Ambtenaren bereiden zich voor op actie

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt geeft ambtenaren informatie over het standpunt van de SP

Eind november steunde de SP de manifestatie van de ambtenaren onder het motto ‘een goede ambtenaar is goud waard‘. De actie was bedoeld om minister Remkes duidelijk te maken dat ie over de brug moet komen tijdens het CAO-overleg.

Nu de minister niet heeft gereageerd op het ultimatum dat de vier ambtenarenbonden hadden gesteld bereiden de ambtenaren zich voor op verdere acties. Hierbij zullen ze de steun van de SP blijven behouden aangezien de eisen meer dan redelijk zijn.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 09 januari 2007 :: 13.18 uur

74 Comments

74 reacties

  1. Ik zie mij nog actie voeren met onze voorzitter Jaap van der Scheur. Ook in 1983, meen ik, werden we niet alleen niet serieus genomen, Rietkerk (VVD) bestal ons pensioenfonds, hij wilde ons ook nog eens een ‘Loonsverlaging” van 3 1/2 prosent door de strot drukken. De acties leverden toen, hoewel massaal, niet echt resultaat op de “loonsverlaging” werd 3%.

    Ik hoop dat het nu anders verloopt.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 9 januari 2007 @ 14.38 uur

  2. Er wordt altijd gekankerd op ambtenaren, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens – mijn ervaring is juist heel positief.

    Reactie door Marjolein — dinsdag 9 januari 2007 @ 14.56 uur

  3. ‘EEN’ ‘GOEDE’ ambtenaar is goud waard.
    Ik weet dat daartussen, ook aantal goede ambtenaren zitten. Maar ik heb tot nu toe geen een ontmoet. Zeker niet 1 met een scoor van 6.5 op schaal van 1 tot 10.

    Misschien heeft dat iets te maken met mij of mijn bril.

    Waar kan ik een goede ambtenaar treffen?

    Onder de gemeentelijke jaknikkers?

    Onder het ministerie (dis)functionarissen?

    Onder de fysiek en zelfs vaak geestelijke afwezige politieagenten?

    Havenschandaal, Bouwfraude, Juridische blunders, datavervuiling door onrechtmatig opstapelen uitwisselen en doorwisselen van gegevens, niet opgenomen discriminatie aangiftes, niet adequaat behandelde overlast klachten, het verkrijgen van een boete voor een per toeval achterlaten minder dan een handvol restjes van politiekstickers op de straat ondanks het opruimen daarvan en het aanbieden van excuses, niet kloppende standaard NL brieven, onmenselijke mate(domme toch vaak willekeurig toepassing van regels zijn regels), vriendjes politiek bij het toekennen en afnemen van bedrijfsvestiging en bestemmingplannen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    Waar zijn de goede ambtenaren?
    Waarom komen ze alleen tot opstand als het om hun salaris gaat?
    Waarom stellen ze geen kritische vragen aan zichzelf en hun eigen organisaties?

    Sorry, maar ik heb geen sympathie voor mensen die de huidige ambtelijkemolen in stand houden of mensen die zelf een onderdeel zijn van de niet functionerende grote deel daarvan.

    Waardeloos ambtelijke zakkenvullers zijn waardeloos.

    Reactie door khosrow — dinsdag 9 januari 2007 @ 15.37 uur

  4. Ben geen ambtenaar, maar toch zie ik dat Remkes en kornuiten zich zelf beter bedeeld hebben ;-)

    Reactie door Henk van S tot S — dinsdag 9 januari 2007 @ 16.09 uur

  5. @khosrow: Ik wil je best eens ontmoeten.
    Het gaat bij deze acties niet over de gemeentelijke ambtenaren, maar over de rijksambtenaren. Die zitten niet alleen op de ministeries.
    Hoewel mijn ‘dienst’ niet zo populair is bij de meeste nederlanders, werken er veel goede ambtenaren, die er de afgelopen jaren in salaris op achteruit zijn gegaan en nu wel eens wat waardering verdienen van de minister. Onze eigen minister en ex-staatssecretaris (Zalm en Wijn) zeggen ons werk te waarderen, maar vooralsnog hebben ze Remkes niet over de streep kunnen trekken.

    Er wordt veel gezeurd over ambtenaren, maar er zijn echt heel veel goede ambtenaren en ik wil je graag eens een rondleiding geven bij ons (Dat is het centrum voor ICT van de Belastingdienst).

    Reactie door agequodagis — dinsdag 9 januari 2007 @ 16.25 uur

  6. Maak er maar een wilde staking van en met je eigen onderhandelaars met de bonden is het meestal weer zo niets zeggende tussen oplossing.
    Er is maar een middel alles plat,maar dat willen de bonden niet die zitten met het geld in aandelen of een campagne voor de EU grondwet en meer van die flauwekul.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 9 januari 2007 @ 16.51 uur

  7. Een goede ambtenaar is een ambtenaar die zich in zijn contact met de ‘burger’ steeds afvraagt: hoe kan ik hem/haar optimaal van dienst zijn. De ambtenaar is in wezen een hulpverlener. Hij heeft tot taak de burger behulpzaam te zijn bij zijn vragen aan de overheid, hem wegwijs te maken in het doolhof van allerlei regelingen en voor hem op zijn vraagstelling de binnen de wettelijke mogelijkheden optimaal te realiseren oplossingen aan te dragen. Hij moet er steeds vanuit gegaan dat een ambtenaar de burger dienstbaar moet zijn. De ambtenaar is er voor de burger en niet andersom.
    De ambtenaar, die op welk niveau hij ook functioneert, die mentale instelling heeft, verdient ook de hem toekomende beloning.
    André Vermeulen

    Reactie door André Vermeulen — dinsdag 9 januari 2007 @ 16.54 uur

  8. Raamstaarders…..komen alleen in actie rond koffietijd en voor het eigen inkomen.

    Reactie door Sjors — dinsdag 9 januari 2007 @ 17.15 uur

  9. De reactie van De Hakker is niet volgens het stakingsrecht en het arbeidsrecht in het algemeen (v.w.b. de totstandkoming van de primaire arbeidsvoorwaarden) en daarmee, in ieder geval formeel, niet redelijk; met om het even welke onredelijkheid ook zijn redelijke doelen nimmer, althans duurzaam, te bereiken. Toch maar de bonden dus.

    Daarnaast wordt er dagelijks door vele ambtenaren op alle niveau’s veel goed werk verzet, dat zie ik om mij heen; alleen als het fout gaat, krijg het aandacht, omdat het dan politiek relevant wordt.

    Een lokale belastingambtenaar.

    Reactie door DiRK — dinsdag 9 januari 2007 @ 17.43 uur

  10. De Nederlandse vakbeweging is een club die princip1eel nooit beweegt en zich ook nooit zal bewegen.
    Waar gaat het om? Die club (ABVAKABO) vraagt als ik mij niet vergis 2 1/2 procent maar krijgt maar 2 procent. De grote bazen krijgen (als het door gaat) 30 procent markt conform. Ik ben vanaf de jaren 60 lid van het NVV (Industriebond de club van Ari Groeneveld) en vanaf 1978 lid van de ABVAKABO en als ik eerlijk moet zijn dan had ik vanaf het begin meteen moeten bedanken.
    Maar wat schiet je daar mee op, het is precies als in de politiek een groot gevecht tegen eikels (meelopertjes).
    Ik las iets over Lodewijk de Waal in BM (Bondgenoten Magazine) Januari 2007 nummer, nu directeur van Humanitas, die zag het nieuwe kabinet het liefst als “PvdA, VVD en GroenLinks” Neem gerust van mij aan, je kunt voor jouw contributie centen beter Jenever kopen maar die periode hebben wij ook achter de rug, je weet wel, die arbeider die voor de kroeg zijn geld staat te tellen “Wat heb ik over voor vrouw en kinderen”

    Reactie door Old Henk — dinsdag 9 januari 2007 @ 17.52 uur

  11. @9
    Je reactie is zoals meestal bij ambtenaren moeilijk te begrijpen(althans voor mij)
    Je mag gerust de joker op de bonden zetten.
    Maar meestal staat dan de werknemer voor joker.

    Het tweede deel van je reactie ben ik wel met je mee eens.
    Het zijn bijna allemaal een soort Verdonkjes regels zijn regels.
    Maar ik kan daar nog wel begrip voor opbrengen(niet voor Verdonk)anders krijg ze weer het verwijt dat ze er een zooitje van maken.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 9 januari 2007 @ 18.05 uur

  12. @5 agequodagis
    Persoonlijk gun ik iedereen het beste, een comfortabel huis, een beetje overwaarde om de boel zo nu en dan leuk op te knappen, een autootje voor de deur om in de weekenden familie en kennissen te bezoeken en in de vakantie een reisje te maken vor nieuwe inspiratie, een goede relatie met vrouw en kind en dat kost ook geld, want studie, gezondheidszorg en energie zijn er ook niet goedkoper op geworden. Ik ben vooral ook blij dat er ambtenaren zijn die ook hun werk als zinvol ervaren en daarom ben ik denk ik precies aan het juiste adres. Zou u zo vriendelijk willen zijn om al die mensen die door een misterieus “foutje” in het systeem de huurtoeslag over 2006, waar zij recht op hebben omdat zij bijvoorbeeld geen (betaald) werk verrichten of (arbeids)gehandicapt of alleenstaande ouder zijn, nog niet uitgekeerd kregen een voorschot te geven zodat zij hun huur weer kunnen betalen en niet meer bang hoeven te zijn om hun woning uitgezet te worden? De meesten van hen hebben net als u ook behoorlijk moeten inleveren en hebben niet veel reserve’s en wachten al bijna tot zij een ons wegen. Ook voor de ambtenaren aan het loket die al die frustraties van wanhopige mensen moeten opvangen zou de veiligheid en het werkplezier een flinke opkikker krijgen als er intern ook eens een beetje actie gevoerd werd. Misschien kunnen de raamkijkers een bijscholingscursus krijgen, zodat een en ander wat vlotter verloopt? Als dat niet voldoende blijkt kunt u altijd een beroep doen op het CWI. Misschien ontmoeten we elkaar nog?

