‘Beleid Bush werkt niet’

President Bush’s policy in Iraq “is not working,” a high-level commission said bluntly on Wednesday, prodding the administration to embrace diplomacy to stabilize the country and allow withdrawal of most combat troops by early 2008.

After four years of war and the deaths of more than 2,900 U.S. troops, the situation is “grave and deteriorating,” and the United States’ ability “to influence events within Iraq is diminishing,” the commission warned in an unsparing report.

It recommended the United States reduce “political, military or economic support” for Iraq if the government in Baghdad cannot make substantial progress toward providing for its own security. (AP)

Aldus de Irak-adviesgroep wiens conclusies over de situatie in Irak vorige week al gedeeltelijk uitlekten. Vandaag presenteerde ze het hele rapport waarvan de toon goed past bij de nieuwe minister van defensie die gisteren keihard ‘nee’ antwoordde op de vraag ‘Denkt u dat de VS de oorlog in Irak wint?’

Het hele rapport is hier te vinden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 06 december 2006 :: 18.19 uur

87 Comments

87 reacties

  1. Nee, ik denk niet dat de Bush-politiek al lang verloren heeft. Hij had zich daar nooit
    mee moeten bemoeien! Net als met de oorlog met Vietnam!

    Reactie door Els — woensdag 6 december 2006 @ 18.39 uur

  2. Bush keek goed zuur toen hij het rapport in ontvangst nam.
    Zij zal wel veel uit te leggen hebben aan zijn neo-con vriendjes, als ze eventueel de controle over de olie verliezen.

    Dan zullen ze weer een andere vijand moeten zoeken die veel olie heeft.

    Een pikant detaill vond ik dat een van de conclusies was fat Bush hulp moet zoeken bij de Buren van Irak.
    Laat dit nu op de TO DO list staan (van Bush) als volgend oorlogs doelwit.

    Reactie door alexander — woensdag 6 december 2006 @ 18.43 uur

  3. Is dit nieuws?
    Waarom nog steeds geen parlemtaire enquete?
    Dat zou nieuws en verantwoording zijn.
    Dat de illegale aanpak VS zonder afterplan niet zou kunnen werken was allang voor de inval bekend.
    Heeft Kamp nu liever weer een bord voor zijn kop zodat verantwoording wederopbouw/daarna geheette huidge opbouw Uruzgan, vechtmissie ISAF zonder fiat te vechten, vreselijk dubbel,kosten belastingbetaler voor de militaire zorg en droom Kamp en defensie,nu eventjes uit kan blijven?

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 18.49 uur

  4. En nu maar afwachten,
    het gezicht van Bush stond op onweer
    dat belooft volgens mij niet veel goeds.
    Maar wie weet word door deze uitkomt van de commisie,een uitweg gevonden uit deze dramatische oorlog.
    En komt er een goede oplossing voor het
    volkomen verscheurde Irak.

    Reactie door kitje — woensdag 6 december 2006 @ 18.56 uur

  5. @2 Het was en is de hoogste tijd voor een vooral NOT TO DO list van de VS!

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 18.57 uur

  6. wanneer komt er nu EINDELIJK eens een duidelijke ROADMAP, routekaart
    - dan en dan nemen locale troepen taken over
    - zoveel wordt er dan en dan geinvesteerd in locale ontwikkeling

    Misschien komt die niet omdat militaire bezetting macht is en niet wil toegeven dat ze eigenlijk relatief niks in ontwikkeling investeren…

    Reactie door Daan — woensdag 6 december 2006 @ 19.05 uur

  7. @Maria 3

    Jij wilt toch ook dat de kindertjes in Afganistan weer naar school gaan? Of moeten ze maar dom worden gehouden?

    Reactie door Jan — woensdag 6 december 2006 @ 19.27 uur

  8. Natuurlijk werkt een oorlog nooit!

    Maar dat zullen ze ook nooit leren.
    En wat Jan @7 betreft, ga je nu de oorlogs propaganda hier herhalen, terwijl ieder weldenkend mens weet, dat een oorlog voeren zeker geen opbouw is, maar afbraak, in materiele zin als in humanitaire zin.

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 6 december 2006 @ 19.38 uur

  9. Natuurlijk wil ik dat.
    U komt met veel aangedragen argument over de oorlig Irak of je een dictator als Saddam dan aan het bewind het willen houden.
    Men kan en moet dit niet met geweld willen bereiken, zonder inzicht in de cultuur, voorgaande kolonialisatie en relieugese geschiedenis en volksoverdacht .
    Hopelijk geeft dit antwoord op uw vraag.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 19.40 uur

  10. De machtsstrijd en ‘goede’ bedoelingen over Afghanistan zijn niet van vandaag.
    Zie de geschiendenis, de Russen, en de Amerikanen die de Taliban in het zadel hebben tegen hun strijd met deRussen geholpen .
    Zullen we de arme meest geterrosiseerde Zuid Afghanistaanse bevolking ,terratorium van de Taliban en groot gebied qua opimum teelt (grootste afnemer de VS en Europa), dan maar liever voedsel pakkettenen, schoolboeken droppen, zakken water ed?
    Wat mij betreft liever vanuit de lucht
    met een goede, onverdeelde boodschap dan wat er nu gebeurt.
    Overigens lijkt het erop dat de VS nu richting Iran gaat als bondgenoot voor hun strijd en wereld imerpium gevoel.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 19.56 uur

  11. Ik heb laatst iemand omtmoet die werkt voor de VN en is, en woont in Afghanistan.
    (was een broer van iemand die ik hier heb leren kennen). Hij verklaarde dat vroeger tijdens de Taliban regering 10% van de Afghanen gevaarlijk waren en vol haat zaten. Nu schat hij dat 80% van de Afghanen in staat zijn om een bom om het middel te binden en Amerikaase vrienden op te zoeken.
    Dus die kinderen die naar school gaan, kun je even vergeten.

    Reactie door alexander — woensdag 6 december 2006 @ 20.03 uur

  12. Men moge vooral niet de doorgang oliepijpljn in Uruzgan vergeten(voor de Russen ook niet zonder issue) en het belang van de wapenhandel vergeten.
    Kortom een tranendal is hier geen stop aan komt en daarbij b.v Congo en Sudan qua mondiale opgenomen verantwoordelijkheid van de VS qua dictatuur , etnische orlogen en genocide onvoldoende aandacht van de VS zouden genieten.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.03 uur

  13. @7 Jan, natuurlijk wilt Maria dat. Bij het oorlog voeren heb je altijd 2 verliezers zoals @8 Ouwe Dirk zegt.

    Reactie door Els — woensdag 6 december 2006 @ 20.09 uur

  14. In dit geval zijn het voor al die kindertjes, die trauma´s oplopen!

    Reactie door Els — woensdag 6 december 2006 @ 20.11 uur

  15. @8 Goede avond allemaal en Ouwe Dirk ik zit
    me toch echt af te vragen of @7 Jan, het
    antwoord aan Maria @3, wel zo bedoelde, want
    ik denk dat het gewoon cynisch is.
    Met andere woorden: in feit is hij het hele-
    maal met JOU eens?
    Zou ik het verkeerd begrijpen en HIJ serieus
    zijn, zal Jan er mogelijk nog een keer een
    toelichting op geven!
    Van oorlog komt oorlog! Wie goed doet, goed
    ontmoet! Twee bekende uitspraken en allebei
    even waar naar mijn idee!
    Doe je het rustig aan Ouwe, want pas over 90
    dagen zijn er pas weer verkiezingen!
    Morgen gezond weer op Ouwe Dirk, maar niets
    zo belangrijk als ál het daglicht van de
    korte winterdagen zo goed mogelijk te benut-
    ten. Fijne avond, en ik heb nog een nieuwtje
    voor je: mevrouw Gerrie v.d. Beet van de pvda wordt Kamervoorzitster.
    Haar resolute praatje kwam goed over!

