Nederland minder sociaal

Ruim tachtig procent van de Nederlandse bevolking vindt dat Nederland onder de drie kabinetten-Balkenende minder sociaal is geworden. Dat blijkt zondag uit een onderzoek van IntomartGfK, in opdracht van de PvdA. Dat schrijft De Telegraaf zondag. (Nu.nl)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 29 oktober 2006 :: 18.00 uur

88 Comments

88 reacties

  1. Hoe kan het dan toch nog steeds zo zijn, dat
    het CDA er zo goed voorstaat in vrijwel alle
    recente peilingen?

    Reactie door kitje — zondag 29 oktober 2006 @ 18.51 uur

  2. de peilingen zijn suggestief opgesteld, het is erg makkelijk om met een bepaalde manier van vragenstellen een antwoord aan te sturen.

    als je een vraag stelt over de voorkeur voor een premier waarin je alle lijsttrekkers mee laat tellen, vervolgens vijf vragen stelt waarin je moet kiezen tussen bos of balkenende en deze antwoorden op een hoop gooit, dan krijg je automatisch een nek een nek race tussen bos en balkenende.
    (op z`n cruijffs:) `s logisch ;-)

    Reactie door rutger — zondag 29 oktober 2006 @ 18.58 uur

  3. Ik vind het erg kort door de bocht om dit nu helemaal aan het kabinet toe te schrijven.
    Begrijp me niet verkeerd; ben een echte SP aanhanger, maar niet alles ligt aan de politiek.
    Dat het minder sociaal is, geloof ik meteen, maar het is een “trent” die alleen maar erger lijkt te worden.
    Steeds meer onverdraagzaamheid, onbegrip, harde confrontaties, vooroordelen, enz.
    Het lijkt wel of tegenwoordig het recht op vrijheid van meningsuiting (waar ik een grooooote voorstander van ben) omgezet wordt in een “plicht” om dit ook maar zo bot mogelijk op elk willekeurig moment toe te passen.
    Erg vreemde mode als je het mij vraagt.

    Reactie door Marion — zondag 29 oktober 2006 @ 19.21 uur

  4. Als NL niet vlug wakker wordt, wordt het nog minder sociaal :-(

    Reactie door Siske — zondag 29 oktober 2006 @ 19.22 uur

  5. Het enige sociale wat er in Nederland nog is, dat er nog net geen dooien langs de weg blijven liggen.

    Reactie door Pool — zondag 29 oktober 2006 @ 19.42 uur

  6. Die 80 procent heeft gelijk.
    Dus: stem 22 nov. op de juiste partij(en)

    Reactie door Bert — zondag 29 oktober 2006 @ 20.34 uur

  7. CDA: AH?
    SP: ALDI?
    Misschien vreemde vergelijking.
    Wie let er echt op de ‘kleintjes’?
    Notabene in Duitsland zelf is ALDI nog goedkoper en heeft meestal nog betere producten.
    Het blijven uiteraard allebei supermarkten. Maar typisch is toch wel dat de gem. prijs bij AH voor min of meer hetzelfde product 20-30% hoger ligt.
    Waar gaat dat geld naartoe?
    Kruiderniersmentaliteit, eigen markt beschermen,zelf profiteren, maar medemens neppen, die zich vervolgens ook nog laat neppen!

    Reactie door L´écologiste — zondag 29 oktober 2006 @ 20.39 uur

  8. Vreemde uitslag weer;
    80 procent roept over elkaar:
    (Hans Teeuwen stemmetje) ‘ jullie zijn minder sociaal geworre! ‘
    Peilingen, geen pijl op te trekken.

    Reactie door Barend LSZST — zondag 29 oktober 2006 @ 20.43 uur

  9. Vrijdagnacht droomde ik dat ik ergens liep en dat er een volkswagen voor de grap recht op me afreedt en net op het laatst afsloeg. Maar hij raakte wel mijn rechterarm, die gewond raakte. Toen kwam er direct daarna nog een auto die zo over me heen reed! Geen getuigen.
    De volgende dag ging ik fietsen met mijn vrouw. We rijden op de dijk en komt er ineens een grote oude Pontiac aanrijden met veel te hoge snelheid die ons bijna van de dijk afreed. Onze rust was verstoord. Vijf minuten later komt dezelfde auto weer, nu met nog veel grotere snelheid. Ik moest de berm induiken anders had ik dit niet kunnen schrijven. Een half uur later komt er weer een auto op ons af. Deze lette niet op en reed totaal aan de verkeerde kant van de weg, maar ging op het laatste moment weer op zijn eigen weghelft rijden.
    Zomaar een stukje fietsen op de zaterdagmiddag. Wel ondertusssen nog 2 rammelende hazen gezien, gelukkig maar.
    Aan het eind van de middag moest ik nog even bij iemand langs. Ik wilde linksaf slaan bij stoplichten en liet tegemoet komend verkeer voorgaan. Het licht springt op rood. Gaan er nog 3 door het rode licht. Ik wees de laatste automobilist richting stoplicht. Echter toen stond ik dus op de verkeerde helft van de weg; de drie sloten aan op een rij in de zijweg waar de auto’s stil stonden. Gevolg chaos. Ik sta op verkeerde weghelft en het licht springt op groen maar geen beweging in verkeer.
    Tijdje later parkeer ik mijn auto en zie aan de overkant dezelfde auto die als laatste door het rode licht reed en die ik wees op het rode licht. Die man en zijn vrouw keken me heel boos aan. Ik had geen zin om ze nog weer terecht te wijzen. Ik ben geen dominee. Zijn auto was een Rover en zij zagen eruit alsof het tamelijk welgestelde VVD-ers waren.
    Angst en walging op zo maar een zaterdagmiddag in Nijmegen, de toekomstige stad van onze Thom de Graaf die voor het kiezen van een burgemeester is maar die voor het gemak zich laat aanleunen dat hij zonder verkiezing dat ambt krijgt aangeboden…
    Nederland minder sociaal en zo kan ik veel meer voorbeelden noemen als ik de afgelopen weken er bij zou betrekken.

    Reactie door L´écologiste — zondag 29 oktober 2006 @ 21.02 uur

  10. @3

    Het ligt wel veel aan dit kabinet..
    De mensen aan de onderkant worden nog minder behandeld als honden..Honden krijgen nog eten voor geschoteld en drinken op zijn tijd

    Mensen aan de onderkant die zo hard aan zijn gepakt door dit kabinet kunnen met pijn en moeite eten aan hun kinderen geven

    Dat gaat niet in je koude kleren zitten, die mensen worden letterlijk met hun rug tegen de muur aan gezet..ik vind het persoonlijk niet gek dat veel mensen niet zo aardig meer zijn..

    Normen en waarde? toont dit kabinet dat ook?
    Respect? Toont dit kabinet dat dan wel???

    Ze liegen en bedriegen het volk,de meeste zeggen nog geen eens sorry en ze gaan door..

    Vinden ze het dan gek dat het volk minder sociaal is…

    Dit kabinet heeft er wel degelijk mee te maken dat nederland niet meer sociaal is,en daar kan de sp wat aan doen..
    Door meer respect te tonen voor de minder bedeelde..laat hun ook weer zich zelf waardig voelen,en begrepen…met een beetje meer waardigheid.

    Een Kat in het nauw gaat nu eenmaal krabben

    Reactie door Irena — zondag 29 oktober 2006 @ 21.25 uur

  11. @ 10
    Ik ben het er ook helemaal mee eens dat het kabinet ervoor gezorgd heeft dat grote groepen het slechter en slechter krijgen.
    Ik heb zelf ook een tijd in die situatie gezeten (nu gelukkig niet meer).
    Maar hoe je je dan gedraagt ligt helemaal bij jezelf. Is een kwestie van mentaliteit en instelling. En dat bedoel ik met dat je het kabinet niet overal de schuld van kunt geven.

    Reactie door Marion — zondag 29 oktober 2006 @ 21.48 uur

  12. @11,

    Daar geef ik je gelijk in..maar die gave moet je wel bezitten als je helemaal kapot gemaakt word.

