Op de bres voor het MKB

Gisteren heeft de SP samen met de SGP een initiatiefwet ingediend om de koopzondagen om het huidige niveau van 12 per jaar te houden. In de huidige winkeltijdenwet staat een toerismebepaling die gemeenten de kans geeft om bedrijven ontheffing van de standaard 12 koopzondagen per jaar te geven. Het toerisme moet dan van structurele en uitzonderlijke aard zijn (denk aan Amsterdam). Meerdere gemeenten gebruiken deze regel juist om toerisme te genereren waardoor het MKB in de verdrukking komt.

De toerismebepaling in de huidige winkeltijden wet is op dit moment erg ruim gedefinieerd. Hierdoor bestempelen steeds meer gemeenten zichzelf als toeristisch gebied zodat winkels meer dan 12 koopzondagen per jaar open kunnen zijn. Andere gemeenten volgen onder druk van de grote winkelketens of gebruiken de toerismebepaling om winkeltoerisme te trekken (meubelboulevards), terwijl de wet origineel bedoeld was structureel toerisme zoals bijvoorveeld dat in het centrum van Amsterdam te bedienen. Op de manier zoals het nu gaat duurt het niet lang voordat het merendeel van de gemeenten zichzelf als toeristisch gebied heeft verklaard.

Meer koopzondagen per jaar is geen probleem voor grote winkelketens, maar wel voor kleine ondernemers en familiebedrijven. Zij kunnen niet zeven dagen per week open zijn en zien weer een deel van hun omzet verdwijnen in de kassa’s van de grootwinkelbedrijven. Dit kost kleine ondernemers de kop en gaat daarom uiteindelijk ten koste van de diversiteit van het winkelaanbod.

Eén dag in de week een beetje rust wordt door velen op prijs gesteld. In steden als Utrecht waar er een referendum over is geweest blijkt een meerderheid 12 koopzondagen per jaar meer dan genoeg te vinden.

De SP en de SGP hebben een initiatiefwet ingediend om oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling – die bedoeld is voor uitzonderlijke gevallen – te verhinderen. Uiteraard zijn horeca en bepaalde specifieke bedrijfstakken hier niet inbegrepen. Je kunt de voorstellen hier vinden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 22 december 2006 :: 16.36 uur

105 Comments

105 reacties

  1. Wat een grappige coalitie. Is de SP een SGP zonder ‘G’?

    Reactie door Drob — vrijdag 22 december 2006 @ 16.45 uur

  2. een oké idee

    Reactie door e.krul — vrijdag 22 december 2006 @ 16.46 uur

  3. De redenen voor het indienen van de initiatiefwet zullen bij beide partijen anders zijn, but by all means still go for it ;)

    Reactie door Tim Engelbart — vrijdag 22 december 2006 @ 17.21 uur

  4. Ben het er op zich wel mee eens,alleen vind ik het vaak toch wel fijn dat de supermarkt hier op zondag ook open is.

    aan de andere kant,hoe zit dat met de avond en nachtwinkels die een aantal jaren geleden ontstonden? dat is eigenlijk hetzelfde,maar ik dacht dat die niet meer bestaan omdat deze ondernemers niet konden blijven bestaan vanwege het duur aan moeten bieden van de producten,ivm hoge onkosten…

    weet iemand hier meer van?

    Reactie door iew — vrijdag 22 december 2006 @ 17.28 uur

  5. Niet mee eens. Ik vind het een verademing dat er nachtwinkels en supermarkten op Zondag open zijn.
    Liever kleine ondernemers dan , maar a.u.b.geen heilige zondag.

    Reactie door maria — vrijdag 22 december 2006 @ 17.34 uur

  6. In deze toerische plaatsjes kan je trouwens geen kleine supermarkt of grutter op zondag open vinden.
    Laat daar dan aan gedacht worden, geef die de ruimte.

    Reactie door maria — vrijdag 22 december 2006 @ 17.47 uur

  7. En dan doel ik op de niet oorspronkele nederlanders die nacht en zondag winkels drijven.
    Laat die in kleine toeristische, calvinistische, gemeentes een kans krijgen!

    Reactie door maria — vrijdag 22 december 2006 @ 17.52 uur

  8. SP Als je de grote commercie aan wil pakken is dit m.i. niet de weg!
    Dit gaat m.i. echt nergens ergens over.
    Over het hele land kunnen kleine ondernemers, niet nederlanders niet aan de slag met avond en zondag winkels.
    En dit heeft niet te maken met toeristische plekjes.
    Brede visie graag!

    Reactie door maria — vrijdag 22 december 2006 @ 18.05 uur

  9. @ Maria,

    Als je nu eerst een bedenkt wat je wilt zeggen, en daarna het in 1 keer opschrijft…

    Dit is een beetje vermoeiend, valt me wel vaker op…

    Reactie door Bleker — vrijdag 22 december 2006 @ 18.11 uur

  10. 12 zondagen is voor een kleine ondernemer als ik nog net te doen. Hoewel soms toch het gevoel bekruipt van een gemis aan sociale cohessie.
    Maar om een eenheid met de overige winkels te hanteren ga je dus open.
    In plaatsen als Scheveningen, Veere en Volendam waar op zondag toch menig toerist naar toe gaat kan ik er mezelf in vinden dat juist die kleine ondernemers op zondag open willen zijn. Maar inderdaad er zijn gemeentes waar men te pas en te onpas de winkels open willen hebben om zo meer mensen naar de stad te trekken.
    Ik vraag me alleen af of de discriminatie in de winkeltijdenwet aangepakt gaat worden.
    De winkeltijdenwet is namelijk in strijd met de grondwet en discrimineert op basis van geloof.
    Waarvoor mag een moslim wel op zondag open als hij dan wel een andere dag van de week dicht is en een atheïst bv niet!
    Jan dit kun je gelijk mee afrekenen op een doordeweekse dag!

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 22 december 2006 @ 18.13 uur

  11. Nog ff wat hier is het gros van de grote jongens dicht op een koopzondag, niet rendabel genoeg vinden ze, waardoor juist de kleine ondernemers extra omzet draaien, want het winkelend publiek op een koopzondag gaat men een doel de stad in. Juist, om te consumeren!

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 22 december 2006 @ 18.19 uur

  12. Almere is ook zo een gemeente waar men het toeristisch gehalte heeft aangepakt om op zondag open te mogen zijn. Echt belachelijk en ik vind het een prima initiatief.

    Reactie door Marcel — vrijdag 22 december 2006 @ 18.35 uur

  13. In Zweden is de algemene regel: op zondag alle winkels dicht, behalve de supermarkten.
    Uitgezonderd zijn grote winkelcentra buiten de bebouwde kom, die mogen 7 dagen per week open zijn.
    Op die manier is het op de zondagen heerlijk rustig in de steden, maar je kunt wel nog gewoon eten kopen.
    In theorie heeft dit geen nadelige invloed op de concurrentiepositie van de kleine middenstand in de stadscentra. In de praktijk leidt dit beleid er echter toe dat steeds vaker de grote winkelketens hun filialen verplaatsen vanuit de stadscentra naar de winkelcentra, waardoor de stadscentra op de door-de-weekse dagen ook minder aantrekkelijk zijn.

    Reactie door Jan-Willem — vrijdag 22 december 2006 @ 18.37 uur

  14. Ik vraag mij af, hoe is het een en ander geregeld voor het personeel? Overwerk voor 200% van het uurloon? Ik denk het niet.
    Wij, in ons dorpje hebben geen winkels en ik mis ze niet, gewoon door de week je boodschappen doen, en mensen trek op de vrije Zondag de natuur in, inplaats die stomme winkels te bezoeken, het kost alleen geld en het bespaar je miskopen.

    Reactie door Henk.H — vrijdag 22 december 2006 @ 18.37 uur

  15. Henk H om 18.37
    Verklaar je nader met je miskopen, wat is er anders aan het product als je het op zaterdag of op zondag koopt?

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 22 december 2006 @ 18.40 uur

  16. Koopzondagen vind ik in principe onzin, maar 12 koopzondagen per jaar schijnt al heel normaal te zijn.
    Bij veel toerisme, vooruit dan maar, maar verder lijkt het me nergens voor nodig.
    Voor de kleine ondernemer is de koopzondag vaak moeilijk te regelen.
    Een vaste dag in de week een beetje rust wordt ook door mij op prijs gesteld.

    Reactie door Bert — vrijdag 22 december 2006 @ 18.41 uur

  17. Gaat iedereen alles voor penning 16 bij de benzinepomp kopen.

    Reactie door ACE — vrijdag 22 december 2006 @ 18.49 uur

  18. @15 Sinne

    Miskopen op Zondag zijn het gevolg van de Zaterdagavond feestjes. Ik gun een ieder de lol om op zondag de winkels te bezoeken, maar de natuur geeft mij meer voldoening op de Zondag ook als je de beest uitgehangen hebt want mensen zijn beesten van een bijzonder soort zij drinken als zij geen dorst hebben en hebben het hele jaar sex.
    Laat de Zondagrust, de Zondagrust, in ons overvolle landje is een verplichte rustdag een verademing na een drukke werkweek. Voordat je het weet wordt het werken op Zaterdag ook weer een verplichting. Nu zijn de kreten niet van de lucht langer werken en tegen minder inkomen met andere woorden
    bezuinigen om het bezuinigen dat geeft de kapitalist een beter inkomen.
    Geld is macht, zij hebben de arbeiders in hun macht.

