Last van de burger

Ambtenaren die willen klagen over lastige burgers kunnen dat doen op de website www.lastvandeburger.nl. Initiatiefnemer is Steven de Jong, coördinator van de Burgerraad voor het Regeringsbeleid (BRR). De Jong begon met de website als tegenhanger van www.lastvandeoverheid.nl, waarop burgers hun klachten over het ambtelijke apparaat kwijt kunnen. (AD)

De gemoederen lopen hoog op – in sommige gevallen ongetwijfeld ook terecht. Zo weet deze baliemedewerker te vertellen dat veel mensen nogal onvoorbereid op het gemeentehuis komen:

Als u de drempel van het gemeentehuis overstapt, neemt u direct al een houding aan van ‘het zal wel weer problemen geven’. Dat vind ik zo ontzettend jammer van u!

En als dan blijkt dat uw papieren niet in orde zijn voor een paspoortaanvraag, dan zegt u ‘dat zal wel weer, dacht ik het niet’. Het is ook altijd hetzelfde liedje met u. Wat een moeilijk gedoe ook altijd.

Dat u zelf niet de moeite heeft genomen om u te laten informeren over de procedure die nodig is om deze aanvraag te doen, ontgaat u volkomen. U heeft zelfs de brief niet gelezen die u is toegezonden in verband met het verstrijken van de geldigheidsdatum van uw huidige document. Daarin staat precies vermeld wat u nodig heeft, maar u geeft aan dat teveel gedoe te vinden.

Jammer voor u en voor mij dat we daardoor een onaangenaam contact aan de balie hebben en dat ik u naar huis moet sturen zonder dat u de aanvraag heeft kunnen doen.

In een volgend contact met de gemeente, moet u maar eens de moeite nemen uzelf te laten informeren over wat u nodig heeft voor een aanvraag. Ik hoop dat u daartoe bereid bent.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 12 oktober 2006 :: 17.26 uur

17 Comments

17 reacties

  1. Als ik het goed heb, is de ambtenarij ooit zelf begonnen met de burger stressen.
    Het zit blijkbaar in de genen van het gewone volk dat we die lui eigenlijk niet zien zitten.

    Reactie door Arie3D — donderdag 12 oktober 2006 @ 19.18 uur

  2. Der hangt een boel negativiteit in de lucht. De een klaagt over de ander en de ander klaagt over de een. Probeer te verbeteren wat er mis is. Geef vriendelijk aan wat jij vind dat beter kan. Als er iemand blijkbaar niet wist wat er nodig was om een paspoort aan te vragen dan is schijnbaar de communicatie niet goed. Ga nadenken hoe je dat als overheid beter kan doen. misschien moet er een website komen. http://www.maakdeoverheidbeter.nl ( maar dan korter) waar overheid en burger dingen kunnen posten waar ze tegen aan lopen en elkaar advies kunnen geven over hoe het beter kan. Iedereen kan klagen dat is niet zo moeilijk.sterker nog het is leuk en het lucht op. Maar de wereld wordt er niet echt beter van.

    Reactie door dj — donderdag 12 oktober 2006 @ 19.23 uur

  3. Maak de overheid beter…..stem SP

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 12 oktober 2006 @ 22.35 uur

  4. Vind het wel meevallen met de medewerkers aan de balies van deze gemeente. maar ik hoor wel eens van die gruwelverhalen over mensen die een afspraakje hebben met de afdeling bijstand…denk dat daar de meeste klachten over zijn.

    Reactie door ReneR — vrijdag 13 oktober 2006 @ 0.23 uur

  5. Had ik net een mooi verhaal opgeschreven, maar helaas vergeten, 1 + 6 = 7…En dat moet er wel bij natuurlijk! Nou ja jammer, volgende keer beter..pff!!

    Reactie door Ton — vrijdag 13 oktober 2006 @ 1.07 uur

  6. 5. Is mij ook vaak overkomen dat is goed balen, de tweede keer heb je er geen zin meer in.

