Géén baan, en géén uitkering

Het hoofdcommentaar van Trouw gaat in op de kansen van herkeurden op de arbeidsmarkt. Mensen die voor 35% of minder zijn afgekeurd ontvangen geen arbeidsongeschiktheidsuitkering meer, maar komen ook vrijwel niet meer aan de bak.

Een uitgelekt rapport van de Stichting van de Arbeid bevestigt wat de SP al jaren het kabinet heeft voor gehouden; mensen worden vaak onterecht goedgekeurd, en hebben na deze goedgekeuring geen of zeer geringe kans op werk. Gevolg is een grote inkomensval en veel menselijk leed.

Uit het uitgelekte rapport bleek dat mensen met een kleine handicap vaak hun baan verliezen. Het maakt hierbij niet uit of ze in een groot of klein bedrijf werken. De conclusie van Trouw laat weinig te raden over.

Dat is echter niet het enige. De cijfers laten ook zien dat de knoppen van de medische keuring te scherp staan afgesteld. Mensen die minder dan 35 procent arbeidsongeschikt worden verklaard, blijken – naar eigen zeggen en volgens hun werkgevers – geregeld te ziek om te kunnen functioneren.

Maar de belangrijkste conclusie is dat die grens van 35 procent arbeidsongeschiktheid een illusie is, een weeffout in de nieuwe wet. Het is een nobele gedachte dat mensen met een klein gezondheidsprobleem aan het werk moeten kunnen blijven. Maar de praktijk is anders. Het nieuwe kabinet moet die realiteit ter harte nemen en deze onrechtvaardigheid uit de wet halen.

De SP heeft naar aanleiding van het rapport inmiddels – opnieuw – vragen gesteld aan de minister. Kijk voor meer informatie over de WAO/ WIA ook op het WAO-plein.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 16 januari 2007 :: 10.39 uur

99 Comments

99 reacties

  1. Goh, dat ze daar een onderzoek voor nodig hadden. Hadden ze ook zelf kunnen bedenken, met een beetje gezond verstand.

    Reactie door patrick — dinsdag 16 januari 2007 @ 11.33 uur

  2. De geus luisterd nergens naar zet de rechters in nl gewoon voor schut
    die man heeft inmiddels veel bloed aan
    zijn handen voor het gerecht met hem
    en heelaas kent nl geen doodstraf maar
    de geus verdiend hem.
    ik denk dat er veel wao ers hem wel even willen laten bungellen de hemel kan ie wel vergeten daar komen alleen maar goed levende mensen en geen moordenaars.

    Reactie door roel — dinsdag 16 januari 2007 @ 11.39 uur

  3. @1

    Tja, komt vaker voor dat er een onderzoek nodig is, terwijl je met gezond verstand net zo goed tot dezelfde conclusie kan komen…. Maar goed, het geld moet ergens naartoe gaan, nietwaar? :-)

    Reactie door Jack Reinieren — dinsdag 16 januari 2007 @ 11.41 uur

  4. Bakellende en velen met hem neigen sterk naar sadisme.
    Iemand willens en wetens nog meer straffen dan hij al door de “Voorzienigheid” wordt gedaan.
    Normen en waarden? Holle praatjes van een zogenaamd christelijke partij…
    Nou zolang is het nog niet geleden dat er een inquisitie was. Komt uit dezelfde hoek.

    Arbeidsongeschikten van Nederland komt in opstand en als eerste stap over enkele weken: stem SP al moet je kruipen naar de stembus.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 16 januari 2007 @ 11.53 uur

  5. Het is en blijft Geuzenwerk!!
    http://www.sinne.nl/weblog/wordpress/?p=333

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.12 uur

  6. Als je goed weet hoe je, hoe je het volk en en mensen moet belazeren, dan mag je minister worden of je krijgt een parastaire zakkenvullerbaan.

    Daarin kun je een veelvoud van jouw nodige kost “verdienen” en vette bonussen binnen pikken. Vooral waneer je gewetenloos zoveel mogelijk mensen kan pesten en naaien.

    Maar als je lichaamlijk en geestelijk niet perfect genoeg ben om je omwille van de marktwerking te laten uitbuiten, misbruiken en alsnog ziek te laten maken, dan heb je geen recht op een menswaardig bestaan.

    De Geus en consorten, zouden iedereen die niet helemaal aan de eisen van de markt voldoet, het liefst een onvrijwillig euthanasiespuitje willen geven.

    Voor die onvrijwillige euthanasie heeft hij bedacht dat men die mensen minder geld moet geven en hun in de moet armoede storten.

    Dan worden doelen bereikt, die ook Hitler en de Geus zijn vermoedelijke verwekker EICHMANN voor ogen stonden!

    De Geus en zijn vriendjes zijn in mijn ogen volksverrders en vuile fascisten!

    De Geus en wie hem van dienst zijn, die moet men in de gevangenis stoppen.
    Het gekkenhuis is natuurlijk ook goed.

    Haras.

    Reactie door haras — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.26 uur

  7. @ 2 Jack Reinieren,

    Het zijn niet de onderzoekers die graaien maar de politici en vooral hun handlangers.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.34 uur

  8. Ik ben voor 25 tot 35 procent afgekeurd de afgelopen twee jaar heb ik alles uit de kast gehaald om een baan te vinden.
    Ook hulp van een reintregratiebureau heeft niets geholpen.
    Nu kom ik in een WSW traject maar dat kent weer een ellenlange wachtlijst.
    Ik ben naar ziek en misselijk van de afgelopen twee jaar ik wil wel maar ik mag niet!

    Reactie door Kobus Kuch — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.38 uur

  9. En wederom zal er ‘geen’antwoord komen anders dan een pertinente ontkenning.
    Ach vertel mij wat, wij hebben en ondervinden het nog dagelijks an den lijven, zeker als je ook nog eens boven de 50 bent.

    Reactie door Henny — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.51 uur

  10. @1 Patrick.
    Ik ben er van overtuigd dat ze dit ook bedacht hebben.

    Het gaat dit soort figuren (De Geus) dan ook helemaal niet om dat wat ze beweren: Mensen weer aan het werk krijgen op wat ze nog wel kunnen.
    Nee het gaat er om dat mensen weer bang worden en zich slaafs gaan gedragen, dankbaar zijn voor dat wat hun gewone recht is.
    Dat is wat deze CDA’ers na streven en in niets verschillen van de harde kern van de VVD.

    De Geus zal gegarandeerd een lul smoes ophangen betreffende de duiding van dit rapport. Zeker zal hij niet toe geven dat het beleid gefaald heeft, eerder dat het rapport van verkeerde uitgangspunten is uit gegaan.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.57 uur

  11. De politiek werkt nu een maal anders dan een arts .
    Die doet eerst onderzoek en afhankelijk van deze uitslagen bekijkt hij of het been er af gehakt moet worden.
    De politiek hakt eerst het been er af en gaat dan kijken of dit werkelijk de oplossing is en nodig was.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 16 januari 2007 @ 12.59 uur

  12. Laat de Geus en consorten maar is een tijdje van een minimum uitkering leven, is goed voor zijn gewicht en gezondheid. Zeker weten dat hij van zijn vetzucht snel verlost is.

    @11 Hakker,
    fijne opmerking maar ik zie de humor er wel van in. Het is helaas zo.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.09 uur

  13. De Wachtlijsten voor de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)zijn zo gruwelijk lang vanwege het feit dat het UWV willens en wetens kansarme mensen uit de WAO zet.

    Het commentaar is dan: je bent volgens onze regels niet beperkt genoeg voor de WAO, maar je zult nooit meer aan de bak komen vanwege jouw beperkingen.. Ga maar naar de WSW daar houden ze WEL rekening met jouw beperkingen.. tja..

    Zelf heb ik ook een WSW indicatie zoals dat heet. De indicatie krijgen is al een proces van bijna een jaar,daarna zit je maanden te wachten alvorens er een eerste geprek komt..

    Gelukkig heeft een vriend van mij m’n situatie aangetroken en heeft me een part-time baan aan geboden. Een full-time baan red ik niet meer.

    Bijstand krijg ik niet, m’n vrouw heeft nog een klein inkomen. Als ik 20 tot 24 uur ga werken voor het minimum loon dan redden wij ons wel.. maar heel veel van de zaken die andere mensen gewoon vinden hebben wij afgelopen jaar moeten opgeven.

    “Als je maar gezond bent” zeggen we dan in zo’n situatie om het allemaal wat te kunnen relativeren..
    Alleen is dit voor veel herkeurde WAO-ers een een wrange uitspraak..

    Reactie door Janneman — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.11 uur

  14. Tja, gezond verstand gebruiken kennen ze niet in de politiek heb ik het idee…

    De regering doet maar wat en maakt de goegemeente wijs dat al die WAO-ers potentiele oplichters zijn die zo snel mogelijk moeten werken. Ze vergeten alleen dat er helemaal geen werk is voor de meesten van hen. Maar dat zal ze weinig uitmaken: het gaat om geld zoals gewoonlijk.

    Die WIA is weinig anders dan een bezuiniging en het afschuiven van de problemen naar gemeenten, want die moeten bijstand gaan verstrekken aan die WAO-ers die niet aan de bak komen ondanks dat ze gezond zijn verklaard door het UWV.

    Leuke boel dus. De regering in dit land is diep gezonken. Zeggen dat de WAO teveel geld kost terwijl men niks doet aan het gegraai, de verkwanseling van belastinggelden en onnodige projecten. Zo lust ik er nog wel een paar…

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.11 uur

  15. De Geus is nu uitgespeeld.
    Hij heeft zijn plan uitgevoerd, en gaat over een aantal maanden zijn beloning cashen. Hem deert niets meer. Hij is binnen.
    Het grote masterplan is (zoals al eerder geschreven) de veiligheid van mensen aan te tasten, zodat deze productiever worden.
    Je vertelt niet tegen je baas, dat hij naar de pomp kan lopen, als hij je gevaarlijk werk laat doen, als er geen sociale voorzieningen meer zijn. Dus doe je het toch maar, want je hebt thuis monden die willen eten.

    De arbeider moet terug naar zijn plek. Kop dicht houden en hoed afnemen als de dikke deur langskomt. Sociale voorzieningen geven mensen zekerheid, en dan worden de mensen te mondig, en willen hetzelfde wat de dikke deur ook heeft. Maar als werkers iedere dag moeten vechten voor hun dagelijkse bestaan, dan is er geen tegenspraak. Ministers worden dan weer aangesproken met Exellentie, en Balkenende heeft zijn waarden en normen terug als hij met zijn harkerig lichaam weer eens van een skatebord afdonderd. Niemand durft dan (openbaar) te lachen.