    Reactie door Madelief — woensdag 6 december 2006 @ 20.13 uur

  16. @2 het was aleerder genanalyseerd dat Iram de grote winnaar van de Irak oorlog zou worden.
    Onlangs pleegde de ambssadeur nog een wanhopig pleidooi voor buurlanden zich nte ontfermen over het lot van Irak.
    Geen woorden meer maar tranen die ik toch
    al iedere keer heb en had over het leed en verder bloedvergieten, de onstane burgeroorlog en alle soldaten die hiervoor hun eigen land en wereldvrede zouden dienen.
    Schande schande schande en nog een schande.
    GISTEREN , NU openheid over machtspolitiek, Nederland en DAARIN de DEELNAME aan de oorlog Irak!

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.14 uur

  17. @7, natuurlijk wel dat de kinderen in Afganistan naar school kunnen gaan.

    Reactie door Els — woensdag 6 december 2006 @ 20.15 uur

  18. Als JPB geen parlementaire enquete toestaat voel ik me als burger daar mede medeplichtig aan.
    Zo erg.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.17 uur

  19. Ik heb niet anders kunnen doen dan demonstreren.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.18 uur

  20. En dat is dan ook de enige keer in mijn leven dat ik gedomonstreerd heb.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.20 uur

  21. Dit resultaat was wel te verwachten, want wie gaat er nou onder valse voorwendselen een land binnenvallen waar je feitelijk niks te zoeken hebt…

    Het ergste is nog dat de Nederlandse regering die oorlog steunt. Niet te geloven. De VS hebben alles aan hun laars gelapt en Irak in een grotere ellende gestort dan er ooit was tijdens het bewind van Saddam Hoessein.

    Ik vond die man ook niks, maar het was tenminste veilig in Irak in tegenstelling tot nu. Dankzij de VS heerst er nu chaos en hebben terroristen en andere figuren en vrij spel.

    En dan gaat men adviseren om maar met Iran en Syrie te praten, nota bene twee vijanden van Bush. Denk maar niet dat die daar op staan te wachten. Iran vindt het prima nu hun sjitische vrienden het voor het zeggen hebben in Irak en Syrie is een in zichzelf gekeerde dictatuur die zich nauwelijks bezighoudt met zaken buiten het eigen land.

    Amerika heeft het probleem zelf gemaakt door er zomaar binnen te vallen en dus moeten ze het ook lekker zelf oplossen. Ze weten alles toch altijd zo goed…

    Reactie door digidj — woensdag 6 december 2006 @ 20.20 uur

  22. @8 ouwe Dirk,
    Je zegt: “Natuurlijk werkt een oorlog nooit!”
    Een zinnetje van jou.
    Duidelijker dan een zooi a4-tjes.
    Geweldig en dank je wel.
    Goedenavond overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 6 december 2006 @ 20.22 uur

  23. Gandalf: het verzet en oorlog voeren tegen de nazis 2e wereld oorlog heeft wel en terecht gewerkt.
    Het het vele levens en verraders tegen de menselijkheid aan het licht gebracht.
    Hoe dan dat oorlog voeren nooit werkt is eventjes mijn gebrek aan inzicht?

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.39 uur

  24. @12 Naar mijn informatie is de Afghaanse bevolking dusdanig aan overlevering onderhevig dat de dominante machthebber, de Taliban, op hun steun qua overlevering kan rekenen.
    Voor mij dus ook helaas niets nieuws.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.46 uur

  25. Toevoeging Taliban en Opium Lords.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 20.47 uur

  26. @ Het beleid Bush werkt niet, maar wat wel werkt is wat men bereiken wilt en dat is, een olie pijpleiding via Israel naar de Middellandse zee, waar tankers liggen om de olie naar de US te vervoeren.
    Daarvoor heeft men een politiek stabiel klimaat voor nodig. Dat mag best een paar dooien kosten.

    Reactie door Henk.H — woensdag 6 december 2006 @ 20.54 uur

  27. Wat is dit nu voor merkwaardige reactie en minachting.Aan welke minachting over uzelf lijdt u? Is maar een vraag die opkomt..
    Voor een politiek olie stabiel climaat heeft men niet een paar dooie nodig maar een toenemend bataljon aan burger en soldaten slachtoffers.
    Daarnaast is er een internationale geheime dienst die er bakken met geld aan verdienen en geen belangstelling hebben voor de eveneens gedupeerden, de wereldarmoede, sterfte cijfers en milieu.

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 21.12 uur

  28. @ 15 Madelief,je hebt voor mij net binnen huidige discussie, waarschijnlijk enige binnelandse politiek goede bericht gebracht.
    Onze nieuwe kamervoorzitter.
    Dank je en haar wel!

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 21.15 uur

  29. @ maria, Madelief
    en ging Minister Kamp vandaag nog even een soort van semi pleidooi staan houden,over de reden waarom wij meedoen in die oorlogen,gebruikmakend van de verkiezing van de nieuwe voorzitter in de 2e kamer,wat een walgelijke vent zeg!
    volgens mij wist hij allang dat hij geen kans maakte op dat voorzitterschap.
    ik heb me kapot zitten ergeren!

    Reactie door iew — woensdag 6 december 2006 @ 21.41 uur

  30. Voor al die mensen die tegen de oorlog zijn, wil ik vragen dat ze zich ook niet meer druk maken over martelingen, dictators, mensen schendingen etc.

    Reactie door Sjors Pals — woensdag 6 december 2006 @ 22.01 uur

  31. Schuift wel lekker voor bepaalde types.
    http://www.paroles.net/chansons/19948.htm

    Reactie door L'écologiste — woensdag 6 december 2006 @ 22.42 uur

  32. @29 Iew Ik kan alleen maar zeggen dat ik zelf godsgeklaagd dankbaar ben dat het niet Kamp is geworden.
    En dat ik Gerrie Verbeet het allerbeste en wijsheid toe wens.
    Groet,

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 22.45 uur

  33. Het is bijna iets als: ne me quitte pas als je geen geloof uithangt!

    Reactie door maria — woensdag 6 december 2006 @ 22.47 uur

  34. Amaai, ik denk dat de aapjes op zijn, van horen, zien, en zwijgen!!! Ja elke dag die doden op tv, wat steeds maar erger word, kun je gewoon niet blijven negeren, maar pas op, straks zegt de VS nog dat ze alles hebben gedaan, om de rust te bewaren, en te garranderen!!!!Die beursgang toch, storten die huizenmarkt toch nog in ,daar in het land van de mogelijkheden……..Ja, ik weet het, ook Europa volgt dan, tenzij er een nog grotere oorlog te verwachten is, en laat er nu, vele landen zich vrijwillig melden( toch, Bush, Blair, en Balkenende?(stille rukker) !!!)