    Laten we nu niet doen of één groep uitgezonderd is van de verharding in de matschappij. Ook ambtenaren zijn er onderdeel van. Ik begin een beetje genoeg te krijgen van al dat gemelk tijdens dit kabinet. Het is een hype op ieder gebied of het nu gaat om ambulancepersoneel, de burger, de ambtenaar, de politie, de artsen
    Gewoon een betere politiek voeren met respect voor de mens op zich dat is het enige dat je eraan kunt doen.
    Neem nu de maatregel van het binnendringen van huizen van bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden en de verregaande onbeschoftheid daarbij van de overheid, goedgekeurd door de nederlandse rechter.
    Ik zou daar furieus van worden.
    Als je een bedrijf of rijkere particulieren wil onderzoeken op fraude en hun pand danwel huis binnen wil vallen moet je eerst een redelijk vermoeden hebben van en op dat bewijs van vermoeden moet de rechter toestemming geven tot een huiszoekingsbevel, zelfs bij de grootste criminelen. Maar als het om uitkeringsgerechtigden gaat die toch geen advocaat kunnen betalen om zich te verdedigen is alles geoorloofd? Ga je in de wasmand zoeken? Is dit respect?
    Moet je eens kijken naar de taal die politici uitslaan over nederlandse burgers. Dan hoor ik zo’n Joost Eerdmans op de TV met zijn repressieverhaaltjes en zijn onderliggende buitenlanderhaat en de toevoeging van meer respect voor ambtsdragers en hogere straffen en dan denk ik We gaan toch niet terug naar de jaren vijftig waar bevoegden de vrije hand krijgen t.o.v. de afhankelijken alleen omdat ze ambtsdrager zijn.

    Bevoegdheid is een hoogaangeslagen doch waardeloze vorm van recht.
    Ik houd m’n hart vast

    Reactie door Henny — vrijdag 13 oktober 2006 @ 7.57 uur

  7. Goeden morgen vrienden SP.

    Dat de ambtenaren klagen is ook geen nieuws.
    Een vervelend baantje om lastige mensen bij te staan.
    Hier zeg ik ‘Bij’ staan, maar zij beschouwen dat ze moeten tegenwerken, overal haken en ogen achter zoeken, want het is tegen de voorschriften,
    Dus dek je in, wees niet toegefelijk, want de chef (Manager) staat over je schouder mee te kijken.
    Helaas fouten maken is menselijk, en dat geld voor beide partijen.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 13 oktober 2006 @ 8.29 uur

  8. Zolang er verwacht word dat iedereen een kantoor aan huis heeft, blijven er problemen.

    Zolang er kantoren vol zitten aan duur betaalde regelmakers die beurgers uitsluit met een slinkse trukendoos, blijven er problemen.

    Zolang de ene trukendoos, je doorverwijst naar de andere trukendoos, en dan weer weggeregeld word, blijven er problemen.

    Zolang de beurger niet kan verwachten dat de ambtenaar zijn best doet voor zijn meedebeurger, blijven er problemen.

    Zo kan ik nog wel een tijd doorgaan, de bomen in A4 waarvan niet veel goeds ontspruit. Terwijl privasie een groote farce is.

    Reactie door Angela — vrijdag 13 oktober 2006 @ 11.58 uur

  9. dat krijg je als je een mondige burger probeert te kleineren ; het is gewoon weinig respect hebben voor burgers die overspoeld raken van ambtelijke regels die nergens op slaan : het kasje naar de muur principe moet maar eens overboord gegooid worden :
    beetje menselijkheid lijkt mij wel gepast bij ambtenaren ; zij moeten zich wel realiseren in dienst te zijn van de burger !

    Reactie door Fred — vrijdag 13 oktober 2006 @ 12.13 uur

  10. Mogen we nu ook een klacht indienen tegen Balkenende wegens werkweigering. Het weigeren een adequaat antwoord te geven op concrete vragen?

    Waarom zijn wij als burgers dan geen ‘rechtspersoon’als het gaat om een aanklacht tegen de NOS wegens het niet voldoen aan de eis van onafhankelijke berichtgeving/

    Waar oh waar beste burgerraad kunnen wij in deze met onze klachten terecht zonder ze in te dienen in achtvoud en een advocat in de arm te moeten nemen?