    Reactie door Henk.H — vrijdag 22 december 2006 @ 19.24 uur

  19. @ 9 Bleker

    Maria schrijft zoveel mogelijk kleine reacties om de positieve reacties in dit item zover mogelijk naar de achtergrond te duwen zodat men vergeet die te lezen.
    Op deze manier van maria blijkt een goede discussie bijna niet te voeren dus lijkt mij het beste om maar niet meer op haar te reageren zodat je ook nog kan lezen wat een ander schrijft.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 december 2006 @ 19.29 uur

  20. Ik vindt het triest dat zoveel mensen op “hoge” zondagen (Kerstmis, Pasen) niets beters kunnen verzinnen dan met het hele gezin naar een meubelboulevard of een stads- of winkelcentrum te gaan (en dat de file’s voor de Ikea al gemeld worden bij de verkeersinformatie is helemaal een lachertje). Geef iedereen gratis entree voor musea, hebben die op zulke dagen ook bezoekers en wordt zo’n zondag tenminste nog nuttig besteed.

    Reactie door Jenny — vrijdag 22 december 2006 @ 20.11 uur

  21. Ik vond het toen ik in Zweden woonde heel handig om gewoon op zondag boodschappen te kunnen doen in de supermarkt. Jammer dat dat hier niet kan: drukke zaterdag, en als je op zondag iets blijkt te zijn vergeten heb je pech gehad. Ik betwijfel of de kleine middestanders met de grote supermarkten concurreren… boekwinkels, modezaken of fietsenmakers zijn behoorlijk gespecialiseerd, die zullen daar denk ik niet al te erg onder lijden. Mijns inziens een behoorlijk overbodige wet.

    Reactie door Gerrit Holl — vrijdag 22 december 2006 @ 20.16 uur

  22. Bien etonnes de se trouver ensembles!

    Ik ben het er helemaal mee eens.
    Belachelijk al die winkels open op zondag.
    In mijn stadje zijn ze ook eens per maand open, dan is het een gekkenhuis op straat en kan ik niet eens de auto kwijt in mijn straat.
    Ik verlang terug naar die zondagen van vroeger toen je lekker ging wandelen en het stil op straat was.
    Fundamenteel is de vraag gewoon of je moet leven om te werken of werkt om te leven.
    Vanuit het neo-liberale model is deze keuze al voor ons gemaakt. Ik verwacht dus dat het CDA wel weer zal menen dat het jammer is, maar dat we met onze tijd meemoeten oid.

    Als we hier de boel op zondag dicht zouden gooien, zou het me niks verbazen als Brussel oplegt dat we zo ‘n besluit moeten intrekken.

    En als men dan toch per se allemaal moet winkelen op zondag, zorg dan dat de randvoorwaarden voor kleine ondernemers ook dusdanig zijn dat ze zonder alle risico’s en bureaucratische rompslomp een personeelslid kunnen aannemen.

    Reactie door kaatje — vrijdag 22 december 2006 @ 20.18 uur

  23. @1 Drob — vrijdag 22 december 2006 @ 16.45,

    De sgp is wel een hele andere partij. De sgp wil namelijk dat de overheid het evangelie gaat verspreiden, of te wel aan indoctrinatie doet.

    Een gevaar voor een multiculturele samenleving waarin mensen onafhankelelijk van hun geloofs of levensovertuigen toch vreedzaaam kunnen samen leven.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 22 december 2006 @ 21.06 uur

  24. Weer een bres voor het MKB
    Je mag het ook een wak noemen.

    We bedoelen hier natuurlijk grotendeels alleen de winkeliers uit het midden en kleinbedrijf.
    Voor andere vormen van bedrijfsleven in het MKB ligt het vaak anders of genuanceerder.

    Het is de SP ontgaan dat de wereld de laatste 50 jaar enige ontwikkelingen heeft doorgemaakt en dat deze ontwikkelingen ook in Nederland zijn toegeslagen.
    De arbeidsparticipatie van “de vrouw” is in deze jaren aanzienlijk toegenomen.
    Dit betekend dat ook de vrouw veelvuldig een baan heeft en dit ondanks dat zij het levensgeluk van het willen hebben van kinderen niet samen met echtgenote of partner zich wil laten onthouden.
    Niet alleen is deze arbeidsparticipatie een belangrijk onderdeel in de opvang van kosten tegen de vergrijzing maar het toch willen hebben van kinderen gecombineerd met een baan, een ander onderdeel tegen genoemde vergrijzing.
    Dit verlangt ook begrip te hebben voor de nieuwe man/vrouw situatie in relatie tot beschikbare (relatieve) vrije/beschikbare tijd.

    Bij het bieden van mogelijkheden aan de winkeliers, niet verplichtend, om openingsuren te kunnen aanpassen of, als gewenst, deze uit te breiden dient deze aanpassing zeker de man en vrouw in de moderne gezinssituatie.
    Het mes snijdt zelfs aan twee kanten.
    Daar waar één van de partners slechts gedeeltelijk tijdens de huidige openingsuren kan worden ingezet ligt dit anders in de avonduren en weekends waardoor de arbeidsparticipatie voor beiden alleen maar kan, als gewenst, worden aangepast in kwalitatieve of kwantitatieve zin.
    Hoewel duizenden voorbeelden kunnen worden gegeven hier een voorbeeld waarin zowel de winkelier als de (werkende) mens is gediend.
    Kleinere en middelgrote kledingzaken verkopen in de ochtenduren door de weeks bijna niets.
    (Trouwens, ook de grootwinkelbedrijven niet)
    Het rigide beleid ten aanzien van openingstijden verplicht hun echter deze ochtenduren te moeten benutten en personeel ter beschikking te stellen.
    Als pas door deze groep winkeliers bijvoorbeeld om 12.00 uur of 13.00 uur zou worden geopend en de openingsuren worden verlegd naar bijvoorbeeld van deze tijd naar bijvoorbeeld 21.00 uur of 22.00 uur zou opeens ook de werkende mens in de latere uren kunnen winkelen en de winkelier betere rendementen brengen.
    Het mes snijdt dan opeens ook aan twee kanten.
    Partners die in het huidige systeem slechts “ten dele” of geheel niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt zijn nu opeens in de gelegenheid om op basis van de nieuwe arbeidstijden ook te kunnen participeren.

    Dat de SP opeens een initiatiefwet indient samen met de SGP geeft op zich al te denken.
    Wel heeft de SP een punt als zij meent dat Gemeenten zich kunnen beroepen op de mogelijkheden die de Toerismebepaling toestaat.
    Dit lijkt mij eerder hypocriet en dus arbitrair.
    Net zoals het indienen van een Initiatiefwet aan een demissionair kabinet dit is.

    De Gemeenten moeten ook maar eens 50 jaar verder springen en op de kalender durven kijken.
    Het is over enige weken 2007.

    Dit geldt onverkort ook voor de SP en de SGP.

    Reactie door Eerst nadenken — vrijdag 22 december 2006 @ 21.25 uur

  25. Word niemand al die overheidsbetutteling moe? Waar bemoeien al die ambtenaartjes zich mee? Laat de ondernemer aub zelf bepalen of ie wel of niet open wil zijn, daar heeft hij de overheid absoluut niet bij nodig.

    Reactie door Wim — vrijdag 22 december 2006 @ 21.44 uur

  26. @24 Eerst nadenken
    Die Geëmancipeerde vrouwen hebben ook behoefte aan en dagje rust en ontspanning. Het is heerlijk als je op zondag kunt consuminderen zonder dat kinderen aan je hoofd zeuren voor dit of dat. Overigens vind ik dat de overheid met deze maatregelen alleen kan sturen. Wil iedereen eens wakker worden en beseffen dat iedere verandering begint bij jezelf. Waarom wordt er ondanks alle dierenleed nog zoveel dieronvriendelijk vlees gekocht. Ik heb voor de kerst biologsche braadworsten gekocht. Dat is altijd nog goedkoper dan een gewoon biefstukje. Waarom vraag je jezelf niet af als er weer een “aantrekkelijke” aanbieding in de winkel ligt wie het produkt gemaakt heeft en wat hij ervoor betaald kreeg en of die mensen daar van kunnen leven. Waar is dan de solarideit? Veel grootwinkelketens maken enorme winsten over de ruggen van heel veel mensen. Heel veel produkten die we kopen hebben we absoluut niet nodig maar verslinden kostbare grondstoffen en energie. Mensen hebben gelukkig alle vrijheid om te kopen wat ze maar willen, maar ik vind het treurig dat er zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel is.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 22 december 2006 @ 22.12 uur

  27. Ik bedoel solidariteit

    Reactie door Elsemie — vrijdag 22 december 2006 @ 22.13 uur

  28. @24 eerst nadenken.
    Een lang verhaal, maar daarom niet minder slecht.
    Met het verschuiven van de openingstijden van winkels is volgens mij niemand gebaat. In de praktijk zal het betekenen dat kleine ondernemers en hun personeel amper nog een bijdrage kunnen leveren in de opvoeding en verzorging van hun kinderen. Ook het deelnemen aan het sociale verkeer, verenigingsleven of vrijwilligerswerk is niet meer weggelegd voor deze groep mensen.
    Het zou weer een nieuwe stap zijn op weg naar “de mens als produktiedier”.

    Reactie door twijfelaar — vrijdag 22 december 2006 @ 22.22 uur

  29. @28, twijfelaar,

    En waarom zou deze groep dan wel beschermd moeten worden en bijv. medisch specialisten niet? Mijn vrouw werkt eerste en tweede kerstdag, ook niet bepaald leuk in een gezin met kinderen. Ik verwacht echter niet van de overheid dat ze ingrijpt omwille van het beter kunnen deelnemen aan het “sociale” verkeer.

