Even Voorstellen: Jasper van Dijk

vrijdag 29 december 2006 :: 0.23 uur

Van 9 naar 25 zetels, dat zijn een hoop nieuwe gezichten in de Kamer voor de SP. De komende weken stellen we ze één voor één aan je voor.

0612jvdijk.jpg

Vandaag Jasper van Dijk. Luister hieronder naar het gesprek dat ik met hem had. Je kunt het ook downloaden.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

14 Comments

14 reacties

  1. Hoi Jasper,

    Geluk en wijsheid en maak er wat van…

    Met alle waardering en respect,

    Jerome Huijbregsen.

    Reactie door Jerome Huijbregsen — vrijdag 29 december 2006 @ 2.10 uur

  2. Hey Jasper

    Ik ken je niet, maar in ieder geval succes

    Reactie door Pool — vrijdag 29 december 2006 @ 10.48 uur

  3. Duidelijke taal en dat vind ik belangrijk.
    Goede standpunten over het onderwijs. Veel succes. Je denkt tenminste mee met de leerlingen en de leraren, waar het uiteindelijk om draait. Die managers in het onderwijs vinden voornamelijk hun eigen wereldje belangrijk, ze begrijpen niet dat ze er zijn om de school (= de leraren en de leerlingen) zo goed mogelijk te laten functioneren. Vlgs hen moeten leraren moeten vooral hun belangen dienen en de leerling krijgt een pc en moet niet zeuren, dan komt het wel goed. Maar het zit toch eerder andersom in elkaar.

    Reactie door Ingeborg vv — vrijdag 29 december 2006 @ 11.44 uur

  4. Hoi Jasper,

    Jouw kennende gaat dat best lukken

    Reactie door Peter Visser — vrijdag 29 december 2006 @ 11.54 uur

  5. Een correctie voor het laatste nieuws op de Diemense SP-website.

    Reactie door Peter Visser — vrijdag 29 december 2006 @ 12.05 uur

  6. Hallo Jasper,

    Leuk dat je voor leren op latere leeftijd bent, maar dan moet er eerst een manier gevonden worden om leeftijdsdiscriminatie echt uit te sluiten. Ik heb na 25 jaar ervaring in het vrijwilligerswerk via de W.I.W. in 1998 de kans gehad om een studie opbouwwerk te doen. Daar was ik heel blij mee. Maar nadat ik in 2002 op 50 jarige leeftijd afgestudeerd was bleek dat niemand op een opbouwwerker zat te wachten die geen ervaring had na zijn studie. Telkens werd de voorkeur gegeven aan een veel jonger iemand. Daarom heb ik het na talloze keren solliciteren maar opgegeven en ben doorgegaan met vrijwilligerswerk, waarvoor ik wel met open armen ontvangen werd. Denk je hieraan iets te kunnen doen?

    Groet, Lydia

    Reactie door Lydia — vrijdag 29 december 2006 @ 13.51 uur

  7. Beste Jasper,

    In het interview met Jan hoor ik alleen maar het ´tegengeluid´ (gelardeerd met voorbeelden die mij nogal extreem voorkomen: een manager die een leraar de laan uitstuurt omdat hij/zij een krijtje gebruikt? Een manager die de leraar in een apart kamertje zet om zo het contact met leerlingen te minimaliseren? Etc.)

    Waar ben je voor? Hoe wil je dat bereiken?

    Hoe zou jij de kwaliteit van het hoger onderwijs willen bevorderen? Op welke wijze zou jij het feitenonderwijs willen terugbrengen naar scholen? Op welke wijze zou jij competentieontwikkeling in het onderwijs een plek willen geven (geen overbodige luxe in deze verwarrende tijd!)? Welke rol zie jij voor het management van scholen, anders dan ‘het de kwaaie pier uithangen’?

    Groeten, veel succes, Floris

    Reactie door Floris Roijackers — vrijdag 29 december 2006 @ 15.06 uur

  8. Hoi Jasper! En gefeliciteerd met je kamerlidmaatschap, man. Ik heb net je interview beluisterd en ik vind leerrechten wel een goed idee, maar dan ter aanvulling op en niet in de plaats van de studiefinanciering/beurs zoals we die nu kennen. Een leven lang leren betreft dus de hele maatschappij en niet alleen de doelgroep studenten die toch vaker dan niet een bepaalde leeftijdscategorie vormen. Een initiatief zoals dat van gratis studiemateriaal via internet aanbieden door de OU vind ik ook de aanmoedigingsprijs waard. Een compliment mag ook wel eens gegeven worden, het is niet allemaal kommer en kwel in t onderwijs. Neem nou bijvoorbeeld zo’n initiatief als de Helen Doron stichting (nog niet actief in NL, overigens) heeft genomen: spelenderwijs leren, niet alleen zouden leraren weer leraar moeten kunnen zijn maar de ‘fun’ moet ook weer terugkomen….
    Vraag- of aanbodgestuurd onderwijs lijkt mij een kreet die thuis hoort bij het liberale gedachtengoed en niet bij de SP. Laat je ook niet van de wijs brengen door budgetgestuurd onderwijs want dat is waarschijnijk de volgende kreet waar je mee on de oren wordt geslagen. Stuurman, hou je roer recht. Sukses en we lobbyen nog wel even door, hoor.
    Hielko

    Reactie door plantenga — vrijdag 29 december 2006 @ 15.07 uur

  9. Alle goeds en veel succes gewenst.
    Ik zal maar niet met vragen hoe verder en ervaringen over de invulling van het onderwijs beginnen!

