Zet de manager voor de klas

Iedereen is het er over eens dat het lerarentekort toeneemt. Bovendien vindt iedereen dat de we te veel overhead in het onderwijs hebben. De SP komt met een praktische oplossing die op korte termijn beide problemen kan oplossen. Zet de schoolmanager weer voor de klas.

Duizenden leraren hebben de klas verlaten en werken nu als onderwijsadviseur, coördinator, lesontwikkelaar of schoolmanager. In tien jaar tijd is dit aantal van 17% naar 30% gestegen in het voortgezet onderwijs.

Door hen weer terug te begeleiden naar de klas sla je twee vliegen in één klap. De bureaucratie en managerscultuur kan worden teruggedrongen en het lerarentekort kan worden opgevuld. Wanneer we leraren dan ook nog een goede beloning geven, zetten we een flinke stap richting een beter onderwijssysteem.

De SP roept de minister dan ook op om per 1 januari een grootscheeps scholingsprogramma voor managers te starten.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 05 oktober 2006 :: 15.05 uur

82 Comments

82 reacties

  1. Prima idee,

    De meeste managers hebben geen verstand van lesgeven. Vermoedelijk snappen ze de lesstof niete eens. Dan zijn ze gauw vertrokken.

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.10 uur

  2. Ze zijn niet voor niets managers geworden! Lijk me STRAF dat je ze voor de klas krijgt!
    Misschien wel een manier, zie @1Drob, om ze weg te werken!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.22 uur

  3. Op zich een goed plan. Het is wel zo, dat zij die manager zijn geworden dat o.a. gedaan hebben omdat ze het lesgeven zelf niet (meer) leuk vonden of er gewoon niet goed in waren. Of je die mensen dan weer voor de klas moet zetten is de vraag. Naast full-time managers zijn er op de scholen veel lerarendie een gedeelte van hun baan aan management besteden. Deze willen zich waarmaken en verzinnen van alles waar dan de gewone ‘lesboeren’ mee worden lastig gevallen. De zeggenschap over de eigen werksituatie wordt voor die groep daardoor verder beperkt. Het zou voor het onderwijs goed zijn als de parttime managers teruggaan naar de klas en het beleid weer meer bepaald wordt door de vergadering van docenten i.p.v. het managementteam. De directie (de full-time managers) moet alleen het kader verzorgen waarbinnen de professionals die docenten (horen te) zijn kunnen werken

    Reactie door simbro — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.34 uur

  4. Wat betreft het salaris: geef iedere docent die goed functioneert uitzicht op een LC-functie (schaal 11). Nu wordt men aangesteld in LB (= schaal 10)en komt meestal niet verder (behalve met management-activiteiten). Geef academisch gevormde leraren en andere 1e-graders uitzicht op een LD-functie (schaal 12). Dan is de ellende die Deetman heeft veroorzaakt met zijn onrechtvaardige HOS-nota eindelijk weggewerkt. En geef docenten de zeggenschap over hun werksituatie weer terug !

    Reactie door simbro — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.44 uur

  5. Gaat niet gebeuren.
    De bedoeling is niet om de mensheid meer kennis bij te brengen maar juist het tegenovergestelde.
    Slimme goedgeinformeerde mensen zijn alleen maar tot last, vooral als ze ook nog dit spelletje door beginnen te krijgen.
    Zolang de kliek met hun lang tevoren uitgestippelde agenda de macht behoud, omdat wij dat zo toelaten, zal er niets in het voordeel van het volk veranderen.

    Reactie door Rob van der Zon — donderdag 5 oktober 2006 @ 15.54 uur

  6. 3,4 Simbro

    Prima voorstellen, ook qua inschaling.
    Zoals het nu is, zitten de mananagers (e docenten) in schaal 12+ allerlei extratjes!
    Zet ze niet terug voor de klas, laat dat aan gemotiveerden docenten over.
    En ja natuurlijk, had allang gemoeten, de werkvloer terug aan de werkvloer!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.09 uur

  7. Ik hoop werkelijk dat dit lukt.
    Maar ik vrees dat nog voor het begin de zaak bureaucratisch gesaboteerd wordt.
    Als er überhaupt al over nagedacht wordt.
    Het duurt doorgaans tweemaal zo lang om wantoestanden te herstellen dan ze in werking te laten treden.
    Het ombuigen van de halvegaremanagerscultuur heeft een mentaliteitsverandering nodig.
    Een mars door de instituten of een omwenteling.

    Reactie door hendrik dieks — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.17 uur

  8. En er moet erg dringend iets aan de kwaliteit van de Pabo’s gebeuren.
    Zodat er over enige tijd weer echt gekwalificeerde leerkrachten voor de klas staan.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.18 uur

  9. Ik geloof er niet zo in.

    De docenten zijn niet voor niets managers geworden. Lesgeven konden ze niet, of wilden ze niet meer doen. Daarbij is het management in voor een docenten een soort promotie. Die mensen willen echt niet meer terug.

    Als het op vrijwillige basis gebeurd heeft het misschien een kans van slagen, maar als de managers het ‘moeten’ doen dan is dit zonde van de leerlingen.

    Reactie door alexander — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.23 uur

  10. Onzin. Schandaaaalig. Als ze niet nodig waren of niet konden functioneren dat betekent dat ze waren in het eerste instantie overbodig om te beginnen. Bovendien vele Managers kennen en kunnen niks behalve ons kent ons. Dat soort mensen hebben zelf weinig kennis in huis, dus ze kunnen weinig overdragen.

    Reactie door khosrow — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.24 uur

  11. Goed plan??? Ik weet het niet. Weer een generatie leerlingen die niet het onderwijs krijgen dat ze verdienen. Dat stomme VMBO-systeem en de idioot hoge werkgevers-eisen (HAVO voor vakkenvullers bij de AH) hebben het al zo vreselijk moeilijk gemaakt voor de huidige generatie.

    Maar in veel scholen zijn door fusies etc. zeker veel managers bijgekomen. Ook in ziekenhuizen ed. Maar zelfs Den Haag doet er aan mee, nu willen ze een minister erbij. Nota bene een minister tegen onnodige regelgeving!!!

    Wat zou Nederland een stuk plezieriger zijn als iedereen een basisinkomen kreeg, daarnaast mocht bijverdienen, een vast percentage belasting en zorgkosten (zoals in Engeland), geen toeslagen ed noodzakelijk, je weet waar je aan toe bent en we konden af van mensonterende razzia´s bij bejaarden die misschien wel samenwonen (verschil tussen samenwonende AOW en alleenstaand is te laag om de controles te bekostigen, we zijn onderhand gek aan het worden!). Gewoon heel die overheid uithollen en weer uitgaan van vertrouwen in mensen, dan gaan ze wellicht de overheid ook weer vertrouwen.

