Geen marktwerking in de zorg

Het programma Eén Vandaag heeft een enquête gehouden onder haar panelleden. De geënquêteerden zijn duidelijk over de marktwerking in de gezondheidszorg: maar liefst 78% wil minder marktwerking in de zorg. Slechts 13% is voorstander van meer marktwerking.

Opmerkelijk is de keuze van de CDA-stemmers: zij kiezen massaal (76%) voor minder marktwerking. Slechts 20% deelt het standpunt van de partij dat meer marktwerking goed is. (EenVandaag opiniepanel)

Opmerkelijk. Het CDA spreekt zich in haar verkiezingsprogramma juist uitdrukkelijk uit voor (veel) meer marktwerking in de zorg. Dat is één van de grote verschilpunten met de SP.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 15 januari 2007 :: 23.11 uur

98 Comments

98 reacties

  1. Nederland wordt wakker???

    Wat is er aan de hand in Nederland en de wereld?
    Wat weten we eigenlijk?
    Hebben we wel invloed?
    Is er wel democratie??

    Lees evt het boek ‘Worden wij wakker
    van Marcel Messing een nieuwetijds orwelliaanse “vertelling”…

    Over HAARP:

    http://www.eqgen.nl/html/multimedia_div_www.html

    Reactie door Anna — maandag 15 januari 2007 @ 23.17 uur

  2. Eigenlijk zocht ik aansluiting bij een ander onderwerp, maar er worden m.i. niet genoeg inhoudelijke onderwerpen geplaatst. Dus die verder gaan dan de oppervlakte van het dagelijks gedoe.

    We stemmen op een partij maar die partij gaat dingen doen waar we in het geheel niet achter staan Om na 4 jaar weer bedrogen uit te komen bij een andere partij en ‘zwevende’ kiezer te zijn geworden. Wil de sp de grootste worden, waarvoor vraag ik me af. Ik ben al jaren lid, maar de zaken staan er in de wereld van andaag dusdanig voor dat er vragen gesteld moeten gaan worden. Over onze privacy, HAARP, de wetten die er gaan komen w. onze voeding etc. De vragen over 911 moeten gesteld worden.

    Reactie door Anna — maandag 15 januari 2007 @ 23.28 uur

  3. Ik bedoel gaat de sp door met groeien en niet alleen in ledental maar ook in het aan de kaak stellen van misstanden. Om jan en alleman straks uit de netten van een totalitaire wereldregime te houden. Ik heb mijn stem gegeven voor de sp, niet om een paar centen erbij te krijgen maar om de liefde in het hart van de gewone man/vrouw te beschermen. Dat zou het nut van een staat moeten zijn, de burgers beschermen.

    Reactie door Anna — maandag 15 januari 2007 @ 23.35 uur

  4. waarom is het CDA dan de grootste partij?…

    Reactie door Daan — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.05 uur

  5. Ik word nogal ‘paranoia’ van woorden als:
    ‘geen’, ‘minder’.
    GEEN martktwerking in de zorg? OF:
    MINDER marktwerking in de zorg?
    Wat bedoelt de SP? MINDER of GEEN??

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.08 uur

  6. Misschien Daan werken stemcomputers niet zoals ze zouden moeten doen.

    Reactie door Anna — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.19 uur

  7. Marktwerking is prima…zolang maar geen private partijen deelnemen…

    Private partijen stellen namelijk niet de patient maar winst centraal…zelfs als ze daarvoor de boel moeten belazeren…

    Reactie door Daan — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.19 uur

  8. Het gaat over marktwerking in de zorg
    SchandAAAAAAAAAAAAAAAAlig !
    De kiezer weer bedrogen
    SchandAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAlig !

    Reactie door Elsemie — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.20 uur

  9. Daan @7
    precies, ik had het niet beter kunnen zeggen!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.23 uur

  10. Ik heb in de gezondheidszorg gewerkt en helaas is het niet professioneel om de patient centraal te stellen, nl. al tijden gaat het om macht en geld, gezondheidszorg is booming business.

    Het gaat er niet om om mensen gezond te laten zijn /worden.

    Het gaat om de farmaceutische industrie en die heeft een afzetmarkt nodig…..dat is de harde werkelijkheid. Hoe goedbedoeld ook niet geinformeerde mensen daar ook hun best doen

    Reactie door Anna — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.23 uur

  11. Worden wij wakker?

    Reactie door Anna — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.25 uur

  12. Ik geloof dat je moet gaan voor een inhoud en de integriteit. Waar sta je voor. Om nu te focussen elke keer op de grootte van de partij is een valkuil. De sp is niet het doel maar een middel om een sociale wereld te behouden of te maken. De kamerleden van de sp staan in dienst van dit ideaal en zouden nu in de 2de kamer moeten gaan doen waarvoor ze er zijn. Het volk te vertegenwoordigen. Dus op het juiste moment de juiste vragen te stellen en de regering te controleren. Een mooie taak en een klus waaraan je in deze tijd je handen vol aan hebt. De meeste vragen die echt gevraagd zouden moeten worden zijn niet gesteld.
    -911 en de manier waarop wij door foutieve info zonder instemming van de vn aan irak hebben meegedaan
    -privacy van nederlanders niet meer belangrijk( of heeft u iets te verbergen)
    -het volk moet informatie kunnen krijgen, nu is er vanuit de kranten en tv slechts propaganda en geen echte nieuwsvoering meer

    Reactie door Anna — dinsdag 16 januari 2007 @ 0.46 uur

  13. 4 @Daan

    CDA is de grootste omdat een hele grote groep oudere kiezers Christelijk zijn opgevoed. Hun nazaten dragen deze erfenis qua stemgedrag. Vroeger werd je opgevoed met een kritiekloos respect voor de burgemeester, de dominee of priester, de dokter, etc.
    Dit is nog al ingebakken in Nederland. Ben je Christelijk: dan stem je CDA. (Vroeger KVP) Zonder zelf na te hoeven denken. Zij wisten wel wat goed voor je is.
    Zelfnadenkers zijn minder goed georganiseerd. Te gefragmenteerd in “andere idëeen partijen” waar voor religie geen of nauwelijks aandacht is.
    Weer een gratis campagne tip van MijnZus voor de SP. Doe er wat mee!

    Reactie door MijnZus — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.18 uur

  14. Het CDA is een door en door corrupte partij. Zij zitten niet in de politiek om hun kiezers te bedienen maar om daar op te komen voor de belangen van zichzelf (hun eigen hypotheken en mooie bestuursbaantjes), hele rijen lobbyisten met enge egoïstische materiële belangen en diverse ‘zakenlui’, zoals bankiers, verzekeraars, projectontwikkelaars, huisjesmelkers en sinds kort grote scharen zogenaamde ‘managers’, die hele sectoren van de maatschappij als ‘werk’-terrein ontdekt hebben. De zorg is hier één van, vroeger perfect geregeld, waar geweldige bedragen rond gaan en waar ze nu, dankzij hun politieke vriendjes, hun zakken kunnen vullen. De huizenmarkt is al een halve eeuw een ten hemel schreiende ramp; klik maar eens op mijn naam.

    Hoe het CDA dan toch de grootste kan worden? Dat zij op grote schaal stemmen ronselen is algemeen bekend. Manipuleren met stemmachines is moeilijk aan te tonen. Verder teren zij nog op een volkomen foutief beeld bij vooral oudere kiezers, die veelal denken dat het nog steeds een samenraapsel is van KVP, AR en CHU. Niet dat dit zulke frisse partijen waren maar wel heilig vergeleken met het stelletje van nu. MijnZus heeft gelijk.

    Ten slotte moet je niet de macht van de media onderschatten. Dag in dag uit worden we gehersenspoeld. Je zult maar een zwak hebben voor gezellige roddelpraatjes en elke dag de Teleraaf lezen. Het laatste staaltje is Pauw en Witteman, waar u ideeën mag aandragen voor ministers, maar de premier staat al vast! Drie keer raden…

    Reactie door Hermie Kreeft — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.29 uur

  15. Want als 76% van de CDA stemmers voor minder marktwerking is, is er dan opnieuw een Babylonische-spraakverwarring ontstaan?
    Of zouden dan toch echt de stemcomputers niet goed werken?

    Reactie door Gonda — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.32 uur

  16. Want als 76% van de CDA stemmers voor minder marktwerking is, is er dan opnieuw een Babylonische-spraakverwarring ontstaan?
    Of zouden dan toch echt de stemcomputers niet goed werken?

    Reactie door Gonda — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.32 uur

  17. Chavez die de naturlijke rijkdommen van zijn land wil teruggeven aan de burgers wordt in het nieuws afgeschilderd als populist…

    Reactie door Anna — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.37 uur

  18. Vraag je eens af wie de touwtjes in handen heeft in ons land. Serieus.

    Reactie door Anna — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.38 uur

  19. Niet alleen de marktwerking in de zorg moet worden gestopt, ook die asociale wao-herkeuringen.
    En SP doe ook eens wat tegen de ongelijke uitkeringen (oude en nieuwe gevallen) van 100% arbeids ongeschikten.

    Reactie door Bart — dinsdag 16 januari 2007 @ 2.24 uur

  20. @12 MijnZus

    Maar ook het tegenovergestelde is waar. Je bent een socialist als je niet gelovig bent en vooral houden zo!
    In feite is het ook een religie en net zo vasthoudend als de partijen met de C voor hun naam.

    WAAROM TOCH?? Ieder mens heeft toch een eigen brein? Ik ben alleen en uitsluitend gaan geloven door om mij heen te kijken! Het is wonderbaarlijk en niet toevallig! Want waar van ‘toeval’ wordt gesproken weet men niet! Zelfs binnen de wetenschap is het woord ‘toeval’ legitiem. Nou ja zeg… in plaats van dat men toegeeft binnen toeval niet wetende te zijn!
    Zou Jan, als hij de tijd neemt en om zich heenkijkt en vooral omhoog tuurt door een telescoop en leest over de onmetelijke afstanden en eens een loep neemt om de allerfijnste nerven van een blad in zijn tuin te zien en bloemen die voorzien zijn van geur! en kleur!… of zichzelf bekijkt in de spiegel met alles d’r op en d’r aan en dat is nog maar het uiterlijke deel… alles, dit alles bestaande uit dezelfde bouwstoffen van al dat alles, hierdoor ook een klik krijgen met te GELOVEN dat er een BETER WETEN is die wij God noemen? En een stapje verder durven gaan naar vroeger waar hij gehoord heeft van God die Mens is geworden?