    Reactie door Elsemie — dinsdag 9 januari 2007 @ 18.55 uur

  13. Ik heb niets met ambtenaren, mijn ervaring met deze bevolkingsgroep is ronduit slecht.

    Reactie door kebe — dinsdag 9 januari 2007 @ 19.58 uur

  14. @5 agequodagis,

    Ken ongeveer 3 goede ambtenaren bij de plaatselijke gemeente, bij de belastingdienst helaas niet. Ik w8 nog steeds op de teruggave van 2006 en het is bijna tijd om het nieuwe formulier in te vullen… Als je belt met de vraag waar ‘het’ blijft “er word aan gewerkt mevrouw”…. :(

    Reactie door Lisette — dinsdag 9 januari 2007 @ 20.23 uur

  15. Ik heb geen flauw idee welke ambtenaren nu precies tot de categorie Rijksambtenaren behoren. Het is moeilijk om iedereen over een kam te scheren, maar als ik Remkes was zou ik het als volgt oplossen:

    Mijn budget blijft neutraal (geen extra belasting uitgaven), dus hoe meer loonsverhoging, des te minder banen….

    Reactie door Burger — dinsdag 9 januari 2007 @ 20.31 uur

  16. Het probleem van een ambtenaar is, zij vertegenwoordigen de wet. En de wet vertegenwoordig de wil van het volk, en het volk wil democratie, toen ging er iets fout namelijk de democratie heeft geen menslijk gezicht en word misbruikt. De democratie is de minst slechte vorm van regeren zolang je geen uitkering nodig hebt. De liberalen willen een zo klein mogelijke overheid die zich alleen bezig houdt met het besturen en de onderkant van de maatschappij moet je overlaten aan de maatschappelijke krachten.
    Neem van mij aan, je kunt het beter te maken hebben met een overspannen ambtenaar achter het loket dan met de firma sociale dienst die het geld in de lade wilt houden voor een vorstelijk salaris van zijn directeur, maar wij zijn al een eind opweg gezien de vorstelijke salarissen bij het manegement van de overheid.

    Reactie door Old Henk — dinsdag 9 januari 2007 @ 20.38 uur

  17. Van concurrentie naar samenwerking is misschien ook een optie.

    Zowel bedrijfsleven als ambtenarij beschermen logischerwijs hun verworvenheden.

    Maar tegen welke prijs……..

    Reactie door Peter Hoopman — dinsdag 9 januari 2007 @ 20.53 uur

  18. Mensen die echt wat kunnen en de ambitie hebben, worden geen ambtenaar.

    Reactie door BF — dinsdag 9 januari 2007 @ 20.59 uur

  19. Vroeger waren de zuilen, maar nu is Nederland verder onderverdeeld in ons kent ons clubs. In een land zoals deze moeten we blij zijn als we nog kunnen overleven want leven doet bijna niemand meer, zeker niet de gewone burgers. Daar hebben we onszelf te danken. Want we hebben namelijk te lang weggekeken. Te weinig aandacht of begrip getoond voor de anderen. Te lang te weinig en te onsignificant acties gevoerd. Ik zal de acties op museumpark in oktober 2004 nooit vergeten. Maar velen zijn dat al lang vergeten.

    Het tij zal nooit keren als we verdeeld blijven, als we wegkijken. Iedereen dient materieel en immateriële beloning krijgen voor zijn werk, iedereen heeft recht op een deugdelijk bestaan. Zolang als we dat niet beseffen blijven we verdeeld en dus ook bijna machteloos tegen over de regering van de rijke. Ze heersen over ons omdat we hebben te lang geen verzet getoond maar wel veel verdeeldheid.

    @ 12 Elsemie,
    U hebt gelijk.

    Reactie door khosrow — dinsdag 9 januari 2007 @ 21.44 uur

  20. @2 Marjolein

    Ik ben blij als er ook ambtenaren zijn die hun rug recht houden, maar een staking gaat meestal niet alleen over geld !

    Reactie door Elsemie — woensdag 10 januari 2007 @ 0.42 uur

  21. @19 Khosrow

    Je hebt een leuk accent

    Reactie door Elsemie — woensdag 10 januari 2007 @ 0.43 uur

  22. Ik fietste vandaag naar het centrum en terwijl ik een kruispunt naderde waaide er vanuit de rechtse hoek een “grijze bak” voor mijn neus de weg op, ik remde en en roep naar een passerende voorbijganger “pak die bak”!. Deze persoon reageerde meteen en in een mum van tijd staat de “bak” keurig aan de kant. Wij groeten elkaar en vervolgen onze weg. Als ik mijn blik weer richt op de rechtsaf ingeslagen weg zie ik een hele rij politieagenten op de stoeprand staan, ik denk voor een verkeerscontrole, er staat ook een auto bij. Het was geen leuk beeld.

    Reactie door Elsemie — woensdag 10 januari 2007 @ 1.03 uur

  23. Als ik (als rijksambtenaar) de (vooral negatieve) reacties zo bekijk, dan ben ik persoonlijk van mening om juist nu maar eens NIET voor de klant te kiezen, maar biivoorbeeld minstens een week (desnoods nog langer) het werk stil te leggen en te staken zolang het nodig is..En laat alles dan maar in het honderd lopen, laten al diegenen die op hun broodnodige toeslagen wachten, maar een maand langer wachten! Misschien dat diegenen, die ambtenaren als een “verlengstuk” van de politiek zien en er plezier in scheppen om ze voortdurend als “overbodige potverteerders en niksnutters” aan de kant te schuiven dan maar eens met de neus op de feiten gedrukt worden!! Ik heb zelf in ruim anderhalf jaar tijd precies 1 week (!) vakantie gehad…! Ik doe elke dag mijn stinkende best om klanten zo goed en zo kwaad als dat gaat toch verder te helpen en kritiek ben ik al meer dan 20 jaar gewend..Maar ik ben het nu echt zat en ik zou niks liever willen dat alle rijksambtenaren voor minstens een maand hun werk niet meer zouden doen..Dan hebben al die onwetende “sukkels” pas echt in de gaten dat ze nergens, maar dan ook echt nergens meer kunnen aankloppen!!! Als dat de enige manier is, dan mag het van mij en mogen er wat mij betreft (bij hoge uitzondering) echte acties komen, die OOK “Jan Publiek” keihard treffen!!

    Reactie door ToN — woensdag 10 januari 2007 @ 1.16 uur

  24. @15
    Burger, “hoe meer loonsverhoging, des te minder banen”?? Waar hebben ze jou eigenlijk uit de klei getrokken??
    Dan heb je al (door alle bezuinigingen in het verleden) zo’n schaarse ambtenaar nodig, en zul je alleen maar kunnen constateren dat je honderd keer kunt bellen en daar waar het toestel nu al bijvoorbeeld 40 van de 100 keer wordt opgenomen, zal dat straks hooguit 20 van de 100 keer zijn…! Als jij dat graag wil, dan heb je mijn zegen hoor..Doe ik er zelfs nog een stapje bovenop en denk ik eerst aan mezelf, dan hou ik op met het spelletje “ren je rot” en haal je die 20 niet eens! Dan neem ik van die 20 er hooguit nog een stuk of 10 op en de rest laat ik domweg rammelen onder het motto “aso, zoek het lekker zelf uit!”

    Reactie door ToN — woensdag 10 januari 2007 @ 1.28 uur

  25. Sorry dat ik misschien een beetje emotioneel reageer, maar voor mij als rijksambtenaar klinken sommige reacties voor mij precies hetzelfde als “al die uitkeringstrekkers zijn profiteurs, willen niet werken en pak ze hun uitkering maar af, dan gaan ze vanzelf wel aan het werk…die voedselbanken, nergens voor nodig hoor..die sukkels kunnen gewoon niet met geld omgaan, enz.! Lekker kortzichtig allemaal!

    Reactie door ToN — woensdag 10 januari 2007 @ 1.41 uur

  26. @3
    Khosrow, ik hoop echt dat ik jou als ambtenaar nog eens tegenkom..Dan is mijn antwoord aan jou waarschijnlijk dat je wat mij betreft kan oprotten, omdat ik nog 200 andere klanten “in de wacht” heb staan die ik liever alle 200 eerst help voordat ik aan jou toe ben!!

    Reactie door ToN — woensdag 10 januari 2007 @ 1.50 uur

  27. @ 25 ToN
    Ik krijg mijn ADMINISTRATIE niet op orde!
    Ook ondernemers en iedereen klaagt! Ik vind het niet gek dat jullie staken ! Eindelijk!

    Reactie door Elsemie — woensdag 10 januari 2007 @ 2.26 uur

  28. Beste ToN,

    De haarlemmerolie die ambtenaren zouden moeten zijn (en sommigen ook zeker zijn) is gewoon erg stroperig. Door een plattere organisatiestructuur gaan de kosten omlaag, wordt de olie minder stroperig en is Jan Publiek meer tevreden.

