Nederland liefst over links

Nederlanders willen na de verkiezingen van 22 november liever geen CDA-PvdA-kabinet. Een coalitie van PvdA, SP en GroenLinks is het populairst, op de voet gevolgd door een CDA-VVD-regering. (Telegraaf)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 28 oktober 2006 :: 12.09 uur

95 Comments

95 reacties

  1. Waarom kan er geen VVD-PvdA-SP komen.Iedreen moet uiteindelijk water bij de wijn doen.Dan is er wel sprake van een linkse meerderheid binnen een kabinet.De VVD wil in principe graag regeren.De SP kan beter proberen een acceptabele partner te zijn en haar stempel te drukken op een regering.Aan weer 4 jaar oppositie heeft de partij niet veel.
    CDA samen met PvdA is weer dezelfde eenheidsworst.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.16 uur

  2. Maar wacht even…in de Telegraaf staan toch alleen leugens van lelijke kaptalisten…of is dat nu niet meer zo?

    Reactie door gerlach — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.37 uur

  3. @Maan Arkenbosch: VVD en SP in één kabinet? Dat gaat nog wat worden.

    Liever de SP in de oppositie dan de SP in een liberaal kabinet. Als de SP en de VVD samen reageren, zeg ik mijn lidmaatsschap op, en ik zal niet de enige zijn.

    Reactie door Joost — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.42 uur

  4. Maan,
    Als de SP samen met de VVD in een coalitie zou stappen, dan gaat dat ten koste van zowel de SP als de VVD. Dan kom je naar de kiezer niet meer geloofwaardig over en wacht je hetzelfde lot als D’66..Er moeten nu echte keuzes gemaakt worden! Gaan we door met de privatisering en de uitverkoop van de publieke sector? Dan stem je VVD, maar de SP kan daar nooit mee accoord gaan! Bovendien “nestelt” Gerrit zich dan weer op het Ministerie van Financien en zou de SP voor elke cent die ze willen besteden de goedkeuring van deze “boekhouder” nodig hebben. Dat lijkt me geen aantrekkelijk vooruitzicht..
    Maar ik ben het wel met jou eens dat onze maatschappij zonder het CDA beter af is! Laten we dus maar hopen dat “links” die 75+ zetels alsnog gaat halen, het kan nog steeds hoor! En mocht het niet lukken, dan maar een “broddelkabinetje” CDA/PvdA die de rit misschien niet eens uitzit en een sterke SP in de oppositie..Het volk heeft dan wat meer tijd nodig om te wennen aan de Linkse Lente, maar die komt er vast en zeker! Dat is slechts een kwestie van tijd..

    Reactie door Ton — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.44 uur

  5. @Maan
    Als de zetels zo blijven stijgen aan de linkerkant hebben we de VVD niet eens nodig.
    Trouwens tijd dat die arrogante club eens in de oppositie gaat. Dan komt Zalm in elk geval niet terug.

    Reactie door Irma — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.45 uur

  6. @2 gerlach
    De pro regering campagne van de publieke omroepen en de eenzijdige berichtgeving kon wel weer eens averechts gaan werken, net zoals met de discussie over de europese grondwet.
    Het is de Telegraaf die dit ziet gebeuren, en nu al probeert te waarschuwen.
    Dus daarom geloof ik wel in het waarheidsgehalte van dit bericht.

    Reactie door ED — zaterdag 28 oktober 2006 @ 12.54 uur

  7. 30% van de kiezers wil volgens de Telegraaf een links kabinet d.w.z. 70% dus niet.

    Reactie door johannes — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.14 uur

  8. Ik kan me vreselijk kwaad maken om die constante stroom leugens die door de zittende heren wordt uitgestrooid. Iedere dag weer horen we dezelfde mantra: ja, er zijn offers gevraagd, maar het was nodig en nu staan wwe er beter voor…

    Wanneer gaat iemand eens zeggen dat we er met juist veel slechter voor staan? Toename van de werkloosheid, sterk achterblijvende economische groei, de WAO kapot gemaakt, duizenden mensen bij de voedselbanken, nog eens duizenden mensen worden op beestachtige manier uitgezet, opgesloten of domweg op straat gezet, en dat allemaal met als alibi dat de staatsschuld naar beneden moest.

    Nou, ook dat is niet gelukt, die staatsschuld is de afgelopen vier jaar met tientallen miljarden toegenomen! We zijn bedonderd met ons allen!

    Reactie door Sjouke — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.19 uur

  9. @7 Johannes.

    Kijk dat is een slimme opmerking , 29 % wil een cda-vvd kabinet, 71% dus niet !
    12 % wil cda-pvda 88% dus niet !

    Buiten het feit dat je deze briljante opmerking hebt gemaakt, wil je de geachte lezers ook nog vertellen wat je ermee bedoeld ?

    Reactie door ED — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.21 uur

  10. @Johannes.Je haalt wat procenten door elkaar. Er was gevraagd naar de eerste voorkeur. Anders zou je ook kunnen zeggen dat 71% van de Nederlanders geen kabinet van VVD en CDA wil. Hoeveel procent is dol op een heel erg rechts kabinet, dus met Wilders of Pastoors? 6%, geloof ik. Volgens jouw redenatie wil dan 94% van de Nederlanders geen heel erg, rechts kabinet.

    Reactie door Jeroen — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.28 uur

  11. reactie 2 : dat denk je Gerlach,maar SPers zijn minzame , bescheiden mensen…we zie alleen CDA VVD niet meer zitten in een kabinet…Telegraaf leest best lekker weg,hoor..! Als iedereen nou niet zo primair reageert zoals jij,wordt de wereld er een stuk beter op,denk je niet..Ik stem SP,maar je kan ook VVD stemmen..of CDA..
    als SPer lees ik wel eens Telegraaf,en..?
    Er zijn ook VVDers die de Groene Amsterdammer lezen,hoor..kan allemaal

    Reactie door eric — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.30 uur

  12. Niemand wil Pvda/CDA. Dan moeten hun stemmers maar strategisch gaan stemmen op VVD en SP.

    Reactie door Vincent — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.35 uur

  13. @7 Een uitgesproken linkse coalitie van PvdA, SP en GroenLinks is het populairst, op de voet gevolgd door een CDA-VVD-regering.

    Misschien snap je het nu?

    Reactie door Gandalf — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.40 uur

  14. @9 Vincent,
    Dat is niet eens “strategisch stemmen”, dat noemen we volgens mij “kiezen”! En dat is precies wat er op 22 november a.s. zou moeten gebeuren..!

    Reactie door Ton — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.44 uur

  15. Zalm heeft te kennen gegeven dat hij niet meer terugkomt.Dat is toch m.i.positief.
    Verder uitkleden van de verzorgingsmaatschappij lijkt mij niet acceptabel.Je moet altijd het beste uit alle minder goede zaken halen

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.45 uur

  16. @12 Ton,we laten jou maar geen stemmen tellen,je wil verwijzen naar 10,niet 9 he?
    Goed nieuws,dat de meeste NLers een linkse lente willen…Gisteren op TV Pauw en Witteman gezien..daar zaten Van Baalen(VVD) en Danny Lademacher(gitarist Herman Brood) saampjes in 1 uitzending..net zoiets als yoghurt en stroop..kan ook niet samen.Lachen!! Zo-n rocker en een pak..!

    Reactie door eric — zaterdag 28 oktober 2006 @ 13.50 uur

  17. De Telegraaf schrijft dat Links op de voet gevolgt word, maar ik zie alleen maar dat VVD/CDA ver achter liggen, maar door de media nog altijd als titanen gezien word.

    Woorden als de primier van het land,enz verzieken de democratie elke dag bij ;PAUW en Witteman, NOVA en 2 sorry 1 nog maar Vandaag!!

    En dan die griezelige boeken van Jp naast Mao, er wordt toch raar verkocht tegenwoordig.

    En dan het laatste nieuws van het Leger des Heils gisteren, maakte me onpasselijk. Hoe de allerarmste nog een been uitgedraait worden, door een schaduwboekhoudgrapje van CDA-aanhangers. Ja zieker ,word het elke dag meer en meer, gelukkig is de Sp diegene geweest die deze misstanden aan het licht bracht. Gefeliciteerd, maar het doet pijn als je bedenkt dat ik vaak elke week een duit in het zakje doet ,omdat armoede bestreden moet worden, aldus ook het Leger des Heils. In de uitzending van gisteren werd maar eens duidelijk, dat mensen niet weten waarom ze zoveel moeten betalen, gewoon omdat ze er niet eens naar mogen vragen waar de afschriften zijn!!!!!!!!Als de ogen nu nog niet open zijn is het nu toch wel duidelijk, dat democratie een alleenrecht is van de rijkere mens.

