Ronde vijf

Formatie

Zo meteen, om 16.00 uur, heb ik een afspraak met Wouter Bos, Jan Peter Balkenende en de informateur. Het gesprek heeft tot doel na te gaan of er een kabinet is te formeren met deze drie partijen.

Eerder bleek al dat CDA en SP inhoudelijk het op de meeste terreinen oneens zijn, en dat het CDA aanhikt tegen een meerderheid van PvdA en SP in een nieuwe regering. Ons standpunt is steeds helder geweest. Wij willen het anders, socialer en menselijker maken. Dat betekent een beleid dat haaks staat op wat de kabinetten Balkenende hebben laten zien.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 11 december 2006 :: 15.45 uur

193 Comments

193 reacties

  1. Ben benieuwd naar het resultaat.

    Reactie door Gerrit Holl — maandag 11 december 2006 @ 15.51 uur

  2. Succes SP…Ik hoop dat alle partijen een portie redelijkheid meenemen in de onderhandelingen…en elkaars programma respecteert.

    Reactie door franslj — maandag 11 december 2006 @ 15.52 uur

  3. Ik hoop met ganser harte dat het overleg mislukt. Hoewel ik vind dat een sociaal gezicht er altijd moet zijn in de regering, is het nivellerende karakter van de SP verwerpelijk. Een samenleving groeit door de uitschieters te koesteren. Dit is zelfs in de voorbeelden van het Marxisme zo. Het afsnijden van de uitschieters, het korten van de rijken, het koppen indrukken van de toppers; dan krijg je een land van middelmaat en kneuterigheid. De onderklasse groeit mee met de toppers. Het trekt zich eraan op. Het verwerpelijke is het associale van het uitbuiten van die onderklasse ter verrijking van jezelf. Richt je pijlen eens op deze insteek in plaats van onrust voor die mensen in de midden en bovenklasse die in de recessie hebben moeten inleveren en als vooruitzicht nu hetzelfde hebben met de SP. Nee, dat nooit !

    Reactie door Patrick Lusse — maandag 11 december 2006 @ 15.55 uur

  4. nou jan, laat je tanden zien en zorg ervoor, dat balkenende nu eens gaat inzien, dat het menens is, want volgens mij wil hij nog steeds op dezelfde voet verder als minister-president. ik hoop echt, dat jij met wouter bos balkenende op zijn knieen krijgt. SUCCES.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 11 december 2006 @ 15.57 uur

  5. Maak ons eens duidelijk welke punten voor u niet bespreekbaar zijn en welk regeeraccoord u bent. ik hoor u alleen zeggen CDA staat te ver van ons af,dit begrijp ik ook, maar hoeveel wilt u onderhandelen om tot een accoord te komen. er zijn toch ook veel pvda leden die vragen hebben over u opstelling ,weest u dan duidelijk dan kan heel nederland zien dat u vangoede wil bent

    Reactie door j.tichon — maandag 11 december 2006 @ 16.00 uur

  6. Jan sucses met je missie, laat je niet door de anti socialist Balkenende bedotten met zijn lage listen.
    Het wordt tijd dat deze man wakker wordt, hij krijgt hoe dan ook te maken met een groot links blok.
    Ik hoop alleen dat de PvdA zijn rug recht houd,in het verleden heeft de PvdA zich laten ringeloren door het cda.

    Reactie door Ronald — maandag 11 december 2006 @ 16.04 uur

  7. De SP in ‘n regering met Balkenende… Zo’n scenario kunnen ze bij Goede Tijden Slechte Tijden niet verzinnen. Ik hoop dat de SP ‘n kans op regeren krijgt om zo ‘n echt (centrum)links kabinet te smeden. Beter dan ‘n regering met Rouvoet die, ondanks enkele goede programmapunten, Bos weer naar rechts trekt met Balkenende. Aan de andere kant moet de SP niet te veel water bij de wijn doen, denk ik, om te voorkomen straks ‘n gewone ‘Haagse’ partij te worden. Al met al wens ik Jan heel veel succes bij de onderhandelingen! ‘t Is hoe dan ook ‘n taaie klus.

    Reactie door Ronald — maandag 11 december 2006 @ 16.05 uur

  8. @2 (Patrick Lusse): Het is prachtig om een samenleving te hebben waarin intiatief en intelligentie beloond en aangemoedigd worden. Daar ben ik ook voor, en ik ben ook absoluut geen voorstander van middelmaat en kneuterigheid.

    Maar waarom moeten dat soort dingen toch altijd uitgedrukt worden in geld? En waarom moet dat toch altijd ten koste van andere mensen gaan? Er is geen enkele natuurwet die zegt dat solidariteit en respect voor anderen niet tegelijk kunnen bestaan met initiatief en creativiteit. Integendeel: naarmate er meer mensen zijn die zich geen zorgen hoeven te maken over hun eigen basisbehoeften en die van hun kinderen, zijn er meer mensen die kunnen bijdragen aan die creativiteit.

    Of vind je eigenlijk diep in je hart dat die mensen het allemaal aan zichzelf te wijten hebben, en dat het helemaal alleen jouw verdienste is dat je het zo goed met jezelf getroffen hebt? Nee toch?

    Reactie door Anne-Marie Mineur — maandag 11 december 2006 @ 16.05 uur

  9. Jan, je schrijft: “Dat betekent een beleid dat haaks staat op wat de kabinetten Balkenende hebben laten zien.” Einde citaat.

    Feit is dat het CDA in de Tweede Kamer de grootste partij is. Ook in de Eerste Kamer. Het CDA kan CDA-leider Balkenende niet zo maar uitschakelen, evenals de SP de SP-leider in de Tweede Kamer niet kan elimineren.

    Voor de TK-verkiezingen van 22 november j.l. zei je dat de SP niet met “dit CDA” wilde regeren. Na deze verkiezingen trok je deze belangwekkende politieke uitspraak zeer snel publiekelijk in, gegeven de grote verkiezingswinst van de SP.

    Wat noodzakelijk is om de politieke wil te tonen om SAMEN met elkaar op weg te gaan naar een “stabiel” kabinet. Het gaat om wederzijdse tegemoetkomingen zonder aanzien des persoons. In de geest van Willem Aantjes… “Waar een wil is, is een weg!” Toch!!!

    Reactie door Kees Huizenga — maandag 11 december 2006 @ 16.07 uur

  10. Ja, en Wouter bos wil alleen in een kabinet mét de SP. Want als SP in de opposite komt met een PvdA regering, kunnen ze het helemaal schudden… We zullen zien.

    Ik heb net trouwens nog een interessant politiek stukje gepubliceerd op Zinfo. Kijk hier maar eens naar, best opmerkelijk!
    http://www.zinfo.nl/zinfo/2006/12/wist_je_dat_1.html

    Reactie door Zinfo.nl — maandag 11 december 2006 @ 16.08 uur

  11. Het zal misschien te laat zijn, maar ik hoop toch echt dat de SP gaat regeren. Ik heb uiteraard SP gekozen voor een ander beleid. Dat wordt niet bereikt met een SP in de oppositie.
    Natuurlijk moet de SP hard onderhandelen met het CDA, maar het mag niet zo zijn dat die onderhandelingen nu al worden gestaakt. Ik vind dat vooral Balkenende zich erg onsportief en arrogant opstelt. Misschien moet je met Wouter Bos afspreken dat jullie het anders over links gaan proberen. Een coalitie met zes partijen (SP+PvdA+GL+CU+PvdD+D66) is misschien niet erg heel erg gewenst, maar is programmatisch wel op te lossen.
    CDA+PvdA+CU is een ongewenste coalitie omdat deze christelijk beleid wil gaan voeren (tegen drugs, homo’s, euthanasie, abortus) wat haaks staat op de mening van de meeste (geseculariseerde) Nederlanders en de standpunten van de PvdA. Het CDA is zo groot geworden vanwege hun ‘centrumpositie’, absoluut niet vanwege hun christelijke standpunten.

    Reactie door Jasper — maandag 11 december 2006 @ 16.11 uur

  12. Ik hoop dat de SP mee kan doen en verder kan!!!

    Good luck Jan!!

    Reactie door Paula — maandag 11 december 2006 @ 16.13 uur

  13. Ik hoop van ganser harte dat deze 3 partijen verder willen met de besprekingen.
    Positief is, dat Wouter Bos beslist de SP erbij wil houden, hoewel ik soms het idee krijg dat dit is om tegenover het CDA een extra onderhandelingspunt te hebben, die je dus evt. kan laten vallen.
    Het begint met de intentie om er samen uit te willen komen en dit mis ik bij het CDA en misschien ook een beetje bij de SP?
    Ga er alsjeblieft voor!

    Reactie door Bert — maandag 11 december 2006 @ 16.24 uur

  14. Beste Jan,

    Stuur je het er zelf niet op aan om niet te hoeven deelnemen aan een regering?

    Zo duidelijk als je was tijdens de verkiezingen, hoe onduidelijk je nu bent! De kiezers hebben niet massaal op je gestemd om vervolgens zelf er op aan te sturen dat je niet in de regering komt!

    Wordt wakker en toon je een echte vent in plaats je te verschuilen achter de zogenaamde verschillen tussen het CDA en de SP!

    Reactie door M. Aarts — maandag 11 december 2006 @ 16.28 uur

  15. Beste M.Aarts, hoe kom je er bij dat Jan zich verschuilt? Als er iemand is die ‘open minded’ de gesprekken is aangegaan is het Jan wel. Balkenende weigert tot op vandaag de dag aan te geven wat hij wil, terwijl Jan steeds heel duidelijk heeft gezegd dat hij het wil proberen met CDA en PvdA – ondanks de grote verschillen. Dat lijkt mij de enige houding die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Maar Jan moet natuurlijk wel zichzelf blijven en knokken voor de boodschap waar al die kiezers ‘ja’ tegen hebben gezegd.

    Reactie door Daniel — maandag 11 december 2006 @ 16.35 uur

  16. Beste J. Marijnissen,

    Als ik als burger van de zijlijn naar deze formatie kijk heb ik het gevoel dat er niet serieus onderhandeld wordt.

    Deze poging om te formeren was een “moetje” en het enige waar het om ging was om te kijken wie de schuld krijgt.

    Persoonlijk vind ik de PvdA de zwakste positie innemen omdat zij roepen dat ze met de SP willen terwijl ze weten dat het niet gaat lukken.

    Ben benieuwd wat W. Bos zou doen als hij zou kunnen kiezen tussen 2 partij regering met of SP of CDA. Ik denk dat hij voor de tweede zou kiezen.

    Reactie door P. van den Brul — maandag 11 december 2006 @ 16.39 uur

  17. @5. de SP is altijd duidelijk geweest in zijn standpunten. nu moet het cda maar eens over de brug komen met hetgeen, wat zij willen. dat hebben zij nog steeds niet gedaan. het wordt tijd, dat balkenende wakker geschud wordt.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 11 december 2006 @ 16.42 uur

  18. Natuurlijk mislukt dit overleg. Dat had een ieder op de de eerste dag al kunnen bedenken.
    Het is gewoon de rituele stoelendans om elkaar straks de zwarte piet te kunnen toe spelen.CDA wil niet met SP en omgekeerd. Blijkt ook uit de opmkerkingen van hun lijst trekkers. Achterban tevreden. Wouter bos in een spagaat en weer de verliezer omdat die zich vastnagelde op de SP. Wat hij natuurlijk van te voren had kunnen weten dat dat niks zou worden.

    Reactie door Klaas — maandag 11 december 2006 @ 16.43 uur

  19. SP en PvdA hebben een meerderheid gekregen van het Nederlandse stemvolk.
    Bij elkaar meer zetels als het CDA heeft wat ook nog eens aan zeteld verloren heeft.
    Als het CDA het niet ziet zitten, laat het CDA zich dan maar terugtrekken.
    Genoeg partijtjes die graag met de SP en PvdA in zee willen gaan en zo krijgen we toch nog een LINKS kaninet.
    Dag BalkenEINDE.
    Luister naar de kiezers, we zijn het zat en willen een links kabinet.
    Is 3x op je (melk)muil gaan niet voldoende??
    PvdA, SP, GL, CU, Pvdieren, D66 en misschien nog wat van dat links geöriënteerde spul en we krijgen wat we willen. Dat waar Nederland voor gekozen heeft. LINKS.

