In de prijzen

Op de site bestewebpoliticus kon je in de afgelopen tijd je stem uitbrengen op de beste webpoliticus. Vanavond werd deze uitgereikt. De SP won drie van de vier juryprijzen; beste partijwebsite, beste internetvodcast én, ook niet onbelangrijk, dit weblog werd uitgeroepen tot beste weblog.

Op de site Bestewebpoliticus.nl waren drie publieksprijzen te verdelen. Beste webpoliticus volgens het publiek was de onbekende CDA-ér Sabine Uitslag die kennelijk een goede internetcampagne had gevoerd voor deze prijs. Ook waren er publieksprijzen voor de slechtste en rattigste webpoliticus, respectievelijk gewonnen door Wouter Bos en Rita Verdonk.

De vakjury bestond uit Lousewies van der Laan (voormalig fractievoorzitter D66), Raymond Noë (webredacteur website Onze Taal), Willem Hendrikx (auteur van ‘Schrijven voor het beeldscherm’ en adviseur bij communicatiebureau Hendrikx Van der Spek) en Max Dohle (bekend blogger). Zij bogen zich over de categorieen beste webpoliticus 2006, beste website, best geschreven content, beste weblog en beste filmpje/vodcast. Best geschreven content bleek achteraf vervallen.

Drie van de vier juryprijzen vielen de SP ten deel. Woordvoerder Hendrikx Van der Spek roemde in de categorie beste website het gevoel dat de SP-site uitstraalde. Dat waar de SP in de politiek voor stond, werd ook vertaald op de website. Ook met de toegankelijkheid en de uitgebreide informatie zat het helemaal goed. Echter juist de uitstraling zorgde ervoor dat de SP werd verkozen boven de PvdA site. (Thonik, bedankt!)

Ook de viralmovie Stuur Jan op pad viel in de smaak omdat het optimaal gebruik maakte van de mogelijkheden van het internet.

Dit weblog kon men volgens de jury ‘simpelweg niet omheen’ en kreeg de prijs ‘beste weblog’. Andere genomineerden waren onder andere Jan-Peter Balkenende, Wouter Bos en Boris van der Ham.

Juryprijs voor beste webpoliticus viel ten deel aan Boris van der Ham (D66). Terecht. Niet enkel heeft Boris zijn eigen site, hij runt ook nog twee themasites: een website over de milieu- en klimaatproblematiek (Paaseiland.nu) en een website over cultuur en uitgaan (Manifest van de nacht). Ook is hij actief op community-site Hyves.

Herman Beekers

SP-webmaster Herman Beekers neemt de prijs voor beste partij-site in ontvangst

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 16 december 2006 :: 0.13 uur

120 Comments

120 reacties

  1. Gefeliciteerd! Complimenten aan het web-team en natuurlijk aan Thonik!

    Dat wordt een flinke prijzenkast in de kantine. :)

    Reactie door J3roen — zaterdag 16 december 2006 @ 2.38 uur

  2. Een beter weblog en webmasterteam is niet in Nederland te vinden. De prijs verbaast mij niets. Maar toch… te gek!! En wederom gefeliciteerd.
    Nou, we hebben alles in huis. Nu nog de renovatie van Nederland. Als er EEN schaap over de dam is volgen er meer… op naar een betere wereld!

    Reactie door Gloria — zaterdag 16 december 2006 @ 3.15 uur

  3. Goeden morgen vrienden SP

    Mijn complimenten aan allen die aan het web werken.
    Dit is een verdiende beloning voor de inspanningen die moeten worden verricht om dit zo goed te laten verlopen.
    Ga nog lang door, laat je niet ontmoedigen, want ook door jullie heeft de SP het met de verkiezingen zoveel gewonnen.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 16 december 2006 @ 7.42 uur

  4. Gefeliciteerd! :D
    Jullie hebben geheel terecht gewonnen !!

    Reactie door Lisette — zaterdag 16 december 2006 @ 7.52 uur

  5. Ik sluit me bij reactie @3 Ouwe Dirk
    graag aan!

    Reactie door maria — zaterdag 16 december 2006 @ 8.08 uur

  6. Voor de webmaster,

    Gefeliciteerd. Prachtig resultaat.
    Een vraag. Waarom zetten jullie geen link op de SP-site naar de eurenew-site. Het milieu is voor ons SPers voldoende belangrijk om massaal de petitie voor hernieuwbare energie te ondersteunen.

    Lydia

    Reactie door Lydia — zaterdag 16 december 2006 @ 9.24 uur

  7. Allemaal Gefeliciteerd, speciaal het web-team en Thonik.

    Reactie door Pool — zaterdag 16 december 2006 @ 9.49 uur

  8. Goedemorgen Ouwe Dirk

    Het moge voor vriend en ‘vijand’ nu toch zo langzamerhand wel duidelijk zijn dat de SP een uiterst professionele organisatie is.
    Wat een prijzen zijn Jan en de SP al ten deel gevallen de afgelopen tijd!
    De hoofdprijs; regeringsdeelname zal ongetwijfeld ook binnen afzienbare tijd kunnen worden bijgeschreven.
    In principe had het nu al wel gekund. Maar dat zou betekenen dat de SP als het ware ‘gedurende de race zichzelf zou hebben moeten verkleden, zijn identiteit deels zou moeten verkwanselen.’ Dit zou een pyrrusoverwinning zijn. Nee dit past niet bij de SP!
    De SP gaat voor werkelijk en verdient succes, zónder inlevering van identiteit. Dat die formule werkt is nu al gebleken. Van mij krijgt de SP er nog 1 prijs bij: die van de meest consequente politieke partij!

    Met groet…

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 16 december 2006 @ 9.56 uur

  9. We gaan het zo’n beetje gewoon vinden, Beste politicus van het jaar, Agnes Kant de
    meeste voorkeurstemmen, De Beste Webmaster cs.De best georganiseerde partij!!!
    GEFELICITEERD ALLEMAAL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wie ik ook wil feliciteren zijn de twee,in een adem genoemde rattigste politici, nou ja..politici. Je zal maar op de PvdA gestemd hebben of erger nog lid zijn van die partij….dan lig je toch in de goot ..

    Reactie door Joop Fontein — zaterdag 16 december 2006 @ 10.50 uur

  10. Van harte gefeliciteerd en complimenten voor de webmasters!
    De SP brengt mensen bij elkaar, dat blijkt uit dit weblog en andere politieke partijen zouden er een voorbeeld aan moeten nemen. De meeste zijn wel informatief, maar ze “leven” niet..De SP daarentegen bruist van leven en barst haast uit haar voegen door het enthousiasme dat er vanaf straalt..Goed voorbeeld doet goed volgen..? Laten we het hopen!

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 11.11 uur

  11. We gaan het zo’n beetje gewoon vinden, Beste politicus van het jaar, Agnes Kant de
    meeste voorkeurstemmen
    , De Beste Webmaster cs.De best georganiseerde partij!!!
    GEFELICITEERD ALLEMAAL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Agnes kant had niet de meeste voorkeursstemmen, dat was verdonk, die had er 5 x zoveel (160.000 tegen 600.000 of zoiets)

    Reactie door Ronald — zaterdag 16 december 2006 @ 11.20 uur

  12. Graag sluit ook ik mij aan bij de peptalk
    hierboven op verschillende manieren heel
    goed vertólkt!
    Het bezoekersaantal per dag loopt nog steeds
    op en aan ons is de opdracht vooral ook de
    sociale uitstraling vorm te geven en ‘door-
    snee-verhalen’ vanuit ons aller midden, de
    samenleving laat weinig fantasie over: het is voor velen een rauwe werkelijkheid!
    Het is moedgevend tot grote hoogten te komen, maar dat level, die fase vásthouden de grote kunst van ‘t hele komend jaar 2007.
    Stuk voor stuk hebben onze 25 zetelbezetters
    onze steun en aandacht nodig en willen wij
    met ‘óns állen van de SP’ zoden aan de dijk
    zetten, zullen we ons er met hand en tand
    hárT voor moeten maken en gestaag doorgaan op de ingeslagen weg, niet eenvoudig, maar
    ‘t heeft inmiddels bewézen te kúnnen, ieder
    op zijn eigen opbouwende manier!
    Als we de afgelopen week moeten zien als één groot ernstig politiek spel, dan ben ik
    op dit moment dolblij dat Jan Marijnissen
    ‘no deal’ heeft gekozen met zijn ploeg, daar
    waar het voltallige SP-VAK zich mogelijk ge-
    kwetst zou kunnen voelen, daar waar bij monde van de MP namens het C.D.A. verwoord
    werd de PvdA en het C.D.A. ‘het hárt van de
    nieuwe coalitie diende te zijn’.
    Aan dat hárT zou de SP niét hebben kunnen
    bijdragen? Met name dergelijke hautaine op-
    merkingen zullen de kiezers en ook jonge, nog niet stemgerechtigde mensen zich behoor-
    lijk gestoord hebben, net zoals heel veel ook ouderen onder ons, ook mensen die nog
    jaren voor de 2e WO werden geboren en de ook
    stille armoed daarna in alles hebben moeten
    meemaken en nu zien hoe over de ruggen van
    hen heen inkomsten en uitgaven ongelijk wor-
    den verdeeld.
    Het is al weer een heel jaar verkondigd bij
    de diverse partijen, zeker ook de v.v.d.:
    wie niet werkt die zal niet eten……..maar
    wie niet te eten krijgt, te wonen krijgt,
    te weinig zorg krijgt, zal dan ook op een
    bepaald moment helemaal niet meer wérken of
    kunnen ‘léven’.
    Ook in biografieën van politici kom je zelfs
    tegen hoe men zich graag bewoog tussen provo’s, die merendeels geen 6daagse werk-
    week, of 40-60-urige werkweek hadden en IK
    heb ze dus ook zien lanterfanten, herrie-
    schoppers en reltrappers van toen, en hoe ze
    zich uitdosten, weet inmiddels iedereen!
    Heel veel hooggeplaatste politici gingen in
    die dagen naar de peuterspeelzaal of kleuter
    school. Velen van hen hebben inmiddels een
    graad gehaald, maar van “al ware het dat ik
    alle kennis had, maar had de liefde niet…”
    hebben zij tot op de dag van vandaag nog heel vaak bitter weinig begrepen, uitzonde-
    ringen daargelaten.
    Niet voor niets dat ik op een gegeven moment
    zonder aarzeling SP ben gaan stemmen, nadat
    ik te weinig rode rozen kreeg toebedeeld,
    maar heb nog steeds goede hoop dat ook dat in de toekomst nog gaat veranderen!
    Voorlopig voel ik me ‘in de prijzen gevallen
    bij de SP’ en ben sterk voor de vinger aan
    de pols houden en de hánd óp de knip! Bravo!

