Nederlandse wapenexport bereikt record

In de Volkskrant van vandaag een artikel over de wapenexport van Nederland. Over 2005 is er voor een recordbedrag van 1,2 miljard euro aan wapens geëxporteerd. Het aantal vergunningen wordt in 2006 overtroffen. Met deze cijfers staat Nederland nu op de illustere vijfde plaats in de top 10 van wapen-exporterende landen. De VS staat nog altijd dik boven aan met bijna 10 miljard euro. Daar tussenin Rusland, Frankrijk en Duitsland.

Martin Broek – die al lange tijd ijvert voor meer openheid in de wapenexport – analyseerde de Nederlandse cijfers, zijn rapport (pdf) is online te bekijken. Mede door druk van de SP worden deze cijfers nu jaarlijks door de regering bekend gemaakt.

Al enkele jaren is een langzaam stijgende trend te zien. Nieuwe grote orders uit ondermeer Chili en Indonesië doen vermoeden dat die tendens in 2006 doorzet. Hoewel Nederland zegt terughoudend te zijn met wapenexporten wijst de praktijk ondubbelzinnig het tegendeel uit. Conflictgebieden en autoritaire regimes hebben onverminderd toegang tot militair materieel uit Nederland. Voorbeelden daarvan zijn India, Taiwan, Turkije en Egypte. (Persbericht Stopwapenhandel)

Krista van Velzen voerde al eerder actie tegen de export van wapens naar Indonesië. Ook pleitte ze voor afschaffing van het exportkrediet voor wapens, waar Nederland de wapenhandel nog eens extra mee bevordert.

Niet alleen in export is Nederland een spil in de wereldmarkt, ook in doorvoer zijn we zeer belangrijk en de doorvoervergunningen worden vaak ongecontroleerd afgegeven. In augustus dit jaar protesteerde de SP samen met een breed platform aan maatschappelijke organisaties tegen de ongecontroleerde doorvoer van wapens aan Israel. De regering gaf geen exportvergunningen af, maar doorvoeren was kennelijk oke. Israël zette in het recente conflict clusterbommen in die door hun werking achteraf nog veel burgerslachtoffers maken. De niet ontplofte granaten zijn namelijk net landmijnen.

Zie ook: Waar een klein land groot in kan zijn (Spanning, mei 2006)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 28 december 2006 :: 12.36 uur

63 Comments

63 reacties

  1. Maar het zijn wel beschaafde wapens en niet van die vreselijke landmijnen.

    Reactie door Sittingduck — donderdag 28 december 2006 @ 12.42 uur

  2. Beschaafde wapens??????????
    Bestaan die ?????????

    Reactie door Irma — donderdag 28 december 2006 @ 12.46 uur

  3. ja!!!

    Reactie door erik — donderdag 28 december 2006 @ 12.55 uur

  4. Mooi toch dat verdienen aan moordwapens : de De ene zijn brood , de ander zijn dood .

    Reactie door fred — donderdag 28 december 2006 @ 13.04 uur

  5. wees BLIJ dat we marktaandeel van de verschrikkelijke Amerikaanse wapenindustrie afsnoepen!!!!

    Reactie door Daan — donderdag 28 december 2006 @ 13.07 uur

  6. En slechts een paar dagen geleden allemaal bidden om vrede op aarde…
    En het liefst op de eerste bank in de kerk!

    M.v.g. Jerome Huijbregsen

    Reactie door Jerome Huijbregsen — donderdag 28 december 2006 @ 13.29 uur

  7. moeten we blij zijn met de marktaandeel van die wapenindustrie? er wordt met 2 maten gemeten. eerst gaan ze de wapens inslaan en aan de andere kant, als de mensen wapens hebben gekocht, wordt er gevraagd de wapens weer in te leveren om ze te kunnen vernietigen. dan vraag ik je. zorg dan, dat heel die wapenfabriek plat geschoten wordt. er vallen een hoop doden en gewonden door die rot wapens. wat hebben we er dan aan? ze worden vaak misbruikt. kijk bijv. in amerika, waar onderhand elke burger een wapen in huis heeft en dat 1 van de kinderen het wapen weet te bemachtigen en op school kinderen of onderwijzers dood schiet. dan begin ik echt vraagtekens te zetten bij het doel van een wapenfabriek. zij hebben geen verantwoordelijkheid meer af te leggen na zo’n incident, ook al zijn de ouders er verantwoordelijk voor. nee, wat mij betreft, mogen die wapenindustries gesloten worden, want het is puur om het geld te doen, maar ook om macht en dat is iets, wat mij totaal niet aanstaat.

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 28 december 2006 @ 13.31 uur

  8. Ach , de VVDertjes en vooral de CDA-ertjes hebben daar geen problemen mee : gewoon even biechten en zeggen dat het landsbelang is ; dan is het toch geen enkele probleem : God is met ons !

    Reactie door fred — donderdag 28 december 2006 @ 13.47 uur

  9. Mooi als die fabrikanten van clusterbommetjes , gewoon verantwoordelijk worden gesteld voor alle misdaden : want naast hun afnemers zijn zij ook verantwoordelijk voor alle ellende die wordt veroorzaakt bij kinderen .Gewoon tegen de muur !

    Reactie door Fred — donderdag 28 december 2006 @ 14.03 uur

  10. Het is behoorlijk hypocriet dat Balkenende wel namens het volk geld doneert aan 3FM serious request, maar tegelijkertijd niets onderneemt inzake DU-munitie en clusterbommen…die ook nog eens in Libanon, Irak en Afghanistan werden en worden gebruikt door onze fijne bondgenoten…

    Het was een prima aktie tegen landmijnen, van 3FM, maar hopelijk de volgende keer zo’n aktie tegen DU en clusterbommen.

    Hier alvast een voorproefje:

    http://radiodomolibera.blogspot.com/2006/12/3fm-serious-request-succes-tegen.html

    Reactie door Johnito — donderdag 28 december 2006 @ 14.05 uur

  11. Geld verdienen door anderen leed te bezorgen.

    De VOC-mentalitieit zit er in ieder geval nog goed in!

