Over links…

Vanavond heb ik gesproken met Wouter Bos en Femke Halsema over een nadere samenwerking vóór de verkiezingen. Ik dring daar al twee jaar op aan.

Die samenwerking komt er niet. Eerder wees de PvdA zelfs een lijstverbinding – een administratief middel om meer (rest)zetels voor het linkse kamp binnen te halen – af. Wouter wil het op zijn eentje doen. Maar ik vrees dat ‘m dat niet zal lukken.

Samenwerking was, is en zal nodig zijn willen we écht iets in dit land kunnen veranderen. Het gaat immers niet om een baantje voor Wouter (hij wil premier worden), maar om de coalitie die er komt en het beleid dat die coalitie gaat voeren.

Het is niet van doorslaggevend belang welke partij de grootste wordt; belangrijker is welke coalitie mogelijk wordt. Het maakt voor het gevoerde beleid niet uit of het CDA-PvdA wordt, of PvdA-CDA. Een regering zònder CDA en VVD, dáár gaat ‘t om!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 21 november 2006 :: 0.09 uur

62 Comments

62 reacties

  1. De PvdA heeft kleur bekend. En die kleur is niet rood.

    Ik zou zeggen – volk van Nederland, u weet wat u te doen staat.

    NU SP!

    Reactie door J.Z. Herrenberg — dinsdag 21 november 2006 @ 1.11 uur

  2. Wouter Bos denkt er alleen aan om premier te worden, voor de rest interesseerd een linkse coaltie hem weinig. Maar ja, pech voor hem want de kans dat hij premier wordt is zeer klein en als hij het toch nog zou worden dan rent hij natuurlijk als eerste naar Bakellende om te onderhandelen over een coalitie. Ik zie dat echt gebeuren en wie staan er dan weer 4 jaar in de kou? Juist, de burgers! Dus STEM SP en hou daarmee Wouter links en maak de SP groot!!

    Reactie door Bianca — dinsdag 21 november 2006 @ 1.37 uur

  3. Ik heb Wouter vanavond nog gehoord..Kreeg daar zomaar spontaan het visioen bij dat Jan gewoon lekker thuis bij de buis op de bank zat en bij zichzelf dacht..Goh, ik hoef helemaal niet naar Hilversum! Als ik mijn verhaal kwijt wil, dan “stuur” ik Woutertje wel! “Ik weet welke kant het op moet en Wouter vertelt Nederland dan wel hoe ik het allemaal in gedachten had”..

    Reactie door ToN — dinsdag 21 november 2006 @ 2.15 uur

  4. Ach, alles is relatief, persoonlijk heb ik haast liever de SP en CDA, dan SP en PvdA. Wouter vertrouw ik niet, laat staan dat hij een kant durft te kiezen! Welke ‘andere’ eventuele(!) partners heeft Wouter eigenlijk in gedachte? Dat zou ik weleens willen horen!

    Reactie door J. Wortel — dinsdag 21 november 2006 @ 3.32 uur

  5. @4 Goeie morgen J. Wortel.
    Zou het niet een helder idee zijn om vragen
    aan Wouter Bos naar de PvdA te sturen?
    Hier is het nog steeds de SP !
    Wouter heeft nu al ettelijke keren in de
    media te kennen gegeven, pas ná de uitslagen
    zijn voorkeur kenbaar te kunnen maken, maar
    sluit samenwerking met anderen dus niet uit.
    Onmogelijk je voorkeur uit te spreken als de
    ‘peilingen’ nogal – in de opzet en uitwer-
    king ervan – véél te wensen overlaten!
    Het eigen partijprogramma primair promoten
    ligt voor de hand en is samenwerking slechts
    mogelijk ten uitvoer te brengen als er x
    partijen aan mee willen doen.
    Je hebt niets aan overweldigende meerderheid
    van stemmen als men het programma niét met
    anderen en hun programma tevens ter hand kan
    nemen, omdat het gezamenlijk die inspanning
    niet zou willen opbrengen en een dergelijke
    verplichting gaat er nu eenmaal aan vooraf!
    Beloften aan de kiezer doen en aan mogelijke
    coalitiepartners kunnen niet ontweken wor-
    den en na de les van de vorige keer geleerd
    te hebben, weten partijen nu beter dan ooit
    er niet alleen door de kiezer op afgerekend
    te zullen worden, maar ook door de coalitie-
    partners zelf! Nog even geduld !

    Reactie door Madelief — dinsdag 21 november 2006 @ 5.13 uur

  6. Heel erg teleurstellend van Bos, die denkt nog met zijn hoofd in de jaren 70 te zitten, wat een EGO is dat zeg!!!

    Hij die een veel socialer Nederland ziet!!!

    Gelukkig is Femke wel zo sociaal gestemd, en wie weet, ja ik wil niet schelden, maar die D66 met zijn Pechtold, was het toch ook eens met veel agendapunten, zouden ze boette willen doen voor die rechtse stap? Of klets ik nou raar……….Hoe dan ook , ik denk dat het Bos veel meer stemmen gaat kosten dan dat hij denkt, tenslotte wil Nederland vooruit, en niet als Verdonk ten kostte van alles!!!

    Reactie door Angela — dinsdag 21 november 2006 @ 7.23 uur

  7. Is het toevallig dat Bos op de zondag voor de verkiezingen bij Buitenhof zit, maandag bij Nederland Kiest en dinsdag bij Pauw & Witteman?