    Reactie door Wim — vrijdag 22 december 2006 @ 22.32 uur

  30. De SP staat hier op de bres voor de kleine middenstand uit de jaren ’30. Met het midden – en kleinbedrijf van de 21ste eeuw heeft het weinig van doen.
    Slim zaken doen met een winkel is open zijn als de consument vrij is, en dat is dus op zaterdag en zondag. Als je toch wat vrij wil zijn, of op personeelskosten wil besparen, doe je behalve op maandag ook op woensdag de zaak dicht.

    Reactie door Willem Dezwijger — zaterdag 23 december 2006 @ 0.30 uur

  31. @ 24 Nooit Nagedacht

    Als ik alles zo’n beetje bekijk wat je eigenlijk zeggen wil is dat je alleen maar aan jezelf denkt, ik vind hier geen greintje van medeleven voor de kinderen neeeee alleen maar ..ikke ..ikke … ikke
    Denk jij als je een kind de keus geeft om op zondag leuk aan zee of in een pretpark te vertoefen of op Hoog Catharijnen of bij Ikea of een supermarkt inkopen doen,.. ik denk dat de keus gauw gemaakt is.
    Dus de klok loopt prima en geen 50 jaar achter zoals jij beweerd, alleen vele ouders geven geen klap om hun kinderen en denken precies zoals jij.
    Bij ons waren diverse supermarkten open tot 22:00 maar dat is doordat er bijna niemand kwam teruggedraaid naar 19:00 en dat is nog haalbaar voor mensen die werken, maar als je daarna nog moet koken voor je gezin of kinderen dan den ik dat je heel erg fout bezig bent, geen wonder dat de Jeugdzorg overbelast raakt met verwaarloosde kinderen.

    Kijk met jou ideeen werkt je daar vrolijk aan mee.

    Dus de zondagsrust moet in ere hersteld worden, kan je ook eens met je kinderen praten als je nog weet hoe je met kinderen om moet gaan.

    Let wel ik ben atheist dus begin niet te zeiken met een of andere religieuze riedel.

    Reactie door Pool — zaterdag 23 december 2006 @ 0.31 uur

  32. @ 30 Willen de Zwijger

    Waarom niet alleen op zaterdag en zondag op scheelt een hoop personeelskosten en voor de mensen die doordeweeks nog inkopen moet doen hebben gewoon pech ….alles dicht.

    Jij bent de hervormer van 2006/2007.

    Goed zo jochie

    Ach de ondernemer zal jou voorbeeld wel volgen denk je niet,… ik ga jou in ieder geval nomineren voor een Nobelprijs die heb je wel verdiend met jou studie en analyse over het gedrag van mensen die alleen in het weekend tijd hebben voor de boodschappen.

    Maar……… waar laten we al dat overtollige personeel ?? … in de bijstand en in het weekend een leer/werk project van maken kost het de ondernemer ook niets hij krijgt er zelfs geld voor………..toch

    Reactie door Pool — zaterdag 23 december 2006 @ 0.45 uur

  33. @ 5, 6, 7, 8 maria

    Ik doe geen aanval op jou maar wat @ 19 Bleker schreef klopt wel een beetje je maakt vaak meerdere reacties op het zelfde item achterelkaar, …en ik begrijp het ook wel en dat merk ik bij mezelf ook dat er altijd weer een vervolg komt dat je dan maar weer even neerpent omdat het belangrijk is en je het vergeten hebt om nog even te vermelden.

    Ik hoop dat je me nog kan volgen, maar mijn reactie aan Bleker over jou is dus niet persoonlijk bedoeld….. Sorry.

    Reactie door Pool — zaterdag 23 december 2006 @ 1.18 uur

  34. @24 Eerst Denken dan Nadenken!!

    Wat een houtaine manier van schrijven heb jij! Wie denk jij wel die je bent??
    Meneer theoreticus in vol ornaat. Zeker ook geen kinderen? Je weet echt niet waarover je spreekt met dat laatdunkende toontje van je over de SP.
    Blijf jij maar lekker hangen in dat oude VVD-sfeertje of dat achterhaalde GroenLinkstoontje. Er bestaan ook vrouwen die zich de arbeidsmarkt willen laten onthouden! Waarom? Omdat zij genoeg eigenwaarde en brein hebben om zich niet in die opgejaagde kudde te begeven en de smoesjes van deze regering doorzien.
    Zorg jij er nou maar voor dat je voldoende geld verdient om vrouw en kinderen te vergaren, zonder dat je haar verplicht de kinderen in de opvang te donderen en zij ergens achter de kassa gedwongen moet ‘participeren’, na een dag werken met kinderen en alles wat jij hebt laten slingeren. Ook al in de veronderstelling dat een vrouw een domme gans is, die door de overheid tot ‘slimme meid’ wordt gekneed?
    D’r tegenaan joh! En heb een beetje stijl als man naar vrouw en kinderen. En wees er dan trots op dat je vrouw, buiten al dat belangrijke thuiswerk, hier en daar wat vrijwilligerswerk doet… als het om participeren gaat.
    Advies aan jou: ontwikkelen en je oor te luister leggen naar ware emancipatie: van aanrechtmina naar gezinscoach. Goud waard!

    Overigens: van mij mogen winkels dag en nacht open zijn. (Dag/avond/nacht-winkels)Leren ouders ook eens op een andere dag met hun kinderen te wandelen dan alleen maar op zondag. Is ook leuk als vader/moeder op dinsdag het vlees snijdt…iedere dag is er een!

    Reactie door Gloria — zaterdag 23 december 2006 @ 2.04 uur

  35. @ 24 Eerst nadenken

    Behalve dat je eerst moet nadenken lijkt het me ook dat als je van bepaalde zaken niet op de hoogte bent, dit ook eerst even kan na pluizen.

    Hierbij doel ik op: ” Het rigide beleid ten aanzien van openingstijden verplicht hun ……………….. worden verlegd naar bijvoorbeeld van deze tijd naar bijvoorbeeld 21.00 uur of 22.00 uur zou opeens ook de werkende mens in de latere uren kunnen winkelen en de winkelier betere rendementen brengen ”

    Sinds 01 juni 1996 is de ‘nieuwe’ Winkeltijdenwet in werking getreden. De wet vervangt de ‘Winkelsluitingswet’ van 1976. Met de nieuwe Winkeltijdenwet kan de detailhandel de winkeltijden beter afstemmen op de behoeften van de consument. In de nieuwe Winkeltijdenwet zijn namelijk de mogelijkheden voor de openstelling van winkels verruimd, wat wil zeggen dat de ondernemer doordeweeks tussen 06:00 en 22:00 uur zijn openingstijden vrij kan indelen. Niemand verplicht hem om om 09:00 uur open te zijn.

    En je ralaas over de werkende vrouw, prima hoor….Maar ik krijg het vage vermoeden dat we dan straks ook spotje krijgen over “Wie is die vrouw die zondag’s het vlees snijd?”

    En dan hebben we het nu alleen nog maar over de winkels, laat staan over al de beroepen die hier buiten vallen als de alarmdiensten, brandweer, politie, ziekenverzorgenden, enz., enz.,……zij kennen over het algemeen helemaal geen zondagen die ze vrij zijn!

    Reactie door Bart — zaterdag 23 december 2006 @ 2.38 uur

  36. Schandalig dat de SP zaken doet met de fundamentalistische vrouwenhaters van de SGP.

    Reactie door Inge — zaterdag 23 december 2006 @ 4.26 uur

  37. Op zich wel grappig die combinatie met SGP.
    Wel jammer dat de SP zich in deze zaak altijd zo conservatief op stelt. Zondagen met gesloten winkels vind ik uiterst saai.En als het dan nog regent bieden alleen de kerken nog soelaas, maar ik ben niet van de SGP, wel van de SP. Vind dit een achterhaald standpunt van de SP.

    Reactie door Ton — zaterdag 23 december 2006 @ 8.16 uur

  38. @33Pool,

    Fijn dat je er op terugkomt. Je reactie naar Bleker over mij en niet aan mij was niet prettig en argwanend.
    Er is niets mis mee dat het log mij attendeert op het schrijven van meerdere reacties achterelkaar, iets waar ik inderdaad een handje van kan hebben.
    Ik dacht overigens niet dat ik de enige was.
    Zoals je noemt spelen gedachten door, en pen je verder.Dit topic in combi met SGP was er dan ook eentje waarvan echt dacht Jeminee, nee toch.
    Ik heb nog visioenen van huisvrouwen die alles in huis hebben zodat ze zondag na de kerk, klaar zijn om achter het fornuis gaan staan. En voooral een gemis van die leuke avond- en zondagwinkeltjes gerund door immigranten.
    Daar kan je in gereformeerde plaatsjes al helemaal niet aan denken terwijl daar toch immigranten zullen wonen of gaan wonen.

    Reactie door maria — zaterdag 23 december 2006 @ 9.32 uur

  39. Één punt waar niet aan voorbij mag worden gegaan is het volgende:
    Langzaam maar zeker gaan we naar een maatschappij toe waar beide ouders geacht worden te werken. Hier is Haags al jaren naar toe aan het werken.
    Wat men zich niet realiseert is dat juist dit een massaal werkgelegenheidsverlies tot gevolg heeft in de detailhandel.
    Want als iedereen overdag werkt, is de doelgroep die overdag kan consumeren de gepensioneerde en scholieren.
    Hierdoor kan de personele bezettingsgraad doordeweeks aanzienlijk naar beneden.
    Ik kijk enkel even naar mijn eigen zaak en alleen in het weekend en in de lunchpauzes heb ik een extra kracht nodig.
    Vermoedelijk ook de reden dat steeds meer leegstand in de binnensteden optreedt, doordat ondernemers er het bijltje bij neerleggen, doordat de woekerprijzen van bedrijfsvloeroppervlakte niet meer in verhouding staan tot de omzet.
    Laat men daar maar eens een initiatiefvoorstel toe indienen om leegstand niet meer belastingtechnisch aantrekkelijk te laten zijn, waardoor de prijzen bvo aanzienlijk zullen dalen en het ondernemen weer echt aantrekkelijk kan worden.

