Kleinere klassen!

Onderwijspersoneel vindt klassenverkleining, minder managers en het salaris de belangrijkste prioriteiten bij investeringen in het onderwijs. Dat blijkt uit de enquête van de Algemene Onderwijsbond die in het kader van de actie Onderwijsakkoord2006 onder ruim 2400 mensen werd gehouden.

Andere opmerkelijke uitkomst: de SP verdubbelt haar aanhang in het onderwijs (van 15 naar 28%) en benadert nu de PvdA (34%). (AOB)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 19 oktober 2006 :: 12.07 uur

37 Comments

37 reacties

  1. Bij kleinere klassen kunnen leraren beter uitleggen hoe de wereld in elkaar zit en dan trek ik de conclusie dat de SP de PvdA zal gaan overtreffen.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 19 oktober 2006 @ 12.20 uur

  2. …..en dan snappen die kinderen waarschijnlijk beter waarom in 1989 het failliet van het socialisme en communisme werd ingeluid…en dan gaan ze SP stemmen..?

    Mon Dieu, ma écologiste…
    Kun je me uitleggen waarom je in een kleine klas beter kunt uitleggen dat de wereld socialistisch in elkaar moet zitten ?

    Reactie door claus — donderdag 19 oktober 2006 @ 13.28 uur

  3. Kleine klassen grote klassen slechte leraren goede leraren veel geld weinig grote beloftes …. verkiezingstijd

    Reactie door Jack — donderdag 19 oktober 2006 @ 14.30 uur

  4. @ 2 Claus,

    Wel, ik ben geen leraar, maar wanneer je meer aandacht aan leerlingen kunt schenken, misschien dat je ze dan ook meer kunt leren? Voilà.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 19 oktober 2006 @ 14.34 uur

  5. En wat straks?

    Maria vd Hoeven met haar plan om het speciale onderwijs af te schaffen.

    Veel kinderen hebben speciaal onderwijs nodig, kinderen zonder handicap hebben kleinere klassen nodig ipv. een stuk of 40 bij elkaar in één lokaal.

    Men kan dit vergeten als straks alles op één hoop gegooid wordt.

    Moeten de leerkrachten gebarentaal en braille erbij gaan leren?
    Laat Maria maar gaan borduren, daar heeft ze waarschijnlijk iets meer verstand van.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 19 oktober 2006 @ 14.38 uur

  6. Zijn we nou nog steeds aan het bakkeleien over hoe groot een klas moet zijn!?
    Het is niet te geloven.

    Homo Apiens: meest onderontwikkelde diersoort op Moeder Aarde.

    Reactie door Arie3D — donderdag 19 oktober 2006 @ 15.58 uur

  7. Off topic.
    Voor morgenochtend de heer Jan Marijnissen
    te verwachten bij:
    Goede morgen Nederland, Ned. II, vrij.20/10/06.

    Webmaster, op welke agenda vinden we dat
    hier?

    Hoe komen we weer in het bekende archief,
    voorheen via de bekende kalender, hetgeen
    niet moeilijk zoeken was, maar met ingebruik
    name van de hoofdrekensommen, kwam er een
    ander systeem, dat ik slechts 1x tegenkwam!

    Ik schijn iets over het hoofd te zien, maar
    wat? Bij voorbaat dank voor de instructie!

    Reactie door Madelief — donderdag 19 oktober 2006 @ 16.19 uur

  8. Het bouwen van meer moskeen moet een halt toegeroepen worden.
    Geen nederlander die het voor elkaar krijgt om in Turkije of Marokko een nederlandse kerk te bouwen.
    Ze willen nu ook al eigen ziekenhuizen.
    AANPASSEN,AANPASSEN,AANPASSEN.

    Reactie door Lodewijk — donderdag 19 oktober 2006 @ 16.27 uur

  9. @6 driedimensionale arie,

    Als het jou niet interesseert, reageer dan niet! Je zit op het verkeerde weblog vrees ik.
    =======================================

    @8 Lodewijk,

    Wat jij hier aangeeft, heb ik al meerdere keren gedaan, reacties 0,0.
    In Turkije of Marokko zal het misschien nog wel lukken, maar in de landen Irak, Iran etc. zeker niet!

    Op bepaalde vlakken is Nederland ietsiepietsie té gastvrij.
    Wat mij betreft zijn er genoeg moskeeën en nog meer zie ik niet zitten.
    Geen hond die verstaat wat daar allemaal verkondigt wordt, kan van alles zijn en vrouwvriendelijk is het al hélemaal niet.