    Reactie door Ron van Zeeland — dinsdag 21 november 2006 @ 8.00 uur

  8. Betekent dit dat Bos ook niet voor een linkse coalitie kiest wanneer dat een mogelijkheid blijkt?

    Reactie door Chantal P — dinsdag 21 november 2006 @ 8.01 uur

  9. P.S. waarom draait het in de politiek toch steeds om poppetjes? Het gaat toch om het landsbelang, niet om ego’s?

    Reactie door Chantal P — dinsdag 21 november 2006 @ 8.02 uur

  10. Het is mij niet duidelijk waar dit gesprek dan wel toe gediend heeft en wat er eigenlijk uit is gekomen.
    De gegeven link, samenwerking, is uit 2005.

    Reactie door Maria — dinsdag 21 november 2006 @ 8.41 uur

  11. Wouter negeert 80% van zijn achterban en schijt zichzelf hiermee in zijn zak.
    Dit speelt de SP alleen nog maar meer in de kaart.

    Reactie door kaatje — dinsdag 21 november 2006 @ 8.45 uur

  12. Wat was nu eigenlijk de zingeving van dit gesprek?
    Als Wouter Bos nu ineens wel een voorkeur voor een linkse samenwerking had uitgesproken, hoe was deze dan voor de kiezer bekrachtigd?
    Het uitspreken van een belofte naar een linkse samenwerking, coalitie vorming behelst toch geen garantie deze ook na te komen.
    Het ontbreekt mij aan inzicht over de zingeving van dit gesprek.

    Reactie door Maria — dinsdag 21 november 2006 @ 8.57 uur

  13. Dat dit kopje koffie niets op zou leveren wist je natuurlijk van tevoren. Maar goed, je had weer even zendtijd op het journaal enzo, en de kiezers weten weer dat SP en GroenLinks wel linkse samenwerking willen.
    Ik denk trouwens dat, wanneer deze samenwerking direkt in het begin van deze campagne wel op gang was gekomen, dit nog meer kiezers voor links had opgeleverd

    Reactie door Bert — dinsdag 21 november 2006 @ 9.03 uur

  14. Inderdaad het gaat om de coalitie die er komt en laat dat in Godsnaam een linkse worden.
    CDA en VVD aub naar huis en wij hier moeten niet al te véél op Wouter Bos afgeven, want voor een linkse coalitie hebben we de PVDA hard nodig.
    Iets wat met het “rompzootje” wat er nu zit beslist vergeten kan worden.
    En als je goed naar Wouter luistert, hoor je dat zijn voorkeur niet uitgaat naar het CDA en zeker niet naar de VVD.
    Ik hou hoop.

    Mensen wees wijs.
    Doe wat ik zaterdag al heb gedaan en stem sociaal, stem met je hart.

    STEM SP :!:

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 21 november 2006 @ 9.04 uur

  15. Ik vind het erg dom van wouter bos, nu heb je als het waren een tweedeling aan de linkse kant.
    hopelijk gaan mensen nu niet in paniek PVDA stemmen.
    de enige “zekerheid” op een links kabinet is SP.

    Reactie door Daniel J — dinsdag 21 november 2006 @ 9.15 uur

  16. @12 He, he, oen dat ik ben, dat zal de zingeving geweest zijn!

    Reactie door Maria — dinsdag 21 november 2006 @ 9.26 uur

  17. @13

    Die zekerheid is zowel de sterkte als de zwakte van de SP. Kies je SP dan is het bijna zeker dat je een links kabinet wil. Duidelijk!

    Maar zoveel kiezers verkeren nog niet in die duidelijkheid. Ze twijfelen, dan is PVDA een “leuke” middenweg. Noem het kontedraierij, maar feit is wel dat een stem op de PVDA je het gevoel geeft de grootste kans op een kabinet met de PVDA geeft, ze kunnen zich binden met CDA of VVD en zelfs nog steeds de SP en GL als het echt moet.

