SP eist duidelijkheid over Europa

Europa

De SP doet in haar nota ‘Een beter Europa begint nu‘ voorstellen met betrekking tot de toekomst van de Europese Unie en de plaats van Nederland daarin.

Uit een peiling van Maurice de Hond in opdracht van de SP blijkt dat op dit moment 64% van de Nederlanders ‘nee’ zegt tegen de Europese Grondwet wanneer ze opnieuw zouden mogen stemmen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 12 november 2006 :: 17.40 uur

84 Comments

84 reacties

  1. Hoera Jan,

    Die zit.

    VVD, CDA en PvdA zijn bereid om hun land aan de duivel te verkopen.
    De meerderheid van de Nederlanders niet.
    Goeie zet man.

    Reactie door L´écologiste — zondag 12 november 2006 @ 17.47 uur

  2. Een terechte constatering !!
    Er is tot nu toe nog niets gebeurd.
    Een samenwerkings verband is het beste, puur voor vredes en veiligheids vraagstukken.

    Reactie door Frank — zondag 12 november 2006 @ 17.59 uur

  3. De drie grote partijen ik heb al meer gezegd conservatief durven niet voor de waarheid uit te komen ze maken elkaar zwart vooral Verdonk doet dat tegen Wouter Bos want ze zijn o zo bang voor stemmenverlies er waren vorig jaar maar twee partijen zeer duidelijk betreffende Europa en het referendum dat waren de Socialistische Partij en de Christen Unie de rest was voor om ons land te verkwanselen aan de grote E.U landen Engeland ,Duitsland,Frankrijk en Italiè
    die zelf de begroting nog lang niet op orde hadden onze grote bedrijven worden toch ook grotendeels aan het buitenland verkanselt daarom zeg ik tegen de burgers stem verstandig op 22 november ,Stem SP
    Dirk Schuit

    Reactie door Dirk Schuit — zondag 12 november 2006 @ 18.00 uur

  4. Worden we weer voor het lapje gehouden?
    ‘Grondwet’ zou volgens recentelijk uitspraak
    van dhr B.Bot verkéérd gekózen zijn.
    Zo, als dat dan niet de bedoeling is en het
    zou slechts om ‘verdragen’ gaan, wélk exact
    verschil gaan we dáárvan dan mérken, want intussen werkt het Kabinet gewoon door aan de plannen, ondanks het gehouden referendum
    dat van advies zou dienen, maar volgens JPB
    niet de bedoeling had van doorslaggevende
    betekenis te moeten zijn in de besluitvor-
    ming! Waarvoor in der vrede was dat referen-
    dum dan nodig? Het CDA opereert nu al met ‘n
    bravour alsof het zeker is van de overwin-
    ning, wat wéten WIJ nog niét dat het CDA zo
    zeker maakt van de eigen zaak? Gek, ‘n lichte huivering overvalt me weer en als mijn haren recht overeind gaan staan dien ik
    alert te zijn op elke move die dit Kabinet
    denkt te kunnen maken, en van slapen komt dus niet veel: ‘wakend’ slapen wordt me ge-
    woon opgedragen! Zo zullen er talloze bur-
    gers zijn die niets meer aan het toeval over
    laten. Alle signalen zullen worden opgepakt
    en verwerkt en het SP-standpunt over Europa
    is bekend, de andere partijen dienen nu wel
    degelijk kenbaar te maken hoe men erover
    denkt.

    Reactie door Madelief — zondag 12 november 2006 @ 18.03 uur

  5. Yess, Top, de grondvesten der leugens volledig evaporeren is het enige wat je nog kunt doen.

    Dat is nou de kracht van de waarheid.

    De waarheid is als een bijl, die elke boom, hoe hoog dan ook, om zal doen laten vallen.

    Dat is iets wat een leugen nooit met een waarheid zou kunnen doen. Een leugen kan hooguit de waarheid uitstellen, meer niet.

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 12 november 2006 @ 18.04 uur

  6. NEE! tegen de Europese Grondwet.

    En ook NEE tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie.

    Dit land ligt in Azie, en heeft zijn zaken niet op orde op het gebied van de mensenrechten.

    En dan praten nog niet eens over de positie van de Koerden.

    Er valt alleen over toetreding te praten als er een zelfstandig Koerdistan kan ontstaan.

    Met alleen de kwestie Cyprus komt Turkije niet weg.

    Er moeten nog heel wat plooien worden gladgestreken!

    Reactie door Jongerius — zondag 12 november 2006 @ 18.04 uur

  7. Geen Europese grondwet!

    Reactie door e.krul — zondag 12 november 2006 @ 18.10 uur

  8. Wat heeft die Bot toch een botte geest!
    Wat denkt die kerel nou? Dat dit volk achterlijk is? Meneer koekepeer noemt het geen grondwet meer, maar maakt er “verdrag” van.
    Kijk toch eens hoe slecht het CDA zich aan kan passen.

    WE HEBBEN N E E GEZEGD, BOT. EN NEE = NEE!!

    Doe je ogen en je oren open,lummel!

    Reactie door Gloria — zondag 12 november 2006 @ 18.11 uur

  9. @5 Jongerius

    Welk land wel? Trots op Nederland met hun mensonterende uitzetpraktijken? Kinderen in de gevangenis? En de alleenstaande ouders met de zweep van hun kinderen te verjagen?Mensenrechten?? Kinderrechten? Kom op!

    En wat Turkije betreft: Welkom!!

    Reactie door Gloria — zondag 12 november 2006 @ 18.16 uur

  10. Europa? Waar ligt dat? :-P

    Reactie door Chantal — zondag 12 november 2006 @ 18.23 uur

  11. Zoals reeds eerder gesteld,maakt de EU,m.b.t.het ontwikkelen van wetgeving de dienst uit (60%).Merkel is een uitgesproken voorstander van een EU grondwet (voorzitter van 1 Januari),welke op een slinkse wijze met kleine stapjes gerealiseerd zou moeten worden.Vooreerst dient het schrikbeeld van de Turkse toetreding levend gehouden worden en wel op grond van een verdere toestroom van goedkope zwarte/grijze en ZZP arbeiders-markten,welke uiteindelijk Parijse toestanden veroorzaken.
    Voorts moet de financieele EU-slokop in toom gehouden worden.Het buraeucratisch gereis van en naar Straatsburg is ook een punt van zorg.Het rondpompen en controleren van subsidies kan ook hier gebeuren,dat hoeft Brussel niet te doen.Wanneer dat niet veranderd zal de drukpers EURO verder koopkracht inleveren.
    Belangrijk is dat blijvend, referendums plaatsvinden.Dat kan ook goed d.m.v. een registratie stelsel via internet.Jan maak de bevolking mondiger via internet-referendums!!
    Als de CDA/VVD/PvdA-partij-politieke overheid
    dat niet wil,dan moet dat maar georganiseerd worden door de SP,waarbij ook niet partij-gebonden leden in de organisatie hiervan kunnen zitten.De plaatselijke SP afdelingen krijgen dan een spil functie!!JAN,DE MACHT MOET VAN ONDEROP KOMEN!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 12 november 2006 @ 18.41 uur