    Reactie door bijdehandje — maandag 11 december 2006 @ 16.48 uur

  20. Beste Jan,

    Het wordt tijd dat Balkenende om gaat, het is toch duidelijk de kiezer wil een socialer beleid, CDA is altijd sociaal geweest totdat ze gingen regeren met de VVD, ze zijn volledig gebrainwashed.

    Balkenende, laat nu zien wat de Christelijke normen en waarden betekenen voor Nederland.

    Reactie door Laura — maandag 11 december 2006 @ 16.48 uur

  21. Ik vind het goed dat Jan niet zomaar meegaat met de wil van het CDA. Toegegeven, het CDA is wederom de grootste partij geworden, maar aan de andere kant heeft men wel 4 zetels verloren ( relativeren blijkt moeilijk voor het CDA, aangezien we bij de de PVDD spreken over een stunt, met 2 zetels winst, terwijl blijkbaar de 4 zetels verlies van het CDA niet eens wordt genoemd in de pers voor zover ik weet ). Ik vind de koers van de SP helder en duidelijk. Wellicht is het een idee om inderdaad een links blok te organiseren, laat de lobby over links beginnen. Halsema staat in ieder geval te trappelen!!

    Reactie door Vic — maandag 11 december 2006 @ 16.52 uur

  22. Het grote probleem met het CDA is dat die partij geregeerd wordt door ouderwetse regenten en hereboeren.
    Doormiddel van valse redenaties en het aanbrengen van oogkleppen bij de bevolking zijn zij de afgelopen jaren de grootste zakkenvullers van Nederland geweest.
    Nog verderfelijker dan de VVD werd er met ouderen en chronisch zieken enz. omgegaan.
    Als we niet oppassen zitten we weer 4 jaar met de Zeeuwse Paus opgescheept.
    Hulp van gladdekker Bos is welkom, maar hou dat sujet ver van je bed.
    Hij is net zo betrouwbaar als Shell in Afrika!!
    Heel veel succes bij de informateur.

    Reactie door wim — maandag 11 december 2006 @ 16.59 uur

  23. ik ben ervan overtuigd Jan dat je de juiste beslissingen zelf zal nemen en steun je vol hierin succes !! Laat Jan Peter maar eens voelen hoe het is de dienst niet alleen uit te maken vanaf 22-11

    Reactie door paul H — maandag 11 december 2006 @ 17.00 uur

  24. Laat het wel lukken!
    Een vechtkabinet is geen goede term. Wie deelt hier anders de lakens uit? JPB en BOS?

    Reactie door maria — maandag 11 december 2006 @ 17.00 uur

  25. Jan dit zijn de feiten
    Wij willen het anders, socialer en menselijker maken. Dat betekent een beleid dat haaks staat op wat de kabinetten Balkenende hebben laten zien.
    Bron: CWI

    Arbeid: Nederland werkt niet
    Anders dan het kabinet-Balkenende beweert, zijn er nauwelijks meer mensen aan de slag gegaan. Velen leverden uitkering in, maar zitten nog gewoon thuis

    Iedere econoom kent deze Amerikaanse bestseller uit 1954: Hoe te liegen met statistieken. Nog altijd is de strekking van het boek uiterst actueel. Politici doen niets liever dan statistieken misbruiken. Zelfs in de Miljoenennota. ‘Nederland is kampioen vrije tijd,’ schreef het kabinet-Balkenende II in de Miljoenennota 2005. ‘Nederland werkt,’ schrijft Balkenende III in de Miljoenennota 2006. Is er in een jaar tijd zo veel veranderd? In het geheel niet. Nederland is nog steeds kampioen vrije tijd en inactiviteit. Toegegeven: sinds begin dit jaar daalt de groep mensen met een bijstands-, werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering in een verrassend hoog tempo. Maar deze mensen gaan lang niet allemaal aan het werk. Velen hadden hun uitkering namelijk helemaal niet nodig. Dus zoeken ze nu ook geen baan.

    Het gaat bijvoorbeeld om vrouwen met een werkende man, die als leuk extraatje een arbeidsongeschiktheidsuitkering hadden. Of het betreft ex-uitkeringstrekkers die zwart zo veel bijverdienden dat ze geen legale baan nodig hadden en hebben. Of het zijn jongeren die thuis wonen zonder kost of inwoning te betalen.

    En nu de grijzen !

    200 miljard uitgestelde belasting die de grijzen af moeten dragen als zij pensioen op gaan nemen.)
    Noot: Er is al >20,0 miljard in omloop (uitgezonderd leeftijd 55/64) die de gepensioneerden uitgeven per jaar dit wordt in de toekomst >72,0 miljard
    per jaar wat in de economie wordt gepompt. (Door de koopkracht van ouderen kan de winkelier personeel aannemen en premies afdragen ! ) dus de grijzen spekken de economische groei !

    Het CWI publiceert dat er 11 miljoen mensen kunnen werken 100.000 jongeren van >15 jaar in, die bij hun moeder wonen en nergens staan ingeschreven.

    Natuurlijk komen er en zijn er al moeilijk vervulbare vacatures DE WERKGEVER KAN DEZE (JONGE) MENSEN TOCH GEWOON EEN OPLEIDING GEVEN NET ALS IN DE 60e JAREN.

    Grijs werkt niet !

    Ben na 40 jaar werken op mijn 54 e jaar ontslagen wegens reorganisatie, kreeg gelukkig een gouden handdruk mee.
    – Kreeg gelukkig ww
    – Reïntegratie is mislukt zij hebben mij zeer intimiderend behandeld (wilde mij 40 % beneden mijn uitkering aan het werk zetten
    ook mijn pensioenpremie werd dan niet doorbetaald .(Er is een pensioen regeling via de WW dit heet Stichting Financiering Voortzetting Pensioenverzekering (FVP)
    Ben nu 59 jaar en kan gewoon mijn eten blijven kopen (zonder mijn huis te moeten verkopen) en de winkelier kan z’n personeel betalen en draagt ook keurig z’n premies af.
    Op mijn 60 e jaar gaat mijn pensioen in.
    Na 40 jaar werken en aan den-lijve ondervonden hoe de ww uitgekleed werd en nu het ontslagrecht ! !!
    Mensen denk toch een na ! Volgens het CWI ( publicatie ) zij er 11 miljoen mensen die kunnen werken er werken echter maar 7 miljoen mensen gecomprimeerd naar 36 uur per week in Nederland !
    Is er voor die overgebleven 4 miljoen mensen werk in Nederland !
    Uiteraard zijn er moeilijk vervulbare vacatures (mijn werkgever heeft mij in de 60 e jaren een goede opleiding gegeven) er waren in die tijd
    veel mensen met een lage opleiding die door bedrijven werden opgeleid.
    Mensen denk na ! Hoog conjunctuur / Laagconjunctuur wordt afgevlakt met WW uitkering en gouden handdruk (zo blijft de economie gesmeerd draaien)

    Reactie door Bert van den Burg — maandag 11 december 2006 @ 17.03 uur

  26. Vooor een volgende keer moet er een andere weg voor een formatie gevonden worden. Geen verwijten meer heen en weer.
    Alsof het de kiezer daarom naar de stembus is gegaan.

    Reactie door maria — maandag 11 december 2006 @ 17.06 uur

  27. Als iets me de laatste maanden duidelijk geworden is, dan is het het volgende: het is niet belangrijk wat je doet (of gedaan hebt), het is alleen belangrijk hoe je presenteert wat je doet (of gedaan hebt).
    Zo heeft Balkenende alle “goede” dingen van zijn kabinetten geclaimd, en de VVD compleet opzij geschoven. Wat dat betreft was hij echt goed.
    Ik ben bang dat hij nu hetzelfde probeert. Iedereen het idee geven dat de SP (of Jan) de fouten maakt. Hij verschuilt zich achter niks zeggende praatjes – maar zo maakt hij ook geen fouten!
    De SP is vanaf het begin heel duidelijk geweest. Wij willen best in de regering, we willen best water bij de wijn doen, maar niet als enige. Zo ver is Balkenende nooit gegaan. Maar alles wat je hoort is “van horen zeggen”. Het niet willen regeren met een groot links blok komt via Wouter Bos. Zelf heeft Balkenende zelden iets inhoudelijks gezegd (ik kan me niks herinneren, maar er zal best iets zijn) – en straks claimt hij weer dat hij alles goed heeft gedaan, en de rest niet. Het ergste is dat hij dat (zie boven) zo goed kan, dat veel mensen er intrappen!

    Reactie door Mylene — maandag 11 december 2006 @ 17.07 uur

  28. wat mij betreft, mogen SP en pvda zonder het cda regeren. misschien nog met groen links en christenunie. het wordt nou eens hoog tijd, dat het cda afgestraft wordt om het feit, dat ze zelf niet duidelijk zijn naar de andere partijen.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 11 december 2006 @ 17.08 uur

  29. PAS OP … !!! De verliefdheid van Wouter Bos vertrouw ik niet ! Wouter is m.i. al bezig met de schuld van het niet kunnen vormen van een kabinet in de schoenen van de SP te schuiven !

    Wouter kijkt al ver vooruit; Als er nieuwe verkiezingen nodig zijn dat kan hij tegen al die nieuwe SP stemmers zeggen; Stem strategisch Stem PvdA en dan krijg je Jan en Jan Peter er gratis bij !

    PAS OP … Voor Wouter !

    Reactie door Jan met de Pet — maandag 11 december 2006 @ 17.09 uur

  30. Beste Jan,

    Ik heb gekozen voor de SP, ook ik als ondernemer.
    Ik meld dat maar vast voordat die rechtse ballen weer gaan meelullen op deze weblog.

    Jan, probeer een kabinet te maken met deze 2 andere partijen, maar blijf bij je standpunten. Water bij de wijn moet door alle drie gedaan worden, anders kom je nooit tot een formatie.

    Reactie door Marcel — maandag 11 december 2006 @ 17.17 uur

  31. Jan,

    Ik ben ervan overtuigd dat je de juiste en logische keuze maakt afhankelijk van de geboden openingen door CDA en/of PVDA. Over je integriteit hoeft niemand te twijfelen, dat heb jij en de SP inmiddels wel bewezen!

    Pas op dat je niet in het verdomhoekje gedrukt wordt omdat de heren niet zo’n zin hebben in een links (lees sociaal) georienteerd kabinet hebben.

    Reactie door Erik — maandag 11 december 2006 @ 17.19 uur

  32. @3 Inderdaad leidt armoede en rijkdom tot creativiteit, de rijken leren creatief boekhouden en de armen creatief met geld om te gaan, beide zijn echter weinig constructief voor de mensheid als geheel.

    Reactie door patrick — maandag 11 december 2006 @ 17.23 uur

  33. De SP is de Achilles pees voor het CDA en de PvdA, de verkiezingen hebben uitgewezen dat veel mensen een ander en socialer beleid willen.
    Wat nou, de SP laat een gouden kans gaan?
    Bah! Het goud van JPB dus!

    Reactie door maria — maandag 11 december 2006 @ 17.28 uur

  34. Ja, het was duidelijk op het nieuws zojuist.
    Wouter Bos speelt zijn strategische spel…
    Zei: ” Is mij onbegrijpelijk als de SP deze kans laat liggen.”
    Hij is duidelijk zijn positie aan het versterken over de rug van de SP.
    Je zou toch op z’n minst mogen verwachten van de PvdA dat Bos gezegd zou hebben:
    “Is mij onbegrijpelijk als het CDA deze kans laat liggen.”
    Blijkbaar wil Bos de SP meetrekken naar rechts, ipv het CDA naar links!
    Zo kunnen Balkenende en Bos de zwarte piet naar de SP toeschuiven.
    Ik hoop dat Jan iets nog slimmers bedenkt.

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 17.30 uur

  35. Wordt een kabinet zonder CDA dus !

    Balkenende kan weer les gaan geven.

    Reactie door gerard Mulder — maandag 11 december 2006 @ 17.36 uur

  36. Volgens mij wordt het niks met een kabinet CDA-PVDA-SP. De verschillen zijn te groot,het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Balkenende instemt met een linkse meerderheid in zijn kabinet.

    Reactie door G.B. J. Evers — maandag 11 december 2006 @ 17.37 uur

  37. @33 Gloria.

    PvdA, CDA, SP.
    Slim Slimmer Het Slimst.

    Ik ben het benieuwst.