    Het gaat dwars tegen mijn mannelijke emancipatie-gevoel voor vrouwen in.

    En de ziekenhuiskwestie hadden we al behandeld.
    Inderdaad, in geval van nood: AANPASSEN.
    Gaan ze maar naar het kapelletje van het ziekenhuis met hun kop richting oosten zitten bidden.

    Om van islamitische scholen maar te zwijgen.
    Op de Nederlandse scholen is al genoeg wat niet deugd en dreigt er, zoals de plannen nu zijn, niet beter op te worden.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 19 oktober 2006 @ 16.59 uur

  10. Ik wil trouwens weer rekensommetjes terug, het reageren wordt te makkelijk!

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 19 oktober 2006 @ 17.01 uur

  11. @Madelief

    Donderdag 19 oktober 2006 – Radio 5
    19.00 – 20.00 uur, Ronald van Raak gaat in debat over de Historische Canon, in ‘Desmet Live’.

    Vrijdag 20 oktober 2006 – Radio
    21.00 – 22.00 uur; Krista van Velzen is te gast bij BNN United. Radio 1.

    Maandag 23 oktober 2006 – Hilversum
    22.45 uur, Agnes Kant is te gast bij radioprogramma BNR laat.

    Dinsdag 24 oktober 2006 – Nederland 2
    21.10 uur, Jan Marijnissen is te gast bij Andries Knevel in ‘Het Elfde Uur’.

    Woensdag 25 oktober 2006 – Nederland 2
    20.40 uur, Jan Marijnissen over wat hem drijft en motiveert in ‘Rosenmoller en de lijsttrekkers’.

    Zondag 29 oktober 2006 – Radio 1
    12.00-14.00 uur, Jan Marijnissen neemt deel aan het lijsttrekkersdebat op Radio 1.

    Vrijdag 3 november 2006 – Radio 2
    18.10 uur, Jan Marijnissen is te gast bij NCRV radioprogramma ‘Knooppunt Kranenbarg’

    Maandag 6 november 2006 – Amsterdam
    21.00 uur, Jan Marijnissen neemt deel aan een debat over het arbeidsmarktbeleid. Moeten de grenzen open of juist dicht? Het debat wordt georganiseerd door NOVA, BNR Nieuwsradio en het Financieel Dagblad. Het wordt life uitgezonden door BNR Nieuwsradio. Locatie: restaurant Dauphine, Prins Bernhardplein 175, Amsterdam.

    Zaterdag 11 november 2006 – Den Haag
    19.00 uur, Jan Marijnissen neemt deel aan het lijsttrekkersdebat van het ‘Jeugdjournaal’. Locatie: Studio Dudok, Den Haag.

    Maandag 13 november 2006 – Radio 1
    13.00-13.30 uur, Jan Marijnissen is te gast bij Stand.nl.

    Dinsdag 14 november 2006 – BNN radio 1 3FM
    17.00 uur, Jan Marijnissen is te gast bij het radioprogramma ‘De Coen en Sander Show’ van BNN op 3FM.

    Dinsdag 14 november 2006 – Nederland 3
    19.30 uur, Jan Marijnissen is te gast in ‘De Wereld Draait Door’ op Nederland 3.

    Dinsdag 14 november 2006 – Nederland 2
    20.30 uur, Agnes Kant is te gast bij Andries Knevel in het programma ‘Het elfde uur’ op Nederland 2.

    Dinsdag 14 november 2006 – Radio 1
    23.00 uur, Jan Marijnissen is te gast in het radioprogramma ‘Met het Oog op Morgen’ op Radio 1.

    Woensdag 15 november 2006 – Radio 2
    12.30 uur, Jan Marijnissen is te beluisteren in het radioprogramma ‘Tijd voor Twee’. In de ‘muziekscan’ wordt door Frits Spits, door middel van vragen, voor Jan een persoonlijk lied gemaakt.

    Woensdag 15 november 2006 – Nederland 2
    18.50 uur, Jan Marijnissen in Man bijt Hond.

    Woensdag 15 november 2006 – Nederland 1
    20.30 – 22.00 uur, Agnes Kant gaat in debat met de andere nummers twee van een zevental politieke partijen bij het programma ‘Stemwijzer TV’ van de KRO.

