Nieuwe dienstregeling

spoorboek_1983_84.JPG

Vandaag is de nieuwe dienstregeling van de NS van start gegaan. Het loopt vooralsnog goed, maar morgen begint het echte werk natuurlijk pas.

Hier een overzicht van covers van oude spoorboekjes. En een reconstructie van het spoorboekje uit 1930.

Spoorboekje

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 10 december 2006 :: 12.54 uur

26 Comments

26 reacties

  1. De treinen rijden over het algemeen goed hier in het hoge noorden. Alleen de prijs is veel te hoog. Die zal omlaag moeten om al die filerijders van almere naar Amsterdam te krijgen. Als dat traject heel goedkoop wordt, dan laten ze de auto wel bij het vertrekkende station staan. Dat scheelt een hoop tijd en heel vroeg opstaan.

    Reactie door Willie Kleine — zondag 10 december 2006 @ 13.19 uur

  2. Er word allemaal een hoop heisa gemaakt over die nieuwe dienstregeling, maar wat ik hier zie is dat alles 2 minuutjes eerder vertrekt dus zo spectaculair vind ik het niet, gewoon weer een storm in een glas water.

    Reactie door Aad — zondag 10 december 2006 @ 13.45 uur

  3. Hopelijk is de nieuwe dienstregeling niet het vertrekpunt om onrendabele stations via een vertraagde sanering te sluiten.De spoorwegen kunnen beter hun net uitbreiden naar kleinere plaatsen,waarbij gelijktijdig het vrachtvervoer bevorderd wordt,wanneer de treinen halfleeg zijn kan gemakkelijk met een inzinkbaar stoelensysteem,welke ook in de auto-industrie toegepast wordt, plaats vrij gemaakt worden voor pakket en klein-container transport.Deze extra opbrengst, welke geen extra plaats in de trein kost en dus efficieent en geen onderbezetting opleverd,kan er voor zorgen dat het spoorkaartje goedkoper wordt.Dus een fijnmaziger net met een efficieent,sneller transport tegen een lagere prijs en minder files,CO2 uitstoot,wegen/asfalt en stres!!!!!! Het is jammer dat de echte prioriteiten bij de politiek niet goed liggen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 10 december 2006 @ 14.19 uur

  4. Een reisje van krap een half uur van Haarlem naar Amstel is nu opgesplitst met een onvermijdelijke overstap op Amsterdam CS. Een aanzienlijke verslechtering dus.

    Ik moet nog zien wat er overgebleven is aan soorten treinstellen tussen Haarlem en CS, ik neem aan dat het sprinters, dubbeldekkers en hondekoppen zijn; stuk voor stuk even waaardeloos als je lang bent.

    Zo op het eerste gezicht ben ik dus niet blij, volgende week zal blijken hoe blij……

    Reactie door pablito — zondag 10 december 2006 @ 14.52 uur

  5. @3Maan Arkenbosch
    Ben het met je eens.
    Ik geloof er niet in, de NS heeft altijd problemen gehad met de logistiek. Er worden Stations waar veel jongeren/gehandicapten en ouderen mensen wonen, die helemaal naar de andere kant van hun stad moeten reizen. De aansluiting van de bus met de trein gewoon niet goed is. Stations worden gewoon maar gesloten. Bussen worden een paar maatjes kleiner en rijden b.v.b. in de dorpen niet meer. Dit wordt al gedaan in Limburg. Voor hen is het niet meer te betalen omdat het gebruik van het “openbaar?” vervoer, is in alle opzichte duurder en duurder wordt. En het is niet alleen in Limburg!

    Reactie door Els — zondag 10 december 2006 @ 15.54 uur

  6. Goed idee van Maan Arkenbosch: fijnmaziger en efficienter. Waarom bedenkt de NS dat niet?

    Reactie door Marjolein — zondag 10 december 2006 @ 17.23 uur

  7. Ik vertrouw erop dat het morgen, maandagochtend, gladjes verloopt bij de NS. Incidenten zullen zich altijd wel voordoen.

    Vind het wel vreemd dat er, vooral op zondag, grote delen van bussen en treinen leeg rondrijden door het land. Zou de overheid toch zonde moeten vinden.

    Is het niet diezelfde overheid die carpoolen stimuleert, want ze vinden het o zo zonde dat er zoveel personenauto’s op de snelweg rijden, waarin slechts één persoon zit.

    Nou…overheid…Geef het voorbeeld en laat het openbaar vervoer betaalbaar blijven en zorg dat bussen, trein en tram altijd vol zijn; desnoods gratis reizen,in de week-ends bijvoorbeeld.

    Reactie door franslj — zondag 10 december 2006 @ 21.20 uur

  8. Ben erg benieuwd morgenochtend in de spits, vandaag was een rustige dag …

    wordt vervolgd!