    Geestelijk zijn die mensen ver weg door alle tegenslagen die ze op hun bord hebben gekregen.
    En daar is nou eenmaal niet iedereen even sterk in.

    Reactie door Irena — zondag 29 oktober 2006 @ 21.56 uur

  13. @11

    Denk aan OORZAAK EN GEVOLG

    Reactie door Irena — zondag 29 oktober 2006 @ 21.57 uur

  14. @12/13
    Ik denk wel dat we het met elkaar eens zijn.
    Maar hoe begrijpelijk en verklaarbaar dingen ook kunnen zijn; het lost niets op en het is niet goed te praten. Zowel voor een kabinet dat zich a-sociaal opstelt als voor een gewone burger.

    Reactie door Marion — zondag 29 oktober 2006 @ 22.15 uur

  15. @14 Marion

    Als een mens zijn onvrede niet meer kan uiten geef je credit aan het kabinet.
    Wat wil je dan? Glimlachend geen eten meer op tafel kunnen zetten? Nee, laat de werkelijkheid maar zien. Mensen die Balkenende een volksverlakker vinden. Hoe meer onvrede, hoe meer de mens in opstand gaat komen. En daar is het wachten op.
    Dit hufterige kabinet, met hun hufterige plannen en hun hufterige gedrag door alles hufterig door de Kamer heen te jassen, klagen (Kamp, bij Rondom Tien) dat Nederland hufterig wordt? Ja, gelukkig wel! Hiermee wordt ze een spiegel voorgehouden.

    Reactie door Gloria — zondag 29 oktober 2006 @ 23.54 uur

  16. @15

    Sorry! Moet zijn: Brinkhorst.

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 0.01 uur

  17. @ 15 Gloria

    Gloria het is goed dat je het zo snel corrigeerde Kamp met Brinkhorst anders zou ik er wat van kunnen denken zoals die hufterige Gonny van Oudenallen met haar plaatsvervanger van Hoogervorst.

    even off topic

    Ik heb een stelletje goede proggies voor je zodat je laptoppie wat beter z’n best zal gaan doen, ik laat je wel weten hoe je er aan kan komen, anderen natuurlijk ook, we gaan niet egoistisch doen als SP ers onder elkaar.

    Prettige nacht iedereen

    Reactie door Pool — maandag 30 oktober 2006 @ 0.41 uur

  18. Hoewel ik best slim ben snap ik hier niets van.
    Kan iemand mij uitleggen wat die overige 20 % dan zouden kunnen denken? Ik heb een uur zitten piekeren maar ik kon niks verzinnen.
    Help!

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 30 oktober 2006 @ 0.58 uur

  19. 17@ die 20 % is tevreden want zijn er financieel niet op achteruitgegaan.

    Reactie door VOLGHETNIEUWS — maandag 30 oktober 2006 @ 1.11 uur

  20. @17

    Oh tof Pool! :)
    Maar je weet dat ik een dom blondje ben, dus hopelijk gaat mij dit lukken?
    Voor jou en allen welterusten.

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 1.29 uur

  21. @20 Pool (Aftertalk.)

    Ik begreep het eerst niet over Oudenallen en Hoogervorst… ha, ha!!!
    Zie je nou dat ik op die hufterige Gonny lijk? Want bij Rondom Tien was Brinkhorst volgens mij eerst niet aanwezig, pas later zag ik dat hij erbij was gekomen. Maar of hij het zelf was? :?

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 1.40 uur

  22. @21

    Pfff…stupid me. :(
    Moest een knipoog zijn: ;)

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 1.45 uur

  23. Nederland is naar mijn mening niet minder sociaal geworden Nederland is gewoon keihard A sociaal geworden en ik ben bang dat als de stemlokalen sluiten op 22 november en iedereen netjes op de knop gedrukt heeft of zijn kruisje gezet heeft en men in Den Haag is uitgelachen om het stomme volk men weer geheel legitiem verder gaat met het maken van rekensommen en doen met wat men wil uit naam der Demokratie maar niet uit mijn naam.
    Voedselbanken, armoede,slecht onderwijs,wachtlijsten, ik wordt er treurig van als ik weer een hele rij van zaken moet gaan opschrijven die niets met het woord Sociaal te maken hebben.

    En ik Bertje mag en kan mee beslissen, ik heb het grote voorrecht om in een Demokratie te leven in een rijk en modern land.
    Als ik maar een seconde het idee zou hebben dat er naar wie dan ook geluisterd zou worden in Den Haag dan zou ik gaan stemmen maar ik geloof daar helemaal niets van, ik denk dat het uitbrengen van mijn stem alleen maar gebruikt wordt om zich te legitimeren te doen wat men wil uit mijn naam.

    Ik wil hier niemand op zijn ziel trappen omdat ik denk dat de SP stemmers wel een sociale en rechtvaardige maatschappij willen,ik geloof alleen niet in een Demokratie wel 14 miljard voor 85 vliegtuigen uitgeeft maar geen geld heeft voor vreten voor het volk, Demokratie is niet alleen maar stemmen en een regering is net zo sociaal of a sociaal als dat diegene die haar gekozen hebben haar toestaat, immers wie stemt stem toe!

    Reactie door bertje — maandag 30 oktober 2006 @ 1.47 uur

  24. @23 bertje

    Met mijn stem stem ik niet toe! Maar vergeet niet dat dit het enige is wat wij (volk) in handen hebben. Mijn stem zegt: STOP HUFTERIG KABINET!!!
    Zodra ik op de knop druk heb ik geroepen:
    Kom op Jan! Samen dit land weer gezond maken.
    STOP de JSF! STOP met het vermoorden van burgers in Afghanistan. STOP dit Bushbeleid en zijn FOUTE oorlog in Irak. STOP die mensuitbuitende Zorgverzekering. STOP die Energie-marktjongens. STOP met het uitbuiten van de oudsten in ons land. STOP NIET al die kindjes in de staatsopvang. STOP die vrijbrief om de huurders het wonen onmogelijk te maken. STOP de voedselbanken en omhoog die uitkering. STOP met de ASOCIALEN in ons land. STOP met dit nietsontziende vreemdelingenbeleid.
    STOP RECHTSE ZAKKENVULLERS!! MOVEN HUFTERS!!

    Ja bertje, dat bedoel ik met die stemknop. Beuk die stem erin. Het moet NU SP zijn.
    Kom op he, bertje! Want ook al heb je geen seconde het idee dat er naar wie dan ook geluisterd wordt in Den Haag, dan kunnen we het tij op 22/11 keren: Den Haag heeft NU naar ons te luisteren!
    En niet? Dan gaat de beuk erin!

    Goede nacht, bertje. :)

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 2.14 uur

  25. Het beleid van Balkenende is neoliberaal, VVD beleid, het dient alleen financiële belangen, zeg maar een harde euro, en lijkt als 2 druppels water op het beleid van Colijn in de jaren 30, toen heette het een harde gulden!

    Het was een sociale ramp! Alleen de Marshallhulp van de VS heeft ons gered van een volledig kapot bezuinigde economie.

    Er zijn 4 kabinetten Colijn geweest met liberalen en confessionelen, voorkom nu een 4de kabinet Balkenende!

    STEM LINKS!

    Reactie door henry — maandag 30 oktober 2006 @ 6.29 uur

  26. @5

    Niet helemaal waar een paar jaar geleden lag er een dode zwerver nog bijna een hele dag bij een ingang van het centraal station van Den Haag

    Reactie door Ron — maandag 30 oktober 2006 @ 8.23 uur

  27. Nederland minder sociaal ?

    GELDROP – Een vijf maanden oude baby van een echtpaar uit Geldrop moet binnen 28 dagen het land uit. Volgens de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) kan het kindje niet hier blijven omdat de vader een regel in de wet over het hoofd heeft gezien.

    Dat heeft de vader, Geert Cornelissen, zondagavond bevestigd na een bericht van Omroep Brabant. Cornelissen is getrouwd met een Tanzaniaanse die een verblijfsvergunning heeft tot 2011.

    Volgens de formulering van de IND moet de op 25 mei geboren Faraja het land uit omdat ze de grens heeft overschreden zonder een geldig paspoort. Daarom moet ze volgens de IND het land “op eigen beweging” verlaten, leest Cornelissen voor.