    Reactie door Madelief — zaterdag 16 december 2006 @ 11.28 uur

  13. Herman c.s. van harte gefeliciteerd met dit succes.

    Reactie door Piet van Andel — zaterdag 16 december 2006 @ 11.30 uur

  14. Ik heb ze niet allemaal gecontroleerd, maar volgens mij is dit de enige plek waar je op deze manier je mening kan geven.
    Op de PvdA-site wordt je reactie eerst gescreend, daar zitten we op te wachten….

    Dus SP, ga zo door met vooroplopen!!

    Reactie door Herman van den Akker — zaterdag 16 december 2006 @ 12.00 uur

  15. Gefeliciteerd voor de zoveelste keer, alleen jammer dat de kabinetsformatie niet zo soepeltjes gaat. De sp hoort gewoon in de regering, alles winnen maar dit niet?

    groetjes allemaal

    Reactie door timebomb — zaterdag 16 december 2006 @ 12.06 uur

  16. Wederom gefeliciteerd! Het zijn nogal wat prijzen die de SP ten deel vallen en verdiend! Jammer alleen dat die ene echte hoofdprijs net is uitgebleven.

    Reactie door Han — zaterdag 16 december 2006 @ 12.22 uur

  17. Alles mooi en prachtig Jan, maar wat gaan we nu op zeeeer korte termijn aan de herkeuringen in de WAO doen?
    Elke dag dat er niet wordt ingegrepen is een HEL voor mensen die nog naar de slachtbank van het UWV moeten!!!
    Wat met asielzoekers lukt moet toch ook met de herkeuringen lukken!! Direct stoppen dus!!
    Gewoon een motie indienen en de nieuwe linkse meerderheid laten stemmen voor het onmiddelijk stopzetten van deze omstreden keuringen totdat bekend is wat een nieuw kabinet hiermee gaat doen en de uitkomsten zijn van een eventueel parlementair onderzoek.
    Laat De Geus hier niet mee weg komen!!!!!

    Reactie door Een SP- stemmer — zaterdag 16 december 2006 @ 12.30 uur

  18. @11 Ronald,
    Je hebt gelijk, Verdonk had de meeste voorkeursstemmen.. Dat is ook een feit waar niemand meer omheen kan. Het probleem met Rita is alleen dat ze als politica niet in staat is om “onze” samenleving bij elkaar te houden..Ze heeft inderdaad heel veel “vrienden” maar tegelijkertijd net zoveel “vijanden” en dan doe je naar mijn bescheiden mening toch echt iets niet helemaal goed..! Pim Fortuyn had ook zomaar ineens heel veel kiezers en heus niet voor niks..Maar kiezers voelen zich vaak aangesproken tot politici die een probleem signaleren (zie Wilders) zonder dat ze zich afvragen welke oplossingen tot een (voor iedereen) aanvaardbaar resultaat leiden.

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 13.01 uur

  19. Ton, je kan door het aantal voorkeursstemmen op Rita ook concluderen dat er een hoop ontevreden stemmers zijn in Nederland over het gevoerde Asielbeleid.

    Mochten er nieuwe verkiezingen komen dan moet je niet raar staan te kijken dat wilders & verdonk samen goed zijn voor 30 zetels.

    het GP gedoe heeft duidelijk gemaakt dat het volk 50/50 verdeeld is over deze kwestie, dat is iets wat je niet kan negeren.

    En mijn optiek is dat zulke dingen niet met een 51% meerderheid maar een 2/3 of zelfs 75% meerderheid beslist moet worden.

    Reactie door Ronald — zaterdag 16 december 2006 @ 13.16 uur

  20. toch vind ik het jammer dat sp zich afgezonderd heeft en niet meedoet in deze nieuwe regering en de problemen die er waren niet heeft weten weg te poetsen met het cda dat wil ik wel even kwijt ik had met mijn stem op jullie een wat hardere aanpak van de sp verwacht om deel te nemen in de regering gezien de uitslag een terechte plek in de regering en een stevig links. cda had moeten in beeld is vind ik dat een echt lachertje voor dedemocratie nederland, door met 1 zetel een meerderheid te kunnen verkrijgen. pvda moet ook niet toe happen maar die willen juist regeren om wat voor elkaar te kunnen krijgen.misschien snap ik het nog steeds niet maar belachelijk dat jullie je zo gauw hebben weg laten praten door het cda

    Reactie door Erik — zaterdag 16 december 2006 @ 13.17 uur

  21. Of dat als er bijv. geen 2/3 meerderheid in de kamer te vinden is dit automatisch tot een referendum moet leiden.

    Reactie door Ronald — zaterdag 16 december 2006 @ 13.18 uur

  22. hallo jan
    zijn ze in Polen arm of rijk?

    Reactie door maud — zaterdag 16 december 2006 @ 13.19 uur

  23. CDA had moeten schikken en nu de christen unie in beeld is moet daar boven nog tussen staan

    Reactie door Erik — zaterdag 16 december 2006 @ 13.20 uur

  24. Misdienaar Woutertje gaat naar verluidt akkoord met een nieuw referendum over de Europese Grondwet.

    Het nieuwe Referendum is al een compromis omdat JPB het lieft de EU grondwet wil akkoorderen met een kabinetsbesluit.

    Misdienaar Woutertje is bekeerd; hij gelooft

    dat de EU grondwet goed is voor ons volk

    Wat geloof niet kan doen met mensen

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 13.24 uur

  25. ” ach, het is maar een hele kleine aanpassing die eigenlijk neerkomt op wat in de praktijk alland aan de orde is, .. eigenlijk verandert er niets ”

    Zo verantwoord misdienaar Wouter Bos de minimalisering van de abortuswet in het regeerakkoord.

    Vrouwen, feministen, liberalen, vrijzinngen aller provincies verzamelt U

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 13.25 uur

  26. De europese grondwet moet uit volksbelang worden tegengehouden.

    Wie is het daar mee eens ?

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 13.26 uur

  27. JPB heeft slechts één breekpunt geformuleerd ;

    Aan de hypotheekrenteaftrek wordt zo wie zo niet getornd.

    Weet iemand of JPB standvastig is ?

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 13.26 uur

  28. @20
    Het maar de vraag hoe ver je de kiezers die op jou gestemd hebben deze moet laten vallen.
    PVDA heeft daar geen moeite mee die laat ze vallen als een baksteen daarom schrompelt deze partij in elkaar en pleegt weer verraad aan zijn aanhang.
    Willen we wat anders dan is het goed dat de SP bij zijn standpunten blijft en natuurlijk kan je niet alles binnen halen maar je hoeft niet blind te zijn om te zien dat de verschillen wel erg groot waren.
    Ik heb juist op de SP gestemd zo dat men niet als de PVDA koste wat het kost wil gaan regeren met het CDA dat kon je aan het voorspel al zien.
    De konten draaierij van Bos begint zo langzamerhand een zielige vertoning te worden eerst met de voorwaarde alleen met de SP deze haakt af en hij gaat gewoon verder.
    Schijnbaar ziet Bos het afgelopen beleid wel zitten om zelf op een mooi plaatsje te gaan zitten.

    Reactie door Jofel — zaterdag 16 december 2006 @ 13.40 uur

  29. Jan Marijnissen en Herman Beekers, gefeliciteerd! Het is ook een goede site, ik kom hier graag.

    Tof ook dat Boris van der Ham van D66 gewonnen heeft, ik vind hem wel een tamelijk goede politicus, ondanks dat D66 mijn vertrouwen destijds ernstig geschaad heeft door deel te nemen aan het gruwelkabinet Balkenende II.

    Reactie door Ellen — zaterdag 16 december 2006 @ 13.52 uur

  30. En toch mis ik een aantal dingen, zoals het kunnen wijzigen van je post of het door kunnen discussieren over een onderwerp. Dit is gewoon een lange wc rol aan tekst

    Reactie door Jory — zaterdag 16 december 2006 @ 13.53 uur

  31. @19 Ronald,
    Ik negeer helemaal niks, ik ben het zelfs met jou eens dat er echt overduidelijk een verschil van mening is over dit “generaal pardon” en de manier waarop het tot stand gekomen is. Het verdient in politieke zin ook niet bepaald de schoonheidsprijs, daarover kunnen we het wel eens zijn..Maar tegelijk wil ik er wel op wijzen dat “links” meerdere keren dit probleem aan de orde gesteld heeft en steeds door een minimale meerderheid (CDA/VVD) “aan de kant geschoven” werd..Snap ik best dat ze nu (met instemming van de meerderheid) gewoon de kans grijpen en datgene doen wat de “heersende orde” jarenlang hebben tegengehouden! En dan heb ik het nog niet eens over het persoonlijke leed en onzekerheid voor die mensen over wiens rug wij deze discussie lopen te voeren…

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 14.19 uur

  32. P.S.:
    Het gaat niet eens over een generaal pardon, we stoppen alleen ff met uitzetten..TOCH??

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 14.29 uur

  33. PVDA’er de Vries wordt minister van Sociale Zaken in het kabinet CDA/PVDA/CU

    De vraag die nog rest;

    Is dit ook acceptabel voor het CDA ?

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 14.34 uur

  34. Erg goede web site, duidelijk, en iedereen kan zijn zegje doen!Gefeliciteerd!

    Reactie door Jan — zaterdag 16 december 2006 @ 15.56 uur

  35. Alereerst SP-webmaster Herman Beekers proficiat.
    @30 ToN, iid ging het over opschorten van het uitzetten, maar voor welke groep asielzoekers nu hier in NL mag blijven is ook niet duidelijk. Voor A.O.W.-ers die nog herkeurd moeten worden, ANGST! Buiten de groepen die ik noem, bij veel, heel veel Nederlanders hebben persoonlijke leed en grote onzekerheid terwijl er over mensen wordt besloten. Dit kabinet doet net of ze misdadigers zijn, is dat dan Christelijk?
    Het geloof en de poliiek zijn gescheiden. Waarom gebruiken bepaalde Partijen toch die C in hun logo, om op kruistocht te gaan? Weer moorden, plunderen, oorlog voeren in eigen Land en over de grenzen? Moeten we daar als Nederlander blij mee zijn? Moeten we weer in het verleden leven? Ik weet de geschiedenis van Nederland ben er niet trots op, ik krijg het schaamrood op mijn wangen.

