Wereld delen

woensdag 13 december 2006 :: 15.20 uur

Johanneke Scheeoers

Hoewel de westerse landen al zo’n vijftig jaar ontwikkelingshulp aan arme landen geven, lukt het maar niet om honger en armoede uit te bannen. Is de hulp niet effectief? Geven we te weinig? Of is er iets anders aan de hand?

In het voorjaar startte de SP met deze vragen de campagne ‘Wereld delen‘. Op een aantal universiteiten gingen Harry van Bommel en Hans van Heijningen (resp. Tweede-Kamerlid en algemeen secretaris SP) het debat aan met de zaal. Ook werd er een essaywedstrijd uitgeschreven. Jongeren konden in maximaal 1500 woorden aangeven hoe zij denken over de strijd tegen honger, armoede en ongelijkheid.

Uit de inzendingen is die van Jojanneke Scheepers (15 jaar) beloond met de aanmoedigingsprijs. Gisteren mocht ze dan ook naar de Tweede Kamer komen. Renske Leijten, het jongste SP-Kamerlid, leidde haar rond en had daarna een klein interview met haar.

Essay Jojanneke Scheepers (pdf)

Hieronder het interview, Jojanneke leest zelf de inleiding van haar essay voor. Een inleiding die afsluit met de mooie woorden: Een mens is geen mens, als die de wereld niet een beetje beter probeert te maken. Jojanneke, van harte gefeliciteerd, ga zo door!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

57 Comments

57 reacties

  1. Jojanneke,

    Van harte gefeliciteerd en ga zo door!
    Er moesten veel meer betrokken mensen zijn zoals jij dan zag de wereld er een stuk beter uit.

    Reactie door Nettie — woensdag 13 december 2006 @ 15.23 uur

  2. prima werk !

    zolang er nog grenzen zijn zal armoede een feit zijn, en vergeet niet dat er in heel veel ’1st world’ landen zoals Amerika en Canada ook veel echte armoede is, dat heb ik daar met eigen ogen gezien.

    Reactie door Jacques Mattheij — woensdag 13 december 2006 @ 15.33 uur

  3. @2
    Heee Jacques,

    Inderdaad, zolang er grenzen zijn zal armoede een feit zijn! Vandaar dat die geweldige S.P. de grens voor hardwerkende Polen nog een tijdje dicht weet te houden.

    Van harte!

    Reactie door Jan Bert Kuipers — woensdag 13 december 2006 @ 15.45 uur

  4. De oorzaak van armoede:

    http://video.google.nl/videoplay?docid=5633239795464137680

    @Jacques Mattheij de armoede vergeleken tussen een socialistische staat en Amerika:

    http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=4494

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 15.47 uur

  5. Van harte Janneke, goed gedaan en ga zo door!

    Reactie door maria — woensdag 13 december 2006 @ 15.59 uur

  6. @Jan Bert

    Ben ik het in principe ook niet mee eens, als we dan toch zo nodig ‘europa’ moeten zijn dan ook helemaal geen grenzen of restricties.

    Het is een beetje te vergelijken met de klap die West-Duitsland opliep door de hereniging met Oost-Duitsland. Initieel is er een enorme stroom van kapitaal en mensen (kaptiaal naar het oosten, mensen naar het westen) maar nu zoveel jaren later gaat het al een stuk beter en op de lange termijn wint iedereen.

    NL is nog steeds een van de rijkste landen ter wereld en de mensen die moeten concureren met die hard werkende Polen hebben als ze maar onder dezelfde CAO vallen en dezelfde lonen verdienen volstrekt gelijke kansen.

    Het zijn de koppelbazen en dergelijken die er een zootje van maken en hele busladingen onverzekerden en onder het minumum loon werkenden hier heen halen, daar zit het probleem.

    Da’s simpelweg het ontduiken van de regelgeving hier, daar kunnen die Polen niets aan doen, die proberen alleen de hen geboden kansen te benutten.

    Helaas is er geen partij die alle programma punten zo invult als ik het graag zou willen zien, maar als ik naar de alternatieven kijk dan is de SP op dit moment de meest geestelijk gezonde en voor de planeet het beste partij.

    Globalisering en dat soort zaken zijn voor de mensen van de betreffende landen vaak een kleine ramp, toetreding tot de WTO wordt vaak onmiddelijk gevolgd door een leger multinationals dat een heel draaiboek heeft hoe ze de situatie zo goed mogelijk kunnen uitbuiten, daar moet maar eens een rem op komen.

    En laat die polen maar komen, maar wel onder dezelfde salaris eisen en afspraken als wij, dan denk ik dat de druk heel snel van de ketel is.

    Reactie door Jacques Mattheij — woensdag 13 december 2006 @ 16.07 uur

  7. Beste Arjen,

    Niet alles wat je op internet vind is per definitie waar…cijfergegoochel vindt je aan beide kanten, links en rechts,

    Nederland is geen Zweden, en 10% armoede is 10% armoede. Daar ben ik in alle gevallen tegen, wanneer het mensen kansen ontneemt.

    Fact of the matter is dat beide landen Finland en Amerika een flinke welvaart hebben. De scandinavische landen zelfs de hoogste in de wereld. Dat ze minder rijke uitschieters hebben maakt voor mij niet uit, voor jou misschien wel? Dat weet ik niet. Kennelijk kan het dus op twee manieren? Er leiden meer wegen naar Rome tenslotte.

    Deze Wereld Delen essay gaat echter over de derde wereld armoede en de rijkdom van het Westen. Hoe komen die verschillen en wat kunnen we daar aan doen?

    Lijkt me interesanter als je daar je visie op geeft…

    Reactie door Brekel — woensdag 13 december 2006 @ 16.08 uur

  8. O btw

    Bekijk deze cijfers ook even Arjen:
    http://www.unicef-icdc.org/publications/pdf/repcard1e.pdf

    Kinderarmoede, Zweden presteert daar toch wel wat beter dan Amerika….