    Reactie door Angela — woensdag 6 december 2006 @ 22.53 uur

  35. @ Maria

    Ik ben het helemaal met je eens. OPENHEID!!
    En AANKLAGEN die handel!!

    Dit moet verplicht gebeuren tegenover alle mensen op Aarde. De wereld is misleid.
    Zie wat er gebeurt: hier is een rapport dat meldt dat het Bush beleid in Irak niet werkt. Daarbij een illegale oorlog die op valse gronden is ingezet.
    Wat doe je dan als wereldflopper/moordenaar? OPSTAPPEN EN WEGWEZEN!
    Maar nee hoor, meneer regeert nog steeds de wereld!
    Subiet moet de man van zijn bed getild worden, samen met Bush, Blair, Balkenende en alle medeplichtigen die deze oorlog hebben lopen spekken.
    Of zijn we zo achterlijk om Bush uit te laten regeren en Balkenende zijn neus op te laten halen voor een coalitie met links?
    Wat denken die NERTS nou? Alsof ze ook nog maar iets te zeggen zouden mogen hebben!!
    Die hele Bush familie is zo corrupt als de pest en die Balkenende familie loopt de kerk plat en bouwt ondertussen Nederland even om naar een volslagen afbraak van landelijke waarden en normen. Samen met zijn achterban nota bene! Die lui leren het nooit! Stemmen gewoon weer blindelings op een meeheuler van Bush. En wie is Bush?
    Iemand met doordrenkte bloedhanden en dagelijks tig moorden op zijn geweten. Maar die link kunnen ze niet leggen. God vergeeft en we gooien er wel weer wat munten tegenaan op zondag in de collectebak!
    Laten we opstaan en eisen dat deze mensen berecht worden en verantwoording komen afleggen voor hun gruwelijke daden en medeplichtigheid.
    Saddam moet zitten? Dan de rest ook! Gerechtigheid!! Eerder mag er niet gerust worden.

    Reactie door Gloria — donderdag 7 december 2006 @ 0.02 uur

  36. Ik hoor het steeds maar opnieuw vandaag in het nieuws Over het gesprek tussen Balkenende en Jan Marijnissen. En ik vraag:

    “Ja Jan? Kunnen jullie het persoonlijk zo goed met elkaar vinden?”

    En dan vraag ik weer: “Is er onderscheid te maken tussen de persoon en zijn beleid?”

    Reactie door Gloria — donderdag 7 december 2006 @ 0.09 uur

  37. @35 Gloria, Ik denk dat ik maar wat aflaatjes laat drukken, misschien verkoopt het wel aan verstokte CDAers.

    Reactie door patrick — donderdag 7 december 2006 @ 0.28 uur

  38. @ 30

    Martelingen en mensen(rechten)schendingen zoals in Abu Ghraib of Guantanamo Bay? Tja, de simpelheid van mensen is soms af te leiden uit hun stellingen. Het ligt allemaal iets gecompliceerder dan jij stelt, maar blijkbaar ook dan jij kan bevatten.

    Reactie door Floris V — donderdag 7 december 2006 @ 0.32 uur

  39. De mensen die daadwerkelijk aan de touwtjes trekken hebben een flink aantal jaren hun zakken kunnen vullen.
    Zij zien nu de steun voor Bush inkrimpen, dus tijd om hem publiekelijk een beetje aan de schandpaal te nagelen.
    Dan zijn er weer verkiezingen en wint een democraat en voeren ze vier jaar een iets gematigder beleid waarbij ze hun zakken iets minder vullen.
    In de tussentijd breiden ze hun macht wel uit, heel Europa zal als een hondje achter de nieuwe democraat aan hobbelen.
    Iedereen ingepakt…, weer tijd voor een echte neo-con die het werk afmaakt…;
    Totale wereld hegemonie.

    Reactie door kaatje — donderdag 7 december 2006 @ 0.34 uur

  40. @38 Kaatje

    Yes! You’re right!! I fear…

    Reactie door Gloria — donderdag 7 december 2006 @ 0.47 uur

  41. @37 Patrick

    Een beetje marktwerking erin pleuren en we kunnen wel weer.(ha,ha) Dit als vervanging van de smiley!

    En je weet hoe dat gaat… prijsafsprakie!
    Gewoon opvoeren die aflaathandel.

    Reactie door Gloria — donderdag 7 december 2006 @ 0.55 uur

  42. Hangt er vanaf wat u denkt dat werkelijk het beleid van president Bush is. Ik denk dat het beleid van Bush is om een burgeroorlog in Irak te beginnen die zich uiteindelijk over het midden-oosten gaat uitbreiden. Volgens mij is hij daar zeer succesvol in.
    De Irak adviesgroep is volgens mij niet meer dan een exercitie in PR.
    Wanneer het escaleert in het midden oosten zal Bush de troepen inderdaad terug gaan trekken.

    Uiteindelijk is ook de vergiftiging van Litvinenko een poging om Rusland en met name Putin in een negatief daglicht te stellen.
    Feit blijft echter dat Litvinenko om 15.00 uur een afspraak had met Scaramello en pas om 15.30 uur een ontmoeting met twee Russen.
    Als deze twee Russen het gedaan hadden dan was er in het Ishu restaurant geen radioactief spoor geweest en was er bij Scaramello geen polonium 210 in zijn lichaam aangetroffen. In een lagere concentratie die echter op den duur ook voor Scaramello dodelijk is.
    Dit spul is dermate giftig dat het haast onmogelijk is om als dader te ontkomen zonder daarbij zelf vergiftigt te raken.
    Die Scaramello is trouwens een vaag figuur. Hij was ooit bij een maffia schietpartij betrokken.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 7 december 2006 @ 2.40 uur

  43. @28 Nou gelukkig maar Maria en met jouw con-
    clusie @32 ben ik het volkomen eens, want het lijkt mij toe dat je als Kamervoorzitter
    van alles vermag maar niet kool en geit te-
    gelijkertijd sparen en een mij getoonde over
    matige flexibiliteit kan dit land absoluut
    niet meer hebben. Daar moet iemand voor zijn die paal en perk weet te stellen, snel
    kan switchen, en conclusies duidelijk samen
    vatten én te interpreteren. Gerrie Verbeet
    oogt die eigenschappen te bezitten en zal
    staan voor haar dienstwilligheid en zal on-
    getwijfeld bij nog veel, ook ex-kamerleden
    te rade kunnen gaan. Karakterologisch lijkt
    dus nu al dat er veel van haar te verwachten
    valt. Mooi ook, dat het haar niet om een po-
    pulair baantje gaat, maar dat zij tot op he-
    den in de luwte geopereerd heeft en niet aan de weg heeft getimmerd met het opzetten
    van een uitgebreid éigen netwerk. Tot op he-
    den deed zij gewoon háár wérk en zal het te
    druk hebben gehad om zich met futiliteiten in te laten. Dat wij haar niet kennen is in
    dit geval geen enkel beletsel. Dát wij vele
    ánderen intussen wel beter hebben leren ken-
    nen zal niet ten koste gaan van de van haar
    te verwachten prestaties…immer zij kent
    dié intussen óók! Graag geef ik haar mijn
    volle vertrouwen en doe een hartgróndige wens voor een vastberaden optreden harer-
    zijds, waarbij ook zij, maar dan op een hele
    ándere manier, ONverbiddelijk zal weten te
    blijken.

