Amsterdammers en de SP

AT5

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 04 november 2006 :: 13.37 uur

74 Comments

74 reacties

  1. beste jan,
    ik blijf er een beetje moeite mee hebben, dat een van de rijkste landen in de wereld de socialistische/communistische toer op moet…?
    hebben we het werkelijk zo slecht ?
    is ons sociaal systeem zo mensonterend ?
    en dan bedoel ik in vergelijking met de 3e wereld.
    dit is toch geen voos politiek spelletje van je ?
    wil je mijn post niet weghalen ?

    Reactie door arbeider — zaterdag 4 november 2006 @ 14.02 uur

  2. Als het aan de hoofdstad ligt komt er een geheel links kabinet. De SP is daar onmisbaar bij gezien de ontwikkeling bij het bestuur van de hoofdstad zelf.
    Zeer gunstig is dat buiten de Marokkaanse er nu ook bij de Turkse gemeenschap veel steun voor de SP lijkt te zijn. De Turkse gemeenschap is/was in Amsterdam bijna traditioneel verbonden aan de PVDA en in mindere mate het CDA.

    De SP wint op alle terreinen!

    Reactie door Peter van der Klein — zaterdag 4 november 2006 @ 14.15 uur

  3. Helaas vernam ik gisteren het nieuws dat 19% van de kiezers die eerst sp wilde stemmen na het zien van het B & B debat van gisteren op Woutertje willen gaan stemmen. Nu weet ik dat we ons niet zo veel moeten aantrekken van zo’n peiling doch ben ik van mening dat we des te harder proberen moeten een herhaling van vorige keer te voorkomen. Gelukkig volgen er nog enkele debatten waarbij gelukkig ook lijstrekkers van andere partijen mogen aanschuiven (niet zoals die onzin van gisteren).
    Jan, je doet het in ider geval hartstikke goed. Ondanks de selectieve berichtgeving van sommige media ben je toch nog genoeg met je hoofd op de buis. Ga zo door, mijn stem gaat in ieder geval naar de SP!

    Reactie door Anthony — zaterdag 4 november 2006 @ 14.33 uur

  4. Ik hep zo het gevoel dat die arbei-jer van hierboven niet in een arbei-jersbuurt woont. Zowel taalgebruik, goeje spelling en mening kloppen er niet bij.

    Reactie door Drob — zaterdag 4 november 2006 @ 14.39 uur

  5. @ 1

    ik blijf er een beetje moeite mee hebben, dat er in een van de rijkste landen in de wereld zoveel voedselbanken zijn.
    hebben we het werkelijk zo slecht ?
    is ons christelijk/liberaal systeem zo mensonterend ?
    en dan bedoel ik in vergelijking met de 3e wereld.
    dit is toch geen voos politiek spelletje van Rutte en Balkenende ?
    wil je mijn post niet weghalen ?

    Reactie door Pool — zaterdag 4 november 2006 @ 14.46 uur

  6. arbeider@1

    De Socialistische/Communistische toer? Waar heb je het over (mijn “oude” zeer rode hart zegt: ‘was het maar zo’)

    De SP verenigt ‘het beste’ uit verscheidene sociale stromingen: sociaal democraten, cristenen, communisten, pascifisten, onafhankelijke denkers en anderen. En verenigt deze in een nieuw Socialisme voor de 21e eeuw. En dit blijkt elke keer hard nodig te zijn. Duizenden mensen in dit zeer rijke land die in púre armoede leven, sterven door hulp van oa de voedselbanken net niet van de honger. En nog eens vele tienduizenden staan wegens oplopende schulden aan de rand van de afgrond en worden dan ook nog eens gebruskeerd door ambtelijke instanties onder het mom van “eigen schuld, dikke bult”. Je kan dit inderdaad een ouderwetse onderklasse noemen. De afgelopen jaren bleek het oude Marxistische principe “de armen steeds armer en de rijken steeds rijker” eigenlijk actueler te zijn dan ooit (zie ook de nieuwe cijfers van de Quote 500) Dat dit op wereldschaal nog veel duidelijker is heb je
    wel gelijk in. Nieuwe Socialistische regimes als in Venezuela en Brazilië trachten deze neerwaartse spiraal te doorbreken.

    Reactie door Peter van der Klein — zaterdag 4 november 2006 @ 14.52 uur

  7. @4

    Sinds wanneer bestaat de voorwaarde dat men arbeider moet zijn om sympathie voor de sp te hebben? (beetje kortzichtig van u misschien?) Ik ben geen arbeider nee, dat klopt. Ik ben een 18-jarige student en doe de lerarenopleiding geschiedenis in Nijmegen. Gelukkig is de sp een partij die de belangen van vele verschillende soorten mensen behartigd, dus ook die van studenten. Wellicht moet u uw beeld van de sp wat bijstellen meneer, ze zijn namelijk wat breder georienteerd dan u kennelijk denkt.

    Reactie door Anthony — zaterdag 4 november 2006 @ 14.53 uur

  8. Arbeider, ik weet niet hoe je beleving tot stand komt, maar we zitten al jaren in een schijn democratie met een zwaar communistische invloed dat veel te veel naar rechts helt!
    We mogen om de zoveel tijd een keer stemmen en voor de rest wordt je besodemieterd waar je zelf bij staat.

    Reactie door Sinne Tolsma — zaterdag 4 november 2006 @ 14.55 uur

  9. juist een welvarende westerse democratie moet je vernietigen !
    dat heeft jan goed gezien !
    natuurlijk is er in nederland geen echte armoede.
    daar gaat het ook niet om.
    het enige doel is, en dat ziet jan goed, herstel van het communisme en de staatsorde !

    Reactie door domatjev — zaterdag 4 november 2006 @ 14.58 uur

  10. @Anthony

    Als leraar in spe moet je niet met ‘arbeider’ ondertekenen, daar gaat een bepaald signaal van uit. Dat had je als leraar-in-spe moeten weten.

    En als je hier vaker leest, dan had je kunnen weten dat veel mensen in de laagste inkomensgroepn de grootst mogelijk moeite hebben de touwtjes aan elkaar kunnen knopen. En als er voedselbanken nodig zijn, dan begint ons ‘sociaal’ stelsel mensonterende trekjes te vertonen.

    Gelukkig staat de SP ook open voor andere groepen dan alleen arbeiders. Maar dat hoef je mij niet te vertellen.

    Reactie door Drob — zaterdag 4 november 2006 @ 15.06 uur

  11. @4

    Waar leest U uit dat ik verschil maak tussen arbeiders en studenten??????????????

    Reactie door Peter van der Klein — zaterdag 4 november 2006 @ 15.06 uur

  12. @4 Drob

    Ik ontdek net dat uw bericht niet voor mij bedoelt was, maar voor de persoon helemaal bovenaan. Ik bied hierbij dan ook mijn excusus aan voor het feit dat ik u beschuldigd heb van kortzichtigheid.

    Mvg

    Reactie door Anthony — zaterdag 4 november 2006 @ 15.06 uur

  13. DE SP VERRAST ALLES EN IEDEREEN OP 22 NOV.

    Reactie door eric — zaterdag 4 november 2006 @ 15.14 uur

  14. @ 8 Peter van der Klein

    Sorry Peter maar ik heb geen reactie op jou post alleen op @1 van arbeijer.

    Reactie door Pool — zaterdag 4 november 2006 @ 15.21 uur

  15. @12 en @14.

    Duidelijk, excuses aanvaard.