    Reactie door Irma — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.27 uur

  12. Als dat kan is het prima natuurlijk. Vroeger had je gewoon het hoofd der school die ook les gaf. De administratie zou je kunnen uitbesteden aan een bureau dat dan alle kleine scholen doet of een administrateur van het gemeentehuis. Verder hoor ik van lesgevers dat er veel te veel vergaderd wordt. Schoolinspectie zou misschien wel wat meer langs moeten komen en aanspreekbaar zijn voor de ouders van de kinderen.

    Reactie door Nico de Vries — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.35 uur

  13. Goed idee! Voor de klas staan! Dat is de manier om aan anderen te laten zien hoe het moet!

    Reactie door reint — donderdag 5 oktober 2006 @ 16.36 uur

  14. Hoe kan het dat gratis schoolboeken een iniatief van de PvdA en CU op Nu. nl wordt genoemd?
    Kwamen wij er dan pas later mee?
    Terzijde vond ik overigens dat ze inkomensafhankelijk zouden moeten worden.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.04 uur

  15. Zet de manager voor de klas

    Terug op de werk vloer, Yes!
    Doen is leren, leren is weten
    Leven is een twee richting verkeer
    Vertelen en luisteren samen
    Met elkaar in plaats van tegen
    Uitwisselen van, geeft veel terug
    Ervaring delen is het beste investering
    Daar zit meer rendement in dan op de beurs
    Een persoon weet niet alles maar
    Together we can move Mountains

    Reactie door Gouwerijn — donderdag 5 oktober 2006 @ 17.25 uur

  16. Simbro lijkt het ei van columbus te hebben
    gevonden. Prima voorstellen en als dan ook
    nog een leeftijdstoeslag wordt toegevoegd,
    of werd die afgeschaft? Kortom, prachtige
    voorstellen. Vliegers vliegen er uit ergens tussen 50 en 55 jaar. Docenten zou-
    den dat ook mogen? Waarom niet gewoon do-
    centen in bepaalde vakken rustig laten
    door werken tot tenminste 60 jaar? Niet
    alle vakken zijn even arbeidsintensief in
    het voorbereiden en het corrigeren.
    Stel voortaan als voorwaarde dat een do-
    cent 2 verschillende vakken moet kunnen
    geven, dat was vroeger wel vaker het geval. Zo is men dan ook inzetbaar voor
    noodgevallen en een extra pré op de CV die
    een méérwaarde aangeeft! Verschil kan er
    dus zijn maar de concurrentie tussen onderwijspersoneel op het spits drijven,
    terwijl het leerlingenaanbod heel verschillend kan zijn, lijkt mij uit den
    boze en verbetert niet de onderlinge sfeer. Lukt die overdracht niet, dan moet
    men wellicht toch weer aan kleinere klassen denken in het v.o. !

    Reactie door Madelief — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.00 uur

  17. Tsja, en als die mangers nou niet willen,
    gaan we ze dan dwingen ?
    Geen goed plan, ongemotiveerde leerkrachten.

    Reactie door Toergenjew — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.14 uur

  18. Die ex – manager van mij kon niet eens fatsoenlijk spellen.
    Zo’n lul mag niet voor de klas.
    Hij leert de kinderen allen het betere elleboogwerk en het ontduiken van verantwoording.

    Reactie door Dom Plan — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.30 uur

  19. Er is een soort bonus als je tot je 65e door doceert. Veel docenten houden het tot die leeftijd qua gezondheid echter niet meer vol. Hetgeen vaak pensioen en bondus verlies betekent.
    Veder o.m. een goed punt: Zet oudere docenten, die vooralsnog overwegend gedegen vakkennis kennis in huis hebben ervaring hebben in kennisoverdracht, betekent, niet voor te grote klassen.
    Zo dat ze langer hun vak kunnen uit oefenen!

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.37 uur

  20. Mijns inziens een – relatief goed, maar veel te duur plan.
    Beter is de managers te ontslaan, en vervolgens als niet-bevoegde onderwijskrachten weer aan te nemen.
    Moeten ze accepteren in het kader van de WW regelingen.
    Derhalve een gigantische besparing op de onderwijskosten, een gigantische inhaalslag op het leerkrachten-tekort en eindelijk weer ‘s zorg voor de leerling in plaats van de cijferbrij.

    Het lijkt me op deze basis ook invoerbaar in de ziekenhuizen, thuiszorg, verpleeghuizen etc.

    Reactie door Leftfoot — donderdag 5 oktober 2006 @ 18.44 uur

  21. Waarschijnlijk lukt dat niet, maar ze zullen wel schrikken.
    Want ze deinzen voor de consequenties terug.
    Het voorstel alleen al is voldoende.

    Het gaat goed met de CDA, heertje Balkenende heeft zijn stokpaardje tevoorschijn gehaald, hoewel hij er zelf niets van begrijpt wat NORMEN & Waarden voor staan.
    Jaren lang de werkenden de grond in gedrukt en dan komen dat die normen zo goed gewerkt hebben.

    Laat maar gaan, de man met de pet en in de straat weet drommels goed wat het WEL betekent.
    En dat is op de SP stemmen en het betere uit de mensen halen dan die normen van Jan Peter.

    Denk mee Stem SP.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.19 uur

  22. Per 1 Januari, dan gaat onze eigen SP of GL onderwijsminister dat toch regelen?

    Reactie door Peter van der Klein — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.38 uur

  23. Nederland bungelt onderaan als het gaat om het percentage van het BNP dat uitgegeven wordt aan onderwijs. Dat kan niets anders betekenen, dan dat docenten per leerling weinig verdienen t.o.v. andere landen. Want het overgrote deel van de onderwijsbegroting gaat op aan salarissen van docenten (en helaas steeds meer van managers). Hoe kan deze regering dan toch hoog van de toren blazen met woorden als ‘ínnovatie’ en ‘kenniseconomie’? Dat is toch ongelofelijk huichelachtig ? Daar hoort toch geen mens in te trappen ? De hele Tweede Fase in het voortgezet onderwijs is niets anders dan een bezuinigingsmaatregel: onder het mom van leerlingen zelfstandig laten werken goedkope onderwijsassistenten aannemen in plaats van deskundige docenten. Er hoeft alleen nog maar opgelet te worden of leerlingen de computers waar ze achter zitten niet stuk maken. Dat alles wordt gebracht als vooruitstrevende onderwijsvernieuwing. Waarom zou je nog kennis moeten vergaren als je alles van internet kan halen? Een domme regering moet ervoor zorgen dat het volk nog dommer is, anders worden ze weggestemd.

    Reactie door simbro — donderdag 5 oktober 2006 @ 19.43 uur

  24. Irma, we zijn ook gek geworden.
    Mangers voor de klas gaan zetten i.p.v.te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs weer gewaarborgd wordt, geld steken en kwaliteit eisen van de Pabo’s (gaat wat kosten toch, wat erg!) en volgende generatie oudere docenten die nog over vakkennis beschikken.En ze dadelijk niet meer uitgeblust, door ook weer de zoveelste regeringshalve ingreep (2e fase studie huis) voor overvalle klassen laten staan.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.14 uur

  25. @22 Peter
    Als de peilingen kloppen is mevr. Verdonk dan minister van Onderwijs. Zalm heeft al aangekondigd dat ze (VVD/CDA) gewoon doorregeren, ook al wordt links groter.

