‘Geen competentie gericht MBO’

Minister van der Hoeven heeft haar zegen gegeven aan het invoeren van compententiegericht onderwijs in het MBO. Dit is helemaal geen goed idee vinden Ad Verbrugge en Presley Bergen. Het zet docenten buiten spel en dat laat leerlingen aan hun lot over.

Je kunt hier het hele artikel lezen dat beide heren schreven namens Beter Onderwijs Nederland. Het verscheen afgelopen vrijdag in de Volkskrant.

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk vroeg eerder deze maand aan de minister om een rem op het nieuwe leren te zetten.

“De weerstand tegen het gedwongen opleggen van het Nieuwe Leren groeit, dat studenten actievoeren omdat ze te weinig onderwijs krijgen is veelzeggend.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 27 december 2006 :: 11.04 uur

31 Comments

31 reacties

  1. Het is toch werkelijk onvoorstelbaar wat al die demissionaire romp/ramp ministers hebben bekokstoofd. Kan iemand één item bedenken waarmee de afgelopen regeringen (B1,2,3)op bijval van de samenleving hebben kunnen rekenen?

    Goedemorgen overigens, speciaal voor Madelief!

    Reactie door Gandalf — woensdag 27 december 2006 @ 11.17 uur

  2. Als je competentie gericht gaat werken, is het heel moelijk een overzichtelijk structuur aan te leggen. Ook voor leraren is een geordende structuur belangrijk in hun werk.

    Kinderen hebben tot een jaar of 18 een duidelijke structuur nodig. Je ziet zelfs nog studenten op HBO en Universiteit die stralen omdat ze nog niet zelfstandig kunnen ordenen en studeren.

    Bovendien hebben we gezien dat als de leraren er niet 100 % achter staan en een systeem boycotten, zoals bijvoorbeeld bij het ” Studiehuis ” gebeurde, het systeem te dode is opgeschreven.

    Wat is er mis met gewoon de kinderen op een juist algemeen niveau indelen zoals vroeger, kan iemand mij dat uitleggen ?????.

    Reactie door ACE — woensdag 27 december 2006 @ 11.37 uur

  3. Onderwijs moet duidelijkheid zijn en niet elke kabinetsperiode onhevig zijn aan grote beleidswijzigingen.

    Kies een systeem en laat dat eens voor 20 jaar ongewijzigd.

    Ik ben duidelijk tegen competentie gericht onderwijs.

    Reactie door ACE — woensdag 27 december 2006 @ 11.41 uur

  4. Ik heb weinig verstand van onderwijs, maar weet uit eigen ervaring, dat leerlingen gebaat zijn bij duidelijkheid. Op deze manier verzuipen veel leerlingen. Docenten raken gedemotiveerd, als ze dat al niet waren.
    Moet deze vernieuwings- en veranderingsdrift, die op zoveel kritiek stuit en tot niets leidt, niet worden afgeremd?
    De vraag van Jasper van Dijk lijkt mij terecht.

    Reactie door Bert — woensdag 27 december 2006 @ 11.46 uur

  5. Compententie gericht onderwijs maakt van de docent een manager en van de leerling een stumper !
    maar ja we hebben dank aan de EU genoeg arbeiders met vaardigheden : we hoeven ze alleen nog te manage ;
    De management ziekte is in alles toegeslagen : de mensen met goude handjes behoort tot het verleden ;we leveren leerleerlingen af volgens “maatwerk ” competenties is zoiets als vagen omschrijvingen : als ze compenties ook invoeren op de VMBO scholen en basisscholen ; gaat Nederland in technisch opzicht naar de verdommenis ; maar ja dat kan je de manager niet wijs maken !

    Reactie door Fred — woensdag 27 december 2006 @ 12.17 uur

  6. dat een minister naar de management cursus gaat is prima ! maar het heeft wel consequenties .

    Brallen kan iedereen , nietwaar ?

    Reactie door Fred — woensdag 27 december 2006 @ 12.19 uur

  7. Mooi meegenomen die management zaken in het MBO , dan kan ook het lager niveau meeleuteren over de kosten van lager personeel .