    Reactie door Brekel — woensdag 13 december 2006 @ 16.11 uur

  9. @arjen

    Interessante link, maar ik ben zowel in Zweden als in de USA geweest, en alle cijfertjes, grafiekjes en andere statistieken even buiten beschouwing gelaten heb ik van Zweden toch een heel andere indruk gekregen dan van Amerika.

    Het zuiden en staten als Michigan zouden wat mij betreft zo voor ontwikkelingshulp in aanmerking komen, en in Zweden is er geen gebied te vinden wat zich daarmee laat vergelijken.

    Ik kijk wel eens om me heen hier en naar het %age belasting dat ik hier betaal, en als ik dat dan vergelijk met wat ik in andere landen zou betalen en de situatie daar dan denk ik dat het ‘waar voor je geld’ is.

    Hoewel het natuurlijk stukken beter kan, maar als het aan mij ligt dan mag Jan Marijnissen laten zien hoe hij de wereld ziet.

    Ik weet niet of ik het eerder deze week ergens hier gelezen heb of elders, maar ik las ergens een hele mooie uitspraak:

    ‘If you could choose what kind of world you were going to be born in but you had no control over the position you have in that world (black, white, poor or rich) then that’s the world you should strive to create’.

    Reactie door Jacques Mattheij — woensdag 13 december 2006 @ 16.13 uur

  10. @Brekel

    Kan jij met cijfers onderbouwen dat ze in Zweden de hoogste welvaart hebben van de wereld?? Ik niet iig…Zweden is bijna falliet:

    http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=347429

    En wat blijkt uit de cijfers: de armoede in Zweden (een enorm socialistisch land) is niet lager dan Amerika. Terwijl de kansen om in Amerika rijk te worden zijn veel groter. En dus niet over de rug van andere mensen. De mate van inkomensverdeling is niet ongunstiger tov het socialistische land Zweden.

    Trouwens die organisatie die het onderzocht heeft is een zeer bekende (linkse!) organisatie. Dus objectief lijkt het mij wel.

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 16.16 uur

  11. “The table shows the percentage of children living in ‘relative’ poverty, defined as
    households with income below 50 per cent of the national median (details of the
    calculations and the years to which the data refer are given on page 25).”

    Juist, er wordt gekeken naar het inkomen. Niet naar de koopkracht van dat inkomen. Je kan wel veel geld krijgen, maar als de producten enorm duur zijn (ben je wel eens in Zweden geweest, biertje kost al 6 Euro), dan zijn dit niet interessante cijfers.

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 16.19 uur

  12. @6

    Beste Jacques,

    Daar heb je zeker een punt. Het is in het kader van de jongste regelgeving dan ook de bedoeling dat deze lieden op een legale manier aan de slag kunnen gaan. Met name in de “klussensector”zal dit zeker ten koste gaan van de reguliere Nederlandse w.a.o.-er, w.w.-er die er graag een paar centjes bij verdient.

    Reactie door Jan Bert Kuipers — woensdag 13 december 2006 @ 16.31 uur

  13. Yup, ook daar gaat het niet per definitie goed, maar misschien moeten we het ook even over het bijna failliet van de dollar hebben?

    Ik ken nog een paar doemscenario’s waar het gigantische begrotingstekort van Amerika de wereld een stukje verder richting de afgrond helpt. Amerika leeft op geleend geld wel te verstaan… en de enige reden dat de dollar niet verder valt, is vanwege de grote belangen van China en India er hebben (lees dollartegoeden)

    De economische wereld maakt zich wel degelijk zorgen daarover, een leuke documentaire daarover is, gespeent met echte stukjes economen.

    http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/

    Reactie door Brekel — woensdag 13 december 2006 @ 16.33 uur

  14. O ik vergeet het bijbehorende artikel, dat wellicht makkelijker leest:
    http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/items/24980549/

    Maar nogmaals Arjen, de landen doen het allemaal goed. De 1 beter dan de ander, maar er is welvaart en flinke ook.

    Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de derde wereld daar ook van meegeniet. Dat is hier de vraag…

    Reactie door Brekel — woensdag 13 december 2006 @ 16.36 uur

  15. Arjen, het libertarische gedachtengoed is me niet vreemd, maar het is toch wat simplistisch.

    Niet alles is in $ uit te drukken.

    Krijg maar eens een ongeluk in de VS, en kijk dan nog eens naar Zweden. Zweden is wat doorgeschoten, maar er is in principe niets mis met een sociale maatschappij.

    Wel moet er een behoorlijke push zijn om mensen aan de slag te krijgen, maar dat is net zo zeer een media aangelegenheid als persoonlijke verantwoording.

    Sommige mensen hebben die uitkering echt nodig (ik absoluut niet, en zal hopelijk ook nooit nodig zijn) maar om dan maar meteen iedereen over een kam te scheren is mij te kort door de bocht (zoals me in Amerika doet, je zorgt voor jezelf of je krepeert).

    En dat zweedse biertje vind ik prima te vergelijken met dat pakje sigaretten hier, maar aangezien ik niet rook & niet drink heb ik van beiden geen last :)

    Reactie door Jacques Mattheij — woensdag 13 december 2006 @ 16.36 uur

  16. Ik vind Amerika ook verre van ideaal. Laten we wel zijn. Maar of dat komt door het kapitalisme of door de ook nog vele staatsbemoeienis, zal wel een twistpunt blijven op een website als deze.

    http://www.meervrijheid.nl/index.html?armoede_vs_amerika.htm

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 16.41 uur

  17. @brekel

    zolang de olie nog in USD verhandeld wordt zal de dollar niet instorten, maar als er inderdaad een keer een olie beurs in euros opgezet wordt dan is het einde oefening voor de VS.