    Reactie door Arne — donderdag 28 december 2006 @ 14.36 uur

  12. Schijnheilige regelgeving m.b.t wapen doorvoer/uitvoervergunningen.
    De ontvangende landen zijn minstens zo erg er zijn landen bij die nog ontwikkelingsubsidies krijgen ook.
    Geld voor aanschaf van wapens komt natuurlijk uit een ander potje.

    Reactie door che — donderdag 28 december 2006 @ 14.42 uur

  13. ‘s Lands wijs, ‘s lands eer.
    Wie verkochten wapens tijdens de 80 jarige oorlog aan de Spanjaarden.
    De VOC mentaliteit, doch, doch, de voorouders van JPB, DOCH.

    Reactie door Henk.H — donderdag 28 december 2006 @ 15.28 uur

  14. Wat nou wapenhandel.Zijn ze besodemieterd,
    Stoppen die hap.
    Wie zijn dan die afnemers???
    Wapens uit Nederland,ze kunnen hier nog geen zurebom maken om van oliebollen maar niet te praten

    Reactie door Jh. de Wit — donderdag 28 december 2006 @ 15.33 uur

  15. De USA zitten op ca. 26 mld Dollar, niet “slechts” 10 mld Euro…

    Reactie door Wim — donderdag 28 december 2006 @ 15.43 uur

  16. leve bush

    Reactie door erik — donderdag 28 december 2006 @ 15.51 uur

  17. Ben het eens met Jh. de Wit.
    We zouden de wapenindustrie en de toeleveringsindustrie daarvoor moeten verbieden.
    Maaar ja, dat zal wel weer niet kunnen want er zijn natuurlijk weer economische belangen mee gemoeid.

    Reactie door Bert — donderdag 28 december 2006 @ 16.43 uur

  18. Wapens

    Aangaande de wapenhandel, wordt door tegenstanders van deze topper in de vaderlandse werkgelegenheid, met hun kritiek nogal overdreven gereageerd.

    Dat was ook al zo toen onze regering de hoeder werd van kruisraketten met atoomkoppen.
    Om ondere andere de Verenigde Staten te helpen beschermen tegen invloeden die schadelijk konden zijn op allerlei gebied van religie tot economie.

    Om een mooie Amerikaanse droom in stand te kunnen houden, is er een grote behoefte aan atoombommen. en zo En dat geldt ook voor Christelijk(e) CDA-dromen.

    Lasteraars, in vermaledijde vredesbewegin- gen, die lasteraars beweerden ooit dat door een enkele waterstofbom, wel tien miljoen mensen zouden kunnen sterven.

    Dat is de grootst mogelijke onzin!
    Nog onzinniger dan een Kerstverhaal!
    Kernwapens zijn de humaanste wapens die ooit door geleerden werden bedacht.
    En van tien miljoen doden, kan nooit sprake zijn.

    Hooguit van negenhonderd negen en negentig duizend-negenhonderd negen en negentig.
    Die lui moeten geen cijfers gaan vervalsen!
    Zij zijn met zuivere waarheid in ieder geval eens goed op hun nummer gezet!

    Tien miljoen! Ze zijn hartstikke gek!

    Liegen, overdrijven en mensen die een eerlijke boterham in de wapenindustrie verdienen, daar zijn die nare gasten goed in!

    Dat die arme werknemers om Ons welzijn allerlei akelige ziektes kunnen op lopen tijdens het splijten of toevoegen van atoompjes en zo, daar hebben vredeshitsers lak aan!

    Wij moeten oppassen voor dat soort mensen.
    Want voor wij het in de gaten hebben, gaat dit gespuis onze regeerders molesteren.
    En stemmen zij ook nog allemaal op de Socialistische Partij!

    En zij mishandelen met hun vuisten en verbaal, natuurlijk ook de eigenaars en aandeelhouders van onze mooie, schone wapenfabrieken.
    Ja, zelfs hun werknemers, die hun uiterste best doen om goedwerkende producten van een hoge kwaliteit te kunnen leveren.

    Met groot gevaar voor de omgeving vele kilometers in de rondte, steken zij als zij daarvoor de kans krijgen, doodleuk een wapenfabriek in de fik!

    Wat ik over hun wil opschrijven, dat is nog niet alles. Er staat in hun onwettige vaandel ook nog geschreven.
    “Verniel hun bezit.”

    Het zal niemand verbazen, dat er onder die agressieve, akelige vredeshitsers lieden zijn, die die arme bedreigde groot-aandeel-houders in de wapenindustrie zouden willen vermoorden.

    Wat zou Nederland toch een arm land worden als er ineens nergens meer oorlog zou zijn.

    Oorlogvoeren is een gave en (een) kunst!
    Met al zijn bloed en wonden, mooier dan de akeligste horrorvideo.

    Er worden ons op de televisie te weinig directe beelden getoond, over vijanden en hun rotkinderen, die worden afgemaakt en men toont ons belanghebbenden in oorlog, te weinig beelden over verwoestingen, die daar mee gepaard gaan.

    Dat zou toch moeten veranderen!
    Hebben wij soms tere zielen?
    Wij staan toch zeker niet voor niks vooraan in de rangorden van de wapenhandel!?

    Piloten, die hemelse helden, die slimme bommen laten vallen en nog slimmere raketten naar kinderen van onze vijanden sturen, die krijgen niet de eer die hen daar voor toekomt.
    En sommige mensen zijn zelfs zo gemeen, om hun een trauma en een schuldgevoel aan te praten.

    !s het soms geen eer om namens God, koning, (in), vlag, handel enzovoort, in de oorlog zoveel mogelijk mensen dood te maken.
    Uit liedjes weet ik dat dat heel dapper is!

    Net als voor een van onze zeehelden, Michiel Adriaanszoon de Ruyter, zou om onze vriendschap met Amerika, in ons land een groots monument moeten worden opgericht, voor bijvoorbeeld Amerikaanse Helden van ooit, die MET GEVAAR VOOR EIGEN LEVEN!!!, atoombommen uit hun vliegtuig lieten vallen op Hiroshima en Nagasaki.