    Of vind jij het normaal dat je naar een fotograaf moet voor je nieuwe pasfoto’s voor je paspoort..

    of dat je naar het gemeentehuis van de desbetreffende gemeente moet om je kind aan te geven….

    of dat je gevraagde formulieren niet thuisgestuurd krijgt na 3x bellen…

    Er moeten ook bij de rijkskambenaren meer handjes en minder raamkijkers worden aangesteld…

    Ik snap best dat de individuele goedwillende ambtenaar moe van de publieke opinie wordt (net als de meeste mensen bij een bouwbedrijf over vermeende fraude trouwens), maar dat neemt niet weg dat met minder beleid, meer automatisering (en koppeling van bestanden) en een plattere structuur de kosten kunnen dalen en er daardoor meer ruimte in de beloning komt.

    Reactie door Balans — woensdag 10 januari 2007 @ 6.55 uur

  29. @ToN
    Ik ben het absoluut niet met je eens dat we zo lang mogelijk moeten staken zodat de toeslagen langer blijven liggen en de mensen langer op hun geld moeten wachten. De toeslagen zijn bedoeld voor mensen die het geld meer dan nodig hebben. Die nog harder door het kabinet zijn gepakt dan wij rijksambtenaren. We moeten juist alles op alles zetten om voor 1 juli a.s. alle toeslagen definitief te hebben toegekend. Te zorgen dat de juiste mensen de juiste toeslagen krijgen. Als we actie voeren dan moeten we zorgen dat in ieder geval niet de groep last van onze acties hebben. Nogal logisch als je dan van alles naar je hoofd geslingerd krijgt!

    @BF: Je opmerking “Mensen die echt wat kunnen en de ambitie hebben, worden geen ambtenaar”
    Waarom worden mensen met ambitie geen ambtenaar? Over wat voor ambitie heb je het dan? Het klopt dat je bij de rijksoverheid niet voor een riant salaris aan de slag gaat. Er zit echter veel voldoening in het werk en er is juist veel behoefte aan mensen met inzicht en gevoel voor maatschappelijke kwesties. Daarom zal Remkes onze beloning moeten opschroeven, zodat meer mensen/andere mensen bereid zijn bij de rijksoverheid te gaan werken.
    @Sjors: er zijn blijkbaar raamambtenaren/raamstaarders. Dat zijn over het algemeen oudere werknemers die te ver zijn doorgegroeid en hun werk niet meer aan konden. Deze mensen zijn op een zijpad geparkeerd en wachten op hun uitdiensttreding. Deze mensen zullen vast en zeker niet mee actie voeren. Waarom? Waarvoor? Er is behoefte aan jonge mensen bij de rijksoverheid. Door vacaturestops is de gemiddelde leeftijd erg hoog. Op mijn afdeling ben ik de jongste, en ik ben bijna 36! De meesten zijn ouder dan 45, de oudste is 62. Er ontbreekt een hele leeftijdsgroep.
    Binnen onze afdeling is geen raamambtenaar te vinden. Dat wil niet zeggen dat ik er geen een ken. Ja, ik weet dat ze er zijn. Lastig als je iemand in je omgeving hebt zitten die weinig te doen heeft, terwijl je zelf druk bent.

    @ iedereen die alleen slechte ervaringen heeft met ambtenaren: ambtenaren zijn ook mensen net zo als jullie. Ze doen hun uiterste best om zo klantvriendelijk mogelijk te zijn (in ieder geval bij de belastingdienst), maar lopen tegen een enorme bureaucratie op. Daar wordt intern echt wel tegen geprotesteerd. Er wordt af en toe zelfs naar ons geluisterd. Maar trap aub niet in die loze beloftes van o.a. de VVD over minder regels. Dat zal nooit lukken, omdat de minder bedeelden in onze samenleving dan aan het kortste eind gaan trekken. Dus moet er weer een toeslag zus bijkomen en dan een toeslag zo, uiteindelijk nemen de regels en daarmee de bureaucratie nog veel meer toe.
    We doen echt ons best om alles op tijd te regelen. Maar als wij steeds meer moeten doen met minder mensen, die steeds minder gemotiveerd raken door alle negativiteit die er heerst, ja dan kan het helaas wel eens fout gaan. We beloven beterschap.
    En nogmaals wat mij betreft zullen onze acties geen invloed hebben op de uitbetaling van welke toeslag dan ook!
    Wat mij betreft mag heel Nederland een poosje wachten met belasting betalen. Dan raken we de mensen die we willen raken en niet de burgers in het land.

    Reactie door agequodagis — woensdag 10 januari 2007 @ 7.13 uur

  30. @29 agequodagis,

    Nou weet ik nognie waarom de terugave zolang op zich laat wachten.Meestal heb ik het in juli hetzelfde jaar wel terug.Vandaag maar weer bellen.

    @Ton,

    Ik begrijp je reactie maar je moet de reacties hier ook niet persoonlijk opvatten.
    Ik ben trouwens nooit ongeduldig of onbeleefd tegen ambtenaren zelfs niet als er een paarse krokodil achter het raampje zit.

    Reactie door Lisette — woensdag 10 januari 2007 @ 7.54 uur

  31. @22
    Volgens de ochtendkrant is het een controle op agressieve automobilisten. De verhouding overheid en burger wordt er echt niet beter op!

    Ton
    Zoals veel werkers in de collectieve sector zit je soms helemaal knel tussen enerzijds de opdrachtgever, de overheid die maar bezuinigt en tegelijkerijd meer regelgeving en targets stelt en anderzijds de burger als klant, die veeleisender wordt. De illusie dat je met een digitaal systeem een geheel nieuw belastingsysteem kunt invoeren met alleen wat extra ondersteuning van uitzendkrachten is waanzinnig! Ook heb ik me ook vaak geërgerd aan mensen die almaar klagen omdat ze belasting moeten betalen. Die VOC-mentaliteit kom je overal tegen.Ik eerst! Ik was me altijd heel goed bewust dat ik dankzij de belastingbetaler mijn werk in de zorg en in de welzijn kon doen. Mijn stelling is altijd geweest “ben blij dat je belasting “kunt” betalen”. Blij omdat dat betekent dat je inkomen hebt en blij omdat je je daarmee verzekert van gezondheidszorg, onderwijs, infrastruktuur enzovoorts. Maar, ja, het geld komt vaak niet meer op de goede plek. En nu ben ik niet meer zo blij met wat er met het belastinggeld gebeurd, geen idee waar het overgrote deel terechtkomt. De Inkomstenbelasting en BTW betalen is niet meer genoeg, de energierekeningen zijn vooral zo hoog vanwege de energiebelasting, er is ook nog de gemeentelijke belasting, Het mkb en ondernemers zien de bomen in het bos niet meer staan en als er dan een handig fraudegevoelig boekhoudertje is dan wordt het al snel niet meer zo fris en fruitig. Intussen gaat de regering verder met plukken en een klein deel van die geldstroom wordt via toeslagen weer teruggepompt, een pleister op de wond voor de zwakkere in de samenleving. Natuurlijk neem je de reactie’s wel persoonlijk op al zijn ze niet aan jou persoon gericht. Iedereen met hart voor zijn werk trekt zich kritiek aan. Daar kunnen vooral de ouderen een voorbeeld in zijn. Ik hoop dat je eens met agequodagis gaat praten en als je actie gaat voeren laat dan vooral ook zien waar je voor wilt staan! Succes en sterkte!

    Reactie door Elsemie — woensdag 10 januari 2007 @ 8.50 uur

  32. @ 22
    De relatie tussen burgers onderling wordt er ook niet beter op, zullen we daar ook eens een actie voor gaan voeren?

    Reactie door Elsemie — woensdag 10 januari 2007 @ 9.01 uur

  33. Die bonden zijn allang gewoon onderdeel van de Nederlandse bureaucratie geworden. Wanneer begrijpen we dat nou eens. Vakbondsvoorzitters gaan zelf later de politiek en overheid in of bedrijfsleven. De werknemers blijven de klos. Waarom gaan bijvoorbeeld de bonden niet massaal aan de gang met de klokkenluiders?
    Of ze nu in de top zitten van de FNV, CNV of het ministerie. Ze spelen allemaal hetzelfde spelletje kaarten ten koste van de mensen die worden ‘aangestuurd’. Bah dat woord aansturen, ik kan er niet tegen.
    En waar halen ze het vandaan? Hebben ze een hogere opleiding gevolgd? Nee, maar zij zijn uit het herenras geschapen. De werknemer is gewoon hun slaaf en loopt weer achter een loonsverhoging aan in plaats van dat hij baangarantie vraagt. Ze laten zich via hun vakbondsleiders in de kaarten kijken.
    Meteen allemaal lidmaatschap opzeggen en massaal lid worden van de SP. De bezem door de oude vakbonskliek. Die zitten al te lang op het pluche. Weg met de ikke ikke en de rest kan stikke mentaliteit. Alleen samen staan we sterk. Tijd voor een reorganisatie en nieuwe bundeling van krachten!!