    Maar Maria, ik ben stellig van mening dat je
    HENK.H. (@27) absoluut verkeerd hebt begre-
    pen, en zal hij jou vandaag mogelijk nog te-
    genkomen, hoop ik, om je te bevestigen, dat
    zijn opmerking juist SPOTTEND bedoeld was.
    Hoe lang lees jij hier, nog kort? Want onge-
    twijfeld had je hem dan onmiddellijk wel
    goed begrepen, getuige ook zijn andere zeer
    gewaardeerde bijdragen hier aan dit log.
    Als je hem beter zou hebben leren lezen en
    kennen, weet je,dat wij allemaal verschillen
    kunnen op onderdelen in onze politieke visie
    maar Henk.H. is te fijngevoelig om met re-
    spect naar een ieder toe, over ‘doden’ te
    praten als ‘dooien’. Ja, dat is weer echt het nadeel van een weblog, waarvan je bij
    niemand een stém(geluid)voorstelling kunt
    maken, maar had je hem dit hóren zéggen had
    je onmiddellijk geweten hoé hij het zeker
    wél bedoelde!
    We worden intussen in de samenleving en soms ook op dit log knap geïrriteerd dat we
    met alle goede inzet nog steeds geen ijzer
    met handen kunnen breken.
    In menig bedrijf, maar ook in menig gezin,
    wordt nu de jaarrekening opgemaakt en weet
    men in veel gevallen niet hoe men het kó-
    mende jaar een budget rondkrijgt, waarbij
    alle normale lééfkosten naar de post “onvoorzien” moet, om calamiteiten op
    te vangen in eerste instantie voor de zorg-
    kosten en de extra kosten voor kleine niet
    te verzekeren onverhoopte gebeurtenissen.
    Maria, ik weet dat je doorgaans niet kort-
    zichtig bent, maar mogelijk dat je ineens
    even bevangen werd door een intense pschy-
    chische moeheid en murw geslagen door wat
    zo velen nu in ons land ook letterlijk over-
    komt. IK neem jou deze kleine vergissing ge-
    heel niet kwalijk, maar zet graag even de
    zaak recht voor één van onze seniors hiér en
    in het voormalige bedrijfsleven.

    Voor iedereen geldt het hier nog steeds, je
    niet te laten opfokken, maar dat de ernst zo
    is toegeslagen, dat we nog amper een stuk
    zwarte humor herkennen, tekent ons zwaar be-
    laste incasseringsvermogen.

    Ja we moeten er bovenop zitten hoor in de
    politiek, maar niet op bijv. Henk.H. en bijv. Ouwe Dirk, onze ouwe getrouwen!
    Zo, kun je nog lachen? Zij denk IK wél!
    Goooooood morning gentlemen!

    Fijne dag Maria, in afwachting van wat meer
    Gerrie-info, die ik gisteravond helaas moest
    missen, was meen ik ergens te zien.

    Duim je wel even voor het gesprek dus ook
    wat de heren Marijnissen en Bos met elkaar
    zullen hebben?
    De ‘strop’ van de ‘witte boordencriminali-
    teit’ zal HEN vandaag dus al bij voorbaat
    niet de ‘das’ om (willen) doen.
    Fijne dag gewenst, allemaal, en goede aan-
    dacht. Tot later! Madelief.

    Reactie door Madelief — donderdag 7 december 2006 @ 8.05 uur

  44. Het rapport van Baker eist dat Israel de Golan hoogvlakte aan Syrie gaat geven. Dat gaat ongeveer evenveel opleveren als de ook door Bush gelaste travestie in de Gazastrook van anderhalf jaar geleden: olie op ontploffend vuur.

    Het is schandaal van maximale orde dat de wereld, met de VS voorop nu, Israel wil offeren aan het Arabisch/Perzisch monster.

    Moge het vuur neerdalen op de aanstekers.

    Reactie door anti — donderdag 7 december 2006 @ 9.50 uur

  45. @41 Gloria, zullen we maar alvast prijsafspraakje maken? Niet vergeten wat smeergeld richting NMA te doen.

    Reactie door patrick — donderdag 7 december 2006 @ 9.54 uur

  46. Al eerder heb ik genoemd dat burgeljke ongehoorzaamheid, het weigeren dat deel van belasting te betalen dat naar defensie toegaat, het enige middel is dat mij voorhanden leek om openheid over Irak te verkrijgen en te laten weten dat je het niet eens bent met de Nederlandse deelname aan VS vredes/oorlogsmissies.
    Ik heb met iemand samen,de SP hierna gevraagd.
    Hier de vraag en het antwoord. Het fijne van de SP is dat je altijd antwoord krijgt.

    Beste Jan en SP,
    Wat zijn de mogelijkheden voor burgers om belasting te weigeren voor dat deel dat te maken heeft met illegale oorlog Irak, Uruzgan, JSF e.d. missies? Is dat niet het enige wat er nog opzit als dwangmiddel om eindelijk eens openheid van zaken te krijgen en een keer echt duidelijk te maken dat je er als burger helemaal niet achter staat en je geld liever aan andere dingen besteed ziet, zoals het milieu, gezondheidzorg, geld voor armoedebestrijding en ga zo maar door.
    Graag je antwoord, met dank,

    Beste
    We begrijpen jullie frustratie, maar dat is niet de weg om te begaan. Het is en blijft een democratie, waar de meerderheid de beslissende stem heeft. Op deze manier zou iedereen wel een reden weten om geen belasting te betalen, en dan zijn we heel ver van huis!
    Maar een nationaal protest ligt bijvoorbeeld wel in de mogelijkheden!
    Met vriendelijke groet,
    namens Jan Marijnissen
    Bas Stoffelsen

    Hoe organiseer je in vredsnaam een nationaal protest?
    Van het burgerplatform en initiatief
    heb ik niets meer gehoord, wie wel?
    Mijn volgende vraag zal zijn hoeveel wij belasting wij procentueel bijdraen aan
    defensie.

    Reactie door maria — donderdag 7 december 2006 @ 10.08 uur

  47. @26 Henk H.

    Het spijt me oprecht dat de ironie in uw reactie mij gisteren is ontgaan.
    Mijn excuses aan u voor mijn dus onterechte reactie hierop.

    @43 Madelief, dank je voor het attenderen, het spijt me echt dat de spot mij ontgaan is.
    Mooi van je gezegd dat velen wel eens zo murw en geestelijk moe kunnen zijn over het
    gebrek aan verantwoording over Irak, dat je niet eens ontvankelijk meer bent voor spot en ironie als verluchtiging hierover.
    Het is een duidelijk signaal dat ik meer afstand te moeten nemen.
    Zoals velen kan ik de beelden en berichten over het etnisch geweld in Irak, de bloedbaden en wanhopige nabestaanden, nauwelijks nog verwerken zonder ongelovelijk verdrietig en boos tegelijk te worden. Het is ook een en al onrecht en onmacht. We kunnen wel ijzer met handen willen breken maar moeten oppassen niet onze handen er aan te breken.
    met groet en ook een fijne dag aan een ieder!

