Taalkennis nu ook een probleem op de PABO

Leesplank

De taal- en rekenvaardigheid van pabo-studenten is zo belabberd, dat de HBO-raad snel ingrijpen van de politiek wil. Nadat de helft van de eerstejaars pabo-studenten enkele maanden geleden al zakte voor een rekentoets, haalde nu ruim tweederde van de kandidaten een simpele taaltoets niet.

De taaltoets werd ontwikkeld door het Cito. Het niveau ligt een fractie boven de kennis die een kind na de basisschool moet hebben. Vooral pabo-kandidaten met een havo- of mbo-diploma scoorden slecht, met respectievelijk 33 en 15% geslaagden. Bij de vwo-studenten was dat aanmerkelijk hoger, 78%. (RTL)

Iets meer dan een jaar geleden zei ik in reactie op het bericht dat meer dan de helft van de PABO-studenten slechter rekende dan leerlingen uit groep acht het volgende:

Het onderwijs holt achteruit. De tweede fase (studiehuis) en het ‘nieuwe leren’ zorgden er al voor dat de leerlingen steeds minder inhoudelijke kennis hebben.

Dit probleem is nu dus ook zichtbaar bij leraren in spe. Ook hier is het ‘nieuwe leren’ ingevoerd. Uit een rapport van de onderwijsraad blijkt dat studenten 80% van hun tijd bezig zijn met didactische vorming en slechts 20% met vakinhoud.

Je kon op je vingers natellen wat de gevolgen van dit doorgeschoten ‘nieuwe leren’, waar de SP al sinds de invoering tegen heeft geprotesteerd, zouden zijn. Maar ja, sommigen rekenen slecht, ook in de politiek.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 16 januari 2007 :: 22.18 uur

76 Comments

76 reacties

  1. ….Ja, vind je het gek dat scholieren en studenten zo “middelmatig” scoren? Kijk alleen maar eens naar de veranderingen in de spelling van het Nederlands.
    Daarbij…leren lijkt tegenwoordig meer op “kennis vergáren” om daarmee straks “goed” in de arbeidsmarkt te liggen.

    Léren van Het Leven is heel iets anders, echter zeker zo belangrijk.

    Reactie door franslj — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.31 uur

  2. Het is triest gesteld met het niveau, en het zal niet snel beter worden. Het stukje van Marijnissen doet me heel erg denken aan mijn natuurkunde leraar op het HBO. Die riep na ieder tentamen dat het niveau achteruit holt. Hij had gelijk, en heeft het nog steeds.
    De veranderingen die in de afgelopen jaren zijn doorgevoerd in het onderwijs zijn meer het gevolg van de eeuwige veranderzucht van verschillende ambtenaren.
    Het HBO/WO systeem zoals het bestond in Nederland was prima. Maar dat moest in het licht van de internationalisering nodig op de helling. Maar wat hebben we gewonnen?
    Na de volgende verkiezingen kan de SP wellicht een minister voor onderwijs leveren die dingen recht gaat zetten in plaats scheef regeren!

    Reactie door Marcel de Puit — dinsdag 16 januari 2007 @ 22.47 uur

  3. Dit is niet alleen bij PABO studenten het geval. Ik merk zowel bij mezelf als bij mede studenten dat er op taalgebied nog veel problemen zijn. Mijn hogeschool wil hier echter niks aan doen omdat ze dit niet als een HBO taak zien. Wel krijgen we van docenten de opmerking dat het tekort schiet maar vervolgens gebeurd er niets.

    Reactie door Patrick — dinsdag 16 januari 2007 @ 23.35 uur

  4. tja, slechts een ander bericht kopieren…

    Men schijnt het belangrijker te vinden in het nieuws te laten komen dat scholieren eerder examen kunnen doen en daardoor eerder kunnen doorstromen naar de universiteit; het nieuws neemt dit klakkeloos over! Alsof het niveau daarmee omhoog gaat!
    Het niveau van onze universiteiten en HBO’s is zo laag, dat elke jan-lul-de-behanger zo’n opleiding op z’n CV kan zetten zonder door de mand te vallen.
    Multiple choice en een afstudeeropdrachtje of onderzoekje waarbij spelling en grammatica er niet eens meer toe doen, daar hebben we de computer voor.
    Een vriendin van mij heeft HBO CE afgerond en wist echt niet wie de president van de VS was. Om mensen te laten slagen kan je ze nog beter triviant laten spelen; diep triest.