    Aanvraag

    Cornelissen zou bij de autoriteiten in Tanzania een paspoort moeten aanvragen om alsnog een vergunning voor het meisje te kunnen aanvragen. Maar dat lukt op zo korte termijn niet, gezien administratieve problemen in het Afrikaanse land.

    De IND heeft als stelregel dat kinderen niet alleen worden uitgezet. De ouders van Faraja weten daarom niet waaraan ze nu toe zijn.

    Het ministerie van Justitie kon zondagavond geen commentaar geven omdat het betrokken IND-dossier niet bereikbaar was.

    http://www.nu.nl

    Reactie door alexander — maandag 30 oktober 2006 @ 8.50 uur

  28. In een goedbestuurd land,is armoede iets om je voor te schamen.
    In een slechtbestuurd land,is rijkdom iets om je voor te schamen.
    Confucius.

    Reactie door Alexos — maandag 30 oktober 2006 @ 8.58 uur

  29. Het is ook zo dat er minder sociaal wordt omgegaan in deze samenleving maar doet ons kabinet niet precies het zelfde met het Nederlandse volk. Het lijkt er sterk op dat wij met z’n allen minder moeten gaan verdienen en meer cq langer moeten gaan werken om het kabinet meer uit te laten geven aan onbenullige dingen.

    Reactie door Ed — maandag 30 oktober 2006 @ 9.37 uur

  30. Tuurlijk zijn we minder sociaal. Dat kost namelijk ook minder geld. En daar hebben we tew weinig van. Dit is o.a. te wijten aan het falende ontwikkelingsbeleid van deze regering. i.p.v. Geld weg te geven aan landen zouden we dit in eigen land moeten steken. We hebben onderhand al zoveel buitenlanders opgenomen in NL. Eigenlijk had drs. Hans Janmaat gelijk. Helaas werd hem de mond gesnoerd. Achteraf gezien was het een man met visie. Jammer genoeg worden degenen die hem toen de mond snoerden niet vervolgt. Politiek verantwoord praten in Nederland is een misdaad, jammer dat sommige politieke partijen nog steeds bezig zijn om Nederland te verkopen.
    p.s. Jan: al vind ik je politieke standpunten totaal KUL! Moet ik eerlijk toegeven dat ik voor jou als persoon heel veel respect heb!

    Reactie door Johan — maandag 30 oktober 2006 @ 11.06 uur

  31. Goed voorbeeld doet goed volgen. Nou, nee dus. Ene kant geven, andere kant nemen. Normen en waarden preken, maar niet naleven. Iets voor een ander overhebben, jongeren stimuleren, banen scheppen, vrijwilligers werk,nee dus. De kloof tussen rijken en armen, werkenden en niet werkenden, jong en oud wordt vergroot. Op de reacties daarop wordt niet gereageerd, er overheen gepraat, gegrinnikt. Inhoudelijk reageren, nee dus. Vragen alleen beantwoorden met wedervragen. De Kamer gaat hier evenmin serieus mee om. De meerderheid stemt het weg of negeert, laat staan dat de Kamer inhoudelijk in debat gaat. Mijn handen jeuken om daar de beuk in de zetten en serieus te reageren op oppervlakkige, nietszeggende antwoorden en te laten zien dat het anders kan. Of het ooit verandert, ik betwijfel het. Maar nu opgeven betekent zeker verliezen. Zielig dat men niet begrijpt dat dan iedereen verliest!

    Reactie door John Vuerhard — maandag 30 oktober 2006 @ 12.08 uur

  32. 31 John Vuerhard.

    Ik ben het met je betoog eens,met de beuk erin.
    Alleen wat je zegt dat de kloof tussen werken en niet werken.

    Er is geen verschil tussen werken en niet werken.
    Wat je werkt kan je inleveren.
    Die banen die ze scheppen zijn lagelonen baantjes.
    1200,00 euro en je moet blij wezen met deze baan.
    800,00 euro is een abw/wajang/wao/aow.

    Trek je de huursubsidie,zorgverzekering en andere subsidie,s er vanaf,blijft er hetzelfde over.

    De kosten zullen blijven stijgen.
    De komende jaren word er weer hetzelfde beleid gevoerd.
    Vinden de hoge pieten en alle beter bedeelde
    het gek dat mensen door de bomen het bos niet meer zien.
    Zij maken zich niet druk,want het gaat niet om hun.

    Reactie door sander — maandag 30 oktober 2006 @ 12.42 uur

  33. Nederland is inderdaad een stuk asocialer
    geworden, en ik kan het weten (bijna 75), maar of dat nu alleen aan de regering ligt?
    dat geloof ik niet zo.
    Mensen zijn assertiever geworden – niks mis mee, maar er zijn grenzen: je hoeft echt niet “alles te zeggen wat je denkt”.
    En we zijn met z’n allen ook wel erg materialistisch geworden: altijd en eeuwig
    draait alles om geld, om economische belangen. Gelukkig is de SP daarin een uitzondering.

    Reactie door Marjolein — maandag 30 oktober 2006 @ 12.49 uur

  34. Nu is het de vraag of Nederland daadwerkelijk minder sociaal is geworden of dat veel Nederlanders dit gevoel wordt aangepraat door SP, Groenlinks en PvdA…

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 13.43 uur

  35. hoe rijker de gek,des te groter de vrek!
    hoe hoger de geest,des te groter het beest!
    delen met elkaar doen arme mensen,rijken steken elkaar liever de ogen uit…
    dit zijn zomaar een paar opmerkingen van mijn 96 jaar oude oma…
    en die weet denk ik wel heel goed waar zij het over heeft,na het meemaken van 2 wereld oorlogen!

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 14.25 uur

  36. @iew
    Trouwens er zijn 35 gemeenten afgekeurd vanwege de stemcomputer. Amsterdam moet gewoon met potlood stemmen !!
    http://www.home.nl/nieuws/binnenland/artikel/00257865

    Reactie door Irma — maandag 30 oktober 2006 @ 14.48 uur

  37. @iew
    Las het net ook.
    Het word hoog tijd dat er in heel
    Nederland gestemd gaat worden met
    het rode potlood!
    Waarom in de ene gemeente wel en in
    een andere gemeente niet?
    Het lijkt mij duidelijk, iedereen op de bres
    voor ouderwets stemmen met het rode potlood!

    Reactie door kitje — maandag 30 oktober 2006 @ 15.06 uur

  38. Of Nederland minder sociaal is geworden is gemakkelijk te antwoorden, de FNV heeft een overzicht gemaakt van het beleid van de kabinetten Balkenende, hieruit is duidelijk de aantasting van de uitkeringen, de koopkracht, de huuursubsidie en nog veel meer af te lezen, terwijl de rijken steeds rijker werden.

    We hebben een vreselijk asociaal beleid achter de rug en dat is niet door de linkse partijen gemaakt maar wel geconstateerd!

    Mensen ga stemmen en STEM LINKS!

    Reactie door henry — maandag 30 oktober 2006 @ 16.35 uur

  39. De FNV heeft een overzicht gemaakt van de kabinetten Balkenende. En het is allemaal negatief. Zou wel charmant zijn als de linkse FNV ook eens een overzicht zou maken van alle linkse kabinetten die er voor gezorgd hebben dat Balkenende zulke impopulaire maatregelen moest nemen. Maar dat vergeten mensen zoals dhr Henry 16:35 gemakshalve. Weet dat het links over de balk gesmeten geld door rechts weer terug verdient moet worden!!!!! Wel ff wakker en reël blijven he!