    Alle plannen van dit rechtse kabinet zijn geint om de belangen van de elite veilig te stellen en de belangen van de werkers te versoberen.

    Reactie door alexander — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.27 uur

  16. in de verkiezind debatten daar logen de cda en de vvd toch ook toe ze zeiden dat er een derde van de mensen die goed gekeurd waren aan het werk waren de werkelijke cijvers hier van is toch 0,9 % en daar van hebben deze mensen een contract voor een bepaalde tijd als de tijd aan breekt voor een vaste aan stelling worden ze er uit geschopt dan word het te eng voor de werk gevevers als deze zieke mensen weer ziek worden dan moeten ze betalen en daar hebben ze geen zin in natuurlijk
    en die de geus een oude vak bonds man laat mij niet lachen er heefd bijna nog nooit een gewone burger in het hooft bestuur van het cnv gezeten allemaal bazen en direteuren als de fnv de straat op nging voor betere lonen of arebeids om standig heden te verbeteren kon de cnvers niet die hadden dan net hun dagje uit met de bond ik vind ook nu het kan doe er wat aan links heeft nu toch een meerder heid in de kamer laat jullie nu horen

    Reactie door theo — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.30 uur

  17. En denk je dat er nog een werkgever een WAO’er in dienst zal nemen, nu er een gerechtelijk uitspraak betreffende een burn-out ligt!
    http://www.ad.nl/binnenland/article993727.ece
    Kan men op die manier nu ook het UWV aanklagen, onterecht gezond verklaart, en een claim voor schadevergoeding eisen van enkel tonnen????

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 16 januari 2007 @ 13.45 uur

  18. vorige week herkeuring (dokter…) gehad,na het verslag gekregen te hebben weet ik al wat de volgende stap zal zijn, wonderbaarlijk genezen in het lourdes der lage landen….en een nu al een advocaat inschakelen kan nog niet volgens de expers, als ik zoveel onwaarheid en zelfs leugens in een brief aan een werkgever of ander zou schrijven, stond ik gelijk op straat…met een rechtzaak valsheid in geschriften wachtende, maar UWV mag dit in Nederland volgens de WAARDEN en NORMEN.
    Werk is er niet, en gezond het houden/maken van mensen zijn geen taak van de overheid, en zelf niet iets waar over gedacht moet worden !!
    Nee mensen het is belangrijk een pool van niet bemiddelbaren te hebben, zodat de werkende mensen niet gaan zeuren om meer geld of betere voorwaarden, er staan per slot van rekening nog zoveel sloebers aan de kant, dus werkgevers kunnen zeggen als jij het niet doet dan doet die “genezen” man/vrouw uit de bijstand het wel.
    Vinden jullie het trouwens niet gek dat op de sites van zowel PVDA,CDA of CU bijna niets te vinden is over WAO of WIA ?? het probleem bestaat voor hun niet meer !
    SP ga AUB door, laat dit onderwerp niet helemaal van de agenda verdwijnen !

    Reactie door J de Bruin — dinsdag 16 januari 2007 @ 14.04 uur

  19. De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. De bedoeling was dat al deze mensen weer aan het werk zouden komen. Toch??? Maar helaas komt er in de praktijk weinig van terecht. Toch kan het beloofde land alsnog bereikt worden. Aart Jan de Geus en nog een andere auteur hebben de oplossing al klaarliggen namelijk “Scholing” (column in de Volkskrant van vandaag). Dus na eerst miljarden te hebben verspild aan reïntegratie, gaan nu miljarden verspild worden aan scholing. Die kan dan zeker wel weer worden uitgevoerd door de reïntegratiebedrijven. Je moet wel iemand van het kaliber van Aart Jan de Geus zijn om zo’n “creatieve” oplossing te kunnen bedenken. Maar vergeet het, het bedrijfsleven zit echt niet op omgeschoolde “kneuzen” te wachten.

    Reactie door reint — dinsdag 16 januari 2007 @ 14.13 uur

  20. Wat in bender nog steeds met die UWV!!! Het is echt to erg voor woorden wat er met al dies mensen gebuurt is en nog steeds aan de gang is…

    Hoe zit het nou met de mensen die nog steeds afgekuurt zijn? De mensen die niet aan het werk hoeven naar de hekeuring. In het begin hoorde we dat die geld er bij krijgen. Is dat zo?

    Reactie door Paula — dinsdag 16 januari 2007 @ 14.53 uur

  21. Werkeloosheid is een groot probleem ondanks de aantrekkende economie. Pas als de werkgevers er niet langer in slagen om anderen te vinden jonger/gezonder zijn zullen ze zich gaan richten op ouderen/gedeeltelijk arbeidsongeschikten. Maar de overheid kan veel helpen door juist die laatste groepen interessanter te maken voor de werkgever. Niet alleen door werkgeverspremies te schrappen (waardoor de werknemer kan concureren met jongere/gezonde collega’s) maar ook door voor (her- en bij-)scholing voor deze groepen extra scholingsaftrek te verlenen. Als er niets gebeurt zitten we straks met veel ouderen/zwakkeren die volledig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en dat kost de maatschappij veel meer.

    Reactie door Wil te Amsterdam — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.03 uur

  22. De mensen die ech afgekeurd zijn hebben er geen cent bijgekregen Paula. Ze hebben zelfs nog ingeleverd. Dit had niets te maken met mensen helpen en oplichters eruit halen, dit was een doodordinaire bezuinigingsactie. Vandaar dat de nadruk op het goedkeuren van vrouwen lag: 2 vliegen in 1 klap, geen WAO maar ook geen bijstand!!! Hoera wat een bezuiniging!!

    Dan nog stiekum niets zeggen over de gulden = euro prijsstijgingen zodat de 19% BTW ineens 2 x zoveel opbrengt (dat zit me hoog, vaste lezers, sorry). Zie daar de meevallers van onze lachende derde, Zalm

    Reactie door Irma — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.16 uur

  23. Bestaat er dan nog helemaal geen mogelijkheid om de heer de Geus aan te klagen? Hij is de gene die de regel en wetgeving aan zijn laars lapt, waardoor er mensen ten onrechte uit de WAO worden gegooid. Er worden momenteel al heel veel fouten gemaakt door het UWV,VA artsen worden onder druk gezet, rechters zijn er intussen achter gekomen dat het UWV en de heer de Geus deels in strijd zijn met de grondwet en het mensenrecht. Mensen springen voor de trein, plegen zelfmoord, zien het niet meer zitten, zijn gedupeerd, hele gezinnen gaan kapot! Wanneer wordt er nu eens iets aan gedaan? Wanneer gaan we met zijn allen demonstreren??Pik een datum met zijn allen, en laten wij, honderdduizenden herbeoordeelden demonstreren, en de Geus proberen aan te klagen!!!

    Reactie door tineke — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.28 uur

  24. @paula,

    Dat is alleen voor de nieuwe wao’ers mensen die al jarenlang wao hebben krijgen er niets bij.

    Reactie door Lisette — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.38 uur

  25. Voor dit werd ingevoerd was al duidelijk dat dit zou gebeuren, links de vakbeweging allemaal waren we tegen, met de argumenten die in het rapport van Trouw staan. De wergevers willen geen vlekje liefst 200% inzet, 60 uur per week werken maar dan wel met 40 uur betaald zonder overwerkvergoeding. De maatregel werd gebruikt om de positie van de arbeidersklasse af te breken. Geen WAO maar ook geen Bijstand t?m 27 als eerste stap voor het afschafen van de bijstand, in mijn gemeente Purmerend waar ik raadslid van de SP is dit door druk van de VVD er door gejaagd.

    Reactie door Atte Houtsma — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.55 uur

  26. In nederland hebben we een uitvoerende macht en een controlerende macht, toch?

    Wie hebben wij aan de macht geholpen? Toch zeker zij die onze stem hebben gekregen? Dat zijn toch de partijen die nu in de uitvoerende macht zitten? Zijn dat niet mensen, die wij eerst “onze volksvertegenwoordigers” noemen? Mensen, die ons vertrouwen hebben gekregen?

    En waarom controleren wij, stemmers, deze gekozenen niet?
    Wordt het niet tijd dat wij ons eens gaan afvragen wáár we op gestemd hebben en wat ze er van terecht gebracht hebben?
    Of dat nu WAO is…of Bijstand…of WW..of Hard Werkenden…overal steekt onvrede de kop op.
    Laat de onvrede spreken…binnenkort in maart, ipv klakkeloos ‘n stem uitbrengen, alleen maar omdat “ik traditioneel stem”.

    Een traditionele stem is een dorre, afgestorven stem en heeft niets meer met de wérkelijkheid van doen…die leeft in het verleden.

    Ik wens iedereen kracht en moed om zélfstandig te stemmen op een échte volksvertegenwoordiger !
    In mijn geval…op SP !

    Reactie door franslj — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.56 uur

  27. wil de SP alles bij het oude laten met een miljoen in de WAO…of hoe wil zij dan misbruik aanpassen…

    Reactie door Daan — dinsdag 16 januari 2007 @ 15.56 uur

  28. @ 26.Reactie door Daan
    Misbruik kan geen argument zijn, beste Daan, om mensen, die er géén misbruik van maken, te laten boeten voor ‘n enkeling die er wél misbruik van maakt.

    Reactie door franslj — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.00 uur

  29. de geus heeft iedereen gestraft, die nu geen uitkering meer hebben, maar ook de mensen, die door hun handicap of chronische ziekte niet mogen werken. het is toch schandalig, dat er zo met die mensen wordt omgesprongen. de geus heeft zelf nergens last van en houdt daarom ook geen rekening met mensen, die wel iets mankeren. “JE ZULT HET MAAR HEBBEN”, denk ik dan.mensen straffen, omdat zij iets mankeren, alsof we daar om gevraagd hebben. het beleid deugt niet door zo met mensen om te gaan.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.01 uur

  30. Gelukkig kunnen mensen die voor 35 of 50% arbeidsongeschikt zijn meestal nog wel lid worden van de SP, folders rondbrengen etc. en aan hun stem mankeert meestal ook niks.
    Zodoende kunnen zij de barbaren nog voldoende dwars zitten en gezamenlijk kunnen zij hun de doodsteek toebrengen.

