchekop 10 minuten voor je opgefrist bent.
    En dan Roelf je stelling : Dat mensen boven het minimumloon wel beter zouden besparen….
    Gonda kent toevallig douches (van mensen boven het minimumloon) zo groot als een kamer waar alles wat normaal recht is daar rond is met meer dan 50 bogen in verschillende groottes en soorten met ook meer dan 50 sproeikoppen vast in het tegelwerk van boven van onderen van opzij, zogezegd van alle kanten. Roelf misschien zul je nu zeggen dat zijn uitzonderingen. Dan zeg ik Roelf gebruik je verstand om een enkel geval hele groepen mensen naar beneden te halen om alle goeien nog iets meer te laten verrekken van de kou.

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.50 uur

  68. Beste mensen,

    In @29 Tom wordt er een heel goeie besparingregel voorgesteld.
    Om de legionella-bacterie tegen te gaan moet het water op minstens 60 graden zijn in de boiler.
    Dus als de temperatuur nu eens op 62 á 65 graden wordt gezet, levert dit allicht de komende winter wat op en is géén gevaar voor de volksgezondheid.
    Ieder beetje is meegenomen toch?

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.03 uur

  69. @64 Goh Gonda wat ben jij kwaadaardig zeg ;-)
    Ik beweer helemaal niet dat alle minder bedeelden geen instelling hebben hoe te besparen. Ik beweer dat dat in mijn omgeving, waarik geheel vrijwillig en geheel in mijn eigen tijd probeer mensen tot een zuiniger energie gedrag te brengen om: reden 1 hun wat meer ruimte te kunnen verschaffen in hun budget en jawel 2 om de belasting van het milieu naar beneden te brengen, helaas de meeste mensen inde korste keren terug vallen in versplillende gedrag. Fijn dat dat in jouw omgeving niet zo is en laten we hopen dat dat verder voor heel Nederland geldt.

    Dan de spaardouchekop, voor mij is duidelijk dat je zo’n ding nog nooit hebt gezien engebruikt. Het comfort is niet minder dan bij welke andere douchekop ook, of je moet van massage houden, maar het waterverbruik en het daaraan gekoppelde gasverbruik, of bij een electriche boiler elektriciteits verbruik, is aanmerkelijk lager. Wellicht Gonda ben jii ook zo’n mens die wat moeite heeft met energie zuinig “willen” zijn?

    En jawel Gonda kom jij toevallig, door welke oorzaak dan ook, toevallig bij veel iets beter gesitueerden die de boel niet voor elkaar hebben, maar “lieve” Gonda weten deze mensen wellicht toch niet van de hoed en de rand, waar jij hier blijkelijk ook wat last van hebt, want Gonda mijn ervaring si dus niet dat het bij die mensen beter is, maar dat het bij die mensen beter “wordt” na goede voorlichting en dus dat men anders omgaat met de verkregen informatie dan de groep die ik probeer voor te lichten en die meer baat zouden hebben bij de door mij

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.07 uur

  70. @68 aanvulling

    Gegeven adviezen.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.09 uur

  71. Daarom Fred hebben ze misschien in Breda de spaarlampen uitgedeeld want die lampen blijven koud.

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.14 uur

  72. Roelf

    Reactie van Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.03

    Dat de meeste mensen met een (te) krap budget wel automatisch energie zuinig zijn is niet mijn ondervinding.

    Mijn excuus als ik kwaadaardig gereageerd heb, ik was het me niet bewust!!
    Ik vind dat wat je op vrijwilligge basis doet zeker te respecteren.
    Maar roelf wat je schreef is de groep nog groter dan ik dacht, en er komen er elke dag meer bij die groep,(ik ging uit van het minimum loon maar je hebt het over “mensen met een (te) krap budget”) ook veel oude mensen zoals ik schreef die met koud weer met dekens ingepakt in de kamer zitten. Nogmaals mijn mening blijft dat men is doorgedraafd wat de voorlichting betreft, ook nog het verhaal
    van de gloeilamp en de spaarlamp die op twee manieren te pas en te onpas gebruikt worden, getuige enige postings naar boven.