    Reactie door L'écologiste — woensdag 10 januari 2007 @ 9.06 uur

  34. Ik krijg ook altijd een ‘negatief’ beeld bij ambtenaren.
    Op gemeentelijk niveau duurt alles erg lang en lijken ze soms niet te beseffen in wat voor situatie mensen zitten dat heb ik in mijn omgeving meegemaakt. Dán word je er wel sceptisch van.
    Soms in afhankelijkheidssituaties kunnen gemeentelijk ambtenaren zeer neerbuigend zijn in de manier waarop ze niet-reageren zou ik haast zeggen vooral bij sociale diensten. Ik hoorde een verhaal waarbij ik dacht”Is het gek dat mensen ‘boos’worden. Ik zou me zeer gekrenkt gevoeld hebben, dus enige zelfreflectie daar is ook niet weg.
    Ik denk dat dat negatieve beeld ook vroeger ontstaan is uit wat je toen zag gebeuren in gemeenten waar ambtenaren zaken geregeld kregen die voor de gewone burger niet te regelen waren, ambtenaren vele financiele voordelen hadden die in het bedrijfsleven niet bestonden en ja niet altijd even snel werkten als in het bedrijfsleven en enig hotain gedrag naar de gewone burger toe niet onder stoelen of banken stak, het was m.i. voortkomend uit een gevoel van onaantastbaarheid.

    Ik kan danook niet weten of ambtenaren zijn zoals ze hierboven omschreven worden, ik denk dat er evenzovele goede als minder goede tussenzitten. Ambtenaren die hun werk met hart en ziel voor de bevolking doen en ambtenaren die er zitten voor hun eigen belang. De eersten hebben misschien ook te weinig macht invloed uit te oefenen lopen tegen diezelfde bureaucratische moloch aan als waar menig nederlander over klaagt.

    Wat ik me wel afvraag is waarom ambtenaren terwijl de hele maatschappij vooral ook de minder draagkrachtigen waar vele ambtenaren ook mee te maken hebben en de ellende daarvan zien (als ze de ogen openhebben en de oren) vinden dat ZIJ compensatie moeten hebben voor de gestegen ziektekosten daar waar half nederland op de tenen moet lopen om ze nog te kunnen betalen en niet een cent hebben om een aanvullende verzekering af te sluiten of medicijnen bij te betalen danwel een noodzakelijke bril voor de achteruitgaande ogen op de oude dag aan te schaffen.
    Kijk dát begrijp ik dan weer niet, dan denk ik bij mijzelf: Vinden ze nog steeds dat ze ‘recht’hebben op zaken die anderen niet hebben omdat ze ambtenaar zijn.
    Als je ziet wat er gebeurt op ministeries waar veel ambtenaren beleid zitten te maken en zaken achterhouden voor het parlement dan geeft dat ook niet bepaald een goed beeld van DE AMBTENAAR. Denk aan schipholbrand, Verkeer en Waterstaat etc.. De betuwelijn, de HSL enz..
    Ik heb geen oordeel over de ambtenaar in het algemeen, van degene die goed werk leveren hoor je denk ik nooit iets.
    Waarom ze meerdere voordelen moeten hebben zoals vroeger ook was begrijp ik ook niet, toen heb ik ze nooit gehoord, gingen ze juist daar werken vanwege al die secondaire arbeidsvoorwaarden.
    Die loonsverhoging oke daar ben ik het mee eens, die compensatie niet.
    Waarom geen strijd tegen de hele invoering daarvan vraag ik me dan af. Toen heb ik ze weinig gehoord.
    Dus wie de schoen past trekke hem aan.
    Ik wil niet veralgemeniseren, bovenstaand zie je al het verschil tussen de ene en de andere ambtenaar.
    Ik denk dat de meeste mensen moeite hebben met het ambtenarenapparaat dat niet werkt en/of zeer langzaam en geen mogelijkheden heeft te versnellen indien noodzakelijk.
    Dat apparaat als geheel is voor menig ambtenaar zelf ook een probleem denk ik omdat ook zij daarvan afhankelijk zijn.
    Ik zou zeggen heren/dames ambtenaren laat op dat vlak óók eens van je horen, leidzaamheid lijdt zelden tot verbetering.

    Reactie door Henny — woensdag 10 januari 2007 @ 9.18 uur

  35. Velen zijn er de afgelopen jaren op achteruit gegaan, waarom nu ineens aktie voor ambtenaren.
    Nu hebben ze een leuke regeling voor het ziekenfonds bedacht, waarom ambtenaren dan compenseren? Iedereen vind de kosten te hoog. Deze regeling is er toch zodat iedereen gelijk behandeld wordt.
    Ambtenaren netzo behandelen als overige burgers en niet anders.
    Ze behoren goed werk te leveren, dat behoort iedereen te doen die werkt.
    Dat is heel normaal die hoef je dus niet extra daarvoor te betalen.
    Gewoon loonsverhoging en niet meer dan dat.

    Reactie door Gerda — woensdag 10 januari 2007 @ 9.19 uur

  36. Niet zo mopperen op de ambtenaren ze doen hun werk.
    Als ik voeger opdracht kreeg een bos om te hakken dan hakte ik dat bos om want opdracht is opdracht.
    Dat is met de ambtenaren het zelfde krijgen deze opdracht om een soort uitkeringstrekker om te hakken dan hakken ze deze om of om de burger te snoeien dan doen ze dit.
    Ik kan deze soldaten van den Haag niks verwijten.

    Reactie door De Hakker — woensdag 10 januari 2007 @ 9.24 uur

  37. Uit onderzoek is gebleken dat de Nederlandse ambtenaar, indien we het hele pakket van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden samen nemen, al overbetaald wordt vergeleken met het bedrijfsleven. Indien je het per effectief gewerkt uur, ik trek dan alle koffieuurtjes, theekransjes, uitgelopen lunches etc af, uitrekent is de verhouding nog veel schever. Een oud mopje is de streep die in de ministeries in de gang is getrokken om de ambtenren die te laat komen te scheiden van degenene die te vroeg weggaan. Nu, die streep staat er nog steeds…, probeer maar eens vrijdagmiddag om 15.30 iemand aan de telefoon te krijgen.

    Reactie door Johan — woensdag 10 januari 2007 @ 9.48 uur

  38. @ 34 Henny,

    De aansturende managerambtenaren zijn meestal de foute types. Als je te horen krijgt dat je klanten niet langer dan 5 minuten te woord mag staan aan de telefoon en je gaat daar tegenin dan kun je iedere verdere carriere wel vergeten. De managers nemen liever jaknikkende ambtenaren aan en selecteren en selecteren via reorganisaties zodat op dit moment nog maar een fractie aan kritische ambtenaren rondloopt op de bureleb van ministeries, provincies, gemeenten en andere overheidsinstanties. Als je een ‘grote mond’hebt kun je het wel vergeten. En wat denk je. Gaat de vakbond je helpen? Ja, zogenaamd. Maar in feite spelen ze gewoon het spelletje mee.

    Alles bij elkaar kan ik je reactie goed begrijpen.

    Maar die van @ 36 de Hakker ook wel.
    Als dienstweigeraar had je het in de jaren 80 gemakkelijk en toen zag je ineens types dienst weigeren die dat vroeger nooit gedaan zouden hebben. Ditmaal omdat je dikwijls via dienstvervangende werkzaamheden een vaste baan kon krijgen. Toevallig heb ik dat meerdere malen gezien in mijn vakgebied.

    Nu zouden de ambtenaren het lef moeten hebben overal de klokken te luiden en alle misstanden nu en ineens tot in detail aan te kaarten. En weet je wat? Dan zou het hele verdomde overheidsgebouw in elkaar donderen.
    Maar nee. De zwijgende meerderheid gaat gewoon door met boompjes om te hakken onder het motto als ik niet omhak dan wordt ik zelf omgehakt.

    Maak een arena en laat de slaven elkaar afmaken dat houdt ze bezig, nietwaar Bakellende? Kun jij en je maten lekker je gang gaan. Doe je nog even de kleffe groeten aan Remkes de leugenaar en de rest van je slopersgilde?

    Reactie door L'écologiste — woensdag 10 januari 2007 @ 10.17 uur

  39. Ik ben een gepensioneerd ambtenaar, ik heb bij veel instellingen gewerkt vanaf mijn 18e jaar zowel particulier als bij de overheid (Rijksdienst, provincie en gemeente) reden: ik was een onrustig type en kon niet lang op een stoel uithouden mijn werkzaamheden bestond uit automatisering en heb de hele evolutie meegemaakt. Nu ben ik meer dan 10 jaar met pensioen en heb ik moeten ervaren dat mijn koopkracht zo’n 25 procent achteruit gegaan is, dan heb ik nog niet eens
    de achteruitgang door het nieuwe zorgstelsel meegerekend zijnde 170 euro per maand.
    Ik ben eraan gewend dat het voor de oudjes steeds minder wordt maar niet alleen voor hen maar allen die onder een CAO vallen, maar ook voor de ambtenaar die geen eindejaars uitkering krijgt. Het zijn de top ambtenaren die veel verdieners (krijgers) zijn, zoals in het bedrijfsleven zij die boven de CAO zitten, zij kennen geen pijn.