    Reactie door Els — zaterdag 16 december 2006 @ 15.57 uur

  36. Foei, Wouter, je blijft en bent een draaikont. Eerst helemaal naar rechts buigen om als een donderslag naar links buigen, zo ben je niet te vertouwen.

    Reactie door Els — zaterdag 16 december 2006 @ 16.01 uur

  37. De S.P. wacht op een geschikt moment, dan zie je een sociale Nederlandse Leeuw.

    Reactie door Els — zaterdag 16 december 2006 @ 16.04 uur

  38. Ik heb zojuist gehoord dat de heer Jan Marijnissen ook uitgeroepen is door de journalisten tot beste politicus van het jaar 2006 de SP blijft maar winnen het is ook nog de beste partij van Nederland het kan dit jaar niet meer stuk en nu nog succes met de statenverkiezingen op 7 maart 2007 dan is het precies een jaar geleden dat wij zo succesvol waren met de gemeentraadsverkliezingen
    Dirk Schuit

    Reactie door dirk schuit — zaterdag 16 december 2006 @ 16.13 uur

  39. Ik ben wat huiverig voor een coalitie zoals die er aan zit te komen. SP in de oppositie?
    Ik denk dat we dan niet echt een vuist kunnen maken want bij stemming over een en ander zal een regeringspartij als de PVDA nooit hun eigen bewindslieden laten vallen. Als je zag hoe makkelijk de PVDA het kabinet Balkenende, zeer rechts dus, niet echt moeilijk heeft gemaakt vrees ik voor de komende coalitie. Balkenende is het probleem. Hij denkt dat Nederland alleen van hem is. Ik ben hier heel somber over, zeker na de euforie van de verkiezingswinst. Nederland moet gewoon anders maar dat lukt nooit met Balkenende.
    Goede namiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 16 december 2006 @ 16.20 uur

  40. Beste Ace, ik denk dat de Vries in Nederland niet meer acceptabel is vanwege zijn onduidelijke rol bij de moord op Fortuijn.

    Reactie door Tim — zaterdag 16 december 2006 @ 16.29 uur

  41. @ 37 gandalf

    waar, waar, waar en nog eens waar !

    Echt eengoei kritiek

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 16.35 uur

  42. Beste Gandalf nr 36 ik wil je geruststellen als we als SP een hele goeie Statenverkiezingen kunnen behalen .De Statenleden kiezen n.l de senatoren van de Eerste kamer als we dan een heel goed resultaat behalen dan kunnen we toch een hele goeie opositie voeren want de Eerste kamer kan wetsvoorstellen tegenhouden van de regering en de PvdA zal zich wel bedenken om alles met Balkenende door te drukken want dan gaan ze hetzelfde gat in als D 66 en dan wordt de PvdA een heel klein partijtje en de SP de grootste partij van Nederland
    Dirk Schuit

    Reactie door dirk schuit — zaterdag 16 december 2006 @ 16.36 uur

  43. @ 38 Tim

    Sterk argument maar wat doen we eraan

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 16.36 uur

  44. @ Tim: wat je schrijft is heftig. Ik heb nooit, maar dan ook nooit iets over Klaas de Vries gehoord in combinatie met Fortuyn of zelfs de MOORD op hem?!?! Je zinnetje volstaat dus niet, verklaar je nader. Met oa bronnen.

    Reactie door Ellen — zaterdag 16 december 2006 @ 16.38 uur

  45. @35 Gandalf

    Ja, dat kunnen we schudden dus! Reken maar uit. Als deze coalitie iets besloten heeft dan zal de oppositie het niet redden. Geloof maar dat ze die eenheid gaan bewaren en wie van links zal TEGEN stemmen? De SP!
    De rest is rechts! Het zal nu nog eenzamer worden voor de SP in de oppositie…

    Reactie door Gloria — zaterdag 16 december 2006 @ 16.38 uur

  46. Degene die het grootste kiezersbedrog pleegt valt het meest in de prijzen. Goed zo Jan, blijf vanaf de zijnlijn bekritiseren en neem vooral geen regeringgsverantwoordelijkheid. Dan val je bij de volgende verzkiezingen vast helemaal in de prijzen. Kun je Nederland op Chavez achtige wijze gaan besturen. To smile and still be a villan ….

    Reactie door Don — zaterdag 16 december 2006 @ 16.42 uur

  47. Hij kwam destijds in opspraak omdat hij naliet Fortuijn te beveiligen. Hij was minister van binnenlandse zaken. Het is altijd onduidelijk gebleven wat men wist over de gevaren die Fortuijn liep. Dat bedoelde ik daarmee.
    Als minister van binnenlandse zaken draag je dan een zekere ministeriële verantwoordelijkheid.

    Reactie door Tim — zaterdag 16 december 2006 @ 16.42 uur

  48. @ 38 Ellen. Als ik iets anders gesuggereerd heb dan ligt het aan mijn vage formulering.

    Reactie door Tim — zaterdag 16 december 2006 @ 16.44 uur

  49. @41 Tim: een vreemde, raadselachtige reactie. Wat wil je hier nou weer mee zeggen? Kan je misschien iets langere reacties geven, anders wordt het zo’n chatbox over en weer. Dat is het hier toch al vaak en daar draag ik liever niet aan bij.

    Reactie door Ellen — zaterdag 16 december 2006 @ 16.48 uur

  50. Don nr 41 leest toch wel de site van de SP hij heeft negatief commentaar
    Als ik een partij niet mag dan lees ik het niet eens dan negeer ik dat

    Reactie door dirk schuit — zaterdag 16 december 2006 @ 16.52 uur

  51. Ik kom graag even kijken hoe zelfvergenoegd jullie hier zijn over de Pyrrus overwinning van de SP. En ik wacht met smart op de dag dat een SP regering dit land naar de bodem gaat helpen. Jullie bewierookte leider is net zo’n rattenvanger van Hamelen als Fortuyn.

    Reactie door Don — zaterdag 16 december 2006 @ 16.55 uur

  52. @44 Don
    Ik heb bewondering voor hoe gefundeerd je je mening tentoonspreidt. Geen speld tussen je heldere formuleringen te krijgen….poepoe…

    Reactie door Herman van den Akker — zaterdag 16 december 2006 @ 17.02 uur

  53. En nu ook nog eens politicus van het jaar! Proficiat Jan! Volgend jaar prins Jan 1 van Oeteldonk?

    Reactie door Jan Bert Kuipers — zaterdag 16 december 2006 @ 17.05 uur

  54. nr 45 Don is zeker heel rijk ? en is bang om een klein beetje met de veel minder bedeelden te moeten delen bovendien de heer Marijnissen belooft niets en de beschuldiging aan het adres van Jan Marijnissen en de vergelijking met Pim Fortuyn gaat totaal niet op Ik proef een beetje jaloezie

    Reactie door dirk schuit — zaterdag 16 december 2006 @ 17.10 uur

  55. 45) Herman, ik word er stil van….
    Feit blijft dat de SP er voor kiest makkelijk in de oppositie te blijven. Vanuit de oppositie blijft het makkelijk scoren en groeien. Betekent wel dat de belangen van al die stemmers ondergeschikt zijn aan het partijbelang. Jongens, nog even op een houtje bijten tot de volgende verkiezingen. Grote mond, slappe knieen en geen ruggegraat.

    Reactie door Don — zaterdag 16 december 2006 @ 17.11 uur

  56. Je kunt je mening goed formuleren en het is best leerzaam..

    Reactie door Walter Anse — zaterdag 16 december 2006 @ 17.15 uur

  57. @47 Don
    Gelukkig is er een verschil tussen meningen en feiten. Jouw mening is de mijne niet en feiten vind ik niet in je bijdrages helaas.
    Grote woorden wel, en dat scoort vaak goed bij mensen met slappe knieen zonder ruggengraat.
    Hier niet dus, helaas.

    Reactie door Herman van den Akker — zaterdag 16 december 2006 @ 17.26 uur

  58. Je wordt zo langzamerhand doodziek van al die uitgereikte prijzen voor van alles en nog wat.

    Je kan je wel lekker op de borstkloppen met z`on prijs, maar de kiezers hadden iets anders met hun stem bedoeld en niet dat we afgeserveerd zouden worden door Balkenende die het anders in het hoofd heeft.

    Het gaat om de komende 4 jaar en niet om de volgende verkiezingen!!!

    Wat is dat voor gedoe dat SP en PVDA en CDA niet zouden kunnen regeren, wie heeft dat bepaald, dat is de vraag die open blijft en waar niemand antwoord op wenst te geven!!

    Reactie door e.krul — zaterdag 16 december 2006 @ 17.26 uur

  59. @ Don, zo dacht ik er ook een paar dagen over. Maar het is duidelijk dat het CDA ook niet wilde met de SP, dus het lag echt niet alleen aan de SP. Sterker, uit alles wat ik erover gevolgd heb krijg ik het idee dat de SP wel wilde gaan onderhandelen, maar dat het CDA daar al niet aan wilde beginnen.

    Wat ik daaraan vrij onbegrijpelijk vind, is dat Jan Marijnissen er vrij lichtvaardig en begrijpend over doet. Hij had Balkenende best wat meer mogen verwijten. Nu blijft het beeld hangen zoals jij dat hebt: dat de SP er ook geen zin in had, maar ik heb dus het idee dat dat niet waar is en dat Balkenende het grote probleem was/is. Dus onbegrijpelijk dat Marijnissen dit zo over zijn kant laat gaan.

    Ik had liever gezien dat Marijnissen wat vriendelijker was over Bos. Maar ik ben hierin een minderheid, aangezien de SP in de peilingen nu inmiddels de PvdA is voorbij gestreefd, door hun opstelling in de formatie. Ik zou nu trouwens weer SP stemmen, ik zie gewoon geen alternatief.

    Reactie door Ellen — zaterdag 16 december 2006 @ 17.27 uur

  60. Waarom is de SP zo populair? Ik kan zo een aantal redenen verzinnen, de belanglijkste is wel het charisma van Jan Marijnissen en wellicht de charme van Agnes van Kant. En blijkbaar vallen een hoop stemmers voor dit gedrag.

