Polen loopt leeg en weer vol

In Polen bestaat een steeds groter gebrek aan arbeidskrachten. Sinds het land lid is van de EU zijn naar schatting al een miljoen Polen in West-Europa gaan werken, van wie velen in Nederland.

Poolse werkgevers zoeken creatieve oplossingen om hun vacatures te vullen. Werkgevers staan in de rij bij gevangenissen voor lichtgestraften, die voor een zakcentje buiten de muren van de gevangenis mogen werken. In totaal zijn al 4.000 Poolse gevangenen in dienst van private ondernemingen. (BNR)

Het is toch van de zotte. In Nederland worden arbeiders op oneerlijke voorwaarden beconcurreerd, en in Polen is voor de noodzakelijke economische groei straks geen arbeider meer te krijgen. Ik wil het nogmaals herhalen, we moeten Polen en andere Oost-Europese landen helpen om te groeien naar ons niveau van sociale voorzieningen, door er te investeren.

Door de grenzen te openen, worden arbeiders tegen elkaar uitgespeeld, en komen arbeidsvoorwaarden in heel Europa zwaar onder druk te staan. Nu komen er mensen uit Rusland, Bulgarije en Oekraïne om gevallen gaten te dichten.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 08 december 2006 :: 15.52 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Beste Jan,

    Deze arbeidstrek is er al sinds mensenheugenis. Waar werk is komen mensen.
    Ik ben het met je eens dat de arbeidsvoorwaarden waaronder gewerkt moet worden voor iedere mens, ongeacht of ie uit Nederland of een ander land komt, gelijk moet zijn. Dit vereist veel meer controle vanuit de overheid maar ook aanpak van ontduiking van premies en belastingen, vanuit malafide werkgevers en uitzendbureaus.
    Dus, heren en dames politici, treedt eindelijk eens op tegen de duizenden uitzendbureaus die zich onttrekken aan enige vorm van zelfregulering.Beloon nu eindelijk eens de werkgevers die wel van goede wille zijn!

    Reactie door Michel Meijers — vrijdag 8 december 2006 @ 17.10 uur

  2. Het is inderdaad van de zotte!
    Jan, kom gauw ons land regeren, want het lijkt nergens meer op.

    Reactie door Gloria — vrijdag 8 december 2006 @ 17.16 uur

  3. @1 Michel Meijers

    Zeker moet dit in orde komen, maar je bent het er toch mee eens dat er in de landen zelf iets moet gebeuren?
    Betere salarissen voor de arbeiders en zo het land gezamenlijk opbouwen.
    De regering in Polen moet opgevoed en ondersteund worden. Het is toch van de zotte dat ze hun eigen mensen laten vertrekken en andere nog goedkopere werkers ervoor in de plaats laten komen?
    Zo werkt het niet.

    Reactie door Gloria — vrijdag 8 december 2006 @ 17.22 uur

  4. Juist Gloria @2, Jan aan het roer, dan wordt het rechtvaardiger.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 8 december 2006 @ 17.31 uur

  5. Ja polen moet wel leeg lopen ja ik kom de hele week al heel veel polen tegen in de stad waar ik woon, vrouwen en mannen, het lijkt wel zomer, maar ipv duitsers nu Polen

    Reactie door e.krul — vrijdag 8 december 2006 @ 17.40 uur

  6. haha.,

    nemen we een lichtgestrafte pool, of een zwaar gestrafte., of gewoon een hollandse tbs-er., of misschien een cda-er of een balkenende?

    Reactie door Gerrit — vrijdag 8 december 2006 @ 17.45 uur

  7. Jan,
    geweldig staaltje volksverneukerij weer. Ik meen toch dat jullie linkse rakkers tegen de RL van Bolkensteijn hebben gestemd. Deze regelde juist dat buitenlandse arbeids in NL onder dezelfde CAO bepalingen dienen te vallen en derhalve niet meer op arbeidsuren en uurloon kunnen concureren!

    Vanwaar nu dit scheinheilige commentaar? Je had de kans toch om te regelen wat je in bovenvermelde commentaar bepleit?

    En daar komt bij, Polen moet je ABSOLUUT niet willen helpen. Meest egocentrische volk dat er in de EU rondloopt. Alles met een Veto wegstemmen tbv eigen positie in de EU! Laat ze lekker de rambam krijgen daar!

    Reactie door kogels en dieven komen van links — vrijdag 8 december 2006 @ 17.57 uur

  8. NL loopt dus daarentegen omgekeerd vol en pas daarna weer leeg, wanneer de ‘ratten’ het zinkende schop weer verlaten. Met een door flexibiliteit achtergelaten gedegenereerde arbeidsmarkt.
    Emigreren naar Polen wordt nog eens een hot item.
    Misschien te voorkomen door nog eens met JP te ‘brainstormen’(zover er nog plaats is voor enige buigzaamheid in dat starre koppie). En anders rest slechts figuurlijk kielhalen die man overdwars onder de CDA onderbuik gevoelens door.

    @7 kogels en dieven enz.
    Inmiddels zijn de Polen reeds ruim ingehaald waar het egocentriciteit betreft door een nu gelukkig al weer veel geringer deel van de nederlandse bevolking.
    Alleen, bij het egocentrische deel is dat nog niet doorgedrongen.

    Reactie door Alex — vrijdag 8 december 2006 @ 18.11 uur

  9. met dank aan de vvd bende/landve?????,,naar irak sturen,oranje,hun geliefde kleur aan,en hup op het inthernet,,eindelijk een heerlijke inthernet uitzending.
    dasse passe fijn,
    sorry?

    Reactie door ad — vrijdag 8 december 2006 @ 18.16 uur

  10. Vergeet het maar. De Polen komen niet alleen omdat het salaris hoger is. Ze komen omdat het land een hele grote puinhoop is. Enkele rijken bezitten alles, en hangen door diefstal, oplichting en fraude aan elkaar.

    De gewone werknemer kwam altijd op de laatste plaats, en als een dikkedeur de boel oplichtte, dat konden de medewerkers thuis blijven. Sociale verzieningen zijn er nauwelijks, dus echt terugvallen op iets kon men niet (een soort rechts VVD paradijs Dus haalden ze eens diep adem en bukten weer eens voor een andere corrupte werkgever.

    Er zijn gevallen dat een supermarkt keten Biedronka (prijsdiscounter) mensen stelselmatig niet betaalt voor zwaar overwerk (10-20 uur per maand).
    Als het personeel dan het gore lef heeft om er wat van te zeggen dan hoeven ze morgen niet meer terug te komen. Dit gebeurde niet in een filliaal, maar in verschillende finialen verspreid over het hele land.
    Met de gebrekkige sociale voorzieningen in het vooruitzicht, moeten veel mensen het maar slikken. Kinderen thuis moeten toch eten.
    Grote verplichtingen (huis kopen) gaan mensen niet aan. Niemand weet of hij over een maand nog een baan heeft.

    Dit is de reden waarom Polen in het buitenland gaan werken. Ze kunnen er goed verdienen, en als ze goed werk leveren is er niemand die nog eens op hun kop pist. Polen willen geen super hoog salaris. Polen willen zekerheid. Ze willen zich geen zorgen maken of ze over een maand nog te eten hebben.