    Ik hoop en wens, dat bij volgende verkiezingen heel veel mensen op het CDA en de PvdA gaan stemmen.
    Dan kan door nog meer wapenfabrikage, de economie in ons land extra worden opgepept.

    GELOOF MAAR NIET DAT DIE sTOMME SP HART HEEFT VOOR ONZE NATIONALE TROTS: DE WAPENHANDEL!

    Die wollensokkenbreiers zetten arme mensen op tegen de rijken en delen als dooie om mensen blij mee te maken, liever tomatensoep uit.

    PUT IN IN YOUR HOLES YOU FOCKING BASTERDS!

    Wapenhandel en oorlog, zijn heel goed voor het geloof in God en onze nationale normen en waarden.

    Ik vind, dat de Paus van Rome onze Christelijke voormannen op hoge posten voor hun bijdrage aan de wereldvrede, dank zij wapenhandel, als zij (eventueel voortijdig) sterven, heilig zou moeten verklaren.

    Wie wil onder andere de leiding van Eurometaal voordragen voor de Nobelprijs voor de vrede?

    Haras Mormolus.

    Ik ga nu een lekkere zure bom eten!

    Groeten, groeten. groeten.
    Wie kust des bombers voeten?

    Reactie door haras — donderdag 28 december 2006 @ 16.47 uur

  19. Tragisch dat er in Nederland door rechts gejuicht wordt over werkgelegenheid voor de JSF. En dan ook nog met droge ogen durven beweren met dat het goed voor onze technologische ontwikkeling zou zijn. En dus voorrang geven aan militaire ontwikkeling boven gezondheidszorg en onderwijs. Belachelijk.

    Bovendien is het een wipwap. Wat de derde wereld besteedt aan wapentuig gaat ten koste van bestedingen in medische technologie en voedsel. Het Volkskrantartikel is wat dat betreft onvolledig.
    Anderzijds: de derde wereldlanden hebben natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid zoals Kamp mijns inziens terecht opmerkte in de kamer bij de kredietverleningsproblematiek rond de levering van fregatten aan Indonesië.

    Maar werkgelegenheid is werkgelegenheid. Of je nu een ziekenhuis of een fregat oplevert.

    Reactie door Harry — donderdag 28 december 2006 @ 17.00 uur

  20. De wapenindustrie en handel is veel lucratiever dan het ontwikkelen van energiebesparende producten zoals zonnecollectoren, windmolens, aardwarmte via tegenstroom apparaten etc.Het energietekort gaat echter in de toekomst oorlog en vervuiling bevorderen.Kennelijk is dat de bedoeling.Dit partij-politieke Christelijke CDA denken is heel wat anders dan normen en waarden.

    Reactie door Maan Arkenbosch, — donderdag 28 december 2006 @ 17.07 uur

  21. @20 Goede bijdrage. De olie is onherroepelijk aan het opraken. In dat opzicht is het vreemd dat nog steeds olieslurpende en energieverslindende militaire technologie ontwikkeld wordt. Niemand lijkt na te denken hoe we gaan vliegen als er geen kerosine meer is. Hoe we terrorisme bestrijden als we geen manschappen per helicopter kunnen vervoeren.
    Er worden nu machines gebouwd die over een aantal jaren alleen maar gaan roesten.
    In dat opzicht is er sprake van een enorme zinloze kapitaalvernietiging.

    Reactie door Harry — donderdag 28 december 2006 @ 18.03 uur

  22. @20 Maan.
    Hoe kom je erop ennnuuuhhh beste man je hebt nog gelijk ook.
    We zijn toch opgescheept met een enorme incompetente Christelijk Democratische regering.

    Reactie door Jh. de Wit — donderdag 28 december 2006 @ 18.26 uur

  23. Ik zag het lijstje in de krant. Het meest schokkende vond ik dat per hoofd van de bevolking de Nederlandse wapenexport veruit de grootste in de wereld is. Groter dan van erkende wapenexporteurs als de VS, Rusland, Frankrijk, Duitsland of Zweden!

    Reactie door Drob — donderdag 28 december 2006 @ 18.32 uur

  24. @22 Juist Drob dank zei wat @21 Jh. de Wit even fijntjes heft uitgedrukt. Beter kan ik het niet verwoorden.

    Reactie door Els — donderdag 28 december 2006 @ 19.07 uur

  25. Door toedoen van de Nederlandse handelsgeest kon Sadam Hoessein in het bezit komen van chemische wapens. Behalve dat hij daarmee veel leed veroorzaakte bij een deel van de Irakese bevolking, heeft het indirect inmiddels 3000 Amerikanen en een veelvoud Irakezen het leven gekost. Is het land in totale anarchie uiteen aan het vallen en een groot deel van de infrastructuur volledig verwoest.
    De kans is groot dat Nederlandse militairen in Uruzgan moeten vechten tegen wapens die door Nederland zijn geproduceerd, getransporteerd of gefinancierd.

    Benieuwd hoe de kosten-baten verhouding is als de kosten voor alle ‘vredes’operaties in ogenschouw worden genomen!

    Reactie door hanri — donderdag 28 december 2006 @ 21.01 uur

  26. #21 Harry

    Daarom is het bezit van de aller, allerlaatste tank kerosine zo belangrijk!

    Reactie door hanri — donderdag 28 december 2006 @ 21.03 uur

  27. Het lijkt me toepasselijk om onderstaande tekst even hier te plaatsen

    Come you masters of war
    You that build all the guns
    You that build the death planes
    You that build all the bombs
    You that hide behind walls
    You that hide behind desks
    I just want you to know
    I can see through your masks.

    You that never done nothin’
    But build to destroy
    You play with my world
    Like it’s your little toy
    You put a gun in my hand
    And you hide from my eyes
    And you turn and run farther
    When the fast bullets fly.

    Like Judas of old
    You lie and deceive
    A world war can be won
    You want me to believe
    But I see through your eyes
    And I see through your brain
    Like I see through the water
    That runs down my drain.

