‘Vrije markt veroorzaakt hongersnood’

Wereldwijd hebben 852 miljoen mensen honger, terwijl 1 miljard mensen aan overgewicht lijden. „Er is voedsel genoeg op aarde, maar veel mensen hebben onvoldoende geld om het te kopen”, zegt Anuradha Mittal van het Oakland Institute, dat onderzoek deed naar de gevolgen van de vrije markt op voedselzekerheid. (Ref. Dag)

Deze titel komt uit het Reformatorisch Dagblad van enkele dagen geleden. Het rapport van het Oakland Institute is keihard:

Het Oakland Institute publiceerde afgelopen week een onderzoek naar de oorzaken van de hongersnood vorig jaar in Niger. Dat land ligt in het hart van de Sahelregio. „Droogte en sprinkhanen waren niet de oorzaak van de voedselcrisis in 2005, al werd dat wel beweerd”, zegt Mittal. „De crisis was een gevolg van ontwikkelingsstrategieën van onder meer de Wereldbank, strategieën die gebaseerd zijn op het vrijemarktdenken.”

De SP protesteert al jaren tegen de manier van werken bij het IMF en de Wereldbank. Protectionisme en oneerlijke handelsbarrieres van de Westerse wereld staan echte ontwikkeling in derde wereldlanden in de weg. In ons congresstuk ‘Heel de Wereld‘ (pdf) is er onder andere het volgende over te lezen:

In de afgelopen jaren hebben we ons uitermate kritisch opgesteld tegenover het beleid van het Internationale Monetaire Fonds (IMF) en de Wereldbank. Beide organisaties spelen vaak een dubieuze rol in ontwikkelingslanden. Aan leningen aan arme landen worden door hen allerlei voorwaarden verbonden die markten moeten openen, nutsbedrijven moeten privatiseren en het kapitaalverkeer moeten liberaliseren. Het IMF en de Wereldbank zijn te eenzijdig gericht op het stimuleren van economische ontwikkeling door landen te integreren in de wereldeconomie. Zij hebben doorgaans te weinig belangstelling voor ontwikkelingsmodellen die gebaseerd zijn op nationale en regionale vormen van ontwikkeling. In landen die het beleid van het IMF en de Wereldbank volgen, worden weliswaar vaak macro-economisch stappen vooruit gezet, maar zijn het vooral de grote bedrijven en niet de gewone mensen die in staat zijn hun positie te verbeteren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 27 oktober 2006 :: 0.10 uur

50 Comments

50 reacties

  1. Kinderen , ouderen en sukkels als ik kennen dit probleem in nederland ook allang.

    Reactie door Angela — vrijdag 27 oktober 2006 @ 0.34 uur

  2. IMF: Onno Ruding
    Wereldbank: Ad Melkert
    Twee Nederlanders die de wereld willen veranderen en dat graag van binnenuit willen doen?
    Of…

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 27 oktober 2006 @ 1.01 uur

  3. +@2
    Onno: CDA
    Ad: PvdA

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 27 oktober 2006 @ 1.03 uur

  4. Deze instanties hebben GEEN ANDER DOEL dan landen bewust te gijzelen met veel te hoge schulden. Probeert een land zich aan hun wurggreep te onttrekken, dan regent het eerst kletskoeken, en daarna bommen.Dat hebben we al zo vaak gezien.

    Reactie door Johnito — vrijdag 27 oktober 2006 @ 2.09 uur

  5. ..of er breekt “spontaan” een burgeroorlog of een staatsgreep door rechtse haviken uit…

    Reactie door Johnito — vrijdag 27 oktober 2006 @ 2.13 uur

  6. Angela, je hebt 1000 procent gelijk.
    Ik vindt het hypocriet om welke honger waar en wanneer dan ook maar toe te schrijven aan een systeem of linkse of rechtse politiek wij hebben voedselbanken hier het is 2006 Nederland is een van de rijkste landen op de planeet honger is honger en daar ga je
    niet over zitten lullen in Den Haag of waar dan ook iedereen die zich volksvertegenwoordiger noemt heeft volgens mij gewoon de plicht om het “volk” uit te leggen dat er genoeg eten voor iedereen is, dat iedereen gewoon naar school kan, en dat iedereen gewoon naar de dokter kan, en zolang als de “volkvertegenwoordigers”mee blijven huilen met de wolfen in het bos net zolang zullen er mensen honger blijven en stem ik niet op niemand zijn partij nooit niet een “volksvertegenwoordiger” moet ook een keertje het lef hebben om te zeggen dat de democratie misbruikt uitgehold en verkracht wordt, ieder normaal denkend mens gunt de ander wat te vreten maar normaal denkende mensen hebben blijkbaar geen probleem om geregeerd te worden door waanzinnigen .