    Reactie door sinne — zaterdag 23 december 2006 @ 9.36 uur

  40. Zodra de mens zijn eigen ik centraal stelt en massaal als levensmotto heeft: je leeft maar 1x, dus carpe diem en haal eruit wat erin zit (lees consumeer je suf)wordt altijd vroeger of later het verkeerde pad in geslagen.

    Gelukkig zal de wal het schip eens weer keren. Tot die tijd is er een overheid nodig die de zaken een beetje in het gareel probeert te houden. Ook ten aanzien van werktijden. Natuurlijk accepteert de rechtgeaarde doorgepolderde Nederlander allang geen overheid meer bovenzich. Liberalisme betekent immers dat je eigen baas bent.

    In het bedrijfsleven leidt al dit gepolder tot een schip waar de motor de ene keer in zijn vooruit en de andere keer in de achteruit staat. Het gevolg is dat het schip geen moer opschiet en stuurloos ronddrijft. In het publieke domein geldt dit net zo.

    Toen we met zijn allen nog 6 dagen voor de baas werkten, was iedereen blij met die ene rustdag. Inmiddels hebben we zoveel vrije tijd dat we een dag waarop het leven even stilstaat maar lastig vinden…

    Waarom moeten de winkels op zondag open? Omdat IKKE het naar mijn zin moet hebben en zeker niet beperkt moet worden door een ANDER. Het is puur egocentrisme ten top. Bij de meeste tankstations zijn levensmiddelen te verkrijgen, in de toeristische centra zijn eetgelegenheden open, dus sterven van de honger doe je niet.

    Ik eindig waar ik mee begon: zolang ieder mens zijn eigen gang gaat en zijn eigen belang voorop stelt ten koste van het belang van anderen zal de maatschappij steeds verder ontwricht raken.

    Reactie door Balans — zaterdag 23 december 2006 @ 10.57 uur

  41. Er moet weer een zondag komen voor het gezin,familie,sport en ontspanning
    Een rustpunt in een dol gedraaide wereld.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 23 december 2006 @ 11.09 uur

  42. De SP trapt hier in de valkuil van de SGP. Een groot aantal mensen werkt zes dagen in de week, zoals zowel mijn partner als ik, en is zeer content met een koopzondag omdat dan eens rustig boodschappen kan worden gedaan in plaats van stressen in de file of je de sluitingstijd nog haalt. Natuurlijk is er een oplossing: moeder de vrouw terug naar het aanrecht! Dan kan, zoals de SGP wil en zoals zij door de SP worden gesteund, er de hele week worden geshopt!

    Reactie door Johan — zaterdag 23 december 2006 @ 11.09 uur

  43. Bij een éénverdieners maatschappij is het niet nodig dat op zondag de winkels open zijn.

    Bij een éénverdieners maatschappij is veel efficienter en zou iedereen die samenleeft met 2 personen of meer, 50 % meer koopkracht hebben dan nu het geval is.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 11.19 uur

  44. Een jaartje of 3, 4 terug moest je op uiterlijk dinsdag je bestelling bij de bakker en de slager indienen. Dat mocht je dan donderdag of vrijdag bij gratie gods ophalen. Zaterdags was het brood niet meer te vreten, zondags kon je elkaar een gat in het hoofd slaan met datzelfde brood en dan is het pas dinsdag Kerstmis.

    Nu is zondag veel open en geniet je meer van de Kerst.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 11.23 uur

  45. Dat je op zondag je inkopen kan doen is, lijkt mij, voor iedereen wel fijn.

    De keerzijde is werken op zondag en de belangrijke vraag is :

    vinden we op zondag erg ??

    Kunnen jullie laten weten hoe jullie daar tegenover staan ????

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 11.27 uur

  46. Als je de werknemer wil beschermen moet je een wet maken waarbij mensen niet meer dan op bijvoorbeeld 15 zondagen mogen worden ingezet.

    Als je de werkgever wil beschermen moet je wet maken die zegt dat je maar 5 dagen open mag zijn of 2 dagen verplicht dicht.

    Het SGP/SP ( ik vind het leuk dat water en vuur toch iets samen doen ) wetsvoorstel neigt naar mijn mening naar conservatisme.

    Beter gezegd : het is niet van deze tijd !.

    SP moet daar mee opletten.

    Mijn SP is een dynamische partij die midden tussen het volk, vorm geeft aan een moderne samenleving.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 11.59 uur

  47. 37. Ton, met alle respect, geeft het toch wel zeer te denken dat je zondagen met gesloten winkels saai vindt.

    Een tip: Ik hing op zondag altijd in de kroeg (vanzelfsprekend is dit niet de tip!), toen ik me realiseerde dat ik toch wel een beetje teveel dronk, ben ik daar onlangs vanaf gestapt.
    Ik kan je vertellen, wij hebben de musea en andere leuke dagjes uit ontdekt.
    Heerlijk relaxed cultuur snuiven, een vorkje prikken, een wandeling maken, een sportwedstrijd bezoeken.
    Wellicht zijn deze manieren van tijdverdrijven volgens de commercialofiel voor bejaarden, maar wij vermaken ons prima.

    Ook tweeverdieners hebben tijd zat om te winkelen. Je kunt tegenwoordig gewoon ‘s avonds naar de supermarkt door de week en voor je kleding heb je een koopavond en de zaterdag.
    Ik vind het getuigen van een walgelijke vorm van hedonisme dat volgens sommigen de hele wereld maar klaar moet staan voor die groep mensen die altijd wat te zeiken hebben. Winkel tijd zat, gun mensen alsjeblieft een dag rust.
    Kinderen hebben structuur nodig, mogen dan op zondag papa en mama in ieder geval thuis zijn?!

    Reactie door kaatje — zaterdag 23 december 2006 @ 12.01 uur

  48. Of moeder de vrouw nu naar het aanrecht moet, winkels open moeten op zondag, kleine ondernemers gedwongen 7 dagen per week te werken, feit blijft dat er keuzevrijheid moet zijn!
    Eenverdiener zijn, ouderwets voor je vrouw en kinderen de kost verdienen dat kunnen weinig mannen. Vrouwen moeten wel werken om de eindjes aan elkaar te knopen.
    Kleine ondernemers moeten meedoen met koopzondagen omdat ze anders uit de markt geprijsd worden.
    Dus moeten werknemers verplicht 7 dagen werken.

    Het erge aan dit alles is niet dat je op zondag nergens een pak suiker kunt kopen (ga het eens ouderwets lenen bij de buren, maak je misschien contact!), het erge aan dit alles is dat ons zo langzamerhand iedere keuze is ontnomen!!

    Reactie door Irma — zaterdag 23 december 2006 @ 12.11 uur

  49. Ace er is een beroepsgroep dat per definitie niet in het weekend werkt!
    Juist de overheid en juist zij kunnen op de zaterdag hun shopping doen, als ze dat al niet onder werktijd doen.
    Ik ben bevoorrecht dat ik legio ambtenaren ken en je maakt mij niet wijs dat men rond drie uur pas van de lunchpauze geniet met tassen vol met boodschappen.
    Het gros van mijn groothandels zijn op zondag ook dicht, dus ben ik genoodzaakt om op een doordeweekse dag ook dicht te zijn om de voorraad op peil te houden.
    Dus veel ondernemers (zonder personeel) worden letterlijk verplicht om twee dagen dicht te zijn.
    Qua omzet kan ik niets anders zeggen handen af van de koopzondag, het is toch dat kleine beetje extra in de maand juist voor die kleine ondernemers (zonder personeel).

    Ik ben bevoorrecht dat ik gebruik kan maken van de maas in de winkeltijdenbesluit, “verkoop voor direct beschikbare consumptiegoederen”!

    Reactie door sinne — zaterdag 23 december 2006 @ 12.21 uur

  50. Ik heb vroeger nog gedemonstreerd tegen de koop-zondag (nergens voor nodig!, je kan je boodschappen ook op zaterdag doen),maar alles went, en nu ben ik soms best blij als ik iets vergeten ben en zondags nog ergens terecht kan.

    Reactie door Marjolein — zaterdag 23 december 2006 @ 12.38 uur

  51. Ik ben geen voorstander van 7 dagen in de week dat de winkels open zijn 6 dagen is toch genoeg en wat die beide partijen betreft de SGP denkt aan de zondagsrust dat is hun goed recht en de SP bedoelt dat ze de kleine zelfstandigen willen beschermen tegen die grote bedrijven zodat ze niet kapot geconcureerd worden daar heb ik ook alle begrip voor Dat de doktersposten brandweer politie en de ziekenhuizen 7 dagen in de week open zijn dat is noodzakelijk kwaad maar boodschappen levensmiddelen enz dat kun je toch ook wel in 6 dagen doen

    Reactie door dirk schuit — zaterdag 23 december 2006 @ 13.43 uur

  52. als invalide ben ik voor boodschappen doen afhankelijk van begeleidingedie is juist alleen in de weekenddagen beschikbaar zondag de winkel dicht zet mijn huishouding der halve onder niet acceptabele druk, of maakt het zelfs onmogelijk een zelfstandig huishouden te voeren. Als er tegemoet moet worden gekomen aan de roep om rust dagen zou het mkb ook woensdag of donderdag of welke dag dan ook buiten het weekend kunnen kiezen ik vind het bedenkelijk dat nu via achterdeur de zondagsheiliging ons door de strot geduwd wordt. .Dit gaat tenkoste van mijn relatieve zelfstandigheid als invalide

    Reactie door adri de vos — zaterdag 23 december 2006 @ 14.21 uur

  53. Een klein stapje om onze opgefokte consumptie- maatschappij wat meer rust te gunnen.
    Prima dus.

    Reactie door nico — zaterdag 23 december 2006 @ 14.22 uur

  54. @ 48 Irma

    Je bedoelt voor je man en kinderen eenverdiener zijn. Emancipatie is een must.

