Proef gratis OV Tilburg succes

De proef met gratis openbaar vervoer voor 55-plussers in Tilburg lijkt een succes. Sinds het experiment begon, nemen ruim drie keer zoveel senioren de bus. Hun aandeel was 7% en is nu 24%.Tilburg is de eerste gemeente die een proef met gratis OV voor ouderen doet.

De meeste ouderen reizen in de daluren en niet in de spits. Daardoor hoeven er geen extra bussen te worden ingezet.

Vooral het sociale aspect is belangrijk voor Tilburg. Door de gratis bus kunnen meer ouderen eropuit. Eind januari wordt de proef geanalyseerd. Noord-Brabant onderzoekt of gratis openbaar vervoer in de hele provincie mogelijk is. (NOS)

Nog niet zo lang geleden bood het ouderenplatform ruim 100.000 duploblokjes aan de Tweede Kamer aan, om hun wens ‘gratis openbaar vervoer voor 65+’ kracht bij te zetten. Ook in het programma van de SP is deze wens opgenomen. Gezien het succes in Tilburg, en het eerdere succes in België, kunnen we hier vast werk van gaan maken. SP-Kamerlid Arda Gerkens heeft hier al een voorstel voor ingediend.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 27 november 2006 :: 14.07 uur

52 Comments

52 reacties

  1. Eindhoven gaat komend voorjaar ook beginnen, maar dan voor kinderen tot 12 jaar en ouderen vanaf 65 jaar. Ik mis dus de boot, ben ( nog 62 )…

    Reactie door Marieke — maandag 27 november 2006 @ 14.10 uur

  2. In dit artikel wordt gesproken over ouderen en de leeftijd van 55 als grens aangehouden; is het een idee om de SP-plannen op dit punt bij te stellen?

    Het blijkt in ieder geval een punt dat voldoende draagvlak krijgt en de draagkracht van betrokkenen POSITIEF beinvloedt.

    Reactie door Bernd Zwart — maandag 27 november 2006 @ 14.15 uur

  3. Al jaren heb ik idiote situatie veroordeelt die ontstaat, wanneer bussen zonder passagiers rondrijden, en bijvoorbeeld oude van dagen thuis zitten en geen geld hebben om naar kennissen te kunnen, wat voor een sociaal contact van groot belang is.
    Niet om dure inkopen te doen, daar is geen geld voor maar de ontmoetingsplaats!
    Waarom dan niet die de mogelijkheid geven en de bussen gezellig van halte naar halte laten rijden, waar weer mensen instappen, want een lege bus is triest.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 27 november 2006 @ 14.32 uur

  4. voor ouderen kan ik me hier inderdaad in vinden maar een algeheel gratis openbaar vervoer is te zot voor woorden

    Reactie door Tim — maandag 27 november 2006 @ 14.35 uur

  5. Tilburg maakt de lastenverzwaring voor een
    grote categorie mensen dus een stuk minder.
    Maar feitelijk hebben gezinnen met kleine
    kinderen, of volwassenen die voor mantelzorg
    extra reiskosten moeten maken, en dat kan be
    hoorlijk in de papieren lopen, die ondersteu
    ning minstens zo hard nodig, en hoe zou men
    dat efficiënt willen controleren? Algeheel
    vrij O.V. zou de oplossing moeten zijn en zal zeker de rijtijden een stuk eenvoudiger
    maken, dan maar 3 bussen in een uur ipv 4
    of 6 stuks! Routes maken helaas uit dat er
    niet gedacht kan worden aan langere bussen,
    dat is maar heel beperkt mogelijk!
    Heel het land die handreiking te doen, maakt
    het al heel wat opgeluchter ademhalen moge-
    lijk door recreatie daardoor op kleine schaal mogelijk te maken en als een goed kop
    koffie niet betaald behoeft te worden met
    2,75 wordt voor menigeen Nederland weer écht
    leefbaar! Laten we eens beter om ons heen
    kijken, en OV ten dele net zo te financie-
    ren, zoals we ook Luister- en Kijkgelden
    door de fiscus geïnd weten! Overigens zie ik
    dat de NS geen enkele trein heeft rijden in
    ZeeuwsVlaanderen, of is daar een netwerk dat
    vanuit België wordt bediend? Nederland is
    heel ongelijk verdeeld met comfort en leef-
    genót! Niet jaar en dag mooie plannen van de
    plank halen en er weer opbergen, maar er dan
    NU SP er eens definitief een regeling voor
    weten te treffen zou een fantastisch initia-
    tief zijn. Zodat ook ouders met beperkte in-
    komens hun studerende kinderen een keer kun
    nen bezoeken en op meerdere manieren mensen
    wezenlijk uit hun isolement weten te halen!
    De economie kan er op allerlei, ook niet dure manieren, op inhaken en erdoor aantrek-
    ken en blijven er ook voor korte vakanties
    meer ‘deviezen’ in éigen land, maar die wens
    is er al járen bij de bevolking als men het
    oor goed te luisteren legt en de ogen goed de kost wil geven! Jeugd, die ook in vakan-
    tietijd niet de inkomsten kwijt is aan reis-
    kosten, maar op velerlei manier veel beter
    kan meedoén in deze maatschappij…en wanneer en hoe lang geleden al weer, hoorden
    de ménsen in het land, dat nu juist dat
    meedoén zo voorop stond in het beleid?????
    Juist ja, ik bedoel maar….het is maar wat
    we de anderen voorhouden en er zelf op be-
    leidsnivo niet de invulling geven die men
    zogenaamd voorstaat! Aktie en nog meer re-
    aktie van SP-ers bij het uitbrengen van de
    eigen stem, ten behoeve van een wezenlijk
    sociaal (zoveel mogelijk kunnen) léven!
    Fijne dag gewenst allemaal en inderdaad uit-
    gaan van een nieuw optimisme, dat vernieuw-
    end plaatsmaakt voor agressie en desillusie
    en nog misschien net op tijd een duidelijk,
    overduidelijk anders willen in de vorm van
    een REvolutie weet te voorkomen.
    Van de week was u aan de beurt, maar u en
    jullie weten het nu: wij hebben het óók voor
    het zeggen, én de volgende keer ook!
    Weet u vanuit dat optimisme aangeSPoord tot
    bewégen op elk denkbaar vlak én traject!
    Gratis proeven, Ons Verlangen, een écht kadootje en oh, zo graag ontvangen! Dag!