    Ik wordt weer helemaal naar en misselijk van alle verkiezings retoriek van links tot rechts maakt men elkaar weer uit voor rotte vis “niemand deugd en iedereen is slecht maar stem vooral op mij” .
    Ik wil weg maar weet niet waar naar toe wat een armoedig landje is dit geworden.

    Reactie door bertje — vrijdag 27 oktober 2006 @ 2.28 uur

  7. @6

    APPLAUS BERTJE! :)
    Niets aan toe te voegen. Zo is ‘t. Punt uit!

    Reactie door Gloria — vrijdag 27 oktober 2006 @ 3.42 uur

  8. @7

    Eh… een ding.
    Als het aan Jan ligt heeft niemand meer honger in Nederland en in de hele wereld.
    Wij allemaal bij de SP vinden dit een schande! Maar de wereld is de SP niet.
    Stem nou toch wel SP, Bertje!
    Geef je niet over aan de macht van de meerderheid. Kom op! Wonderen zijn de wereld niet uit. Punt uit! ;)

    Reactie door Gloria — vrijdag 27 oktober 2006 @ 3.49 uur

  9. Heeft de Wereld Bank een juiste leiding van professionals???
    Sinds begin 2005 is Paul Wolfowitz de hoogste baas van de Wereldbank. Hij was in het verleden ook een van de prominente leden van het PNAC.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Wolfowitz

    PNAC
    Het project voor de Nieuwe Amerikaanse Eeuw is een neo-conservatieve denkgroep die een ideologie van totale de wereldoverheersing van de V.S. door het gebruik van macht bevordert. De groep omhelst en verspreidt een ideologie van geloof van macht, de suprematie van de V.S., en verwerping van de rechtsstaat in internationale zaken.

    Het is tijd voor andere die ervaring in ontwikkeling hebben. Dit is een positie waarvan honderden miljoenen mensen voor hun leven afhangen.

    Reactie door Zeno Prattle — vrijdag 27 oktober 2006 @ 3.57 uur

  10. Gloria,

    Ik ben ervan overtuigd dat de mensen die sp gaan stemmen socialer zijn en weet ik veel wat niet meer dan de “rest”,maar zolang “volksvertegenwoordigers”politiek correct blijven dan stem ik niet ik geloof niet dat Nederland op demokratiese manier geregeerd wordt, tenzij je het feit dat we mogen stemmen bepalend zou vinden.

    Ik wens de SP veel succes de komende verkiezingen,maar nog meer hoop ik dat allen die zeggen demokraat te zijn en gaan stemmen nu ook eens een keer gingen begrijpen dat demokratie meer inhoud dan alleen een keer per vier jaar een knop in drukken.

    Reactie door bertje — vrijdag 27 oktober 2006 @ 4.41 uur

  11. Goeden morgen vrienden SP.

    In veel gevallen is de hongersnood niet de oorzaak, wat de media beweert.
    Die worden gesoufleerd door wereld bank en andere zonder geweten zijnde instituten, die er op uit zijn om geld te slaan uit de armoe van weerloze mensen.
    En het mooiste is dat die berichtgeving zonder meer overgenomen wordt door dubieuze nieuwsvergaarders en zonder controle of zelfkritiek de media vullen met deze leugens.

    Hier hebben we heel lang daar tegen geageerd, en dan komen ze met het argument dat het linkse praatjes zijn, om je de mond te snoeren.
    Wij in de SP hebben de wijsheid niet in pacht, maar wel ons gezond verstand, en kunnen door zulke rookgordijnen heen kijken, en zullen ons daar tegen verzetten.
    Daarom Bertje begrijp ik jouw niet, ik ken je als een verstandig mens waarom wil je niet strijden tegen dit onrecht?
    Waarom wil je aan de kant staan, en mopperen dat links en rechts verkeerd bezig zijn.
    Over welk zogenaamd ‘links’ heb je het dan?
    Jij behoort bij de SP, wordt lid voor 5 Euro per kwartaal, en doe daar wat bij de anderen niet gebeurt, actie voeren!
    Dan heb je de voldoening, die ik ook heb op mijn leeftijd, dat je er alles aan doet wat mogelijk is.
    Aan de kant staan heeft geen zin, geloof me, doe als zovelen….
    Stem NU SP en je krijgt er meer voor dan je voor mogelijk houd!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 27 oktober 2006 @ 7.26 uur

  12. De titel van het artikel is fout. In het artikel zelf (“Protectionisme en oneerlijke handelsbarrieres van de Westerse wereld staan echte ontwikkeling in derde wereldlanden in de weg.”) en uit alle reakties blijkt toch juist het tegenovergestelde?