    Reactie door Fred — woensdag 27 december 2006 @ 12.50 uur

  8. Individu en leren en denken.

    Het leren/denken is een individuele aangelegenheid. Hoe het brein en de ‘’mind’’ werken wordt nog steeds onderzocht. Neurobiologen en fysici houden zich ermee bezig, dus het is geen zaak van alleen psychologen en pedagogen meer. De beta en de alfa kant synthetiseren zo te zeggen. Er is een demarcatie van de wetenschap gaande waarbij mondiaal mensen research doen, denk aan Paul Churchland, Michael Polanyi,Reinhard Muskens etc.Dit is ook de reden dat ik het niet over persoonlijkheidsontwikkeling heb. Persoon is nl. masker, rol,karakter, dus dat raakt meer het gedrag dan de kern van individu. En de competenties, nu zo hoog in ’t onderwijsvaandel, vind ik een gedragsgemanipuleerd, onindividueel ausforderebar ‘’bestand’’ maken, met nihil spontaniteit en authenticiteit. Gezien ook nog de gebruikmaking van virtual reality merk ik op dat er een contactloze efficiency nagejaagd wordt- die niet kan werken.Niels Bohr maakte al een link naar de mensheid toen hij de ondeelbaaarheid van een atoom (in-dividere) beschreef. In een van zijn artikelen over ex- en impliciet leren toont Eric Soetens ook aan dat de juiste context/associaties bij een leerproces van belang zijn en a.h.w. een kernfusie teweeg kunnen brengen, i.t.t. ‘’foute’’ linken; die moet je a.h.w. kernsplitsen. Bovenstaande is,gelet op de quotes* van Boeke en Montessori, niet onbelangrijk.

    * Maria Montessori: ‘’help mij het zelf te doen’’.
    Kees Boeke : ‘’opvoeden is het kind helpen te worden wat & wie het al is’’
    WIE EN WAT HET AL IS! DIT ZEGT DAT HET INDIVIDU AL IN ESSENTIE IS ( ESSENTIE KOMT VAN ESSE = ZIJN!) HOE HET IS!!
    (excistentie = ex sistere = come into being).
    MET DE PREDISPOSITIE, DE VOORINSTELLING/AFSTEMMING, DUS TEGELIJK HET GEREEDSCHAP, OM TE BELEVEN/ERVAREN/UITEN. DIE AFSTEMMING KAN EEN GEVARIEERDE COMBI ZIJN.
    AFSTEMMING-BESTEMMING-INSTELLING TREKT ALS LOGISCH GEVOLG ZAKEN AAN EN STOOT ZAKEN AF.IS GOED MET ELECTROMAGNETISME TE VERGELIJKEN.
    DIT IS TEVENS EEN GEVOLG VAN IDENTIFICATIE/CONGRUENTIE PROCESSEN/FLUX/FLOW. (IN WEZEN HETZELFDE & SAMENVALLEND, OVEREENSTEMMEND/STROMEN) en ergo; dan moet het aanbod aan en de voorbeelden zo uitgebreid mogelijk zijn. opdat het kind dan ‘’ruikt/voelt/weet/ziet/hoort/proeft’’ waar het identiek mee is en dat spoor volgt. Overigens is vrijheid paradoxaal genoeg een andere vrijheid; bijv. als ik weet dat ik musisch ben ‘’moet’’ ik fluit ‘’kiezen’’ ;bevrijdend onvrij.
    Misschien ”leren” we we wel alleen maar ‘’nomen/tools ‘’voor wat we al weten, gezien het feit dat wij de enige dieren met een spraakcentrum zijn niet geheel onhandig,en een voorbeeld daarvan is dit; ik wist allang dat er naast het absolute ook een relatief transponabel toonsysteem moest zijn, en toen ik als 9 jarige The Sound of Music hoorde had ik aha-erl./gefund.fressen: zo! noemen ze dat! en er was een instant adaption (-werden ze thuis gek van; ik zong alles op doremi).
    Colin Campbell schreef het boekje ‘’the shopping experience’’ . Jij kiest uit waar je jezelf in her-kent. Wat bij jou hoort.Zo is het ook met het kiezen van een lekker geurtje t/m een partner. Zo gaat het volgens mij ook met leren; adaptie/identificatie middels resonantie van wie jij al bent; ‘‘daar wil ik het mijne van hebben’’.
    Vandaar dat ik het heb over ver/her-inneren, ver/her-kennen, ge-weten.
    Leren is het spoor volgen, volgens mij kun je de woorden ONT- WIKKELEN EN ONT- DEKKEN IN DEZE LETTERLIJK NEMEN, ZELFS IN BIJV. HET ENGELS; DE-VELOP, DIS-COVER!!