    Het resultaat is dat de Poolse arbeider letterlijk de kots krijgt van al die arrogante kl**tz*kken die allen zichzelf verrijken
    Nu hebben de werkers een uitweg gevonden en zijn dus niet meer afhankelijk van de nukken van Poolse werkgevers. (er zijn werkgevers die het heel normaal vinden om mensen publiekelijk uit te kafferen op een laaghartige manier).
    Nu krijgen de werkgevers de rekening gepresenteerd van hun jarenlange uitbuiting en zijn ze massaal aan het jammeren geslagen. Niemand wil daar nog werken, ook al gooien ze de salarissen riant omhoog. Iedere Pool weet dat als je morgen nog werk hebt, je overmorgen geschiendenis kunt zijn.

    Als Polen zich bijelkaar raapt, en zich concentreert op de burger, zal het na verloop van tijd goed komen. Maar met de huidige ultra rechtse regering zie ik dit nog niet gebeuren.

    Reactie door alexander — vrijdag 8 december 2006 @ 18.33 uur

  11. De eerstkomende jaren wordt de E.U.t.a.v. de nieuwe leden een grote chaos.Tegelijk gaan de premies in glijvlucht omlaag,zodat de sociale voorzieningen nog verder uitgehold worden.Dat betekend een stormachtige groei van gaarkeukens en voedesel/kledingbanken.Voorts zijn straks de ziektekostenpremies voor de werknemers welke uitgespeeld worden, niet meer te betalen. En hoe zal het verder gaan met de pensioenen/AOW?Is dat de zegen van de globalisering?

    Reactie door Maan Arkenbosch,Marktonderzoek/strategie — vrijdag 8 december 2006 @ 18.35 uur

  12. Er zijn ook Poolse mensen die hier werken in Nederland die wel een cao conform salaris
    verdienen en dan denk ik aan de ruime meerderheid. Wel gaat er dan vaak weer verblijfskosten (om hier te wonen) van af. En die woonruimte word dan weer verzorgt door de werkgever (die daar dan weer winst op maakt) Een soort veenkolonie systeem dus.

    De Poolen die hier komen werken doen het gewoon voor het geld. Overwerk vinden ze fijn
    Zondag werken geen probleem Ze werken doorgaans harder Zeggen nooit nee.

    Draai de rollen nu eens om, dan zou Nederland een troosteloos land zijn hoge werkeloosheid
    matige voorzieningen hebben enz. enz.

    Nu krijg je de kans om naar Polen te gaan en daar in plaats van € 200 per maand € 2000
    te verdienen weliswaar met een 60+ uurige werkweek

    Of een ader vergelijk, hier in Nederland verdien je bv. € 1200 per maand en in Poolen kun je €12 duizend verdienen ……………gaat dan wel weer € 5000 p/m van af om te kunnen leven :

    Het probleem is dus niet simpel.
    Wel is het zo dat bijna geen Pool zich hier permanent wil vestigen. Ze sparen en leren hier om ooit wat in hun eigen land te beginnen ..

    Grenzen dicht???? Dan had je Wilders of zo moeten stemmen.
    Stem je SP zo als ik dat gedaan heb ??? Een sociaal hard houd niet op bij de Nederlandse grens.

    Reactie door Piet — vrijdag 8 december 2006 @ 18.44 uur

  13. @10 Alexander
    Met respect
    m.b.t. je vaststelling dat Polen een grote puinhoop is:

    quote:
    “Enkele rijken bezitten alles, en hangen door diefstal, oplichting en fraude aan elkaar.”

    Begint het hier (in gepaste verhouding) ook niet min of meer daarop op te lijken?

    Reactie door Alex — vrijdag 8 december 2006 @ 18.48 uur

  14. Europa heeft aan dit soort zaken overduidelijke illustraties waarom de EG als de wiede weerga moet werken aan het op gelijk welvaartsniveau krijgen van alle lidstaten. Arme regio’s zware ontwikelingshulp geven- daar dus de werkgelegenheid stimuleen en dan tegelijk de hoogste welvaartstoppen van andere landen wat afzwakken. Zo werken aan arme regio’s in Spaje, Portugal, Zuid-Italië, Polen, Groot-Brittannië (en Noordoost Groningen…) en al die nieuwe lidstaten. Alleen dan kunnen we er voor zorgen dat “De Polen” in hun eigen land blijven om daa de vacatures op te vullen…

    Reactie door Haby — vrijdag 8 december 2006 @ 19.13 uur

  15. UWV betaalt 180.000 zieken te hoge uitkering
    AMSTERDAM (ANP) – Het uitkeringsinstituut UWV heeft 180.000 mensen in de Ziektewet vanaf september 2005 een te hoge uitkering betaald. Voor het overgrote deel gaat het om een bedrag van maximaal 13 euro per week.

    Een groep van 7500 mensen zit nu nog in de ziektewet en voor hen daalt vlak voor de feestdagen de uitkering met gemiddeld 30 of 40 euro per week. Om te voorkomen dat die groep in de financiële problemen raakt zal het UWV een coulanceregeling treffen. Dat liet het uitkeringsinstituut vrijdag weten.

    Vanaf 12 december daalt voor 6500 mensen onder 57 jaar de wekelijkse uitkering gemiddeld met 30 euro. Zij krijgen voor de feestdagen eenmalig 120 euro. Circa negenhonderd personen van 57 jaar en ouder ontvangen straks gemiddeld 40 euro minder. Voor hen bedraagt de compensatie voor de kerst 160 euro.

    Ik kan dit niet geloven en vind dit dan ook a-sociaal!!!!!

    Reactie door Klaas — vrijdag 8 december 2006 @ 19.15 uur

  16. Zolang de vvd ea blijven roepen dat met een linkse regering de grens voor buitenlanders verder open zal gaan dan zullen de gelukzoekers blijven komen.
    Bedankt Verdonk en Wilders.

    Reactie door slurp — vrijdag 8 december 2006 @ 19.37 uur

  17. @10 Alexander,

    Wat denk je dat de werkgevers met een versoepeling van het ontslagrecht hier willen bereiken? Als dat erdoor komt kan je baas zeggen “ik heb je volgende week niet nodig en die dagen krijg je ook niet betaald”. Het enigste waar je dan nog zeker van bent is de onzekerheid.

    Reactie door Lisette — vrijdag 8 december 2006 @ 20.03 uur

  18. Zo doen wij het in de haven!!

    8 december 2006.

    Actievoerders houden goedkope Polen tegen bij stukgoedschip

    Actievoerders van de bond hebben vrijdagmorgen in de Rotterdamse Waalhaven voorkomen dat goedkope Poolse sjorders aan de slag gingen op het stukgoedschip BBC Anglia.

    De reder had een koppelbaas uit het Duitse Leer ingehuurd die met een busje vol inhuurkrachten kwam aanrijden om de klus te klaren. Vakbondsbestuurder Niek Stam, ITF Inspecteur Ed Booister en havenwerker/kaderlid Richard Bijkerk boden de Polen aan te helpen om het werk onder behoorlijke arbeidsvoorwaarden te klaren.

    “Als ze daar dan niet op ingaan, zijn het onderkruipers”, zegt Stam. “Deze Polen hebben geen gelijke rechten, in feite zijn ze moderne slaven.”

    Uiteindelijk vertrok het busje met de Polen, onverrichter zake, maar met informatie over de geslaagde vakbondsactie voor behoud van havenwerk onder eerlijke arbeidsvoorwaarden vastgelegd in de CAO.

    Dinsdag debatteert de Tweede Kamer over het kabinetsvoornemen de binnengrenzen voor werknemers uit Oost-Europa op 1 januari te openen. De FNV is tegen omdat de beloofde maatregelen om oneerlijke concurrentie te voorkomen nog niet zijn ingelost. Het gaat dan vooral om adequate controle op naleving van de regels en bescherming van de CAO’s.