    Reactie door Martijn — dinsdag 21 november 2006 @ 9.30 uur

  18. @13 Bert, vrij lang dacht ik dat ook, maar
    bij nader inzien, vind ik het belangrijk,
    dat kiezers kunnen zien, dat zo lang moge-
    lijk voor de eigen partij gekozen kan worden. Dit ‘kopje koffie’ is een teken naar
    de kiezer dat men elkaar zo mogelijk in het
    ‘linkse’ perspectief toegenegen is. Immers
    de gemeenschappelijke uitgangspunten kunnen
    wél tot basis zijn en hoe vaak zien we niet
    dat men als ‘trouwe kiezer’ ineens de voor-
    keur geeft aan een andere partij?
    Laat men dit ‘kopje linkse koffie’ zien als
    de vrije uitnodiging om te kiezen voor
    de toekomst en definitief af te rekenen met
    het verleden, zodat iedereen kan zién dat
    échte en hechte samenwerking verwacht kan
    worden !
    Kiest men anderzins, en is men bekomen van
    de kiesPIJN ná al dat plotselinge snoepgoed,
    dan geldt er mogelijk met grote spoed een
    algeheel ‘zoet’-verbod, niét tijdelijk maar
    permanent. De onvoorziene kosten aan achter-
    stallig onderhoud van het land zullen een
    grotere prioriteit krijgen dan dat men de
    behoefte zal gevoelen de búrgers tegemoet te
    komen. Het is je reinste onzin telkenmale de
    maatschappelijke status van Nederlanders, die er niéts aan konden doen in verwaarloos-
    de omstandigheden te zijn geraakt, te doen
    vergelijken met wat regeringsambtenaren zeg-
    gen te zijn tegengekomen bij hun ‘wérk(?)be-
    zoeken in de wereld’. Het is een wezenlijk
    voorbijgaan aan de noden van hen, die buiten
    hun wil om tot slachtoffer zijn geworden of
    gemaakt. We horen de leuzen van enkele jaren
    niet meer, maar er kan nu de conclusie wor-
    den getrokken dat er sprake is van buitenge-
    woon slecht rentmeesterschap.
    Nederland loopt vol van arenlezers áchter de
    maaiers van het grootkapitaal.
    Nederlanders, die nu vandaag de dag letter-
    lijk gebukt gaan onder de stress, die men de
    zwaksten in de samenleving op de schouders
    deed belanden. De maaiers die tevens een
    diep spoor maken in volgende generaties,
    waarvoor juist de oudsten van nú, in hun zo
    arbeidzaam mogelijk médeleven maatschappe-
    lijk al krom hadden gelegen, jaar en dag !
    Juist aan de in álle opzichten minvermogende
    medemens voelt de SP zich verplicht zonder
    horten of stoten, zonder dralen de zo per-
    soonlijk mogelijke aandacht te doen uitgaan.
    God wéét wordt het beter ! Ja zeker, maar
    dan niet zonder zijn mede-arbeiders in dat
    grote veld, en dié zijn WIJ !
    Genade moet gelden voor récht dat ménsen toe
    komt die in de maatschappelijke machine an-
    ders dreigen vermalen te worden en hebben we
    dus zuinig te zijn op vluchtelingen die in
    ons vertrouwen dachten te kunnen schenken en
    dát vertrouwen dienen wij te eerbiedigen !
    Wij hebben allen verschillende redenen om
    NU SP te stemmen, maar doen wij dát van harte en niet uit agressie is het werken van
    de SP tot een buitengewoon instrument te
    maken dat in toon de gevoeligheid heel sub-
    tiel zal weten te benaderen, nader tot de
    méns! We moeten onze moed tonen, het mooiste
    instrument misschien dat ons werd aangereikt
    en dáden stellen volgt dan ‘oog en blik’
    dáár óp vanzélf!
    Het verloop van de campagne toont duidelijk
    aan hoe ver mensen kunnen gaan wanneer zij
    menen de waarden van de normen ten eigen ge-
    rieve bij te stellen en de normen kunnen pas
    worden bijgesteld als men eerst weet vast te
    stellen wélk begrip men aan ‘waarde’ denkt
    toe te kennen: stemmen we dus graag NU SP.

    Reactie door Madelief — dinsdag 21 november 2006 @ 10.01 uur

  19. Er wordt gtesproken over een zege voor links. Ik zie alleen een verschuiving onder linkse keizers van Pvda naar SP. Alhoewel de SP het alweer minder doet.
    Feit blijft dat links geen meedrerheid heeft en rechts ook niet.
    Dus wordt het gewoon een compromis een kabinet met CDA en Pvda.

    Reactie door Klaas — dinsdag 21 november 2006 @ 10.03 uur

  20. Het idee dat veel potentiele SP-stemmers op het laatste moment dreigen over te stappen naar de PvdA verontrust mij in hoge mate. Ik roep dan ook elke twijfelaar bij deze op om niet weer dezelfde fout te maken dan bij de vorige verkiezingen maar deze keer wel voet bij stuk te houden. Stem daarom met je hart, stem SP !!!!!

    Reactie door Thijs — dinsdag 21 november 2006 @ 10.09 uur

  21. Ik hoorden Jan ik zag hem ik dacht meteen wat een uitstraling en warmten straalt die man toch uit!!Het is een Vader voor het Land!!Ik zeg daarom ook.Stem op onze Jan Marijnissen.

    Reactie door Shirley Sebregts — dinsdag 21 november 2006 @ 10.48 uur

  22. @20 Thijs

    Gezien de verhoudingen van het moment, nu de SP groter is geworden dan de PvdA is het voor Linkse mensen die een Sociaal beleid voorstaan strategisch gezien effectiever om de SP de stem te gunnen.
    a. De SP heeft vanaf het begin een duidelijke koers neergezet en is hiervan niet afgeweken.
    b. De plannen van de SP zijn door het CPB doorgerekend en haalbaar en betaalbaar bevonden.
    c. De PvdA flirt nog steeds teveel naar het CDA.
    SP’ stemmers die de vorige keer strategisch op de PvdA hebben gestemd hebben 4 jaar lang spijt gehad, dit gebeurd ze écht geen 2e keer!!
    Willen we werkelijk een Socialer Nederland dan is de enige juiste keus de SP!

    Ook voor Christenen die menen dat het CDA de afgelopen jaren het Sociale aspect teveel onderbelicht heeft gelaten, teveel naar rechts is doorgeschoten is de SP de beste garantie dat de mens weer gaat meetellen, centraal komt te staan.

    VVD’ers die mogelijk ook zijn afgeknapt op het zonder blikken of blozen van Rutte kiezen voor minder files i.p.v. het oplossen van de voedselbanken, daarvoor ook is de SP de beste garantie dat dit probleem wordt aangepakt.
    Immers de SP heeft zich niet alleen in verkiezingstijd sterk gemaakt voor deze groep maar doet dit al sinds jaar en dag.

    Kortom voor mensen die vinden dat het Socialer moet in Nederland is de enige juiste keuze de SP.
    Mensen, wanneer U zichzelf er op voorstaat een Sociaal mens te zijn, laat Uw geweten spreken en stem SP!
    Christen en/of liberaal, door te stemmen op de SP betoont U zich pas écht Sociaal!
    Niet alleen in woord maar ook in daad. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat!