    Reactie door Angela — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.02 uur

  18. @12 Maan,
    Juist de VVD heeft in haar verkiezingsprogramma alweer een nieuw rondje bezuinigingen op de sociale zekerheid ingeboekt..Dat valt zo moeilijk te rijmen met datgene waar de SP voor staat! En misschien komt Gerrit in persoon niet terug, maar de VVD heeft vast wel een nieuwe “Gerrit” voor ons in petto hoor..Mijn kritiek gaat niet over de persoon zelf (lijkt me voor kinderen een hele leuke opa), maar over de politieke opvattingen die erachter schuil gaan..

    Reactie door Ton — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.03 uur

  19. @Eric

    We kunnen maar beter niet op jouw leesvermogens vertrouwen. Op dit moment staat onder 12 Vincent en geen Ton!

    Reactie door Drob — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.04 uur

  20. @16 Eric
    Het stemmen tellen laat ik graag aan anderen over, hoewel sommigen ervoor waarschuwen dat je dit beter niet aan computers over kan laten..Maar verder weet ik niet zo goed waar jij met jouw reactie naartoe wilt??

    Reactie door Ton — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.10 uur

  21. William Bouth, richtte het Leger des Heils op ,maar kan ik nu niet beter naar een kerk gaan die door de Sp opgericht word?

    Ik wil alles waar Jesus voor staat zien in de wereld. Ik vind het dan ook prachtig te zien hoe Jan liet zien hoe het kleine kerkje van de Fransiscanen, overcoepeld was door de muren van de katholieke geldmagistraat!!!

    Hoeveel vertrouwen heeft die Majoor Boshart nog eigenlijk over, nu armoede een inkomst is voor deze kerk. Mijn grootje is zich rotgeschokken gisterenavond, morgen weer met ze mee ,naar de kerk, helaas……..

    Reactie door Angela — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.14 uur

  22. Indien het in de Telegraaf staat moet je het altijd wantrouwen.Waarschijnlijk is dit geplaatst om zwevende kiezers tuusen Bos en Balkenende bang te maken en zo een koerswijziging ten nadele van ‘links’te bewerkstelligen.
    De Tros riep hiep hiep hoera dat ze een uur kregen met Balkenende.
    Ze deden echt hun best om met de kiezersvragen kritisch te ‘lijken’. Ze drongen aan op een antwoord maar weerlegden met feiten niets van wat Balkenende zei.
    Eigen informatie die ze zouden moeten hebben werden zo bewust buiten bschouwing gelaten.
    Balkenende kreeg onder het mom van kritisch alle ruimte voor zijn retorieken m.n. ook m.b.t. het milieu terwijl iedere gek weet dat van Geel niet gelobby’d heeft bij Europa vóór het milieu maar juist ertegen 3 jaren lang. Dat hij alle subsidies m.b.t. investeren in duurzame energie heeft stopgezet.
    Na aandringen nam hij wel het standpunt van Verdonk in, géén pardon voor de 26000 asielzoekers en verdedigde hij Verdonk met verve, dus tegen Verdonk = tegen Balkenende.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.19 uur

  23. En Jan Marijnissen ik wil nu eindelijk weleens weten over welk verpleeghuis hij het steeds heeft, het is een ingestudeerd stukje de langspeelplaat draait weer op volle toeren. Was dat óók geen programma van de Tros.
    Aan de eerste vraag van de kijker om nu eens direct antwoord te geven op vragen heeft hij wederom niet voldaan, het was weer afzeiken van andere partijen en niet kijken naar wat geweest was maar naar de toekomst. Jan de nam van dat verpleeghuis graag ga ik eens netwerken.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 14.23 uur

  24. Bos moet nu gewoon slim zijn. Hij ziet hoe de SP opkruipt en de VVD afzakt.
    Als hij zelfs nog durft te denken aan het CDA dan is het echt een creep. Was het 4 jaar geleden al niet mislukt? Na een uur stond hij buiten. En ja hoor de VVD erbij en heulers D66 en rond was dit gruwelijke kabinet.

    Hoe zou hij zelfs het CDA nog kunnen overwegen na dit wanbeleid? En als eventueel (God moge het verhoeden) het CDA het meeste scoort dan is het toch duidelijk? Een uur met Bos en basta! De VVD erbij en nog wat opvulling en op naar de volgende ronde om dit land nog verder te misvormen.

    Bos verpest echt alles als hij niet over de brug komt. Hij moet zich nu uit gaan spreken voor een links kabinet. Dan kan het land kiezen, links of rechts.
    De grootste fout gaat hij maken als hij erop gokt dat de PvdA de grootste wordt en dat hij het voor het zeggen krijgt.
    Dan heb je echt niets geleerd en zet hij de democratie op het spel. Want we weten nu hoe de kapitalistische dictatuur werkt.
    Wat een arrogantie bij de PvdA. En vooral dom!
    Niets geleerd Bos? Dan moet het land maar op z’n bek!

    Reactie door Gloria — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.12 uur

  25. @23 Henny
    Op jouw vraag over de verpleeghuizen kan je niet van Jan verwachten dat hij jou het verpleeghuis als voorbeeld bij jou komt thuisbezorgen toch? Ga er dan zelf op uit en kijk om je heen! Dan weet en zie je zelf waarom Jan dit terecht voortdurend aan de kaak stelt en er aandacht voor vraagt..!

    Reactie door Ton — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.14 uur

  26. En hou alsjeblieft op met “netwerken”, daar wordt je niet altijd wijzer van!

    Reactie door Ton — zaterdag 28 oktober 2006 @ 15.44 uur

  27. Beste Jan Het plan om aan een andere regering te komen zal nog niet lukken.De bevolking wil wat anders maar ze blijven toch de zittende partijen steunen, al hebben ze het nog zo slecht.
    Bang om te veranderen, men denkt dat alles toch mislukt al zijn de plannen nog zo mooi

    Reactie door Pleuris — zaterdag 28 oktober 2006 @ 16.06 uur

  28. De verkiezingscampagnes van de diverse partijen zijn weer in volle gang. 26 oktober 2006 in het nieuws: de partijen CDA, VVD, en PVDA blijken niet eens te kunnen rekenen volgens het CPB want al hun begrotingen kloppen niet. We worden weer voorgelogen. Moeten wij vertrouwen hebben in deze partijen? Ik roep iederéén op eens te stemmen op een andere partij. Een partij die nog nooit in de regering heeft gezeten, maar wel sociaal is. Mensen met een frisse kijk op zaken, die niet alleen vastgeroest zitten aan economische belangen in deze maatschappij. Volgens de partijen wordt het een strijd tussen Balkenende en Bos. Laten wij er met elkaar voor zorgen dat het een andere strijd wordt. Stem allen alleen op de kleinere partijen. Stem dus stem niet op CDA, PVDA, VVD, maar op een van de kleine partijen, zodat er echt een democratische regering ontstaat, een regeringcoalitie van alle kleintjes.
    De grote partijen hebben de afgelopen regeringsperiodes zoveel blunders gemaakt en hun eigen regels overschreden, zoals o.a. bij de Schipholbrand, het vluchtelingenbeleid, falen van welzijnswerk en jeugdzorginstanties, de lachwekkende fouten bij justitie, het volgen van de buitenlandse politiek van Amerika ( halve zool Bush) de mislukte privatiseringen van overheidsdiensten en de toenemende armoede in Nederland. Daarom moeten ze allemaal weggestuurd worden.
    Geen grote scholengemeenschappen, weg met de grootschaligheid. Terug naar de sociale controle, kleinschaligheid in Nederland. Geen 1 groot Europa en ons alles door de grote landen en megaondernemingen door de strot laten duwen. Geen privatisering van de zorg en andere belangrijke dienstverlenende instellingen. Laten we met z’n allen voor elkaar zorgen.
    Nederland moet weer bekend worden als een echte zorgstaat waar de overheid en de bevolking met elkaar samenwerken aan de verbetering van de zorg.
    Sociale controle terug in de wijken, maak kennis met elkaar, zodat we met en voor elkaar gaan zorgen.
    Stem niet op de drie grote partijen, geef dit door aan je familie, vrienden en kennissen via
    e-mail, roep iedereen op om op de kleine partijen te stemmen.
    Ga naar http://www.stemwijzer.nl, beantwoord de vragen en stem dan op de kleinste partij van jouw uitslag.
    Stuur in ieder geval a.u.b. deze mail door naar iederéén in je adressenlijst, laat mensen hier in ieder geval zelf over nadenken, ook al ben je het er zelf niet mee eens.