    Reactie door Old Henk — woensdag 10 januari 2007 @ 10.51 uur

  40. André (7) en ToN kunnen mogelijk elkaar,
    achterlangs, goedmoedig toespreken.
    De ethiek die André beschrijft binnen ar-
    beidsverhoudingen is de juiste instelling
    voor een ambtenaar maar zou in het overige
    bedrijfsleven niet minder van toepassing
    moeten zijn. Van beider sferen heb ik ruim
    voldoende kunnen proeven en werd ook bewezen
    dat promotiemaken, soms meer met elkaar vlie
    gen afvangen te maken had, dan met doel ge-
    richte arbeidsprestaties. Ook ik trek het me
    niet aan dat allemogelijke vormen van over-
    heid, ambtenaren of semi-ambtenaren vaak door de echte buitenstaander over één kam worden geschoren en concludeer na én mede-
    werking én observatie, dat elke werksfeer
    bepaald wordt door een goede, of meerdere
    leidinggevende(n), daar waar het primair het
    belang van de doelgroep betreft of de moge-
    lijk verbeterde bedrijfsresultaten ten goede
    komt. Let op, te veel, ook juist ONkundigen
    behartigen niet zelden het eigen belang, de
    eigen P(ublic) R(elations) en moddert dan
    verder met eelt op de ellebogen. Ja, keihard
    hé, maar ook de waarheid, maar daarnaast
    WEET IK ZEKER dat er VOORTREFFELIJKE AMBTE-
    NAREN WAREN EN NOG ZIJN. Die verleren nooit
    hun dienstbaarheid en bereidwilligheid.
    Alles hangt samen met leiding, discipline,
    en geef ambtenaren een extra financiële be-
    loning eens per jaar mét een aantekening
    dáár waar het beter moet.
    Laat ambtenaren geen relatiegeschenken in
    ontvangstnemen, en zo ja, dan délen met het
    overige personeel en niet privé aan huis la-
    ten bezorgen, dat riekt altijd naar ‘gekoch-
    te’ belangen tbv de burger.
    Laten alle overheden, ‘bedankjes’ van de
    goed geholpen burger doorsturen naar zieken-
    huizen en verzorgende instellingen en in-
    derdaad als een goéd rechtschapen doorgeef-
    luik fungeren, dan lijkt het er weer een
    beetje op.
    Iedere ambtenaar die weet dat hij méér en
    méér dan zijn best heeft gedaan hoeft zich
    onheuse aantijgingen niét aan te trekken,
    doe ik als ‘ex’ ook niet, maar kan slechts
    hameren op betere leidinggevenden, daar ont-
    breekt het soms aan: een deugdelijk systeem!
    ToN, voorzover het in je buurt komen zou,
    de mensen in het land moeten weten, zo vroeg
    mogelijk, wat evt. de Teruggave is van de
    Belastingdienst, simpel weg omdat ze er hun
    medicijnen (die ze van Hans Hoogervorst zelf
    dienen te betalen)niét meer kunnen voorschie
    ten en van lévensbelang zijn anders komt er
    ook familie van mij, hiér niét meer langs!
    ToN, …uh….ze maken met jou ook een fout,
    zoveel ‘dagen’ mag je niet meenemen naar het
    nieuwe jaar, of ga je die opnemen voor een
    lange reis? Dan nog, hoe krijg je dat dan
    voor elkaar met alle bestaande regels?
    Zeg je baas, dat je zonder verlof op te ne-
    men, minder presteert op termijn als je dan
    zwaar overspannen raakt, want dáár zijn toch
    vakantiedagen voor bedoeld?
    Tja, ik wil jou niet overspannen hoor, gewoon voor je eigen rechten opkomen, maar
    al die mensen die rekenen op teruggave van
    centen waarmee ze medicijnen en zorgkosten
    moeten betalen, wil ik ook niet laten dood-
    vallen, dus wat nu?
    Bestaat er nog steeds die rubriek in het
    ambtenarenkrantje om goede ideeën op te stu-
    ren? Gooi het maar in de groep: werk- en
    rusttijdenregeling voor overbelaste ambte-
    naren. Mogelijk toch nog collega’s zijn op
    te trommelen via een uitzendburo, bijv. de
    pas gepensioneerden, die nog wel wat willen
    bijverdienen voor halve dagen, ook al zitten
    er al 40 jaren dienstverband op en waren ze
    daardoor al rond hun 58ste gerechtigd om te
    vertrekken. Het waren vaak die mensen die
    volstrekt in éigen tijd en voor éigen kosten
    de diverse vereiste opleidingen deden, al
    dan niet ‘s avonds of zaterdagmiddags ná het
    werk! Van mij hoeft deze categorie danook
    niet terug te komen, maar sommigen zijn toch
    workaholic geworden en doen we ze er een
    plezier mee,….toch? Velen van hen hebben
    intussen ook een werkende partner, dus valt
    men thuis in een groot gat! Is het wat?
    Gebrek aan weerstand betekent een dubbel hard aankomende griep, uitkijken nu!
    Je lijkt me beresterk als je hier na één
    uur nog reageert en weinig nachtrust blijkt
    nodig te hebben, maar dat kan niet onbeperkt
    hoor, groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 10 januari 2007 @ 11.40 uur

  41. @ 26 ToN,

    Bedankt voor hervestiging van mijn reeds gemaakte opvatting over de ambtelijke molen. Het gaat toch niet over de dienstverlening maar over de ambtelijke Willekeur.

    Uitzondering gevallen na, denk ik dat BF(18) gelijk heeft.

    Het volgende is niet bedoeld als reactie op ToN, maar ook ik ben al lang van mening dat Mensen die wat weten, kunnen, of maatschappelijke ambities hebben worden geen ambtenaars. Ik vind grotendeels van de huidige ambtelijke molen onnodig, irrelevant, te incompetent, te duur, ja knikken tegen hun bestuur, hun macht misbruikers tegen de burgers,,,,

    De enige ambitie die ze hebben is hun volle zakken.

    Reactie door khosrow — woensdag 10 januari 2007 @ 13.32 uur

  42. @ 7 André Vermeulen

    “Een goede ambtenaar is een ambtenaar die zich in zijn contact met de ‘burger’ steeds afvraagt: hoe kan ik hem/haar optimaal van dienst zijn. De ambtenaar is in wezen een hulpverlener. Hij heeft tot taak de burger behulpzaam te zijn bij zijn vragen aan de overheid, hem wegwijs te maken in het doolhof van allerlei regelingen en voor hem op zijn vraagstelling de binnen de wettelijke mogelijkheden optimaal te realiseren oplossingen aan te dragen. Hij moet er steeds vanuit gegaan dat een ambtenaar de burger dienstbaar moet zijn. De ambtenaar is er voor de burger en niet andersom.
    De ambtenaar, die op welk niveau hij ook functioneert, die mentale instelling heeft, verdient ook de hem toekomende beloning”.

    Ja André ik ben het volledig met je eens. En weet je wat er vervolgens met zo’n ambtenaar gebeurt?

    Hij wordt ingepakt door zijn meerdere omdat die meerdere toevallig andere plannen had dan de burger te dienen! Als je als ambtenaar opkomt voor de burger ben je een pain in the ass van de manager.
    En wie trekt er aan het kortste eind bij een conflict?

    Juist die goeie ambtenaar!

    Echt zo gaat het hier!!
    En denk je dat de bonden daar wat aan doen? Forget it.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 10 januari 2007 @ 14.06 uur

  43. @18 dan ben jij vast een ambtenaar??????

    Reactie door robert rb — woensdag 10 januari 2007 @ 16.35 uur

  44. @ 37 Dat onderzoek klopt volgens mij niet. Ik las vandaag dat de bijstand voor een gezin 1237 euro is. Veel gemeenteambtenaren zitten in niveau 4 t/m 6. Denk dan aan groenvoorziening, brandweer ed. Deze verdienen ongeveer 1400 euro per maand netto. Mischien klopt het voor de hogere ambtenaren, maar dit is natuurlijk de minderheid.

    Reactie door robert rb — woensdag 10 januari 2007 @ 16.39 uur

  45. @30 Lisette: ik werk bij het centrum voor ICT, niet bij een belastingdiensteenheid. Ik kan je dus helaas niet vertellen waarom je teruggave zolang op zich laat wachten. De meeste mensen hebben in mei/juni van het afgelopen jaar hun geld teruggekregen. De definitieve aanslagen zijn dit jaar wel heel erg laat. Dat heeft diverse oorzaken, waar ik de hoed nog de rand van weet.

    @34 Henny: Ik ben niet alleen ambtenaar. Ik ben bijvoorbeeld ook lid van de SP. Ik kom ook in actie tegen het nieuwe zorgsysteem. Graag zou ik zien dat de zorgtoeslagen hoger zouden worden of nog beter dat het systeem weer werd afgeschaft, maar dat staat los van het feit dat wij er vorig jaar en heel veel jaren daarvoor, netto in salaris hebben ingeleverd en dat we veel extra werk hebben moeten verrichten. Daar mag wel eens een goede vergoeding tegenover staan. Ik kan geen ijzer met handen breken, maar help waar ik kan. Ik ken heel veel mensen die rond moeten komen van weinig. Ik weet hoe moeilijk die mensen het hebben. Ik ken ook mensen die geld als water hebben en totaal geen medegevoel hebben met mensen in de bijstand. Het is heel moeilijk om aan die mensen uit te leggen waarom ze nu ook nog zo nodig een zorgtoeslag moeten krijgen en een huurtoeslag en een kindertoeslag…..
    Aan een te lage bijstand kunnen de ambtenaren helaas niets veranderen.

    @35 Gerda: Ambtenaren worden in vergelijking met het bedrijfsleven, en met name in de branche waarin ik werk, de ICT, veel lager beloond. Dat iedereen goed werk moet leveren ben ik met je eens. Maar het werk wat ik doe wordt veel slechter betaald dan precies hetzelfde werk wat mijn inhuur-collega doet. Men moet wel duur inhuren, omdat er geen mensen te krijgen zijn die voor dat salaris het werk willen doen.