    U zult er geen spijt van krijgen, daarvan ben ik overtuigd!

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 21 november 2006 @ 10.48 uur

  23. Heel verhaal wattenstaafje, maar je stelling klopt niet dat de SP de enige partij is die het socialer maakt in Nederland.

    Geen enkele partij zal natuurlijk een asocialer Nederland willen, het verschil is dan ook de manier waarop het socialer gemaakt kan worden in Nederland.

    De SP is daarin de meest directe en makkelijke partij, hup uitkeringen omhoog, en roepen dat verdere afbraak van het sociale stelsel asociaal is.

    Makkelijk scoren, maar zoals altijd bij de SP het lost het onderliggende probleem niet echt op. Een doekje voor het bloeden meer is het beleid niet. De VVD CDA durven in iedergeval het moeilijkere onderliggende probleem aan te pakken!

    Reactie door Martijn — dinsdag 21 november 2006 @ 11.13 uur

  24. Ik vind het een schande dat Wouter Bos weigert om kleur te bekennen. Hij hoort zijn kiezers te vertegenwoordigen en die hebben het recht om voordat zij kiezen te weten waar ze aan toe zijn. Een verkiezing hoort toch geen loterij te zijn?!

    Liever links? Ik kies SP!

    Reactie door Angelique — dinsdag 21 november 2006 @ 11.18 uur

  25. @23 Martijn

    ‘Heel verhaal wattenstaafje, maar je stelling klopt niet dat de SP de enige partij is die het socialer maakt in Nederland.’
    Hoopgevend nieuws Martijn. Wanneer er zoals door jou gezegd meer partijen zijn die Nederland Socialer willen maken dan biedt dit ruimte voor onderhandelingen straks.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 21 november 2006 @ 11.34 uur

  26. @20 Thijs
    Mijn stem staat vast: SP.
    Maar ook ik vrees dat veel linkse kiezers toch naar de PvdA gaan. Je ziet dat in sommige peilingen ook al gebeuren.
    Ben het dus van harte met je eens.

    Reactie door Bert — dinsdag 21 november 2006 @ 11.42 uur

  27. 32 martijn.

    De uitkeringen moeten niet omhoog.
    De vaste lasten moeten juist omlaag.
    Zo hoeft de burgerij niet ten onder te gaan door de hoge lasten die grootkapitalisten verdienen.
    Laten we de huren omlaag laten gaan en de huurcoperatie’s,wat stichtingen zijn het doel hebben om ook huizen te bouwen voor de burgers.
    Geen Villa’s of dure koopwoningen bouwen.
    Zo gaat de prijzen weer omlaag,en er zijn geen wachtlijsten meer van 5 jaar.

    Of de olieprijs laten zakken,want Shell verdiend ook en die verkoopt weer aan landen die het voor de helft weer verkoopt aan de burgers,terwijl wij de volle mep betalen.
    Waar is dat kwartje van Kok gebleven.
    Die olieprijs is ook weer gekoppeld aan de energielasten.
    het zijn schurken die er nu zitten en wij zijn als enigste doel om voor hun een monopoliegeld te verkwansen.
    Zij krijgen wel betaald en hoeven ook geen verantwoording af te leggen.
    Een gouden handdruk.

    Zie beerput affaire IRT met onze Hirsh Ballin,die doodleuk weer minister is.
    Wat ze toen flikten doen ze nu 100 maal erger.
    Kijk troepenzendingen afghanistan en Irak.
    Nu gaat het niet om wiettransporten in nederland,maar in afghanistan.
    Daar zitten ze volop in de opium.
    De gouden tijden waar bakellende het over had.

    Reactie door sander — dinsdag 21 november 2006 @ 11.42 uur

  28. Martijn…wat lul je uit je nek! de SP en makkelijk scoren? Kijk naar wouter bos met zijn verkeerde informatie over de SP! Ik vind het ronduit een belediging voor deze partij die al vanaf de jaren 70 aan de weg timmert en al die tijd consistemt is gebleven! Kun je dat van de PVDA zeggen? met z`n draai naar het liberalisme? nee toch! Alles voor stemmen!
    Schaam jij je niet dat je vind dat mensen met een wao uitkering of mensen met een uitkering mogen leven van een habbekrats? Kun jij dat glashard zeggen tegen een man of vrouw die altijd gewerkt heeft en door reorganisatie ontslagen is? waarom is bij ons herscholing en omscholing nog niet goed geregeld? Ik vind je een egoist! En de sp? de cijfers kloppen en de plannen zijn realistisch! Hard werken geeft resultaat

    Reactie door cynthia — dinsdag 21 november 2006 @ 11.49 uur

  29. Twee weken voor de verkiezingen eist het burgerinitiatief Openheid over Irak dat de nederlandse politici die destijds instemden met de oorlog hierover verantwoording afleggen. In de Verenigde Staten en Spanje gebeurde dit al via de stembus, nu is Nederland aan zet. In Nederland wordt iedere vorm van waarheidsvinding geblokkeerd door de partijen die – nota bene als demissionair kabinet – ons medeverantwoordelijk maakten voor de oorlog, aldus de initiatiefnemers van Openheid over Irak. Door middel van een petitie die u kunt ondertekenen en vier open brieven zal de komende dagen de druk op de verantwoordelijke regeringspartijen van toen: CDA, VVD en LPF worden opgevoerd.