    Reactie door Madelief — maandag 27 november 2006 @ 14.49 uur

  6. @4 Tim

    Waarom???

    Reactie door @bacus — maandag 27 november 2006 @ 15.08 uur

  7. omdat gratis openbaar vervoer niet bestaat.

    Gratis openbaar vervoer houdt in, andere mensen laten betalen omdat jij met de bus of trein gaat en dat vind ik oneerlijk, er kan evt. wel een subsidie op zitten, betaalt uit bijvoorbeeld wegenbelasting of BPM maar andere mensen laten betalen omdat jij met de bus wilt vind ik niet heel erg sociaal

    Reactie door Tim — maandag 27 november 2006 @ 15.27 uur

  8. 55 is wel jong nietwaar?
    Logischer lijkt mij 65.
    Een beetje bijdragen moet kunnen. Dus er zou m.i. wel betaald moeten worden, maar een relatief klein bedrag per jaar. Daarvoor krijg je dan een pas of chipknipachtig iets. Dit zou inkomensafhankelijk moeten zijn, bijv. enkele categorieën. Ik noem maar wat, bijv. 25, 50, 100 en 200 euro per jaar.
    Maar ik heb er niet zoveel verstand van.
    In ieder geval goed om eens te experimenteren.

    Reactie door L´écologiste — maandag 27 november 2006 @ 15.27 uur

  9. Tim, In Hasselt Belgie kan het al jaren. En het is voor veel mensen niet een kwestie van met de bus WILLEN maar, omdat ze alleen een fiets hebben , niet op een andere manier een stuk verder weg KUNNEN. Heb je daartoevallig aan gedacht ? Voor veel mensen met alleen bijstand of alleen AOW is het onmogelijk om zelf openbaar vervoer te betalen. Heb jij enig idee wat een bus kost ?

    Reactie door Marieke — maandag 27 november 2006 @ 15.39 uur

  10. Gratis openbaar vervoer hoeft inderdaad niet voor iedereen. Maar voor 65-plussres lijkt me dit een prima idee. Je haalt ermee mensen uit hun sociaal isolement, mensen kunnen er weer op uit, beleven weer iets. Het geld wat dit kost haal je ergens anders weer terug: de wachtkamers van de artsen en de psychologen zitten hierdoor minder vol.
    Overigens vraag ik mij af, of de 65-plusser niet een klein bedrag zou kunnen bijdragen.

    Reactie door Bert — maandag 27 november 2006 @ 15.58 uur

  11. Marieke, ik zeg ook niet dat het niet kan vraag me alleen af wat dan sociaal is, iemand anders laten betalen omdat jij met de bus wilt? Een korting moet kunnen maar gratis is overdreven en in mijn andere stukje zeg ik ook dat het wel moet kunnen voor bejaarden want die kunnen zich anders echt niet vervoeren en het is ook veiliger dat deze mensen niet in hun autotje op de weg zitten. Ik heb overigens geen idee wat een bus kost, maar ik heb wel een idee wat een ritje met de bus kost, maar waarom zou dan de bus voor iedereen maar gratis moeten zijn?

    Reactie door Tim — maandag 27 november 2006 @ 16.00 uur

  12. Misschien toch iets te leren van de Belgen ?

    Zo ook het onderwijs !

    Mensen met een uitkering kunnen tegen een veel lager collegegeld ( vaak geheel vrij ) cursussen en opleidingen volgen , om aan een baan te komen : mooie voor van regeneratie !
    Ze krijgen zelfs een bonus , na volbrenegen van hun opleiding : lijkt mij ook om van te leren en bovendien veel minder kosten van reintegratie bedrijven met hun onzin cursussen : Mooi de Belgen lopen 50 jaar achter ? : Misschien toch niet !
    Bovendien ligt het onderwijsniveau veel hoger , net zoals in Duitsland .Vaak kan je van de buren leren .

    Reactie door Fred — maandag 27 november 2006 @ 16.01 uur

  13. @tim,

    Ik vind dat je ergens wel gelijk hebt.

    Ik woon in Nijmegen en daar hebt je het KAN-kaartje. Voor 2 euro een retourtje voor Nijmegen, en voor 3 euro naar de plaatsen erom heen. Alleen niet geldig ‘s ochtends voor 9 uur, ofwel de ochtendspits.

    Ik maak hier regelmatig gebruik van. En velen met mij. De bussen zitten daardoor redelijk vol. En de kosten zijn een stuk lager dan met de auto naar het centrum rijden en daar parkeergeld betalen.

    Dat hoeft van mij niet gratis te worden. niet voor de groep tussen 12-65 jaar. Ik vind het niet erg een kleine bijdrage te betalen aan een groot gemak. En ik denk dat de meesten dit wel kunnen betalen. Desnoods een gratis buspas voor mensen met een heel erg klein inkomen.