  12. @6 e. krul

    Juist! Geen Europese grondwet!
    Maar wél nog gefeliciteerd met 57 ook al ben ik een dag te laat.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 12 november 2006 @ 18.46 uur

  13. Een meesterzet! Al een poosje dacht ik al waar blijft het ‘nee’tegen de Europese grondwet.
    Een tijdje geleden hoorde ik op de radio, dat Angela Merkel wil proberen de Europese Grondwet er alsnog door te krijgen. Hierover zouden zelfs afspraken gemaakt zijn met o.a. Balkenende. De afspraak die gemaakt is, is dat ze het over de verkiezingen in m.n. Nederland en frankrijk heen willen tillen.
    Het zou een stunt zijn wanneer dit nog voor de verkiezingen aan het licht zou komen. Misschien kunnen de redacteur en de journalisten van het programma Argos van de VPRO kunnen helpen dit boven tafel te krijgen.
    Het CDA en de VVD zouden dan door de mand vallen als partijen die de kiezers alleen als stemvee nodig hebben om hun -nu nog zeer wankele- machtspositie te kunnen handhaven.
    Wanneer deze minachting voor de echte mening van de burgers nog voor de verkiezingen zou kunnen worden aangetoond, zou dat een nog grotere politieke aardverschuiving tot gevolg hebben dan nu al het geval zal zijn
    Warner

    Reactie door Warner Renken — zondag 12 november 2006 @ 18.53 uur

  14. zijn jullie vergeten hoe geruisloos de stemcomputer in onze maatschappij is gekomen.
    Zo geruisloos zal nu ook de europese grondwet ingaan.
    Nu vragen ze ons niet meer.

    Reactie door sander — zondag 12 november 2006 @ 18.58 uur

  15. hallo allemaal,
    als ik het goed heb gaat Angele Merkel van Duitsland de EU grondwet volgend jaar weer opnieuw voorstellen…
    alleen onder grote druk van Nederland mag deze zo niet meer genoemd worden!
    dus waakzaamheid is geboden!!
    goede zet van de SP om dit NU AL in kaart te brengen!

    Reactie door iew — zondag 12 november 2006 @ 18.59 uur

  16. Ja let goed op de saeck S.P. Maar ik vrees dat we al te laat zijn met die EU.

    Het wordt tijd dat we actief zaken terug gaan draaien; zoals die Euro.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 12 november 2006 @ 19.05 uur

  17. Lezen we elkaars reacties of leggen we elk ons eigen ei(tje)?
    Warner

    Reactie door Warner Renken — zondag 12 november 2006 @ 19.07 uur

  18. De SP eist?

    Sinds wanneer heeft de SP wat te eisen?

    Reactie door Frank — zondag 12 november 2006 @ 19.38 uur

  19. Volgens mij snapt de NOS nog niet dat de SP één van de drie grote partijen is… Zie eerste regel teletekst-bericht…

    Reactie door Links allochtoontje — zondag 12 november 2006 @ 19.39 uur

  20. :roll: Dat is dus nog steeds een redelijk aantal dat tegen is :!:

    Reactie door Redstar — zondag 12 november 2006 @ 19.41 uur

  21. Brr… ik schaam me weer dood voor Duitsland met die Frau Merkel. Zo ook voor Nederland met der Herr Balk und ende!!
    Politische schweinerei.

    Reactie door Gloria — zondag 12 november 2006 @ 20.01 uur

  22. Hallo allemaal,nou als we geen goede stem uitbrengen,dan weten we het niet meer, zeg nou zelf,toen de euro er in is gekomen,zijn er voedselbanken gekomen.Inde oorlog had men geen voedselbanken en nu schieten de voedselbanken als paddestoelen uit de grond.en ik vind dit geen goede zaak voor zo,n land als NEDERLAND en maar zeggen dat het zo goed gaat dan moet het CDA niet aan de macht want daar komt geen goeds van dat hebben we met ons allen wel gemerkt want de arbeider wordt weer de duppe

    Reactie door J en H .V — zondag 12 november 2006 @ 20.11 uur

  23. @20

    He Redstar, dat is een leuke: :roll:
    Hopelijk gaat dat redelijke aantal zich vermeerderen :!:

    Reactie door Gloria — zondag 12 november 2006 @ 20.21 uur

  24. De laatste 10 dagen aanknopen bij de succesvolle campagne tegen de EUgrondwet is een goede zet, laat ze maar eens aantonen dat ze niet gewoon door willen gaan met het neoliberale EU-project, en na de Tweede Kamerverkiezingen het parlement willen gebruiken om een licht gewijzigde grondwet er doorheen te jassen! Zonder referendum Natuurlijk!

    Alle moves van Wouter Bos van de laatste maanden AOW, pensioenen, Deens model, ontslagrecht zijn allemaal moves uit het EU rapport van Wim Kok over flexibele arbeid, dus Jan goede vraag!

    Reactie door henry — zondag 12 november 2006 @ 20.23 uur

  25. @ 18 Frank,

    De SP vertegenwoordigt als het om Europa gaat meer dan welke partij ook de Nederlandse bevolking. Bij het referendum was 80 procent van de Kamer voor een grondwet (die we dus niet zo mogen noemen) terwijl 60 procent van de bevolking tegen was.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 12 november 2006 @ 20.37 uur

  26. @ 13 Warner,

    Ja ik lees reacties. Daarom: is dat hard te maken, die afspraak om uitspraken over de EU pas na de verkiezingen te doen?

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 12 november 2006 @ 20.41 uur

  27. Hier wat bewijzen dat Bos ons met het Kok rapport de EU strategie m.b.t.flexibele arbeid, door de strot wil duwen:

    The Kok report on employment policy underlined the need for more flexibility in the labour markets “while providing workers with appropriate levels of security”.
    The report urges member states and social partners to:

    review and adjust the level of flexibility in standard contracts (terms and conditions of contracts, work organisation and working time, wage-setting mechanisms and mobility of workers);
    introduce other forms of contracts to suit the needs of employers and workers;
    remove obstacles for temporary work agencies, esp. discrepancies between member states;
    promote use of ICT and more flexible working times as tools to modernise work organisation;
    improve attractiveness of part-time work;
    adapt social protection systems to support workers’ mobility
    Due to its outstanding success, the Danish flexicurity model is much discussed at EU and member states’ level.

    M.a.w. via AOW, Pensioenen, het ontslagrecht, enzovoorts wordt ons het Deense model, de Lissabon strategie, door de strot geduwd!

