Premier-norm ook voor omroepland

Onlangs werd bekend dat een fors aantal mensen bij de publieke omroep meer verdient dan de minister-president, van bestuursvoorzitters tot tv-presentatoren.

Wat voor de zorg- en energiesector geldt, geldt ook voor omroepland. Mensen die betaald worden uit publiek geld moeten niet meer verdienen dan de premier. De SP zal dit dan ook volgende week voorstellen bij de behandeling van de mediabegroting.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 27 oktober 2006 :: 11.12 uur

49 Comments

49 reacties

  1. Krijgt de SP nog minder zendtijd ben ik bang!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 27 oktober 2006 @ 12.15 uur

  2. Een geweldig voorstel, maar dit zullen ze niet leuk vinden.

    Reactie door ED — vrijdag 27 oktober 2006 @ 12.15 uur

  3. De allerhoogste tijd om de bezem door dat bordeel van intellectuele inteelt te halen.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 27 oktober 2006 @ 12.15 uur

  4. Compleet belachelijk. Dit voorstel moet je zeker doen!

    Reactie door Tim Engelbart — vrijdag 27 oktober 2006 @ 12.18 uur

  5. Het is werkelijk te gek dat dit nog altijd doorgaat in Nederland. En het volk maar belasting betalen.

    Reactie door Hans — vrijdag 27 oktober 2006 @ 13.49 uur

  6. We kennen in dit land een minimum salaris; er zou ook een maximum salaris moeten zijn.
    Het salaris van de premier lijkt me een prima maximum. Er blijft gemakkelijk genoeg ruimte voor inkomensverschil over. Wie meer wil verdienen moet dan maar opstappen naar het buitenland, net als goede voetballers.
    Voor die persoon een ander want geen mens is onvervangbaar! De relatie tussen de verdienste en het werk is compleet zoek.
    Het openbaar maken van topsalarissen heeft alleen tot gevolg dat deze verder stijgen doordat ze onderling met elkaar concurreren!
    Lang leve de marktwerking! Verder vind ik dat uit het oogpunt van onderlinge solidariteit de huidige verschillen niet te verdedigen zijn, de een wordt nu een keer met een beter verstand geboren als de ander.

    Reactie door H. Jasper — vrijdag 27 oktober 2006 @ 14.01 uur

  7. Als een deejay of presentator zich te goed voelt voor 160.000 euro, dan gaat ie maar naar Joop van den Ende!

    Zat goede mensen die het voor midner willen doen!

    Reactie door Daniel — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.06 uur

  8. Toch mooi ? jammer voor de kamerleden ; maar als zij goed hun werk doen voor het bedrijfsleven , is er na afloop altijd wel een leuke baan in de aanbieding , waar ze alsnog flink kunnen verdien ( of krijgen ) .
    De politiek is gewoon een springplak naar een leuke baan !( Je hoef je nooit meer in te schrijven bij het CWI , je heof nooit meer een reintegratie door je neus geboord te krijgen met dwang ) wat zeuren die kamerleden nu ?

    Reactie door Fred — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.12 uur

  9. Nogal wat mensen werken als freelancer volgens mij, en dat zullen er dan alleen nog maar meer worden. Houdt het voorstel hier rekening mee?

    Reactie door TRS — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.21 uur

  10. Zijn de tarieven die aan freelancers worden betaald trouwens openbaar?

    Reactie door TRS — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.23 uur

  11. In 2003 hebben de bestuursleden zichzelf al met medeweten van het ministerie van OCW een forse opslag gegeven van 25%. Drie bestuursleden en de voorzitter Bruinslot verdienden samen meer dan 1 miljoen euro per jaar en hebben een wachtgeldregeling van 7 jaar, jawel 7 jaar.En dan staet er nog geen programma op de buis.
    Dit voorstel kwam van de Raad van Toezicht en is destijds aangenomen met de goedkeuring van de overheid.
    Balkenende zeurt dus maar wat over topsalarissen die vrijwillig binnen de perken zouden moeten worden gehouden hij is het er gewoon mee eens.
    Ik heb wel graag wat over voor goede onderzoeksjournalistiek en idem dito goede programma’s want daar komt veel werk achter de schermen bij kijken maar dat is het nu juist. Ze doen steeds minder althans ze laten steeds minder zien van enig eigen onderzoek kennis en diepgang en incasseren steeds meer. Teveel verdienen maakt dus blijkbaar sommigen lui.
    Dat is de omgekeerde wereld.