    Reactie door Johan — maandag 30 oktober 2006 @ 16.44 uur

  40. En vooral niet links stemmen, dan wordt het alleen maar erger! Hebben we een moskee op elke hoek. Maar dat mag je niet zeggen in democratisch Nederland want dat is racisme…. Of is Nederland geen democratisch land omdat door de pers en de linkse partijen Rechts Nederland monddood wordt gemaakt? (Pim Fortuyn, van Gogh riepen allemaal wat de normale Nederlander dacht en werden vermoord)

    Reactie door Johan — maandag 30 oktober 2006 @ 16.46 uur

  41. @39-40 Johan
    waneer hebben wij dan een links meerderheids kabinet gehad volgens u…en nu niet gelijk met PVDA komen want die loopt al op heel erg lang op het rechterbeen,met af en toe eens een hupje op links om een goed idee of plan te stelen om kiezers te winnen.
    maar waneer dan, en hoe hebben zij er dan voor gezorgd dat Balkellende zulke impopulaire maatregelen moest nemen?
    leg dat dan ook even uit aub…?

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 17.16 uur

  42. Nederland is gewoon een asociale staat der EU aan het worden : een hoerenstaat van VVD regenten ( VOC )

    Reactie door Fred — maandag 30 oktober 2006 @ 17.50 uur

  43. Nederland minder sociaal…

    maar ook minder geinteresseerd in de Haagse en lokale politiek.
    Het is toch ‘ieder voor zich en god voor ons allen’
    Het heeft te maken met echoisme dat in ieder mens van nature aanwezig is.
    Echoisme wordtontwikkeld bewust of onbewust door je omgeving.
    Waarom wordt dat echoisme nu meer zichtbaar?Volgens mij heeft het toch met een toename van de welvaart in de wereld in het algemeen te maken en niet specifiek in nederland. Niet dank zei Balk-ellende maar ondanks hem! Vergelijk europese en wereld economie die als maar meer groeit, maar helaas worden de armen steeds armer.
    Dit verschijnsel van minder sociaal zijn ( en meer patriotistisme, chauvisme, nationalisme) heeft reeds tientallen jaren geleden in Zwitserland ook al plaats gevonden. Zwitserland was (is nog?)het rijkste land van europa. Heeft de WO II niet meegemaakt (neutraal, wellicht van de oorlog geprofiteerd en mede gefinancieerd….
    Toen en nu kent Zwitserland ook grote groupen minder bedeelden.
    Toen was men daar door de welvaart veel en veel eerder ‘minder Sociaal’. 80% had het goed, goede lonen, lage belastingen, dus geen intersse in politiek. Dus conservatief. Je kan daar stemmen tussen rechts, rechtser en ultra rechts.
    Het zit toch in de oer mens.
    Kunnen we dat tegenhouden in Nedrlenand als het economisch (volgens de financiele wereld) het beter wordt?
    Ik ben bang dat de des-interesse in nederlandse politiek groter wordt en principes niet meer relevant worden. Dus we worden minder sociaal.
    Daar werken de grote partijen aan mee.

    ‘Geef het volk brood en spelen en ze zullen zich niet tegen u keren’….

    Hoop dat ik ongelijk heb.

    Reactie door Andere Jan — maandag 30 oktober 2006 @ 19.31 uur

  44. Nederland wordt minder sociaal, ja daar ben ik het mee eens, maar hoe komt dat nou eigenlijk. Nederland stemt in de meerderheid op partijen die voor de rijkeren op komen.
    Dat komt omdat de linkse partijen helemaal niet meer opkomen voor de Nederlanders ook niet voor de armere. De linkse partijen komen vooral op voor de allochtonen. Dat is volgens mij de enige verklaring waarom iemand met een minimum loon op de VVD stemt. Die ziet ook de grote toestroom van allochtonen en denkt dit moet ik stoppen straks is er nog minder voor mij en gelijk heeft hij. Als je de linkse partijen hun gang laat gaan zit over een tijdje de hele derde wereld in het westen. Wie zijn daar dan de dupe van?? Juist de Nederlander die het nu al slecht heeft. Het wordt tijd dat ook de linkse partijen wat meer opkomen voor het eigen volk en allochtonen laat remigreren.
    Dan zijn er vanzelf weer meer mensen bereid om op deze partijen te stemmen, want dan is het niet meer nodig om op een partij voor rijken (VVD) te stemmen om Nederland Nederlands te houden. Mensen, met het beleid dat links op dit moment voert maken we van Nederland een Moslimland of wat voor een andere cultuur dan ook en dat willen we niet.

    Reactie door Mathijs — maandag 30 oktober 2006 @ 19.43 uur

  45. Ik ben het er mee eens dat veel mensen minder sociaal zijn geworden, cq zo worden gemaakt. Het lijkt wel alsof iedereen bang is geworden voor zijn/haar eigen hachie.
    Verder wordt er m.i. te veel aandacht besteed aan econische groei, concurrentie en welvaarts maatschappij i.p.v. aan een samenleving waarbij men kan samenwerken. Dit zal het welzijn, de innerlijke en uiterlijke vrede en daarmee de welvaart ten goede komen, lijkt mij.
    Er zijn genoeg mensen die zich hiervoor wensen in te zetten, zij passen echter niet meer in het systeem en worden letterlijk en figuurlijk ziek van de mentaliteit die momenteel wordt gepromoot en van de vele regels waaraan zij moeten voldoen.

    Met vriendelijke groet
    Maria Anna

    Reactie door Maria Anna — maandag 30 oktober 2006 @ 20.19 uur

  46. Mathijs ik dacht dat jij met je medestanders op Rottumerplaat zouden gaan wonen lekker rustig aan zee zonder last van andere mensen en belastingdruk.

    Reactie door bertje — maandag 30 oktober 2006 @ 21.35 uur

  47. bertje ik denk dat we beter een stukje land in kunnen richten waar alle allochtonen en multiculturele dwazen gaan wonen. Kunnen jullie misschien een beetje ontnuchteren uit jullie droomwereld van de multikul. Dan laten jullie in ieder geval de mensen die de multikul niet wensen er buiten. Waarom moeten wij leven in jullie multikul droomwereld tegen onze zin, ik heb nooit gevraagd om al die allochtonen, ik heb ook niet de kans gehad om het tegen te houden, daarvoor ben ik te laat geboren.

    Reactie door Mathijs — dinsdag 31 oktober 2006 @ 2.05 uur

  48. @44-47 Mathijs
    de VVD was toch zo voor die EU grondwet?! dus wat lult u nou over dat de Nederlander op die partijen gaat stemmen ivm de toestroom van buitenlanders? ipv op een linkse partij,bent u soms een Rita en Geert fan? volgens mij weet u niet eens wat die EU grondwet betekende,over multikul gesproken….
    beseft u wel dat de welvaartsstaat zoals wij die nu kennen is opgebouwd na de 2e wereld oorlog, door onze grootouders en de allochtonen?!
    ga terug naar school snotaap!

    Reactie door iew — dinsdag 31 oktober 2006 @ 9.50 uur

  49. Matthijs. je hebt helemaal gelijk, alleen ben ik bang dat degenen die o.a. aan het schelden gaan het beste bewijs zijn dat links Nederland niet echt democratisch is. Het is HUN om de macht te doen. En zodra ze die hebben gedragen ze zich net zo als degenen die ze nu bestrijden. Beste voorbeelden zijn China en Rusland om nog maar te zwijgen van Noord Korea. Daar is de macht ook bij links en kijk wat het het volk gebracht heeft! Ik snap dus ook niet dat er mensen zijn die dit willen. Misschien is het een frustratie dat ze niet zo veel geld hebben als degenen die vroeger wel hun best op school hebben gedaan. Wacht maar tot de islam zijn macht gaat gebruiken. Dan is het helemaal gedaan met NL. En voor wat betreft de reactie van iew: Die generatie die volgens U Nederland heeft opgebouwd is niet dezelfde generatie(s) waar Nederland nu mee vol loopt. Ga er eens tussen wonen zou ik zeggen. Hun zijn de arme mensen die nergens iets aan kunnen doen, maar ondertussen doen ze lekker alles waar ze zin in hebben. IEW: wakker worden en probeer die tomatenbril eens af te zetten voor een meer nuchtere kijk op de wereld.

    Reactie door Johan — dinsdag 31 oktober 2006 @ 10.02 uur

  50. Wilt u verzekerd zijn van een verder afbraak van de zorg, het onderwijs, een versterking van de graai- en grijpcultuur en noem maar op: stem dan vooral geen CDA. Dat de werkgelegenheid hier zo toeneemt is een fopspeen van het CDA.
    Er stromen veel meer ouderen naar de vut en pensioenleeftijd, dan er jongeren beschikbaar zijn voor aanvulling, vandaar.