    Donderdag 16 november 2006 – Radio 1
    9:00 uur, Jan Marijnissen is te gast in radioprogramma ‘De Ochtenden’ van Radio 1.

    Vrijdag 17 november 2006 – Nederland 3
    11.00 – 11.30 uur, Jan Marijnissen neemt deel aan het lijsttrekkersdebat van ‘Schooltv-weekjournaal’ op Nederland 3.

    Vrijdag 17 november 2006 – Nederland 3
    19.30 uur, Jan Marijnissen neemt deel aan het lijsttrekkersdebat ‘Grote Lijst Nul’ van BNN op Nederland 3.

    Dat zijn de landelijk te bekijken/beluisteren programma´s. De lokale kunt u opzoeken op:
    http://www.sp.nl/nieuws/agenda/

    Helaas erg weinig politieke debatten, alleen jeugd en BNN lijken het aan te durven. Men is toch wel echt bang voor het debat met Jan.

    Reactie door Irma — donderdag 19 oktober 2006 @ 17.50 uur

  12. DOEN!DOEN!DOEN!

    Reactie door fons moonen — donderdag 19 oktober 2006 @ 18.16 uur

  13. @2 Claus

    Stel nu eens dat,dat kan, gewoon door aandacht voor het detail he? :-o

    Reactie door Alex — donderdag 19 oktober 2006 @ 19.23 uur

  14. Gooien we niet veel teveel kwaliteit weg?

    Wie zegt dat een leraar versleten is en niets meer kan doen in het onderwijs als hij 65, nee in de praktijk nog veel jonger, is geworden.

    Natuurlijk moeten de klassen kleiner.
    Hoewel, niet altijd en overal.
    Maar een leger van zeer competente leraren ongewenst congé geven lijkt me de grootste kapitaalvernietiging die ten opzichte van onderwijs mogelijk is.

    Laten we eens denken over het faciliteren, ook in financiële zin, van dit leger.

    Reactie door Eerst nadenken — donderdag 19 oktober 2006 @ 20.25 uur

  15. @9 bijdehandje (toepasselijke bijnaam trouwens)
    Hoe weet jij nu of dit onderwerp mij niet interesseert.
    Ik erger me gewoon aan het feit dat dit nu nog steeds een item moet zijn, het had allang goed geregeld kunnen zijn, of niet soms.

    Reactie door Arie3D — donderdag 19 oktober 2006 @ 20.43 uur

  16. @15 driedimensionale arie,

    Je eerste reactie spreekt wel voor zich, Mocht je het anders bedoelen dan sorry, maar dan zul je ook anders moeten brengen.

    Zeker gezien het feit dat je niet op de hoogte schijnt te zijn van de ontwikkelingen die Maria vd Hoeven weer op haar lijstje heeft staan om het onderwijs nog verder om zeep te helpen.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 19 oktober 2006 @ 21.15 uur

  17. Ik heb nog 1 kind op de basisschool. Begon ruim 4 jaar geleden op een leuk schooltje met 8 klaslokaaltjes. Inmiddels is de school op een nieuwe locatie, met 11 lokalen waarvan veel rond de 25 leerlingen (en dan reken ik de ‘voorschool-klasjes’ er niet bij. Vier jaar geleden belde ik naar school en hoefde alleen maar de naam van mijn zoontje te zeggen en de congierge wist om welk kind het ging. Nu moet ik specifiek uitleggen welke klas en welke juf. De persoonlijke sfeer, de aandacht is weg. Het is een massaproductie geworden, ze moeten kinderen klaarstomen voor de cito-toets.
    Ook leuk: we moesten dit jaar een formulier invullen met het sofi-nummer van elk kind. En daarbij moesten we aangeven welke opleiding de ouders hebben gehad en of zij wel helemaal Nederlands zijn. Simpelweg omdat de school meer geld voor mijn zoontje krijgt als wij LBO zouden hebben gehad of een of meerdere buitenlandse ouders…
    Blijkbaar geeft de opleiding van de ouders aan wat de waarde als ouder is, is het bij deze regering wel eens opgekomen dat ouders die LTS of huishoudschool hebben gehad zich wel eens verder hebben kunnen ontwikkelen door de jaren?
    Ik ken een advocaat met tunnelvisie, die kan alleen over zijn vakgebied praten maar is op alle andere gebieden totaal simpel, omdat hij de interesse en de tijd daarvoor mist. Maar zijn kind zou dus minder geld in het laatje brengen dan een kind van ouders met lager onderwijs? Je reinste discriminatie!