    Het is juist het westerse protectionisme (en landbouwsubsidies) samen met de wurgpolitiek uitgevoerd door de Wereldbank, die de andere helft van de wereld de das om doen. Echte vrijhandel zou juist leiden tot minder landbouw in het westen, en meer landbouw in de derde wereld, omdat de derde wereld dan goede prijzen zou krijgen voor hun voedsel, waarmee ze hun landbouw en overige economie serieus kunnen ontwikkelen.

    Het echte begin van een betere wereld is dus als wij hun drie keer zo veel zouden betalen voor hun landbouwproducten. (En als we wat minder vlees zouden eten, maar dat is een heel ander verhaal.) Sorry voor de 100.000+ boeren die in het westen dan zonder werk komen te zitten… ik bedoel het niet persoonlijk…

    Reactie door Mischa — vrijdag 27 oktober 2006 @ 8.25 uur

  13. honger in nederland? wat een flauwelkul. bertje en angela moeten maar gewoon geen werken. met dit soort laffe dodo’s gaat de mensheid ten onder.

    en er is ook hongersnood in het centraal geleide economische systeem van noord korea, dus wat is het alternatief voor de vrije markt??

    Reactie door joost — vrijdag 27 oktober 2006 @ 8.38 uur

  14. GAAN werken, sorry

    Reactie door joost — vrijdag 27 oktober 2006 @ 8.39 uur

  15. de rol van IMF en Wereldbank is overigens idd dubieus te noemen, dat ontslaat mensen echter niet van hun plicht om er het beste van te maken, en in nederland hebben we genoeg kansen, individueel of met zijn allen.

    Reactie door joost — vrijdag 27 oktober 2006 @ 8.40 uur

  16. @11 Dat is een van de hoofdredenen waarom er honger is. Hierin is de SP wel een beetje hypocriet. Gaan zeuren over protectionisme en oneerlijke handelsbariers, als het gaat om hongersnood aanpakken en zo hun sociale kant laten zien.

    Maar dan wel falikant tegen het openstellen zijn van grenzen voor Nieuwe EU medewerkers en daarmee juist protectionisme stimuleren en wel handelsbariiers opstellen. Natuurlijk roepen ze dit ook weer omdat het hen beter uitkomt.

    Reactie door Diederik — vrijdag 27 oktober 2006 @ 8.50 uur

  17. @8 Gloria

    Een ander grote reden van honger is vaak een oorlog in een conflict gebied. Ben benieuwd of de SP al die oorlogen kan oplossen.

    Reactie door Diederik — vrijdag 27 oktober 2006 @ 8.52 uur

  18. Jan, u schrijft:
    “Protectionisme en oneerlijke handelsbarrieres van de Westerse wereld staan echte ontwikkeling in derde wereldlanden in de weg.”

    Helemaal mee eens. Maar het probleem is dus dat er te weinig vrijhandel en vrije markt is!!!

    Reactie door Klukkluk — vrijdag 27 oktober 2006 @ 9.19 uur

  19. Wat ik nou zo hypocriet of misleidend vind is, is dat juist wij angstig zijn (bijv.: nederland en frankrijk) voor 1 Europa. Wij waren de NEE stemmers.

    [Het echte begin van een betere wereld is
    dus als wij hun drie keer zo veel zouden
    betalen voor hun landbouwproducten.
    Echte vrijhandel zou juist leiden tot
    minder landbouw in het westen!]

    Het begint inderdaad al bij ons zelf.Wat is er in godsnaam democratisch aan, dat hoe we ook stemmen bovengenoemde artikel toch alleen maar een constatering blijft.

    We halen ALLES binnen wat ons verrijkt. En we houden ALLES buiten de deur wat ons eventueele rijkdom schaadt.

    Dit gebeurd al in het gezin. Koop een een autootje van 100 euro in polen, invoerkosten.
    Probeer is een goed aangeschreven behandeling in Belgie door de zorgverzekeraar te laten vergoeden. Mooi niet dus.
    Help de wereld een handje koop max havelaar en scharrel vlees etc, VEEEEEL te duur.
    Probeer eens te trouwen met je liefste vriendnnetje uit het buitenland, ga er maar eens aan staan. Verkering van zes wordt zeer op de proef gesteld.

    Ik geloof ook zolang wij bang blijven voor de vreemdeling zullen (voor elkaar) wringen wij de zwakste uit tot een uitgedroogde vrucht.