    Wij moeten met z’n allen de politiek veranderen, help daarom mee.
    MIJN BOODSCHAP IS DUS:
    STEM KLEIN EN LAAT BALKENENDE, BOS EN RUTTEN MERKEN DAT NEDERLAND NIET MEER OP HEN ZIT TE WACHTEN. ZE HEBBEN HUN KANSEN GEHAD. HET IS TIJD VOOR NIEUW BLOED
    LAAT JE STEM NIET VERLOREN GAAN, AL IS HET EEN TEGENSTEM DOE MEE!!!!!!
    STEM KLEIN

    Ik zou het liefst een coalitie zien van alle kleine partijen met de SP. Marijnissen als premier. Ik droom wel lekker verder.

    Reactie door John Jerphanion — zaterdag 28 oktober 2006 @ 16.30 uur

  29. De VVD is een opportunistische partij die vooral haar vrienden in het bedrijfsleven wil bevoordelen. Vrijheid is voor haar een openmarkt waar vooral haar leden optimaal kunnen functioneren. De overheid moet bezit en handel beschermen. Ze is ook voor natuurbehoud en landschapsbescherming maar vooral waar haar aanhang zit. Omgeving Soest bijvoorbeeld. In de Zaanstreek vindt ze bv. natuurwaarden veel minder belangrijk.
    De SP is ook voor vrije handel maar dan ook voor iedereen vrij, niet alleen de VVD-vriendjes. Verder zegt de VVD ook een sociale partij te zijn (maar wel op een laag pitje.) Het grote verschil zit hem in de verhouding rijk arm. Bij de VVD zijn er geen grenzen, bij de SP wel al heeft ze die bij mijn weten niet vastgelegd.Ook gaat ze er prat op dat ze zo goed kan boekhouden. Zaanstad is er bijna failliet aan gegaan en was die Betuwe en HSL ook niet een geesteskindje van ze?

    Reactie door n de vries — zaterdag 28 oktober 2006 @ 16.36 uur

  30. Het mag van mij, beste Jan.
    Ik heb zelfs wel vertrouwen in zo een linkse (voor wat dit woord waard is) coalitie.

    Maar hoe ga je dit dan doen Jan?
    Niemand wil met je samenwerken!

    Reactie door Eerst nadenken — zaterdag 28 oktober 2006 @ 16.43 uur

  31. ik hoop idd dat er een algeheel links kabinet komt wat er nu zit heeft mij als werkloos totaal uitgeknepen zonder dat ik echte kansen heb gekregen om aan het werk te komen .

    Reactie door tamara — zaterdag 28 oktober 2006 @ 16.55 uur

  32. Ik denk dat we een CDA-VVD-PvdA kabinet krijgen, en dat we dan binnen twee jaar weer nieuwe verkiezingen hebben. Want Bos wil helemaal geen links kabinet, dat is wel duidelijk.

    Reactie door Marjolein — zaterdag 28 oktober 2006 @ 17.10 uur

  33. Dacht je dat nu werkelijk @30? Een goed poli
    ticus, en dat is de heer Jan Marijnissen,
    zoekt in standpunten zijns gelijke en een
    dialoog maakt uit welke connecties erdoor
    gemaakt kunnen worden. Het zou toch echt van
    de gekke worden, dat ieder die een SP-lid
    maatschap bezit of op de Partij stemt, de andersdenkenden al bij voorbaat zouden af-
    wijzen bij een nieuw te vormen coalitie.
    Echter als het niet zo gelopen zou zijn als
    nu het geval lijkt, en de CU ook op het lest
    een flink aantal zetels haalt, had Andre R.
    rustig kunnen aanschuiven op nader overeen te komen voorwaarden. Maar heus de sterren
    hebben het al geschreven, Femke tussen Jan
    en Wouter in, kan een ideale samenwerking opleveren! Tja, dan halen we mogelijk wel
    degelijk 76 zetels, met doorslaggevende rode
    en groene tinten. We gaan het zien de 22ste!

    Reactie door Madelief — zaterdag 28 oktober 2006 @ 17.55 uur

  34. @32 De kiezer is dadelijk aan het woord. Volgens deskundigen wordt de burger qua media invloed en politieke onderschat.
    Dit hebben we ook zien gebeuren rond het referendum en wanhopige campagne de burger te winnen voor de Europese grondwet.
    Het kan dus best wel een zo geheten links regering worden, met de SP erin!

    Reactie door maria — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.08 uur

  35. Ik heb bv. begrepen dat JPBalkende RTL Boulevard 1xtje als persoonlijke campagne accent zou gaan presenteren! Shht, vooral doen zou ik zeggen!!

    Reactie door maria — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.12 uur

  36. @32:, Ik denk inderdaad dat Bos het niet aandurft om aan een volledig links kabinet deel te nemen. Zelfs een lijstverbinding (waar toch verder geen consequenties aan zitten) was al te veel.

    Dat is naar mijn mening ook precies wat er nu mis is binnen de PvdA, men (en vooral Bos) durft geen stelling te nemen. Stond de PvdA vroeger voor een duidelijk beleid, met een duidelijke mening, tegenwoordig is het te veel ja-mits-en-tenzij.

    Hoewel ik volledig voor een PvdA-SP-GL kabinet ben, denk ik toch dat dat voor Bos weer te extreem is, en da’s jammer. Het zou zo goed voor hem zijn om eens een mening te hebben, onze mening…

    Reactie door Sjouke — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.21 uur

  37. Reken maar erop dat het nog heel wat voeten in de aarde zal hebben voordat er een coalitie zal zijn gevormd na de verkiezingen. Het is een nek aan nek race tussen het cda en de pvda op dit moment om de grootste partij van Nederland te worden. Als het cda de grootste partij wordt zullen ze niet zo’n trek hebben in de pvda. Maar met de vvd alleen kunnen ze ( nog ) niets, te weinig zetels. D66 levert volgens de prognoses maar één zetel op dus hun erbij trekken daar heeft het cda ook niets aan want ze moeten wel aan een kabinetsmeerderheid zien te komen. Daarbij stoot een ezel ( in dit geval D66 ) zich niet twee keer tegen dezelfde steen zou je zeggen. Alhoewel…..Ik zie ze er weer voor in staat!. De Christen Unie dan? Ook niet genoeg zetels op dit moment. Wilders of Fortuyn erbij? God bespaar me, alleen het idee al…. Als de pvda de grootste partij wordt wil Bos het liefst met het cda aanpappen jammer genoeg. Maar de pvda kan ook niet om de sp heen als die meer dan 15 zetels halen en het cda ( die de pvda hoogstwaarschijnlijk nodig zal hebben om aan een kabinetsmeerderheid te kunnen komen ) wil weer niet met de sp regeren. Daarintegen wil de pvda niet met de vvd regeren omdat is gebleken dat een paarse coalitie niet werkt. Ja, ja het blijft een lastige kwestie! Ik persoonlijk hoop op een coalitie van pvda/sp/groen links en partij voor de dieren ( mits die laatste een of meer zetels behaalt ) Zelf stem ik sp. Ik hoop maar niet dat het cda nog meer zetels gaat krijgen want dan komen ze met de vvd erbij misschien wel aan een nipte meerderheid aan zetels. Dan moeten we weer vier jaar lang tegen hetzelfde incompetente kabinet aanhikken!!!! Ik snap ook niet dat het cda in de peilingen zo is aan het stijgen. De mensen klagen steen en been over het huidige kabinet en Bak-Ellende en weer stemmen ze massaal cda om daarna weer te gaan klagen en zeuren over de regering die ze zelf de tweede kamer in hebben geholpen. Eigenlijk te gek voor woorden dat ( in mijn ogen ) vreemde kiezersgedrag!

    Reactie door Ine — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.25 uur

  38. Bos word straks door de burger doorzien tijdens de campagne.[als dat niet al gebeurt nu]
    hij verspreekt zich wel en anders word hij door zijn uitspraken en stellingnames vanzelf wel pat gezet.
    het belangrijkste is dat de SP alle misstanden eens goed uit de doeken doet tegenover de burger en hen laat zien dan CDA,VVD,PVDA alleen maar leugens verkopen,en verkocht hebben.
    toch blijf ik mij zorgen maken ivm de media,de manipulatieve peilingen en de stemcomputers…
    net zo’n bult als met de EU grondwet en de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen keer zullen ze zich niet willen vallen,zeg maar laten welgevallen.