    Reactie door Henk.H — maandag 11 december 2006 @ 17.39 uur

  38. Goeden avond vrienden SP.

    Duidelijkheid schrijft voor, dat de informateur opening van zaken geeft over de voortgang van de verkenning.
    Maar je hoort alleen wat niet kan van het CDA.
    Wij zijn klip en klaar de duidelijkheid zelve, waaruit volgt, het CDA is te bang om te durven kiezen.
    Laat ze hun gang gaan, niemand zit te wachten op een bange, ontwijkend persoon als regeringsleider.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 11 december 2006 @ 17.41 uur

  39. Korte samenvatting van mijn vroegere commentaar:

    Tot nu toe verloopt het precies langs lijnen zoals ik heb voorzien.
    De “linkse coalitie”(PvdA, GL en SP) is onmogelijk.
    Een coalitie van CDA, PvdA en SP is onhaalbaar, en m.i. ook onwenselijk.
    Aangestuurd zal worden op een coalitie van CDA, PvdA en CU, eventueel met GL.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 11 december 2006 @ 17.45 uur

  40. In het land der blinden is eenoog koning.

    Eenogige Koning Balkenende deinst terug voor de SP-bril, die de focus heeft gericht op parlementaire onderzoeken naar misstanden in bv. WAO revisie, Immigratie.

    Als de SP nu eens de bril camoufleert, en pas opzet als er regeert gaat worden?

    Reactie door Klaas Vos — maandag 11 december 2006 @ 17.47 uur

  41. @29. er valt de SP niets in de schoenen te schuiven. die verliefde Wouter Bos, waar jij het over hebt, wilde zelf met de SP een regering vormen. als het dan fout gaat, dan is het de schuld van Wouter Bos zelf. het is nogal makkelijk om de schuld bij een andere partij neer te leggen. zo wil ik ook wel gaan regeren.nu valt of staat alles met de houding van balkenende. zolang hij zijn mond niet opentrekt, blijft iedereen in onzekerheid en houdt hij iedereen aan het lijntje, zolang het nog duurt.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 11 december 2006 @ 17.48 uur

  42. 3@ Naar mijn informatie zijn de midden- en vooral de topinkomens er in de afgelopen jaren juist beter op geworden terwijl de lagere inkomens hebben moeten inleveren. Ik denk dat niemand wil naar een situatie waarin een extra inspanning niet beloond wordt. Waar het nu om gaat is dat de denivellering van de laatste jaren gestopt wordt, omdat onrechtvaardig grote inkomensverschillen een maatschappij juist destabiliseren omdat de solidariteit daardoor verdwijnt. Dat de ‘onderklasse meegroeit met de toppers’ vind ik wel de mooiste grap in dit verhaal. Kijk eens naar landen met de grootste verschillen in inkomens, b.v. US, wil jij daar tot de ‘onderklasse’ behoren ? Probeer je maar eens op te trekken aan de toppers !

    Reactie door simbro — maandag 11 december 2006 @ 17.49 uur

  43. Precies no: 33 Groria.
    Daarom houd nu de PVDA links Anders trekken ze naar het CDA over de rug van de SP.
    De SP moet zijn standpunten vast houden en het CDA lAten kiezen want zij zijn het die geen keuze’s willen maken.
    Het zijn de uitvinders van veel wol en weinig inhoud (Maxim Verhagen) en later helemaal het tegengestelde doordrukken omdat ze weer eens geen of wel besluit hadden genomen weet je nog?

    Reactie door H.v.Schijndel — maandag 11 december 2006 @ 17.50 uur

  44. @39 Olav, wie heeft de dominatie in deze aansturing?
    Volgens mij JPB?

    Reactie door maria — maandag 11 december 2006 @ 17.50 uur

  45. Dat vindt JP niet leuk, begrijpelijk.
    Regeren met PvdA én SP. Het wordt ook een hele toer om met deze partijen tot een compromis te komen. Maar het moet wel, eigenlijk.
    Aan JP zou je kunnen zeggen:
    Voor jou geldt
    Eerst het Zoet, met VVD
    dan het zuur met PvdA en SP.

    Maar dat is natuurlijk maar een grapje. Er zijn ook genoeg naar links hellende CDA-ers en naar rechts hellende PvdAers en SPers, toch?
    En die moeten het gaan doen.

    Dat wil het volk namelijk.

    Reactie door Maarten van Baggum — maandag 11 december 2006 @ 17.51 uur

  46. Het is toch in en in triest als blijkt dat de verschillen zo groot zijn tussen CDA en SP.
    Hiermee gaat Balkenende kleur bekennen! Het gezicht van het CDA zal dan voortaan getuigen van de Farizeeer: (zie woordenboek}
    “Iemand die zich laat voorstaan op zedelijke voortreffelijkheid; schijnheilige, huichelaar.”
    Het hoeft niet. Nog steeds heeft Balkenende tijd om zich te bekeren… we zullen het straks weten.

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 17.51 uur

  47. Sommigen die hier een linksachtig multi-partijencoalitie voorstaan lijken te vergeten, dat het CDA als grootste fractie per definitie het voortouw heeft en houdt. Het is een illusie te menen dat het CDA het zal laten schieten.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 11 december 2006 @ 17.54 uur

  48. @40 H.van Schijndel

    De SP blijkt buiten spel te staan… hoorde ik zojuist…
    De Farizeeer is nog steeds in het spel.

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 17.55 uur

  49. @43
    Groot is niet altijd goed !

    Reactie door gerard Mulder — maandag 11 december 2006 @ 17.57 uur

  50. Jan,

    Dit word dan de dag van de waarheid. Gooi er alles uit wat je kwijt wil aan Balkenende en ander gaan we liever zo snel mogenlijk terug naar de stemhokjes voor nieuwe verkiezingen.
    En dit is geen rampscenario, maar een DROOMSCENARIO.

    HENK 52 jaar en SP lid

    Reactie door HENK — maandag 11 december 2006 @ 18.03 uur

  51. Wat n dictatuur democratie
    Dan maar helemaal over links!

    Reactie door zZzaai — maandag 11 december 2006 @ 18.04 uur

  52. Daar gaan we weer. Afkloppen en opnieuw beginnen. Vraag is laat de PvdA nu de SP los? En komt er een opstand in Nederland?

    Reactie door Ronald Hoogenboom — maandag 11 december 2006 @ 18.05 uur

  53. ik hoor net n fragment van de persconferentie,jezus geen sp,pvda,en cda dus.
    hoe moet t nu verder,worden nu al die mensen zoals ik zelf die sp gestemd hebben genegeerd en aan de kant geschoven¿¿
    ben even te verbaasd en heb er nu verder even geen woorden voor

    Reactie door gabriella — maandag 11 december 2006 @ 18.05 uur

  54. Net nu het zó nodig is gaat de SP niet meeregeren…
    Dit maakt me oprecht verdrietig, want dit betekent in het béste geval pappen en nathouden…
    Ik ben zó teleurgesteld… De euforie van 22 november is in 1 klap weg…
    Het wordt weer (minstens) vier jaar lang afzien…

    Groeten…

    Reactie door Jeroen Westrum — maandag 11 december 2006 @ 18.07 uur

  55. Best Jan,
    laat je aub geen oor aan naaien door die verrekte jan peter, de schijnheilige en zekr niet door woutertje b.

    eis maar nieuwe verkiezingen, dan gaan ze helemaal janken!!!!

    Reactie door christine — maandag 11 december 2006 @ 18.07 uur

  56. Jammer, de SP is afgevallen bij de vorming van een nieuw kabinet. De verschillen tussen het CDA en de SP zijn te groot.

    Reactie door Frank — maandag 11 december 2006 @ 18.07 uur

  57. @46 Henk
    Dit is de waarheid:
    Besprekingen mislukt. De Sp blijft in de oppositie vooralsnog.
    Balkenende heeft zijn kans niet benut.

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.08 uur

  58. Een gemiste kans, een grote gemiste kans. Natuurlijk neem ik dat het CDA van Balkenende zeer kwalijk, maar ben er niet helemaal zeker van dat Marijnissen tot het uiterste is gegaan om wél in de regering te komen.
    Het is, hoop ik, toch zeker niet de instelling om via de oppositie nóg verder te gaan groeien? Er is voor elke partij een plafond, en wéér vier jaar oppositie verhoogt dat plafond niet.

    Reactie door Roel — maandag 11 december 2006 @ 18.08 uur

  59. En nu Wouter Bos?

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.10 uur

  60. Als Wouterje nu maar de SP erbij blijft houden gaat het allemaal nog goed komen

    Reactie door gerard Mulder — maandag 11 december 2006 @ 18.11 uur

  61. Met ontsteltenis heb ik zojuist kennis genomen van het feit dat de SP als grootste winnaar van deze verkiezingen opnieuw in de oppositie moet.
    Weer is bakellende er in geslaagd een links en socialer kabinet te torpederen. En opnieuw wordt de wil van de kiezer niet uitgevoerd. Vertel mij eens Jan wat nu nog het nut van vrije verkiezingen in Nederland is? Ik geloofde vanaf het begin al dat het niets zou worden vanwege het CDA met Balkenende aan het roer. Weer heeft het CDA blijkbaar de meeste macht en ik vrees dat we weer een ultra rechts kabinet krijgen van CDA, VVD, Christen Unie en Partij voor de Vrijheid. Is het mogelijk om afstand te doen van mijn Nederlanderschap? Dan kunnen ze me ook uitwijzen.

    Reactie door Alfred Saak — maandag 11 december 2006 @ 18.11 uur

  62. Wat jammer!! Het is niet gelukt!! :(

    Mischien is er nog een kans op PvdA, SP, GL, CU en PvdD.

    Reactie door Paula — maandag 11 december 2006 @ 18.12 uur

  63. … misschien voor het eerst in jaren toch maar weer NCPN…?
    Vertwijfeling… in eerste reactie zelfs wanhoop…
    Mijn grootste verwijt ligt bij het C(?)DA natuurlijk… maar ik vraag me echt af of de SP… ook MIJN SP… het onderste uit de kan heeft gehaald…
    Nogmaals groeten van een trouw lid…

    Reactie door Jeroen Westrum — maandag 11 december 2006 @ 18.12 uur

  64. Balkenende wil met PvdA en CU regeren. Dat zit allang in zijn (nou ja, in Verhagen’s) kop en krijg je er niet uit. PvdA wil Groen Links er misschien nog bij proberen te hebben, maar beter is ook te kappen met CDA en nieuwe verkiezingen.

    Reactie door Peer — maandag 11 december 2006 @ 18.12 uur

  65. @38 Olav Meijer

    Je krijgt van mij geen fles wijn hoor als je gelijk zou krijgen.
    Ik vind het door u/jouw geschetste scenario namelijk niet onmiddellijk aanleiding om een flesje te ontkurken.
    Nee, wanneer dit realiteit wordt ben ik al zat. Of liever ben ik het zat en vind ik het zot.
    Maar het zat (en zit) er natuurlijk wel in.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 11 december 2006 @ 18.12 uur

  66. @53

    Ben heel benieuwd. Ook hiermee gaat de PvdA kleur bekennen… links of rechts??

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.13 uur

  67. ja hoor!!!! het is ze weer gelukt!!!
    waarom gaan wij nog naar de stembus?

    Reactie door gerhard — maandag 11 december 2006 @ 18.14 uur

  68. @57
    Precies ! Wouter wil toch zo graag ?
    Graag, als het hem uitkomt !

    Reactie door gerard Mulder — maandag 11 december 2006 @ 18.16 uur

  69. Ik lees net dat Hoekstra niet voor de SP gaat, maar voor een andere combinatie. Ik hoop dat de PVDA nu zijn poot stijf houdt. Ik vraag mij af of het ongunstig is voor bijv. de WAO-ers die al zo genadeloos worden aangepakt. Later meer nieuws las ik. Sterkte.

    Reactie door Robespierre — maandag 11 december 2006 @ 18.16 uur

  70. Uit mijn Volkskrantblog:

    Balkenende wil absolute macht

    Hoe hij daarmee omgaat, hebben we de afgelopen regeerperiode al gezien. Een van de gevolgen is dat de VVD inmiddels is vermalen door deze spiderman. Balkenende is er met de buit vandoor gegaan over het lijk van de VVD.
    Balkenende is een slecht functionerende premier, althans een die niet kan samenwerken. Hij is van het type: wees oecumenisch, maar doe het wel in de Jozefkerk. Met andere woorden: “Ik, Balkenende wil met iedereen samenwerken, maar ze mogen niet groter en sterker zijn dan ik, want daar kan ik niet tegen. Dat past niet bij mijn persoonlijkheid. Ik als wetenschapper regeren met een worstenophanger? No way! En zeker niet als ik daarbij bijgestaan wordt door zo’n figuur als Bos, die dezelfde trekjes heeft als ik. Bos alleen kan ik wel aan, want die is kleiner, die kan ik ook vermalen.”
    Balkenende is niet in staat leiding te geven aan een coalitie – door de bevolking gekozen – waarin hij geen heer en meester kan zijn, want kan niet omgaan met iedere getalsverhouding die ten nadele van hem uitvalt. Ook deze politicus maakt de politiek te persoonlijk en is dus ongeschikt.
    [L] Rein Jan Hoekstra mag dan het hele weekend nadenken over hoe verder, het karakter van Balkenende zal niet veranderen. Balkenende wil in iedere politieke constellatie samenwerken, zolang hij maar de absolute macht houdt.