    Dat wordt nog wel eens als schaduwreden aangehaald voor de inval in Iraq, dat Saddam zijn olie in euros wilde gaan prijzen, en dat de Iraniers daar in mee zouden gaan. Beiden realiseerden ze zich ter dege wat voor effect dat op de VS zou hebben.

    Of het allemaal precies zo is gelopen weet ik niet, maar het is een interessante theorie.

    Reactie door Jacques Mattheij — woensdag 13 december 2006 @ 16.41 uur

  18. Amerika is verre van liberaal. Zoals jullie ook al zeggen: de overheid geeft enorm veel geld uit. Komt mede voort uit het feit dat Bush graag oorlogje speelt, en daar moet flink betaald voor worden. Of zoals ook al aangegeven met de link naar de VPRO.

    Met sommige punten van de SP ben ik het volkomen mee eens: minder geld voor defensie, aftoppen van salarissen bij de publieke omroepen.

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 16.48 uur

  19. “Brekel:Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de derde wereld daar ook van meegeniet. Dat is hier de vraag…”

    @Brekel

    Die Google link die ik gaf, daar gaat vanaf minuut 31:00 tot minuut 46:00 een stukje over Kenia: Waarom is Afrika nog arm?

    http://video.google.nl/videoplay?docid=5633239795464137680

    00:00 – 03:00 Introductie in Stockholm
    03:00 – 17:30 Landhervormingen en modernisering in Taiwan
    17:30 – 31:00 Vietnam: De goede daden van Nike
    31:00 – 46:00 Kenia :Waarom is Afrika nog arm?
    46:00 – 49:00 Brussel en het gevaar van anders-globalisten

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 17.01 uur

  20. wel, Arjan, da’s een bitter pil

    Als wij (en ik zeg maar even voor het gemak ‘wij’, ik begrijp dat we over een heleboel zaken blijkbaar erg anders denken) orde op zaken zouden willen stellen dan moet er behoorlijk wat veranderen in de wereld.

    Dat gaat zeker niet van de ene dag op de andere en Nederland is alles behalve een wereldmacht. Afrika is een land vol problemen, maar die problemen zijn voor een groot deel nog steeds uitwassen van door ons in ons koloniale verleden gecreerde machtsstructuren.

    Wij maken ons hier ontzettend zorgen over een paar (ja, een paar) asielzoekers, waarbij er net als bij alle andere grote groepen mensen een heleboel goeden tussen zitten, een paar hele goeden en helaas ook een paar hele slechten.

    Spanje heeft een veelvoud gelegaliseerd en is daar niet noemenswaardig slechter op geworden. Hoe meer zielen hoe meer vreugd :)

    Of zijn we nou echt al vol ?

    Sommige elementen in die Afrikaanse samenlevingen hebben daar profijt van onze aanwezigheid gehad (ondanks de uitbuiting van het gros) en zijn nu de toplaag geworden, dat laten ze niet meer zomaar los. Suid-Afrika is daar een mooi voorbeeld van, dat heeft ontzettend lang geduurd, en alleen maar langer door de steun van ‘ons’ aan de regimes daar.

    Die situaties duren tot vandaag de dag voort. Om daar een eind aan te maken is een niveau doortastendheid nodig wat op dit moment niet in de wereld aanwezig is (misschien bij die malloot van een Bush, maar ik heb ‘t nu even niet over meer oorlog, maar een soort van marshall plan).

    Of we ons dat kunnen en willen bekostigen is natuurlijk ook nog maar de vraag. Maar je kunt je afvragen of we met deze bol ooit nog een tweede kans krijgen om het nog eens over te doen als we er nu zo’n zootje van maken.

    Nederland heeft als ex koloniale macht natuurlijk best veel boter op het hoofd (wat mindere mate in het Afrika van vandaag, maar we hebben elders aardig huis gehouden).

    5 minuten oplossingen zijn er zeker niet, en bijna alle stromingen in de politiek hebben wel wat goed gedachtengoed, maar niemand heeft zo te zien de wijsheid in pacht.

    Reactie door Jacques Mattheij — woensdag 13 december 2006 @ 18.05 uur

  21. Ja persoonlijk vind ik zo’n Taiwan een successtory. 30 jaar geleden armer dan een land als Kenia. Maar nu (door de invoering van het kapitalisme) zijn ze even rijk als Spanje.

    Bron: bovenstaande Google video link.

    Dat is ook met Afrika mogelijk. Want daar ontbreekt de mogelijkheid om een kapitalistisch systeem te ontwikkelen.

    Zelf heb ik weinig met de politiek in NL. Ik ben liberaal met mn ideeen. Maar ik vind de VVD een enorm slechte partij. En ik vind ook dat ze zich niet liberaal mogen noemen:
    http://www.meervrijheid.nl/onliberale_vvd.htm

    Maar daarnaast vind ik linkse partijen ook weer een tegenpool van het liberalisme. Ze staan voor veel staatsbemoeienis, dat ik ook weer niet goed vind:
    http://www.meervrijheid.nl/hs-verzorgingsstaat.htm

    Ik begrijp de opkomst van de SP wel. Net zoals echte libertariers (dus geen VVD-ers!) hebben de meeste wel een echt hart voor de zaak. Ze willen graag NL een betere samenleving maken. En op dat punt halen ze de PvdA in, want die lijken steeds meer te geilen op macht. Kijk maar naar een Bos die om de dag zn standpunten draait tgv de gunst van de kiezer. Dat is ook waarom ik ben voor een zoveel kleinere overheid. Binnen de overheid heb je gewoon mensen die niet het beste voor de samenleving willen, maar vinden hetzelf prachtig om in het middelpunt van de aandacht te staan, en sommige mensen geilen nou eenmaal op macht. Maar ondertussen zijn ze amper met politiek bezig. Of met onbenullige politiek. Bv of Lingo nou wel of niet op TV moet komen. Ja, Hallo!?! Er zijn toch wel belangrijkere zaken…

    Reactie door Arjen — woensdag 13 december 2006 @ 18.37 uur

  22. Grappig dat iedereen bij armoede altijd over de grens kijkt. Natuurlijk moet dat, wij zijn namelijk een rijk land.
    Maar zolang er nog rijen voor de deur van de voedselbanken staan, al ware het een concert van Frans Bauer, dan zijn wij toch best wel arm.