    Reactie door henry — zondag 12 november 2006 @ 20.46 uur

  28. Wat mij opviel in de berichtgeving in het NOS Journaal over dit onderwerp is dat men weer vrolijk de mist in ging. Men had het namelijk over onderzoek door de SP i.p.v. onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van de SP (een groot verschil in objectiviteit, misschien niet voor SP-stemmers maar des te meer voor stemmers op andere partijen). Marijnissen heeft er hier al eerder over geschreven, dit kan toch haast geen toeval meer zijn. Ik kan me niet van de indruk ontrekken dat dhr. Schilham die bij de NOS de politieke redeactie regeert niet bepaalt een voorstander is van de SP. Erg jammer dat het goede oude NOS Journaal niet langer de autoriteit is die ze ooit was en objectiviteit niet langer hoog in het vaandel heeft. :(

    Reactie door Wessel Bakker — zondag 12 november 2006 @ 21.02 uur

  29. Jan,kun je niet aan Wouter Bos vragen of hij zich niet van het Wim Kok rapport distancieerd? Wouter zal toch ook geen Parijse toestanden willen? Een stem op het CDA is een stem voor sociale onrust.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 12 november 2006 @ 21.03 uur

  30. Wat zei minister Donner nou ook alweer toen de Grondwet weggestemd dreigde te worden? …”als de europese grondwet weggestemd wordt, komt er oorlog”…
    Let wel, dit zijn woorden van een *minister* van *justitie*.
    Blijkbaar zijn er mensen in Den Haag die deze europese grondwet zo serieus nemen dat zij bereid zijn dergelijke taal uit te kramen. iedereen dus opgelet!!

    Reactie door Huub — zondag 12 november 2006 @ 21.29 uur

  31. Gloria — zondag 12 november 2006 @ 20.21,

    :twisted: Dat is zeker te hopen, en dat de voorstanders dan maar lekker op hun neus kijken :shock:

    Reactie door Redstar — zondag 12 november 2006 @ 21.51 uur

  32. Even kijken naar Zembla hoe Eelco Brinkman en co (ook Jorritsma) ons besotemieterd hebben voor miljarden, de klokkenluiders thuis zitten en de commissarissen loonsverhogingen kregen en er nog steeds zitten.
    Zo worden we verkl..t.

    Reactie door L´écologiste — zondag 12 november 2006 @ 22.05 uur

  33. @ 28 Wessel

    DE media laat alleen zien wat binnen de bakens van het huidige beleid getoond MAG worden.

    90% van wat je te zien krijgt is er op geent de gronden te creeeren en/of de bakens waarBINNEN jij mag denken.

    Dit is niet zozeer wat ik wil geloven, dat is wat ik met eigen ogen heb mogen aanschouwen.

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 12 november 2006 @ 22.45 uur

  34. Off Topic.
    Ik lees zojuist op teletekst bij Talpa dat de Eerste Kamer de wet op het huurbeleid niet meer behandelt vóór 22 november.
    De Senaatscommissie heeft dit geoordeeld er zijn nog teveel vragen.

    DIT ONDER FEL PROTEST VAN CDA EN VVD.

    Echter de Senaat moet geen rekening houden met de verkiezingen vindt de commissie maar hier net zoals altijd de tijd nemen voor een goede beoordeling.

    Vraagje?
    Hoe kan het dan zo zijn dat de heer Rutte vanmiddag bij Buitenhof nog zat te verkondigen dat het CDA het momenteel in de 1e Kamer ophield?
    Terwijl het CDA juist boos is!!!!!
    Zouden VVD en CDA dan toch stiekem onder één hoedje spelen om gezamenlijk de nieuwe regering te gaan vormen

    Ik vraag me toch echt af:
    Hoe betrouwbaar zijn het CDA en de VVD?

    Reactie door Henny — zondag 12 november 2006 @ 23.03 uur

  35. @ 34 Henny,

    De bouwmaffia heeft goede contacten bij CDA, VVD en zelfs PvdA. Kijk naar Zembla.
    Ongelofelijk wat een beerput.

    Reactie door L´écologiste — zondag 12 november 2006 @ 23.17 uur

  36. @26 Ed,
    Om het hard te maken zal er speurwerk moeten worden verricht. Ik suggereerde om de redactie en journalisten van Argos in te schakelen.
    Er moet trouwens ook een archief zijn van alle radiouitzendingen.
    Het zou en begin kunnen zijn om de uitzending op te sporen waarin het gezegd is.
    Warner

    Reactie door Warner Renken — zondag 12 november 2006 @ 23.33 uur

  37. Mensen stem massaal SP en zorg voor een democratische revolutie, dan pas zal men met ons rekening houden, rekening af met de arrogantie van de macht.

    Reactie door henry — zondag 12 november 2006 @ 23.35 uur

  38. Wat Turkije betreft het volgende: Turkije zit al ruim 40 jaar in de “”wachtkamer van de EU”", dus heeft dat land recht om erg serieus genomen te worden. Vanzelfsprekend kan dit land pas lid worden als het echt aan ALLE voorwaarden voldoet om lid te worden (hoewel, ik heb zo mijn twijfels bij diverse oost-europese EU leden!!) Wat Cyprus betreft, is bekend, dat de Turks-Cyprioten in 2005 akkoord gingen met een soort federatieverdrag, opgesteld door de Verenigde Naties, de Grieks-Cyprioten zeiden nee, wetende, dat zij wel lid werden van de EU. Wie vernachelt wie is mijn vraag.
    Als Turkije een normaal funkionerende democratie is, is toetreding mogelijk.
    Ik behoor tot de 64% die tegen de Grondwet is, al was het slechts omdat oncontroleerbare, burocratische instanties het voor het zeggen gaan krijgen. Ik was altijd voorstander van de Unie,; het bevorderde samenwerking tussen de vroegere vijanden, maar mijn enthousiasme smelt weg als sneeuw voor de zon. Als de Grondwet via een omweg alsnog wordt ingevoerd, dan is mijn advies: Kappen met de EU, dan maar geen samenwerking meer op dit nivo. Jan, mijn stem heb je.

    Reactie door Hans Stoop — zondag 12 november 2006 @ 23.36 uur

  39. @9 en @21 Gloria,

    in deze 2 reacties spreek je jezelf nog al tegen vwb. je reactie op @6 van Jongerius.
    De opmerking van Jongerius snijdt wel degelijk hout, waarschijnlijk ben je in je enthousiastme weer iets te vlug met je commentaar.
    Lezen Gloria, ook proberen het in de juiste context te plaatsen en dus niet metéén een oordeel vellen.

    @18 Frank, een vrij domme opmerking van je, heb je nu echt niets zinnigers in te brengen.
    De Sp is de derde partij en heeft wel degelijk iets te eisen.
    Even opletten knul en weten waar je het over hebt.
    Zou je sieren ipv. onzin uit te kramen.

