Doodziek van marktwerking

Marktwerking

Het Abvakabo FNV is het – net als de SP – zat. De marktwerking in het openbaar vervoer zorgt voor slechtere kwaliteit en veel bestaansonzekerheid bij huidige werknemers.

Al eerder zijn er protesten geweest tegen de aanbesteding van het OV – vorige week nog in Den Haag – maar nu pakt de Abvakabo groot uit.

Op 15 november organiseren ze een landelijke actiedag, om alle partijen kleur te laten bekennen. Hun eis, stel verdere besluitvorming uit tot na de Tweede Kamerverkiezingen en gooi het roer om in het OV.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 30 oktober 2006 :: 12.15 uur

105 Comments

105 reacties

  1. joepie, ik ben de eertste!!

    Reactie door lonny — maandag 30 oktober 2006 @ 12.28 uur

  2. Vraag me af hoe lang we moeten wachten
    op de grote demonstratie van de thuiszorgmedewerkers?
    De situatie in deze sector is door de invoering van de WMO meer dan schrijnend te noemen.

    Reactie door kitje — maandag 30 oktober 2006 @ 12.40 uur

  3. De marktwerking….
    Een verzinsel uit de economie-doos.

    Vroeger werden we gedomineerd door de kerken en nu door de hogepriesters van God Ekonomie. Ook mensen en natuur gereduceerd tot consumenten en koopwaar.
    Liberalisering van de huren…
    Noem maar op. Omdat de Nederlandse economie allang niet meer kan draaien op het verkopen van auto’s, meubels, koelkasten etc. heeft de elite zich geworpen op de grondMARKT, woningMARKT, de ZorgMARKT, de energieMARKT,de uitvaartMARKT, de natuurMARKT, het openbare vervoer en nagenoeg alle publieke domeinen. Intellectuelen worden nu betaald om zich op het publieke domein te storten om te zien wat er voor de elite gegraaid kan worden bij de spaarzame Nederlanders. Dit kan een eindeloos verhaal worden met alleen goede uitkomst voor de top. Alle anderen zullen vroeg of laat aan de beurt zijn, dus ook de scheinheilige calculerende landgenoten die een aardige hypotheekrenteaftrek genieten. Nu nog is de CDA en VVD jullie welgevallig, maar ook jullie zullen er niet aan ontkomen nadat de mensen onder jullie zijn leeggeroofd, tenzij je natuurlijk tot die elite behoort, maar dat is slechts een heel klein deel.
    De werkelijkheid van Nederland wordt steeds armoediger en steeds meer onleefbaar voor steeds meer mensen.

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 12.57 uur

  4. Die hele marktwerking maakt Nederland kapot!!
    De mensen aan de onderkant van de samenleving ondervinden de meeste hinder van die marktwerking.
    Die marktwerking werkt alleen ter verijking van de rijken in dit land.
    En ach de mensen aan de onderkant van de samenleving zullen Balkenende en Rutte worst wezen die mensen hoeven van hun niet op symphatie te rekenen op geen enkele wijze.
    Dat is na 4 jaar dit kabinet wel duidelijk geworden.

    Reactie door Kobus Kuch — maandag 30 oktober 2006 @ 13.07 uur

  5. Marktwerking is goed voor de economie wanneer er een effectieve concurrentie mogelijk is. Dat geldt voor veel goederen en diensten.

    Voor sommige zaken is het ongewenst dat er concurrentie is. Wie wil er nou vijf Sciphols naast elkaar aanleggen, zodat je de goedkoopste of die met de beste service kunt kiezen.

    Als je op sterven na dood bent, ga je niet eerst uitzoeken welk ziekenhuis het goedkoopst opereert, het lekkerste ontbijt heeft of de handigste bezoektijden heeft.

    Als je naar de kerk gaat, zoek je niet wie de leukste God in de aanbieding heeft, of als je masochist bent welke kerk de lekkerst straffende God heeft.

    Goederen en diensten waarvan je geen duplicaat wil hebben, die je verplicht moet hebben (onderwijs, ziektekostenverzekering) of waar je op het moment supreme niet kunt uitzoeken wie de beste is, moeten buiten de marktwerking blijven.

    Het zoveelste kabinet Balkenende heeft de durf gehad tegen de wens van de meerderheid van de bevolking in veel in de samenlevening kapot te maken (het verkiezingsthema was toen de ‘allochtonen’, daar hebben ze alleen een mandaat van de meerderheid voor gekregen). Laat nu een volgend kabinet de durf te hebben om Nederland weer te restaureren in een fatsoenlijke samenleving zoals de meerderheid dat wil.

    Reactie door Drob — maandag 30 oktober 2006 @ 13.22 uur

  6. Het moet me van het lever, maar ik vind die vakbond op z’n minst laks.
    Hoe vaak is het al hier op deze site te lezen?
    Maar ja, beter ten hele gekeerd dan ten halve gedraaid.
    Dan wordt je toch ook ziek van dat gedoe van het CDA, dat ten koste van de bevolking overal die marktwerking op ons hals probeert te duwen, ik kokhals.
    L’écologiste, heeft het hiervoor precies uitgedrukt, overal markten die alleen producten duurder maken.
    Eénmaal genomen besluiten kan men niet zonder gezichtsverlies terugnemen, en daarom wordt het met deze VOC mentaliteit nooit wat goeds.

    Laten we daar op 22 november een eind aan maken door op de SP te stemmen, dan zal er een eind aan worden gemaakt.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 30 oktober 2006 @ 13.28 uur

  7. Het ov heeft jarenlang met verliezen gedraaid. Deze verliezen moeten ergens van betaald worden. Vóór de privatisering werden de gaten gedicht door de belastingbetaler. Tegenwoordig, door meer marktwerking, betaalt de gebruiker een rechtvaardige prijs voor gebruikmaking van het ov. Wat is hier mis mee?

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 13.41 uur

  8. @ 5 Ouwe Dirk,

    Die VOC-mentaliteit… Ik lees net een bericht in Brabants Dagblad dat de ABN/AMRO, de feitelijke nazaten van de VOC!!! even 500 mensen op straat zetten om te bezuinigen.

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 13.46 uur

  9. @ 6 Nico,

    Dat klinkt inderdaad logisch.
    Ik geef toe dat ik niet weet hoe het bij de NS precies werkt. Ik weet niets van omzetcijfers, hoeveelheid personeel,overhead zeg maar.
    Ik wordt alleen zo veel met 1 mantra overgoten dat ik me bijna automatisch ga keren tegen marktwerking, terwijl er natuurlijk wel zoiets als marktwerking bestaat en ook dat zoiets voor terugkoppeling kan zorgen. Dat het de alleszaligmakende oplossing is geloof ik niet, maar wel dat het in sommige gevallen (een beetje)kan helpen.

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 13.57 uur

  10. Beste mensen,

    Waarom vinden jullie de markt zo fout? Een markt systeem produceert inderdaad winners en verliezers, maar producten worden meestal goedkoper. Dit is iets waar de armste mensen heel veel aan hebben.

    Ik begrijp dat het moeijlijk is om in te zien hoe marktwering kan werken in sommige sectors, maar met de juiste regeling is het mogelijk. Mensen reageren op incentieven, en als die goed gestructureerd worden is het mogelijk om betere service voor het zelfde geld te krijgen.

    In Engeland is bijvoorbeeld de energie markt in de jaren 90 al geliberaliseerd, en nadat dat gebeurde vielen de prijzen inderdaad. In Engeland, waar water geprivatiseerd is, betalen mensen minder voor hun water dan Schotland, waat de staat het nog steeds doet.

    Dit is geen rechtse praat maar standaard economische redenering. Ik geloof best dat de SP het beste voor de mensen wil, maar soms lijkt het er niet op.

    Reactie door Bas — maandag 30 oktober 2006 @ 14.01 uur

  11. @ L’écologiste, post 8:

    Geen enkel bedrijf bezuinigt voor de lol of ontslaat mensen voor de lol. Er zal dus ongetwijfeld een noodzaak zijn deze mensen nu te ontslaan. Zouden ze dat nu niet doen, dan moeten ze misschien of 2 jaar wel 1000 mensen op straat zetten. het is te hopen dat ze met deze actie financieel gezond verder kunnen draaien en dat de mensen die er nu nog wél blijven werken dit tot in lengte van dagen kunnen blijven doen.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 14.06 uur

  12. @10 Nico
    dat terwijl die bank ieder jaar nog steeds MEER winst maakt?
    je kan ook volgend jaar gewoon genoegen nemen met de winst die je dit jaar ook hebt gemaakt,ipv NOG MEER winst te willen.
    de noodzaak bestaat uit het NOG MEER winst te moeten maken volgend jaar omdat daar al vanuit gegaan word en is mee begroot voor de plannen van zo’n bank,het komende jaar.

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 14.17 uur

  13. @10 Bas
    legt u iedereen hier dan maar eens uit waarom alles waar dit kabinet de marktwerking op los heeft gelaten vele malen duurder is geworden…

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 14.19 uur

  14. @ 7

    Volledig geprivatiseerde, aan de beurs genoteerde, vervoersbedrijven zullen een rendement moeten behalen dat de kapitaalverschaffers tevreden houdt. Dat, en niet het onderhouden van een, bezien vanuit het perspectief van de gebruiker, goed werkend vervoerssysteem wordt dan de prioriteit. Dat kan betekenen dat:

    1)Minder rendabele of verliesgevende lijnen worden geschrapt of minder goed bediend. Niet leuk voor inwoners in de minder dicht bevolkte gebieden van Nederland, met name degenen die niet met een auto kunnen rijzen.