    Wel mooi stuk Jo! En gefeliciteerd natuurlijk.

    Reactie door Maurice — woensdag 13 december 2006 @ 19.08 uur

  23. @ Arjen, even de twee linkjes gelezen. Ik kan ver met ze meegaan, maar in hoeverre is het libertarisch gedachtengoed aldaar nog democratisch?

    In die link bijvoorbeeld over de verzorgingsstaat, het is a-sociaal om iets van iemand te nemen, als hij het niet vrijwillig afstaat. Maar, de democratie bepaalde toch dat mensen belasting betaalden? en dat uitgeven aan bijvoorbeeld een stukje zekerheid?

    Kortom, jij vindt dat iedereen zelf moet weten of hij belasting betaald? Of, anders gezegd, iedereen zelf moet bepalen waar zijn belastinggeld heen gaat? Nu dan, dat doe je 1 keer in de vier jaar met stemmen ;)

    Reactie door Bleker — woensdag 13 december 2006 @ 20.30 uur

  24. Een half jaar geleden heb ik al eens hierover op dit log geschreven.Hoe kan Afrika het beste uit het slop getrokken worden? Vooreerst hulp geven in de vorm van transportwegen,rails en goede kleine havens.
    Zonne-energie dient als energiedrager gebruikt te worden.Groente en fruitkassen volgens een gesloten systeem,zodat geen verdamping in de lucht plaatsvind.Afrikaanse studenten hier opleiden en daarna terugsturen op door ons opgerichte bedrijven.De bulkindustrie kan beter verhuizen naar een stabiel Afrikaans land, vanwaar uit, stabilliteit naar andere landen geexporteerd kan worden.Dus overhevelen bulkexport van China naar Afrika.
    Geen ontwikkelingshulp geven maar ontwikkelingsgeld steken in kleine bedrijfjes.Corrupte regeringen afsluiten van hulp.Vrouwen indien capabel organisaties en bedrijven laten leiden.Zuiver water via verdampingssysteem opzetten en daarvoor zonne-energie gebruiken.
    Afrikaans geld koppelen aan goud of grondstoffenprijzen of sterke valuta.Alle importheffingen op gecertificeerde Afrikaanse producten afschaffen.Zo nodig barter-trade of ruilhandel met grondstoffen/halffabrikaten tegen kapitaalgoederen.Grondstoffen door de plaatselijke bevolking zelf laten verwerken tot half fabrikaat of product.Stabbiliteits-strijdkrachten uitrusten met moderne wapens.Viskwekerijen/voedingsindustrie opzetten in de buurt van grote toeristenhotels in natuurparken.Non-profit managers inzetten om plaatselijke management op te leiden.ER ZIJN MOGELIJKHEDEN GENOEG, MAAR DE GOEDE WIL ONTBREEKT EN VOORAL BIJ ONS.WIJ ZIJN TEVEEL MET ONS ZELF BEZIG!!!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 13 december 2006 @ 22.09 uur

  25. @Bleker

    Democratie is volgens liberalen een heikel punt.http://www.meervrijheid.nl/index.html?aw-dumpdemocratie.htm. Waarom: 51% beslist over de 49% (dat zie je nu met de linkse nipte meerderheid in de Kamer ook). Dat betekent dat de 49% heel weinig vrijheid hebben: de 51% kan de 49% heel veel opleggen, dus de vrijheid wordt voor miljoenen mensen is laag.

    Daarom zegt een liberaal: laten we zo min mogelijk door de overheid regelen, en zo veel mogelijk zelf: dan heeft iedereen zoveel mogelijk vrijheid wat hij met zn eigen verdiende geld doet.

    Zoals mijn link aangaf: dat hoeft niet asociaal te zijn. De overheid verspilt enorm veel geld en is enorm inefficient. Wist je bv dat tegen over elke leraar die voor de klas staan er drie!! het beleid maken op een ministerie. Ook vind ik de publieke omroepen een achterhaald idee, uitleg waar ik achter sta:
    http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=2266. Zo kan ik doorgaan. Zowel links als de VVD gooien enorm veel belastinggeld over de balk. En elk jaar nemen de belastingen toe. Niet loonbelastingen. Maar zaken als BTW, gemeentebelastingen, accijns etc etc.

    Met een modaal inkomen betaal je inclusief deze belastingen al 60 a 65% belasting. Dat betekent dat als je 8 uur werkt: 3 uur voor je eigen portemonnee werkt! En eigenlijk 7uur niet voor jezelf (gerekend 2 uur reistijd naar je werk). Naast deze belastingen heb je ook nog het werkgeversdeel. Dat geld dat de werkgever moet betalen aan de belastingdienst bovenop het salaris dat de werknemer verdient. Dat deel is ongeveer 40%!! van het salaris. Wat je netto over houdt van wat je verdient is dus een schamele 20%. De rest gaat naar de staat (je krijgt daar wel weer wat voor terug in de vorm van een pensioen, maar ik had liever zelf mn pensioenfonds uitgekozen, die kan niet eenzijdig belsissen dat ze de leeftijd naar de 67 jaar schroeven, en halen een veel hoger rendement dan het ABP doet). En de vraag is waar leg je de grens. Ik vind dat die grens bereikt is, als je per dag meer voor de staat aan het werk bent, dan voor jezelf. Dat vind ik dat slavernij.