    Reactie door Henny — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.49 uur

  12. Ik wil overigens weleens zien war de gegevens stan zodat ik een goed beeld kan vormen. De Vara had al iemand die zeer veel verdiende maar de naam van de persoon werd niet openbaar gemaakt. Het zal Witteman wel zijn. Waar is de openbare lijst?

    Reactie door Henny — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.52 uur

  13. Gek genoeg schijnt het steeds meer “gewoon” te worden, dat degenene die bekeken mogen worden veel meer inkomen genereren als degenen die werken.
    Daarnaast was het vroeger heel gewoon, dat “top-sporters” als bijvoorbeeld Abe Lenstra en Eddy PG naast het voetbal “gewoon werkten” bij een baas.
    Dat moet de VVD toch wel aanspreken. ;)
    Gewoon werken voor je geld, zelfs als je op een fluwelen stoel zit.
    Zie het voor me: Rutte in de aardappelfabriek als zakkenvuller.
    Naast z’n ( onbetaalde) inspanning voor de burger als vertegenwoordiger.

    Reactie door Leftfoot — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.56 uur

  14. Het CDA wil de ontslagvergoediong beperken tot een half jaar, het staat niet in het programma met zoveel woorden. Nee dat hadden ze ook liever geheim gehouden zoals ze dat ook deden met het niet meer kunnen gebruiken van de overwaarde van je huis voor de inrichting, dát hadden ze ook vantevoren niet gezegd.
    Dit terwijl ze dus ingestemd hebben met een wachtgeldregeling in 2003 van ZEVEN HELE JAREN voor het bestuur van de publieke omroep en dan Jan met de pet een ontslagvergoeding ontzeggen.
    Ze hebben de NOS inderdaad in hun zak, iedereen heeft de verandering kunnen ervaren en zien nu komt er enige logica in.
    Broodheren feteer je maak je niet boos, integendeel die zijn zeer ‘aaibaar’geworden.

    Reactie door Henny — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.07 uur

  15. Morgen Tros Kamerbreed na vorige week de VVD Een heel uur Jan Peter Balkenende. Hoe zou dat toch komen?

    Reactie door Henny — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.08 uur

  16. @15, henny.

    Balkenende komt ook bij Omroep-Max, bij Catherine, ben de exacte datum kwijt. ( rond 15 november )
    Je mag al vragen inzenden, per mail.
    Denk de consequentie is wel duidelijk, alsmede het doel.

    Reactie door Leftfoot — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.17 uur

  17. daar heeft balkenende zich niet mee te bemoeien. dat is zijn zaak niet. het is alleen maar stemmingmakerij.

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.24 uur

  18. Aanvulling op mijn eigen 6.

    Probeer eens te bedenken hoeveel geld er in Nederland bespaard zou worden als niemand meer zou “krijgen” (het is geen verdienen meer) dan de minister-president?
    Van die besparing zou je heel wat werkgelegenheid kunnen creeeren bij bijv. jonge schoolverlaters en 50+ers!
    Een samenleving die solidair is met elkaar is ook veel minder crimineel.

    Reactie door H. Jasper — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.28 uur

  19. leuk…lekker zeuren over geld…nou,laat ik ook meedoen..hoe stiller de man,hoe hoger zijn salaris…ik ben nogal schreeuwerig van aard..daarom haha : EEN SALARIS IS ALTIJD TE LAAG…denk ik. valt wel mee die ophef.