    Reactie door iew — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.36 uur

  39. Wat Bos (of wie dan ook) wil, is eigenlijk niet interessant. Het gaat er om, wat de kiezers willen. En die hebben de volksvertegenwoordigers maar te vertegenwoordigen.

    Onze democratie is niet bedoeld om partijbelangen in evenwicht te houden, maar landsbelangen.

    Voor competitie hebben we zoiets als sport, bijvoorbeeld. Als de media dáár wat minder objectief bij zijn, stuit dat weliswaar sommigen óók tegen de borst, maar laat ze hun drang naar subjectiviteit toch maar liever dáárop botvieren. Dat kan minder kwaad en hoort misschien zelfs ook wel een beetje bij dat competatieve.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 28 oktober 2006 @ 19.00 uur

  40. 25.Ton ik hoor Balkenende de naam van ZIJN voorbeeldhuis niet noemen vandaar terwijl hij iedere keer die plaat afspeelt. Hij kent ‘n verpleeghuis etc…. Ik zou graag weten welk dat is, meer niet.
    En natuurlijk weet ik hoe het in verpleeghuizen aantoe gaat mijn zus is er vorig jaar overleden na 14 jaar Parkinson dus vertel mij niets, daar ging het in dit geval niet om.
    En maak je niet druk ik netwerk niet zoveel alleen op interessante onderwerpen, ik lees ook nog de krant en soms kranten.
    Ik denk echt niet dat Jan dat voor mij gaat opzoeken wat is dat nu voor onzin, als hij het weet en hij wil het even intypen zou ik dat fijn vinden omdat Balkenende ‘het’steeds noemt maar geen concrete naam geeft.
    Wat reageer je bot op mijn post of meen ik dat maar.

    Reactie door Henny — zaterdag 28 oktober 2006 @ 19.34 uur

  41. De VVD alleen erin als een soort lijm. Net als D66 zeg maar; om vervolgens helemaal op te lossen.

    Reactie door ReneR — zaterdag 28 oktober 2006 @ 20.21 uur

  42. #32 marjolein

    Nou; dan zit Bos toch prima in een VVD CDA PvdA coalitie??

    Reactie door ReneR — zaterdag 28 oktober 2006 @ 20.23 uur

  43. Allerlei samenstellingen van een coalitie zie ik hier verschijnen. Maar de juiste heb ik nog niet gezien. Ik denk dat er geen meerheidscoalitie te vormen is. De laatste 15 jaar is er zulk een droefheid geweest dat het Nederlandse volk het vertrouwen in de politiek totaal kwijt is. Ik luister de laatste dagen al niet meer wat die CDA, VVD en PvdA figuren te vertellen hebben, alleen dat zenuwachtige gelach, daar krijg ik al kippenvel van. In het verleden, ik weet niet meer precies wanneer, had je ook zo’n situatie, geen meerderheidskabinet was mogelijk. De Nederlandse politiek is gezakt ver onder NAP, een grote leugenaars bende is het geworden, de politie moest er naar kijken, arresteren die handel.
    BV Nederland is te koop, wie biedt?

    Reactie door Henk.H — zaterdag 28 oktober 2006 @ 20.35 uur

  44. als SP lid zie ik de SP graag in het nieuwe kabinet,maar helaas kunnen we dat wel vergeten,alles draait om balk-ellenden en bos,zonet weer op het nos journaal,10 minuten van het journaal over de verkiezingen,maar alleen balk-ellende en bos kwamen in beeld,de SP wordt op tv en in de kranten gewoon genegeerd,eerst was er alleen verschil tussen arm en rijk,nu is er verschil tussen arm en arm,mensen die terecht in de wao zitten krijgen 70 %,de mensen die nu afgekeurd worden komen in de wia en krijgen 75 %, een ding weet ik zeker dat we er volgend jaar weer flink op achteruit gaan,door de stijgende zorgkosten,duurdere energiekosten en noem maar op,ik hoop echt mochten we een kabinet krijgen van cda,pvda en vvd dat de pleuris uit breekt in nederland,dan is het echt tijd voor harde acties,ik schaam me dat ik nederlander ben,dat hele zooite in den haag is vies en vunzig en ik ben bang dat de SP daar weinig aan kan doen,maar goed mijn stem krijgen ze,alhoewel ik veel SPers hoor zeggen we stemmen pvda om van balk-ellende af te zijn,hoe dom kunnen mensen zijn,de SP zal toch iets meer naar buiten moeten gaan om stemmers te winnen,in mijn woonplaats hebben we een linkse gemeenteraad van pvda,SP en groenlinks en dat werkt goed,alleen zie ik nu tijdens de verkiezingen weinig actie van de SP uit mijn woonplaats,ondanks alles wens ik de SP heel veel succes.

    Reactie door PeterN — zaterdag 28 oktober 2006 @ 20.42 uur

  45. Wilbert , laten de politici hun drang naar eigen partij profilatie en belangen maar verder in de media bot vieren. Dat maakt het voor de kiezer qua landsbelang alleen nog maar duidelijker waar het ze omgaat!

    Reactie door maria — zaterdag 28 oktober 2006 @ 20.48 uur

  46. Die Brinkhorst zit bij Rondom Tien.
    Dit is toch een prototype van een brave ambtenaar!
    En hij heeft het over hufterigheid?
    Mede door die hufter is Nederland verziekt.

    Reactie door Gloria — zaterdag 28 oktober 2006 @ 21.33 uur

  47. Ik ben zo blij met een partij die zijn voorkeur voor coalities duidelijk heeft, alleen is de vraag of je moet regeren met partijen die je alleen nodig hebben als de uitslag dat voor hun noodzakelijk maakt. Dat is geen keuze uit overtuiging maar een keuze uit machtsbehoefte!

    Reactie door Ronald Hermes — zaterdag 28 oktober 2006 @ 21.34 uur

  48. @maria — zaterdag 28 oktober 2006, 20.48

    Je hebt wel een hoge pet op van de kiezer, vind ik. De meesten kijken liever naar het gedrag van lieden, die zich vrijwillig laten opsluiten in een huis of naar hoe Patty, Gordon of andere BN-ers hun leven verGooijen dan dat ze erop vertrouwen, dat ze zelf hun leven veel effectiever kunnen verknallen dan hun gewaardeerde voorbeelden.

    Je mag al blij zijn, als ze wel eens naar het nieuws kijken. En als ze dat al doen, dan moet daar objectieve berichtgeving te zien/horen zijn. Meer kun je als NOS-journaal (of publieke omroep i.h.a.) niet doen. Commerciële omroepen kunnen schijnbaar niet worden aangepakt op hun sufmakende ethervervuiling, netzomin als graaiers schijnen te kunnen worden aangepakt. Marktwerking, weet je wel?
    Nee, alleen aan de onderkant van de samenleving heeft de regering invloed. Daar kan kennelijk wél in de markt worden ingegrepen.

    Maar dat was ik inderdaad ook vergeten te vermelden, omdat dat voor mij vanzelfsprekend was. Mijn excuses.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 28 oktober 2006 @ 21.40 uur

  49. @40 Henny,
    Misschien was mijn reactie een beetje bot, dat was zeker de bedoeling niet! Maar ik wil nou eenmaal graag snel en met grote passen vooruit..En daarom lijkt het me niet zinvol dat politici enerzijds de “geluiden” uit de maatschappij oppikken en er iets mee proberen te doen, terwijl diezelfde maatschappij dan vervolgens van de politiek verwacht dat ze de concrete bewijzen “aan de deur” komt afleveren..
    Misschien heb ik je verkeerd begrepen, maar dat las ik er een beetje uit. Tja, politiek en geloof verschillen niet zoveel he, ze brengen beide een boodschap. Of je de boodschap gelooft of niet, dat is aan ieder voor zich om dat zelf te bepalen.

    Reactie door Ton — zondag 29 oktober 2006 @ 0.04 uur

  50. Sorry,maar JP heeft een Adje-uitstraling
    (Jan,jij had sorry-democratie..maar de uitdrukking Adje uitraling van JP is van mij haha..) Schlemielige uitralingen werken wel,Jan…zou je ook moeten hebben,win je !!
    Helaas spat jij van het scherm af,en ja..dont worry,MIJN STEM HEB JE !!!