    @37 Johan: dat is larie. Ik begin ‘s ochtend om 7 uur en werk meestal door tot 4 uur, half 5. Hetzelfde geldt voor veel van mijn collega’s. Er zijn zoveel verschillende diensten en ambtenaren, dus aub scheer niet altijd iedereen over 1 kam, het wordt zo afgezaagd. Ik kom uit het bedrijfsleven en kan je verzekeren dat ik veel heb moeten inleveren bij de overstap naar de rijksoverheid. Ik praat niet over euro’s, maar over heel veel geld (>500 euro per maand)

    Reactie door agequodagis — woensdag 10 januari 2007 @ 17.21 uur

  46. @ 45 agequodagis,

    Jij verdient volgens mij zo weinig omdat je een vakinhoudelijk medewerker bent. Dat zet geen zoden aan de dijk. Nee je moet iemand zijn die nergens verstand van heeft behalve mensen aansturen. Dan krijg je mensen ONDER je en dan begint de salarisrol te draaien!
    Non-valeurs, nitwits met ‘aanstuurkwaliteiten’ die anderen durven en willen afknijpen. Die worden wel betaald. Zulke managers hebben geen last van vakinhoudelijkheid waardoor ze dus niet genuanceerd over een probleem kunnen nadenken.

    En? Zit ik er naast?

    Reactie door L'écologiste — woensdag 10 januari 2007 @ 18.46 uur

  47. @45 agequodagis,

    Kheb gebeld en ze werken er nog steeeds aan, hmzz volgens mij zijn mijn geldzorgen over als ze er zo lang over doen O:-)

    Volgens Jan bereiden ze zich voor op actie dus zal het wel zo binnenvallen ;)

    Reactie door Lisette — woensdag 10 januari 2007 @ 19.57 uur

  48. agequodagis, er is veel te koop en te doen
    in dit Wereldje.
    Overigens nog een goeden avond.
    Met het surfen op het net kwam ik bij een
    advertentie, (zie hieronder) die misschien heel veel mensen blij maken, maar mij in een ondoorgrondelijke droefheid stemde.
    Het is nml. het aanbieden van mensen voor(12,50 euro) werk, dat heden neem ik aan altijd de land & plaatsgenoten hebben gedaan.
    Werk in verschillende branches (misschien ook wel ambtenaren), of zou het ook zo kunnen zijn dat over een paar jaar gezegd wordt dat werk willen de Hollanders niet doen, maar afijn nu knollen of citroenen of de strop.
    Het land van herkomst van het aangeboden personeel, kamt met grote personeel tekorten (oa Poland) zo dat de werkgevers in Polen bij de gevangenissen in de rij staan om de gevangenen op te halen om het hoognodige werk klaar te krijgen.
    En dan (HIER) 12,50 euro, agequodagis jij bent meer dan ontwikkeld, als ik je postings lees, zou je mij bij benadering kunnen vertellen wat hiervan netto overblijft als alle premies, belasting en courtage voor Reno-Pol of (misschien iemand anders op dit log die dit bij benadering wil berekenen) b.v,d.
    Ik kan me de paniek & schrikreactie die ik gisteren van een bouwvakker las, levendig begrijpen want ook die kwamm in dit geval voor zijn gezin op, maar ja concureren tegen zo een vergoeding staat gelijk met het bevechten van een bier kaai.
    agequodagis : al worden nog geen ambtenaren aangeboden in de reclame hieronder, ik zou me toch zo voor kunnen stellen dat ook ambtenaren binnen de kortste tijd worden aangeboden, tegen een bepaald tarief circu uurloon. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
    Epiloog bouwvakker : (in vroeger tijden soms gezel of meester) hield in twee jaar L.T.S dag, twee jaar avond opleiding dan twee jaar opleiding ook na werktijd en 1 week examen voor meesterdiploma.
    En mocht je dan denken dat je je vak beheerst, nou vergeet het maar daar komen nog zo,n (6 a 7) jaren werkervaring bij om een torentrap, gewelfje, parabolische en/of tudor boogje te maken.(Niet vergelijkbaar met het tegeltjes plakken op TV met de vele bouwprogramma’s.
    Conclusie de aankomende bouwvakkertjes kunnen hun borst wel nat maken, 1 ding is zeker, veel tijd om hun geld te besteden hebben ze zeker niet nodig. wie wil het over blijvende gedeelte (netto) uurloon op dit log zetten b.v.d.

    Reno-Pol biedt bouw- en renovatiepersoneel aan vanaf een spectaculaire prijs van €12,50 per uur voor zowel particulieren als bedrijven!

    U kunt Reno-Pol inzetten voor o.a.;
    - schilderwerk binnen- en buiten
    - stukadoren
    - tegelen
    - behangen
    - parket/laminaat leggen,
    - (ver)bouwen
    - onderhoud
    - loodgieterswerk
    - dakbedekking enzovoorts…

    Reno-Pol garandeert de laagste prijs in combinatie met de allerbeste service en goede
    referenties! Bespaar tot 70% op poolse vakmensen!

    http://www.reno-pol.pl/nederlands/index.html

    ps. Zou er vergeten zijn de levenskosten in Polen eerst op gelijke hoogte te stellen met hier.

    Reactie door Gonda — woensdag 10 januari 2007 @ 20.20 uur

  49. @45
    Waarom ben je over gestapt want 500 Euro inleveren is niet mis.

    Reactie door De Hakker — woensdag 10 januari 2007 @ 20.23 uur

  50. @46 l’écologiste: ik ben inderdaad een uitvoerende en geen manager. Ik behoor echter niet tot de slechts betaalden binnen de dienst. Met schaal 10 zit ik goed.

    @47 Lisette: ik hoop dat je je geld snel krijgt. Bovendien hoop ik dat men je een goede reden kan geven waarom alles zo lang heeft geduurd.

    @48 de Hakker: geld is niet alles. Ik ben een persoon met vele idealen. Ik vind mezelf ambtieus, maar niet om veel geld te verdienen, maar om goed te doen. Ik neem mijn werk uiterst serieus en durf te zeggen dat ik er goed in ben. Waardering krijgen is voor mij belangrijker dan veel geld. Bovendien vond ik een goede balans tussen werk en privé op dat moment (en nog steeds) erg belangrijk.
    Ik probeer verandering te krijgen door van binnenuit zaken bespreekbaar te maken, niet door van buiten te gaan zitten kankeren. Daar schiet echt niemand wat mee op. Helaas loop je vaak tegen muren op en heb je af en toe het gevoel dat je als Don Quichot tegen windmolens aan het vechten bent, maar dat is altijd nog beter dan stilzwijgend aan de kant gaan zitten jaknikken.

    Helaas klopt het wel dat je daardoor je promotiekansen ziet afnemen. Maar aan de andere kant, wie wil er nou echt manager worden? Ik ben echt geen meeloper en voer niet klakkeloos uit wat mij wordt opgedragen. Uiteraard kan ik geen werk weigeren, aangezien dat als plichtsverzuim wordt uitgelegd en daar staan zware sancties op, maar nutteloos werk voer ik echt alleen onder protest uit. En ik heb nutteloos werk verricht! Maanden heb ik gewerkt, of was het zelfs een volledig jaar aan een systeem voor rekeningrijden. We moesten overwerken, zelfs toen al bekend was dat rekeningrijden niet door zou gaan. Je kunt je niet voorstellen hoe demotiverend dat werkt!
    Bij de belastingdienst ligt dus nog een bijna volledig systeem klaar voor rekeningrijden, wat nooit gebruikt zal worden. De plannen komen uit Den Haag, niet van de werkvloer. Bij de belastingdienst is zo’n 80-90% uitvoerend, dus daarin snoeien levert geen besparing op vwb de bureaucratie.
    We proberen het echt makkelijker te maken voor mensen, vanaf volgend een klein beginnetje.

    Reactie door agequodagis — woensdag 10 januari 2007 @ 20.46 uur

  51. @48 Gonda: De firma is ook nog eens gevestigd in het kakdorp Wassenaar. Men biedt de mensen aan voor 12,50 per uur. Dit zal niet het bedrag zijn wat de bouwvakkers verdienen. Het bedrijf zal er ook nog aan willen verdienen. De kosten voor levensonderhoud zijn in Polen veel lager dan hier in Nederland. Je kunt daar bijv. nog voor 5 euro inclusief drinken en fooi uit eten gaan. Dat hoef je hier niet te proberen.
    We kunnen het valse concurrentie noemen, maar bouwvakkers zijn erg schaars in het westen van ons land. Dat men daar dus buitenlandse bouwvakkers aanbiedt kan ik mij goed voorstellen. In het noorden van ons land zijn veel ‘werkloze’ bouwvakkers. En de mensen die werken, reizen vaak met busjes door het hele land. Vraag en aanbod zit niet bij elkaar en dat levert vaak een probleem op. Zolang de werkomstandigheden goed zijn waaronder de Polen moeten werken en ze zelf tevreden zijn met hun salaris (kan ik me bijna niet voorstellen) is er weinig tegen te doen. De grenzen zijn open.

