Omgekeerde wereld

De Saxion Hogeschool in Enschede denkt makkelijker nieuwe docenten te kunnen aantrekken door ze een bonus in het vooruitzicht te stellen als ze na enkele jaren weer vertrekken. ‘Dat klinkt paradoxaal, maar we zien dat veel potentiële docenten afhaken, omdat zij niet tot in lengte van jaren bij ons in het leslokaal willen staan’, aldus een woordvoerder van de hogeschool woensdag. (Volkskrant)

Dit lijkt niet alleen paradoxaal, dat is het ook. SP-Kamerlid Nathalie de Rooij reageert als volgt:

Dat de Hogeschool dit probeert, is te begrijpen, maar tegelijk een duidelijk signaal aan de politiek dat er nu snel een oplossing moet komen voor het lerarentekort. De vertrekbonus is wat betreft De Rooij een teken aan de wand. “Om het vak aantrekkelijk te maken en te houden moet de docent weer kunnen meebeslissen over wat er in de klas gebeurt. Daarnaast moet er gezorgd worden dat ze kunnen doorgroeien in salarisschaal. Het is algemeen bekend dat dat voor veel jonge mensen een reden is om op den duur uit het onderwijs te vertrekken. Als je een doorgroei mogelijk maakt, investeer je in mensen en dat geeft de gewenste lange-termijn effecten. Dat is beter voor de leraar in spé, én voor de leerling.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 10 januari 2007 :: 17.51 uur

13 Comments

13 reacties

  1. Om docenten te kunnen houden zal een extra bonus niet echt lukken, een groeiend salaris zou kunnen helpen. In de eerste plaats moet er naar leerkrachten worden geluisterd en niet naar de zogenaamde manegers die wel een aardig sommetje op hun bank verkrijgen, maar buiten het werkelijke onderwijzen staan! De leerkracht in spé start al met een salaris van 70%, is niet echt aantrekkelijk. Er moet niet veel meer bezuinigd worden op het onderwijs! Een echte leerkracht in hart en nieren dient meer kansen krijgen om aantrekkelijk onderwijs te geven en niet formulieren invullen, daar heeft hij niet voor geleerd! Veel mensen die gestudeerd hebben op een P.A.B.O. of Universiteit om de papiertjes te ontvangen, haken nu wel heel snel af en zoeken een baan buiten het onderwijs, omdat men daar meer loon ontvangt. Jammer.

    Reactie door ex-leerktacht — woensdag 10 januari 2007 @ 19.37 uur

  2. Sorry, door te snel typen; heb ik ex-leerktacht maar is dus ex-leerkracht. Ook wij kunnen fouten maken!

    Reactie door ex-leerkracht — woensdag 10 januari 2007 @ 19.41 uur

  3. :)

    Reactie door Lisette — woensdag 10 januari 2007 @ 19.45 uur

  4. ik vind het eigenlijk best een goed plan. Het is de vriendelijke (en vrijwillige) variant van mijn eigen ideeen om het amtenarenkorps een beetje “vers” te houden door jaarlijks 5 tot 10 % te ontslaan en te vervangen door nieuwe.
    Elk jaar in september op elk gemeentehuis alle namen in de hoge hoed van de burgemeester en daar de gelukkigen uitloten die per 1 januari ambtenaar af zijn.
    Dit is niet eens onvriendelijk bedoeld hoor want je bereikt er mee dat het beroep van ambtenaar door veel meer mensen is uitgeoefend en het wordt een normaal verschijnsel dat je als ex-ambtenaar bij een bedrijf aan de slag kunt.
    Nu is dit slechts een sporadisch voorkomend iets, eens ambtenaar altijd ambtenaar. Ook al wil je iets anders je komt er bijna niet meer uit.
    Betere carriere mogelijkheden voor ambtenaren en een ambtenaren apparaat dat dichter in de maatschappij staat omdat het niet langer zeker is dat je 40 jaar in een veilige positie steeds verder vervreemd raakt van de werkelijkheid.