    Reactie door Irma — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.27 uur

  26. Gaat niet lukken als niet gelijktijdig de autonomie van de schoolbesturen wordt teruggedraaid. Zo’n 25 jaar geleden werd iedere middelbare school nog bestuurd door een onbezoldigd bestuur dat hoofdzakelijk bestond uit ouders van leerlingen en ex-leerlingen. Nu worden de meeste scholen bestuurd door stichtingsbesturen die soms tientallen scholen en nog meer vestigingen onder hun beheer hebben. Die stichtingen worden bestuurd door goedberaalde fulltime
    bestuurders met bijbehorende staf en bestuursgebouw. En die zullen zichzelf echt niet zomaar overbodig verklaren.

    Vorig jaar bracht de Onderwijsraad een rapport uit waaruit bleek dat de uitgaven in het voortgezet onderwijs in de afgelopen 25 jaar met 30% per leerling waren toegenomen. Maar ook bleek dat deze uitgavenstijging geheel en al was gaan zitten in zaken die niet rechtsstreeks met het geven van onderwijs te maken hebben. In bureaucratie dus.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.41 uur

  27. Is dit wat ze schoolvoorbeeld noemen?

    Reactie door factor x — donderdag 5 oktober 2006 @ 20.53 uur

  28. Ed Sorrento

    Dit alles gaat ook om de lumpsum en daarnaast de invoer van managers.
    De idee om ze voor de klas terug te zwetten zie ik absoluut niet als een goede visie of oplossing.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.01 uur

  29. Het gaat ook al enige tijd ook nog zoveel mogelijk behouden van leerlingen vanwege de lumpsum en niet het belang van de leerling of docent/leerkracht.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.05 uur

  30. 29 toevoeging : de bekende dubbele agenda óok in het onderwijs dus.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.08 uur

  31. Raar dat die machtige onderwijsbond dat allemaal heeft laten gebeuren.
    Alleen voor geld worden ze kennelijk echt actief.

    Reactie door Nico de Vries — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.16 uur

  32. Hhahah de managers voor de klas…de meeste zijn ernorme zelfingenomen figuren die denken dat ze alles beheersen, in werkelijkheid klopt het niet met hun zelfbeeld. Veel managers maken er een complete puinhoop van om na gedane zaken te verdwijnen en ergens anders voor nog meer geld de boel te verzieken.

    En zulke lui wil je loslaten op onze jeugd?

    Reactie door e.krul — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.22 uur

  33. Het rekenen van dit kabinet kennen we wel.

    U krijgt -139 euro.
    of
    IND inkomensnorm is 1449 euro ,om met tweeen rond te komen.Helaas ligt bijstand voor 4 of meer personen op +/- 1100euro.

    Wat rekenen betreft , De pot verwijdt de ketel dat die zwart ziet.

    En wat vreemdelingenbeleid,eerst verplicht het dagboek van Anne Frank lezen

    Reactie door Tom — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.22 uur

  34. @Jan Marijnissen,

    Mijn moeder geeft les in het basisonderwijs en heeft 4 mappen met allemaal dingen die ze moet invullen, kan daar niet wat aan worden gedaan, dat ze minder papier rommel heeft die ingevuld moet worden?
    En in de SP begroting wordt volgens mij vooral het hoger onderwijs enzo genoemd maar wat wat wil de SP doen voor het basisonderwijs, ik kan dat niet echt terug vinden in de SP begroting?

    Al vast bedankt voor je reactie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.31 uur

  35. 21 Ouwwe Dirk

    Ik vind het vooratel absurd.
    Als dit bij een politiek spelletje hoort steun ik dit van geen kant.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.37 uur

  36. Overigens, ook en jeit overigens maar schande, op universiteiten zijn helaas dubbele agenda’s ook een stukje trend geworden.

    Reactie door maria — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.44 uur

  37. Als veel managers het zo slecht doen, waarom worden ze dan, door wie, aangenomen?

    Reactie door Nico de Vries — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.34 uur

  38. Zet de manager dan éérst maar weer eens een tijdje IN de klas. Even een paar redactiesommetjes doen over appels en peren i.p.v. over centjes.

    De goeden mogen natuurlijk blijven managen. Zolang het nog nodig is, tenminste. De échte goeden voelen dat moment zélf aan. Die maken zich ook geen zorgen om daarna niet meer aan de bak te komen.

    Reactie door Wilbert — donderdag 5 oktober 2006 @ 22.46 uur

  39. @Wilbert

    Die manager geeft die oogappels muilperen.

    Reactie door Drob — donderdag 5 oktober 2006 @ 23.10 uur

  40. @Drob — donderdag 5 oktober 2006, 23.10

    Als ik het goed begrijp, bedoel je met “die” manager dan die échte goede. Anders had je immers wel zoiets gezegd als “Die manager geeft die muilappel wel oogperen”.

    Of begrijp ik je toch niet helemaal? Kan hoor.

    Reactie door Wilbert — donderdag 5 oktober 2006 @ 23.28 uur

  41. Lijkt me op zich een prima idee. Al dat (theoretische) geadviseer etc. moet maar eens wat minder. Ik zie alleen 1 probleem(pje)…. al die types verdienen zo vaak een stuk meer dan als leraar. Daar zal dan eerst wat op bedacht moeten worden vrees ik.

    Reactie door Alex van der Pol — donderdag 5 oktober 2006 @ 23.52 uur

  42. Die docent, zittend in schaal 10, komt wel automtisch na een x aantal jaren met rond de 2100 euro netto per maand thuis, niet zo fout voor een matige MBO plus of HBO opleiding.

    Omgerekend plus-minus 4600 harde guldens. Dat bedrag, in combinatie met de bij velen (30-40 procent) matige kwaliteit, zowel vakinhoudelijk-didactisch alsmede inzet, maakt het voor mij onbebrijpelijk dat men nog meer wil betalen aan die beroepsgroep.

    Die managers, of mensen die veel nevenfuncties hebben en daardoor niet of nauwelijks aan onderwijs toekomen, daarvan zijn er juist velen die hun nek uit gestoken hebben, kwaliteit bezitten, werk naar zich toegetrokken hebben waardoor zijn collega’s op vrijdagmiddag al de boodschappen voor het weekend kunnen doen. Niet allemaal, sommmigen zijn inderdaad naar boven geschoven vanwege niet functioneren voor de klas, maar wat ik al wandelend op scholen gezien heb is dat juist kwaliteit een management functie heeft gekregen.

    De ruis die docenten veroorzaken over managers kan ik dan ook niet anders zien dan een soort van jaloersheid en het verdoezelen van eigen kwaliteit. Niets is makkelijker dan het management de schuld in de schoenen schuiven van eigen falen. Water stroom altijd naar het laagste putje nietwaar?