    Reactie door Peter van der Klein — zaterdag 4 november 2006 @ 15.33 uur

  16. In de peiling van Maurice de Hond van vandaag zijn SP (nu 20), Geert Wilders en de dierenparij de winnaars van deze week.
    Overige partijen lopen licht terug of blijven gelijk.
    cda+vvd = 67
    pvda+sp+gl = 66

    Reactie door twijfelaar — zaterdag 4 november 2006 @ 15.40 uur

  17. @ 1 arbeider,

    Zo arbeider en als Nederland tot de rijkste landen behoort hoe komt het dan dat de gewone burger hier slechter leeft dan een Italiaan, Duitser, Fransman of Spanjaard?
    Denk daar eerst maar eens over na, maar dat hebben jouw ouders zeker wel gedaan. Waar staat hun tweede huis?

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 4 november 2006 @ 15.52 uur

  18. WE GAAN ONZE ZAKKEN VULLEN!!!!!

    1)Zorgenverzekering 8 tot 10% omhoog.
    2) Openbaar Vervoer 1,5 % omhoog,
    3) in Utrecht:
    Onroerendzaakbelasting voor eigenaar woning 1,25 % omhoog,
    Afvalstoffenheffing 16,9 % omhoog,
    Rioolrechten 20,8 % omhoog,
    Parkeren in binnenstad 44 % omhoog,
    Parkeervergunning 3 % omhoog,
    Paspoort 20 % omhoog,
    Rijbewijs 8 % omhoog,
    Hondenbelasting 1% omhoog.
    4) Postzegels van 0,39 naar 0,44 12% omhoog.
    5) Energierekening ongeveer 11% per jaar omhoog.

    7) Dagbladen 13% omhoog.
    8) Kinderopvang 5 tot 10% omhoog.
    Schuldigen zijn die alle in de politiek
    zitten en niets er aan doen.
    Bla bla bla

    Reactie door Rietveld — zaterdag 4 november 2006 @ 15.53 uur

  19. Dat Amsterdam voor de Sp gaat, vind ik fantastisch!!!Daar mogen ze dan ook met potlood stemmen!!!

    Hier in het Zeeuwse mag Goes ,Veere en Tholen, pet het poloot aan het krassen.
    Hierover heb ik het volgende te melden;
    Goes gaat economisch heel goed, denk aan de vele bedrijven die er zijn bijgekomen.
    Veere, is altijd een van de rijkste toeristiche plaatsjes, en de huizen zijn daar erg duur.
    Tholen, is een van de meest zwaargelovige gemeente, waar zelfs inentingen nog lang een probleem is geweest. Ik zie dus 3 CDA/VVD gemeente die eerlijker mogen stemmen, word hiermee Amsterdam niet gelijkgetrokken?

    Reactie door Angela — zaterdag 4 november 2006 @ 16.00 uur

  20. @18

    Even rekenen. Wegen 3 Zeeuwse plaatsjes op tegen de ruim 750.000 inwoners van Amsterdam?
    Anderzijds, zoals Jan gisteren bij P%W zei, laten we uitgaan van 15 á 20 zetels. Alles meer dan 20 is meegenomen. Hoewel, een kwart van de stemmen zoals de Metro schreef (= 37 á 38 zetels! en daarmee minimaal 2e)
    Ach, we zullen zien. Een verdubbeling van de SP zit er in elk geval dik in!

    Reactie door Peter van der Klein — zaterdag 4 november 2006 @ 16.09 uur

  21. Excuses, @18 moet @19 zijn.

    Reactie door Peter van der Klein — zaterdag 4 november 2006 @ 16.10 uur

  22. reactie 1. ik blijf er een beetje moeite mee hebben,dat er zoveel graaiers aan de top zijn en dat Balkie en Rutte daar niets aan doen..en dat VVD en CDA als het zou kunnen de ontslagregeling zouden versoepelen.
    Dus alle reden om SP te stemmen,dacht ik..en meerderen denken dat..het worden er steeds meer..ik als zwever klik vaak de AGENDA aan voor de afspraakjes die onze helden van de SP hebben…ben dus meer SP als ik denk.
    Ook eens doen ..de agenda aanklikken en meegenieten op radio of TV !!!! Stem SP

    Reactie door eric — zaterdag 4 november 2006 @ 16.22 uur

  23. @13 eric..

    wellicht…!!

    Ik kreeg 30-oktober-’06 een droom waarin duidelijk werd dat Jan Marijnissen met zijn legioen van “gouden”-leden de verkiezingen gaat winnen. Ook zij de droom dat na het binnenhalen van de “gouden” de “zilveren, bronzen en anderen” op het laaste moment nog zullen switchen naar Jan Marijnissen en dat Jan ze gaat binnenhalen voordat de andere parijen het doorhebben en dat deze worden weggevaagd als door een vloed!

    Is er een wonder in de maak?

    Reactie door Toine — zaterdag 4 november 2006 @ 16.51 uur

  24. @18 Rietveld

    En wat dacht je van de huren?
    Als ik jouw lijst zo lees dan zijn we echt in het land der dwazen beland.
    Nou, dan moet je toch wel volkomen GESTOORD zijn om dit kabinet in het zadel te houden.
    Iemand die dit doet is mede schuldig aan drogpolitiek. Een stem op het (C)DA is een stem op GEKKENWERK.
    Een stem op de PvdA is ONTOEREKENINGSVATBAAR.
    Een stem op de Sp is REDDING.

    Reactie door Gloria — zaterdag 4 november 2006 @ 16.52 uur

  25. @1 arbeider (?)
    Ik heb er geen moeite mee de toer en de tendentieuze richting ervan te herkennen waarbij U zich thuisvoelt.
    Dankzij een over het algemeen geringe alertheid is deze toer (bijna) gemeengoed geworden. Met de stroom meeroeien gaat idd
    makkelijker als er tegenin

    Reactie door Alex — zaterdag 4 november 2006 @ 17.12 uur

  26. Dear Jan I want to ask you.
    Can you get back our things like; Electricity, our transport, our post our telephone, our trains, and all that was public (openbaar) before?

    How can the people believe that a private company can be better than a public company?
    If there is an owner, of course he wants to be richer, on our expenses.
    So the quality logically will goes down and the price will go up.

    Now …. I think the Liberal’s are the most lazy people, because if the government is owner of one or ten company’s, it means they are responsible of, a good service, a good functioning, and that they also have to make profit, right?
    Well a lots of responsibility or not?
    But if they sell this companies to a private , they only have to have the profit in the tax.
    Aren’t they Lazy!
    And we are at the mercy of hungry Lions.
    Because it happened that there is no lower prices because concurrency, as they though because in many cases they make cartels and we end up paying more.
    Jan, Please save us from hungry lions, and buy buck what was ours before.
    And don’t let happen that we get an European constitution under Liberals terms.

    Reactie door Daniela Delgarbo — zaterdag 4 november 2006 @ 17.14 uur

  27. beste jan,
    ik blijf er een beetje moeite mee hebben, dat een van de rijkste landen in de wereld de socialistische/communistische toer op moet…?
    hebben we het werkelijk zo slecht ?
    is ons sociaal systeem zo mensonterend ?
    en dan bedoel ik in vergelijking met de 3e wereld.
    dit is toch geen voos politiek spelletje van je ?
    wil je mijn post niet weghalen ?

    Reactie door arbeider — zaterdag 4 november 2006 @

    Ja arbeider…We hebben het werkelijk zo slecht. Tenminste velen van ons. Ik leef nou 28 jaar onder het bestaansminimum, ben alleenstaande met bijstand en moet leven van 17 euro per week. Je hoeft geen grote fantasie te hebben om te weten dat ik het dus slecht heb.