    Stel, stel dat dit met Jan gebeurd… hoeveel van zijn achterban zal dan weglopen? Met hetzelfde programma en dezelfde verve… dezelfde SP? Denk daar eens overna. En zie hoe men elkaar in de tang houdt. De christenen bij de christenen, de socialisten bij de socialisten en de rijken bij de rijken, onze liberalisanten! De graaiers en hun vrijheid.

    Vaak wordt geroepen “Jezus is een socialist”. Nou, geloof dat dan ook! Begrijp dan ook dat die ‘Socialist’ al 2000 jaar geleden leefde! En ons goede voorbeeld was! Ook voor Jan, want hij is niet onbekend met het geloof. En iemand die zo’n partij als de SP op kan zetten heeft het goede met de mensen voor. En al die mensen die het goede met de mensen voor hebben stemmen SP. Maar hoeveel van deze mensen hebben het geloof de rug toegekeerd vanwege dat strakke calvinistische harnas, de doempreken van de dominee en/of pastoor? Maar betekent dit dat we niet zelf op zoek kunnen?
    Niet onze ouders voor ons laten denken, de dominee of de pastoor, de leider van een politieke partij, maar ZELF nadenken en onderzoeken. Opnieuw begrijpen dat er een PLan zit achter ons leven en het heelal, want als er al over bv de kleur van mijn lippenstift en het omhulsel wordt nagedacht, is het toch wel erg star om te denken dat er over de mens en diens plaats in het heelal niet is nagedacht. En ook al ging dit met een vreugdevolle oerknal gepaard, dan nog hoeven we alles niet over te laten aan de wetenschappers. Ik hoef niemand te bekeren want dit lukt niet. Iedereen kan zichzelf bekeren want God leeft via diezelfde bouwstoffen IN ons. Dichterbij is NIEMAND. Kwestie van contact opnemen!

    We leven dit leven niet om bij een politieke partij te horen. We leven dit leven om te evolueren en zelf te onderzoeken, van buiten naar binnen en andersom. Maar niet om domweg socialist te blijven, of domweg christen. Alles heeft te maken met vooruitgang en niet met verstarring. Want zie hoe de christenen van Balkenende blijven hangen… hoelang het duurt voordat zij losweken.

    Christen/Socialist. these/antithese. Maar nu nog die synthese! De christelijke socialist. Ze bestaan. Ik ben er een van. En daarom stem ik SP. En wat zou de SP de grootste kunnen zijn als christenen het lef hebben om socialistisch te zijn en de socialisten het lef hebben om christelijk te zijn. Mijn God, dan hadden we allang dit land tot WELZIJN van allen gemaakt!

    Wie zou er dan voor de marktwerking gaan in de basisbehoeften van de mens? Wie zou dan niet willen delen? Wie zou dan nog over de ruggen van anderen voordeel willen behalen? Misschien nog een paar ongenuanceerde wilde dieren, maar die zullen tot de underdog behoren. En die zullen zich snel gaan schamen.

    Enfin, zo ben ik dan bij de SP uitgekomen en maak mij druk om oa marktwerking in de zorg.

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 3.30 uur

  21. @17
    Sorry, ik wist niet dat het zo lang is geworden!
    En sorry voor de antigeloof die-hards.

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 4.05 uur

  22. @20 Gloria,
    Hoe zit dat?
    Moet een christen nu socialist worden of moet een socialist nu christen worden?
    Niet te serieus hè.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 16 januari 2007 @ 8.31 uur

  23. Geeft niet hoor Gloria, we zijn wel wat van je gewend.
    Ik heb wel eens gehoord dat de mens geschapen is naar het beeld van god.
    Zou er dan in hem ook een onverdraagzaam iemand en een moordenaar schuil gaan?
    Dat hij iemand is geweest die niet alléén maar socialist was, maar ook de minder mooie trekjes in zich heeft gehad?

    Vwb. de marktwerking in de zorg, ik vind dat géén goede zaak. Er is maar 1 groep die daar beter van wordt en dat zijn de hoge heren. De patiënten waar het werkelijk om hoort te draaien is, lijkt het wel tegenwoordig maar bijzaak geworden.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 16 januari 2007 @ 8.45 uur

  24. ” bolivarianismo ”, en costa rica : geen leger en goede zorg , het kan dus wel !!!

    Reactie door ine — dinsdag 16 januari 2007 @ 9.10 uur

  25. De markt en de munt,het is een ziekte,een virus,ik zou mij geen een voorbeeld kunnen bedenken waar dit een heilzame uitwerking heeft gehad,ja voor de graaiers,de neo liberale kl**tzakken. waaronder ik ook het cDA beschouw.balkenende,verhagen de geus,brinhorst,zalm enz de geur van stinkende rotte vis.

    Reactie door paul — dinsdag 16 januari 2007 @ 9.30 uur

  26. Marktwerking is werken met een weegschaal dus de mens wordt gewogen met de verkoopprijs per kilo ,de inkoop waarde met de kosten er af en de winst staat vast.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 16 januari 2007 @ 9.31 uur

  27. @ Hermie Kreeft

    “Manipuleren met stemmachines is moeilijk aan te tonen.”

    daarom moeten we dus ook van die stemcomputers af!
    er is geen controle op het stemmen meer,en dit is een kwalijke zaak.
    dit zou niet moeten mogen.

    “Verder teren zij nog op een volkomen foutief beeld bij vooral oudere kiezers, die veelal denken dat het nog steeds een samenraapsel is van KVP, AR en CHU. Niet dat dit zulke frisse partijen waren maar wel heilig vergeleken met het stelletje van nu.”

    hier geloof ik al lang niets meer van,als je weet dat meer dan 64% van de kiezers voor de verkiezingen aangaf dat men geen Balkenende 4 wilde,en men direct na de val van Balkenende 2 nieuwe verkiezingen wilde.

    maar onze Koningin hield Balkenende in het zadel, tegen de wens van haar volk in.

    en als men daarbij meeneemt dat de ouderen in grote getalen zeer ontevreden waren over het gevoerde beleid van de laatste jaren,de toestanden in de gezondheidszorg en verpleeghuizen,en het steeds meer achteruit gaan in inkomen,dan geloof ik daar echt geen barst van.

    voor mij klopt dit van geen kanten met de werkelijkheid.

    Reactie door iew — dinsdag 16 januari 2007 @ 9.36 uur

  28. Nou, het is duidelijk dat het nieuwe kabinet zich niet kan permiteren om deze uitslag te negeren!

    WEG marktwerking, houdoe!

    Reactie door Ingeborg vv — dinsdag 16 januari 2007 @ 10.40 uur

  29. Beste iew, (en anderen)

    Het Koningschap van onze Mjesteit is noch vlees noch vis. Maar het wordt gelukkig voor Haar, goed betaald!

    Misschien heeft zij iets uitgevreten, wat het Volk niet mag weten. Maar mijnheer Balkenende en consorten, die wisten dat wel.
    Als dat het geval is.

    En door chantage op de Majesteit, moest onze Vertegenwoordigster van God misschien kiezen tussen:Inpakken en wegwezen, en er voor zorgen, dat Zijne excellentie Balkende en zijn Christelijke ook namens God mee regerende mede-excellente Excellenties op het regeerderspaard kunnen blijven zitten.

    Doch in stilte heeft Hare Majesteit hen uitgelachen. En zij hebben niet door, dat Zij een gruwelijke hekel heeft aan naar vermoedelijke mening: die slijmballenkliek rond Haar troon. Die zij het liefst van hun paard zou zien vallen.

    Die lui hebben er nota bene ook nog voor gezorgd, dat Haar Beeltenis, zonder Haar uitdrukkelijke toestemming, schlemielig op de ook door Haar vermaledijde en verfoeide euro werd geplaatst.

    En verder weet Hare Majesteit, – - die, wanneer Zij als het gewone volk ook stemrecht zou hebben – - het liefst op de SP zou stemmen, dat het cumulatief schadelijke regeeringspatroon van Haar schijnvriend Balkenende, na een laatste stuiptrekking van zijn club, bij verkiezingen op een voor hen zeer akelige manier, zal worden afgestraft.

    Door slechts schijnbaar, Mijnheer Balkenende terwille te zijn, Heeft Hare Majesteit een valkuil voor hem en zijn vriendclub gegraven.

    En de SP, die zij het meest bemind, die heeft zij in Haar grote door God gegeven wijsheid, zodoende wapens van de Waarheid in in de handen gedrukt en redenen, om de verkiezingen met een grote overmacht te kunnen winnen, als er spoedig – - na de ook door Haar verwachte, voorziene en ingeleide val van weer een Kabinet met: “Ia,ia,ia” balkenden – - weer verkiezingen moeten worden uitgeschreven!

    Dank U wel Majesteit. Een koning of een
    koningin als U, is lang niet zo dom als sprookjes over Koningen ons willen laten geloven!

    Een dikke kus van Haras Mormolus: PPPPPPTT

    Sorry SP-ers dit stukje is wat uitgelopen.
    Ik had eigenlijk willen opschrijven, dat dat gedoe met marktweking, bezeikte boel is!!

    Ziekenfondsen moeten zonder winstoogmerk, samen met ziekenhuizen in handen van de Staat of van gemeentes moeten worden gelegd!

    Markrwerking is diefstal en niet minder dan akelige criminaliteit. WEG ERMEE!

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — dinsdag 16 januari 2007 @ 11.37 uur

  30. Het CDA moet nog afkicken van het Rechtse beleid.

    Reactie door alexander — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.11 uur

  31. Marktwerking in de zorg, hoe kan men zoiets verzinnen. Wat was de zin van de ziekenfonds?
    Juist, om de minder draagkrachtigen te helpen. De draagkrachtigen hadden hun eigen particuliere verzekeringen. Nu heeft men de zorgverzekering bedacht met een noclaime, of dat een mens een auto (een ding) is. De volgende stap is het afschaffen van de noclaime en wat komt er in de plaats, goed geraden, de eigen bijdrage! Daar gaan de minder draagkrachtigen die kunnen amper de zorgpremie betalen en de zorgtoeslag is niet toereikend. De overheid draait mooi zijn kont er onder vandaan en neemt geen verantwoordelijkheid. Nederland drijft steeds meer af naar een derde wereld landje waar wij in het verleden liepen te pochen omdat wij het zo goed wisten. Walchelijk, sorry ik moet eventjes naar het toilet om te kotsen, ik zal toch niet ziek worden?