    Reactie door eric — zondag 29 oktober 2006 @ 0.09 uur

  51. Dat vind ik zo mooi in dat gedicht van Glastra Van Loon op jullie site..inderdaad de kwaadheid is ingehouden,maar rond deze verkiezingstijd voel ik : laat je woede hand in hand gaan…ja dat voel ik heel sterk,
    die woede laat ik dus hand in hand gaan met mijn keuze in het stemhok…1 druk..op die van de SP.!!! Heel bewust,als je nadenkt kom je gewoon bij jullie uit. Heb ik geen Stemwijzer voor nodig !

    Reactie door eric — zondag 29 oktober 2006 @ 0.16 uur

  52. in het politieke schaakspel, hoop ik dat er een ander geluid komt. geen vvd cda, en pvda moet toch water bij de wijn doen. ik hoop dat de sp zijn stemmen krijgt en ik weet dat de partij gelukkig niet meer weg te denken is,een ruk naar links is zo slecht niet.
    ik ben zo rood als kreeft en zal zo stemmen. veel geluk en greetings, Jurgen

    Reactie door Jurgen — zondag 29 oktober 2006 @ 0.24 uur

  53. De komende verkiezingen worden een veldslag om de moraal.
    Aan de bedrijfswinsten en de graacultuur gemeten gaat het economisch goed.
    Maar de moraal steekt de kop op. Ook in Amerika.
    Het geweten wordt nu rechtsreeks aangesproken.

    Wie nu meedraaft in de grotendeels verdwaasde media is eigenlijk al niet meer te vertrouwen. Daar hoort het oordeel over de moraal ook zeker niet thuis. Het is voor ieder een persoonlijke uitspraak, zonder toeters en bellen.
    Men zal bij zichzelf te rade moeten gaan.

    De uitslag laat zien of de Nieuwe Hufterigheid van de VOC-mentaliteit een kans krijgt, of dat bij het merendeel van de bevolking het hart nog op de goede plek zit.
    Zoniet is het ieder voor zich of tijd voor een revolutie.

    Reactie door hendrik dieks — zondag 29 oktober 2006 @ 1.23 uur

  54. 50. Eric

    Vind je dat ik vind dat de premier helemaal géén uitstraling heeft. Hij voelt ook nergens iets bij. Dus denk ik dan heeft hij ook geen voeling met de samenleving.

    Wat dat Adje uitstraling betreft daarmee doe je onze medeblogger Adje wel wat aan besef je dat. Onze Adje is toch echt van een heel ander kaliber dacht ik, hij brengt bij mij vaak een glimlach teweeg dat kan ik van de heer Balkenende niet zeggen.

    Reactie door Henny — zondag 29 oktober 2006 @ 9.19 uur

  55. 4. Ton
    Ik ben het met je eens. Beter een heel sterke oppositie dan met het CDA in het kabinet. We hebben in dit rompkabinet kunnen zien wat een sterke oppositie kan betekenen, heel veel.

    Reactie door Henny — zondag 29 oktober 2006 @ 9.23 uur

  56. Goeden morgen vrienden SP.

    Na alle reactie’s door gelezen te hebben, zie ik dat er veel mensen zijn die links en LINKS niet onderscheiden.
    Het links van de PvdA is een andere vorm van VVD, met enige aanpassingen voor de achterban.
    Velen herinneren zich dat de linkse veren door Kok en cs. zijn afgeworpen.
    Daardoor zijn ze vóór de oorlog in het oosten, vóór marktwerking, vóór privatisering, vóór het niet erkennen dat vergrijzing ook in de toekomst geen probleem is. En zo zijn er nog veel meer aanwijzingen zoals bij indienen van amendementen door de SP, waar de PvdA tegen gestemd heeft.
    Dus wat is links?
    Voor mij heeft een coalitie met Cda of VVd geen zin, die zeggen, en dat is zo, ze staan te ver van de SP vandaan, daar is geen brood van te bakken.
    Laten we bij voorbaat maar besluiten dat de enige mogelijkheid kan zijn, omdat ze niet teveel van de SP vandaan staan, een regering van SP, groenlinks, pvda en partij voor de dieren.
    Maar heb het niet over links of rechts.

    Stem strategisch, stem SP.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 29 oktober 2006 @ 9.57 uur

  57. ‘Nederland onder Balkenende minder sociaal’

    Uitgegeven: 29 oktober 2006 07:50
    Laatst gewijzigd: 29 oktober 2006 08:11

    AMSTERDAM – Ruim tachtig procent van de Nederlandse bevolking vindt dat Nederland onder de drie kabinetten-Balkenende minder sociaal is geworden. Dat blijkt zondag uit een onderzoek van IntomartGfK, in opdracht van de PvdA. Dat schrijft De Telegraaf zondag.

    Ruim vijftig procent van de VVD-kiezers vindt Nederland minder sociaal dan bij het begin van de kabinetten-Balkenende. Van de eigen CDA-aanhang deelt 35 procent deze mening. Verder vindt ruim zestig procent van de ondervraagden dat de situatie in de verpleeghuizen moet worden verbeterd.

    Ook vinden zij dat de drie kabinetten onder leiding van premier Jan Peter Balkenende (CDA) niet in staat zijn geweest de gouden handdrukken in de zorg en andere semi-overheidsinstellingen in te dammen. Vijfenzestig procent van hen stelt dat hiertegen moet worden opgetreden.

    In totaal werden bijna 1130 mensen ondervraagd. De resultaten van het onderzoek werden zondag in De Telegraaf gepubliceerd op een van de twee pagina’s die PvdA-lijsttrekker Wouter Bos als hoofdredacteur mocht vullen. Ook VVD-lijsttrekker Mark Rutte en Balkenende, lijsttrekker van het CDA, waren verantwoordelijk voor de inhoud van enkele pagina’s in de krant.

    Reactie door schoenmaker — zondag 29 oktober 2006 @ 10.37 uur

  58. @48 Wilbert
    Mijn optimisme baseert zich alleen maar op onderzoeken die hebben weergegeven dat de kiezer zich niet zo snel een campagne rad voor ogen laat draaien als men zou denken.
    Het zou zo zijn dat veel kiezers zich wel in de inhoud verdiepen voordat men stemt.
    Er kan nog van alles gebeuren, ik denk zeker dat er goede hoop is op een linkse coalitie.

    Wat heeft Balkenende, NOVA gisteren , het toch goed met zichzelf getroffen! Uitspraken zoals ik ga voor Nederland voor goud, de gouden eeuw mentaliteit e.d. rieken m.i. naar hoogmoed en macht, ik vind hem zelfs eng geworden. De kiezer zal er doorheen kijken!

    Reactie door maria — zondag 29 oktober 2006 @ 10.43 uur

  59. Nu.nl

    ‘Nederland onder Balkenende minder sociaal’.
    Volgens ruim 80% van de bevolking !!
    Uit dit onderzoek blijkt dat een grote meerderheid van de bevolking wel weet wat een gebrek aan normen en waarden besef is!

    Reactie door maria — zondag 29 oktober 2006 @ 10.54 uur

  60. mensen zien het liefst links,maar het word rechts.
    Het is wat Ouwe Dirk zegt.
    Wat de PVDA betreft,dat het zijn linkse veren heeft uitgetrokken onder Wim Kok.

    Dan is er weinig keuze over.
    Pvda zal niet met de SP regeren,maar het laten stuklopen op mierene?kerij.
    Alsnog krijgen we een kabinet met het CDA.

    Of dat de uitslag van het CDA met een nipte overwinning van 15.000 stemmen verschil op de PVDA.
    Terwijl PVDA maar 25 zetels halen en de SP 28.
    Dankzij het controle-systeem van het stemmen.

    Dromen zijn bedrog.

    Reactie door sander — zondag 29 oktober 2006 @ 11.44 uur

  61. @56 Ouwe Dirk

    Wat is links en wat is rechts.

    Hier is nooit enig misbegrip over geweest.
    Links is het klootjesvolk, de minvemogenden.
    Rechts is het supervolk, de vermogenden.
    Rechts zijn vergaarders en zitten als een kloek op hun bezit anders haalt het klootjesvolk alles onder hun reet vandaan.
    Daarom creeeren zij muren om hun bezit, legers om dat te verdedigen en zaaien meningverschillen onder het het klootjesvolk veelal doormiddel van een of andere relegie.
    Wie zei ook weer: Als jij ze dom houdt, dan houd ik ze arm.