    Staatssecretaris Van Hoof heeft het afgelopen jaar al in een groot aantal sectioren er arbeidsmarkttoets afgeschaft waardoor werknemers uit Oost-Europa veel gemakkelijker een werkvergunning kunnen krijgen. Het plan om die toets ook in de haven af te schaffen ging echter niet door omdat FNV Bondgenoten, samen met de werkgevers, duidelijk maakte dat er in de Rijnmond genoeg mogelijkheden zijn om jongeren aan de slag te helpen en geen sociale onrust willen in de havens.

    FNV Bondgeboten wil daartoe in de haven een opleidings- ontwikkelingsfonds oprichten. Na vakscholing zouden jongeren als erkend havenwerker aan de slag kunnen. De vakbond staat op registratie van erkende havenwerkers om de veiligheid te waarborgen en het vak te beschermen.

    In veel cao’s met havenbedrijven is het afgelopen jaar afgesproken geld opzij te zetten voor herinvoering van zo’n registratiesysteem. Probleem is echter dat de werkgevers niet verenigd zijn in een vereniging, zodat er geen sprake is van een representatieve gsprekspartner voor het oprichten van een opleidingsfonds en de invoering van een registratiesysteem voor erkende havenwerkers.

    Bij gebrek aan een algemeen verbindend verklaarde haven-cao blijft bovendien het risico – ook bij adequate controle door de Arbeidsinspetie – bestaan dat niet-gekwalificeerde, goedkope inleenkrachten uit Oost-Europa de veiligheid en de arbeidsvooraarden in de haven ondermijnen.

    De FNV vindt dat de grenzen op 1 januari nog niet open kunnen. “Voor alle duidelijkheid: wij zijn nog steeds voor open grenzen”, benadrukt cao-coördinator Wilna Wind, “ maar dan wel onder goede voorwaarden. Dat betekent: gelijk loon, voor gelijk werk. De FNV heeft met de werkgevers in de Stichting van de Arbeid afgesproken dat er op sectorniveau afspraken gemaakt moeten worden over controles op het naleven van de cao. Maar tot nu toe lopen de werkgevers nog niet zo hard. De besprekingen daarover lopen moeizaam. Daarom vinden wij 1 januari niet haalbaar.”

    Proud to be a docker.

    Reactie door Kees Reerink — vrijdag 8 december 2006 @ 20.28 uur

  19. @ 17 Lisette

    Je hebt het weer prima verwoord, en geloof me, het zal ook zo gaan in de praktijk, en met elk voor de hand liggend argument vlieg je de laan uit.
    Ik heb gehoord dat er al bij verschillende bedrijven groepjes Polen zijn wezen kijken en dat en dat bij sommige bedrijven diverse personeelsleden al een brief hebben gehad dat er na 1-1-2007 geen werk meer voor hun zal zijn in het kader van een reorganisatie.
    Je zult er maar werken…..

    Reactie door Pool — vrijdag 8 december 2006 @ 21.20 uur

  20. en een voordeel is de apk keuring,hoef je niet meer te doen,scheeld toch weer 55 euries op je uitkering,volgend jaar,,
    wel eens achter een trabant gereden,,die komt nooit door de keuring.
    en al onze,oeps hun auto’s,voorheen met duits of nl kenteken,goedgekeurd dacht het niet!
    maar vergeet niet die polen enz weten verdomd goed wat ze aanrichten in hun eigen?land en wat ze aanrichten in de landen waar ze werken,
    ze hebben daar ook inthernet,ze hebben daar de uitzendbureauws die hun precies vertellen hoe de nl instanties te lichten,hoe ze werk vergunningen kunnen krijgen,door zzp er te worden,ach koop een pakje echte roomboter en je diploma krijg je erbij.
    het zijn gewoon de nieuwe poolse bruiden,alleen krijgen ze geen kinderen,voor een verblijfs vergunning,en dan scheiden,en een nl cursis,is ook niet nodig.geld,geld en geld,de rest intreseert ze geen do???r.
    sorry hoor,, maar de niet te vertrouwen pl buren??,(in elke wijk een paar),zijn nog steeds niet uitgestorven.die komen ook hier heen, of hebben de uitzendbureauws daar,
    kan toch?

    Reactie door ad — vrijdag 8 december 2006 @ 21.25 uur

  21. Beste jan,

    Naar mijn idee moet je dan ook consequent zijn en economische vluchtelingen weren!!! Deze zijn enkel gelukszoekers en komen ook naar Nederland om onze banen te jatten

    Reactie door Hans — vrijdag 8 december 2006 @ 21.56 uur

  22. Lisette (17) en Alex (13)

    Dit hebben jullie goed in de gaten.
    Als we de Neo-cons de ruimte geven zullen dit soort toestanden ook bij ons plaatsvinden.
    - liberalisering van huren
    - versoepeling van onstslagrecht
    - afbraak van sociale voorzieningen

    Deze paradepaardjes zijn van Rechts, die mensen graag in een hoek drukken. Hoewel sommige een schijnbare oplossing genereren, zal het op de lange termijn altijd negatief uitwerken voor de bevolking.
    Even als voorbeeld de ontslagversoepeling. Op korte termijn zal het inderdaad banen opleveren omdat de bedrijven makkelijker mensen kan aannemen, als deze ze ook weer snellozen kan. Maar voor de lange termijn is het nadelig. Want als mensen geen vastigheid hebben (veiligheid –> pyramide van Maslow), dan zullen deze minder geld uitgeven, waardoor de economie flink beschadigd kan worden. (kijk maar wat er gebeurden met de Nederlandse economie toen de burger de hand op de knip hield).

    Deze maatregelen hebben een vernietigend effect op een samenleving. Als de VVD nog vier jaar regeert dan komen we in die richting. Als je baas roept dat je toch maar in het weekend moet werken, zonder extra salaris, dan zul je moeten komen opdraven, anders mag je maandag thuisblijven.
    Met de uitgeklede sociale voorzieningen zul je dan met de hoed in de hand ‘ja meneer en nee meneer’ zeggen. Miischien noemen we de ministers dan weer bij hun titel (excelentie)

    Reactie door alexander — vrijdag 8 december 2006 @ 22.47 uur

  23. @19 Pool,

    Ik zie de bui al hangen…Maar als ik die dingen zeg dan ben ik een doemdenker (bij sommigen)Volgens mij ben ik alleen maar realistisch.

    @Alexander,

    Iedereen heeft vastigheid nodig IK weet dat en iedereen weet dat, nadat die vastigheid onder je voeten is verdwenen.Versoepeling van het ontslagrecht is alleen maar goed voor de werkgevers.Liberalisering van huren is alleen maar goed voor de verhuurders.Afbraak van sociale voorzieningen is voor niemand goed. Maar helaas zien de mensen die verschil KUNNEN maken die dingen anders (buiten de SP natuurlijk).

    Ze denken door das kapital te beschermen de economie te helpen. Terwijl je door zekerheid te bieden aan de doodgewone werknemer ( geen versoepeling ontslagrecht, geen liberalisatie huren) je toch een plus minus 6 miljoen mensen extra zekerheid biedt om hun geld niet op te potten.

    Reactie door Lisette — vrijdag 8 december 2006 @ 23.21 uur

  24. http://www.gelderlander.nl/discussie/article905943.ece

    Reactie door Totempaal — zaterdag 9 december 2006 @ 0.05 uur

  25. @ 23 Lisette

    Geloof me wij zijn de specialist de mensen met een echte gave…….. geintje,

    Maar inderdaad wij kijken toch wat realistischer naar de gebeurtenissen dan menigeen hier op deze weblog.
    Ik hoorde vanavond van vrienden uit Oekraine dat ze waren benaderd door bedrijven uit Nederland voornamelijk uitzendburo’s om aldaar een personeelswervingsburo op te zetten voor mensen om hier te komen werken.
    En deze buro’s moeten komen in Lugansk, Kiev en Donetsk, Lviv en Kremenchuk.
    Er werd verteld dat er al vele buro’s in Polen en Roemenie waren.