    Reactie door Paul Delfgaauw — maandag 11 december 2006 @ 18.17 uur

  71. waarom gooien ze het CDA er niet uit???
    balkenende heeft moeite met een linkse meerderheid?
    slapjanus!

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.17 uur

  72. Ik hoop het niet, maar is het mogelijk dat Hoekstra voor CDA VVD en PVDV zal kiezen. Een minderheidskabinet of D66 en ………..

    Reactie door Robespierre — maandag 11 december 2006 @ 18.20 uur

  73. Nieuw Optimisme…?
    Erg mooie gedachte… maar ik begin de hoop kwijt te raken… zoveel tijd om het tij te keren is er namelijk niet meer… Het neo-liberalisme (dat ook door het PvdA en GL omarmd wordt) viert hoogtij… Het ziet ernaar uit dat het beton waarin deze ‘ieder-voor-zich-mentaliteit’ de laatste jaren gegoten is hard aan het worden is…

    Reactie door Jeroen Westrum — maandag 11 december 2006 @ 18.21 uur

  74. @62

    Balkenende eruit? Die kans krijgt Bos nu. Maar zien of hij deze gouden kans benut! Om met Bos te spreken…

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.22 uur

  75. De geloofwaardigheid van de SP is gestegen, die van de PvdA tot een diepte punt gedaald.
    Er is geen sociaal beleid mogelijk met het CDA.

    Reactie door cees cadel — maandag 11 december 2006 @ 18.22 uur

  76. @63

    D66? Ik word al misselijk bij het woord. Niet weer he!!!

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.23 uur

  77. Nieuws,2007 Balenende…nr… is weer gevallen!

    Nieuwe verkiezingen in 2007b ?

    Wedden?

    Reactie door Johan Smeets — maandag 11 december 2006 @ 18.23 uur

  78. ik vind niet dat hoekstra ook maar iets te kiezen heeft.
    het volk heeft gekozen en zij hebben het maar waar te maken

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.24 uur

  79. De SP wordt nu al uitgesloten van regeringsdeelname. Met de rest wordt het ook erg moeilijk, en moeizaam formeren. Dus over een paar maandjes staan we weer gezellig te stemmen met z’n allen.

    Reactie door kamperman — maandag 11 december 2006 @ 18.26 uur

  80. Nou Balkenende heeft z’n zin: de SP wordt weer de oppositie ingedrukt. Stomme gggggristen******.

    Reactie door Ishamael — maandag 11 december 2006 @ 18.26 uur

  81. nog niet,het is nog niet voorbij

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.27 uur

  82. Net gehoord dat de kans op CDA/PvdA/SP verkeken is. Jammer, maar misschien wel goed om te weten dat de SP niet haar ziel opoffert aan de kans om mee te doen. Het CDA was bang om teveel toe te moeten geven aan de vorming van een socialer Nederland; weten we meteen weer waar ze staan.

    Reactie door Astrid — maandag 11 december 2006 @ 18.28 uur

  83. Nou dat is nu dan duidelijk
    Het CDA wil geen linkse meerderheid.
    Maak duidelijk dat dat de keuze was die de bessprekingen hebben beeindigd.
    Het CDA zal alles in het werk stellen om te doen geloven dat zij niet de aangewezen partij is die de besprekingen onmogelijk heeft gemaakt.
    Als de PVDA zegt dat de SP een gouden kans heeft laten liggen stuur ze dan naar het CDA om te zeggen dat zij die onmogelijk hebben gemaakt vanwege de afkeur van een linkse meerderheid want dat heeft Balkenende wel toegegeven, al zal hij zijn uiterste best doen om dat te kunnen ontkennen.
    Als Bos nu wijs is voor de PVDA wil hij niet meer met het CDA.
    Dat zou tot ieders verrassing wel eens kunnen leiden tot een D66 kroonjuweel.
    Een Referendum over welke coalitie er moet komen. (dat wordt lachen).

    Reactie door H.v.Schijndel — maandag 11 december 2006 @ 18.29 uur

  84. De Europese Grondwet zit weer op een andere manier in de maak. Daar kunnen ze de SP niet bij gebruiken. Wel de PvdA en GL…
    Beter gezegd: ze kunnen de mening van het volk niet gebruiken!

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.29 uur

  85. Het is nog niet voorbij…? Theoretisch gezien niet… maar die gedachtegang vind ik (sorry dat ik het zeg) ronduit naïef…

    Reactie door Jeroen Westrum — maandag 11 december 2006 @ 18.29 uur

  86. Dus……… weer naar de stembus ?
    Dit kan toch niet waar zijn, ik hou m’n hart vast. Weer Balkenende ? Is Balkenende en Bos dan wel een werkende combinatie ?

    Reactie door Annie — maandag 11 december 2006 @ 18.31 uur

  87. Waar ik al bang voor was is waarheid geworden de SP is van de boot gehouden door die Bak -Ellende (Harrie Potter) was niet van plan om met de partij die opkomt voor de gewone man in zee te gaan.Die draak gaat nou volgens mij een kabinet vormen met de PvdA en de Christen Unie.
    En als draaikont Wouter Bos met die valse partij CDA in zee gaat samen met de Christen Unie een regering die volgens mij geen lang leven is beschoren , b.v 2 jaar dan kunnen we weer naar de stembus gaan en dan zal de PvdA veel stemmen verliezen en dan wordt de SP de grootste partij van Nederland en dan maakt niet die draak van het CDA de dienst uit maar de Socialistische Partij de dienst van de formatie uit Jan Marijnissen ik als SP lid blijf je steunen
    Dirk Schuit

    Reactie door dirk schuit — maandag 11 december 2006 @ 18.31 uur

  88. Goh, het blijkt wel weer dat de beste stuurlui aan de wal staan gezien de vele reactie’s.
    Blijkbaar zijn we al zover geëvolueerd dat we inmiddels klagen om te klagen.
    Laten we positief blijven over de toekomst en geen goud op korte termijn willen want dan is de bodem voor ons nageslacht gauw in zicht.
    Verder heeft het amerika-virus al behoorlijk toegeslagen gezien de reactie’s op personen in de politiek terwijl het toch heel duidelijk om partijen en partijprogramma’s gaat.
    Maar goed nogmaals…..de beste stuurlui staan opnieuw weer aan de wal.

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 18.32 uur

  89. lang leve de domocratie!

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.32 uur

  90. Beste Jan
    Twéé dingen zijn zeker!, één SP heeft 25 zetels en twee, Jan Peter is en blijft dezelfde a-sociaal en onbetrouwbaar voor de zwakkeren in ons kille land. Nu krijgt Wouter nog een beurt en zal weer verbaast staan kijken. Een maand geleden wist ik al hoe deze kabinetsformatie zou aflopen.

    Reactie door Gert — maandag 11 december 2006 @ 18.33 uur

  91. Wat een geluk dat dhr Marijnissen het klap-
    pen van de zweep door en door kent en met de
    winst voor de SP kan hij nog meer dan genoeg
    doen IN de Kámer en nu nog meer wantoestan-
    den tegenhouden dan tevoren.
    Nog meer mensen zullen de komende maanden nog wel wat ‘missers’ boven tafel zien komen
    en zich afvragen waarom niet eerder hun poli
    tieke kéuze te hebben aangepast, maar er is
    nog een correctiemogelijkheid op 7 maart a.s. ! Maar ik denk dat als er nu weer iets
    uit de hand loopt in de Kamer heeft de SP al
    wel vast 25 zetels, niét verkeerd toch?
    Van harte hoop ik dat de achterban die evt.
    bereid was aan het Kabinet en de departemen-
    ten deel te nemen hun toezeggingen niet zul-
    len terugnemen, want regeren is vooruitzien
    en dat zal ongetwijfeld gebeurd zijn!
    Van harte hoop ik ook dat een óvergelopen
    Van DAM, zijn plaats kent. Immers wat de SP
    wil uitwisselen met de PvdA, zal ongetwij-
    feld dhr Marijnissen rechtstreeks af kunnen
    met dhr Bos en zijn extra postbodes niet
    nodig, lijkt me! We zullen het allemaal zien
    en wachten rustig af welke ijzers er nog uit
    het vuur te halen zijn, maar nooit eerder
    dan dat die loeiheet zijn!! Fijne avond !

    Reactie door Madelief — maandag 11 december 2006 @ 18.33 uur

  92. ik ga er vooralsnog vanuit dat bos de sp erbij wil houden gezien de verkiezingduitslag

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.33 uur

  93. Sorry, klopt niets meer van de nummering.
    Beter de namen te benoemen ipv de nummers.

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.34 uur

  94. nou de Sp zal zich weer vedubbelen.
    Weer verkiezingen of weldra.

    Reactie door che — maandag 11 december 2006 @ 18.34 uur

  95. fijn!!!weer stemmen.
    van mij mag het

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.36 uur

  96. kiezersbedrog dit

    nu moet er een volksopstand komen.

    uitslag berekent puur op zetel winst is deze coalitie

    sp cda pdva

    en niks anders dus pure kiezers bedrog dit

    Reactie door joshua attinger — maandag 11 december 2006 @ 18.37 uur

  97. zo zie je maar dat een democratie ook weer niet alles is

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.38 uur

  98. 60% van de SP-kiezers is niet eens op de hoogte van inhoud van het programma van de SP…..dus duidelijk veel protest-stemmers….net als destijds bij de LPF.

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 18.39 uur

  99. Hierbij even een reactie mijnerzijds op het besluit dat de SP ervan afziet om mee te willen regeren,dit omdat de standpunten te ver uit elkaar liggen?,DE KIEZER HEEFT TOCH GEKOZEN?,en daar wordt niet naar geluisterd!
    Ik vraag me af wat het voor zin heeft gehad om te gaan stemmen als het opperhoofd van het CDA het toch weer voor het zeggen krijgt betekent dit voor de gewone man weer Ellende`van Balkenende,mijn gevoel is dat de SP zich nu wel heel makkelijk aan de kant heeft laten zetten,zeker ook als we het standpunt van de PVDA even laten mee wegen om de onderhandelingen (nog)niet
    op te geven.
    Dit alles betekent voor mij dat als er weer verliezingen zullen komen ik in ieder geval geen enkele stem meer ga uitbrengen,ik noem het verspilde energie.

    E.Jansen

    Reactie door E.Jansen — maandag 11 december 2006 @ 18.40 uur

  100. Kom op SP!!
    We gaan weer vet actie voeren en folders uitdelen. We zullen het neo-liberalisme plat krijgen. Het volk heeft het laatste woord!

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.40 uur

  101. ZO IS DAT!

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.41 uur

  102. als balkie zich zo blijft opstellen wordt het lastig met een ieder die uberhaupt met het cda wil praten over regeren.
    ik zie groen links dat echt nog niet doe. als het dan over rechts gaat, mogen we over 1 jaar weer stemmen, zoniet eerder. in die hoek zijn de egos veel te groot, dat is wel duidelijk

    en tot die tijd… heeft de SP 25 zetels in de oppositie. het had slechter gekund!
    in ieder geval heeft jan laten zien dat hij zijn agenda niet verloochent. een compromis.. ok, maar als ik hier lees dat hij misschien niet ver genoeg is gegaan dan zakt mijn broek af.
    ik zou niet eens willen dat hij TE veel water bij de wijn moet doen… en dat is precies wat nodig is om met een egotripper als balkie (die de nieuwe verhoudingen in de kamer weigert te accepteren) te regeren

    Reactie door San — maandag 11 december 2006 @ 18.44 uur

  103. Het is weer zover. SP kan niet in 1 kabinet. Balkenende wil weer niet over links. Wat erg, maar stemmen heeft voor mij geen zin meer, SP heeft het meest gewonnen, maar komen niet in een regering. Laat de PvdA er lekker uitstappen, kunnen ze eindelijk iets smeden met VVD en PVV(1 persoon binnen de PVV is al justioneel aangeklaagt, (lees= Het Parool)populistisch rechts volkje, net als toen met LPF. Dus Balkendende 5, komt die er al weer aan?
    Dit is pure dictatuur, de verliezende partijen in een kabinet. De stem wordt niet gehonoreerd. Wat een schande voor dit land, die een links sociaal beleid wilde.
    Ik verwijt dit allemaal aan het CDA, een partij die niet kan en wil luisteren. Straks komt CU nog in het kabinet en kunnen we verplicht naar de kerk.
    Neen, hier zijn geen woorden voor, helaas.