    In bepaalde landen heb je effectief 10% belasting. En die landen groeien als kool. De armoede neemt af, en alles is prima betaalbaar. Ik ga nog goed Engels leren, en als het te gek wordt, ga ik daar ook naar toe.

    Ik wil best ook sociaal zijn, en geld geven aan mensen die echt niet aan de slag komen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die willen dat mensen verhongeren op straat. Maar zorg er wel voor dat het geld goed en efficient besteed wordt. En niet aan speeltjes van de politiek: dan noem ik een JSF en subsidies voor de meest gekke dingen:
    http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=4885
    http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=4795
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/018877.html
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/018750.html
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/003577.html
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/002418.html

    Ik kan doorgaan en doorgaan, maar er wordt zo veel belastinggeld over de balk gesmeten.

    Reactie door Arjen — donderdag 14 december 2006 @ 0.44 uur

  26. @17, Jacques Mattheij,

    Kom nou, alsof wij het in Nederland (of Europa) nu zoveel beter doen. Amerika heeft 64% staatsschuld als percentage van het BNP, wij in Nederland zitten nu op 55%. (60% is max als je met de Euro wilt meedoen.)

    Tel je bij dit percentage de gemiddelde hypotheekschuld op dan zitten we op praktisch gelijk niveau.

    Reactie door Wim — donderdag 14 december 2006 @ 1.39 uur

  27. Mooi werk Jojanneke, gefeliciteerd!
    Als ik je een tip mag geven: lees eens een boek als No Logo (Naomi Klein). Immers, stilstand is achteruitgang en je hebt nu een eerste stap gezet in het nadenken over armoede. Blijf jezelf ontwikkelen en je horizon verbreden, al zal het niet altijd aangenaam zijn om erachter te komen hoe wijzelf medeverantwoordelijk zijn voor de groeiende tweedeling in Nederland en in de wereld.

    Reactie door Miep Kraak — donderdag 14 december 2006 @ 10.45 uur

  28. @ Arjen,

    Dat jij dat kan, en graag wilt, zal ik niet tegenspreken. Maar let je wel op dat de meeste mensen niet de homo -economicus zijn die jij hoopt dat ze zijn.

    De overheid is er voor om ons aller leven op elkaar aan te laten sluiten. Onderwijs, infrastructuur, het is in ons aller belang dat dat goed geregeld is.., dat kun je in kleine groepjes doen (priveonderwijs wellicht volgens jou) of als land..

    Maar, zoals ik zei, de homo-economicus bestaat niet. We hebben verantwoordelijkheid met zijn allen (we leven tenslotte met zijn allen) om er iets van te maken. Doet iedereen wat ie wil, dan wordt het toch snel een zootje, maar ben je bovenal niet slagvaardig.

    Mensen die niet meer kunnen, moeten geholpen worden. Je pensioen opbouwen kun je zelf misschien doen, maar wat als je door ziekte nooit een pensioen kon opbouwen? Er moeten vangnetten zijn…

    Ik kan echt heel ver meegaan met je ideologie, maar tussen ulitem liberaal en/ of sociaal, staan praktische bezwaren in…

    In die bepaalde landen die je schetst, is ook nog steeds veel armoede. Bedrijven groeien, maar mensen worden uitgebuit. Daar kan ik niet tegen. Arbeid is arbeid en dat hoort eerlijk beloond te worden.

    Ik wil ook geen JSF, ik wil ook geen Betuwe lijn. (De SP overigens ook niet)
    Ik wil goede sociale regelingen die zorgen dat iedereen kan meedoen. In de huidige wereld die verre van perfect is, en waar met name bedrijven verre van ‘personen met enige moraal’ zijn acht ik het sociale model op dit moment beter geschikt dan jouw model.

    Reactie door Brekel — donderdag 14 december 2006 @ 12.32 uur

  29. @Brekel:

    “maar wat als je door ziekte nooit een pensioen kon opbouwen? Er moeten vangnetten zijn…”
    Iedereen kan zich verzekeren. En je hebt een keuze tussen verzekeraars. Nu heb je de keuze uit één verzekeraar: de overheid. Of je wil of niet. Of ze inefficient is of niet. Of ze eenzijdig de regels aanpast of niet (een bedrijf kan dat niet doen juridisch). En je hebt geld. Want zoals ook al bleek: de arme mensen in NL betalen al snel 50% belastingen: BTW, accijns, gemeentebelastingen etc etc.

    “De overheid is er voor om ons aller leven op elkaar aan te laten sluiten.” Juist op die sectoren die door de overheid verzorgt (gereguleerd) wordt, daar hebben we in NL kritiek op: Zorg, Onderwijs, Infrastructuur, Politie, Huizenmarkt.

    En ok, ook op de “geliberaliseerde” NS en de energiemarkt. In liberaal oogpunt zijn ze helemaal niet geliberaliseerd:
    http://www.meervrijheid.nl/index.html?hb-marktwerking.htm

    “Bedrijven groeien, maar mensen worden uitgebuit.” Check bovenstaande Google video link: minuut 17:30 – 31:00 Vietnam: De goede daden van Nike.

    Nike betaalt vele malen meer het normale inkomen dat mensen daar eerst verdienen. Zorgt voor eten, en sociale bezigheden.

    “acht ik het sociale model op dit moment beter geschikt dan jouw model.” Kan je me één land noemen waar het socialistisch model geslaagd is? Geslaagd in termen van: hogere welvaart, die betaalbaar is, waar mensen niet enorm veel belasting betalen, waar het niet aantrekkelijker is om je hand op te houden dan wel te werken. En waar mensen qua inkomen veel meer gelijk zijn?

    Juist in socialistische landen is de hoogste armoede. Is het verschil tussen arm en rijk het grootst. Zijn de belastingen hoog, en wordt het steeds minder interessant om te werken.

    In de meest kapitalistische landen (dus niet de VS) is de armoede laag. Verschil tussen arm en rijk klein. En ze hebben de meest stabiele regeringsvormen.