    Ik zou graag willen zeggen dat die mentaliteit begint in de politiek en zijn volk. Maar helaas is het een wereldwijdt probleem. Des al niet te min blijf ik toch geloven en stemmen op een socialer leven, ook biedt ik aan mijn kinderen alleen maar een utopie.

    Reactie door kbo — vrijdag 27 oktober 2006 @ 10.05 uur

  20. Al eeuwen

    kwel en kommer

    maar de mens

    leert niets

    wordt alsmaar dommer!

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 10.25 uur

  21. Al eeuwen

    kwel en kommer

    de mens met macht

    blijft een komkommer.

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 10.28 uur

  22. Nederland kreeg onlangs nog de felicitaties van het IMF voor het gevoerde financiëel/economische beleid van de regering Balkenende! Maar ook hier in Nederland zien en voelen we direct de gevolgen van die IMF-VOC-Roofridders-Mentaliteit waarmee Balkenende en Consorten zo graag een goede sier maken. Enigzins hoopgevend zijn ontwikkelingen in een groot deel van Zuid-Amerika waar men, na decades van de meest verschrikkelijke en perverse machts-uitoefening m.n. door toedoen van de VS- IMF en Wereldbank, nu lijkt te kiezen voor een economische en sociale wederopstanding, ‘onafhankelijk’ van het IMF en de Wereldbank.
    Evengoed ben ik weinig hoopvol over de ontwikkelings-vooruitzichten in de rest van de Wereld. Rampzalig als het beeld nu al is, denk ik (ben ik bang!?) dat wij, de mensheid en de menselijkheid, ‘onomkeerbaar en steeds sneller’ op een Wereld-Crisis afstevenen met een omvang als van de Tweede Wereld-oorlog, of erger, als je de Wereld-bevolkings-aanwas sinds die tijd, daar bij optelt.
    Ook de mooie peilingen-cijfers voor de SP en haar door het CPB goedgekeurde begrotingsplan, doen (helaas) weinig tot niets af aan de (rampzalige) Wereld-Feiten; Per 2050 zijn er twee aardbollen nodig ‘alleen al’ om de mensheid in leven te houden, het milieu en het daaraan verwante klimaat holt zienderogen achteruit, de (Politieke-Wereld)maatregelen om dat tij te kunnen keren zijn het papier niet waard waarop die beschreven zijn, de Wereld-Bewapenings-Producties zijn in kapitaal omgerekend, hoger dan in de koudste-koude-oorlogs-tijd, en zo kan ik nog wel even doorgaan. We hebben op steeds grotere schaal te maken met een ‘democratie en rechtvaardigheid ondermijnende’ graai en snaai moraal van ‘maatschappij-criminelen’, veelal Politiek en/of Maatschappelijke Elites, die individuele en institutionele corruptie niet alleen gedogen, maar als normaal beschouwen, de drang naar meer en nog veel meer is nog nooit zo groot geweest! Ethiek, Moraal en Integriteit alsmede het ‘Gezond-Verstand’ dat daarmee verbonden zou moeten zijn, zijn de huidige wegwerp-artikelen van veel Politiek en maatschappelijk verantwoordelijken, niet voor niets komt er van Balkenendes Normen en waarden propaganda geen ene moer terecht!

    Dus stem ik op de SP, voor mij het ‘enige’ politieke lichtpuntje in een verduisterd Politiek landschap!

    Reactie door Jacob. — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.09 uur

  23. Het probleem is Jacob,
    dat er steeds meer mensen rondlopen, die gezond verstand herkennen.

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.18 uur

  24. Al eeuwen lang groeien er komkommers
    men eet ze rauw, vat ze in zuur,
    en al die dommerds van komkommers,
    wanen zich zoet geflest in een
    wild avontuur.
    Kom, kom er niet aan want zijn ze
    op de kweek gezet, is de vrije
    markt aan zet,
    geel en groen wil concurreren,
    maar ‘t zal niet lukken
    zonder investeren!
    Sla je slag, doe stoer kom, kom er
    eens hier: wordt niet nog dommer!

    P.S. Gaan we politiek over op
    ‘veldsla’ Eleonora :) ???
    Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.20 uur

  25. Herstel:

    Dat er steeds minder mensen rondlopen, die gezond verstand herkennen.

    De vervuiling van het verstand, stijgt met de mate van het geldbezit.