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 14.40 uur

  73. @72
    Ik denk dat Roelf wel een hoop onzin schrijft met dat mensen de kachel aan hebben en om het wat koeler te krijgen de deur los zetten.
    Ik dacht al van de winter toen ik door de buurt liep van een wijk wat staan hier allemaal de deuren los.
    Misschien dat Roelf zelf wat voorlichtingen nodig heeft anders misschien wel een gratis ziekenfonds brilletje.
    Ik denk met de grote onzin die Roelf schrijft een excuus totaal niet van toepassing is en dat bij hem de batterij in zijn hersens leeg is.
    En dat deze man zich bij een psychiater voor moet laten lichten op de voor hem beste behandeling.

    Reactie door Jofel — vrijdag 6 oktober 2006 @ 15.57 uur

  74. @72 Beste Gonda je bijstelling aanvaard.
    Wellicht is het jou ook opgevallen dat ik dus niets schreef over de kachel op 17 graden zetten enzo. Wellicht eerst eens lezen wat er staat? Er staan nauwelijks adviezen maar er staat hoe ik ervaar wat er met goede adviezen gebeurt. En jawel veel mensen. arm of rijk kunnen nog vaak, zonder iets te investeren, de regeling van de ketel goed begrijpen en die dan ook verstandig gebruiken, kost namelijk niets als alleen wat moeite en wat discipline. Verder zijn er met maar weinig euro’s investering ook al behoorlijke besparingen te bereiken.

    Goed ik ga hier niet verder in op hoe en wat, maar wellicht zegt het wat als ik je wat inzicht geef in bijvoorbeeld mijn gasverbruik.

    Eengezins (huur)woning 5 kamers en een berging, aan één zijde een steeg (af koelende muur), twee volwassenen van boven de 60 (meestal zijn die kouwelijker dan jongeren). Gemiddelde stook temperatuur 21 tot 21,5 graden. Jawel douche spaarkop en thermosstatische kraan.

    Verbeterd (dus geen Hoog) rendementsketel.

    Verbruik 1300 kubieke meter per jaar.

    Verbruik van mijn buren, gemiddeld tussen de 1600 en 2000 kubiekemeter per jaar, die buren hebben dan ook nog geen buitenmuur zoals ik.

    En dat zonder dure investeringen, is immers een huurhuis uit de voormalige sociale sector, gebouwd in de jaren 60, waar op de begane grond wel dubbel glas is geplaatst en waar dit jaar boven dubbel glas is geplaatst. Die laatste aanvulling van verhuurders zijde is dus nog niet verdisconteerd in het door mij gegeven verbruik.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 16.19 uur

  75. @73
    Zo is het Jofel, op mensen als jij daar zitten we op te wachten. Doe of deed je ook iets om mensen die minder briljant zijn/waren dan jij vooruit te helpen?

    Gezien je inbreng hier heb ik de indruk dat dat niet het geval is, wellicht is het zelfs voor de minst bedeelden ook maar te hopen dat jij je niet in die richting begeeft, komen ze wellicht nog verder achterop.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 16.23 uur

  76. @74
    Hoe briljant ben je zelf eigenlijk met dat onzin verhaal van je @60

    Reactie door Jofel — vrijdag 6 oktober 2006 @ 16.38 uur

  77. En wanneer zet vadertje staat meer dan 50% van de rijksweg verlichting uit.
    Wij moeten zuinig aan doen en de overheid verspilt nogal wat!

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 6 oktober 2006 @ 17.09 uur

  78. @76.
    Eigenlijk ben je het niet waard te reageren.

    Briljant? Ik niet, maar jij lijkt dat van je zelf wel te vinden. Ik ben gewoon een:
    “Vakman” energietechniek.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 17.19 uur

  79. @78
    Als je het niet erg vindt blijft mijn deur voor jou dicht met zo voorlichter.
    Met je digererend verhaal van @60.

    Reactie door Jofel — vrijdag 6 oktober 2006 @ 18.09 uur

  80. Sinne Tolsma.

    Ook dat is belangrijk 1 van de grootste nachtvervuilers “het licht” en Sinne je slaat 2 vliegen in 1 klap, er hoeft minder energie opgewekt te worden. En ik denk dat er veel nachtdieren verlost worden van een hel op aarde.