    Reactie door pieter verbunt — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.10 uur

  31. een andere bejeging,taal, minder politiek correct, meer op de man dat vraag ik al zo lang van de sp.de geus is een hufter,behandel hem dan ook zo,roep hem naar de kamer,laat hem niet meer wegkomen met van uitstel komt afstel.vertel hem dat ie bloed aan zijn handen heeft,minachting voor onze rechtstaat,door als een olifant door de porselijn kast te gaan.stop dit ongedierte en snel.paul ulenbelt kom uit je hol en zet je tanden er in.stront ziek word ik van al dat passieve gedoe.

    Reactie door paul — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.10 uur

  32. Mensen die “goedgekeurd” zijn (over de deskundigheid waar dit mee gebeurd kun je ook nog eens een keer vraagtekens bij zetten) zouden dan een baan moeten hebben.
    Alleen al het aantal werkelozen overtreft vele malen de “vacatures”. Waar zouden die mensen die goedgekeurd zijn nou moeten werken? Een hele simpele vraag. Nou het antwoord nog.

    Reactie door Gerben — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.22 uur

  33. Ik heb het van dichtbij meegemaakt. Mijn vriendin is het namelijk overkomen. Vertel ik haar verhaal aan mensen, dan valt hun mond open. Dat dit mogelijk is in Nederland! Maar toch is er nauwelijks media aandacht, en ook wij als SP slagen er niet in om hier wat aan te veranderen. Dat roept de vraag op wat te doen? Jan, er moet toch meer te bereiken zijn dan wat stukjes op internet?

    Reactie door marco — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.26 uur

  34. De Geus: asociaal, geen fatsoen, geen normen en waarden, groot leugenaar, achter de ellebogen, kortom die man deugt niet.

    Reactie door Jos — dinsdag 16 januari 2007 @ 16.28 uur

  35. @31 paul

    Precies! Zou het komen omdat Jan teveel uit de universiteiten heeft verzameld? De Tweede Kamerfractie van de SP zou meer uit het ‘gewone volk’ moeten bestaan. Recht voor z’n raap en de krant in met: De Geus heeft bloed aan zijn handen!!”
    Strijden, strijden en niet met mooie politieke woorden… maar Nederland WAKKER schudden! Leugen- en bedrog politiek mag de burger niet onthouden worden. De tijd van “effe dimmen” is nu voorbij. Aanklagen die handel!! Terug naar de schuttingtaal. Moet af en toe kunnen, is geen webmaster in de Tweede Kamer… toch?

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 17.38 uur

  36. 17 sinne.

    dat klopt niet wat je zegt.
    Wao en wajongers/wia vallen in een speciale doelgroep.
    Bij ziekte betaalt de staat door.
    werkgevers zullen hierdoor minder bang zijn om ze aan te nemen.

    Reactie door sander — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.38 uur

  37. Lieve web lezers er moet mij even iets van het hart, wat de geus flikt klopt van geen kant, als ik zijn naam al hoor ga ik over mijn nek. Maar laten wij al die enge keuringsarten niet vergeten!Ik zou mij kapot schamen als arts die zijn gelofte heeft afgelegd om zo met zieke mensen om te gaan waarom????????????

    Reactie door wem — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.41 uur

  38. De politiek is een afspiegeling van de maatschappij.Dat houd in ,dat op dit ogenblik een krappe meerderheid van de bevolking asociaal is.Dit betekent dus ook dat de partijen die regeren en straks gaan regeren niet veel beter zijn.
    Je hoeft dus ook niet te verwachten,dat er wat aan de herkeuring wordt gedaan,of aan enige sociale volksverzekering.
    Ik zie ook individualisme nog steeds groeien,met name op de televisie.Dit betekent gelukkig niet per definitie, dat dit de bevolking beiinvloed.Maar helaas luisteren nog vele mensen naar het relaas van de commerciële media.
    Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb,maar zie nochtans de tekenen aan de wand.

    Reactie door Eric van Dulst — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.53 uur

  39. Wat zou er gebeuren als aldie keuringsartsen er niet meer zijn ,in mijn ogen zijn het mislukte studentjes die anders niet aan een baan komen, de goede daargelaten.Maar goed daar zijn al de slachtoffers van keuringen niet meegeholpen heeft iemand van dit web een goed idee?????????

    Reactie door wem — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.54 uur

  40. Ja daar is zeker wat aan te doen, met grote getale de tenten opslaan voor de tweede kamer, fatsoenlijk overleggen en beleefdheid werken niet in deze.

    Actie moet er komen, ik snap gewoon niet dat men niet met z`n alle richting binnenhof gaat en daar gewoon bivakkeren tot er wordt geluisterd en die hele criminele keuringswijze wordt herzien!

    Maar ja blijven klagen en huilen helpt echt niet hoor, er zal een opstand ontketend moeten worden en dan wel graag met ondersteuning van enige politici die die WAO- keuringen ook afkeuren.

    Doen jullie actief niets, dan wordt het niets, dat kan je wel schudden met het komende kabinet!!!

    Reactie door e.krul — dinsdag 16 januari 2007 @ 18.58 uur

  41. @38 e.krul.wat een veronderstelling dat iedereen alleen maar passief is en klaagt ik ben zelfs gestraft door de rechter in mijn drift over de gang van zaken tav de wao,met iedereen en alles kontakt gezocht,wat heb jij dan zoal gedaan? de boel opjutten is makkenlijk. hier geef ik je een tel nummer vande pvda een medewerker van de voorzitter vraag maar wat ze voor je gaan doen 06-54263687

    Reactie door paul — dinsdag 16 januari 2007 @ 19.27 uur

  42. Sander 36: er had (ex)voor WAO’ers voor moeten staan!

    E. Krul 40
    Neem contact op met de SP afdeling in je plaats en organiseer een landelijke actie, velen weten niet hoe ze zo’n actie op moeten zetten!

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 16 januari 2007 @ 20.18 uur

  43. Gaat Wouter dit samen met onze christelijke vriend Balkenende dit weer rechtzetten,ik denk het niet.
    Met een zeer groot wantrouwen zie ik dit stel samen met de CU regeren.
    Balkenende die kan wel leven met dit onrecht,het zijn voor hem alleen de cijfers die tellen, even bidden,en hij kan weer rustig slapen.
    Wat gij niet wilt wat U geschied………………….

    Reactie door Hans Feddema — dinsdag 16 januari 2007 @ 20.21 uur

  44. @37
    Waarom zouden er nu geen Josef Mengeltjes in dop rondlopen.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.07 uur

  45. Afkeurenswaardig

    We zijn met zijn allen voorbij de verantwoordelijkheid gegaan.

    Was het niet het ultieme afvoerputje van het bedrijfsleven?
    Aaah…Ohhhh…Weee…
    Gaat u maar naar huis, u bent ziek en wel voor altijd!!

    Maar ook de werknemer leerde snel.
    Aaah…Ohhhh…Weee…
    Ik ga naar huis, ik ben ziek en wel denk ik voor altijd!

    We zijn met zijn allen verantwoordelijk.

    Nu mensen kansloos wegschoppen laat de verantwoordelijkheid van de werkgevers ongemoeid.
    Maar ook de overheid had boter op het hoofd.
    En mag nu ongestraft nieuwe spelregels invoeren terwijl het “spel” nog steeds gaande is.

    Opnieuw keuren is goed.
    Maar dan afkeuren met verantwoordelijkheidsgevoel en het nemen van de financiële consequenties.
    Waardig voor onze maatschappij dus

    Zoals het nu gaat is afkeurenswaardig.

    Reactie door Eerst nadenken — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.09 uur

  46. Ik had hem al eerder gesteld weet iemand al of er op internet al beelden zijn van de gepaste straf van de halfbroer van Sadam waarbij zijn kop er afgerukt is.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.18 uur

  47. Paul, Sinne Tolsma,

    Punt 1, ik ben geen WAO-er

    Punt 2, als ik kon dan zou ik wat doen!

    Punt 3, ik heb een hartritme stoornis en wacht op een ingreep, onderwijl vlijtig mijn hoeveelheid medicijnen oppeuzelend en rustig blijvend zodat ik goed de dag door kom.

    Ik ben denk ik niet de aangewezen persoon om daden te stellen, dat weerhoud mijn echter niet om mijn mening kenbaar te maken.

    Jammer he dat ik dat toch doe!

    Wat gaan jullie ondernemen?

    Reactie door e.kru — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.19 uur

  48. Jammer Krul, zou wel willen, maar dat houdt in dat ik personeel in dienst moet nemen om die kar te gaan trekken en dat kan bruintje weer net niet trekken als eenmanszaak!

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 16 januari 2007 @ 21.35 uur

  49. @46 Hakker

    Ik heb tot nu toe niets meer gehoord. Het lijkt of alle journalisten een exorbitant hoge jaarsuitkering hebben gehad als zwijggeld. Op wereldniveau heeft Bush de vinger in de pap en na de vreselijke beelden van Saddam is er niets meer vrijgegeven. (Wel een paar ‘inside’journalisten in Irak hebben wat beelden gezien ter bevestiging.)

    In Nederland heeft Balkenende de vinger in de pap en we zien en horen zelfs geen protest van de journalisten alhier. En zo worden we langzamerhand een wereld ingewerkt van censuur en overheersing.

    Reactie door Gloria — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.55 uur

  50. Vrijdag naar een advocaat wij klagen het UWV aan en niet alleen om de herkeuringen ( maar dat word zeker een onderdeel van de aanklacht).

    Vandaag bij de internist geweest (dag no-claim maar dat terzijde)Op mijn commentaar “het lijkt wel alsof mijn insuline niet werkt” zegt hij “Dat doet hij ook niet of iig niet goed door u stress en de adrenaline die daarbij vrijkomt werkt de insuline niet goed, ik kan u niet helpen als de problemen niet opgelost worden”.Ik kan mezelf niet eens helpen, ik kan alleen maar heel veel controles uitvoeren en als het nodig is bijspuiten.

    Dank u wel UWV en Minister de G(kn)eus een strop en een schavot zouden sneller zijn en met minder complicaties….

    Mocht er een demonstratie komen georganiseerd door de SP dan ben IK van de partij, met een beetje geluk krijg ik een hypo (ben dan toch niet verantwoordelijk voor de dingen die ik dan doe).

    Reactie door Lisette — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.02 uur

  51. @Krul.Ik wens u veel sterkte,en na de ingreep een voorspoedig herstel.ps fijn dat u zich het lot van de wao’ers aantrekt.