    Reactie door Marcel — maandag 11 december 2006 @ 18.45 uur

  104. Dit klinkt echt naar individualisme….ikke ikke en de rest kan…..
    Denk eens aan jullie nageslacht…met het huidige programma van de SP komen we in een draaikolk van uitgeven. (Drees/Den-Uil).
    Het lijkt me zeer onwenselijk om jezelf sociaal te noemen en toch een programma te willen die voor een langere periode slechter zal uitpakken dan het huidige beleid.
    De kiezer heeft gekozen ja……het huidige beleid voortzetten..maar wel met meer raakvlakken naar de onderkant van de samenleving..

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 18.46 uur

  105. Hmmm… een CDA informateur die een mogelijkheid onderzoekt zonder CDA? natuurlijk niet… begin te twijfelen aan de man z’n integriteit. Hij had ook dhr. Balkenende kunnen vermanen of het voor laten leggen bij het partijbestuur van het CDA.

    Reactie door Reinoud — maandag 11 december 2006 @ 18.47 uur

  106. @102.

    zoals je zelf zegt: De kiezer heeft gekozen ja……

    en zo zou het moeten zijn ware het niet dat onze politiek langzaam veranderd in een dictatuur. balk is de baas.. zijn wil is wet. hij heeft totaal &@%#$ aan alle nederlanders die tegen zijn beleid hebben gestemd.

    Reactie door San — maandag 11 december 2006 @ 18.49 uur

  107. @Marcel

    Niet bij de pakken neer gaan zitten.
    OPSTAND op 7 maart!

    En vergeet dit niet:
    Geef Jan 10 punten bij de verkiezingen beste nieuwsman/vrouw van het jaar.
    http://www.nosjournaal.nl

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.49 uur

  108. Jan= Jan Peter balkenende.

    http://www.nosjournaal.nl

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 18.50 uur

  109. als er nu nieuwe verkiezingen zouden komen kon het wel eens zo zijn dat balkie deze keer afgaat als een gieter omdat hij gewoon te slap is en als een klein kind zijn zin wil doordrijven

    Reactie door dick — maandag 11 december 2006 @ 18.53 uur

  110. @Richard, 101

    die `draaikolk van uitgeven’ mythe van Den Uil/Drees is allang doorgeprikt… leer je geschiedenis.

    Trouwens het was Zalm die nog net even geleden een 500 miljoen/jaar(!!!) weggeeft… Als je dat over de laatste paar jaar neemt dan heeft Zalm de staatskist wel een paar miljard per JAAR gekost… IEDER jaar dus weer… zo hou je wel in stand dat ondanks alle bezuinigingen nooit geld is… en weer bezuinigd moet worden op de `geld verslindende sociale zekerheid’ en noem maar op. Als er geld is geef je dat weg aan de (voornamelijk grote) bedrijven waardoor je straks weer geen geld hebt… tja… hoe zou dat nu komen.

    Reactie door Reinoud — maandag 11 december 2006 @ 18.54 uur

  111. Beste mensen denk toch een na…een grote SP in de oppositie doet goede dingen..
    Een grote SP in het kabinet gaat op de korte termijn zorgen voor een betere en socialere samenleving…maar wel met het geld voor later.
    Dus denk eens niet alleen aan jezelf….maar denk ook eens aan je nageslacht.
    De kenners van het verleden weten deze raakvlakken te vinden..

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 18.54 uur

  112. @ Richard

    Zegt iets van jouw natuur,joh!
    Ook zo’n dictatortje? Nou geloof maar dat die dictatuur omver gaat… bereid je daar maar vast op voor.

    Stem op Jan Marijnissen. NU!
    http://www.nosjournaal.nl

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 18.56 uur

  113. @108

    die `draaikolk van uitgeven’ mythe van Den Uil/Drees is allang doorgeprikt… leer je geschiedenis.

    Goh…geef het even door aan de SP…want dit is de bron van bovenstaande opmerking….

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 18.56 uur

  114. @110 Richard

    Houd toch eens op met dat nabrallen over het nageslacht.
    Wat hebben we aan nageslacht als DIT geslacht geen leven heeft en geregeerd wordt door zo’n eng, bekrompen calvinistje!
    De Farizeeer ten top!
    Nederland wordt grauw en bekrompen.
    Maar daar gaan wij een stokje voor steken. Let maar op!

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 19.03 uur

  115. Het probleem is, mijns inzien, niet het CDA per se, maar de stijfkoppige houding van Balkenende. Als het CDA voor hem in de plaats een staatsman met iets meer visie, realiteitszin en flexibiliteit zou neerzetten, zou het probleem volgens mij al voor de helft opgelost zijn.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 11 december 2006 @ 19.04 uur

  116. Inmiddels is de uitkomst bekend van het gesprek van Bos, Balkenende en Marijnissen met informateur Hoekstra.
    Wie zei ook alweer tijdens de afgelopen verkiezingscampagne dat veel PvdA kiezers in 2003 zich bekocht voelden door de PvdA toen deze partij na maanden onderhandelen geen akkoord bereikte en niet aan de regering deelnam? En dat deze teleurgestelden bij de SP veel beter af zijn?
    Onze Jan, zoals het in SP kringen klingt.
    We weten inmiddels wel beter.
    De SP heeft een astronomische winst geboekt en permiteert zich nu tegenover al haar kiezers niet eens onderhandelingen te willen voeren!?
    Wordt daar maar eens vrolijk van als SP kiezer. Bedankt voor je stem kiezer, maar we gaan er niets mee doen. We doen voor jou niet eens de moeite om door jou gewenste veranderingen in het beleid te realiseren.
    Me dunkt dat Wouter Bos bij de volgende verkiezingscampagne een inkoppertje heeft.

    Reactie door Rob Visser — maandag 11 december 2006 @ 19.07 uur

  117. @ 110

    Maar daar gaan wij een stokje voor steken. Let maar op!

    Ik wacht af…we zien de provinciale verkiezingen met belangstelling tegemoet.
    Wanneer dan opnieuw blijkt dat het CDA de grootste is hoop ik wel dat het gezeur over het eigen gewin eens ophoudt.

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 19.07 uur

  118. Gloria, de taal die je spreekt is zeker geen SP kiezer waardig…dus of je bent werkloos en bent te weinig tegemoet getreden in je eigen beurs…of je mag jezelf graag horen praten.

    Reactie door Richard — maandag 11 december 2006 @ 19.11 uur

  119. Opgelazerd met die rechtse kliek en zeer zeker met het CDA.

    SP/PvdA/GL/CU/PvdD/D66 …. dit is de meest voor de hand liggende coalitie, dus Hoekstra, … werk aan de winkel em\n niet meer verder met dat aftandse CDA.

    Een linkse regering zal het altijd beter doen dan wat er de laatste 4 jaar heeft gezeten, kijk maar naar het verleden… Drees, Den Uyl en Kok allen zeer goede presidenten dus laten we de linkse traditie voortzetten maar dan met de SP erbij…socialer kan het niet… en voor de rechtse brallers hier, … de rijken worden nu eens echt aan gepakt, en het geld in de schatkist zal eerlijker worden verdeeld …. jammer he.

    Reactie door Pool — maandag 11 december 2006 @ 19.13 uur

  120. jan niet met dat vies geniepige mannetje van het cda in zee gaan

    Reactie door jo pisters — maandag 11 december 2006 @ 19.17 uur

  121. Laten we de (overigens terechte) frustraties niet op mekaar afreageren…
    Maar nogmaals… ook al ligt de oorzaak duidelijk bij het CDA… deze situatie zat er aan te komen… Ik vraag me danig af of de SP in de gesprekken wel het onderste uit (zijn éigen) kan heeft gehaald…

    Al met al: Tijd voor revolutie

    Reactie door Jeroen Westrum — maandag 11 december 2006 @ 19.18 uur

  122. wanneer wordt eens iets gedaan voor de mensen die in belgie wonen en een wao uitkering van uit nederland ontvangen en door de belgiese belasting dienst hun kloten financieel worden afgedraaid

    Reactie door jo pisters — maandag 11 december 2006 @ 19.21 uur

  123. @ iedereen hier die geen sp stemt en alleen hier komt om Sp’ers op te jutten: stelletje kleuters!!! ok genoeg tijd verspild aan de 4 jarige voor vandaag.

    in het vervolg zal ik SP San zijn.. dit om misverstanden te voorkomen met andere sans. zo zie ik ook meerdere richards hier en niet allemaal even ‘aardig’

    @116 richard. Hoe moet een Sper zich gedragen volgens jou? kwist niet dat daar een gedragscode voor was. verklaar u nader!!

    Reactie door SP_San — maandag 11 december 2006 @ 19.27 uur

  124. de SP samen met Balkenellende ? ??
    Hij is toch geen kameleon ,zeker ?

    de SP samen met evt CDA ? och ja ,maar eerst andere opties ,liefst zonder religieus georienteerde partijen, want religie behoort tot (hooguit) de literatuur

    Reactie door hilberdink — maandag 11 december 2006 @ 19.30 uur

  125. Vorige keer had de pvda dik gewonnen, werd ook niet beloond, ga voor de 1e kamer ook op de SP stemmen, denk dat er meer zo over denken, denk dat ze daar met hun hoedjes in de ridderzaal langzaam, als de dinosaurussen uitsterven….

    Reactie door zZzaai — maandag 11 december 2006 @ 19.31 uur

  126. Op naar de volgende overwinning.

    Mijn oprechte deelneming voor de armen, sociaal zwakkeren en uitgeproceerde asielzoekers in dit land.

    Rijken: kies uw buitenlandse beleggers fondsen maar alvast uit en loof de heer.
    U hoeft niets in te leveren.

    Reactie door cees cadel — maandag 11 december 2006 @ 19.37 uur

  127. Hallo Jan,

    Het woord is er uit. Geen coalitie met o.a. CDA.
    Voor mij de enige en ook voor mij verwachte uitslag.
    Balkenende heeft zijn zin gekregen, maar zeker niet voor 4 jaar.
    Jan. Jouw standpunten zijn nagelvast blijven staan en daar ben ik trots zelfs zeer trots op.
    Een sterke persoon met een mening waar vele mensen in de kamer en daarbuiten van kunnen leren.
    Ik kan het maar niet genoeg zeggen. Ik weet zeker dat het CDA bloednerveus zal zijn wanneer er weer gedebatteerd gaat worden in de kamer Een volgend kabinet zal het nooit vier jaar uithouden.

    HENK 52 jaar en SP lid en zal dat altijd blijven

    Reactie door HENK — maandag 11 december 2006 @ 19.41 uur

  128. Hallo Jan en alle SP-ers,

    Laat die Balkenbende zijn eigen bende opruimen!!! Zijn arrogante, VOC-mentaliteit en verdeel en heers strategie komt nu naar boven. De ware aard van dit beestje is ons toch allang bekend.
    De SP moet zich niet laten ge(mis)bruiken door de machtwellustige CDA’ers en wellicht sommige PVDA’ers. De “christen” Balkenbende is precies als een wolf in schaapskleren. Hij zingt: “laat alle kinderen tot mij komen, er is voor iedereen plaats in de herberg”. “Om dan vervolgens hen op te eten met huid en haar” ( zoals met de voormalige koloniale nazaten, Molukkers, Surinamers, Slaven van het kolonialisme, asielzoekers etc is gebeurd)
    Het beleid van zo’n bende is overduidelijk!!
    Laten we blij zijn met elkaar zolang het CDA-bende voor het zeggen heeft,zou JP voor altijd willen zeggen!

    Reactie door Daan Marijanan — maandag 11 december 2006 @ 19.41 uur

  129. Wouter nu jij nog laat J. P. maar in zijn hempt staan en ga met Jan over bakboord, links zo die gaat en dan recht door.
    Beter stoppen dan dwalen, petertje in de oppositie met de vvd daar ging Nederland voor!