    Nee, al eerder gezegd, kijk maar eens naar de concierges, de administratie’s, de ondersteuners, dat zijn de echte zwoegers op scholen. Ze doen als eerste de deur open en sluiten hem als laatste, zittend in de schalen 3 tot en met 5-6. Laat daar maar eens wat geld naar toe gaan, zonder hen konden morgen alle scholen sluiten! Zij komen thuis met een salaris tussen de 1000 en de 1500 euro, de meesten dichter bij de duizend dan de 1500.

    Ik kan het gemekker van de politiek dan ook niet anders zien dan domheid, gebrek aan inzicht, hype aanhangers of iets anders in die trant.

    Reactie door Teun — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.23 uur

  43. @4 simbro,
    Met alle respect voor leraren hoor en misschien een beetje off-topic? Maar over salaris gesproken..Een gemiddelde uitvoeringsambtenaar bij de belastingdienst, die dagelijks contact met klanten heeft en de regeltjes (hoe onbegrijpelijk voor burgers ook) moet uitleggen en bovendien vaak moet bemiddelen tussen partijen onderling en daarnaast nog de hoon en de spot van de vooringenomenheid ten aanzien van alles wat ambtenaar is moet accepteren, die verdient geen “schaal 10″ hoor!! Dan moet je jezelf ook als overheidsdienaar zien en jouw bijdrage leveren aan “iets” waar je zelf in gelooft..En voor die ambtenaar waar ik het over heb, die verdient maximaal “schaal 7″, dus waarom dan dat onderscheid tussen “schaal 10″ en/of “schaal 11″? Doe je het allemaal alleen maar daarvoor dan, voor 1 schaaltje meer??

    Reactie door Ton — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.23 uur

  44. Met andere woorden, als je leraar (schaal 10) bent en dat wil blijven en geen onderdeel wil worden van het management, dan kun je met schaal 10 tevreden zijn en moet je niet eens willen streven naar die schaal 11..!! Neemt niet weg dat diegenen die wel “hoger” zijn je natuurlijk niet als volwaardig leraar of lerares “in de weg” mogen zitten. Daar ben ik het wel mee eens! Dat management kan je wel behoorlijk dwars zitten bij de uitoefening van jouw beroep, maar dan moet je er ook niet onderdeel van willen worden..Ook niet als je daarmee meer zou kunnen verdienen, wees dan tevreden met wat je hebt!

    Reactie door Ton — vrijdag 6 oktober 2006 @ 0.36 uur

  45. Brrr…managers voor de klas? ARME leerlingen, dat zou ik ze ook niet aan willen doen! Leren ze weinig goeds van, dacht ik zo..!! Gaan die managers ze dan een vak als maatschappijleer onderwijzen? Moet er niet aan denken!!

    Reactie door Ton — vrijdag 6 oktober 2006 @ 2.37 uur

  46. Simpel maar zeer goed idee. Doe dit dan meteen voor de zorg!

    Zorg er alleen wel voor dat het neit vrijblijvend is. De zorg en het onderwijs zijn de twee onderwerpen waar eigenlijk keihard in gesnoeid moet gaan worden. Een verbod op managementsuitbreiding en dwangsommen als er teveel overhead is zouden twee stokken achter de deur moeten zijn.
    Pim had dit ook al in zijn boekje geschreven toch?

    Reactie door JeePee — vrijdag 6 oktober 2006 @ 8.36 uur

  47. Teun, snel zelf die matige MBO of HBO opleiding gaan doen. Heb je de mogelijkheid het zelf beter te doen dan die 40% en verdien je nog meer ook.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 6 oktober 2006 @ 9.50 uur

  48. Als is goed is , is een docent eigenlijk een manager : alles wat in een klas gebeurt is eigenlijk manage ! jammer dat het managermentteam dat niet doorheeft !
    Maar het zou mooi zijn voor leden van dit managementteam eens ervaring op te doen voor de klas !

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.18 uur

  49. Is er wel trauma/burnout behandeling voor deze managers na afloop van voor de klas staan ?

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 11.33 uur

  50. Ik snap het voordeel niet zo van dit idee. Met velen op dit forum ben ik ook van mening dat je alleen maar een mindere kwaliteit docenten binnenhaalt.

    Als nieuw afgestudeerde docenten zo slecht lijken (mijn vrouw die docente is beaamt dat), dan moet ook in die opleiding geinvesteerd worden. HBO opleidingen zuchten momenteel onder de fusiedwang, enorme regelzucht, en deels incompetente leiding.

    Het is niet alleen de salariering die het vak weer aantrekkelijk moet maken, maar ook het idee dat een school weer in handen moet komen van de lokale leraren en schoolleiding en niet in handen van het management van een overkoepelend door-en-doorgefuseerd en afstandelijk koepelbestuur. Het besturen van een conglomeraat van 15 gefuseerde middelbaaronderwijsinstellingen is waanzin. Ballast en onwelkome, ondoordachte maatregelen zijn het gevolg.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.02 uur

  51. Onderwijs maak je niet beter door de docenten meer salaris te bieden ; maar meer mogelijkheden zich te kunnen ontplooen in hun vak ( niet naar het management )
    Voorbeeld ; een docent natuurkunde komt er niet toe om natuurkunde proefjes ie doen met leerlingen omdat het ontbreekt aan technische ondersteuning en een vast roosterindeling van docent en klastoewijzing : dat beperkt de mogelijkeden van een docent op dit vakgebied :

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.39 uur

  52. Docent is een roeping en niets meer !

    Reactie door Fred — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.42 uur

  53. @42 Teun
    Wat betreft het onderwijs-ondersteunend personeel ben ik het helemaal met je eens: zij verdienen veel te weinig.De hele school valt of staat bij het werk van de conciërges, bovendien hebben ze vaak ook nog hele goede contacten met leerlingen is mijn ervaring, vaak beter dan docenten. Het salaris van leraren moet je vergelijken met wat hbo-ers en academici elders kunnen verdienen. Dat blijkt in ieder geval voor academici slecht uit te pakken voor de docenten. Dat is dan ook de reden dat er bijna geen universitair afgestudeerden leraar willen worden. Jij mag vinden dat het salaris van schaal 10 niet slecht is, maar alles is relatief. Kun je ergens anders 20% meer verdienen (met vaak nog meer extra’s zoals auto van de zaak etc) dan is er een groot aantal dat daarvoor kiest. Alleen de echte idealisten en parttime vrouwen (het onderwijs leent zich erg goed voor deeltijdbanen)kiezen nog voor het onderwijs. En idealisten zijn er niet zo veel meer. Mij lijkt het beter om het onderwijs niet afhankelijk te maken van idealisten met een roeping maar er een normale ‘bedrijfstak’ van te maken met concurrerende beloning. Dat de vakbonden er nog steeds niet in geslaagd zijn dit voor elkaar te krijgen toont aan dat die wel wat strijdbaarder kunnen zijn. De onvrede bij het personeel op scholen is wel degelijk aanwezig.

    Reactie door simbro — vrijdag 6 oktober 2006 @ 12.52 uur

  54. Waarom managers wel maar niet andere professionals of vakmensen? Er zijn heel veel mensen in Nederland die de omscholing kunnen gebruiken maar het niet kunnen betalen.