    Reactie door paul — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.15 uur

  52. Goh nu al SP?! Ik heb jullie twee jaar geleden al gemeld dat ik ondanks dat ik ziek was ontslagen ben en werd ook nog eens niet geloofd door een aantal mensen op dit weblog.
    Dit was een bedrijf van 60 mensen, het was de tweede keer dat ze dit via een rechter flikten. Moet je te denken geven dat dit rapport slechts een topje van de ijsberg is.
    Ik probeer na arbeidsongeschiktheid nu weer aan de slag te komen als consultant, ben 1,5 maand bezig, heb drie keer een tweede gesprek gehad en ben twee keer afgewezen op mijn CV hiaat, kortom, ziek geweest, wegwezen.
    Ik maak nu een redelijke kans bij een ietwat socialere onderneming, zou er dan toch nog een goede werkgever bestaan?

    Reactie door kaatje — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.15 uur

  53. 35. Lieve Gloria, de tweede kamerfractie van de SP bestaat uit het volk! Uit mijn tijd bij de SP ken ik bijna iedereen persoonlijk op een paar na, dit zijn allemaal mensen die dagelijks keihard vechten en uit volksbuurten vandaan komen. Degenen die toevallig drs zijn (het kan verkeren ben ik ook) komen allen uit een rood nest uit arbeidersouders. Niet iedereen met een titel is a priori een verwerpelijke kapitalist :-)

    Reactie door kaatje — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.22 uur

  54. Ik blijf mijn hart vasthouden met het volgende kabinet.

    Het blijft te lang stil

    het voorspelt niet veel goeds als alle partijen breedlachend met elkaar aan tafel zitten.

    En als balkenende lacht; dan moet je oppassen

    Reactie door ReneR — woensdag 17 januari 2007 @ 1.49 uur

  55. @52 Kaatje

    Ik hoop het echt voor je! Wie zou jou nou niet willen hebben? Zo schrander, helder en to the point!
    Dit gaat vast lukken.
    Groet!

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 2.02 uur

  56. tof wijf ben je Gloria, alle geluk!

    Reactie door kaatje — woensdag 17 januari 2007 @ 2.04 uur

  57. @46 De Hakker,

    http://frontpage.fok.nl/caution.fok?url=http://images.fok.nl/upload/070117_272_onthoofd.jpg Er staat daar een link naar een foto. :s

    Reactie door Lisette — woensdag 17 januari 2007 @ 8.05 uur

  58. Dankzij het veelgeprezen en nog meer verguisde beleid van het vorige kabinet kunnen mensen die hun leven lang gewerkt en premies betaald hebben nu op een houtje bijten. In de toekomst is Nederland waarschijnlijk alleen nog leefbaar voor wie jong en (volkomen) gezond is.

    Reactie door Remco — woensdag 17 januari 2007 @ 8.28 uur

  59. gezien mijn ervaringen en gevechten, is mijn lijfspreuk;

    “Cronisch ziek en/of gehandicapt zijn is oorlogvoeren”
    Niet zozeer met je beperking(en) want dáár leer je wel mee omgaan, maar alle ellende er omheen.

    Gonny Andreas

    Reactie door Gonny Andreas — woensdag 17 januari 2007 @ 9.18 uur

  60. De een zijn brood,de ander zijn dood.

    Reactie door sander — woensdag 17 januari 2007 @ 9.38 uur

  61. Altijd gedacht dat martelingen niet waren toegestaan?
    Mag de Geus psychologische martelingen toepassen op mensen die toch al wat zwakker in de samenleving staan?

    Nog een:

    Nederland kent toch geen doodstraf?
    Mag de Geus zwakkeren in de samenleving die noodgedwongen afgekeurd waren en door het UWV gezond verklaart zijn gewoon laten verhongeren tot de dood er op volgt?

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 17 januari 2007 @ 10.08 uur

  62. Er is natuurlijk machtig veel misbruik gemaakt van de WAO. Dat wordt ook door iedereen erkend.Alleen al uit het gezegde, dat het gezien wordt als een afvoerputje, blijkt al het misbruik.

    Reactie door Johan van Dijk — woensdag 17 januari 2007 @ 10.27 uur

  63. @62 Johan van Dijk

    Alleen de mensen die nu de straf krijgen voor dat ´misbruik´ zijn er zelf juist het slachtoffer van geworden. Bedrijven lieten hele afdelingen afkeuren, dat was makkelijker dan een ontslagprocedure.
    En als je eenmaal 15 jaar afgekeurd bent geweest neemt niemand je meer aan. De eigen verantwoordelijkheid in deze is dus ver te zoeken. Net als al die bijstandsmensen hier in Limburg geen eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen, er is gewoon geen werk!!

    Die holle phrazen-politiek moet eens ophouden, wellicht moet de politiek zelf eens haar verantwoordelijkheid nemen!

    Reactie door Irma — woensdag 17 januari 2007 @ 10.40 uur

  64. @47 Goede morgen Eleonora Krul, dat je er
    hier toch bent is al weer een goed teken en
    hoop dat de ingreep er spoedig mag zijn.
    Toch is het wel belangrijk dat je vóórdien
    zo goed mogelijk probeert uit te rusten, zo
    weinig mogelijk doet, en maar een beetje in
    beweging blijft, gewoon voor de bloedsomloop
    tégen al te veel afkoelen, wánt het te véél
    afkoelen is dus ook een extra belasting voor
    ‘t hart. Inmiddels is mijn ingreep, afgelopen
    zondag drie jaar terug, een enorme vooruit-
    gang gebleken. Complicatie is nu een vorm
    van diabetes, tot mijn verbazing, en moet dat
    nog even uitzoeken. Hypo’s heb ik wel bij an-
    deren gezien, maar weet niét wanneer ik die
    zou moeten verwachten en hoop nu alleen maar
    met een vorm van ‘oudendagssuiker’te maken te
    hebben, mogelijk zelfs in een lichte vorm,
    door een relatief overgewicht t.a.v. mijn
    lengte! Moet dat nog allemaal uitzoeken en
    had alleen wat duizelige gevoelens, alsof je
    lichtelijk dronken bent…maar zag dat als
    een complicatie bij twee keer behoorlijk
    vervelende griep na een ‘anti-griepinjectie’.
    Lees dus tot mijn stomme verbazing dat hier
    door Lisette wordt geschreven dat dat ook
    door stress veroorzaakt zou kunnen worden en
    dat terwijl ik hier heerlijk relaxt mijn gang
    kan gaan en zo suikervrij mogelijk leef ivm
    te willen lijnen! Doe dus nu zelf ook heel
    kalm aan Eleonora voordat je nog meer te
    wachten staat waar je nooit op had gerekend!
    Overigens lijkt die wachtlijst dan bij jou
    ook al máánden lang te duren, hoe zit dat?
    St. Antonius in Nieuwegein is tot veel in
    staat, of ga je elders in behandeling?
    Sterkte en zoek dus alleen ontspanning op en
    ‘uitgerust’ onder het mes, bevordert een veel
    snellere genezing…groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 10.47 uur

  65. @63 IRMA, gelijk heb je als je stelt dat er
    ook meer ‘eigen initiatief’ ontplooid moet
    worden. Wat zou een baas dénken van een goed
    willende sollicitant, die hij dan toch wel
    minimaal 2 maanden op proef dient aan te nemen? Zou hij kunnen denken, dat ‘het toch
    niks wordt’? Indien er geen continuering van
    het contract komt, valt dan zo’n net herin-
    tredende direct in de Bijstandswet en hoeveel
    lager is dan zijn inkomen in vergelijking
    met zijn W.A.O.-uitkering? Over dát dilemma,
    een fatsoenlijke, redelijke tussenoplossing,
    zou de Politiek zich moeten buigen.
    Laten we ons deze hypothetische oplossing
    eens voorstellen voor een vent van 45 die in
    middels voor hoge gezinskosten staat i.v.m.
    studie voor zijn kinderen? Of kinderen net
    boven de 18 die, indien nog thuis wonend,
    zien dat daardoor het inkomen van het gezins-
    hoofd wordt ‘gekort’ (vanwege het wonen onder
    één dak!!)! Ook kinderen, die op hoge studie
    kosten zaten/zitten, er eigenlijk een vrij-
    willige ouderbijdrage bij nódig hebben en dan
    gedwongen worden een fixe bijdrage in de leef
    kosten bij te dragen aan een dergelijk ge-
    zin, dáárdoor op hógere kosten zitten, dan
    wanneer zij ergens extern gaan ‘studeren’ en
    een extra-bijbaan-inkomen kunnen aanwenden
    voor de eigen leeftocht of een aanvullende
    beurs aanvragen! Er blijkt mij al heel erg
    veel ‘scheef’ gegroeid te zijn de afgelopen
    15 jaar….en de ‘politiek’ moet dat zeker
    heel brééd gaan onderzoeken én aanpakken!
    Grootste verschutting vind ik het dan ook
    mensen tot ‘levensmoeheid’ toe pressen te sol
    liciteren en de ‘werkgelegenheid’ totaal
    om zeep heeft geholpen voor heel veel land-
    genoten en de banenuitverkoop is nog lang
    niet afgelopen, en gaat maar door en door in
    allerlei disciplines! Dát moet dus PUNT van
    aandacht worden, lijkt me! Groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 11.06 uur

  66. Hoi Madelief

    Wat een tegenvaller dat je nu met diabetes II wordt geconfronteerd, wel is het zo dat als je goed op let wat je eet en rust neemt en beweging, dit goed in de hand is te houden.

    Ook ik ben en en al relax op het moment, anders gaat het niet goed en rammel ik de dag en de nacht door.

    Hopelijk hoef ik niet te lang te wachten op de ingreep, want de vermoeidheid is ongelofelijk remmend op mijn creativiteit en bewegingsvrijheid.

    Maar goed daar weet je alles van.

    Kalm aan en af en toe afsluiten voor de onrechtvaardige en monsterlijke zaken die er in de wereld en in dit land gebeuren.

    Een aantal dagen geen nieuws en geen internet, kan ook wonderen doen en dan hebben we altijd de helende natuur nog.

    Zonder bladeren is het bos en het park ook mooi.

    Gister kwam ik een groot perk vol bloeiende hyacinten tegen 16 januari!!!!!

    Groet,

    Eleonora

    Reactie door e.krul — woensdag 17 januari 2007 @ 11.15 uur

  67. @64 Madelief,

    De verschijnsellen van een hypo kunnen overkomen als dronken zijn (slaapdronken) en gaan gepaard met zweten, hoofdpijn onduidelijk zien en trillende handen, onvast op je benen staan.