    Reactie door E. B — maandag 11 december 2006 @ 19.42 uur

  130. Jan dat heb je goed gedaan hoor .
    met de pvda zou ik ook niet willen regeren,
    die hebben aan de voet van ons sociaalbeleid naar de kloten geholpen .
    kok had moeten blijven waar hij thuis hoort,
    daar was hij kampioen , wat hij toen gedaan heeft .
    toen hij in de kamer kwam heb hij het met 2 handen en voeten weer van ons afgenomen.
    vandaar dat ik ook uit protest weg ben gegaan bij de PVDA

    Reactie door nico — maandag 11 december 2006 @ 19.45 uur

  131. Nog even een aanvulling op mijn standpunt van 121.
    Natuurlijk vind ik het erg dat het niet anders is gegaan.
    Als het in de toekomst toch menselijke kan worden, moeten er wel andere ministers komen.
    Mijn grote kwelgeest is De Geus die zou moeten verdwijnen en dat er een goed mens op die post komt. Een mening die zeker door tienduizenden gedeeld wordt.
    En zo heeft iedereen wel iemand die ze liever zien verdwijnen.

    HENK 52 jaar en SP lid en zal dat altijd blijven.

    Reactie door HENK — maandag 11 december 2006 @ 19.53 uur

  132. @116 Richard

    Er zijn grotere belangen in het spel dan alleen een eigen portemonneetje! Dit is je eigen verwrongen visie. SP mensen kijken verder dan hun neus lang is.
    Overigens: is het een CDA stemmer waardig achter het grote kapitaal te staan? Voor wat?? Voor eigen portemonnee!!
    Dit is de ‘hervorming’ van Balkenende: onbeperkte hypotheekrenteaftrek, AOW ontvangen bovenop je kapitaal, kinderbijslag als footje voor de rijken, de huren liberaliseren, de werkgevers meer macht, onmenselijke herkeuringen en ons land laten provincialiseren in de EU. Moet ik verder gaan?
    Die Balkenende van jou doet aan natuurlijke selectie. Zo kom je ook van je burgers af…
    Als SP-er ben je het met dit asociale beleid niet eens, beste Richard. Ieder normaal denkend mens wordt hier WOEDEND om. Dus wat zit je hier nou nog te verdedigen??? Dat zegt toch iets van jou!

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 19.58 uur

  133. De nummers vliegen om mijn oren. Moeilijk om te reageren op voorgaande standpunten. Voordat ik een tekst klaar ben zitten er alweer 5 tussen.

    HENK SP lid en zal dat altijd blijven.

    Reactie door HENK — maandag 11 december 2006 @ 19.58 uur

  134. Jammer errug jammer maar HOERA dat Jan zijn rug recht heeft gehouden!!
    Ennuh Wouter zou eigenlijk dezelfde farce als JPB (4 jaar geleden deed)op moeten voeren.

    Reactie door Lisette — maandag 11 december 2006 @ 20.02 uur

  135. Henk W: Zo dus ik zeg ook maar gelijk dat ik niet denk te veranderen van mijn partij keuze SP:
    Wat er nu gebeurd was al voorspeld en een goede keuze van Jan, het CDA wordt vanzelf gewipt. Ik snap alleen niet hoe het moet als Wouter Bos als tweede keuze een totaal links kabinet moet samen stellen. Er is nog steeds een groot probleem onder de CDA prominenten want welke CDA staat nu aan links en welke aan rechts ik heb nog niets gehoord van Balkenende wat hij nu van plan is heeft iemand ooit een verkiezingsprogramma gelezen van die partij, nee dus. En hoe moet dat nu met die mensen die op het CDA gestemd hebben die aan de VVD toebedeeld zijn.
    Mijn mening is dat Balkenende zijn kiezers nu al schoffeert door te denken dat hij een winnaar was van de verkiezingen en misschien komt daar zijn arrogante houding ook wel vandaan.
    Jan je heb alweer bewezen dat je de kiezers van de SP niet in de kou laat staan. Mocht de opdracht terug gegeven worden aan de koningin en er komt een nieuwe opdracht naar een formateur doe dan van af nu niets meer af van je programma voor mij ben je een winnaar een ongekende winnaar, daarvoor heel veel dank.

    Reactie door Henk: SP lid — maandag 11 december 2006 @ 20.29 uur

  136. Hmzz… ik ben al een tijd trouw (actief) lid van de SP…
    Dat wil ik ook wel zo houden, maar dan moet er echt wat veranderen…
    Je rug té recht houden leidt tot stijf- en compromisloosheid…
    Even afwachten wat de SP gaat doen… Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat Marijnissen niet alles er uit heeft gehaald wat er in zit en dat er dus (kleine) kansen zijn blijven liggen…
    Een alternatief voor de SP is er naar mijn idee niet… De NCPN is een zooitje en… communistisch… en gevestigde partijen… nope…
    Nog even de komende tijd afwachten, en dan… tja… dan wat… ben even een zwartkijker… vergeef me…

    Reactie door Jeroen Westrum — maandag 11 december 2006 @ 20.39 uur

  137. Het is jammer dat de SP en waarschijnlijk
    straks ook de pvdA in de oppositie komt,
    omdat Jan Peter Balkenende liever met
    extreemrechtse partijen als de VVD en
    partij van Geertwilders en de eveneens
    extreemrechtse SGP wil regeren

    Reactie door Niels — maandag 11 december 2006 @ 20.47 uur

  138. Niels: zo’n coalitie houd een uur stand. Links heeft met de huidige verkiezing uitslag een meerderheid en als je mijn reactie leest zie je ook dat ik zeg dat het CDA verdeeld is in twee kampen.

    Reactie door Henk: SP lid — maandag 11 december 2006 @ 21.00 uur

  139. Beste Jan,
    Laat je niet weg zetten door Balkenende zoals hij deed met de Pvda 4jaar geleden,we hebben op je gestemd om te helpen regeren zodat dat uitkleed beleid van CDA/VVD eens afgelopen is ,mijn slogan ,
    EEN GOEDE TOEKOMST IS FIJN,EEN GOED HEDEN IS BETER,
    BERTUS

    Reactie door Bert — maandag 11 december 2006 @ 21.04 uur

  140. Hallo Jan.

    Als lid van de andere partij wil ik erop nadrukken dat bij eventuele nieuwe verkiezingen,een fusie met pvda groenlinks pvdd sp een hele goeie combi is.
    Als links blok in het geheel hebben de 4 partijen veel overeenkomsten, en maak je een linkse regering dan mogelijk.
    Dan word het pas echt sociaal, i.p.v al die kleine partijen wat ook nog eens verwarrend werkt, alleen onze wouter moet ook wel willen dan?
    De mogelijkheid bij nieuwe verkiezingen als deze formatie mislukt, is dat sp stemmers dan weer naar pvda gaan, omdat kiezers dan niet democratisch gezien recht krijgen waarop ze recht hebben.
    Dus vandaar nu het linkse blok idee.

    Reactie door Bert — maandag 11 december 2006 @ 21.11 uur

  141. is de regering alleen maar balkenende of is er ook nog wat anders ik heb gestemd op SP, je laat je toch niet aan de kant zetten. een SP stemmer

    Reactie door jan willem — maandag 11 december 2006 @ 21.12 uur

  142. Het is goed Jan dat je niet mee werkt om Balkenende weer Nederland vier jaar in de kou te laten staan,Hij kan wel zeggen dat alles beter word maar voorlopig gaat we weer achteruit met onze inkomens ,We krijgen er wat bij maar het word weer dubbel terug gepakt en de rijken maar rijker worden.
    Laat er maar nieuwe verkiezingen komen dan krijg je nog meer zetels jan.

    Reactie door andre — maandag 11 december 2006 @ 21.21 uur

  143. Jan doe je best

    Reactie door ben oskam — maandag 11 december 2006 @ 21.26 uur

  144. Jeroen Westrum: het is niet slecht dat je reageert van uit een andere invalshoek maar vergeet niet dat er mensen in een situatie zijn beland waar zij waarschijnlijk nooit meer goed uitkomen. Balkenende heeft met de VVD een hoop schade aangericht met nadruk aan de minima en middeninkomens en iemand moet dat rechtzetten. Het lijkt mij niet juist dat er teveel moet worden afgedaan aan het programma waar nog al wat mensen op hebben gestemd

    Reactie door Henk: SP lid — maandag 11 december 2006 @ 21.33 uur

  145. Jan ze motte ons niet,de kiezer gelukkig wel en nu gaan wij met ons allen aan hun laten zien dat de KVP sorry CDA
    niet wil jammer dat de PvdA daar weer in gaat trappen

    Reactie door ben oskam — maandag 11 december 2006 @ 21.34 uur

  146. De Vijfde ronde..hoeveel volgen er nog?? “Geen idee”,zullen we maar zeggen.Na het lezen van het verslag van deze ronde,kreeg ik beetje een idee:”Voelt JPB zich misschien ietwat in het nauw gedreven??” =links heeft in de Kamer de meerderheid en straks ook in het Kabinet..Hij kan dan inderdaad z’n zin niet door-drammen en MOET wel op een andere wijze doorgaan..Maar dáár is JP wéér te stúg voor / TROTS..ha,ha.
    Ach;hij snijdt zich nog weleens in de vingers..Nederland is “meneer”tóch meer dan zat!!
    En Nederland heeft óók niets aan een partij (CDA)die gespleten is.Krijg steeds meer het idee,dat een groot deel van het CDA de zgn.Zwijgplicht, opgelegd heeft gekregen.

    Wat ben ik Blij dat ik zelf nóóit een CDA-fan ben geweest..De familie is/was een héél grote fan;zéker in de jaren zeventig..
    Ondergetekende was toen al een buiten-beentje en is het nog,qua politieke opvattingen. Uit gewoon m’n mening…

    SP-fan zal ik blijven!! Succes…..Ajuu.

    Reactie door Zeeuws meisje — maandag 11 december 2006 @ 21.36 uur

  147. Goed geprobeerd, ben blij dat je niet te veel water bij de wijn gedaan hebt! De gekregen opdracht is een coalitie met een vruchtbare samenwerking… dat was dit niet!
    Zet in op Sp, Pvda, Gl met gedoogsteun van cu, pvdd, d66!

    Reactie door Tim — maandag 11 december 2006 @ 21.37 uur

  148. De stemmen voor een 2 partijenstelsel zullen binnenkort wel weer luid gaan klinken als er geen schot komt in de formatiebesprekingen.

    Reactie door Dorus de Derde — maandag 11 december 2006 @ 21.51 uur

  149. Mooie rechte rug Jan! Goed gedaan, bedankt en gefeliciteerd!

    Reactie door Frank — maandag 11 december 2006 @ 22.02 uur

  150. Een aantal mensen geeft te kennen: “Ïk stem niet meer”, “Heeft de SP wel het onderste uit de kan gehaald”…etc. etc. Ik vertrouw erop dat Jan Marijnissen een man met een doortimmerde visie is die weet wat hij doet. En weten jullie wat Ferry Mingelen zei wat de SP in de oppositie voor Wouter Bos zou betekenen? Een NACHTMERRIE! Met 25 man sterk in de oppositie kun je ook een heleboel dingen doen, hoor! Jan Marijnissen gaf heel duidelijk te kennen, dat hij het gedachtengoed van de SP niet wilde verraden, en dat hij onder anderen een eerlijker inkomensverdeling wilde. Daarin is hij heel eerlijk geweest. Hij is niet zoals de PvdA, die een heleboel van haar gedachtengoed inlevert, om maar te kunnen regeren. Voor Jan staat niet regeren voorop, maar ander beleid. En ander beleid kun je ook vanuit de oppositie doen. Ben je ook niet gebonden aan zo’n stom regeerakkoord.

    Jan heeft ook heel duidelijk gemaakt, dat hij wilde, dat het CDA concessies deed, want dat hij met DIT CDA niets kan. Proberen jullie het positieve te blijven zien in de SP en vertaal een teleurstelling niet meteen in het stemmen op een andere partij danwel helemaal niet meer te gaan stemmen.

    Met vriendelijke groet,

    Aafke Klopman.

    Reactie door Aafke Klopman — maandag 11 december 2006 @ 22.24 uur

  151. Ga de wijk weer in. Vechten tegen onrecht.
    Rug gestrekt, SP speldje op en mijn eigen fatsoen doen, wetende dat er in mijn nieuwe en oude woonplaats een SP afdeling zal komen. Alle berichten wijzen die kant op.
    Goed contact met media onderhouden en laten zien wat mededogen en compassie voor je medemens is.