    Reactie door bijdehandje — zondag 12 november 2006 @ 23.47 uur

  40. De door SP verstrekte mini sticker Euro Nee
    is inmiddels versleten door weer en wind op mijn brievenbus.
    Nu de SP goed in de peilingen staat zou ik graag willen dat de SP zich weer hardmaakt voor
    herinvoering van de gulden als wettig betaalmiddel.
    Daar heb ik de SP de laatste tijd helaas niet meer over gehoord.
    Als de SP sraks in de regering komt moet dit als allereerste punt op de agenda staan.
    Referendum !
    Ik weet de uitslag al .

    Reactie door Jille Westerhof — zondag 12 november 2006 @ 23.51 uur

  41. @ 38 Jille Westerhof

    Niet alleen de gulden terug, maar ook uit de EU dat is een geldverslindend instituut waar alleen de rijken uit mogen graaien en wij maar betalen voor die ongein.
    Inderdaad laten we daar maar eens een referendum over houden …. jij en ik weten de uitslag al.
    Kijk dat je de SP er op dit moment niet meer over hoort komt doordat de verkiezingen naderen, maar geloof me, dit item blijft bij de SP heus wel op hun agenda staan, ze hebben toch niet voor niets toen die sticker uitgegeven, en wat ze zeggen doen ze ook.

    Reactie door Pool — maandag 13 november 2006 @ 0.18 uur

  42. Jille

    Herinvoeren van de Gulden lost niets op, maar kost wel gigantisch veel.

    Reactie door Hans — maandag 13 november 2006 @ 0.28 uur

  43. @39

    Kwestie van zaken kunnen scheiden, Bijdehandje. Ik ben tegen de Grondwet, maar niet tegen dat Turkije bij Europa gaat horen. Zolang Europa zich ook aan het schenden van mensenrechten schuldig maakt (Meeheulen Bush, Irak, Afghanistan, razziapraktijken alhier), wie zijn wij dan om te zeggen dat we beter zijn!

    Reactie door Gloria — maandag 13 november 2006 @ 1.04 uur

  44. PS
    Overigens ben ik voor een wereldregering, met vertegenwoordiging uit alle landen zodat er een breed overzicht komt en men precies in kaart houdt waar mensen op welk terrein dan ook tekort hebben.
    Wapens weg en een basisinkomen voor iedereen.
    Het moet kunnen op dit planeetje, waar mensen elkaar het licht in de ogen maar niet willen gunnen. Dus over het Europa-idee ben ik niet eens enthousiast en sowieso vind ik het hypocriet om Turkije zolang te boycotten, terwijl zoveel Europeanen zich daar tegoed doen.
    Mijn ouders hebben destijds Esperanto geleerd en dat blijf ik nog steeds een goed idee vinden om elkaar all over the world te kunnen verstaan. Communicatie bevordert vriendschap over en weer en inzicht in elkaars cultuur.
    Dus geen wereldbrei, maar alle wereldlanden met hun eigenheden respecteren en aanvaarden en het goed in kaart hebben van nood en noden. Er is in de wereld genoeg geld om de hele wereldbevolking in welzijn te laten leven. Maar dan zullen er eerst heel veel sociale harten bij moeten komen.
    Voorlopig houd ik dit zicht eerst maar op Nederland. Ben benieuwd op 22/11.

    Reactie door Gloria — maandag 13 november 2006 @ 1.36 uur

  45. Is er iemand die mij kan vertellen onder
    wiens bureau daarnet mijn reactie is ver-
    dwaald? Op naar de 55 duizend leden bete-
    kent werk aan deze winkel om achteruitgang
    te voorkomen! Zetelverzakking voelt vast
    niet plezierig en de wachtlijst is zeker
    4 jaar om een opname geregeld te krijgen.
    Graag weer even boven tafel brengen, merci!

    Reactie door Madelief — maandag 13 november 2006 @ 2.53 uur

  46. @44 Gloria,
    Daar hebben we de Verenigde Naties toch voor, met hun veto’s van m.n. de US als het om veroordeling van Israël gaat? Dat werkt dus niet. Een wereld regering is meestal een hersenspinsel van potentaten. Wie is het grootste? Wie heeft de meeste macht? Wat nu weer ter sprake is gebracht, de kwestie EU grondwet is min of meer vergelijkbaar. Op weg naar uiteindelijk één Europese regering waarin het grootste land de meeste stemmen heeft. Dat wordt dan mogelijk Turkije. Ik begrijp je goede bedoeling wel maar lijkt me beter van niet.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 13 november 2006 @ 6.58 uur

  47. Goeden morgen vrienden SP.

    Wat heb je toch slechte mensen op de wereld!
    Bot is er een voorbeeld van.
    Gandalf kan ik gelijk geven, dat de VN geen uitkomst bied, bij het oplossen van problemen.
    Vooral wanneer de VN de dienst uitmaakt, die allerlei landen omkoopt, om tegen te stemmen bij motie’s die niet welgevallig zijn.
    Dus het is niet alleen bij Israël het geval!

    En, in landen waar geen olie te vinden is, zie Afrika, is er geen aandacht voor, ook al gebeuren er de vreselijkste dingen.

    Daarom moeten we zorgen om de SP zo gróót mogelijk te maken.
    Om daar een eind (op lange termijn) te maken is de SP de beste Partij.

    Stem SP, de ENIGE Socialistische Partij
    LIJST 4

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 13 november 2006 @ 8.21 uur

  48. Gloria,

    Als Turkije nou in Europa zou liggen is het een andere koek, maar dit is maar een hééééél klein stukje, dus wat mij betreft GEEN Turkije bij de EU. Kwestie van de zaken kunnen scheiden.

    Reactie door bijdehandje — maandag 13 november 2006 @ 8.26 uur

  49. 12 Wattenstaafie

    Bedankt nog, wat een oplettendheid bezit jij zeg!

    Reactie door e.krul — maandag 13 november 2006 @ 9.45 uur

  50. Nedrlnad is al voor een groot gedeelte verkocht ; zie mar de Hoogovens : in handen van India !
    mooier kunnen ze in dit land niet maken : Binnenkort ook massa ontslagen en misschien zelfs opheffen ?
    Toch mooi als je als buitenlands investeerder de concurent kan Opkopen en ten gronde doen gaan ; een mooie manier om de concurent ( Nederlandse bedrijven ) om zeep te helpen : goed voor de Nederlandse werkgelegenheid : zo ook met energiebedrijven , vervoersbedrijven , de Nederlandse PTT , KPN ,,,,,,,, Goed van die Zalm en andere !