    Reactie door Old Henk — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.24 uur

  32. Wij willen in navolging van de EU-richtlijnen over marktwerking naar een Amerikaans economisch model waar God betert Ophra er nu pas (Ná Katherina) achter gekomen is dat 37 miljoen Amerikanen in (verborgen) armoede leven en geen rechten hebben en/of kansen op herstel.(Wij wisten dat toch al! (Komt ze van Mars of Venus?)

    Wie is het boek vergeten van Karel van Wolferen: “Een keerpunt in de vaderlandse geschiedenis”.
    Hol als Nederland maar achter Europa de hielenlikkers van Amerika en het Amerikaanse model aan dan zijn we pas echte wereldburgers.
    De ‘jetset’altijd ‘euforisch’over Amerika en in het verlengde daarvan Europa, het zogenaamde land van de vrijheid (model) gaan ons voor. Voorop voor een EU, marktwerking en kapitalistisch systeem dat ook oorlog en vrede daarvan afhankelijk maakt.
    Zij sluiten ‘bewust’de ogen. ZIJ zouden gezien ze zich rekenen tot de zich intelligent noemende nederlanders die HET beter weten dan het klootjesvolk dat als zeer conservatief afgeschilderd wordt, wijzer moeten zijn.
    Amerikaanse toestanden binnen Nederland, binnen de EU zowel economisch als politiek.
    Je laten meeslepen in oorlogen armoede etc…
    Is er nog een weg terug een NIEUW KEERPUNT of heeft Van Wolferen gelijk en zijn we al TE LAAT.
    Als Amerika ons iets laat zien op ieder vlak is het hoe het NIET moet zowel economisch als politiek omdat ze op beiden zaken ‘lak’ hebben aan de mens als individu en zijn noden en rechten.
    Dus zou ik zeggen: Keer het tij…..

    Reactie door Henny — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.30 uur

  33. Wat heb je gedaan Daan ???
    Ik heb gezien dat je het antwoord al meerdere malen hebt gehad in deze site.
    dag Daan

    Reactie door Dirk Schuit — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.49 uur

  34. Het enige wat we willen is geen marktwerking in de zorg!

    Reactie door e.krul — dinsdag 16 januari 2007 @ 14.07 uur

  35. je kunt echt merken aan het cda, dat ze vergeten zijn, dat ze het met mensen te doen hebben. daarom is die gezondheidszorg zo duur. zelfs dat realiseren zij zich niet. die marktwerking moet eruit en men moet weer gaan inzien, dat men met mensen te doen hebben en niet met nummers.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.09 uur

  36. 76 % CDAstemmers voor minder marktwerking.
    CDA stemmers zijn net rokers: je weet dat het slecht voor je is, toch blijf je het doen.

    Reactie door Bert — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.18 uur

  37. @29
    Leuk verhaal wel over jullie koningin,kan ook in het sprookjes boek met de naam ,,droom maar lekker verder”

    Reactie door De Hakker — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.18 uur

  38. De marktkoop man is enorm van streek.
    Hij snapt er niks van deze Hoogervorst streek.

    Zijn eigen marktgoed was snoep.
    Dat had hij winst mee ,dat deed het best goed.

    Maar nu is de gezondheid van de mensen in de marktkraam gezet.
    Dit met hogen kosten voor Jan met de pet.

    De gezondheid is door Hoogervorst aan de hoogste bieder verkocht.
    De mens is toch geen aardappel zoals vaak op de markt gekocht.

    Het goede gezondheidsproduct geeft zelf in de vorm van een No-claim een markt korting.
    Op de markt gebeurt dat vaak in tegendeel met een product in verrotting.

    De marktkoopman begrijpt er niks meer van.
    Is mijn aankomende prostaatkanker handel dan.

    Hoe ziet deze handel er op de markt er dan uit.
    Is dat soms van de hoogste bieder op een mens met veel duit.

    De marktkoop schudt met zijn hoofd en denk wie koopt dan nog het zieke vlees.
    Daar zit geen winst op want dan ben je er als handelaar er zo geweest.

    Maar goed dacht hij dat gaat natuurlijk net zo als altijd door de molen.
    Want alleen zo kun je winst maken en de markt bekoren.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.48 uur

  39. @Bert dat is een hele goeie wat jij daar neergezet hebt in het interact.
    Groeten Dirk Schuit

    Reactie door Dirk Schuit — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.57 uur

  40. @22 Gandalf

    Serieus? Niet OF, maar EN EN.
    Op naar het Christelijk Socialisme, Gandalf. Zou echt een genadeslag worden voor het CDA!
    Christenen winnen door christenen. Een homeopathische formule. Maar zie je het zitten…CSP? Ik vrees van niet, zo jullie kennende… (smile)

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.00 uur

  41. Geen marktwerking in de zorg, #%$?**&$.

    Waar halen harteloze verantwoordelijken (want zie wat er uit hun geesten en harten komt) het gore lef vandaan om Nederland als een warenhuis te beschouwen waar vooral de toch al bevoorrechten eigenlijk als vanzelf gaan praten, honingzoet (want wat begrijpen zij en hun marktgesprekspartners elkaar goed!) en met vaak niet eens besefte, roofgierige begeerte hun buit binnen “winkelen”.
    Dat de wat minder “handigen” het er bekaaider afbrengen komt natuurlijk omdat die eigenlijk te lui en laks met de hun royaal toegemeten “verantwoordelijkheid en keuzevrijheid” omspringen.
    In een verwrongen vlaag van edelmoedigheid is vervolgens voor deze “onhandigen” de mogelijkheid gecreerd om hun “onkunde” vernederend bloot te leggen aan een leger van deskundologen, die (perfect systeem!) daaraan ook nog het prettige gevoel kunnen ontlenen dat zij “heel wat mensen hebben geholpen” en aldus “heel sociaal” bezig zijn.

    Ik kan letterlijk furieus worden als een of andere harde bobo Nederland weer eens verkracht door te spreken van “de B.V. Nederland”, maar eigenlijk nog meer omdat zoveel betere, onnadenkende Nederlanders deze terminologie klakkeloos overnemen en die zo sluipenderwijs rechtvaardigen.

    Ik zou willen dat ik niet zo woordspelerig de onvermijdelijke markt meer zorgwerking kon toewensen, eenvoudigweg omdat die niet meer bestaat…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.10 uur

  42. @23 bijdehandje

    Een ding is zeker: Hij is geen doetje en wandelde dwars tegen de gevestigde orde in.
    En beeld van God? Ja, als we God maar in beeld houden. Vanaf het begin al wilde de mens als God zijn… en zie de wereld! Beeld van God of van de mens?

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.27 uur

  43. @38 correctie:

    1) gecreerd > gecreeerd, ik kan helaas de puntjes niet vinden
    2) woordspelerig > woordspeels (?)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.28 uur

  44. @39 Harrie V

    Inderdaad! Meer ZORG in de marktwerking!
    Goede SP slogan!!

    En ja, Nederland als warenhuis. Maar nu is het zo erg dat ook wij (mens) als artikel worden beschouwd en behandeld. “B.V. mens”!
    Alles waarmee we in leven kunnen blijven wordt verhandeld. Straks rekenen ze nog iedere ademhaling met ons af. Zuurstofpremie!

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.36 uur

  45. @41

    2) Maakt niet uit! Allebei leuk gebruikt. Tenslotte kunnen we zelf taal creeren toch?
    Als je het maar vaak genoeg gebruikt wordt het vanzelf opgenomen in het woordenboek.
    (Kan ook de puntjes etc.etc. niet vinden)

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.44 uur

  46. @36
    Gratis cursus stoppen met CDA stemmen:
    http://aflaat.tomaatnet.nl/Stoppen1.htm

    Reactie door patrick — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.53 uur

  47. @41 Gloria:

    Gloria: (heel extreem gesteld) een door gelddenken vergiftigde geest met macht bekleed zal zelfs dit kunnen doen aanvaarden met het begrip “rechtvaardige en juiste prijs”, het “product” is “zijn prijs waard”

    Omdat “rechtvaardig en juist” zo fluweelzacht, ja haast bijbels, klinkt (maar waar was de BROODNODIGE, ALLESOMVATTENDE EN EERLIJKE discussie??!!) kun je dit veel mensen door de strot duwen.

    De onvermijdelijk opkomende gevoelens van onbehagen worden onderdrukt met de drogreden: “die kunnen we immers geen van allen missen, schone lucht wordt al zo schaars,, ze hebben eigenlijk wel gelijk en voor de minder bedeelden is inmiddels een regeling getroffen”.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.57 uur

  48. @40 Gloria,

    Ik bedoelde het heel serieus en eigenlijk krijg ik dus op mijn vraag niet echt een antwoord.
    IK ben daar nu echt benieuwd naar.
    Niet naar de opmerking als we god maar in beeld houwen, nee; als ze beweren dat de mens naar zijn beeld geschapen is, kan ik toch niet anders concluderen dat hij ook al deze slechte eigenschappen moet hebben.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 16 januari 2007 @ 20.12 uur

  49. Eigenlijk gaat het wel goed met de zorg.

    Sceptisch was ik, eigenlijk tegenstander.
    Dat marktwerking in de zorg noodzakelijk was leek me wel duidelijk.
    Het traject echter minder duidelijk voor mij.
    Het was al aardig aan het ontsporen, liever; was geheel ontspoord, zonder marktwerking.
    Wachtlijsten, slechte kwaliteit. Het was een drama.

    Maar het nieuw ingevoerde systeem lijkt aardig te functioneren.
    Natuurlijk, er moet worden opgelet en gemonitored, maar geen enkel nieuw systeem functioneert van dag een af perfect.
    Maar, ondertussen;
    Helemaal dus geen lijken op straat noch in de kast.

    Het succes van de invoering van marktwerking in de zorg is niet alleen de verdienste van deze (demissionaire) regering. Samen zagen we dat het anders moest!