    You fasten all the triggers
    For the others to fire
    Then you set back and watch
    When the death count gets higher
    You hide in your mansion’
    As young people’s blood
    Flows out of their bodies
    And is buried in the mud.

    You’ve thrown the worst fear
    That can ever be hurled
    Fear to bring children
    Into the world
    For threatening my baby
    Unborn and unnamed
    You ain’t worth the blood
    That runs in your veins.

    How much do I know
    To talk out of turn
    You might say that I’m young
    You might say I’m unlearned
    But there’s one thing I know
    Though I’m younger than you
    That even Jesus would never
    Forgive what you do.

    Let me ask you one question
    Is your money that good
    Will it buy you forgiveness
    Do you think that it could
    I think you will find
    When your death takes its toll
    All the money you made
    Will never buy back your soul.

    And I hope that you die
    And your death’ll come soon
    I will follow your casket
    In the pale afternoon
    And I’ll watch while you’re lowered
    Down to your deathbed
    And I’ll stand over your grave
    ‘Til I’m sure that you’re dead.

    B. Dylan.

    Reactie door Gandalf — donderdag 28 december 2006 @ 21.05 uur

  28. @ 27 Gandalf

    Ik schaam me een beetje omdat ik die tekst van Dylan niet ken.

    Dat de tekst inderdaad het hele probleem in één oogopslag zonneklaar maakt, is wellicht de reden dat Dylan steeds weer in verband wordt gebracht met de NOBELPRIJS voor literatuur.

    Reactie door ACE — donderdag 28 december 2006 @ 23.04 uur

  29. Eigenlijk gek… op ieder pakje sigaretten staat dat het dodelijk is.
    Waarom niet op ieder wapen?
    Maar waarom dan niet op ieder mens?
    Want zie waar het brein toe in staat is… er moet toch eerst een gedachte achter dat maaksel hebben gezeten.
    Van pijl en boog, naar geweer, naar bommenwerpers, naar de atoombom… evolutie?
    Zo kan wetenschap ontaarden in gewetenloosschap. We klimmen de berg steeds verder afwaarts…

    Reactie door Gloria — vrijdag 29 december 2006 @ 0.15 uur

  30. @26 Die laatste tank brandstof hebben we nodig om mensen (en dieren) te redden met ambulances en reddingshelicopters. Niet om bommen te gooien.

    Reactie door Harry — vrijdag 29 december 2006 @ 0.20 uur

  31. Nederland blaast dus een aardig partijtje mee. “Erst kommt das Fressen, dann die Moral”, of zoiets. Nederland is altijd al niet slechts het land van de dominee-koopman, maar meer nog van de dominee-oorlogsprofiteur geweest. (Waarbij “dominee” natuurlijk ook voor mijnheer de pastoor staat).

    @ Gloria (29):

    De berg steeds verder afdalen, kan ik mij voorstellen, maar “afwaarts klimmen”? Mijn fantasie schiet hier tekort. :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 29 december 2006 @ 1.37 uur

  32. 10 Johnito dat zei ik ook al bij de post over die actie.
    Ik begreep al niet dat mensen enkel zo euforisch waren., zeker niet over de PR van Balkenende.
    Ik heb niet gehoord dat hem een kritische vraag hierover gesteld werd door het journaille of door de heren/dames BN-ers, op dat item ook weinig kritiek.
    Je kunt je beter inzetten tegen die wapens. Ze leveren en dan een actie opstarten om de slachtoffers te helpen dat is wel heel veel boter op je hoofd hebben. Roomboter dan en die is enkel betaalbaar voor Den Haag, ondernemend Nederland, en BN-ers die tegenwoordig ook een aardig centje ‘krijgen’ heb ik begrepen en die hun PR op een betere effectievere manier kunnen gebruiken.
    Ik vind dit zeer misleidend naar de bevolking toe.
    Maar ja ook daar doet de regel opgeld wiens brood men eet wiens woord men spreekt.

    Reactie door Henny — vrijdag 29 december 2006 @ 9.33 uur

  33. Gloria @29
    Je ziet het echt verkeerd hoor.
    De melding op de tabakswaren zijn in het belang van “ons volk en natuurlijk en
    dat is in dit land het belangrijkste voor de
    verzekeringen, stel je voor dat die geen winst meer maken.
    En wat de wapens betreft die zijn “lekker”
    voor de mensen in het buitenland,wat maakt
    het de etterbakken in de huidige regering uit hoe Piotre,Hakan,etc.etc. doodgaan,
    ik schaam me al de pleuris bij de
    gedachte dat er “made in Holland” op die wapenkisten staat.
    Groet !

    Reactie door Jh. de Wit — vrijdag 29 december 2006 @ 10.01 uur

  34. hanri@25: De lijn is dat er geen chemische wapens waren in Irak. Nederland is dus onschuldig. Hoe komt het toch dat zovelen de positie van het Socialisme gewoon niet schijnen te kennen? Zucht.

    Reactie door anti — vrijdag 29 december 2006 @ 11.06 uur

  35. Weten jullie hoeveel exportsubsidie op de rommel is verleend.

    Om koud van te worden, geachte medefinanciers.

    Reactie door ACE — vrijdag 29 december 2006 @ 11.54 uur

  36. @33 Jh. de Wit

    Toffe reactie!
    En daarbij: lijkt me een tabaksshot toch meer kans op overleving geven dan een wapenshot. Toch?
    Wat een geniepig beleid he? Die ‘made in Holland’ wapens maken ons regelrecht schuldig aan de ‘zege’ van Bush.
    Wat zal er over blijven van de mensheid als het volgende waarheid is/wordt:
    ‘Wie de wapens oppakt, zal er door vergaan’.

    Reactie door Gloria — vrijdag 29 december 2006 @ 17.12 uur

  37. @36 Gloria,
    je laatste zin “wie de wapens oppakt,ëtc.”
    Staat als een huis!!!
    Als we dat voor elkaar krijgen, dan waren we al een stukje verder.
    Het is jammer dat b.v. JPB deze log niet leest, ik weet zeker dat hij er betere man van wordt.
    Enorm prettige jaarwisseling en doe het rustig aan.
    Groet

    Reactie door Jh. de Wit — vrijdag 29 december 2006 @ 18.43 uur

  38. @37 Jh.de Wit

    Dat wens ik jou ook toe!
    Groet!