    Reactie door Marieke — zaterdag 4 november 2006 @ 17.16 uur

  28. @1 arbeider,
    Jij hebt het misschien wel goed, voldoende inkomen om je zaakjes te kunnen betalen.
    De S.P. gaat niet die socialistische/communistische toer op wat je denkt. De S.P. is sociaal-democratisch.
    Adviesje: lees eens hun regeerplannen heel goed door. Dan begrijp je vanzelf dat een politieke partij zoals de S.P., heel hard nodig is.

    Reactie door Elsa de Leeuwin — zaterdag 4 november 2006 @ 17.23 uur

  29. Jan.M cq. de SP heeft geen voze spelletjes nodig, dat te veronderstellen linkt met de stelling “zoals de waard is……..”. Dat één van de rijkste landen op de socialistische toer moet, daar moet je geen béétje moeite mee hebben daar moet je pislink om worden. Miljonairs (nog) rijker, honderdduizenden mensen op of over de rand van armoede, dáár hoor je heel kwaad over te worden. Ook, of juist, als je het zelf goed/ beter hebt. Je kunt ook stellen, geen miljonairs zolang er ook maar één mens verrekt van de honger. Of, miljonairs niet nog rijker als het “werkvolk” afgeknepen wordt en de eindjes niet meer kunnen vinden laat staan aan elkaar kunnen knopen. Geen exhorbitante bonussen als de mens op de werkvloer de broekriem, alweer, verder moet aanhalen. Dat hoor je niet goed te praten, daartegen moeten de hakken in de klei. De SP is goed bezig, zeker als ook Amsterdammers dat vinden.

    Reactie door William — zaterdag 4 november 2006 @ 17.29 uur

  30. @20 Peter van der Klein, ik had normaal ook gelachen met die Zeeuwse dorpverhoudingen ,tegenover De stad Amsterdam!!! Zeerzeker omdat ik zelf een Hollander ben, maar dat neemt niet weg dat andere provincies, niet ook een paar hele strenge christelijke gemeentes, of liberale zeer rijke plaatsjes laat stemmen met potlood!! Natuurlijk zien we het wel, dat is zeker, maar de voorkeur om met de ouderwetse potlood te mogen stemmen, had ik in onze gemeente toch ook het liefste gezien!!!Ik denk dat Jan zich dan ook wat beter voelt, wanneer er meer eerlijkheid is hiermee, en zelfs hardop dan 30 zetels mag dromen………

    Reactie door Angela — zaterdag 4 november 2006 @ 17.37 uur

  31. Hallo arbeider,
    Omdat het in de derde wereld slecht gaat,
    moeten hier dan de huren, zorgkosten en energie rekeningen omhoog?

    Reactie door Ben tarici — zaterdag 4 november 2006 @ 17.39 uur

  32. @1 pseudo-arbeider

    Weet jij wat Solidariteit is? Wat dit betékent, wat dit inhoudt?
    Waar begínt Solidariteit voor jou? Daar waar je eigen liquiditeit stópt?
    Begin je dán pas te begrijpen wat Solidariteit inhoudt?
    Spring je dán pas op de barricade? Pas wanneer jezélf afhankelijk wordt van de Solidariteit van anderen?
    Wáre Solidariteit is geen rekensommetje, is geen kwestie van ‘wat heb ik er voor over.’ Solidariteit is geen beredenering, Solidariteit ontstaat vanuit het gevoel, vanuit vereenzelviging. Hiervoor is echter wel bewustzijn noodzakelijk.
    Helaas ontstaat dit gevoelen en dit bewustzijn bij velen pas op het moment dat ze van de Solidariteit van anderen afhankelijk worden en houdt weer op wanneer het ze weer beter gaat.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 4 november 2006 @ 17.41 uur

  33. @9 domatjev

    Is jou iets ontgaan?
    Kijk om je heen en we zitten hier in een eng rechts communistisch systeem en een brave staatsorde. Gezien jouw achternaam vind je dit al gauw een vorm van vrijheid?
    Nou, de SP wil MEER! We willen af van de menshouderijen, dit dictatoriale kabinet en de onbuigzame arrogante politiek van een minderheid die het volk in de tang houdt.

    Welvarende westerse democratie?
    Ja, maar niet alleen voor de elite! Tenslotte bouwt een heel volk ons land op. En die gaan we nou eens belonen.
    Dus pak met beide handen de democratie aan en stem SP. Waarom?
    Domatjev, om je te bevrijden uit de handen van de terreur van de despoten, die onze vrijheid beknotten en hun imperium opbouwen over de ruggen van de zuchtende meerderheid.
    Help mee om op 22/11 onze BEVRIJDINGSDAG te bewerkstelligen. Het kan nog…

    Reactie door Gloria — zaterdag 4 november 2006 @ 17.46 uur

  34. http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006reactiesdebat.html/4/041106_reactiesdebat.

    Pechtold, D66
    “Ik vond Bos veel beter, veel inhoudelijker. Balkenende was veel te zelfgenoegzaam. Bos maakte echt een ruk naar links, om de SP-stemmers te krijgen.
    Want de SP wordt veel te groot.

    Stemt de groei van de SP tot inzicht en denken?
    Beetje laat toch?!!! Burgers laten zich niet zo makkelijkmeer belazeren,de SP gaat nog veel Groter worden!

    CDA stemmers behoren overwegend tot de oudere generatie.
    Het zal oude partij trouw zijn.
    Het is triest, het CDA heeft het helemaal goed met ze voor!

    Reactie door maria — zaterdag 4 november 2006 @ 17.54 uur

  35. @23 inderdaad Toine…ik ruik een vette overwinning,en mijn intuitie laat me niet vaak in de steek…let op Jan en de SP..het zou net zo fijn kunnen worden als met Europese Grondwet…da was fijn,he?

    Reactie door eric — zaterdag 4 november 2006 @ 18.03 uur

  36. @26 Daniela Delgarbo

    You’re right Daniela! :)
    Hardly true that the liberals are the most lazy and lousy people in the world! They have one dream: MONEY!
    How to make this true? Deception of the public!
    The end is near… come on! Let’s GO to a better world, a beautiful country.
    It’s possible with the SP!! LET’S DO IT!

    Reactie door Gloria — zaterdag 4 november 2006 @ 18.14 uur

  37. Laat je niet ontmoedigen Jan, maar wat ik me afvraag waarom die titanen strijd tussen balke-ellende, en Wouter de Kabouter uit het bos, vroeger in de tijd van van Agt en den Uil, mochten er veel meer lijsttrekkers aansluiten, word er zo niet een verkeerd beeld geschept bij sommige kiezers die niet beter weten dat er maar gestemt kan worden op 2 partijen? Jan laat je gezicht zien, en zoals je al zovaak bewezen hebt in debatten kwam jij er altijd als beste uit, grijp je kans, of dien een klacht in, dit is toch niet democatisch. Mijn stem en van mijn vriendin is voor jou Jan en Agnes, Laten we hopen dat er iets moois uitrolt 22 november.
    En waar het verhaal van die zogenaamde arbeider op slaat begrijp ik niet.

    Jan en Agnes veel succes

    Reactie door Eric — zaterdag 4 november 2006 @ 18.56 uur

  38. En er zijn meer stemmers dan je denkt, die eerst PVDA stemde in mijn omgeving waarvan ik weet die nu eindelijk SP gaan stemmen, en mensen die niet gaan stemmen geven mij hun kiezerspas met machtiging ik zal er zelf voor zorgdragen dat deze ( anders verloren stemmen ) naar de SP gaan.