    2)Lijnen en tariefsystemen van met elkaar concurrerende vervoersbedrijven minder goed op elkaar afgestemd zullen raken, vanwege tegengestelde bedrijfsbelangen. Waardoor bijvoorbeeld minder goede aansluitingen en langere overstaptijden gaan ontstaan.

    3)Nog meer mensen de auto zullen nemen of zelfs gedwongen worden een auto aan te schaffen waardoor de filedruk op de wegen verder toeneemt.

    Alleen al de maatschappelijke kosten van de onder (3) genoemde ontwikkeling zijn wellicht groter dan de overheidssubsidie aan het openbaar vervoer. In zo’n situatie is er niets mis met een overheidsubsidie.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 30 oktober 2006 @ 14.28 uur

  15. @ 13:

    Uiteraard willen de geprivatiseerde vervoersbedrijven wél kwalitatief hoogwaardig ov aanbieden. Doen ze dit niet, dan zullen immers minder mensen gebruik maken van het ov en zullen de opbrengsten navenant dalen.

    In dunbevolkte gebieden is er waarschijnlijk niet genoeg animo voor het ov, waardoor deze lijnen niet rendabel geexploiteerd kunnen worden. Moet de overheid dan voor die 20 mensen per dag die wél gebruik maken van de betreffende lijn deze lijn koste wat kost in stand houden?

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 14.35 uur

  16. @ 10 Bas

    Heel veel goederen en diensten kun je met een minimum aan regulering (bijv. kwaliteitseisen) aan de markt overlaten. Voor bepaalde goederen is dat niet zo’n goed idee. Lees bijdrage (5) om een idee te krijgen om welk soort goederen het daarbij gaat.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 30 oktober 2006 @ 14.35 uur

  17. @ 12:

    Ook hier vergeet je weer naar het grotere geheel te kijken. Een groot bedrijf kan niet achterover leunen en zeggen dat het goed gaat, maar blijft continu in beweging om bij te blijven met de concurrentie. Doen ze dit niet, dan heeft dat op de lange termijn desastreuze gevolgen voor het bedrijf en zullen er nog veel meer mensen ontslagen worden. Het is dus in het langetermijn belang dat deze mensen nu ontslagen worden, hoe vervelend dat voor de betreffende individuen ook is.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 14.39 uur

  18. @15 Nico
    kan de overheid dan ook even stoppen met de rijke mensen, die in weze ook een minderheid vormen in ons land,de belastingverlaging achterwege laten?
    die hebben dat toch ook niet nodig?!

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 14.41 uur

  19. Kunnen ze alle acties niet bundelen? Het gaat immers eigenlijk allemaal over hetzelfde. OV, thuiszorg, zorgverzekeraars, energie, werklozen, af-goedgekeurden en ga zo nog maar even door.

    Marktwerking kan bij concurrerende bedrijven maar NOOIT bij basisbehoeften, water, energie, zorg, etc.

    Reactie door Irma — maandag 30 oktober 2006 @ 14.42 uur

  20. @ 14

    Theoretisch hebben geprivatiseerde bedrijven er belang bij een zo goed mogelijk vervoer aan te bieden, op straffe van het verlies van klanten. De praktijk van de privatisering van het de spoorwegen in Engeland liet iets heel anders zien. Er werd bezuinigd op onderhoud en veiligheid en men slaagde er niet in om tarief- en vervoerssystemen goed op elkaar aan te sluiten. Wel zijn de spoortarieven in Engeland zijn heel erg duur geworden.

    Verliesgevende lijnen in dunner bevolkte gebieden mogen wat mij betreft in stand gehouden worden als de maatschappelijke voordelen daarvan (bijv. tegengaan van ongewenste ontvolking van het platteland) opwegen tegen de kosten van de subsidie.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 30 oktober 2006 @ 14.48 uur

  21. @16,

    Zoveel dat we hebben is niet nodig. Om het daarom nou weg te nemen.. Wie zij wij om te beslissen wat andere mensen nodig hebben of niet? Die rijken hebben er voor gewerkt of voor gezorgd dat ze zoveel hebben. Als je rijkdom van mensen afneemt dan gaan ze er in toekomst niet meer voor werken, en dat is slecht voor het hele land.

    Reactie door Bas — maandag 30 oktober 2006 @ 14.48 uur

  22. Ik weet niet wie het fenomeen marktwerking in de theorie heeft ingevoerd. Dat er een markt is op zaterdag weet iedereen, maar dat er een markt is voor echt alles…?
    Wanneer je marktdenken consequent doordenkt dan reduceer je alle fenomenen tot een product dat je kunt kopen en verkopen. Je reduceert het menselijke en het natuurlijke tot een ding, een proces dat je kunt kopen. En hoe meer geld je hebt des te meer kun je kopen.
    In de USA vragen ze maar 2 dingen: 1. Where do you come from en 2 How much money you make.
    Zo wordt het volgens mij een platte nare wereld, een self-fulfilling profecy. Uit dat denken komt een steeds lelijker wordende wereld te voorschijn. Als je poen hebt en je bent lelijk dan koop je toch wat vrouwen? Als je poen hebt en je hebt een hekel aan iemand in je bedrijf dan gooi je hem/haar er toch uit? Als je poen hebt kun je een president omkopen voor je doeleinden, ook een kwestie van marktdenken. Wat is je prijs. Iedereen heeft een prijs.
    Maar wat is dan het perspectief? Ik weet het ook niet. Wel weet ik dat zoals het er nu aan toe gaat de menselijke waardigheid en de natuur de klos zijn.

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 15.19 uur

  23. Rijkdom is een scheldwoord hier, netzo als multinationals en marktwerking.

    Heeft men er ooit bij stilgestaan dat multinationals en andere grote bedrijven werk verschaffen voor heel veel mensen.

    Waarom werkt een revolutie nu niet meer zoals mischien 100 tot 150 jaar geleden? Precies er is een hele grote middenklasse ontstaan, dit in tegenstelling tot vroeger waar je de adel en een paar rijke industriele had en voor de rest arme fabrieksarbeiders.

    De welvaart die we nu hier in het westen hebben komt toch echt door marktwerking.

    Reactie door Diederik — maandag 30 oktober 2006 @ 15.27 uur

  24. @22 L’ecologist

    Je geeft voorbeelden van omkoping, en machtsmisbruik de slechte eigenschappen van mensen, dit heeft niets met het marktwerking te maken.

    Reactie door Diederik — maandag 30 oktober 2006 @ 15.30 uur

  25. @ 22

    Adam Smith, een 18e eeuwse filosoof, wordt vrij algemeen beschouwd als degene die voor het eerst het economisch handelen van de mens als de uitkomst van marktwerking bezag.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 30 oktober 2006 @ 15.39 uur

  26. @21 Bas
    als je arme mensen nog armer maakt,en de grond in trapt moet je niet gek opkijken als er steeds meer rijken beroofd en bestolen worden,en de criminaliteit gaat stijgen.
    en wie zegt dat alle rijken op een eerlijke manier rijk zijn geworden?
    het gaat er om dat er eens wat eerlijker verdeeld mag worden.

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 15.43 uur

  27. En wat zie ik hier, onze schooljongen Nico, die zich uitgeeft als ondernemer.
    Met een verhaaltje over Polen die hij in dienst heeft, en die zoveel werk voor hem doen dat hij zelfs tijd over heeft om uren achtereen hier zijn praatjes voor de vaak te houden.
    Weet je wat beter kan doen?
    Lees wat L’écologiste te zeggen heeft, die maakt verstandigere opmerkingen dan dat jij hier brengt.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 30 oktober 2006 @ 15.52 uur

  28. Jan,zoals je gezegd hebt,zijn er 420.000 kinderen welke in armoede leven.Op zich is dat een schande.Erger is het feit dat deze arme kinderen in ons land niet de opleiding krijgen om in de toekomst goed mee te kunnen.Vooral 50+ moet zich bedenken dat hun AOW straks voor een groot stuk afhankelijk is van deze jeugd.Wanneer Balkenende/CDA niet wenst te investeren in deze arme kinderen, dan krijgen de 50+ straks ook de rekening gepresenteerd.Dat is dan andere koek dan voor 7 maanden de WW in en verder op een bijstand houtje bijten.Want als de 50+ er straks als de zweep er over gaat het tempo niet meer aan kan, staan de Poolse,Roemeense en Bulgaarse ZZP-ers en grijswerkers al te dringen.50+ Mag ik,als niet partij-gebonden weblogger,jullie een goede raad geven? Stem zeker niet CDA, doch eerder SP, jullie vooruitzichten zijn zonder meer moeilijk, denk goed na voor je het stemhokje ingaat en kom er met een goed gevoel uit. Ik ben ook een van jullie die straks op 1 Januari,4 euro per maand erbij krijgt.Wat moet ik met die normen en waarde fooi van het CDA? Laat je niet inpakken door uitgestreken CDA/VVD gezichten,maar ga voor daadkracht,rechtvaardigheid en eerlijkheid
    Maan Arkenbosch Fin.Ec.analist,Marktonderzoek/strategie

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 30 oktober 2006 @ 16.00 uur

  29. @26, ouwe dirk:

    Heerlijk zo’n inhoudelijke reactie gestaafd met goede argumenten.