    Reactie door Gloria — vrijdag 29 december 2006 @ 18.52 uur

  39. #34 anti

    Nooit van Frans van Anraat, Melchemie of KSB gehoord?

    Reactie door hanri — vrijdag 29 december 2006 @ 19.11 uur

  40. Hanri39@

    Dat is een goeie…..

    Reactie door Jh. de Wit — vrijdag 29 december 2006 @ 20.35 uur

  41. @31 Olav Meijer

    Hoi Olav!
    Over “We klimmen de berg steeds verder afwaarts…”
    Hiermee wilde ik proberen te zeggen dat met iedere stap voorwaarts we ons in feite achterwaarts bewegen.
    Ik vond het wel een vondst. Jij niet? (lach)

    Zonder gekheid. Ik heb ook even in het woordenboek voor je gekeken en taalkundig is het juist:
    Klimmen: zich met handen en voeten of poten omhoog of omlaag verplaatsen.

    Dag Olav! Alles weer een beetje op ‘poten’?

    PS WEBMASTER:
    Wat is de reden dat we de smiley’s niet meer kunnen gebruiken?
    Wilt u mij/ons dit dan svp uitleggen?

    Reactie door Gloria — zaterdag 30 december 2006 @ 0.19 uur

  42. Deze groeiende export kun je vanaf 2 kanten bekijken.

    De industriële:
    Er wordt meer omzet gedraaid door de bedrijven die de wapens produceren.

    De menselijke kant:
    Door de groeiende Nederlandse wapenexport zullen meer doden komen met als oorzaak Nederland. De regering spreekt dus eigenlijk zichzelf tegen dat ze tegen oorlog zijn en voor vrede…
    Het blijkt uit de cijfers!

    Kortom er komen meer (oorlogs)doden met een Nederlands tintje.

    Reactie door Saba — zaterdag 30 december 2006 @ 3.26 uur

  43. Aanvulling op 42

    Kortom er … Nederlands tintje.
    En de regering (o.l.v JPB) draagt hier aan bij.

    Reactie door Saba — zaterdag 30 december 2006 @ 3.34 uur

  44. @1- Grappig met en wel zeeeer wrange smaak: Beschaafd wapentuig….? Ah- Je hebt gelijk- wij beschaafde Nderlanders bouwen gelukkig zelf geen gruwelijke bijlen waarmede wij ledematen kunnen afhakken en zo… Nee- wij zijn beschaafd. Wij bouwen slechts wapensystemen die anderen kunnen gebruiken om de meest vreselijke dingen mee te kunnen doen. Wij leveren slechts heel beschaafd onderdelen die nodig zijn om beschaafde wapensystemen mee af te bouwen. Wij leveren slechts lanceerinrichtingen en richtmiddelen om de munitie en de raketten met zoals de Engelsen dat noemen “pinpoint accuracy” af te leveren bij het doel. Kijkers, radarsystemen, vizieren… Onovertroffen beschaafde kwalityeit meneertje…! Nee- Nderland maakt zijn handen niet vuil aan onbeschaafd wapentuig…! Wij voeren slechts beschaafde tanks door van andere beschaafde landen! n die clusterommen? Nee, dat zijn inderdaad niet van die vreselijke mijnen. Clusterbommen komen immers uit de hemel gevallen en zijn dus per hemelse definitie uiteraard beschaafd, niet?

    Wist u dat de munitie die wij doorvoeren gedeeltelijk door Nederlands beschaafd vernuft is door ontwikkeld? Voor handwapens geldt dat de maat van de munitie zoals die door NATO-landen wordt gehanteerd bewust is verkleind om twee beschaafde redenen: De eerstwe is dat je per gelijk gewicht aan bij je te dragen munitie met kleiner kaliber langer kan door schieten. Je jebt dan gewoon meer kogels van een iets lichtere kleinere soort dan wanneer je grotere kogels mee moet nemen. Tweede reden is bovendien dat kleiner kaliber kogels mits voorzien van de juiste kinetische energie, ook een wat verwoestender werking in het lichaam hebben: De inslagwond i uitermate beschaafd klein. Het is een klein heel beschaafd gaatje wat je ziet. Maar in het lichaam gaat de kogel buitelen en kaatsen tegen botten en zo. En de verwonding wordt dan dus des te groter en de getroffenen wordt dus des te zwaarder gewond en pijn gedaan. Beschaafd, nietwaar? Zooooo Beschaafd…..

    Reactie door haby — zaterdag 30 december 2006 @ 9.35 uur

  45. Hypocriet is ook de diverse gevechtsvlieg-
    tuigen hier niet meer te produceren, maar er
    alle know-how van te verkopen aan het bui-
    tenland. Tekent Balkenende ook voor derge-
    lijke transakties op hoog nivo?
    Oh, oh, heb ik nu de deur ingetrapt van een
    vermeend beveiligd heilig huisje?
    Maar als de Hansjes en Grietjes in het land
    maar lang genoeg aan de deurtjes knabbelen,
    wordt het hele interieur zichtbaar en met de
    overgebleven zoetstof, zon en wat water,
    valt er nog een aardig siroopje uit te sle-
    pen, zo’n stroopje voor hielenlikkers!
    WIJ kiezers moeten ons veel beter wapenen
    tegen dit soort praktijken/uitwassen en het
    de goegemeente bedonderen!
    We laten de komedianten weer rustig voorbij
    trekken in het nieuwe jaar en ons zelf een
    figurantenbaantje toebedelen?
    Liever nog: gaan we na de uit de hand gelopen emancipatie nu tijden krijgen dat men zich met alle ijver gaat toeleggen op
    configuratie? Zoals het er NU naar uitziet,
    blijft Nederland letterlijk en figuurlijk
    ‘doorschiéten’…moet IK daar trots op zijn?