    Reactie door Henk.H — zondag 29 oktober 2006 @ 12.12 uur

  62. Het gaat goed met Nederland, beweerde min.-pres. JP Balkenende tijdens het debat over de Miljoenennota 2006.

    Kort samengevat zei hij dit: “Nederland is ‘werk in uitvoering’ … het kabinet wil voorwaarden scheppen waaronder het land ook in de toekomst kan presteren …, laten we blij zij met elkaar …, Nederland kan het weer, die VOC-mentaliteit, over grenzen heenkijken, dynamiek…, toch?”

    Maar dat het in Nederland nu beter gaat is toch niet de verdienste van Balkende l, ll en lll [over de afgelopen 4,5 jaar] maar van de wereldwijde opleving van de economie?! Mede veroorzaakt door de duizenden miljarden die, eveneens wereldwijd, in de wapenindustrie zijn gepompt.

    En wat die VOC-mentaliteit betreft: ik moest onwillekeurig denken aan de woorden die Max Havelaar schreef “er ligt een roofstaat aan de zee, tussen Oostfriesland en de Schelde … en 30 miljoen onderdanen … in de gordel van smaragd … worden mishandeld en uitgezogen.”

    Dat is dus de mentaliteit van gereformeerde/kapitalistische mannenbroeders als JPB – uitzuigen van de zwakkeren in de samenleving. Immers, de zwaksten hebben in de periode Balkenende gezamenlijk 7,5 miljard euro ingeleverd en krijgen nu, als beloning, een zoet-zure augurk van 2,5 miljard euri’s terug.

    Hopelijk herinneren de kiezers zich dit als ze op 22 november achter de stemmachine staan. Stemmen op de huidige regering betekent voortgaande loonmatiging en verdere bezuinigingen op het sociale stelsel – terwijl de waarde van de aandelen van bedrijven door het plafond gaan.
    Andre Rietveld

    Reactie door Rietveld — zondag 29 oktober 2006 @ 12.30 uur

  63. @61 Henk H.

    Goeiemorgen Henk, ik denk dat je nu een beetje te kort door de bocht gaat.
    Links is het klootjesvolk?
    De minvermogende?
    Ik ken er genoeg met centen zat die zo links zijn als de klere en ook SP stemmen.

    Ik ken er ook die geen draad aan hun gat hebben maar toch steeds weer rechts stemmen en zo rechts zijn als de klere.

    Je kan het hele gebeuren van links en rechts denken en stemmen niet alléén aan geld ophangen Henk, het zegt ook veel over het denkvermogen van de kiezer.
    ==========================================

    En ouwe Dirk, nogmaals, ik heb bewondering voor je dat je elke keer weer er op uittrekt voor de parij. Dank voor al je goeie werk kerel.

    t’Is dat je niet op de lijst staat, maar anders zou ik zeggen, stem Ouwe Dirk,
    stem SP.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 29 oktober 2006 @ 12.34 uur

  64. @ 63 Bijdehandje.

    Ik ga inderdaad links door de bocht maar uitzonderingen bevestigen in dit geval de regel niet. In de politieke bijtjes zwemmen soms vreemde eendjes. Het supervolk daarmee bedoel ik dat volk, dat met een minachting neerkijkt op minvermogenden. Je weet wel geld moet met geld trouwen.
    Dat supervolk heeft totaal geen moeite om minvermogenden tot op het bot uit te kleden. Als die snuiters in de politiek komen dan genieten zij er van dat zij de verworven rechten van minvermogenden te kunnen afpakken. Halen wat je halen kunt en hebben is de kunst.

    Reactie door Henk.H — zondag 29 oktober 2006 @ 14.13 uur

  65. @64 Henk H.

    Als je het zo bedoelde Henk dan is het voor mij hartstikke duidelijk.
    Natuurlijk zit dat soort er ook tussen van geld moet met geld trouwen, maar dat maakt ze nog geen supervolk.(denken ze misschien van wel)
    Ik vind het eerder kortzichtige stakkers.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 29 oktober 2006 @ 15.08 uur

  66. Beetje off-topic maar wil iets laten zien dat mij raakt:

    Zalig zijn de armen van geest want voor hun is het koninkrijk der hemelen.

    De hard werkende eenvoudige moeder of vader, de niet gestudeerde eenvoudige mensen die veel over hebben voor hun medemens. Niet de mensen die de hemel wetenschappelijk benaderen, want zij vervallen in theorieën. Niet de mensen die plichtmatig goed willen doen, maar de mensen die vanuit hun hart leven. Niet de mensen die eisen om God te zien, want dat kunnen zij op die manier wel vergeten. Doe goed, leef goed, jakker en jaag niet door het leven, maak gebruik van het korte leven.

    Zalig de barmhartigen want zij zullen barmhartigheid ondervinden.

    Oordeel niet over iemand die ziek is geworden, dit kun je niet. Wees barmhartig wat de medemens je ook aandoet. Je weet nooit wat je zelf een ander aandoet. Wees ook tegen een liefdeloos iemand barmhartig. Leer te vergeven, wees barmhartig. Verguis een ander niet, zend liefdevolle gedachten uit. Als iemand zich bij het loslaten van het aardse leven richt op God en ook gewend is geweest dit in het leven te doen, wees er dan van overtuigd dat deze persoon ook prachtig over zal gaan.

    Dit zijn slechts 2 dingen die mij raakten in de SP als partij. Bij anderen mis ik dat.. zelfs bij het “c”da.
    ( bron: de bijbel – bergrede van Jezus – )

    Gek dat de politiek zover afstaat van menselijkheid. Nog gekker is eigenlijk, dat de “christelijke” partijen er verder van af staan aan de partijen, die van oudsher het geloof ontkennen.

    Sorry.. wilde dit even kwijt.

    Reactie door Leftfoot — zondag 29 oktober 2006 @ 15.29 uur

  67. De meest ideale regeringscoalitie voor de SP zou CDA-SP-VVD zijn.
    Maar dan alleen als de SP rond de 20 zetels haalt.
    Het zou betekenen dat de SP het werkelijke socialistische alternatief in Nederland is geworden.

    Maar hier is met zekerheid niemand op deze log het mee eens….

    Reactie door Eerst nadenken — zondag 29 oktober 2006 @ 15.39 uur

  68. Jongens, meisjes, hoe zit het met de wintertijd???????????????????
    Zoals ik hier zie nog niet aangepast.
    Slechte zaak!!!!!!!!!!!!!!
    Ook op de verkiezingen 22-11 is een uurtje te laat FUNEST!!!!!
    Aanpassen die hap!

    Reactie door Bijdehandje — zondag 29 oktober 2006 @ 16.22 uur

  69. 62.Rietveld.

    Die waarde is al aardig door het plafond gegaan dacht ik zo en als dit zo doorgaat kunnen we zodadelijk op een aardige inflatie rekenen en dan is het huilen geblazen.

    Als de inflatie stijgt wordt het leven nog duurder voor hen die het zuur opgebracht hebben en het zoet niet ontvingen en niet zullen ontvangen als het aan Balkenende ligt.
    Dat de bittere nasmaak met een vleugje Balkenendeverleiding en misleiding even niet geproefd wordt omdat goedgelovige mensen nu eenmaal gelovige andere mensen geloven, het zit in het bloed nietwaar en de dominee in Balkenende zijn werk schijnt te doen, maakt de pil die ze te slikken krijgen als dit kabinet zijn plannetjes kan uitvoeren zo bitter als gal en grijpt men massaal naar de anti-depressiva.
    Dát is de uitwerking van het mooie toekomstbeeld van Balkenende.
    Het is de droom van hemzelf voor hemzelf met anderen heeft hij niets te maken.
    Hij is een eenling zonder voeling, met een totaal vervreemd en vervreemdend maatschappijbeeld onleend aan het verleden toen alles ‘goed’was en de kerken volzaten met arme mensen die God vreesden en derhalve hun mond hielden. Niet stemmen voor een beter nederland maar smeken in de kerk dat God hun lot draaglijk mag maken.

    Reactie door Henny — zondag 29 oktober 2006 @ 18.19 uur

  70. @64 Henk, wat Bijdehandje volgens mij wil zeggen (en ik bij deze ook) en wat jij blijkbaar nog niet helemaal begrijpt, gezien je bijdrage, is dat er geen ‘supervolk’ bestaat en je mensen op hun waarde moet beoordelen ipv blijven hangen in vooroordelen.