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 18.54 uur

  81. Roelf

    Ik vraag me nu af geef je wel goede voorlichting???, want ik heb al zovaak gelezen en/of gehoord van de temperatuur 1 of 2 graden lager op de thermostaat.
    En als je nu zegt dat je in de voorlichting niets zegt over graden.
    En je schrijft notabene dat je buurman meer dan 1 kwart meer meters gas gebruikt als jouw, en dan nog zonder buitenmuur.
    Lijkt me dat of jouw voorlichting niet deugt en of hij slaat niet aan.
    Maar volgens mij past het goedkoopst iedereen en dan ook echt iedereen, zelfs een multi miljonair. groetjes

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 19.11 uur

  82. @81 Gonda.

    Buiten mijn vak “elektriciteit produceren”, deed ik al in de jaren 70 voor de PPR, een voorloper van Groen links dus, bij ons in de regio aan voorlichting over energie besparing en jawel ik stelde toen al methodes voor die minder kosten dan de gemiddelde energie leverancier nu in zijn voorlichtingpakket heeft. In mijn regio was nog iemand anders actief een zekere Deinum.

    Maar kennelijk heb je toch moeite met lezen. Niet ik maar jij focust op een paar graden lager stoken en jij meende mij daarover een sneer te moeten geven, hoewel ik geen enkele aanduiding daarover heb gegeven. En nu opeens is die paar graden voor jou kennelijk belangrijk, kennelijk zoek je naar andere dingen dan mensen op dit punt vooruit helpen?

    Ik stook dus geen paar graden lager, dat zal je duidelijk zijn geworden uit het vervolg, maar als je het echt wilt weten, ja de leefruimtes op een lagere temperatuur houden helpt zeker, zelfs als je verder niets doet, alleen dat is voor veel mensen erg oncomfortabel.

    Een CV ketel netjes regelen levert zeker zoveel op en dat kan zelfs verbetering van het leef comfort opleveren.

    Verder heb ik de indruk dat ook jij niet goed weet waar je het werkelijk over hebt.

    Mij ging het er om of er wellicht ideeën zijn om de kennelijk lethargie, die leidt tot een kennelijk onverschillig gedrag ten opzichte van besparing, terwijl de eigen beurs nu juist elke maand weer zeer leeg aanvoelt, te doorbreken.

    Maar wellicht is dat voor de lezers van de Blog te hoog gegrepen?

    In elk geval heeft niemand daar een suggestie voor gedaan, wellicht is hier over nadenken ook moeilijk, als dat niet zo was had ik het hier niet opgeworpen.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 21.03 uur

  83. @81 Gonda.
    Nog ter aanvulling ook heb ik nergens geschreven dat ik niets zeg over de temperatuur verlagen, ik schreef dat ik daar over in dit log niets schreef en de eerste maal dat ik daar hier wel over schrijf is dus in dit antwoord aan jou. Jij legt mensen wel dingen in de mond zeg en valt ze daarop aan.
    Kom weer terug op mijn aanvaarding van je bijstelling. Toch kwaadaardig denk ik.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 6 oktober 2006 @ 21.06 uur

  84. Maar wat wil jij nu aan eenvoudige ketel bijstellen.
    Zijn maar een paar simpele dingen.
    Wil je het goed doen dan moet de basis al goed zijn goede radiatoren (vermogen), ieder geval een buiten meter en om de ideale regelingen te krijgen moet je werken met PID regel acties.
    Een dure thermostaat om nog een aantal regiefuncties te verkrijgen is voor een hoop mensen al zo niet te betalen.
    En de zomer en winterstand weten de meesten wel
    Verder kan je alleen een beetje werken met de max. CV water temp het goed instellen van de gasdruk en het instellen van de na looptijd. Wat bij oude ketels al zo niet mogelijk is.
    En de max. water temp voor de kraan.
    Maar met een oude ketel, zo als jij zegt, optimaal instellen is niet mogelijk daar moet je door ander variabelen teveel ingrijpen en die zijn niet aanwezig.
    Dit is alleen mogelijk met de nieuwe zeer dure ketels.
    Dat maakt niks uit of je nu een laag of en hoog inkomen heb.