    Op 18 maart 2003 besloot het demissionaire kabinet Balkenende-I om steun te verlenen aan de oorlog tegen Irak. Het was een ingrijpend en felomstreden besluit. De oorlog miste een overtuigende inhoudelijke en juridische grondslag en bracht onoverzichtelijke risico’s met zich mee. Van de Nederlanders was 89 procent er dan ook tegen. Toch werd Irak met Nederlandse steun aangevallen.. ..Een besluit dat Nederland medeverantwoordelijk heeft gemaakt aan een gruwelijk uit de hand gelopen oorlog, die Irak in chaos heeft gedompeld en de wereld er onveiliger en onverdraagzamer op heeft gemaakt.

    Nederland heeft op dubieuze gronden een omstreden oorlog gesteund, die is uitgelopen op een uitzichtloze ramp. Desondanks heeft de regering nooit verantwoording afgelegd voor haar besluit.. ..Het afleggen van verantwoordelijkheid is een democratische plicht. Alleen zó kan de burger beoordelen of de bewindslieden die voor en namens hem werken betrouwbaar zijn, en bekwaam genoeg om belangrijke beslissingen te nemen. Alleen zó kan worden beoordeeld of de regering zorgvuldig heeft gehandeld.

    Gezamenlijk zullen wij een ‘coalition of the willing’ vormen die zijn democratische rechten opeist. De vestiging van een democratie in Irak was onze regering een roekeloze oorlog waard. De vraag is nu wat onze democratie óns waard is. (OpenheidOverIrak.nu)

    Reactie door sander — dinsdag 21 november 2006 @ 11.50 uur

  30. Ik vind persoonlijk dat SP en Jan Marijnissen GLASHELDER zijn in hun standpunten al jarenlang, om ff die veelgebruikte term te mogen meegebruiken.

    Stem SP, want dat is de grootste kans om Wouter Bos toch even links te houden en dan stem je ook op een betrouwbare partner in de samenleving.

    Ik kan ook Martijn enigzins volgen omtrent zijn economische beraad maar de hoofdgerecht van VVDCDA is in gal ingedompeld (hatelijke xenofobie van de afgelopen jaren) en met LEUGENS geserveerd. Daarom is het voor de normale nederlander NIET te eten!

    Nogmaals – stem SOCIAAL! Stem SP!

    Reactie door walking bull — dinsdag 21 november 2006 @ 12.04 uur

  31. Help Nederland economisch naar de knoppen… Stem SP. Hoe dom kan je zijn?

    Wees wijs stem VVD of CDA.

    Reactie door Janny de Wit — dinsdag 21 november 2006 @ 12.10 uur

  32. @31 Janny de Wit

    Nog steeds een zwevende kiezer dus?

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 21 november 2006 @ 12.16 uur

  33. Cyntia,

    Een partij die zo vanuit de jaren 70 consistent is gebleven is het wel triest. Voor het geval je het nog niet wist: We leven niet meer in de jaren 70.

    Wat jij doet, en de SP, is het inspelen op gevoelens van de man/vrouw die ontslagen is en voor een habbekrats moet leven. Natuurlijk is dat vervelend. Maar jij weet net zo goed als ik, dat jij of de SP daar ook niet iets structureel aan kan doen.

    Heel stoer en flink om de arme man die van een habbekrats moet leven erbij te halen. Klinkt heel sociaal, maar het is niets meer dan stemmingmakerij.

    Reactie door Martijn — dinsdag 21 november 2006 @ 12.17 uur

  34. @31 Janny

    Janny probeer op de site van je eigen partij te reageren inplaats van hier!

    HIER ZIJN NAMELIJK ALLEEN SOCIALE MENSEN,DIE NIET HOUDEN VAN IKKE IKKE IKKE EN DE ARMEN MOGEN STIKKEN.(VVD)

    OOK ZIJN HIER MEER MENSEN MET GEVOEL ALS DE ZOGENAAMDE CHRISTELIJKEN (CDA)

    DUS HIER ALLEEN DE ECHT SOCIALE MENSEN DIE WEL GEVOEL HEBBEN VOOR DE MINDERBEDEELDE MEDEMENS,EN DE OUDEREN DIE MEER RESPECT VERDIENEN ALS DAT ZE DE AFGELOPEN 4 JAAR HEBBEN GEHAD VAN HET CDA/VVD

    STEM SP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dus ga het elders proberen met je VVD/CDA

    Reactie door Irena — dinsdag 21 november 2006 @ 12.22 uur

  35. Helemaal eens met de stelling dat het erom gaat dat CDA en VVD geen meerderheid halen; en liefst ook geen meerderheid die eventueel een minderheidskabinet zou willen steunen (Christenunie, SGP, LPF etc.).
    Om dat te bereiken lijkt het mij echter wel cruciaal dat Bos zo veel mogelijk kiezers binnenhaalt die twijfelen tussen CDA en PvdA. Om dat te bereiken moet hij natuurlijk het CDA niet gaan uitsluiten.
    Hoewel ik een premier die niet eerlijk wil toegeven dat hij graag door wil met de VVD en niet de moed heeft om te erkennen dat het Irak-besluit fout was, liever vandaag dan morgen zie vertrekken, maakt het voor het beleid inderdaad niets uit wie er premier wordt van een PvdA/CDA-kabinet. Ik stem dus met gerust hart SP!

    Reactie door Jeroen van Gerven — dinsdag 21 november 2006 @ 12.23 uur

  36. @Janny de Wit
    Spam wordt niet op prijs gesteld…
    Ga je net als de VVD nu je spotje 100x plaatsen? Ik kom je nu steeds met dezelfde boodschap op de diverse topics tegen. Weinig inhoudelijks te melden?