    Worden mensen ook niet te makkelijk. Ik zie nu af en toe jonge mensen al een kaartje kopen voor slechts twee haltes. Dat zijn afstanden die je in 5 minuten loopt. Helemaal gratis en dan beweegt niemand meer.

    Reactie door stefan — maandag 27 november 2006 @ 16.22 uur

  14. Oké Tim. Onder voorwaarden dat is inderdaad logisch. Er zijn mensen die écht geen bus kunnen betalen. B.v. alleenstaanden met bijstand. Maar dan niet vanaf 65 jaar. Voor de bijstand wordt je alleenstaande als je jongste kind 18 jaar wordt en dan is het géén vetpot. Dat zou je dan op een of andere manier moeten kunnen aantonen. Kun je je hier in vinden ?

    Reactie door Marieke — maandag 27 november 2006 @ 16.24 uur

  15. @7 Tim

    Wat is er tegen solidariteit? Als je niet weet wat dat is: even Googlen.

    Reactie door @bacus — maandag 27 november 2006 @ 16.28 uur

  16. Bedenk wel dat gratis vervoer voor iedereen ook ongewenste situaties met zich mee kan brengen. Criminelen kunnen dan met de trein gratis naar een andere stad, even een diefstal plegen, en dan snel weer terug naar huis. Ook kunnen mensen in de trein gaan ‘wonen’ door de hele dag in de trein Rotterdam-Groningen-Rotterdam te zitten.
    Deze problemen kun je al voorkomen door voor het openbaar vervoer in ieder geval een beetje te laten betalen. Bijvoorbeeld tien keer zo goedkoop te maken als nu, wel betaalbaar, toch betalen.

    Reactie door Edward — maandag 27 november 2006 @ 16.56 uur

  17. @ 7 Tim

    Jij kan dan toch ook gratis met openbaar vervoer.

    Of heb je dat niet over voor het milieu zodat je kinderen ook nog weten wat een boom is en blauwe lucht?

    Reactie door Jeroen Westerman — maandag 27 november 2006 @ 17.04 uur

  18. @ 13 stefan

    2 Euro is tegenwoordig voor veel mensen een dag eten.

    Wat zou jij kiezen, eten of buskaartje?

    Nog afgezien van het milieu aspect.

    Reactie door Jeroen Westerman — maandag 27 november 2006 @ 17.07 uur

  19. @7 Tim,

    “Gratis openbaar vervoer houdt in, andere mensen laten betalen omdat jij met de bus of trein gaat en dat vind ik oneerlijk”

    Ik kom ‘s avonds nooit buiten, en toch betaal ik mee aan de straatverlichting. Ik vind dat oneerlijk.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 27 november 2006 @ 17.17 uur

  20. Lijk mij heel redelijk dat ouderen ( 65+ ) gratis vervoer hebben : binnenkort mogen zij van Woutertje Boskabouter 8 euro inleveren !
    Bovendien hebben deze groepering mensen al hun hele leven , in veel moeilijkere tijden , rond moeten komen en hebben belastingen betaald !
    Dus vervelende jochies ga ook maar eens hardwerken ( en wat minder met het mondtje )!

    Reactie door Fred — maandag 27 november 2006 @ 17.28 uur

  21. Gratis vervoer moet er zijn al is het dat natuurlijk niet maar vergelijk het met kijk en luistergeld.
    Breng het onder net als die in de belasting.
    Nu zit er ook een enorm kosten verslindend kaartjes systeem er achter plus natuurlijk nog een controle systeem dit kost ook handen vol met geld.
    Voor de chauffeurs ook een stuk veiliger met het geld.

    Reactie door Jofel — maandag 27 november 2006 @ 17.59 uur

  22. Nog afgezien van het milieu aspect.

    Reactie door Jeroen Westerman — maandag 27 november 2006 @ 17.07

    ????

    Hè? Welk milieu aspect? Wat bedoel je daarmee?

    Ik kies ervoor met het openbaar vervoer te reizen wanneer dat kan en de auto te laten staan. En het feit dat dit ook betaalbaar is en zelfs gunstiger is mooi meegenomen.

    Moet ik dan gaan fietsen en de bussen leeg rond laten rijden?

    belast ik dan het milieu pas niet meer?

    En dat voor sommige mensen 2 euro een dag eten is: Triest dat het zo gesteld is in dit land, maar daarom stelde ik dus ook een gratis buspas voor zodat mensen met een minimaal inkomen toch vervoer hebben.

    Maar het is toch niet nodig om algemeen gratis openbaar vervoer te hebben? Als je werk hebt, zoals ik op dit moment gelukkig ook, dan is het toch geen probleem om een bedrag van 2 euro te betalen? Ik heb daar geen probleem mee. Eerlijke lastenverdeling. Dat is toch solidariteit?
    Zolang de prijs maar niet zo hoog is dat de auto een interessantere optie wordt, want dat zou pas jammer zijn voor het milieu.

    Al met al, een beetje een vreemde reactie van jou, Jeroen. Sorry, dat ik het moet zeggen.

    Reactie door stefan — maandag 27 november 2006 @ 18.20 uur

  23. Gratis ov voor iedereen zou natuurlijk geweldig zijn en goed voor het milieu, maar ik vrees dat het niet erg haalbaar is.(en persoonlijk heb ik liever een beter geregeld ov waar ik iets voor betaal dan een gratis ov waarbij je een uur moet uittrekken om ergens te komen terwijl het met de auto in 20 minuten gaat).