    Ben je een doomdenker als je de werkelijkheid op tafel legt ??????.

    Volgende week ga ik weer voor een paar dagen naar m’n dacha in Oekraine en dan hoor ik wel meer, ik hou je wel op de hoogte.

    Reactie door Pool — zaterdag 9 december 2006 @ 1.02 uur

  26. Beste Jan, we kunnen er lang of kort over discusieren. Alle ins en outs bekijken of het leuk danwel niet leuk is dat de Polen hier aan massa komen werken en dat poolse wergevers zelf Roemenen en Okrainers moeten inhuren. Feit is in ieder geval dat de EU in het leven is geroepen om o.a. nieuwe afzetmarkten te creëren voor onze produkten, tevens om goedkope arbeidskrachten binnen te halen. Niet in de laatste plaats om de goedkope Poolse arbeiders uit te spelen tegen de westerse werknemers en daarmee hier het loon- en sociale gebouw onder druk te zetten. Kortom kortzichtige winstmaximalisering pur sang zoals we die eeuwenlang kennen van onze economische machthebbers. Waar ik benieuwd naar ben is in welke fase we terecht komen nadat de gehele arbeidsmarkt geglobaliseerd is en zodadelijk de poolse arbeidskrachten weer uitgespeeld worden tegen de nog goedkopere Roemenen, Bulgaren en eventueel Okrainers die op termijn ook zullen worden toegelaten op onze arbeidsmarkt. Mischien leuk voor je te weten dat deze problemen al in detail aan mij geschetst werden door enkele economische studenten van de universiteit van Bratislava in 1996. Een visionaire visie of mischien toch gezond verstand toentertijd van hen?

    Reactie door Peter Tuinstra — zaterdag 9 december 2006 @ 2.30 uur

  27. Lisette,
    zonder ‘das kapital’ is er geen economie, geen ‘rijke’ stinkerds die voor werkgelegenheid zorgen.

    Simpel gesteld, als ik een rijke stinkerd was en 100 miljoen zou willen investeren, waar zou ik dat dan doen?
    In een land waar ik de maximale winst er uit kan halen of in een land waar ik gebonden ben aan allerlei regels en mijn winst een stukken lager ligt?

    Als ik huizen zou willen bouwen voor de verhuur en ik zou er 20 jaar overdoen om mijn investering uberhaupt terug te verdienen omdat ik aan allerlei verhuur regelingen ben gebonden dan bouw ik die huizen NIET.
    En doe ik dat wel ergens anders waar ik het wel in een normaal tempo kan terugverdienen.

    Lisette, ik woon in een dorp waar een groot transportbedrijf vandaan komt en iedere keer hoor ik weer het zelfde.
    De transporteurs worden door hun klanten gewoon het mes op de keel gezet omdat de klanten tegen hun roepen dat hun poolse collega bedrijven het zelfde ritje voor de helft doen en als ze niks aan de prijs doen ze het uitbesteden aan een pool.

    Reactie door Erwin — zaterdag 9 december 2006 @ 7.52 uur

  28. De grenzen open OK Maar wel gelijke kansen voor iedereen op de wereld.
    Op het moment dat een Pool in Nederland werkt tegen Nederlands CAO loon en arbeidsomstandigheden, dan zal hij dat altijd blijven doen aangezien hij terug in Polen veel meer geld heeft.
    Kortom de Nederlandse arbeider wordt verdrongen van de arbeidsmarkt, aangezien de Pool toch gemakkelijker overuren zal draaien,en daar komt nog bij dat ik voorzie dat er op een gegeven moment geen CAO’s meer worden afgesloten, omdat werkgevers en werknemers geen overeenstemming meer bereiken en de macht van de werknemer weg is aangezien de Pool achter hem staat te trappelen om het werk wel te doen. Dan maar tegen een iets lager loon, maar wel nog vele malen meer dan dat hij thuis verdient.
    Kortom iedereen wordt hier slechter van, Polen raakt ontwricht, Nederland werkloos, straks Oekraine ook ontwricht, ga zo maar door.
    Als je landen werkelijk wilt opbouwen, ipv de multinationals in de kaart spelen, dan moet je wat gaan doen met koopkrachtpariteit.
    http://www.sdnl.nl/koopkrachtpariteit.htm

    Reactie door H. Molen — zaterdag 9 december 2006 @ 9.02 uur

  29. Ja Erwin ik snap het wel….Maar ik begrijp het niet.

    Reactie door Lisette — zaterdag 9 december 2006 @ 9.30 uur

  30. beste Jan,

    Wanneer de VVD kreet werk,werk,werk wordt vertaald op de manier van nu, door uitbuiting en intimidatie dan komt de VOC mentaliteit van J.P. aardig dichtbij.

    Per slot van rekening zijn het veel Nederlandse uitzend burau`s de aan deze moderne slavernij meewerken.

    Reactie door bert — zaterdag 9 december 2006 @ 10.47 uur

  31. @ 26 Peter Tuinstra

    Ik ben het geheel met je eens, we hadden allang de EU de rug moeten toekeren dan waren we van een boel financiele en emotionele ellende bespaart gebleven.
    Al met al blijkt hier ook het bekende gezegde weer op z’n plaats…….. wie houdt wie voor de gek….

    Om onze economie weer gezond te krijgen moet men twee dingen doen ……
    1. Uit de EU
    2. De gulden terug, en gewoon koppelen aan de goudprijs zoals vroeger.

    Kijk om je heen naar de landen die geen lid van de EU zijn, zij zijn de rijkste landen van Europa geworden, de meest groeiende economie en geen enkele voedslbank te vinden.
    Of zou het falen van ons land toch liggen in het verkeerde beleid wat gevoerd is door het CDA/VVD kabinet

    Reactie door Pool — zaterdag 9 december 2006 @ 11.13 uur

  32. @25 Pool,

    Maar dan zonder de roze wolk :-p

    Reactie door Lisette — zaterdag 9 december 2006 @ 11.27 uur

  33. Erwin,

    Het is niet zo dat iedere kapitalist een door en door verrotte persoonlijkheid is. Soms wordt wel dat beeld wel door opponenten gecreëerd. Rutten en kwallekop Verhagen noemt belasting van de welgestelde Nederlanders een jaloersheidpremie. Ik wil dit toch wel even ontkrachten. De baas van een vriend van mij, heeft een goedlopend bedrijf. Hij is instaat om 40.000 euro uit te geven voor een super-de-luxe stereo installatie. De auto die hij rijdt is een uit de duurste klasse van Mercedes. Hij heeft met zijn eigen handen (en door het inhuren van goed personeel) een goed bedrijf opgebouwd. Hij heeft hard gewerkt, risico gelopen en een beetje geluk gehad.
    Er zijn maar weinig mensen die jaloers op hem zijn, de meeste gunnen het hem wel. Daarbij is hij goed voor zijn personeel. Bedrijfsuitjes zijn bij hem altijd met goud omrand.
    In dit gedeelte van de economie (die toch voor 80% van de banen zorgt) zit geen probleem. Deze mensen genereren banen voor ‘het volk’ en welstand zichzelf, en veel van dit geld komt weer terug in de maatschappij via BTW, afdrachten en aankopen.