    Reactie door Ruud — zondag 10 december 2006 @ 21.34 uur

  9. “Bij het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht was het zondagmiddag stilte voor de storm tijdens de invoering van de nieuwe dienstregeling. Op een aantal kleine ongeregeldheden na heeft het regelcentrum van de NS vlakbij Utrecht centraal station zich rustig kunnen voorbereiden op de drukke maandag.”

    Bron: http://www.nu.nl/news/912510/10/Stilte_voor_de_storm_bij_NS_Utrecht_%28video%29.html

    Ik ben benieuwd!

    Reactie door Bas — zondag 10 december 2006 @ 22.19 uur

  10. Ik kreeg vandaag als machinist alleen maar positieve reacties van de reizigers, deze waren blij met de verdubbeling van de treinenomloop….. en ik rij op een “geprivatiseerd” baanvak………. zo kan het dus ook….. ;-)

    Reactie door Mikey — zondag 10 december 2006 @ 22.40 uur

  11. Laten we hopen dat alles wat beter op elkaar afgestemd zal zijn en er geen treinen uitvallen dan mischien overweeg ik ook om de auto eens wat vaker te laten staan, ik wacht wel af totdat bij de NS de kinderziektes voorbij zijn.

    Reactie door Pool — zondag 10 december 2006 @ 23.20 uur

  12. @Aad: Dat jij geen problemen ondervindt met de nieuwe dienstregeling wilt niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. Ik zou zeggen: kijk eens verder dan je neus lang is.

    Ik ben trouwens vier hele minuten langer onderweg (wereldschokkend), maar in ruil daarvoor gaat mijn trein vier keer per uur in plaats van twee keer.

    Reactie door Joost — zondag 10 december 2006 @ 23.58 uur

  13. En……. op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling voerde de SP actie in Twello.
    Niet omdat er (hulde!) een nieuw NS stationshalte werd geopend, maar wel omdat dat tevens de aanleiding was om buslijn 111 tussen Deventer en Apeldoorn te schrappen. In 3 uur werden door de SP Deventer met SP statenfractie Gelderland 1600 flyers uitgedeeld met informatie over de nadelige consequenties. Aanleiding voor vragen aan Gedeputeerde Staten van Gelderland. Zie: http://gelderland.sp.nl/bericht/12866

    Reactie door Vincent Mulder — maandag 11 december 2006 @ 0.26 uur

  14. @ paultje

    “Hondekoppen” rijden er al een tijdje niet meer hoor, staat er nog eentje in het spoorwegmuseum heb ik me laten vertellen……

    Reactie door Mikey — maandag 11 december 2006 @ 1.08 uur

  15. Die hele dienstregeling van de NS zal me een worst wezen! Mag ik als betalende klant op een traject van 2,5 uur een kopje koffie kunnen kopen en een sigaretje kunnen opsteken? Dan ben ik meteen asociaal zeker…. Dat kaartje kan je ook controleren voordat ik het compartiment betreed. Overigens prachtige kunstwerken naast de deuren in de treinstellen NS! Een paar strepen en wat vlekjes: de tranen schieten me in de ogen…Ik heb op al mijn reizen nog niets wezenlijks kunnen herkennen. Maar ik blijf mijn best doen.
    Ik ben een mens. Geen slaaf van uw beleid: NS, de marktwerking, de EU, de commerciele zorgverzekeraars, de “managers”, whatever.
    Het wachten is op de digitale shit-knip mbt de toegankelijkheid van dit soort bedrijven en ze een volledige inzage geven in o.a. mijn gedrag qua vervoer, belgedrag, aankoopgedrag en mij komen verblijden met passende aanbiedingen. Van de wieg tot het graf, maar dan commercieel.
    Om van het zijspoor af te komen: De Nederlandse Spoorwegen was vroeger een mooi bedrijf met prachtige stations, goede treinen en een vrijwel onleesbaar spoorboekje. Daar had je een dame of heer voor achter het loket. Die wist het je te vertellen. Die je ook nog “goede reis” wenste. Dat doet die kaartjes-cola machine niet.
    Ik overweeg een auto te kopen. De allerdikste, zwaartste en millieuvervuilendste die er maar te vinden is. Een dikke Amerikaan met lekker veel ruimte. Rij ik lekker van benzinepomp naar benzinepomp. Altijd broodjes te koop, kopje koffie onderweg, dikke sigaar aan…Dienstregeling?…Dag NS!

    Reactie door Jaap — maandag 11 december 2006 @ 2.12 uur

  16. Jezus, de overzichtelijkheid is er in 70 jaar wel op vooruit gegaan.

    Reactie door Niels — maandag 11 december 2006 @ 3.39 uur

  17. #14, ik zit regelmatig in wat ik een “hondekop” noem (foto), maar ik zie nu dat de echte hondekop, hier rechts op de foto, een ander beest was. Heb ik trouwens ook nog in gereisd ;-).

    Met dank aan Langs de Rails.