    Duidelijk is dat we deze weg moeten blijven vervolgen waarbij we de controle nooit uit het oog mogen verliezen.

    Reactie door Eerst nadenken — dinsdag 16 januari 2007 @ 20.23 uur

  50. @13 MijnZus — dinsdag 16 januari 2007 @ 1.18,

    Zelfnadenkers zijn beter georganiseerd (zie SP), want je kunt mensen die domweg het zelfde stemmen als hun ouders kun je niet georganiseerd noemen, een automatisme eerder.

    “Zelfnadenkers zijn minder goed georganiseerd.”

    En waarom met er meer aandacht komen voor religie in de politiek? Politiek en religie is een gevaarlijke combinatie. Kritiek is nog steeds een redelijk groot taboe bij veel gelovige mensen omdat het ingaat tegen het woord van hun god.

    @20 Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 3.30,

    Heb er maar niet veel vertrouwen in dat die club die cda stemt socialistisch wordt. Mensen die (voor een deel) hun vertrouwen baseren op de aanwezigheid van de ‘c’. Zo van “het is een christelijke partij dus dat zal wel goed zijn”. Kijk, dat zijn nou de gevaren van geloven, iets voor het enige ware aanzien waarop geen kritiek mag worden gegeven. Alleen als je kritiek toestaat op het gene waarin je geloofd ben je op de goede weg en kan het komen tot een betere wereld.

    Maar ik zal je niet langer vanavond van het lopen houden wat jij bent een van die personen die op een van de goede wegen loopt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 16 januari 2007 @ 20.23 uur

  51. @49 Eerst Nadenken??!!:

    Wat heb jij er toch de pest aan he, dat er met goede argumenten, wordt gefulmineerd tegen het vermaledijde systeem dat Hoogervorst (VVD) heeft doorgedrukt: overigens is dat je goed recht (ik ben nogal boos en geemotioneerd).

    Vrijheid van meningsuiting impliceert volgens mij a.h.w. vanzelfsprekend dat je enige moeite moet doen om je “tegenstanders” waardig tegemoet te treden. Bij jou betekent vrijheid van meningsuiting kennelijk dat je je er met wat denkluie, loze, clichematige, in elk modern hoofd wel aanwezige gedachtensnippers en niet onderbouwde kreten vanaf kunt maken, in de veronderstelling dat anderen dan hun serieuzere gedachtengang maar “lekker” moeten onderbreken. Lees jij eigenlijk andermans bijdragen wel?

    En, realiseer je (en dat doe je!!!) dat jouw alias impliciet beledigend is voor al die zeer velen die zich wat meer moeite getroosten.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.39 uur

  52. @48 bijdehandje
    Dat Adam een fout beging en daardoor de mensheid blootstelde aan de erfzonde is bekend. Adam was naar Gods evenbeeld gemaakt en werd inderdaad in verleiding gebracht.
    God stuurde daarom Jezus, zijn eigen vlees en bloed om ons te verlossen van die zonde. Jezus heeft niet toegegeven aan de verleiding waaraan hij werd blootgesteld, en dus stierf hij zonder zonde, juist daardoor werd de mensheid bevrijd van de erfzonde.

    Zover rijkt mijn kennis hierover. Ben in een ver verleden katholiek opgevoedt.

    Reactie door Irma — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.57 uur

  53. @ 52. Irma…..Ben in een ver verleden katholiek opgevoedt….

    Ik ook en toen ging het fout !

    Reactie door franslj — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.16 uur

  54. @53 franslj
    Hahaha, bij mij niet, ik vond de SP !!

    Reactie door Irma — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.49 uur

  55. @52 Irma — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.57,

    De slang haalde de vrouw over, daarna de vrouw de man. Wel even de fabeltjes krant goed lezen he? ;)

    Maar goed, het maakt niet uit hoe de boel (het heelal) is ontstaan. En het leven heeft geen nut, maar goed we moeten wel de tijd door komen met z’n allen, dus laten we het maar het beste van maken met z’n allen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.54 uur

  56. @54 Irma — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.49,

    Ja, deze keer paktje je het goede, de tomaat, en we leefden nog lang en gelukkig.

    Morgen weer een verhaaltje, slaap lekker allemaal. ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.57 uur

  57. @55 Evert Tigchelaar jr.:

    Als ik een vrouw een appel zie eten zeg ik wel eens gekscherend: “ja, ja, zo is alle ellende in de wereld gekomen”.
    Gelukkig heb ik dan ook altijd een gevoel van vertedering want, wat zouden wij mannen moeten zonder deze lieverds?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.03 uur

  58. 49 Eerst Nadenken

    Je had het niet beter kunnen zeggen.
    Inderdaad zullen we deze weg VERVOLGEN!
    (zie jouw laatste alinea)
    Help dan ook mee als vervolger en bestrijder van deze dwaalweg, waarop mensen alleen nog maar een product zijn. Erger: afvalproduct zijn! Het recht van de sterkste is subtiel ingevoerd. Al eens over nagedacht?

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.13 uur

  59. @58 Gloria:

    Was mij nog niet opgevallen, scherp!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.20 uur

  60. raag aan Gloria (met excuses aan alle andersdenkenden, maar ik weet naar Gloria geen andere weg en zal dit zo hoogst zelden doen):

    Wij beiden zijn gelovige christenen: ik bewonder jou om je vuur en soms impulsieve, maar doorgaans goed bedoelde heftigheid, maar vooral om je rake en vaak wijze bijdragen.

    Ik ben eigenlijk al heel lang gelovig, maar kan mij eigenlijk geen echt “bekeringsmoment” herinneren. Wel weet ik dat ik gaandeweg mijn leven steeds vaker wel eens plotseling, ah.w. met een beetje “overslaand” hart vreugde kon putten uit het besef van Gods bestaan. Ook heb ik vaak urenlang met mijn inmiddels overleden, gelovige moeder over geloofs – en politieke zaken gepraat.
    Soms denk ik wel eens, als ik andere christenen begeesterd over Jezus hoor praten, dat ik met betrekking tot Hem misschien wel een wat “lauwe” ben. (zonder schuldgevoelens overigens, daarvoor zijn de vreugdemomenten te authentiek en deel ik hun mening over Diens liefdevolle lijden en verlossingswerk volledig. Bovendien vind ik veel antwoorden en wijsheid in de bijbel)

    Gloria, (misschien antwoord je liever niet, ik respecteer dat) hoe ging dat bij jou?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.59 uur

  61. @60:
    raag is natuurlijk vraag

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 0.02 uur

  62. Harrieke, pinkstergemeente?

    Reactie door kaatje — woensdag 17 januari 2007 @ 0.10 uur

  63. @62 Kaatje:

    Nee hoor, geheel ongebonden, dus niet tot een kerkgenootschap behorend (wel katholiek opgevoed, maar dit niet meer praktizerend)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 0.13 uur

  64. @62 Kaatje:

    Bovendien, ik vind de Pinkstergemeenschap wel wat te veel nadruk leggen op de “sensationele” kanten van het geloof, met de daaraan verbonden, mogelijke gevaren: nogal benadrukken van de z.g. “geestelijke gaven”, zoals met name het “spreken in tongen” (spreker praat dan zeer gedreven in een voor ons onbegrijpelijke taal) Dit overigens naast het vele goede wat P.G. ook heeft.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 0.20 uur

  65. @48 bijdehandje

    Lees @52 van Irma. Daar komt het in grote lijnen op neer. En wat weet een mens door te lezen? Niets dan dat je, zoals je ziet, er wat grapjes over kunt maken.
    Ik maakte hier ook vaak grapjes over en vond het een min of meer infantiel verhaal en met die Bijbel kon ik niets, nada, niente!
    Dat was voor domme mensen maar niet voor mij! Tenslotte zat ik op een filosofieclub waar een leraar allerlei filosofen behandelt uit de westerse geschiedenis en wij stonden hier ver boven. Geloof en bovenal het Christendom was voor ‘zielige’ mensen die hun leven ophingen aan een God, die naar de Aarde is gekomen en zich heeft laten kruisigen! Nou ja!! Dan ben je niet goed bij je hoofd!!
    Sprookjes voor de goedgelovige hap. En zo wandelde ik zelfgenoegzaam en vooral ‘links’ door het leven. Las ondertussen ook veel Oosterse filosofieen en heb mij een tijdje aangesloten bij de Soefi’s. Alles rust en respect en staren naar een kaars. Nou, uiteindelijk zag ik daar de zin niet van in.
    Doorgewandeld en grapjes gemaakt en bla-bla-bla!

    Nee, gelukkig is het niet de tomaat geworden. Ook niet de appel! Want als je goed leest is er geen sprake van een appelboom, maar van een boom waar VRUCHTEN hingen van de kennis van goed en kwaad. Het is beeldspraak. Maar in dit beeld is duidelijk gemaakt dat de mens naar Gods Beeld is geschapen en alles WAS goed. Tot aan het moment dat het DRAMATISCH mis ging! En dat kan je lezen in de eerste 2 hoofdstukken. Het ENIGE wat God de mens, bestaande uit Adam en Eva (man-mannin),verbood was te eten van die boom. Kennis van goed en kwaad is een privilege van God. En nog steeds!!
    Verder was alles tot hun beschikking. Maar zij wilden MEER. En zie: zo zitten we nog steeds in elkaar. We zijn de erven.
    Vanaf DAT moment is de mens gestorven aan vertrouwen in God en heersen wij over goed en kwaad. Zo onwetend als we zijn! Naakt, dus ontdaan van INZICHT!

    Hoe is het gekomen? Heel simpel, ik bleef om mij heen kijken, omhoog, omlaag en ik besefte dat wij met heel onze grote mond nog geen grasspriet kunnen maken. De interesse was gewekt en ik wilde WETEN of wij nou belazerd werden of niet. Zou God bestaan? Het is toch te gek om dat niet te willen weten? Het WILLEN was aanwezig, maar geloven? Nee! En toch als een mens ECHT wil weten snijdt het pas hout.
    Voor mij werd het gewoon logica. Een schilderij heeft een schilder. Een beeld heeft een houwer. Zou dit LEVENDE SCHILDERIJ dan geen LEVENDE ‘SCHILDER’ hebben?
    En ja, zo bleek…

    Bijdehandje, hoe God nou precies in elkaar zit? Ik leer iedere dag van Zijn bizarre, humorvolle, vergevende, liefdevolle en dienstbare Eigenschappen. Maar vooral leer ik hierdoor mijzelf het meeste kennen… inclusief al mijn slechte eigenschappen. God leren kennen is het lef hebben jezelf te leren kennen. Door Jezus is er gelukkig vergeving. Applaus voor God!