    En idd andere Eric, ook ik ruik bloed, als ik me zo even mag uitdrukken, er hangt iets moois in de lucht 22 november.

    Laat het nu eens een keer zo zijn.

    Eric

    Reactie door Eric — zaterdag 4 november 2006 @ 19.02 uur

  39. Die 17% , dat is waarschijnlijk het percentage mensen met een uitkering in Amsterdam.

    Reactie door BF — zaterdag 4 november 2006 @ 19.08 uur

  40. @26 Daniela Delgarbo, I think that, Jan realy makes a difference for this country, and mayby is a social-leader for many more places over the world…..

    For now, it’s hope for the best. So we can let hearing oure vooise on 22 off november.
    May God help u now, with your trubbel till that time, u can realy adress to Jan……

    Reactie door Angela — zaterdag 4 november 2006 @ 19.09 uur

  41. @B39. BF, je effe verdiepen in de cijfers voor je zoiets zegt. De SP heeft ook zeer veel hoogopgeleide en goedverdienende stemmers, meer zelfs dan het landelijke gemiddelde. Die hebben er net zo goed tabak van in een maatschappij te moeten leven waar de onderkant op voedselbanken is aangewezen en waar 250.000 werkenende mensen !! beneden de armoedegrens leven.. Alle mooie praatjes ten spijt, maar de koopkracht is sinds Balkenende gedaald, vooral voor de minima en de werkloosheid is gestegen. SP stemmen dus – een links kabinet is nog steeds mogelijk maar dat lukt alleen als de SP groot wordt!

    Reactie door elma verhey — zaterdag 4 november 2006 @ 20.18 uur

  42. Ik zag een stukje vraag gesprek met Rutte, Bos en Marokkaanse jongeren.
    Op de vraag of Bos niet bang was voor komende rellen zoals deze in de Parijse “banlieues’plaats vonden, antwoordde Bos dat hij niet zo huiverig was. Dat zou bij ons pas over zo’n 10 /15 jaar gebeuren als de problemen nu niet werden aangepakt.
    Kom, kom Bos, het is 5 voor 12! De zwarte achterstandwijken in Amsterdam zijn bv. ronduit onveilig, ghetto’s aan het worden. Met ook dank aan B1,B2,B3 heeft de PvdA gemeente een gebrek aan doortastendheid laten zien er eerder iets aan te doen.

    Bos ziet de problematiek m.i. veel te “”roos”" kleurig in. Zelf verkiest hij geen partijkleur te kennen te geven. Zo blijf je zwabberen tussen niks en niks.
    Het schiet voor het hele land van geen meter op om straks strategisch PvdA te stemmen.
    Stem SP, daar doe je echt iets mee!

    Reactie door maria — zaterdag 4 november 2006 @ 20.29 uur

  43. # Arbeider

    Jij snapt het werkelijk niet!
    Door het kapitalistische systeem in Nederland en de rest van de Westerse landen heerst hier nu grote armoede.
    Niet voor niets stortte dit kapitalistische model in, in bijvoorbeeld Rusland en de Oostblokstaten een jaar of 17 terug.
    Het is meer dan duidelijk geworden dat alleen een echt socialistisch bestel toekomst heeft.
    Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, mensenrechten noem het maar op zijn door het kapitalistische systeem vermoord.
    Die komen alleen maar terug onder een werkelijk strak socialistisch regime.

    Jij bent natuurlijk zo een rechtse bal die wil werken voor zijn gezin en geen uitkering wil hebben.
    En jij vindt onze armoede maar een beetje relatief?
    Mijn auto is al meer dan twee jaar oud en ik kan geen nieuwe kopen met de opties die ik wil hebben!
    Kijk arbeider, DAT is echte armoede!

    En die beelden uit Afrika, die geloof je toch zelf ook niet?

    Reactie door Eerst nadenken — zaterdag 4 november 2006 @ 20.32 uur

  44. Off topic

    Als men dan het bericht verneemt dat de marktwerking zich invloed wil uitoefenen op keizersnede bevallingen, dan moet je toch wel je buik vol van B1,2,3 hebben!
    Stem SP, alhoewel de nieuwe zorgwet niet meer teruggedraaid kan worden, kan er tenminste zoveel mogelijk in gesnoeid worden.
    Snoei mee, Stem SP!

    Reactie door maria — zaterdag 4 november 2006 @ 20.42 uur

  45. Links of rechts
    Socialistisch of liberaal
    Allemaal gelul! (excusez le mot)

    De politiek, en schijnbaar dus ook de SP, heeft niet door dat de kiezer helemaal niet meer zo denkt.
    Voor de kiezer is het verschil tussen Wilders en Marijnissen maar flinterdun.
    We willen vooral zekerheid dus handhaaft zich JP vrij eenvoudig.
    Natuurlijk willen we blijven brullen. Daar zijn we Nederlander voor.
    Wie of welke partij er in de regering komt, de meeste mensen lusten ze nu al rauw.
    En goed gaan ze het nooit doen.
    De daklozen willen gewoon een dak ook als maar virtueel
    De uitkeringstrekkers willen natuurlijk hun uitkering omhoog.
    De werkenden meer netto bijgestort op hun rekening.
    De ondernemers natuurlijk minder lasten en hogere winsten
    De rijken willen nog rijker worden

    Allen zullen worden teleurgesteld want dit alles samen is onmogelijk.

    Reactie door Eerst nadenken — zaterdag 4 november 2006 @ 20.55 uur

  46. Toch vind ik het niet vreemd dat de SP uit de coalitie van PvdA en GL is geweerd.

    Ik hoop dat het landelijk een stuk beter gaat dan met de SP in Amsterdam :)

    Reactie door Jory — zaterdag 4 november 2006 @ 22.06 uur

  47. @1

    Ik vindt dat een hele goede vraag!

    Is het nou echt zo mensonterend als bijvoorbeeld in Afrika?

    In zekere zin wel namelijk.
    Laat me dit uitleggen.

    Ja, er gaan kinderen dood van de honger in Afrika. En vergeleken daarmee zou je kunnen stellen dat wij het hier nog steeds best goed hebben.

    Maar, we leven in Nederland, en zelfs hier moeten mensen naar een voedselbank. Ok in Afrika heb je zelfs die niet.

    Blijft overeind dat in het westen met al die rijkdom om je heen er een “geringere” armoede nodig is om zeker zo mensonterend te zijn.

    Je wordt er namelijk ook op afgerekend, denk aan kinderen die leenboeken hebben en kleding dragen van de Wibra. Het is dan wellicht nog altijd beter als in Afrika, je leeft echter in een land waarbij je dan niet meeteld. Dit is minstens zo mensonterend, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

    Om in het rijke westen een voor volwaardig meedingend burger te worden beschouwd heb je niet alleen een baan nodig, het inkomen van het gezin moet dan op minimaal 1800 euro netto liggen wil je niet in de problemen komen met vaste lasten, te vervangen noodzakelijk huishoudelijk apparatuur en aangesloten blijven op energie leveringen alsmede je ziektekosten te kunnen betalen. Als je dan zuinig leeft kun je wellicht een paar dagen er tussen uit of een paar keer een bioscoopje pakken.

    Alles wat daaronder zit raakt momenteel steeds verder in de schulden.

    Dit resulteerd in uit huis zettingen, afsluitingen van energie, verkoop van woningen en gaat zo maar door.

    Zwerven en honger hebben (mensen hebben daadwerkelijk weer honger, mijn vrouw en ik eten smorgens en smiddags niet opdat de kinderen wel te eten hebben smorgens en smiddags)enfin, zwerven (huisuitzetting) en honger hebben in een land als nederland is misschien nog wel mensonterender als zwerven en honger hebben in een land als Afrika.