    Is dit toch niet een soort werkgelegenheidsproject om de loopbaantoekomst van de niet functionerende managers veilig te stellen?

    Stuur de overschot aan incompetente managers naar de bijstand. Want die hebben alle kansen al gehad. Die managers zijn overbodig.

    Reactie door khosrow — vrijdag 6 oktober 2006 @ 14.23 uur

  55. Feitelijk komt het erop neer dat de overal
    geplaatste ‘managers’, de vroegere
    plv. chefs, of plv. hoofden van dienst, etc. het kader dat zich stak in grijze pantalon en blauwe blazer, lichtblauw of
    wit overhemd met de iets duurdere stropdas
    of die van een imponerende ‘club’, met le-
    ren actetas, attachékoffer, zich naar het
    bedrijf begevend, en ook wel het middenka-
    der genoemd, stillekens weg zijn intrede
    deed, en wij met z’n allen hebben zitten
    slapen. Dat waren de lieden die aan twee
    kanten hun zegje deden, en met elkaar me-
    nig groot bedrijf naar de bliksem praatten
    en…wij….hebben niet opgelet. We hebben
    ze opnieuw aan werk geholpen op de plekken
    waarvan we dachten dat het geen kwaad kon
    en hun imago nog enigszins gestreeld wordt. Dom van ons allemaal om de niet met
    lof afgestudeerden voor zo verschrikkelijk
    zielig te houden, dat we ze in stevige
    kruiwagens naar hun werk lieten brengen.
    Tja, we hebben intussen wel zo’n leger-
    groot contingent kerels die het traditio-
    nele wandelcostuum vervingen voor een 3-
    delig donkerblauw of anthracietgrijs pak,
    uiteraard begeleid met gsm en labtop.
    Ook nu lopen er dertigers rond met eenzelfde aanzien, te dom voor het hogere
    kader, te slim om de laagstbetaalde te
    willen zijn.
    Intussen de bui zien hangen en een vak leren is de enige gedachte, die nog niet
    bij ze is opgekomen!
    Hun hersens gebruiken betekent NU vast
    alles op een rijtje zetten en beginnen met
    SP te stemmen: we kunnen het niet vaak ge-
    noeg zeggen.

    Reactie door Madelief — vrijdag 6 oktober 2006 @ 17.36 uur

  56. 53@ Simbro, een universitair opgeleide zit echt niet bij het VMBO, niet bij het HBO maar werkt op een unversiteit of elders. Ik denk dat hij derhalve in 12, 13, 14 of hoger zit.

    Een HBO opgeleide, werkend in het bedrijfsleven, komt in aanvang ook vaak niet met meer thuis dan 1400-1500 euro netto. Die moet zich bewijzen, hard werken, minder vrije tijd en geen automatische periodieken.

    Reactie door Teun — vrijdag 6 oktober 2006 @ 17.45 uur

  57. Teun, Nog maar een heel klein deel van de universitair opgeleiden,de oudere docenten, zitten in het v.o. onderwijs.
    Terwijl het zo belangrijk is. De idee dat docenten in het VO een makkie hebben is
    een verkeerde veronderstelling. Het is een pittig beroep.Zij kunnen ook leren van leerlingen. Het is levende materie en overdracht. De prikkel dat echt denken leren,iedere dag weer raak en verantwoordelijkeheid dragen.
    Daarom juist moeten zij er weer in terug komen. Als behoorlijke voorbereiding voor een universitaire studie kan het onderwijs niet zonder. Geloof me maar!

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 21.19 uur

  58. Ik hoop dan ook echt dat de SP van het onzinnige politieke voorstel managers weer voor de klas te zetten, op alle vakgebied afziet.

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 21.26 uur

  59. Ik kan niet voor iedereen spreken maar op onderwijskundig gebied en politieke visie lijkt dit op een mega flater om managers te pareren.

    Reactie door maria — vrijdag 6 oktober 2006 @ 21.28 uur

  60. 53@ Teun
    Dat is nu juist het probleem ! In het VO kent men eerstegraders en tweedegraders. Eerstegraders (bovenbouw HAVO en VWO) hebben in principe een universitaire opleiding plus nog een jaar extra ! Die komen in het huidige systeem in schaal 10 en kunnen alleen naar 11 of 12 door een (gedeeltelijke)managementfunctie te nemen. Ze worden precies gelijk betaald als de tweedegraders met een HBO-opleiding. Dus je hebt helemaal gelijk als je zegt dat universitair gestudeerden wel gek zouden zijn om nu nog naar het onderwijs te gaan. De oudere eerstegraders (van voor 1985) zitten in schaal 12. Die gaan nu met pensioen en daardoor ontstaat er vooral gebrek aan eerstegraders. Het aantal onbevoegden neemt dus drastisch toe vooral in de bovenbouw.De vraag is of het nodig is dat academisch geschoolden les geven in het voortgezet onderwijs. Het lijkt mij logisch dat er voor leerlingen die zich voorbereiden op een universitaire studie iemand staat die zelf weet wat universitair onderwijs inhoudt. Trouwens, in Frankrijk hebben zelfs kleuterleidsters een universitaire opleiding !

    Reactie door simbro — vrijdag 6 oktober 2006 @ 23.58 uur

  61. 53@ moet 56@ zijn !

    Reactie door simbro — vrijdag 6 oktober 2006 @ 23.59 uur

  62. @57Simbro en @60Maria,
    Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar we spreken toch over het voortgezet onderwijs hier, VMBO’s in al haar verschijningsvormen? Althans daar ging ik van uit. Hoe het ook zij, ik was 10 jaar werkzaam op het HBO en nu alweer 6 in het VMBO. Voor zover mij bekend ben ik in al die jaren geen Universitair afgestudeerde tegen gekomen als docent, maar nogmaals, misschien heb ik iets gemist.

    Overigens, de trent in het VMBO is om meer onderwijskundigen aan te nemen die achter de schermen het materiaal maken en de uitvoering, directe begeleiding wordt
    overgelaten aan ondersteuners, schaal 7?

    Enniewee, gezien de kwaliteit van wat er nu voor in de klas staat vind ik schaal 9-10 een heel mooi salaris voor 40 procent van die mensen. Om die mensen 10 procent extra te geven lijkt mij geen goed besteed geld.