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 0.27 uur

  66. Harrieke, als je de zorg neemt als uitgangspunt, wat vind je er dan als Christen van hoe de afgelopen kabinetten dit hebben ingevuld?

    Reactie door kaatje — woensdag 17 januari 2007 @ 0.31 uur

  67. @65 Kaatje:

    Als christenen de maatschappelijke ordening en bepaalde, feitelijk daaruit voortgekomen economische theorieen die velen zo “gewoon” en “onvermijdelijk” zijn gaan vinden, als uitgangspunt nemen voor met name zorgbeleid, dan WETEN de meesten – en zeker de regeerders, want verre van dom!! – dat zij Christus’ simpele, maar wijze, liefdevolle en doeltreffende geboden negeren, zo niet verkrachten. Des te sterker geldt dit als zij dan ook nog eens de maatschappelijke tegenstellingen verder verscherpen.

    Een zorgbeleid (n.b. voor zwakkeren, zieken, bejaarden en om het even medemensen die niet meer of gewoon niet meekunnen)zodanig inrichten dat het grote groepen mensen in moeilijkheden brengt of nog dreigt te brengen en – hoe is het in GODS(!!)naam mogelijk – ook nog eens vette winstmogelijkheden bieden aan hen die toch altijd al aan de chocoladekant zaten, is dus feitelijk zeer onchristelijk. (dat er desondanks ook veel goede dingen in zorgverlening plaatsvinden doet aan deze gegevenheid niets af.)

    Natuurlijk is het onmogelijk om een bijkans “volmaakt” stelsel te verwezenlijken, maar het is wel GODgeklaagd dat uitgerekend een “christelijk” kabinet hiermee gekomen is.

    Ik denk dat het oude stelsel met de vertrouwde ziekenfondsen, hoewel verre van volmaakt, rechtvaardiger was.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 1.09 uur

  68. @59 Harrie V

    Ja, via deze publiekelijke, digitale weblogweg geef ik toe dat ik daarbuiten niet gemakkelijk bereikbaar ben. Weer sorry!

    Lieve Harrie, ik ben ook katholiek opgevoed. Weliswaar was mijn vader een socialistische atheist. Mijn moeder een ‘wiebelende’ gelovige, maar dit meer omdat mijn vader haar wees op al het onrecht op Aarde. Toch heeft zij haar geloof niet losgelaten.
    Het gekke was dat mijn vader het was die wilde dat ik (en broers) katholiek gedoopt werd etc en naar katholieke scholen ging. Ook hij had daar blijkbaar nog ‘iets’ mee vanuit zijn katholieke jeugd.
    Enfin, ik ging braaf en trouw zondags naar de kerk en liet alles over mij heen komen. Toch had ik er niet veel mee. Eenmaal ‘volwassen’ heb ik het allemaal ver achter mij gelaten. Maar niet mijn ogen gesloten. Ik bleef zoeken en ontdekken en mij verbazen. Maar er is zoveel ‘aanbod’. Die hele ‘markt’ van religies was een hele klus om te zien en te ervaren waar ik het meeste ‘voordeel’ van had. Hier en daar ben ik ingedoken en wat mij opviel was vooral het ‘therapeutische’ effect. Lekker in je sop gaar koken en tegen alles in zeggen dat het goed was. Religie als opium dus!
    Dat werkte niet goed uit! Nogal egocentrisch en gericht op eigen geluk en zgn harmonie.
    Gelukkig bleef ik nergens hangen en trok door. Totdat ik alleen kwam te staan met mijn 3 kinderen. Ja, dan kan je zeggen: alles is goed… maar het voelde niet zo!!
    Ik was woedend op een ‘virtuele’ verheven, afstandelijke God die ik maar niet kon vinden en begrijpen. Wat voor zin heeft God dan?? Alleen om zondags in kerkbankjes te zitten of later in de yoga-houding stil te zitten mediteren en allerlei mantra’s in mijzelf te stampen/hersenspoelen? Staren naar een kaars? No way! Daar had ik het helemaal mee gehad.
    Een God die werkt! Ja, die had ik nodig. Een Maatje, een Gids, gewoon een toffe God.
    Om een lang verhaal kort te maken, Harrie, die heb ik gevonden. Of liever: Hij heeft mij gevonden, door al mijn verzet, mijn gestampvoet, mijn woede en mijn verlangen naar Hem. Ik wilde het nu eenmaal weten en ja, ik heb het geweten! Die “klik” kwam en is niet meer weggegaan. God zo op maat, zo persoonlijk, zo helemaal alleen voor mij en tegelijk… God zo mateloos, zo universeel, zo voor allen alles! Blijft onbegrijpelijk!!
    Maar vooral spannend, boeiend en altijd verrassend. Nou, wat wil een mens nog meer?

    Harrie, let op! Of je nou bidt, babbelt of wat verzucht. Je wordt gehoord en dat zie je terug in je leven. Ongelooflijk!
    Aan die andere kant die wereld. Een grote jungle! Toch weet ik mij gegidst en veilig, wetende dat ik met Jezus niet de ‘gemakkelijkste’ weg ga. Enfin, dat zal jijzelf ook weten! De waarheid windt er geen doekjes om…

    Sorry webmaster. We zijn off topic?

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 1.25 uur

  69. @Gloria
    Dank voor je uitvoerige reactie.
    Dat kwam recht uit je hart en dat waardeer ik in je.

    Ik geloof in God. Niet in “een” God: maar in God. Als iemand zich verdiept in de gi-gan-tische inmensheid en complexiteit van ons heelal…je bek valt open. Het ontstaan er van zijn theoriën. Het begin van dit alles kennen we niet. Dan zitten we hier op Aarde op een stofje: een minuscuul vlekje met 6 miljard wezens van een soort die denken dat ze meer zijn dan de andere soorten. Miljarden andere soorten. Ontelbaar. En de meerderheid van wie zich “mens” noemt op één of andere manier wel een schepper erkend. Dat is volstrekt terecht mijns inziens. Er is meer aan de hand. Die veronderstelde Big Bang vond plaats in een ruimte. Waar was die ruimte daarvoor? En waar houd die op? Staat daar een muur aan het eind? En wat zit er achter die muur? Ballast Nedam of Koop Tjuchem heeft het heelal niet gemaakt.
    Enfin.

    @50 Evert Tichelaar
    Dat het onwenselijk is dat een politieke partij haar beleid stoelt op het katholisisme en het protestantse geloof in al haar vormen (hoe kan dat overigens??) staat buiten kijf.
    Een partij welke nadrukkelijk uitgaat van de mens en haar persoonlijke geloof, binnen het humanisme, lijkt me niet meer dan normaal.
    Leven en laten leven.
    Politiek is in deze bedoeld als “verkeersagent” om e.e.a. in goede banen te leiden. Niet om de wet te richten op één groepering of geloof. Maar harmonie.
    En waarom er meer aandacht moet komen in de politiek voor religie? Ik zou zeggen lees de kranten van de afgelopen decenia eens. Hele volken worden verscheurd door regeringen die aan één kant staan wat religie betreft. Oorlogen gaan er over. Of religie wordt tot een “trigger” om geldelijk gewin te behalen.

    De hypocrieten zijn er altijd klaar voor. SP was toch TEGEN? Laat maar zien! Kom maar op met die tomaat!

    Reactie door MijnZus — woensdag 17 januari 2007 @ 2.01 uur

  70. @59 Harrieke
    Excuus dat ik inbreek op je vraag aan Gloria.
    Mensen bekeren om tot inzicht te geraken of te verkiezen m.b.t. God.
    Jij hoeft niet te zoeken naar wat je al gevonden hebt.

    Reactie door MijnZus — woensdag 17 januari 2007 @ 2.20 uur

  71. @40 Gloria
    Een genadeslag voor het CDA had wat mij betreft ook gisteren gemogen.
    CSP? Ik zie dat niet direct zitten. Het christendom heeft door de eeuwen heen voor veel ellende gezorgd. Vandaag de dag nog wordt er door de legers van christelijke wereldleiders lustig op los geschoten. ( Irak, 36.000 burgers) Maar goed, het christelijk zijn volgens jou principe – waaraan je door hier op dit weblog te lezen niet kunt ontkomen – zou een verademing zijn. Een ware christen zou het CDA de rug toe keren. Mee eens dus.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 17 januari 2007 @ 6.44 uur

  72. @65 Gloria,

    Ik heb begrepen dat jesus de zoon van god zou zijn, dus de uitleg van Irma heb ik niet veel aan.

    Ook in @65 vind ik niet het antwoord op mijn vraag of god deze slechte eigenschappen in zich heeft. (als er een god is tenminste)

    Hij kan dan wel zijn zoon gestuurd hebben als verlosser van onze zonden,
    (wat ik op zich al raar vind, de aarde is al zo oud, dus waarom pas 2007 jaar geleden en hij stelt dat terugkomen wel heel lang uit) maar als ik dit voor waar aan moet nemen kom ik toch tot de conclusie dat god en jesus twee verschillende “personen” zijn.

    Ook die onbevlekte zwangerschap wil er bij mij niet in, niemand krijgt een kind van de wind.
    Eigenlijk denk ik dat god helemaal niet zo’n vredelievend figuur is.
    Als hij niets over die boom had gezegd dan hadden ze er ook niet van gejat.
    Verbied iets en ze doen het.

    Ik trek dus de conclusie dat god ze zelf in de verleiding heeft gebracht en dat vind ik dus minder fraai.
    Goed beschouwd heeft hij ze eigenlijk uitgedaagd.
    Kan zijn hoor dat ik helemaal fout zie, maar ik zie de dingen nu eenmaal graag goed uitgeplozen en ben niet het van het soort dat alles klakkeloos aanneemt.
    Maar dat zal je inmiddels wel bekend zijn.
    Het is natuurlijk wel mooi als mensen dit klakkeloos aannemen en er dan steun aan hebben, maar ik heb er nou steeds hele grote vraagtekens bij.
    Ik heb ook veel te vaak zien gebeuren dat het hele geloof als kapstok word gebruikt en dat staat me helemaal tegen.
    Zelf geloof ik meer in het spirituele, magnetische krachtvelden etc. en de oerknal, door de loop der tijden heen de evolutie en dat we gewoon van de vissen afstammen.
    Dus dat onze voorouders in wezen begonnen te zijn ontstaan als micro-organismen.