    Reactie door Henny — vrijdag 13 oktober 2006 @ 16.24 uur

  11. @ Fred,
    Uit jouw reactie blijkt wel dat je weinig verstand van zaken hebt. Je doet net alsof elke ambtenaar zelfstandig beslissingen kan en mag nemen en er zijn/haar eigen methode van werken op na kan houden! Die “ambtelijke regels” worden vanuit de politiek opgelegd hoor, die verzint de ambtenaar niet zelf..Het is nog altijd de wetgever die bepaalt aan welke regeltjes iemand wel of niet moet voldoen! Maar ik neem aan dat wanneer jij je aan het loket meldt, dat je dan die ambtenaar verrot scheldt omdat ie niet datgene doet of geeft zoals jij het hebben wilt? Dacht je nou werkelijk dat die ambtenaren op deze manier hun werk nog met plezier doen? Die ergeren zich daar doorgaans ook kapot aan omdat ze zich in hun werk “gehinderd” voelen door leidinggevenden aan wie je voortdurend tekst en verantwoording moet afleggen..Natuurlijk horen ambtenaren hun klanten met respect te behandelen en rotte appels zullen er altijd bijzitten..Maar diezelfde ambtenaar kan nu eenmaal niet elke klant op zijn/haar wenken bedienen, simpelweg omdat ie dan de regels overtreedt! Ik weet uit eigen ervaring dat ambtenaren zelfs buitengewoon creatief zijn in het bedenken van oplossingen, waarmee ze dan net weer “hinderlijke” regeltjes in het belang van de klant weten te omzeilen..Dus ik heb respect voor deze “burgers” (uitzonderingen daargelaten) die toch steeds weer tegen een modaal salaris en met weinig promotiekansen, secundaire arbeidsvoorwaarden etc. hun werk blijven doen. Meestal uit idealisme en betrokkenheid en daarom nemen ze de gebruikelijke kritiek en scheldkannonades, ja zelfs tot bedreiging aan toe voor lief!! Misschien geeft dit je een beetje “stof tot nadenken”?!

    Reactie door Ton — zaterdag 14 oktober 2006 @ 1.17 uur

  12. Misschien ten overvloede, maar ik ben ervan overtuigd dat juist onder (uitvoerings)ambtenaren het SP-gehalte buitengewoon hoog is! Het zijn juist de ambtenaren die de verbindende schakel vormen tussen de overheid en de burger..En dat is, zeker in deze tijd, steeds meer een ondankbare ROTKLUS! Ik doe het al meer dan 20 jaar maar raadt iedereen die een baan bij de overheid zoekt nu al aan om er niet aan te beginnen..Het verdient slecht (vergeleken met het bedrijfsleven) maar misschien nog veel erger..Alles, letterlijk alles wat de overheid aan steken laat vallen, dat krijgen die ambtenaren allemaal als “stront” over zich heen gestort en je moet wel een hele dikke huid hebben om dan nog zin in zo’n “publieke functie” te hebben! Alleen idealisme houdt je (nog) op de been!

    Reactie door Ton — zaterdag 14 oktober 2006 @ 12.02 uur

  13. Weet je waar ik echt woedend over werd: hoe er met die asielzoekers wordt omgegaan, als ze uitgezet worden, door de marechaussees.
    Was op Netwerk – puur sadisme.
    Het uitzetbeleid is toch al aanvechtbaar, maar dan ook nog op zo’n manier. En dat zijn toch ook ambtenaren, die marechaussees?

    Reactie door Marjolein — zaterdag 14 oktober 2006 @ 22.00 uur

  14. @12 Ton
    @13 Marjolein

    Ton ik ben dit wel met je eens. Ook de klantmanagers van de sociale dienst laten wel doorschemeren dat ze het niet eens zijn met dit beleid.
    Altijd laat ik het bericht achter dat ze SP moeten stemmen. Al was het maar voor de mensen met een uitkering! Ze staan daar zo te merken positief tegenover. Een goede sociale dienst medewerker zal altijd links stemmen. Indien niet? Dan zijn het niet de besten…

    Marjolein

    Ik heb het gelukkig niet gezien , maar wel gevolgd via het radioprogramma Casa Luna op Ned 1. Daar belden mensen en gaven commentaar. Onbegrijpelijk dat sommigen het nog goed vonden ook!
    Ik kan niet begrijpen dat mensen dit werk maar doen. Maar ja, dat vind ik ook van iedere militair die met een geweer op stap gaat en domweg de orders uitvoert.
    Zo ook de marechaussee! Hoe in godsnaam kan je voor geld (job!) dit werk uitvoeren. Onschuldige mensen uit hun huis slepen en geweld gebruiken. Ze kregen helmen over hun hoofd geduwd etc. etc.
    Voor mij was het heel simpel: ontslag nemen!