    Het probleem ontstaat in de resterende 20%. De corporaties. Dit zijn bedrijven die steeds minder werk verschaffen, maar wel steeds meer controle over geld en macht krijgen.
    Deze ondernemingen zijn stelselmatig bezig om zoveel mogelijk geld te genereren door zo min mogelijk te doen. Zelfs bij enorme winsten worden mensen aan de kant gezet.
    Hoe minder ze betalen voor de factor arbeid (callcenters in India, productie in China, transport door Oost-europesche landen). Ze zorgen steeds minder voor de handhaving van de koopkracht van de mensen (door banen te saneren) , maar teren wel op de inspanningen van anderen die de banen in hun afzetgebied handhaven.
    Voorbeelden genoeg. Zo’n beetje de hele bouwsector voldoet aan deze omschrijving. Deze hebben de overheid opgelicht voor 5 miljard euro, en alle participanten hebben salarisverhoging of promotie gemaakt en er kraait geen haan na. Ze hebben wat kleingeld als ‘boete’ gehad, maar nu is de kous weer af.
    De klokkeluiders, die zitten zwaar in de puree. Zij kunnen geen werk meer vinden en worden door de overheid in de kou gezet.
    Een oplichter van het UWV die marmeren pispotten in zijn kantoor wil laten zetten omdat hij niet wil schijten op porselein, krijgt van de overheid een ander baantje.
    Maar de klokkenluiders, die de overheid miljarden uitsparen krijgen niets. De overheid had hun een mooi baantje kunnen geven, maar dit vertikken ze. Zou dit kunnen zijn omdat alle raden van bestuur van bouwbedrijven ex-leden hebben van VVD en CDA?.

    Het accent ligt bij de rechtse partijen op de uitkeringsgerechtigde. Dit zijn de schowstoppers in de huidige economie, maar ik heb niemand van die galbakken horen praten over de uitkeringen (verkregen door fraude) van de corporate world.
    Ik heb geen probleem met het kapitalisme, maar wel met uitzuigers. En dit is wat er gebeurt. De corporaties zuigen een half werelddeel uit, en daar moet een einde aan komen.

    Reactie door alexander — zaterdag 9 december 2006 @ 11.49 uur

  34. Alexander, en hoe zou je dat willen doen dan?

    Reactie door Erwin — zaterdag 9 december 2006 @ 12.04 uur

  35. de belangen van de burger moet vertegenwoordigd worden door de overheid, zodat deze een sterkere stem hebben ipv dat de overheid de belangen van het corporate world verdedigt.

    Goed voorbeeld is de reactie van Zalm op divese misstanden in de financiele wereld. (printplan, dexia lease toestand en de weigering op een reclame verbod op eenm verkeerde voorstelling van leen-boeren.
    Deze uitspraken zijn niet in belang van de Nederlande burger, maar wel van de corporaties.

    Het zal niet helemaal uit te bannen zijn, maar een overheid die voor de belangen van de burger opkomt is al een hele goede stap in de richting

    Reactie door alexander — zaterdag 9 december 2006 @ 12.34 uur

  36. @31 alexander

    Ik ben het geheel met je eens.
    Je hebt de schaamteloze en corrupte praktijk goed op een rij gezet.
    Zo gaat het precies!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 9 december 2006 @ 12.47 uur

  37. @ 35 alexander

    Ook ik ben het geheel met je eens, ik sluit mij aan bij de reactie van Wattenstaafie.

    Reactie door Pool — zaterdag 9 december 2006 @ 13.06 uur

  38. Juist Jan, want op een andere manier werkt het niet, omdat de verantwoordelijkheid van de werkgevende mens nauwelijks aanwezig is t.o.v. de Nederlandse en Poolse bevolking. De werkgevende mens, maar niet in alle gevallen, denkt niet maatschappelijk, terwijl het juist de bedoeling is om iedereen te laten delen. Het verschil heet “WARMTE”, waarbij niet iedereen even veel hoeft te hebben. Echter, schandalig veel meer is INHUMAAN t.o.v. je medemens, tenzij een medemens je in het geheel niet interesseert. Het beleiden ligt niet in de woorden, maar in de daden van de werkgevende mens. Een kapitaal van 10 miljoen euro netto op de bankrekening is voldoende, want men heeft werkelijk niet meer nodig.

    Heb je meer? Knap een school op in Nederland!

    Het is het allerbeste idee.

    SuXXes en ga door Jan.

    Reactie door Robespierre — zaterdag 9 december 2006 @ 13.33 uur

  39. Alexander, kijk eens goed om je heen,

    Alles, maar dan ook alles wat je ziet was niet mogelijk zonder die corporaties, neem bijv alleen al de Shell’s, BP’s, etc etc elk stukje plastic wat je ziet komen kunstoffen aan te pas die alleen gemaakt kunnen worden mbv grondstoffen die geleverd worden door juist ja, die corporaties.

    Lijkt me dus niet echt slim om die corporaties waar wij zo volledig afhankelijk van zijn tegen je in het harnas te jagen.

    Zelfs het plastic-zakje waar in je je brood koopt is niet mogelijk zonder een bijdrage van corporaties zoals de Shell.

    Reactie door Erwin — zaterdag 9 december 2006 @ 13.36 uur

  40. Mooie oplossing : binnenkort zij ze ook in Nederland : dan mag de Nederlandse regering ze opsluiten : gekker kan het niet !
    Mooi toch Nederlnad de beerput van de EU

    Reactie door fred — zaterdag 9 december 2006 @ 13.42 uur

  41. bieden de poolse regering al aantrekkelijke voorwaarden voor Nederlandse arbeiders ; dan ga ik direct !

    Reactie door fred — zaterdag 9 december 2006 @ 13.43 uur

  42. @ 39

    Alexander heeft om zich heen gekeken en zag de ellende die deze rechtse ballen van ons land hebben gemaakt, ik vind het alleen jammer dat ik het VVD krantje niet meer krijgt want m’n toiletpapier is echt aan het opraken en dat krantje veegde zo lekker af.
    Heb jij je billen wel eens geprobeerd af te vegen met een plastiek zakske…..

    Reactie door Pool — zaterdag 9 december 2006 @ 14.01 uur

  43. Natuurlijk worden de arbeiders tegen elkaar uitgespeeld : het economisch schaarste probleem in tegengestelde richting :
    De uitzendbureaus doen daar bewust aan mee : Een Nederlander komt niet aan de bak wegens het niet passen in het gewenste profiel : d.w.z te veel opleiding , ogf te weinig ervaring , gaten in de CV , te oud ( 50+) en nog meer redenen : vervolgens blijven de uitzendbureau’s zonder invulling van vacatures zitten en gaan lopen klagen bij het CWI en die klaagt door naar de overheid : en gevolg oude Polen worden ingevoerd : dat geld ineens het profiel niet meer ; maar wel dat zij onder de CAO/ minimum te werk worden gesteld .

    Reactie door fred — zaterdag 9 december 2006 @ 14.03 uur

  44. Als de mens er niet was, was er geen geld. Dat is namelijk een bedenksel van de mens. Mij lijkt, dat dat bedenksel was bedoeld om de mens te dienen en niet andersom. Wie dit niet met me eens is, kan zich de moeite besparen verder te lezen.
    Als geld de mens moet dienen, moet de mens voorop staan en blijven staan en niet het geld, zoals o.a. Erwin in zijn bijdragen steeds doet.