    Mijn stelling is dat alle sociale en zorgtaken die we nu als gezin uitbesteden, macro-economisch gesproken zo duur zijn ;

    De huidige inrichting van de maatschappij kost ongeveer 2 x maal het gemiddelde loon van wat de tweede partner verdient.

    Voorbeeldje : de Creche

    Daar moeten panden voor worden weggezet.
    De huur( of kooplasten ) van die panden kost momenteel gemiddeld € 390,- per kind per maand.

    Heb ik het nog niet gehad over alle andere kosten van een creche; bijvoorbeeld loonkosten.

    En dat allemaal voor 2 à 3 uurtjes per dag.

    Een éénverdienersmaatschappij is gewoon ontstellend inefficiënt en duur.

    Het is wel een must dat in een éénverdieners
    maatschappij evenveel mannen als vrouwen de zorg- en sociale taken op zicht nemen. Volledige emancipatie dus.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 14.25 uur

  55. @ 54 Herstel

    er moet staan :

    Een TWEEverdienersmaatschappij is gewoon ontstellend inefficiënt en duur.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 14.27 uur

  56. @ 49 Sinne

    De echte onvrede bij de gewone mens is :

    afgunst, en terecht ;

    De huidige ambtenaren zijn de nieuwe aristocratie die zichzelf pompeus bedienen :

    Veel beter wachtgeld, veel betere secundaire voorwaarden, veel lager werkdruk, veel hoger loon , enzovoort, enzovoort.

    Maar die ambtenaren eten wel uit de
    belastingruif die door de gewone mensen wordt gevuld.

    Hier moet een eind aan komen;

    Iedereen GELIJKE rechten, anders gaat het eerdags fout.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 14.34 uur

  57. @ 49 Sinne

    Ons ambtenarenapparaat is gewoonweg veel te duur.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 14.35 uur

  58. Betutteling door de overheid is misschien niet gewenst, maar mens en maatschappij beschermen tegen zichzelf is schijnbaar nodig. Zelfs vanuit seculiere motieven….

    Reactie door Balans — zaterdag 23 december 2006 @ 14.49 uur

  59. @ 47 Kaatje

    Wie staat er dan zondags voor jou te werken in het restaurant zodat jij je vorkje kan prikken.

    Wie staat er dan zondags voor jou te werken aan de kassa van het museum en de sporthal zodat jij je kunt vermaken.

    Je kunt niet van twee walletjes eten.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 14.50 uur

  60. Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, ik ga op zondag nooit winkelen. De noodzakelijke boodschappen, daar is toch echt de hele rest van de week nog wel tijd voor te vinden. Bovendien gingen veel winkels doordeweeks om 6 uur dicht, nu zijn ze vaak al langer open.
    Als dit voorstel gedaan is op verzoek van het MKB zelf, dan lijkt het me best een goed plan.

    Reactie door ToN — zaterdag 23 december 2006 @ 15.15 uur

  61. @ACE
    Die opmerking was een antwoord op 42 Johan, die begon over moeder de vrouw aan het aanrecht. Jouw reacties bestaan vooral uit zoeken naar spijkers op laag water en de belerende toon past een waarlijk sociaal mens niet. Ieder mens is gelijkwaardig, laat iedereen aub in hun waarde.

    Ikzelf ben en blijf alleen met mijn kinderen en dus eenverdiener, emancipatie ten top!

    Reactie door Irma — zaterdag 23 december 2006 @ 15.32 uur

  62. Offtopic, ik zet het hier neer omdat dit het bovenste topic is en hopelijk het meeste gelezen dit weekend.

    De FNV wordt wakker:

    [b]Handtekeningactie tegen marktwerking in Europa[/b]
    http://www.doodziekvanmarktwerking.nl/weblog/pivot/entry.php?id=57

    In samenwerking met andere Europese organisaties:
    [b]VOOR PUBLIEKE DIENSTEN WAAR KWALITEIT EN TOEGANKELIJKHEID VOOROP STAAT [/b]
    http://www.petitionpublicservice.eu/spip.php?article4

    SP/Jan Marijnissen/Webmaster: Maak hier een topic van, svp. Dat veel mensen er kennis van kunnen nemen en mee gaan doen aan deze actie!!!

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 december 2006 @ 15.36 uur

  63. In de Nederlandse wetgeving zijn voldoende vakantiedagen vastgelegd voor ieder individu. Ook de maximale werkweerk si voldoende afgebakend. De vraag is of de Nederlandse samenleving behoefte heeft aan één collectieve rustdag in de week. Deze vraag hangt samen met de vraag of wij hier met zijn allen één samenleving willen, of dat we hier een aantal maatschappijtjes die langs elkaar heen leven willen onder het mom van leven en laten leven, oftewel de Nederlandse tolerantie die geleidt heeft tot de samenleving die we nu zijn. Waar wijlen Pim Fortuyn de vinger op de zere plaats legde met zijn boek de verweesde samenleving…….

    Reactie door Balans — zaterdag 23 december 2006 @ 16.05 uur

  64. Beste allen er wordt alleen over de zondag gesproken, ik mis de zaterdag eigenlijk, wat voor velen net zo essentieel is!
    wanneer wordt de mogelijkheid doorgevoerd dat we op zaterdag (laat ik de zondag buiten kijf)
    een paspoort kunt verlengen!
    een rijbewijs af kan halen!
    Een geboorteakte af kan halen.
    Op zaterdag zonder speciaal tarief naar de tandarts of huisarts kunt gaan!
    De schilder van de wooncooperatie op zaterdag komt.
    zodat je geen snipperdag hoeft te nemen.

    Reactie door sinne — zaterdag 23 december 2006 @ 17.14 uur

  65. Misschien een optie:
    Zondag algemene rustdag
    Maandag middenstanders vrij
    dinsdag ambtenaren vrij
    woensdag ambachtslieden vrij
    donderdag kantoorpersoneel vrij
    vrijdag medici vrij
    zaterag productiepersoneel en overige vrij

    Uiteraard blijf je een groep volcontinu houden die wisselemde diensten draaien.
    Probleem opgelost

    Reactie door sinne — zaterdag 23 december 2006 @ 17.21 uur

  66. Wat een onzinnige opmerkingen hier van tweeverdieners hebben geen tijd om doordeweeks te winkelen.
    Vroeger werkte de mensen 48 uur in de week en ook de zaterdagmorgen en ook toen waren de winkels op zondag dicht.
    Het is een vorm van lamzakkerigheid om niet de moeite te nemen om op de gewone werkdagen te winkelen.
    Maar misschien ook nog een idee om ze op zondag de kinderen ook nog gratis op te kunnen bergen om pa en ma te kunnen laten winkelen.
    Wordt ziek van dat geklaag van de twee tweeverdieners over weinig tijd.
    Dan hak je maar een boompje minder om.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 23 december 2006 @ 17.27 uur

  67. Ik denk dat BALANS erg uit BALANS is geraakt met zijn verweesde samenleving. Waar is de LPF gebleven nadat de opportunisten en baantjesjagers elkaar letterlijk de tent uitgevochten hebben.Al die kiezers die LPF gestemd hebben zijn gruwelijk beduveld en uiteindelijk zijn zij degenen die,o ironie, zich een gewillig slachtoffer hebben getoond van deze self-fulfilling prophecy nl.als de achterblijvers en verliezers van “deze verweesde samenleving”.

    Reactie door Cicero — zaterdag 23 december 2006 @ 17.30 uur

  68. @ 61 Irma

    Mijn reactie zijn in ieder geval origineel en ik kan me voorstellen dat ze voor sommige mensen provocerend zijn maar zijn toch niet minitieus. Dat moet je me dan uitleggen.

    Je hebt gelijk als je mijn reacties simplistisch noemt, maar waarom belerend;
    ik heb echt het idee dat de meeste mensen niet weten dat het pand alleen al € 390,- per kind per maand kost.

    Ik vind zowiezo dat iedereen gelijkwaardig is en ik ben vam mening dat ik iedereen in hun waarde laat. Als dat niet zo is dan passen alleen maar excuses, bij deze ?.

    In een ding heb je gelijk : ik ben niet sociaal om sociaal te zijn.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 17.30 uur

  69. Op dit punt ben ik het niet eens met de SP. Ik vind dat de politiek zich niet moet bemoeien met de ondernemer als het op sluitingstijden aankomt. De maatschappij is nu eenmaal veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden en we moeten accepteren dat de bedrijven dan ook meeveranderen.

    Van mij mogen winkels open of dicht zijn wanneer ze willen. Kennelijk is er behoefte aan, anders hadden we geen koopzondagen.

    Reactie door digidj — zaterdag 23 december 2006 @ 17.34 uur

  70. @ Digidj, ergens heb je wel een punt. Ik ben alleen niet gecharmeerd van de ’24uurs-economie’, en zie het idee van meer dan 12 koopzondagen per jaar als weer een stap in die richting.

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 december 2006 @ 17.39 uur

  71. @ Ellen,

    Ik ben ook geen fan van die 24-uurseconomie, maar ik denk dat er weinig aan te doen is. De goede oude tijd is voorbij als je begrijpt wat ik bedoel.

    De wereld globaliseert en het draait tegenwoordig veel meer om de pegels dan 20 jaar geleden. Alles gaat ook steeds sneller.

