Netwerk over VMBO-leraar SP-film

De Limburgse scheikundedocent Pierre Diederen heeft forse kritiek op het beleid van zijn schooldirectie. In plaats van naar hem te luisteren, legde het management van de school de docent strafmaatregelen op. In Netwerk een reportage over intimidatie in het onderwijs.

Het verhaal van Diederen is niet uniek. Het Meld- en Steunpunt Intimidatie van de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) stelt dat gevallen als die van de Limburgse docent veel vaker voorkomen. Volgens de vereniging gaat het bij intimidatie meestal om conflicten tussen docent en schoolleiding over de vorm of kwaliteit van het onderwijs, waarbij de leraren onder druk worden gezet.

Die druk kan bestaan uit dreiging met of uitvoering van bijvoorbeeld salarisverlaging, het onder toezicht stellen van een andere docent of zelfs ontslag. Ook een spreekverbod of –beperking beschouwt het BON als intimidatie. (Netwerk)

Middels een brief aan de Algemene Onderwijsbond, de CNV Onderwijsbond en de scholieren en studentenvakbond LSVB heb ik laten weten dat ik de beslissing van de school onbegrijpelijk vind. “Van deze mensen moeten we het juist hebben. Ze tonen betrokkenheid en moed. Zij kijken niet weg, maar willen het beste voor hun leerlingen. Het zijn de managers die dat niet kunnen verdragen. Dit gaat hun wereld van papier en dode regeltjes te boven.”

Vanavond om 19.20 op Nederland 2.

* * * Update: Je kunt inmiddels via de SP-website een steunbetuiging tekenen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 24 november 2006 :: 16.19 uur

91 Comments

91 reacties

  1. Het onderwerp ligt zo gevoelig en degenen die daar mogelijk mee te maken hebben of
    krijgen hadden ook een keer als solidariteit
    gedachte op AD BOS kunnen stemmen, die zich
    dus sterk maakt voor klokkenluiders.
    Echter die had in Nederland deze keer met
    zijn nieuwe partij nog geen 6000 stemmen.
    Iedereen die flink ‘zwevend’was had een keer
    op deze partij kunnen stemmen. Tja de solida
    riteit binnen ‘het onderwijs’ is me dus ei-
    genlijk flink tegengevallen.
    Als DE ZORG niet de hoogstnodige prioriteit
    zou hebben op DIT moment was ik mogelijk ook
    een keer van m’n geloof af gevallen en had
    dan op Ad Bos gestemd, reken maar!

    Reactie door Madelief — vrijdag 24 november 2006 @ 16.29 uur

  2. Een goede zaak dat Netwerk hier nu ook aandacht aan besteed.

    Weer een zinvolle actie van de SP en hopelijk worden in de toekomst steeds meer klokkenluiders ondersteund en serieus genomen.

    Reactie door Zinfo.nl — vrijdag 24 november 2006 @ 16.46 uur

  3. Goed dat hier uitgebreide media aandacht aan gegeven wordt.
    Het is toch te triest voor woorden, dat als iemand van de vloer die vaak beter weet wat er speelt, door de “managers” de mond gesnoerd wordt.

    Hopelijk gaan er meer na de uitzending hun kritiek uiten!

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 24 november 2006 @ 16.47 uur

  4. wat ik nu niet snap,,als er meerderen zijn ,,waarom intimideren ze niet terrug,,
    het is toch heel eenvoudig,,
    je weet waar ze wonen,,je weet welke auto,,
    gvvggv,,dat is wat ze precies weten die zogenaamde bedweters aan de top,,ach ze doen toch niets terrug,,ha ha ha,bond ha ha,zolang ze nog niets durven,,pakken we ze waar we ze pakken kunnen.bek houden of ontslag..
    laat je toch niet pakken door dat zielige top? volk,,pakken die handel.

    Reactie door ad — vrijdag 24 november 2006 @ 17.13 uur

  5. @3 17.13 uur

    Lijkt me niet de juiste weg ad!
    Met waardigheid bereik je meer. Dit heeft de SP de afgelopen tijd overduidelijk bewezen.

    Groetjes Wattenstaafie!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 24 november 2006 @ 17.26 uur

  6. Onbegrijpelijk is zacht uitgedrukt. Gewoonweg stom, dom, infantiel, regentenmentalitiet, en nog een paar andere termen !

    Reactie door gerard mulder — vrijdag 24 november 2006 @ 17.37 uur

  7. Fijn dat hier weer aandacht aan besteed wordt.
    Zelf ben ik ook het slachtoffer van dit soort praktijken. Was de SP er maar meteen bij geweest. Veel mensen worden zo in het geniep gepest en eruit gewerkt door het management.
    Juist wanneer je inhoudelijk sterk bent en een beetje kritisch loop je gevaar dat je manager of wat er hoger zit zich met je gaan ‘bezighouden’. Terwijl jij je werk doet zijn zij bezig te verzinnen hoe ze je kunnen ‘pakken’. Je stuurt hun schemaatjes in de war en hogere belangen. Bij al die organisaties zijn er geschreven en ongeschreven wetten en privileges. Het begint sluipend met opdrachten geven van werkzaamheden die niet leuk zijn. Je verliest ‘privileges’ die anderen wel hebben. Bij evaluatie-, pop-, functionering-, voortgangsgesprekken etc. altijd de minder goede kanten benadrukken de goede altijd vergeten en eventueel echte fouten enorm opblazen. Na verloop van tijd wordt de sfeer minder goed. Dan krijg je uitnodiging voor een gesprek. Ineens zit er dan nog een functionaris bij. Er ligt papier en of je maar even wilt tekenen voor akkoord. Je wordt onder druk gezet. Je moet tekenen. Dus je tekent maar alleen voor gezien, niet voor akkoord.
    Weer een paar weken, maanden later komt je manager en zegt dat het niet goed gaat en dat hij je wil helpen. Hij wil je graag coachen. Dan krijg je af en toe een coachingsgesprek. Dat zijn hele vervelende ‘gesprekken’waarbij je wordt gedeemoedigd. Dan na enkele weken, maanden krijg je te horen dat het nog steeds niet goed zit. Het betreft dan met name je attitude (lekker subjectief). En dan krijg je je ontslag.
    En dan blijkt dat wat je destijds getekend hebt een (subjectieve!)beoordeling was en dat zoiets voldoende blijkt te zijn om je te kunnen ontslaan. Maar dat zeiden de managers er toen niet bij!
    Zelf ben je niet op de hoogte hoe dit soort dingen gaan, maar die managers weten precies wat ze mogen doen om je te ontslaan. Immers jij moet het werk doen maar zij kunnen zich verdiepen in beheer en zich laten bijstaan door juristen.
    En wat is de werkelijke reden? Omdat je inhoudelijk nogal kritiek hebt die terecht is. Maar de rechter trekt zich niets aan of dat inhoudelijke al dan niet terecht is. Die rechter kijkt alleen naar de ‘feiten’ Dat wil zeggen negatieve beoordeling en geen echte verbetering na coaching dus terecht ontslagen.
    En de belastingbetaler is de klos omdat de kwaliteit van het product veel beter en het hele eindresultaat veel betrouwbaarder kan zijn voor hetzelfde geld. In mijn geval zat er ook nog een politieke kant aan. Ik was o.a. net gekozen voor de ondernemningsraad en het product is van invloed op de politiek (kan hier niet zeggen welke want dan wordt het voor mij alleen maar erger).

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 november 2006 @ 17.40 uur

  8. Ik snap het niet !!!

    Ik heb school gemaild en geschreven dat ik de maatregel een schande vind .
    Ik heb antwoord gekregen.

    Geachte heer/mevrouw

    In reactie op uw mail d.d. 21-11 deel ik u mede dat de directie van het Stedelijk Lyceum te Roermond geen disciplinaire maatregelen tegen dhr. P. Diederen genomen heeft. Dit in tegenstelling tot de mededelingen in de media, die als feiten gepresenteerd zijn. Aangezien er geen enkele terugkoppeling geweest is vanuit die media naar de school noch vanuit een bepaalde politieke partij, die mededelingen op de website geplaatst heeft zonder controle van aangeleverde gegevens acht ik mij niet verantwoordelijk voor conclusies of gevolgtrekkingen in den lande.

    Het spijt mij echter dat u ten onrechte in de positie geplaatst bent aan deze meningen gehoor te geven en uw eigen conclusies te trekken.

    Verder hoop ik dat u begrip hebt voor het feit dat de school interne schoolaangelegenheden ook intern behandelt en daar vanwege de bescherming van de privacy van alle betrokkenen niet extern over communiceert. Als betrokkenen beschouw ik in eerste instantie leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s), vervolgens medewerkers van de school.

    et vriendelijke groeten

    mevr. drs. …….

    Locatie directeur Stedelijk Lyceum Roermond

    Dit is het antwoord, de SP wordt hier ook beschuldigd, graag reactie van de SP.
    Ik heb de namen weggehaald wegens privacy redenen.

    Dit betekend dus dat er niet aan de hand is of liegen ze ????

    Zo ja dan wil ik weer maatregelen treffen.
    Dat is nog een grotere schande.

    Reactie door Ayse — vrijdag 24 november 2006 @ 18.12 uur

  9. ff tussendoor…Wattenstaafie….mooi filmpje op je site….brengt rust en stilte teweeg, waarin de wérkelijkheid duidelijk wordt en meer nog “wat er schort” aan de werkelijkheid. Hopelijk kan de SP en andere Partijen iets inbrengen om het tij te keren.

    Reactie door frans — vrijdag 24 november 2006 @ 18.23 uur

  10. Kan Netwerk vanavond helaas niet zien, maar goed dat ze er aandacht aan besteden.
    Zoals ik al eerder heb gezegd, de school zou blij moeten zijn met zulke betrokken leraren.

    Reactie door Bert — vrijdag 24 november 2006 @ 18.43 uur

  11. Wat goed dat Netwerk hier aandacht aan besteed.
    Misschien dat het managment na deze
    uitzending (en natuurlijk onze mail actie van vorige week, gaat inzien dat dit soort
    rare maategelen niet genomen mogen worden.
    En dat deze bezorgde leraar binnekort weer
    staat waar hij hoort te staan, voor de klas
    en niet aan de kant.

    Reactie door kitje — vrijdag 24 november 2006 @ 18.43 uur

  12. Weg met de VVD (gedeeltelijk al gebeurd), en in het verlengde daarvan…weg met de cultuur die ze eigenhandig gecreëerd hebben.

    Keep up the good work Jan.

    Reactie door Tim Engelbart — vrijdag 24 november 2006 @ 18.44 uur

  13. Kreeg ik gisteren nog een email van dat schoolbestuur dat het allemaal niet waar was, gaan ze vandaag met de billen bloot bij Netwerk: ben benieuwd naar de uitzending!

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 19.14 uur

  14. 5 wattestafie
    weet ik wel maar,ik wordt er niet goed van,dat eeuwige machtsvertoon,,dat minderwaardige behandelen van mensen die het beste willen,,maar naar beneden gedrukt worden door dat mindewaardige maneger volk..
    ik bekijk het zo,,ze gaan zo net zolang door,omdat er geen tegengas wordt gegeven,,en wat geeft hun het recht,dat te doen,omdat zij het kunnen,en de werker kan niets.
    sorry als het mij zou overkomen,dan ga ik wel er bovenop,ik ben het zat,dat eeuwige gedonder van dat zogenaamde betweter volk,
    ik kan er niet tegen dat mensen anderen minderwaardig behandelen,,en aangezien dat dat de afgelopen jaren hals over kop is toegenomen,op allerlij gebied,en als het praten niet meer helpt,twee/vier weken praten is genoeg,niet?dan maar voelen,
    ik vind het niet verwonderlijk dat nl verhuftert,dat licht grotendeels aan dat verachtelijke regel gedoe,en bedweters.
    mensen die van het kasje naar de muur gestuurt worden,doordat er een achter het loket zit,,tja te zitten met een air van wij weten het wel,enz(ik heb al vaker melding gemaakt van ,,mevrouw met ms/man met hardtklachten,achter looprek enz,machtig wat voor een ??land leven we hier)
    gemiddeld gezin volgend jaar weer 100 euro de lucht in met het gas,,om de hoge olie lasten laat me niet lachen,,het zakt ver??????,en een aalmoes krijgen van +- 50 eurie.om de stemmen/zetels.
    zat ben ik dat go?e machtvertoon,oorlogen,enz
    en dan dat uwv,,gesprek gehad,met een werker van het uwv over dat reintegratie gedoe,,hoezo mensen die niet uit de kast willen komen,die durven niet hun mond open te doen,dat er veelste veel uitbetaalt wordt aan die bureau’s,maarja als je meer dan de helft eert uit de aow,in de soos gooit,tja dan heb je wat centen over om de woeker prijzen van die bureou’s te betalen,met uurlonen van 300 tot 466 eurie,enz,enz.
    als er niets veranderd,dan mag van mij de boel inmekaar storten.
    hoezo een slechte dag gehad.