    Na 28 jaar voel ik die dingen niet meer.

    De verschijnsellen bij een hyper zijn; enorm veel drinken en daardoor ook veel urineren (een manier om de overtollige glucose uit je lichaam te krijgen) Gwichtsverlies en je heel erg moe voelen. Als dit te lang duurd kan het leiden tot een verzuring, je ziet het wel eens bij topsporters dat is helemaal waardeloos.

    Diabetes Melitus : honingzoete doorstroom.

    Stress is natuurlijk voor niemand goed en er zit verschil tussen af en toe stress of continu. Met stress werken de medicijnen (beide bij type 1 en type 2) niet goed. Je bloedsuikers gaan als het ware een eigen leven leiden daardoor.

    Wist je dat bij een hypo van 1 kwartier je evenveel energie gebruikt als bij een marathon lopen. Kortom Diabetes is topsport ;)

    Reactie door Lisette — woensdag 17 januari 2007 @ 11.45 uur

  68. @ 10 Roelf,

    Dat denk ik ook al een aantal jaren.

    Het gaat dit soort figuren (De Geus)helemaal niet om dat wat ze beweren: Mensen weer aan het werk krijgen op wat ze nog wel kunnen.
    Nee het gaat er om dat mensen weer bang worden en zich slaafs gaan gedragen, dankbaar zijn voor dat wat hun gewone recht is.
    Dat is wat deze CDA’ers na streven en in niets verschillen van de harde kern van de VVD.

    Ja klopt.
    En ze proberen de sociale en ecologische pijler van binnenuit op te rollen. Dienaars van het grootkapitaal. Zoals vroeger de geestelijkheid (nu nog trouwens)
    De Geus bijvoorbeeld, en die Joustra bijvoorbeeld. Joustra heeft bij LNV veel goede ecologische krachten buiten spel gezet of op zijn minst aangetast. Daarna heeft hij zijn destructieve werk voortgezet bij de UWV en nu mag hij dan terroristen jagen. Het gaat erom dat mensen niet meer in iets anders gaan geloven dan geld verdienen en gehoorzaam zijn om bevelen te kunnen opvolgen van hun meerderen.
    Mensen die ECHT anderen willen helpen, dus ECHT sociaal zijn hebben het heel moeilijk onder het managersjuk vandaag de dag en hetzelfde geld voor milieu- en natuuractivisten.
    Het geloof van deze mensen vormt een gevaar voor de managers en uiteindelijk hun remotecontrollers die zo hun controle niet kunnen houden en de macht over het wereldstuur dan dreigen te verliezen. Hun angst is dat ze uiteindelijk toch nog zullen ‘verliezen’ op de manier zoals bijv. de Amerikanen in Vietnam. Ze konden nog zoveel geld stoppen in oorlogstuig om Vietnam eronder te krijgen, maar de tegenstand was moreel uiteindelijk zo sterk dat ook in de eigen Amerikaanse gelederen de steun afnam.

    De Geus is net als zijn baas Bakellende de eeuwige ontkenner of wegkijker wanneer hem iets niet past. Zo zal het nu ook weer gaan en er zal weer een nieuwe smoes worden bedacht.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 17 januari 2007 @ 11.49 uur

  69. @ 15 Alexander,

    Zo zie ik het ook.
    Kok zit nu ook lekker te cashen en met hem een heel leger aan slopers.
    Zie ook mijn reactie aan Roelf.
    Ik ben bang dat Woutertje Bos ons hetzelfde kunstje gaat flikken.
    We moeten proberen ook in eigen kring onze eventuele PvdA vrienden daar voorzichtig op te wijzen. Hopelijk zien ze het licht en gaan dan SP stemmen straks!

    Reactie door L'écologiste — woensdag 17 januari 2007 @ 12.04 uur

  70. Het CDA en de VVD hebben de laatste jaren laten zien dat ze extreem rechts partijen zijn. Deze partijen moeten uitgesloten worden van de regering! Zelf heb ik net op tijd zelf werk gevonden, wat een zeer lange weg was, vele teleurstellingen en afgewezen sollicitaties, een reintegratiebureau helpt echt heel weinig, de werkgevers willen niet. Ben nu nog voor 35% afgekeurd nadat ik voor 100% afgekeurd was. Ik heb echt heel veel geluk gehad en voel erg mee met de mensen die nu nog met reintegratie bezig zijn. Dus stem allemaal SP! De enige weg vooruit.

    Reactie door Hebeindelijkwerk — woensdag 17 januari 2007 @ 12.21 uur

  71. Ook v.w.b deze onmenselijke truc die met de WAO ers wordt uitgehaald is het een zegen, dat de Balkenende 3 bende oplazert.
    Bewindskieden als de Geus en Verdonk die keer op keer met droge ogen durven te beweren dat hun beleid zo goed is en was voor Nederland. Ik hoor het Balkenende keer op keer roepen bij de uitleg van de WAO hervormingen: “het gaat er niet om wat je niet meer kunt, maar het gaat gaat erom wat je nog wel kunt”. Leg dat maar eens uit aan iemand die door zo”n witte boord opeens veroordeeld wordt tot weer arbeidsgeschikt en vervolgens geen baan en dan maar de bijstand in. Ik hoop toch oprecht dat Bos en Rouvoet hun verkiezingsbelofte op dit punt waarmaken en het roer weer “socialer”omgooien.

    Reactie door johan koster — woensdag 17 januari 2007 @ 12.54 uur

  72. Ik snap niet waarom wij allemaal moeten werken voor ons inkomen,of iets moeten mankeren, om recht te hebben op een uitkering.

    Hetis dank zij moderne technologie helemaal niet meer nodig en dus ook niet mogelijk. dat wij allemaal nog werken.

    De Economie, kan zich er beter op richten, dat er zoveel mogelijk mensen van werken worden vrijgesteld! Dat is goedkoper dan oorlog voeren, wapens bouwen, malafide keurings artsen betalen en uitkerings-ambtenarij!

    In principe doen heel veel mensen aangaande hun werk en in inkomsten, zich zelf de das om. Mee en vooral is dat te wijten aan die moderne technologie.

    Wij willen allemaal telefoons, auto’s televisies, computers en meer.
    Vooral de computer was voor veel mensen een valkuil, waardoor zij hun baan zijn kwijtgeraakt:

    Een administratief bedrijf heeft honderd mensen in dienst. Het deelt aan die honderd mensen bijna gratis computers uit.
    “Dan kunnen jullie fijn thuis werken!”

    Maar de computers krijgen steeds meer vermogen en de thuiswerkers worden daardoor overbodig en ontslagen.

    En als zij hun werk niet thuis deden, dan blijven van die honderd arbeidskrachten binnen niet al te lange tijd, misschien maar een stuk of vijf over, die met hun computers nog meer kunnen presteren, dan dat het bedrijf voordien kon met honderd mensen in dienst.

    Tarieven worden niet verlaagd, die worden eerder hoger en dat terwijl de winst meer dan hondervoudig kan stijgen.

    Met al dat geld kunnen andere bedrijven uit de markt worden gedrukt om zodoende zelf nog meer te kunnen groeien.

    Maar voormalige zieke en werkloze mensen uit dat en overgenomen bedrijven, die kunnen barsten!

    Dat arbeiders, die in andere bedrijven worden uitgebuit en misbruikt, maar meedokken voor hun overtollig gemaakt wapenbroeders!

    Mijn verhaal klopt niet helemaal. Maar in grote lijnen doet het dat wel.

    Ik vind, een bedrijf, dat door mederni-sering ondanks en dank zij het ontslaan van werknemers de productie kan verhogen op op peil houden, moet worden verplicht om ontslagen werknemers het volledige loon te blijven doorbetalen.

    Want het bedrijfsleven moet na ontslag van mensen, voor hun inkomsten verant-woordelijk blijven.
    Dat geldt ook voor diverse uitkeringen, die aan het loon moeten worden gelieerd.

    Men kan ook kiezen om na modernisering, voor iedereen de werktijd aanzienlijk te verkorten, zodat er tenslotte bijvoorbeeld maar een uur per dag of een dag per week, of nog minder, tegen het volle salaris, wel of niet wordt gewerkt.

    Ondanks dat alles nu gemakkelijker gaat dan in het verleden, worden de mensen in de bedrijven voortdurend opgejaagd en eist men van hun steeds meer prestatie.

    De wereld is veel beter af als wij minder werken en minder dingen produceren, die ook nog dikwijls nutteloos zijn.

    Wie in deze tijd van overvloed aan technische mogelijkheden graag werkt, die moet dan dan maar doen.

    Dank zij de techniek, moeten degenen die dat niet kunnen of niet willen doen, zonder afstraffing in hun beurs, thuis kunnen blijven en andere dingen doen die voor hun prettiger zijn dan werken.

    Er is veel werk dat wij eventueel onder het strafrecht kunnen plaatsen en dus door veroordeelden kunnen laten doen.

    Als puntje bij paaltje kom, zijn mensen die een baan hebben, het meest medeplichtig aan het vernielen van onze aarde en de armoede van wie niet kunnen werken.

    Wij moeten af van het gezeik dat je voor een uitkering moet worden gekeurd en allerlei formulieren moet invullen.
    Wie niet willen werken, die mankeren meestal wel wat

    Als het geld kon worden afgeschaft en de Majesteit zonder Koninklijke poeha met onze regeerders en kooplui in een flat of in een gezinswonig zou gaan wonen, dan kon dat eenvoudig worden opgelost.

    Maar omdat wij mensen toch maar een stomp-zinnige hebberige apensoort zijn, die bijna allemaal graag hoofdaap willen zijn of werden, of er gewoon op willen lijken, zullen wij ons wel blijvend laten misbruiken bedriegen en belazeren!