    Noem mij één socialistisch land (het socialisme bestaat al eeuwen), waar dat ook het geval is.

    Hier Shenzen:
    http://www.meervrijheid.nl/index.html?boomtowns_dubai_shenzhen.htm

    Hier Dubai:
    http://www.meervrijheid.nl/het_succes_van_dubai.htm

    En nee. Dubai is niet rijk door olie. Ze hebben er juist weinig van, en maar 6% van de totale inkomsten wordt door olie gegenereerd.

    Reactie door Arjen — donderdag 14 december 2006 @ 14.35 uur

  30. Jojanneke,
    Wat een berg haantjes hierboven.
    Nou dacht ik even dat hier op jouw essay gereageerd kon worden, maar lijken er ineens een hele hoop mensen behoefte te hebben aan navelstaren.
    Meid, trek het je niet aan. Je hebt een prachtig stuk geschreven, met verstand en “recht uit het hart”.
    Daar moet de wereld het toch echt van hebben wanneer we er een mooiere en betere plek van willen maken.
    Jij hebt dat goed gezien en prachtig tot uitdrukking gebracht. Chapeau!

    Reactie door Elli — donderdag 14 december 2006 @ 16.28 uur

  31. Gefeliciteerd! Prachtig geschreven!

    Reactie door J3roen — donderdag 14 december 2006 @ 18.23 uur

  32. Bij de koninklijk erkende muziekvereniging Sint Gregorius uit Haaren zijn wij allen trots op onze fluittiste Jojanneke Scheepers. Dat heeft ze toch maar weer mooi gedaan.
    Op alle gebied pak zij de zaken serieus aan en dat blijkt!
    Proficiat en wat een leuke en feestelijke ervaring!
    Bestuur en leden Sint Gregorius – Haaren

    Reactie door Ine Copal — donderdag 14 december 2006 @ 18.35 uur

  33. Lieve Jojannke,
    Nogmaals van harte gefeliciteerd met je essay en met de aanmoedigingsprijs.
    We vinden het top: een 15-jarige met zo’n visie!!!
    We zijn benieuwd naar je ervaringen met het debat.

    Liefs, Addy en Leny

    Reactie door Leny Scheepers — donderdag 14 december 2006 @ 19.03 uur

  34. als mentrix van Jojanneke ben ik super trots !
    Goed gedaan mademoiselle !

    Reactie door nathalie soares — donderdag 14 december 2006 @ 19.04 uur

  35. Hartstikke goed, Jojanneke! Proficiat;wij zijn trots op onze nicht!
    Vooral het stukje over het ontwikkelen van steeds betere telefoons e.d. spreekt me erg aan. Ik denk ook altijd: Er kan tegenwoordig zoveel onvoorstelbaars uitgevonden en ontwikkeld worden en hier steken zoveel mensen gigantisch veel tijd, energie en geld in. Het moet toch mogelijk zijn om met zoveel tijd, energie, geld en technische mogelijkheden dingen te ontwikkelen die gericht zijn op vermindering van armoe en ellende.Maar ja, men vindt het blijkbaar belangrijker om nog snellere computers, betere navigatiesystemen,telefoons met allerlei mogelijkheden en andere onnutte zaken te ontwikkelen.
    Nogmaals, hartstikke goed gedaan en ik hoor nog wel van je hoe het in de tweede kamer is geweest. Ik ben ook wel een beetje jaloers dat je Jan Marijnissen hebt ontmoet!

    Groetjes, José

    Reactie door José Scheepers — donderdag 14 december 2006 @ 19.30 uur

  36. Lieve Jojanneke,

    Als trotse moeder heb ik de afgelopen dagen meerdere malen mijn bewondering voor jouw moed en lef uitgesproken en dit wil ik bekrachtigen door deze reactie.
    Jouw leventje staat eventjes ‘op z’n kop’, en je hebt deze week enkele unieke ervaringen beleefd o.a. de rondleiding in de tweede kamer en het interview met Renske Leijten, je ontmoeting met de échte Jan Marijnissen, het bijwonen van het spoeddebat van afgelopen dinsdagavond en dan ook nog vandaag het intervieuw met het Brabants Dagblad en het poseren voor de fotograaf.
    Ook al is het allemaal best spannend, toch zie ik je volop genieten van deze speciale momenten en van de aandacht die hierbij hoort. En terecht dat je hiervan geniet, want je hebt het dan ook echt verdiend!

    Nogmaals dikke proficiat, je bent een uniek mensenkind, maar dit weet ik al 15 jaren lang………

    Met liefs en omhelzing van

    Jolanda -xxxxxxxxxxxx-

    Reactie door Jolanda Scheepers-Knoops — donderdag 14 december 2006 @ 20.26 uur

  37. Jojanneke,

    Ik ben een collega van je moeder en wil je van harte feliciteren met je essay en aanmoedigingsprijs.
    In 1 woord, je was geweldig!
    Op zo’n dochter kun je alleen maar super trots zijn.
    Groetjes van Jozien

    Reactie door Jozien Peters — donderdag 14 december 2006 @ 20.39 uur

  38. Hoi Jojanneke,

    Met veel bewondering heb ik jouw bewogen en betrokken woorden aanschouwd. Wat een lef, daadkracht en inhoud! Dat belooft nog veel goeds voor de toekomst.
    Geniet van de prijs, en dat het inderdaad een aanmoediging mag zijn….

    Groet, Mariëlle (die “tante”, weet je wel).