    Reactie door Monique — donderdag 19 oktober 2006 @ 21.39 uur

  18. @9 Bijdehandje

    Voer voor Wilders. Ik vind je toon erg badinerend naar onze nieuwe Nederlanders!
    Graag wat meer respect voor de mensen die ook recht hebben op een plek op Aarde. Met of zonder moskee.

    Reactie door Gloria — donderdag 19 oktober 2006 @ 21.52 uur

  19. Niemand die nog ingaat op de punten van Jan?
    Ik werk wel in het onderwijs.
    Een salarisverhoging is aardig, maar niet waar ik in eerste instantie behoefte aan heb. Ik wil af van die beleids-eikels/managers die weer met vernieuwingsplannetjes van slechte bureau’s als het APS (kijk eens op hun site http://www.aps.nl), je schrikt je dood) aan komen kakken.
    Samen ‘Hosanna’ roepend in een zaaltje, daar zitten de managers, helemaal opgepept à la Ratelband om het personeel thuis weer van een of ander verkeerd visioen te doordringen, het Licht is door hen gezien.
    Vragen stellen aan hen mag niet, je moet erop vertrouwen dat zij het goed voor je bedacht hebben. Dat je gereduceerd wordt tot lul die op de achtergrond koffie mag gaan staan drinken en klaar moet staan voor als de computer het ook niet meer weet, dat is wat zij voor je bedacht hebben.
    Ik wil normaal, frontaal, ouderwets, klassikaal lesgeven. Die computer biedt geen meerwaarde, geloof me. Contact, groepsvorming, voorbeeldfunctie, luisteren naar elkaar, daar gaat het om.
    Ik lever graag die salarisverhoging in, als onderwijs maar weer onderwijs wordt. Nee, ik ben niet 50+, ik ben zelfs de 40 nog niet gepasseerd. Ik heb nog idealen, maar die zijn hard aan het verdwijnen.

    Reactie door Or — donderdag 19 oktober 2006 @ 22.47 uur

  20. Eigenlijk zou ik zeggen: “Minder klassen!” i.p.v. “kleinere klassen!”. Alleen worden de klassen in de scholen dan eerder groter dan kleiner en dat wil ik nou óók weer niet. Wat een dilemma!

    Maar geen nood. Ik heb alleen wat last van associaties en een neiging tot woordspelingen. Qua associatie volgt voor mij op “minder klassen” weer: “meer klasse!”. En dát staat dan weer voor mijn stokpaardje, dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.
    Mij lijkt, dat kleinere klassen eerder de kwaliteit bevorderen dan grotere, en wel om voor voor de hand liggende redenen. Maar als je met grotere klassen op één of andere manier betere kwaliteit krijgt, dan moet je dáárvoor kiezen. Maar dan wél even van tevoren aantonen/bewijzen, dat dat inderdaad zo is.

    En daarmee wil ik dan maar besluiten, hoewel ik nog uren door zou kunnen gaan met bespiegelingen over hoe dom en tegenstrijdig er de laatste jaren “beleid” wordt gevoerd.

    Reactie door Wilbert — donderdag 19 oktober 2006 @ 22.47 uur

  21. Ik be het eens met Gloria, Bijdehandje en ik ben dit eigenlijk ook niet van jou gewend?
    Waar is de tolerantie?
    Wat maakt het uit of er een moskee is of een kerk of een genootschap? Laat mensen in hun waarde!
    Valt het niet op dat die moskeeën zogenaamd ineens ‘radicaal’ zijn geworden of ‘extreme teksten’ gaven na de interventies van de US, na de golf van intolerantie in Europa? Zaai haat en je oogt haat. De islam is niet vrouw-onvriendelijk, bepaalde stromingen zijn dat, zoals ook bepaalde christelijke stromingen dat zijn. De islam is ook niet anti-Westers, je kunt eerder stellen dat het Westen anti-islam is.
    Onbekend maakt ongeliefd, verdiep je er eens in, zoek eens contact met de islam en vraag eens hoe die zaken liggen. Maar laat je niet afzinken tot een Wilders-niveau, te makkelijk, te populair en te triest voor woorden.
    (en ik schrijf dit allemaal Bijdehandje omdat ik jou ken als een intelligent persoon en ik schat jou dus wel hoog in!)