    Reactie door Fred — maandag 13 november 2006 @ 11.05 uur

  51. Jan , dat was een goede manier ! Eerst onderzoekje doen en dan die lui voor het blok zetten !

    Reactie door Fred — maandag 13 november 2006 @ 11.15 uur

  52. De huidige EU is een ondemocratische club van machtsspelletjes van ambitieuze politici. De EU ondergraaft de democratie in de lidstaten, doordat steeds meer zaken aan parlementaire controle worden onttrokken of dat ongewilde zaken door het parlement gejaagd worden met als enige argument dat een paar politici aan de borreltafel het zo afgesproken hebben. Het is belachelijk dat en 51-49 meerderheid ‘voor’ in een land als Duitsland nu een veel groter gewicht heeft dan een 60-40 meerderheid ‘tegen’ in een land als Nederland; in zo een soort situatie zijn er meer mensen tegen dan voor, maar de Leider van het grote land kan zijn zin doordrukken.

    Naar mijn mening zou er een nieuwe EU moeten komen, gebaseerd op democratie en alle macht aan het parlement. Niks onderhandelen door Leiders, Führers, Duces of Caudillos van grote Naties. Het parlement beslist. En geen rare zetelverdelingen, maar gewoon one-man-one-vote per inwoner en evenredige vertegenwoordiging. Door de enorme grootteverschillen kan evenredige vertegenwoordiging alleen bereikt worden door niet met ‘zetels’ te werken, maar volksvertegenwoordigers bij stemmingen een verschillend ‘gewicht’ toe te kennen. Op die manier kunnen rare ministaatjes (Monaco, Vaticaan, Kanaaleilanden) ook opgenomen worde, waarmee belasting ontduiken, witwassen en criminaliteit tegen gegaan kunnen worden.

    Geen vetorecht, maar wel een extra gewicht als de vertegenwoordiging van een land in meerderheid tegen een bepaald voorstel is. Daarmee worden rare overhaaste beslissingen tegengegaan, alleen bij een duidelijke meerderheid kan iets doorgaan.

    Landen als Turkije en andere Middellandse Zee-landen zouden wat mij betreft best mogen toetreden. Ze behoren bij de Europese geschiedenis en hebben sterk bijgedragen aan de vorming van de Europese cultuur of hebben zelfs aan de wige gestaan, zoals bijv. Turkije. Maar ze moeten wel voldoen aan elementaire principes van democratie, mensenrechten en respect voor minderheden. En daar is in de verste verte nog geen sprake van. Zo lang ze daar niet aan voldoen en niet eens willen voldoen, moeten ze er buiten blijven.

    Het huidige ondemocratische Europa leidt tot grote onvrede en dreigt af te glijden naar een verkapte dictatuur van ‘Brussel’ en Leiders. Geen EU leidt er toe dat Europes landjes ondergesneeuwd gaan worden door giganten als China of India. Bedenk wel dat Nederland ten opzicht van China net zoiets is als Luxemburg ten opzicht van Nederland: gewoon een nauwelijks zichtbaar vlekje.

    Reactie door Drob — maandag 13 november 2006 @ 11.31 uur

  53. Reactie op Fred 11.05. Ik las in het financieel dagblad van zaterdag, dat de firma die Corus opkoopt een Indiaas bedrijf is wat als motto heeft dat de mensen er niet voor het bedrijf zijn, maar het bedrijf er is voor de mensen. 67% van de winst van het bedrijf wordt gestopt in liefdadigheid, scholingsprojecten en rampenbestrijding.

    Reactie door H. Molen — maandag 13 november 2006 @ 11.37 uur

  54. NEE tegen de europese grondwet en NEE tegen barosso zelf.

    Reactie door Daniel J — maandag 13 november 2006 @ 11.59 uur

  55. Hou er maar rekening mee dat men onder druk gezet zal worden om een gewijzigde grondwet goed te keuren en dan via het parlement, dan is het heel belangrijk hoe de verhoudingen er in de 2e Kamer gaan uitzien!

    Reactie door henry — maandag 13 november 2006 @ 12.13 uur

  56. Boodschap is ga deze keer niet strategisch stemmen, zoals ik maak de Pvda groot, want dan is het blok in de 2e Kamer te klein, om de neoliberale grondwet af te stoppen, strategisch stemmen is SP stemmen, waardoor het blok zo groot wordt dat men niet meer om de Nederlandse bevolking heen kan!

    Reactie door henry — maandag 13 november 2006 @ 14.28 uur

  57. wat zijn de voordelen voor de Grondwet te veranderen ; zijn dat de zelfde voordelen als de invoering van de euro ?

    Reactie door Fred — maandag 13 november 2006 @ 14.54 uur

  58. Goed dat Marijnissen dit odnerwerp aansnijdt, maar waarom vertelt hij nou niet dat ook de SP voor wijziging van de huidige verdragen is (zij het niet als in de vorm van die Grondwet, daar heeft de SP twee jaar lang in de Kamer over meegepraat), dat de huidige situatie immers allebehalve ideaal is met een veel te ingewikkeld, veel te ondoorzichtig verdrag, dat er sowieso een wijziging komt (omvang Comissie ivm uitbreiding) en dat Nederland geen seconde zonder Europese samenwerking kan.

    Reactie door Herman Quarles — maandag 13 november 2006 @ 14.54 uur

  59. Herman,

    helaas is het zo dat men in Brussel de Nederlandse afwijzing als een bedrijfsongeval ziet, en de huidige grondwet of beter verdrag, niet wil wijzigen, daarmee bedoel ik haar neoliberale kern ongewijzigd laat, er komen dan een aantal kosmetische veranderingen en, en dat is belangrijk, men verandert de procedure, dus geen referendum, maar een algemene stemming in de 2e kamer, en dan wordt de samenstelling van de 2e Kamer van cruciaal belang!

    En dat kunnen we beïnvloeden op 22 november!

    Reactie door henry — maandag 13 november 2006 @ 15.28 uur

  60. @46 Gandalf (en Drob)

    Nee, is ook beter van niet in de huidige situatie. Ik heb natuurlijk een heel ander model voor ogen. Het is nog dromen, maar het goede ervan is dat je wel open blijft staan voor een wereld waar mensen (volgens mij) wel willen maar nog niet kunnen. Daarom hoop ik zo innig dat LINKS gaat regeren in Nederland, zodat het volk de kans krijgt om al die woorden en goede plannen in praktijk gebracht te zien. Dat er vertrouwen komt op alle fronten en met Jan Marijnissen kan Nederland ervan op aan!
    Ook de EU is verre van ideaal. Het is als Drob in @52 zegt: “De EU is een ondemocratische club van machtsspelletjes van ambitieuze politici”. Oh ja, wel degelijk helemaal mee eens!
    Deze EU mag wat mij betreft ook verdwijnen, maar hoe zonder? Door alles zou de bezem moeten!!
    Ik zeg niet dat we ons helemaal moeten afscheiden als land. Alhoewel de gulden terug een lievelingswens van mij is. De EU als verbondenheid en samenwerking is mooi, maar dan wel geheel anders en aangetipt wederom door Drob.
    Het zou een meer socialere inslag moeten hebben en dat bedoel ik ook met Turkije. Welkom vrienden! Goede plannen en goede afspraken voor een socialere wereld. Daar mag Europa vor mij een supervoorbeeld in zijn.
    Helaas is dit nog niet aan de orde. Integendeel!
    Laten we hopen dat Nederland van koers gaat veranderen voor een beter Europa en zo op naar een betere wereld.