    Reactie door maria — donderdag 7 december 2006 @ 10.32 uur

  48. Zouden figuren als de VVD-ers bla-bla-blaag Van Baalen en nieuwkomer Arend Jan Boekestijn, die altijd zo enthousiast hebben gekraaid en opstelletjes geschreven over het Amerikaanse militaire avontuur in Irak, een toontje lager gaan zingen nu hun nanny George W. Bush moet inbinden? Of blijven ze nog steeds steken in de anale fase?

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 7 december 2006 @ 10.37 uur

  49. Ik doe mee aan het aflaat project!!!!!!!

    Reactie door maria — donderdag 7 december 2006 @ 10.37 uur

  50. Nationaal protest, geen belasting meer naar defensie(kan dus niet,was ook naif maar toch) en aflaat project ineen!!

    Reactie door maria — donderdag 7 december 2006 @ 10.39 uur

  51. @27 maria,

    Je reactie op @26 Henk H. raakt kant nog wal.
    Als je Henk wat beter en meer gelezen zou hebben, zou je ook exact weten wat Henk hiermee bedoelt.

    ======================
    @26 Henk H.

    Heel scherp opgemerkt Henk, klasse!

    Reactie door bijdehandje — donderdag 7 december 2006 @ 10.54 uur

  52. @43 Madelief,

    Sorry, je was me al voor, dat komt omdat ik van boven naar beneden lees en jou dus wat later tegen kwam.

    Maar ja, dubbel kan geen kwaad toch? Zeker niet als het om onze ouwe getrouwen gaat!

    Reactie door bijdehandje — donderdag 7 december 2006 @ 10.57 uur

  53. Maria,

    Is een nobel plan, echter wat gebeurt er als we wel weer een keer diep in de puree komen ? Dan staan we wel weer vooraan om hulp te schreeuwen naar onze bondgenoten, die wel een investering hebben gedaan ! Of accepteer je het dan ook dat je zonder slag of stoot en zonder hulp een kopje kleiner wordt gemaakt tussen onze groene velden ?

    Reactie door Marcel — donderdag 7 december 2006 @ 11.18 uur

  54. Zolang er religie is, zal er altijd wel heibel,
    oorlog en ongelijkheid in de wereld blijven bestaan, helaas..

    Reactie door Stevo965 — donderdag 7 december 2006 @ 11.47 uur

  55. @53 Marcel

    Het is niet mijn idee om zonder een ministerie van defensie en leger te kunnen functioneren dus evenmin om geen belasting daarvoor te willen betalen.
    Dit zou een misverstand zijn.
    Het betreft openheid en verantwoording over de deelname aan Irak.
    Er is met Irak een mega blunder begaan die ons allen, op de grens van een wereldoorlog kan brengen.
    Zonder het eerst afleggen van verantwoording,openheid over de motieven en gemaakte afspraken, kan er geen moreel begin zijn aan een gezamenlijke inzet dit nog te pogen te voorkomen.
    Het schuwen van een parlemtaire enquete hierover schept geen enkel vertrouwen in de verdere motieven daar waar het een verder buitenlands en midden oosten betreft.
    Het is daarom m.i. ook zo belangrijk openheid en verantwoording te verkrijgen. Zonder dit kan met niet nu met heuse motieven over onze mogelijke verdere inzet als bondgenoot komen.
    Het is een 1ste vereiste om verder deel te nemen en nog te willen redden, met de VS en internationale hulp, als er nog iets te redden valt.
    Het was allang 5 voor 12.

    Reactie door maria — donderdag 7 december 2006 @ 11.58 uur

  56. @47 Maria.

    Niets aan de hand, jouw reactie was prima, alleen zag je mij eventjes in het verkeerde kamp. Dit is vrij normaal, ik schrok ook van mij zelf maar had al op de reageerknop gedrukt nu ging het over enkele dooien maar het had ook een andere knop kunnen zijn en dan gaat het over honderd duizenden, zoniet miljoenen doden.
    Mensen zijn nog erger dan natuurrampen, denk eens aan al die oorlogen in het verre verleden en korte verleden zoals WOII, Korea, Vietnam, denk aan die 6000 Nedelanse jongens die in Indonesia begraven liggen en dat is echt niet omdat zij zo dom waren om tegen een kogel of een granaat te lopen, maar omdat zij ingezet(misbruikt) werden om de wil van een politiek warhoofd(en) uit te voeren. Over Bush gesproken, Fiedel Castro zei nog enige jaren geleden de US heeft nog nooit zo’n domme president gehad. Zulke mensen moet je weghouden van die knoppen die de mensheid bedreigen, gelukkig dat de reageerknop een andere knop was, ik was alleen maar een beetje dom.
    gr. Henk.

    Reactie door Henk.H — donderdag 7 december 2006 @ 12.17 uur

  57. @ 36 Gloria.

    Je vroeg: “Ja Jan? Kunnen jullie het persoonlijk zo goed met elkaar vinden?”

    Ik kan iets vertellen uit mijn eigen ervaring.

    Ik was altijd van mening dat dit niet kon. Tot ik eens op mijn werk iemand ontmoette die toen mijn ‘baas’ was. (ik werkte in de detacherig, dus ik hand om de maand andere bazen).
    Deze man functioneerde voor geen meter. Hij wist niets en kon weinig, en tot ons ongenoegen streek hij altijd de eer voor ons werk op. Hij had vooral de neiging mensen te mannipuleren om zijn agenda uit te voeren. Een diepte punt was dat hij zijn naam zette onder een verslag dat door iemand anders geschreven was. Dit maakte ons furieus

    Maar op een persoonlijk niveau was het een ontzettend lieve, warme innemende en attente man. Er was geen spoor meer te herkennen van de bovenstaande persoon. Ik had eens een persoonijk issue en ben toen naar hem gegaan, omdat het mijn werk kon beinvoedenen. Zijn reactie was fenominaal. Hij leefde mee, en kwam iedere dag vragen hoe het met me ging.
    Het was een oprechte, warme interesse.

    Omdat hij toen mijn baas was, zag ik, en mijn medewerkers de persoonlijke kant nauwelijks, en hadden we alleen maar stress. Velen konden dus zijn bloed drinken.
    Toen ik later overstapte op een ander project, was ik zijn ‘gelijke’, en kwam ik vaak met zijn persoonlijk karakter in aanraking en dit was een zeer prettig.

    Ik denk dat hij zijn werk niet aan kon, en een verdedigingsmechanisme opbouwde dat alles deed om zijn status quo te handhaven in zijn functie. Het was een soort muur dat hij om zich heen bouwde. Als er iemand op die muur ging hakken dan werd hij oprecht boos.

    Ik zie veel overeenkomsten met Balkenende, en deze door mijn beschreven meneer. Hij is ook incompetent in zijn functie. Als hij tussen de wereldeleiders staat dan staat hij voor paal. Hij heeft ook dat krampachtige, dat houterige, maar in een persoonlijke benadering kan het best een prettige persoonlijkheid zijn.

    Ik vermoed dat dit vooral gebeurd bij labiele persoonlijkheden. Die proberen zich aan te passen in iedere situatie, ook al ligt deze mijlen ver af van zijn ‘echte karakter’ Stabiele persoonlijkheden hebben die neiging niet. Die blijven zichzelf onder meerdere omstandigheden.