    Reactie door twijfelaar — woensdag 10 januari 2007 @ 21.49 uur

  5. Maerktwerking? of armoede?

    Reactie door Peter Hoopman — woensdag 10 januari 2007 @ 23.39 uur

  6. @ 4 Twijfelaar

    Ja hoor. Alsof DE ambtenaar zou bestaan. De ene ambtenaar is brandweerman, de andere politieagent, verpleegkundige, vuilnisman, bouwkundig opzichter, leraar, you name it. Allemaal heel uiteenlopende beroepsbeoefenaren maar als individu wel allemaal op de een of andere manier deel uitmakend van de maatschappij en daar dan ook midden in staand. En die dan onderwerpen aan een systeem van afgedwongen job rotation, om ze wat minder wereldvreemd te krijgen. Hoe wereldvreemd moet je zijn om dat een goed idee te vinden?

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 11 januari 2007 @ 0.20 uur

  7. Armoede bod van deze school en een slechte zaak. Weg met die managers in het onderwijs aantrekkelijk maken het werk voor onderwijzers. Men wordt gegijzeld door formulieren en veranderingen als de norm maar gehaald wordt dan is het goed. Een goede onderwijzer die niet aan alle regeltjes voldoet zal nooit meer ver kunnen komen.

    De BBC had een prachtige reportage over een lerares die herintredend was. Zij was geschrokken van de staat van het onderwijs. Er was regelrechte chaos op de school geen discipline maar als de formulieren goed waren ingevuld was het goed, zelfs de toetsnorm werd verlaagd om het doel te halen.

    Reactie door Harry Sangers — donderdag 11 januari 2007 @ 3.31 uur

  8. uit:
    http://www.aob.nl/kixtart/nm/articlefiles/6198-topinkomens.pdf

    Jos Elbers, Inholland 223.063 euro
    Marcel Wintels, Hogeschool Arnhem/Nijmegen 207.670 euro
    Geri Bonhof, Hogeschool Utrecht 173.450* euro
    Sijbolt Noorda, Hogeschool van Amsterdam/UvA 166.900 euro
    Harry Koopman, Avans Hogeschool 165.457 euro
    Jasper Tuytel, Hogeschool Rotterdam 162.000 euro
    Norbert Verbraak, Fontys Hogescholen 156.400 euro
    Cor Boom, Saxion 153.000 euro
    Marianne Dunnewijk-Budé, Hogeschool Zuyd 140.398 euro
    Frans Kuipers, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden 135.000 euro

    ik ben ‘t helemaal eens met nathalie’s commentaar.

    ik ben onderwijsweigeraar aan een hbo opleiding,om verscheidene! redenen, ik kreeg bijv. 5 foute studiepuntenlijsten met vakken die ik niet eens gevolgd had,en die ik wel gevolgd had stonden er niet tussen, waaruit ik wel concludeerde dat ”het snappertje” van de betreffende onderwijsmanager zich niet in een equilibrium bevond met de logische eisen van zijn functie.
    ik vind het van de gekke hoe saxion acteert,geef juist ”voorbeeld”ige docenten alle faciliteiten om long term te kunnen excelleren en inspireren. dan maak je het voor potentiele docenten aantrekkelijk. zij die het echte werk doen weten waar het beter kan en wat leerlingen/studenten nodig hebben. zij moeten dus gehoord worden en vingers in de pap (en de krenten!)hebben. als je werk leuk is ga je niet jobhoppen.overigens heb ik een ander idee over hoe wij als individu denken/leren en hoe het onderwijs anders zou kunnen.

    Reactie door ine — donderdag 11 januari 2007 @ 10.45 uur

  9. In de dienstverlenende-sector heb je nóóit rijk kunnen worden en écht veel mogelijkheden om flinke promotie’s te maken waren en zijn er ook niet. Iedereen die voor deze sector kiest,weet dit allemaal héél goed..maar natuurlijk ga je je eigen situatie vergelijken,met iemand die in bv. in het zaken-wereldje zit. En dan komen de frustratie’s boven water..!! Natuurlijk. De verschillen zijn véél te groot geworden en dat Dé-motiveert weer flink !!
    Wat hebben “we” nu bereikt?? Het dieptepunt van de dienstverlenende-sector.
    Dit brengt weer verloedering van het vak met zich mee!! Héél Triest.
    Ben het met Lisette helemaal eens: bij het plannen van veranderingen..Luister naar de mensen uit de Praktijk – Zij weten van wanten – neem hun protesten/adviezen héél serieus!!