    Reactie door agequodagis — woensdag 10 januari 2007 @ 20.57 uur

  52. Op een of andere manier schijnt Polen een enorm arsenaal vakmensen te hebben.
    Een beetje vreemd als daar al jaren grote werkloosheid is en mensen nauwelijks ervaring hebben kunnen opdoen.
    Maar denk als Tanzania om de hoek had gelegen dat we daar ook in eens een enorm veel vakmensen hadden gezeten het is de prijs die het doet.
    Er zijn het afgelopen jaar enorm veel ongelukken gebeurt met vrachtwagens op de TV kwam de smoes te kort aan ervaring of is het onkunde van niet Nedrlandse chauffeurs?

    Reactie door De hakker — woensdag 10 januari 2007 @ 21.48 uur

  53. Die tandarts zie ik wel zitten nu kost een snel controle 45 Euro in 15 min met onderstaande tandarts is dat 5 Euro.

    Metselaar € 14,-
    Timmerman € 14,-
    Stucadoor € 14
    Electriciën € 14,-
    Schilder € 12.50,-
    Loodgieter € 14,-
    Bloemist € 11,-
    Landbouwer € 11,-
    Automonteur € 13,-
    Autospuiter € 14,-
    Stratenmaker € 14,-
    Tuinman € 14,-
    Lasser € 15,-
    Tandarts € 20,-
    Dakbedekker € 14,-
    Vrachtwagenchauffeur € 14,-

    Reactie door De hakker — woensdag 10 januari 2007 @ 21.58 uur

  54. Madelief en Elsemie,
    dank voor jullie lieve reacties..En ik ga niet staken of wat dan ook, als dat alleen over een procentje loonsverhoging gaat hoor! Ik doe dat alleen als ik daarmee een hoop scheefgegroeide verhoudingen kan herstellen. En dan heb ik het over gebrek aan respect voor ambtenaren in het algemeen, maar ook als kritiek op de leiding! Gebrek aan kennis, gebrek aan goed (uitvoerend!) personeel, gebrek aan goed functionerende systemen (jawel agequodagis), maar ook een volledig mislukte en incompetente “leiding” die hun eigen carriere belangrijker vindt dan het belang van de klant..! Ik ben dus blij met alle reacties en ze zijn allemaal even waardevol en nuttig (behalve khosrow, maar die leert later nog weleens iets bij)..!

    Reactie door ToN — donderdag 11 januari 2007 @ 2.32 uur

  55. @54 ToN: Ik weet dat er bij de belastingdienst ICT systemen zijn die niet goed functioneren. Maar ToN, jij weet toch ook dat veel systemen onder grote politieke druk in veel te korte tijd zijn gemaakt en opgeleverd? Van onze DG Jenny kregen we in de freezeperiode nog de opdracht dat iets gewijzigd moest worden! Dat er dan iets fout gaat is helaas te verwachten.
    Ik kan je wel de garantie geven dat de mensen van CICT hun uiterste best doen om een kwalitatief systeem te maken en te implementeren. Ik ben daarin slechts een klein radartje (1/3000ste). Misschien kun je eens een kijkje gaan nemen bij CICT in Apeldoorn. Ik wil best een rondleiding voor je verzorgen.

    Reactie door agequodagis — donderdag 11 januari 2007 @ 6.51 uur

  56. Ik kan veel begrijpen, ik moet zeggen dat het in het bedrijfsleven echt niet anders is.
    Ook daar loop je schade op door voor zaken op te komen danwel iets niet te accepteren.
    Ik heb dat in mijn jonge arbeidzame leven maar al te goed ervaren. Alhoewel ná de schade ik mijn gelijk alsnog kreeg.
    Toch kon ik het niet laten daar waar gesproken moest worden dat ook te doen.
    Dit heeft me meer dan eens baan gekost toch was mijn ‘geweten’ daar sterker dan de uitkomst.
    Of het altijd goed is weet ik niet maar dat ambtenaren zich teveel verschuilen achter komt omdat ze zich niet als groep manifesteren waardoor de top alle vrijheid krijgt.
    Indien het dan om rechten gaat m.b.t salaris kunnen ze dat ineens wel.
    Welke ambtenaar kan mij dit uitleggen?

    Reactie door Henny — donderdag 11 januari 2007 @ 7.39 uur

  57. @ 50 agequodagis

    Je behoort inderdaad niet tot de tot de slechts betaalden. Maar mag ik vragen of dat de top is voor vakinhoudelijke medewerkers?
    Kijk als academicus zou je al gauw in schaal 10 moeten zitten.
    Maar wanneer je bij een organisatie als de provincie meer wilt dan schaal 10 zul je toch manager moeten worden of beleidsmedewerker. Als manager of beleidsmedewerker hoef je inhoudelijk niet veel te doen. Alles wat je niet weet laat je gewoon uitzoeken door de lager ingeschaalde vakinhoudelijk medewerker of je huurt een advies cq onderzoeksburootje in voor veel geld.

    Zo te horen heb jij in ieder geval nog een relatief aardige manager. Gefeliciteerd. Ze bestaan gelukkig nog.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 11 januari 2007 @ 10.55 uur

  58. Een opmerking aan diverse belastingambtenaren:
    Aangifte 2004 vóór 1 april 2005 verzonden.
    Ondanks telefoontjes wordt deze in 2005 niet in behandeling genomen. Uiteindelijk valt de aanslag begin 2006 in de bus met boeterente wegens te late behandeling!!
    Bezwaar helpt niet; motivatie: “We helpen de mensen die recht hebben op teruggave eerst.”
    Vinden jullie dit normaal??

    Reactie door Sjors — donderdag 11 januari 2007 @ 12.03 uur

  59. ToN
    Dit was een hele menselijke reactie, een reactie die je op de werkvloer als proffessional niet kunt uiten en hier in de anonimiteit van de weblog wel, zonder dat het gevaar bestaat dat je als klokkenluider á la minuut wordt ontslagen. Ik weet dat de SP-fractie mijn en heel veel andere klachten onderzoekt en kamervragen gaat stellen. De managers aan de top, die ik verantwoordelijk acht laten het helemaal afweten. Maar een of twee kopstukken naar huis sturen geeft mij echt geen garantie, dat de zaken dan verbeteren. Er zal binnen de burelen toch ook een en ander moeten veranderen om een betere dienstverlening tot stand te kunnen brengen.
    Ook de “klanten”, moeten aangesproken worden op hun gedrag, maar met respect. Goed voorbeeld doet volgen. De reclamespotjes op de beeldbuis vind ik al helemaal geen goed voorbeeld ToN, zitten jullie echt zo gezellig te brainstormen?. Ik geloof er helemaal niets van en erger me dood aan dat electorale eliteclubje dat het allemaal zo goed “bedacht” heeft. Weg ermee! Dit alleen al wekt mijn agressie, want ja helaas die zit er bij mij ook!

    Reactie door Elsemie — donderdag 11 januari 2007 @ 12.45 uur

  60. @ 57 l’écologiste: Voor mijn werk is schaal 10 de top. Voor vakinhoudelijk werk op een ander vlak is schaal 11 de top. Elke hogere schaal behoort toe aan mensen die denken alles te moeten weten, maar van veel dingen weinig kaas hebben gegeten.
    Ik heb gelukkig een goede relatie met mijn huidige manager. Hij is zich bewust dat hij niet alles weet, al wil hij uiteraard wel altijd het laatste woord. Door vlootschouwen wisselen de managers echter zo ontzettend vaak dat je niet echt een relatie met iemand op kunt bouwen. De kans is groot dat ik over 2 maanden een andere manager heb. Een nieuwe manager betekent altijd verandering van werkwijze, omdat ze hun stempel op het team willen drukken. Zou daar die bureaucratie vandaan komen?

    @ 58 Sjors: Ik begrijp dat men eerst geld terug wil geven en daarna pas wil innen. Dat is helaas niet alleen uit goedheid, daar zit ook eigenbelang bij. Als men (=belastingdienst) na 1 juli terugbetaald moet er rente betaald worden. Dat kost dus geld. Als men na 1 juli echter int, dan ontvangt men rente. Dus extra inkomsten.
    Als er echter door een fout van de belastingdienst te laat geïnd wordt, dan kan men m.i. geen rente innen.
    Maar ik ben maar een ICT-er, dus daar weet ik helaas te weinig van af.

    Reactie door agequodagis — donderdag 11 januari 2007 @ 15.56 uur

  61. Crying Wolves.

    Reactie door khosrow — donderdag 11 januari 2007 @ 18.03 uur

  62. @ 60 agequodagis,

    Bedankt voor je reactie. Ik herken veel!
    Typisch dat die managers altijd het laatste woord willen en dan vooral alles denken te moeten weten maar dan wel op een oppervlakkige kortdoordebocht manier. Daarom gaan zoveel dingen m.i. fout in de BV Nederland.
    “The vandals took the handels”

    Cheers,

    Reactie door L'écologiste — donderdag 11 januari 2007 @ 18.13 uur

  63. Best wel zielig deze jongens krijgen geen dertiende maand.
    http://www.telegraaf.nl/buitenland/56678751/Topambtenaren_EU_verdienen_meer_dan_2_ton.html?p=3,2

    Reactie door Klojo — donderdag 11 januari 2007 @ 23.07 uur

  64. @60
    Je lijkt zo op iemand met je schrijfstijl.