    Reactie door Gloria — maandag 13 november 2006 @ 16.59 uur

  61. @ Madelief (4) en Gloria (8 en 9):

    De opmerking van minister Bot is wel juist. Dat was bij het EU-referendum door tegenstanders (waaronder ik zelf) ook al opgemerkt: het gaat helemaal niet om een “grondwet”, maar een aanpassing van het EU-verdrag. Internationale verdragen hebben juridisch altijd voorrang.
    Het referendum was inderdaad formeel slechts adviserend, maar de Tweede Kamer had zich tevoren gebonden aan de uitslag ervan.

    @ Tevens Hans Stoop (38) en Drob (52):

    Verder ben ik voorstander van toetreding van Turkije tot de EU. Het heeft al sinds begin jaren zestig een Associatieverdrag. Zeker moet nog aan enkele belangrijke voorwaarden worden voldaan, maar het streven moet zijn gericht op toetreding en niet telkens weer nieuwe drempels opwerpen.. Aan een aantal andere landen dat minder ver is ontwikkeld dan Turkije is praktisch niets in de weg gelegd wat betreft (toekomstige) toetreding.

    @ Gloria (21):

    Himmelarschundschrodermerkel!

    @ Wessel Bakker (28):

    Die Bart Schilham heeft zich steeds zeer onderdanig gedragen ten opzichte van Balkenende, het CDA en de VVD. Hij heeft duidelijk rechtse sympathieën!

    @ L’écologiste (31 en 35):

    Heel duidelijk kwam in Zembla naar voren hoe Annemarie Jorritsma stond te liegen dat ze barstte! (Ze had het aan haar door Zembla getoonde stuk uit de schaduwboekhouding van de schoonvader van Drost eerst zogenaamd “nooit eerder gezien”, en daarna toch wel, maar het bedrijf van Jorritsma zou “om een andere reden” dan de bouwfraude een boete zijn opgelegd! Ja ja!).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 13 november 2006 @ 17.02 uur

  62. de voorspelling van mijn hond,
    1.PVDA
    2.CDA
    3.SP
    4.VVD

    Reactie door schoenmaker — maandag 13 november 2006 @ 22.32 uur

  63. @ Schoenmaker (62):

    Volgens mij heb je je hond voor het lapje gehouden. Je kende natuurlijk al de partijgeuren, en ebt je hond onbewust gestuurd!
    (PvdA ruikt naar zwabberigheid, CDA ruikt naar scheinheiligheid, SP ruikt naar solidariteit en VVD ruikt naar gierigheid). :)

    Reactie door Olavg Meijer — maandag 13 november 2006 @ 23.38 uur

  64. Nog even over Europa in dat Kok rapport staat dat de Europese problemen, euroslerose, te wijten zijn aan “inflexibele arbeidsmarkten” Dat betekent dat alles op de schop moet wat de factor arbeid betreft.

    Ontslagrecht, Aow, pensioenen, WW, de lonen alles moet “flexibel” worden, lees alles moet minder, komt je dit niet bekend voor?

    Staat ook in het rapport van de commissie Noten over de hervorming van de verzorgingstaat van de Pvda!

    De sociale paragraaf van de neoliberale EU-grondwet, in Pvda rapporten, Kok-Noten-Bos, Stem SP!

    Reactie door henry — dinsdag 14 november 2006 @ 7.12 uur

  65. Maak een verkiezingsposter met de tekst
    Links?
    Tegen de EU Grondwet gestemd?
    NU SP!

    Reactie door Paul-Peter Theulings — dinsdag 14 november 2006 @ 11.31 uur

  66. Beste Jan Marijnissen,

    Ik mag dan wel van een andere politieke partij zijn, maar ik sta er vierkant achter dat u de socialistische hand aan Wouter Bos heeft uitgestoken. Ik hoop dat de SP en PvdA samen de ultieme coalitie gaan vormen en dat we afkomen van VDA en VVD… Laat die maar eens op de blaren zitten van alle ellende die ze hebben veroorzaakt met Balkende!!!!!!!!!

    Rogier Overvliet

    Reactie door rogier overvliet — dinsdag 14 november 2006 @ 15.49 uur

  67. Dit is helaas een van de punten van de SP waarop ik toch maar besluit om in elk geval geen SP te kiezen. Toch maar liever een partij die wel voor versterking van EU is.

    De maatregelen die de SP voorstaat voor de EU zijn naar mijn idee een herhaling van standpunten die de EU als orgaan toch al huldigt (wat betreft sommige procedures), of maatregelen die ongelijkheid en onrechtvaardigheid tussen lidstaten alleen maar in de hand werken. Onder het mom van “ieder land zijn eigenheid en eigen invulling van de regels”
    zal de EU vooral toegroeien naar het horror-visioen van een EU-van-de-2-snelheden: een achterblijvend geheel van de Nieuwe Lidstaten, met een niet meer in te halen achterstand op de Oude Lidstaten. Ik noem maar een dwarsstraat: als lidstaten strengere milieuregels handhaven dan andere lidstaten (wat heel wel het geval zou kunnen zijn bijv bij ons land tov Polen of Roemenie) gaan dan de grenzen voor die nieuwe lidstaten bij ons dan ook dicht ? Laten we ze in de kou staan ? Of mogen zij ook investeren in ons land ? Of verhinderen de strengere milieuregels dat niet, als wij zo graag roomser dan de paus willen zijn…

    Om de nieuwe lidstaten te helpen zouden inderdaad misschien een deel van onze verworvenheden voor een tijd moeten opgeschort om welvaart beter te verdelen tussen lidstaten. Of mag dat niet ?

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — dinsdag 14 november 2006 @ 16.08 uur

  68. Wat heeft de Europese Unie nu te maken met de hoeveelheid reklame die men in de EU landen mag uitzenden per uur en wat wel en wat geen sluikreklame is.
    Mogen we dat a.u.b. nog zelf uitmaken. Daar worden ze nu duur voor betaald hebben ze niet iets beters te doen nl. mensenrechten, kinderrechten nederland op de vingers tikken bijvoorbeeld, illegale CIA vluchten en landingen. De Palestijnse kwestie,klimaat…ik noem maar wat zijwegen.
    Hoorde nog mooi verhaal m.b.t. dieren en milieu vanmiddag op de radio.