    Enz., enz……… en hoe komt het dan dat het CDA overal nummer 1 is!!!!! Alle peilingen geven aan dat het CDA weer kan rekenen op veel stemmen. Wie het nog begrijpt, mag het zeggen.

    Reactie door Harry — dinsdag 31 oktober 2006 @ 10.19 uur

  51. @49 Johan
    ik woon er tussen…
    ook heeft u natuurlijk geen antwoord op mijn eerdere reactie aan u [zie 41]
    het enige wat ik u hier zie doen is ongefundeerd een beetje rondbleren,anders had u wel antwoord gegeven op mijn eerdere reactie aan u.
    maar ik begrijp best wel dat u dat niet kunt,het is natuurlijk makkelijker om uw grote egoistische racistisch aandoende vriend Mathijs bij te vallen,die ook al geen antwoord kan geven op de aan hem gestelde vragen,en alleen maar roept.

    en mocht uw verwijzing naar schelden ook aan mij gericht zijn,”snotaap” is geen scheldwoord maar een verwijzing/aanduiding van een zeer jong iemand die nog nergens verstand van heeft.
    zo, weer wat geleerd! je bent namelijk nooit te oud om te leren,is het gezegde!

    Reactie door iew — dinsdag 31 oktober 2006 @ 10.44 uur

  52. @48 mathijs
    Ik begrijp echt niet wat jij met
    je bijdrage wilt toevoegen op dit log.
    Als ik jou reakties lees krijg ik het
    idee dat jij je beter kunt aansluiten,
    bij Geert Wilders of Pastors.
    Ik vind het prima datiedereen hier zijn mening mag geven.
    Maar ik vraag me echt af wat je hiermee
    wilt bereiken.
    Jou ideeen zijn in ieder geval niet die
    van de SP!

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 11.12 uur

  53. IEW: Om te beginnen lijkt het me niet dat Mathijs racistisch is. Maar dat gaat er bij U toch niet in. Hij denkt anders als U en daarom bent U tegen hem, en betiteld hem als snotaap. 65 jaar geleden werden anders denkenden ook al ehhh de mond gesnoerd. Als U enigzins volwassen zou zijn, zou U dit soort woorden ook niet gebruiken. En kom me niet vertellen dat een zeer jong iemand nergens verstand van heeft. Dat is gewoon lariekoek. Voorbeeld: Josef Stalin (misschien wel een held voor U) was al aardig op leeftijd en bewees ook geen verstand van zaken te hebben (behalve terreur) Ik ben geen rechts-stemmer, maar het komt me voor dat links-stemmers over het algemeen heel erg slecht tegen een ander geluid kunnen. Ik doel hierbij o.a. op een bijeenkomst van een rechtse partij waarbij het spreken onmogelijk werd gemaakt door aanhangers van links signatuur. En dat lijkt mij de onschuldige democratische versie. Wat gebeurt er als links aan de macht komt? Dan heeft links nog meer middelen om rechts de mond te snoeren. En dat mond snoeren gebeurt in Nederland al vanaf WO2. Voor wat betreft de moslims; denkt U nu echt dat deze mensen als ze meer macht krijgen zich netjes aan democratische waarden zullen houden? Vraag het eens aan hun imams. Voor het geval U er geen kent: http://www.detelegraaf.nl Daar staat er 1 in met zijn uitspraken. En helaas is hij niet de enige die zo denkt. Misschien zegt het woord 5e kolonne U nog wat…..

    Reactie door Johan — dinsdag 31 oktober 2006 @ 11.18 uur

  54. Sorry hoor kitje maar ik ben mijn hele leven lang al aan allerlei valse linkse propaganda blootgesteld, mag ik ook even mijn mening geven, of geld het recht op vrije meningsuiting alleen voor linksige types.
    Bovendien heb ik niet gezegd dat alles waar de SP voor staat per definitie fout is, goede sociale voorzieningen voor het eigen volk moeten blijven bestaan, ook vind ik dat de inkomensverschillen niet steeds groter moeten worden. Ik ben alleen geen voorstander van de multiculturele samenleving, want het werkt gewoon niet en het loopt uiteindelijk helemaal verkeerd af als het zo doorgaat.
    Wat mij hier verder opvalt is de enorme linkse arrogantie, als je het niet met links eens bent dan ben je dom of een snotaap en eigenlijk kun je hier op deze site maar het beste ophoepelen. Ik begrijp niet waarom Johan en ik onze mening hier niet mogen plaatsen, ik bedoel dat is toch ons goed recht. En me aansluiten bij Wilders, ik weet het nu zo goed als zeker, hij luisterd tenminste naar de mensen en is niet zo arrogant als de meeste linkse types.

    Reactie door Mathijs — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.20 uur

  55. IK voorspel niet alleen dat de mensen a socialer worden,maar ook meer in psychische problemen komen.
    ER zijn er steeds meer die tussen wal en schip vallen met al die strenge criteria/wetten en protocollen.
    Als ik hier in de achterhoek naar het straatbeeld kijk zie ik veel meer mensen m.n jongeren die uit verveling/frustratie/gebrek aan toezicht en belangstelling naar drank/drugs en medicijnen grijpen.

    Toen ik in de week van de moord op Pim fortuin het niet meekreeg omdat ik in een pijnlijke scheidingssituatie zat,viel me pas echt op hoe demotiverend het kan zijn om je leven opnieuw op te bouwen.

    Medicatie werd me voorgeschreven,maar ik ben blij dat ik dat geweigerd heb,anders was ik w.s nu labiel en medicijnverslaafd.,denk ik.

    Wat mij wel hielp was een steuntje in de rug.
    Gelukkig kreeg ik dat van sommigen.

    Reactie door factor x — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.27 uur

  56. Het is toch logisch dat de mensen niet langer sociaal zijn? Ze hebben genoeg aan zichzelf met alle geldzorgen dankzij de euro invoer, hier maak je mensen niet gelukkig mee nml.En zonder geld kun je niet gemakkelijk leven, sporten of een leuke vrijetijdsbesteding hebben of vakanties. Dus de stress viert hoogtij dagen en dan nog vriendelijk blijven glimlachen of een ander aandacht schenken, dat zit er dan gewoon niet langer bij!

    Reactie door Dee — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.34 uur

  57. By the way, Pim F kon wel goed de onvrede van de bevolking verwoorden,maarre dat wil niet zeggen dat ik vertrouwen had in zijn leiderschap of zijn visie blindelings aannam.

    Reactie door factor x — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.35 uur

  58. @54 Mathijs

    Ik heb in mijn bijdrage niet gezegd dat
    je een snotaap bent,of dat je met een
    niet linkse mening hier op dit log niet
    welkom zou zijn.
    Ik heb me alleen afgevraagd waarom je op dit log schrijft.
    Ieder zijn of haar mening!!
    Maar als je met je standpunten zo afwijkt van de SP,snap ik niet waarom je hier je bijdrages achterlaat.

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.54 uur

  59. Wat Pim Fortuyn heeft gezegd was hard nodig in dit land. Ik bewonder Rita Verdonk dan ook om haar moed en daadkracht. Vooral als je bedenkt wat voor een demoniserende, haatdragende en bedreigende reacties ze uit de linkse en Islamitische hoek ze krijgt. Nogmaals mijn complimenten voor Rita Verdonk.

    Reactie door Mathijs — dinsdag 31 oktober 2006 @ 14.17 uur

  60. @59Mathijs
    Harde acties roepen harde reacties op!!!!
    Het beleid dat is uitgevoerd door minister
    Verdonk is hardvochtig en onmenselijk!!
    Maar ja het gaat om vreemdelingen en asielzoekers en niet over het zogenaamde(eigen volk) dus dan is het gevoerde beleid
    ineeens o zo goed.
    Ik bewonder alle mensen die zich in de afgelopen jaren hebben ingezet tegen dit
    onmenselijke beleid.
    o.a.de mensen die zich hardmaken voor de 26.000 gezichten.
    Hopelijk komt er een ander kabinet,en krijgen deze mensen alsnog een generaal pardon!!
    Ik hoop op een andere minister op deze post.
    En op een menselijker beleid!