    Dit is overigens niet bepaald een nieuwe gedachte, hoor. En Erwin is echt niet de enige, die deze fout maakt. In de bijbel staat bijvoorbeeld een verhaaltje over het dienen van de Mammon, dus dit discussiepunt/probleem is minimaal al zo’n 2000 jaar oud. Anders geformuleerd: Dat bedenksel “geld” is al veel eerder uit de klauwen gelopen. En we zitten er nog steeds vrolijk over te bakkeleien.

    Heb je het over geld, dan heb je het al gauw over kapitaal en kapitalisme. Ik geloof, dat de mens zichzelf destijds dus niet zo’n goede dienst heeft bewezen. Nou vooruit, misschien sommige mensen, toentertijd, maar of dat nou zo’n complimenteuze toegift is…? Ik vrees van niet. Het legt namelijk enkele wezenlijke tekortkomingen van het kapitalisme bloot, te weten:
    - korte termijn visie
    - roofbouw
    - oneerlijke verdeling

    Helaas kan een trein – eenmaal in beweging – moeilijk tot stilstand worden gebracht en moeten we ons zondermeer nog met economie bezighouden en wel zo goed mogelijk. We moeten naar mijn mening alleen niet de snelheid van die trein opvoeren, zoals nu gebeurt, maar afremmen. Daar is een mentaliteitsverandering voor nodig. En een mentaliteitsverandering komt alleen tot stand, als de noodzaak daartoe wordt ingezien.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 9 december 2006 @ 14.08 uur

  45. @Erwin,

    Aangezien je maar 1 tegenargument hebt neem ik aan dat je het met de overige argumenten die alexander aanhaalt eens bent.

    Goedzo Erwin je leert het wel :D

    Reactie door Lisette — zaterdag 9 december 2006 @ 14.09 uur

  46. Erwin.

    De meeste innovatie vinden plaats in een garage of op een oude zolder, als het bij de corporaties komt dan wordt het gebruikt als melkkoe.
    De orginele uitvinders worden vaker met een kluitje in het riet gestuurd, en blijven berooit achter, terwijl de zakenlieden wagonladingen geld binnenharken. Alessandro Volta was een voorbeeld van een genie, die de fundamenten gelegd heeft voor veel grote ondernemeningen, maar berooid gestorven is.
    corporaties zijn niet creatief, maar reactief. Ze kopen de kennis gewoon in.

    Goed voorbeeld van innovatie is Linux versus microsoft. Linux is een project waar alle knappe koppen in de wereld aan gewerkt hebben en wordt een steeds grotere dreiging voor het mega commerciële microsoft.
    We hebben grote corporaties helemaal niet nodig. Wel hebben we mensen nodig die bereid zijn om mee te werken aan een betere wereld.

    Een ander voorbeeld dan demagogie is dat er altijd werd geopperd dat er geen patenten verleend mocht worden op levend materiaal. Nu is dit inmiddels verleden tijd. De motivatie was toen dat patenten nodig waren om bedrijven te motiveren om goed onderzoek te doen, omdat ze met patenten hun winst konden borgen, en daardoor meer onderzoek deden, en dat was weer goed voor de mensheid.
    In de praktijk blijkt het tegendeel. Als een laboratorium wil experimenten met een gepatenteerd gen, moet deze daar absurde hoeveelheden geld voor betalen, dus doen ze het onderzoek niet, of gaan weer opnieuw het wiel uitvinden. Dus is de vooruitgang voor de mens is toch wat magerder dan voorspeld Alleen zijn alle bedrijven nu bezig met een race om alles te patenteren, voor het geval als iemand een goed medicijn vindt, ze ervan mee kunnen profiteren.

    Over Shell gesproken. Veel wordt uitbesteedt aan externe laboratoria. Zelf naar olie boren het boren doen ze in Schiedam/Velsen niet meer. Dit doet een gespecialiseerd Duits bedrijf. Shell hang aan elkaar van gespecialiseerde toeleveranciers. En als Shell vaker iets willen gebruiken kopen ze het idee of het hele bedrijf.

    Noem eens de grote ondernemingen op en kijk dan eens wat voor producten ze maken. Dit zijn niet de zwaar gespecialiseerde, maar de goedkopere massaproducten.

    Reactie door alexander — zaterdag 9 december 2006 @ 14.54 uur

  47. Beste Jan,

    Tot nu toe kan ik mij slechts vinden in de mening verwoord op nummer 28 door H. Molen.
    Daar wordt excact gezegd waar het in feite allemaal omdraait en dat zolang hier mensen tewerk gesteld worden uit landen waar de levensstandaard totaal niet met de onze te vergelijken is Qua lonen en prijzen, vormen zij zonder daar natuurlijk zelf schuld aan te hebben een ernstige bedreiging voor onze eigen mensen.
    Deze import werkers geven een groot gedeelte
    van de hier verdiende Euro,s uit in het thuisland en dat betekent, dat als zij hier laten we zeggen voor 12 Euro per uur werken en daarvan 6 Euro in het thuisland kunnen besteden; zij in feite hier geen 12, maar zeker 25 Euro per uur verdienen.
    Door dit gegeven zullen zij zich altijd gewillig en plooibaar tegenover hun werkgevers opstellen en graag bereidt zijn om overuren te maken zonder daarvoor zelfs overwerktoeslag te vragen.
    Om kort te gaan, zolang lonen en prijzen nog zover uiteen liggen tussen de aangesloten landen, dan alleen mensen daarvandaan met een werkvergunning als er voor dat werk geen Nederlanders ter beschikking zijn.
    Ik heb het al diverse malen laten weten, maar omdat ik hier weer andere mensen aantref nog maar eens eenmaal een voorbeeld.
    Persoonlijk heb ik een goede kennis werkzaam in de haven en getrouwd met een Thaise vrouw.
    Deze laatste werkt keihard in de tuinbouw en is iedere dag 12 uur van huis en beurt iedere maand 1000 Euro.
    Natuurlijk onderbetaald.
    Maar zegt zij: Alles wat ik verdien geven we in Thailand uit en gezien de lonen daar verdien ik hier iedere maand een jaarloon..
    Zij werkt zeer gemotiveerd logisch toch ?

    Reactie door Frans Berloth — zaterdag 9 december 2006 @ 15.06 uur

  48. Wanneer gaat het kabinet beslissen ? de Nederlanders naar Polen en Polen naar Nederland : Zijn de russen ook blij”: In de tweede wereld dacht Hitler ook de Nederlanders te verhuizen naar Polen : Helaas dacht deze erover om na het opruimen van de Joden dat ook te doen met de Polen .

    Reactie door fred — zaterdag 9 december 2006 @ 15.09 uur

  49. Een andere optie is om alle winkels in Polen even vol te maken als in Nederland , dan blijven de Poolse mokkeltjes vanzelf in Polen en dus ook hun mannetjes .

    Reactie door fred — zaterdag 9 december 2006 @ 15.11 uur

  50. Alexander, shell en andere olie bedrijven leveren onontbeerlijke grondstoffen voor de kunststof industrie, van elk plastic onderdeeltje wat je ziet staat 1 of andere olieconcern aan de basis, zonder die olieconcerns geen grondstoffen voor kunststof, dus ook geen plastic emmers, broodzakjes etc etc

    Linux is een samengeraapt zooitje wat nooit M$ van de troon kan stoten, linux is goed voor de niche markt zoals OS voor routers e.d. maar het zal nooit M$ van de desktopmarkt kunnen stoten simpel omdat er geen bedrijf achter zit.
    De zakelijke markt wil geen produkt dat door welwillende hobbyisten op een zoldertje in elkaar wordt gezet, men wil support, directe actie bij fouten en een aanspreekpunt.

    Let wel, ik zeg niet dat Linux goed of slecht is.