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — woensdag 17 januari 2007 @ 13.34 uur

  73. @66, Groot geluk is deze winter, waar nog
    maar amper wat nachtvorst was en temperatuurs
    wisselingen bepaald géén goed doen, je al snel toch al oververhit kunt raken, met een
    nog veel snellere kans op iets met flink veel
    hoge koorts. Als dat allemaal moet, onthoud
    dan dat je een zetpil in huis moet hebben
    voor het geval dat je voedsel niet weet binne
    te houden ONverteerd, of al geheel VERteerd.
    Zalig is het binnen en vanmorgen nog 5 en nu
    al weer 10 graden. Zonder wind wordt dan ook
    de gevoelstemperatuur niet verlaagd en zo
    liep ik dus ook een keer in een diagnose-
    periode van juli tot half januari met een
    shawl half voor mijn mond: de oplossing en
    hoeft ten tijde van gezonde koude niet eens
    op te vallen en het hielp tot en met, en
    anders? Thuisblijven en even voor het open
    raam een frisse neus halen!
    Wat moet dat heerlijk geweest zijn, die geur
    van bloeiende hyacinthen, maar ja, bukken is
    dan ook al niet leuk! Ook zorgen dat je je
    bandeloos kléédt, als je het al niet doet,
    omdat je je soms al aan den lijve ingesnoerd
    kunt voelen en dus van alles flink de ruimte
    moet geven, wat wie er ook van vindt en van
    alles kan verhuld worden met oversize kle-
    ding, gelukkig! Verwen jezelf aan alle kanten
    waar je je door ontspannen voelt, en mogelijk
    ben je er al aangewend, dat je nooit meer
    evt. zonder medicijnen van huis kan gaan en
    geloof me, alles went, stukjes bij beetjes.
    Als nooit tevoren merk je dan daarna de zaak-
    jes weer onder contrôle te krijgen, mag je na
    verloop van tijd misschien af van medicijnen
    die goed zijn voor je hart, maar tevens toch
    een gejaagd gevoel kunnen opleveren en ook
    dat went. Dat kan een standaardmedicijn zijn,
    dat dat veroorzaakt en ook in de krant was
    daar enkele maanden terug iets over te lezen.
    Na vervanging voel je je dan gewoon weer de
    oude! Ja, het meest ergerlijke is, dingen te
    moéten doen, die niét uitgesteld kunnen wor-
    den. Op pad moeten, als je ontzettend moe
    bent, en je zélf afremmen en verplichten tot
    rust, als je nog maar halverwege je karweit-
    jes was, dus léér je te gaan rusten, vóór dat
    je je gekraakt voelen gaat en dát is heel
    moeilijk aftasten. Inmiddels ben ik dus heer-
    lijk 3 jaar verder en de ook verplichte zit-
    tijd besteed aan de p.c.. Mijn kleinkind ging
    in het najaar naar het l.o. en dat waren zes
    lange gezellige knusse werkdagen per maand,
    die ik enorm mis en als in- en ontspanning
    uitstekend aan kon vanwege een heel ander dag
    ritme, van baby tot kleuter. Geen wonder dus
    dat ik inmiddels 6 dagen p.m. minder ‘trim’
    én aankom en zelfs nog niet naar de kinder-
    boerderij geweest ben de afgelopen maanden.
    Je goede raad heb ik vollédig begrepen, maar
    als je je weer fit voelt gaat ook je incasse-
    ringsvermogen met sprongen omhoog en stel je
    heel duidelijk prio’s in je eigen leven, na
    die ingreep en houd je alleen nog de hoofd-
    lijnen vast. Overigens ik had nog het aanbod
    om bij verergerde klachten toch maar vast in
    een ziekenhuisbed te gaan liggen, dat krikte
    me dan omhoog op de wachtlijst. ‘k Vond dus
    dat die wachtlijst ook goed moest worden af-
    gewerkt worden, zonder dat ik daar al lag en
    vertikte het om zo’n schaarse plek in bezit
    te nemen van mogelijk iemand die er nog veel
    slechter aan toe zou kunnen zijn!
    Daarna knapte ik ziender ogen op, moest 14
    dagen dan doen alsof ik ziek was, en de enige
    klacht die ik had, was dat ik niet veel langer dan 15 minuten achter een aanrecht kon
    staan en dat herstelde zich ook met enkele
    weken…en als alles je meezit, kruip je
    daarna weer op de fiets en dénk maar vast aan
    die toekomende tijd, dat maakt het een stuk
    gemakkelijker dan er tegen aan te ‘hikken’.
    Je hebt je naam mee en de duisternis ingaan
    nog voordat je ons meer van je dichtwerk hebt
    toebedeeld, kun je gewoon niet maken hoor!
    Sterkte en groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 14.06 uur

  74. @67 Lisette ik lach al 20 jaar om één
    trillende hand (als zou die van heel oud be-
    vend omaatje zijn) veroorzaakt door een niet
    meer werkende schildklier.
    Nu ik de laatste jaren veel meer tijd heb
    voor fotografie en de laatste tijd de rechter
    hand ook ging trillen, kreeg ik natuurlijk
    wel de dampen in en afvallen doe ik zeker
    niet, dus zal het wel meevallen. Ook op mijn
    leeftijd mag ik nu wel een bril accepteren
    om op de tv nog iemands ogen te kunnen zien,
    en met mij hebben miljoenen mensen ook te
    maken met het niet kunnen lezen van kook-
    recepten, medicijnenbijsluiters, houdbaar-
    heidsdata, etc. óók zónder bril/lenzen. Wel
    goed om te weten, dat als je ogen altijd per-
    fect waren en je in de schemering ineens de
    getallen van een digitaalklokje boven op je
    TV ineens in 4 rijen onder elkaar ziet staan,
    dat er dan (toen!!)niets aan de hand hoeft te
    zijn met je ogen, maar dat het ook kan ont-
    staan door het niét meer funktioneren van de
    schildklier, die trouwens nog wat organen be
    hoorlijk afremden en waarbij doorgaans de oor
    zaak heel ergens anders wordt gezocht en er
    vaak ook (ten onrechte) voor wordt aangewezen

    Nou ik snap ‘m, dat gevoel van binnenkort
    examen te moeten doen is dus snel van de
    baan als ik voorlopig me even kalm aanpas,
    ook in dieet, nog eens extra, en het gewicht
    drastisch moet verlagen, maar, oorlogskind
    als ik ben en de moedermelk al verdeeld werd
    tussen mij en een andere baby in de straat en
    veel te weinig opbouw door ook nog eens een
    magere tijd met de hongerwinter er achteraan
    kwam er op een gegeven ogenblik ook nog eens
    osteoporose achteraan, te hoge cholesterol
    dat een dieet vergt, en ooit een huisarts
    die de ochtendurine aanleiding vond om me een
    kalkarm dieet voor te schrijven. Grote vraag
    tekens van de orthop. toen ik daar terecht
    kwam en een botmassaonderzoek leverde dus een
    slecht toekomstbeeld…en nog onverwacht brak
    ik daardoor één been in gruzels, slechts uit
    glijdend over een herstblaadje op een nat
    bruggetje! Volgende punt op de regeringsagen-
    da zou niet alleen keuringen voor mensen moe-
    ten betekenen van bedrijfswege, maar al was
    het maar één keer in de 5 jaar dat ook vrou-
    wen zonder klachten eens een volledige body-
    check zouden kunnen ondergaan.
    Gevaarlijke ontwikkeling vind ik het ook dat
    destijds in Zeist een aantal gevallen van tbc werd geconstateerd, als nu blijkt dat er mogelijk veel mensen hier illegaal wonen en bezig zijn en ook explosies door besmetting op scholen niet uit te sluiten zijn.
    De gezondheidscontrôles mogen nog wel wat structureel verbeteren in de plannen van aanpak.

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 14.32 uur

  75. @72

    Klasse Haras. Applaus!

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 14.38 uur

  76. Geweldig Haras, dáár is over nagedacht en
    leuk dat je dit bestaande denkbeeld hier ook
    nog even ten tonele voert.
    Vraagje:
    wie maakt uit wié al die ROTkarweien in de
    samenleving gaan aanpakken, pakken we die
    middels een loterij?
    Mocht je Justitie het willen laten opknappen
    door taakstraffen te verdelen, denk jij dan
    echt dat we zo veel criminelen hebben? Nee
    toch zeker!
    Wie zoek jij uit voor het zorgvuldig verple-
    gen van je omaatje of opaatje in hun laatste
    dagen, of denk jij dat wel veel meer ‘witte
    boorden criminelen’ hebben, dan andersoorti-
    ge?
    Preventief werkt het wel natuurlijk!
    Geen mens die nog ooit in de gevangenis te-
    recht wil komen, want kom je er nét niet in
    of na een bijscholingsprogram er uit, moet je
    écht werken!!
    De verdeel- en heerszucht is nu al in handen
    van een onoverzichtelijke groep feestvierders
    en hoe dacht je dat te regelen? Laat hóren!

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 15.23 uur

  77. reactie op o.a. 73/Madelief.Interessante teksten,maar kunnen jullie niet beter gaan MSN nen.

    Reactie door Eric — woensdag 17 januari 2007 @ 16.51 uur

  78. @72 Haras

    “Een nieuwe visie op samenleving”

    Er is echt wel moed voor nodig om deze visie uit te dragen. Zoals je zelf al aangeeft zitten er nog veel addertjes onder het gras, maar het is wel een VISIE! Niet meer en niet minder.

    Reactie door Elsemie — woensdag 17 januari 2007 @ 19.16 uur

  79. @77 Hé wat jammer dat ik je in de weg zat
    o.a……er gewoon overheen fietsen hoor, en
    je leest zeker nog maar pas mee hier? Vast!

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 19.43 uur

  80. Jawel ,alleen het academisch volk moet voor alles eerst een onderzoek doen voordat deze tot een conclusie komt ; maar ja dat klotenvolkje weet er ook niets van ….. toch ?
    De Overheid is gewooneen grote hoerentent : je brult maar wat en vang daarmee een leuk llon van de overheid : Implementeren van gebrul ………?

    Reactie door Fred — woensdag 17 januari 2007 @ 21.19 uur

  81. Lieve Madelief,

    De plaatsruimte en de tijd die ontbreken mij, om deze “vieze” visie uitvoerig uit te leggen.
    Daar zijn heel wat vellen papier mee gemoeid.
    Maar ik wil binnenkort wel eens opschrijven, wat ik er van vind en denk hoe iets dergelijks kan worden aangepakt.

    Dit is in ieder geval een denkwijze, die angstwekkend is voor wie over ons regeren, en ook voor degenen, die ons verleiden met hun kralen en spiegels. En niet te vergeten: de Godsdiensten.

    In mijn visie draai ik de zaak om. En mensen moeten niet ene God dienen. Doch God beter gezegd: het goddelijke dat wordt in dienst gesteld van de mensen. En natuurlijk van alles dat ons omringt!

    Om een dergelijke denkwijze de kop in te drukken, zijn onze hoofdapen bereid om oorlog te voeren en mensen te veroordelen en zelfs te vermoorden. Hun belangen worden er zeer door geschaad.

    Zij hebben ons, feitelijke consumptie- en werkslaven nodig om een parasitair leven te kunnen leiden.