    Reactie door Mariëlle Gruijters — donderdag 14 december 2006 @ 21.03 uur

  39. Há die Jojanneke,

    Een supergroooooote topprestatie van jou!
    Wat zullen vele mensen trots op jou zijn!
    En terecht natuurlijk.
    Mooie tekst, en wat kwam je goed uit de verf tijdens het intervieuw.
    Van harte gefeliciteerd, hopelijk heb je genoten van de rondleiding, wat geweldig dat je “het” debat bij hebt mogen wonen.
    groetjes Petra

    Reactie door Petra Frieling — donderdag 14 december 2006 @ 22.28 uur

  40. Hoi Jojanneke,

    nog hééél even………….voor je moeder het verklapt,………..ik ben ‘n tikkie jaloers op jou dat jij op 15 jarige leeftijd zelf verdiend hebt om Jantje te hebben mogen ontmoeten!

    Reactie door Petra Frieling — donderdag 14 december 2006 @ 22.34 uur

  41. Dag iedereen!
    Dank voor al jullie leuke reacties. Ik heb dinsdag erg genoten, maar al de media-aandacht (Brabants Dagblad, Omroep Brabant, deze site) overvalt me een beetje. Het artikel in het Brabants Dagblad mooi verschenen, ik ben er erg trots op.
    Ik hoop natuurlijk dat mijn essay mensen aan het denken zet, en dat er later misschien nog wat van komt. Ik vond het in elk geval erg leuk en interessant om te schrijven en het ‘smaakt’ naar meer!
    Groetjes,
    Jojanneke.

    Reactie door Jojanneke Scheepers — vrijdag 15 december 2006 @ 7.26 uur

  42. Lieve Jojanneke,

    Wat een super-prestatie!
    Ik weet natuurlijk al langer dat je goed kunt schrijven en je meningen en gedachten prima kunt verwoorden. Ik merk ook steeds meer dat je heel bewust na gaat denken over de problemen in de wereld en wat jij hiervan vindt. Je gaat steeds meer vragen stellen over hoe dit veroorzaakt wordt en op welke wijze mensen een bijdrage kunnen leveren om verbetering en verandering aan te brengen.

    Deze prijs is een mooie opsteker en een aanmoediging om hiermee door te gaan. Wie weet ligt er in de toekomst een mooie (politieke) carrière voor je in het verschiet! Ik ben super-trots op je!

    Je vader

    Reactie door Martien Scheepers — vrijdag 15 december 2006 @ 9.42 uur

  43. Hoi Jojanneke,

    Van harte gefeliciteerd met deze mooie prijs. Heel knap van je! Geniet er intens van. Deze ervaring nemen ze je niet meer af.

    groetjes
    Yvonne

    Reactie door Yvonne Kuiten-Scheepers — vrijdag 15 december 2006 @ 9.50 uur

  44. Heej zussie van me
    Super prestatie kan ik alleen maar zeggen ik had niet beter kunnen doen en ik ben erg jaloers op je dat je jan marijnissen hebt ontmoet :P maar jij hebt het dik verdiend ga zo door

    Ik ben net als je vader en moeder ook zeer trots op je

    Je broer Eltjo

    Reactie door Eltjo — vrijdag 15 december 2006 @ 10.15 uur

  45. Hallo Jojanneke,

    Allereerst: gefeliciteerd met je essay en ik heb het via pdf via het weblog hier absoluut met interesse gelezen. Maar daarom wat (opbouwende!) kritiek waarover je misschien zou kunnen nadenken, want… in welke taal moet het onderwijs (zoals jij dat in het essay voorstelt: dat leraren van hier in het buitenland waar het onderwijs vaak van mindere kwaliteit is gaan werken) gebeuren zodat leraar en leerling elkaar kunnen begrijpen? In je essay las ik immers dat je niet bedoelt dat de kinderen / leerlingen bijvoorbeeld hun godsdienst of dus ook eigen cultuur hoeven te veranderen, maar dat het om basisvaardigheden zoals schrijven, wiskunde, en dergelijke gaat; maar precies hierom vraag ik jou hoe het dan moet met de taal waarin het onderwijs moet worden gegeven omdat kinderen in andere landen een andere taal kennen dan bijvoorbeeld de leraren van hier. En een leraar moet de taal van de leerlingen natuurlijk wel heel goed beheersen want van een leraar leren leerlingen. Is het daarom niet beter om in overleg (!) met leraren in die landen zelf (dus hun eigen leraren, die landen hebben zelf namelijk echt ook wel goede leraren) te voorzien in betere leermiddelen (!), maar die ook niet zo duur moeten zijn waardoor het voor zowel leraar als leerling nog steeds (te) moeilijk zou zijn om aan te schaffen? Hoe zouden dus bijvoorbeeld kwalitatief hoogwaardige leermiddelen in die landen voor leraar en leerling kunnen worden verstrekt, welke leermiddelen tegelijk niet zo duur zijn waardoor ze weer niet zoals nu het geval is door scholen en leerlingen aldaar zouden kunnen worden aangeschaft? En dan ook nog: wie zouden er volgens jou voor kunnen zorgen dat de leraren in die landen voldoende salaris krijgen betaald waardoor ze zelf ook hun familie voldoende goed kunnen onderhouden? Ik weet het, Jojanneke, jij bent pas 15 jaar, en hier staan naar aanleiding van de inhoud van jouw (!) essay allemaal diepgaande vragen en stellingen… en ik vraag me af of jij, nu je meer weet van de complexiteit van het onderwerp, weer een nieuw essay zou kunnen proberen uit te werken; althans: ik bedoel al de hier door mij getypte ¨kritiek¨ als een aanmoediging hiertoe voor jou. Hoe zouden volgens jou bijvoorbeeld leraren vanaf nu wereldwijd beter met elkaar kunnen samenwerken of hoe zouden leermiddelen wereldwijd beter op elkaar af kunnen zijn gestemd? Al deze kritische vragen worden in mij opgeworpen door jouw essay, Jojanneke, en ik waardeer het ten hoogste dat jouw essay wel stemt tot nadenken over het onderwijsprobleem dat nog op te veel plaatsen in de wereld bestaat.