    Reactie door eric — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.31 uur

  20. zie nu,dat mijn leraar spelling vroeger ook niet veel ving…hoe stiller,DES TE…jongen,Eric toch..(gelukkig zie ick hut zelluf)

    Reactie door eric — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.32 uur

  21. En in welk programma kunnen we mensen van de SP zien en horen? Dat zal wel zoeken worden naar programma’s die zich een beetje profileren dat ze de “andere kant” ( ja ja, wij zijn de andere kant in dit door huichelaars bestuurde land) ook enkele minuten in de spotlights zetten.
    Vanmorgen was er een verslag op de radio over Maxime Verhagen die een bezoek bracht aan de Vinkenslag (woonwagenkamp) Ook daar willen ze stemmen halen. Gretverdrie, ik werd er niet goed van.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.34 uur

  22. Dat zal geen belangrijk nieuwsitem worden. Zakkenvullerij is dat nooit bij de omroepen.

    Reactie door spinner — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.35 uur

  23. Heel erg mee eens, ‘t salaris van Balkenende is zat genoeg.
    Maar er zit ook een risico aan dat je dit als maximum stelt:In het bedrijfsleven valt veel meer te verdienen, dus de kans dat de meest capabele mensen daar naar toe gaan is erg groot.
    Voor de zorg- en energie sectoren en dus ook voor de omroepen krijg je dus mensen van de tweede garnituur.
    Dus ik ben er nog niet uit.
    Bert

    Reactie door Bert — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.05 uur

  24. Vrijdag 27 oktober 2006 – Ned 2
    21.10 uur, Agnes Kant reageert op de berichtgeving van het NOS journaal over de marktwerking in de thuiszorg in ‘de Leugen regeert’ TV2

    Zaterdag 28 oktober 2006 – Nederland 2
    15.30 – 16.00 uur, Harry van Bommel is te gast in het programma ‘Boter, Kaas en Eieren’.

    Zondag 29 oktober 2006 – Radio 1
    12.00-14.00 uur, Jan Marijnissen neemt deel aan het lijsttrekkersdebat op Radio 1.

    Maandag 30 oktober 2006 – Ned 1
    23.00 uur, Agnes Kant is te gast bij Pauw en Witteman.

    Woensdag 1 november 2006 – Radio 1
    15.00-16.00 uur, Jan Marijnissen is te gast in het AVRO-programma ´Hagens op de middag´ op radio 1.

    Vrijdag 3 november 2006 – Radio 2
    18.10 uur, Jan Marijnissen is te gast bij NCRV radioprogramma ‘Knooppunt Kranenbarg’

    Vrijdag 3 november 2006 – Nederland 1
    23.00 uur, Jan Marijnissen is te gast bij Pauw en Witteman.

    Maandag 6 november 2006 – Nederland 3
    21.20 uur, Lijst 0 zendt fragmenten uit van het debat van Jan Marijnissen en andere lijsttrekkers tijdens het Sp!ts Careerevent in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

    Er staan nog veel meer kansen om de SP politici te zien in de agenda. De TV-optredens staan vaak nog niet ver van te voren in de lijst, dus check regelmatig:

    http://www.sp.nl/nieuws/agenda/

    Reactie door Irma — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.06 uur

  25. @23

    Voor 60.000 euro zijn genoeg kandidaten om het journaal of nova te kunnen presenteren.
    Zelfs als ze het balkenende zelf zouden laten doen zijn ze nog goedkoper uit.

    Reactie door spinner — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.20 uur

  26. @25

    60.000 moet zijn 160.000

    Reactie door spinner — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.38 uur

  27. o,je krijgen we weer dictatuur bij de SP!

    Reactie door john — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.39 uur

  28. @27 john

    Vertel eens?

    Reactie door spinner — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.42 uur

  29. @27
    Die snap ik niet.

    Reactie door Jofel — vrijdag 27 oktober 2006 @ 18.31 uur

  30. off-topic.