    Met gedrag en uiterlijk bestuur je alleen geen land. De SP heeft nog nooit een beslissing genomen of een land bestuurd, het is een anti-partij, anti Balkenende, anti VVD, anti NAVO, anti Europa.

    De echte kastanjes zijn al door anderen de afgelopen jaren uit het vuur gehaald. Het ging hier voornamelijk om onbetaalbaar geworden sociale systemen, de gezondheidzorg, en een ongekende immigratie van buitenlanders naar Nederland die al die sociale systemen prima vonden. Tuurlijk, Europa is een magneet voor de rest van de wereld, maar, waarom is het zo erg dat we onze rijkdom willen beschermen tegen oneigenlijk gebruik.

    Anderen hebben dus veel gedaan aan misstanden die in het systeem zijn geslopen, en dat is niet makkelijk, dat weet iedereen, en de SP loopt volgens mij heel goedkoop in te spelen op die gevoelens.

    Mijn voorspelling is dat een SP in de regering leidt tot ongekende lastenverzwaringen die de economie tot aan de afgrond brengen. Een soort Den Uyl effect waar vervolgens weer achteraf blijkt dat het om een ding te doen was: Den Uyl zag graag veel macht.

    Wat Den Uyl (en ook JM) echter alleen zullen bereiken is dat bedrijven wegtrekken, en dat de werkloosheid verder toeneemt zodat de rest van het land daar aan moet betalen.

    Alles opgeteld heb ik al genoeg redenen gehoord waarom ik nooit op de SP ga stemmen. Een Jan Marijnissen in het bestuur betekent namelijk nog meer navelstaren dan dat een Pim Fortyun en anderen nastreven.

    Denk liever eens aan hoe Nederland over 30 jaar binnen Europa staat, denk groot, denk vooruit, en geef dat gemekker rond allerlei vermeende misstanden eens wat minder aandacht.

    Ejo

    Reactie door Ejo — zaterdag 16 december 2006 @ 17.33 uur

  61. @47 Tim, nu pas komt je reactie op de site te staan, gek genoeg was je latere reactie er eerder, daar reageerde ik net op. Vandaar mijn verwarring.

    Dat met De Vries als Minister van Binnenlandse Zaken en verantwoordelijk over de beveiliging van Fortuyn was ik vergeten inderdaad, dank voor je uitleg.

    Reactie door Ellen — zaterdag 16 december 2006 @ 17.34 uur

  62. Ik snap werkelijk waar niet dat sommige mensen denken dat de SP ‘er maar zo is uitgestapt’. Met name mensen die ik hier regelmatig zie. Wat zouden diezelfde mensen hebben gezegd als de SP in een coalitie teveel water bij de wijn had gedaan.

    Weinig vertrouwen in de partij die jullie allemaal een warm hart toedragen. Jullie laten je opnaaien door spinners van de PvdA.

    Het CDA wil niet draaien, dat is duidelijk. De SP is bereid om te onderhandelen maar het CDA wil niet. Feit blijft dat voor elke coalitie het CDA nodig is, (behalve de haverslag) en dat zij de grootste zijn en dis de eerste keuze hebben…

    Klaar, dat is politiek. We hebben 25 zetels, dat zijn er veel, maar kennelijk nog niet veel genoeg om het CDA te laten draaien. De PvdA draait een leuk mantraatje af, dat de SP makkelijk wegstapt. Zij stappen wel heel makkelijk in een andere coalitie en het valt maar te bezien wat zij moeten inleveren!

    Liever een sterke oppositie, dan een slappe coalitie.

    Reactie door Bleker — zaterdag 16 december 2006 @ 17.35 uur

  63. There is just no stopping the SP. :)

    http://tinyurl.com/yarw7n

    Reactie door Paula — zaterdag 16 december 2006 @ 17.37 uur

  64. Ja beter in een sterke oppositie dan in een slappe regering !.

    Reactie door Francien — zaterdag 16 december 2006 @ 17.47 uur

  65. ace (24)
    als ik goed ben ingelicht is niet Wouter, maar onze Jan vroeger misdienaar geweest.Wouter heeft volgens mij een gereformeerde opvoeding gehad,( net als Balkenende overigens)en volgens mij raak je daar nooit zo goed overheen als een misdienaarschap.Zelf ben ik koorzangertje geweest, maar toch nog geëindigd als agnmost,dus het valt nogal mee.

    Reactie door Aad Sweep — zaterdag 16 december 2006 @ 17.55 uur

  66. Opkomen voor de zwakkeren en de armen is prima (daar hoorde je de VVD tot nu toe nog wat te weinig over), maar iedereen die op zijn eigen benen kan staan en zichzelf kan redden die moet dat ook gewoon doen. En een politieke partij die gouden bergen beloofd die moet je niet serieus nemen, want uiteindelijk moet het toch door mensen geleverd worden. De overheid moet kansen bieden aan iedereen en een vangnet voor wie niet kan. Voor de rest moeten mensen het toch zelf doen.

    Reactie door C Harms — zaterdag 16 december 2006 @ 18.00 uur

  67. @ 64 Aad Sweep

    Het is een metafoor voor een politicus die als zielig agnostje de voeten likt van twee predikkende bisschopen Balkenende en Rouvoet met het christen gelijk aan hun kant.

    Het moralistische kabinet CDA/CU/pvda

    Reactie door ACE — zaterdag 16 december 2006 @ 18.09 uur

  68. @64, Francien,

    Dat is mooi geformuleerd “beter in een sterke opositie dan in een slappe regering”, die houden we erin! :)

    Reactie door J3roen — zaterdag 16 december 2006 @ 18.25 uur

  69. Gefeliciteerd allemaal.
    We hebben een goede partij, en goede partijvoorzitter en een goede interactieve website. Nu aan het werk denk ik dan maar.
    In de regionale krant lees ik het bericht dat minister Hirsch Ballin van justitie een voorstel heeft ingediend waardoor deurwaarders via de uitvoeringsinstantie UWV kunnen achterhalen wie de werkgever van een schuldenaar is. Deze maatregel zou het bedrijfsleven jaarlijks 1,9 miljoen euro opleveren. Is dit een politicus?
    Ik verlang weer naar de tijd dat we een actiepartij waren, dan ging ik maandag het binnenhof bezetten en eiste ik dat JP gaat onderhandelen met JM.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 16 december 2006 @ 18.27 uur

  70. Ik bedoel “demissionair” minister van justitie.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 16 december 2006 @ 18.30 uur

  71. Hoe meer ik erover nadenk, hoe jammerder ik het vind dat Marijnissen zo streng was over Bos. Nu stapt Bos vrolijk over naar eerst GroenLinks en nu ChristenUnie.

    Misschien dat als Marijnissen wat welwillender was geweest richting PvdA/Bos, dat Bos wel had geweigerd zonder de SP verder te praten en dan had het CDA misschien wel moeten wijken. Dan was de weg geopend naar een links kabinet PvdA-SP-GL-CU-D66-PvdD. Maar ik geef toe, dit zijn veel ‘alsjes’ en ‘misschienen’. Maar toch.

    Reactie door Ellen — zaterdag 16 december 2006 @ 18.45 uur

  72. Dik verdient, Gefeliciteerd. Houd de tomaat en witte achtergrond wel in de lay-out. Zit mooi uit. Het verwijslinks zijn overzichtelijk ingedeeld, en de discussies altijd interessant.

    Reactie door Khosrow — zaterdag 16 december 2006 @ 18.49 uur

  73. @ 13 en @ 19 Ronald.
    Wat een wartaal, wat probeer je nou eigenlijk te zeggen of te bewijzen.
    Wat een nonsens!!!!

    Reactie door Jh.de Wit — zaterdag 16 december 2006 @ 18.49 uur

  74. @60 Ejo — zaterdag 16 december 2006 @ 17.33,

    Agnes is een mooie meid maar dat is reden dat mensen op haar stemmen. Zij staat voor een betere en mensenlijker zorg dan vandaag de dag geboden kan worden (door o.a. hoge werkdruk).

    Als de SP een anti partij is of niet is afhankelijk vanaf welke kant je kijkt. De SP is voor europa, maar wel voor een ander europa van vandaag.

    Bedrijven die wegtrekken? Dat zal alleen gebeuren als er niet meer of weinig geinversteerd wordt zoals nu het geval is.

    Er moet meer geinversteerd worden in het onderwijs, de bedrijven staan te springen om goed opgeleid personeel en het enige wat balkenende en co doen is het bedrijfsleven zoet houden door ze wat geld toe te stoppen.
    Regeren is wel wat anders dan mensen zoet proberen te houden.

    En aandacht geven aan misstanden is omdat we juist vooruit kijken om te voorkomen dat het in de toekomst nog minder wordt. Maar dan kom je nog wel achter, als je zelf met mistanden te maken krijgt of iemand uit je familie ofzo, dan zal je blij zijn dat er iemand naar jouw of je familie om kijkt en er voor op komt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 16 december 2006 @ 18.57 uur

  75. Wie de moeite neemt allerlei oude sites van deze weblog er nog eens op na te lezen kan zien dat er (o.a.door mij )regelmatig is gewaarschuwd dat Wouter toch de SP sowieso niet wilde, maar liever met het CDA zou gaan regeren.Toen was Wouter er nog van overtuigsd dat hij de grootste zou worden, en ook ik had dit grandiose succes van de SP niet voorzien. Net als Jan overigens had ik zo’n 16 tot 18 zetels verwacht.
    Maar nu de zaken zo anders liggen dan iedereen verwacht had, moest hij natuurlijk inbinden, want Balk zou de MP worden i.p.v. Wouter zelf.
    Het is niet de weigering van de SP om aan het kabinet mee te doen,maar de arrogantie van het CDA, dat ondanks de verkiezingsuitslag toch het oude beleid wilde voortzetten. Geweldig dat Jan daar niet ingetrapt is, onze tijd komt nog wel, als straks het CDA net zoveel barsten gaat vertonen als nu de PvdA.

    Reactie door Aad Sweep — zaterdag 16 december 2006 @ 19.02 uur

  76. De website van de SP, is okay bevonden door mij, ik zit al een enkele jaren op internet, althans ik faal als het gaat een homepage op te zetten (mwah mijn intresses zijn niet zo orgineel )

    Gefeliciteerd !

    Reactie door Macros — zaterdag 16 december 2006 @ 19.42 uur

  77. @74 Macros — zaterdag 16 december 2006 @ 19.42,

    Dat hinderd toch niks als je interesses niet zo orgineel zijn. Als je graag wat wil schrijven over je interesses op een eigen homepage dan hoef je dat niet te laten omdat je interesses niet zo orgineel zijn.