    Naar mijn smaak gaat het bij het onderwijs fout door de volgende redenen:
    1 De docent is eigenweis. Dat hoeft op zich geen foute eigenschap te zijn, kritisch eigenwijs is best goed, maar het heeft ook grenzen.
    2 Scholen waren en zijn enorme platte organisaties, iedereen mag tot in den treure zijn zegje doen. Dit gecombineerd met punt 1 vreet tijd om mensen op één lijn te krijgen. Het is voor velen lastig om zich te voegen naar het management als men z’n eigen gelijk niet heeft kunnen halen. Vaak blijft het narommelen en ook traineert men genomen beslissingen.
    3 Men is vaak erg grijs/genuanceerd in standpunten en beslissingen jegens kids. En kinderen hebben nu juist duidelijkheid en structuur nodig. Geef je die niet, ben je te genuanceerd dan ben je als docent een speelbal. Dat zie ik bij velen gebeuren met natuurlijk na verloop van tijd overreageren door de docent.
    4 Men wil graag tussen de pubers staan en aardig gevonden worden. De grap is dat aan het eind van de rit, de in aanvang meest eikelige docent, omdat hij boven de groep staat en geen ongein duldt, de aardigste gevonden wordt. Gebrek aan overwicht dus.
    5 De vakdocent is verdwenen. De docent aardrijkskunde geeft nederlands en vice versa.
    6 Er wordt opvoedkundig teveel druk op de docent gelegt. De ouders laten dat na en wentelen die taak op de schouders van docenten.
    7 Waar ik vroeger thuis nogmaals op m’n lazer kreeg als ik mot had met een docent, krijgt nu de docent te maken met ouders die knalhard vertellen dat hun kind heel lief is en de docent met z’n “vingers” (figuurlijk dus) van zoon- of dochterlief moet afblijven.
    8 Een kind moet onderwijs en je kunt/mag hem of haar niet meer van school sturen. Hooguit het ene probleemgeval van school x omruilen met het andere probleemgeval van school y. Eén eikelig kind kan zo jaren lang heel veel inzet om zeep helpen.
    9 De kids hebben geen vermogen tot concentratie (teveel afleidingen in het normale leven, flits flits, bling bling) meer dus het frontaal lesgeven voldoet niet of onvoldoende voor velen. Er moeten andere methodieken bedacht worden om ze te verlokken iets te leren.
    10. Onvoldoende professionaliteit binnen de onderwijsinstelling gecombineerd met iedere keer zelf het wiel willen uitvinden voor diverse zaken. Scholen werken onvoldoende samen.
    11. De moe gestreden docent (vanwege vele punten hierboven genoemd, laad de schouders hangen, geeft de moed op en zit zijn tijd uit)

    Reactie door Teun — zaterdag 7 oktober 2006 @ 1.14 uur

  63. @ 62

    Je heb wel heel erg veel mening voor iemand die niet eens weet dat met VMBO niet hetzelfde bedoeld wordt als voortgezet onderwijs.

    Reactie door Ed Sorrento — zaterdag 7 oktober 2006 @ 9.10 uur

  64. @62 en 63
    Inderdaad heel vreemd voor iemand die al 16 jaar in het onderwijs zit. Alweer een bewijs hoe slecht het gesteld is met het kennisniveau van docenten, maar misschien is Teun geen docent.

    Reactie door simbro — zaterdag 7 oktober 2006 @ 11.30 uur

  65. @ 62
    Teun constateert, dat scholen platte organisaties zijn op een manier dat ik denk dat hij dat geen goede zaak vindt. Eigenlijk wil hij dus meer managers op scholen ! In het verleden waren kleine scholen inderdaad ‘plat’, nu met die grote scholengemeenschappen niet meer.
    In scholen vormen de docenten de grootste groep van mensen met allemaal ongeveer gelijk onderwijsniveau (hbo en universiteit). Scholen zijn daarom bij uitstek geschikt om plat georganiseerd te zijn, iedereen heeft ongeveer dezelfde deskundigheid. Docenten haken af als omhooggevallen collega’s gaan voorschrijven hoe en wat ze moeten gaan doen met hun lessen. Dus: weg met al die kleine baasjes, maar of ze voor de klas moeten ? Als ze dat doen niet met behoud van het managerssalaris, want dat gebeurt meestal in de praktijk wel!

    Reactie door simbro — zaterdag 7 oktober 2006 @ 11.44 uur

  66. @63, @64, @65.
    Jullie lezen niet echt he? Waar staat dat ik niet weet dat met VMBO voortgezet onderwijs bedoelt wordt? Ik zeg namelijk letterlijk “maar we spreken toch over het voortgezet onderwijs hier, VMBO’s in al haar verschijningsvormen?” Deze uitspraak werd gedaan, omdat men opeens over universitair opgeleiden begon en bij mijn weten lopen die echt niet op een VMBO rond.

    Verder lees ik dat Simbro gaat denken wat ik wil. Dat moet welhaast fout gaan. Niet denken Simbro, maar lezen svp!

    Ik heb het niet over meer managers op school,leg mij dat dan svp niet in de mond.
    Ik stel enkel dat iedere organisatie een hierarchie heeft en dat er beslissingen genomen moeten worden. Als het eenmaal zover is dan is het normaal dat iedereen zich daar achter schaart. Dat is in het onderwijs niet het geval!! Men (de docent) blijf mokken en traineren.

    Je mededeling dat in een platte organisatie iedereen ongeveer evenveel deskundigheid heeft is de grootste onzin die ik dit jaar heb mogen lezen.

    Daarnaast, een omhoog gevallen docent is in 8 van de 10 gevallen iemand die WEL zijn nek uitsteekt, WEL een stapje harder wil zetten en WEL kwaliteiten heeft, in tegenstelling tot de 30-40 procent beroepsklagers in het onderwijs die de kantjes er vanaf lopen. Dat laat onverlet dat ik vind dat iemand die directeur wordt zich ook moet scholen in die nieuwe rol. Maar ik durf bijna te zeggen dat wanneer hij een cursus management gaat volgen op kosten van de school, dat 30-40 procent van de docenten gelijk beginnnen te mekkeren dat ze ook deskundigheidsbevordering wensen. Die docent is bij uitstek een “ikke ikke” figuur, een sterk egocentrische insteek is hem niet vreemd (al die goeden daargelaten).

    Dagelijks zie ik dat er zich in de gangen groepjes vormen die blijven praten over het “onrecht” dat hen wordt aangedaan en men probeert continu collega’s te mobiliseren voor eigen gewin.

    Die 30-40 procenten zou men eens een half jaar stage moeten laten lopen in het bedrijfsleven. Ik denk dat ze heel snel leren knopen tellen en op hun knieën terug gaan naar de school. Ze hebben het echt niet zo slecht als dat doen voorkomen.

    Reactie door Teun — zaterdag 7 oktober 2006 @ 13.51 uur

  67. @62 Teun,

    Als ik dit stuk van jou zo lees, kan ik maar 3 conclusies trekken.

    1. Je bent in ieder geval geen docent Nederlands en al zeker géén betrokken docent. (stikt van de taalfouten, niet mijn gewoonte om hier over te zaniken, maar als je je slim voor wilt doen, jáh, dan vraag je om zo’n opmerking)

    2. Ik heb het vermoeden, gezien de rancune die lees over de gebrekkigheden van de leerkrachten, dat je zelf nog op school zit.