    Reactie door maria — vrijdag 29 december 2006 @ 15.40 uur

  10. @6 Lydia
    HEEL goed punt!
    Daar heb IK zelfs nu al last van…en ik ben ‘pas’ 37
    Wegens omstandigheden zou ik mijn studie nog moeten beginnen…ik heb er zin in…maarre…mensen in mijn omgeving gaan me er nu al op wijzen dat ik op mijn 40e of ouder…toch maar een kleine kans heb of geen!! Ik probeer dus iets te zoeken wat qua stage ‘al gedaan is’ n.l: mijn werkervaring en levenservaring te maken heeft, gelukkig komt dat in de buurt en ben ik altijd erg gemotiveerd als ik ergens voor ga, dat scheelt. Maar het is inderdaad de realiteit dat je (onterecht) minder kansen hebt)op ‘oudere’ leeftijd.

    Reactie door Ingeborg vv — vrijdag 29 december 2006 @ 16.11 uur

  11. van Europa, naar een plankje in Amsterdam, naar de kamer. Wat is de volgende stap?

    van Dijk is intelligent, hij kan het ver schoppen, maar ik vind dat hij Amsterdam verraden heeft. Hij heeft een hoop voorkeursstemmen gekregen in maart

    Reactie door Jory — vrijdag 29 december 2006 @ 23.04 uur

  12. Beste Jasper,
    Onderwijs vind ik erg belangrijk, het is m.i. een belangrijke basis voor een meer leefbare samenleving. Een basis die er voor iedereen moet zijn en niet alleen voor mensen met de beste competenties. Het woord competentie is tegenwoordig vooral synoniem aan brutale arrogantie, maar dat terzijde.
    Ik herken het fenomeen van de “google-leraar”.
    Dat werkt zo: Meteen ná en vóór de vakantie’s zijn er proefwerkweken. Als de regel van 3 per dag wordt overschreden maken ze er een Schriftelijke Overhoring van of een andere creatieve draai. Verder in het trimester is er geen tijd meer om voor de klas te staan vanwege alerlei projecten en commissies en bestaat het lesrooster vooral uit tussenuren.
    Dit komt slechts gedeeltelijk op de website van de school, want het last-minute-rooster staat op een bord op school. In die tussenuren wordt er onderling uiteraard flink geklooid, waar weer kinderen de dupe van worden. Op deze manier is het voor docenten en leerlingen onmogelijk om een struktuur te vinden, waarin je geconcentreerd aan het werk kunt. Het kost enorm veel energie voor alle partijen. Dit is een verhaal over het VMBO. Wat komt er daarna? Ik hoor regelmatig van HBO-studenten die een Burn-Out! hebben. Daarom meneer van Dijk wens ik u heel veel succes en hoop ik dat het tij gekeerd kan worden. Intusen roeien wij met de riemen die we hebben en ben ik blij dat ik wel een goede basis heb!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 30 december 2006 @ 18.06 uur

  13. Lydia en Ingeborg.
    Leuk om te horen dat jullie ook een plaats op de arbeidsmarkt aan het veroveren zijn.
    Ik zit qua leeftijd ergens tussen jullie in, dus zeg maar 37+. Ha, Ha! Ik had er toch al 21 werkzame jaren opzitten (zorg en welzijn) toen ik aan de zijlijn kwam te staan en ondanks het feit dat ik altijd ben blijven leren ben ik voornemens om binnenkort met (alweer mijn tweede) IRO te beginnen. Als dat niet lukt noem ik mezelf een draaideur-IRO. Hoe vind je die? De opleiding die ik wil gaan volgen is gemaakt voor mensen die al ervaring hebben in de zorg/welzijn. Toch heb ik heel veel twijfel of ik überhaupt nog kan functioneren in de huidige zorg en welzijn.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 30 december 2006 @ 18.23 uur

  14. @13 Elsemie.
    Ik wens je succes Elsemie, je verdient het. Ik ben het voor mezelf zo beu om alleen maar schoonmaakwerk te verrichten terwijl ik weet dat ik zo veel meer kan….nu maar afwachten of de regering wat ouder omscholers een kans geeft in de maatschappij.
    Ik hoop het voor ons (en voor hen) want we zijn echt waardevol.
    Ik hoop dat daar door Jasper v Dijk (en Nathalie de Rooij ook 2e kamerlid die met onderwijs bezig is, zo zag ik op de site met de stellingen)zich daar ook op gaan concentreren. Volgens mij wel.

    Reactie door Ingeborg vv — zondag 31 december 2006 @ 16.09 uur