    Reactie door Monique — donderdag 19 oktober 2006 @ 22.50 uur

  22. Ik sluit me aan bij de reactie van Monique.

    Onze cultuur is nu eenmaal aan het veranderen. Dit vereist van ons dat wij óók mééveranderen.
    Met te zeggen ‘”ze” passen zich niet aan’ demonstreer je feitelijk dat je jezelf ook niet aanpast aan een veranderde situatie.

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 19 oktober 2006 @ 23.31 uur

  23. @9 Bijdehandje — donderdag 19 oktober 2006 @ 16.59,

    En christenen dan? Die hebben ook hun eigen scholen en thuiszorg, voetbal clubs en weet ik niet meer. Mag dat wel? Waarom hebben die meer rechten? En wat te denken van kleine christelijke plaatjes in nl, probeer daar maar te wonen als niet christen.

    Lekker makkelijk alleen klagen over moslims.

    En wat te denken van de radicale sgp, die tegen openbare scholen is en de overheid het evangelie wil laten verspreiden, en die staan in de peilingen nu op 3 zetels. Die partij vormt nu nog een klein gevaar voor de godsdienst vrijheid.
    Die hebben ook niet veel op met artikel 6 van de grondwet.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 19 oktober 2006 @ 23.49 uur

  24. Goeden morgen vrienden SP.

    Omdat ik Bijdehandje een man vind waar het hart op de juiste plaats zit, neem ik aan dat hier een vergissing in het spel is.

    Irma wil ik bedanken voor de lijst met activiteiten waar de SP aantreed!
    Weer terug naar het onderwijs:

    Toen ik voor het eerst naar school ging was het een school met 3 school lokalen in een prachtig gebouw, maar dat zag ik toen nog niet.
    Daar had de juffrouw 2 klassen te bedienen, op de openbare school met ongeveer 20 kinderen, dat vond ik normaal, totdat de school werd opgeheven en moest 20 minuten lopen om op school te komen.
    Of het goed of slecht weer was, dan zat je maar nat in de klas met 30-35 kinderen.
    Zo ging het toen….en er werd NIET tijdens schooltijd vergadert zoals dat nu standaard is!
    Maar daar moet wel een goed salaris tegenover staan! EN, gemotiveerd personeel!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 20 oktober 2006 @ 7.57 uur

  25. @24 Ouwe Dirk,

    Ik krijg het idee, dat je de énige bent die begrijpt waar het hier om gaat en snapt waar ik op doel.

    Wattenstaafie; ik zeg niet ze passen zich niet aan, aanpassen zal van 2 kanten moeten komen en daar ben ik altijd al een voorstander van geweest.
    Hoe vaak heb ik hier niet geroepen dat onder de nederlanders isschien wel heel wat meer getijsem zit, dan onder onze medelanders?
    Er wordt hier weer eens iets uit z’n verband getrokken, één zinnetje wordt gelezen en de brede context ervan wordt niet begrepen.

    En voor de andere reageerders hier even voor de duidelijkheid!!
    Ik heb niets tegen onze anders geörienteerde medelanders, maar ik ging hier even op de reactie van Lodewijk in.
    Dat dit door de meeste hier niet begrepen wordt en ik maar metéén bij de groep Wilders ingedeeld word, jammer.
    Zegt meer over jullie kortzichtigheid en denkvermogen.

    Het gaat mij vooral om de kwestie van onderwijs, de kwaliteit en kwantiteit ervan.
    Dat is momenteel al schrikbarend slecht.

    Als er iemand zich ook maar enigszins had verdiept in de plannen van Maria vd Hoeven, zouden er wel andere reacties gekomen zijn.

    Dus voortaan graag even alles lezen en niet één stukje eruit pikken en dan hoppekee, we zullen die ouwe Bijdehandje weer is even massaal afzeiken.

    Verder een fijne dag allemaal.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 20 oktober 2006 @ 9.51 uur

  26. Klassen groot (50) of klein (20)is niet het hoofdpunt.
    Wat wil men van het onderwijs?
    Enige kennisoverbrenging en iets aan opvoeding doen.
    Opvoeding is verplichting van de ouders.Men zet met een paar een kind op de wereld,wat volgens mij een een enorme last meebrengt,die met geluk behoort gedragen moet worden.
    De leraar kan zonder steun van ouders en overheid niet zoveel bereiken.
    Kortom de mentaliteit van velen is van belang.

    Henri(oud-onderwijzer,maar nog steeds wakker)

    Wacht reactie bijdehandje af.Voor mij niet interessant!!