    Toch heb je gedeeltelijk gelijk. Ik ga inderdaad naar school, want ik studeer part time rechten, na 2 jaar niet ingeschreven te hebben gestaan, omdat ik bij een groothandel aan het werk ging als manager (uit de hand gelopen bijbaan).

    Ik heb de betreffende mensen dan ook niet zelf in dienst, maar bepaal wel of ze al dan niet mogen blijven of dat ze toch niet voldoen. Ook moet ik voor bepaalde projecten regelen dat werknemers aangetrokken worden. Ik treed in deze dus wel op aan de zijde van de werkgever en kan dus wel degelijk uit eigen ervaring spreken.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 16.14 uur

  30. @26 ouwe dirk:

    verder heb ik op dit moment een week vakantie (zoals elke werknemer 5 weken vakantie per jaar heeft volgens onze cao) en heb ik dus inderdaad een week de tijd om me eens in de achtergronden en de ideeen van verschillende partijen te verdiepen.

    daarnaast vind ik het interessant om met mensen politieke discussies te voeren om zo achter hun beweegredenen te komen.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 16.42 uur

  31. @29
    Nico.
    Een lul verhaal ,verzinsels steeds onder een ander naam.

    Reactie door De Hakker — maandag 30 oktober 2006 @ 16.42 uur

  32. @31: Wat bedoel je? Volgens mij staat onder elke post van mij dezelfde naam.

    Wat vind je precies een lulverhaal en wat klopt er niet aan volgens jou?

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 16.44 uur

  33. @Nico
    ah een manager…
    is dat niet zo iemand die even alles wel even zal vertellen en snoeit in andermans werk,om de bedrijfswinst op te krikken vanwege de idioot hoge bonussen die daar tegenover staan?!

    u bepaald dus of iemand voldoet zegt u,terwijl u zelf niet op de werkvloer aanwezig bent?!
    u spreekt inderdaad enkel en alleen vanuit uw “eigen ervaring”
    het vervelende is dat de meeste mensen het toch echt allemaal wat realistischer en anders ervaren,dan u het probeert te verkondigen.

    u studeert rechten zegt u? u bedoelt waarschijnlijk rechtSen.

    @23 Diederik
    multinationals zoals Nike bv?! en dan noem ik er maar even 1.
    die werk verschaffen?! zoals kinderarbeid en zo? daar kan ik niet zo goed tegen nee.
    en is het onstaan van voedselbanken dan een welvaarts fenomeen?!
    u weet niet waar u het over heeft begrijp ik….

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 17.06 uur

  34. @3 L’ecologiste

    Hier raak je het kernpunt.
    Al die MARKTEN die jij opnoemt zijn schuldig aan het ontnemen/uitbuiten van de basisbehoeften van de mens.
    Ieder mens die zich hierop wil verrijken is een lelijke geldduivel.
    Maak van alles een MARKT, maar er moet GESTOPT worden met de markwerking van al de jouw genoemde punten. Het moest verboden worden en daarom is het goed dat er weer en gezonde Overheid komt die dat hele zootje van tweederangs economen en ordinaire marktdenkers aan de kant zet, zodat die weer met namaakparfums op de markt gaan staan om daar de burger te verlakken met de euro die een gulden waard is.
    Vanaf de euro zijn we besodemieterd en de geldwolven zijn erop afgesprongen. En vergeet niet: foute geesten, foute economen.
    Deze zijn het die erop uit zijn om in alles geld te zien en op ieder terrein winst te maken. Als het moet zullen ze de mens nog per ademhaling berekenen. En de zon? Tja, we mogen de God danken dat dit geweldige fenomeen op veilige afstand staat… anders zou ik alleen maar in de schaduw mogen zitten. Zoals dit nu met de geldgod al het geval is. Zelfs de makelaars berekenen een tuin met zon al anders als een tuin zonder zon. En zo is er heel wat te profiteren van de natuur.
    Het wordt tijd dat deze primitieve geesten op de vingers worden getikt en in toom worden gehouden. En daar heb je een sociale regering voor nodig!

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 17.11 uur

  35. @ 33 iew:

    Ik wil graag een discussie voeren, maar wel inhoudelijk en niet door iemand persoonlijk aan te vallen.

    Ik ben inderdaad manager, maar niet iemand die het zover geschopt heeft dat hij met nietsdoen bonussen kan opstrijken.

    Ik ben dagelijks op de werkvloer aanwezig en stuur mensen direct aan. Ik zie dan ook met eigen ogen hoe sommige mensen er met de pet naar gooien en vind het dan ook niet verwonderlijk dat deze mensen geen werk kunnen krijgen of behouden. Moet ik nu medelijden hebben met deze groep mensen die het voor zichzelf verpest? Begrijp me goed: ik heb het niet over de mensen die niet KUNNEN, maar over de mensen die een hun aangeboden kans moedwillig om zeep helpen, omdat ze ook wel geld krijgen zonder te werken.

    Tot slot is het zo dat hoe meer omzet mijn afdeling draait, hoe meer uren ik mag inzetten en dus hoe hoger de werkgelegenheid is.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 17.41 uur

  36. Wat dacht je dat de managers zich druk maken over de kwaliteit van het Openbare vervoer : zijn hebben een leuke auto !
    managers zouden zich rot moeten schamen !
    Invoering van Randsadrail is nu al een puinhoop ; door niet goed doorgetesten rijtuigen .

    Reactie door Fred — maandag 30 oktober 2006 @ 17.45 uur

  37. @34 Nico
    mensen die een kans moedwillig om zeep helpen en denken wel van een uitkering te kunnen gaan genieten,daar ben ik ook zeer zeker niet voor.
    u weet in ieder geval wel over het soort managers waar ik het over had.
    die kosten de maatschappij veel geld en andere mensen een baan.
    maar het is natuurlijk ook niet zo dat dat voor iedere Nederlander geld,dat bedrijven daarom maar polen en andere oost europese mensen aannemen.
    en zo doet u het wel een beetje voorkomen.
    en een uitkering hebben is tegenwoordig harder werken dan u hier voorsteld,dat is allang geen luilekkerland inkomen meer en echt geen vetpot.
    als u niet zo’n manager bent als waar ik het over had hoeft u zich ook niet aangesproken te voelen,toch?!

    u zegt liever Nederlanders in dienst te willen nemen,nu ga dan eens kijken bij het UWV en kijk eens naar mensen die daar afgekeurd zijn maar nog WEL heel erg graag willen werken,maar dat gebeurt dus ook niet want dan neemt men toch liever polen in dienst met de taalbarriere op de koop toe.
    want zo is het ook nog eens….

    Reactie door iew — maandag 30 oktober 2006 @ 17.56 uur

  38. Eindelijk zijn de werknemers in het openbaar vervoer wakker geworden. Hierdoor wordt ook de leiding van de vakbeweging gedwongen om positie te nemen. Dit is de laatste jaren ook verre van optimaal geweest. De strijd in het openbaar vervoer is dezelfde strijd als in de europese havens. Meer concurrentie moet tot lagere loonkosten leiden. De working Class wordt dus de dupe. Dat mag niet gebeuren.
    Ik hoop van harte dat 15 november geen afblaasmanifestatie wordt maar dat het strijdvuur aanwakkert. De Working Class moet laten zien dat zij de baas zijn over hun werkplek en de loon en arbeidsvoorwaarden.
    in de havens komt Port Package 3 eraan. Als het zo doorgaat met het uitdagen van havenwerkers gaan er straks grote ongelukken gebeuren op straat en op de werkvloer. Wanneer komt de marktwerkingswaanzin van de marktfundamentalisten nu eens tot stoppen??

    Reactie door Niek Stam — maandag 30 oktober 2006 @ 18.03 uur

  39. @34

    Het is gewoon het simpele principe van vraag een aanbod en dat heeft niets met geesten en dergelijke te maken.

    Het is toch logisch dat een huis met een tuin op het zuiden voor meer geld van de hand gaat dan een huis met een tuin zonder zon? Simpelweg omdat er meer mensen dat huis graag willen hebben. Zij zijn dan bereid er meer voor te betalen. Ik snap verder niet zo goed wat jouw voorbeeld met marktwerking in het ov te maken heeft.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 18.07 uur

  40. @ 34 Gloria,

    Ben het helemaal met je eens.
    Verder als aanvulling op de twee dingen die er toe doen in USA (whereyoucomefromandhowmuchmoneyyoumake) denk ik nog even aan de uitspraak van Marlon Brando (Orpheus descending, tekst Tennessee Williams: There’s just two kinds of people, the ones that are bought and the
    buyers!

    Misschien is er nog een uitweg.
    Want Marlon vervolgt:
    No!— there’s one other kind . . . a kind of bird that don’t have
    legs so it can’t light on nothing but has to stay all its life on its wings in
    the sky. They fly so high in gray weather the goddam hawks would
    get dizzy. But those little birds, they don’t have no legs at all and they
    live their whole lives on the wing, and they sleep on the wind, that’s how
    they sleep at night, they just spread their wings and go to sleep on the
    wind like other birds fold their wings and go to sleep on a tree. . . . They
    sleep on the wind and . . . never light on this earth but one time when
    they die..