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 21 november 2006 @ 12.25 uur

  37. Ik reageer waar ik wil. Help Nederland naar de knoppen stem SP.

    Ik zweef onderhand niet meer ik sta met beide benen op de grond. Ik heb m’n keuze al gemaakt.

    Reactie door Janny de Wit — dinsdag 21 november 2006 @ 12.40 uur

  38. Stem SP voor meer uitkeringen en minder banen! Dus mensen voor een slechtere economie stem links!

    Reactie door Janny de Wit — dinsdag 21 november 2006 @ 12.47 uur

  39. @38 Janny de Wit

    Je komt niet verder dan one-liners.
    Volgens mij zijn ze nog ge-copy/paste ook.
    Begrijp je wel wat je neerplakt?
    Je komt op deze manier namelijk nou niet bepaald erg ontwikkeld, belezezen of oorspronkelijk over.
    Kom eens met iets inhoudelijks of is dat teveel gevraagd?
    Oh ja, even voor de duidelijkheid: je linkerhand is niet die waarmee je een kruisteken maakt.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 21 november 2006 @ 12.53 uur

  40. Janny, kort en bondig de SP vertolkt!
    Wattenstaafje zeker ook een van de vele SP “steunzoekers”?

    Reactie door Gijs — dinsdag 21 november 2006 @ 12.58 uur

  41. Stem SP: de ambtenaren banen garantie partij

    Reactie door Gijs — dinsdag 21 november 2006 @ 13.02 uur

  42. @38, Janny de Wit,

    Ik zeg dit niet snel over mensen die hier een reactie plaatsen, maar voor jou maak ik graag een uitzondering:

    Wat een ongefundeerde ONZIN!

    Reactie door J3roen — dinsdag 21 november 2006 @ 13.30 uur

  43. @38, Janny de Wit,

    Lees dit maar eens aandachtig door:

    http://www.sp.nl/2006/programma/

    Reactie door J3roen — dinsdag 21 november 2006 @ 13.31 uur

  44. Nek aan nek race tussen CDA en PvdA:
    Links wil de PvdA als grootste partij, rechts het CDA.
    Dit kost de SP (vooral), en GL stemmen aan de PvdA, en de CU en de VVD stemmen aan het CDA.
    Ook zwevende linkse kiezers lopen naar de PvdA. Dat kunnen ook sociale CDA-ers en PvdD kiezers zijn.
    Zwevende rechtse kiezers lopen naar het CDA. Dat kunnen ook kiezers van de PVV, EenNL en PvNL zijn.
    Een grote PvdA en CDA ligt in het verschiet.
    SP zal wel groeien maar hoeveel?
    Elk nadeel heb z’n voordeel (Cruijff)
    VVD zal kleiner worden, zo ook PVV, EenNL, PvN en Fortuin.

    Reactie door peer — dinsdag 21 november 2006 @ 13.32 uur

  45. RESPEKT is een ACTIEF en WEDERZIJDS fenomeen.
    En een goed debat bestaat uit meer dan ja-knikkers alleen.

    Daarom hierbij: welkom aan allen hier, van welke kleur of gezindte dan ook, en mijn uitnodiging aan allen om het debat levendig, bevlogen, maar vooral netjes en met respekt te blijven voeren!

    Reactie door Joris — dinsdag 21 november 2006 @ 13.43 uur

  46. 21, Shirley,
    Afgelopen zaterdag was Jan bij Spijkers met Koppen te gast. Bij het begin van het interview met de regisseuse Heddy Honigmann (Mooie documentaire ‘Forever’) zij Heddy dat ze een enorme warmte voelde. Op de vraag waarvan antwoordde ze: Omdat Mijnheer Marijnissen achter me staat… Verder commentaar overbodig.

    Laat je hart je verstand leiden, dan voorkom je verder lijden.

    Reactie door peer — dinsdag 21 november 2006 @ 13.46 uur

  47. @37 Janny, @ 40 Gijs.

    Wees welkom op het weblog van de enige politieke partij waar iedereen z’n mening mag verkondigen
    Da’s pas democratie.

    Reactie door Leftfoot — dinsdag 21 november 2006 @ 14.18 uur

  48. Al met al is het nu zo dat de SP groeit de PVDA niet de grootste word het CDA dankbaar gebruik gaat maken van de verdeling in het linkse kamp en daardoor dus de grootste dreigt te worden. Dit alles betekend dat het CDA weer het initatief krijgt om een coalitie te vormen. Nu ben ik bang dat CDA en SP het samen niet gaan redden en dat we daarom weer een lange formatie krijgen. met daarna een CDA PVDA en VVD coalitie krijgen. Ik hoop daarom dat PVDA de grootste gaat worden de SP zoveel is gegroeit dat Dhr Bos daar niet om heen kan bij de formatie. De kiesers hebben inmiddels aan Dhr. Bos laten weten dat het menens is. Mijn advies PVDA de grootste maken omdat we anders weer niet verder komen

    Reactie door jan — dinsdag 21 november 2006 @ 14.20 uur

  49. 38, Janny.
    Hoezeer ik het ook oneens ben met uw mening en standpunten, ik zal er altijd voor strijden dat u die kunt blijven uiten.

    (vrij naar Socrates)

    45 Joris,

    Is dit wat je bedoelde?

