Reizigersonderzoek

Inmiddels draait de nieuwe dienstregeling van de NS een week, reizigersorganisatie ‘Reizigers’ wil graag weten wat nu werkelijk het effect is van de nieuwe dienstregeling.

Wat zijn ervaringen: Ben je langer of korter onderweg?

Laat het ze weten.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 18 december 2006 :: 12.20 uur

39 Comments

39 reacties

  1. Ik ben langer onderweg, daar ze de rechtsstreekse verbinding Den helder-Amersfoort hebben laten vervallen en je dus voor eindbestemming Hilversum in A`dam moet overstappen. Is er dus niet op vooruitgegaan, maar achteruit.

    Reactie door e.krul — maandag 18 december 2006 @ 12.33 uur

  2. Heb het ze laten weten!

    Reactie door e.krul — maandag 18 december 2006 @ 12.34 uur

  3. Mijn treinreis is langer geworden, maar mijn totale reis is korter geworden doordat de overstaptijd op de bus met een kwartier is verkort. Dat kan ik helaas niet toevoegen, waardoor het lijkt of mijn reisduur 3.6% is toegenomen, oftewel, vrijwel gelijk is gebleven.

    Reactie door Gerrit Holl — maandag 18 december 2006 @ 13.05 uur

  4. Dat is natuurlijk het gevolg van eigen medewerking aan al die NS-ondervragers in de treinen : over wat er op je treinkaartje staat ;op deze manier krijgt de NS statisch inzicht over hoeveel passagiers een bepaald traject bereizen en op welke tijdstip van de dag . Liefst zoveel modelijk reizigers per traject : dat je moet staan in de trein is voor de NS totaal geen probleem : minder treinen per traject met overstappen is toch heel mooi : dat betekent minder rijtuigen , minder personeel en meer passagiers ; een werkelijk optimum .

    Mooi is ook de inschakeling van oude rijtuigen , die ze in Duitsland allang hebben afgeschaft , worden hier ingezet en dat gaat natuurlijk nog jaren duren : comfort : jawel bij de directeuren van de NS !

    Reactie door Fred — maandag 18 december 2006 @ 13.20 uur

  5. Volgens mij is al het materieel richting randstad gegaan en de rest van het land mag barsten.
    van Arnhem naar amsterdam ben je nu een kwartier langer onderweg.
    Met andere woorden de NS heeft hierdoor minder vertragingen. Dus kunnen de prijzen omhoog.

    Reactie door Klaas — maandag 18 december 2006 @ 13.27 uur

  6. Dank voor uw deelname aan het onderzoek over de NS-dienst­regeling 2006/7
    Dit zijn de resultaten tot nu toe:

    Gemiddelde toename/afname reisduur trein (huidige reisduur t.o.v. voorheen) 13.28%
    Gemiddelde toename/afname aantal overstappen (huidig aantal t.o.v. voorheen) 21.92%

    Dat zegt wel iets toch?

    Maar eerlijk is eerlijk; ik denk dat vooral mensen die níet gebaat zijn bij deze nieuwe dienstregeling eerder aan dit onderzoek zullen meewerken om hun onvrede te uiten.

    Reactie door Rob — maandag 18 december 2006 @ 14.27 uur

  7. Tegenwoordig hoor je wel erg vaak de melding: ‘de trein op spoor x kan nog niet vertrekken vanwege een logistiek probleem’

    Reactie door Remco — maandag 18 december 2006 @ 14.57 uur

  8. De reizen van het Westen naar het Noorden van het land en omgekeerd is een kwartier langer gaan duren dan voorheen, dus dat schiet lekker op. Op een retourtje is dat dus een half uur !