    Reactie door Madelief — zaterdag 30 december 2006 @ 9.48 uur

  46. @36 Gloria

    Maar de inlichtingendienst, die leest wel mee hoor!
    Daardoor wordt in De Haag de stront steeds dunner!

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — zaterdag 30 december 2006 @ 10.44 uur

  47. @ 46 haras

    Dat weet Goria ook wel, ze geeft ze een hernieuwde opvoeding, niet meer dan dat.

    Je hebt niets om je voor de schamen Gloria, jouw stukjes stralen integriteit uit en je steekt met je mening met kop en schouders boven de meeste gezapige schaapjes op deze site uit.

    Reactie door ACE — zaterdag 30 december 2006 @ 12.53 uur

  48. Gloria en Ace weten jullie ouders het al??
    Wanneer is de verloving/huwelijksdatum.
    Grapje natuurljk, maar jullie nemen het wel steeds voor elkaar op,zit daar echt niets meer achter????

    Reactie door Jh. de Wit — zaterdag 30 december 2006 @ 14.45 uur

  49. @ 48 Jh. de Wit

    Een erg flauw grapje.

    Juist SP’ers zouden moeten weten hoe moeilijk het is om de gevestigde orde een klein beetje om te krijgen. Laat de SP’ers niet hun roots verloochenen. Soms moet je wat extrapoleren of zelfs provoceren om anderen de schellen van de ogen te laten vallen en te overtuigen van nieuwe inzichten.

    Ik ben er 100 % van overtuigd dat gezapigheid het einde van de SP zal betekenen. Dus let daar voor op. Vooral op dit weblog moet dat mogelijk zijn.

    Reactie door ACE — zaterdag 30 december 2006 @ 15.02 uur

  50. Dat lijkt inderdaad wel zo ja.
    Niet dat het veel uitmaakt maar ja

    Reactie door Saba — zaterdag 30 december 2006 @ 15.37 uur

  51. 49@ ACE
    Ik vond het helemaal geen flauw grapje, Als
    je zo de de commentjes leest van jou en Gloria dan moet er ergens een link zijn, zal
    me verder een zorg zijn maar de feiten liggen zo,mogelijk zijn de bewijzen anders.
    Wat de roots van een SPer,provoceren of extrapoleren en om de gevestige orde een klein beetje om te krijgen nou te maken heeft met het leuke postje van Jh.d.W.
    ontgaat mij volledig.
    Laat ons nou niet al te ingewikkeld gaan doen.
    Maak er morgenavond wat moois van,tot lees
    in 2007.

    Reactie door Joop Fontein — zaterdag 30 december 2006 @ 19.15 uur

  52. 49
    Ik ben van af het begin lid van de SP,ik
    heb van gezapigheid nimmer iets gemerkt.
    Ook zal gezapigheid in de toekomst geen enkel vat krijgen op de betrouwbaarheid en
    werkzaamheid van de partij daar zitten er veel te veel realisten voor in de SP.
    Nimmer !

    Reactie door J.van Geel — zaterdag 30 december 2006 @ 19.22 uur

  53. @ 52 J.van Geel

    Gezapigheid heeft Paupers gemaakt van welvarende Romeinen en een compleet wereldrijk naar de verdommenis geholpen.

    Wat ik zeg is dat Gloria en ik bewust ongenuanceerde en extrvagante kritiek leveren om onze standpunten extra duidelijk aan te zetten.

    En wat ik zeg is dat ik steeds meer mensen op dit log zie die er dermate gerelativeerde meningen op na houden dat er met die meningen onmogelijk ook maar enige progressie of actie te verwachten valt.

    Algemeen gezegd; Nuance is de dood van de Opinie.

    Strijdbaarheid is een van de grondvesten van de SP en ik vind dat we dat zo moeten houden.

    En dan wordt ik neergesabeld omdat ik niet wens mee te doen aan een verstikkende conformiteit.

    Ideële mensen houden de maatschappij op koers en niet zoals Rowan Williams ons wil doen geloven : HET GELOOF

    Reactie door ACE — zaterdag 30 december 2006 @ 20.16 uur

  54. @ 51 Joop Fontein

    Had je berichtje niet gezien en verwijs gemakshalve naar nummer 53.

    Je hebt gelijk; Fijne dagen en alvast de beste wensen voor 2007

    Reactie door ACE — zaterdag 30 december 2006 @ 21.02 uur

  55. Wat is hier aan de hand?
    Ik begrijp sowieso niet dat Jh. de Wit zo reageert, want hier binnen dit item complimenteer ik hem juist met zijn toffe reactie. Zo is hier door mij op meerdere mensen gereageerd en als Ace zich hier dan even geroepen voelt om iets positiefs over mij te zeggen… zullen we elkaar buiten dit weblog vast wel kennen en is er vast iets niet pluis???
    Wat is dit voor paranoia? Ik wist niet dat dit zo werkt in een socialistische club. Dit is niet de eerste keer dat mensen verdacht worden ‘iets’ met mij te hebben of ‘tete a tete’s’ mij worden toebedeeld. (Sorry, kan de leestekens niet vinden)

    Ik weet dat geloof in God hier niet het hoogste scoort, maar Wie kan ik anders nog als getuige oproepen hier??
    Want: ik zit hier altijd alleen. Ik gebruik geen alias en ik ken niet EEN mens van het weblog van Jan Marijnissen PERSOONLIJK buiten dit weblog om. God weet!

    Sinds wanneer mogen mensen onderling elkaar hier niet ondersteunen? Of iets positiefs toe’roepen’? Ik doe het regelmatig hier, want ik waardeer goede, scherpe en humorvolle reacties. Zo zaten er van Ace een paar hier en daar tussen waar ik grote waardering voor had, want het is niet gemakkelijk om tegen de SP-stroom in te gaan als je SP-er bent.