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.20 uur

  26. Hoewel ik het met Bert eens ben stem ik toch zij het met gemengde gevoelens op de SP. Er zijn 6446131400 mensen (inmiddels meer) op de wereld, er wordt voor 12 miljard mensen per jaar voedsel geproduceerd op de wereld, er word dus voedsel voor zo’n 5500000000 mensen weggedonderd. Er zijn 800000000 mensen die ondervoed zijn er zijn 2000000000 mensen die problemen hebben om aan voedsel te komen. Dan te weten dat voor 1 calorie voedsel 10 calorieën energie nodig is (vnl.olie en gas)en aan deze situatie geen verandering komt dankzij de politiek! Omdat de politiek in handen is van de vrije markt! En wij gegijzeld zijn door politiek en vrije markt!
    Democratie dood is alles word beslist door de vrije markt!

    Reactie door Herman — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.23 uur

  27. 24 Madelief

    Nou graag, voor al die mensen die te kort hebben, kan veldsla uitkomst bieden.

    Veldsla bevat veel ijzer en is erg gezond.

    Het kan in soep salade op brood.

    Dus laat je niet uit het veldsla(an), veldsla voor kokommer en kwel!

    ps. smaak ook fantastisch in combinatie met tomaat en het is een mooi plaatje groen met rood!

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.24 uur

  28. @23 Ja, goede morgen e.krul, en dat is te
    beamen en wordt vast duidelijk op 22 november a.s. Gezond verstand herkennen is
    niet eenvoudig als denkpatronen meer en meer
    verziekt worden en onmogelijk veel geweld
    aangedaan wordt aan mensen die uit alle
    macht proberen de ‘patronen’ duidelijk te
    blijven onderscheiden in hun ‘verschijnings-
    vormen’ en dat kunnen er helaas te veel
    zijn! Met vr.gr. Madelief en stérkte !

    Reactie door Madelief — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.25 uur

  29. p.s heb geen aandelen in veldsla.

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.26 uur

  30. Maar misschien heeft men er baat bij he, als eerst half Afrika sterft van de honger en de rest wordt afgeslacht,
    dan scheelt dat een hoop en kun je het land zo ongehinderd tot kolonie maken.

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.30 uur

  31. @25 Nou nee, geen ‘herstel’ e.krul.
    Meer mensen die ‘gezond verstand’ wel her-
    kennen en hard hollen naar de SP hier en er
    ook hard voor willen hollen.
    Sommigen lopen alleen met de haven inzicht
    het eind van de race mee, maar de echt mee-
    levenden onder de SP-ers, hebben hun inspi-
    ratie duidelijk aangewend om mensen goed
    aan het denken te zetten. Ook jij, daarvoor
    hartelijk bedankt. Niet de SP gaat wakker
    worden, maar de wereld eromheen ziet, dat de
    Socialistische Partij al lang wakker was!
    Ja pech, dat mensen duidelijk moet worden ge
    maakt op niet mis te verstane manier, dat er
    een ‘hold’ moet worden toegeroepen aan alle
    vormen van geweld, initiërende en uitvoeren-
    de machten een rem moeten gaan zetten op to-
    meloze bezitsdrang op alle fronten.
    Echter die kans van bijstelling is er dus
    ruimschoots op 22 november a.s.
    Kiezen is een recht, geen gunst, maar goed
    kiezen een grote kunst! Wij dus voor de SP !

    Reactie door Madelief — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.34 uur

  32. Zo is het europese gedeelte na de tweede wereld oorlog ook begonnen met de kapatalistische maatschappij.
    In europa deden ze het goed.
    Zij inversteerde in wegen en infrastructuur.

    Wat doen ze in het buitenland.
    Daar geven ze europees/westerse voedsel aan de afrikanen.
    Terwijl de boeren in afrika hun voedsel niet meer kunnen verkopen.
    Daar zorgen ze voor onrust,zodat men daar niet aan toe kan komen met de opbouw.
    Ze verkopen liever de wapens om elkaar af te knallen.

    Het hele systeem komt er op neer dat ze gewoon gekocht worden,omdat de leningen nooit van hun leven afbetaald kunnen worden.

    Het is gewoon simpel.
    De alle aller allerrijkste mensen verdienen en beheersen steeds meer.
    Waar de een meer krijgt,heeft de ander een tekort.