    Reactie door kaatje — woensdag 17 januari 2007 @ 0.12 uur

  5. Even serieus, ik heb VWO examen gedaan op een school waar enorm op werd afgegeven destijds. Waarom? Ouders met een goede positie een een leuke babbel kregen hun kids er niet tussen zonder een extreem zwaar toelatings examen. Het maakte niet uit wie of wat je ouders waren (een jongen uit de klas werd door anderen gepest omdat zijn vader in de bak zat)alleen je eigen potentieel deed ertoe. Het was een keiharde leerfabriek, maar als je problemen had thuis of met mede schoolgenoten stond er altijd iemand voor je klaar (rol van decaan of concierge die nu weggesaneerd zijn). Het was vrij kleinschalig (zo ‘n 500 leerlingen) en je voelde je thuis.
    De jongen met de vader uit de bak heeft nu een midden management functie voor een technisch productie bedrijf, 4 kinderen en een hartstikke leuk leven. Ons jaar was 3e van Nederland, dat was een min-prestatie, het jaar daarvoor was 2e. Kortom, keiharde leerfabriek, maar godszijdank met een enorm menselijk aspect.
    Die mensen die er toen voor ons waren zijn er nu niet meer.
    Zo’n drie jaar geleden nam de toenmalige concierge afscheid in de school, grappig dat je dan met de leraren eindelijk een keer spreekt als gelijken. Ik was geschokt door de verharding die zij hebben moeten meemaken door de managementlaag die gecreeerd is door domme politieke beslissingen.
    het wordt echt hoog tijd dit terug te draaien. Weg met het management en geef eindelijk de leraar, de decaan en de concierge weer terug wat ze verdienen; namelijk respect.

    Reactie door kaatje — woensdag 17 januari 2007 @ 0.24 uur

  6. Het wordt hoog tijd dat het MBO eens onder de loupe wordt genomen, competentiegericht onderwijs is een nieuw fenomeen waar menig ouder van wakker ligt. In vele richtingen van het MBO wordt noch Nederlands/Engels/wiskunde/geschiedenis etc onderwezen, maar moet een leerling “leren” met competenties, nou die heb je nogal als je 16 bent. Advies kun je krijgen van “dolo’s”(docenten op loopafstand) kun je het nog gekker bedenken!

    Reactie door Marleen — woensdag 17 januari 2007 @ 1.32 uur

  7. Het nederlands is ook simpelweg veel te onlogisch. Een d spreek je soms uit als T. Ik moet het mijn kinderen uitleggen waarom en ik weet daar geen antwoord op.

    Laten we het nederlands omvormen tot een voor ieder begrijpelijk fonetisch schrift. Of laten we maar hieroglyven maken.

    Reactie door ReneR — woensdag 17 januari 2007 @ 1.53 uur

  8. “meer dan de helft van de PABO-studenten slechter rekende dan leerlingen uit groep acht”

    Een nogal paradoxale uitspraak.

    Óf het moet zijn dat de docenten op de Pabo binnen 6 jaar zodanig achteruit gegaan zijn dat ze geen rekenvaardigheden meer aan kunnen leren en er alleen nieuwe leraren aantreden.

    Ik ken het uit de praktijk wel dat de algemene kennis ENORM achteruitgaat.
    Studenten die geen breuken meer kennen, geen interesse in de taal hebben, noch in geschiedenis.

    Dit begint bij de docent!

    We moeten docenten mogelijkheden geven weer hun vak uit te oefenen en ze niet lekker maken alleen maar meer te verdienen via managerfuncties.

    Dat klinkt als een slogan, maar het is wel waar deze mensen toe gedreven worden.

    Tevens de inhoud van opleidingen aanpassen of stimuleren zodat docenten weer plezier in opleiden en aanleren van leren krijgen.

    Doceren start bij passie en kunde.
    Het eerste kun je hebben en (hopelijk) houden, het tweede dient gecultiveerd.

    Docent op welk niveau ook is een belangrijk vak en dient zowel beloond als ook erkend te worden als zodanig, zowel door de periferie als ook door de persoon als zodanig.

    Reactie door Bas — woensdag 17 januari 2007 @ 3.06 uur

  9. Heel erg jammer dat je zo je gelijk moet krijgen. Laat ze maar snel beginnen aan het bouwen van een goede oplossing om ergere toestanden te voorkomen.