    Bedenk dat het soms ook om mensen gaat zoals ik die van hun 17de tot en met hun 32ste naast hun werk als vakkenvuller doorstuderen en de latere studies daar ook van betalen, vervolgens wat weten te bereiken en halverwege de 40 in een reorganisatie op straat komen te staan terwijl je een onbepaalde tijd contract had.

    Doordat je geld geleend heb voor een huis omdat het je goed ging ben je daarna dus alles snel weer kwijt.

    Je wordt niet zomaar aangenomen omdat je te duur bent.

    Voordat je het weet zit je in de bijstand, kun je je huis verkopen en blijf je al snel met een enorme schuld zitten omdat kredieten en alles bevroren wordt.

    Deze mensen dreigt op een bepaald moment huisuitzetting en afsluiting.

    Ik zeg dus niet, in Afrika hebben zij het beter, zeker niet, zolang daar nog steeds kinderen dood gaan van de honger schaam ik mij een westeling te zijn. Maar als we het hebben over mens onterende omstandigheden, onderschat dan niet de mensen die geknokt hebben om wat te bereiken en onder huidig kabinet alles afgebroken hebben zien worden, om vervolgens in een situatie terecht te komen waarbij warmte (gas), stromend water en een dak boven je hoofd niet meer gegarandeerd is.

    Je kunt in Nederland niet gewoon ergens een hut bouwen of neerzetten, je kunt ook geen bomen gaan omhakken om vuur te maken, en als je bij iemand in de tuin betrapt wordt omdat je water nodig hebt wordt ook niet op prijs gesteld.

    Ik ben heel blij dat je deze vraag gesteld hebt.

    Met respect en vriendelijke groet,

    Jeroen Westerman

    Reactie door Jeroen Westerman — zaterdag 4 november 2006 @ 22.21 uur

  48. @41 Helemaal mee eens! En dit niet alleen van het dalen van de koopkracht maar ook het verlies van beschaving.
    De kiezer kan opteren voor het behoud van koopkracht en beschaving.
    Het is m.i. noodzakelijk dat de SP in de regering te komt om aan bovenstaande als coalitie partij gevolg te kunnen geven.
    Strategisch stemmen is m.i. niet bevorderlijk omdat het jasje van de PvdA draait zoals de wind eventjes blaast.

    Reactie door maria — zaterdag 4 november 2006 @ 22.51 uur

  49. off topic. Keizersnede, marktwerking en de kerk.
    Ook als de vrouw en kind bewezen gevaar liepen dat een geboorte zonder keizersnede levens gevaarlijk was, mocht er niet aan conceptie gedaan worden.
    Sterilisatie mocht ook niet.
    Terug naar af? Iedere toekomstige vader, moeder, oom, tante, oma, opa, en familie,
    denk na eer men met de martkwerking/ de neo liberelale kerk van de gezondheids zorg accoord gaat! Het was al zorgelijk en het wordt alleen maar erger.

    Reactie door maria — zaterdag 4 november 2006 @ 23.07 uur

  50. @ 39 BF

    Leuk dat je weer eens even langs komt, je kon ons zeker niet missen, nu dat we je naam weer zien blijkt dat we jou helemaal niet gemist hebben, waar was je al die tijd….. was je uitkeringsgerechtenden aan het tellen, tjee wat hebben ze jou een rot intregratieburo aan de hand gedaan, ach je moet maar zo zien het is werkervaring en per slot van rekening is het goed verdienen met werken voor je uitkering.
    Wanneer ga je nu die 3 weken naar de wintersport,.. ik bedoel dat moet voor jou toch op financieel gebied een makkie zijn met zo’n riante bijstandsuitkering waarvoor je moet werken.
    Ik ben echt jaloers op je, stond ik maar in jou schoenen dan kon ik ook op vakantie…maar helaas ik heb pech want ik krijg visite omstreeks die tijd.

    Reactie door Pool — zaterdag 4 november 2006 @ 23.08 uur

  51. 18;ik zie het al en nu nog mijn loon .hier word ik nu moe van.al die zeifers .

    Reactie door R.Drenth — zaterdag 4 november 2006 @ 23.28 uur

  52. @39 BF

    Ik snap wel waarom jij zo reageerd.

    Ik snap jou ook.

    Je regering heeft jou geleerd dat normen en waarden daarin gevat zijn. De woorden respect, normen, waarden, zijn hergedfinieerd door die gene jou vertegenwoordigen.

    Je leeft inmiddels in een land waar het recht van de sterkste lijkt heersen.
    Uiteraard wil je niet ten prooi vallen.

    En het enige wat je hoeft te doen om dat te veranderen, is trouw blijven aan wie je WERKELIJK bent.

    Maak een geheime afspraak met je zelf waar niemand je kan horen, en luister naar dat aller diepste stemmetje die je normaal negeerd om niet ten prooi te vallen aan de “sterkste”.

    Blijf daar trouw aan!

    In feite ben je als een kind die een leifdeloos leven kent.
    Maar het kan anders, echt waar, je hebt namelijk een keuze…

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 5 november 2006 @ 1.13 uur

  53. @ Jeroen Westerman

    Wat een geweldig treffende maar verhelderende zinsnede:
    ‘nederland is misschien nog wel mensonterender als zwerven en honger hebben in een land als Afrika.’

    Ik ben het volledig met je eens. Zóveel rijkdom als er is in Nederland, zóveel overvloed. En dan tóch mensen laten barsten.
    Er is hier gewoon te veel aan alles…te veel geld…te veel materialisme…te veel armoede…te veel tegenstellingen.
    In Afrika is slechts overheersend te veel armoede…

    Dank je wel!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 5 november 2006 @ 1.38 uur

  54. @45 Eerst nadenken.

    Jij stelt:
    ——————————————
    Links of rechts
    Socialistisch of liberaal
    Allemaal gelul! (excusez le mot)

    De politiek, en schijnbaar dus ook de SP, heeft niet door dat de kiezer helemaal niet meer zo denkt.
    Voor de kiezer is het verschil tussen Wilders en Marijnissen maar flinterdun.
    We willen vooral zekerheid dus handhaaft zich JP vrij eenvoudig.
    Natuurlijk willen we blijven brullen. Daar zijn we Nederlander voor.
    Wie of welke partij er in de regering komt, de meeste mensen lusten ze nu al rauw.
    En goed gaan ze het nooit doen.
    De daklozen willen gewoon een dak ook als maar virtueel
    De uitkeringstrekkers willen natuurlijk hun uitkering omhoog.
    De werkenden meer netto bijgestort op hun rekening.
    De ondernemers natuurlijk minder lasten en hogere winsten
    De rijken willen nog rijker worden

    Allen zullen worden teleurgesteld want dit alles samen is onmogelijk.
    ——————————————

    Natuurlijk blijven we brullen, ook als SP als grootste uit de bus zou komen. Daar zijn we INDERDAAD Nederlanders voor.

    Nederlanders zijn echter wel nog steeds mensen, ja ze willen zekerheid.

    Mensen zijn bewuste wezens, bewust van wie ze zijn, kunnen zelfs beredeneren waarom zij zouden zijn, een mens op deze aarde.

    Daarom zal een mens in staat zijn zichzelf de vraag te stellen, wat houd zekerheid voor mij in?