    Amerika weigert sardientjes uit Mexico in te voeren omdat door de vangst daar de dolfijnen uitsterven omdat die die sardientjes eten.
    Het werd als voorbeeld genoemd van boycot, alsof Amerika als achterliggende faktor dit op haar prioriteitenlijstje heeft staan.
    M.i. zit daar een economisch/politiek verhaal achter.
    Datzelfde Amerika is bezig een grote groep wilde paarden af te schieten omdat de grond een groot natuurgebied olie bevat en vrijgegeven is aan een grote oliemaatschappij ter ontwikkeling.
    Hoe hypocriet kunnen we zijn. Kunnen verslaggevers niet eens verder kijken dan hun neus lang is.

    Reactie door Henny — dinsdag 14 november 2006 @ 16.29 uur

  69. Als je als vrouw binnen de EU verlof opneemt bijvoorbeeld zwangerschapsverlof waarvoor je zelf wel dan niet gespaard hebt dan mag je werkgever je tienduizenden euro’s minder betalen dan je collega met hetzelfde werk die geen verlof opneemt.
    De Europese commissie zei dat het niet mocht maar de europese rechter heeft bepaald van wel.
    Kijk dit soort spelletjes daar hoor je in de Balkenendedoctrine niets over.
    Iedereen aan het werk, tegen het minimumloon als het kan want oh je hebt een levensloopregeling maar pas wel op want het bedrijfsleven mag je flink korten op je salaris, méér dan de levensloopregeling je opbrengt.Ze zullen jurisprudentie opvoeren.
    Lang leve de Unie geloof maar dat veel werkgevers zich hierop zullen gaan beroepen.

    Heeft de EU Amerika laten weten wat ze vindt van de verwerping van de VN resolutie die de aanval op de Gazastrook van Israel heeft veroordeeld waarin 18 slachtoffers vielen vrouwen en kinderen.
    Die Bolle ton vond het niet nodig dit te veroordelen.
    Over al meer dan 82 resoluties heeft the US een veto uitgesproken om Israel te beschermen waar blijft Europa?
    Ik hoor de EU niet.
    Isreal schendt contenue het luchtruim van Libanon, eerst boven zee nu kwamen ze tot aan Beiroet, er gebeurt niets.
    Ik hoor de EU niet ik hoor nato niet.
    Waar blijft de Hoop Scheffer, waar blijft Europa.

    Reactie door Henny — dinsdag 14 november 2006 @ 16.46 uur

  70. 67. Laat me niet lachen Wim Kok jouw visie rijkt al langer niet verder dan de rits,
    van je portemonnee wel te verstaan.
    Droom lekker verder. Je behoeft ons niet te overtuigen van je mening, die energie kun je beter ergens anders aan geven, wij weten waar jouw prioriteiten liggen.
    Ik zou zeggen verhuis naar Polen daar hebben ze een groot tekort aan mensen zoals jij daar liggen de banen voor het oprapen vooral de hoogopgeleiden zijn daar meer dan welkom.
    Grijp je kans zou ik zeggen en gun die mensen jouw mededogen.

    Reactie door Henny — dinsdag 14 november 2006 @ 16.53 uur

  71. Vervolg op nr. 61:

    In 2010 mag Istanbul zich officieel “culturele hoofdstad van Europa” noemen! Dit hebben de EU-ministers van cultuur gisteren besloten.
    Dit eerbewijs aan deze magnifieke stad noem ik een stap vooruit.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 14 november 2006 @ 17.03 uur

  72. Olav Meijer 63,
    nee de hond houdt mij voor het lapje en ik ben er ingestonken.
    FORZA SP

    Reactie door schoenmaker — dinsdag 14 november 2006 @ 19.08 uur

  73. Mensen,

    Nog even volhouden de Pvda staat op 32 zetels en de SP op 28 zetels, nog 2 en de Pvda en het CDA kunnen niet meer om de SP heen!

    Reactie door henry — woensdag 15 november 2006 @ 8.51 uur

  74. we krijgen net (13:15uur) het bericht door dat de neoliberale dienstenrichtlijn door het Europese parlement is geaccepteerd, nog meer loon- en sociale dumping!

    Stem SP!

    Reactie door henry — woensdag 15 november 2006 @ 13.21 uur

  75. Precies henry..en waarom? Omdat de europese landen makkelijk willen profiteren van nederland..dan lijken de leiders niet zo incompetent want dat zijn ze! Ze kunnen hun eigen land niet op weg krijgen en dus buiten ze liever een voorheen rijk land, nederland, uit! Helaas hebben wij bakellende aan het roer en hij laat zich voor het karretje spannen..ach geld stinkt niet he..fijn daar bij de captains of industry? Het nederlandse volk is niet gek en dom! De grootgeldheren hebben het voor het zeggen en dat moet anders! Nederland moet uit de EU of anders in ieder geval slechts samenwerking op een paar gebieden eisen!

    Reactie door cynthia — woensdag 15 november 2006 @ 23.13 uur

  76. Eerst even nadenken voor je wat zegt henry.

    De dienstenrichtlijn heeft ten eerste honderden amendementen. Van de oorspronkelijke van Bolkestein is niet veel meer over. Ten tweede treedt ie pas over 5 jaar in werking, ten derde hebben alle lidstaten dan het recht het naar behoefte te implementeren.

    En Henny, waarom je nou zo nodig zo boos moet doen, snap ik echt niet. Neem me niet kwalijk, hoor, dat ik er anders over denk. Dat mag misschien niet. Ik was even vergeten dat jij het alleenrecht hebt op sociaal en rechtvaardigheidsgevoel.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — donderdag 16 november 2006 @ 8.14 uur

  77. Wim kok, ook jij moet eerst even nadenken want blijkbaar is het ok dat een europese unie die ver van ons afstaat ineens gaat beslissen dat de dienstenrichtlijn door moet gaan terwijl wij de Nederlanders het hier niet mee eens zijn! Wat snap je daar niet aan? Wij leven toch in een democratie?
    Het is verschrikkelijk dat dat clubje kakkers dit heeft besloten want het gaat buiten de mensen om die hun loon bij elkaar werken! Nederland is toe aan een links kabinet met de sp aan kop! Geen dictatuur maar democratie!