    Ik denk dat ik niet denk- niet als actief constructivistisch proces.
    Ik krijg gedachten, ideeen, meestal in woorden,(dat komt omdat we een spraakcentrum hebben),ook in beelden, en ook in klanken. ( Dit ‘’krijgen’’ geeft overigens wel meetbare activiteit).
    Daaruit pik ik de voor mij momenteel contextueel relevantste en aantrekkelijkste. Niet als 1 enkele gedachte of oplossing; vaak ook als geheel. Dit kiezen is individu gebonden; maar net hoe jouw predispositie is, en wat jij relevant vindt. Intelligentie betekent letterlijk inter-legere; tussen regels/beelden ‘’lezen,uitkiezen’’. En aangezien er vele intelligenties en predisposities zijn is er geen kind of mens gelijk aan de ene kant. De persoonlijke ontwikkelings processen die door diverse mensen in tijdslijnen beschreven worden laat ik hier buiten beschouwing- immers men is nooit te oud..om..,
    wel wil ik Michael J. Parsons noemen; omdat hij e.e.a. aan de hand van de beeldende kunst heeft onderzocht en gepubliceerd. En H. Read; kunsthistoricus, auteur kunsteducatieve publicaties, die gaat ook uit van de uniekheid- de ondeelbaarheid- de identiteit van het kind.
    Jammergenoeg noemt Howard Gardner creativiteit niet als een van zijn intelligenties- het kon weleens zo zijn dat juist de creativiteit een co- factor, een lijm, tussen zijn intelligenties is.

    Als je ervan uitgaat dat aldus iedereen zo een eigen ‘’kleefstrip’’ heeft kom je op de vraag hoe dan het geheugen werkt. De aanname van Bohm,Pribram e.a. dat heartbrain holografisch functioneert en extrafysiek moet zijn komt overeen met de bevindingen van Herms Romijn; deze electrofysioloog testte dat na een uur de hersenen ‘’vol’’ waren, en er dus geen sprake kon zijn van een in de hersenen gelokaliseerd korte/lange termijn geheugen.Voorts spreekt hij over een ZELForganiserend vermogen. Dit wordt momenteel in tal van andere wetenschappelijke disciplines onderzocht.
    Bohm heeft het over ‘’flux’’, en Dabrowski en Csikzentmihalyi hebben het over resp. de positieve desintegratie theorie, en flow. Dit past ook hierin.Ik ga dus uit van intralaminaire ex- en implicieten.

    Ik heb 2 interfererende schema’s gevonden:

    Het gaat om de kernen,het wezen, in/van woorden mbt. leren/denken die meergraads overeenstemmen met 4 kernwoordverklaringen te weten:

    schema 1:

    lezen/licht(legere),
    weten/kennen(co-noscere),
    voelen/geWAARworden(sentire),
    en als gewenste* 4-e :doen/maken/handelen(facere / agere).

    *Gewenste 4-e?: Wolfgang Pauli was met C.G. Jung bezig met de ring i met daarin een kruis welke de cirkel in 4-en verdeelde,i is de imaginaire eenheid, zij waren bezig met quadranten op quantum psychologisch gebied- vooruitlopende op de spins en strings in o.m. de neurobiologie,K. Wilber heeft het over holons, die ook 4 delig zijn,de roos van Leary, D.D. Offmann met zijn kernkwadranten, in de muziek vormt een muzikale eenheid die van bijv. ritme/harmonie/dynamiek/melodie; = 4. als we van essere(wezen/zijn) naar ex sistere ( come into being) gaan is een cirkel rond.

    Die kernen wijzen volgens mij op andere dan tot nu toe aangenomen leer/denkprocessen,.n.l. die van een

    schema 2:

    individu welke

    harmonieert/accordeert/resoneert/reflecteert

    met x&y; men heeft een individuele kleefstrip; er kan een momentele contextuele vivante predispositionele match/fit bestaan, noem het een faktor ”kloppendheid”,van waaruit direkte adaptie- ver/her-innering etc. ontstaat; ergo dan leer je zonder ‘’weerstand’’ bij juist aanbod en aanbieden, daaruit volgt efficientie ( dat is make a thing what it is-

    Reactie door ine — woensdag 27 december 2006 @ 13.00 uur

  9. Weer een stuntje van kortzichtig vernieuwings beleid op het gebied van onderwijs. Niets geleerd van de 2e fase en het studiehuis.
    Het niveau van het MBO onderwijs liet
    al veel te wensen over, dat is toch diep triest. Het is feitelijk leerlingen beledigen als je ze kwaliteits onderwijs onthoudt.
    Wanneer mogen leerlingen eindelijk weer leren leren en vakkundig les krijgen?