    Reactie door pablito — maandag 11 december 2006 @ 4.02 uur

  18. In Groningen reis je binnen de gemeente grenzen met de bus op 1 euro kaartje een uur lang. Dit heeft als resultaat dat er veel meer mensen met de bus zijn gaan reizen.
    Om deze link naar het openbaar vervoer trein te trekken.
    Goedkoper maken van de treinkaarten maakt dat je meer treinreizigers gaat trekken.

    Reactie door Chrisinactie — maandag 11 december 2006 @ 12.31 uur

  19. 18. Reactie door Chrisinactie

    Juist Chris en het mooie ervan is dat reizigers weer vertrouwen herkrijgen in het openbaar vervoer.. Lange termijn denken !

    Reactie door franslj — maandag 11 december 2006 @ 16.21 uur

  20. De nieuwe dienstregeling komt er op neer dat de meeste treinen voor de randstad worden in gezet en de rest kan barsten.

    Reactie door Klaas — maandag 11 december 2006 @ 16.36 uur

  21. Op de lijn Nijmegen – Venlo was het al een doffe ellende maar nu is het om te huilen. Je vraagt je af in wat voor ‘n derde-wereld land dat we wonen. Er rijden nu treinstellen die zo uit het spoorwegmuseum zijn weggelopen, ze lekken olie en mogen maar langzaam rijden. Op meerdere tijden rijden er geen treinen maar bussen (die er nog langer over doen)omdat men te weinig treinen heeft….In véél te kleine treinen moeten nu méér mensen. Mijn echtgenoot moet zelfs vaak voor bij de machinest zitten.
    Politiek, dit kan toch niet????

    Reactie door Petra de Bruin — maandag 11 december 2006 @ 16.43 uur

  22. @15 Jaap

    Helemaal waar, Jaap!!!
    De NS doet mij denken aan een horrorfilm.
    Waar mensen clean en op rij urenlang zitten te staren in het niets of op hun laptopje de digitale reis voortzetten. No smoke, no drink…coffee please!
    Wat zullen mensen op den duur vroeg gaan sterven in dit land. De oudsten clean op rij… starende in het niets en hunkerend wachtende op hun wekelijkse borreltje, sigaartje…afschaffen die handel!
    Vanbinnen allang vertrokken maar het vege lijf meezeulende in een milieu van ‘gezondheid’ en voortschrijdende technologie.
    Wat heerlijk als de wereld weer eens op z’n kop gaat in Nederland.
    Laatst een documentaire gezien over een treinreis door wat Aziatische landen…in-en uitstappende mensen, chaotische gezelligheid en babbels over en weer. Rokende, drinkende, etende mensen met hun hele hebben en houwen en de schapen mekkeren gezellig mee. De oudsten sterk aan medeleven en contact.
    Wat een oergezonde gezelligheid! Zoiets als een herinnering aan het paradijs van voor die kille, cleane marktwerking.
    Nee, voor mij ook geen NS meer. Lekker vrij zijn in dat hele kleine wereldje op 4 banden waar je nog jezelf mag zijn.
    Wat is gezondheid in een land waar alles draait om ‘gezondheid’, geld en macht. Je zou er wereldvreemd van worden…
    Maar bedankt voor jouw verhaal. Het maakt me blij en doet mij denken aan de vrije mens van voor de VOC tijd. We zijn verkocht en bekocht. Kunnen we nog protesteren?

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 17.03 uur

  23. De nieuwe dienstregeling zal, op een paar kinderziektes na, wel goed lopen, daar ben ik niet zo bang voor. Meer zorgen maak ik me over het toch weer langzaam invoeren van ‘rondje rond de kerk’ en het verhogen van de werkdruk bij het personeel. Het zijn aspecten die de veiligheid kunnen ondermijnen.

    Reactie door Martie — maandag 11 december 2006 @ 18.34 uur

  24. Offtopic
    Ter aanvulling:
    Vroeger ging er op een traject als b.v. Roodeschool – Groningen een wagon mee voor fietsen. Gewoon achter het treintje aan. Daar zijn die koppelingen voor die aan de kop en de kont van een trein zitten. Fietswagon gaat gratis mee…
    Hoeven ze in de stad Groningen niet om de week alle verkeersborden te verplaatsen om de auto’s uit de binnenstad te weren door een avontuurlijke doolhof te maken die auto’s 3 keer zo lang doet rijden om het blik kwijt te raken…Millieu, he, Groningen?
    Maar ja, de NS en andere vervoersbedrijven zijn geen staatsbedrijven meer, dus is de interactie tussen een gemeentelijk beleid en een vervoersbedrijf gereduceert tot gehakketak over de centen en vergunningen…
    Wie had dat nou verwacht…?

    Reactie door Jaap — maandag 11 december 2006 @ 22.31 uur

  25. Nouja door die nieuwe dienstregeling tref ik de laatste tijd steeds vaker Regiorunners, DDAM met rode stoelen en koplopers aan wat mij zeker wel bevalt ;)

    Reactie door Adtje — woensdag 13 december 2006 @ 18.42 uur

  26. Correctie ‘DD-AR’

    Reactie door Adtje — woensdag 13 december 2006 @ 18.43 uur