    Reactie door Marc B — zondag 29 oktober 2006 @ 18.19 uur

  71. 58. Heb je het programma van de VPRO niet gezien de voetbalclub uit Breukelen? Nu dan ga maar eens op die site kijken, je kunt er ook nog een mening geven.
    Een heel groot deel hoort alleen de one-liners en kan niet één minister of parlementarier opnoemen buiten Balkenende, weten niets van politiek en interesseren zich er niet voor maaaaarrr…. velen van hen gaan wel stemmen enkel omdat ze er ‘recht’op hebben, ze kiezen iemand die leuk overkomt of leuk praat of op wie hun ouders stemden cq. stemmen.
    Echt als je dat ziet dan zinkt de moed je in de schoenen. Rechten dan ook plichten en de grootste plicht is als je van je stemrecht gebruik maakt op zijn minst te weten wat je doet en waarom, enige belangstelling aan de dag te leggen maar nee het is inderdaad de rechtenmaatschappij en hoe wrang ook het CDA plukt daar de vruchten van. De vruchten van onwetendheid.
    Ik heb er wat dat betreft een hard hoofd in.

    Reactie door Henny — zondag 29 oktober 2006 @ 18.43 uur

  72. LET’S HOPE SO, VERDOMMME, EEN LINKS KABINET ZOU ECHT EEN VERLOSSING ZIJN.

    Hail to the Queen baby

    Reactie door Arie3D — zondag 29 oktober 2006 @ 19.01 uur

  73. @71 Henny
    Ik heb die uitzending ook gezien,
    en werd er zo naar van.
    Al die ongeintereseerde mensen,
    alsof de politiek niet belangrijk is.
    Ik snap best dat de gemiddelde Nederlander
    niet alle politieke beslommeringen volgt.
    Maar dat men zich zo van de politiek afkeerd,dat is bij het enge af.
    Mensen hebben het idee dat ze machteloos zijn.
    En zo kan Balkenende weer beginnen aan zijn
    volgende kabinet, misschien zelfs met de PvdA.
    Ik vraag me dan ook af,hoe we dit zouden kunnen veranderen.
    Hoe krijg je de boodschap dat politiek er degelijk toe doet bij de mensen?
    Alle kanalen die nu worden benut, blijken
    dus nog niet voldoende.
    Balkenende overtuigd toch weer een groot aantal mensen blijkt uit alle peilingen.

    Reactie door kitje — zondag 29 oktober 2006 @ 18.33 uur

  74. Ik begrijp er nu al niets meer van.

    Loop ik met mijn hond te wandelen zie ik op een huis een SP biljet hangen Niet zomaar een huis maar een villa met een dikke Volvo voor de deur. Als dit ook SP is dan ga ik toch maar wat anders stemmen.

    Reactie door Marcel — zondag 29 oktober 2006 @ 18.52 uur

  75. 73@marcel
    En waarom mag iemand met een dikke villa
    dan niet op de SP stemmen volgens jou?
    Gelukkig dat juist die mensen ook SP stemmen,dat betekent volgens mij alleen
    maar, dat niet iedereen met een dikke villa
    zijn hart op de verkeerde plaats heeft.
    Hopelijk zijn zij het goede voorbeeld voor
    veel meer mensen die Nederland socialer
    willen zien.
    Het moet niet uitmaken,wat iemand verdient
    of in welk huis iemand woont.
    Dat jij hierdoor op een andere partij gaat stemmen, is erg jammer.
    We kunnen als SP iedere stem goed gebruiken.
    Hopelijk verander je nog van gedachte
    SP NU!!!!!

    Reactie door kitje — zondag 29 oktober 2006 @ 19.03 uur

  76. @73
    Beetje raar Marcel ik denk dat je een andere opzet heb met dit berichtje.
    Beetje doorzichtig en te simpel van opzet.
    Maar je geeft het al aan je begrijpt er niets van.

    Reactie door Jofel — zondag 29 oktober 2006 @ 21.56 uur

  77. @73 marcel

    IK ben juist trots op deze mensen dat ze ook voor de SP kiezen..die hebben tenminste ook gevoel en denken aan de minder bedeelden.
    Dat zijn juist mensen die rekening houden met arme mensen en die niet blindelings achter de cda/vvd aan rennen.

    als er meer mensen zijn die er zo voor zitten als hun en voor de sp kiezen dan krijgt de sp juist kans om heel erg groot te worden en dan kunnen we nederland weer sociaal maken

    Dat wil je toch marcel? blijf dan bij ons en stem mee!! Des te meer zielen des te meer vreugd

    Reactie door Irena — zondag 29 oktober 2006 @ 22.04 uur

  78. @66 Leftfood

    Mooie bijdrage! :)

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 0.25 uur

  79. @73 Marcal

    Ja, onbegrijpelijk wat jij hier te melden hebt. Alsof de SP tegen de rijken is. Nee hoor! De SP is tegen rijken die alleen en uitsluitend voor zichzelf gaan.
    Maar de rijken die SP stemmen? Applaus! Zij hebben het begrepen. En zo leveren zij ook hun aandeel om dit land weer gezond te maken.

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 0.29 uur

  80. @79
    Moet zijn: Marcel.

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 0.30 uur

  81. in het nieuws en media word toch alleen maar gerept,en verwezen naar de peilingen van Maurice de Hond,evenals door het kabinet zelf,nu vraag ik mij toch af hoe het kan dat net NIPO inneens minder betrouwbaar zou kunnen zijn dan Maurice de Hond…
    we worden in de media dus eigenlijk gewoon stelselmatig voorgelogen om dit kabinet na de verkiezingen in het zadel te helpen of te houden.
    ik wacht hier op: http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/Datum_kort_geding_vastgesteld

    want het is inneens behoorlijk stil omtrent de stencomputers en ik vertrouw dit zootje in Den Haag voor geen meter,als het gaat om de aankomende verkiezingen!

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 9.14 uur

  82. @73 Marcel

    De SP is niet tegen rijkdom!
    De SP is TEGEN ARMOEDE!
    Er bestaan gelukkig ook welgestelde mensen die óók tegen armoede zijn.
    Deze mensen zijn in meerdere opzichten bemiddeld.
    Zij zijn in meerder opzichten rijk. Ze hebben ook een rijk sociaal gevoel.
    Ze zijn het egocentrisme voorbij.
    Er kunnen voor wat mij betreft niet genoeg van deze mensen zijn en verwelkom ze graag bij de SP. Ze zijn een VERRIJKING voor de SP. En nee, deze verrijking heeft niets met geld van doen.
    Genoemde poster bij die villa met die dikke Volvo voor de deur is een signaal van hoop.
    Het geeft aan dat normen en waarden toch nog bestaan. Dat nog niet iedereen in de ban is van het kapitalisme en het ‘als IK het maar goed heb’ denken.
    Wanneer jij dit niet begrijpt, hoop ik dat je het snel wel gaat begrijpen en anders moet je zeker ‘toch maar wat anders gaan stemmen.’
    Ik hoop dat je er op terugkomt…

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 30 oktober 2006 @ 11.16 uur

  83. Dat heb je mooi gezegd wattenstaafje.
    Als de SP alleen maar de armen als lid had zouden we weinig kunnen doen.

    Reactie door n de vries — maandag 30 oktober 2006 @ 12.54 uur

  84. Op zich heeft de SP best goeie punten in zijn programma. Opkomen voor de gowone man is een groot goed van deze partij. Ik vind het alleen een beetje jammer dat ze het zo voor de buitenlanders opnemen, zelfs nog meer dan voor de Nederlanders zelf. De linkse elite zelf zorgt er wel voor dat ze niet tussen die allochtonen (bi-culturelen voor de politiek correcten) wonen, dat laten ze over aan de gewone man. Waarom nemen al die rooie rakkers niet zelf het goeie voorbeeld door tussen die Marrokanen te gaan wonen?
    Het zou goed zijn als er een partij komt die opkomt voor het eigen volk (iedereen dus, ook de armere) maar er geen nieuwe niet-westerse allochtonen meer laat bijkomen. Ook moet er een goed remigratie beleid opgestart worden zodat we in de toekomst weer tussen ons eigen volk zitten. Een volk dat geen klassen of standen kent en dat opkomt voor hun eigen cultuur.