    Mocht het zijn dat je problemen hebt om een homepage te maken of die online te zetten zijn er vast wel mensen (zoals ik) die je hier je kunnen en willen helpen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 16 december 2006 @ 19.56 uur

  78. @66 C. Harms,
    Je verwoordt het goed, welkom bij de SP!!

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 20.01 uur

  79. @Ejo,
    Je verwoord exact de standaard vooroordelen die er over de SP zijn.
    Deze partij laat zich echter niet voorstaan op uiterlijk en gedrag maar op authenticiteit en een consequetie politiek. Om deze reden heeft de SP deze prijzen gekregen. De SP is de partij met de meeste actieve leden. mensen die naast hun werk ook nog bereid zijn de handne uit de mouwente steken voor de zwakkeren in de samenleving en voor het algemeen belang. (= Sociaal)
    Wat betreft de onbetaalbare sociale systemen roep ik Wilbert, Gloria e.a. op te reageren, want ik ben in deze niet gespecialiseerd. Wat ik wel weet is dat de zittende regering ons stelselmatig heeft voorgelogen over de Euro, Afganistan, armoedecijfers en ga zo maar door.
    Wordt wakker Ejo, of ben je bang om wakker te worden. Lees dan de betreffende pagina over bangmakerij.
    Als je het programma van de SP goed leest ben je misschien niet meer zo bang voor regeringsdeelname van de SP.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 16 december 2006 @ 20.15 uur

  80. Ik wil nummer 60 Ejo er opwijzen dat de toestand van de economie niet te maken is door LINKS of RECHTS geregeerd te worden Nederland is zeer afhankelijk wat er verder in Europa en vooral in Amerika afspeelt dat is berekent door het Centraal Plan Buro dat beweert vooral de VVD en Wilders Nederland is in de wereld zo,n klein landje dat wie er regeert LINKS of RECHTS nauwelijks verschil maakt

    Reactie door dirk schuit — zaterdag 16 december 2006 @ 20.20 uur

  81. ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 20.01

    Ik denk dat de VVD toch beter voor het land is. Ze moeten misschien nog wat meer aandacht voor de zwakkeren krijgen. De echte zwakkeren. Daarom is de lijn Rutte ook beter dan de lijn Verdonk. Daar waar de SP teveel zwakkeren ziet, daar ziet de VVD ze af en toe nog te weinig. Maar zolang jullie de VVD als een soort gezwel in de samenleving zien, zolang zullen de meeste VVDers ook geen sympathy op kunnen brengen voor links gedachtengoed.

    Reactie door C Harms — zaterdag 16 december 2006 @ 20.41 uur

  82. @79 Elsemie,
    Onbetaalbare sociale systemen? Dat klinkt goed, uitermate realistisch, zuinig etc.! Daar moeten we toch inderdaad echt iets aan gaan doen! (??)
    Het vervelende van dit soort kretologieen is echter, dat het zo moeilijk “grijpbaar” is! Net zo ongrijpbaar als de regelmatig gemaakte vergelijking met wijlen dhr. Den Uijl tijdens de jaren ’70…(hoezo vergezocht?). Net zo ongrijpbaar als meneer Wilders’ “alle moslims zijn slecht”!
    De discussie zou dan gevoerd moeten worden met onderbouwing van cijfers en alleen over die sociale zekerheid welke we met ons allen wenselijk achten c.q. fatsoenlijk vinden…Dan kan je over de bijstand een andere mening hebben dan over de WW, de WAO is weer een ander verhaal maar ook niet hetzelfde als de AOW…! Kortom, discussie is prima maar “generaliseren” is meestal een uiting van “domheid”..! Goed in elk geval dat jij je er niet toe laat verleiden, dat noem ik juist slim!

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 20.42 uur

  83. @78
    Inderdaad ,Harms doet hier een formulering die uitstekend bij de SP past.

    Reactie door Jofel — zaterdag 16 december 2006 @ 20.46 uur

  84. De SP moet strenger worden voor mensen met een uitkering. Het verhaal dat kinderen nergens de dupe van mogen worden en dat ze evenveel kansen moeten krijgen zoals iedereen in Nederland vindt ik sterk. Maar op een gegeven moment moeten mensen ook zelf proberen om op eigen benen te staan. En bij een te soft uitkeringenbeleid gaan de goeien onder de kwaden lijden.

    Reactie door C Harms — zaterdag 16 december 2006 @ 20.53 uur

  85. De SP is gewoon een gezellige familie! Dadelijk worden ze ook nog de grootste familie van Nederland… Of zeg ik nu iets helemaal fouts?

    Reactie door erik — zaterdag 16 december 2006 @ 21.24 uur

  86. @81 C. Harms,
    Ik zie de VVD niet “als een gezwel in de samenleving” hoor (hooguit met uitzondering van Rita Verdonk, maar ook CDA’er De Geus is de menselijke maat volledig kwijt)! Minister Kamp bijvoorbeeld vind ik een prima minister. Het verwijt dat ik wel al zo’n 20 jaar t.a.v. de VVD heb, dat is dat deze partij wel heel erg eenzijdig voortdurend de nadruk en de prioriteiten legt bij het bedrijfsleven, de economie en alles wat met “geld verdienen” te maken heeft. De VVD staat haast bijna garant voor de tweedeling in de maatschappij, de rijken een beetje meer en de kwetsbaren betalen de prijs. Gerrit Zalm heeft zich bijvoorbeeld voortdurend beziggehouden met terugdringen van het overheidstekort. Best een mooi streven hoor, maar ik begrijp dan weer niet dat de VVD ervoor kiest om daarvoor steeds het prijskaartje neer te leggen bij juist die mensen die het zwakste zijn! De sterke opkomst van de SP is daar dacht ik een bewijs van..Die mensen zijn kwetsbaar en afhankelijk van de overheid en het water staat hen inmiddels tot aan de lippen! Dat kun je in een fatsoenlijk en bovendien uitermate rijk land toch niet “verkopen”, je moet het niet eens willen…

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 22.09 uur

  87. Hallo C. Harms zou je de SP niet eens feliciteren met alles,.. je begint hier weer te blaten.. wegwezen we zijn je meer dan zat op deze weblog.

    Reactie door Pool — zaterdag 16 december 2006 @ 22.25 uur

  88. @35 Els
    Ik heb wel begrepen dat deze beslissing voor alle asielzoekers welke evt. onder het toekomstige generaal pardon zouden vallen, betekent dat ze tot dit pardon eenmaal een feit is, niet meer bezorgd hoeven te zijn voor uitzetting! Dat geeft alvast meer rust voor diegenen die het aangaat..Bovendien ligt er nu een politiek besluit waarmee elke asieladvokaat met succes evt. nog te voeren rechtszaken voor deze groep kan winnen! Omdat uitzettingen aan de orde van de dag zijn, begrijp ik ook de noodzaak van “links” om dit nu alvast geregeld te hebben en niet nog maanden wil wachten tot dat Pardon eidelijk een feit is..
    Voor wat betreft de WAO’ers en de herkeuringen, dat is mijn inziens een strijd waar de SP in de toekomst onverminderd en met hetzelfde enthousiasme mee zal doorgaan, die strijd is zeker niet opgegeven of verloren!!
    En tja, waarom het CDA die “C” niet wil opgeven, dat zouden we het CDA zelf moeten vragen..Het is hun keuze om die “C” nog steeds te benadrukken, maar ik zie er in de praktijk ook bitter weinig van terug!

    Reactie door ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 22.30 uur

  89. @81 C Harms — zaterdag 16 december 2006 @ 20.41,

    Vvd beter voor Nederland? Laat je niet misleiden door die smerige rechtse rat. Dan verdient straks de gewone man de helft minder.
    De vvd is een gezwel maar wees niet bang, die hebben we nu aardig onder controle.

    @86 ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 22.30,

    Het cda geeft de c niet op omdat ze dan niks meer hebben om mensen te misleiden en geld uit de beurs te kloppen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 16 december 2006 @ 22.51 uur

  90. ToN — zaterdag 16 december 2006 @ 22.09

    Maar juist ook de meest kwetsbaren zijn gebaat bij een sterke economie. Degenen die werken kunnen welvaart/geld opbrengen voor degenen die niet kunnen werken. Als bedrijven hier naar Nederland komen en gaan investeren, zorgt dat weer voor nieuwe banen en hogere welvaart. De bedrijven maken dan wel winst, maar hebben tegelijk ook een team nodig die hun doelstellingen verwezelijkt. Er onstaat een win-win situatie waar zowel de werkgevers, als de werknemers van kunnen profiteren. En DAN pas is er ook meer te geven aan de zwakkeren. Jullie leus: “Wie rijkdom niet kan delen is als mens totaal mislukt” is ten dele waar. Als iedere rijke een beetje aan de meest kwetsbare zou geven, maar tegelijk dat vangnet/die hulp ook dan alleen zou worden beperkt voor de mensen die het echt nodig hadden, dan het hele probleem opgelost zijn. Het probleem is echter dat sommige rijken niet aan die kwetsbaren willen denken en dat de groep zwakkeren zich groter voordoet dan ie in werkelijkheid is. Bovendien heeft iedereen prikkels nodig. Rijkdom moet je niet cadeau krijgen, als je op je eigen benen kunt staan.

    Reactie door C Harms — zaterdag 16 december 2006 @ 23.18 uur

  91. Soms is het ineens erg stil……
    e-mail verkeer binnen de SP?

    Reactie door Klika — zaterdag 16 december 2006 @ 23.22 uur

  92. @79 Elsemie

    Heel lief bedoeld, Elsemie, maar jij hebt het prima verwoord. Ik zou niet weten wat ik hieraan toe kan voegen. Dit was het juiste antwoord voor clichematige denkers die van huis uit vastzitten in hun vooroordelen. Het zijn de meeglijders op de brede snelweg. De napraters, de brallers die maar blijven zweven in hun eigen smalle gedachtegang en geen stap buiten de politieke deur durven te zetten. Bijna autistisch blijven deze mensen navelstaren op het blinkende klatergoud en zijn onbekend met de medemens. Die bestaat louter en alleen ter genoegdoening van henzelf: wat word ik er meer van??
    Wie weet, Elsemie, neemt ejo of EO, de moeite om zich eens te VERDIEPEN in het programma van de SP. Mocht ejo van de EO zijn, dan ga ik graag een discussie met hem/haar aan. Zullen we de Bijbel eens naast de punten van de SP leggen. Dat zou een goede les voor Balkenende en zijn achterban zijn. Maar ook voor de VVD-ers die op zondag vooraan in de kerk zitten.