    Reactie door Lot — vrijdag 15 december 2006 @ 16.50 uur

  46. Jojanneke van harte gefeliciteerd.
    Ik vind jou een heel bijzonder iemand.
    Het inzicht wat je nu al toont op jouw leeftijd. Ik vind het een heel mooi stuk wat recht uit het hart geschreven is en het raakte mij.
    Je ziet de ongelijkheid in deze wereld en welke onzinnige en onnodige dingen er bestaan waar miljoenen aan besteed wordt.
    Dingen die we niet nodig hebben.
    Je bent aan het denken over hoe het beter kan en probeert daar op jouw eigen wijze iets aan te doen.
    Heel goed.
    Je hebt ook deze discussie in gang gezet.
    Discussie is ook goed omdat mensen dan aan het denken gezet worden.
    Jammer genoeg overschaduwd de discussie af en toe jouw mooie prestatie.

    Reactie door jose — zaterdag 16 december 2006 @ 0.41 uur

  47. Beste Jojanneke,

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van de aanmoedigingsprijs.
    Je mocht zo op een spannende dag aanwezig zijn in de tweede kamer.
    Je essay heeft blijkbaar genoeg mensen aan het denken gezet, gezien de reacties. En dat is natuurlijk erg leuk!
    Groetjes,
    Anjo en de rest van de familie

    Reactie door Anjo Bosman-Scheepers — zaterdag 16 december 2006 @ 10.51 uur

  48. Voor een wat filosofiisch/wetenschappelijker benadering over waarom ontwikkelingshulp zo slecht werkt zou je het boek Het rijk van de Schaarste” van Hans Achterhuis moeten lezen. Voor de liehebbers heb ik een (persoonlijk getinte) “samenvatting” gemaakt (die helaas nog 18 pagina’s is haha).

    JK4.

    Reactie door Jos Koekkoek — zaterdag 16 december 2006 @ 11.25 uur

  49. Het essay van jojanneke raakt wat mij betreft een belangrijke oorzaak en tegelijk oplossing voor de armoede in de derde wereld landen en dat is;educatie.Daar moeten we meer in investeren.Haar essay is daarom zeer te prijzen.

    Geert-Jan Alexander Knoops

    Reactie door Geert-Jan Alexander Knoops — zondag 17 december 2006 @ 11.03 uur

  50. Enige tijd geleden was er op de Franse TV5 een discussieavond waarin de ontwikkeling van Afrika en Azië na de oorlog met elkaar werden vergeleken. Natuurlijk zijn er culturele en politieke verschillen. Maar er kwam ook naar voren dat waterbeheer een belangrijk verschil vormt. Drinkwater voor de stedelingen. Voor het verbouwen van voedsel op het platteland.

    Reactie door Harry — vrijdag 29 december 2006 @ 0.30 uur

  51. Ik weet nog goed toen ik voor het eerst op mijn eigen ging wonen dat in 1975 iemand aan de deur kwam met de rode tribune, toen ik die gelezen had ben ik altijd achter de SP blijven staan. Jan PROFICIAT en de volgende keer nog beter en dan komt alles goed. Het word tijd dat het eens anders gaat.Ik heb het volste vertrouwen in jou,en bedankt zover.Ik wens Jou en de rest goede gezondheid.Dank je wel voor wat je tot nu toe hebt gedaan.Houdoe

    Reactie door j dambacher — zaterdag 30 december 2006 @ 4.02 uur

  52. Mooi stuk Jojanneke!

    Reactie door Johan — zondag 28 januari 2007 @ 21.07 uur

  53. [...] Zie ook werelddelen. [...]

    Pingback door De malle molen van het leven » Blog Archive » Over de definitie van “veel” valt te discussiëren?!! — zaterdag 24 februari 2007 @ 12.04 uur

  54. ik vindt het echt geweldig dat er nog zulke goede mensen op de wereld leven, die vol inzet en overtuiging alles vertellen. ik vind jouw echt vet cool! perfect en ga zo lekker door meid! je bent goed op weg! ik zou jouw graag zien als partijleider van de SP, en mijn stem heb je! groetjes en -xxx- van Sjors

    Reactie door Sjors Peijnenburg — dinsdag 13 maart 2007 @ 22.06 uur

  55. heey jojanneke! ik heb je essay gelezen, en ik ben op een manier wel geraakt door jouw bericht. wat je zegt, is zoooo waar. ik ben zelf lid van de vvd, en nu bedenk ik van: ja, ik ben het hier mee eens. ik heb besloten om lid te worden van de sp, omdat deze goed veranderd is. ook mede door jouw. ik bedankt je hartelijk. groeten van jeffrey

    Reactie door jeffrey van pinxteren — maandag 26 maart 2007 @ 13.40 uur

  56. zou je trouwens contact met mij willen opnemen? ik heb nog een paar interessante punten, die ik graag met jouw zou willen delen. bijvoorbeeld op msn? heb je msn? want dan komt het goed. mijn e-mail is jeffrey_ikke@hotmail.com. groetjes!

    Reactie door jeffrey van pinxteren — maandag 26 maart 2007 @ 13.41 uur

  57. Hallo Jojanneke,

    Ik kwam op deze site terecht, omdat ik aan het “googelen” was, op zoek naar je tante, Leny Scheepers. Aan alle reacties op jouw essay zag ik, dat ik in de gezochte familie Scheepers beland ben.
    Bovendien vind ik het erg leuk, te lezen als jonge mensen zoals jij zich actief bezighouden met dit soort onderwerpen.
    De wereld delen draagt bij in het geluk van anderen, en daarmee in je eigen geluk.
    Succes met verdere acties!

    En nu nog een vraag: Zou je mij aan Leny’s mail-adres kunnen helpen?

    Groetjes

    Corry Bouwmeester

    Reactie door Corry de Klepper — zondag 14 oktober 2007 @ 13.34 uur