    Reactie door Mathijs — maandag 30 oktober 2006 @ 14.49 uur

  85. Dat de SP het zo voor de allochtonen op zou nemen is kennelijk bij dezen nog niet doorgedrongen. Het aantal allochtone SP stemmers, gemeenteraads-leden, de SP kandidatenlijst 2e Kamer, is betrekkelijk/ zeer gering.
    Een partij voor “eigen volk eerst” hebben we al, meer dan één zelfs. Ook, of juist, in een volk dat opkomt voor de eigen cultuur barst het van klassen en standen. Een remigratiebeleid dat ook van toepassing is op de ca. 1,2 miljoen reeds geëmigreerden? Verbod op emigratie, elke MAAND van ca. 8000 Nederlanders vanwege een nog in stellen Reinheitsgebot? Verwijderen van ingeburgerde mede-landers op grond van Blut & Boden wetgeving? Polen, Roemenen, Bulgaren, Let- ten, Joego’s enz. zijn dat ” Westerse alloch tonen ” die dan wel welkom zijn? Sommigen vissen hier in de verkeerde vijver. Zoek een bruine modderpoel op.

    Reactie door William — maandag 30 oktober 2006 @ 15.47 uur

  86. Ik heb niet zoveel op met de PVDA maar ik neem wel mee dat ik liever door de modder ga van de PVDA dan door de stront van de VVD en CDA.

    Reactie door De Hakker — maandag 30 oktober 2006 @ 16.52 uur

  87. Beste William,

    De SP pleit nog altijd voor een generaal pardon van de 26000 asielzoekers, wat ik erg spijtig vindt. Stopzetten van het gezinsherenigingsbeleid van Turken en Marokkanen heb in ze ook nog nooit horen uitspreken, om nog maar te zwijgen over het terug sturen van criminele vreemdelingen. Dat is tegen de wens van de meeste Nederderlanders in. Als je zo om je heen je oor te luisteren legt, dan weet je wel dat de meeste mensen al die buitenlanders helemaal zat zijn, men durft het alleen (nog steeds) niet altijd te zeggen. Dat komt omdat je door bepaalde lieden nog altijd voor Nazi wordt uitgemaakt. Ik persoonlijk ben daar immuum voor geworden en ik moet er zelfs al een beetje om grinniken. Tenslotte worden een heleboel mensen tegenwoordig voor Nazi uitgemaakt; Rita Verdonk, Frits Bolkestein, Pim Fortuyn en Janmaat destijds. Ik heb echt zoiets van, dan noemt men mij maar een Nazi.
    Wat betreft die klassen en standen; die mogen wat mij betreft verdwijnen en ja inderdaad ook vele rechtse partijen van nu werken dit in de hand, net zo fout vind ik dus. De 8000 Nederlanders die volgens jou maandelijks vertrekken gaan bijna altijd naar andere westerse landen en zullen zeker niet in hun gastlanden gaat profiteren van uitkeringen of zich schuldig maken aan criminaliteit of terrorisme. Ik vind dan ook dat andere Europeanen zoals Polen, Letten, Tsjechen hier best mogen werken en wonen al moet daar natuurlijk wel een bepaalde controle op zijn. Deze mensen sluiten natuurlijk veel beter aan bij onze cultuur, eigenlijk is alleen de taal het cultuurverschil (afgezien van kleinigheden). Dat is wel even wat anders dan dat je iemand uit een moslimland of donker Afrika importeerd, daar zin een oceaan van cultuurverschil tussen.

    Reactie door Mathijs — maandag 30 oktober 2006 @ 17.17 uur

  88. @84 Mathijs
    een allochtoon is ook een [de] gewone man/vrouw…
    en daar wonen de meeste SPérs dus WEL gewoon tussen,ik weet niet waar u die informatie vandaan haalt maar u lult uit uw nek,om het maar even op zn Hollands te zeggen.
    oh, en doe Wilders de groeten!

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 17.33 uur

  89. Een allochtoon is iemand die in een andere cultuur (land) de gewone man/vrouw is en dus niet in Nederland. Veruit de meeste Nederlanders zijn niet gediend van al die allochtonen in ons land en zien ze liever gaan dan komen. Helemaal als we zien hoe ze profiteren van onze samenleving en hoe ze zich schuldig maken aan criminaliteit. Helaas zijn nog veel Nederlanders naïef, hele gevangenissen vol worden bevolkt door deze parasieten. Rooie rakkers houden altijd de hand boven het hoofd van de allochtonen, ze komen op voor de allochtoon en niet voor de Nederlander. Ook als het gaat om steekpartijen, moorden, verkrachtingen de linkse media moffelt alles weg behalve als ze niet anders kunnen en dan halen ze altijd racisme en discriminatie erbij. Bijvoorbeeld; waarom wordt het woord racisme nooit gebruikt als een neger om Marokkaan een Nederlander aan het mes rijgt?? Dan noemen ze het altijd zinloos geweld en doen ze er alles aan om de ethniciteit van de dader te verdoezelen. Ooit meegemaakt dat een Marokkaan een Marokkaanse vrouw van haar tasje berooft, nou ik niet dat laten ze wel uit hun hoofd. Ook gewoon racisme dus, alleen wordt het niet als zodanig genoemd.

    Reactie door Mathijs — maandag 30 oktober 2006 @ 19.10 uur

  90. Uit onderzoek van de AIVD is gebleken dat de Sdu-machines dermate sterke straling en signalen afgeven dat met elektronische apparatuur tot op tientallen meters afstand het stemgedrag kan worden gevolgd. Het CDA weet toch ook wel dat schenden van het stemgeheim via opvangen van straling trafbaar is.
    Nicolai wist van te voren,gezien de reeds maanden durende publicitet hierover,dat die stemmachines niet deugen.Nu hij dat toegeeft en geen waterdichte oplossing geeft,haken veel (linkse)kiezers af,omdat zij bang zijn dat hun stem door de CDA/VVD overheid gemanipuleerd wordt.Het is een schande dat het CDA zo laat dit normen en waarden bedrog toegeeft,kennelijk met de bedoeling dat kiezers dan weg blijven, om zo de uitslag te manipuleren in hun voordeel.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 30 oktober 2006 @ 19.28 uur

  91. Vol is vol!
    Eigen criminelen eerst!

    Reactie door Ben tarici — dinsdag 31 oktober 2006 @ 8.32 uur

  92. 89 Mathijs.

    Door die buitenlanders in de jaren 60 hier na toe te halen,heb je de economie waar je nu in leeft.
    Jullie zijn de gene die lopen te klagen,maar te beroerd waren om het werk te doen waarvoor ze hier na toe gehaald werden.

    Waarom denk je dat nu de polen hier na toe mogen komen.

    Om de kosten te drukken.
    Dat deden ze ook met de buitenlanders.
    Kanker maar eerst op de politici die ervoor zorgt dat jij onder het minimum komt te werken.
    Ik denk dat Geert Wilders aan jou,een goede steun heeft.
    Ga flyers rondbrengen voor geertje.

    Reactie door sander — dinsdag 31 oktober 2006 @ 8.35 uur

  93. Laatst belde iemand mij op, en deze zei:’Alle buitenlanders er uit!’
    Toen zei ik:’Wie bedoelt u, de Belgen of de Duitsers?’ Toe legde de persoon de telefoon neer.Ik heb even gelachen om zo’n onzin.
    We zijn toch allemaal allochtonen.

    Reactie door Ben tarici — dinsdag 31 oktober 2006 @ 8.46 uur

  94. 4 Ton:
    Het is geen echt liberaal principe alles te privatiseren Dat is een stroming binnen de VVD. D66 was eerder de gangmaker. Zo’n 100 jaar terug zijn de energiebedrijven mede door liberalen overheidsbedrijf geworden.
    De VVD is een verdeelde partij, net als het CDA en PvdA.
    Sociale rechtvaardigheid zou zelfs een VVD item kunnen zijn omdat dat de openbare orde dient. En vrijheid voor het individu binnen de wet lijkt mij ook bij de SP van waarde.
    Zo eenvoudig ligt alles niet met links en rechts.

    Reactie door nico — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.06 uur

  95. @94 Nee zo eenvoudig is dat niet tussen links een rechts, 100 jaar geleden trouwde mijn opstandige overgrootmoeder ook met een gewone werkman,(de schande destijds). Het kostte wel haar aandeel in de ervenis van de sinode van Dort(nu Dordrecht), maar dat kon haar niet deeren!!! 100 jaar later dan is het energiebedrijf van VVD/CDA door D66 verkocht? Een verstandshuwelijk SP/VVD zou de schande van nu zijn, denk je niet? Mijn overgrootouders waren gelukkig, maar dit wat jij denkt zou de werkman maar beter afslaan!!

    Reactie door Angela — vrijdag 3 november 2006 @ 4.18 uur