    Reactie door Gloria — zondag 17 december 2006 @ 0.42 uur

  93. @60 Ejo 16.33 uur

    ‘Waarom is de SP zo populair? Ik kan zo een aantal redenen verzinnen, de belanglijkste is wel het charisma van Jan Marijnissen en wellicht de charme van Agnes van Kant. En blijkbaar vallen een hoop stemmers voor dit gedrag.’

    -Allereerst zoals je zelf zegt, verzonnen complimenterende verklaringen naar personen toe omtrent het succes van de SP. Daarna speculatie over het feit dat mensen in de door jouw verzonnen redenen (je eigen woorden) blijkbaar aanleiding hebben gezien om SP te stemmen.

    ‘Met gedrag en uiterlijk bestuur je alleen geen land.’

    -Nee, met gedrag en uiterlijk bestuur je geen land. Mee eens!

    ‘De SP heeft nog nooit een beslissing genomen of een land bestuurd, het is een anti-partij, anti Balkenende, anti VVD, anti NAVO, anti Europa.’

    -Heeft de SP nog nooit een beslissing genomen? Het verzinnen houdt maar niet op! Daarnaast, wanneer de SP wel het land zou hebben bestuurd, zijn er weer andere anti partijen, denk je niet?

    ‘De echte kastanjes zijn al door anderen de afgelopen jaren uit het vuur gehaald.’

    -Echte kastanjes zijn echte kastanjes, die gebruik je niet als metafoor.

    ‘Het ging hier voornamelijk om onbetaalbaar geworden sociale systemen, de gezondheidzorg,

    -Het ging híer om? Waar is híer? O ja, Nederland! Ja, inderdaad onbetaalbaar geworden sociale systemen, gezondheidszorg. Klopt! Onbetaalbaar geworden door de marktwerking, de topsalarissen en de graaiende managerscultuur. Geheel mee eens! Daar gaat het nog steeds om!

    ‘en een ongekende immigratie van buitenlanders naar Nederland die al die sociale systemen prima vonden.’

    -Je zegt terecht ‘vónden!’ In het verleden waren deze ook prima! Dat vonden we allemaal!

    ‘Tuurlijk, Europa is een magneet voor de rest van de wereld, maar, waarom is het zo erg dat we onze rijkdom willen beschermen tegen oneigenlijk gebruik.’

    -Nou 3x raden! Waarom is Europa een magneet voor de rest van de wereld?
    Ik zal je helpen; omdat hier in Europa sprake is van een onvoorstelbare rijkdom. Deze rijkdom wordt helaas niet door iedereen gedeeld. Sterker nog, deze rijkdom is verworven door oneigenlijk gebruik van het kapitalisme. Oneigenlijk gebruik van de situatie in die landen van waaruit de door jou genoemde immigranten zijn vertrokken.
    Zelfs binnen Europa bestaat er oneigenlijk gebruik maken van deze situatie!

    ‘Anderen hebben dus veel gedaan aan misstanden die in het systeem zijn geslopen, en dat is niet makkelijk, dat weet iedereen,’

    -Ja dat moge duidelijk zijn, de kabinetten Balkenende hebben niet allen gezorgd dat er misstanden in het systeem zijn geslopen, ze hebben het systeem gesloopt!
    Dat dit voor menigeen niet makkelijk is, dat beseft helaas niet iedereen!

    ‘en de SP loopt volgens mij heel goedkoop in te spelen op die gevoelens.’

    -Het lidmaatschap van de SP is inderdaad niet duur. Maar voor te velen al niet eens meer op te brengen. En ja de SP speelt in op deze gevoelens, ze begrijpt deze en komt voor deze mensen op. Maakt zich sterk voor deze mensen.

    ‘Mijn voorspelling is dat een SP in de regering leidt tot ongekende lastenverzwaringen die de economie tot aan de afgrond brengen. Een soort Den Uyl effect waar vervolgens weer achteraf blijkt dat het om een ding te doen was: Den Uyl zag graag veel macht.’

    -Nou aan je voorspellingen hecht ik niet zoveel waarde gezien je gehele betoog welke op door jezelf erkende verzinsels berust.

    ‘Wat Den Uyl (en ook JM) echter alleen zullen bereiken is dat bedrijven wegtrekken, en dat de werkloosheid verder toeneemt zodat de rest van het land daar aan moet betalen.’

    -Globalisering was in de tijd van Den Uyl, (trouwens Den Uyl bereikt niets meer hoor) toch nog niet zo’n wereldomvattend verschijnsel als vandaag?
    En wegtrekken doen bedrijven (multinationals) toch wel als er niet meer valt te halen.

    ‘Alles opgeteld heb ik al genoeg redenen gehoord waarom ik nooit op de SP ga stemmen. Een Jan Marijnissen in het bestuur betekent namelijk nog meer navelstaren dan dat een Pim Fortyun en anderen nastreven.

    -De reden waarom je nooit op de SP gaat stemmen is me na je betoog wel duidelijk en de redenen die je hiervoor aandraagt zijn naar eigen zeggen door jezelf verzonnen.
    Pim Fortuyn is overigens niet meer bij machte om nog iets na te streven

    ‘Denk liever eens aan hoe Nederland over 30 jaar binnen Europa staat, denk groot, denk vooruit, en geef dat gemekker rond allerlei vermeende misstanden eens wat minder aandacht.’

    -Dat is nu juist wat de SP doet! Denkt groot, denkt vooruit, heeft aandacht voor misstanden en probeert hier iets aan te doen.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 17 december 2006 @ 0.44 uur

  94. @91 23.22

    Wat mij betreft ook dat niet…

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 17 december 2006 @ 0.54 uur

  95. @92 PS (alsnog voor misty e(j)o)

    Onbetaalbare sociale systemen?
    Een kleine greep uit de plannen van de SP om de huidige ONbetaalbare asociale systemen om zeep te helpen: de kosten voor de JSF, hypotheekrenteaftrek NIET boven de 350.000 euri, kinderbijslag niet meer voor de rijken, geen onbetaalbare/gruwelijke oorlogsmissies naar de oorlogsgebieden, meer overheidscontrole op de marktjongens die er met het grote geld vandoor gaan, ons niet laten opslokken en gevangen houden binnen de Europese Grondwet, Polen etc. alleen laten meewerken indien nodig en deze mensen dan ook niet onderbetalen…and so on!
    Enfin: Nederland kan beter voor hetzelfde geld!
    En geloof maar dat daar goed en sociaal over nagedacht is, e(j)o!

    Reactie door Gloria — zondag 17 december 2006 @ 1.01 uur

  96. 77@ Misa knows, ik heb nog wat HTLM boeken ooit gekocht in een vaag verleden, en als het moet kan ik best wel iets opzetten… Maar dan stoep ik wrs te weinig tijd in, enige wat ik kan denken is een database aan te leggen…

    Ik ben een van die ‘open-minded’ mensen dat komt ook wel door dat ik wat politiekelogische kenissen, en vrienden heb… Ik zie de VVD en heb ze nooit als echt gezwel gezien, ik ben gewoon van nature Socialistische… Ik heb me er lichtelijk in verdiept (toch moet ik nog eens keer werken van Lenin en Marx door nemen)… Maar zelfs toen ik nog een stuk jonger was, en niet politiek bewust was moest ik bekennen dat ik veel meer links dan rechts was… Waar ik me het meest zorgen om maak zijn zaken als Milieu, en daar geven rechtse partijen in mijn ogen te weinig om.

    Die zijn vaak in mijn ogen te-relax daar in… Ik weet niet of je het weet maar staat er echt niet goed voor dat binnen 100 jaar alle grondstoffen op zijn, twee pollen gesmolten zijn, de hele wereld overbevolkt is…

    Daar maak ik me zorgen om…

    Mac,

    Reactie door Macros — zondag 17 december 2006 @ 1.28 uur

  97. Pollen, zijn Polen…

    Trouwens in bepaalde zaken, kan ik wat rechtser zijn dat is bijvoorbeeld gevangenisbeleid, en misschien ook wel vluchtelingenbeleid (neen niet zo extreem als die heks daar)…

    En andere zaken, nijg ik weer tegen het Communisme aan… Weleens van die Amerikaanse testjes gedaan, bij een van die testjes kwam ik er uit dat ik veel overeenkomsten heb met Nelson Mandela en de Dala Lama…

    Reactie door Macros — zondag 17 december 2006 @ 1.30 uur

  98. @90 C. Harms,
    Zoals je weet worden partijprogramma’s doorgerekend en op allerlei effecten beoordeeld door het CPB. De SP komt met haar programma uit op een economische groei van 2% net als de PvdA. Het CDA komt op 2,1%. De VVD scoort slechts 0,3% beter, maar wanneer je zoveel geld uittrekt voor “oorlogsgekletter” i.p.v. bijvoorbeeld beter onderwijs, dan worden de zwakkeren daar zeker niet beter van.
    Enne “rijkdom moet je niet cadeau krijgen”?? Ik ken niemand in de bijstand of de WAO (of wat daar nog van over is) die daar rijk van geworden is. Jij wel??

    Reactie door ToN — zondag 17 december 2006 @ 7.35 uur

  99. ToN — zondag 17 december 2006 @ 7.35

    Oh, het kan best zijn dat een SP in de regering een forse economische groei gaat opleveren. Sterker nog, het zou me verbazen als het niet zo zou zijn. Mensen krijgen meer in hun portemonnee en gaan dus ook meer besteden. Ondernemers krijgen daardoor meer inkomsten. Maar dat zal dan net zo werken als met een verslavende drug. Op korte termijn maak je fantastische dingen mee, op lange termijn gaat het je afbreken. En op de langere termijn scoort de economie van de VVD juist weer beter. Ik ben benieuwd wat iemand als Hugo Chávez gaat doen om de inkomsten en de welvaart van land in de toekomst veilig te stellen. Je kan wel je olie-geld uitgeven aan de armen en minderbedeelden, maar je moet tegelijkertijd je ook af gaan vragen waar dat geld over 5, 10 of 20 jaar vandaan moet komen. En linkse partijen hebben een geschiedenis in het teveel uitgeven in geld dan ze eigenlijk hebben. Dan krijg je dus het tegenovergestelde van het afgelopen kabinet: Na het zuut komt het zuur. En geloof me; schade maken is makkelijker dan ze te herstellen.