    Reactie door maria — woensdag 27 december 2006 @ 13.27 uur

  10. Ik heb als HBO-student zowel het oude systeem als het huidige competentiegerichte onderwijs meegemaakt. In plaats van dat studenten nu geschikter worden voor het werkveld worden er nu studenten afgeleverd die steeds minder kunnen. Kennisoverdracht hoort de kerntaak van het onderwijs te zijn maar daar hebben instellingen steeds minder tijd en budget voor. Willen we als land weer voorop lopen in de wereld zal er juist in kennis geïnvesteerd moeten worden en zal de kwaliteit van de kennisoverdracht gewaarborgd moeten worden.

    Reactie door Patrick — woensdag 27 december 2006 @ 14.45 uur

  11. @10 Volledig eens Patrick.
    Niet alleen dat, ik denk aan aan de leerlingen waarmede eigenlijk een denigrerend spel wordt gespleeld.
    De besten en laatbloeiers zoeken het zelf wel uit.
    De anderen volstaan met vakgebieden en werk waar ze, indien vakkundig gericht onderwijs en eisen daaraan, veel meer zelf respect en betekenis hadden kunnen hebben.
    M.a.w. dergelijke beleids vormen zijn demoraliserend.
    En dan heb ik nog niet eens over de docent die er voor staat.

    Reactie door maria — woensdag 27 december 2006 @ 15.20 uur

  12. Kijken wij gewoon naar de buren rondom ons ; dan blijkt met name het technisch onderwijs op MBO en HBO bijzonder slecht te zijn : Nederland nam altijd Duistland als referentie : Tot de invoering van Hogeschool en daarna de bachelor opleiding op het HBO is het niveau zeer slecht geworden : het niveau MBO-HBO is bijna dezelfde !!!!!!

    kijken we naar het bachelor-niveau in Duitsland en Belgie ; dan blijkt dat dit ook ligt onder het niveau van de oude HBO opleidingen : Dus invoering van bachelor heeft het onderwijs een giller gemaak ;bovendien bachelor HBO en WO is ook een complete giller !

    Reactie door Fred — woensdag 27 december 2006 @ 16.42 uur

  13. Ik ben docent in het HBO. Problemen in het nederlandse onderwijs spelen ook op dit niveau. Laatst las ik het boek “Beroepszeer, waarom Nederland niet goed werkt”. Hieronder staan wat interessante punten over de nederlandse onderwijsvernieuwing:

    “Een recent rapport van de Onderwijsraad (2005) laat zien dat … de docent steeds minder als een professional wordt gezien die tijd en ruimte nodig heeft om goed te kunnen werken, maar meer als een uitvoerder, die routinematig werk doet en waarbij tijd en ruimte minder van belang zijn. De praktijk van de onderwijsvernieuwing van de afgelopen dertig jaar was niets anders dan dat:

    • De meeste vernieuwingen worden niet door docenten zelf maar door actoren buiten het eigenlijke lesgeven ontworpen. Van docenten wordt alleen verwacht dat zij de vernieuwingen invoeren.

    • Veel vernieuwingen sluiten niet aan bij de zorgen en problemen die de docenten zelf hebben. Veel docenten ervaren bepaalde vernieuwingen als een oplossing van een probleem dat zij niet hadden, en wat hen afleidt van de werkelijke zorgen en problemen die zij in de dagelijkse lespraktijk ervaren. Goodson (2002) merkt in dit verband op dat onderwijskundige vernieuwingen een specifieke coalitie van belangen en projecten vertegenwoordigd, samengebracht onder één rubriek op een bepaald moment. Docenten maken van deze coalitie veelal geen deel uit.

    • Veel vernieuwingen worden gepresenteerd als verbeteringen, zonder dat daar empirische evidentie voor gegeven wordt. Meestal berust de claim van verbetering op slechts alleen veronderstellingen of op theorieën die in een andere context dan het klaslokaal zijn ontwikkeld.

    • De doelen van veel vernieuwingen zijn vaak ambitieus, breed, vaag en slecht ontworpen. Het is dan aan de docenten om de concrete vertaalslag te maken van algemene ideeën die, zoals al opgemerkt, worden verondersteld een verbetering te zijn, maar waarvoor geen empirische evidentie aanwezig is of die evidentie is afkomstig uit andere contexten dan het klaslokaal.