    Reactie door Elsje — maandag 18 december 2006 @ 15.14 uur

  9. Wat een genot, meer reistijd voor hetzelfde geld !

    Reactie door Gerard — maandag 18 december 2006 @ 15.20 uur

  10. Voorheen een directe sneltrein naar Hilversum (wel altijd vertraging uiteraard, maar dat is inmiddels normale gang van zaken), nu is die weg en moet ik 2 keer overstappen om in H’sum te komen. De grap is dat ik bij die overstap op A’dam CS ongeveer 3 minuten heb om over te stappen. Nu kan je je indenken, dat moet te doen zijn. Dat zou ook wel te doen zijn, maarja, de NS heeft nog wel eens de neiging (lees: elke dag) om de trein bij binnenkomst 3-10 minuten voor het station stil te laten staan met de mededeling: “Vanwege een rood sein kunnen wij nog niet naar binnen rijden, blablabla…”. Van die 3 minuten overstaptijd blijft dus niet veel over. Dus doe ik nu wat ik voorheen ook nog wel eens deed als mijn sneltrein naar Hilversum uitviel, de Intercity naar Utrecht CS en dan vanaf daar de stoptrein naar Hilversum. Alleen is het grote verschil nu dat deze “Intercity” die voorheen van Alkmaar direct naar Amsterdam reed, tussendoor op Castricum, Heiloo, Uitgeest of Zaandam of op een combinatie stopt. Dus dat duurt ook alweer langer. Maar ik heb ontdekt waarom die nieuwe dienstregeling met “meer treinen” er is gekomen: Vanochtend stapte ik in de Intercity van Alkmaar naar Utrecht. Onderweg liepen we zo’n 10 minuten vertraging op. Eenmaal op Amsterdam CS aangekomen na veel haltes onderweg (voor een Intercity dan) wordt er omgeroepen dat we een extra stop te Duivendrecht gingen maken. Op het bord stond toch echt alleen Amstel tussen CS en Utreg. Dus extra stop op Duivendrecht (ik wist nu dus al inmiddels dat ik mijn aansluiting op Utrecht CS zou missen) en we rijden door. Wie weet haal ik de volgende aansluiting nog wel dan. Maar nee, ongevraagd stoppen we ook nog op het spiksplinternieuwe Bijlmerstation. Al om al heb ik bij aankomst weer 2 aansluitingen gemist, plus het feit dat de trein waarin ik reed opeens was veranderd in de trein die erna zou vertekken met als gevolg op de borden: Geen vertraging. Gewoon een trein spoorloos verdwenen, oftewel ‘omgezet’ in de volgende. Het is te gek voor woorden. En het leuke is dat de treinen ook korter zijn geworden, waardoor reizen in de spits een waar genoegen is. Zitten komt er niet meer van, en als je dan toch maar stiekem 1e klas gaat zitten omdat de gangpaden ook vol staan kun je ook nog een hautaine afblaffing verwachten van zo’n miserabele conducteur die je nog maar een duidelijk maakt dat je boven je stand reist en je maar moet verplaatsen naar een plek buiten de eerste klas. Het wordt tijd voor een auto. Maarja, dat zal er ook wel niet inzitten met de meerderheid van het CDA. Zucht…

    Reactie door Renato — maandag 18 december 2006 @ 15.27 uur

  11. @ Renato — maandag 18 december 2006 @ 15.27

    De NS kan er niets aan doen dat je 10 minuten voor een rood sein staat te wachten, dat valt onder de verantwoording van Prorail (treindienstleiders), al met al is het tegenwoordig wel errug druk op het spoor in de randstad….. men had gehoopt dat goederentreinen op zeer korte termijn over de Betuweroute zouden denderen om op die manier “logistieke” lucht in de treinenloop te krijgen, helaas, weer 3 maandjes erbij.

    Reactie door VermoeideMeester — maandag 18 december 2006 @ 15.59 uur

  12. ‘t Is wel een erg beperkt formuliertje. Je kunt er van één reis de tijden invullen. Terwijl het patroon van vertragingen er niet in te vullen is. 5 minuten vertraging hoeft op zich geen ramp te zijn, maar iedere dag weer, en dan ook nog in stampvolle treinen vanwege te weinig beschikbaar materieel, dat is nou juist waardoor ik voorlopig niet overtuigd ben van de voordelen voor de reiziger.

    Reactie door bas steemers — maandag 18 december 2006 @ 16.06 uur

  13. @ Vermoeidemeester:

    Nee, dat zal dan wel, maar ik heb meer problemen genoemd waar de NS zich wel schuldig aan maakt. Al met al moet ik bijna een uur eerder op om op tijd te komen. Ik hoop dat het beter gaat als dit schema er een beetje inzit.