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 18.16 uur

  41. @35
    Een nog groter lul verhaal en nog steeds onder een andere naam.
    Kom op Nico ga die sprookjes en verzinsels ergens anders vertellen.
    Misschien op een liberaal kleuter schooltje.

    Reactie door De Hakker — maandag 30 oktober 2006 @ 18.51 uur

  42. De werknemers van het openbaar vervoer zijn heus niet bezorgd om het wel en wee van de reizigers, maar alleen om hun baan.Waarom mogen in iedere bedrijfstak mensen ontslagen worden, maar niet in het openbaar vervoer ? Zijn zij soms heilig ? Ze denken dat ze onaantastbaar zijn met hun etterige gestaak.

    Reactie door henk oosterink — maandag 30 oktober 2006 @ 19.24 uur

  43. 37@ De zingeving van de manager zie ik in het aloude beroep van een voerman die de werkvloer goed kent, naar deze luister en coordineert.
    De scheefgroei en afkeer de vele managers is ontstaan omdat bedrijswinst de enige prioritiet heeft.
    Ik deel de visie van de SP geheel dat beroepseer, waardering daarvoor uiterst belangrijk zijn. De kwaliteit van het product, de werkvloer is op in alle sociale sectoren ondergesneeuwd door de neo liberalisatie, markwerking dwang.
    Dit is m.i. afbraak van een beschaving waarvoor gestreden is.
    De bonussen en honoria van managers en topmen geven slechts weer hoe en door wie deze belangen ook in de maatschappelijke sector worden aangestuurd.
    Naar mijn mening is het juist zinvol managers, zoals je je zelf noemt, politiek bij en in de SP te betrekken vanwege de ernst bovengenoemde.
    Denk mee, stem SP en doe aan een verbetering i.p.v. afbraak mee!

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 19.25 uur

  44. @37 @30
    Mooie manager die Nico zit onder werktijd te internetten. Foei, foei.
    Het zijn net mensen die managers.

    Reactie door stan — maandag 30 oktober 2006 @ 19.28 uur

  45. @ l’ecologiste

    Prima verhaal.

    Toegevoegd zie ik de oorzaak van de ellende in het blinde streven naar de gekwantificeerde moraal.
    Als de basisbehoeften en de waardigheid met de rekenkundige maat van kosten en baten worden genomen heeft dat tot gevolg dat bezit en moreel oordeel worden gekoppeld.

    Niet in eeuwige klei te vatten dan maar in geld.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 30 oktober 2006 @ 19.29 uur

  46. @40
    Stan,Nico heeft vacantie zegt hij :D

    Reactie door De Hakker — maandag 30 oktober 2006 @ 19.34 uur

  47. @39
    Mensen mogen niet langer opkomen voor hun baan. Staken moet gevangenisstraf opleveren. Vakbonden verboden. De sovjets aan de macht! Een partij, een volk!

    Met andere woorden: Henk breek niet af wat onze voorvaderen bloed, zweet en tranen heeft gekost om op te bouwen.
    n.l. Onze rechtstaat.

    Reactie door stan — maandag 30 oktober 2006 @ 19.41 uur

  48. @41
    Geloof het ook ja.

    Reactie door stan — maandag 30 oktober 2006 @ 19.43 uur

  49. Toevoweging aan @40 Het is ondoenlijk om mijn reactie uitgebreid toe telichten.
    Tenoemden enken valt aan het verval van beroepseer ook aan de hoogleraar emeritus die op zijn vingers wordt getikt door de universiteit wegens zijn afscheids rede.
    Het verval van respect, ook hier wegens de zo geambieerde markwerkting , vindt plaats op alle niveaus en alle sectoren. Noem het vakcorruptie if you like.
    Het is m.i. niet complex om in te schatten wat een dergelijk beleid voor de mens, samenleving en verdere toekomst qua geestelijke en andere armoede inhoudt.

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 19.47 uur

  50. @37 Nico

    Met dit verschil dat je een hele simpele geest moet zijn als je een economische handlanger van dit rechtse systeem bent.
    Ze denken niet verder dan hun neus lang is en zie: daar staat een mens. Laten we die gewoon een poot uittrekken.
    Waar is dit niet gebeurd?
    Bij de Zorgverzekeraars? Ja dus!
    De Energiebedrijven ? Ja dus!
    De woningverhuurders? Ja dus! Vervoersbedrijven? Ja dus!
    De uitvaarders? Ja dus!
    Je kunt niet eens normaal doodgaan. Daar moet je je hele leven voor betalen en indien niet? Dan roven ze de zakken van de nabestaanden wel leeg.

    Ja, ik word doodziek van de marktwerking!

    En jij? Gezien deze discussie lijk jij mij er eentje van zo’n job in die menshouderij… callcenterwerk? Dan ben je dus zo’n hysterische veedrijver oftewel mensendrijver. Vast! Heul jij maar met die geldwolven, Nico. Wedden dat je door diezelfde mensen verlakt wordt? Dat zit in hun aard.

    Reactie door Gloria — maandag 30 oktober 2006 @ 19.55 uur

  51. Nog een toevoeging;
    Sucees met je studie en als toekomend jurist en welkom bij de SP
    Reacties zie ik tegemoet.

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 19.56 uur

  52. Het hele vrije markt denken is ‘n gruwel voor de mensen met ‘n normaal inkomen.
    Kijk maar de ns, energiebedrijven, gezondheidszorg en onderwijs.
    Het hele evenwicht is weg in de maatschappij.
    De miljarden gaan naar de aandeelhouders,deze spekken zich vet van het geld van de mensen die zich kapot betalen aan rekeningen.De tegenstellingen in de maatschappij worden daardoor groter.
    In de hele wereld neemt de armoede enorm toe, ook hier in Nederland. De moderne roofridders slokken alles op, vroeg of laat gaat het tot spanningen komen.
    Kijk maar naar de verenigden staten, deze voeren oorlog om grondstoffen te bezitten.Waarom vallen ze juist de landen aan waar de meesten olie is?
    Afrika wordt al jarenlang geplunderd en de bevolking is straatarm.

    Reactie door Ben tarici — maandag 30 oktober 2006 @ 20.24 uur

  53. Gloria, Mochten studenten call center werk doen, hetgeen veelal zo is, is dat om hun studie tijd mee te betalen.

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 20.25 uur

  54. Gloria, dat call centers een mentale ramp voor de consument zijn, een bron van ergernis, riedeljers, verbonden kosten aan de wachttijd+ lousy informatie en geen vast contact persoon hebben is feit.
    Toch kan je het m.i. niet verwijten aan de student die rond moet komen. Het is het bedrijf dat bereid is medewerkers zonder gedegen opleiding werk te geven, goedkoop en conurrerend te zijn i.v.m. marktwerkting. Dit ten koste van de consument, kwaliteit en werknemer.
    Ik ken in ieder geval studenten die het een tijdje hebben geprobeerd als experimenteel bijbaantje.

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 20.32 uur

  55. Dat bedrijven en instellingen die voorzien in sociale levens basis voorzieningen geleid worden en beoordeeld worden als of het beursgenoteerde ondernemingen zijn is een intens vreemd en gestoord idee waar een normaal mens inderdaad ziek van word.

    Reactie door Koen — maandag 30 oktober 2006 @ 20.33 uur

  56. Voorbeeld cal centers,iedereen weet het maar toch:

    Waarschwing als klant hoeveel het kost per minuut, advies de website raadplegen,het menu zorgvulgdig af te luisteren alvorens een keuze te maken. Mocht je de keuzes niet helemaal begrepen hebben, kan je opnieuw beginnen. Waarna je meestal te horen krijgt dat de wacht tijd zo veel minuten duurt of dat je beter op een ander tijdstip terug kunt bellen.
    En dan begint het gewoon weer opnieuw!
    Hoopjes tijd, kosten en ergernis.
    Dit is volledig off topic maar onlangs heb ik tot in de treure weer meegemaakt.
    En voor de humor Gloria : Ik sterf liever normaal voordat ik nog een keertje een call centre bel.Ik bel ze vanuit het hiernamaal mijn telefoon aansluiting het nog steeds niet doet!

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 20.50 uur

  57. Call centres:

    Bandje :Om u zo goed mogelijkk van dienst te zijn vragen wij het volgende keuze menu…etc.
    Antwoord: Ik kies het sterf menu!

    Reactie door maria — maandag 30 oktober 2006 @ 20.54 uur

  58. de slogan stem op de SP van jan Marijnissen
    inplaats van strategies de partij van de arbeid te stemmen voor een links kabinet.
    wordt te weinig aan de mensen verteld.
    plus dan ben je automaties van de privatisering door de vvd
    en ook van het cda af.
    en krijg je de partij van de arbeid er gratis bij.

    Reactie door jaap — maandag 30 oktober 2006 @ 21.44 uur

  59. @ 25 ed Sorrento,

    Adam Smith was een Schot. Ik begrijp het geloof ik een beetje. Groot-Brittanië werd een enorm wereldrijk en ook nu nog behoren ze tot de aller rijksten van de wereld. Slimme marktdenkers, slavenhandelaren en kolonialisten. Hoe krijg je het voor elkaar om voor arm te worden aangezien en voor miljarden van Brussel te krijgen? Thatcher lukte het!