    Reactie door henri — vrijdag 20 oktober 2006 @ 11.17 uur

  27. @25 Bijdehandje

    Ik heb je er ook niet persoonlijk op aangesproken, maar natuurlijk wel indirect.
    Wanneer ik zeg dat ik me aansluit bij de reactie van Monique, bedoel ik met name de volgende passages van haar:
    ‘Wat maakt het uit of er een moskee is of een kerk of een genootschap? Laat mensen in hun waarde!’
    Dit zie ik als heel belangrijk m.b.t. integratie. Integratie betekent immers: het maken tot een harmonisch geheel of opnemen in een geheel. Dit is wat anders dan dat men zich dient te accommoderen. Wat betreft Islamitische scholen daar ben ik dan weer wel op tegen.
    Dit omdat dit nu juist weer segregatie bevordert.
    Dit is wat anders als speciaal onderwijs. Dit moet gewoon blijven bestaan voor moeilijk lerenden en mensen met een visuele of auditieve handicap en wat al dies meer zij..

    ‘De islam is ook niet anti-Westers, je kunt eerder stellen dat het Westen anti-islam is.’
    Ik denk inderdaad met Monique dat de anti -Westerse houding van de Islam goeddeels te verklaren is vanuit de Westers houding naar de Islam toe.

    en als laatste: (Monique) ‘en ik schrijf dit allemaal Bijdehandje omdat ik jou ken als een intelligent persoon en ik schat jou dus wel hoog in!’
    Ook bij deze opmerking van Monique sluit ik me aan.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 20 oktober 2006 @ 12.04 uur

  28. 5. Ja Bijdehandje, op de school waar mijn dochter werkt is dat al het geval daar is al een braille-les, maar het grootste probleem is natuurlijk toch de zeer moeilijke kinderen met gedragsstoornissen.
    Het bijzonder onderwijs is er niet voor niets gekomen.
    Juist voor deze kinderen was meer en gespecialiseerd personeel nodig en dus kleinere groepen en dat kregen ze door het bijzonder onderwijs met zeer kleine groepjes bijvoorbeeld 10 kinderen.
    Ze liepen vroeger wel mee in het basisonderwijs maar ze zwabberden er maar wat bij. Voor mij is het teruggaan naar af.
    Je kunt die hele groepen niet over een kam scheren.

    Reactie door Henny — vrijdag 20 oktober 2006 @ 14.18 uur

  29. @26 henry

    Ik denk wel dat het belangrijk is hoeveel kinderen er in een klas zitten.
    Ook hier lijkt het op menshouderij van de jongeren. Een intiemer karakter zal zeker gunstiger uitwerken op ieder mensenkind.
    Meer dan 15 kinderen met een leraar zou verboden moeten worden.
    Daarbij blijft het natuurlijk altijd van belang dat de leraar kwalitatief lesgeeft en dat de ouders het verdere werk THUIS doen!

    Al met al is hier de klad ingekomen. De leerlingen in veel te grote klassen en tussentijds naar die andere menshouderij: OPVANG.
    We zijn verdwaald door de hang naar MONEY en het leugenverhaal van dit kabinet.
    De economie is er om het volk te dienen en niet andersom! Want het volk WERKT aan die economie en hoeft daardoor niet de klos te worden. En zie hoeveel kinderen en ouderen de klos zijn. En de anderen? Werken zich lam voor de rijken.

    Reactie door Gloria — vrijdag 20 oktober 2006 @ 15.52 uur

  30. @25 Bijdehandje — vrijdag 20 oktober 2006 @ 9.51,

    In plaats je niet in het kamp van wilders hoor,
    ik ben het enkel een deel met je oneens, meer niet. En ik niet het idee dat je ook maar een beetje bij die clown van de 2e kamer in de buurt komt.

    @27 Wattenstaafie — vrijdag 20 oktober 2006 @ 12.04,

    Zeker is intergratie belangrijk maar meestal wordt er niet verder gekeken dan dat enkel mensen van buiten nl moeten intergreren.
    Alleen christenen mogen eigen scholen vestigen en anderen buitensluiten.