    Reactie door sander — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.36 uur

  33. Ja en waar moeten wij dan extra financieel
    zien mee te helpen, in geld, goederen of af-
    name van bijv. die JSF en intussen Bush zijn
    ‘ruimtprogramma’ met groot gemak schijnt te
    willen/kunnen voorfinancieren?
    Ja, ik zei al eerder, overal waar men uit-
    stekend Nederlands spreekt op deze planeet,
    kun je intussen grote vraagtekens zetten in
    wat men intussen sust met een nieuw opgewor-pen ‘historisch geweten’ volledig bestaande
    uit puur Hollands altruïsme! ‘t Is maar wat
    je wilt geloven en wat je wilt blokkeren!
    Mensen kunnen dat niet alleen als individu,
    maar ook collectief en hoé! Laat het Huis van de historie, dat maar eens haarfijn gaan
    vastleggen in alle denkbare facetten en ge-
    woon doen inzien, dat mensen binnen onze
    grenzen fantastisch kunnen zijn, maar ook
    hun naïeviteit eenvoudig ontmaskerd kan wor-
    den. De SP heeft het pertinent van normale
    realiteitszin, getuige ook al de Doorreke-
    ning van het aangeboden Verkiezingsprogramma
    en dat valt niet tegen te SPreken! Tot kijk!

    Reactie door Madelief — vrijdag 27 oktober 2006 @ 11.43 uur

  34. Jan! LAAT dit zien!!! Al dat gemene en onnozele gelul op tv! De SP moet veel meer en beter in beeld…
    Ga aan tafel zitten bij tegenstanders van de SP en laat alles gewoonweg zien..inclusief de doorberekeningen! En plotseling zijn die doorberekeningen ook niet meer betrouwbaar…wat een eigenheimers !

    Reactie door cynthia — vrijdag 27 oktober 2006 @ 12.25 uur

  35. Het CDA pakt de ontslagbescherming aan. De partij wil dat de ontslagvergoeding niet meer is dan 6,2 maandsalarissen. Nu stellen kantonrechters dikwijls ontslagvergoedingen vast die ver daarboven liggen.Dit staat min of meer in het CDA verkiezingsprogramma.
    De hypocriete opmerking van het CDA is dat sprake is van ‘een aanpassing en geen beperking’ van de ontslagvergoeding. ‘We willen dat de gewerkte arbeidsjaren minder van invloed zijn op de vergoeding’, aldus een CDA-woordvoerder. Dat Werkgeversorganisatie VNO-NCW de CDA-visie op de kantonrechtersformule ‘een hele aantrekkelijke’vindt is te begrijpen.
    Hiermede is voor de zoveelste keer bewezen dat het CDA nog extremer is dan de VVD en na de import van goedkope arbeidskrachten uit de EU,nu verder de zweep er over wil leggen met een dreiging na korte tijd in de Bijstand.
    Vooral oudere werknemers worden zo gefrustreerd de armoede in gejaagd.50 + Jullie stemmen toch zeker niet op zo-n associale partij? Geen normen en waarden maar houdt jij ze dom dan houd ik ze arm!!!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 27 oktober 2006 @ 13.51 uur

  36. Hét voorbeeld van vrije marktwerking: ANWB en Route Mobiel. Ontslagen aan beide zijden, rechtzaken en wederom geen enkel voordeel voor de klanten.

    Hoe vaak moet je het herhalen, marktwerking werkt niet!!

    Reactie door Irma — vrijdag 27 oktober 2006 @ 14.34 uur

  37. Wel erg zwart bekeken. Irma.

    Je noemt een voorbeeld op waar de ANWB jaren monopolist was.

    Volgens mij zijn er wel voordelen. Klant heeft een goedkoper alternatief dan de ANWB. En ANWB heeft onder druk van routemobiel de prijzen naar beneden moeten bijstellen.

    Reactie door Diederik — vrijdag 27 oktober 2006 @ 14.55 uur

  38. Jawel , de plunderteams nemen in aantal toe en zij hebben de wetten en rechters mee : mooier kan het toch niet : precies als in de riddertijd !

    Reactie door Fred — vrijdag 27 oktober 2006 @ 15.16 uur

  39. @36 juist dat voorbeeld werkt wel was de anwb een ingedutte ingezakte arrogante organisatie geworden blijkt nu dat route mobiel veel beter presteerd. Juist dit voorbeeld had je niet moeten noemen als voorbeeld.
    Anwb had monopolie en dat is in de regel nooit echt goed. Anders is het bij bedrijven die verantwoordlijk zijn voor infrastructuur de privatisering is daar alleen een ramp.
    Infrastructuur is niet geschikt om t eprivatiseren.

    Reactie door Klaas — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.04 uur

  40. CDA vindt Wilders een zwerende splinter,

    eerst de zwerende Balk uit eigen ogen halen lui!

    Reactie door e.krul — vrijdag 27 oktober 2006 @ 16.28 uur

  41. De vrije markt is er en blijft er. Wat is hier het alternatief van de SP voor? De vrije markt is niet perfect, maar laten we redelijk blijven. Het is het beste economische paradigma wat we hebben. Niet mee eens, verzin dan iets beters. Maar dat is er niet en dat weet de SP ook heel goed.