    Ook hier sorry dat het een lang stuk geworden is, maar dit kan ik niet korter omschrijven.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 17 januari 2007 @ 9.04 uur

  73. @72 bijdehandje
    Volgens de katholieke leer is God: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, een drie-eenheid.

    Ik ben het met je eens dat het een op de proef stellen is en dat dat een minder fraaie eigenschap is. Vele verdrietige zaken worden vaak uitgelegd als een test, daar heb ik het altijd moeilijk mee gehad wat het geloof betreft.
    De eigenschappen zijn dus latent aanwezig in iedereen, ook in God, de verhevenheid blijkt juist uit het weerstaan van de verleidingen. Tenminste zo heb ik het begrepen, klopt dat Gloria?

    Reactie door Irma — woensdag 17 januari 2007 @ 10.47 uur

  74. Beste mensen, ik ben een zeer gelovig mens die altijd veel belangstelling heeft in de kerkgeschiedenis. Maar nu komt het ik ben niet kerkbewust, mijn kerkbezoeken zijn sporadisch (kerst, huwelijken en begrafenissen). Ik geloof in god, in die god die ieder mens bij zijn geboorte in zich meekrijgt, maar ook de duivel. Wat de mens ervan maakt vind ik niet best, vele zien het geloof om hun macht over mensen te vergroten. Gij zult niet dit en gij zult niet dat. Ik geloof in hemel en aarde maar wij hebben de hemel op aarde, al die overtuigingen dat de arme mensen het in de hemel het beter zullen hebben enz. enz.
    Letwel, ik wil niemand van zijn geloof afhouden, ik zelf kom uit een vrij christelijke familie maar in de loop der jaren ben ik mijn eigen geloof gaan bedenken en het bevalt mij prima hierdoor zijn mijn socialistische gedachten en gevoelens alleen maar gegroeid. Voor mij was Christus de grootste socialist ter aarde, alleen de mens is het anders gaan uitleggen. De socialisten onder de christenen zijn nooit zo gewild onder wat nu CDA heet, reden: lees dit stukje nog maar eens.

    Reactie door Old Henk — woensdag 17 januari 2007 @ 12.40 uur

  75. @73 irma

    Heel vroeger werd mij wijsgemaakt dat god zijn énig geboren zoon gezonden had.
    Na de kruisiging was er de uitstorting van de heilige geest.
    En nu zijn die drie ineens hetzelfde?

    Néé, sorry waarschijnlijk kort door de bocht gedacht van mij, maar ik ben ik, mijn vader was mijn vader en mijn moeder was mijn moeder.
    En geen van ons drieén was/is heilig. En ook geen éénheid.
    Dat wil er bij mij al helemaal niet in.
    Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar daden en dient die verantwoordelijkheid dan ook te nemen.

    Maar goed, gelovigen nemen vaak iets aan wat niet bewezen kan worden, daarom zal het wel geloven heten. Maar al met al geeft het mij nog steeds geen duidelijkheid.

    Ik kan me wel wat meer vinden in de link waarin
    Old Henk@74 verwijst naar wat ieder mens met zijn geboorte meekrijgt.
    Je zult het toch zelf moeten doen hier de tijd dat we op deze aardkl**t rondlopen en wel zo behoorlijk mogelijk, zonder een ander voor z’n kop te stoten.

    Dat krantenbericht Old Henk onder jouw naam is inderdaad interessant en verhelderend om te lezen. Maar helaas, ook dat is niet hetgene wat mijn vraag beantwoord.
    Maar toch bedankt.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 17 januari 2007 @ 16.07 uur

  76. Kijk, dat was nou zo leuk in mijn jeugd, dat
    een predikant, die de ‘rooie’ dominé als
    bijnaam had, álles overdacht in de oorlog,
    (geïnterneerd in één van die vernietigings-
    kampen), nadien uitdroeg, dat Jezus niet al-
    leen in zijn tijd te keer ging tegen het toen
    malige establishment,en Hem zeker een ware
    structurele socialist vond, maar Jezus toen
    ook in commune-structuren lévend en opge-
    groeid, hem ook een wáre commune-ist vond,
    een communist in de uitdrukkelijk ware zin
    van het woord, door dus met ánderen te délen!

    God is ook niet een Hij of een Zij, of iets-
    onzijdigs. Een spiriualiteit, en magnetisch
    krachtenveld is de mening van Bijdehandje en
    zo werd deze mij thuis ook voorgehouden, im-
    mers het is die brón van kracht, die God,
    die in jezélf is en die macht zou kunnen ge-
    ven, tenzij je die kracht laat afpakken door
    de duivel (de baas van je eigen niet-willen,
    je ONmacht, als je dié een kans zou géven)!
    De WIL of de ONWIL is de keuze aan elk indivi
    du voorbehouden.

    Deze predikant heeft nadien zijn evangelie
    vrij gepredikt en verdiende er zijn boterham
    mee, door vooral godsdiensten en godsdienst-
    wetenschappen zeer genuanceerd te preciseren
    en dus wél te plaatsen in de toenmalige tijd,
    incl.de voedingsadviezen om ziekten te voor-
    komen. Mensen gezond te houden, geleerd te
    hebben deze dingen in andere oudere conti-
    nenten en overgedragen naar de Joodse school,
    bij gebrek aan welke vorm van scholing danook

    Vergeten doen veel mensen dat het Christendom
    is ontstaan vanuit het Jodendom, trachtend de
    diepste waarden te onthouden, kennis opgedaan
    ook door lange barre jaren durende voet- en
    kamelentochten, van plaats naar plaats ook de
    overlevering bestuderende Jezus en vrienden.

    Niet voor niets spreekt men meer en meer over
    dat bedoeld wordt dat het Koninkrijk IN, en
    RONDOM U IS! Dat is een kwestie van aannemen
    en te trachten in die waarheid te wandelen en
    er ook naar te willen handelen.

    Mensen, nog steeds beperkt als wij zijn, fa-
    len bijna allemaal, want die WIL spoort aan
    tot ook de persoonlijke inzet, discipline en
    dat gaat niet vanzelf!

    De predikant die ik noemde had nog nadien
    maar één wens, niet meer in de beperktheid
    van het ‘instituut Kerk’ te moeten fungeren,
    het wel als ‘leerschool’ te zien en ook ten
    dele nodig te vinden om er die scholing en
    kennis op te doen, maar later mocht hij er
    afstand van nemen, hij kon dat ook niet an-
    ders, en werd LID VAN DE GEMEENTE VAN JEZUS,
    IN CHRISTUS, en die gemeente zijn wij met z’n
    allen tezamen, zonder door kerkmuren te wor-
    den gescheiden. Hij was ook getrouwd met een
    buitenkerkelijk opgevoede vrouw, een ten diep
    ste gelóvige vrouw, wandelend volgens de voor
    beelden vanuit ook het evangelie van 2000
    jaar terug en nog vele andere religies zetten
    hen beiden in de totale ruimte, geestelijke
    levensruimten, zoals die ooit voor ons allen
    bedoeld werd. De laatste woorden na een kerk-
    dienst zijn danook veel al bij het géven van
    de wens tot geluk en gezondheid:
    de liefde van Christus zij met u állen en
    géve u vréde!,,,waarop tegenwoordig alleen
    de predikant zelf nog toevoegt: AMEN,,,,en
    feitelijk betekent dat ‘men het daarmee eens
    is’ en zou een voltallige kerk dat gezamen-
    lijk moeten zeggen: hardop!

    De Kerken zijn uitstekende leerscholen als
    men er van kan meennemen, wat men ervan kan
    gebruiken. Ballast werd een overdaad aan on-
    nodige dogma’s, of niet meer in de tijd van
    nu passend, en dát deed mensen afhaken…en
    het kan niét ongezegd blijven, dat nog velen
    er zich veelvuldig laten voorhouden waar zij
    de mist in gaan of zich dienen te verbeteren.
    Ook de tegenwoordige clubvorming voor sociale
    bezigheden vindt er een goede basis in, en
    dat mag!

    Ik sluit me aan bij Bijdehand en Old Henk!
    Denk nooit, dat buitenkerkelijk leven bete-
    kenen zou dat men zich onttrekt aan medemen-
    selijk handelen, integendeel, buiten de deur
    wordt er vaak nog veel harder gewérkt dan er
    binnen wordt gezeten, gewacht, gebeden, over
    gelaten, maar voor wie dat geloof en spiritu-
    aliteit zou betekenen op dié manier kan ik
    het nooit veroordelen, zij mogen.

    Zij mogen niet zelden ook leren, dat er grote
    groepen mensen zijn NU, die in de totale volle, onbegrensde vrijheid willen leven en
    dat dan ook doen en wérken in ‘het veld’,
    zoals Jezus dat ook bij voorkeur deed!
    Dát veld kan overal zijn en mogelijk nog een
    dimensie erbij krijgen een vice versa rela-
    tie en men zich een lévend lidmaat kan voe-
    len en betonen naar de ander, waar die zich
    ook moge bevinden in de open wereld en in de
    besloten inrichtingen en gemeenschappen.
    Dat de géést van het goede een ieder mag be-
    reiken in álle eenvoud, het opent hárten en
    verruimt het buiten proporties denken en is
    een groot goed.
    De méns, is bijna go(e)ddelijk gemaakt, maar
    nog niet áf in de evolutionaire zin van het
    woord, waarna geen honger of verdriet nog
    zal zijn en vreugde alom! Goeden avond!

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 16.17 uur

  77. @72 bijdehandje

    Dat is het probleem van woorden: je kunt verschillende ‘begrippen’ niet in EEN woord vangen. Het begrip zelf wel. Taal schiet dus tekort. Diepgang is doorgronden en om dit in taal vast te leggen is het woord: Drieeenheid ontstaan. Dichter is het niet te benaderen.
    God heeft geen Zoon, maar IS de Zoon. God = Ziel, Geest, Lichaam. (Vader,Geest,Zoon)
    Naar dit beeld zijn wij geschapen. Wij hebben ziel, geest en lichaam.
    De Zoon is God die door menselijke wegen/kanalen (via Maria) Zich op Aarde geboren deed worden. De Onmetelijke deelde Zichzelf uit in het menselijk geslacht. Hoe Groot moet je zijn om zo Klein te willen worden!