    Reactie door Renato — maandag 18 december 2006 @ 16.29 uur

  14. Afgelopen 13 december moest ik naar Winscho-ten en had een prima verbinding ernaar toe
    vanaf Breukelen, maar de terugreis zorgde
    voor bij elkaar een uur vertraging, jammer.
    Echter voor diegenen die ergens in de regio
    er moeten zien te komen met de laatste bus,
    vaak rond 23.30, lopen dan kans juist dié
    te moeten missen en zijn dan afhankelijk van
    taxi’s, die écht niet goedkoop zijn.
    Soms laat de overstap niet toe met een zware
    koffer van het ene perron naar het andere te
    lopen, vooral bij drukte dus niet.
    Wanneer er dan ook nog geen op- of afgaande
    roltrap of lift is, voel je je dus écht een
    beetje kwaad worden, dát wél, afgezien nog
    dat sommige roltrappen overdag zonder aan-
    wijsbaar excuus het stomweg niét doen!
    De ook nog veelal aanwezige hoge op- of af-
    stap bij het perron is minstens zo vervelend
    alsook gevaarlijk.
    Mensen met scootmobiel of rolstoel zien dan
    ook een hele lange rit zelfs geen treincon-
    ducteur en is het dagje moéten reizen op die
    manier een opgave geworden ipv zo mogelijk
    ook een uitstapje! Over de diverse prijzen
    nog maar niet te spreken! Achterstand intus-
    sen in heel het land, op enkele punten na
    waar dan mogelijk gemakkelijk ‘hulp’ ge-
    vraagd kan worden. Ik heb dus weer mensen
    met bagage, buggy’s en kleintjes zien wor-
    stelen en ten dele kunnen assisteren.
    Grondige onderzoeken per NS station zijn er
    dus kennelijk nog steeds niet gedaan alsmede
    overdekte, tegen storm, sneeuw, hagel en
    regen bestendige halteplaatsen zeer onvol-
    doende aanwezig! Wanneer gaan de tarieven al
    weer omhoog?

    Reactie door Madelief — maandag 18 december 2006 @ 16.34 uur

  15. met de nieuwe bus diensten ben je langer onder weg
    ze hebben er zo maar lijnen tussen uit gehaald
    je moet soms veel anders reisen dat je gewent was

    Reactie door theo — maandag 18 december 2006 @ 17.32 uur

  16. Hoezeer ik me ook erger aan de files, met de NS ben ik zeker langer onderweg als ik niet van centrum naar centrum reis. Het grootste probleem van de NS is niet de dienstregeling maar de robuustheid ervan. Door een verouderd beveiligingssysteem, verouderd materieel, verouderd personeel en ongeduldige reizigers verloopt de treinenloop helaas zelden volgens Zwitserse of Japanse precisie….

    Reactie door Leaserijder — maandag 18 december 2006 @ 18.05 uur

  17. Vertrek: een station op de lijn Roodeschool-Groningen. Vanaf 10 december wordt mijn reis naar de familie in het westen des lands een onmogelijk lange. Niet volgens de dienstregeling. Volgens de dienstregeling gaat het allemaal perfect en zelfs een beetje sneller dan volgens de oude dienstregeling. Echter, degenen die deze schema’s hebben verzonnen, moeten weten dat alleen voor de niet-zo-oude, zeer vitale reizigers zonder bagage van welke aard ook de reis van heel Noord-Groningen naar het westen, te doen is in de tijd die wordt voorgespiegeld.

    Noord-Groningen-Hilversum:
    We hebben nog maar 4 in plaats van 13 minuten om van de boemel, die hopelijk op tijd is aangekomen op perron 1a van het hoofdstation van Groningen helemaal naar 3b te marcheren of te rennen. Hij komt wel eens wat te laat en het uitstappen gaat ook niet één, twee, drie. Ik verzeker u, van 1 a naar 3b is op Groningen hoofdstation een fors eind. Met andere woorden, niks te koffie en krantje halen voor onderweg. Dat geldt voor iedereen, het is relatief gesproken een luxe-probleem en daar is overheen te komen, daaraan zijn mouwen te passen: gewoon eten, drinken en lectuur mee van huis.
    Maar voor de mindervaliden en de wat ouderen onder ons is hetgeen doen en dat geldt ook voor mensen die kinderwagens of buggies uit de boemel hebben moeten tillen, die deze al rennend moeten voortduwen en in het algemeen voor mensen die kleine kinderen begeleiden, of mensen die zware koffers sjouwen.

    De volgende trein gaat 42 minuten later. Hoe noemt de NS-woordvoerder het allemaal ook weer bij de presentatie? O ja, “robuust”. Een nietszeggend modewoordje dat iets stoers en degelijks moet voorstellen.