    Iedereen samen naar school, samen leren lezen, schrijven, rekenen en samen gymen.
    Enkel door op jonge leeftijd kinderen te laten samen leven kan intergratie slagen, alleen zitten de ouders van de kinderen dit tegen te werken in sommige gevallen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 20 oktober 2006 @ 20.57 uur

  31. Beste Jan Marijnissen. Kleinere klassen zijn belangrijk. Maar nog veel belangrijker is het voorkomen van het afschaffen van het speciaal onderwijs. Het wordt verkocht als integratie het is bedoeld als bezuiniging en het wordt veel duurder. De behoeften van beide doelgroepen verschillen erg sterk. Je kan niet zomaar alle faciliteiten bieden die kinderen met een lichamelijke handicap of verstandelijke beperking nodig hebben. Je doet dan onrecht aan beide groepen. Integratie OK maar dan via leuke samenwerkingsprojecten om begrip te vergroten.
    Dat het CDA dit voorstelt verbaasd mij vooral omdat zij pretenderen hun achterban te vinden in de gezinnen met schoolgaande kinderen. Hebben ze niet per ongeluk de termen speciaal en bijzonder door elkaar gegooid?

    Reactie door judith Achttienribbe — vrijdag 20 oktober 2006 @ 23.54 uur

  32. @29 Gloria — vrijdag 20 oktober 2006 @ 15.52,

    Met je eens voor een groot deel, tot 20 moet nog wel kunnen denk ik.
    Maar waar ook aan gewerkt moet worden is de papier winkel voor leraren(essen). Minimaal 3 mappen vol is het tegenwoordig als je voor de klas staat in het basisonderwijs.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 21 oktober 2006 @ 0.03 uur

  33. @32 Evert Tigchelaar jr

    Evert, 15 kinderen… dat wordt pas echt klasse!!(werk). Zou toch geweldig zijn?
    Ja, die papierwinkel zou zeker anders kunnen. En jij kan het weten, want je moeder geeft les. Geef al die ongemakken door hier. Kan Jan iets mee doen!

    Reactie door Gloria — zaterdag 21 oktober 2006 @ 3.36 uur

  34. 30. Evert.
    Ik ben het geheel met je eens. Als iemand géén onderscheid maakt tussen ras, geloof en/of kleur dan zijn het kinderen op basisschoolleeftijd. Die spelen met de kinderen waar ze leuk mee kunnen spelen, hebben geen vooroordelen en zijn nog niet vergiftigd door de volwassenen.
    Dát is niet alleen de beste maar vooral de enige manier van integratie.
    Het verachtelijke van de bijzondere scholen vind ik dat die kinderen met oneigenlijke argumenten kunnen uitsluiten. Daaropm is gek genoeg of niet dus de VVD voor ondanks hun zogenaamde niet-confessionele instelling. Ze doen hun kinderen juist als gevolg van de mogelijkheid anderen uit te sluiten op een confessionele school zodat ze niet behoeven te mengen, ze noemen het dan een ‘goede’school.

    Reactie door Henny — zaterdag 21 oktober 2006 @ 10.03 uur

  35. @33 Gloria — zaterdag 21 oktober 2006 @ 3.36,

    Ojee, wordt ik nu ook al door jou in de gaten gehouden, net als Madelief. Blijkbaar bestaat de geheime dienst van de SP uit allemaal vrouwen ;).

    Een ding waar mijn moede het soms over heeft is de bezuinigen in het onderwijs.
    Volgens mij gaat er iemand anders over onderwijs bij de SP dan Jan, niet alles bij Jan neerleggen, die arme man heeft het al druk genoeg. ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 21 oktober 2006 @ 15.02 uur

  36. @35 Evert Tigchelaar jr

    Ja, ik herinnerde mij bij een ander item dat jij in verband met je moeder ook al iets dergelijks opperde. Teveel rompslomp buiten de lessen om. Toch?

    En nee, natuurlijk wil ik Jan niet belasten, maar ik bedoelde meer dat ook anderen van de SP het zullen lezen. :)
    Tenslotte meer informatie heet van de naald en rechtstreeks uit het volk op dit weblog kan Jan niet krijgen. (Op de bezoeken in het land na.)

    Reactie door Gloria — zaterdag 21 oktober 2006 @ 16.05 uur

  37. @36 Gloria — zaterdag 21 oktober 2006 @ 16.05,

    Klopt.
    Op de voorpagina van de Leeuwarden Courant stond ook een stukje over Jan, kan je een vraag insturen naar de krant en de meest orginelen vragen worden donderdag gesteld.
    Dus iedereen die nog een vraag heeft, pak je kans!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 21 oktober 2006 @ 19.41 uur