    Reactie door Jofel — vrijdag 6 oktober 2006 @ 22.09 uur

  85. Sorry Roelf

    Kijk wat ik schreef over graden hoorde ik in mijn buurt en las ik in de krant en het blaadje van de nuon.
    En wat betreft het gasgebruik bij mij zal in geen vergelijking zijn met jouw gas gebruik, mijn kamer betreft een oppervlakte van zo’n 60 vierkante meter,
    maar het gasgebruik voor vaillant-badgeiser en koken is bij mij om en nabij de 900 kubmtr.
    En niet meer kwaad worden!!
    groetjes

    Reactie door Gonda — vrijdag 6 oktober 2006 @ 22.16 uur

  86. Ik begrijp de discussie hier niet echt, nu ik (net thuisgekomen) alles snel even doorlees.
    Het gaat er niet om dat wij aan alle kanten nog meer moeten lopen beknibbelen. Sinds mijn kinderen nier meer studeren op hun kamers, zijn de radiatoren overal uit! Behalve in de badkamer, gang en huiskamer.
    Steeds minder verwarm ik in dit huis en steeds meer moet ik betalen. De prijzen zijn verdubbeld. Kwestie van op de eindafrekening kijken.
    Niet wij moeten nog zuiniger doen, die energie bedrijven zijn de graaiers en in mijn ogen BOEVEN!
    Het hele jaar door ontvangen ze de rente van onze voorschotten. En de overheid gooit er nog eens een flinke heffing tegenaan. SCHURKENSTAAT!

    Reactie door Gloria — zaterdag 7 oktober 2006 @ 0.17 uur

  87. @86 Gloria, ok kennelijk zie je nu ook in dat je mij zaken in de mond hebt gelegd die ik niet schreef en daarop je boosheid op de energiebedrijven maar even op mij geprojecteerd. Jammer maar zoiets gebeurt kennelijk bij sommihge mensen.

    Je hebt helemaal gelijk wat je opmerkingen betreft ten aanzien van de energie bedrijven. de privatisering, jawel al opgestart in 1987, ik was toen voorzitter van de OR van het Electriciteitsbedrijf voor Groningen en Drenthe, en daarna nog bij het nieuw ontstane Electriciteits Produktiebedrijf voor Oost en Noord Nederland, nu Electrabel, jawel een Belgisch bedrijf geworden dat een volle dochter is van Suez en Frans bedrijf, kortom 1/3 van de Electriciteits produktie in Nederland is al een paar jaar in Franse “particuliere” handen, in Frankrijk zelf is Electricité De France nog steeds een vol overheidsbedrijf met een staats monopolie. Kortom die particuliere eigenaren willen geld verdienen aan zo’n bedrijf, vroeger kwamen de verdiensten uiteindelijk de gemeenschap weer ten goede. Dus daarom moet jij nu veel meer betalen en is de prijs zoals beloofd was door de voorstanders van privatisering, vrije concurentie, nooit meer omlaag gegaan maar alleen maar gestegen.

    Maar omdat dat voorlopig en wellicht ook op lange termijn een gegeven is zou het,zeker voor de minder draagkrachtigen, een goede zaak zijn als zij door zelf ingrijpen daar waar dat nog mogelijk is in hun installaties, nog het één en ander zouden kunnen besparen. En mijn constatering was: Als ik bij mensen, gevraagd, advies kom geven en ik zie bijvoorbeeld vaak dat juist bij de minst draagkrachtigen er nog mensen zijn die de temperatuur met de ramen en deuren regelen, en ik adviseer om dat anders te doen en ik laat zien hoe zij, gegeven hun aanleg meer comfort zouden kunnen creëren door bewuster om te gaan met de aanwezige regelingen, dan blijkt dat in 8 van de tien gevallen een maand later de ramen en deur regeling weer is in gesteld en dat nu tref ik niet aan bij die mensen die het iets ruimer hebben en omdat ik zeker weet dat deze mensen natuurlijk graag anders zouden willen, anders hadden ze mij ook niet uitgenodigd, heb ik geen idee hoe zo iets te doorbreken is en dus was mijn geschrijf er op gericht om wellicht hier een uitkomst voor dat “probleem” te verkrijgen.
    Overigens proef ik ook in jouw laatste reactie een zekere tegenzin om er iets aan te doen, nu ken ik je huis niet echt maar het lijkt me dat jij met 900 Kubiekemeter aardgas per jaar aan de genzen zit. Heeft je ketel een waakvlam, omdat hij op leeftijd is, dan is dit zelfs onvoorstelbaar laag.