    De NS en ROVER ( de organisatie van Reizigers in het Openbaar vervoer) zijn inmiddels van de klacht op de hoogte.

    Reactie door nettie — maandag 18 december 2006 @ 18.22 uur

  18. Logistiek probleem : vertaald ; er is geen bemanning beschikbaar ( machinist , leger conducteurs ).
    waarschijnlijk zitten die nog in een vertraagde trein en daarna moeten ze nog even rusten !
    Dus het is veel gemakkelijker om een trein af te gelasten ….. de volgende trein kan je met ze alle in hangen .

    Reactie door Fred — maandag 18 december 2006 @ 18.27 uur

  19. Voor mij een verbetering. Meer treinen op dit traject!

    Maar ach, dat was waarschijnlijk niet de bedoeling van Jan om dat te horen.

    Reactie door Jan-Peter — maandag 18 december 2006 @ 18.51 uur

  20. Welk traject is dat Jan-Peter?

    Reactie door e.krul — maandag 18 december 2006 @ 19.12 uur

  21. 19 Reiken we daar een prijs voor uit!

    Reactie door e.krul — maandag 18 december 2006 @ 19.13 uur

  22. gelukkig heb ik een fiets : geen razzia van conducteurs en lui met de grote V !
    al dat veilighied gedoe in het openbaar vervoer :
    De reiziger bepaalt niet zijn dienstregeling maar een aantal klooitjes .

    Reactie door Fred — maandag 18 december 2006 @ 20.24 uur

  23. Bij ons ook een verbetering meer treinen op het traject en beter op elkaar afgestemd.

    Traject Arnhem – Amsterdam

    Dit is echt een pluspunt.

    Ik hou toch nog even de reistijden in de gaten of er niet te veel vertragingen voorkomen en mocht dat allemaal goed gaan dan overweeg ik ook eens wat vaker de trein te nemen.

    Reactie door Pool — maandag 18 december 2006 @ 20.39 uur

  24. Beste Jan,

    Op zicht heb ik niet zo moeite met de NS wijziging in Delft. Wel heb ik veel meer moeite met het daar op aansluitende openbaarvervoer. Nu rijden bussen nog maar 1 keer om het half uur op een doordeweeksedag. Voorheen 1x per kwartier. Dit is echt geen vooruitgang. :(

    Mvgr, Nico

    Reactie door Nico van Aurich — maandag 18 december 2006 @ 20.58 uur

  25. Praatten we nog niet over het sanitair en
    het dan moeten passen op je eigen bagage in
    zo’n verrekt kleine, nooit droge, ruimte met
    een aangename omgevingsgeur.
    Leuk die railrunners voor de kleintjes,
    maar met goed fatsoen stuur je ze niet naar
    een toilet of kunt ze er ‘helpen’.
    Meer stationssanitair is geen overbodige
    luxe en aankleedtafels voor de babys moet
    mogelijk zijn en gratis te bezoeken op ver-
    toon van je treinkaartje, dat al duur genoeg
    is en je lang niet altijd een zitplaats zal
    bieden. ‘
    Reizende kamerleden weten er eigenlijk
    alles van en slechts bij comfortabel over-
    stappen op een aantal stations hebben ze nog
    niet eens door hoe beroerd het elders kan
    zijn, dus bijv. niet een keer de auto of de
    6 persoons stationcar en we hóren ook in de
    politiek héél ándere geluiden/verzuchtingen.
    Ja sorry hoor, als we het er nu toch over
    hebben, dan maar even alles eruit gooien!

    Reactie door Madelief — maandag 18 december 2006 @ 22.20 uur

  26. Onbegrijpelijk dat iedereen zich zo netjes aanpast. Kijken of alles op tijd en sneller verloopt… het zal mij een zorg zijn!
    Die marktwerking moet eruit, die prijs moet drastisch naar beneden en tot die tijd vervuil ik met liefde het milieu. Net zolang totdat ze gaan smeken of je een ritje met de trein wilt gaan maken met koffie/karretje- personeel en een hoop gezelligheid. Terug naar het loket waar je een kaartje moet kopen en ophouden met die hele vervuilde liberaliseringssfeer.
    Ik boycot de trein en hoop dat velen dit doen. Stap in die auto of koop een oude tweedehands en scheur lekker vrij en blij door Nederland. Tralala file,helaas! Lekker verstoppen die wegen en met z’n allen is het in de auto goedkoper. Zo alleen kunnen we Nederland in het juiste spoor helpen!