    Het is grote onzin, dat wij door werken gelukkig kunnen zijn en aanzien verwerven.

    Dat aanzien en dat geluk is vooral voor de profiteurs en uitbuiters van onzen talenten en onze kennis.

    Er zijn altijd dingen, die mensen graag doen. Een lofuiting en dankbaarheid om wat zij bijvoorbeeld voor een medemens doen, is hun vaak meer waard dan een beloning.

    Je kan beter voor jouw oude zieke moeder zorgen of met jouw gehandicapte kind spelen, dan in een fabriek, gaan werken.
    Die fabriek is goed voor sociale over-treders!

    Van de ene kant heb ik een hekel aan werken.
    Maar aan een andere kant deed ik het graag als het niet hoefde. Een rotklus als mijnwerker heb ik graag en met plezier gedaan. Toen voelde ik een band met de aarde.

    En ook in de bouw, nadat ik helemaal niet meer hoefde te werken omdat te veel kennis had voor een ongeschoolde arbeider.
    Toch volgde ik in mijn jeugd maar 6 klassen BLO onderwijs.

    Als een bedrijf te veel mensen in dienst heeft, dan moet het geen mensen ontslaan,
    maar dan moet er aan elke werknemer een stuk werkloosheidsuitkering worden betaald.

    Maar ik moet nu stoppen.
    IK zet mijn gedachten nog wel eens op papier in de de of andere weblog.

    Groeten van Haras en welterusten en prettige dagen in goede gezondheid.
    Wat mensen gun, dat krijgen zij of dat overkomt hen vaak!

    Reactie door haras — woensdag 17 januari 2007 @ 22.37 uur

  82. @77 Eric,

    Ik heb niets te verbergen hoor, jij wel ?

    Reactie door Lisette — woensdag 17 januari 2007 @ 23.23 uur

  83. @81 haras,

    Leg uit, wat heb je uitgevreten, dat je nu in zo’n siruatie zit?

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 3.04 uur

  84. @72 Haras,

    Ja wanneer de mensen eens wat minder haast hadden en opgefokt waren dan zou het leven er al weer een stuk leuker op worden.
    Maar dat arbeidsethos hè? Werken en nog eens werken.
    Maar heel wat van die rijkelui doen totaal niets en genieten van hun champagne aan het zwembad. Dat mag want zij werken kei- en keihard. Tenminste dat zeggen ze altijd tegen de buitenwereld.
    Aleen wanneer ze in hun condominium zitten in pak hem beet Zuid-Afrika of gewoon onder vrinden in hun idyllisch gesitueerde villa aan de Rivièra dan hoor je heel andere praat. Maar dat is dan ‘entre nous’

    Eerlijk spel is helaas zeldzaam. En homo ludens wordt besodemieterd door de ‘faites vos jeux’ homo economicus. En tegenwoordig zijn er allerlei soorten en maten zoals die opwaartse mobielen met hun sociale gezicht en gladjakkers agenda.

    Het leven is inderdaad spel, maar wat mij betreft geen casino voor flitskapitalisten en hun handlangers.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 18 januari 2007 @ 11.08 uur

  85. Dag bijdhandje,

    Ik begrijp de vraag niet goed die jij stelt:
    Wat heb ik uitgevreten, dat ik nu in zo’n situatie zit?

    Momenteel zit ik in een prettige situatie. Want ik ben gepensioneerd. Alleen is het natuurlijk jammer, dat oude mensen waar ik dus ook bij hoor, wat onze inkomsten betreft, heel erg worden gediscrimineerd.

    Dat komt natuurlijk doordat wij geen economisch nut meer hebben. En een andere waarde dan voor de economie, die wil men armlastigen onder ons niet toekennen.

    Maar daar gaat het natuurlijk niet om. JIj wil natuurlijk graag, dat ik met de billen bloot ga. En ik vind dat, alleen met jou samen misschien wel, niet prettig om dat in het openbaar te doen.

    Want dan moet ik, al heb ik niks te verbergen, toch wel het een en ander uit mijn prive leven vertellen.

    Nu deze didcussie op zijn laatste benen loopt, vind ik dat niet meer zo erg.
    Want nu zullen minder mensen dan eerst, de berichten die er al staan lezen.

    Wat ik heb uitgevreten?
    Dat is niet goed uit te leggen. En niet gemakkelijk, om dat in het kort te vertellen.

    Tot in mijn 35ste levensjaar was ik mijnwerker. In het begin was dat een hard labeur. Het was een tijd van eten, werken en slapen. Maar ik had geen tijd om veel te kunnen nadenken.

    Dat veranderde, toen in de mijn waar ik werkte, de boel ook was gemechaniseerd. Toen hoefde ik er meestal alleen maar te zijn.

    En in lage pijlers, waar mechanisch steenkool werd gewonnen, kreeg ik toen, liggend op mijn rug, ineens veel tijd, om in plaats van te werken, over van alles en nog wat na te denken en dutjes te doen.

    De mijn omsloot mij als “EEN BAARMOEDER VAN STEEN” en het was als of de aarde mij van alles influisterde, waar ik niets of maar heel weinig over wist.

    Maar de mijn werd gesloten en toen volgde er een tijd van twaalf ambachten en dertien ongelukken.

    Ik begreep de mensen niet met wie ik daarna werkte en andersom begrepen zij mij niet. Want mijn gedachtenwereld stemde niet overeen met die van hun. En ik werd erom gepest.

    In de bouw bijvoorbeeld, dwongen collega’s
    mij gewelddadig om bier te drinken. En dat lustte ik toen helemaal niet.

    In die tijd ben ik begonnen om dromen en mijn gedachten op te schrijven. Ik las ook heel veel. Dat had ik altijd graag gedaan.

    Maar toen ik een jaar of tien was, werd mij dat verboden. Ik wist meer dan dan ik als kind hoorde te weten, en daarom noemde men mij de professor. “Van lezen word je gek!”
    kreeg ik te horen. En lezen, dat deed ik daarna dus maar stiekem.

    Mijn huisarts stuurde mij naa mijn mislukkingen op de arbeidsmarkt, naar de geestelijke gezonheidszorg; de GGZ. En daar had ik gesprekken met een psychiater en een neuroloog. De psychiater, die last wat ik had opgeschreven, vond, dat ik te intellectueel was voor ongeschoolde arbeider.

    En hij gaf mij ondanks dat ik mij niet ziek voelde, de raad om met werken te stoppen en een WAO-uitkering aan te vragen.

    Die kreeg ik vervolgens moeiteloos. Er was alleen een kort gesprek. En van een verdere medische keuring was nauwelijks sprake.
    Ik was blij dat ik niet meer hoefde te werken.

    Maar achteraf ben ik van mening dat ik werd uitgerangeerd omdat mijn gedachtenwereld schadelijk zou kunnen zijn voor het bedrijfsleven en “productiedieren” aldaar er mee zou kunnen besmetten.

    Ondanks dat ik nu een WAO-uitkering had, kon ik zonder er rechten mee te kunnen opbouwen, premie en belastingvrij, zoveel en waar ik maar wilde, gaan werken, zonder angst voor sancties.

    Bij het Gak hield men mij zelfs de hand boven het hoofd.
    Mijn bijverdiensten waar ik geen bewijzen van had, die werden afgedaan als fantasie.
    Want in mijn dossier stond: Psychotisch, zwak begaafd, geestessplijting, schizofrenie, stationair.

    Er is in die tijd iets gebeurd waar ik heel wat mensen mee heb gekrenkt en geergerd.
    Ik moest optreden bij een vereniging van Limburges dichters. In een groot gebouw kwamen die aan leerlingen van een VWO-school hun litteraire kunsten laten zien.

    “Haras”, jij hoeft alleen maar op jouw accordeon te spelen. Jij hoeft geen gedichten voor te dragen. Want jij hebt nog niks gepubliceerd.

    Uit wraak schreef ik, omdat het toch mei was een MEIRIJM, dat beurtelings rijmde op ei en ij. Ik vertelde, dat dichten en muziek familie van elkaar waren en met de accordeon in de aanslag, liet ik het horen.

    De jeugd ging uit zijn dak. Iedereen wilde mijn rijmelaria hebben en de “echte dichters” raakten totaal niks kwijt. En, terwijl zij met de organisatoren in gedachten van mijn bloed dronken, bleven zij er verslagen en voor spek en bonen bij zitten.

    Dat werd mij zeer kwalijk genomen, door wie mij daar niet om wilden bewonderen.

    Nog meer mensen heb ik soms het gras voor de voeten weg gemaaid en ik heb ook laten zien dat ik over een “intellectuele zaak” meer wist dan sommige gegradueerden.

    Die pikken het niet dat er door een buitenstaander in hun nest wordt gescheten.

    Dat is misschien wat ik heb uitgevreten: Een vorm van misschien wel kosmische kennis demonstreren, waar ik nooit iets voor heb hoeven te leren.

    Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Ik ben veel in stilte bezig geweest. Maar ik geloof, dat er kosmische wetten zijn, waardoor dat effect kan hebben en de openbaarheid niet altijd nodig is.

    In de kroeg hoorde ik journalisten ooit zeggen: “Pas op. Daar is “Haras” Die hoort en ziet alles en hij kijkt dwars door je heen.

    In die tijd schreef ik eens per week een stukje in een streekkrant.

    Dag bijdehandje. Laat het goed met je gaan! Maar ik weet niet, of dit het goede antwoord is.

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — donderdag 18 januari 2007 @ 13.30 uur

  86. @85 harasm

    Onder discussie geef je de tekst: “groeten vanuit de bajes”.
    Jah hé wat moet ik dan van denken.
    Onder een ander item heb je het weer over iets wat ook nogal dubbelzinnig overkomt, behaard en onbehaard, ik zal de rest maar achterwege laten, maar ik vroeg me dus serieus af of je in de narigheid zit.
    Is dat zo vreemd dan?
    Ik bedoel het niet rot, maar mijn vraag was misschien een beetje cru gesteld.
    Maar ik hoop Haras, dat het jou ook goed zal gaan. Sterkte en als ik het mis heb en de conclusie te snel getrokken heb, laat het dan weten.
    Vast bij voorbaat sorry als ik het verkeerd heb. Groeten van bijdehandje.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 15.14 uur

  87. Lief Bijdehandje.

    Eigen schuld, dikke bult!

    Ik meen, dat ik iets had opgeschreven als: bij voorbaat groeten uit de bajes.

    Dat betekent niet dat ik in de bajes woon.
    Maar wel dat, als dat mogelijk was, men mij om mijn gedachtenwereld graag in de bajes zou stoppen als dat kon.