    Maar je geeft het zelf al aan, wat gebeurt er met die gespecialiseerde toeleveringsbedrijven als Shell vertrekt?
    Veel, heel veel MKB bedrijven zijn volledig afhankelijk van die Multi-nationals, multi-nationals weg, toeleverende MKB en produkt afnemende MKB zwaar in de problemen.

    Reactie door Erwin — zaterdag 9 december 2006 @ 15.27 uur

  51. @ 46 alexander

    Vergeet maar dat hij je zal antwoorden, of alleen maar met wedervragen omdat hij nu echt geen kant meer op kan en ook niets kan aandragen wat je hem vraagt.
    Dit is nou typisch het gedrag van iemand die alleen een weblog bezoekt om op te kunnen zieken.
    Trouwens het is een oude bekende van deze weblog alleen gebruikt hij tientallen aliassen.
    Ooit is mij de raad aan de hand gedaan tegen dit soort figuren als zo’n Erwin, en dat is ……… geen reactie is de beste reactie.

    Reactie door Pool — zaterdag 9 december 2006 @ 16.11 uur

  52. @ pool
    Ik wil toch nog een poging wagen ;-)

    Linux is dik ik de opmars. Er zijn gemeenten die bij Pinkroccade hebben aangedrongen om dit te ondersteunen.
    Je hebt idd gelijk dat ondersteuning het grote manco is van linux, maar daar is verandering in het komen, en dit kan een grote concurrent worden van MS, zeker omdat linux een zeer goed besturingssysteem is.
    Zeker nu de prijzen van MS licenties te spuigaten uitlopen is linux een mooi alternatief

    Als je je argumenten blijft herhalen schieten we niet echt op. Als Shell stopt met het oppompen van olie in h.v. Venesuela, dan staan er morgen tien andere (kleinere) bedrijven klaar die dit ook kunnen.
    Het zal in het begin niet zo vloeiend gaan, maar aldoende leert men.
    Kennis is vandaag de dag te koop, en toelevereranciers werken niet alleen voor shell.

    Helaas is het zo dat de olieconserns samenwerken met corrupte regiemes, en hebben de steun van de Neo-cons om zo toch toegang te houden tot de bronnen.
    Maar als er daar een keer een regering komt die het belang van de burger vooropstelt, dan zullen ze het geheid anders aanpakken. Shell wordt dan zelf toeleverancier, en het land strijkt de massale winsten op.

    Andere mulinationals (Mc Donalds, Coca Cola) voegen helemaal niets toe.

    Als wat multinationals doen kunnen wij ook. In sommige gevallen zal het even duren voordat we de kennis achterstand opgevangen hebben.
    Let wel, ik ben geen principiele tegenstander van multinationals, maar ze moeten niet de bevolking afknijpen. Dan verliezen ze hun bestaansrecht. Een firma moet het volk dienen en niet het volk een firma.

    Reactie door alexander — zaterdag 9 december 2006 @ 17.29 uur

  53. @52 Alexander

    Ja, denk jij echt dat er firma’s zijn die het volk dienen? Ik kan het haast niet meer geloven. Volgens mij dienen zij in de eeuwen der eeuwen het meest zichzelf.
    Wat een rare wereld he, die geldwereld. Verhoginkjes gaan om tientjes en kleine procentjes. Ik word er misselijk van. De Polen hebben er ook alles voor over…
    Het is toch heel simpel? Gewoon iedereen ruim
    schoots genoeg geven en klaar is kees. Er is grandioos veel geld op Aarde.
    Wat wordt de mens toch weinig gegund in de wereld. Als slaven hangen mensen aan het werk en het geld. Ze moeten wel… de grootkapitalisten draaien iedere cent om en schuiven de grote rest in hun achterzak.
    Walgelijk.
    Je ziet het ook aan het brein van Eric. Het zit vol met economisch denken. Reist achter zijn werk aan en heeft zijn leven op de geldgod gebouwd. Wat een armoede overigens.

    Reactie door Gloria — zaterdag 9 december 2006 @ 18.55 uur

  54. @50, Erwin, “..shell en andere olie bedrijven leveren onontbeerlijke grondstoffen voor de kunststof industrie, van elk plastic onderdeeltje wat je ziet staat 1 of andere olieconcern aan de basis, zonder die olieconcerns geen grondstoffen voor kunststof, dus ook geen plastic emmers, broodzakjes etc etc…”

    Hoe lang nog Erwin, onder koortzichtig beleid en geen rekening houden met het milieu en toekomst van deze planeet?

    Ik meen dat ik hoorde zelfs Bill Clinton afgelopen week zeggen dat ze NIETS doen aan onze toekonst (vind ik crimineel als je over zulke geldbronnen beschikt en alle regeringen buigen normaliter voor je eisen.) Oeps, sorry dat ik aan passant weer verklapt heb wie eigenlijk regeert.

    Zodra over 30 jaren met de olieverslaving door opdrogen van de bronnen afgelopen zou zijn, dan zegt Clinton dat onze beschaving zoals we hem kennen gewoon gaat instorten.
    Ben het mee eens, en dan?

    Wat gaat Shell eraan doen?

    Reactie door walking bull — zaterdag 9 december 2006 @ 19.06 uur

  55. @53

    Sorry moet zijn: Erwin

    Reactie door Gloria — zaterdag 9 december 2006 @ 19.08 uur

  56. @alexander,
    tuurlijk kunnen we het allemaal zelf, om vervolgens zelf weer een nieuwe corporatie te worden.

    VWB Linux, naast het grootste manco van linux (ondersteuning), zijn er nog diverse manco’s die behoorlijk irritant zijn zoals geen eenduidige GUI, niemand heeft nog ervaring in het beheren van 10k+ aan linux desktop’s

    Linux is onverslaanbaar in de markt waar een klein en stabiel OS is benodigd, routers, switches etc etc.

    Voor het Desktop is dat echter een heel ander verhaal, dat een ICT-Nerd als ik makkelijk linux kan installeren, configureren en zelf drivers kan compileren wil nog niet zeggen dat heel Nederland dat kan.

    De huidige generatie computergebruikers die nu van school komen zijn de Klik generatie, MAW ze kunnen de mooiste dingen maken met de computers maar owee als ie het niet meer doet.

    Je wil niet weten wat ik dagelijks mee maak met die klik generatie, zelfs in windows is het voor de meeste mensen al lastig om de GUI van Engels naar Nederlands te zetten, laat staan dat die mensen met Linux moeten gaan werken.

    En daarbij, die licentie’s van M$ kosten geen drol, een bedrijf dat beetje kan onderhandelen betaald amper 30 euro per licentie.

    Reactie door Erwin — zaterdag 9 december 2006 @ 19.24 uur

  57. Alleen al het feit dat de energieprijs omhoog moet omdat de energiebedrijven door de zachte winter (tot nu toe) niet genoeg winst hebben gemaakt geeft al aan hoe verrot marktwerking is.

    De prijs van ski´s, schaatsen en sneeuwruimers is natuurlijk ook schrikbarend gestegen… duhhhh

    Reactie door Irma — zaterdag 9 december 2006 @ 19.39 uur

  58. @Erwin — zaterdag 9 december 2006, 19.24

    Ik vind het hartstikke fijn voor je, dat je je op het gebied van linux en zo als een vis in het water schijnt te voelen, hoor. Ik denk alleen dat je per ongeluk op het verkeerde weblog terecht bent gekomen.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 9 december 2006 @ 20.40 uur

  59. De beste manier om dat soort landen op te bouwen is dus de vaklui aldaar te houden en niet massaal naar nederland te laten komen.