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 22.06 uur

  60. @ 34 Gloria,

    Zou JP deze tekst nog kennen?

    Mattheüs 12 -13:

    12 En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelendergenen, die de duiven verkochten.

    13 En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt

    Reactie door L´écologiste — maandag 30 oktober 2006 @ 22.18 uur

  61. @52 Ben tarici
    De ns, energiebedrijven, gezondheidszorg en onderwijs zijn typische voorbeelden van het ONTBREKEN van marktwerking. Wat meteen de deplorabele staat verklaart waarin zij verkeren.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 30 oktober 2006 @ 22.52 uur

  62. @ 33 iew

    Onze Nico geeft zich hier uit voor manager elders op dit blog is hij weer ondernemer, maar in werkelijkheid is hij werkloos en heet C. Harms.
    Let op z.n schrijfstijl en z’n drang om in duscussie te gaan dat heeft C. Harms ook steeds en vooral als het om marktwerking gaat waar hij dan weer geen kaas van heeft gegeten, kom Harms reageer onder je eigen naam en doe niet zo VVD-schijnheilig, Rutte heeft z’n verlies toch al toegegeven dus je kan nu weer jezelf zijn.

    Reactie door Pool — maandag 30 oktober 2006 @ 22.53 uur

  63. @62: Pool.

    Graag iets nauwkeuriger mijn post lezen voor je onzin verkondigt. Ik heb nergens gezegd dat ik ondernemer ben. Dat heeft iemand die op mijn post reageerde ervan gemaakt. Hij kón het inderdaad denken door de manier waarop ik iets niet helemaal duidelijk had geformuleerd. Een post later heb ik hem (of haar) echter verteld dat ik géén ondernemer ben, maar afdelingsmanager in een groothandel.

    Ik snap ook niet zo goed waarom je je er zo druk over maakt, wát ik doe in het dagelijks leven. Dat doet verder namelijk in de discussie niet ter zake. Ik heb een en ander alleen even uitgelegd om aan te geven hoe ik aan mijn standpunten/opvattingen ben gekomen.

    Verder zie ik enkele posts geleden de discussie opeens overslaan naar callcentres. Daar wil ik best mijn mening over geven (ik heb er een hekel aan om onder het eten opgebeld te worden en vraag altijd vriendelijk hoe ze aan mijn gegevens komen en of ze die willen verwijderen uit hun bestand), maar dat heeft verder ook weinig met marktwerking te maken.

    Terug op marktwerking: Gebleken is dat de overheid niet de meest efficiente uitvoerder is van het ov. De belastingbetaler heeft dus feitelijk altijd teveel betaald voor het ov. Door meer marktwerking toe te laten, bereik je dat de gebruiker betaalt in plaats van dat de lasten door de gemeenschap worden opgebracht, waardoor geen mens meer een idee heeft wat ov feitelijk kost.

    Reactie door Nico — maandag 30 oktober 2006 @ 23.46 uur

  64. @57 maria

    Ter illustratie:

    http://www.burorenkema.nl/2006/05/dossier_helpdesk.php

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 31 oktober 2006 @ 0.23 uur

  65. @ 63 Nico

    Ik maak mij niet druk, maar verwacht niet dat ik in discussie met je treed over die onzin die je nu weer schrijft, ik ben al heel duidelijk geweest en heb geen zin om de vloer met je aan te vegen.
    Een ding alleen, je schrijft een lulverhaal over het ov,… wat is er ineens mis met het ov,… waarom moet er gegraaid worden door managers e.d. onbenullen, de bussen en treinen blijven toch niet op tijd rijden wie er maar ook de leiding heeft.
    Dit is alles wat ik aan je kwijt wil, dus doe je voordeel hiermee.

    Reactie door Pool — dinsdag 31 oktober 2006 @ 0.53 uur

  66. @60 L’ecologiste

    De fundamentalistische tak van de christenen zijn altijd de mensen geweest die zich het meest met het Oude Testament ophielden.
    Zij staan met een been in het Oude en een been in het Nieuwe. Het zijn de grote verbieders en de doempredikers. De farizeeen die het volk opzadelen met allerlei ballast en absurde verboden. Zij ge(mis)bruiken de Oudtestamentische geschriften om God als boeman door te drukken en ontnemen mensen de VRIJHEID die Jezus Christus kwam bieden. Gods Verlossingswerk! Zo wordt de Bijbel maar al te vaak als DREIGBOEK voorgeschoteld aan het volk. Logisch, want Jezus zegt: Volg mij! Ik ben uw Leraar!
    En ja, wat kan Balkenende daarmee? Niets, want dit levert hem waarheid op en daar kan hij niets mee. Net zomin als zijn kiezers… zij volgen Jezus niet, maar Balkenende voor hun eigen portemonnee.

    En ja, ik schrijf het stukje in jouw reactie hier nog een keer op. Maar dan in een nieuwere vertaling (Het Boek):

    Mattheus 21: 12-13

    12: Jezus ging naar de tempel en joeg de handelaars en hun klanten eruit. De tafels van de geldwisselaars en de kraampjes van de duivenhandelaars gooide Hij omver.
    13: “Er is geschreven dat Gods huis een huis van gebed moet zijn. Maar wat hebt u ervan gemaakt? Een rovershol!” zei Hij.

    L’egologiste, DOODZIEK zal HIJ zijn van die hele marktwerking. De geldgod is Zijn vijand en je ziet: deze viert hoogtij!
    En als God niet rechtsom kan, dan gaat Hij linksom. Altijd bewoog Hij zich onder de ‘ongelovigen’. Maar als ze Hem echt leren kennen, gaan die het eerste om! Het werden de eerste christenen… zij deelden alles met elkaar.
    Maar zoals je ziet ontstaat op den duur overal corruptie en wildgroei. Zo ook bij christenen die hun voorgangers volgen. Maar waar gaan die hen in voor? In eigenbelang voor de eigen ‘club’ en zo raken zij verdwaald. Want zie: als ze de enige echte Voorganger hadden gevolgd, had niemand op Aarde honger en was er welzijn voor allen!

    Maar het tegenovergestelde is waar. Beleid christen Balkenende? De rijken rijker en de armen armer. En zijn kiezers volgen hem trouw.

    Reactie door Gloria — dinsdag 31 oktober 2006 @ 2.23 uur

  67. Waarom is het een dooie boel in rotterdam na 11 uur, waar misschien maar 1 tram per halfuur rijdt. Waarom is er niet meer geinvesteerd in het OV?

    De overheid blijkt niet goed in te kunnen spelen op vraag van de passagiers. Die zijn er genoeg om te vervoeren. Kijk eens naar de landen om ons heen. Daar werkt marktwerking gewoon.

    De SP moet eens ophouden met het populistische afkraken van marktwerking. Ze houden de kiezers een worst voor hun neus. Denken dat de overheid, de lokale gemeentelijke vervoersbedrijven gaan investeren in beter vervoer. Nou dat gebeurt al jaren niet!

    Reactie door diederik — dinsdag 31 oktober 2006 @ 7.56 uur

  68. @47 STAN,

    De Sovjets aan de macht. Precies, geen marktwerking daar ben je toch voorstander van…..

    Reactie door diederik — dinsdag 31 oktober 2006 @ 7.58 uur

  69. Beste Nico,
    Volgens mij heb je er niet veel van begrepen.
    Hoe zou het toch komen dat de rekeningen alsmaar stijgen?
    Denk eens na, voor na te denken hoef je niet voor geleerd te hebben.
    Het draait allemaal om geld.
    Alle partijen, behalve de SP, hebben vóór de liberalisering c.q.vrijemarkt gestemd en opeens is de pvda tegen de liberalisering.
    De gezondheidszorg is ‘n product geworden ipv ‘n recht.

    Reactie door Ben tarici — dinsdag 31 oktober 2006 @ 8.02 uur

  70. @ 66 Gloria,

    Hartelijk dank voor je reactie. Ik hoopte dat je met zoiets zou komen en je hebt mijn verwachtingen zelfs overtroffen.
    Als je de kans kreeg dit (@66) tegen JP te zeggen op prime time tv dan zou je heel veel mensen op je hand hebben. In ieder geval moet het bij veel mensen die CDA stemmen toch op zijn minst even dagen. JP zal even moeten slikken om op jouw post een Corrupt, Doortrapt en Achterbaks antwoord op te geven.
    Jammergenoeg zullen ze het snel daarna weer vergeten zijn. Zoals ze snel vergeten wat er op zondag in de kerk verteld wordt. Dat is dan hun uurtje waarheid om hun hoofd vroom te kunnen houden. De rest van de week kunnen ze dan gewoon weer hun gang gaan. Ze kunnen altijd nog zeggen ‘O heer ik heb gezondigd’ en dan is het leed alweer geleden en staat er weer 1000 euro extra op de bank of hebben ze zich net ontdaan van een lastige werknemer of een minderjarige onzedelijk betast.
    Gloria waren ze bij het CDA maar zoals jij! Juist omdat ik als kind in Jezus geloofde kon ik me bevrijden van de kerk, want ik had al vrij snel door dat er iets niet klopte van deze organisatie. Jaren later heb ik me laten uitschrijven. Ik dacht toen ook dat Nederland een soort uitverkoren land was net als Israel. Helaas moest ik er later achter komen dat de werkelijkheid heel anders is. Wat dat betreft heb ik veel liever met VVD-ers te maken. Die zijn tenminste recht-toe-recht-aan. Ik heb zelf liberale trekken maar dat gaat tot in het anarchistische. To live outside the law you must be honest om B. Dylan te citeren.
    Leve de weg van de waarheid. Begrijp me goed niet die van de staats Pravda want met het dogmatisch communisme heb ik niets mee op. En van het gemanipuleer bij de NOS begin ik ook steeds meer genoeg te krijgen. Daar gaan ze ook allang niet meer de weg van de waarheid, maar de weg van het weg..laten. De media beginnen steeds meer op een ouderwetse poppenkast te lijken. De souffleur van de poppenspeler blijft onbekend, maar wij weten wel door wie de managers worden ingezet. Ik zag er net nog zo één voorbij komen op de Spaanse tv: Berlusconi.