    Gratis ov voor ouderen is op zich wel een goed idee, maar 55 vind ik een rare leeftijdsgrens. Mensen van 55 zitten wat salaris betreft meestal aan hun top, waarom mogen die gratis met het openbaar vervoer? Heeft de vrouw van de bankdirecteur van 60 dat nodig? Lijkt me dus beter om naar het inkomen te kijken ipv de leeftijd, liever een bijstandsmoeder van 35 een gratis kaartje dan die rijke oudere dame die gaat shoppen.

    Onderbrengen in de belasting zoals Jofel zegt is ook een goed plan, zolang het dan maar wel weer naar inkomen wordt verdeeld. Dat voorkomt dat het ov een soort ‘armenvervoer’ wordt en omdat je dan toch al betaalt ben je waarschijnlijk meer geneigd om het ov te kiezen en de auto te laten staan.
    Maar als je er dan toch voor moet betalen, dan mag het ov wel een flink stuk verbeterd worden: vaker rijden, betere aansluitingen e.d., anders werkt het nog steeds niet. Want als ik er met de auto 2 keer zo snel ben, dan ga ik dus toch met de auto, ook al is dat duurder en slechter voor het milieu…

    Reactie door Saskia — maandag 27 november 2006 @ 19.04 uur

  24. @Tim
    zullen we dan het gedeelte milieubelasting wat betrekking heeft op autorijden [en iedereen aan meebetaald] dan in het openbaar vervoer steken? dat lijkt me dan een goed plan,dan betalen mensen die geen auto bezitten, zelf voor dat stuk gratis openbaar vervoer…
    iedereen betaald namelijk wel mee aan de autorijdende mens,dus waarom zou iemand anders dan niet meebetalen aan gratis OV ?!
    heeft u het zo wel eens bekeken?

    Reactie door iew — maandag 27 november 2006 @ 19.35 uur

  25. Door de koopkrachtdaling de afgelopen 4 jaar en de bevriezing van de AOW hebben de ouderen dit gratis vervoer feitelijk indirect al zelf betaald.Nu krijgen zij,op proef,datgene wat hun rechtens toekomt.Van een doceurtje aan de AOW-ers is derhalve geen sprake.Het onzinnige gerij met nagenoeg lege bussen overdag had al veel eerder tot deze oplossing moeten leiden.En nu snel invoeren in het hele land.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 27 november 2006 @ 19.52 uur

  26. @ 14 marieke

    Tot op zekere hoogte kan ik me daar in vinden, tenminste wanneer het dan een streekkaart betreft. Ik vind niet dat men moet betalen als deze mevrouw naar bijvoorbeeld amsterdam of maastricht wil. Ze moet gewoon op de alledaagse plekken kunnen komen die bij hier in de regio vallen, daarbuiten is voor eigen rekening.

    @15 Jeroen

    Er is helemaal niks tegen solidariteit. Je kan hier alleen wel in doorschieten, je kan hierin wel solidair zijn voor de mensen die het echt niet kunnen betalen maar waarom moet je dan ook het overgrote deel dat het wel kan betalen ook maar even gratis laten gaan, beetje rare solidariteit nietwaar?

    @ 17 Jeroen

    Ik zou willen dat ik met het openbaar vervoer kon maar dat is in mijn werk niet erg praktisch dus toch maar een zuinige en milieuvriendelijke auto

    @ 19 Jan-Willem

    Straatverlichting is niet individueel aanwijsbaar het gebruik van openbaar vervoer wel!

    @ 24 iew

    Je gaat nu even voorbij aan het feit dat al 63% van de kosten samenhangend met openbaar vervoer betaald worden door de overheid dus iedereen betaalt er al een deel aan maar dan nog de vraag waarom zou het gratis moeten zijn? Dat is ondanks de milieubelasting waar je het over hebt het autogebruik/bezit ook niet.

    Reactie door tim — maandag 27 november 2006 @ 20.43 uur

  27. In de strijd tegen de files is ‘gratis’ openbaar vervoer een goed plan. Dan wordt die BPM en Accijns op brandstof toch nog goed gebruikt.

    Reactie door Niels — maandag 27 november 2006 @ 21.00 uur

  28. @18 Jeroen Westerman. Volkomen mee eens.
    Jammer, er wordt niet gesproken over zieke mensen, die wel willen werken en helaas door hun meestal zware handicap, niet eens kunnen werken, ze worden niet eens aan genomen! Eveneens de zwakbegaafde mensen
    die “eenvoudige?” taken die wel en willen werken en dit met overgave doen.

    Reactie door Els Tieleman — maandag 27 november 2006 @ 21.34 uur

  29. Tim het is niet gratis de vraag is alleen hoe gaan we de kosten verdelen of halen.
    Wie gaat dit betalen en uiteindelijk zijn we dat allemaal.
    Leggen we de kosten via de belasting onder de AOW of ook er boven.
    Mooiste oplossing is gewoon de hoogste belasting schaal waar je invalt voor iedereen wat optrekken.
    Of er moet een ander pot zijn .
    Als je kijkt wat er voor voorzieningen zijn getroffen voor openbaar vervoer Busbanen extra stoplichten enz. en je ziet de bezetting van de bussen dat is dat tot nu toe weggegooid geld.