    En Jofel
    je zoekt het zelf maar uit. Ik ga hier niet voor elke situatie een handleiding schrijven van hoe je het één en ander met weinig middelen kunt verbeteren, misschien één tip die ook voor haast alle Nederlanders geldt en waar ze bij alle buitenlanders om bekend staan, de gordijnen wijd open.Sluit ‘s avonds de gordijnen, ook als je dubbel glas hebt. Laat de gordijnen op de vensterbank vallen en nooit er over, zorg eventueel voor breede vensterbanken.

    Deze tip werd al gegeven vanaf eind jaren 70 en is in al die tijd niet of nauwelijks opgevolgd door de landgenoten, zelfs niet door diegenen die het krap hebben.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 7 oktober 2006 @ 11.23 uur

  88. @78
    Even jou verhaal samenvattend,een kleuter verhaal.

    Reactie door Jofel — zaterdag 7 oktober 2006 @ 12.13 uur

  89. 78 is natuurlijk 87.

    Reactie door Jofel — zaterdag 7 oktober 2006 @ 12.16 uur

  90. Roelf
    Voor ik het vergeet laats sprak ik ook zo voorlichter,gaf de mensen de raad om in de winter niet in de blote kont te gaan zitten in de kamer en dat je beter wat kleding aan kon trekken dat was minder koud.
    En je kon zo de temp wat lager draaien.
    Maar dat hielp niet zo veel vertelde hij hoe hoger het inkomen hoe meer ze in de blote kont bleven zitten.

    Reactie door Jofel — zaterdag 7 oktober 2006 @ 13.04 uur

  91. @90 Jofel,

    Hierbij zou ik je één goeie raad willen geven, zoals ik hem laatst ook van jou heb gehad.
    Dit is weer zo’n figuur die alles beter weet en het laatste woord wil hebben.
    De beste manier om hem aan te pakken is gewoon negeren, ongeacht wat hij eruit kraamt.
    Ik heb hem hier al eerder bezig gezien, niet de moeite van het reageren waard.
    t’Is een herrieschopper 1e klas!!
    Dus Jofel, gewoon laten lullen.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 7 oktober 2006 @ 14.31 uur

  92. Wat zitten jullie toch op die Roelf te hakken – die man geeft gewoon voorlichting, dat is zijn vak. Je kan er naar luisteren of niet, dat moet je zelf weten.
    Om energie te besparen kan je ook gewoon je gezonde verstand gebruiken – als je weg
    gaat alle lichten uit, cv wat lager enz.
    Tot vier jaar geleden had ik een houtkachel (was ook heel handig als gas en electra waren afgesloten, wat nogal eens gebeurde als ik niet op tijd betaald had). Maar dat gaf wel veel werk: gesleep met planken uit containers (op de fiets), en dan elk weekend zagen en hakken.
    Toen ik over de 70 was heeft mijn zoon de cv aangelegd – wel zo makkelijk, maar ook verleidelijk.
    En ik woon in een huis (centrum A’dam) uit 1734, dus ik heb overal schoorstenen – nieuwe huizen hebben dat niet – in geval van nood kan ik zo weer hout gaan stoken. Niet milieu-vriendelijk maar heel gezellig en goedkoop!
    Want de prijzen rijzen inderdaad de pan uit, door vnl. de belastingen.