    Reactie door jimmy — vrijdag 27 oktober 2006 @ 17.07 uur

  42. -Protectionisme en oneerlijke handelsbarrieres van de Westerse wereld staan echte ontwikkeling in derde wereldlanden in de weg.-

    Wat is er dan zo ‘vrij’ aan deze markt? Ik zie alleen maar overheidsachtige regulatie en verplichtingen. Heeft dus pertinent NIETS met de vrije markt te maken.

    Reactie door Flup — vrijdag 27 oktober 2006 @ 22.25 uur

  43. Lees “IOY” (I owe you)van Noreena Herz:

    (1) Sinds de dekolonisatie van Afrika heeft de eerste wereld de derde wereld in een stevige wurggreep kunnen krijgen dankzij de Wereldbank en het IMF, door monsterleningen aan te bieden aan dictaturen die ze nodig hadden om in het zadel te komen en te blijven.

    (2) De gesteunde dictators konden altijd rekenen op westerse hulp bij het onderdrukken van hun volk en het uitschakelen van hun tegenstrevers. De gruwelijkste Afrikaanse heersers hadden miljarden op Europese banken en kastelen in Frankrijk (Idi Amin, Bokassa) of de onvolwaardelijke steun van een westerse regering (Mobutu, België). Een democratisch gekozen idealist word in opdracht van het westen binnen no-time vermoord (Lumumba)

    (3) Veel derde-wereldlanden zijn meer geld kwijt aan het afbetalen van schulden (veelal door oud-dictators aangegaan) dan aan onderwijs en ziekenzorg tezamen.

    (4) Ergo: Wij verdienen dik aan de armoede in de derde wereld. De ontwikkelingshulp is een doekje voor het bloeden en een aardige PR-campagne, maar meer ook niet.

    (5) Waar het om gaat, is waar de Westerse bedrijven naar op zoek zijn: goedkope arbeid, gunstige concessies voor waardevolle grondstoffen en goedkope energiebronnen. Via hun lobbies hebben zij bovendien bereikt dat er handelsbarrières zijn en importheffingen, zodat de status quo ook stevig gehandhaafd blijft.

    (6) Waar het op uitdraait, is een ramp van onvoorstelbare omvang. Honger leidt tot conflicten, zeker als daarvoor Westerse sponsors klaar staan die nog wat wapens en munitie in de aanbieding hebben. Door mensen te dwingen rond te trekken, worden gezinnen gescheiden en verspreid Aids zich razendsnel. Het vluchtelingenprobleem wordt onbeheersbaar. Door inefficiënt met energie, bestrijdingsmiddelen en afval om te gaan, gaat het milieu mondiaal naar de haaien.

    Reactie door olav ten broek — zaterdag 28 oktober 2006 @ 3.45 uur

  44. 13 JOOST

    Ik ben 48 jaar oud en ik werk sinds mijn 17e, als ik morgen niet meer zou hoeven werken stopte ik er meteen mee ik haat werken,mag dat ook of mag dat niet ? Verder wil ik je er even op wijzen dat in een beschaafde samenleving die zichzelf demokraties noemt het hebben van eten niet afhankelijk mag zijn van het hebben van werk,in ieder geval niet zoals ik over demokratie en beschaving denk.
    Als er in dit land niet zoveel mensen waren die zich inspannen voor voedselbanken dan zou het heel goed kunnen wezen dat jij morgen op straat aangesproken wordt door een kind dat je om een stukje brood gaat vragen.

    Joost in wat voor beschaving of demokratie denk jij eigenlijk dat je woont en leeft, in jouw beschaving beslist men op demokratiese wijze om wel 14 miljard uit te geven voor 85 gevechtsvliegtuigen, in jouw beschaving legt men een betuwelijn waarvoor geen prijs te hoog is en niemand meer weet hoeveel hij eigenlijk gaat kosten.

    Joost ik beschouw mijzelf als een maatschappelijk betrokken persoon met een eigen mening en denk na, ik ben bang dat jij net als zoveel zichzelf demokraat noemende mensen niet denken maar rekenen.

    Joost dus als je nog argumenten hebt om mij zover te krijgen dat ik ga stemmen hoor ik het graag van je en nogmaals werk is niet zaligmakend en voor mij mag het morgen afgeschaft worden, ik heb namelijk niet het arbeids ethos van mijn opa of van wie dan ook maar van mezelf.