    • De huidige vernieuwingen zijn vaak multidimensioneel van aard en bevatten uiteenlopende, al dan niet onderling tegenstrijdige verwachtingen met betrekking tot het werk van docenten. Daarbij gaan de vernieuwingen veelal samen met organisatorische en financiële veranderingen, waardoor de indruk kan ontstaan dat niet de kwaliteit van het onderwijs prioriteit is maar de financiële beheersing van het onderwijs.

    • Vernieuwingen worden in de praktijk, ondanks alle retoriek over het belang van de betrokkenheid van de docenten, veelal topdown aangestuurd. Niet alleen het topdown-karakter is daarbij een probleem, maar vooral hoe dit vaak wordt ontkend naar de docenten. Docentbetrokkenheid is tegenwoordig een centraal thema bij elke vernieuwing, maar in veel gevallen wordt van de docenten nog steeds verlangd dat zij iets uitvoeren dat anderen hebben bedacht, door onderwijscommissies is uitgewerkt, op studiedagen wordt gepresenteerd en nauwelijks bediscussieerd en toegelicht door allerlei experts. Docentenbetrokkenheid wordt dus veelal gezien als een strategie om een vernieuwing uit te voeren en niet als uitgangspunt.

    • De uiteindelijke invoering gebeurt veelal vanuit een technisch-organisatorische invalshoek. Vernieuwingen die in potentie rijke inhoudelijke ideeën bevatten, worden in de praktijk al snel vertaald in organisatorische regelingen, structuren en afspraken, waarbij de aandacht voor de inhoud al snel naar de achtergrond verdwijnt. Daarnaast worden veel vernieuwingen onvoldoende materieel ondersteund en krijgen docenten te weinig tijd en ruimte om de vernieuwingen vorm te geven.

    • Deze opsomming laat zien dat er veel legitieme redenen voor docenten zijn om weerstand te tonen ten opzichte van vernieuwingen. Echter, docenten die vanwege deze problematische aspecten kritisch zijn en een vernieuwing niet omarmen, worden veelal getypeerd als traditioneel, conserva-tief, venieuwingsmoe of ongemotiveerd.”

    Reactie door Tigger — woensdag 27 december 2006 @ 17.23 uur

  14. Het onderwijs schiet in Nederland bijzonder te kort. Het algemene kennisniveau loopt terug. De MAVO had sowieso nooit afgeschaft mogen worden. En het MBO was ooit een complete opleiding, waarna je het HBO kon gaan doen als je dat wilde. Maar ja dat was in de tijd dat je recht had op een studiefinanciering. Nu zijn bijvoorbeeld collegegelden zo enorm geworden. Scholen zijn vercommercialiseerd en hebben belangen anders dan het onderwijzen. Als je nu niet een opleiding haalt wordt je lening omgezet in een schuld. Laten we het maar de makke noemen van een kapitalistische maatschappij waar competitie blijkbaar moet.

    Reactie door Vic — woensdag 27 december 2006 @ 18.32 uur

  15. @13 Tigger
    Dit verhaal is heel herkenbaar. De manipulerende strategiën van deskundigen, adviesbureau’s en andere baantjesjagers verzieken de hele samenleving. De gezondheidszorg is ook al slachtoffer van dit soort praktijken en hierdoor is de hele nederlandse samenleving voor mij een failliete boel. Hiermee bedoel ik dat de inhoud van het werk overal ondergeschikt is aan…..vul maar in. Zijn er nog mensen in de colectieve sector (bestaat die nog?)die nog enige zingeving aan hun werk kunnen geven? Het lijkt mij alsof iedereen zich verschuilt achter procedure’s en systemen. Als je kind op school niet uit de verf komt heeft dat kind (en die ouder) een probleem. De school rekent alleen haar resultaten en presenteert die aan het einde van het jaar op de “vernieuwde website”. De kinderen die het niet gehaald hebben worden handig weggemoffeld. Die kinderen kom je jaren later weer tegen bij andere resultaten.

    Reactie door Elsemie — woensdag 27 december 2006 @ 20.11 uur

  16. De collectieve sector is een bureaucratisch moeras geworden. Niet eens meer in staat om de klant (i.c. de belastingbetaler) een kwaliteitsproduct te bieden.
    De klant (belastingbetaler) mag wél de hoofdprijs betalen. En krijgt daarvoor inferieure eenheidsworst.
    En dat ligt niet aan de mensen op de werkvloer. Die hebben wel hart voor de zaak.