    Ook wij worden ( meegedragen door onze ziel en geest) altijd door geboorte zoon of dochter. Het lichamelijke deel werkt als ‘zoon/dochter’ samen met de eigen geest en ziel. Drie-een is de mens. Het lichamelijke zoon/dochterschap is de ervaringswereld die wij hier en nu opdoen. Daarom is het van groot belang zich ‘naar binnen’ te keren in plaats van naar buiten in allerlei omstandigheden.
    Ziel en geest zijn verbonden met God’s Ziel en Geest. Toch kunnen we door onze lichamelijke gangen onze geest laten meeslepen in allerlei bokkesprongen. De ziel (vader) is het ware geweten in onszelf. Onze corrector!
    Die kunnen we ook negeren en dat geeft botsing. De beste ‘doorstroming’ is in EENHEID te leven met onze ziel, geest en lichaam.

    Hier heeft de mens (vanaf het begin!) een potje van gemaakt. En hoe kan je al het opgebouwde debet die de mensheid een enorme roodstand heeft opgeleverd weer credit geven? Door eerst die roodstand weg te werken. Letterlijk te sterven aan die mensheid VOOR die mensheid! Hiermee kwam God Zelf de gezamenlijke schuld van de mensheid afbetalen. Er moest dus EERST afgerekend worden. Aan dat Kruis heeft God in Zichzelf onze schuld gedood. Ofwel: Hij heeft onze schuld op Zich genomen!

    We zijn geschapen MET de vrije wil. God heeft ons niet als marionet geschapen. In het beeldspraakdrama is God van VERTROUWEN uitgegaan!! Hij verbiedt uit Liefde en Zorg de mens van die boom te eten. Waarom? Anders zullen zij sterven! Nou, wie zou niet zijn ‘kinderen’ verbieden van vruchten te eten die dodelijk zijn!
    In dit geval betrof het de kennis van goed en kwaad. Het was verboden om hier kennis van te nemen. Goed en kwaad is God’s Zaak!
    Gezien het feit dat de mens zich liet verleiden (andere kracht in het spel!) is hier sprake van schending van God’s Soevereiniteit. Tegen de WIL van God in genomen. Hiermee plaatste de mens zich buiten God’s Aanwezigheid, want in dat paradijs waren allerlei andere vruchten. Zoals de boom van eeuwig leven. En met deze motie van wantrouwen naar God was het paradijs van vertrouwen en zaligheid over en uit! Zo kon niet verder eeuwig geplukt/geleefd worden dus. Vandaar die uitzetting. Maar niet voordat God eerst nog zorgzaam kleding van dierenhuiden (op voorraad?)had gemaakt… het schijnt koud te zijn zonder God!

    In de kern is er dus iets flink misgegaan. Die kern wordt overgedragen van mens tot mens. Het zit in de genen. Of we het nou willen of niet. Tenslotte hebben wij er ons niet rechtstreeks schuldig aan gemaakt, maar onze ‘voorouders’. Toch dragen we het van geslacht op geslacht mee. Ongewild… maar wel van hetzelfde ‘pluimage’. Die kloof is God Zelf komen dichten, door als Mens onder de mensen te komen. Van hetzelfde ‘Pluimage’ dus! Maar juist HIERDOOR kon Hij het hele ‘pluimagegeslacht’ redden door de dood in te gaan en deze te DODEN door Zijn LEVEN! De dood ontkracht ter plekke.
    Deze Overwinning staat op Naam van Jezus Christus. God uit God. Mens in mens.

    Deze Overwinning op Zijn Tegenstander, die eeuwige Dood schept, is cruciaal! Hiermee is het van LEVENSBELANG om bij Jezus Christus te blijven, want God is geen dood maar LEVEN. Daarbij IS door Zijn Missie alles vergeven en kunnen we met die afbetaalde schuld een schone lei beginnen.
    God zit IN ons en de enige veilige weg is om IN God te blijven. Met lichaam, geest en ziel verbonden blijven met DE LICHAAM, GEEST en ZIEL. Vader, Zoon, heilige Geest.

    Zoals in @74 Old Henk zegt: ja, de duivel… is de Tegenstander van God. Een gruwelijke, jaloerse geest die iedereen voor zich wil winnen en wil verzamelen in zijn dodenrijk. Een rijk van aftuiging, slavernij en vooral geestdodend! De duivel is een geest!!
    In dat geestenrijk is Jezus na Zijn Kruisiging als Mens ‘binnengestapt’ en heeft afgerekend met dit mormel. Ha, ha, dood waar is uw angel?
    Knarsentandend van woede is dit mormel als de dood voor Jezus en buiten Hem kan hij iedereen om zijn vinger winden. Zijn wegen zijn sluw en slim: geestelijke misleiding! En ons lichaam wandelt er maar al te vaak achteraan! Als God willen zijn… etc.etc.

    Er is nu eenmaal een verschil tussen de Schepper en de schepselen. We zullen nooit God zijn. Maar het is God die ons tot goden wil maken en tot volkomen zelfstandige wezens! Uit vrije wil zijn ‘we’ de mist ingegaan, uit vrije wil kunnen we in de helderheid van God leven. Dit is mogelijk gemaakt door Jezus Christus!
    Door contact met Hem te leggen, BINNENDOOR, al vragende, pratende zal iedereen WETEN dat Hij bestaat, al is Hij vooralsnog buitenbeeld! Dus GO.
    Daar God geen ongenode Gast wil zijn (vrije wil)wacht Hij op uitnodiging. Zoveel Heer is Hij!! Pas dan is er aan ‘beide zijden’ open verbinding.

    Pfff… bijdehandje, het is weer lang geworden. Maar sorry, het is niet niets om dit alles in een notendop te gieten. Over de Eigenschappen van God? Niets menselijks is Hem vreemd. Hij is het Zelf geweest! Maar met de volle overtuiging dat wat in Zijn ogen goed is, goed zal zijn. Als je Openbaring leest valt God niet mee als voor Hem de maat vol is! En ja… pas dan zullen we zien wat voor God GOED is en voor God KWAAD is. Kaf en het koren.

    Weer sorry webmaster.

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 17.14 uur

  78. Wat doen we eraan? Meeregeren, natuurlijk, zoals beloofd door de SP. Dan kun je invloed uitoefenen. Dan zat je nu te onderhandelen i.p.v. te zeuren over CDA’ers.

    Wat een gemiste kans!

    Reactie door Sofia — woensdag 17 januari 2007 @ 17.34 uur

  79. @77 Sofia

    De SP heeft de juiste beslissing genomen. Om mee te regeren moet je eerst naar de balans kijken, als die niet goed uitslaat kun je beter eventjes wachten anders heb je meer verlies dan winst en dat willen wij niet.
    De SP ligt goed op de politieke koers hoe groter de aanzet des te beter de resultaten.
    Geduld is een schone zaak hoe moeilijk het soms ook is.

    Reactie door Old Henk — woensdag 17 januari 2007 @ 19.48 uur

  80. @76 Madelief
    @77 Gloria

    Dat is keurig geschreven, ik zal het voor mij uitprinten en t.z.t nog eens nalezen of mijn gedachten van dan, kloppen die van nu. Ik heb gesteld dat kerkgeschiedenis altijd in mijn belangstelling gestaan heeft omdat dat de tragedie weergeeft van het menselijk falen. Ik heb weleens geattendeerd op Jean de Labadie, een Jezuit uit de 17e eeuw (de Labadisten) dat waren de communisten onder de Christenen, de resten van die sekte liggen nu als mummie in het kerkje te Wieuwerd (Friesland). Er is geen nieuws onder de zon. Kijk naar de reformatie onstaan door het onchristelijke gedrag van de kerk die dacht dat zij God waren. In het verre verleden was ik een volgeling van de PPR de club van Bas, misschien was dat ook een secte.

    Reactie door Old Henk — woensdag 17 januari 2007 @ 20.16 uur

  81. @68 Gloria:

    Hartelijk dank!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 21.06 uur

  82. Geen teruggave van de zorgverzekeraar van NO-CLAIM en toch de premeis omhoog : zo kan elke iedereen uitereken wanneer zijn bijstanduitkering volledig naar de zorgverzekeraars wereld gaat .

    Reactie door Fred — woensdag 17 januari 2007 @ 21.21 uur

  83. Kan hier wel oeverloos over blijven zeuren : er is maar een manier om van dei klotenbende af te komen : Massaal de premie niet meer betalen …..maar ja ,….. het volk weet zijn macht niet …..liever leuteren met een GSM …

    Reactie door fred — woensdag 17 januari 2007 @ 21.27 uur

  84. @82/83 fred

    Dit heb ik menigmaal voorgesteld. Allemaal eensgezind die premie niet meer betalen. Zo ook de voorschotten van het Energiebedrijf.
    Het is een schandaal wat er maandelijks van onze rekeningen wordt gejast!! Zelfs toen ik voorstelde mijn Energie-voorschot te verlagen door gewoon mijn thermostaat maar WEER verder te verlagen het komende jaar, werd mij dit VERBODEN! Zij maken zelfs nu uit hoe hoog je voorschot moet zijn. Er viel niet aan te tornen en ik was perplex!
    Neoliberale dictatuur!!
    Zo ook met de huursubsidie: ieder jaar MEER smokkelen, zodat er steeds meer huur wordt betaald en minder subsidie wordt gegeven.
    Die hele marktwerking is BURGERBEDROG!!
    En dacht je dat ik er in de afgelopen 4 jaar EEN EURO heb bijgekregen? Nee dus!!
    VOCCER dan VOC is dit land aan het worden.

    Laten we toch eens iets gaan doen! Wachten op de SP duurt te lang. Iedere maand is een drama, dag in dag uit, en dit kan niet WEER 4 jaar duren. STOP DAT RECHT VAN DE STERKSTE CALVINISTEN BALKENENDE, ROUVOET EN BOS!!!