    Laten we elkaar niet zo ‘eng’ in de gaten houden, want dan wordt deze ‘wereld’ wel heel erg klein. De ene reactie kan je soms wat meer liggen dan de andere en ik vind dat we hier niet over hoeven te zwijgen.
    Ik laat mij hier dan ook niet het zwijgen opleggen en ik hoop van harte dat Ace dit ook niet met zich laat doen.
    Want alleen hij weet dat ik de waarheid spreek. WE KENNEN ELKAAR NIET. Alleen via de tekst alhier.

    En ook al bieden mensen hier op dit weblog eigen email-adressen aan, ik heb hier nog NOOIT gebruik van gemaakt.
    De ENIGE waarop ik EEN keer gereageerd heb was E. Krul. Zij maakte haar nieuwe weblog bekend en daar heb ik haar mee gecomplimenteerd.

    Verder noem ik Pool prins, omdat ik vanaf het begin hier goed opgevangen werd door hem als assepoester. (Gaat het goed met je Pool?)
    Dit was EEN dag mijn alias, omdat ik mijn werk als ‘keukenprinses’ binnen dat item wilde aankaarten en door de regering als ‘sloof’ behandeld wordt.
    Vandaar mijn heftige reacties als het om het alleenstaand ouderschap gaat.
    Direct heb ik die dag openlijk op dit weblog afscheid genomen van ‘assepoester’ en met mijn geboortenaam ondertekend: Gloria.
    Pool kan dit bevestigen.

    Maar hoe ik iemand ook kan prijzen of hoe ik ook door iemand geprezen word, ik behoor niet tot de mensen die dan maar kritiekloos achter deze mensen ga staan en aan clubjesvorming doe. Ik ben hier allergisch voor en erger mij zelfs als ik dit bespeur bij anderen hier op dit weblog.

    LIEVE ALLEMAAL, niet vergeten overmorgen 2007 te gebruiken!
    En ook dan draait het hier allemaal om de SP uiteindelijk. Want dat hebben we allen met elkaar gemeen hier. Toch?
    VIVA SP!! VIVA SP-ers!!
    En voor ALLEMAAL: VIVA 2007!!

    PS:
    @47 ACE:
    Wellicht teveel van het goede, maar zeer bedankt!

    Reactie door Gloria — zaterdag 30 december 2006 @ 23.21 uur

  56. @51 Joop Fontein

    Die ‘link’ waar jij op doelt is blijkbaar een bepaalde herkenning.
    Dat ‘provoceren’ voor de goede zaak is hem ook niet vreemd.
    Maar let wel: het is geen psychologisch foefje van mij. Ik ben zo!

    Daarbij kan ik niet goed tegen verhullen. Dat wordt in de politiek al genoeg gedaan. Ik wil heel bewust ‘open kaart’ spelen en dit kan voor- en tegenstanders opleveren. Het zij zo.

    Groet!

    Reactie door Gloria — zaterdag 30 december 2006 @ 23.50 uur

  57. @53 ACE

    Geloof het of niet, maar nadat ik hierboven mijn reacties had gezet, vliegen ineens die van jou (achter mij aan) binnen. Daarvoor stonden ze er nog niet!!
    Sorry, want jouw reactie zou dan voldoende geweest zijn. Zo is het inderdaad.

    Reactie door Gloria — zondag 31 december 2006 @ 0.04 uur

  58. @ Gloria (41):

    OK! Nu helemaal begrepen!

    (Hoewel ik hier weer regelmatig langskom, hebben de veranderde omstandigheden in mijn familie voortdurende gevolgen op lange termijn. Ik probeer er het beste van te maken. Liever stel ik hier niet de bijzonderheden aan de orde. Bedankt voor je belangstelling!).

    Reactie door Olav Meijer — zondag 31 december 2006 @ 2.52 uur

  59. @58 Olav Meijer

    Ik blijf je sterkte toewensen Olav!
    Wat een verdriet kan een mens hebben zo door het leven heen…

    Heb zojuist nog even naar GeenStijl gekeken.
    Saddam zien vallen.
    Wat heb ik mijzelf aangedaan? Zoiets barbaars…

    Olav, ik hoop dat je ergens in de tijd de ‘zon’ weer ziet schijnen.

    Van harte gegroet!

    Reactie door Gloria — zondag 31 december 2006 @ 4.19 uur

  60. Dag ACE en Gloria

    ACE, je ziet over het hoofd, dat er toch wel een goed geloof is. Het is geen religie. Maar gewoon het geloof in de SP.
    Naast geloof is het ook gedoe.

    Dat SP-gedoe zet echte zoden aan de dijk, en meer en betere dan van alle dingesdommmen.
    Vooral als er nog meer mensen in de SP gaan geloven en er op stemmen.

    Ik snap heus, dat jij dat wel weet.

    Ik vind het dapper van Gloria, dat zij de naam gebruikt die zij van haar ouders kreeg. Ik meende altijd, dat dat net als de mijne: Haras Mormolus dus, een schuilnaam was.

    Maar die naam houdt verband met mijn geschrijf en is daarnaast ook nog de “doopnaam” die de geliefde mij een aantal jaren geleden gaf, mee, omdat ik een deugniet ben.
    Ik ben Mormolus en zij is Mormelientje.

    Verder moet ik mij een beetje beschermen voor mensen die mij (oppervlakkig) kennen.
    Die zeggen al vlug iets negatiefs over mij, waar ik het niet mee eens ben.

    Maar geleerdere mensen, die iets (nog) niet wisten wat ik wel wist, beter gezegd niet geloofden wat ik geloofde, en die ik door inzicht soms kon manipuleren in mijn voordeel, die hebben ooit zwart op wit gezet, wat sommige mensen over mij dachten.

    Ik schrijf ook wel op deze weblog onder mijn eigen naam: Gerrit Jetten. Want soms moet je je niet verbergen en uit een donker hoekje in de Internet-woestijn staan te roepen:
    BEKEER U TOT DE SP!
    HET RECHTVAARDIGE RIJK JANS EN DE WARE SOCIALISTEN, IS NABIJ.
    DEEL DE AARDE EN UW WEELDE MET WIE DAT BEHOEVEN! en zo voort.