    Reactie door C Harms — zondag 17 december 2006 @ 15.11 uur

  100. C Harms — zondag 17 december 2006 @ 15.11
    Ik bedoelde op het eind eigenlijk na het zoet komt het zuur. En ik ga liever eerst geld verdienen voordat ik ergens van ga genieten.

    Sommige dingen zijn niet zo leuk zoals bezuinigen en oorlog. Maar soms wel keihard nodig. Sommige criminelen luisteren alleen als je keihard optreed. Bommen gooien op een land met een gevaarlijke regering en je geweer leegschieten in een gevaarlijk land hoor je niet voor je plezier te doen. Maar als ik het volgende berichtje lees
    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2006/12_december/09/buitenland/1209_0915_Taliban_vermoordt_familie.xml
    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article377343.ece/Militanten_doden_Afghaans_gezin?source=rss

    en ik realiseer me tegelijk dat als deze leden aan grote bommen konden komen en andere levensbedreigende wapens dat ze dan een groot gevaar zouden vormen voor de vrije wereld zoals wij die nu zouden kennen (het schijnt ons nu niet zoveel te kunnen schelen dat een gezin wordt uitgemoord, omdat het toch ver-van-ons-bed is), dan is een oorlog vreselijk maar wel noodzakelijk.

    We hebben in ons leven zoveel te maken met dingen niet leuk zijn, maar wel nodig. Als je alleen maar leuke dingen wil, dan ga je naar de SP. Realiseer je tegelijk dat die leuke dingen niet zomaar vanzelf komen, dan kun beter een andere partij kiezen. En geloof me; mensen die rijk zijn, die hebben daar meestal wel keihard voor geknokt. Of het nou om geld gaat of een samenleving die je een ‘rijk’ gevoel geeft.

    Reactie door C Harms — zondag 17 december 2006 @ 15.34 uur

  101. C. Harms,
    Bezuinigen mag dan soms noodzakelijk zijn, het is niet noodzakelijk om de prijs daarvoor telkens weer eenzijdig bij dezelfde groep neer te leggen! Als de VVD bezuinigingen noodzakelijk vindt, waarom dan niet eens eerst in eigen kring beginnen? De herkeuringen in de WAO zijn ook een mooi middel om te bezuinigingen, zogenaamd met de bedoeling om mensen weer aan het werk te helpen. Het overgrote deel van alle herkeuringen hebben ertoe geleid dat mensen doorgeschoven zijn naar de bijstand of helemaal geen uitkering meer ontvangen! Onlangs een reportage in nova, slechts 9 procent heeft nu een betaalde baan. De rest mag hun eigen huis “opeten” of kunnen zich bij de schuldsanering gaan melden..!
    Het enige dat de SP wil, is dit soort onrechtvaardigheden herstellen en dat heeft niks te maken met “voor Sinterklaas spelen”! Als van jou gevraagd zou worden om 3 procent van je loon/salaris in te leveren, dan is het land te klein..Mag je mensen die zich niet kunnen verweren (staken) dan wel vragen om 30 tot 40 procent van het gezinsinkomen zomaar in te leveren??
    Elke vergelijking tussen de SP en Hugo Chavez is volledig uit de lucht gegrepen en getuigt niet van enige realiteitszin..
    De VVD verwijt links potverteren. Mocht dit al zo zijn, dan beschouw ik dat hooguit als een bescheiden correctie op alle bezuinigingen die rechts telkens weer onder de aanhang van links doorvoert. Lijkt me ook een verklaring voor het feit de inkomensverschillen steeds groter worden! Als de VVD zuivere bedoelingen had, dan hadden ze ook niet moord en brand moeten schreeuwen bij een klein beetje beperking van de HRA. Dat grapje kost de schatkist nu al zo’n slordige 15 miljard..
    In het algemeen lijkt het mij niet verkeerd wanneer critici zich eens wat meer zouden verdiepen in het “wat”, “hoe” en “waarom” van de SP en zich wat minder te bedienen van loze kreten en bangmakerij!

    Reactie door ToN — zondag 17 december 2006 @ 18.03 uur

  102. Klopt helemaal ToN, en bovendien heeft Balkenende II veel langer dan noodzakelijk de recessie laten voortduren. Dat wordt nogal eens vergeten, maar door de zeer zware bezuinigingen (de bevolking moest 7 miljard inleveren!) duurde de recessie langer dan als er minder was bezuinigd, volgens diverse economen. Dus de VVD is helemaal niet zo goed voor de economie, het ligt veel genuanceerder dan veel VVD-ers denken.

    Reactie door Ellen — zondag 17 december 2006 @ 19.51 uur

  103. C. Harms

    Heb je reactie @ 87 nog niet gelezen of begrepen ????

    Reactie door Pool — zondag 17 december 2006 @ 19.54 uur

  104. @ 102 Ellen

    Volkomen gelijk. De VVD in de persoon van Zalm heeft ons land grote schade berokkend.
    Zalm is een Friedman aanhanger, ik een Keynes aanhanger.

    De 2 grootste economen ooit voortgebracht en ze staan lijnrecht tegenover elkaar.

    Reactie door ACE — zondag 17 december 2006 @ 21.19 uur

  105. Wat is er mis met Hugo Chaves.

    Hij moet wel provoceren en extrapoleren om een beetje evenwicht in ons denken te brengen.

    De VS boycotten landen als Cuba en Venezuela zonder legitieme reden. In het geval van Cuba al bijna 45 jaar.

    Mag je dan niet een beetje overdrijven om aandacht op het handelen van de VS te vestigen

    Reactie door ACE — zondag 17 december 2006 @ 21.27 uur

  106. Landen als Nederland durven geen handelsrelaties met Cuba aan te knopen omdat ze bang zijn voor represailles van de VS.

    Nota bene vinden wij het dan erg dat Hugo Chaves een grote mond heeft.

    Laten we bij de les blijven

    Reactie door ACE — zondag 17 december 2006 @ 21.29 uur

  107. Ik viund het persoonlijk niet erg dat JM met Hugo Chaves wordt vergeleken.

    Het zijn beide echte Geuzen die belangrijke mistoestanden aan de kaak stellen.

    Wat heeft Hugo Chaves fout gedaan, kan iemand dat mij vertellen ?,

    hij is met een overweldigende meerderheid weer herkozen.

    Ik kan wel vertellen wat de VS op hun kerfstok hebben, dat is andere koek

    Reactie door ACE — zondag 17 december 2006 @ 21.33 uur

  108. ToN — zondag 17 december 2006 @ 18.03

    Ben ik nou de enige VVDer die zegt dat er inderdaad mensen onterecht armer worden en dat de SP soms een aantal terecht gevallen aankaart? Maar het is niet zo erg als jullie beweren. En jullie moeten niet de kip die de gouden eieren legt gaan slachten. Dat zijn de bedrijven die de banen en de welvaart leveren en geld in het laatje brengen voor zaken die jullie ook belangrijk vinden. En een goeie rijke wil heus wel geld geven aan de armen, mits hij echt wel veel pech heeft en zijn uiterste best doet. De goeien lijden nu een beetje onder de kwaden. De VVD pakt misschien de goeien te hard aan. De SP de kwaden te soft.

    En Hugo Chávez doet net als de SP niet aan langere termijn. Hij maakt het land nu fantastisch, maar ik ben benieuwd of de armen over 5 of 10 jaar nog zo blij met hem zijn. Kijk maar naar Cuba. Als ze dat beetje commercie (toerisme) hadden ingevoerd, was het nog slechter geweest.

    Reactie door C Harms — zondag 17 december 2006 @ 22.47 uur

  109. C Harms — zondag 17 december 2006 @ 22.47

    Ik bedoel: als Cuba NIET commercie had ingevoerd, was het veel slechter geweest.

    Jullie zeggen: een beter Nederland voor hetzelfde geld. Waarom niet voor nog meer geld? En wie moet dat geld gaan opbrengen? Wil diegene dat wel als de SP dat van hem/haar/hun vraagt?

    Nogmaals; je kan een VVDer verwijten dat hij alleen voor de rijken is. Als die VVDer dan zegt: “oke, we willen ook de armen de kansen geven om meer te verdienen en rijk te worden, mits hij wel net als wij voor zijn rijkdom knokt en hij alleen op een vangnet kan terugvallen als hij in het heetst van die strijd niet meer kan en door zwakte op moet geven.” dan zie ik niet in wat daar fout aan is. En rijkdom hoeft niet alleen geld te zijn, het is maar net waar een ieder gelukkig mee eens. Maar zelfs een socialistische staat verwacht dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Dat zouden jullie moet weten.

    Reactie door C Harms — zondag 17 december 2006 @ 23.08 uur

  110. @ 107 ACE

    Ik ben ook een voorstander van de politiek van Hugo Chavez.
    Eindelijk iemand die Boesj openlijk te kakken zet voor de hele wereld, zie Chavez heeft ballen en heeft Boesj bij de ballen en Bakellende droomt van ballen en Woutertje Bos mag gaan voetballen.

    Kijk wat er op dit moment in Venezuela gebeurd….. onderwijs gratis voor iedereen, bijna iedereen heeft gratis een zorgverzekering en de kloof tussen rijk en arm wordt dagelijks kleiner naar volle tevredenheid van de bevolking, en de tweedeling is bijna verdwenen op een enkele liberaal na maar die leren de ikke ikke ikke leefwijze wel gauw af.

    Hugo Chavez ..een man naar mijn hart.

    Reactie door Pool — zondag 17 december 2006 @ 23.20 uur

  111. ACE, over Keynes geef ik je gelijk: hij heeft een beter economisch model ontwikkeld dan Friedman. Joseph Stiglitz, de anders-globalist die erg gecharmeerd is van het Zweedse model, heeft ook goede ideeen: bepaalde sleutelbedrijven binnen een land beschermen tegen buitenlandse aandeelhouders (maar een bepaald percentage mag in buitenlandse handen komen), meer bijscholing voor werknemers, lagere belastingen voor armen, hogere voor rijken, en een overheid die dit allemaal op poten zet.