    Dit heb ik ook in het asielzoekerscentrum meegemaakt. Daar werd een leerling van mij gewelddadig behandeld door de bewaking.
    Ik heb protest ingediend, maar de directie stopte alles in de doofpot. Ik heb ontslag genomen en verder de lessen met mijn klas afgemaakt in mijn huis. Einde AZC.

    Zo geldt dit voor heel wat bedrijven waar ik niet meer zou kunnen werken, gezien hun ordinaire commerciele winstbejag. Ik houdt het maar op mensen en de mantelzorg en ik ben bezig met vluchtelingenhulp. Juridisch kunnen mensen hopelijk nog geholpen worden.
    Je ziet, naar mate je bewuster wordt, ben je niet voor alles meer geschikt…

    Reactie door Gloria — zaterdag 14 oktober 2006 @ 23.27 uur

  15. @11 Ton,
    Je zou het eens door de ogen van de burger kunnen bekijken die constant de l#l en dan is de reactie van Fred heel logisch.
    Eerst wilde ik je nog vragen of je zelf soms ambtenaar bent, maar dat is in @12 inmiddels duidelijk geworden.

    =======================================

    @14 Gloria,

    Hoezo gaf jij lessen in een AZC?
    Je bent toch altijd een bewust thuisgebleven moeder geweest?
    Daar zal je juridisch toch een beetje onderlegd moeten zijn en je hebt hier zelf op het log verteld, dat totaal niet te zijn.
    Zo ook bij die zoon van jou die afgestudeerd is in de advocatuur, begin ik nu toch grote twijfels te krijgen.
    Bij jouw verhaal hierboven, had je hem in kunnen schakelen.
    En kom nou even niet aan met het smoesje, heb ik gedaan maar ook hij kon niets beginnen.
    Voor elke onbenulligheid vraag je hulp van derden, met énige kennis van zaken doe je dat niet.
    Het is mooi als je in de mantelzorg jezelf weet nuttig te maken, maar maak jezelf niet beter dan dat je bent.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 19 oktober 2006 @ 17.19 uur

  16. Bijdehandje, waarom reageer je zo respectloos op Gloria? Je speelt nu op de vrouw en dat is pas echt respectloos en dat verziekt het weblog! Ik hoop niet dat je de intentie hebt dat Gloria weggaat van dit log want dit log is voor iedereen die hier wil reageren! Niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben als jij! Ik hoop dat je niet meer op de vrouw of man wilt spelen.
    Je hoeft niet iemand zo te beledigen en onderuit te halen, daarmee laat je jezelf ook wel kennen hoor!

    Reactie door cynthia — dinsdag 24 oktober 2006 @ 11.53 uur

  17. Als ambtenaar word ik niet goed van het geklaag van de burger. Ik werk bij de gemeente bij de afd. WWB. Zelf werk ik fulltime als alleenstaande ouder. Ik heb per maand € 90 meer te besteden dan iemand met een bijstandsuitkering.
    Bij ons aan de balie zijn het altijd dezelfde mensen die klagen, tot aan de wethouder aan toe. Ze denken dat je als werkende alles dik voor elkaar hebt. Want de ‘burger’ heeft het altijd zo moeilijk. Alsof ik geen burger ben. Ik zie om me heen overal fraude en criminaliteit. Het is ziekmakend. Als er fouten worden gemaakt, want iedereen maakt weleens een fout, dan wordt deze netjes opgelost door de ambtenaar. Mensen zijn daar over het algemeen gewoon tevreden over. Alleen heb je die groep die altijd klaagt en geloof me, meestal onterecht. Ik zie het te vaak om me heen. Doe nou eens normaal tegen die ambtenaar dan behandelen zij u ook correct. Je hebt er altijd wel een gare ambtenaar bij lopen, vraag dan naar een ander. En dat geldt ook voor de burger, ook daar lopen halve garen tussen. En dat zijn nu net altijd degenen die altijd klagen.

    Reactie door Babs — dinsdag 10 april 2007 @ 16.51 uur