    Een mens is ook in staat iets vast te stellen. We kunnen discussieren of de realiteit door de geest of de omgeving gecreeerd word, dat wel.
    Maar mensen kunnen absoluut vaststellen dat ze met CDA en PvdA geen zekerheid hebben.

    Al die lonen kunnen absoluut omhoog, en het aanbod van producten goedkoper.
    De rijken kunnen rijker worden hoewel dit dan meer geestelijk zal zijn. Maakt ze niet minder rijk, en ook niet nog rijker materialistisch gezien.

    Als je eenmaal rijk bent, wat is er dan mooier als je geestelijk verrijken?

    Hieruit vloeit een ontwikkeling, niet alleen als individu, maar als mensheid.

    Alleen een sprong in het diepe neemt je voorbij de aangenomen mogelijkheden.

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 5 november 2006 @ 1.41 uur

  55. 1. In vergelijking met de derde wereld kunnen we bij jou blijkbaar nog wel een fikse belastingverhoging doorvoeren, alle topinkomens flink afromen en de winstbelasting verhogen. De SP gaat blijkbaar niet ver genoeg volgens jou.
    Willen we het niveau terugbrengen aan de bovenkant tot het niveau dat jij aanvaardbaar en lux vindt kunnen de hoogste inkomens nog heel veel meer missen.
    In jouw visie zou je dus zeker SP moeten stemmen en een extremer beleid in deze eisen.

    Reactie door Henny — zondag 5 november 2006 @ 11.27 uur

  56. @19 ter aanvulling van mijn eigen informatie. Ik denk dat er in Goes toch teveel Sp-stemmers wonen, ze krijgen alsnog een stemmachiene!!

    Ook gaf het zeeuws nieuws nog een verslag van de vrijwilligers die ,de groene draad spannen, maar dat was toch een idee van de Sp? GEEN WOORD SP GEHOORD TROUWENS!!!!

    Reactie door Angela — zondag 5 november 2006 @ 12.38 uur

  57. Kan de Sp hier in het zeeuwse niet wat meer stunten?

    Zoiets als we laten de zeeuwen niet verzuipen, met balkende 4, en daarom zijn wij nu hier?
    Tenslotte komt die Bakellende hier vandaan!!

    Reactie door Angela — zondag 5 november 2006 @ 12.46 uur

  58. @57 Angela

    De SP zou dat volgens mij best kunnen, echter niet zonder jou……waarom begin jij niet vast met stunten

    (of wellicht doe je dat al)

    Het is immers met en voor elkaar maar zeker ook voor jezelf.

    Niets is zo deprimerend voor jezelf als een gevecht verliezen omdat je deze niet bent aangegaan.

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 5 november 2006 @ 15.11 uur

  59. 57. Zijn vader had volgens het NRC een zaadhandel en woonde in het beter gesitueerde hervormde deel van de gemeente waarin het gemakkelijker doorstoten was tot de elite van Nederland.

    Die zaadhandel doet me overigens wel denken aan de VOC.

    Reactie door Henny — zondag 5 november 2006 @ 18.42 uur

  60. # 54
    Reactie op Jeroen Westerman

    Laten we eerst even niet het onderwerp uit het oog verliezen van deze topic.
    “Amsterdammers en de SP”.

    Voor mij is er dan direct ruimte om Amsterdam (mede) te zien als een van de grotere steden in Nederland.

    Links of rechts
    De ergernis om de landelijke en zelfs wereldproblemen te verdelen in links of rechts zie ik als achterhaald.
    Het voert te ver om voorbeelden hier te geven en niet, in didactische zin, een uitbarsting van tekst te veroorzaken, maar op deze manier een scheidslijn te vormen tussen zowel de Nederlandse als de wereldbevolking schiet alles voorbij.
    Een stervend kind in Afrika begrijpt niet wat politiek links of rechts is.
    Slechts alleen een beetje water en voedsel had dit kind kunnen redden.
    Zelfs begrip voor de arme Nederlander heeft dit kind door het sterven niet kunnen opbouwen.

    Socialistisch of liberaal
    Het socialisme in de praktijk heeft denk ik geen uitstekend “track-record”.
    Rusland, Oostblokstaten, Cuba, Noord-Vietnam en laten we vooral China niet vergeten van een jaartje of tien terug. Genocide? Het ging onder het juk van het socialisme veel verder.
    Zelfs Hitler Duitsland beriep zich op het sociaal zijn als was het maar alleen voor eigen volk.
    Maar ook liberaal moet oppassen niet verhypothekeerd te worden.
    Vrijheid is soms geen automatische blijheid.
    Ook dit systeem heeft duidelijk zijn grenzen. In de laatste 50 jaar zijn meer dan de helft van onze longen verkankerd. Ik bedoel hiermee o.a. de ongebreidelde houtkap waardoor niet eens meer de helft van onze regenwouden resteren.
    Onze zeeën en oceanen worden ecologisch maar vooral ook systematisch vernietigd alleen maar voor kort financieel gewin.
    Onze fauna straks alleen maar te zien in dierentuinen tegen gepeperde ingangsprijzen.
    Met andere woorden:
    Liberaal en dus vrij zijn is geen vrijbrief voor de genocide op het gehele leven.

    Terug naar het onderwerp;
    De SP (maar wellicht ook alle andere partijen) heeft niet door dat, en dit versterkt in de steden, de kiezer heel anders denkt over hun leefsituatie.
    Voor, althans de autochtone burger (voor wat dit woord waard is), is het verschil tussen Wilders en Marijnissen flinterdun.
    Ik bedoel hier mee dat men enerzijds ziet wat er fout gaat in de buurt en de hoop op een oplossing. De ervaringen in deze buurten, in samenhang met hun omgeving, zijn sterk bepalend voor hun stemgedrag.
    Juist hier verlaat men al snel het links/rechts denken of socialistisch of liberaal denken.

    In deze ambivalente gedachtegang zoekt men al snel naar zekerheden.
    Zij hebben allemaal Jan Peter Balkenende overleefd en dat is wat zij willen;
    Overleven.

    Dat we als Nederlanders mondig zijn opgevoed is een verworvenheid.
    Dat laten we ons (hoop ik toch) gelukkig nooit afnemen.
    Welke coalitie er na november ook komt, de kritiek op deze nieuwe regering zal niet minder zijn dan in het verleden.

    Is er dan geen hoop op verbetering, ook als dit alleen voor Nederland zou zijn?
    Dat denk ik wel!

    Als we eerst maar eens leren dat links en rechts geen richting vooruit is.
    En dat socialisme moet leren van liberalisme, net zoals liberalisme moet leren van socialisme.

    Reactie door Eerst nadenken — zondag 5 november 2006 @ 19.52 uur

  61. @58 Jeroen Westerman, ik begin morgen met plakken, en wie weet volgt er veel meer!!

    @59 Henny, dat van die zaadhandel fijn om te weten, misschien kunnen we wat met het zwarte zaad, die hij nederland verkocht heeft. Wat betreft die VOC-iedeén van hem, misschien kunnen we hem maanzaad verkopen, dat de ei daar zijn heil zoekt!!!!!!!!ha ha

    Reactie door Angela — zondag 5 november 2006 @ 21.25 uur

  62. @60 Mee mee eens dat we kunnen leren van elkaar, geen punt.
    We kunnen dan ook beter investeren in het onderwijs dan de idiote bezuinigen daarop.De huidige verdere marktwerking in het onderwijs, de inherente klasse scheiding daarvan laat dit het recht achterwege om van elkaar te kunnen leren.

    Reactie door maria — zondag 5 november 2006 @ 21.50 uur

  63. @60 Eerst nadenken.