    Maar over Hugo Chavez heb ik gemengde gevoelens, dat is mij iets te overdreven. Hij vertelt ook openlijk dat hij een 1-partijstaat van Venezuela wil maken (dat zag je in zijn speech in Tegenlicht). Maar de armen hebben het wel veel beter dan voorheen, dat is zeker zo. Voorlopig geef ik hem het voordeel van de twijfel, maar ik heb meer met de iets gematigder socialisten in Zuid-Amerika: Morales, Bachelet en Kirchner.

    Reactie door Ellen — zondag 17 december 2006 @ 23.24 uur

  112. @ 101 ToN

    Heb je gezien dat onze master of alias tegenwoordig al op zichzelf reageert @ 109

    Volgens mij komt hij in een vreemde situatie terecht als je al niet meer weet op wie je moet reageren en dan maar op jezelf gaat reageren.

    Geloof mij ToN de enigste reactie op die mafkees is geen reactie.

    Reactie door Pool — maandag 18 december 2006 @ 0.32 uur

  113. @109 C. Harms,
    Daar kunnen we elkaar waarschijnlijk best in vinden, maar de ideologie die jij verkondigt, daar is in de afgelopen kaninetsperioden toch wel erg weinig van gebleken! Die “prikkels” werken doorgaans niet, wanneer goedwillende mensen geen alternatief wordt geboden!
    Daarnaast ben ik het absoluut niet eens met SP’ers die het beleid van Chavez verdedigen! Dat leidt inderdaad tot niks en maakt mensen monddood en afhankelijk op een manier welke ik ook niet “gezond” vind! Dat maakt mensen afhankelljk van een politiek systeem waarbij ze (dankzij de olie-inkomsten) wel hun natje en droogje cadeau krijgen, maar dat stimuleert mensen niet om zelf aan hun toekomst te werken en daar waar mogelijk hun eigen, onafhankelijke toekomst te bepalen! Die mensen blijven altijd afhankelijk van een (totalitair) systeem, en dat staat uiteindelijk ook de persoonlijke vrijheid van mensen in de weg..Afhankelijk zijn van datgene dat de overheid je toewerpt, maakt mensen tot een speelbal va het regime..Mensen moeten wel degelijk de kansen krijgen om zelfstandig iets van hun leven te maken! Dat staat helemaal haaks op het sociale systeem zoals we dat in Nederland kennen..Diegenen die de kans hebben moeten gestimuleerd worden om zelfstandig hun weg te zoeken, maar we moeten niet die mensen straffen en confronteren met ongebreidelde (onder valse voorwendselen) doorgevoerde bezuinigingen, zonder dat daar een alternatief tegenover staat!!

    Reactie door ToN — maandag 18 december 2006 @ 0.40 uur

  114. Zo.jl. was Lepeltak bij Harry M, op rtl op
    bezoek, alwaar hij Wim Kok met Jan-Peter had
    zien praten ‘ergens achter een muurtje’ !
    Het zal me heel wat waard zijn na weken te
    hebben ‘gewacht’ te merken in de bewoording-
    en binnen ‘de politiek’, dat Jan-Peter le-
    ring heeft getrokken uit dat gevoerde ge-
    sprek en over de inhoud ga ik zeker niet spe
    culeren, maar verwacht eerder dat het een
    ‘pittige’ confrontatie werd, dat een wel
    iets andere inhoud kan hebben gekregen, dan
    bij een’zoét-sáppig’ gesprekje het geval is.
    Harry M. kondigde de vorige keer aan de rest
    van dit jaar niet meer over politiek te wil-
    len praten en was er toen ‘snel’ doorheen,
    zonder ook openlijk, ruiterlijk de winst van
    de SP te willen memoreren, maar gisteren
    kreeg ‘vriend vorktruck’ weer uitgebreid de
    kans om er het zijne van te zeggen.
    Harry M. lijkt op en top een mens die alles
    doet aan de uiterlijke vormgeving en de in-
    wendige mens, maar nog wat sleutelen aan enige inhoúdelijkheid zou geen kwaad kunnen,
    waarvoor natuurlijk binnenkort ‘vriend de
    pastoor’ wel weer zal worden ingehuurd. Na
    het Nieuwjaar dan maar eens zien wie van zijn veuveudeu vriendjes en vriendinnetjes
    er hun opwachting komen maken of er hun
    ‘woordje’ komen doen ipv ‘pagina-reclame’ te
    reserveren……’met de béste wensen’…….
    dan slaat weer de vlam in de pan die ze van
    de politiek wisten te maken!

    Reactie door Madelief — maandag 18 december 2006 @ 4.40 uur

  115. Het afgelopen CDA/VVD-kabinet heeft juist wel die maatregelen genomen om iedereen (gedwongen of ongedwongen) mee te laten doen. Dat er nu mensen zijn die, zoals jullie zeggen, nog verder in de armoede zijn teruggevalen is een probleem waar zeker iets aan gedaan moet worden. Maar daardoor is het systeem niet slecht. Het moet misschien hier en daar een beetje ( sociaal/links)bijgeschaaft en aangepast worden.

    Maar laat ik nog iets anders zeggen wat Dhr Marijnissen toegaf tijdens een verkiezingsdebat. Hij gaf toe dat als je onze armoede vergelijkt met die in armere landen, het natuurlijk bij ons nog wel meevalt. Het gaat meer om het verschil tussen arm en rijk. Maar dat verschil is ook niet erg. Je kan niet enerzijds zeggen dat geld niet zo belangrijk is en anderzijds jaloers zijn op mensen met meer geld. Die knokken daar meestal hard voor. En we moeten ook accepteren dat onze welvaart duurder wordt als we landen als China en India blijven negeren. Zolang we een goed vangnet voor de allerzwaksten kunnen betalen, moet we niet zeuren als ons redelijke inkomen een beetje daalt.

    Ik noem geen namen van personen of adressen, maar ik weet wel de zaken soms anders liggen dan ze worden voorgedaan.

    Reactie door C Harms — maandag 18 december 2006 @ 15.47 uur

  116. @115 Leuk bedacht C. Harms maar er is toch
    absoluut structureel iets mis, als mensen
    niet méér willen hebben dan ze hadden of ook
    alles denken te moeten hebben wat de buren
    hebben, maar gewoon hun normale uitgaven van
    de meest elementaire levensbehoeften en ver-
    zekeringen niet meer kunnen betalen, omdat
    de uitgaven de inkomsten overstijgen!
    Dan is er geen reserve op te bouwen voor ca-
    lamiteiten, dan wordt er absoluut niet be-
    zuinigd op cosmetica, sierraden, bloemist, kapper, theaterkaartjes, cd’s, dvd’s etc. etc. Dan is op dat moment de enige keuze
    nog, het bij Kringloopwinkels aanschaffen
    van wat zich mogelijk aandient voor kleding
    en zelfs schoeisel en bezuinigt men nog meer
    op noodzakelijk voedsel en ziet men af van
    zelfs noodzakelijke huishoudelijke hulp.
    Niemand kan er bezwaar tegen hebben dat het
    ‘inkomen een beetje daalt’, zelfs de aller-
    zwaksten niet, maar er zijn gewoonweg grén-
    zen die per budget kunnen worden nagerekend
    en om die ‘gevallen’ gaat het dus wel dege-
    lijk. Vergeleken worden met mensen die het
    nog armzaliger hebben of zelfs met ontwik-
    kelingslanden als ‘norm’ voor de armen hier
    vind ik van veel Nederlanders een beetje laf en dus ook niet relevant.
    Uiteraard zijn mij ook gevallen bekend, waar mensen de medemensen zwaar voor het lapje houden!
    Echter, een beetje bijschaven is het toch
    niét dacht ik, eerder ‘een beetje boel’!!
    We kunnen dit onderwerp hier al allerminst
    bagatelliseren, daar zijn de situaties tot
    en met te schrijnend voor en lezen er te
    veel mensen mee, dich zich dan danig in hun
    wiek geschoten zouden kunnen voelen, toch?
    Prettige avond, en kijk maar wéér vanavond
    als het onderwerp HUISARTSENPOSTEN opnieuw
    onder de aandacht wordt gebracht en die
    zaken nog steeds niét goed zijn afgeregeld!
    Rijd jij er mensen midden in de nacht heen
    met jouw eigen vervoer als ze in nood zitten? KIJK !
    Waar gebeurd: iemand in paniek belt een huisartsenpost ergens in het Gooi, de dienstdoende arts zegt eraan te komen maar
    vergeet naar het adres te vragen en hangt
    vervolgens op om nadien continu in gesprek
    te blijven! Intussen moet dit verhaal al in-
    tussen in heel Nederland bekend zijn en da-
    teert al weer van enige tijd terug!
    DAAROM dus nu per dorp, via politiebureau of
    voldoende ziekenwagens, de grootste nood
    lenigen heeft een absolute voorrang!
    Een goede avond verder !

    Reactie door Madelief — maandag 18 december 2006 @ 17.10 uur

  117. @112, Pool
    Sorry voor de late reactie, maar we hadden onze laatste reactie zo’n beetje gelijktijdig gepost, vandaar.
    Ik ben nooit vies van een beetje discussie hoor, zolang die “bezoekers” maar niet al te schreeuwerig of beledigend overkomen. In dit geval vond ik dat nog wel meevallen, hoewel ik deze persoon (als het dezelfde is) in het verleden weleens anders en een stuk ongenuanceerder heb meegemaakt.
    Maar voorlopig vind ik het nu ook wel welletjes, dus ik sluit me maar aan bij de reactie van Madelief. Die is ook duidelijk genoeg, dus voor mij discussie gesloten!

    Reactie door ToN — maandag 18 december 2006 @ 19.15 uur

  118. C. Harms, het is mij wel duidelijk dat je niet weet wat er allemaal speelt in Nederland en hoeveel mensen het moeilijk hebben. Dit bagataliseren is gewoonweg liegen of niet weten hoe en wat…

    Reactie door cynthia — woensdag 20 december 2006 @ 13.35 uur

  119. Mooie site, alles loopt perfekt! Complimenten! Hulde aan de webmaster, terechte prijs.

    Reactie door Harrie — vrijdag 22 december 2006 @ 0.09 uur

  120. hoezow heeft iedereen hier iets tegen de chriten unie dan. De Sp en Cu waren toch bondgenoten. Maarjah alsnog gefeliciteerd met de stemmen. Maar ben toch blij dat ze niet in het kabinet zijn.krijgen we straks een comunistische staat afschuwlijk. En Chaves is opzich wel goed maar hij zoekt banden met iran een land dat nota bene israel wil vernietigen

    Reactie door dazu — woensdag 17 januari 2007 @ 17.38 uur