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 22.24 uur

  85. @57 Harrieke — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.03,

    Ik kan zelf wel koken, dus daar heb ik ze niet voor nodig. Maar goed, alleen is maar alleen, dat is ook niet alles. Maar goed, welke meid heeft interesse in een vreemde en apparte man als ik? (niet allemaal tegelijk dames ;)).

    @69 MijnZus — woensdag 17 januari 2007 @ 2.01,

    Ja, heel wat christelijke partijen die voor elende zorgen, met het cda voorop. Dus geen geloof in de poliek. Alleen die open staan voor anderen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 17 januari 2007 @ 22.41 uur

  86. @83 Fred:

    Dat doet mij denken aan de legendarische woorden van – ik meen – een socialistische voorman van het eerste uur, Pieter Jelles Troelstra, gericht aan de onderdrukten van die tijd: “Gansch het raderwerk staat stil als uwen machtigen arm het wil”.
    En natuurlijk Karl Marx zelf in het laatste hoofdstuk van “das Kapital”: “proletariers aller landen, VERENIGT u”(hoofdletters van mij).
    Mooi he, dat ietwat plechtstatige, ouderwetse Nederlands, het maakt kort en bondig duidelijk dat de ware macht van onrechtvaardig bejegende mensen ligt in hun massaal geuite eendracht en solidariteit. (Ook al is een begrip als “proletariers” inmiddels wel enigszins gedateerd, en hoef je het niet met alles wat Marx schreef en beweerde eens te zijn.)

    Maar… daar zit hem nou net, zoals eigenlijk altijd al, het probleem.
    Ook de machthebbers weten dat donders goed en pareren dat met een politiek van “verdeel en heers” enfin, dat weet jij natuurlijk ook wel.

    Ik denk dat heel veel mensen best moedig zijn als ze eenmaal weten dat ze niet alleen staan te protesteren of actie voeren.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 22.48 uur

  87. helemaal mee eens, pas als we werkelijk daden stellen, SAMEN 1 zijn kunnen we het plan keren.
    We mogen alles zeggen wat we willen. Er wordt toch niet geluisterd. Democratie = democrazy

    Reactie door Anna — woensdag 17 januari 2007 @ 23.53 uur

  88. klachten indienen of een bezwaar legt druk op de ketel, is nl. meer werk voor de administratie. Zoals zij ons bezighouden kunnen wij massaal hun bezig houden. Dien klachten en bezwaar in. Wees het niet zo eens met alles. Zeg er eens iets van als deze administratie tegen ons werkt. De staat is er voor de burgers te beschermen. Niet lastig te vallen.

    Reactie door Anna — woensdag 17 januari 2007 @ 23.57 uur

  89. @77 Gloria,

    Dank voor je reactie, maar ik kan er nog steeds niets mee, zal wel aan mij liggen.

    Mijn kop staat er nu ook even niet naar, laat wegens persoonlijke familie-ellende dit onderwerp even voorbij gaan, maar ik kom er zeker op terug als ik al mijn aandacht hier weer op kan vestigen, want ik wil (zo ben ik nu éénmaal) toch wat meer duidelijkheid.

    Ik neem nu eenmaal niet alles voor zoete koek aan, misschien een vervelende eigenschap, maar hélaas, ik heb het in me en daar kan niemand iets aan veranderen.
    Maar voorlopig ben je even van m’n gezemel af.
    Slaap lekker.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 0.49 uur

  90. @Anna
    Niets helpt! Zelfs de callcenter-werkers zijn geindoctrineerd. Ik kwam er niet doorheen. Zij werken in opdracht. Niemand legt verantwoording af en geen klacht willen zij aannemen.
    Uiteindelijk ben ik toch verantwoordelijk voor de eindafrekening? Waarom bemoeien zij zich dan met mijn voorschotten waar zij rente van ontvangen? Die gun ik hen niet, die gun ik mijzelf. Dus zo min mogelijk uitzetten naar die graaikant! Tot de getolereerde 10%-verlaging mocht het niet baten.

    Zo ook met een klacht over de huursubsidie. Ik heb schriftelijk een klacht ingediend en het heeft 8 maanden geduurd voordat ik antwoord kreeg. Gewoon afgewezen zonder mijn vragen te beantwoorden.
    Toch klopt iets wel degelijk niet. Maar om nu weer maandenlang hiermee bezig te zijn… zo ontnemen ze de burger de moed.
    Slinkse en uitgekiende ontmoedigingspolitiek.

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 0.59 uur

  91. @89 bijdehandje

    Natuurlijk bijdehandje. Dit moet je echt rustig op je in laten werken en proberen in te voelen. Duidelijker kan ik niet zijn, begrijp je? Het is een kwestie van aannemen en ervaren. Pas dan werkt alles en zullen je vragen vanzelf beantwoord worden.
    Ik heb gemerkt dat met al dat uitpluizen ik niet dichterbij kwam. Pas toen ik ECHT contact had opgenomen werd die samenwerking duidelijk. God schijnt Zich bovenal te laten kennen door VERTROUWEN in Hem.
    Juist daarop heeft de mens Hem verlaten.

    Bijdehandje, ik wil niet van je gezemel af zijn, want je zemelt niet! Je stelt goede vragen en zo stelde ik ze ook aan mensen om mij heen. Pas toen ik erachter kwam dat Jezus rechtstreeks en persoonlijk te bereiken is, stelde ik die vragen aan Hem. Belangrijk is dat je weet aan Wie je gevraagd hebt, zodat je ook weet van Wie je antwoord krijgt. Wat je als antwoord ontvangt is inzicht op zo’n vraag. Zaken openen zich, heel intiem en persoonlijk. Beschouw Jezus niet als ver en verheven, maar als een persoonlijke Vriend, die via die bouwstenen en ‘spirituele magnetische velden’, zoals Madelief schrijft: in en om je is. Je zult je verbazen!

    Vrees niet dat je op dit vertrouwen een ja- en-amen-knikker gaat worden. Integendeel! De gezapige zondagschristenen verwachten het, indien zij nog iets te vragen hebben, van de dominee/pastoor. Hiermee gaan zij hun Leraar voorbij die popelend wacht op CONTACT! En SAMENWERKING!!
    Ik las het zelf in de Bijbel: “Daarom hoeft niemand anders u te leren wat God wil, want Hijzelf is uw Leraar”
    Zoek het maar op bij: 1 Johannes 2:27.
    Dit heb ik in mijn oren geknoopt en niet meer losgelaten.

    Ik wens je sterkte in deze persoonlijke familie-ellende, bijdehandje!

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 2.03 uur

  92. @91 PS

    Ook voor jou: slaap lekker.

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 2.09 uur

  93. Gloria, dat is nu net het probleem, dank zijde omstandigheden slaap ik niet en iets aannemen van iets dat ik in een bijbel zou moeten kunnen lezen, zoals jij aangeeft en daaropzou moeten kunnen vertrouwen dat kan ik niet. Het is mij allemaal veel te wazig.
    En voor het eerst sinds vele jaren, zelfs na het overlijden van mijn schoonzoon, afgelopen juli lukt het me niet, triest hè?
    Toen sliep ik wel, al was het niet lang, maar nu, néé.
    Ik stop ermee Gloria, voordat we weer een suggestie krijgen dat dit per MSN maar voortgezet moet worden, hoop echt voor jou dat je wel kunt slapen.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 3.12 uur

  94. @93

    Als een os! Gelukkig wel, alhoewel ik na het overlijden van mijn moeder vorig jaar, voortdurend die beelden op mijn netvlies had voor het slapengaan. Beelden van de laatste sterfweek… gruwelijk!
    Na 12 jaar lang intensief met haar te hebben opgetrokken was het niet gemakkelijk om dit ‘zorgenkindje’ te moeten missen. Ja, de rollen keerden zich…
    Ik heb de pest aan doodgaan.

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 14.56 uur

  95. @93 Gloria,

    Ik ook maar tegenhouwen doe je het niet.
    Vroeger gingen er zelfs heel veel dood aan de pest, hoe ze er ook pest aan hadden.
    Cynisch hè?
    Maar de énige gerechtigheid in dit leven is dat geen enkel mens er aan ontkomt.
    Hoe hard het soms ook kan zijn voor de nabestaanden.
    De verhuizing van je jongste al achter de rug of ben je nog steeds bezig met sjouwen?
    Zo já, uitrusten, zo nee, rustig aan dan.
    Succes ermee.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 16.42 uur

  96. @95 Bijdehandje

    Achter de rug! Leuk om de nieuwe trend te zien. Terwijl ik hier nog volop in kleur zit, hebben zij alles weer naturel. Blanke muren, blanke eikenhouten vloer en exotische houten eettafel met Egyptische sfeer en omlijsting.
    Zeker opgedaan van hun vakantie aldaar.
    Verder was het eigenlijk een luxe. Gezellig babbelen, wat werken en lekker eten. Ik houd van samenzijn.

    Ik wens je een goede nachtrust toe!

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 23.09 uur

  97. Die zorgverzekraars kunne onbeperkt jaarlijks hun premie positief omhoog bijstellen , er is niemand die hun op de vingers tikt of controleert : en dat enge mannetje heeft een goede tokomst voorzichzelf gecreerd zijn carriere kan niet meer kapot !

    dat is de grote truc : je gaat eerst een academische titel halen , daarna ga de een politieke partij aan hangen , je krijgt een leuke baan bij de overheid ; door je titel kom je automatisch in een management laag ; je gaat lid worden van een babbel cafe ; je zuip veel alcohol , je maak leuke afspraak met wat werkgevers en gaat hun verlangens waar maken ; nou dat geeft een zekere en goede toekomst : maar ja wel eersteven een academische titel halen : dat deze vaak totaal niet overeenkomt met bepaalde vereiste maak niets uit een paar leuek “vrienden ‘zorgt voor de rest EN JE HOEF NOOIT MEER NAAR HET CWI !

    Reactie door Fred — vrijdag 19 januari 2007 @ 11.43 uur

  98. Marktwerking in de zorg.
    de zorg wordt er alleen maar duurder door!
    marktwerking is voor de graaiers.Ik moet naar de rechter om de zorg te krijgen die ik nodig heb, en waarvoor om de pot van de directie van de zorgaanbieder te spekken

    Reactie door avelthoven — zaterdag 20 januari 2007 @ 22.21 uur