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 14.40 uur

  61. kitje, ik wil gewoon mijn mening uiten en een discussie ga nou eenmaal meestal aan met iemand die een andere mening heeft.

    Verder vind ik dat linkse meningen al die jaren altijd oververtegenwoordigd zijn geweest in de media. Of je het nu hebt over de NOS, vara, vpro, cabaretiers, kranten of wat dan ook, er hing altijd een bepaalde linksige mening aan. Andere meningen zijn jarenlang simpelweg weggedrukt, verdacht gemaakt of zelfs gecriminaliseerd. Je moet altijd bedenken dat 80% van de journalisten een linkse achtergrond heeft, je kunt dus helemaal niet spreken van objectief nieuws.
    En als je mijn vorige reacties goed leest, dan lees je dat ik ook bepaalde standpunten van de SP goed vind, het is dus helemaal geen zwart wit beeld en dat al mijn standpunten anders zijn dan de SP. Wat betreft sociale zekerheden, inkomensnivelering en het tegengaan van overdreven en zelfs schadelijke marktwerking ben ik het vaak helemaal of gedeeltelijk eens met de SP. Het is voor mij een afweging welke punten ik op dit moment het belangrijkst vind en uiteindelijk de doorslag laat geven. Het vreemdelingenvraagstuk vind ik op dit moment het belangrijkst en bepalend en doorslaggevend voor de toekomst van Nederland en de rest van de westerse wereld.
    Vandaar dat ik mijn stem deze keer ga uitbrengen op Geert Wilders, hoewel ik bepaalde standpunten van hem ook liever anders zie. Er zijn nou eenmaal punten die bij mij de doorslag geven.

    Reactie door Mathijs — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.00 uur

  62. Ehhh Kitje: Verdonk voerde het beleid uit dat de PvdA in gang had gezet. Sterker nog toen deze voorstellen in de kamer kwamen was ook de SP niet tegen. Dus vind ik het bijzonder goedkoop om mevr. Verdonk hier op aan te vallen. Sterker nog, ik twijfel aan de democratische gevoelens en ideeen van links als ik lees dat mevr. Verdonk in A’dam aangevallen wordt (bespuugd enzo) En dat zijn jullie geestverwandten. Krab je zelf eens achter de oren als je daar achter staat. Dat is namelijk geen democratie meer. En v.w.b. de mensen die je een generaal pardon wil geven: Ga jij of de SP het betalen dan? Of moet de belastingbetaler waaronder ik daar voor opdraaien? Gelukzoekers hebben we mijn inziens al genoeg in Nederland.

    Reactie door Johan — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.01 uur

  63. kitje, asielzoekers hier binnen laten is dweilen met de kraan open. Dat geld wat je hier moet uitgeven aan een paar asielzoekers kun je veel beter besteden aan opvang in de regio, daar kun je dan veel meer mensen mee helpen en bovendien de echte kansarmen, want die hebben helemaal niet de kracht en het geld om hier te komen. Zolang je mensen de kans bied om te vluchten naar het westen zullen ze nooit een serieuze poging doen om er in hun eigen land wat van te maken.
    Je kunt onmogelijk de miljarden mensen die de derde wereld telt opvangen in het westen. Werken aan opbouw in hun eigen land is een veel betere en structurelere oplossing voor het probleem waar je veel meer mensen mee helpt.

    Reactie door Mathijs — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.16 uur

  64. 62@ Johan
    Johan,
    Dat dit beleid van de PvdA komt is geen
    nieuws.
    Het gaat er wel om hoe je het uitvoerd!
    De SP is nooit voor deze uitvoering geweest!
    Ik ben absoluut niet voor persoonlijke aanvallen, op wie dan ook begrijp me niet verkeerd.
    Maar als je mensen die hier al jaren in Nederland zijn,met kinderen die hier zijn
    geboren en getogen,gaat uitzetten kun je
    wel reacties verwachten.
    Deze mensen hebben in mijn ogen, na al die
    jaren van onzekerheid een verblijfsvergunning meer dan verdient.
    En even over de kosten, volgens mij is het voor een groot deel van de belastingbetalers
    niet zo’n probleem,als voor jou.
    Er is meer geld over de balk gegooid door deze regering aan b.v de JSF,Betuwe lijn en allerlei andere prestigeprojecten.
    Gelukkig staat het je vrij om te stemmen,
    ik ga voor SP!!!
    En het is aan jou om een andere keuze te maken.

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.32 uur

  65. @63Mathijs
    Ik begreep uit jou reactie,dat je stemt
    op Geert Wilders.
    Hoe rijm je dat dan met je opmerking over
    opbouw en hulp in land van herkomst.
    Volgens mij wilde Wilders toch de ontwikkelinsgelden minimaliseren.
    Waar gaan we die hulp en opbouw dan van betalen?
    De organisaties die zich hier mee bezighouden geven nu al aan dat de hulp tekortschiet.

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.41 uur

  66. Mensen die hier al jaren illegaal zijn, zijn illegaal. Daar kan je niets aan veranderen. En die moeten hier weg, vergeet niet dat het deze goudzoekers zijn die ons sociaal systeem kapot maken. En daarvoor ga ook jij de prijs betalen! Als links dat eens zou zien… maar soms heb ik het idee dat links het niet WIL zien.
    Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen. Daar moet ik nog goed over nadenken!
    De meeste belastingbetalers hebben geen idee waar hun geld over de balk wordt gesmeten (links of recht uitgekleed wordt je toch wel) Maar als er eens een verantwoording van gelden zou worden gehouden, kregen heel wat gelukszoekers het spaans benauwd! Ik ben absoluut geen racist, maar ik wil wel dat Nederland leefbaar blijft voor mij en mijn kinderen. En met het binnenhalen van allerlei (intolerante) culturen doen we er niet veel goeds aan voor NL. Ik ben trots op het feit dat wij tolerant zijn, maar dat mag niet ten koste gaan van de vrijheid van de Nederlander in de toekomst. Kan je je nog herinneren wat drs. Hans Janmaat in de 80ér jaren riep. Links Nederland veroordeelde hem als een Nazi en weet ik wat voor erge dingen. Helaas moeten we tot de conclusie komen dat hij gelijk heeft gekregen. Jammer ja, maar dan is het gelijk een waarschuwing voor onze politici!!!!!

    Reactie door Johan — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.45 uur

  67. @66 Johan
    Jij wilt Nederland leefbaar houden voor jou en je kinderen.
    Prima dat wil ik ook, maar daar hebben de 26.000 gezichten niets mee te maken volgens mij.
    Die mensen zijn hier al heel lang en willen net als jij en ik,ook het beste voor zichzelf en hun kinderen.
    Ik vind het dus onterecht om na al jaren van onzekerheid te zeggen dat deze mensen
    terug zouden moeten.
    Vooral ook voor de kinderen van deze mensen
    die zich nu Nederlander voelen, hier naar school gaan.En zich thuisvoelen in ons land.
    Zij worden als kind van asielzoeker of vreemdeling ook de dupe van dit beleid.
    Dat vind ik onterecht, we zouden voor deze kinderen hetzelfe gevoel moeten hebben als
    we voor onze eigen kinderen.
    kortom generaal pardon nu!!!!

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.02 uur

  68. @Johan en Mathijs
    Wilders,Verdonk,Janmaat…
    u kunt het nog zo leuk verpakken in een stukje verbloemend typwerkje maar het constant verwijzen naar de beleidsvormen en standpunten van deze 3 zegt voor mij genoeg over hoe u over mensen denkt.

    blijven jullie gerust alle buitenlandse mensen over 1 kam scheren als u wilt,maar ga alstublieft vragen of deze mensen een blog voor mensen zoals u willen openen,ik vind dat jullie alleen maar vuil zitten te spuien en een hele rare kijk hebben op allochtonen en mensen die anders zijn.

    het enige waar jullie aan denken is ikuh ikkih ikkuh, zo komt u op mij over en hier wil ik het graag bij laten.
    veel succes in jullie verdere leven.