    Reactie door ad — vrijdag 24 november 2006 @ 19.14 uur

  15. @8, Ayse,

    Inderdaad, die leugenachtige mail kreeg ik ook al. Na de uitzending van Netwerk zal ik het Stedelijk Lyceum eens terugmailen om ze op hun leugens te wijzen. Wellicht aardig als we dat weer met z’n allen doen! :)

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 19.20 uur

  16. Heb zojuist de uitzending gezien. Nou ben ik dus echt kwaad…

    Ik roep iedereen op zijn onvrede over de gang van zaken m.b.t. Dhr. Diederen nogmaals kenbaar te maken bij de directie van het Stedelijk Lyceum te Roermond, evenals verhaal te halen over de leugenachtige email die de directie aan een aantal van ons heeft verzonden (zie de reactie van Ayse @8).

    info@stedelijkroermond.nl

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 19.45 uur

  17. Ik denk om dit soort excessen de kop in te drukken moet je een proces gaan starten en een flinke schadeclaim eisen.
    Het is toch te gek voor woorden als een leerkracht opkomt voor z’n leerlingen dat die eerst monddood wordt gemaakt en daarna ontslagen.
    Waar moet dat heen met ons onderwijs en wie ziet altijd te zeiken dat het VMBO niet deugt juist het VVD met indertijd de grote loser Rutte.

    Zo zie je maar dat veel scholen er niet voor het onderwijs zijn maar puur om de zakken te vullen.
    Sluiten die hap in Roermond of de hele kliek daar op straat zetten.

    Reactie door Pool — vrijdag 24 november 2006 @ 19.49 uur

  18. @ 14 ad Ad

    Министар рударства и енергетике у Влади Републике Србије Радомир Наумов изјавио је данас да је из Националног инвестиционог плана (НИП) за пројекте из области енергетике 1000?

    Reactie door Le Yougo — vrijdag 24 november 2006 @ 19.51 uur

  19. Ook ik heb die mail ontvangen.
    Uitzending gezien inmiddels.
    Wat wil het schoolbestuur bereiken met het rondsturen van mails, die gelogen zijn ?.
    Wat wil het bereiken met de handelwijze tov. de leraar ?.
    Het enige dat het schoolbestuur moet doen is onderwijs faciliteren van belastinggeld.
    Kinderen in de klas, onderwijzers er voor.

    Volgens mij is het niets anders dan weer een gezwel van de halvegarebestuurderscultuur.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 24 november 2006 @ 19.53 uur

  20. Twee dagen geleden op de Sp gestemd. Mede omdat ik dacht, dat ze eerlijkheid in hun vaandel hadden staan. Nou Sp de buit is binnen. Het was de eerste en de laatste keer dat ik op jullie gestemd heb. Van een kant de publiciteit zoeken met een heer die niet eerlijk is in zijn uitlatingen doet jullie de das om. De heer Diederen kan blij zijn dat zijn verhaal niet over mijn dochters gaat. Met mij was hij nog niet klaar. Ik ben in eerlijkheid opgevoed.
    Een goede raad meneer D. Veeg in uw eigen straatje en leer eens eerlijk te zijn. Dat zijn waarden en normen die u geacht wordt aan onze kinderen over te brengen.
    Niet liegen meneer D.
    NIET JE GELIJK HALEN OVER DE RUG VAN KINDEREN, die zich niet weren kunnen.
    Rika

    Reactie door Rika Habets — vrijdag 24 november 2006 @ 19.59 uur

  21. Ik denk dat we hun site maar even gaan hacken en hun server eens flink laten sputteren.

    zZzaai….. hoe denk jij er over als we allebei ………………. lache…

    Reactie door Pool — vrijdag 24 november 2006 @ 20.01 uur

  22. Jammer dat het Stedelijk Lyceum te Roermond net bij Netwerk geen reactie gaf. Daar was ik nou erg benieuwd naar. Als je als school zo duidelijk aangesproken wordt, neem ik toch aan dat je er als de kippen bij bent om te reageren.

    Reactie door Frances — vrijdag 24 november 2006 @ 20.03 uur

  23. @17, Rika Habets,

    Deze zaak liep al voor de verkiezingen, dus niks “de buit is binnen”. Waarom schrijft U hier niet gewoon Uw kant van het verhaal, zodat eenieder zelf een oordeel kan vellen?

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 20.07 uur

  24. @17 Rika Habets.
    ?? Ik snap je even niet? Hoezo over de ruggen van de kinderen heen? Heb je het filmpje gezien op de Sp site? Zo niet moet je ‘s doen. Dan wordt het wellicht duidelijker. Hij komt op voor deze kinderen dat moet’s gebeuren anders blijft het doorgaan en lijden de kinderen en de leraren eronder, dat is toch duidelijk.

    Reactie door Ingeborg vv — vrijdag 24 november 2006 @ 20.09 uur

  25. Mijn reactie op de email van het bestuur:

    Geachte Mevr. Drs. D.J.W. Brummans,

    Zoals hedenavond is gebleken in de uitzending van Netwerk, kan Uw reactie op mijn eerdere email -met betrekking tot de gang van zaken rond Dhr. Diederen- naar het rijk der fabelen worden verwezen.

    Stellig werd door U beweert dat er geen disciplinaire maatregelen tegen Dhr. Diederen zijn genomen en dat de berichtgeving in de media en met name op http://www.janmarijnissen.nl onwaar en onzorgvuldig was.

    Tevens meldde U mij: “Het spijt mij echter dat u ten onrechte in de positie geplaatst bent aan deze meningen gehoor te geven en uw eigen conclusies te trekken”. U zult begrijpen dat U zich met deze opmerking inmiddels ronduit belachelijk maakt!

    Verder stelt U nog dat ik moet begrijpen dat Uw school interne schoolaangelegeheden ook uitsluitend intern behandelt; hetgeen ik prima vind, mits dat op een eerlijke wijze gebeurt…

    Ik roep U op Uw standpunten in deze zaak te heroverwegen en Uw beleid in het vervolg te baseren op eerlijkheid, openheid en ruimte voor kritiek.

    Hoogachtend,

    Knippen, plakken en opsturen naar:
    info@stedelijkroermond.nl

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 20.14 uur

  26. reactie op 4
    Ik verbaas me steeds meer! In naam van wie zet u tot zo een een misdaad aan !!!!
    Mag je in Nederland eerlijk je mening geven zonder dat dit heerschap oproept om je te vergrijpen aan auto’s.
    Wat is het volgende? Het lot van Fortuin of Van GOGH?
    SCHAAM U!!!!!!!!!!!!!
    Rika

    Reactie door Rika Habets — vrijdag 24 november 2006 @ 20.18 uur

  27. @22, Rika Habets,

    Hoewel dit een vrij en open weblog is en iedereen mag schrijven wat hij wil, ben ik het met U eens dat dit niet de juiste weg is. Gelukkig merkte Wattenstaafie @5 dit ook al duidelijk op.

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 20.22 uur

  28. @Rika, u schrijft zelf ook allerlei vage beschuldigingen die ik niet uit het programma heb kunnen opmaken. Misschien moet u ook wat helderder uw standpunt toelichten zodat wij ook onze eigen mening kunnen vormen.
    Naar mijn mening (tot nu toe) heeft de SP alleen een leraar gesteund die zijn mening gaf over wat er mis is in het onderwijs. Dat mag in Nederland en de SP zou zeker nooit over iemands rug hun gelijk halen. Die kinderen waar u het over heeft doen zelfs mee in de clip.
    Ik begrijp uw woede echt niet.

    Reactie door Irma — vrijdag 24 november 2006 @ 20.38 uur

  29. @17

    Deze affaire speelde al voor verkiezingen!!
    Via dit log zijn wij, voor de verkiezingen zelf al een mail aktie gestart.
    Ik denk dat u het beter zult begrijpen als
    u het filmpje over deze leraar eens bekijkt.
    Misschien snapt u dan ook hoe onterecht deze goedwillende leraar nu behandeld wordt.
    Deze man heeft juist het beste voor met zijn leerlingen.
    Snap dus ook werkelijk niet hoe u erbij komt
    dat deze kwestie aan deze leraar te wijten is.
    Dit zou betekenen dat niemand zijn mond meer zou mogen openen op het moment dat er
    misstanden worden geconstateerd.
    De veranderingen waar deze leraar voor pleit
    zouden de leerlingen juist helpen, maar door het rigide managment absoluut niet gewaardeerd!!!
    Jammer dat u trouwens spijt heeft van u stem op de SP.
    Misschien dat u na even verder lezen en kijken alsnog van mening veranderd.
    SP NU!!!

    Reactie door kitje — vrijdag 24 november 2006 @ 20.42 uur

  30. Mijn reactie nr 29 is bedoeld voor
    Rika, de nummering klopt niet helemaal!!

    Reactie door kitje — vrijdag 24 november 2006 @ 20.48 uur

  31. rika haberts,,dus dat wat die man ,,en niet alleen die man maar velen in dit land aangedaan wordt is niet misdadig,nee wandt het is een manager of wat anders aan die zogenaamde top,dan is het niet misdadig?
    stel ik ben die man/vrouw,ik wordt gekleineerdt/gekort op loon/of onslagen,nee he nog niet misdadig??
    nou ben ik onslagen door zo’n manager enz,ik heb een vrouw, TWEE IN DE ELLENDE,nog niet misdadig??
    nou heb ik een eigen huis/vrouw/4 kinderen.
    nu zijn er dus 6 mensen in de ellende,om dat je niet de waarheid mag zeggen op tv/film/werk,is het dan nog niet genoeg,om eindelijk eens terrug te doen,wat hun dus met het grootste gemak,een ander wel aan doet,och ja het is niet misdadig.
    dit soort dingen gaat gewoon door,tot waneer? god mag het weten,eeuu voor mij is de maat vol,,gewoon duidelijk toch,
    bonden bestaan ze nog??
    waneer dringt het eens in dit land door dat lullen niets meer uithaald,bij deze ?????.
    maar blijf maar gewoon praten,,en hun hebben hun zin,,dat is wat dat soort precies,goed vind,,zolang er gepraat wordt gebeurt er niets,kunnen ze hun gang gaan.
    waar zijn de stakingen,he,nee we werken allemaal op ons eigen eilandje,
    waneer flikkeren we de boel er bij neer,met een 10,000-100,000 man,achter 1 man/vrouw gaan staan,,neee we durven niet,we blijven lekker annoniem,we blijven lekker in huis,wandt we willen onze baan niet kwijt.
    bedenk wel ze kunnen 1 man kapot maken maar geen 100.000,maar dan moet je wel het lef hebben,je te scharen achter 1-2-3 mensen die onrecht aangedaan worden,,
    en waarom ik dat denk,omdat voor mij de maat vol is.die gore leugens,die misselijke martelingen,die zogenaamde eigenschuld voetselbanken. wat dus door een groot deel van deze nl bevolking willens en wetens goedgekeurt wordt.
    waneer is bij jouw de maat vol.