    Reactie door Tim — woensdag 27 december 2006 @ 20.52 uur

  17. @ Elsemie

    De ‘zwakkeren’ worden binnen dit huidige competentiegericht onderwijs al gesteund. Omwille van de financiering is het (op sommige scholen in elk geval) heel normaal dat je zonder een fatsoenlijke nederlandse zin op papier te kunnen krijgen, toch je cijfers kan halen. Met dank aan groepsopdrachten en meerkeuze tentamens blijven deze gebreken (ook voor de welwillende docent) onzichtbaar.

    Reactie door Patrick — donderdag 28 december 2006 @ 0.42 uur

  18. ‘nullity’. Is een voorstel om het getal nul te hernoemen vervolgens is het getal nul te delen. Een aanslag op het volledig denken van alles wat we geleerd hebben,jongeren houden zich daar niet mee bezig hebben andere dingen aan hun hoofd en de docenten zullen in Nederland nooit een denkwijze veranderen. De afgelopen 25 jaar ligt het opleiding niveau nog al laag. In diverse reacties werd meegedeeld dat wat we de nieuwe leerlingen leren nog al rechtlijnig is, maar dat is wel logisch er is geen standaard module waar de docent zich op kan richten en zal er ook geen tijd voor hebben. Er zal een beetje geld bij moeten komen om te experimenteren voor die docenten net als bij de artsen een verplichte leerperiode en stages bij diverse instatuten die al verder zijn dan in dit domme land. Als het getal ‘nullity’. Waarde krijgt is er een consequentie voor bijvoorbeeld alle software die er bestaat en de manier van werken die er mee gepaard gaat.

    Reactie door Henk — donderdag 28 december 2006 @ 0.45 uur

  19. Ik snap echt niet waar je het over hebt

    Reactie door Tim — donderdag 28 december 2006 @ 11.15 uur

  20. Klaarblijkerlijk heeft men in het onderwijs op MBO en HBO niveau niet door dat de “studenten” wel basiskennis nodig hebben om de talloze projecten , waarvan de infomatie van internet wordt geplukt , zelf in een groepje op te zetten .
    Klaarblijkerlijk kan je als “student”in het technisch onderwijs zonder de basisvakken , zoals Wiskunde , natuurkunde , scheikunde ,…en de moderne talen .
    eiegenlijk is het leren via internet en niet via een docent : de docent geeft tegenwoordig alleen maar wat overheadsheets met wat kreten .
    Wiskunde , natuurkunde is op het HBO tegenwoordig een absolute giller : bestaat vaak uit een of twee semesters ( semester = 1/4 schooljaar )

    Reactie door fred — donderdag 28 december 2006 @ 12.31 uur

  21. Als net afgestudeerd docent maatschappijleer sta ik volkomen achter de actie tegen het competentiegerichte MBO!
    Het is om te huilen als je ziet wat er op de ROC’s gebeurt aan de zgn ‘burgerschapscompetenties’. Het kunnen organiseren van een modeshow, het gesprek aan gaan met een allochtoon, het kunnen vinden van het stemhokje in je gemeente, etc. Allemaal (persoonsgebonden) handelingsgerichte competenties die in de plaats zijn gekomen van de algemene KENNIS over de samenleving. Essentiele kennis over zaken als de rechtsstaat, pluriforme samenleving, parlementaire democratie, de verzorgingsstaat, etc.

    Laat dezelfde partijen die deze competentiestructuur propageren maar klagen over het gebrek aan ‘Normen & Waarden’, de afnemende binding met de samenleving, of sterker: het gebrek aan burgerschap!

    Toppunt voor mij is de roep om een vak als ‘waarden & normen’ of ‘burgerschap’. Dat vak bestaat en heeft altijd bestaan! OOK in het MBO, onder de naam MCV of MCK. Neem dit vak het MBO dan niet af!

    De roep om ‘competente burgers’ vereist toch op z’n minst een competente regering?!

    Reactie door Hans Teunissen — donderdag 28 december 2006 @ 12.31 uur

  22. Hoi Vic, voeg in dat rijtje ook maar de mensen die buiten hun schuld met een studie moeten stoppen als gevolg van een tekort aan stageplaatsen waardoor ook slechte stageplaatsen (3e studiejaar!) een kans krijgen en hiervoor geld opstrijken! Weg is al dat collegegeld en jaren hard werken….