    Ook beledigen, dat moet soms ook worden gedaan. Ondanks J.P.B zijn rare normen en waarden van armoedeplicht en zo.
    Dan verstop ik mij niet achter Haras.

    Jaren geleden al werd ik op een stille weg opgewacht door een politieagent uit mijn dorp. Die zei tegen mij:
    “Jette, Jij moet oppassen, met wat jij in brieven en in de krant schrijft.”

    Hij had misschien goede bedoelingen door dat te zeggen. Maar het kan ook zijn, dat hij gestuurd was om dat tegen mij te zeggen.

    Ondanks dat ik niet veel heb geleerd, Tenminste niet op scholen en geen diploma’s heb, heb ik soms mensen met meer kennis dan ik overbluft en het gras voor voor hun gegradueerde voeten weggemaaid.

    Die lui zagen iemand als ik misschien als een bedreiging voor hun eigen immago.

    Het is mogelijk, omdat ik door mij ik zelf kwetsbaar op te stellen, een vorm van onkwetsbaarheid heb verworven.

    Daaruit kan repressieve tolerantie voortkomen. Die kan zich echter uitstrekken tot kansloosheid voor naamgenoten en de kinderen.

    Door wat ik ooit voor andere mensen schreef, werd ik “verdacht” van helderziendheid.

    Maa ik had eerst in mij zelf gekeken en dat projecteerde ik gewoon.
    En luisteren was ook heel belangrijk.

    Helaas laat mijn gehoor mij, nu ik ouder word in de steek.

    Ik heb pas een eigen weblog geopend op
    SeniorenNet.be.
    MOOI GEBLAAT EN SLECHTE WOL

    Daar zet ik gedichten, rijmelaria, stukjes en onzin op.(Met soms een verborgen boodschap)

    En ondanks dat ik de kans loop daar door echt voor gek te worden versleten of het te worden, zet ik er soms diepzinnigheden op die niet bij mijn uiterlijke aard en immago passen.

    Deze keer groeten van Gerrit Jetten.

    Maar na dit stukje heet ik weer:

    Haras Mormolus!

    Reactie door haras — zondag 31 december 2006 @ 22.05 uur

  61. Ik lees hier niets over wapenleveranties van de Chinezen en de Russen,landen die zonder probleem wapens leveren aan landen van de derde wereld in schimmige conflicten.Landen ook zonder een christelijke regering.Het is duidelijk preken voor eigen parochie op deze site.Ik ben trouwens links maar niet blind en doof.

    Reactie door Martin Bos — woensdag 7 februari 2007 @ 3.55 uur

  62. Melchemie. Eigenlijk een vraag aan mevrouw van Velzen. Waarom is Melchemie nooit echt serieus vervolgd geweest voor de leveranties van gif en rotzooi richting Sadam waarmee Perzen & joden enzo konden worden gedecimeerd.

    Wat is de relatie geweest met dat bedrijf en super SG Joris Demmink die nu eindelijk/eigenlijk in opspraak is geraakt en zich nimmer open heeft verweerd tegen aantijgingen. Die relatie is er vermoedelijk wel als doctors van Leeuwen zijn werk heeft gedaan ?

    Wikken & beschikken;
    maar niet door foute lieden met aardappels in de keel met een voorliefde voor kinderbillen; die zijn namelijk fout en qua rechtsdwang naar foute lieden, zoals in aanhef, nog chantabel ook nog. En dan gebeurt er dus niets. De zaak wordt geseponeerd tussen de kinderbillen door.

    We zijn hier wel een democratie en de billen in deze relatie moeten echt bloot.
    Doe er wat aan en ga eens echt in de hele foute boom lopen schudden. Het resultaat is misschien dan wel uiteindelijk dat Nederland de slachtoffers in Halabja moet compenseren.
    Ja, dat moet dan maar. Maar ook de foute bedrijven.

    Reactie door Otto — woensdag 13 juni 2007 @ 22.06 uur

  63. Melchemie heeft jarenlang chemische stoffen aan Irak geleverd, waaronder chemicaliën die als grondstof voor de productie van gifgas gelden. Volgens een brief van het Iraakse staatsbedrijf SEPP gaat het tot 1985 in ieder geval om de volgende stoffen: 1000 ton thionylchloride, 20 ton kaliumwaterstoffluoride, 60 ton fosforoxychloride, 5 ton waterstoffluoride, 100 ton fosfor, 150 ton isopropylalcohol, 15 ton pyridine en 30 ton o-chlorobenzaldehyde. Op één na – fosforoxychloride – vonden die transacties overigens plaats zonder dat daarvoor een exportvergunningsplicht gold. Dat neemt niet weg dat Melchemie destijds had moeten weten dat de stoffen voor de productie van chemische wapens kunnen dienen.
    Wanneer in 1984 voor de uitvoer van fosforoxychloride, een grondstof voor mosterdgas, een vergunningsplicht geldt, neemt Melchemie, ondanks herhaaldelijke waarschuwingen van ondermeer het Ministerie van Buitenlandse Zaken, een order voor 60 ton van deze stof aan van SEPP. De fosforoxychloride wordt via Italië naar Irak verscheept, maar de levering stokt na twee ladingen van 10 ton. Na een tip van de CIA doet de Economische Controle Dienst (de huidige FIOD-ECD) in februari 1985 een inval bij Melchemie. Het komt uiteindelijk tot een rechtszaak, waarbij het bedrijf veroordeeld wordt tot een boete van honderdduizend gulden (45.000 euro) en een voorwaardelijke stillegging voor de duur van een jaar met een proeftijd van twee jaar.
    Ook na de inval in 1985 en de veroordeling in 1986 is Melchemie doorgegaan met het leveren van chemische stoffen aan Irak. Het geheime FFCD rapport noemt aan de hand van een lijst van leveranties het bedrijf expliciet als leverancier voor het Iraakse chemische wapenprogramma. Bronnen: 2006-2007 van Eric de Vlieger die refereert aan artikelen uit Vrij Nederland.

    Reactie door Jepeetje — zaterdag 8 december 2007 @ 21.22 uur