    In zo’n veranderende wereld heeft het weinig zin om als overheid te gaan betuttelen, je sluit dan je ogen voor de werkelijkheid. Namelijk dat men zelf uit wil maken wat men doet.

    Ik vind dan ook dat de mensen dat zelf moeten regelen, niemand hoeft van mij open te zijn op zondag, dat regelt zichzelf wel aan de hand van de omzet en of deze het waard is om op bepaalde dagen en tijden open te zijn.

    Reactie door digidj — zaterdag 23 december 2006 @ 17.46 uur

  72. @ 68 digidj

    Het vrij laten van de sluitingstijden is bij uitstek een VVD paradepaadje.

    Ben jij een VVD’er dan ?

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 17.46 uur

  73. @ 71 digidj

    Dit is fatalisme en naïviteit ten top.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 17.51 uur

  74. Volgens mij vind god het niet leuk dat de mens op de zevende dag nog bezig is met scheppen (geld uit te geven) :-0

    Reactie door Alex — zaterdag 23 december 2006 @ 17.54 uur

  75. ‘In zo’n veranderende wereld heeft het weinig zin om als overheid te gaan betuttelen, je sluit dan je ogen voor de werkelijkheid. Namelijk dat men zelf uit wil maken wat men doet.’

    Het blijkt juist uit een enquete (welke weet ik ff niet meer) dat een meerderheid van de bevolking 12 koopzondagen wel genoeg vind.

    Ik woon (helaas) vlakbij een Rijksweg, en vind het prettig dat er op zondag gegarandeerd veel minder auto’s en met name vrachtwagens rijden. Dat zou ik graag zo houden. Dit geldt ook voor fietstochten, waarbij je op zondag minder van je sokken wordt gereden dan op andere dagen. Zo hebben meer mensen vergelijkbare dingen waardoor ze gecharmeerd zijn van de ‘zondagsrust’.

    ‘De wereld globaliseert en het draait tegenwoordig veel meer om de pegels dan 20 jaar geleden. Alles gaat ook steeds sneller.’

    Dan kan je als overheid kiezen of je dit ziet als een natuurverschijnsel, of dat je het leven nog een beetje aangenaam houdt. Dat noem jij betutteling. Ik noem het oog houden voor welzijn, niet meer, niet minder.

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 december 2006 @ 18.04 uur

  76. Dit artikel is al 3 keer onderworpen geweest aan de strenge doch rechtvaardige censuur van de redactie en is uiteindelijk toch nog als zodanig goedgekeurd en vrijgegeven voor publicatie.

    Politieke partijen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.Het zijn een soort

    bureaucratische ondernemingen geworden die worden gerund door een algemeen directeur

    aan het hoofd,ondersteund door onderdirecteuren en managers.Ze hebben een eigen

    logo,een acquisitieapparaat,een sollicitatiecommissie en een personeelsafdeling die

    ook zorg draagt voor verdere loopbaanbegeleiding.De parlementariers zijn in feite niet

    meer dienstbaar aan de staat,door wie ze uiteindelijk uit algemene middelen,ons

    belastinggeld,worden betaald maar vertegenwoordigen nog slechts hun deel van alle in

    de stemwijzer verdwaalde en zwevende stemgerechtigde kiezers.
    Ook zijn er partijen die van hun gekozen vertegenwoordigers een deel van hun

    staatssalaris afromen en dit inzetten voor het oprichten en financieren van een

    media-apparaat compleet met drukkerij en studiofaciliteiten.En dit alles in eigen

    beheer.De politiek lijkt van een doel tot een middel geworden.
    In de afgelopen 4 jaren zijn we getuige geweest van de chaotische opkomst van nieuwe

    partijen (LPF,Wilders) en de recente ondergang,ja zelfs de complete ontluistering en

    verdwijning van de LPF.Wie en wat waren die “volksvertegenwoordigers” eigenlijk en wat

    was hun politieke visie.Wat was hun doelstelling en wat wilden ze bereiken.Achteraf

    bezien waren het hoofdzakelijk carrieremakers die hun kans schoon zagen en meedreven

    op de politieke en sociale
    onvrede bij de kiezers.Zij speelden handig in op het ontstane machtsvacuum dat was
    ontstaan bij een deel van de gevestigde partijen die naarstig op zoek waren naar een

    nieuwe koerswijziging in hun beleid.4 jaar lang mochten ze op staatskosten hun

    kunstjes vertonen en namen ze deel aan en gaven de doorslag bij beslissingen waar de

    honden geen brood van lustten.Denk aan de JSF,invoeren doodstraf,strengere

    straffen,strenger asielbeleid,terrorismewetten enz.
    Als dit de trend gaat worden voor de komende jaren dan kunnen we ons met recht gaan

    voorbereiden op een roerige toekomst waarbij de term bananenrepubliek nog een zwakke

    afspiegeling is van wat ons te wachten staat.

    Reactie door Cicero — zaterdag 23 december 2006 @ 18.04 uur

  77. @34 Vinger aan de echte pols! Daarom
    en aub opnieuw geen beperkingen invoeren.
    Interessante vraag van Ace is vind ik daarbij wat ervaringen van zondag zijn.
    Voor mij roept dat ook de vraag op hoe andere niet christelijke culturen tijd, godsgeboden en verering daarvan, al dan niet als werkdagen en indeling van menselijke tijd hebben bedacht.

    Reactie door maria — zaterdag 23 december 2006 @ 18.14 uur

  78. De reactie van Cicero (en anderen) laat zien dat het discussieniveau weer eens bedroevend laag is. Je noemt een naam en gelijk wordt er off topic gereageerd.

    Inge is er zo een die vindt dat de SP niet met de SGP mag samenwerken, zelfs niet als hetzelfde belang ermee gemoeid is.

    Bij deze poneer ik dan maar de volgende stelling: zolang mensen verwachten op zondag meer dan 100% uitbetaald willen worden dan verdient de zondag derhalve een speciale status.

    Reactie door Balans — zaterdag 23 december 2006 @ 18.21 uur

  79. @ 75 Ellen

    Je hebt gelijk. Welzijn is het belangrijkste in het leven en dat komt niet vanzelf daar moet je voor kiezen.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 18.28 uur

  80. @ 77 maria

    Hele terechte vraag !.

    Ik kan mij zondag 30 januari 1972 nog herinneren.

    De wereld staat niet stil op zondag.

    Reactie door ACE — zaterdag 23 december 2006 @ 18.49 uur

  81. Ellen, dit heeft toch meer met verkeers
    overlast te maken. Ik begrijp heel goed dat zondag dan een verademing is,
    Maar is het niet de plaatselijke gemeente die hierover aangesproken zou moeten worden?

    Reactie door maria — zaterdag 23 december 2006 @ 18.50 uur

  82. @80 Ace Is dat zo? Dat ieder mens ,daarin kinderen meegerekend, voor zijn welzijn kan kiezen?

    Reactie door maria — zaterdag 23 december 2006 @ 18.53 uur

  83. @66
    Zo de Hakker, leg het mij dan maar eens uit. Ik ga om zeven uur in de ochtend de deur uit en kom, als er niets bijzonders aan de hand is, om ongeveer negen uur in de avond terug. Ik klaag niet maar ik heb nou niet even lekker tijd om boodschappen te doen. Zondag is daar een ideale dag voor. Ik werk hard omdat ik dat leuk vind maar ik vind niet dat ik daar dan ook nog gestraft voor moet worden.

    Reactie door Johan — zaterdag 23 december 2006 @ 20.44 uur

  84. @80
    Wat dacht je van de Zaterdag.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 23 december 2006 @ 20.56 uur

  85. @ 80 Johan

    Nooit eens aan een andere baan gedacht, of neem een vrouw die de boodschappen kan doen, maar eh ….hoe doe je het nu dan ??
    Beetje vreemd verhaal van je.

    Reactie door Pool — zaterdag 23 december 2006 @ 21.03 uur

  86. @80- Johan- Interessant punt reik jij daar indirekt aan. Misschien moet jij dan ook eens uitleggen hoe het komt dat jij zulke lange dagen maakt…? Zit jij zolang op je werk? Maak jij echt weken van pakweg 65 uur? Of zit daar heel soms misschien nog wat reistijd in…? Nou zijn we hier bij de SP op het Weblog aan het kletsen. Is dan niet ook mijn vraag gerechtvaardigd hoe jij dat vele reizen pleegt te doen? Auto…? Trein…? En hoe denk je daar dan milieutechnisch over…? Of ben ik dan aan het vloeken? En of je daar dan misschien niet in zou moeten overwegen te bezuinigen door te verhuizen naar de buurt van je werkplek toe…? Ik werk zelf sommige dagen van 7.30u tot 18.00 uur. En dan heb ik vanwege mijn reistijd per fiets dus nog steeds tijd om keurig door de week bij de biowinkel die om 19.00u sluit, mijn boodschappen te doen. Wat nou zondag of zelfs zaterdag boodschappen doen- Dat kan op die manier keurig allemaal door de week, zelfs als ik zaterdag eens niet hoef op te dagen en dus wel de tijd zou hebben. En als ik eens moet reizen (bij mij dus 1x per maand zaterdag- om 05.30 uur de deur uit en om 19.00 uur weer thuis), dan doe ik vaak mij boodschappen waar ik op dat moment vertoef, dus vóór dat ik aan de thuisreis begin… Dan maar wat extra sjouwen? In de weekends zie je mij dus hoe dan ook niet naar winkels toe gaan, of het moest zijn om “miskopen” te gaan doen (zoals Henk H. in @14 terecht aangeeft) van spul anders dan eten… Ik haat winkelen zelf toch al- Alle winkels schreeuwen dat je moet consumeren en dat het leuk is om geld uit te geven en dat je er niet bij hoort als je niet mee doet, terwijl ik juist een groot voorstander van consuMinderen ben en liever eerder naar de ruilwinkels en de winkels voor hergebruikte goederen ga en zo ook spullen teruggeef als ik ze niet meer gebruik.