    Reactie door ad — vrijdag 24 november 2006 @ 20.53 uur

  32. J3roen en anderen.
    Ik had al weer een tekst klaar. Ook jouw tekst vindt ik prima.
    Maar veel effectiever leek mij om de petitie, zie boven aan dit log, te tekenen en dat heb ik dus nu gedaan.

    Mevrouw Habets, ik geloof er niets van dat u SP gestemd zou hebben. Uw reacties hier duiden er meer op dat u dat veinst, u bent duidelijk niet op de hoogte en daarom denk ik eerder dat u de fileene bedoeling hebt om schade aan te richten. Gelukkig zal u dat niet lukken.

    Vreemd is ook dat u zelf kennelijk wel weet dat u hier uw mening, zonder onnodige censuur, kunt geven en dat u reageert alsof een mening van iemand anders opeens een SP standpunt zou zijn.

    Of u bent echt onnozel of en dat denk ik dus u hebt echt de fileene bedoeling die ik hier boven aan gaf.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 24 november 2006 @ 20.56 uur

  33. @32, 20.56, Roelf van Bergen,

    Heb de petitie ondertekend. Zag hem natuurlijk pas nadat ik m’n tekst had gepost… :)

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 21.11 uur

  34. Kijk eens in de digitale krant http://www.limburger.nl editie Roermond van 22 nov. j.l.
    Misschien werpt dit een ander licht op de zaak.

    Rika

    Reactie door Rika Habets — vrijdag 24 november 2006 @ 21.24 uur

  35. @18 Le Yougo — vrijdag 24 november 2006 @ 19.51,

    Leuk dat je ook rekening houd met een eventuele verdwaalde Rus die hier langskomt, wat ben je toch een geweeeeeeeeeldige vent!!!!!

    Kom op, doe eens normaal.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 24 november 2006 @ 21.27 uur

  36. Wil mijn vrouw, jawel zelfstandig SP lid, ook tekenen en jawel ze heeft een eigen en ander e-mail adres dan dat van mij, lukt dat niet, Melding u hebt al verstuurd.

    Ik denk dat het IP adres wordt gebruikt en dan klopt dat dus wel, alleen achter een IP adres kunnen meerdere mensen zitten. Jammer dus.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 24 november 2006 @ 21.33 uur

  37. @34 Habets.

    Zoek me toch rot daar maar ik kan niets over dit onderwerp ontdekken. Overigens ook geen zoek optie op datum, maar wel op Roermond Weert en daar ver terug gegaan, niets te vinden.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 24 november 2006 @ 21.44 uur

  38. @ 31 Ad,

    Bij Rika Habets is blijkbaar op een andere manier de maat vol.
    Ad, qua rechtvaardigheid heb je helemaal gelijk. Maar we mogen nu eenmaal geen eigen rechter spelen.
    Zelfs de rechters hier zijn, ik benoem het maar eufemistisch, beïnvloedbaar.
    Wanneer ik extrapoleer dan kan dit uiteindelijk leiden tot een confrontatie, ware het niet dat dit Nederland is, en niet Frankrijk, of toch ook hier? In dat laatste land was er een revolutie en een echte volksopstand, en in Duitsland jaren ’20 is het juist de andere kant op gegaan. Wanneer de overheid en de overheidinstellinge hun geloofwaardigheid verliezen dan gaan we heel veel ellende krijgen. Dus mensen de WAARHEID mag geen geweld aan gedan worden. Helaas is er nog steeds een hierarchische waarheid. Hoe hoger je staat hoe mee gelijk je hebt. En de overheid heeft bijna alle kaarten in handen. Feitelijk dus nog steeds of beter weer klassenmaatschappij.
    Kom nu uit voor hoe de zaken staan zodat we samen verder kunne komen in plaats van loopgraven en managers daar en werkvloer hier. Dat lost voor ons allemaal niets op. Let wel jullie managers (de goeden niet te na gesproken) kunnen hiermee niet door blijven gaan. Er komt ooit een moment dat heel veel mensen zullen zeggen we kappen ermee en ook met jullie. Dames en heren managers van Nederland, in ons aller belang, ik vind het onverantwoordelijk nu nog verder te gaan op dit pad.
    Luister eindelijk naar de werkvloer!!

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 november 2006 @ 21.48 uur

  39. Ik krijg slechts een foutmelding als ik op de link klik ???

    Reactie door Jurgen — vrijdag 24 november 2006 @ 21.52 uur

  40. @18, 19.51, Le Yougo,

    Наумов вокма да коц? – Hee moppie, staat de bokma koud?
    роккзтар ву Влади вио ор – Wat een slechte tapkraan van Braun, het bier is op?
    ргетРамрзг – Pretpamper?
    Радомир да плана – Pimp my ride?

    Zoals je ziet hebben we hier niks met Russisch, wellicht dat Nederlands beter werkt…

    Reactie door J3roen — vrijdag 24 november 2006 @ 21.53 uur

  41. @37 Roelf van Bergen

    Mw. Habets doelt wellicht op het volgende artikel: http://www.limburger.nl/nieuws/limburg/article1169461.ece?secId=1581

    Reactie door Frances — vrijdag 24 november 2006 @ 22.00 uur

  42. @34 Mw. Habets
    Zelfs na het lezen van dat artikel begrijp ik u niet. De VMBO-scholen kosten veel geld en de opleiding van onze kinderen is erg belangrijk. Ik heb zelf ook al een klacht ingediend over te weinig lessen, standaard 40-minutenrooster waardoor ze te weinig wiskunde krijgen en de vele, vele vergaderdagen. Mijn zoon (Herlecollege Heerlen) haalt ook de 1.000 lesuren niet.

    Dat is pas over de rug van onze kinderen!
    Meneer Diederen heeft gelijk en is een betrokken leraar met hart voor de kinderen die liever aandacht aan ze besteed dan achter een vergadertafel te zitten voor het zoveelste managersoverleg. Hij heeft gelijk!

    Reactie door Irma — vrijdag 24 november 2006 @ 22.16 uur

  43. $41 Prima artikel, maar lijkt mij niet in overeenstemming met wat mevrouw Habets graag voor het voetlicht wil brenegen. Zie nog maals @20

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 24 november 2006 @ 22.23 uur

  44. @39 Jurgen

    Misschien zo te benaderen?

    http://www.sp.nl/nieuws/actie/diederen/

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 24 november 2006 @ 22.27 uur

  45. l’ecologiste,,
    ben ik helemaal met je eens,dat het eigenrechtertje spelen,niet goed is,,maar ik krijg steeds meer het misselijk makende gevoel,,dat ,dat nu net hetgene is waar dat soort precies gebruik van maakt,,ze zijn te fatsoenlijk dat domme werkvolk,oftewel zoals de vvd zegt het luie werkvolk,dus pakken die hap.
    of beter gezegt hun gaat het puur om de bonussen en hun veelste hoge uitkering.
    die ze vangen en naar een paar jaar weer ergens anders gaan gallen,die krijtstrepen.
    waar zijn de tijden dat een maat van je die stijf gescholden wordt door een ahum baas,,dat de baas even apart genomen wordt,en op duidelijke manier even op zijn plek gewezen werdt,
    oftewel hier jongens(metselaars) 50 gulden,
    en de opperman(hulp bij het stenen sjouwen en specie,en opruimen van werkplek/bouw,,nagenoeg de zwaarste baan die er was)jij krijgt 30 gulden,,tring,loei,hier baas heb je onze 50 gulden terrug.
    baas,waarom??
    eeeuuu allemaal 50 gulden,of helemaal niets,,exstra..
    uiteraard moet je dat tegenwoordig bij een manager alla cda/vvd,,stemmer niet doen die zegt,,oke,,neemt het terrug,en stopt het in eigen zak.leuk extraatje,weer een fles don perion,1966.
    sorry maar mij moeten ze het niet wagen,om te drijgen met loonkorting en of ontslag,als ik niet luister,ik ben geen straathond,
    in de mandt jij,liggen koest,
    allemachtig mijn hond krijgt nog een warmhuis/,eten,enz
    dat ontnemen dat soort figuren je zonder blikken of blozen.omdat je praat of wat anders.
    de goeie daar gelaten.

    Reactie door ad — vrijdag 24 november 2006 @ 22.36 uur

  46. en aanvullend ,,hoor eens bv wat die leeraar boven zich heeft, manager dit en dat etz,,gek dat alles zo bewust duur wordt gemaakt,
    door banen?? te maken waar het niet nodig is,,en een keer raden wie er te duur is op het laatst,,de manager,of de gewone leeraar,ziekenbroeder,zuster etz,die het werkelijke werk doen,en het zwaarste,.
    tja ik maneger etz heb schatting,50-100++ euro per uur.
    maar werker jij bent te duur met je 11-14 euro per uur,wie is er te duur??
    onbegrijpelijk dat,dat nog langer gepikt wordt in nl.

    Reactie door ad — vrijdag 24 november 2006 @ 23.00 uur

  47. @34 Rika, nou ik heb gekeken voor je bij die limburger van je, en moet zeggen, ben jij dat met die reactie op het bericht van Jan? Ja ik bedoel, KNOEBEL!!!

    Reactie door Angela — vrijdag 24 november 2006 @ 23.40 uur

  48. @ 46 Ad,

    Ik begrijp het ook niet.
    Ik moet dan weer denken aan Bob Dylan:
    It’s only people’s games that you got to dodge
    And it’s alright, Ma, I can make it.

    Complete prachtige tekst hier:
    http://bobdylan.com/songs/itsalright.html

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 november 2006 @ 23.42 uur

  49. Hoi,
    Als docent (en ook SP-er)kan ik een aantal dingen niet helemaal begrijpen. Dit zijn dus vragen die bij mij rijzen, tijdens het volgen van dit gebeuren.
    Tijdens het spotje komen een aantal leerlingen in beeld; hebben ouders hiervoor toestemming gegeven, waren zij op de hoogte van het doel van dit spotje? Daarnaast vraag ik me af, of het verstandig was van drh Diederen om namen te noemen, in het spotje. Niet dat het daarom draait (hoewel…als ouders hiervan niet op de hoogte waren, kan dit terecht wel als privicy-schending worden gezien) in dit spotje, maar het gebeurd wel. Hierdoor is het natuurlijk handig voor een directie om hier de nadruk op te leggen. De gesproken woorden van Dhr Diederen ondersteun ik helemaal, maar de aanpak is misschien niet de handigste geweest? Wanneer hij het bij Jan, Piet en Klaas gehouden had, was het wellicht allemaal minder explosief geweest? Ik weet het niet hoor. Ik ben in ieder geval vóór minder managemnet, want als ik denk aan mijn vroegere school…(en dat was dit betreffende Stedelijk) was het daar zo gek nog niet! Een rector, waar iedereen ontzag voor had en hij wist wat er speelde…IN de school.
    Hopelijk na het schrijven van deze woorden geen claim op mijn dak…
    (tot slot….komt deze man nu in de tweede kamer met al die zetels??)
    M.v.g. Kim

    Reactie door Kim — zaterdag 25 november 2006 @ 0.02 uur

  50. 1 Bos in Den Haag is meer dan zat; of het is Ad; of het is Wouter; anders ziet men door de bomen het Bos niet meer.

    Reactie door ReneR — zaterdag 25 november 2006 @ 0.26 uur

  51. Natuurlijk was het niet slim om die namen te noemen.
    De directie gooit het daar nu op, maar in feite gaat het natuurlijk over het kritische geluid ten aanzien van deze weinig transparante school.
    Ik ben echter van mening dat als de privacy van deze leerlingen echt in het geding was, de ouders het filmpje via de rechterlijke macht hadden moeten, en kunnen, verbieden, eventueel met behulp van een natuurlijk bereidwillige directie.
    Het belang van de privacy (lees belang van de directie) staat natuurlijk voorop.
    De enige angst van de directie is negatieve publiciteit. Hoe de directie hier op het moment mee omgaat, doet de school geen goed.