    Reactie door Gloria — maandag 18 december 2006 @ 22.43 uur

  27. Voor mij is de nieuwe dienstregeling een dramatische verslechtering voor wat reiscomfort betreft. De intercity van Haarlem naar Maastricht is geschrapt waardoor er geen directe verbinding is tussen Haarlem en Amsterdam Amstel; hoe dan ook altijd overstappen op CS en dat betekent dus langere reistijden en nog meer kans op vertragingen door gemiste aansluitingen.

    En wat rijdt er o.a. tussen Haarlem en CS? Dubbeldekkers. Double Trouble-dekkers. Samen met de sprinters de meest waardeloze treinstellen. Alles is ruimschoots te klein, zodat je alleen normaal kan zitten als de trein maximaal half gevuld is. Overigens is het staanplaatsen troef, het lijkt er op dat er minder volume beschikbaar is. Het zitten is dus eigenlijk helemaal geen probleem, wat zeur ik eigenlijk……..

    Reactie door pablito — maandag 18 december 2006 @ 22.48 uur

  28. Ieder jaar heeft de NS een nieuwe dienstregeling, vanwaar dan deze ophef….?

    Mijn dienstregeling start om 6.30u. Het traject Breukelen – Nieuwegein duurt ca 25 minuten, met de auto dan wel te verstaan….

    Ik kan altijd zitten (als ik laat ben in de file, maar met eigen muziek en ik kan ook niet zwartrijden)…

    moraal van dit verhaal, haal een rijbewijs, koop een fiets of loop niet zo te zeuren op de NS.

    Reactie door Leaserijder — maandag 18 december 2006 @ 23.11 uur

  29. @28 Goed voorbeeld!
    Vóórdat je vanuit Breukelen zelf over het
    A’dam-Rijnkanaal bij het NS-spoor bent, is
    voor een ieder verschillend maar minimaal
    15 min. lopen voor de dichtstbijwonenden.
    De trein doet er ca 12 minuten over naar
    Utrecht C.S., dan een tram (die nooit direct
    vertrekt) pakken om dan pas na 3 kwartier,
    na ál die haltes pas in Nieuwegein aan te
    komen én daar ben je alleen met de halte
    midden in het winkelcentrum comfortabel uit
    en ondertussen gemiddeld bijna anderhalf uur
    kwijt, en IK kán het wéten!!
    De andere tram loopt uit naar Ijsselstein
    ook bij wat winkels, i.d. met * dus, en voor
    een aantal wacht er dan nog een flinke fiets
    tocht naar huis! Je gekochte spulletjes ook
    zonder moeiten meegesleept in het OV? Nee,
    dat niet, alles wat meer is dan 1 koffer of
    boodschappentas kan al overlast betekenen,
    laat staan wat dat voor de veiligheid zou
    betekenen als 10 mensen zo zouden willen sa-
    menreizen, per bus, als aansluitend vervoer!
    De auto pakken is voor veel mensen soms niet
    meer mogelijk of betaalbaar of medisch ver-
    antwoord. Kijk naar de nieuwere centra ook
    naar wachtlokalen daar bij de diverse sta-
    tions georganiseerd, geen sanitair te vinden
    of zelfs maar een koffie etc. automaat.
    Kijk naar de abri’s langs de openbare weg,
    waar de kieren alsnog regen op de zitplaatsen brengt, de regen evengoed naar
    binnen waait door n.b. de zij-en achterwand-
    kieren! De grote steden hebben het intussen
    geweten: bevolking excentrisch doen huisves-
    ten en het woonwerkverkeer niet te hebben
    aangepast en nog steeds de zitplaatsen in
    het ov aan de krappe kant, waarbij de groot-
    ste dijenkletser kennelijk is dat je vaak
    dij-áán-dij moet plaatsnemen omdatcorpulente
    mensen gewoon breeduit blijven zitten, zon-
    der zelfs maar een ogenschijnlijke poging te
    doen om INschikkelijk te zijn en het ‘nor-
    maal’ vinden permanent 2 zitplaatsen te be-
    zetten. Met goed fatsoen je bennen en/of voeten niet normaal kunnen neerzetten omdat
    de ruimte veel te klein is, evenzo voor veel
    mensen een reden om wel die aanpassing daar0
    in te weten van een ‘bekende’ tegenover zich
    zittend! Troep waar mensen over uitglijden
    in de bus en verpakkingen die men gewoon on-
    der de bankjes gooit….en ook nog chauf-
    feurs die liever een cigaretje roken tijdens
    een hun toekomende ‘stop’, maar niet even
    met een plastic zak door die bus gaan en er
    de ergste troep weghaalt van ‘zijn’ bus!.
    Wie nog koffie, maar dan NU SP, IK óók VERS!
    Ja, wil ik nog weten wie er nu weer op zijn
    werk stiekem even op internet zit te koeke-
    loeren, met de krant op het buro (niét ambts
    halve) de eerste consumptie die overigens
    van hárte gegund is na, zo’n lange reis en al uren op pád voor de dagelijkse broodwin-
    ning. Laat het ov zich er ook bewust van
    zijn dat er hele beroepsgroepen zijn, die de
    hele dag geen fatsoenlijke pauze hebben met
    een bijbehorende stoel. Laat al die bazen en
    bazinnen zich eens bewust zijn, dat het wei-
    nig gepást is om al erg voortijdig een zgn
    correctie-blik demonstratief op het horloge
    te werpen. Nog steeds winkelketens die een
    zittende cassière niet toestaan? Goede schoe
    nen dragen is niet de enige remedie tegen
    het voortijdig moeten afhaken door opgelopen
    rugklachten in de werksfeer, die dat met wat
    passen en meten in een aantal gevallen zou
    kunnen wéten te vóórkómen! Dénk eens een
    keer voor de verandering, hoe de schakels in
    een arbeidsklimaat veel socialer in elkaar
    zouden kunnen passen als iemand voor slechts
    4 uur te kunnen/moeten werken, soms wel bij-
    na 2 uur onderweg is om er te komen en dan
    die terugweg weer! Bussie komt zo???