    Off topic.
    Wie kan mij vertellen wat de bewaking van Balkenende kost. Dan kan ik uitrekenen wat ik percentueel voor die arrogante kwast per jaar moet betalen.

    Reactie door roodkapje — maandag 11 december 2006 @ 22.26 uur

  152. TIM: 147. Als dit de oplossing is organiseer maar een feestje want dan ben ik van de partij.
    Ik zie dit er ook van komen.

    Reactie door Henk: SP lid — maandag 11 december 2006 @ 22.27 uur

  153. Jan heeft duidelijk gemaakt dat ik op de juiste partij gestemd heb.
    Wat er ook gebeurd de SP groeit, ben ik zeker van.
    Volhouden!

    Reactie door Eric — maandag 11 december 2006 @ 23.02 uur

  154. ben nu vooral benieuwd welke SP-punten Wouter Bos soepeltjes gaat overnemen om te voorkomen dat PvdA inderdaad wordt uitgehold

    hoe bijzonder zeer ik het Marijnissen ook gun, het gaat voor mij om de inhoud, niet om welk poppetje er staat

    uiteindelijk is het resultaat hopelijk: ‘meer beschaving! en dan maar wat minder boekhouding’

    en kom op, zeg: een paar JSF’jes minder afnemen, kun je al heel mooie dingen mee doen

    er is genoeg, het mag alleen wel eens anders verdeeld

    zegt iemand die qua inkomen zogezegd alle reden heeft om VVD te stemmen

    nogmaals: meer beschaving & dan maar wat minder boekhouding, hup!

    Reactie door Sam Pitzalis — maandag 11 december 2006 @ 23.23 uur

  155. Kijkend naar Paul en paul,met gaste Sjaron Dijkstra ,lopen de rillingen over mijn rug. SP betichten van zwakte,te snel opstappen Maar wij hebben principes,Jan laat het niet gebeuren dat {wij] ons in laten pakken Nieuwe verkiezingen en dan komen wij op minimaal 35 zetels!!! Sterkte wij staan vierkant achter jou. Namens allen s.p,rs Groeten Gerard v.d voort.

    Reactie door gerard — maandag 11 december 2006 @ 23.24 uur

  156. @Gloria

    Ga zo door met je agressie! Krijgen de niet SP partijen meer aanhang door.. In opstand komen, mens je bent niet goed! CDA heeft nog steeds de meeste stemmen gekregen, hoe kom je er dan bij dat links meer aanhang heeft. Nogmaals: Laat je behandelen door een deskundige, door “mensen” als jij krijg je oorlogen. Ik walg van je extremisme, je wilt anderen hun vrijheid van menings uiting ontnemen, door je absurde, enge opmerkingen!

    Je zult vast weer komen met “van hoger hand” en CDAer of ernstige aanteigingen op het adres van Wilders. Maar ik vind jou uitspraken schandalig! Er zijn mensen als Fortuin etc hun leven ontnomen door het doorgeslagen fanatisme zoals jij hier uit.

    Heer Marijnissen, ik heb respect voor uw behaalde successen en uw uitstraling, maar vindt het absurd dat u dit soort extremisme toelaat op uw website. U heeft één bewonderaar verloren!

    Reactie door Bart — maandag 11 december 2006 @ 23.39 uur

  157. Nog een reactie op diverse reacties dan.
    Het zal Wouter Bos niet gebeuren wat hem 4 jaar geleden is overkomen.
    Wanneer hij ook maar een zetel verspeeld aan Balkenende en zijn bende kan de SP rekenen op de totale organisatie achter de PVDA die dan in een keer naar de SP over komt lopen,
    Marcel van Dam is een mooi voorbeeld en 70 zetels is dan echt geen toverspreuk.
    Na dat er al meerdere keren is verteld dat het CDA ook is verdeeld en rekende op Wouter Bos zal ook dit deel een socialer gezicht kiezen. Ik hoop dat als Wouter Bos deze reactie leest en ook beseft dat met een deelname aan de coalitie zonder Sp de PVDA een begin van het einde van zijn partij inluid.

    Reactie door Henk: SP lid — maandag 11 december 2006 @ 23.46 uur

  158. Iedereen die goed naar Jan had geluisterd na het gesprek met Balkenende had kunnen weten hoe de kaarten lagen… Te veel inhoudelijke verschillen (ok, dat is geen nieuws) én het CDA ziet links blok tov CDA niet zitten.

    Daar is dus de deur dicht gegaan. Ik ben benieuwd of de SP nog een ander aanbod zou zijn gedaan, met andere partijen erbij (lees: dus geen links blok). Natuurlijk heeft / zou jan dit weigeren, maar ben best benieuwd.

    Want, aan Wouter zal dit voorstel zeker gedaan worden… Groenlinks erbij: = links blok, minder groot, maar wel 2 x links. ChristenUnie erbij: = semi links, want veel oppositie gevoerd, zeker op asielzaken, op inkomens en op mededogen voor de medemens.

    Zet m op… De SP komt wel weer terug aan tafel… (nu of over vier of minder jaar)

    Reactie door Regina — maandag 11 december 2006 @ 23.46 uur

  159. Was nog even de VVD vergeten… Zou de PvdA dit doen?

    Reactie door Regina — maandag 11 december 2006 @ 23.47 uur

  160. @Bart

    Hmmmm… bekend geluid! Ik zal ze noteren bij de andere aliassen.
    Niks extreems hoor, gewoon een gezond gevoel voor socialisme. En Opstand? Ja, gewoon lekker SP stemmen op 7 maart.
    Fanatisme? Hoe kom je erbij. Gewoon even de puntjes op de i, Barteman.
    Nou, neem je loepje erbij en ik wens je veel leesplezier.
    Ik blijf nog effetjes!

    Reactie door Gloria — maandag 11 december 2006 @ 23.54 uur

  161. 132 Ten eerste is het belachelijk dat de winnaar van de verkiezingen uitgesloten wordt. Dit via het CDA. Maar Gkoria zou jij je nu niet laten behandelen in een kliniek voor gelooF malloten? Jouw antwoord ligt altijd in de Bijbel – ook ik ben Katholiek – maar je mist echt enkele vorm van realiteit. Sterke woorden worden gesteund door een sterke partij en niet door een fabeltje

    Reactie door Johan Kivits — maandag 11 december 2006 @ 23.55 uur

  162. Beste Jan, Ik heb respect voor het feit dat je jezelf niet laat ondersneeuwen door het CDA

    Reactie door Johan Kivits — maandag 11 december 2006 @ 23.56 uur

  163. @Gloria de Idioot!

    Absoluut blijven doen Gloria, zet desnoods je persoonlijke gegevens erbij. Dan kunnen diversen mensen je aanklagen.

    Je bent een schande voor deze partij!

    Reactie door Bart — dinsdag 12 december 2006 @ 0.06 uur

  164. Bart: je reactie heeft een aard van een eencellige. Mooi gezegd toch is helemaal zelf bedacht. De SP heeft respect voor mensen die iets positiefs bedenken na jaren onrecht.

    Reactie door Henk: SP lid — dinsdag 12 december 2006 @ 0.07 uur

  165. @161

    Hallo Johan Kivits! Alles goed?
    Met mij wel. Was je weer druk met studeren en alle antwoorden niet gelezen? Ik heb het hier nergens over het geloof gehad. Mits je je stoort aan JP Balkenende als Farizeeer? Dat was al! Dus niet zo gauw alles aannemen voordat je het bewijs in handen hebt.
    En nee. Met mijn geloof is het uitstekend! Vandaar dat ik SP stem. Jij ook?

    Reactie door Gloria — dinsdag 12 december 2006 @ 0.12 uur

  166. Tuurlijk Henk. Goed denkende mensen als een Gloria redden de wereld. Vergelijken een Wilders met Hitler en als ze het even niet meer weet roept ze dat de hand van god wel even in zal grijpen. Sorry maar dit gaat mij echt te ver!

    Reactie door Bart — dinsdag 12 december 2006 @ 0.12 uur

  167. Is Bart familie van Balkenenden dan zit je Misschien op de verkeerde site ga gauw naar de CDA site die is toch al verdeeldt ,als je dat hier wilt doen lukt je niet hoor
    Groetjes voor de Balk en zijn bende

    Reactie door Kees - Braband — dinsdag 12 december 2006 @ 0.16 uur

  168. Er is niets verloren. Lees maar..Natuurlijk probeert Balkenende zijn huid zo duur mogelijk te verkopen. CDA en VVD verloren samen 9 zetels. De CDA kiezers die het in hun boterham gevoeld hadden hebben het CDA de rug toegekeerd (6 zetels) en die 6 zetels kregen ze weer terug van strategische VVD stemmers. Een rechtse minderheidsregering is geen stabiele optie omdat daar geen meerderheid voor te vinden is. Als Bos de rug recht houdt zal het CDA moeten bijdraaien. Bos kan niet anders want die voelt de linkse wind van de SP in de rug. Als Balkende zijn stramme spel blijft doorspelen dan is een brede sociaal duurzame meerderheid een logisch alternatief die de stembusuitslag recht doet. Dus houdt moed. Democratie zal zegevieren. Chris van den Berge

    Reactie door Chris van den Berge — dinsdag 12 december 2006 @ 0.39 uur

  169. Bart wat voor persoon ben jij,he bent toch niet opvolger van de bart van bnn,dan kan ik alleen maar medelijden met je hebben,als je deze wartaal verkondig . gerard {niet idioot],zoals jij.

    Reactie door gerard — dinsdag 12 december 2006 @ 0.45 uur

  170. Op het moment heeft Balkenende nog niet het idee dat hij in beweging hoeft te komen. Het is een premier die in principe heeft verloren en het nog niet kan plaatsen en zetten. Hij houdt nog aan oude stokpaardjes vast, maar hoe langer het duurt, hoe eerder Balkenende wijn gaat schenken. Hij denkt met de PVDA te kunnen regeren, maar ook de PVDA kan poetsen. Wanneer de PVDA het slim speelt, is Balkenende verleden tijd. Voor de SP hoeft het nu nog niet, want wij hebben alle tijd. Het is erg slim allemaal, want het accent komt nu te liggen bij de PVDA en de waarachtigheid. Het mediabeeld is lekker even weg, waardoor wij rustig achter over kunnen leunen. Hier spinnen wij alleen maar garen bij en Balkenende denkt nog de macht te hebben. Gun het hem nog even, want zijn ondergang wordt zijn eigen starheid. Op het moment is er niets aan de hand. Rustig aan.

    Reactie door Robespierre — dinsdag 12 december 2006 @ 1.35 uur

  171. Robespierre: 169. Als politiek mij een hart aandoening verzorgt ben ik er over enkele maanden misschien niet eens meer voor verzekerd het probleem op te lossen.
    Heb je op de site gelezen van die bende van Balkenende dat daar een slogan staat.
    Samenleven:meer respect minder vrijblijvendheid. En vertel mij dan nu in het kort op waar wij moeten wachten. Als Jan dus zoveel vertrouwd op een toegift van Wouter Bos kunnen wij gaan slapen met een gezonde nachtrust maar zover is het dus niet.
    Die slogan van het CDA betekend dat als ik geen kunstje kan en een handicap heb of wat voor mankement dan ook dat ik het in de maatschappij wel kan schudden dat ik mijn laatste vrijheid moet schikken naar een stel boeven. Ik herinner mij echt wel die uitspraak van we moeten door pakken.

    Reactie door Henk: SP lid — dinsdag 12 december 2006 @ 5.28 uur

  172. @170 Verdorie Henk, lig je er nu nog niet in of ben je er ook al weer uit? Zo krijg je
    het echt te pakken, of was je er uit om je
    pakkingen na te kijken? Daar zitten we nou:
    glazig te kijken, na die éne ‘proost’. We
    waren een beetje dom? Wel nee, we hadden er
    gewoon twee of drie moeten nemen, dan rol je
    vanzelf door naar ‘ronde 6′. Toch geef ik je
    gelijk: wie a, b en c zegt zal ook ‘graag d’
    zeggen, dus blijf nu maar wakker om de klok
    te luiden voor de volgende ronde.
    Vroeg ik me toch af zo even wat die nieuwe
    2e Kamer aan het doen is, of bestuderen ze
    daar de nieuwe splijtzwammen in deze herfst?
    Is het feest dat je Tim zou willen zien or-
    ganiseren een ‘herengala’ of kan ik er ook
    in tomatenstijl een bloody mary verwachten?
    Verwacht je vandaag nog mark-ante uitspraken
    naar de pers toe? Weet je wat jij eens moest
    doen? Je in laten schrijven bij de K.v.K. en
    je championtomatosoup gaan promoten: ik kan
    er géén genoeg van krijgen! Innemen(d) dus!
    Ssstt, zachtjes doen of zou hier geen haan
    naar kraaien? Fijne dag gewenst! Madelief.