    Reactie door Jofel — maandag 27 november 2006 @ 21.39 uur

  30. @26 Tim
    dus is het meebetalen aan,door iedereen,een hele gewone zaak.
    mensen die geen auto rijden of bezitten betalen dus in de vorm van millieubelasting wel mee aan de auto van een ander,dus dat iedereen er dan aan mee betaald is dus heel gewoon,eerlijk delen heet dat.
    dus als het gratis word voor iedereen kan iedereen er ook gebruik van maken,OOK de autogebruiker.
    daarom dus gratis voor iedereen.
    als we dus dat stukje miliueheffing overhevelen naar het OV [dat van mensen zonder auto] dan zijn we al een heel eind.
    want waarom is mijn miliueheffing net zo hoog als die van een persoon met auto?
    in uw optiek zou dat dan ook niet eerlijk zijn.
    snapt u mijn punt nu?

    Reactie door iew — maandag 27 november 2006 @ 22.05 uur

  31. @28 Els
    De mensen waar u het over heeft zijn toch al zwaar de dupe. Door hun handicap zijn ze immers gedoemd tot een leven van armoede, geen kans er zelf iets aan te veranderen, geen kans een pensioen op te bouwen. Levenslang afhankelijk van hetgeen wij een BESCHAVING noemen. Bij iedere verkiezing weer afwachten hoeveel de Nederlanders hun nu weer afpakt. Tijd dat er gewoon zekerheid komt voor iedereen!

    Reactie door Irma — maandag 27 november 2006 @ 22.50 uur

  32. Het zou prachtig zijn. Openbaar vervoer gratis voor 65+ om te beginnen. Geld weghalen – lees inkomstenstilstand – bij deze groep was nooit een probleem. Maar om ze iets terug te geven zal wel weer stuiten op grote problemen. Het liefst vanaf 60 jaar, dan val ik er straks ook in. Die regeling althans. Kan ik eindelijk die auto van de hand doen. Zonder auto houd ik weer meer geld over. Dat rolt dan weer richting de economie en zonder auto beter voor het milieu. Zie hier, het mes snijdt aan 3 kanten.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 28 november 2006 @ 6.40 uur

  33. Mensen met 2 of 3 kinderen weten als geen
    ander wat het kost om met OV te moeten rei-
    zen omdat ze dan liever een auto hebben die
    relatief goedkoper is, en natuurlijk nog voor doelen dient, vaak ook een vorm van
    dagjesuit in de vakantie, ipv een reis te
    boeken. Het rendement is er dan het hele jaar en zeker als er ‘gebreken’aan de orde
    zijn.
    Anderzijds komen er dus mensen, gezinnen
    nog amper de bus in en zijn er zelden ‘uit’,
    en zijn verplichte medische bezoeken ook een
    aanslag op hun portemonnee in vervoerskosten
    en niet zelden zijn dat kleine of grotere
    rampen als het mensen betreft die buiten hun
    wil of schuld om het met een minimale uitke0
    ring moeten zien te redden.

    Het spijt me danook ontzettend te moeten zeg
    gen dat, hoewel ik van Kunst/Cultuur houd,
    er abobinabele bedragen voor dat doel door
    ook de gehele samenleving moeten worden opge
    bracht en op korte termijn niet de eerste
    prioriteit en waar komt al dat geld vandaan
    dat in fondsen wordt gestort om er weer een
    ‘prijs’ mee uit te reiken?

    Jammer, dat de zwakkeren in deze samenleving
    nooit eens in de ‘prijzen’ vallen, maar ze
    voor van alles en nog wat zien uitreiken!

    Trouwens men wordt tegenwoordig al op zijn
    55ste tot ‘oudere’ verklaard en het meren-
    deel ervan heeft zijn aandeel in maatschap-
    pijvórming gehad.
    Geen reden om hen eens te bedanken en te
    prijzen voor bewezen diensten ???

    Ook nu nog mantelzorgers te over die best een hele dag ergens hun diensten willen be-
    wijzen maar er zelf eerst meer dan één
    blauwe strippenkaart voor moeten investeren,
    vaak relatief veel te duur t.o.v. de eigen
    inkomsten!

    Tja, vooral de ándere kant opkijken voor deze problematiek. De thuiszorg wordt dan
    meer en meer gevraagd aan de professionals,
    want ook niet in alle gevallen kan van de
    hulpbehoevende een eigen bijdrage worden ver
    wacht en zo wordt die Thuiszorg dan ook ge-
    heel ‘overbelast’.

    Niemand die zo’n vicieuze cirkel weet te
    doorbreken? SP dan misschien wél?

    Ja ik ken ze ook die ménsen, die nu reik-
    halzend uitzien naar een ‘rose’ (half tarief) vervoerskaart van de busmaatschap-
    pijen. Overigens zijn er intussen een aantal
    trajecten die alleen per spoor een bijna
    lijnrechte verbinding hebben. Zonder eerst de hele ‘touristische route’ af te moeten
    werken heeft men dan ook nog een reistijd-
    besparing en ook om diverse andere redenen
    kan dat zelfs héél noodzakelijk zijn!