    Reactie door peer — dinsdag 21 november 2006 @ 14.23 uur

  50. 48 Jan

    Ja, in die discussie zit ik nu ook verwikkeld. Ik ga zeker SP stemmen. Het probleem is wel dat het CDA waarschijnlijk als grootste partij uit de verkiezingen komt en dus zo goed als zeker mag regeren. Kans is erg groot dat ze dat weer met de VVD gaan doen. De discussie alhier spitst zich toe op het gegeven dat een aantal mensen hier vurig pleit om op de PvdA te stemmen en juist niet op de SP. Ze zijn van mening dat als je geen Balkenende 4 wilt (met hoogstwaarschijnlijk ook nog eens Verdonk als vice-premier!!!) je PvdA moet stemmen om ervoor te zorgen dat de PvdA de grootste wordt en dus kan gaan regeren.
    Ik zie het als mijn morele en democratische verplichting SP te stemmen. Zij zien mijn stem voor de SP als een stap dichter naar nog een kabinet Balkenende, naar nog 4 jaar afbraak van zorg, onderwijs en de sociale welstaat.
    Moeilijk dat soort discussies. Wat kun je er tegenin brengen? Dat zij die pleiten om PvdA te stemmen de democratie ondermijnen? Dat we maar gewoon een 2 partijen systeem in moeten voeren als je op die manier je stem inzet?
    Maar de hoop is er, in ieder geval wel bij mij. We zullen het donderdag weten of Nederland klaar is voor een echt linkse coalitie.

    Reactie door SuiKauSoep — dinsdag 21 november 2006 @ 15.01 uur

  51. Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in een man die mensen de indruk geeft dat hij zelf niet eens weet waar hij naartoe wilt.
    Duidelijkheid is een belangrijke factor voor mij. De SP is duidelijk, de PvdA totaal niet.
    Waarom stem je links terwijl je weet dat je stem uiteindelijk toch naar rechts gaat? Dat is de indruk die ik krijg wanneer je stemt op de PvdA. Kan je net zo goed meteen op het CDA gaan stemmen.
    Zelf zit ik tegen wil en dank in een uitkeringssituatie. Ik ben al twee jaar op zoek naar werk en de vele afwijzingen gedurende die tijd maken het er niet bepaald makkelijker op. Ik heb dit jaar een reintegratietraject zonder succes doorlopen, die dingen zijn ook compleet onzin.
    De VVD vergeet dat er ook mensen zijn die wel willen, maar niet kunnen werken of gewoon niet worden aangenomen.
    Rijkdom is ook geen hoge factor in mijn leven. Ik heb een MBO opleiding voltooid op niveau 4, en een HBO opleiding geprobeerd maar niet afgemaakt. Dit houdt in dat ik GEEN studifinanciering kan krijgen die een nieuwe opleiding financiert. Ik zal het laatste jaar of de laatste twee jaar ZELF moeten betalen en heb helaas geen pappie en mammie die dat voor mij kunnen doen.
    Ik zit muurvast. Ik wil werken, maar mijn gezondheid blokkeert een hele grote mogelijkheid aan banen. Ik wil studeren, maar ik kan geen financiele hulp daarbij krijgen. Ik heb dit jaar zelf besloten om een LENING van 3000 euro aan te vragen om een MBO-opleiding te kunnen doen, waarbij mijn gemeente me totaal niet heeft kunnen steunen omdat er geen ‘baangarantie’ aan vast zat (wel wordt er 5000 euro uitgegeven aan een nutteloos reintegratietraject… ben ik de enige die hier totaal niets van snapt?).
    Gek word ik ervan.

    De maatregelen die de VVD wil gaan nemen zouden mijn leven alleen nog maar moeilijker maken, gelukkig zijn er mensen die WEL hulp bieden aan mensen die het nodig hebben.

    Lang leve de SP!!

    Reactie door Yvonne — dinsdag 21 november 2006 @ 15.30 uur

  52. Ik volg nu al een hele tijd de verkiezingsstrijd en wat me vooral opvalt is, dat er vele partijen zijn die het “o zo goed met ons, kiezers, vóór hebben”. Tegelijkertijd smeden de partijen nu al plannen voor ná de uitslag, gebaseerd op voorspellingen. Het wordt dan “mogelijke coalities” genoemd, maar bij mij komt het over als “de ene hand, wast de andere hand”.
    Dit lijkt het begin van corruptie…nog voordat er gestemd is. Wij, kiezers, doorzien dat hopelijk en gaan voor de “inhoud” van een partijprogramma en of ons een hoofd nu wel of niet aanstaat; Kies voor sociale, economisch verantwoorde, veranderingen. Dat is toch wat wij wensen?

    Frans.

    Reactie door frans — dinsdag 21 november 2006 @ 15.42 uur

  53. Als de sp nu (al)weer noodgedwongen de oppositiebanken invliegt wordt ik toch eens goed nijdig. En dat alles door die draaikont van een Bos die niet weet wat hij wil of er niet recht voor uit wil komen! De slapjanus. Men negeert gewoon de wil van de kiezer daar in den Haag. Een links kabinet is eventueel WEL mogelijk! PVDA/SP/GROEN LINKS/Christen Unie/Partij voor de dieren. Mits ze uiteraard genoeg zetels halen…. Alweer een kabinet Bak-Ellende zie ik echt niet zitten, daar wordt IK ELLENDIG VAN!

    Ine.

    Reactie door Ine — dinsdag 21 november 2006 @ 15.59 uur

  54. Misschien is het niet slim maar de PvdA heeft het recht haar eigen programma te verdedigen vóór de verkiezingen.
    Dat is in een normaal democratisch land een recht.
    Macht op zich mag nooit hét item worden van verkiezingen. We kiezen immers een sterke volksvertegenwoordiging op een programma waar we achter staan.
    Ik ga toch ook niet strategisch stemmen.
    Strategisch is strategisch en ook hier is het blijven bij wat je zelf ( in dit verband Wouter Bos of de PvdA) vindt m.b.t. je eigen programma het belangrijkste. Dat is een goed democratisch recht.