    Reactie door Bernhard — zaterdag 25 november 2006 @ 1.00 uur

  52. http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/11/22/MGL/RO/9/articles/artikel_DDL_1DA_20061122_44_448.php

    Dit is de link.

    Reactie door Zazou — zaterdag 25 november 2006 @ 1.20 uur

  53. @44 wattenstaafje,

    Nee werkt ook niet. Maar met een andere browser (firefox) is het nu wel gelukt.

    Reactie door Jurgen — zaterdag 25 november 2006 @ 10.31 uur

  54. Het onderwijs wordt betaald door de belastingbetaler binnen een reglementering
    van overheidswege. De regelgeving staat vast
    en daar valt niet aan te tornen.
    Opvallend is dat het aanbrengen van meerdere
    tussenschijven, de functie van Inspectie van
    het Onderwijs, al dan niet per gemeente of in de regio er zelfs contacten gelegd worden
    met gg en gd en men ook terugvalt op de
    Schoolbegeleidingsdienst. Willen binnen het
    management leraren niet de ‘aangegeven weg’
    bewandelen krijgt men het als rector en con-
    rector mét die Schoolbegeleidingsdienst niet
    voor elkaar een evt. ‘dwarsliggende’docent
    tot de orde te roepen, of hem tot ander ge-
    drag te bewegen. Pas als een ‘bindend’orgaan
    daar zeggings- en gezagskracht over kan uit-
    oefenen valt er mogelijk iets in de aanpak
    van het geheel te doen wijzigen.
    Daar waar een leraar onvoldoende ‘gehoord’
    wordt naar zijn mening, zou ook hij zoiets
    als een onderwijsombudsman moeten kunnen
    raadplegen….of dan die klokkenluider (die
    er wettelijk nog steeds niet is!)in de arm
    nemen. Zeker waar een college ontworpen kan
    worden gevormd door de diverse disciplines
    is het heel vreemd, dat P. Diederen, zijn
    eigen verhaal op TV deed, en dat hierboven
    de suggestie gewekt wordt, dat hij een zeer
    eenzijdige versie van zijn ervaring zou geven. Dan moet het ook niet moeilijk zijn om althans enige inzage te geven in de wer-
    kelijke problematiek.

    Overigens is het voor een ieder mogelijk be-
    langrijk te weten, dat als er bij funktione-
    ringsgesprekken men de beoordeling “voor ak-
    koord” dient te tekenen en ook ‘de baas’ zijn handtekening zet, eerst even aan de
    achterkant van dat formulier te controleren wat de baas er neer zou hebben gezet als aantekening in positieve aansluiting op het gehouden gesprek dat vol lof was….
    Het is mensen al overkomen, dat de te ver-
    zenden post niét bij Personeelszaken terecht
    kwam, maar per ongeluk weer terug op de ei-
    gen afdeling en de post voor de afdeling ge-
    woon wordt opengemaakt door één van de hoog-
    ste adjunct/plv. figuren, die dan of voor
    zichzelf of voor mensen van de afdeling een
    geheel ándere aantekening zagen gemaakt,
    zelfs negatief, terwijl de werknemer het te-
    gendeel aan loftuitingen in ontvangst had ge
    nomen. Het vertrouwen in ‘de naast hogere’
    maakte niet zelden plaats voor een gezond
    portie wantrouwen bij voorbaat en deed waak-
    zaamheid groeien.
    Wordt een beoordeling dus achter iemands rug
    voorzien van punten die in het nadeel werken
    van de employé en ook zijn prestaties van
    een negatief beeld voorzien, dan heeft men
    feitelijk, dat bevestigd met die handteke-
    ning, zonder te weten wat er ná het gesprek
    nog aan werd toegevoegd, en dat betekent dus
    je levenlang opletten.
    In het gunstigste geval, doe ik met die in-
    lichting vandaag 20 duizend mensen een ple-
    zier. Bescherming van de eigen werkgelegen-
    heid lijkt dus nog steeds bitter hard nodig.
    Procedures moeten nog altijd worden verbeterd! Bij geen één rechter kun je te-
    recht als jouw baas daar komt aanzetten met
    jouw eigen handtekening ‘voor akkoord’ al
    had je er geen flauw vermoeden van wat er
    achter je rug kon zijn veranderd of toege-
    voegd! Bewijs maar eens, dat je daarvan niet
    op de hoogte was….dus bij deze…..ook dát
    overkwam veel mensen, en nu?

    Reactie door Madelief — zaterdag 25 november 2006 @ 10.52 uur

  55. Goedemorgen!

    Ik heb inzake de leraar een week geleden een protest aangeschreven aan de betreffende school toen bekend werd dat zij maatregelen jegens de heer diederen gingen nemen.
    Ik schreef:

    From: Jeroen Westerman
    To: info@stedelijkroermond.nl
    Sent: Tuesday, November 21, 2006 1:42 PM
    Subject: Pierre Diederen

    Pierre Diederen,

    Een mens mag hopen dat hij de helft van de compassie toont naar de medemens zoals dat Pierre Diederen
    dat deed in zijn bijdrage in Jan en Alleman.

    Een maatregel opleggen hiervoor zou een gewetensvol persoon het schaamrood op de kaken doen krijgen.

    En dan druk ik mij nog voorzichtig uit.

    Ik heb hierop antwoord gekregen enkele dagen geleden.

    Roermond, 23-11-2006
    Onderwerp: dhr. P. Diederen

    Geachte heer Westerman,

    In reactie op uw mail d.d. 21-11 deel ik u mede dat de directie van het Stedelijk Lyceum te Roermond geen disciplinaire maatregelen tegen dhr. P. Diederen genomen heeft. Dit in tegenstelling tot de mededelingen in de media, die als feiten gepresenteerd zijn. Aangezien er geen enkele terugkoppeling geweest is vanuit die media naar de school noch vanuit een bepaalde politieke partij, die mededelingen op de website geplaatst heeft zonder controle van aangeleverde gegevens acht ik mij niet verantwoordelijk voor conclusies of gevolgtrekkingen in den lande.
    Het spijt mij echter dat u ten onrechte in de positie geplaatst bent aan deze meningen gehoor te geven en uw eigen conclusies te trekken.
    Verder hoop ik dat u begrip hebt voor het feit dat de school interne schoolaangelegenheden ook intern behandelt en daar vanwege de bescherming van de privacy van alle betrokkenen niet extern over communiceert. Als betrokkenen beschouw ik in eerste instantie leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s), vervolgens medewerkers van de school.

    met vriendelijke groeten
    mevr. drs. D.J.W. Brummans
    Locatie directeur Stedelijk Lyceum Roermond

    Ik heb zojuist weer geschreven….

    L.S.,

    De brieven die de heer Diederen heeft laten zien spreken anders boekdelen.
    Merk op dat ik niet begin met achting, dat kan ik namelijk niet opbrengen voor dit soort handelen.

    Ik ben geheel niet ten onrechte in die positie geplaatst, ook ik doe mijn huiswerk.
    Uiteraard gaat dit mij aan, en vele ouders met mij.
    Uw privacy is tijdelijk opgeheven totdat u aanschouwelijk beleid gaat voeren.

    Begrip kan ik niet en zal ik niet opbrengen voor management lagen die omzet en concurrentie positie boven het belang van de kinderen en de samenleving zet.

    Voor studie georienteerde mensen vind ik het gewoon eng hoe kortzichtig en samenlevings ondermijnend scholen en in dit geval U durft te handelen.

    Waar is de Nederlandse nuchterheid en de passie te innoveren?

    Heeft U die soms ook uitverkocht in ruil voor een lease bak of meer salaris?
    Echt wat blijft er over van U als mens als u zelfs uw medemens uitverkoopt voor persoonlijk gewin.
    Denkt u soms dat al het verzamelde materieel wat u nu inmiddels bezit mee kunt nemen als u sterft?
    Alleen uw geweten en ervaringen neemt u mee.

    Wat is voor u een nieuwe woning of een nieuwe auto waard in verhouding met het welzijn van kind en de samenleving?
    Ik stel de vraag voor u, opdat er wellicht over nadenkt, ik weet het antwoord namelijk.
    Niet omdat ik u persoonlijk ken, maar wel uw handelen waaruit dit blijkt.

    Jeroen Westerman

    Reactie door Jeroen Westerman — zaterdag 25 november 2006 @ 11.29 uur

  56. Ik voel me heel betrokken bij deze man.

    Ook ik heb bij Endemol de klok geluid omtrent vele zaken.

    De manier waarop men je dan de mond probeert te snoeren kan ik het best omschrijven als…….poe…die is moeilijk…..

    Men gaat je ongeloofwaardig maken, laten we het daar op houden.

    Reactie door Jeroen Westerman — zaterdag 25 november 2006 @ 11.33 uur

  57. Beste Pierre, ik betuig je mijn steun op de volgende punten:
    1. ik vind dat je je mening openbaar moet kunnen maken
    2. ik vind dat managers in het onderwijs die titel pas verdienen, wanneer ze in staat zijn om met de mensen die het werk moeten doen – de leerkrachten – de dialoog en het gesprek open te houden
    3. ik vind wel dat de schoolleiding leerkrachten moet kunnen bijsturen
    4. ik steun je strijd om meer contacturen en minder managementlagen in het onderwijs
    5. je bent scheikundeleraar, zo zeg je zelf, waarom behandel je dan de zwaartekrachttheorie? die hoort toch in de natuurkundelessen thuis?
    Kaatje1959

    Reactie door kaatje1959 — zaterdag 25 november 2006 @ 11.54 uur

  58. http://www.parool.nl/nieuws/2006/NOV/25/p1.html

    AMSTERDAM – Sumeyra (15) en Ceyda (14) Kaba, twee Turkse leerlingen van het Hervormd Lyceum-West in Amsterdam, worden dinsdagavond het land uitgezet. Ze wonen sinds 1995 in Nederland, bij hun Turkse vader en stiefmoeder, die beiden de Nederlandse nationaliteit hebben.

    Het is hun vader niet gelukt om voor zijn twee dochters, over wie hij wel de voogdij heeft, een verblijfsvergunning te krijgen. Volgens de regels zijn de meisjes illegaal in ons land.

    Sumeyra (15) zit in de examenklas van het vmbo, Ceyda (14) in de tweede van de havo. Het vooruitzicht dat ze naar Turkije moeten, hun ouders, halfbroertje en -zusje en hun school moeten achterlaten, vinden ze vreselijk.

    De ouders zijn radeloos. De meisjes spreken nauwelijks Turks. De rest van hun familie woont in Nederland en Duitsland. Een wanhopige brief van hun advocaat aan minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) heeft niet geholpen.

    Leiding, docenten en leerlingen van het Hervormd Lyceum zijn des duivels. Gisteren is er contact geweest met politici en met burgemeester Job Cohen. Die ‘is ermee bezig’.

    ——–
    Is de SP ook actief bij dit geval?
    Schandalig tot en met!
    Rutte moet Verdonk wegzuiveren.
    Daarnaast heeft Rouvoet het verloren: die wil Wilders graag erbij!

    Reactie door Zazou — zaterdag 25 november 2006 @ 12.44 uur

  59. @55Jeroen Westerman, zo te zien heeft iedere mailstuurder naar het Lyseum dezelfde brief gehad, van meneer Brummans, zoook ik.
    Diezelfde directeur, heeft zijn mond gehouden voor de camera vandaag, snap er dus niets van, en denk dat hij zwaar liegt. Als hij nou zo cameraschuw is kan ik het me nog wel voorstellen, maar dan nog had hij diezelfde mail kunnen sturen, of in de handen drukken, met zijn tekst, dat de heer van Diederen geen sancties is opgelegt, wat jij?
    groetjes

    Reactie door Angela — zaterdag 25 november 2006 @ 13.23 uur

  60. @ 59 Angela

    Ik had eerlijk gezegd genoeg aan de Netwerk uitzending.
    De heer Diederen laat daarin de brieven zien van het schoolbestuur waarin de maatregelen benoemd worden.

    Of afvloeien als hij nu zijn mond houd of ontslag als hij er mee doorgaat.