    Reactie door Madelief — dinsdag 28 november 2006 @ 8.03 uur

  34. @ 30 iew

    Ik snap wat u bedoelt maar het is incorrect, want wellicht en dat is ook weer het probleem met de milieubelasting, het is niet direct individueel aanwijsbaar, misschien stookt u thuis wel meer liters benzine op dan ik of heeft u andere milieuverontreinigende bezigheden. Dat is iets wat je niet op de persoon kan toesplitsen, tevens is het zo dat van de belastingen betaalt door automobulisten ook een deel naar milieu gaat, dus deze mensen betalen wel degelijk meer. Het belangrijkste blijft het is niet direct individueel aanwijsbaar en het gebruik van OV wel

    Reactie door Tim — dinsdag 28 november 2006 @ 9.43 uur

  35. @34 Tim
    het gaat er niet om of iets aanwijsbaar is,en iemand met of zonder auto betaald niet meer, maar evenveel als een ander als het gaat om milieubelasting.
    een chemish bedrijf betaald ook meer milieuheffing en zo geld dat ook voor een autobezitter [dat is dat deel milieuheffing waar u over spreekt] dit is normaal want men “bezit” een auto,OV is geen direct bezit van een persoon.
    ook de automobilist heeft profijt van gratis OV,minder files bv,mensen zullen ook vaker met het OV een dagje weg gaan ipv de auto te pakken want dat scheelt parkeergeld bv.[en files]
    zo zijn er nog wel een aantal voordelen voor de automobilist,zoals gratis de bus/trein kunnen pakken als de auto een weekje gemist moet worden ivm onderhoud grote beurt bv.[of autopech]
    iedereen betaald overal aan mee voor iedereen in dit land,zoals het hoort.
    dat mensen er geen gebruik van maken is dus geen excuus om dan maar minder te moeten gaan betalen omdat men een auto heeft,dat is een keuze.
    als u er voor kiest om de auto te laten staan vervalt ook dat stukje milieuheffing waar u over spreekt direct.
    en er kleven meer voor dan nadelen aan gratis OV,dat is inmiddels in omringende landen ook wel gebleken,daarbij is het ook gewoon mogenlijk,het gaat alleen nog om de wil….
    of vind u dat iemand die zich een auto kan veroorloven wel het recht heeft om zich te verplaatsen,maar iemand die het peperdure OV niet kan betalen,daar geen recht op heeft? met andere woorden:die moet het dan maar uitzoeken?

    Reactie door iew — dinsdag 28 november 2006 @ 10.59 uur

  36. @ 35 iew

    Je geeft dus nu ook zelf al aan dat er meer milieuheffing betaald wordt door autobezitters, de milieubelasting is gelijk, dus is het dus eigenlijk zo dat er door een bezitter van een auto meer wordt bijgedragen aan milieubelastingen/heffingen. Dit is logisch en terecht, maar er zijn meer bronnen waar een milieubelasting op wordt gebaseerd dan alleen het bezit van een auto.

    Ik zeg ook niet dat er totaal geen voordelen aan het gratis openbaar vervoer zijn want je noemt er inderdaad al een paar, maar autobezitters, en niet autobezitters betalen allemaal aan mee aan het openbaar vervoer, en ze betalen flink laat daar geen misverstand over bestaan! Vind ik dat dat moet ophouden? Nee Vind ik dat het overige deel ook betaald moet worden? Nee, wat is er verkeerd om aan mensen een bijdrage te vragen aan een vervoersmiddel wat ze ook echt zelf gebruiken, dat wordt van de automobulist verwacht, maar waarom mag dat niet van andere verwacht worden. Als je alles gelezen had wat ik hieromtrent geschreven heb zou je ook zien dat ik niet tegen alle vormen van gratis openbaar vervoer ben, maar mensen die kunnen en die een keuze hebben en dat is toch echt het leeuwendeel mogen ook wel een kleine vergoeding voor het gebruik van zoiets dergelijks betalen.
    De vergoeding die gevraagd wordt is nog altijd lager dan een auto pakken en zelf rijden. Dus in verhouding is het al stukken goedkoper dan met de auto gaan. Ik vind dat voor een aantal groepen het OV gratis moet zijn maar dat het leeuwendeel best kan betalen want ja ze komen toch op de goedkoopst mogelijke manier op de plaats van bestemming

    Reactie door Tim — dinsdag 28 november 2006 @ 12.57 uur

  37. Tja en er zullen wat meer aanpassingen
    moeten komen, zodat men niet zo verschrikke-
    lijk moet modderen om met koffers en buggy’s
    binnen te kunnen komen, want gemiddeld komt
    een gezin met baby-in-buggy het eerste jaar
    nog amper de bus in, dat gaat per trein op de diverse trajecten al een stuk eenvoudiger
    of met de metro. Trein en bus voldoen al lang niet meer aan de juiste afmetingen en
    inrichting t.b.v. diegenen die ook absoluut
    voor het reizen met baby géén alternatief
    hebben anders dan of thuis te blijven, of
    afhankelijk te zijn van andersmans auto!
    Taxi? Hoe zo taxi? Mensen genoeg die daar nog nooit in gezeten hebben en ook niet in
    de eigen omgeving kunnen oproepen! Het beste
    openbaar vervoer lijkt tot op heden nog steeds die ouderwetse Bataschoenen te zijn
    geweest met een relatief lange houdbaarheid!
    Dat is niet om te lachen, maar zo droevig is
    het dus met ons algemeen voor iedereen be-
    reikbaar moeten zijnde openbaar vervoer ge-
    steld. Excentrische willen of moeten wonen
    maakt dan nog een verschil uit. Een wel de-
    gelijk belangrijke eenvoudige oplossing is
    dus tevens overdekte, afsluitbare, bewaakte
    fietsenstallingen voor dág en nacht, en ook
    betaalbaar te maken door een relatief mis-
    schien kleine bijdrage. Nabij stations kunnen fietsen vaak gehuurd worden en de
    stallinghouder is niet ongenegen om kleine
    reparaties voor zijn rekening te nemen!
    Moet efficiency weer helemaal uitgedacht en
    voorgekauwd worden?