    Ik vindt dat je bijzondere punten naar voren brengt en kan heel ver met je meegaan.

    Ik vindt het socialisme die door SP gevoerd wordt niet in vergelijking staan met Hitler, ECHTER……waar jij de kant op gaat dat communisme immer gefaald heeft wil ik een interessante kanttekening maken.

    Communisme zou als een ideaal gezien kunnen worden als deze feitelijk zou werken.
    Waarom heeft dit vaak gefaald? Ik denk dat je dan komt op het punt waarbij je moet vaststellen dat er binnen communisme toch een groep mensen opstaat die het toch beter willen hebben als een andere groep. (even los gezien van de motivatie om dat te willen)
    Op dat moment is het geen communisme meer en dat is waar vele naar refereren als zij de mening behouden dat communisme niet werkt.
    Als ik momenteel in Nederland rond kijk zie ik een vorm van zo een gefaald communisme, iedereen gelijk……arm….en de leiders gevuld.

    Het is mede daarom, maar ook omdat ik je visie deel dat er nou eens niet in kaders gedacht zou moeten worden (links of rechts) wil je voorruitgang boeken.

    Dat SP flinterdun grenst aan Wilders ben ik deels wel met je eens. Ik vindt dat Wilders zich soms ongelukkig uitdrukt waardoor zijn standpunt niet helder over komt, ook vindt ik dat hij soms iets doorschiet. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je nader specificeerde door te zeggen dat dit voornamelijk de autochtone burger betreft. (overigens betekend dit woord voor mij nog immer hetzelfde namelijk, een Burger met Nederlandse nationaliteit, onafhankelijk van huidskleur of kleur van de ogen)

    Dat daardoor juist een mooie synergie zou kunnen ontstaan ben ik volkomen met je eens.

    Laten we wel wezen, de deur van Nederland in ieder geval de komende 5 jaar dicht (standpunt Wilders) om eerst in Nederland te leren samenleven lijkt me niet onverstandig. Met de huidige stand van de integratie help je nieuwkomers nou niet bepaald op weg.
    Het is natuurlijk wel zo dat binnen dit standpunt generaal pardon juist wel weer past. Dat is dan de laatste groep voor nu, waarmee wij vervolgens leren samenleven.
    Als de integratie dan eenmaal goed werkt, kan de deur natuurlijk gewoon weer open, er bestaat dan een goed netwerk die ervoor zorg draagt dat deze mensen ook echt wat kunnen bijdragen.
    Je schiet denk ik door op het moment dat je gaat verbieden moskeeën te bouwen. En dat zou SP weer zo mooi duidelijk kunnen maken.

    In die zin ben ik het zeker met je eens dat als je in een gesprek zit en beide de vaardigheden hebt als, respect, inlevingsvermogen en eerst nog eens door te vragen als je iets niet begrijpt, je een gesprek hebt waarbij je beide leerling en meester bent.
    Alleen op die wijze kun je overstijgen dat geen wat je als enkeling zou kunnen bereiken.
    Er bestaan dan ook in feite geen verliezers na zo een gesprek.

    Ik denk overigens dat SP en Wilders beide goed door hebben wat er leeft in Nederland, maar ieder inderdaad op het vlak wat past bij hun visie die ook middels de partij wordt duidelijk gemaakt. Feitelijk geeft het volk nog eens een andere tweedeling aan die zich uit in het bestaan van een Wilders en de SP. Je hoeft het met geen van deze 2 eens te zijn, dat is weer wat anders. Ik vindt het te ver gaan dit te vergelijken met situaties van 60 jaar geleden. Ik ga er vooralsnog vanuit dat mede door de door jou aangehaalde verworven mondigheid al deze isme’s ook gegroeid zijn en niet stil gestaan hebben.

    Het is misschien wel daarom waarom ik vooral SP waardeer, Jan, hij is mans genoeg om te erkennen dat zijn gedachte wellicht fout is en dit ook in te passen in de acties die daarop dan weer volgen. We zijn immers mensen en de waarheid zeker in het belang van grote groepen mensen laat zich soms moeilijk raken. Wij als volk hebben daar ook deel aan, als wij makkelijker het grotere belang zouden zien dan wordt vertegenwoordigen van zo een groep een stuk eenvoudiger. Om mensen zover te krijgen dien je eerst een omgeving te hebben waarin een mens zich kan ontwikkelen in dergelijke vaardigheden.
    Ik ben van mening dat dit niet lukt onder de huidige grote 3, zij geven zelf namelijk aan dat het om de “sterkste” gaat, om de persoon. Terwijl een mens zich pas kan ontwikkelen als men vrij is om te ontwikkelen. Dit heeft met het voorbeeld te maken, maar ook zaken als de tijd hebben om je capaciteiten en je passies te ontdekken waarmee jij als persoon een bijdragen zou willen leveren aan de samenleving.

    Ja dit is nogal off topic, en tegelijkertijd uiteraard helemaal niet.
    Wat maakt het uit, onze visies komen even samen, in afwachting van jouw antwoord,

    Een vriendelijke groet

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 5 november 2006 @ 22.35 uur

  64. @ 61 Angela

    (:

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 5 november 2006 @ 22.36 uur

  65. @ 63 Jeroen Westerman,

    Mooie bijdrage!
    “Respect, inlevingsvermogen en eerst nog eens door vragen als je iets niet begrijpt, dat je een gesprek hebt waarbij je beide leerling en meester bent”.
    Kijk dat vind ik nou zo fijn.
    Met zijn allen rond het kampvuur zal ik maar zeggen. Zo’n houding sprak mij ook aan bij het hippiedom.
    “Alleen op die wijze kun je overstijgen datgeen wat je als enkeling zou kunnen bereiken. Er bestaan dan ook in feite geen verliezers na zo een gesprek”.

    Jan lijkt mij inderdaad ook mans genoeg om te erkennen dat zijn gedachte wellicht fout kan zijn en dit ook in te passen in de acties die daarop dan weer volgen. We zijn immers mensen en de waarheid zeker in het belang van grote groepen mensen laat zich soms moeilijk raken. Wij als volk hebben daar ook deel aan, als wij makkelijker het grotere belang zouden zien dan wordt vertegenwoordigen van zo een groep een stuk eenvoudiger. Om mensen zover te krijgen dien je eerst een omgeving te hebben waarin een mens zich kan ontwikkelen in dergelijke vaardigheden”.

    Jeroen ik ben het met je eens dat dit niet lukt onder de huidige grote 3, zij geven zelf namelijk aan dat het om de “sterkste” gaat, om de persoon. Terwijl een mens zich pas kan ontwikkelen als men vrij is om te ontwikkelen. Dit heeft met jouw voorbeeld te maken, maar ook zaken als de tijd hebben om je capaciteiten en je passies te ontdekken waarmee jij als persoon een bijdragen zou willen leveren aan de samenleving.
    Als ecoloog zou ik kunnen zeggen dat je soorten alleen goed kunt behouden wanneer hun biotoop, habitat, leefomgeving in orde is. Onder het huidige bewind wordt er voor het volk een geheel ander landschap gemaakt waarin alleen de ‘allersterksten’ (sterksten in de zin van anderen wegdrukken) het goed hebben of zoals biologen dat zeggen gedijen.
    Dat is zeker ook geen polderlandschap, ook al is de kloof ook onder Kok groter geworden.
    De gevolgen van handelen reflecteert uiteindelijk altijd in de omgeving. Kijk maar hoe enorm de vervuiling is en hoe slecht het met onze planeet gesteld is.
    Zo ook wordt de leefomgeving van mensen bepaalt door het handelen van mensen. Tweedeling, driedeling of meer is niet aan de orde wanneer het om levenskwaliteit gaat!
    Dus privé- en publieke graaihanden af van onze leefomgeving.