    3. Je kan natuurlijk ook nog het eigenwijze konijn van Krul zijn.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 7 oktober 2006 @ 16.25 uur

  68. @Bijdehandje
    1. Ben inderdaad geen docent Nederlands, dus ook geen betrokken docent, edoch wel betrokken. Je verward dus slimheid met betrokkenheid. Als het niet je gewoonte is om over taalfouten te vallen, dan begrijp ik niet waarom je dat nu wel doet…..meer flauw dan slim van jou naar mijn bescheiden mening. Overigens, de gemiddelde docent z’n schrijven barst van fouten.

    2. Vermoeden zijn niet zo relevant, ik heb geen rancune, ik kijk er naar en geef mijn oordeel. Dat het niet in jouw straatje past is jammer voor jou. Bij jij toevallig docent en voel je je in je kruis getast?

    3. Die opmerking kan ik niet plaatsen, zoals jouw hele prik niet. Het voegt in ieder geval helemaal niets toe aan de discussie.

    Ik merk overigens hier vaker dat mensen die opmerkingen maken die niet des SP’s zijn of waarvan mensen denken dat dat niet zo is, dat de schrijvers met de grond gelijk gemaakt worden. Het zegt heel veel over die schrijvers, zoals ook jouw stekeligheden iets over jou zegt en maar weinig over mij.

    Reactie door Teun — zaterdag 7 oktober 2006 @ 18.21 uur

  69. Teun,
    In @62 geef je aan docent te zijn.
    Weet je zelf niet wat je neerkalkt?
    Trouwens ik verwar helemaal niets Teun, ik constateer iets wat niet klopt.

    En wat ik aangeef onder puntje 3, Ja Teun, dat is een kwestie van het weblog lezen en niet alleen de dingen eruit pikken die jou aan staan, maar gewoon grondig lezen.
    Had je dit gedaan dan had je geweten wat ik hiermee bedoelde.

    Krul heeft nl. sinds een aantal dagen een nogal eigengereid konijn, dus zelfs deze opmerking was niet stekelig bedoeld, aangezien het konijn van Krul “Teun” heet!

    Fijn weekend verder Teun en welterusten voor nu.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 8 oktober 2006 @ 0.20 uur

  70. @66
    Sorry, Teun, maar nu moet ik toch weer reageren, ik wil niet beschuldigd worden van het verkondigen van grote onzin, zeker niet als ik iets serieus bedoel.
    Wat aan jou mankeert is een vorm van logisch denken. Het vmbo hoort tot het voortgezet onderwijs, maar omgekeerd kun je niet zeggen dat het vmbo in al zijn verschijningsvormen hetzelfde is als het VO. Tot dat VO horen ook nog havo en vwo. Omdat jij iets doet op een vmbo school kom jij inderdaad niet in aanraking met eerstegraadsdocenten, want die heb je nodig in de bovenbouw van havo en vwo. En dat zijn (waren) meestal universitair opgeleide docenten.
    Ik beweer dat een schoolorganisatie bij uitstek geschikt is voor een platte organisatie, omdat de docenten ongeveer hetzelfde opleidingsniveau hebben en daardoor dezelfde deskundigheid. Je kan dat niet omdraaien zoals jij doet: in elke platte organisatie heeft iedereen dezelfde deskundigheid. Dat is inderdaad grote onzin, maar dat is niet wat ik beweer.Dus Teun, voordat je nog eens wat schrijft, leer eerst eens zindelijk denken. En ik ben wel erg benieuwd waarom je zo cynisch over leraren schrijft.

    Reactie door simbro — zondag 8 oktober 2006 @ 11.45 uur

  71. @69 Sorry, je bent minder “bijdehand” dan je naam doet vermoeden. Ik schrijf nergens dat ik ik docent bent. Inhoudelijkheid kan ik je ook niet op betrappen, afijn, let it be

    Reactie door Teun — zondag 8 oktober 2006 @ 12.38 uur

  72. @71 Teun,

    Daar heb je inderdaad gelijk in, maar je wekte wèl de indruk.
    Congiërge misschien?

    Reactie door Bijdehandje — zondag 8 oktober 2006 @ 12.46 uur

  73. @70 Simbro, ik citeer je nu (prik 65) “Scholen zijn daarom bij uitstek geschikt om plat georganiseerd te zijn, iedereen heeft ongeveer dezelfde deskundigheid”. We hebben het hier niet over iedere organisatie, maar over scholen, die die uitspraak is wat mij betreft maar voor één uitleg vatbaar en derhalve kwalificeer ik die uitspraak als onzin.

    Als je mijn priks leest, dan probeer ik iedere keer aan te geven dat ik het heb over 30-40 procent en niet over alle docenten. Ik gooi ze niet allemaal op één grote hoop, al leg je mij dat nu wel een beetje in mijn mond. Ik constateer dat er ook pareltjes rondlopen, mensen met vakkennis en nog belangrijker, mensen met gevoel voor de jeugd. Mensen die op een sublieme wijze de jeugd naar hun hand weten te zetten. Mensen met vakkennis, Dat zijn veelal ook die mensen die managementachtige taken op zich genomen hebben, een stapje harder lopen en op vrijdagmiddag nog wel op school te vinden zijn.

    Als jaarlijks 60.000 leerlingen uitvallen, dan kun je dat niet alleen afschuiven op geldgebrek of het management. Dat heeft voor mij ook één op één te maken met de man of vrouw voor de klas, die niet bij machte is om de leerling op positieve wijze te kietelen. Nee, het is bij voortduring strijd in de klas. Het gevecht om “orde”. Je hoort de herrie, door de gangen lopen, vijf klaslokalen eerder al naar je toe komen.

    Als ik dan de priks hier over het management lees (afkraken ed), het SP standpunt “generiek 10 procent extra voor leraren”, terwijl die echt niet slecht betaald worden voor de geleverde kwaliteit dan moet ik reageren en de andere kant laten zien.

    Simbro, nogmaals, 60-70 procent van het docentenkoor doet zijn werk prima, maar er zitten teveel rotte appels in het onderwijs. Mensen die misschien wel vakkennis bezitten maar absoluut geen vaardigheid hebben om de leerling van nu om te gaan. Of mensen die wel met de leerling om kunnen gaan, maar gebrek aan vakkennis hebben. Of mensen die door bovestaande gebreken gewoon bij voortduring moe of ziek zijn. Of mensen die catagorisch een hierarchie weigeren te aanvaarden en zelf voor directeur willen spelen in hun eigen klas zodra de deur is dicht getrokken.

    Er zal links en rechts ook wel een manager rondlopen die niet voldoet, daar ben ik van overtuigd, maar Tegraaf kreten zoals de SP die hanteert, het snijdt, gezien de werkelijke situatie, lang niet al het hout.

    Ik vind het onderwijs (de docent) een beetje als de gezondheidszorg (huisarts). Veel mekkeren en de klant daarbij over het hoofd zien. Extra geld lost misschien iets op, maar lang niet alles. De huisarts laat zich nu in de avonden en weekenden rond rijden met auto en chauffeur, wat heeft de patient daar aan? Als de docent 10 procent extra krijgt, gaat hij zich dan voegen naar het management? Ik denk het niet. Gaat hij dan beter les geven? Ik denk het niet. Heeft hij dan opeens de meisjes in jongetjes in de klas in z’n hand? Ik denk het niet. Heeft hij dan opeens meer vakkennis? Ik denk het niet.