    Reactie door L´écologiste — dinsdag 31 oktober 2006 @ 9.21 uur

  71. Help, AUB niet ook hier toch?.
    Toen ik in engeland was bij mijn schoonfamilie schrok van de ellende welk
    privatisering met zich meebrengt en wel op vele vlakken.

    Weet de politiek hoe duur een treinkaartje in engeland is. Dat trein-trajecten in het bezit zijn van particulieren bedrijven en dus ook afwijkende regels hebben.

    Weet de politiek dat de (stadsbus) HCC lijn in Londen het overneemt om 23.00 s’avonds van een andere firma en dat het schering en inslag is dat je met 3 kleine kinderen bij de bushalte vlot min.95 minuten staat te wachten.

    De laatste bus laat zijn laatste rit vervallen ivm tijd verlies, en de volgende lijn laat zijn eerste rit vervallen omdat de laatste wel te laat zal zijn.
    Dat zeldzaam een bus optijd aankomt of vertrekt.

    Dat badjuffen en meesters niet een zinkend kind kunnen redden zonder het bad onder stroom te zetten, daar ze
    te zwaar zijn behangen met electriek (walky talky’s) dit in het kader ter voorkoming van CLAIMS na een ongelukje.

    Dat er allerlei malefide en bonafide cursussen en opleidingen als paddenstoelen de grond uitschieten. En vaak geen erkenning krijgen bj weer andere firma’s.

    Dat je jeugd kans-arm en financieel aan de grond thuis op de bank voor Grandstand hangt omdat je pas meetelt als je werkt.
    Niks is open, niks heeft een motiverende uitstraling, niks is betaalbaar.
    Alleen de pubs tussen 11.00 – 16.00 en 19.00 en 23.00 uur.

    Dat je daar maar heel vlug kinderen krijgt, om in aanmerking te komen voor een huis.

    Dat vmbo of daaronder absoluut kansloos is.

    Concurrentie op de markt, en nederland in de uitverkoop leverd alleen minder werk op voor de overheid. Het enige wat groeit is de post “Economie en Justitie”.

    Alles en ook maar alles is te koop. En wij maar kennis vergaren en doorstuderen (als je dat uberhaupt in je macht hebt). EN waar voor, waarschijnlijk om onze gezondheid en bestaansrecht te kopen.

    Reactie door kbo — dinsdag 31 oktober 2006 @ 12.01 uur

  72. Marktwerking in de huidige context is het “recht van de sterkste’, het betekent dat we vandaag niet in een democratie leven.

    Reactie door Peter Hoopman — dinsdag 31 oktober 2006 @ 12.11 uur

  73. Over marktwerking gesproken. Complimenten voor het optreden van Agnes Kant in Pauw & Witteman gisteravond (nederland 1)! De twee heren die de PvdA-campagne muzikaal ondersteunen- Hennie Vrienten en Junkie XL- had zij in haar broekzak (even aangenomen dat ze een broek aan had). Heel to the point was haar opmerking, dat ook de PvdA voorstandster van marktwerking in de gezondheidszorg is, waar Junkie XL zo’n bezwaar tegen zei te hebben. Haar overtuigende argumenten bleven onweersproken.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 31 oktober 2006 @ 12.18 uur

  74. @67 Diederik:

    Ik vind het normaal dat het na 11 uur een dooie boel is en dat de trams dan maar 1 keer per half uur rijden.

    Blijkbaar is er op dat tijdstip onvoldoende animo om meer trams te laten rijden. Waarom zou de overheid ov om die tijd moeten subsidieren als het praktisch uitsluitend op dat tijdstip gebruikt wordt voor luxeritjes (stappen, uit eten, bezoek vrienden) en dus feitelijk geen noodzakelijk vervoer is? Waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan iemand die graag op stap wil?

    Reactie door Nico — dinsdag 31 oktober 2006 @ 12.52 uur

  75. @65 Pool:

    Ik beschouw vervoer om een aantal redenen als een luxe-artikel. Voor bepaalde mensen kan vervoer een noodzaak zijn, bijvoorbeeld omdat men naar het werk moet.
    De wijze van vervoer en de af te leggen afstand, blijven echter een individuele keuze. Men kan met de auto, de fiets, de bus, de trein etc. Voorts kan men dichter bij het werk gaan wonen, waardoor men niet langer afhankelijk is van auto of ov.
    Waarom moet de ene wijze van vervoer koste wat kost door de overheid gesponsord worden en waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor de individuele keuzes van bepaalde groepen (ov-reizigers), terwijl de andere groep (autorijders) aan alle kanten wordt uitgeknepen.

    Gebleken is inmiddels wel dat de files niet korter worden door het duurder maken van het autorijden (de kosten zijn immers in 10 jaar tijd verdubbeld, terwijl de files evenlang zijn). Waarom dus dat geld niet nuttig besteden aan meer asfalt en schonere auto’s in plaats van aan busbanen waar twee keer per uur een bus langsrijdt terwijl op de snelweg ernaast 8km file staat?

    Denk je dan niet dat het beter is (voor het milieu) om de files op te lossen in plaats van nog meer geld in het ov te pompen?

    Reactie door Nico — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.01 uur

  76. @ 10. hoe komt het dan, dat de prijzen hier zo hoog zijn, terwijl men steeds roept, dat het goedkoper moet. wat moet nederland doen, wat men in engeland ook heeft gedaan? men roept al vanaf 1990, dat de gezondheidszorg goedkoper moet worden en we zijn nu 16 jaar verder en de gezondheidszorg is nu veel duurder dan toen. ra, ra, hoe kan dat?

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 31 oktober 2006 @ 13.36 uur

  77. @76: De dingen worden niet duurder, ze worden alleen rechtstreekser aan de gebruiker berekend, waardoor dat zo voelt.

    Voorheen betaalde je er ook wel voor, maar ging dat via allerlei heffingen en belastingen, waardoor je het minder rechtstreeks in je eigen portemonnee voelde. Tegenwoordig kunnen er door de genomen maatregelen andere dingen met belastinggeld gedaan worden, zoals het aflossen van de staatsschuld.

    Reactie door Nico — dinsdag 31 oktober 2006 @ 14.59 uur

  78. @77 Nico
    u kunt het leuk vertellen,maar waarvoor is dat gene waar we volgens u eerst in heffingen en belastingen voor betaalden dan niet teruggevloeid in onze portemonaie?
    nee in plaats daarvan zijn we ook nog eens besodemieterd met de euro!
    denk toch eens na zeg [als u dat al kan] voor dat u zomaar weer even wat roept.

    Reactie door iew — dinsdag 31 oktober 2006 @ 15.04 uur

  79. @nico.

    ja, leuk we gaan even dichter bij het werk wonen……… al eens geprobeerd??

    de marktwerking on het ov is een ramp, het wordt duurder, minder service en men mag zichzelf onderzoeken inzake de prestatie contracten( de ns).

    de marktwerking in de zorg is ook zo`n mooi voorbeeld: krankzinnig hoge rekeningen, een continue stijgende zorgpremie (er is nu al gewaarschuwd voor prijsstijgingen na volgend jaar)en een personeels probleem omdat er goedkoper moet worden gewerkt, maar de overdaad aan managers zelf de bezuinigingen mogen invullen.

    ja, een goed idee die marktwerking.

    Reactie door rutger — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.26 uur

  80. @18 ieuw

    Als je werkt en daardoor geld verdiend, is het toch niet meer dan logisch dat je daar ook mag van profiteren?
    Als ik al jouw reacties lees is het haast een schande om vooruit te willen in het leven en om geld te verdienen…

    Reactie door Geronimo — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.40 uur

  81. 27 Oude Dirk

    Wat speel jij erg op de man zonder ook maar 1 inhoudelijk punt te verdedigen en aan te raken.
    Per toeval kèn ik de door jouw aangevallen persoon en kan ik je zeggen dat hij weldegelijk is wie hij beweert te zijn. Een schande dat je meteen een complot ziet waar er geen is en hem beticht van zaken die hij niet doet.

    Het is net door zijn studie en door zijn hard werk en zijn bereidheid met mensen van alle slag te werken dat deze minderheden aan bod komen op zijn bedrijf. ipv hem een pluim op zijn hoed te geven, val je hem zomaar aan.

    Ik zou zeggen: kruip in je schulp, want zulke onterechte opmerkingen verdient niemand, zeker Nico niet.