    Reactie door eMphase — woensdag 17 januari 2007 @ 6.17 uur

  10. Toen ik ruim 7 jaar geleden begon met de PABO bleek tijdens de taaltoetsen al dat het niveau van de leerlingen niet echt hoog lag. Een groot deel moest de eenvoudige toetsen over spelling en grammatica minstens één keer herkansen.

    Met rekenen was het niet veel beter gesteld. De eerste periode werden er alleen maar basisschoolsommen herhaald (vanaf groep 3!).

    Leerlingen die dit allemaal al konden (waaronder ik), moesten maar gewoon meedoen. Voor mij één van de redenen om met die opleiding te stoppen.

    Als de docenten die zo’n opleiding hebben gehad uiteindelijk voor de klas staan, wil ik mijn kinderen daar eigenlijk niet naar toe sturen…

    Reactie door Mirjam — woensdag 17 januari 2007 @ 8.55 uur

  11. Ooit had ik een leraar Engels die vroeger
    aan beide opleidingen les gaf, dus zowel aan
    de h.b.s. als de m.u.l.o en de eerste oplei-
    ding werd al veel meer aan de leerling zelf
    overgelaten, dan de tweede, waar veel ‘kost’
    er nog gewoon uitdrukkelijk ‘ingestampt’werd
    en de overgang naar alsnog de eerste oplei-
    ding wél heel eenvoudig maakte, op één á
    twee ‘vakken’ na: fysica en geometrie !
    Helaas werd de u.l.o., m.u.l.o. opgedoekt en
    blijkt het h.a.v.o. overal tussen in te val-
    len, maar voldoet vaak meer aan de ‘status’
    van de ouders van die leerlingen, als het
    v.w.o. al geheel niet in aanmerking komt.
    Zet leerlingen van de m.u.l.o. van vroeger
    naast die van het v.w.o. van nu, en je zult
    nog verbaast staan, hoe wéinig meer Neder-
    lands in de loop der jaren werd ‘uitgediept’!
    Het nationale diktee is alleen nog te doen
    voor mensen die ‘Nederlands’ als vak, of als
    hobby hebben en álle (ook onnodige) verande-
    ringen uit hun hoofd hebben willen leren.
    De logica ontbreekt vaak op veel punten en
    maakt het willen overstappen op nieuwere
    spelling ook absoluut niet aantrekkelijk.
    Schreef mijn grootmoeder nog Nederlands met
    duidelijk Duitse vervoegingen ‘oude stijl’,
    schrijven straks mijn kleinkinderen in een
    vermoedelijk Europees Papiamento, waarvan dan niet alleen voor de Overzeese gebiedsde-
    len maar ook voor Europa de basis in, ja
    zeker (!), in Portugal ligt.
    Ik heb er het volgende op gevonden:
    stenograferen in 4 talen en is het gemakke-
    lijk corresponderen, en van de vele nieuwe
    spellingen dus niets te merken.
    Tja, hoe zouden die studenten het in Nijen-
    rode er het er op dit moment afbrengen, want
    die krijgen het diploma ook alleen maar als
    het ‘uitwerken’ in foutloos Nederlands wordt
    omgezet. Overigens voorziet de opleiding in
    ‘blind typen’ waardoor je met 10 vingers kunt typen, terwijl je ondertussen iemand
    kunt aankijken, horen wat die te vertellen
    heeft, én antwoorden. Ook een kwestie van ge-
    spreide aandacht als pré te hebben en ik zag
    het al eerder dat bijv. ministers van finan-
    ciën dat in hun opleiding hadden, al dan niet
    vermeld op hun c.v.
    Zelfs Willem Drees, de voormalige Minister-
    President, was Kamerstenograaf en zijn zuster
    doceerde dit vak ook aan bijv. mijn moeder!
    Mocht ik dus erg veel moeilijkheden krijgen
    met het Nederlands, val ik terug op een prac-
    tische ‘noodvoorziening’ ! Heel practisch ook
    als niet iedereen hoeft te zien, wélke aan-
    tekeningen je maakt tijdens vergaderingen en
    het op het puntje van hun tong ligt om te wil
    len vragen: ‘wát staat daar eigenlijk?’ en
    dat inderdaad soms nog doen ook!
    Dan staat daar altijd: Dit weekend wordt het
    goed weer, zou ook ik eens een keer een vrij
    weekend kunnen krijgen?