    Reactie door L´écologiste — maandag 6 november 2006 @ 8.59 uur

  66. @65 L´écologiste

    Dank je wel voor een hele waardevolle aanvulling.
    Het wereld beeld, zeker anno nu, is automatisch inherent aan het individuele gedachtengoed of de beperking daarin.

    Zou een korte omschrijving kunnen zijn.

    Reactie door Jeroen Westerman — maandag 6 november 2006 @ 11.57 uur

  67. Als Zeeuw en SP-lid, in reactie op bericht Van (CD)Angela v.v.D roep ik hierbij alle Amsterdammers op die van plan waren om CDA of VVD te stemmen:
    Niet doen:
    STEM SP!!

    En Angela:
    Veel heil en zeehen, maar schermen met plaatsen, streken, stadjes en steden: Beetje beperkt! Voor je het weet denk je in nog engere groepjes….

    Reactie door Ad van de K — maandag 6 november 2006 @ 15.11 uur

  68. SORRY Angela:

    Had even klei in mijno gen en reageerde te snel: Excuses. Had je stukje volledig fout ingeschat!!! Gewoon door slecht lezen: Nogmaals sorry!

    Reactie door Ad van de K — maandag 6 november 2006 @ 15.20 uur

  69. Goh, wat zijn we opeens lief voor elkaar en
    voor de VVD.

    Vergeten we even dat diezelfde VVD in dit land al 20 jaar aan het roer staat. Elke vriendelijkheid van hun kunt, waarbij de linkerkant van die partij van vooral de SP steun verwacht tegen de rechterzijde, zeg maar het kamp Verdonck, is in mijn ogen dan ook een poging hun straatje schoon te praten. Laat de VVD maar simpelweg een tijdlang in de oppositie verdwijen. Waarbij ze gedwongen zijn schoon schip te maken.

    Dit sluit echter niet uit dat in plaatsen waar de VVD min of meer “links” genoemd kan worden, zoals in Amsterdam, de SP en de VVD op een aantal punten goed kunnen samenwerken.

    Reactie door Peter van der Klein — maandag 6 november 2006 @ 15.24 uur

  70. #
    Jeroen en L´écologiste

    We zijn bij Jan inmiddels alweer een tiental topics verder.

    Ik dank jullie voor de directe en indirecte, maar vooral, inhoudelijke reacties.
    Een verademing op deze plaats.
    Zolang berichten van mij geplaatst worden zullen we elkaar nog wel eens meer ontmoeten op deze log

    Reactie door Eerst nadenken — maandag 6 november 2006 @ 19.34 uur

  71. Sinds kort woon ik in Amsterdam op een ander adres in de (vroeger beruchte) Czaar Peterstraat. Naast mij woont een ouderwetse scharensliep. Min of meer tot mijn verbazing hing bij hem gisteren een groot affiche van de SP achter het raam: verbazing, omdat middenstanders meestal hun politieke voorkeur niet van de daken schreeuwen.
    Omdat ik nog een goed maar bot vleesmes had, ging ik met dat mes naar hem toe en zei hem bij binnenkomst dat hij een mooie affiche had hangen, nog wel van de partij waar ik lid van was. Uiteraard raakten wij zodoende aan de praat; dat Marijnissen dezelfde mate van gezonde scherpte en humor in het parlement en de politiek brengt als eertijds Bakker van de CPN en Van Der Spek van de PSP etc. en waarom het zo is dat de beste humor altijd van links komt.
    Na een paar uren kwam ik het inmiddels geslepen mes weer ophalen. “Is het goed scherp?”, vroeg ik, “want Rita Verdonk is wel een harde…”.
    (Voor het geval een AIVD’er mee leest: een “PSP’er” zal nooit iemand fysiek letsel toebrengen).

    Reactie door Maarten Legêne — dinsdag 7 november 2006 @ 22.37 uur

  72. Ones again.
    Dear Jan I want to ask you.
    Can you get our things back like; Our electricity, our transport, our post our telephone, our trains, and all that was public (openbaar) before?

    How can the people believe that a private company can be better than a public company?
    If there is an owner, of course he wants to be richer, on our expenses.
    So the quality logically will goes down and the price will go up.

    Now …. I think the Liberal’s are the most lazy people, because if the government is owner of one or ten company’s, it means they are responsible of; a good service, a good functioning, and that they also make profit, right?
    Well a lots of responsibility or not?
    But if they sell this companies to a private , they only have to have the profit in the tax.
    Aren’t they Lazy!
    And we are at the mercy of hungry Lions.
    Because it happened that there is no lower prices because concurrency, as they though because in many cases they make cartels and we end up paying more.
    Jan, Please save us from hungry lions, and buy back what was before ours!! .
    And don’t let happen that we get an European constitution under Liberals terms.

    Reactie door Daniela Delgarbo — maandag 13 november 2006 @ 5.56 uur

  73. Jan Marijnissen haven’t realized that he can start a domino effect or a Tsunami against NEO- LIBERALISME that is sucking the all world, destroyed, all what our civilization did achieve in decades of fights for better conditions since the industrial revolution
    A liberal economic system that nobody wants, except the ones directly involve. And if you insist in it then …. we need an:
    “International Independent Economic Tribunal System”
    Otherwise they will keep with Big International piratery like in Indonesia and Argentina, and many other smaller fraud’s.
    If we go against LIBERALS and
    start to recover all our public properties, WOW!!!
    France would jump right away in a few month with the new elections.
    And “DE ERSTE DE BESTE” long live Amsterdam and Jan Marijnissen

    Reactie door Delgarbo — zaterdag 18 november 2006 @ 7.16 uur

  74. Als unie een relatie heeft met communie, of communiteit, dan is dit spiritueel correct.
    Als afscheiding en individualisme activiteiten van het Ego zijn, dan zijn deze activiteiten spiritueel en politiek incorrect.
    Hetzelfde geldt voor de privatisering van publieke bezittingen. Echter, veel zaken die gebouwd zijn in eeuwen van discussie en demonstratie of protest voor betere menselijke omstandigheden voor arbeiders ten opzichte van de grote kapitalisten, zijn, zonder dat iemand hierom gevraagd heeft, vernietigd door de trend van het nieuwe economische systeem: het neoliberalisme. Voor dit systeem is de cultuur van disposables niet voldoende; het maakt mensen disposable en ontwikkelt een oorlogsindustrie die gecontroleerd wordt door de grootste multinationals.
    De Grondwet die ooit gemaakt is door regeringen zijn bedoeld om de burgers te beschermen en voor hen te zorgen. Deze wetten staan de aanhangers van het neoliberalisme in de weg en worden daarom aangepast in het voordeel van het grote kapitaal en winst, zonder enig gezond verstand of ruimte voor wat mensen voelen of willen.
    Geen oorlog! Betekent geen geld voor degene die hier winst uit halen, mensen met groot kapitaal en met veel macht. Deze industrie produceert miljoenen doden, maar wie geeft erom? Zij produceert immers ook miljoenen in geld.

    I believe that the weapon industry must be declare illegal because only e few families are making millions of people suffer the greediness of them.
    Shameless people addicted to money.!!!
    How many people in total?
    Just a few powerful and dangerous people.!!!
    Also because the way we go, we are just like cancer for our planet.
    What sort of a world are we making for our children’s?

    Reactie door Daniela Delgarbo — dinsdag 24 juli 2007 @ 2.22 uur