    De vraag of het bestuur eerlijk is in hun standaard brief die zij naar allen gestuurd hebben uit naam van de directie is daarmee niet relevant meer.

    Het staat zwart op wit blijkbaar. De heer Diederen toont hele duidelijk documenten.

    Er is maar 1 conclusie mogelijk al zoek ik naar meer.

    De standaard brief waarin staat dat het bestuur geen maatregelen neemt is een aantoonbare leugen middels de correspondentie die de heer Diederen toonde.

    Wat ik al aangaf, ik heb het zelf bij Endemol meegemaakt en dat gaat om landelijke/internationale leugens die als waarheid aan de burger getoond word.

    Als enkel voorbeeld van vele gebeurtenissen aldaar kan ik bijvoorbeeld de spotjes op tv van Amnesty International noemen.
    Hiervoor stond op het electronische prikbord bij Endemol een oproep aan de schoonmaakafdeling (negroide mensen)om een opname te doen voor Amnesty international………

    Je begrijpt zelf wel waarom, het is goedkoper wat zand in een studio te smijten en wat vliegen los te laten met wat negroide mensen van je eigen bedrijf als feitelijk afreizen naar Afrika……

    Daar heb ik echt stennis over gemaakt en als IT’er gaan spitten naar andere schandalen.
    Ik werd lijk bleek bij wat ik vond…

    Hoe het met mij afgelopen is kun je terug lezen onder het kopje over de WAO een week geleden. En dat is het verhaal slechts in grote lijnen en toegespits op dat geen wat ik kan aantonen, zwart op wit.

    Dus ook daarvanuit weet ik dat men gewoon liegt op bestuurlijk nivo van deze school om in stand te houden wat ze hebben.

    Reactie door Jeroen Westerman — zaterdag 25 november 2006 @ 15.18 uur

  61. FNV-bestuurder Jan Berghuis eist dat metaalfonds PMT met onmiddellijke ingang zijn belang in hedge fund Paulson verkoopt. Berghuis is werknemersvoorzitter binnen het PMT-bestuur. Dit pensioenfonds is met een vermogen van euro 30 mrd een van de grootste van Nederland. Het gaat om een belegging in Paulson van 30 mln EURO.
    Aanleiding is de aankondiging van Centaurus en Paulson dat zij de Stork-commissarissen willen ontslaan, De aanhoudende pogingen van hedgefonds Paulson om Stork te splitsen brengt de werkgelegenheid ernstig in gevaar.
    Verwacht wordt dat de hedge funds, die samen meer dan 30% van de aandelen Stork bezitten, eenvoudig hun zin kunnen doordrijven.
    Stork behoort tot de speerpunt van de Nederlandse geavanceerde industrie.Door het financieel gemanipuleer van deze geld-sprinkhaan,begint dit hedgefund de orderontvangst en de bestuurlijke voortgang van dit bedrijf te beschadigen.Terwijl de politiek onder elkaar zit te bakkelijen en derhalve afgeleid is,proberen deze geldwolven ondertussen moderne technische bedrijven uit elkaar te trekken.Nu vooral de werknemers nerveus beginnen te worden,dient de politiek een niet mis te verstaan signaal af te geven.
    Het is al erg genoeg dat zoveel bedrijvigheid naar China en de Oostblok is overgeplaatst.Meer dan eens heb ik gesteld dat 2007 geen gemakkelijk jaar wordt.WERKGELEGENHEID GAAT VOOR FINANCIEELE AVONTUURIERS!!!

    Reactie door Maan Arkenbosch Marktonderzoek/Strategie — zaterdag 25 november 2006 @ 16.59 uur

  62. @ 54 Madelief,

    Veel mensen hebben nog nooit een beoordelingsgesprek gehad, wel vermoedelijk voortgang-, pop-, evaluatie- en fuctioneringsgesprek.
    Dan weet je ook niet dat een beoordelingsgesprek kan leiden tot ontslag.
    Wanneer je niet wordt voorgelicht en je krijgt een negatieve beoordeling dan zou je kunnen denken schouderophalend als hij er zo over denkt ik vind toch dat het niet klopt maar omdat hij de baas is…
    Je zou kunnen denken dat je de volgende keer misschien wel positievere benadering krijgt. Naïef misschien, maar misschien heeft de chef dan betere bui. Beoordelingsgesprek is eenzijdig dwz de manager geeft de beoordeling het is zijn beoordeling.

    Als je dan na verloop van tijd je manager weer op bezoek krijgt en hij legt je ontslagpapiertje voor dan schrik je enorm want je was er niet op voorbereid. Bij navragen blijkt dan dat je bezwaar had moeten maken tegen de beoordeling, maar dat heeft niemand tegen je gezegd en na 6 weken is het een rechtensonaantastbare beoordeling geworden waartegen je niet meer in beroep kunt.
    Zo wordt je erin geluisd, terwijl wat is een verschil tussen functioneringsgesprek beoordelingsgesprek, evaluatiegesprek, popgesprek, voortgngsgesprek?
    Dat managers de tijd soeperen om zulke foute spelletjes te spelen met als inzet iemand van de werkvloer op laten krassen geeft wel aan wat voor min volk het is.
    Dat er überhaupt zulke mensen bestaan.
    Ik vind dat dit meteen op het hoogste niveau moet worden aangepakt en snel ook.
    De rechter zal veel minder snel de werkgever gelijk moeten geven in dit soort gevallen. Er zal ook inhoudelijk gekeken moeten worden of die beoordeling wel objectief was. Dat gebeurt nu niet of veel te weinig. Vaak is het argument dat de verhoudingen dusdanig slecht zijn dat terugkeer niet mogelijk is. Men krijgt dan eervol ontslag en een kleine financiële vergoeding. Wanneer men echter de 50 gepasseerd is krijgt men niet of nauwelijks werk meer. Terwijl men goed werk deed! Dit is een verlies voor de samenleving van heb ik jou daar. Bovendien worden de misstanden waar de kritische medewerker de zere vinger oplegde niet aangepakt. Dit is niet in het voordeel van de belastingbetaler. Het systeem zal veel meer een luisterend oor moeten hebben op de werkvloer en niet dat hooggeplaatsten elkaar de hand boven het hoofd houden. Dit gebeurt volgens mij met name in de publieke sector. In commerciële ondernemingen is men blij met kritische medewerkers want dan kan het productieproces, het product verbeterd worden. Helaas heb ik bij de overheid niet zulke ervaringen. En daar willen ze uitgerekend marktdenken invoeren!
    Ondernemende mensen zijn i.h.a. niet welkom in ambtenarenland. Dat is mijn ervaring.
    Toch zou de overheid gebaat zijn bij kritische, oplettende mensen op de werkvloer. Zo kan het systeem eht efficiënter en beter worden. Wanneer je moet afslanken dan kun je ook op een andere manier zorgen dat medewerkers worden overgeplaatst of zo, maar niet op deze manier het aantal fte terugbrengen. Dar is een beoordelingsgesprek toch niet voor bedoeld? Maar in de praktijk blijkt, tenminste in mijn geval wel, dat het beoordelingsgesprek gebruikt is als middel om mij te ontslaan.
    Rechters moeten dit goed doorlichten. Het zou me niets verbazen wanneer er op deze manier duizenden competente en kritische ambtenaren geloosd zijn door incompetente leidinggevenden. Het zou een begin zijn om de bureaucratie uit te bannen. Ga maar na wanneer managers weten dat wanneer ze zoiets flikken zij de kans lopen om veroordeeld te worden wegens wangedrag dan zullen ze dit soort praktijken niet gauw meer bezigen.

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 25 november 2006 @ 17.09 uur

  63. @62 Ecologist.

    Ik zal je vertellen in de eind jaren 80 hadden we bij EPON, nu Electrabel, zelfs EVOLUTIE gesprekken, jawel geen verschrijving, maar Darwin had er niets mee te maken. Een manipulatie gereedschap voor managers had gewoon een andere naam gekregen om langzaam ontstaan wantrouwen voor even de ogen dicht te smeren.

    Roelf toen voorzitter van de OR daar.

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 25 november 2006 @ 19.55 uur

  64. @ 64 Roelf van Bergen,

    Tsjonge die kende ik nog niet zeg.
    Wat een vernieuwingen toch…
    Wanneer mensen op de werkvloer echt meedenken en ze zijn de managers net even een stap of wat voor of nog erger ze dreigen daarmee de riante stoelleuningposities van managers binnen het systeem onderuit te halen dan kunnen ze een probleem krijgen. Het gaat in zo’n geval om devolutie”gesprekken” zou je kunnen zeggen. Gesprekken uiteraard eufemistisch bedoeld voor op het matje geroepen worden en onder druk gezet worden of vervelende opdrachten krijgen etc.
    Jammer jammer jammer.
    Samen zouden we er iets moois van kunnen maken en ook met minder geld en zelfs met minder inspanning. Want managers die altijd maar op de rem trappen hebben niet zo’n bevordelijk effect op de effectiviteit van de organisatie naar de klant toe (alleen wel naar niet-capabele dus ten onrechte hoger geplaatsten binnen de organisatie; de organisatie dus als doel op zichzelf). Iemand die zich als een vis in het water voelt binnen de organisatie (en ook nog voor CDA in de politiek zit) maar die niet geïnteresseerd is wat het voor de klant (tevens belastingbetaler) betekent zo iemand dus heeft mij eruit weten te werken, louter vanwege het feit dat hij in de organisatie zo hoog wist te klimmen.
    Maar ik laat het er niet bij zitten hoor.
    Ik wacht nu op de rechtzaak. Hopelijk tref ik een redelijke rechter die dus ook inhoudelijk op de zaak wil reflecteren.
    Mocht ik de verkeerde rechter treffen en zou het voor mij fout aaflopen dan zal ik er bij de SP mee naar buiten komen. Dat gaat wel een schandaal opleveren. Daar kun je donder op zeggen. Maar zo ver is het niet en ik hoop niet dat het zo ver zal komen en dat ik weer aan de slag kan gaan.
    Hopelijk kunnen we dan toch verbeteringen doorvoeren maar dan zeer geleidelijk en met instemming van het hopelijk inmiddels tot rede gekomen directielid.

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 25 november 2006 @ 21.08 uur

  65. Dit is het resultaat van de spelletjes die ook in de hoogste regionen van de regering en het ambtenarenapparaat opgang doen. De Balkenende kijk wegwijzer is een groot succes.
    Ook de directeur van de Dienst justitiele Inrichtingen bedreigt zijn personeel.
    Als de landsbestuurders en in het verlengde daarvan de politieke macht zoals Balkenende steeds heeft laten blijken de waarheid achterhouden, liegt en bedriegt hoe zou het dan gaan in de publieke sector die van die politiek afhankelijk is.
    Kijk naar de leugens over de Schipholbrand, de oorlog in Irak de zaak Nienke, het nog steeds geen bescherming geven aan klokkenluiders, de krijgsmacht etc…etc…
    Fatsoen moet je doen maar de overheid heeft geen weet van Fatsoen is enkel uit op macht en t.b.v. behoud daarvan is er heel wat geritsel mogelijk. Het MOET immers goed gan in Nederland al is het gezichtsbedrog wat niet goed gaat houd je gewoon binnen.
    Denk aan de bouwfraude die wederom doorgaat de geringe boetes die opgelegd zijn.
    Laten we elkaar niet voor de gek houden. Politieke vriendschappen en kleuren werken in heel de samenleving door. Ze schuiven elkaar baantjes toe, hebben op ieder terrein politieke invloed, ook in het bedrijfsleven en beschermen elkaar en hun bantjes ten koste van de parlementaire democratie.
    Wij als volk mogen dan wel vertegenwoordigd zijn maar de controle is er niet als leugens door kabinetten en het toedekken daarvan tot ver in de ambtenarenapparaten gewoonte is. Fatsoen moet je doen, ik zou dan weleens een definitie van Balkenende hiervoor hebben.
    Het was in de kerk al zo, naar buiten toe brave mensen maar de vuile was moest vooral binnen blijven. Die mentaliteit is alom vertegenwoordigd in dit kabinet en vervolgens de maatschappij.
    Vrijheid van meningsuiting is bij het CDA heel ver te zoeken, kritiek niet toegestaan en als de overheid hier al geen boodschap aan heeft geeft ze een voorbeeld aan de maatschappij en weigert ze het op te nemen voor mensen die vrijuit praten in het belang van de bevolking over hun vak en wat eraan schort, over wantoestanden op ieder gebied.
    Balkenende die doet alsof hij heel erg weg is van de autosport om liefhebbers hiervan een stem te ontfutselen. Hoe ver kun je zinken als premier van een land.