    Reactie door Marjolein — zaterdag 7 oktober 2006 @ 17.17 uur

  93. Roelf

    Ik heb jouw postings nog een keer doorgelicht.
    EN MIJN CONCLUSIE IS NOG VERSTERKT DAT DE MINDER DRAAGKRACHTIGEN VERNEUKT EN GENAAID WORDEN.
    Conclusie 1 : Roelf ik denk dat jij een vakman bent eerste klas, getuige jouw gasgebruik bijna 700 Kub gas in het jaar minder (Is bijna mijn jaarverbruik aan gas in het jaar) dan je buurman.
    Dit is dus al een Hiaat, jouw buurman heeft die kennis niet om die ketel en/of binnen en buitenthermostaat af te stellen door middel van variabelen.
    Tot zover zul je mij nog wel kunnen volgen Roelf (alhoewel ik echt niet zoveel geleerd heb althans geen papieren en of diploma’s).
    We zijn tot de conclusie gekomen dat jouw buurman niet jou technische kennis bezit, maar heeft, dus de mazzel dat, als jij op koffie-visite komt, jij even de ketel en thermostaten afstelt, (ja toch) ik begrijp dan toch nog niet goed wat er bij je buurman is fout gegaan, dat hij plusmines 700 kub gas in het jaar (en dan zonder buitenmuur) meer verbruikt dan jouw?????
    Ik heb al eerder gesteld het goedkoopste past iedereen van hoog tot laag en van laag tot hoog niet dan Roelf.
    Diezelfde techneuten als jouw zitten ook bij de nutsbedrijven die rekenen met variabelen en binnen en buiten temperaturen, perfecte isolatie en ventilatie. EN ZE ONTDEKKEN HOE HET VOORDELIGST PER VIERKANTE METER VERWARMD KAN WORDEN IN DE MEEST GUNSTIGE SITUATE.
    Gevolg de kub.meter gas prijzen worden aangepast (zoals terecht iemand in een posting opmerkte hoe minder gas ik gebruik hoe meer geld ik kwijt ben per jaar of moeten alle Nederlanders erbij leren hoe ze met de variabelen om moeten gaan?????.)
    Conclusie 2 : In de meeste gevallen zijn de slechtste te verwarmen huizen daar waar de laagste lonen in de maand binnenkomen en de oudste mensen wonen,
    Gevolg hele dure stookkosten daar waar elk muntje al omgedraaid moest worden.
    Of kom jij nog even bij deze mensen langs om de deuren en ramen nog dicht te doen.
    Ik denk het niet want je doet het nog niet bij je eigen buurman!!!
    Maar gelukkig er zijn nog voedsebanken.
    En dat electrike verhaal van de fransen zal allemaal waar wezen,
    Minister Zalm knijpt z’n oogies toe als er weer een ondekking gedaan wordt in verband variabelen en afstelling en/of prijsverhoging wegens de marktwerking en vooral niet te vergeten olieprijzen.
    Een paar procentjes belasting of dacht je niet Roelf, misschien zou dat ietsjes minder kunnen.
    Het was de jaren 60 SLOCHTEREN gasbelontdekking en explotatie, gas was van en voor iedereen, anno 2006 oudjes zitten letterlijk en figuurlijk in de kou
    en al die anderen onder het bestaans minimum dito.
    Conclusie 3 : volgens mij Roelf zijn er voor en oplichters.

    Reactie door Gonda — zaterdag 7 oktober 2006 @ 18.02 uur

  94. Marjolein

    Wat een mooie naam

    Nou Marjolein ik geloof er niets van dat met hout stoken slecht voor het millieu is mits het niet geverfd is en een goeie kachel.
    En je woont vermoedelijk in een koopmanshuis weet je.
    Maar natuurlijk weet je dat (je was misschien al wel 12 jaar in de tweede wereldoorlog) dat die dikke eikenbalken van 30 bij 30cm (die meestal in de koopmanshuizen liggen) in de winter 1944/1945 opgestookt werden. Zou de tijd toch herhaald worden????? God vergeve het

    Reactie door Gonda — zaterdag 7 oktober 2006 @ 18.21 uur

  95. @92 Marjolein.
    Zo is het en hij doet het niet om de brode, dat heeft hij nog nooit gedaan bij particulieren, hij vond de inkomsten bij zijn werkgever voldoende. Hij doet het om mensen te helpen. En als mensen het opvolgen van de “gegeven” adviezen, dus ook mijn buren, jawel doorgewone arbeiders mensen net als ik, te lastig vinden, zo nu en dan even naar de zolder om b.v. de ketel thermostaat wat omhoog of omlaag te zetten of werkelijk het regelen met deuren en ramen na te laten, ja dan kom je al gauw op aanmerkelijk meer verbruik.

    Maar verzuurde mensen zoals hier kennelijk langs komen zijn so wie so niet te helpen.

    Die zien in alles een ingang om af te breken in plaats van op te bouwen.

    Nu maar hopen dat ze geen invloed hebben op de insteek van de SP.