    Reactie door De Hakker — donderdag 11 januari 2007 @ 23.09 uur

  65. @56
    Henny, dat er nu wel aan de bel getrokken wordt dat komt omdat telkens als het over arbeidsvoorwaarden gaat, de vakbonden ineens weer aan hun ledenbestand gaan denken en zulke acties worden meestal vanuit die hoek georganiseerd!
    Maar als ik als individueel ambtenaar klachten heb over allerlei andere zaken, dan zul je zelf je nek moeten uitsteken en daarmee ook de gevolgen aanvaarden! Dan kan ik met mijn schaal 7 en met alle kosten en vaste lasten, die ik ook heb (jawel, ik ben ook een gewone burger) dat risico niet lopen! Nu kan ik van mijn salaris nog goed rondkomen en van wat ik over heb ook anderen de helpende hand bieden..Dat lijkt me beter dan straks zelf ook bij de gemeente (of UWV) een uitkering voor mezelf te moeten aanvragen! Daar schiet niemand iets mee op!

    @59
    Elsemie, ik zit helemaal niet “gezellig” te brainstormen en ik voel me totaal niet aangesloten bij welk elitair clubje dan ook..

    En nu duik ik gauw mijn bed in, want ik heb geen zin meer in discussies waar de vooringenomenheid vanaf straalt..Ik ga binnenkort (personeelsgebrek of niet) maar es een hele lange vakantie opnemen!!!

    Reactie door ToN — vrijdag 12 januari 2007 @ 1.26 uur

  66. De ziekte van het management binnen de overheid en dan speciaal de Belastingdienst is een al lang woekerend kankergezwel. Ik herinner mij dat zo een 25 jaar geleden er een probleem was dat de vaktechneuten binnen de Belastingdienst weggekocht werden door het bedrijfsleven. Er kwam een bonussysteem om dat tegen te gaan, een knelpuntentoeslag heette dat. Alleen, het management mocht bepalen wie daar recht op had. Je begrijpt het al, alle bonussen bleven hangen bij de managementkliek en de uitvoerenden namen gefrustreerd afscheid.

    Reactie door Johan — vrijdag 12 januari 2007 @ 8.23 uur

  67. ToN
    Ik wil de laatste der mohicanen, door mijn kritiek niet wegzetten, ik wil aantonen dat de managerscultuur die dit soort “boodschappen” de ether in stuurt, nog olie op het vuur gooit ook, door een totaal verkeerde beeldvorming te creëren, waar de hele dienst de zure “vruchten” van plukt.
    “Wij van de belastingdienst”, waar is “wij”, vind “wij” maar eens!
    Als ik geen welwillende ambtenaar tref aan het loket, bedank ik hem beleefd voor de gedane “moeite” en kom ik de volgende dag of week terug net zolang tot ik de “goeie” heb en die zijn er gelukkig nog! Zo heeft het twee jaar geduurd aleer mijn registratie bij de GBA correct was waardoor ik eindelijk mijn recht op heffingskorting kreeg. De aanhouder wint!

    Respect en waardering voor de ambtenaren die er wel voor de “klanten” zijn en die zijn er, soms dungezaaid maar gelukkig ook nog duidelijk aanwezig, zoals brandweermannen, politie en niet te vergeten de semi-overheid.

    Maar ook hun werk wordt steeds moeilijker door alle tegengestelde krachten in de samenleving. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de boodschap van het neo-liberalisme die overal vertaald is naar eerst ik en de mijnen , pakken wat je pakken kan. De politiek kan alleen maar aansturen dus moet er ook bij de burger en beroepsverenigingen een mentaliteitsverandering komen.

    Wie neemt het voortouw als de bonden ook alleen voor geld gaan? Waar zijn de gildebroeders?

    Mijn aanval was dus niet direct aan jou gericht ToN, maar aan de hele dienst om een “echte” actie op touw te zetten. Dit zou ook voor het onderwijs en de zorg een goede impuls kunnen geven. Als we ons als makke schapen naar de slachtbank laten leiden zal er veel geblaat en weinig wol meer over zijn.

    Enfin, vooraleer mekker ik nog maar even door en gun ik jou een welverdiende rust en weet ik hoeveel inspanning het je zal kosten om die rust ook te krijgen. Het zijn vaak dezelfde mensen die de kolen uit het vuur moeten halen. Daarvoor heb ik alle waardering
    dus ook alle waardering voor jou!

    Ik hoop dat je je rust snel vind, ergens in een mooie en inspirerende omgeving
    in de nabijheid van mensen waarmee je spijs en drank kunt delen in alle opzichten!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 12 januari 2007 @ 12.07 uur

  68. Ik bedoel natuurlijk:

    Wie haalt de kastanjes uit het vuur?

    Reactie door Elsemie — vrijdag 12 januari 2007 @ 12.15 uur

  69. Alles wat ik als ambtenaar kan bijdragen, juist voor diegenen die van de overheid of Belastingdienst afhankeljk zijn, daar doe ik onvermoeibaar moeite voor en ik zal daar nooit in berusten, zolang ik weet dat het ten koste gaat van mensen die een steuntje in de rug echt nodig hebben! Daar blijf ik mij voor inzetten, misschien wel gewoon omdat ik SP’er ben!!

    Reactie door ToN — zaterdag 13 januari 2007 @ 1.22 uur

  70. @69 ToN

    Dat lijkt mij helemaal aan jou toe te vertrouwen. Ton. En niet omdat je SP-er bent, maar omdat de SP mensen huisvest die hun ‘hart’ op de goede plaats hebben. Waaronder jij.
    SP is herkenning van jou als mens.
    Dus jouw inzet is niet omdat je Sp-er bent, maar omdat de Ton bent die daardoor SP stemt.

    Reactie door Gloria — zondag 14 januari 2007 @ 2.03 uur

  71. Sorry, de = je.
    Groet!

    Reactie door Gloria — zondag 14 januari 2007 @ 2.05 uur

  72. Ambtenaren die meer willen?

    Hebben we het zo slecht?
    Zelf ben ik 3 jaar geleden overgestapt van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Dat betekende 40% minder salaris. Vrijwillige keuze, dus je hoort mij niet klagen. Wat ik wel betreurenswaardig vind, is dat ambtenaren zich steeds meer gaan vergelijken met het bedrijfsleven. Dat vergelijk gaat al veel te veel op. Betere werkomstandigheden, beter salaris, veel vrije dagen (meer dan in het bedrijfsleven!!), goede pensioensvoorzieningen en zo kan ik nog wel even door gaan. Laatst kom ik nog in een kroeg. Blijkt er een afscheidsfeestje te zijn van iemand die 3 jaar op het ministerie van BiZa heeft gewerkt. Ik denk dat er een mannetje of 30 rond liep. Gezellig drinkend op de kosten van de baas! Dat is mooi na 3 jaar gewerkt te hebben. Dat waren dus ook mijn belastingcenten! Nee, dan de andere zijde! Ik moet potverd…. mijn eigen schoolbordstiften kopen omdat de school te weinig geld heeft. Als we nu al die centen die opgaan aan gezellige onzinzaken apart houden, dankan daar misschiennog wat extra salaris uit betaald worden. Zint het jullie niet, zoek dan een baan in het bedrijfsleven. Maar daar zijn zaken toch anders geregeld. Iets minder zekerheid en heel vaak meer prestatiegericht werken!

    Ambetnaren, realiseer je eerst maar eens in wat voor luxe situatie jullie je begeven!

    Reactie door een docent — zondag 21 januari 2007 @ 22.28 uur

  73. Reactie op docent

    Een leuk stukje heb je geschreven. Ik wil wel op enkele punten reageren.
    Ikzelf heb jaren in het bedrijfsleven gewerkt en ben overgestapt naar de Belastingdienst omdat ik het niet eens was met het moraal binnen het bedrijfsleven. Ook daar waren het de “Hoge heren” die de pot verteerde terwijl de werknemer afgebeuld wordt.
    Jazeker, ook bij de ambtenaren zitten collega’s waarvan ik zeg, geef ze een schop onder de kont zodat ze wat harder werken, maar juist op de werkvloer werken de meeste (belasting)ambtenaren keihard. Wat jij als voorbeeld geeft kan ik ook van de groep docenten zeggen, voorbeelden heb ik bij de school van mijn kinderen. Maar dat voorbeeeld geef ik niet want dan scheer je iedereen over een kam.

    Vrije dagen zat? Misschien weet je het niet maar een antal jaren geleden kregen de ambtenaren geen loonsverhoging maar vrije dagen. Zij mochten 36 uur gaan werken. De meeste ambtenaren magen 5 x 8 uur per week omdat ze zoveel mogelijk klanten tevreden willen stellen. De politiek bedenkt allerlei regeltjes, zegt een toeslag in het leven te roepen, dropt dat bij de ambtenaren om dit uit te voeren, vergeet de instrumenten daarvoor te geven en vervolgens wordt de uitvoerende ambtenarengroep ingekort. Minder mensen, meer werk.

    We strijden niet voor een luxe-positie maar om een reparatie van een achteruitgang in netto-salaris van 8% in 5 jaar.

    Reactie door belastingambtenaar — donderdag 25 januari 2007 @ 16.36 uur

  74. Kreeg vandaag zo’n folder in de bus van Reno-Pol een bedrijf dat vakkrachten verhuurd vanaf 12.50 per uur!
    Op allerlei vakgebied helpen ze uit van schilders, stucadoors, metselaars, ja zelfs een tandarts.Arbeidwers uit polen, deze verzieken naar mijn idee de arbeidsmarkt in Nederland voor Bonafide bedrijven.
    Waarom wordt dit niet aangepakt?

    http://www.reno-pol.pl

    Reactie door Hans — woensdag 7 februari 2007 @ 15.20 uur