    Reactie door Henny — zondag 26 november 2006 @ 9.31 uur

  66. @62 Bonjour L’écologiste.
    Helaas moet ik het nu even heel kort houden, maar feitelijk is het nog veel erger
    want niet in jouw vakgebied, maar ook bij
    dat van vele andere geldt dit:
    het is niet alleen de chef, de manager, of
    ‘the board’. Het is een aantal zaken die
    samen afgestemd worden in het gunstigste geval met een afdeling Personeelszaken.
    Een afdeling waarvoor men tegenwoordig ook
    diploma’s kan/moet zien te verwerven.
    Een afdeling die samen met juristen dit
    soort beleid dient te helpen coördineren en
    ook het bedrijfsleven gaat zwaar mank aan
    ethiek.
    Het stelselmatig onderuit halen en bagatelli
    seren van ETHISCH BESEF ligt hieraan ten
    grondslag. Grote groepen leidinggevenden
    maken zich hier al meer dan, in mijn beleven,———–50 jaar——————
    jaar schuldig aan. Kijk, we zien vandaag
    massa’s bejaarden, en wie dat stokje over-
    namen, een geheel andere kant uitkijken en
    hebben er een flinke stijve nek voor over om
    de waarheid niet onder ogen te hoeven zien.
    Als werknemers, op straffe van ontslag hun
    geheimhoudingsplicht overtreden, middels een
    contract door hen ondertekend, dan IS het
    NU,,,SP,,,,de hoogste tijd om ook het hele
    traject voor de werknemer een keer grondig
    door te lichten, en arbeidscontracten van
    de diverse bedrijven tegen het licht te hou-
    den alsmede de artikelen waarop juristen
    zich ‘voor de baas’ weten te beroepen!
    Na een dergelijk zakelijk conflict bleek het
    in het verleden voor menige werknemer dat
    het arbeidsklimaat daardoor totaal werd/was
    verziekt. Natuurlijk begrijp ik deze cri de
    coeur, maar die moet nog beter gekanaliseerd
    gaan worden: succes!
    Van de Arbo wet mag je voor je werk niet
    meer onnodig je been breken of een hersen-
    schudding oplopen, maar bínnen het bedrijfs-
    leven kun je nék nog veel harder breken.
    Een schoon, helaas nog geheel bráák liggend
    werkterrein voor de politiek, nu we toch aan
    de schoonmaak zullen moeten en ook kunnen
    dankzij klokkenluiders, die broodnodig gele-
    galiseerd moeten worden.
    De SP wéét dat allemaal al lang maar kan nog
    geen ijzer met handen breken, alhoewel er al
    flink mee bezig om alle vormen van onrecht
    aan te pakken.
    Voor wie er op onderdelen in heeft gestu-
    deerd, ligt er een flink karwei om in een
    afstudeerscriptie te verwerken!
    De Ombudsman afschaffen? Welnee, daar mag
    nog wel een Ombudsvrouw bij, niet door de
    vvd laten wegsaneren, het neutrale klankbord
    binnen de samenleving, waarvoor iedereen interesse dient te hebben, aandacht voor élk
    ánder ! Au revoir, L’écologiste !

    Reactie door Madelief — zondag 26 november 2006 @ 11.16 uur

  67. Betreft reactie intimidaties en machtvertoon in het onderwijs.

    In het primair basis onderwijs is het niet beter, op de openbaren scholen in de gemeente Weststellingwerf (fr) worden ouders de toegang tot de school ontzegt leerkrachten geschorst of weg getreiterd alleen omdat dat deze om de handvaten vragen om het onderwijs op verantwoorde wijze te kunnen verzorgen. Ook over de geldstromen wordt geen verantwoording afgelegd. De school waar mijn kinderen op zitten, en ik 4 jaar in de medezeggenschapraad zat, Wethouder A. Heidaschool is inmiddels door het wanbeleid tot een zwakke school beoordeeld door de inspectie, echter is de inspectie al vanaf 1999 op de hoogte van de gang van zaken in Weststellingwerf. Zowel het bestuur(integraal) als de gemeenteraad en B&W zijn slechts bezig in samenwerking met bureau E&S hun straatje schoon te poetsen, elke leerkracht en/of ouder die het waagt kritiek uit te oefenen weten zij wel te vinden. Graag zou ik u stukken toe sturen waaruit zal blijken dat zowel de inspectie als het schoolbestuur zich schuldig maken aan bovenstaande. De suggestieve rapporten, die in opdracht van het schoolbestuur worden opgesteld door bureau E&S waar vaak weer een offerte aanhangt, geven geen objectief beeld.

    Bram

    Reactie door Bram — zondag 26 november 2006 @ 12.54 uur

  68. @67 Bram, graag zien wij dit soort bewijzen tegemoet, ook ik als moeder maak me zorgen, en nu de Sp orde op zaken wil stellen, stel ik dan ook voor vooral deze vrij te geven. Als we met z’n allen een sociaal Nederland willen, moet die vuiligheid boven tafel komen. Niet om te hakken, maar om de rust en welbevinden in het land te herstellen.
    Zie de stukken dan ook graag, en eigenlijk meer dan graag, allebij mijn kinderen verdienen die kans, zoook de rest van het land natuurlijk……gegroet

    Reactie door Angela — zondag 26 november 2006 @ 13.50 uur

  69. @60 Jeroen Wersterman, hallo Jeroen, nee ik heb die uitzending niet gezien, dus begrijp je reactie op mij wel, maar waar ik door jou stukje van mijn stuk af ben , is die Amnastie ,waar ik lid van ben…….Denk daar als mens goed aan te doen, kom jij met z’n verhaal, help me te zien of ik wel lid moet blijven…….Nog verkeerde zaken over de Vogelbescherming of het Aidsfonds? Weet liever nu dan maar de waarheid,………in ieder geval bedankt voor die abseurde informatie, al weet ik even niet ,wat ik er mee moet……..groetjes

    Reactie door Angela — zondag 26 november 2006 @ 14.04 uur

  70. Angela,

    Kinderen moeten ook een eerlijke kans hebben, daar gaat het om!

    Alle stukken die ik heb kunnen naar de sp.

    Zijn o.a uitspraak lkc en (suggestieve)rapportages diverse mails brieven van bestuur aan ouders enz enz

    Wacht op een adres…

    vr gr

    Bram

    Reactie door Bram — zondag 26 november 2006 @ 14.26 uur

  71. Bram en Angela een veel waargenomen dilemma
    is altijd weer, dat schoolgaande kinderen
    - en men zal dat immer tegenspreken – niet
    zelden het mikpunt wordt van cynisch commen-
    taar. Het ware beter mensen in ouderraad of
    oudercommissie etc. op te nemen, wiens kin-
    deren hetzij reeds in het vervolgonderwijs
    zijn aanbeland, en voor die categorie geldt
    dan hetzelfde.
    De jeugd die uiteindelijk in het h.o. terecht komt dient het vanaf die tijd geheel
    alleen te rooien en heeft hooguit een oudere
    studiegenoot tot mentor in de eerstejaars-
    periode.
    Helaas is jullie bijdrage dus reden voor ‘n
    openbare ontboezeming, want die klachten heb
    ik teveel moeten aanhoren en er niets tegen
    kunnen doen voor betrokkenen,,,,,de goede
    ervaringen zijn er au fond te weinig om er
    over te kunnen rapporteren.
    De verhalen heb ik dus van drie kanten,
    leerlingen, ouders én docenten, maar hun vertrouwen zal ik niet misbruiken en enkele
    misstanden hebben, hoewel van tevoren door mij voorvoeld, aangekaart en voorspeld, toch
    aanleiding gegeven dat er zelfs een poging
    tot suïcide geheel geslaagd ten uitvoer is
    gekomen, en zelfs collega’s binnen het onder
    wijs niet bij machte geweest paal en perk te
    stellen aan wanverhoudingen.
    De beijaardier die ik op straat hoor klinge-
    len doet mij altijd denken aan de klokken-
    luider die nog geen legale positie heeft kun
    nen innemen!
    Er zijn dus in de loop der jaren daardoor al
    doden gevallen, louter en alleen omdat de
    werksfeer álles te wensen overliet.
    In één door mij persoonlijk aangekaart ver-
    haal aan wat men noemt de top van het manage
    ment is uiteindelijk wel de conclusie verbon
    den door 2 heren dat zij uiteindelijk met
    zeer vervroegd ontslag zijn gegaan en hebben
    mij, als neutrale klokkenluidster, nooit
    meer in de ogen durven kijken na dat bar fa-
    lende optreden (beter gezegd: geen werk maken van de opmerkingen van de onder hun bewind aangestelde personen, noch van de
    klachten van ouders/belangstellenden).
    Disciplinaire, corrigerende maatregelen?
    Laat ik die vraag maar onbeantwoord laten!
    P.Diederen zal blijken heel veel meelevende
    collega’s te hebben, mits ze dan toch het
    liefst 64 jaar en 10 maanden zijn en het
    laatste eindje met ‘ziekteverlof’ kunnen
    gaan, dát is de praktijk, helaas!
    De SP signaleert talloze misstanden in het
    land, rapporteert en maakt er werk van, en
    zo gek is het dus niet dat er, dat waarde-
    rende, nu 25 zetels, éérlijk verdiend zijn
    en de kiezer de SP graag van harte gunt !

    Reactie door Madelief — zondag 26 november 2006 @ 14.55 uur

  72. @60 Jeroen Westerman, zojuist je stukje gelezen bij ;WAO ,geen schijn van kans. Ik had het al een keer gelezen , maar deed het dus nog eens, omdat ik toen al zoiets had, wat zeg je tegen iemand, die zichzelf altijd heeft kunnen bedruipen, en nu zijn nek financieel word afgedraaid. Maar ik doe een poging, ook ik werd ziek in 2001, kosste ook veel geld, waar de gemeente verantwoordelijk was, en weigerde te helpen. Het werd ziekenhuis,na ziekenhuis, uiteindelijk is er iemand opgestaan voor me, die heeft er voor gezorgd dat er niet meer met mij werd, gezwarte piet. En nu na zoveel jaar, zit dus maar in die bijstand, is er geen weg terug,naar de arbeitsmarkt. Je moet echt geld hebben in dit land dan kan alles. Neem nou dat koningshuis, in de tijd dat we ziek waren is Willem verloofd, getrouwd, heeft zijn wijfie op kosten van de staat mogen in laten beurgeren, ze hebben 2 dochters gekregen en zijn op weg naar een derde. Iedereen bewonderd het stel ten volle, en mijn ontwikkeling is gestopt!! Mag blij wezen dat ik weer kan lezen, schrijven, eten en slapen( wat nog steeds een probleem is), en Ja, ik vind intergreren ook belangrijk, maar dan ook echt voor iedereen. Zo te zien ben je nog altijd bezig om een bedrijfje op te zetten, gaat dat nu ook al wat beter dan? Ook ik had ooit die ambitie, maar had uiteindelijk een hoge rekening van een administratiebedrijf, zonder dat die ondernemingsplan cijfermatig deugde, dus in de prullenbak belandde. Kijk ik snap het wel een beetje, ben dus erg onderontwikkeld, maar wat zeg ik dan tegen jou? Ik kijk dan ook best wel tegen iemand zo op als jij, want ik liet me door alles helemaal uit het veld slaan, zag door de bomen het bos niet meer, het enige verschil is dat ik gelukkig geen koophuis had en heb. Ik wens je dan ook het allerbeste, en vraag me af of je geen schadeverhaal kan indienen wegens onnodig gemaakte kosten, gedurende dit proces. Uiteindelijk was je ziek, en ben je dus onnodig langer de bietenbrug opgestuurd!!!Precies een gevalletje, schade, want dat is het , daarbij al die rente, en schadevergoeding natuurlijk + op hun kosten reïntergreren of zo. Of droom ik…..het zal vast wel……..Maar een werkgever mag je niet ontslaan in je ziektetijd, ook over die regel valt zeer veel te zeggen, zeker wanneer het zenuwen zijn die je ziek maken, zo had je werkgever passende arbeit moeten aanbieden, enz………Nogmaals succes, en beterschap want veel vrolijker zal je niet zijn na alles, denk ik……

    Reactie door Angela — zondag 26 november 2006 @ 15.05 uur

  73. @71 Madelief, dank voor die informatie, en ja die zetels , ik weet het , ze zijn er niet voor niets, aan de slag dan maar geheel Nederland !!! Het belet me dus zeker niet het adres aan Bram te geven van de Sp, om vooral mensen te beschermen die hier allemaal de dupe van zijn, ook ik moet mijn borst weer natmaken tegen de kinderuitverkoop in dit land…..