    Cynich, ja, ik ben dat, over 30-40 procent van die mensen. Een schop onder hun kont zouden ze moeten hebben.

    Reactie door Teun — zondag 8 oktober 2006 @ 13.11 uur

  74. @72 Bijdehand, het gaat er niet om wat ik ben of wat ik doe. Het gaat hier in deze thread om het topic. Als je het niet eens bent met de inhoud van m’n priks, dan is dat heel legitiem. Maar haal mij dan onderuit op de inhoud van die priks middels argumenten en speel het niet op de persoon. Ik loop 16 jaar rond in die gebouwen en ik zie wat ik zie. Als jij andere dingen ziet, maak mij wijzer svp.

    Reactie door Teun — zondag 8 oktober 2006 @ 14.09 uur

  75. @74 Teun,

    Beste Teun, waarom metéén zo agressief?
    Ik constateer iets wat niet klopt, ook ik ken de scholen van binnen vwb het voortgezet onderwijs en kan niet anders zeggen dat je gruwelijk overdrijft.
    Kijk Teun, er zullen best leerkrachten tussen zitten die niet geschikt zijn voor het vak wat ze uitoefenen, maar 30 á 40%??
    Nee Teun, je overdrijft gruwelijk.
    Ik heb persoonlijk meer het idee, dat jij een baantje hebt bij een onderwijsinsteling en dat de jaloezie bij jou hoogtij viert vwb de leerkrachten.
    Ze krijgen meer betaald als jou en jij denkt alles beter te weten en voelt je benadeelt.
    En Teun, even voor de goede orde, dit heeft niets te maken met op de man spelen, maar is een pure constatering op je eerste bijdrage.
    Kijk dat je geen lereer bent, daar was ik allang achter en dat je al 16 jaar meeloopt??? BRAVO TEUN, GROTE KLASSE!!!!!!!!!! :P
    Maar ik loop nou net iets langer mee als jij Teun om te weten waar ik het over heb.
    >…………………………….

    Reactie door Bijdehandje — zondag 8 oktober 2006 @ 16.52 uur

  76. @75. Je blijft het op de man spelen en geeft inhoudelijk nog steeds geen enkele reactie. Omdat je dat niet doet, weet ik helemaal niet waar je het over hebt. Wat je doet is invullen en persoonlijke ideëen spuien met betrekking tot mij. Dat schiet niet echt op Bijdehandje, vind je wel? Zonde van het topic naar mijn smaak.

    Reactie door Teun — zondag 8 oktober 2006 @ 19.09 uur

  77. @76 Teun,

    Is dit jouw “normale” manier van reageren als iemand het niet met je eens is?
    Volgens mij ben je echt het eigenwijze gefrustreerde konijn van Krul.

    Je komt hier zo maar binnenvallen en velt een oordeel over iemand die je niet eens kent, tegenspraak duldt je niet, men moet maar ja en amen knikken tegen jou?
    Zo werkt dat hier niet Teun.
    Ik vul voor jou helemaal niets in, dat doe je nl. zelf al, je hebt een baan die je niet bevalt en de jaloezie druipt eraf vwb de mensen die in dezelfde branche een baan hebben en die iets meer te vertellen hebben dan jij.

    En dat zit je waarschijnlijk erg dwars.
    Had de pabo gedaan joh, dan was je nu geen concierge geweest.
    Niet dat ik iets tegen deze mensen heb, die zijn ook heel hard nodig, maar dan moeten ze hart voor hun vak hebben en niet zo rancuneus als jij zijn.
    Je komt nu niet bepaald vredelievend over vwb de jeugd waar je mee om moet gaan.
    God dank dat mijn kleinkinderen niet op een school zitten met zo´n iemand als jou in de buurt.

    Maar Teuntje ik zou zeggen doe je best, als je iets inhoudelijks van me lezen wilt, dan zou ik zeggen doe je huiswerk beste jongen.
    Ik verdoe mijn tijd niet langer aan jouw betweterige geneuzel.
    EINDE DISCUSSIE MET JOU TEUN, PUNT UIT.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 8 oktober 2006 @ 21.02 uur

  78. @77 Hmmm, wat een waterval aan persoonlijke verwijten, wederom zonder inhoudelijkheid aangaande het topic of mijn priks. Is er geen webmaster hier die het “op de persoon (prikker) schofferen” een beetje bewaakt?

    Reactie door Teun — zondag 8 oktober 2006 @ 22.17 uur

  79. Ik denk niet dat het gaat werken. Wanneer iemand een manager is, wil hij echt niet meer terug naar een lerarenpositie.

    Reactie door Niels — maandag 9 oktober 2006 @ 2.49 uur

  80. Teun,
    Ik vind dat je wel degelijk inhoudelijk goeie argumenten hebt en de discussie daarom meer dan waard is! Ik ben het volmondig met jou eens dat bijvoorbeeld voor de “gemiddelde” docent een salaris volgens schaal 10 echt wel degelijk ruim beloond is!
    Met name jouw bijdrage onder @62, daar kan ik me best in vinden!
    Ik ben er alleen evengoed wel van overtuigd dat het de leraar voor de klas is, die uiteindelijk wel in staat moet zijn om zijn/haar werk goed te doen en niet “dwars” moet worden gezeten door steeds meer managers die ze met allerlei onzinnigheden lastigvallen, veel meer verdienen, maar ondertussen het onderwijs en diegenen die dat dagelijks in de praktijk moeten uitvoeren onder steeds moeilijker omstandigheden, voortdurend “in de wielen rijden”! Daar moet wat mij betreft echt iets aan gedaan worden, want deze parasieten “verdienen” niet alleen teveel, ze zijn meestal overbodig en een “sta-in-de-weg” voor de echte vakmensen, die gewoon hun vak zo goed mogelijk proberen uit te oefenen!

    Reactie door Ton — maandag 9 oktober 2006 @ 3.13 uur

  81. Teun , ik denk dat je gelijk heb op jouw item 66 .
    Ik vind dat er allerlei “processen “in scholen draaien , die niets met het onderwijzen te maken hebben en deze “processen ” frusteren en stressen een docent .

    Reactie door Fred — maandag 9 oktober 2006 @ 17.32 uur

  82. Bij die docenten dei “doorstromen “naar management functies ,zoals directeur , schaal 14 , moten zich wel bedenken dat hun docent zijn voorbij is , d.w.z. even de schakelaar omzetten !
    Het ROC Den Haag , hebben dit soort lui :zijn arrogant geworden door vele jaren docentschap en zijn nu directeur : Nu daar gaat daar vaak behoorlijk fout met het creeren van chef functies : drie mederwerkers en 1 chef ; zoligt vaak de verhouding .
    De chef zit “gewoon” in schaal 11 ; en weet niets ( geen vakkennis , leiderschap )

    Reactie door Fred — maandag 9 oktober 2006 @ 17.54 uur