    Reactie door cynthia — donderdag 16 november 2006 @ 9.18 uur

  78. Cynthia,

    het is toch (jaren geleden weliswaar) afgesproken dat richtlijnen kunnen worden aangenomen op basis van meerderheid. Meestal vgs een ingewikkelde procedure die gekwalificeerde meerderheid heet. Als alleen ons land en bv Frankrijk tegen zijn, en de rest voor, kan een richtlijn bindend voor alle lidstaten wel worden aangenomen. Ik snap niet waarom dat “te ver van de burger af” zou zijn, of ondemocratisch. Wat is daar nou zo ondemocratisch aan ? Dat er fouten in zitten, ja zeker, en ik ben de laatste om dat te ontkennen en ook SP heeft erg zinnige voorstellen om dat te verbeteren (versterking EU parlement bv), al is de SP daar zeker niet uniek in!

    Dat de EU burocratisch is en een clubje kakkers, daar ben ik het echter NIET mee eens. Ons land zelf is vele malen burocratischer dan die hele EU bij elkaar. Die hele EU bestaat uit zo’n 40.000 ambtenaren. Hoeveel ambtenaren denk je heeft Nederland ? Bijna 1 miljoen, waarvan zo’n 150.000 bij het Rijk. Ik vind het al razend knap dat je beleid kunt maken met 25 verschillende landen ! Zo ondemocratisch is dat toch niet !?

    Het enige is dat Nederland het niet voor het zeggen heeft in de EU, maar dat lijkt MIJ logisch. Als we met zijn allen dat onaanvaardbaar vinden, dan moeten we uit de EU. Maar juist DAT lijkt mij slecht voor Nederland, maar ik snap ook dat je daar flink met elkaar over van mening kunt verschillen.

    Mijn mening is niet zaligmakend, maar op meer gebaseerd dan alleen maar mijn portemonnee of gevoel, zoals Henny suggereert. Daarom reageerde ik wat sarcastisch op Henny. Waarom zij nou zo boos moest worden is me een raadsel.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — donderdag 16 november 2006 @ 11.03 uur

  79. Mijnh.Marijnissen,
    De Sp. eist, duidelijkheid Europa standpunt betreft Nerderlandse Grondwet.Dus ook niet gedeeltelijke overdracht!Frankrijk en Nerderland hebben hier duidelijk nee tegen gezegd.Je geef je ziel toch ook niet aan de duivel? En zeker niet aan het zooitje ongeregeld in Brussel!Want dat zijn broodpolititie. Nerderland let op je zaak!!!
    En ik wil mijn keiharde gulden terug.

    Reactie door Ed.Janssen — donderdag 16 november 2006 @ 14.09 uur

  80. Wim kok, de EU is er toch voor haar inwoners?
    Het is nu andersom want zij trekken zich niets aan van hun burgers! Denk a.u.b. verder want de grootgeldheren hebben de touwtjes in handen ( captains of industry)
    Vandaar dat ik ze het clubje kakkers noem…..
    Nederland zal steeds minder te zeggen krijgen maar mag wel blijven dokken. Op naar een democratische wereld en op naar solidariteit met elkaar!!!

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 november 2006 @ 19.08 uur

  81. De juiste stap is dus inderdaad uit de eu stappen maar de sp heeft nog vertrouwen in samenwerking op slechts een paar gebieden…
    de machtshonger is te groot maar dat zal de tijd leren

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 november 2006 @ 19.09 uur

  82. de machtshonger van de ons omringende landen

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 november 2006 @ 19.10 uur

  83. Het gaat weer goed met Nederland. Dankzij u en dankzij de VVD.

    1. Vier jaar geleden beloofde de VVD u de economie weer gezond te maken.
    De economie is weer gezond. Onze werkloosheid is de laagste van Europa; en onze economie groeit sneller dan die van de meeste andere Europese landen.

    2. Vier jaar geleden beloofde de VVD u de schatkist op orde te brengen.
    De schatkist is op orde. De tekorten van vier jaar geleden zijn weggewerkt; en de staatsschuld neemt niet langer toe.

    3. Vier jaar geleden beloofde de VVD u het aantal uitkeringen te laten dalen.
    Het aantal uitkeringen daalt. Minder mensen in de WW, minder mensen in de WAO en minder mensen in de bijstand.

    4. Vier jaar geleden beloofde de VVD u de immigratie onder controle te brengen.
    De immigratie is onder controle. Het aantal asielzoekers is flink afgenomen; en het aantal huwelijks- en gezinsmigranten is sterk gedaald.

    De VVD wil voor de komende vier jaren:

    1. De VVD kiest voor een stevige belastingverlaging.
    Iedereen gaat in zijn portemonnee merken dat het weer goed gaat met Nederland.
    - De VVD verlaagt alle belastingtarieven met drie procent. Een gemiddeld Nederlands gezin krijgt per jaar 1400 euro extra te besteden. Dat is meer dan 100 euro extra per maand.
    - De VVD schaft de OZB voor huiseigenaren af. Dat is ook goed nieuws voor huurders, omdat de huren omlaag kunnen. De belasting op erfenissen wordt gehalveerd.

    2. De VVD kiest voor een sterke economie.
    Op de arbeidsmarkt hebben we iedereen hard nodig; en we laten niemand langs de kant staan. – De VVD maakt de kinderopvang voor werkende ouders gratis. Beide ouders kunnen zo veel makkelijker aan het werk. Werkende moeders zijn immers ook goede moeders.
    - De VVD wil een sociale zekerheid die mensen van werk naar werk helpt. Jongeren onder de 27 zijn aan het werk of zitten op school; en niet in een uitkering. De maximale duur van de WW-uitkering wordt beperkt; maar gaat de eerste drie maanden omhoog.

    3. De VVD kiest voor beter onderwijs.
    Leerlingen krijgen daardoor veel meer kansen; en leraren kunnen carrière maken voor de klas.
    - De VVD gaat goede leraren beter belonen. Carrière maak je voor de klas; niet door de schooladministratie erbij te doen.
    - De VVD vindt dat je in het beroepsonderwijs weer gewoon een vak moet kunnen leren. Ondernemerschap op school wordt gestimuleerd; de band tussen school en leerling blijft ook na de schooltijd bestaan.

    4. De VVD kiest voor meer veiligheid.
    Gezagsdragers worden beter beschermd; en ouders gaan meebetalen als hun kinderen zich misdragen.
    - De VVD zal geweld tegen gezagsdragers strenger bestraffen. Politieagenten of ambulanceverzorgers treden op namens ons allemaal. Zij moeten zich gesteund weten door de samenleving.
    - De VVD wil dat ouders gaan meebetalen als hun kinderen vernielingen aanrichten. Ouders worden financieel mede-aansprakelijk. Papa en mama’s portemonnee handhaaft mee.
    - Er komt één minister van Veiligheid. Daaronder vallen politie, inlichtingen, terrorisme, grensbewaking, crisisbeheersing, rampenbestrijding en Openbaar Ministerie.

    Reactie door Reinout ter Heege — maandag 20 november 2006 @ 19.20 uur

  84. Best regards from NY!

    Reactie door Jessica — maandag 5 februari 2007 @ 19.24 uur