    Bram, hier het adres van de Sp; Hoofdkantoor is op de Vijverhofstraat 65 3032 SC Rotterdam

    Je kunt ook naar de 1ste kamerfractie schrijven; Postbus 20028 2500 EA Den Haag.

    Of je kunt ook nog met hele stoute schoenen aan de Fractie in het Europees Parlement berichten, deze heeft ook een webside nl eurofractie@sp.nl Het adres is ; Europees Parlement, Wiertzstraat ASP 7F 266 Brussel, België.

    Succes, Bram, en groetjes

    Reactie door Angela — zondag 26 november 2006 @ 15.41 uur

  74. @ 65 Henny,

    Fijn dat je dit allemaal opmerkt.
    Geeft me goed gevoel (het is de waarheid), ook al is het natuurlijk diep en diep triest.

    Reactie door L´écologiste — zondag 26 november 2006 @ 19.54 uur

  75. @ 72 Angela

    Je hebt gelijk dat een werkgever je tijdens je ziekte niet kan ontslaan, maar hij kan wel een brief schrijven dat jou aanwezigheid in het bedrijf na je ziekte periode niet meer gewenst is.
    M.a.w. zodra je gezond verklaard wordt heb je ook ontslag, valt niets aan te tornen alleen de werkgever zal een argument of smoes moeten vinden om op deze manier jou te ontslaan, meestal vinden ze die wel en anders maken ze er wel een.

    Reactie door Pool — zondag 26 november 2006 @ 21.53 uur

  76. @ 69 Angela

    Amnesty International.

    Het is precies zo wat ik vertelde.
    Negroide mensen van de schoonmaak bij Endemol moesten een vrije dag opnemen en zouden 25 gulden vergoeding krijgen als zij mee wilde werken aan de opname voor een amnesty international spotje.

    Grote hulporganisaties kopen resources hier in het westen in, en delen soms wat uit daar waar honger is.

    Echter, doordat zij de resources in het westen inkopen, waar menig afspraken over zijn met bedrijven in vervoer, kleding en voedsel producten, blijft meer dan de helft van de giften in het Westen en in de zak van de mensen die er wat aan moeten verdienen.

    Ook hier zie je dat de managers en directie gewoon een goed betaalde baan hieraan hebben en het echte werk vaak door vrijwilligers word verzet.

    Trek daar zelf je conclusies uit.

    Mijn advies, zoek kleinschalige hulp projecten en stel gerust de vraag of zij ter plekke resources inkopen of dat ze dit doen in het Westen.

    Als zij namelijk ter plekke resources inkopen weet je in ieder geval zeker dat ook de economie van het betreffende land daar baat bij heeft.

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 26 november 2006 @ 23.50 uur

  77. @ 66 Madelief,

    En effet!
    Duurzaamheid geldt voor economie, ecologie en voor de mensen.
    Wees zuinig op je mensen. Dus niet eruit schoppen op basis van smoesjes ten faveure van eigen belang, organistiebelang maar niet ten faveure van gemeenschapsbelang. Mag de belastingbetaler ook waar voor zijn/haar geld? Standplaats Nederland moet beter en goedkoper.
    De werknemers die meedenken zijn juist nodig nu het erop aankomt eindelijk multidisciplinair en integraal te werken.
    Het is inderdaad de hoogste tijd om ook het hele traject voor de werknemer een keer grondig door te lichten, en arbeidscontracten van de diverse bedrijven tegen het licht te houden alsmede de artikelen waarop juristen zich ‘voor de baas’ weten te beroepen!
    Van de Arbo wet mag je voor je werk niet
    meer onnodig je been breken of een hersen-
    schudding oplopen, maar bínnen het organisatiegebeuren kun je je nék nog veel harder breken. Goed gezegd Madelief.
    Een schoon, helaas nog geheel bráák liggend
    werkterrein voor de politiek, nu we toch aan
    de schoonmaak zullen moeten en ook kunnen
    dankzij klokkenluiders, die broodnodig gele-
    galiseerd moeten worden.
    De SP wéét dat allemaal al lang maar kan nog
    geen ijzer met handen breken, alhoewel er al
    flink mee bezig om alle vormen van onrecht
    aan te pakken.
    Voor wie er op onderdelen in heeft gestu-
    deerd, ligt er een flink karwei om in een
    afstudeerscriptie te verwerken! Universiteiten waar wachten jullie op?
    Bij de Ombudsman mag inderdaad nog wel een Ombudsvrouw bij, en inderdaad niet door de
    vvd laten wegsaneren, het neutrale klankbord
    binnen de samenleving, waarvoor iedereen interesse dient te hebben, aandacht voor élk
    ánder!
    Ik denk even aan VVD-er Vonhoff en het Centrum Arbeidsverhoudingen CAOP dat o.a. over CAO onderhandelingen ambtenaren gaat en meldpunt integriteit is!. Dat CAOP van Vonhoff is nu zelf veroordeeld wegens onverkwikkelijke zaken!
    Zo erg is het al!
    http://www.ad.nl/binnenland/article840409.ece

    En wat te denken van VVD-er Remkes over bewust informatie achterhouden bij de CAO-onderhandelingen waardoor de agenten zijn benadeeld. Het geeft aan wat voor minachting er is voor de werkvloer.
    http://www.politiebond.nl/index.php

    Ja a working class hero is something to be.

    Merci et à demain, ma chère Pâquerette

    Reactie door L´écologiste — maandag 27 november 2006 @ 9.23 uur

  78. Over mijn collega

    Beste allemaal,

    Wat is dit toch een heerlijk voorbeeld van vrijheid van meningsuiting en openbaarheid van informatie… Alle reacties van mijn collega’s over onze gezamenlijke collega zijn verwijderd. Een kritisch geluid uit de hoek van mensen die (gedwongen) met hun neus op deze toestand zitten, wordt schijnbaar niet op prijs gesteld. Liefst laten wij ruimte over aan mensen die niet in het minst gehinderd worden door feitenkennis om hun aanhankelijkheidsbetuigingen te spuien.

    Dankzij deze collega heb ik de afgelopen weken een recordaantal extra uren kunnen spenderen aan het te woord staan van (terecht) woedende ouders en leerlingen die zich op hun mildst uitgedrukt “genaaid” voelen. Deze tijd had ik graag anders ingevuld, met zoiets doms als zeg… LESGEVEN??!!!!

    In ieder geval iets constructiever dan mij bezig te houden met een zelfbenoemde klokkenluider!

    Reactie door Ieneke Verjans — maandag 27 november 2006 @ 11.41 uur

  79. Beste Ieneke Verjans reactie maandag 27 nov 11.41,

    U geeft les op de bewuste school, ik niet. Misschien dat u de situatie beter kunt inschatten. Ik vraag het mij wel af gezien de reacties van enkele van uw collega’s. Zou het niet ingegeven zijn door angst?
    Maar goed hoe het ook zij.
    U kunt de SP niet verwijten dat ze kritische blogbezoekers monddod maken. In feite is de SP bij mijn weten de enige partij waar je open kunt spreken en discussieren.
    Dus voordat u beschuldigingen uit vraag ik u eerst goed te lezen alvorens de SP te betichten van censuur.
    Als lerares weet u toch dat goed informeren een eerste vereiste is om tot evenwichtige conclusies te komen. U heeft namelijk gewoon niet goed gekeken en meteen uw vooroordeel als het juiste oordeel beschouwd.
    Kijk daarom hier:

    http://www.janmarijnissen.nl/2006/11/21/leraar-uit-sp-film-monddood-gemaakt/

    U zou eens moeten weten hoe het voelt om als meedenkende ambtenaar ten onrechte door een meerdere aan de kant gezet te worden terwijl je zelfs aantoonbaar inhoudelijk meer te bieden hebt dan die meerdere en dat je juist daarom aan de kant wordt gezet, weliswaar met een andere smoes.

    Een monddood gemaakte ambtenaar,

    Reactie door L´écologiste — maandag 27 november 2006 @ 13.08 uur

  80. Even een paar feiten dan:

    In veel inspectierapporten staat te lezen dat de leerkrachten tekort schieten in hun basisvaardigheden en dat niet met de juiste lesmethodes wordt gewerkt.

    De financiële verslagen (gemeenschapsgeld) zijn vaak niet openbaar.

    Het is niet voor niets dat:

    • Er een wet op de integriteit van ambtenaren aankomt.
    • De uitspraken van de Landelijke Klachten Commissie per 1 januari 2008 bindend worden.
    • Er een nieuwe wet medezeggenschap (WMS) er per 1 januari 2007 is.
    • Er een lumpsumfinanciering is ingevoerd.

    Nu nog een cultuur verandering: zodat medezeggenschapsraden en schoolbesturen op basis van argumenten tot besluitvorming komen, vereist wel dat de autonomie van deze raden door de besturen worden gerespecteerd. Draagvlak is belangrijk!

    Het gaat per slot over de kwaliteit van het product, zodat de kinderen dat krijgen waarop zij recht hebben, ongeacht de ambities van ouders en personeel hebben de kinderen in Nederland rechten, namelijk recht op kwalitatief goed onderwijs in een (kind) veilige, vriendelijk, en pedagogisch verantwoord schoolklimaat.

    Bram

    Reactie door Bram — maandag 27 november 2006 @ 14.07 uur

  81. @ l’ecologiste

    “Dus voordat u beschuldigingen uit vraag ik u eerst goed te lezen alvorens de SP te betichten van censuur.”

    Als ik op zaterdag zo’n 4 reacties hier geplaatst zie van collega’s, en deze op maandag zijn verdwenen, kan men het een en ander concluderen.

    Wat betreft mijn vooroordeel: Ik ben van alle kanten (ongewenst) op de hoogte gebracht! Bovendien ben ik niet diegene die een persoonlijke ervaring projecteert op de rest van de maatschappij (zie: een monddood gemaakte ambtenaar).

    “Als lerares weet u toch dat goed informeren een eerste vereiste is om tot evenwichtige conclusies te komen.”

    Inderdaad, les 1: beoordelen van bronnen op betrouwbaarheid: als de persoon zelf de bron maakt (egodocument e.d.) is deze onbetrouwbaar TENZIJ ONAFHANKELIJKE bronnen deze in ruime mate ondersteunen. Ik vind een leraar die toevallig ook op de SP kieslijst staat van betreffende gemeente niet onafhankelijk, en derhalve het verhaal van dhr. Marijnissen ook niet. Dat heeft niets met een vooroordeel te maken.

    Angst is een slechte raadgever, maar ik kan u verzekeren dat deze hier geen rol heeft gespeeld.