    Reactie door Madelief — dinsdag 12 december 2006 @ 6.40 uur

  173. Madelief ik ga je aardig vinden pas op hoor.

    Reactie door Henk: SP lid — dinsdag 12 december 2006 @ 7.31 uur

  174. Ik hoorde vanavond dat de sp zich teruggetrokken heeft .
    Jammer dus weer in de oppositie deze ronde .
    Zelf heb ik het idee dat als ze zich niet kunnen bewijzen, ze bij de volgende verkiezingen weer terug vallen naar 9 zetels ,jammer

    Reactie door Marinus — dinsdag 12 december 2006 @ 7.40 uur

  175. Morge jongelui daar in Den Haag aan de slag maak NEDERLAND beter voor iedereen .

    Reactie door ben oskam — dinsdag 12 december 2006 @ 9.00 uur

  176. Hallo Henk,

    Ik vind dat de SP zich bijzonder goed heeft gepresenteerd. Een zichzelf respecterende partij deelt Balkenende mede dat het Balkenende idee om het regeringsbeleid voort te zetten niet gewenst is. De heer Balkenende is er nog niet helemaal bij, waardoor ik het een erg goed idee vind om rustig op de ontwikkelingen af te wachten. Balkenende en de Bos beschadigen elkaar waarschijnlijk. Bovendien vind ik ook nog het volgende. Op het moment is het zo dat het regeringsbeleid veroorzaakt dat mensen met kankertumoren volledig worden goedgekeurd, terwijl zij nog in proces van genezing zijn. Hoe kan Jan Marijnissen hier in aardsnaam in mee wentelen?

    Reactie door Robespierre — dinsdag 12 december 2006 @ 9.25 uur

  177. Hallo Madelief, de TK heeft vandaag een belangrijk spoeddebat over een groep mensen die al jarenlang in Nederland verblijven. Het kabinet veranderde de spelregels tijdens het spel en een kamermeerderheid is hier op tegen. Op het moment dat het de TK lukt om de spelregels tijdens het spel weer om te buigen naar de oude spelregels is LEIDEN in last. Er hangt heel veel van af, want de spelregels bij de WAO werden ook tijdens het spel plotseling veranderd. Succes vandaag is een uitgelezen kans om na de groep van 26.000 een andere groep van 750.000 mensen te beschermen tegen zeer bedenkeleijke beleidsmakers en uitvoerders. Noem het TK jurisprudentie!

    Reactie door Robespierre — dinsdag 12 december 2006 @ 9.30 uur

  178. @ Maria (44):

    Deze lijn wordt niet uitsluitend uitgezet door Balkenende. Hij is het gezicht naar buiten van een conservatieve groep (waartoe b.v. ook Verhagen c.s. behoren), die op dit moment stevig de touwtjes in handen houdt in het CDA.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 12 december 2006 @ 9.53 uur

  179. Hallo sp.

    Gisteren schreef ik iets over een links blok partij.
    Ik vind het een goed plan, maar ik weet dat ook bepaalde mensen het er niet mee eens zijn.
    De rede daarachter begrijp ik ook.
    Maar nederland is gebleken, kiest toch voor meer sociaal anders zouden de linkse partijen nu niet in de meerderheid zijn.
    Dus lijkt het voor de hand liggend, dat er toch een links blok moet komen.
    Gezien sp pvda groenlinks en zelfs rouvoet en pvdd overeenkomsten hebben lijken me dat goede partijen voor een fusie, echter zal dat naar mijns inziens niet gebeuren als ik de media zo volg.
    Een fusie tussen pvda en sp lijkt meer op zijn plaats, maar ook pvda wil apart blijven.
    Jammer voor een groot links blok waar dan meer kansen lagen en zouden komen.
    Ik zou zeggen denk er toch eens overna als linkse partij?

    Reactie door bart — dinsdag 12 december 2006 @ 10.16 uur

  180. Ik vind het zo jammer dat het cda nog steeds de dienst mag uitmaken en dat de andere partijen te weinig inbreng krijgen net zoals bij de vorige verkiezingen. ik geloof er niet zo erg meer in.

    Reactie door r olieman — dinsdag 12 december 2006 @ 12.54 uur

  181. Weer geen socialistische staat :-)

    Reactie door Marcel — dinsdag 12 december 2006 @ 13.18 uur

  182. En ik vind het jammer, nee, onbegrijpelijk, dat ook deze verkiezingen de verliezers weer de ruimte krijgen de grootste praatjes te hebben.
    Verschillende partijen heb ik horen zeggen: ‘we moeten ons als verliezer bescheiden opstellen!’
    Behalve Balkenende!!! En dat al voor de vierde keer. Bij het samenstellen van het vorige kabinet werden we met verliezers opgezadeld, plus B2 en B3.
    Dit is toch geen democratie, maar dictatuur. Of begrijp ik iets niet?
    Dat Bos gisteren op een huilerige toon een zwarte piet bij Jan neerlegde met de tekst “hij laat hier een gouden kans liggen” is helemaal het einde. Laat Wouter nu maar met de rechtse club aan de haal gaan, dat is toch wat hij wilde. Zijn er volgende verkiezing alleen nog maar verliezers, behalve de SP en enige anderen. Dan…….. zijn wij aan de beurt!!!!! Op naar een links meerderheidskabinet!
    Jammer dat het dan zo lang duurt voor er verbeteringen komen voor al diegene die zoveel hebben moeten inleveren de laatste jaren!
    Maar een ijzersterke SP in de oppositie zal er best wel het e.e.a. uit kunnen slepen.
    Jan, ga er voor en houd vol.

    Reactie door Ria — dinsdag 12 december 2006 @ 13.31 uur

  183. Marinus, de SP heeft zich niet teruggetrokken maar het CDA! En weet je waarom? omdat J.P. heilig gelooft in zijn VOC aanpak en dus arrogant alleen maar aan anderen vraagt zich aan te passen! Het asociale beleid van het CDA staat haaks op dat van de SP…behalve dat qua milieu, dat is bij de SP wel ok!! waar J.P. de mond van vol heeft..dat dit topprioriteit moet krijgen.. maar als puntje bij paaltje komt. En dan zijn er nog zogenaamde deskundigen die de SP op dit punt zwart maken..onterecht! Er zijn teveel arrogante klootzakken die denken dat ze een goede en partij die altijd in de oppositie heeft gezeten..30 jaar! wel even klein kunnen krijgen. Ondertussen zijn de 50.000 leden gehaald en groeit de SP nog steeds en dat is niet omdat het een kneuzenpartij is! Maar laat al die heren en dames maar lullen..de SP komt eraan! Jan en zijn ploeg hebben 30 jaar gelieg en gedraai in de kamer meegemaakt en zijn altijd de straat op geweest om met jan en alleman te praten en zo tot plannen en kritiekpunten te komen!
    Lastig voor de haagse kliek….
    Maar zo hoort het wel! je bent er dankzij burgers en voor de burgers( alle burgers dus!)

    Reactie door cynthia — dinsdag 12 december 2006 @ 13.34 uur

  184. Marcel..een staat? wat een onzin! het moet gewoon socialer in nederland en over de hele wereld en daar staat de SP ook voor! (Een sociaal mens is een internationaal mens)Dit betekent dat lasten eerlijker verdeelt moeten worden en dat iedereen rechtvaardig behandelt dient te worden en dat iedereen gelijke kansen behoort te krijgen…thats it!

    Reactie door cynthia — dinsdag 12 december 2006 @ 13.37 uur

  185. Het oude liedje: winnaars van verkiezingen ktijgen in het Haagse marionettentheater bij voorkeur een bijrolletje. Machtsposities zijn voor de happy few. Gewoon doorgaan, Jan. Het uur van de waarheid voor de P.v.d.A en het CDA is geslagen. Succes.

    Reactie door jos de valk — dinsdag 12 december 2006 @ 13.45 uur

  186. Cynthia,

    Lijkt me ook niet verstandig een socialistische staat, daarom stond er ook een :-) achter, er is nl in de hele geschiedenis geen positief voorbeeld van te noemen. Voor wat betreft gelijke kansen, die term hoor je nl wel meer, kun je dat een concreter maken c.q. definieren ??

    Reactie door Marcel — dinsdag 12 december 2006 @ 14.47 uur

  187. Wijsheid komt met de jaren 30 jaar heeft de SP naar de mensen geluisterd en nog steeds.
    En Jan zal Jan niet zijn om hier vanaf te wijke let op LINKS komt er aan!

    Had Wouter maar bij het begin van de kapanje duidelijk voor links moeten kiezen en deze formateur is veel te rechts dus foute keuze te veel CDA bloed, van Mierlo was een betere keuze geweest.

    Maar heb geduld de SP komt er aan nog even in de oppositie en er komt een groot LINKS blok aan gestormd.

    Rekke en er bijblijven is het motto!

    Sterkte Jan en zijn achterban we komen er aan.

    Reactie door E. B Zaanstreek — dinsdag 12 december 2006 @ 15.22 uur

  188. Het is graag of niet, als het CDA liever met CU wil regeren moeten ze dat doen.

    Reactie door G.S. — dinsdag 12 december 2006 @ 20.58 uur

  189. Ehm…
    Weer enigszins bijgekomen van de teleurstelling van gisteren (Henk, bedankt!) ;)
    Natuurlijk zal ik het bijltje er niet bij neergooien… ik ben strijdbaarder dan ooit…!
    En de SP van fanatisme betichten… tja…
    Ik heb hier met AGnes Kant een tijdje terug een flinke discussie over gehad…
    Natuurlijk moet de SP zich niet profileren als zijnde een extreme partij… Maar als ik concreet kijk naar de inhoudelijke verschillen tussen de gevestigde politieke partijen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de SP een extreme partij is… en dat vind ik prima…! :)
    Nogmaals zonder ons als zodanig te profileren kan ik na de afgelopen jaren (zeg gerust decennia) niets anders concluderen dan dat Nederland toe is aan zo hard mogelijk links tegengas!!! (het liefst mbv biologische brandstoffen natuurlijk…) ;)

    Reactie door Jeroen Westrum — dinsdag 12 december 2006 @ 22.56 uur

  190. Hoewel de PvdA het afscheid van de SP van de onderhandelingstafel openlijk betreurt, wordt de nu ontstane situatie achter de schermen uitgelegd als een grote kans. De PvdA kan nu laten zien dat zij wél haar verantwoordelijkheid neemt, terwijl de SP ‘bij de eerste kik van Balkenende’ wegloopt. De fameuze verkiezingsleus ‘Nu SP’, is door de PvdA-top cynisch omgedoopt in ‘Nu even niet SP’.

    Reactie door Richard — woensdag 13 december 2006 @ 10.16 uur

  191. Vraagje:

    Ik merk dat ik hier wel kan reageren, echter bij andere belangrijke nieuwszaken zie ik waarschijnlijk de mogelijkheod over het hoofd. Zo nee, is het mogelijk om het te veranderen? Ik had graag gereageerd op de atoomparaplu en andere neiuwsberichten. Redactie, gaarne een antwoord.

    Reactie door Robespierre — donderdag 14 december 2006 @ 8.44 uur

  192. Zaken veranderen kun je alleen in de regering, niet in de oppositie. Jan had dus gewoon moeten zeggen dat hij perse wilde onderhandelen met CDA en PvdA en zich niet zo gauw door de weigering van het CDA laten afschepen. In onderhandelingen waren SP en PvdA het waarschijnlijk redelijk snel eens geworden, dan had het CDA dat moeten slikken, of opstappen en in dat geval was het initiatief in de formatie overgegaan naar PvdA en SP en had het CDA buitenspel gestaan op dat moment.

    Reactie door Rob — zaterdag 16 december 2006 @ 14.27 uur

  193. Dat balkenende de SP zou laten vallen had ik voorspeld maar over zoveel zetels winst had ik alleen maar prettig gedroomd.
    Maar wat ik heel belangrijk vind is het aantal leden dat er bij is gekomen.
    In maart gaan wij er weer tegen aan

    Reactie door aartsen — zondag 17 december 2006 @ 14.02 uur