    Overigens als heel Nederland de gordijnen eens zou sluiten en stel dat dat “maar” 15 kuub/jaar op zou leveren aan besparing, dan zou dat met 5 miljoen huishoudens dus toch 75 miljoen kuub aardgas schelen per jaar en het daarbij behoren CO 2 equivalent, zou dus alleen al daarom door de SP gepromoot moeten worden, en het kost niets en is een inspanning van niks. En natuurlijk slaat dat niet aan bij zuurpruimen die alleen nog maar kunnen zien dat hun rekeningen verhoogd worden omdat zij besparen.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 7 oktober 2006 @ 20.25 uur

  96. @93 Gonda,

    Ik hou het op jouw laatste punt.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 8 oktober 2006 @ 0.23 uur

  97. Hallo Gonda,
    Ja, ik heb de hongerwinter meegemaakt, we woonden toen in Den Haag, en alle kastdeuren en zelfs een deel van trap ver-dween in de kachel, dus ik ben wel wat gewend. Ook wat zuinigheid betreft – zoiets leer je niet af. In 1950, net getrouwd toen, en straatarm, hadden we een piepklein hofjeshuisje, met een gasmeter waar je muntjes in moest gooien -
    waren de muntjes op dan ging het gas
    onherroepelijk uit. Dus daar hield je rekening mee: (seizoen) groente kort koken, aardappels in kleine stukjes enz., vlees (als we het konden betalen) idem dito. En al die dingen doe ik nog steeds zo, want rijk ben ik nooit geworden.
    Voordeel: je hoeft niet zo nodig een Senzeoapparaat, een auto, vakanties, steeds nieuwe kleren.
    Nadeel: ik bewaar alles, van lege doosjes
    en papieren zakjes tot een oude wringer en wasketel toe – want je weet maar nooit!

    Reactie door Marjolein — zondag 8 oktober 2006 @ 11.28 uur

  98. @32
    Ik sluit me aan bij de mening dat energie helemaal niet zo duur hoeft te zijn ,
    ware het niet dat de accijnzen op deze ,,EERSTE LEVENSBEHOEFTE” veel te hoog zijn.
    Overheid je moest je diep schamen.
    Voorbeeld: een AOW,er die de helft van zijn maandinkomen kwijt is aan wonen en vewarming
    (excusief gemeentelijke belastingen).

    Reactie door che — zondag 8 oktober 2006 @ 11.39 uur

  99. Energie (fossiele) is eindig dus moeten we daar zuinig op zijn.
    Veel ervan gebruiken om het goedkoper te maker is flauwekul. Hoe meer die bronnen (gas en olie) opraken, hoe duurder het zal worden.
    Inderdaad wordt er ook belasting op geheven maar zonder belastingen oa. geen uitkeringen!
    Verantwoord met energie omgaan is net zo belangrijk als verantwoord met ons milieu omgaan.
    Neem een voorbeeld aan Marjolein, die weet hoe dat moet.
    Een keertje primitief kamperen en koken op een busje is ook erg leerzaam. Doe je het fout dan is het na een keer koffiezetten al op.

    Reactie door schipper — maandag 9 oktober 2006 @ 20.54 uur

  100. Energiebespaartip van de week

    Energie besparen is eigenlijk heel makkelijk, als u weet waar u op moet letten. Energie besparen wie wil dat niet? De kosten voor energie lopen steeds verder op. Besparen is de oplossing. Met de wekelijkse energietips kunt u uw energieverbruik al snel verminderen en dat levert direct geld op. Bovendien levert energiebesparing directe winst op voor het klimaat. De CO2-uitstoot vermindert aanzienlijk.

    Stichting Milieunet biedt u elke week een leuke, informatieve cartoon over een specifiek onderwerp met daarnaast enkele ondersteunende bespaartips. Volgt u alle tips op dan levert dat al snel een besparing op van zo’n 15 tot 20% op uw energierekening. Dat is gauw verdiend. Zowel thuis als op het werk zijn er veel dingen die we zelf kunnen veranderen. Daar zijn geen grote investeringen voor nodig.

    Energiebesparing is vaak een kleine moeite. Het is een kwestie van gedrag. Wat moet je doen, waar kun je op letten, waar wordt onnodig energie verbruikt ? De wekelijkse energiebespaartips op deze site geven daar het antwoord op.

    Reactie door Erik van Erne — vrijdag 15 juni 2007 @ 8.48 uur

  101. Energieverbruik computers kan nu al omlaag!

    De huidige computers blijken vooral veel energie te verspillen, zo blijkt uit onderzoek van Google. Maar liefst 50% van de afgenomen energie wordt verspild. Door het programma Local Cooling te installeren kan het energieverbruik van computers draaiend onder Windows XP of VISTA direct worden verlaagd. Het programma maakt het instellen van een zuiniger energiemanagement wel heel eenvoudig.

    Reactie door Erik van Erne — donderdag 21 juni 2007 @ 7.58 uur