    Reactie door cynthia — donderdag 28 december 2006 @ 13.52 uur

  23. Als er ergens een publiek domein is waar de afstand tussen burger en overheid lichtjaren groot is, dan is het wel het onderwijs. Over de gehele breedte is het één gejammer en geklaag, van leerling/student en docent/professor tot en met managers in het bedrijfsleven aan toe.. De balans tussen kennis en competenties (gewoonweg vaardigheden) is nog nooit zo zoek geweest. Het wordt tijd dat de politieke partijen de handen ineen slaan om het onderwijs in Nederland drastisch te verbeteren.

    Vakmanschap is meesterschap!

    Reactie door Balans — donderdag 28 december 2006 @ 14.34 uur

  24. Al een poosje volg ik competentie gericht onderwijs.
    Moet zeggen dat ik me er wel aardig mee kan redden, maar als je niet echt gemotiveerd bent, dan kan je je eigenlijk wel direct uitschrijven.
    Het systeem komt er op neer dat je ZELF aan de gang gaat, en als je ergens niet uit komt de leerkracht vraagt om hulp.
    Nou ja, dat zelf beginnen is denk ik het grote probleem voor de meesten.
    Let op, ik zeg hier niet mee dat iedereen die dit niet lukt/kan/volgt niet gemotiveerd is!
    Maar er zijn ook een hele grote groep ongemotiveerde collega scholieren.

    Reactie door Asdf — zaterdag 30 december 2006 @ 17.12 uur

  25. GANDALF gefeliciteerd met de vrolijke hoogte
    punten van dit jaar, waaronder de geboorte
    van jullie kleindochter; ‘k las het net el-
    ders, op zoek naar iets wat ik nog niet te-
    rugvond! Alles goed met dat hummeltje en hoe
    oud is het inmiddels, want ik heb iets ge-
    mist! Wat leuk om daar in de Kerstvakantie
    een keertje extra naar te kunnen kijken: ge-
    niet ervan! Hebben we hier al een fotorepor-tage gehad van mogelijk ‘de leukste prenten
    van de generatie in wording’? Wat zul je je
    hart ophalen, ook fototechnisch! Laat me nog
    eens weten hoe het ermee gaat, wil je?
    Intussen zit hier intern ‘mijn aandeel’ erop
    want ‘t kindje is nu definitief naar een ba-
    sisschool en ik had het, op schema met eigen
    ouders en andere grootouders in toerbeurt
    min. 6 volle werkdagen per maand en heb er-
    van genoooooooooooten en mis het dan ook!
    Nu heb ik echt het gevoel van wat iemand be-
    titelt als ‘afkicken’, maar hij kan zich uit
    stekend verwoorden en lijkt in gedrag al een
    SP-er in de dop! “Speciaal, Madelief @ 1″!
    Kan ik vandaag de 31ste trouwens prima ge-
    bruiken, heb veel om te overpeinzen dit jaar
    maar, ik heb je niet zo snel ergens op dit
    log ‘opa’ zien worden, dus waar was die aan-
    kondiging van onze kleinste (ook?) SP-ge-
    borene? Wat was de aanleiding tot ‘speciaal’
    want ik weet nog niet waar ik iets fout of
    goed deed! Ik heb trouwens nog een leuke
    fototip voor je, zodra dat meisje ongeveer
    een jaar is en kan je die toesturen!
    Mijn p.c. crashte, dus ik ben nogal wat ge-
    gevens kwijt en ben dus afhankelijk nu van
    binnenkomende post! Jammer, dat ik deze maand zelf niet op ‘herhaling’ kan, want van
    het concert des levens (en des doods) krijgt
    niemand een program! Ook ik niet! Fijne jaar
    wisseling voor jullie állemaal dáár!
    Ik zal er ééntje extra nemen op de vader van
    een groot gezin en wens opa en oma veel ple-
    zier en een zo gezond mogelijk 2007!
    Dat wordt “bakken” vandaag….toch?

    Reactie door Madelief — zondag 31 december 2006 @ 9.51 uur

  26. ASdf, tegelijkertijd wordt alles maar duurder terwijl leerkrachten minder mogen doen en managers (en directeuren) een topsalaris opstrijken en het onderwijs gebruiken als hun opstapje naar het bedrijfsleven…nederland gaat kapot!