    Reactie door Ieneke Verjans — maandag 27 november 2006 @ 15.58 uur

  82. Kaatje ,je weet inmiddels toch dat het vak Natuurkunde en Scheikunde inelkaar is vervlochten ,bekend binnen het VMBO ,als NaSk ?
    (Overigens zijn ze ook andere vakken samen te brengen binnen het VMBO ) .

    Reactie door Fred — maandag 27 november 2006 @ 17.09 uur

  83. @ Ieneke Verjans — maandag 27 november 2006 15.58

    Beste Ieneke,

    Misschien bedoelde je de volgende collega’s (reactienrs tussen haakjes):
    E. Theunissen (nr 201)
    F. Koppers (nr 208)
    B. Deusings (nr 210)
    P. van der Meij (nr 213)
    Karlin Savelkoul (nr 215)
    Deze reacties staan onder het item Leraar uit SP-film monddood gemaakt. De link heb ik je in de vorige mail gegeven.

    Mijn persoonlijke ervaring deel ik met mijn medemens. En ik geloof nog steeds in een SAMENleving. Dat vind ik een betere uitdrukking dan het afstandelijke ‘maatschappij’. Ik ben van mening dat ‘de maatschappij’ bestaat uit mensen. ‘Wij-mensen’ en ‘ikkeikkeenderestkanstikkemensen’ en OK groepen en individueen.
    Ik respecteer verder ieders mening.

    Onafhankelijke bronnen mogen dit beoordelen. ONAFHANKELIJKE. Maar in de praktijk lijkt het erop dat de één net iets ander behandeld wordt dan de ander. In dit verband mag ik bijv. opmerken dat in de meeste gevallen wanneer er onenigheid is tussen een collega van de werkvloer en de leiding dat de rechter besluit tot toekenning van ontslag met als reden dat de verhoudingen dusdanig zijn verstoord dat de collega niet meer kan terugkeren. Ja hoor de leiding wil gezag uitstralen en wanneer iemand van de werkvloer mag blijven van de rechter wordt het gezag aangetast. En daar moet alles voor wijken waardoor de waarheid helaas geweld wordt aangedaan.
    Wat meer horizontaliteit zou best wel mogen of vind je van niet?

    Met vriendelijke groet,

    Reactie door L´écologiste — maandag 27 november 2006 @ 19.07 uur

  84. Beste allemaal,

    Ik heb het inspectierapport gelezen over het betreffende lyceum.

    Ondanks dat de inspectie oordeelt dat er voldoende kwaliteit is, is het goed dat ik geen kinderen daar heb zitten, zou namelijk ook kritiek hebben.

    Kritisch zijn moet, hoe kom je anders tot kwaliteit, maar iemand er op afrekenen kan echt niet!

    Gezien al de mails en de verhalen vooral van het personeel, wekt men een schijn op die tegen de school spreekt.

    Ik begrijp heel goed dat negatieve verhalen de school geen goed doet, ook niet leuk voor de ouders waar de school verantwoording aan moet afleggen.

    Wees blij met de constateringen en doe er wat mee, collega’s afvallen die juist het goede willen wekt geen vertrouwen in de school.

    Een team moet een verantwoorde mix van (aanvullende) kwaliteiten zijn, zo niet dan past het team niet in de school en moeten er veranderingen komen.

    Vr gr

    Bram

    Reactie door Bram — dinsdag 28 november 2006 @ 0.05 uur

  85. Wat ik nog even kwijt wil…

    De onderwijsinspectie en/of het schoolbestuur zijn verplicht de vertrouwensinspecteur op de hoogte brengen, als er sprake is van ernstig psychisch geweld.

    Zie, Art 6 lid 2 en 7 wet op het onderwijstoezicht, aangifte bij het openbaar ministerie kan het gevolg zijn.

    Als niet volgens bovenstaande gewerkt wordt, is het medium van kranten en tv programma’s een goed middel om gerechtigheid af te dwingen.

    Eerst genoemde zou de weg moeten zijn, nu wordt over de ruggen van ouders en personeel met emoties gespeeld en dat is op zich verwerpelijk, jammer dat besturen en inspecties, in veel gevallen, hun verantwoording tegenover het personeel ouders en kinderen niet nemen.

    Bram

    Reactie door Bram — dinsdag 28 november 2006 @ 9.31 uur

  86. Er is maar 1 oplossing en dat is: schaf het ROC af. Ambachten en professionaliteit hebben geen plaats in dit type onderwijs. De mensen die buiten de boot vallen, zijn m.i. niet de domste mensen, maar de mensen die teleurgesteld zijn in de mogelijkheden om te ontwikkelen en het gebrek aan stramien en consistentie in het onderwijs. De man (net als Fenna Vergeer) hebben gelijk!

    Reactie door Jory — woensdag 29 november 2006 @ 0.41 uur

  87. Ik lees met ongeloof de vele negatieve reacties over het Stedelijk Lyceum.

    Ik ben docente op deze school en neem het de heer Diederen kwalijk dat hij

    a. leerlingen van onze school meeneemt naar een zwembad en opnames maakt voor een Sp-film zonder dit kenbaar te maken aan ouders, leerlingen en de school,
    Ben eens eerlijk mensen, wie als ouder van jullie zou dit accepteren??? Stel voor dat de opnames gebruikt zouden worden voor bijvoorbeeld een rechtse partij???

    b. In de film echte namen van leerlingen noemt met de bijbehorende privé-problemen en leerlingen in beeld laat zien.
    Ook weer zonder de school in kennis te stellen, laat staan de ouders en de leerlingen.
    Denk eens na mensen, stel dat de naam van jullie zoon of dochter genoemd zou worden met de bijbehorende problematiek zonder dat jullie dat zouden weten?

    c. Beweert dat er op het Stedelijk geen ruimte is voor aanschouwelijk onderwijs.
    Dat is regelrechte kolder.

    d. misstanden in het onderwijs koppelt aan het Stedelijk. Natuurlijk zijn er in het onderwijs veel dingen te noemen die niet goed verlopen. Benoem die en werk aan verbetering! Maar alleen je eigen nest bevuilen en dan ook nog steun gaan zoeken als je door de directie op de vingers wordt getikt, dat gaat mij echt te ver.

    Ik schrijf dit niet omdat ik angst heb voor mijn directie of iets dergelijks maar omdat ik gekwetst ben dat de school waar ik heel graag werk zo negatief in de publiciteit komt.

    Miriam Eliasz,
    docente aardrijkskunde en geschiedenis
    Stedelijk Lyceum Roermond.

    Reactie door Miriam Eliasz — woensdag 29 november 2006 @ 21.32 uur

  88. En het gaat nog erger worden. Na de verkiezingen worden er weer zetels gewisseld en veel politici gaan dan weer terug naar de grote boze wereld. De kans dat er in het onderwijs en de zorg weer een nieuwe laag zakkenvullemde managers gecreeerd wordt om die politici Bd van de straat te houden is gigantisch groot.
    Gelukkig heeft Zalm gezegd dat hij naar het bedrijfsleven gaat. Maar ja; Het erewoord van Zalm is helaas net zo veel waard als een koeienvlaai in een weiland. best wel lullig Dus!

    Reactie door Jan Muters — vrijdag 1 december 2006 @ 16.58 uur

  89. Als oud leerling van het Stedelijk Lyceum te Roermond kan ik alleen maar zeggen,dat wat hier gebeurd hartverscheurend is.

    Ik heb het filmpje gezien en de reacties die hier op kwamen.
    Als oud leerling krijg ik vaak de vraag: wat vind je hier nu van?

    Wat ik me dan afvraag is: Hoe durven al die mensen hier eigenlijk hun mening over te geven! Alles van wat gezegd word is een mening!!

    Dhr. Diederen beweert dat er gesjoemeld word met het geld. Hij laat daarbij geen cijfers zien , dus is het al zeker GEEN FEIT! Ook het volgende klonk mij raar in de oren:
    ‘’Volgens de directie van de school heeft hij de privacy van leerlingen geschaad, maar in werkelijkheid is de directie boos omdat hij misstanden aan het licht heeft gebracht’’.

    Hoezo ‘’in werkelijkheid’’?? Waar is die ‘’werkelijk’’ in godsnaam op gebaseerd? De directie heeft duidelijk gemaakt dat het een interne zaak was ( zo schrijft sp later ). Dus deze ‘’werkelijkheid’’ is gewoon een grote leugen. Terwijl dat iedereen wel heeft kunnen zien dat hij de privacy van leerlingen wel zeker heeft geschaad! Dat is dus een duidelijk FEIT!

    Wat ik nu echt erg vind is , dat deze school/ alle anderen leerkrachten hier de dupe van moeten worden.

    Zelf heb ik 5 jaar op deze school gezeten. Ik kijk met echt veel plezier terug naar mijn schooltijd op het Stedelijk Lyceum. Ik was ook geen model leerling, toch hebben al deze mensen daar altijd voor mij klaar gestaan en in mij gelooft.

    Als ik nu terugkijk naar hoe ik hen ken als leerkrachten / coördinatoren en kijk naar het bericht dat ze hier achterlaten hebben, kan ik me hun gezicht bij het schrijven van deze berichten makkelijk voorstellen. Daarnaast kan ik alleen maar zeggen dat ik het roerend met hun eens ben!

    Deze leerkrachten, coördinatoren en directie hebben niet alleen voor mij maar ook voor mijn ouders klaar gestaan, toen het echt moeilijk werd. Zelfs na schooltijd hebben deze mensen mij gesteund. Ik ben na het slagen van een door mij heilig verklaart diploma nog eens een kijkje gaan nemen op het Stedelijk Lyceum. En zelfs dan ben je van harte welkom.

    Als ik al deze mensen een miljoen gaf voor wat zij voor mij gedaan hebben, zou ik ze nog niet genoeg gegeven hebben. Ik erger me dus kapot aan dat 1 leraar een hele school zo overhoop kan halen en dat die zijn collega’s dit aandoet. Niemand die eens naar Hen luistert , die tenminste al eens weten waar ze over praten. Zij die ook met feiten kunnen komen , en niet alleen met meningen.

    Dhr. Diederen heeft met zijn mening de media al behaald. Maar naar leerkrachten, coördinatoren en de directie word niet geluisterd. Waarom word er dan naar deze mensen niet geluisterd en verhalen steeds maar weer verdraait? Of willen mensen de waarheid juist niet weten? Kijk eens wat deze meneer met zijn collega’s doet! Dat is toch verschrikkelijk !En hoe zou jij je voelen als jij die collega moest zijn?

    Ik schrijf hier dus NIET om Dhr. Diederen te steunen,
    Maar voor al die andere leerkrachten, coördinatoren en directie van het Stedelijk Lyceum te Roermond.
    Wat zij voor mij gedaan hebben is onvergetelijk.
    Als ik voor deze school iets terug zou kunnen doen, doe ik dat heel graag!

    Dus aan alle leraren van Stedelijk Lyceum te Roermond, mijn steun hebben jullie!
    Met vriendelijke groet,
    een oud leerling.

    Reactie door oud leerling van het Stedelijk Lyceum — maandag 4 december 2006 @ 21.15 uur

  90. goooo oud leerling ;)

    je hebt helemaal gelijk

    Reactie door Sjantalle — donderdag 7 december 2006 @ 21.13 uur

  91. Iedereen bedankt voor de bijdragen aan de discussie.

    Met de film Jan en Alleman proberen we een beeld te geven van de praktijk op de werkvloer in de publieke sector. Een van de
    films gaat over onderwijs, met Pierre Diederen in de hoofdrol. Het is beslist niet de bedoeling van Diederen of van de SP om wie dan ook zwart te maken. In de film zijn er geen leerlingen die met naam worden genoemd en aanwijsbaar in verband worden gebracht met problemen thuis of op school. Diederen vertelt over zijn werkervaringen met als doel: beter onderwijs. Dat is ook wat de SP wil en met die bedoeling is de film gemaakt.

    Een delegatie van de SP gaat graag in op het aanbod van enkele leerkrachten van de school om in gesprek te gaan.

    Reactie door Jan Marijnissen — vrijdag 8 december 2006 @ 16.26 uur