    Reactie door alexander — donderdag 7 december 2006 @ 12.45 uur

  58. Mag er bij Nova een hele grote korrel zout kijkwijzer bij?
    Nova woensdag, Ach wat maakt het uit.

    De oorlog heeft tot nu toe ruim 400 miljard gekost, en dat kan wel oplopen tot een triljard.
    Dat kan bruin echt niet trekken hoor.
    Zelfs als je een miljard miljardairs berooft kom je nog 999 triljoen tekort.

    Reactie door Kakel — donderdag 7 december 2006 @ 13.19 uur

  59. @57 Alexander.

    Bij deze benoem ik jou tot POJPB (Person Observer Jan Peter Balkenende) kunnen wij wekelijks een verslag van jou hier lezen.
    Dan zullen wij hem voordragen als DZVDN (de ziener van de Nederlanden). Over het salaris doen wij niet moeilijk.

    Reactie door Henk.H — donderdag 7 december 2006 @ 13.27 uur

  60. Voor allen die graag verantwoording JPB en Irak willen zien, en niet weet hoe dit nog kan, heeft de idee van een aflaat project mij tot onderstaande fictieve rede op het binnenhof gebracht.

    Geachte heer Balkenende,
    Het is een grote eer u hier toe te mogen spreken. U bent immers premier van een herhaald gevallen kabinet.
    U heeft ons laten zien dat uw buitengewone politieke begaafdheid in deze samenhangt met de onwil verantwoording af te leggen voor uw deelname aan de oorlog Irak.
    Gezien dit op een verontrustend gebrek uwerzijds zou duiden hebben wij bedacht u daarin een handje te willen helpen. Wij bieden u deze 50.000 gezegende kralen ketting aan om u de mogelijkheid te geven als gelovig man dan maar Gods aflaat te verkrijgen voor ieder burgerslachtoffer en soldaat van deze illegale oorlog waar u namens het Nederlandse volk aan deelnam.
    U kunt hier het beste meteen op het binnenhof razendsnel aan gaan beginnen gezien het aantal slachtoffers dagelijks fors oploopt. Wij voorzien ook een ander aflaat probleem als u zich hiervoor heimelijk in het torentje zou willen terug trekken. U kunt dan tegelijkertijd weer miljarden contractjes voor het JSF project tekenen. Dat schiet de aflaat dan ook weer voorbij, toch……..

    Reactie door maria — donderdag 7 december 2006 @ 17.19 uur

  61. @57 Alexander

    Ja, ik weet het. Dit komt zelfs heel veel voor. Maar het bedrijf van Balkenende betrof ons land! En je kunt al die beslissingen niet nemen zonder je persoonlijke inbreng.
    Wat heb ik aan een aardige buurman voor mijn persoonlijke gedoe, wetende dat hij desastreus bezig is naar de hele samenleving? Neem bijvoorbeeld een soldaat die mensen afschiet tijdens zijn missie. Thuisgekomen zit hij zijn vrouw weer te liefkozen. Toch zegt het iets van zijn persoonlijkheid om soldaat te willen worden.
    Heel veel mensen zijn de bink op hun werk en watjes thuis. Mensen lopen niet voor niets graag in uniform. Tijdens het aantrekken van zoiets onzinnigs, verandert hun persoonlijkheid. Schizofreen toch?
    Ik geef toe dat Balkenende nu de kans krijgt om zich te bekeren. Maar pakt hij die kans niet dan is het mij voorgoed duidelijk. Dan is het een man met een verrotte persoonlijkheid die alleen maar macht wil en Nederland naar zijn straffe hand wil zetten.
    En ook al aait hij ieder hondje op zijn pad, leent hij zijn buurvrouw kopjes suiker en is hij in privesfeer een bewogen man… dan zit zo’n man psychisch niet gezond in elkaar.
    Een mens die klopt, klopt in iedere omstandigheid.

    Reactie door Gloria — donderdag 7 december 2006 @ 17.52 uur

  62. Het is niet zo belangrijk wat Bush van het rapport vindt, daar is hij te dom voor.Zijn adviseurs, waartoe Baker ook behoord, zullen indirect besluiten nemen. Het heikele punt is dat de medewerking van Iran nodig is, bij een oplossing voor het terugtrekken (met gezichtsverlies) voor Bush. Dat betekend natuurlijk een uitruil van concessies met Iran. Uiteraard komt dan het gedogen van de V.S. van de nucliaire installaties van Iran aan de orde. Dat zal Israel nooit accepteren.
    Kortom de explosieve situatie blijft voortduren. Als Bush toch uit deze heksenketel wil vertrekken, dan zal de oude “Engelse strategie” van begin vorige eeuw in Irak weer opgeld doen,n.l. bombardementen.Het is een paardennmiddel,maar het kost geen body baghs.Hopelijk zullen intelegente, sociaal voelende leiders aan de gesel van het arme Iraakse volk een einde maken.Maar ik geloof er niet echt in

    Reactie door Maan Arkenbosch,Marktonderzoek/strategie — donderdag 7 december 2006 @ 21.12 uur

  63. @60 Maria en @61 Gloria

    de website van aflaat BV is nu open :lol:

    http://www.aflaat.tomaatnet.nl/

    Reactie door patrick — donderdag 7 december 2006 @ 22.36 uur

  64. het allerheftigste vind ik nog dat de Amerikanen nu collectief de Iraqi’s de schuld van de puinhoop geven. Er wordt serieus gesproken over het limiteren van de fondsen voor wederopbouw.

    De oude wet van de porceleinwinkel (wat je breekt heb je gekocht) moet onverminderd van kracht worden.

    En NL moet daar zo spoedig mogelijk weg, het is een grove schande dat we ons leger zo laten gebruiken en er dus collectief mede schuldig aan zijn wat er in iraq gebeurt.

    Reactie door Jacques Mattheij — donderdag 7 december 2006 @ 23.14 uur

  65. @’kakel’, een misverstandje, een nederlands ‘triljoen’ is iets heel anders dan een amerikaans trillion:

    milljoen -> million (10^6)
    miljard -> billion (10^9)
    biljard -> trillion (10^12)

    Eindraming (er even van uitgaande dat je die nu al zou kunnen maken) is 2 trillion (dus 2 biljard) dollars volgens een of ander recent rapport (sorry, ff geen citaat bij de hand).

    Gates alleen is 24.5 miljard waard (zie
    http://evan.snew.com/ecgi/bgnw.cgi), van dat soort knakkers heb je er dus nog geen 100 nodig…

    Amerika heeft veel geld over voor haar verslaving en als een echte junk schroomt ze niet om er misdaden voor te begaan…

    Reactie door Jacques Mattheij — donderdag 7 december 2006 @ 23.23 uur

  66. @56 Henk H.
    Hartelijk dank voor deze reactie!

    Reactie door maria — vrijdag 8 december 2006 @ 10.14 uur

  67. @63 Patrick
    Fantastisch initatief, en alle lof voor deze revolutionaire aflaat BV.
    Heb er al dankbaar gebruik van gemaakt, lucht meteen op!!!!!
    Wanneer ga je naar de beursgang?

    Reactie door maria — vrijdag 8 december 2006 @ 10.17 uur

  68. @65 Jacques Mattheij
    In plaats van biljard bedoel je biljoen, neem ik aan.