    Reactie door Madelief — dinsdag 28 november 2006 @ 13.05 uur

  38. Vind het een prachtige mooie geste om het openbaar vervoer meer toegankelijk te maken en desnoods gratis.

    Maar hoe zit het in de streken waar binnen een straal van 15km. geen openbaar vervoer meer is.
    Wordt dit weer opnieuw ingevoerd?

    Trouwens vind ik ook dat de leeftijd van tot 12 jaar wat aan de lage kant is, waarom niet gratis voor allen die nog leerplichtig zijn.
    Van wat ik allemaal lees beginnen de grote kosten pas op het voortgezet onderwijs en dan is gratis openbaar vervoer een zege.

    Maar já, het moet natuurlijk wel rijden.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 28 november 2006 @ 13.27 uur

  39. @36 Tim

    u heeft mij niet horen zeggen [zien] dat ik vind dat alleen automobilisten extra mee moeten betalen aan gratis OV.
    ook heb ik niet gezegd dat er geen kleine bijdrage gevraagd mag worden aan mensen die geen auto hebben….

    ik zei namelijk al: iedereen betaald voor iedereen,alles eerlijk delen dus.

    Reactie door iew — dinsdag 28 november 2006 @ 14.58 uur

  40. @36 Tim,

    Ik kan je zeggen dat ik niet op de goedkoopst mogelijk manier op plaatst van bestemming kan komen.
    Simpel en alleen omdat er hier geen bussen rijden.
    Was het maar zo, zou een hoop pegels uitsparen!

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 28 november 2006 @ 15.37 uur

  41. “Gratis” OV is eigenlijk een verkeerde term. Het is al lange tijd zo, dat OV voor het grootste deel uit belastingopbrengsten wordt bekostigd. Het slechts ongeveer 40 % kostendekkend. Dus er is niets nieuws onder de zon. De vraag is alleen maar: gaan we de kosten ten behoeve van bepaalde groepen en ter stimulering van het gebruik van het OV (en vermindering van vermijdbaar autorijgedrag) nog meer verschuiven naar de algemene middelen? En hoe verdelen we de individuele bijdragen (in de vorm van IB e.d.) hieraan?
    Voor deze verschuiving is zeer veel te zeggen. Stimulering van de keuze voor OV is sowieso een goede zaak, gelet op de file- en milieuproblemen van het autoverkeer. En sociaal gezien is het voor ouderen en mensen met de laagste inkomens extra belangrijk. In b.v. Hasselt (België) zijn al jarenlang goede ervaringen met zo’n aanpak.
    Doen dus!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 28 november 2006 @ 17.26 uur

  42. We zijn zelfs te dom om ons te realiseren,
    dat ook autobezitters hun vervoer kunnen
    kwijtraken, door een bijv. medische herkeu-
    ring en hoewel er heel veel gisse 80plussers
    op de weg zijn, mits ze in de bewoonde we-
    reld reden of langs wegen waar hulp gemakke-
    lijk komen kan, is het toch het voorland van
    de babyboomers ook, zich bewust te maken dat
    mogelijk ook zij eens van OV afhankelijk worden…toch handig….als we deze reali-
    teit vandaag eens echt onder ogen willen
    zien. Als je zelf nooit kosten hoeft te ma-
    ken omdat werkelijk alles per voet of fiets
    te bereiken is, moet er toch ook onderkend
    worden dat hulp die je van anderen nodig
    kunt hebben, die dat soms alleen kunnen doen
    als er voor de reiskosten een behoorlijke
    regeling is getroffen. Idd kun je dan nu al
    meebetalen en wat je later ook (van-)zelf
    naar je toe ziet komen! Autobrandstof is ge-
    woon veel te duur geworden en ook voor veel
    ouderen een concrete aanslag op hun budget!

    Reactie door Madelief — woensdag 29 november 2006 @ 11.02 uur

  43. @ iew

    Ja u zei inderdaad dat iedereen mee moest betalen maar ik opperde om het OV voor bepaalde groepen gratis te maken maar dat het voor het grootste deel van de mensen en goedkoper is dan met de auto te gaan en goed te betalen is. Als men dat kan betalen waarom zou men dan niet hoeven betalen? Het is namelijk een onevenredig zware belasting voor mensen die geen gebruik KUNNEN maken van de bus of trein, ik zou wel willen dan zou ik namelijk ook eens met werk wat kunnen drinken of iets dergelijks, maar voor mijn werk moet ik gewoon een auto hebben en gebruiken, is het dan eerlijk en sociaal om mij nog extra daaraan mee te laten betalen zonder dat ik er ooit gebruik van zal KUNNEN maken. Daarom ben ik van mening dat het tot op zekere hoogte voor kansarme gezinnen/groepen wel gratis moet zijn en dat daar ook een bijdrage voor gevraagd mag worden aan de burger, maar ik vind dat niet nodig voor mensen die het gewoon kunnen betalen

    Reactie door Tim — woensdag 29 november 2006 @ 22.12 uur

  44. @43 Tim
    op welke groepen doelt u dan?

    en ik raad u aan eens uit te rekenen op de http://www.ns.nl website wat u kwijt zou zijn als u met OV naar het werk zou gaan en wat het dan scheelt als u met de auto gaat.
    vergeet ook niet de abonnement opties daar even te bekijken, en de kortingskaart is alleen na 9 uur s’ochtends geldig dus die hoeft u niet eens te berekenen,daar kan je al niet voordeliger mee naar werk,of je moet al na 9 uur s’ochtends beginnen met werken.
    ik denk dat u op dat betaalbare dan nog wel terug komt.
    en u weet dan direct ook daadwerkelijk waar u het over heeft.