    Reactie door iew — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.05 uur

  69. @iew 68
    Ik dacht al dat ik de enige was
    die zich over dit soort bijdrages heel erg kan opwinden.
    Nogmaals ieder zijn mening,maar sommige
    bijdrages maken mij ontzettend kwaad.

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.17 uur

  70. IEW ik denk absoluut niet aan ikke, sterker nog als U goed zou lezen, zou U dit niet eens schrijven. En mijn typwerkje betreffende drs. Hans Janmaat is eigenlijk alleen maar kijken wat hij heeft geschreven, en dit te projecteren op de maatschappij. Het lijkt me raar dat ook U dan niet tot de conclusie zou komen dat hij wel eens gelijk zou hebben gehad. Verder zit ik geen vuil te spuien, maar vertolk mijn mening, en daar houdt U niet van. Wat mijn inziens dus betekend dat ik mijn mond moet houden vanuit Uw standpunt. En dat deden ze 65 jaar geleden ook al. En als ik al vuil zou willen spuien is het voor mij heel simpel te zeggen dat socialisme ook in een andere partij voorkwam. Enige voorbeelden: NSDAP, CCCP met daarin de communistische partij, Noord Korea. ook al socialistisch. Het zijn maar voorbeelden van partijen die het nogal goed met mensen voor hadden. Dat is nu vuil spuien. Tevreden? Kan U weer zeggen dat er een rechtse populist op dit blog zit. Gelukkig kent U mij niet, anders zou U dat niet zeggen. Maar voor Uw informatie: Ik heb een donkere huidskleur, en mijn ouders wonen sinds 1960 in Nederland. En toch ben ik tegen het alsmaar binnenhalen van buitenlanders…….

    Reactie door Johan — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.21 uur

  71. @68 en @69

    Jullie zijn beslist niet de enigen die zich heel erg opwinden over bijdragen van dergelijke eendimensionalen.
    22 november zal blijken of mensen nog genuanceerd kunnen denken, hoe de verhoudingen liggen.

    Een mens is namelijk nooit illegaal! Hij/zij is slechts op een plek aanwezig waarvan ANDEREN vinden dat dit illegitiem is. Een soort van territorium -afbakening.
    Illegaal en illegitiem lijken misschien hetzelfde, doch dit is dit niet.
    Er is wel degelijk een nuance en Van Dale geeft het verschil goed aan:
    Illegaal= strijdend tegen een niet -erkende heerschappij.
    Illegitiem= onwettig.
    De eerste verwijst naar een morele misstand.
    De tweede naar wetgeving.
    Een morele onderbouwing ontbreekt zelfs wanneer de wet een en ander zogenaamd ‘legitimeert.’

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.57 uur

  72. Ello Ello allemaal.

    vluchtelingen vraagstuk.:
    Asielzoekers moeten ten alletijden geholpen worden,en ja het asiel beleid moet soepeler!En informatie moet met grote zorg behandeld worden ( Verdonk !) Teveel vluchttelingen / Asielzoekers ?? Mischien . maar kunnen we dan niet beter beginnen om de illegale criminelen het land uit te zetten ipv de vrouwen en kinderen ,gezinnen!
    Voor misbruikers geen tolerantie en extra tolerantie voor degenen die het echt nodig hebben.Mischien moeten we gewoon weer 1 wereld worden , zoals het begon : P zodat je dat gezeik over zogenaamde buitenlanders niet meer hebt.! oink oink ..
    Maar we moeten niet van 1 v/d sociaalste landen 1 v/d Asociaalste landen worden.
    En linkse of rechtse politiek ?? brrr allemaal apekool Hype talk late we gewoon menselijke politiek uitvoeren.! ,

    Quote > Je kunt onmogelijk de miljarden mensen die de derde wereld telt opvangen in het westen. Werken aan opbouw in hun eigen land is een veel betere en structurelere oplossing voor het probleem waar je veel meer mensen mee helpt is jullie allemaal duidelijk lijkt me , of ben ik de enige die me helemaal scheel betaal ?
    Laten we de Rijken wat armer maken en de Armen wat rijker.
    Begrijp me niet verkeerd een rijke mag rijk zijn (is ie slimmer dan ik ) maar wat moet een Miljonair met Kinderbijslag of AoW ??
    De mega lonen en bonussen omlaag en wat meer loon naar de ploeterende medewerker.
    Ben ik voorstander van.
    En ik schaam me dat we in Nederland voedselbanken hebben, en dat zouden we allemaal moeten , ons diep diep schamen !Als ik foto’s zie van een oud echtpaartje dat in de rij staat bij een voedslelbank dan dan dan .. dus geen gekneip meer op de minima maar op de maxima !!!!!!!!
    Dit hele land staat op de kop van de rekeningen.
    Dan liever een +buitenlandertje+ meer !!!!!

    My Mind

    Reactie door Thunder — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.04 uur

  73. @ mathijs

    zoek eens uit waar je eigen familie vandaan komt.
    redelijk grote kans dat je ook import bent, erg lang geleden maar toch……

    nederland is altijd al een land geweest waar vluchtelingen, vrijbuiters en andere types naar toe kwamen.
    criminelen moet je weren, maar vluchtelingen vluchten niet voor hun lol.

    Reactie door rutger — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.07 uur

  74. Ps\ :

    freedom of Speech rules !!

    Links , Rechts

    of zelfs rechtdoor !!

    Reactie door Thunder — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.08 uur

  75. Bij het stukje text Quote

    Reactie door Thunder — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.12 uur

  76. @70 Johan
    Nou dit slaat alles,
    dus jou ouders zijn in 1960 naar
    Nederland gekomen.
    En mede daardoor ben jij nu wie jij bent,
    ook dankzij ons gastvrije Nederland.
    En nu zijn we zo’n beetje 45 jaar verder,en nu zeg jij dat mensen ons land niet meer inmogen,omdat er al genoeg gelukszoekers zijn in ons land.
    Ik vind dit onbegrijpelijk.
    En nog een vraag, waarom kwamen jou ouders toen naar Nederland?
    Ook als gelukzoekers of om een andere reden?

    Reactie door kitje — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.53 uur

  77. @76 kitje
    dat is nu precies wat ik bedoel kitje,johan heeft het nu goed, en is nu bang dat andere buitenlanders dan hij en zijn ouders iets van zijn koekje afsnoepen.
    zo ver rechts is hij nu dus geworden in Nederland.

    daarbij zijn de Antillen ook nog steeds Nederland en zegt huidskleur helemaal niets over de persoon zelf.
    dat eigen volk eerst geblaat en het aanhalen van Janmaat/wilders zegt mij in ieder geval genoeg,over hoe een persoon denkt.
    daar houd ik dus inderdaad niet van!
    en iemand die het heel erg slecht in een ander land heeft,mag van mij z’n geluk ergens anders zoeken,ook al is dat hier in Nederland.
    want ook dat is gelukszoeken.

    Reactie door iew — dinsdag 31 oktober 2006 @ 22.18 uur

  78. Wanneer was Nedeland voor het laatst sociaal? Wij zijn zelfs vergeten de tijden dat goddienst/ politieke vluchtelingen altijd gastvrij waren. Hoeveel Nederlanders zijn er niet met een van uit het buitenland afkomstige naam. Maar er is een ander probleem in Nederland, wij kunnen maatschappelijk steeds moeilijker met elkaar omgaan, wij kunnen niet meer gezellig in een fle staan. Wij kunnen steeds moeilijker betaalbaar onderdak vinden, wij kunnen steeds moeilijker werk vinden. Daarom denk na en stem 22 November op de enigste socialistische partij de SP.

    Reactie door Henk.H — woensdag 1 november 2006 @ 11.30 uur

  79. IEW: Mijn vader was 1 van de laatsten die vanuit Indonesie naar NL zijn gekomen. (beloften van een linkse NL regering oh nee dat vergeten we liever weer) En nee ik ben niet bang dat ik een stukje van de koek moet afgeven. Ik zeg alleen maar dat de goudzoekers hier niets te zoeken hebben. Iemand die vervolgt wordt om echte redenen in eigen land kan hier een veilig heenkomen krijgen, maar als je hier heen komt voor het geld help je ons sociale systeem om zeep. EN DAT GELDT DUS OOK VOOR JOU OUDE DAG!!!!