    Dat de winkelier met de huidge winkeltijdenwet beter kan inspringen op de wensen van de consument vind ik een non-argumnt- De consument richt zijn/haar levenspatroon en bestedingspatroon namelijk net zo hard in op de geboden mogelijkheden. He geweldig- De Appie gaat tegenwoordig om 22.00 uur dicht- geeft mij weer de mogelijkheid eerst nog tig andere dingen te doen of langer door ter werken omdat de baas beseft dat ik niet meer om 20.50u de deur uit hoef te rennen voor ijn boodschappen.

    De overheid heeft inderdtijd dergelijke wetgeving ingesteld ter bescherming van -kleine- middenstand, respectering van de zondagsrust en ter bescherming van de gezondheid van de werknemers in die winkels. Waarom gelden die argumenten niet meer? Omdat we niet meer kerkelijk zouden zijn of zo? Wat is er op tegen om zondagsRUST te hebben?

    Nogmaals- als je de ruimte geeft aan de winkeliers, wordt die ook gebruikt door de consument. Logisch. Maar als je dat dan doet, dan moet je als overheid die kleine winkeliers vervolgens wel de ruimte geven om de gerezen problemen qua personeelsinzet en vergunningen en weet ik het wat op een andere manier te kunnen laten compenseren. Grote bedrijven hebben overhead en mensen genoeg om eventuele gerezen kosten en gebrek aan inkomsten te compenseren. Kleine bedrijven met minder ruimte komen in de problemen.

    Gewoon die zondagsrust houden dus- en die avondsluitingstijden omstreeks 18-20 uur… Werkt prima en als het voor ons niet werkt, dan mowten wij ons er misschien maar eens aan aanpassen, of op zijn minst eens zien waar het in onze eigen levensindeling zo mis is gegaan dat we nu ook al na 20.00 uur en op zondag moeten gaan winkelen…

    Reactie door haby — zaterdag 23 december 2006 @ 22.32 uur

  87. @ 82
    Ik werk ongeveer gemiddeld 70 uur in de week inclusief reistijd, verdeeld over zes dagen, dus inclusief de zaterdag (meestal). Ik reis per auto, dat is niet zo netjes dat weet ik, maar veel gemakkelijker en ik heb het excuus dat ik soms ineens naar een klant moet. Is dit verstandig?, nee natuurlijk, maar het is hollen of stilstaan. Je gaat er voor of je doet het niet. Half is niet mogelijk. Ik doe het niet voor het geld, het aanzien of wat dan ook maar gewoon omdat ik het leuk vind. Wellicht dat ik over een aantal jaren het toch leuker vind veel vrije tijd te hebben en gewoon op werkdagen mijn boodschappen te doen maar voorlopig heb ik graag veel koopzondagen!

    Reactie door Johan — zaterdag 23 december 2006 @ 23.32 uur

  88. @ 78 Balans

    De SGP discrimineert vrouwen en is daarvoor veroordeeld door de rechter, dat is minstens net zo erg als het discrimineren van allochtonen, met zo’n partij zou de SP geen zaken moeten doen, net als dat er niet met de PVV, centrum democraten of NVU moet worden opgetrokken.

    De initiatiefwet is trouwens overbodig omdat CU en CDA het al in het regeerakkoord willen regelen. (Bron, BNR nieuwsradio, de lobby)

    Reactie door Inge — zaterdag 23 december 2006 @ 23.58 uur

  89. @ 82 Johan

    Ik begrijp het nu, … en laten we hopen dat snel de werktijden voor jullie weer normale proporties zal aannemen.
    Mocht je kinderen hebben … geeft ze wat extra aandacht ze zullen jullie er later dankbaar voor zijn.

    Jaren geleden maakte ik ook veel uren, als zelfstandig ondernemer, maar belde tussendoor vaak met de kids gewoon om te vragen hoe het was op school e.d. en met de schoolvakanties was ik die periode ook altijd thuis gewoon om bij hen te zijn en samen met hen kleine klusjes doen of gewoon lekker chillen.

    Succes

    Reactie door Pool — zondag 24 december 2006 @ 0.02 uur

  90. @87
    Dus omdat jij iets leuk vindt moet een ander maar op zondag werken die dat niet leuk vindt.
    Misschien dat je iets minder leuks doe en wel zo dat je een dag in de week gewoon je boodschappen kan doen.
    Ik begrijp dat je geen gezin heb dus die paar boodschapjes kunnen wel even tussen door.
    Zo te lezen heb je toch geen tijd om thuis te eten.
    Ik zou de zondag maar gebruiken om uit te rusten voordat je met de neus omhoog lig met deze lange werkdagen en nog in de auto.

    Reactie door De Hakker — zondag 24 december 2006 @ 0.18 uur

  91. @ 90
    Alhoewel er ook heel veel verstandige, sociale mensen bij de SP rondlopen is het deze ondernemer vijandigheid die mij zo vaak tegen de borst stuit. Ik vind het leuk ja, maar behalve mijn gezin zijn er ook nog twee andere gezinnen mede van mijn werk afhankelijk. We kunnen wel allemaal een ambtenarenbaantje nemen met veel tijd voor boodschappen maar zij die daar de mogelijkheden toe hebben gekregen moeten het initiatief tonen om als ondernemer iets bij te dragen aan de economie. Daar worden we, met een juiste regering dus helaas nog even wachten, allemaal beter van. De verheerlijking van de ondernemer door de neocons en neo liberalen is stuitend maar even stuitend zijn de klaarblijkelijke superioriteitsgevoelens die sommige SP-ers ontlenen aan hun uitkering of negen tot vijf baan. Allemaal samen en rekening houden met elkaar is, dacht ik, nog steeds de grondgedachte.

    Reactie door Johan — zondag 24 december 2006 @ 10.29 uur

  92. @ 90 De Hakker

    Was jij dat niet die ooit eens schreef over mensen die zich te pleuris werkten …….. dat ze de kist al op het werk hadden staan……
    ‘k Blijf hem nog steeds goed vinden.

    Goeiemorgen trouwens.

    Reactie door Pool — zondag 24 december 2006 @ 10.53 uur

  93. @ 91 Johan

    Hier schreef jij een stukje waarheid en wel…. ” Allemaal samen en rekening houden met elkaar is, dacht ik, nog steeds de grondgedachte ” dus als ik dat zo lees dat rekening … houden met elkaar … zou dan betekenen in jou optiek dat in heel nederland op zondag de winkels open moeten voor een handje vol workahollics ik denk niet dat je op deze manier de solidairiteit van al het winkelpersoneel mee zal winnen.
    Vergelijk jou situatie eens met de wet op het verbieden van het dragen van een burka.
    Er lopen naar schatting 15 tot 20 vrouwen in ons land met een burka en men gaat hier een wet voor maken omdat te verbieden, en dat alleen voor die paar vrouwen, nou ben jij met een paar mensen die absoluut niet doordeweeks hun boodschappen kan of wil doen, moet daarom er ook maar een wet komen die een permanente zondagsopenstelling voor winkels regelt ?? ‘k dacht het effe niet.

    Reactie door Pool — zondag 24 december 2006 @ 11.11 uur

  94. @91
    Prima gedachte die laatste Johan en laten we daar maar mee de Kerstmis in gaan.

    Reactie door De Hakker — zondag 24 december 2006 @ 11.17 uur

  95. @72 ACE,

    nee, ik stem op de SP…En waarom zou mijn mening naief zijn? We leven toch in een vrij land zegt men? Niemand hoeft op zondag te gaan winkelen als die dat niet wil.

    Ik vind dat een ieder zelf moet weten wanneer die open is. Dat is mijn mening. Dat ik op de SP stem wil nog niet zeggen dat ik het met alle standpunten eens ben.

    Ik krijg weleens het idee dat wij elkaar te vaak willen vertellen wat we moeten doen en dat vind ik niks. Laten we eens zelf verantwoordelijkheid nemen in plaats van de overheid alles te laten regelen.

    Reactie door digidj — zondag 24 december 2006 @ 11.24 uur

  96. @75 Ellen,

    probleem is soms dat men niet wil accepteren dat de tijden veranderd zijn. We maken ons vaak te druk om niks. Ik zeg niet dat elke winkel elke dag open moet zijn, dat is iets wat ik aan die ondernemers overlaat. Ik vind dat we teveel voor mensen denken en teveel zeggen wat ze moeten doen.

    De politiek kan zich beter drukmaken om zaken als veiligheid, gezondsheidszorg en onderwijs dan om de winkelopeningstijden. Die regelen zich vanzelf wel: als er geen mensen komen op bepaalde dagen of tijden dan blijft niemand open en terecht.

    De maatschappij is nu eenmaal jachtiger dan vroeger en veel mensen hebben geen tijd doordeweeks. Die zijn blij dat ze in het weekend kunnen winkelen. Prima toch…Ik heb er niks tegen, een ieder moet zelf weten wat die doet in zijn vrije tijd en het is aan de ondernemer om daar wel of niet op in te spelen.

    Reactie door digidj — zondag 24 december 2006 @ 11.31 uur

  97. @ 95 digidj

    Die vrijheid van jou leidt tot :

    Een werknemer wordt GEDWONGEN op zondag te werken ondanks dat hij/zij dat niet wil.

    Een kleine ondernemer wordt GEDWONGEN op zondag open te zijn ondanks dat hij dat eigenlijk niet kan.

    Vrijheid heeft een prijsplaatje zoals boven met wat simplistische voorbeeldjes weergegeven.