    Reactie door Madelief — dinsdag 19 december 2006 @ 9.29 uur

  30. Zie http://www.eindhovensdagblad.nl op pagina 4 de kop

    Treinverkeer Brabant beleeft ochtendchaos

    Reactie door Elsemie — dinsdag 19 december 2006 @ 11.12 uur

  31. ooit in de trein van Tilburg naar den Bosch gezeten? Moet je doen!!! In de spits kun je staan of hangen op koffers en medepassagiers.
    Als je hierover iets zegt tegen de conducteur, krijge je als antwoord: u wordt toch vervoerd! Alsof we varkens zijn.
    Sorry NS. Waar blijft je dienstverlening? En dan nog iets, kan er iets worden gedaan aan de verstaanbaarheid van het omroepsysteem? Regelmatig valt die uit in de trein en soms wordt er op het perron iets omgeroepen voor de trein waar jij net bent ingestapt, maar hoor jij niets.
    Ik wil nog iets kwijt: het treinvervoer in het westen blijkt belangrijker dan het treinvervoer in het oosten en het noorden. De lijn Zwolle -Roosendaal is nu in tweeën geknipt. Overstappen dus, met alle ellende vandien. Het spijt me, maar de nieuwe dienstregeling vind ik gewoon slecht. Ik kan hier over meepraten omdat ik regelmatig alle kanten van Nederland met de trein probeer te bereiken.

    Reactie door Catharina — dinsdag 19 december 2006 @ 21.30 uur

  32. Het gehele openbaar vervoer Limburg is gegund aan VEOLIA inclusief de Maaslijn Roermond-Nijmegen. Deze lijn is na een week al berucht omdat door technisch ongeschikte treinen de dienstregeling in theorie nooit kan worden gehaald. Dit leidt tot structurele vertragingen naar en van werk en school voor duizenden reizigers per dag. De zitcapaciteit per trein is minder dan de helft. Vooruitbetaalde 1e klasabonnementen voor een jaar: gooi maar weg want de treinstellen hebben geen 1e klas meer! Vergoeding? Niet van NS Niet van Veolia. Wat een chaos. Dit is nu echt eens iets voor de SP. Limburg heeft een hele slechte Noord-Zuidverbinding en voor velen was de trein een prima alternatief. WAS. Tot eind 2007 (nieuw materieel) blijft dit zo. Kan dat allemaal zomaar in een beschaafd land??????