    Reactie door Henny — dinsdag 21 november 2006 @ 16.04 uur

  55. De SP wordt 2 á 3 keer zo groot en de VVD verliest een kwart van zijn zetels.
    Een duidelijk signaal waarmee de bevolking aangeeft schoon genoeg te hebben van het rechtse asociale beleid.
    Vroeger zou dit voor elke nieuw te vormen regering meegewogen worden voor het uitzetten van de nieuwe koers. Tegenwoordig gaat het om de helft plus één en de rest krijgt de dikke vinger voorgehouden. Daarom hoop ik tevens dat het CDA nog een tik op de neus krijgt en dat CDA + PVDA het samen niet redden om het pluche in beslag te nemen.

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 21 november 2006 @ 16.21 uur

  56. Meer dan eens heb ik hier geschreven dat je weinig vertrouwen in Wouter Bos moet hebben.
    Jan ga op eigen kompas.Alleen in en vanuit een sterke positie moet je onderhandelen.

    Reactie door Maan Arkenbosch, — dinsdag 21 november 2006 @ 18.11 uur

  57. Ik vind het erg jammer dat Wouter Bos die keuze heeft gemaakt. Maar daar kunnen we nu helaas niets aan veranderen, alleen maar hopen dat hij straks inziet dat een links kabinet toch het beste is. De SP staat nu gelukkig op de tweede plaats en mischien ik hoop het echt word dat morgen de eerste plaats en word onze Jan premier. Dat zou toch heel mooi zijn voor ons land.

    Morgen-avond zit ik aan de buis gekluistert en kijk met spanning naar de verkiezings-uitslagen die dan uitgezonden worden.

    Jan,Agnes, Jan de Wit, Anja, Theo en alle andere SPers succes morgen ik denk aan jullie.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 21 november 2006 @ 18.52 uur

  58. @40 Gijs

    Geen ‘steunzoeker’ maar overtuigd steunbetuiger. ;)
    Jij kan ook nog groeien hoor!

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 21 november 2006 @ 19.06 uur

  59. 40, Gijs,

    Welkom op de SP-site, maar hou het een beetje netjes.

    Met vriedelijke groet,

    Peer
    (samenwonend, 2x modaal, 2 onder 1 kap, hypotheek, 2 auto’s, middengroep zo gezegd, en zo dom om toch SP te kiezen…)

    Reactie door peer — woensdag 22 november 2006 @ 17.03 uur

  60. Opmerking:
    Ben mijn hele leven al socialist
    en zal het altijd blijven.

    Ik heb vandaag de kranten gelezen.
    Volgens enkele kranten is het moeilijk, gezien de verkiezingsuitslag, een nieuwe regering te formeren.
    Wat ik uit de verkiezingen zie, is dat de CDA en VVD hebben verloren door hun beleid van de afgelopen jaren.
    De enige oplossing voor een nieuwe regiering is een kabinet te formeren van CDA, SP en PvdA.
    - CDA: Rechts; Beetje links
    - SP: Links
    - PvdA: Half links; Beetje half rechts
    Wanneer deze drie partijen hun sociaal hart, verstand en begrip gebruiken kunnen hun bijna alle kiezers door sociale verdeling in Nederland behartigen en van
    Nederland een socialer en welvarender land maken.
    Tevens kunnen hun dan ook samen beter voor ons reageren op de internationale ontwikkelingen op gebied van milieu, economie, energie en geloofsovertuigingen.
    Dus drie partijen: Niet weglopen voor verantwoording voor Nederland en de belangrijke internationale ontwikkelingen.

    Reactie door Volker — donderdag 23 november 2006 @ 15.48 uur

  61. Ik hoop dat jullie voor al die zetels voldoende mensen hebben met de benodigde bagage.Hoop ook dat het tij nu keert
    Wens jullie geluk, en maak er wat van

    Reactie door van aalst — donderdag 23 november 2006 @ 20.19 uur

  62. Beste mensen, ik moet er niet aan denken dat Bos premier wordt. Ik zei: dan ga ik het land uit. Maar ik weet zelf ook wel dat het een noodkreet is die niet te doen is, waar zou ik heen moeten? Met mijn afgeronde alimentatieperiode mag ik braaf blijven zitten waar ik zit, want mijn leven heb ik 3 decennia lang en nog langer opgeofferd aan mijn echtgenoot van toentertijd en nu ga ik op 63-jarige leeftijd mijn piepkleine kapitaaltje oppeuzelen, na jarenlange juridische strijd om een beetje van je eigen deel te zullen ontvangen. Wat een onkosten, alles gewonnen en precies door de advocatuur en de rechtbank, die er ruim de tijd voor namen, is er tóch bijna niks meer van over. Hoe ga je als eenzame vrouw verder zonder regelrecht in de marge terecht te komen? Ook voor (de oudere) gescheiden vrouw, wier ganse huwelijk uit onbetaald werk op allerlei fronten bestond, wordt van overheidswege bar slecht gezorgd… Ik klaag niet, ik constateer uit ervaring. Bos heeft hier natuurlijk niks mee te maken, ik wil hem gewoon niet als premier. Nu ga ik Pauw & Witteman kijken, want onze Jan Marijnissen is er vanavond ook. Houd goede moed, dat doe ik ook, hoor! Enne, proficiat met de overwinning, geweldig!

    Reactie door Ine Verhoeven — donderdag 23 november 2006 @ 23.06 uur