    Reactie door Geronimo — dinsdag 31 oktober 2006 @ 16.45 uur

  82. @79 Rutger:
    Ik woon op 20 minuten fietsen van mijn werk, dus dat heb ik inderdaad geprobeerd en het is gelukt.

    Misschien is het juist wel eens goed dat mensen erachter komen wat zorg en ov daadwerkelijk kosten. Jarenlang is dit verborgen gehouden omdat de overheid de gaten wel dichtte door middel van belastinggeld. Je kunt zien dat er nu een soort bewustwording gecreeerd wordt. Mensen voelen het nu in de eigen portemonnee en beginnen zich te realiseren dat niet alles vanzelfsprekend is en vanzelf gaat.

    @78 iew
    Indirect heeft natuurlijk iedereen er profijt van dat bijvoorbeeld de staatsschuld kleiner wordt. Dat jij dat niet direct terugziet op je loonstrookje doet daar verder niet aan af.

    Reactie door Nico — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.09 uur

  83. Ga maar eens kijken waar de heren specialisten wonen. De overdreven bureaucratie kost ook veel geld.
    Het zou ook goed zijn om de dikbetaalde managers naar huis te sturen.
    De mensen aan bed beter betalen.

    Reactie door Ben tarici — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.27 uur

  84. @83:

    de heren specialisten zoals jij ze noemt hebben jarenlang gestudeerd en hun kans in het leven gegrepen. zij verdienen veel geld en mogen van mij doen met dat geld wat ze willen.

    je hebt gelijk dat je zegt dat er in nederland te veel regelingen en uitvoeringsinstanties zijn die niet efficient werken. wat mij betreft wordt er dan ook flink gesneden in de financiele regelingen en komt er een eenvoudig transparant systeem voor in de plaats, waarbij de uitvoeringskosten mijns inziens een stuk lager kunnen liggen.

    een bedrijf kan niet zonder managers (al kan het in sommige gevallen wel wat minder) en ook niet zonder medewerkers “op de vloer”. beiden zijn nodig in een gezond bedrijf.

    de mensen aan het bed mogen van mij inderdaad wel een iets hoger salaris hebben, net zoals overigens politie-agenten.

    Reactie door Nico — dinsdag 31 oktober 2006 @ 17.36 uur

  85. @ nico

    ik vind het mooi voor je dat je zo dicht bij je werk woont.;-)
    dit is alleen niet het geval voor de meeste mensen, door woninggebrek in de randstad of gewoon familie banden woont niet iedereen zo dichtbij het werk.

    als ik dichter bij mijn werk wil gaan wonen kan ik ongeveer 5 jaar wachten om in aanmerking voor een simpele flat te komen, kopen kan ik niet.

    dus dichterbij mijn werk wonen is niet echt een optie he?

    probeer je eens in de situatie van anderen in te leven, zou je als een goede manager moeten kunnen toch? ;-)

    dat de zorg en het ov nu niet meer als vanzelf worden gezien door de kosten van mismanagement door te berekenen aan de gebruikers vind ik een beetje een vreemde redenatie.

    dat sommige mensen nu minder gebruik maken van de zorg hoeft niet per definitie een goede zaak te zijn, per slot van rekening is het noodzakelijk om sommige ziekten( denk aan kanker bijv.)zeer vroeg op te merken zodat dit beter en GOEDKOPER te behandelen is.

    mensen kunnen de extra kosten voor de tandarts niet betalen, ooit bij stilgestaan wat voor enge ziektes je kunt krijgen met een rot gebit in je hoofd?

    probeer je eens in te leven in iemand met een minimum inkomen, die wel met de trein naar zijn/haar werk moet en niet dichterbij het werk kan wonen.
    bekijk dan hun situatie eens als het gaat over de zorgverzekering, stijgende energielasten en een ov dat jaar na jaar duurder wordt.

    ja, je hebt dezelfde stijgingen en moet ook meer betalen.
    alleen bij deze mensen is dit een veel groter percentage van hun besteedbaar inkomen.

    Reactie door rutger — dinsdag 31 oktober 2006 @ 19.08 uur

  86. voor de duidelijkheid.

    dit is niet autobiografisch.

    Reactie door rutger — dinsdag 31 oktober 2006 @ 19.10 uur

  87. ik bedoelde dus vanaf het minimum inkomen. ;-)

    gaat weer lekker…….

    Reactie door rutger — dinsdag 31 oktober 2006 @ 19.12 uur

  88. @82 Nico
    laten we dan de idioot hoge bonussen van managers in de publieke sector daar voor gebruiken,en de idioot hoge salarissen van directeuren in zorginstellingen eens een beetje afschaven,geen JSF aanschaffen want dat is echt niet nodig,en zo kan ik nog wel veel meer zaken opnoemen waarmee dit veel beter kan dan de kleine man/vrouw keihard te moeten treffen.

    maar ik denk dat u misschien eerst door een bedrijfsongeval in de WAO bijvoorbeeld terecht moet komen om het ook eens van een andere kant te kunnen gaan bekijken.[niet dat ik dat u toe wens,absoluut niet]
    of als u misschien door inkrimping van het bedrijf waar u werkt door het toeval getroffen, op straat komt te staan en afhankelijk word van een uitkering bijvoorbeeld.[ook dat hoop ik niet voor u]
    maar dan wil ik u nog wel eens spreken.
    eens zien of u het dan nog zo eenzijdig kunt zien.
    eens kijken of u dan ook nog zo over het OV denkt als u er afhankelijk van bent geworden,is wat ik er mee bedoel.

    neem nu de kortings kaart OV,dan krijgt men 40% korting op de kaartjes die men koopt.
    mooi toch zou je zeggen,halen dat ding!
    alleen geld hij niet voor 9 uur s’ochtends…
    en word deze steeds ook maar weer duurder.
    een abonnement? voor naar het werk? ga eens kijken wat het scheelt als je iedere dag een kaartje koopt of een maandabonnement neemt,dan zult u zien dat het weinig tot niets scheelt.
    maar ik betaal toch ook mee aan millieu belasting? daar zit ook een deel autovervuiling bij in,maar als ik geen auto bezit kan ik dat stukje toch echt niet terugvragen aan de belastingdienst eind van het jaar….

    ik zou zeggen voer maar een extra millieu belasting in voor automobilisten/autobezitters en betaal daar maar van mee aan het OV.
    want andersom gebeurt het toch ook?
    maar wel blijven roepen dat mensen meer gebruik moeten gaan maken van het openbaar vervoer ivm het file probleem,en het dan vervolgens privatiseren zodat het veel duurder word en er veel minder treinen rijden,en steeds vaker niet op tijd omdat het nu 3 bedrijven zijn die de trein op de rails moeten houden ipv 1 bedrijf,DE OVERHEID.

    Reactie door iew — dinsdag 31 oktober 2006 @ 21.59 uur

  89. en jawel hoor……
    de liberalisering van de vervoersbedrijven in de vier grote steden is er op het allerlaatste moment door gejast net als het belastingplan en het verlagen van de vennotschapsbelasting en de huurliberalisatie.

    weer een voorbeeld van breken van afspraken, er zou toch voorzichtig omgegaan worden met omstreden dossiers?????

    gatverdamme, wat een walgelijke vertoning.

    Reactie door rutger — woensdag 1 november 2006 @ 7.02 uur

  90. en jawel hoor……
    de liberalisering van de vervoersbedrijven in de vier grote steden is er op het allerlaatste moment door gejast net als het belastingplan en het verlagen van de vennootschapsbelasting en de huurliberalisatie.

    weer een voorbeeld van breken van afspraken, er zou toch voorzichtig omgegaan worden met omstreden dossiers?????

    gatverdamme, wat een walgelijke vertoning.

    Reactie door rutger — woensdag 1 november 2006 @ 7.02 uur

  91. ooops 2 keer geklikt :mrgreen:

    Reactie door rutger — woensdag 1 november 2006 @ 7.04 uur

  92. Meneer Ludo v. Halderen, baas bij NUON, incasseert 700.000 Euro. Staten van Gelderland
    : tsja wel hoog, maar marktconform. En voor diegenen die het alweer zijn vergeten Hfl. 1.54 MILJOEN. Kan iemand mij uitleggen WAAROM iemand zo’n inkomen moet hebben of zelfs maar nódig heeft? Wat is de, gigantisch overdreven, meerwaarde van baas zijn bij een monopolist? Volgend jaar gaat de burger ca. 75 Euro/ jaar meer aan gas betalen, WAAROM?? En waar is die marktconformiteit dan wel op gebaseerd? U begrijpt het al, ik snap er allang geen r… meer van. En heeft U al iets van JPB gehoord, waarden en normen of zo?

    Reactie door William — woensdag 1 november 2006 @ 9.40 uur

  93. ongeveer 7 jaar geleden in de tijd van de zgn. milieu aktie van de nuon gordijnen s’avonds eerder dicht de verwarming een paar graadjes lager enz.reed ik naar mijn werk en hoorde van de stem uit mijn radio de tekst dat de aktie een groot succes was maar helaas door die aktie waren zij niet aan hun omzet gekomen dus moesten ze de prijzen verhogen.Gelukkig was het een boomloze weg!!!
    We hebben wel humor moordenaars mogen af en toe los om te kijken of ze weer goed zijn lukt dat niet mogen ze de staat aanklagen en schadevergoeding eisen omdat ze de kans gekregen hebben het te proberen.De ziektekostenverzekering was eerst 58 euro nu 120 maar men zegt je krijgt 34 euro toeslag dan kom je op hetzelfde uit en ik maar tellen.De huur precies hetzelfde, als je iets koopt is het zo kapot,verhaal halen probeer het maar eens.Zo kan je nog doorgaan ik ben er van overtuigd dat iedereen een voorbeeld heeft.Vraag is wanneer gaan we er echt iets tegen doen?