    Reactie door Frank — dinsdag 19 december 2006 @ 23.27 uur

  33. Misschien wordt het tijd een wets voorstel in te dienen om de marktwerking terug te draaien.
    Jullie struikelden bijna over elkaar om rita te tekkelen waarom deze flauwekul niet terugdraaien????????

    Reactie door r.stulen — woensdag 20 december 2006 @ 10.03 uur

  34. @ r.stulen

    terugdraaien?? er zijn nu zo’n 20 spoorvervoerders actief in nederland…. enig idee wat het gevolg wat zo’n actie zou zijn??? Geen realistisch alternatief vrees ik.

    Reactie door VermoeideMeester — woensdag 20 december 2006 @ 15.01 uur

  35. Laat ik nu voornamelijk lid zijn geworden van de SP voor dit onderwerp , welke partij is er dan wel tegen deze belachelijke gang van zaken ?
    Ik werk zelf bij het OV en voel me niet meer veilig !! Waar vroeger een machinist een gedegen opleiding kreeg is hij tegenwoordig na 16 dagen meerijden met een andere machinist ook machinist geworden blijkbaar , zie het grote aantal incidenten op het spoor.

    Misschien dat iemand van de SP mij uit kan leggen wat precies het standpunt is want als deze situatie zo blijft zoek ik en een andere baan en een andere politieke partij.

    En vermoeide meester nog een paar jaar en dan zijn we weer 150 jaar terug 50 verschillende spoorbedrijven die allemaal anders opereren die geld verdienen BOVEN veiligheid van reiziger en personeel stellen en daar is de SP dan niet tegen ??

    vreemd.

    Zou graag een reactie hebben van de partij

    vr gr

    Reactie door r.stulen — donderdag 21 december 2006 @ 9.33 uur

  36. http://mokumspoor.lokalepartij.nl/

    Reactie door r.stulen — donderdag 21 december 2006 @ 10.16 uur

  37. kijk, dat randstadrail zo lang stil ligt komt de projektvoorstanders goed uit. dan is iedereen vergeten hoe goed de Zoetermeerlijn was vergeleken met de randstadrail. De zoetermeerlijn was snel, betrouwbaar en met gezellige zitplaatsen. randstadrail heeft kouwe plastic zitpunten en vooral staanplaatsen en is storingsgevoelig.

    Reactie door whiting van der veen — dinsdag 26 december 2006 @ 20.04 uur

  38. @nettie

    De overstap van de trein Roodeschool Groningen naar de intercity naar het Westen is een enorme blunder van NS (aankomst x:58, vertrek x:02).

    Gisteren heb ik deze reis gemaakt. In Winsum stond een rij van twintig man bij de kaartjesautomaat. Gevolg: de trein vertrok te laat uit Winsum en kwam precies op het hele uur aan op Groningen CS. Keurig: de machinist had een paar minuten vertraging ingehaald.

    Gevolg was dat ik sprintend naar perron 3b moest. Het nieuwe instapbeleid van NS houdt namelijk in dat een halve minuut voor vertrek de deuren al dichtgaan. De achterste deur wordt door de conducteur de halve daaraan voorafgaande minuut nog opengehouden. In de dying seconds voor vertrek kwamen er ineens dertig Noord Groningers om de bocht gerend, die ook nog meewilden.

    De conducteur kwaad: “Kom dan wat eerder. Opschieten!!!”

    Een stuk of vijf ouden van dagen hebben de intercity gemist. De eerstvolgende trein, inderdaad, drie kwartier later…..

    Er is wel een oplossing: zorg dat de trein uit Roodeschool aankomt op perron 4, tegenover de intercity. Hoef je alleen naar de overkant te lopen, en kan iedereen mee.

    Reactie door Maurits — donderdag 28 december 2006 @ 11.39 uur

  39. tja maurits dan moeten al die verschillende bedrijven samenwerken , en dat doen ze niet.
    Daarom moet deze flauwekul tereuggedraait worden en moet het gewoon EEN bedrijf worden ( scheelt tegelijk ongeveer 10 directeurs-salarissen want elk bedrijfje heeft natuurlijk een directie waar er vroeger maar een directie nodig was)

    Daarom had ik het wel op prijs gesteld dat de linkse partijen hier gelijk op waren ingesprongen met het zelfde enthousiasme als ze rita wilde tekkelen maar dat was belangrijker schijnbaar.

    Reactie door r.stulen — donderdag 28 december 2006 @ 16.38 uur