    Reactie door ReneR — zaterdag 9 december 2006 @ 20.44 uur

  60. @ 52 alexander

    Volgens mij moet jou reactie zijn voor @ 50 dat is die Erwin die het met jou had over Linux.

    Persoonlijk vindt ik Linux stukken beter en stabieler en veiliger dan Windows ik ben nog iemand uit de DOS generatie.

    Ik heb een reactie @ 51 gegeven op een vraag die jij stelde aan die Erwin, en daarom schreef ik dat hij deze nooit zal beantwoorden.

    Reactie door Pool — zaterdag 9 december 2006 @ 20.48 uur

  61. AKTIE AKTIE AKTIE AKTIE!!!

    Reactie door nicole — zaterdag 9 december 2006 @ 23.17 uur

  62. @ erwin.

    kost geen drol???
    vandaar dat een ziekenhuis in de randstad bijna 2 miljoen!!!!! euro kwijt is aan licenties.

    Reactie door rutger — zondag 10 december 2006 @ 12.23 uur

  63. dure drol hoor.

    Reactie door rutger — zondag 10 december 2006 @ 12.24 uur

  64. Helemaal in lijn met het betuttelende gekweel van onze nationale overheid;
    “we kunnen gerust en op twee oren slapen. Het probleem met de Polen zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Immers, iedereen weet toch dat de Polen zullen weg smelten!”

    Reactie door niks — zondag 10 december 2006 @ 14.18 uur

  65. polen demoniseren heeft volgens mij totaal geen zin, het ligt niet aan de polen (zij benutten slechts de hen geboden kansen) maar aan de uitbaters.

    De EU heeft nederland allerlei voordelen bezorgd, maar ook nadelen. Per saldo zal er daardoor weinig veranderen. Als je als buitenlander hier in Nederland door een koppelbaas (dag dokwerker) aan de slag wordt gebracht en vervolgens onverrichter zake weer naar huis moet dan denk ik dat de ‘prijs’ door de verkeerden betaald wordt.

    Die koppelbaas eet er geen boterham minder om, maar die polen vermoedelijk wel.

    Solidariteit is heel belangrijk, vooral als het op het oog een simpele kwestie is van arbeiders die elkaar uit de markt prijzen. Dat gebeurt op kleine schaal in het hierboven aangehaalde voorbeeld, maar op veel grotere schaal door de steeds verder wegtrekkende productie bedrijven die naar lage lonen landen uitwijken.

    Als wereldwijd nou eens een zelfde minimum loon zou gaan gelden, en kinderarbeid afgeschaft zou worden dan zijn we van een hoop narigheid af.

    Of dat zomaar economisch haalbaar is weet ik niet, maar ik denk dat de Nike’s en dergelijken dan hun business plans nog maar ‘s moeten bijstellen.

    Krijgen we misschien ook weer een schoenfabriek in Nederland. Of Gloeilampen, autos en schepen.

    Nog zo’n idee, (kort door de bocht, maar ok, dat schijn hier mode te zijn) alle productiegoederen alleen nog te verkopen binnen 50 km van de plek van uiteindelijk consumptie.

    Nachtmerries voor de globaliseerders.

    de groetjes !

    Reactie door Jacques Mattheij — zondag 10 december 2006 @ 22.55 uur

  66. @ 65 Jacques Mattheij

    Buiten schoenen, gloeilampen, schepen en auto’s ook wel mischien nieuwe webcams.
    Of gaan we weer terug naar Camarades

    Reactie door Pool — zondag 10 december 2006 @ 23.54 uur

  67. eu betekend economische uitbuiting
    voor de polen is het economisch utopia
    het land loopt leeg geen wonder
    verdeel en heers,maar geef het volk brood en spelen
    op dit moment zijn dat de voedselbanken
    over code produkten,mogen door de varkenspest niet meer als diervoer verkocht worden,dus geef het maar aan de klonen.
    maar de geschiedenis heeft geleerd,dat er al heel wat revoluties zijn ontstaan door misstanden,de sp krijgt steeds meer stemmen,want de middenlaag,moet de broekriem ook steeds meer aanhalen,kijk en dan worden mensen politiek bewust
    voer het referendum in voor zaken als open grenzen in het kader van eu
    er is geen nederlander die zich het kaas van het brood af laat eten.

    Reactie door hw.rademaker — maandag 11 december 2006 @ 12.28 uur

  68. Jacques mattheij, volgens mij ben jij de enige die achterloopt want iedereen weet dat de polen geen schuld hebben..vooroordeel? ja dus!

    Reactie door cynthia — maandag 11 december 2006 @ 13.15 uur

  69. Jan M heeft nog nooit van vraag en aanbod gehoord?

    Te weinig mensen in Polen, lonen stijgen daar, dat gebeurt nu al. Het loont zich steeds minder om naar Nederland te komen.

    Probleem opgelost!

    De sp vind dat de Polen maar niet hierheen mogen komen, maar wij als nederlanders daar wel mogen investeren. Lekker eerlijk en sociaal is dat …

    Reactie door Jeroen — dinsdag 12 december 2006 @ 14.54 uur

  70. Ha die Jan,
    Die mensen komen maar al te graag hier naar toe. Ze doen werk wat geen Hollander meer wil doen (beetje lui/verwend?). Welk recht denk je te hebben om deze mensen tegen te houden op zoek naar geluk en verbetering van hun eigen situatie. Het zijn ook mensen net als jij.
    De SP is niet een beetje protectionistisch en nationalistisch ingesteld. Een zware overheid nodig om dat allemaal te regelen en controleren. Belastingen omhoog. De overheid dat zijn pas zakkenvullers.
    Een groot deel van de Polen gaat overigens met goed gevulde beurs weer terug. Dat is pas een stimulans voor de lokale economie. Want waar moeten die investeringen van jou vandaan komen? Keynesiaans stimuleringsbeleid zeker, het geld uitgeven van de komende generaties. Leven op de pof. De groeten hoor – daar pas ik voor.
    Hans

    Reactie door H.Janssen — zondag 17 december 2006 @ 10.48 uur

  71. Ja hoor jeroen en daarom verdienen polen 3 keer zoveel in nederland..?????!

    Reactie door cynthia — zaterdag 23 december 2006 @ 14.20 uur

  72. Een ppol kan met het loon dat hij hier verdient een heel goed bestaan opbouwen in Polen en het duurt nog wel even voordat daar alles koek en ei is. Je baseert je dus niet op feiten maar praat het voor jezelf goed dat je polen in dienst neemt

    Reactie door cynthia — zaterdag 23 december 2006 @ 14.22 uur

  73. Ja fijn he dat Europa zonder grenzen.
    Polen hebben alleen een grenzeloos vertrouwen ingeld verdienen. Maar ja dat kun je ze ook niet kwalijk nemen na zoveel jaar staatssocialisme. Rechts of links, Europa heeft zijn eigen dicteurosocialisme.Geen burger ontkomt hieraan.

    Reactie door R Deelstra — vrijdag 9 februari 2007 @ 22.49 uur

  74. Beste Jan. Afgezien van al deze ellende is Polen wel een fantastisch vakantieland. Ik kan het je erg aanraden! Met vr. grt, Hr. Bruinsma

    Reactie door Vakantie in Polen — zaterdag 3 maart 2007 @ 9.34 uur

  75. Ach het valt allemaal wel mee. Die werkgevers in polen willen gewoon goedkope loonslaven hebben. Tja, dan maak je maar een lul verhaal dat je niemand kan krijgen. Dat gaat hier net zo.

    Reactie door cor — zondag 24 juni 2007 @ 12.06 uur