    Reactie door tonny — woensdag 1 november 2006 @ 11.55 uur

  94. @93 tonny
    ik voorspel dat als er een B4 komt dat binnen een half jaar er hier een ware veldslag zal ontstaan,onder de bevoling.
    de eerste tekenen zijn al zichtbaar in de vorm van steeds groter wordende en het onstaan van nieuwe rechts radicale groepjes,aangezien het allemaal zo uitgespeeld word dat men de autochtonen tegen de allochtonen uit speelt.
    hoe sneller en meer armen erbij komen straks door het beleid van onze opper VOC’er,des te sneller de bom straks barst.
    en dan krijgen wij hier ook zeg maar Franse toestanden.
    alleen weet ik één ding wel,en dat is dat de Nederlander lang tolerant kan doen maar als het eenmaal zover is dat men het echt niet meer pikt,dan gaat het hier ook gelijk heel erg fout!!

    laten we hopen dat, http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl het kort geding doorzet en de rechter de stemcomputers verbied,zodat we een eerlijk kabinet kunnen kiezen op een veilige manier,door met het potlood te stemmen.
    zodat we weer aan de opbouw van ons land kunnen beginnen met elkaar ipv straks tegen elkaar te moeten strijden om het hoofd boven water te houden.

    met die marktwerkings VOC mentaliteit worden we namelijk straks allemaal gekielhaald!

    Reactie door iew — woensdag 1 november 2006 @ 14.05 uur

  95. @74 nico
    oh dus mensen die bv in de horeca “werken” tellen niet mee?! die moeten dan zeker maar een taxi nemen? of in het bezit zijn van een auto.
    en u gaat zeker gewoon lopen als uw auto toevallig stuk gaat,o nee tuurlijk niet…
    u HEEFT natuurlijk genoeg geld voor een taxi !
    er zijn ook veel mensen die s’nachts werken,hou toch eens op man met al die lulkoek!

    Reactie door iew — woensdag 1 november 2006 @ 14.18 uur

  96. @95 iew.

    Het is toch onzin om een metro om het kwartier te laten rijden op tijden dat er slechts 2 of 3 passagiers inzitten? Dan maar een half uurtje wachten.
    Er is wel een oplossing: laat de mensen de feitelijke kosten betalen. Deel de kosten van de betreffende metrorit door 3 passagiers en klaar. Ik denk dat mensen dan wel snel een andere oplossing zoeken om op het werk te komen.

    Je kunt niet altijd alles op een presenteerblaadje, liefst gratis, aangeboden krijgen. Niets is gratis.

    Reactie door Nico — woensdag 1 november 2006 @ 15.42 uur

  97. @96
    Onzin Nico er moet gewerkt worden en doe je niet met het wachten op de Metro.
    De machine moet continu draaien en uitval door wachten is niet acceptabel.
    Dan de prijzen van de kaartjes maar flink omhoog.
    Geen softie oplossingen, stilstaan is achteruitgaan.
    De mens moet zo snel mogelijk van werkplek naar werkplek te veel rustpauzes maak de mens lui en onrendabel.

    Reactie door Jofel — woensdag 1 november 2006 @ 16.17 uur

  98. @ 97:

    Ik proef uit je post dat je het er niet mee eens bent.
    Misschien is het handig als je iemand begrip wilt laten opbrengen voor je mening dat je dan ook uitlegt waarom je vindt dat je 24 uur per dag 7 dagen in de week elk kwartier van a naar b kunt reizen, zonder dat je daar wat voor hoeft te betalen.

    En vervolgens graag ook een rekensommetje erbij hoe je dit wilt financieren zonder lastenverzwaring voor de burger.

    Reactie door Nico — woensdag 1 november 2006 @ 17.23 uur

  99. Als wij Nederlanders (en dan bedoel ik ook echt iedereen) eens 200 euro per jaar zouden gaan betalen en dan het openbaar vervoer voor iedereen vrij toegankelijk maken dan denk ik dat we een paar problemen oplossen, dan wel kleiner maken. Iedereen is dan in staat om wanneer hij/zij wil de trein, bus of tram te nemen. Het fileprobleem neemt af, mits men er voor zorgt dat het openbaar vervoer zo goed geregeld is dat je maximaal maar 5 tot 10 minuten moet lopen. Natuurlijk moeten er bij diverse bus/tramhaltes en stations zoveel parkeerplaatsen gemaakt worden dat men met de auto naar de desbetreffende halte kan rijden.
    Nu zullen de mensen met een kleine beurs (waartoe ik ook hoor) misschien wel problemen hebben met het betalen van de 200 euro, maar met dit systeem ga je nog eens uit huis en kom je weer wat meer onder de mensen.
    Ik vraag me af of dit idee al wel eens is onderzocht en zo ja, wat kwam er uit en zo nee, waarom niet?
    Met vriendelijke groeten,
    Harry van Laak

    Reactie door harry van laak — woensdag 1 november 2006 @ 18.53 uur

  100. Brandweer opdoeken als er geen brand is. Politie weg als er niets te represseren valt. Vliegtuig aan de grond als er te weinig pax. zijn. Ambulance weg als er geen dooien zijn gevallen. Trein aan het perron als ze niet vol zit. Leger weg als er niets te schieten valt. Regering weg als er niets te regeren valt. Slachtoffer(s) laten liggen als het te ver weg is. Zieken laten sterven als het toch hun eigen schuld was. Mooie, knappe, waardevolle patienten gaan vóór lelijke, domme en waardeloze. Bus in de remise als er geen of te weinig mensen op wachten. Bruggen weg als er niemand overheen gaat. Geen loon als je niet hebt gewerkt, vakantie altijd onbetaald, bij ziekte jammer dan. Voedselbanken weg, daar zijn super- markten voor. Uitkeringen weg, ga maar werken. Mensen in verzorgingshuizen laten liggen als je ze niet kunt tillen. Logisch toch?
    O, ja metro weg als er maar 3 mensen inzitten. Nico for president !

    Reactie door William — woensdag 1 november 2006 @ 18.56 uur

  101. 96. Ik zou je nog een aarduig rekeningentje kunnen sturen voor alle kosten door de auto veroorzaakt dacht ik zo.
    Dat wordt een zéér hoge rekening voor jou.
    En alleen in een auto waar vier zitplaatsen zijn is vermenigvuldigen met drie.

    101. Hebben zij een meervoudige persoonlijkheid Pool, voor ieder probleempje roepen ze er een te hulp omdat hij/zij niet met de werkelijkheid om kan (kunnen) gaan.

    Reactie door Henny — donderdag 2 november 2006 @ 1.48 uur

  102. @101 Henny:

    Ik denk eerlijk gezegd dat ik het ovegrootte deel van die rekening wel betaald heb. De prijs van brandstof bestaat namelijk voor 60% uit heffingen en accijnzen.

    Je hebt gelijk dat een auto niet goed voor het milieu is. Meestal ga ik dan ook met de fiets naar het werk.

    Reactie door Nico — donderdag 2 november 2006 @ 11.23 uur

  103. Nog iets over de vloek van de marktwerking:

    http://www.almaoostenwint.nl/weblog/pivot/entry.php?id=392#body

    Reactie door hendrik dieks — donderdag 2 november 2006 @ 19.02 uur

  104. Die lui ( managers) moeten maar eens in Duitsland gaan kijken : zelfs om 24.00uur oudejaarsavond/niuwjaar blijft het OV gewoon doorgaan met de dienstverlening ; ze beginnen om 04.30 uur tot 1.30 uur ( de volgende dag ) .
    Waarom ? ……..

    Reactie door Fred — donderdag 2 november 2006 @ 21.11 uur

  105. Een reactie op een aantal zaken die ik hier tegenkom:

    het openbaar vervoer hoort niet geprivatiseerd te worden, dat kan de eerste de beste economieleraar je uitleggen (ook met een rechtse politieke achtergrond). De grootste ramp op dit gebied is Engeland, voor een half uurtje treinen betaal je daar 25 euro, terwijl de kwaliteit zeer slecht is.

    Religie, politiek en marktwerking gaan niet samen, de aangehaalde bijbelcitaten bewijzen het. Om de verkoop te bevorderen, wordt een vertaling verzonnen die Het Boek totaal ontkracht. Een ware Christen houdt zich verre van het zwart maken van anderen, wat toch de norm is in politieke debatten.

    Oh ja, iets heel anders: kan de SP ervoor zorgen dat de waarheid achter 9/11 bekend wordt? Dat heeft de wereld inclusief Nederland totaal veranderd en een Orweliaans “1984″ gecreëerd. Angst, angst, angst… Dat de officiële versie van het gebeuren één grote leugen is, mag wel bekend worden verondersteld. Idem Londen en Madrid.

    Reactie door Janse71 — vrijdag 17 november 2006 @ 23.16 uur