    Reactie door bertje — zaterdag 28 oktober 2006 @ 4.33 uur

  45. Het zijn gewoon gelijk banken, ze beschermen hun eigen westerse handeltje en lopen aan de leiband van westerse en vooral Amerikaanse economie.
    Er wordt goud verdiend aan bijvoorbeeld koffiebonen omdat handelsbarrieres ervoor zorgen dat het westen goud verdiend aan de beste koffie, de overheden van desbetreffende landen nog behoorlijk wat meepikken en de boer blijft zitten met een hongerloontje.
    Die clubs zijn allemaal afhankelijk van het grote kapitaal en zolang dat zo is fungeren ze meer als rookgordijn en bevorderen ze juist de uitbuiting.

    41 Indien er VRIJE markt was waren de prijzen hier niet zo hoog, werden er niet extra invoerrechten gezet op chinese schoenen etc…
    Die markt is niet vrij.
    Indien die vrij zou zijn zouden wij hier heerlijke koffie kunnen drinken voor een veel lagere prijs en een stuk hoger loon voor de koffieboeren die het werk doen.
    Die zogenaamd vrije markt is éénrichtingverkeer, dan moet je ook geen producten willen beschermen.
    Vrije markt is een praatje voor de vaart is gewoon kolonialisme in een ander jasje.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 8.16 uur

  46. Er is wel een oplossing voor de arme landen,maar dat moet dan ook wel doorgevoerd worden.Vooreerst moeten bulkproducten zoals textiel,schoenen kinderspeelgoed,fietsen,ceramica,huishoudelijke artiekelen e.d. gemaakt worden in Afrika en Zuid Amerika.De met veel vervuiling gemaakte Chinesche producten moeten via hoge invoerheffingen geweerd worden.De opbrengst van deze invoerheffingen moet gebruikt worden om in de arme landen bedrijven op te zetten,waarvan de aandelen in handen blijven van b.v.de V.N.Alle winsten dienen direct ten goede te komen aan de betrokken bevolking.Waar werk is ontstaat vanzelf scholing. Er dient geinvesteerd te worden in infra-structuur,scholing en zonne energie (electra).Scherp toezicht op corruptie is van groot belang en dient economisch afgestraft te worden.
    Jan,is er dan niemand welke met een helder eenvoudig boerenverstand zulke zaken kan oplossen? Uiteindelijk worden zo onproductieve (arme)mensen productief.Dat is toch beter dan de onafhoudelijke stroom wrakke bootjes vol mensen welke op de E.U. afkomt en waar wij geen oplossing voor hebben? En wie heeft van de productie van goedkope producten uit Afrika en Zuid Amerika veel profijt…………..Ja wij!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.05 uur

  47. Amerika en Europa zijn rijk geworden door kapitalisme. China word er nu ook rijk door, terwijl India minder rijk word omdat de staat te veel probeert te regelen. De beste manier om mensen uit de armoede te helpen is om ze rijk te laten worden. ‘t klinkt logisch, maar de meeste mensen doen alsof ze het niet begrijpen.

    Reactie door Bas — maandag 30 oktober 2006 @ 21.04 uur

  48. Schaf de rente op geld af en we zijn als het ware gedwongen om te kijken naar nieuwe maatschappelijke, democratische en rechtvaardiger prioriteiten.

    Ook de SP draait als er op aan komt heerlijk om de brei heen.

    Want als het op sociaal aankomt is de SP net zo afhankelijk van de bureacratische taart als de liberalen. En daar ligt nou net het politiek maatschappelijke onvermogen wat een duurzamere aanpak tegenhoudt.

    Het groot maatscha(p)pelijke, politieke en economische taboe!

    Reactie door Peter Hoopman — dinsdag 31 oktober 2006 @ 11.31 uur

  49. @13 Joost, zal het weten?

    Reactie door Angela — woensdag 1 november 2006 @ 18.35 uur

  50. Dear Jan I want to ask you.

    How can the people believe that a private company can be better than a public company?
    If there is an owner, of course he wants to be richer, on our expenses.
    So the quality logically will goes down and the price will go up.
    Now …. I think the Liberal’s are the most lazy people, because if the government is owner of one or ten company’s, it means they are responsible of, a good service, a good functioning, and that they also have to make profit, right?
    Well a lots of responsibility or not?
    But if they sell this companies to a private , they only have to have the profit in the tax.
    Aren’t they Lazy!
    And we are at the mercy of hungry Lions.
    Because it happened that there is no lower prices because concurrency, as they though because in many cases they make cartels and we end up paying more.
    Jan, Please save us from hungry lions
    Daniela Delgarbo
    .

    Reactie door Daniela Delgarbo — zaterdag 4 november 2006 @ 16.13 uur