    Reactie door Anneke Elen — donderdag 11 januari 2007 @ 10.54 uur

  10. @ex-leerkracht

    Ik heb verschillende onderwijzers (basisonderwijs) in mijn vriendenkring en over hun beginsalaris hoor ik ze zeker niet klagen. Vergeleken met andere startende HBO-ers verdienen ze veel meer. Doorgroeimogelijkheden in salaris zijn inderdaad niet geweldig, maar als je marktconforme groeimogelijkheden wilt, moet je ook een marktconform (en dus lager) startsalaris.

    Bovendien zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs veel beter dan in het bedrijfsleven (vergelijk al die schoolvakanties maar eens met de 25 dagen die een gemiddelde werknemer krijgt).

    Ik vind het overigens wel belachelijk dat het management zoveel betaald krijgt, laat het management van scholen eerst maar eens zien welke toegevoegde waarde zij leveren.

    Reactie door GJH — donderdag 11 januari 2007 @ 15.42 uur

  11. Dit soort praktijken zijn typisch van een alles gratis en snel willende regering/maatschappij. Dit leidt tot uithollen van de leraarschap. Jammer dat alles is draaideur geworden. Het is niet echt stimulerend om professioneel te worden. Want via de achterdeur huren ze nieuwe goedkopere krachten met daarbij behorende korte spoedopleidingen. Dat levert lang geen deskundig noch kennismaatschappij op.
    Schandaaaaaalig.

    Reactie door khosrow — donderdag 11 januari 2007 @ 16.45 uur

  12. Doorgroei in salarisschaal betekent voor leraren nu juist dat ze het beroep van leraar moeten verruilen voor dat van manager om zo meer te kunnen verdienen.

    Daardoor dus minder leraren voor de klas. Om dat tij te kunnen keren moet inderdaad dus doorgroei in salarisschaal mogelijk zijn voor leraren gedurende hun hele loopbaan. Maar om dat eerste daadwerkelijk te kunnen bereiken moet ook er voor gezorgd worden dat de optie die leraren nu nog hebben om met een hoger salaris in het vooruitzicht manager in het onderwijs te worden niet langer aantrekkelijk is. Laat managers niet méér maar voortaan minder verdienen dan de leraar, zoals eerder al door Fenna Vergeer was bepleit.

    Het evenwicht is immers al lang zoek: de in hoogte van het salaris fors overgewaardeerde functie van manager in het onderwijs staat niet meer in verhouding tot de mate waarin het uitoefenen van een managersfunctie nog ruimte laat voor het voortbrengen van een prestatie die zowel een uitstraling is van betrokkenheid als ook verantwoordelijkheid naar de school, de leerlingen en uiteindelijk ook de samenleving als geheel.

    Eigenlijk zouden van de managers voortaan weer leraren gemaakt moeten worden. Maar om dat te willen, zal er allereerst een extra duit op de salarisschaal van de leraar gelegd moeten worden.

    Of, om dan toch maar even in managementtaal te spreken: om meer output te krijgen zal er vooral gekeken moeten worden hoe men een grotere input kan bereiken.

    Reactie door David Tompot — vrijdag 12 januari 2007 @ 1.49 uur

  13. bekijk de mondriaan onderwijsgroep in den Haag : het college van bestuur krijgt een flinke bonnus van 80 % wegens een reorganisatie : deze organisatie is overigens niet effectiever maar minder smijtend met geld : vroeger werd er vioor elke moment veel gezopen en gegeten op kosten van de Nederlandse bevolking .
    Het onderwijs is door invoering van competentie-geleuter niet beter geworden .

    Reactie door Fred — vrijdag 12 januari 2007 @ 10.48 uur