    Kwam dit bericht tegen:

    http://www.chello.nl/Nieuws/Nieuwsartikelen/Binnenland/1748/17481807.html?chid=9886c147ff2f756b384b85d3433c60a1

    Geweldig, weet je meteen waar je op stemt.
    oftewel hoe houd je de kiezer dom.

    Reactie door Leftfoot — vrijdag 27 oktober 2006 @ 19.32 uur

  31. Goede Morgen Nederland heeft vanmorgen
    Agnes v. Kant toch opgebeld voor een aantal
    vragen? Sommige kontakten lijken niet voor-
    spelbaar dus blijft het opletten bij elke
    aktualiteitenrubriek van de TV.
    Irma weer bedankt, tevoren weten is dan leuk
    meeleven en bijblijven tevens.
    Goed weekend allemaal!
    SPeciaal sterkte aan degenen die ons voor-
    gaan, of beter die voor ONS ervoor gaan,
    dat er ook straks een min of meer gestimu-
    leerd ‘natúúrlijk verloop’ plaats gaat vin-
    den. Bedankt mensen: we wachten op jullie!

    Reactie door Madelief — vrijdag 27 oktober 2006 @ 21.16 uur

  32. @30 Leftfoot

    In dat stuk waarnaar je verwijst staat:
    ‘Het CDA wil de ontslagvergoeding minder afhankelijk maken van het aantal dienstjaren van een werknemer. Nu krijgt iemand bij ontslag minimaal een maandsalaris per gewerkt jaar. Dit moet volgens VNO-NCW twee weken per dienstjaar worden.

    Hoe zit dit dan eigenlijk met Gonny van Oudenallen?
    Oh nee. dat is er nu natuurlijk ‘een van ons’

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 27 oktober 2006 @ 21.35 uur

  33. @24 Irma
    Nou ben ik toch weer een beetje gerustgesteld en ik weet niet hoe jij dit van tevoren allemaal al weet..Maar ik heb me vanavond alweer zitten opwinden over NOVA die de vier “grote” partijen uitnodigt! En dan rekenen ze daar Groen Links bij(?). Niet dat ik iets tegen Groen Links heb hoor, want dat is evengoed een verademing vergeleken bij wat je van “De Grote Drie” hoort! Maar gezien de peilingen stond volgens Nova zelf Groen Links op 5 zetels en de SP op 19 zetels (!!)
    Vraag ik me nog steeds af waarom de SP niet wordt uitgenodigd? Is dat volgens hun eigen peilingen dan niet die vierde partij?
    Was trouwens wel blij dat Agnes in “De leugen regeert” een paar feiten even kon rechtzetten..Dat programma heeft wel het lef om misstanden aan de kaak te stellen!
    En als de publieke omroep slecht werk levert, dan kan daar best ook eens wat gesneden worden in veel te hoge salarissen, misschien goed van de SP om juist nu dit aan de orde te stellen! Misschien worden ze dan bang voor hun eigen hachie en krijgt de SP wat meer aandacht..Ook het NOS-journaal en Nova zien de peilingen en met dit standpunt van de SP gaan ze zich mischien wat meer zorgen maken over het feit dat de SP tot nu toe VEEL te weinig aandacht krijgt! En dat dit voornemen van de SP voor hun eigen positie niet erg aanlokkelijk is..

    Reactie door Ton — vrijdag 27 oktober 2006 @ 23.59 uur

  34. 16.Leftfoot.