    Toen ik pas begon met schrijven gebruikte ik meestal te veel woorden en tegenwoordig soms te weinig. Ik wil niet belerend overkomen. Als dat zo lijkt te zijn, wil ik niet altijd uitleggen wat ik bedoel.

    Te vlug denk ik misschien: O, dat snappen de mensen wel. Maar dat schijnt toch niet altijd het geval te zijn.

    Mensen die in hun denkwijze niet braafjes meehuppelen met de tamme kudde, die zou men graag een etiket willen opplakken. Terrorist in spe

    Als dat ik al ben, dan zou ik hooguit een verbale terrorist kunnen zijn. En naarmate de ogen van Big Brother scherper worden, zal dat binnenkort kunnen worden bestraft.

    “Grote Broer” wil Internet graag inpikken. En als hem dat lukt, dan worden uitingen als die van jou, andere mensen en mij verboden en gewist.

    Anders dan een grote bek opzetten en lui die ons zo proberen te bestelen en te belazeren, die lui te intimideren en te beledigen, gaan mijn misdrijven niet.

    Zij hebben hun bek vol met normen en waarden. Maar ze maken en verpatsen wel allerlei lafhartig wapentuig.
    En dan vragen zij zich op hun kletskansels af, waarom de jeugd zo ongehoorzaam, vernielzuchtig en onbeschoft is!

    “Hoge Bomen” zijn bang voor de uitingen op Internet. Zij zijn zo schijterig, dat zij er niet op durven te reageren.

    Ik heb de indruk, dat zij opzettelijk zelf allerlei smerige en terroristische weblogs opzetten. Daar lokken zij mensen naar toe.

    Zodoende komen zij heel veel over hun te weten. En het is verder een middel om Internet zwart te maken en het van ons af te pakken! Internet is bedreigend voor hun Macht, Hun bedrog komt er aan het licht!

    Voor iemand als jij zou ik echter een lief gedichtje schrijven. zoals ik die ergens op mijn blog heb staan: En heel persoonlijk, als ik wist wie en wat jij was.

    Die blog heet; Mooi geblaat maar slechte wol! Ik moet er weer eens iet aan gaan doen.

    Groeten van Haras. Ik ga nu slapen.
    Ik zal proberen om mijn woorden met meer zorg te kiezen. Dank je wel dat jij mij dat kon laten inzien.

    Pppppttt.. Haras.

    Reactie door haras — donderdag 18 januari 2007 @ 21.51 uur

  88. Haras,

    We are perfect strangers.
    One day we will drink a glass together. Sorry dat het in het engels gaat, weet ook niet precies waarom.
    Harteljke groet,

    Reactie door L'écologiste — donderdag 18 januari 2007 @ 22.53 uur

  89. Maar dan moet je in de politiek gaan !

    bekijk maar eens een mooi voorbeeld van dei Woutertje Bos en Zalm ; die loven elkaar de hemel in ;en dat is toch wel heel vreemd nietwaar ?
    of niet : hebben de PvdA en VVD onderling het niet zo moeilijk met elkaar : de partij van de arbeiders en de partij van de werkgevers ?

    Reactie door Fred — vrijdag 19 januari 2007 @ 11.26 uur

  90. @87 Haras,

    Wie ik ben?
    Een ouwe knar, soms sentimenteel, soms verekkes cynisch.
    (door persoonlijk omstandigheden zo gevormd)

    Wat ik ben?
    Een rooie rakker, een socialist in hart en nieren.
    Met het hart op de tong.

    Misschien kun je hier iets moois van brouwen?
    Ik wacht vol spanning af.
    Wat betekent Pppppttt…?

    Reactie door bijdehandje — vrijdag 19 januari 2007 @ 20.22 uur

  91. Verdorie bijdehandje, Ik heb de hele tijd alsmaar gedacht, dat jij een vrouw was, die heel aardig kan zijn. En daarom dacht ik:
    Och het kan geen kwaad. Geef die schat, die jou zo prijst: “Ppppppptt —” een dikke kus!

    Ik hou veel van vrouwen. Ik vind een goeie kus meer waard een heleboel regels van mijn rijmelaria. Voor het geval jij toch een vrouw zou zijn, je hoeft niet eens mooi te zijn: Hier “PPPPPPTTT!” nog een kus,
    (Niet afvegen!)

    Bijdehandje, dat astrantje,
    Die het hart draagt op de tong.
    Scheen mij een Zij, doch lijkt een Hij
    Ik zag “Haar” voor mij, mooi en jong,
    toen “Zij” naar mij, een “liedje zong.”

    Ik schat, Hij heeft een hart van goud.
    Al is hij knarrig en ook oud.
    Doch een zegen voor de socialisten.
    Wie zijn er, die dat nog niet wisten?

    Rooie Rakker, Socialist,
    Bijdehandje wordt beslist,
    al is Hij oud, nog niet gewist.
    Zolang hij cynisch vergewist,
    ons, wat allemaal klote is.
    En al wist hij niet wat ik bedoel,
    Klote, is toch een heleboel!

    Bijdehandje gaat nog niet slapen.
    Hij heeft nog heel wat gare rapen!
    Die kan hij snoodaards mee bedenken,
    Die de mensen altijd krenken.

    Dit gerijm, dat nu brouw,
    Bijdehandje, is om jou,
    een fijn gevoel te geven.
    De wereld zal nog wat beleven,
    als jij nog heel lang weet te leven.
    Haras besluit nu met een groet,
    Dag ouwe knar. Het ga je goed!

    Haras Mormolus.

    Reactie door haras — vrijdag 19 januari 2007 @ 22.07 uur

  92. 19-01-2007 Purmerend

    Ze moeten de heer de geus maar weer naar zijn bont terug sturen, waar hij van daan kwam.
    ik vind dat hij niets geleerd heeft bij zijn bond, daar kwam hij zeker ook niet op voor de menssen, laat hij zijn loon eens verdelen onder die menssen waar hij het van afpakt.
    het is een man die alleen aan zijn eigen denkt en niet om andere menssen.

    Reactie door R.Devriesere — vrijdag 19 januari 2007 @ 23.13 uur

  93. @91 Haras,

    Ik een vrouw?

    Nee gewoon een vent.
    Had gelezen dan had je me gekend.
    Een rooie rakker, in hart en nieren,
    kost dan ook van rechtse klieren.
    Maar ben toch vereerd dat je me met een gedicht verwend.
    Doet me goed als ouwe vent.

    Haras bedankt maar van mij alleen de groeten en géén PPPtttttpp.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 20 januari 2007 @ 10.59 uur

  94. BIjdehanje, het is me toch wat die Pppppttten.

    Ik zie, als ik zijn /haar Engels goed begrijp dat L’ecologiste eentje met mij wil drinken.
    Dat lijkt mij wel wat.
    Met of zonder: gepppppttt.

    Haras doet ieder nu de groeten.
    Zonder pppttt– op wang of voeten.
    Toch vindt hij: er zijn heus wel toeten,
    waarop dat soms beslist moet moeten.

    Maar wie hij nimmer ppppttten zal.
    Men kent ze wel. Als rechtse kwal!

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — zaterdag 20 januari 2007 @ 12.04 uur

  95. @94 Haras,

    Aanpakken dan die uitnodiging, weet maar nooit toch!!! Misschien bloeit er nog wat moois tussen jullie op.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 20 januari 2007 @ 13.44 uur

  96. @95

    Ohhhhhh wat komisch hier… ha, ha… ik kom niet meer bij!!!
    Bijdehandje het hof gemaakt door Haras.
    Twee leuke knarren die elkaar virtueel op de wang zitten te smakken.
    Bloeit zomaar iets op in je leven, Bijdehandje!
    “Es ist ein Roos entsprungen”…la,la la,la.

    Reactie door Gloria — zaterdag 20 januari 2007 @ 17.20 uur

  97. @96 Gloria,

    Jáh, hahahaha, maar ik hoef geen kerel, laat hem maar lekker met L’ecologiste gaan sjansen en dansen.
    Lijkt me veel gezonder voor hem.

    Trouwens je zegt 2 knarren die elkaar op de wang zitten te smakken, maar van mij krijgt Haras alleen de groeten en geen Pppppttttt.
    Kom op zeg, mot er niet aan denken.

    En die ontsprongen roos, néé Gloria, die tijd heb ik gehad, nooit te oud voor de liefde zegt men, maar daar heb ik voorlopig toch echt geen trek meer in.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 20 januari 2007 @ 17.46 uur

  98. Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?
    Wat heb ik uitgevreten?
    De discussie over geen baan geen werk houdt nu ineens verband met ppptttologie.
    Als ik had opgeschreven, dat de ppppttt voor de door mij vermeende dame bijdehandje een vingerslippertje was, dan was er over die pppptttterij niks aan de hand geweest.

    Bijdehandje heeft er Harassiaanse rijmelarij aan overgehouden.
    Daar is hij toch wel mee in zijn schik.

    Een zielekijker, die misschien niet goed wijs is, zou daar echter een heleboel pppttten uit kunnen distilleren.

    Nu ik het toch over pppttt heb, het Limburgse begrip putsjen, dat kussen betekent, is daarvan afgeleid. Het geldt voor een kus zonder erotische achtergrond. en voor alle duidelijkheid ook zonder voorgrond.

    Ppptttt is het oerwoord voor putsjen.

    MIsschien heb ik ongewild de internettaal verrijkt met het het begripje pppttt, dat men desgewenst zeer lang kan maken. Maar het kan worden ingekort!

    Wie lust er geen ptjes?

    Groeten van mister PPPPPTTTT, ook wel:

    Haras

    Reactie door haras — zondag 21 januari 2007 @ 11.55 uur

  99. Het is zo’n onrecht wat de deels goedgekeurde mensen in de WIA wordt aangedaan. De enige oplossing is een linkse regering. Als iedereen die een uitkering geniet nu gewoon SP stemt dan komen we al heel wat verder. Bij de verkiezingen in maart moeten we ervoor zorgen dat er een groot aantal SP-senatoren in de eerste kamer komen die deze onrechtvaardigheden wetsvoorstellen direct neersabelen. Ik ben bang dat onze nieuwe regering de WIA-aanpassingen niet meer zal terugdraaien. Ik begrijp niet dat fatsoenlijke mensen deze WIA-ingreep hebben gesteund. Ongelovelijk!

    Reactie door Willem Donkers — dinsdag 23 januari 2007 @ 2.59 uur