    Jouw vrijheid, blijheid moraal is toch een beetje te eenvoudig ( synoniem voor naïef )

    Reactie door ACE — zondag 24 december 2006 @ 13.19 uur

  98. @ 82 maria

    Wat ik bedoel is dat welzijn niet komt aanwaaien als je alles maar zijn beloop laat.

    Dit thema gaat toch ook over de keuze tussen welzijn ( niet altijd werken ) en economie ( geld verdienen ).

    Ik bedoel het in het algemeen, dat je actief moet kiezen wat je het belangrijkst ( in dit geval welzijn ) vind.

    We zijn het er natuurlijk over eens dat je lang niet altijd keuzevrijheid hebt. Anders zaten we niet bij de SP.

    Reactie door ACE — zondag 24 december 2006 @ 13.26 uur

  99. 98 Ace
    Vond je vraag interessant en heb even gegoogled. Ik wil dan toch meer weten.
    Hieronder opnieuw mijn mening en ietsje meer.Het past helemaal niet in deze tijd dat de overheid bepaald wanneer er een rustdag wordt ingesteld. Alsof iemand niet zelf kan bepalen wat hij met z’n vrije tijd doet.
    De oude culturen en wereldgodsdiensten stippelde de rustdagen voor het volk uit.
    Dit zou dan opnieuw anno 2006/7 voor onze christelijk geente cultuur opgaan.
    De politiek treedt daarmede m.i. buiten haar maatschappelijk boekje, bepaald geen fijn idee.
    Laat de burger zelf de keuze maken.
    We leven allang niet meer in een geijkte man/vrouw verhouding: man kostwinnaar/vrouw thuis. Er zijn allerlei werkverdelingen w.o. ook werkende alleenstaande kostwinnaars.
    Ik heb een beetje gespeurd naar rustdagen en culturen. Het is natuurlijk een mega studie, toch heb ik er wel iets van opgestoken. Ik hoef me in ieder geval (nog) geen zorgen had hoeven maken over de Marokkaanse winkeltjes!

    Kalender Azteken
    Elke maand heeft 4 weken van 5 dagen, waarvan de laatste dag tegelijkertijd marktdag, feestdag én rustdag is.

    Vandaag zouden we naar de vissers gaan, maar helaas vaart de vloot op donderdag nooit uit omdat het dan, naar wij begrepen, hindu-rustdag is. …

    De zaterdag is de officiële wekelijkse rustdag. … en een mengeling van festivals hindu en Buddhist zoals Dashai in de herfst2 oktober 2005 –

    2005 De Almeerse meubelverkoper Frank van Wichen overweegt moslim te worden om commerciële redenen. Als moslim zou Van Wichen iedere zondag open mogen zijn. Nu mag dat maar maar 12 keer per jaar. Een stemming van de gemeenteraad maakt die beslissing waarschijnlijk overbodig. Voor moslims is vrijdag de officiële rustdag, een dag waarop Wichen gerust zijn zaak wil sluiten.
    2006 Frank van Wichen is januari 2006 moslim geworden.

    Een paar keer per week probeer ik te joggen. Op zaterdagen loop ik hier dan ook niet helemaal op mijn gemak.
    Je wordt niet verondersteld te werken op de joodse rustdag. Rennen valt daar ook onder.

    Reactie door maria — zondag 24 december 2006 @ 17.35 uur

  100. @ 96 digidj

    Kijk wat jij schrijft….. een ieder moet zelf weten wat die doet in zijn vrije tijd ….. is niet helemaal waar, want hij mag toch ook zelf weten wat hij doet in zijn niet vrije tijd of ben ik weer te naief.

    Reactie door Pool — zondag 24 december 2006 @ 23.36 uur

  101. Het zou Nederland enorm verrijkt hebben: een
    24uurs economie. Elke vorm van op zondag consumeren, betekent dat er anderen voor je
    werken, je ergens ontvangen, ook al heb je je abonnement ervoor al eerder betaald.
    Je op de vrije zondag cultureel en recreatief (ook op de camping wordt er voor je gewerkt) tegoed doen, incl. het bemannen
    van autobrandstofstations betekent dat er an
    deren aan het werk zijn en evenzo elke vorm
    van ‘service aan het publiek, van politie-
    bura, brandweer, 1e hulp-opvang etc.
    Vergeten we dat gemakshalve maar even?
    Het is knap egoïstisch van mensen zich na de
    werkweek van ma-vr (inclusief de verplichte
    schoolbezoektijden) terug te trekken in hun
    buitenverblijfjes van vrijdag/middag t/m
    zondagavond laat. Het is de tijd om ‘even bij te komen’.
    Meer en meer bij twee verdieners komt ook de
    kinderschaar en de boodschappen voor reke-
    ning van de niét op zaterdag werkende, als-
    mede het halen/brengen naar sportclubs of er
    ook zelf evt. aan mee te willen doen.
    De kleine ondernemer ziet zich voor het blok
    geplaatst, maar ook zijn personeel: samen
    het verdiende geld uitgeven of met de kin-
    deren kleren kopen of iets ‘cultureels’ on-
    dernemen zou hen dan alleen nog zondags mo-
    gelijk zijn, en bij één auto ook boodschap-
    pen voor een hele week.
    Het ‘gezin’ van mensen die hetzij op zater-
    dag, danwel zondag moeten werken, komt in
    wezen nooit tot rust en ook niet tot ontspan
    ning. Ook de verplichte kerkgang op de vroe-
    ge ochtend doet/deed vele gezinnen jaren lang nooit ontspannen uitslapen, de stress
    aan alle kanten nam toe en de kerken liepen
    langzaam leeg. Wie er op de zaterdag ter
    kerke gaat, kan, indien nodig, evengoed
    -na zich te hebben omgekleed- zijn boodschap
    pen doen. De R.K.en schaften langzaam aan
    de 2 ochtendmissen af en stelden een avond-
    mis in, vlak vóór het weekend, of vrije dag.
    Over wie er niét of nauwelijks wordt nage-
    dacht is het winkelpersoneel zelf, dat echt
    niet op de vrije maandagochtend, of de don-
    derdagochtend (en daarna moét werken!) ge-
    zellig met partner/kinderen op stap gaan,
    nooit dus! Ook de ‘vrije dag’ valt altijd
    binnen de leerplichtdagen van hun kroost.
    “Om iéts met elkaar of állen te doen” kan
    dus ook niet op zondag, als men principiëel
    op die dag géén consument zou willen zijn.
    Het is de enige dag, waarop heel Nederland
    naar eigen believen zijn zaken kan regelen
    en ook het MKB zelf kan besluiten of het
    bijv. permanent de hele maandag dicht gaat,
    om de één- en/óf tweeverdiener samen toch
    nog zoveel mogelijk rúst te geven en dan ook
    kan genieten van een weekend, van za.avond
    t/m ma.avond, even helemaal los van de werk-
    sfeer, nét als al die miljoenen mensen om
    hen heen.
    Het MKB heeft óók recht op twee aanééngeslo-ten dagen en ook recht op inkopen/vertier op de zondag en als in geheel Nederland het
    gewoon wordt dat ALLE EVEN ZONDAGEN in het
    jaar 2007 élke aktiviteit mogelijk gemaakt
    wordt, hebben ook middenstanders op die ma-
    nier dan in ieder geval 23 VRIJE ZONDAGEN
    en kunnen ervoor kiezen die dagen hun zaken
    toch al dan niet ‘open’ te doen zijn, door
    op een andere manier en voorwaarden daarvoor
    personeel in te schakelen.
    De broodnodige buurtsuper zou een vorm van
    subsidie moeten kunnen krijgen en betere
    wisseldiensten opgesteld voor grootwinkel-
    ketens.
    De wezenlijke onvrijheid van het MKB is echt
    gigantisch t.o.v. vele andere organisaties
    en dáár moet eerst structureel grondig over
    nagedacht worden ook m.b.t. arbeidspartici-
    patie. Bij goedgerunde zaken doet men even-
    goed zijn inkopen als tevoren de openings-
    tijden duidelijk zijn vastgesteld, maar de
    onvrijheid voor degenen die erin werken ver-
    oorzaakt ongelijkheid in grote mate voor hun
    eigen privé maatschappelijk funktioneren.
    Eerst dus de middenstand bevragen en dan pas
    het publiek, zou NU, SP, de volgorde dienen
    te zijn.

    Reactie door Madelief — maandag 25 december 2006 @ 10.03 uur

  102. @100 Madelief,

    Ontzettend goed uiteengezet!Ik was zelf ook nog aan het voortborduren op het 24 uur economie beginsel en daar dan goed mee om te gaan.
    Er kan m.i. heel goed ssmengewerkt en verdeeld worden.
    Er is een nieuwe visie op rustdagen/ ontspannig nodig. Dat betekent het oude ook echt loslaten, zodat er opnieuw gedacht kan worden.
    Iedereen een hele fijne kertdag!

    Reactie door maria — maandag 25 december 2006 @ 13.05 uur

  103. Een fijne kerst,

    Voor jullie allemaal!

    Met alle waardering en respect,

    Jerome Huijbregsen

    Reactie door Jerome Huijbregsen — maandag 25 december 2006 @ 16.04 uur

  104. @Madelief:
    In geval van mogelijk misverstand:
    Het zou Nederland enorm verrijkt hebben: een
    24uurs economie.
    Verrijking is voor mij samenwerking en de vrijheid daartoe.

    Reactie door maria — dinsdag 26 december 2006 @ 1.41 uur

  105. @99 maria
    zoals ik eerder in deze posting al aanhaalde is er een tegenstrijdigheid met de grondwet op basis van geloof

    Reactie door Sinne — dinsdag 26 december 2006 @ 22.29 uur