    Reactie door cynthia — vrijdag 5 januari 2007 @ 16.12 uur

  27. ….en dan hebben we nog de leerlingen die zonder diploma, om wat voor reden dan ook, naar het mbo gaan…..een hel! Lamat is niet een optie, om dezelfde reden dat er speciaal onderwijs is genoten, dan maar naar het XL traject. Denk je wat constructiefs voorgeschoteld te krijgen van de begeleider… nee die kijkt naar wat de leerling misschien wel eens leuk zou kunnen vnden, niet wat haalbaar is op feiten en medische achtergronden. Dan werkt de opleiding niet mee, vanwege de niet aanwezige mogelijkheden bij de leerling of is de docent niet te bereiken. Dan is er weer iets anders, de begeleider is er niet, kan niet aan de telefoon komen, is net even weg, belt u terug, ja issie even vergeten, sorry, hij belt morgen, en dat gaat een paar weken zo door. Intussen zit je kind zonder onderwijs. Zonder diploma. Zonder mogelijkheid om dat te halen. En dan krijg je te horen dat ze er zelf meer achteraan moeten gaan! Hoe kan een kind van 17 of 18 jaar weten hoe een managementcultuur op een mbo werkt? Volgens mij weten die managers dat zelf niet eens, anders verliep het wel goed, maar het wordt wel op de leerling afgewenteld. Geen wonder dat veel afhaken.
    Wat is er in shemelsnaam mis met gewoon een leraar voor de klas die je het een en ander uitlegt?
    Die ervoor zorgt dat je dat te weten komt wat je moet weten?
    Die je wel voorbereidt op de maatschappij?
    Een leraar was vroeger niet alleen maar een mens die je vertelde wat er in je boek stond, leren is niet alles maar zelf uitvinden en uitzoeken. Zo krijg je mensen die alleen maar in hun eigen maatschappijtje leven en niets in de juiste context en perspectief leren te zien. Leerstof en levenstof.

    Reactie door d.j. — vrijdag 5 januari 2007 @ 18.39 uur

  28. Nou gelukkig heb ik na jarenlang in de wao te zitten maandag met een gemiddeld achtje mijn nivo 2 mbo diploma gehaalt (service mederwerker ict )

    maar inderdaad competentie onderwijs is een achteruitgang

    zeker dat als je ondanks dat je zelfstandig bezig gaat nog steed te horen krijg van docenten “google it” sneu gewoon

    Reactie door Joshua attinger — donderdag 25 januari 2007 @ 20.11 uur

  29. Namens de ROC studenten in twente , Het competentie gericht leren is 1 GROOT DRAMA !
    50 % van de leerlingen zakt per klas hier op school als je bij 1 vak onvoldoende staat ben je al gezakt

    Reactie door leon — dinsdag 3 april 2007 @ 19.20 uur

  30. Ik begrijp ieders mening, maar ik vind het wel jammer dat in de discussie van CGO vaak wordt vergeten WAAROM er voor CGO is gekozen.

    De kern van CGO is dat onderwijs beter moet aansluiten op de praktijk. Wat is daar mis mee? Het onderwijs HEEFT de maatschappelijke taak om studenten klaar te stomen voor onze veranderende samenleving. Een samenleving die digitaliseert en steeds rijker wordt aan informatie; we leven in een informatie tijdperk. Kennis veroudert snel en daarom moeten leerlingen de vaardigheden leren om zichzelf te blijven ontwikkelen, want dat doet onze maatschappij ook. Ik wil niet zeggen dat een kennis niet vergeten moet worden. Een gedegen basiskennis is onmisbaar, maar we moeten beseffen dat dat niet voldoende is.

    We zijn deze weg ingeslagen en het weggooien van CGO vind ik zonde, want dan moet er een nieuw onderwijsconcept komen. Wie zegt dat een nieuwe onderwijsconcept wel goed is? Ik ben van mening dat er geen onderwijsconcept kan aansluiten op ieders wensen, want je hebt te maken met allemaal individuen. Een volledige opleiding is niet voldoende voor het hele leven. Je diploma is je toegang naar de arbeidsmarkt, maar je moet blijven kunnen ontikkelen. Onderwijs en de praktijk hebben hier beide de maatschappelijk verantwoording voor. School leert hoe je je kunt blijven ontwikkelen en de praktijk biedt je die kansen.

    Ik vind het goed dat er een rem komt. Evalueer de huidige situatie en verbeter waar nodig, maar het wiel opnieuw uitvinden is niet de oplossing!

    Reactie door Tiwi — vrijdag 13 april 2007 @ 11.09 uur

  31. Ik volg sinds augustus 2007 de opleiding verzorgende niveau 3.
    Bij mij op school is dit jaar cgo ingevoerd en als ik eerlijk ben steek je hier niets van op.
    Met andere woorden het is een waardeloze opleiding geworden.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 oktober 2007 @ 18.00 uur