    Reactie door Johan — woensdag 1 november 2006 @ 11.47 uur

  80. @79 Johan
    EN DAAR IS DE SP OOK TEGEN!
    DIE GOUDZOEKERS!

    en verteld u mij dan maar eens waneer wij een links meerderheids kabinet hebben gehad,en niet komen met PVDA want die is niet links,die vreet wat de pot schaft!

    Reactie door iew — woensdag 1 november 2006 @ 14.38 uur

  81. @79 johan
    Dat je ouders naar Nederland zijn gekomen,
    heeft voor jou betekent, dat jij kon opgroeien in een land waar je kansen hebt
    gekregen op een goed leven.
    Waar vrijheid een groot goed is,en waar je
    kunt wat je wilt zijn.
    Ik begrijp best dat niet iedereen naar Nederland kan komen,maar in mijn bijdrage had ik het specefiek over de 26.000 mensen die hier al vele jaren zijn.
    Deze mensen hebben kinderen, die hier zijn
    geboren.Zij voelen zich Nederlands,en kennen in sommige gevallen het land van herkomst alleen van foto’s.
    En dan heb ik het nog niet eens over meisjes
    die b.v.teruggaan naar Afganistan,en daar ineens niet meer naar school kunnen.
    Of over de toestanden die we nu zien met
    de jonge kinderen die in de gevangenis zitten,omdat hun ouders hier (illigaal)
    zouden zijn.
    Die worden mede de dupe van dit beleid.
    Verder vind ik jou woordkeuze echt slecht.
    Wanneer is iemand een gelukzoeker?
    In een vorige bijdrage sprak je over een
    leefbaar land voor jou en je kinderen.
    Waarom is iemand anders,die dit ongetwijfeld
    ook voor zichzelf en zijn kinderen zou willen,en daarom vlucht naar Nederland dan
    een goudzoeker?
    Niet iedere vluchteling of asielzoeker is er
    op uit,om misbruik te maken van onze sociaale voorzieningen.
    Dat sommigen dit wel doen betekent niet,dat iedereen het dan doet.Er zijn ook genoeg goede voorbeelden van mensen die hier in ons land meedoen,werken studeren.
    Maar daar hoor ik jou niet over.Nog een ding
    kun jij me ook gaan uitleggen,wie straks gaan beslissen wie wel of geen goudzoeker is.
    En welke criteria hier voor gaan gelden?
    Ik vind het jammer dat jij alle mensen zo over een kam scheert.

    Reactie door kitje — woensdag 1 november 2006 @ 15.00 uur

  82. Dat de telegraaf daar geen onderzoek naar gedaan heeft, verbaast me meer!!!

    Reactie door Angela — woensdag 1 november 2006 @ 18.50 uur

  83. @82 angela
    Zie weblog Jan van vandaag.

    Reactie door kitje — woensdag 1 november 2006 @ 22.27 uur

  84. Kitje je hebt helemaal gelijk! Iedereen moet de kans krijgen om zijn geluk te vinden. En waarom niet in Nederland. Maar voor de beeldvorming en om even duidelijk te maken wat ik bedoel: Men neme een emmer water drijvende in een zwembad/rivier of wat dan ook. Elke druppeltje is tevreden. Er komen steeds meer druppeltjes bij. Op een gegeven moment is de emmer zo vol gedruppeld dat hij overloopt en ten onder gaat…… Snap je wat ik bedoel? En zolang mensen als jij van mening zijn dat iedereen in Nederland welkom is zal dit met NL ook gebeuren. We kunnen niet de hele wereld opnemen. En dat kunnen we ook niet betalen. En ja ik wil wel een goede oude dag hebben. En verder hoe meer mensen er binnenkomen hoe rijker onze cultuur wordt (en hoe voller de gevangenissen, of wil je daarvan de schuld leggen bij rechts Nederland?) Het is geen fabeltje dat de meeste gelukszoekers het geluk niet vinden, en in de criminaliteit komen (of het al zijn) Waarom durven vrouwen in sommige wijken in A’dam niet meer over straat na een bepaald tijdstip? Zou dit liggen aan al die Nederlanders die daar wonen of zijn het de medelanders die daar cultuur verrijkend bezig zijn? En mocht het zo zijn dat je het wel met deze cultuurverrijking eens bent….. Moet ik eerlijk zeggen dat ik dat best wel jammer vind. Chinezen wonen in Nederland, zijn een verrijking voor onze cultuur, maar ik hoor nooit wat over overlast enzo. Dus het kan wel maar sommige groepen WILLEN zich niet aanpassen aan ONZE cultuur. En daar ben ik duidelijk op tegen. En het nadeel is dat van deze soort steeds meer naar Nederland komt. En daar ben jij voor? Dan woon je zeker naast dhr Rosenmoller die links praat en zijn kinderen op een beschermde school stuurt en een buitenhuisje in Frankrijk heeft!

    Reactie door Johan — donderdag 2 november 2006 @ 9.19 uur

  85. @84 joha
    Hhhaha nee ik woon niet naast Rosemoller,
    ik woon in een gemengde volksbuurt met heel veel diversiteit.
    En ik heb ook geen vette bankrekening.
    Heb WAO uitkering,dus echt geen vetpot!!
    Waar het mij om ging en gaat is dat jij de
    mensen zo over een kam scheert,zoals ik in mijn vorige bijdrage al schreef, niet iedere
    vreemdeling of azielzoeker komt hier om te profiteren.
    En natuurlijk zijn er problemen, ik ontken dat ook niet.
    Maar ik vind dat iedereen wel de kans moet krijgen.
    Als jij dat linkse praat vind prima,
    maar ik ben er van overtuigd dat de toon die jij aanslaat,er alleen maar voor zorgt
    dat het steeds meer een kwestie word van wij
    tegen zij!!
    En ik denk dat dat zeker niet bijdraagd aan een goede oplossing.

    Reactie door kitje — donderdag 2 november 2006 @ 14.10 uur

  86. @83 kitje, ja inderdaad stom van mij……..

    Reactie door Angela — donderdag 2 november 2006 @ 14.44 uur

  87. Angst is een slechte raadgever, en dat is wat we kregen van het beleid Balkenende.
    Armoede is een scheldwoord en een taboe geweest de afgelopen kabinetten,B1 B2, had nog meer frikandellen in zijn oren, en B3 ,weer weggestuurd door de kamer zelf, is dus oostindisch doof ,ook.
    Er zijn nu wetten die de mensen en proffesoren niet begrijpen, en onbegrip maakt alles minder sociaal.
    Wanneer steeds meer bedrijven het sociale uitverkoopt, is er ook bijna geen vangnet meer over. Zo zijn de zwakkere tot aso omgetoverd, en krijgt men nog een normen en waarde offensief overheen. Iedereen die te vaak is weggestuurd, zal zich in zijn omgeving beklagen, als ook dat niet meer helpt, krijg je de echte verloedering , waarin mensen steeds meer zichzelf niet meer in deze maatschappij willen en kunnen laten zien. En dus niet meer sociaal zijn op schrift, want ik redder nog altijd op afstand mijn kinderen en grootouders tegen de beenuitdraaiende regel en wetgeving. Opdat Bassie gelijk heeft, en die boef van een B2 en een half vangt. Ja blijven lachen is dus de enige wapen ,in deze verharde uitsluitstelsel genaamd maatschappij Anno 2006.

    Reactie door Angela — donderdag 2 november 2006 @ 15.02 uur

  88. 86@angela
    Ja kan gebeuren,
    er zijn op dit moment ook
    veel discussies gaande op
    de verschillende weblogs.
    Het is moeilijk om overal
    tegelijk alles te kunnen lezen.
    Maar als we elkaar op de hoogte
    en scherp houden,komt het volgens mij helemaal goed.

    Reactie door kitje — donderdag 2 november 2006 @ 16.27 uur