    Ik viel er over dat nova er 9 nullen naast zat.
    Kosten lopen op van 400 “billion” tot een “trillion”, of van 400 miljard tot een biljoen.
    Maar niet van 400 miljard tot een triljard, dit kunnen alleen nederlande bedragen zijn, want die amerikaanse oenen hebben geen arden.

    Leuke Gateslink

    Reactie door Kakel — vrijdag 8 december 2006 @ 10.40 uur

  69. je hebt gelijk sorry! ik zag door de oenen de arden niet meer :)

    Wat zou je met die ongelofelijke bak geld van gates toch niet allemaal voor nuttigs kunnen doen…

    j.

    Reactie door Jacques Mattheij — vrijdag 8 december 2006 @ 12.41 uur

  70. @61 Gloria- Tja… Sommige mensen noemen dat juist een vorm van flexibiliteit die het hen mogelijk maakt om in meer of minder extreem van elkaar verschillende omstandigheden te kunnen funktioneren. Voor sommige mensen is dat schijnbaar een noodzakelijke strategie. Zeer veel mensen maken op die manier gebruik van meerdere maskers – hebben meer of minder een schyzofreen trekje. De meeste mensen die ik ken, kloppen niet en zeker niet in alle omstandigheden. De meeste mensen die ken, vallen altijd wel ergens (om niet te zeggen zelfs op de meeste plaatsen) buiten de boot en kunnen zich alleen maar bewegen binnen eigen vertrouwde omgevinkje zonder op te vallen en er uit te vallen. Bij sommigen is die schyzofrenie daarom heel bruikbaar omdat het hen de mogelijkheid geeft om zeer verschillende uiteenlopende interesses te volgen in zeer verschillende omstandigheden. Dat hoeft niet altijd slecht te zijn- Ik ken genoeg mensen waarbij dat truukje juist positief effekt heeft. Er zit een enorm groot grijs gebied tussen stabiel en kloppend en labiel en niet-kloppend. Er zijn genoeg redelijk stabiele redelijk kloppende mensen die toch meerdere gezichten, meerdere radikaal verschillende dingen doen en die toch uitstekend funktioneren in meerdere elkaar tegensprekende situaties. Door sommigen wordt dit veracht. Door anderen wordt deze kameleontische capaciteit juist uitermate bewonderd. De meervoudige mens- Kind van Shiva.

    Ik zeg niet dat Balkie nou zo geweldig zal zijn, of dat de Moordende Miltiair die thuis zijn vrouw en kind liefdevol bejegent. Maar ik denk wel dat het een heel normale menselijke trek is in plaats van iets bizars, slechts en onder alle omstandigheden afkeurenswaardigs.

    :-)

    Reactie door Haby — vrijdag 8 december 2006 @ 15.10 uur

  71. Gloria en Haby,

    Schizofrenie is een geestesziekte. De term wordt vaak gebruikt en verward met een gespleten geest,hetgeen niet juist is.
    Ik noem het maar even omwille van de discussie.
    groet

    Reactie door maria — vrijdag 8 december 2006 @ 16.06 uur

  72. @67 tja beursgang zit er voorlopig nog niet in, moet mijn bedrijfspand ingericht voor ettelijke miljoenen en mijn auto van de zaak eerst nog terugverdiend hebben. Ook mijn filiaal aan de franse riviera en reclamegelden, steek… eh, promotieartikelen moeten betaald worden.

    En niet te vergeten dat al het personeel ook betaald moet worden volgens de Aflaat BV CAO. En dan niet te vergeten alle uitzendkrachten en (poolse) zelfstandigen die ik inhuur.

    Met al deze onkosten lijkt het mij verstandig dat ik pas de beurs opga als er een stijgende lijn in de inkomsten begint te komen. Ik verwacht dat als ik over een jaar of 2 de BV genoeg uitgemelkt heb….eh de cijfers gunstig zijn en de economie er klaar voor is. Beursgang onvermijdelijk is.

    Reactie door patrick — vrijdag 8 december 2006 @ 16.12 uur

  73. @48, Olav,

    …dan ken jij Boekesteijn nog niet ! Die zal NOG harder gaan roepen dat het VS beleid tot nu toe moet worden voortgezet ! “Mark mai wurdz” ! Boekesteijn zal NOOIT toegeven dat de wereld wel eens aan ander beleid behoefte kan hebben dan hij denkt. Ik denk dat je Boekesteijn niet moet onderschatten.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — vrijdag 8 december 2006 @ 16.33 uur

  74. Vandaag een herhaling gezien van tegenlicht.
    Als de dollar valt.

    Dan snap je waarom de JSF is gekocht.
    Deze hele maatschappij is een zeepbel.
    Valt de dollar,dan gaan we allemaal mee.
    als je eens wist wat voor belangen er in de VS zit.
    Zonder die olie in Irak en andere contracten in afghanistan waar ze het gewoon pakken zou de VS en het westen failliet zijn.

    Het is allemaal meeknikken.
    Ik maak me niet druk om het materialistische wereldje als de dollar valt.
    Ik hoop dat het zo snel mogelijk gebeurt.
    Dan zijn de rollen eens omgedraaid en weten ze het hier wat het is om geen waarde in je portomonee te hebben.

    Reactie door sander — vrijdag 8 december 2006 @ 17.08 uur

  75. Patrick,
    Het is veranstanid om het vaticaan op mogelijke beursgang aflaat.nv te attenderen!
    Een beetje uitkijken dat het daarbij geen kwestie van voorkennis wordt,that’s all!

    Reactie door maria — vrijdag 8 december 2006 @ 17.10 uur

  76. Maria,

    Maak je niet druk over het vaticaan, dit aflaat is vooral bedoeld voor de aanbidders van de heilige Economie. Zijn zoon Gulden heeft zich opgeoffered om voor ons alles de weg vrij te maken naar eenheid. Dit naar voorbeeld van profeet Dollar.

    Reactie door patrick — vrijdag 8 december 2006 @ 18.53 uur

  77. @71- Maria je hebt gelijk. Ik gebruikte de term ook alleen omdat Gloria hem gebruikte. Een kennis van mij is schizofreen geworden tijdens het tweede jaar van zijn studie in Delf. Eerst een briljante student uit en hoogbegaafd gezin, nu een door geestesgesteldheid en medicijnen platgeslagen mompelend angstig schuw wrak.

    Reactie door Haby — vrijdag 8 december 2006 @ 19.24 uur

  78. Ik moest gisteren zo lachen om die Iraanse politicus op tv die echt met pret ogen zo groot als van Teheran tot aan de Amerikaanse grens vertelde dat ook al hadden de VS en zjn land dan zo hun verschillen van mening, Iran natúúrlijk bereid zou zijn om Amerika in het geval van Iraq misschien te helpen… De Ultieme Afgangv van de Verenigde Staten van Amerika- Voor het aangezicht van de hele wereld: De Verenigde Staten van Amerika die beweert het Hoogste Moreel te hebben van alle andere landen op de wereld… Moet door het stof kruipen en om hulp vragen aan het land dat door die Verenigde Staten wordt gezien als een van Schurkenstaten uit de Top Tien van schurkenstaten…! Heerlijk toch om te zien…!