    Reactie door iew — donderdag 30 november 2006 @ 12.40 uur

  45. haha, ik weet niet hoe je dan de kosten met een auto uitrekend, maar wanneer je dat goed doet tel je naast het brandstofverbruik, ook nog de afschrijving, verzekering, extra belasting, onderhoud en ga zo maar door. Wanneer je dit allemaal optelt durf ik u te verzekeren dat u met de auto per km een stuk duurder uit bent!!
    Dus wanneer u voordelig uit wil zijn pak dan de bus of de trein

    Reactie door Tim — donderdag 30 november 2006 @ 12.57 uur

  46. haha, ik weet niet hoe je dan de kosten met een auto uitrekend, maar wanneer je dat goed doet tel je naast het brandstofverbruik, ook nog de afschrijving, verzekering, extra belasting, onderhoud en ga zo maar door. Wanneer je dit allemaal optelt durf ik u te verzekeren dat u met de auto per km een stuk duurder uit bent!!
    Wanneer u dan voordelig uit wil zijn zijn de bus of de trein uitstekende alternatieven

    Reactie door Tim — donderdag 30 november 2006 @ 12.58 uur

  47. @46 Tim
    u roept dus maar wat en heeft het niet nagekeken,of uitgerekend.

    wat ik dus al dacht,als u al niet weet hoe dat uit te rekenen wat betreft de kosten van de auto, dan heeft u over dit punt zelfs geen recht van spreken.

    u valt nu dus verschrikkelijk door de mand.

    Reactie door iew — donderdag 30 november 2006 @ 13.04 uur

  48. @ 47 iew

    Nou dat valt nogal mee hoor, je moet realistisch genoeg zijn om te zien dat je dat niet zomaar kan uitrekenen omdat iedereen in een andere auto met andere verzekeringspremies met andere afschrijvingen met andere brandstoffen rijdt, hier is namelijk geen eenduidige aanduiding voor te geven!

    Als je een beetje verstand hieromtrent zou hebben zou ook jij dat weten, mocht je behoefte hebben aan een proefberekening zal ik deze met liefde en plezier maken maar dat hoor ik dan nog wel maar ik denk dat je zelf ook wel weet dat je fout zit in deze.

    Reactie door tim — donderdag 30 november 2006 @ 22.55 uur

  49. @48
    u bent dus bij voorbaat al te besodemieterd om eens even te kijken wat het u kost als u met een OV trein of bus abbonement naar werk zou gaan,wat dat zowiezo dan al kost.
    en als u een auto bezit kunt u deze 2 kostenplaatjes dus zo even naast elkaar leggen.
    mijn punt is en blijft dat het OV erg duur is en daardoor niet zomaar iedereen er gebruik van kan maken.
    zeker niet de mensen die al geen auto kunnen bekostigen.
    maar u roept liever allemaal ongefundeerde stellingen en bent nog te beroerd om het ook daadwerkelijk na te kijken/rekenen,meneer proefberekeningetje…
    ik ben dus klaar met u en dit was dan ook mijn laatste bericht aan u.

    een prettig leven verder.

    Reactie door iew — vrijdag 1 december 2006 @ 0.21 uur

  50. Ik citeer:

    zaterdag 8 juli 2006
    Gratis openbaar vervoer
    Johan van den Hout (SP fractie) 8.29 uur
    In de verkiezingscampagne wist Hamming het nog zeker: “Gratis openvaar vervoer voor iedereen! En dat kost maar 3,5 ton!”. De dag ná de verkiezingen ging het alleen nog om ouderen en kinderen. Vervolgens reserveerde het college alvast 5 ton. Nu blijken de kids alleen op donderdag, zaterdag en zondag gratis te mogen reizen. En dat kost al een miljoen. Ordinaire list en bedrog, gewoon oplichterij, niks meer of minder. En in november vragen zij weer uw vertrouwen…

    Volgens onze locale SP man gaat het hier dus over list en bedrog en niet over een succesvolle test. Persoonlijk ben ik erg trots op de voortrekkersrol die onze stad in deze vervult. Het zou onze locale SP sieren eens eer toe te kennen aan het gekozen college, al is het achteraf!

    Reactie door Bas — dinsdag 5 december 2006 @ 11.31 uur

  51. Gratis openbaarvervoer
    Dat zal geweldig zijn. Voor iedereen toegankelijk .Geen gezeur over plaatsbewijzen.
    Geen controle meer, geen miljoenen verslindende
    apparatuur nodig zoals de OV chipkaart.
    Veel minder agressie,veel minder oponthoud omdat de strippenkaart nog gezocht moet worden.
    Geen marktwerking meer nodig daar wordt iedereen zowiezo beter van en zo kan ik nog wel even doorgaan en ik denk dat de kosten niet veel hoger zijn dan dat ze nu zijn.

    Reactie door Ton en Andrea — maandag 18 december 2006 @ 21.56 uur

  52. Ter inspiratie voor mobiliteits-medewerkers van gemeenten en provicies:
    Op woensdag 18 april organiseert het Leids Congres Bureau in samenwerking met de gemeente Tilburg een landelijk congres over de (on)mogelijkheden van gratis lokaal openbaar vervoer.
    We schenken onder andere aandacht aan de vraag: is gratis openbaar vervoer financieel haalbaar en sociaal wenselijk? Ook is er speciale aandacht voor de samenwerking met het bedrijfsleven en de succesformule in Vlaanderen. Tot slot staan we stil bij de behoeften van de 55+ doelgroep.

    Reactie door Jeroen Meeder — woensdag 14 maart 2007 @ 9.05 uur