    Dat wist ik nog niet, ook al ben ik bijna 56 ik kijk nooit naar Max, bah dat is nu net zo’n programma waar leeghoofden met een hoog pensioen kunnen kijken wat ze allemaal aan luxe leuke dingen kunnen doen met hun hoge pensioeninkomsten, hun in prijs verdubbelde eigen woningen en hoe ze fiscaal eronderuit kunnen komen om hun kinderen successierechten te laten betalen.
    Ik vind het een domme omnroep en haar een dom wicht die zelf meer praat dan haar gasten en iedereen een grote veer in de kont steekt. En dan niets willen bijdragen aan de prijs van maatschappelijke problemen terwijl ze zelf het meest geprofiteerd hebben van de overheid, Foei.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 7.41 uur

  35. 23. Bert
    De mensen in het bedrijfsleven hebben hun capaciteiten neem ik aan toch op een heel ander vlak liggen. Ze zijn enkel creatief op het vlak van rekenen en goed geld verdienen. Als dát soort creativiteit de publieke omroepen gaat regeren dan kunnen we die beter maar meteen opheffen. Ik heb overigens al het gevoel dat dat nu al het geval is. De ‘inhoud’is weg evenals de objectiviteit.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 7.52 uur

  36. Er is – en dat zal( toch niet) zo blijven?? – nog steeds verschil tussen verdienen en krijgen van salarissen.

    Mijn mening blijft op het zelfde staan; de een verdient het en krijgt het niet – de ander krijgt het en verdient het niet.

    Zo simpel is het in mijn ogen en ik ben bang dat het zo zal blijven.
    Tenzij de nederlandse bevolking eindelijk hun mond eens open durven doen.

    Protest??? Waarom niet???

    Gelijke rechten – gelijke maten!!!

    Verdienen naar behoren en niet de verschillen maken tussen rang en stand.

    ZIJN WIJ NIET ALLEMAAL GELIJK??
    IK DACHT HET WEL!!!

    Marianne

    Reactie door Marian de Meyer — zaterdag 28 oktober 2006 @ 8.28 uur

  37. Hendrik is geschokt door de wachtgeldregeling van ZEVEN jaar.
    Negen van de tien zijn ijdeltuiten en malloten.
    En die moeten wij als prinsenkinderen onderhouden.

    Een gewone werknemer komt in de WW en moet een baan zoeken.

    En Balkenende zag dat het toch goed was.

    Reactie door hendrik dieks — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.31 uur

  38. 21. Vanmiddag om half vier in boter kaas en eieren nederland 2 komt Van Bommel. Ik kijk daar nooit naar alleen de titel al en op zaterdagmiddag, zag het toevallig op teletekst omdat ik nu weleens wat snuffel.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.08 uur

  39. 37 En dan niet vergeten de ‘bijverdiensten’of hebben jullie niet gezien dat ze tegen betaling vooral ‘elkaar’ uitnodigen voor hun programma’s.
    Het lijkt wel een ‘gesloten’inrichting.
    Ze ”zien’elkaar ook allemaal op feestjes.
    De intellegentia uit de samenleving komen nog maar amper aan bod tenzij bekenden waarvan een boek of CD gepromoot moet worden en dan is het 5 minuten.
    Ze vinden vooral elkaar ook allemaal zo geweldig.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.14 uur

  40. Beste Jan, pas maar op voor de sencuur zo vlak voor de verkiezingen, hoewel ik het weer een dapper plan vind.

    Laat ondertussen de verkiezingsposters drukken, stuur ze naar de leden, we halen zelf wel de lijm, om ze op te plakken door geheel nederland. Want naar media-aandacht kan je nu dus wel fluiten, vrees ik.

    Reactie door Angela — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.21 uur

  41. Driemaal is scheepsrecht maar ik was nog wat vergeten.

    Pauw en Witteman hebben hun excuses aangeboden aan Balkenende voor het vertonen van ‘hoogtepunten’in hun filmpje wat ze bij iedereeen doen. Het is het concept om gasten die ergens anders voor uitgenodigd worden enigszins ….. te maken en laten we zeggen te relativeren door een filmpje te laten zien met zogenaamde hoogtepunten, alles is tegenwoordig toch relatief dus zal ik het zo noemen.
    Ze deden dit omdat hij het niet zo ‘leuk’ vond nou dat was met andere personen misschien ook wel zo, wat hypocriet. Veren hebben ze op voorraad….
    Ik weet niet wat er onder ‘hufterig’gedrag valt maar dit is toch enigszins afzoenen zou ik zeggen, stoer lijken voor de buis en slap doen want je baas moet je niet afvallen de zendercoordinator die je kan maken en breken ook niet en die zijn weer ingesteld door…..jawel……..
    We beginnen al aardig op Bulgarije te lijken.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.24 uur