    Reactie door Haby — vrijdag 8 december 2006 @ 20.23 uur

  79. @70 Haby

    Ja, dat heb je goed uitgelegd. Het leven maakt meestal vanzelf flexibel en is ook in zich nodig. Zo las ik laatst iets over een wilg in vergelijking met de mens. Zo flexibel meewaaiende in de wind, waardoor het juist niet breekt en toch stevig met de ‘voetjes’ in de Aarde staat.
    Nou ja, zoiets bedoel ik.
    Ik begrijp ook wel het lummelige politieke spelletje, maar ik weet nu alweer dat ik mij doodschrik als Bos toch samen met het CDA gaat regeren. Is dat dan flexibel van hem of hebben we het dan over ontrouw?
    Ja, misschien wel onaardig van mij, maar na die 4 jaar Balkenende kan ik niet goed het werk van de persoon scheiden. Stel dat ik hem ergens zou ontmoeten dan vrees ik dat ik hem niet moet. Ben benieuwd hoever mijn flexibilitiet dan reikt. Wil wel meewaaien in de wind, niet knakken, maar blijf wel met beide pootjes in de (Linkse) Aarde staan.
    Het rare is dat ik het wel met kennissen heel goed kan scheiden. Mijn o.a. lieve VVD- vrienden in Den Haag zijn schatten. Maar toch… ik kan ze niet naar links bewegen. We hebben het er gewoon niet over. Ze wonen in een prachthuis in de Laan van Poot (Ken je vast wel als Hagenees) en ja daar zullen ze overwegend VVD stemmen. Zitten daar niet te wachten op minder hypotheekrenteaftrek etc. Lachen dan lieflijk geamuseerd om mijn SP ‘hartstocht’ en blijf ik in hun ogen het idealistische ‘vrouwtje’. Om weer serieus genomen te worden gooi ik het dan over een andere boeg. Tja, vandaar dat ik erg blij ben dat de SP nu 25 zetels heeft. Voor mij betekent de SP juist: realisme. Toch?
    Meestal verkeer ik tussen andersdenkenden en kan daar heel goed mee omgaan. Maar als ik hier op het weblog bezig ben kan ik ‘neutraal’ en vooral expliciet vanuit mijn denkwereld reageren. Dit lijkt soms wat extreem, maar is gericht op een links veilig ‘midden’ uiteindelijk. Snap je?
    Mijn buurvrouw zit voor het CDA in de gemeenteraad. Kijkt iedere 4 jaar erg bedenkelijk naar mijn SP poster en ik moet dat hoofd van Balkenende niet zien op die van haar! Maar toch… af en toe een praatje en een koppie koffie. We mogen elkaar en sowieso houd ik meer van mensen dan van politiek als het erop aankomt.
    Dag Haby!

    Reactie door Gloria — zaterdag 9 december 2006 @ 3.04 uur

  80. @71 Maria

    Goed dat je even corrigeert. Dat is inderdaad zo. Bedankt!

    Reactie door Gloria — zaterdag 9 december 2006 @ 3.09 uur

  81. @76 Patrick

    Aflaat BV gezien! Applaus!
    Overigens een geweldige reactie, Patrick.
    “…voor de aanbidders van de Heilige Economie. Zijn zoon Gulden heeft zich opgeofferd om voor ons allen de weg vrij te maken naar eenheid. Dit naar voorbeeld van profeet Dollar.”
    Ja, de geldgod heeft veel aanbidders.

    Reactie door Gloria — zaterdag 9 december 2006 @ 3.24 uur

  82. @76 Het Vaticaan is wel heel erg rijk!
    Kan best een hele grote afnemer aflaatjes worden voor bv. mega achterstallige aflaat verbod op condooms /aids!
    Groet!

    Reactie door maria — zaterdag 9 december 2006 @ 11.30 uur

  83. Patrick.
    Je kan het Vaticaan zeker strikken, het is niet de 1ste keer dat zij aflaatjes hebben gekocht( 2e wereldoorlog).En dan de opbrengst schenken, na mega succes beursgang
    aflaat bv. en een bescheiden eigen SP inkomen, schenken aan oorlogsslachtoffers en armoede.
    Genoeg, ik zal de inspirende site doorgeven!

    Reactie door maria — zaterdag 9 december 2006 @ 18.46 uur

  84. Van een Amerikaanse politieke website met uitstekende analyses:

    How Many More Will Die for Bush’s Ego?
    http://www.counterpunch.org/roberts12092006.html

    Citaat:
    Last July in response to Bush-the-Evil’s enabling of Israel’s gratuitous slaughter of thousands of Lebanese civilians and destruction of the country’s infrastructure, I wrote about “the shame of being an American.” With the ongoing slaughter of our troops and Iraqi civilians in Bush’s war in Iraq, it is time to revisit that theme.

    The report from the bipartisan Iraq Study Group has made it plain as day that the US is accomplishing nothing in Iraq except the destabilization of the entire Middle East. As Middle East expert Anthony Sullivan writes in The National Interest , the ISG report “constitutes a massive repudiation of the policy of the Bush Administration.” The war is lost and cannot be retrieved militarily. “Staying the course” is the path of total folly.

    Yet, the White House Moron says that it is better for 100 US troops and 3,000 Iraqi civilians to die every month than for him to admit that he is wrong.

    To date the cost of Bush being wrong is 25,000 US casualties (dead and wounded) and approximately 650,000 dead Iraqis. No one knows how many have been wounded. How many more will die before America drowns in the shame of the blood that is being shed for no other reason than the American people were so stupid as to elect a president who cannot admit that he made a mistake? The same stupid American people elected a Congress that is too corrupt to impeach a president who is a liar, a war criminal, and a tyrant. Instead, they are prepared to let Bush off with a mere “mistake,” a courtesy denied to President Clinton. Lying about sex is an impeachable offense. Lying about war is a mere mistake.

    How do the troops themselves feel about it? On December 8, a US Marine who has spent 7 months fighting insurgents in Anbar province answered this question on lewrockwell.com as follows: “I’m sick and tired of this patriotic, nationalistic and fascist crap. . . . How do you justify ‘sacrificing’ your life for a war which is not only illegal, but is being prosecuted to the extent where the only thing keeping us there is one man’s power, and his ego.” US Marine Philip Martin says he joined the Marines to protect the US Constitution, not to serve as an imperialist storm trooper.

    Reactie door Ellen — zondag 10 december 2006 @ 18.09 uur

  85. De schrijver is genadeloos zelf-kritisch (kom je bijna nooit tegen onder Amerikanen volgens mij):

    Most Americans allowed themselves to be deceived and emotionally manipulated. The consequence of this failure of the American people has been brutal for countless people and their families in Iraq, Afghanistan and Lebanon and for the thousands of American families who have suffered because Bush sent US troops on a fool’s mission. The American people are stained with the blood of innocents. Are they still not sufficiently angry with the president who used them for his crimes to demand his impeachment?

    Reactie door Ellen — zondag 10 december 2006 @ 18.22 uur

  86. @79- Gloria: “en sowieso houd ik meer van mensen dan van politiek als het erop aankomt.”

    Well thank god there’s hope for you yet…!

    :) :) :) !

    Reactie door Haby — dinsdag 12 december 2006 @ 0.14 uur

  87. misschien willen Bush en consorten iets anders dan ze zeggen en werkt hun beleid voor dat wel.

    Reactie door whiting van der veen — dinsdag 26 december 2006 @ 21.15 uur