  42. @john — vrijdag 27 oktober 2006, 17.39

    Je hebt nog niet uitgelegd, “wat, hoe en/of waarom” je bedoelde. Ben je wellicht gewoon geprogrammeerd om als een koekoeksklok af en toe “koekoek” te roepen en je dan gauw terug te trekken achter je klapdeurtjes? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in dergelijke klokken.

    Zo heb ik reeds:
    - een adequaat-klok
    - een sharia-klok
    - een VOC-klok
    - een Afgaanse vredesmissie-klok
    - een terreuraanslag-klok voor bij Sail, geschonken door een expert
    - een massavernietigingswapenklok uit Irak
    - een dure, overdadige pensioenfondsklok
    en vast nog wel meer klokken, maar mijn punt lijkt me duidelijk.

    In elk geval weet ik dus wel, hoe laat het is.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 28 oktober 2006 @ 22.52 uur

  43. @ 42 Wilbert

    Ik heb ook een klok die op 5 voor 12 staat. Maar die minuten lopen anders…

    Nu even over de ‘gewone’ klok. Gaat dat vannacht gebeuren? En dan moet ie worden teruggezet? Ja toch?? :?

    Reactie door Gloria — zaterdag 28 oktober 2006 @ 23.38 uur

  44. Lijkt me toch niet meer dan normaal dat dj’s niet meer verdienen dan de premier. Zo bijzonder is dat ook weer niet wat ze doen. Op lokale omroepen doet het gros van de mensen dat vrijwillig. Als je dus kunt leven van wat de meeste mensen graag vrijwillig zouden doen? Nou, een luizenleventje!

    Reactie door Jan T. — zondag 29 oktober 2006 @ 3.22 uur

  45. de dj”‘s en de nieuwslezers hoeven zeker niet zoveel te verdienen, dat is inderdaad flauwekul.
    Ik bedoelde in mijn eerdere reaktie ook de direkteuren, bestuurders etc. Krijg je voor een m.p. salaris de meest capabele mensen?
    Wat Marianne zegt ben ik het wel mee eens: veel mensen in omroepland etc, maar ook in het bedrijfsleven krijgen meer dan ze verdienen

    Reactie door Bert — zondag 29 oktober 2006 @ 20.31 uur

  46. Doen!
    Hebben we zoiets moois als TV wordt dit medium kapot gemaakt door zakkenvullende types die dansen naar de pijpen van de elite en dus desinformatie brengen, dag in dag uit. Doel: mensen onnozel houden zodat de werkelijke macht gewoon door kan gaan met manipuleren.
    Als die typetjes minder verdienen dansen ze misschien, heel misschien ietsje minder hard. Toch geloof ik niet dat het dan beter wordt met de tv, maar in ieder geval betalen we dan minder belasting. De typetjes worden vervangen door goedkopere typetjes vrees ik. Wel weer marionetten.

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 10.49 uur

  47. @ 41 Henny,

    Inderdaad. Zie ook mijn bijdrage aan MKB onderwerp over Jozef K. en kafkaiaans,

    http://www.yabasta.be/spip.php?article108

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 10.53 uur

  48. Natuurlijk verdienen al die “manager “beter dan Balk : die Balk moet overigens heel blij zijn ; is beter nationaal kop-van-jut te zijn dan vuilopruimer , toch ?

    Reactie door Fred — maandag 30 oktober 2006 @ 18.10 uur

  49. Waarom moet een minister zoveel geld verdienen eigenlijk?

    Reactie door Dee — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.37 uur