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 10.00 uur

  12. Zo zie je maar weer dat Madelief verbaasT
    schreef i.p.v. verbaasD, maar te grote snel-
    heid is danook heel moeilijk áf te leren.
    Waar gebeurd: toen mij het examen steno Eng.
    werd afgenomen, ging de examinator met de ge-
    committeerde in een geanimeerd privégesprek.

    Echter ik op 80 cm afstand diende me te con-
    centreren op de tekst die ik foutloos diende
    terug te lezen binnen de daartoe gestelde
    tijd…..keek op, op een gegeven ogenblik, vriendelijk, beheerst (!), en heb toen héél
    voorzichtig gevráágd of zij beiden er be-
    zwaar tegen hadden, dat ik ‘door las’….!!

    Ja, reken maar dat er thuis bij de avondmaal-
    tijd is gebúlderd van het lachen. Als ik ge-
    zakt zou zijn, zou ik op mejuffrouw Groote
    (van het systeem Groote)zijn afgestapt die me
    daarna ‘Frans’ heeft ‘afgenomen’ in Die
    Port van Cleve in Amsterdam!

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 10.20 uur

  13. Waar zijn ze mee bezig op school??? Ik wijd het vooral aan de managers die hun leraren zeggen hoe ze les moeten geven en hoeveel tijd ze voor het een of ander vak hebben…het is bar slecht en het buitenland kan ons gaan uitlachen.
    Economisch gezien willen we het beste scoren in de wereld en met de grote meedoen zoals met de V.S, willen we het beste jongetje van de klas zijn.
    Maar hier in dat zelfde land vind je de slechtste klassen en leersysteem van europa, zo ziet het er nu uit. was het vroeger dan zo slecht? Wat bezielt die managers om steeds maar het wiel opnieuw uit te vinden? Het is geen wiel meer zo te zien.

    Reactie door Ingeborg vv — woensdag 17 januari 2007 @ 11.06 uur

  14. Het zal wel niet goed zijn, maar de spellingsekte die dit land kent is ook niet goed.

    In mijn leven heb ik zo ongeveer 8 verschillende spellingen moeten leren.

    Eerst op de lagere school, de spelling van voor de oorlog en zelfs nog kort na de eerste wereldoorlog, omdat er niet genoeg geld was om alle boekjes in de spelling van de jaren 40 50 te hebben.

    Daarna een spelling die in de buurt van fonetisch kwam, Kafee enzo. Daarna weer een spelling waar de Franse woorden weer op de Franse manier werden gespeld. daarna een spelling waarbij bijvoorbeeld ss”en en koppelstreepjes mode waren.

    Kortom ik weet nu meestal ook niet hoe ik een woord moet spellen en gelukkig helpt de spellingcontrole mij een beetje.

    Want in de loop der jaren is mij opgevallen dat velen, hoewel vaak zelf niet meer in te kunnen brengen dan goed zijn in spellen, spel fouten aangrijpen om een in wezen goed in elkaar stekend betoog, hierop af te maken. Veelal zijn ze tot inhoudelijke kritiek niet in staat.

    Dus al met al lijkt me dit allemaal niet zo erg, binnen een paar jaar komen er wel weer doorgeleerde duurbetaalde idioten die andermaal “onze” taal “verrijken” met weer een nieuwe spelling, niet kunnen rekenen dat is een werkelijk probleem.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 17 januari 2007 @ 11.23 uur

  15. Dat krijg je van die amerikanisering.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 17 januari 2007 @ 11.29 uur

  16. daar sta ik niets van te kijken. ik heb gisterenavond de taalquiz op http://www.rtlnieuws.nl gedaan, maar deze viel vies tegen. ik had er 8 goed van de 22 opdrachten. zo moeilijk wordt het nederlands nu gemaakt, terwijl het een stuk gemakkelijker kan.dat gesleutel, hoe men bepaalde woorden anders moet schrijven, dan wat men gewend is, moet afgelopen zijn.dat maakt het voor veel mensen verwarrend. vooral voor de mensen, die hier het nederlands moeten leren om voor een verblijfsvergunning in aanmerking te komen, is het een ramp. die verblijfsvergunning kunnen ze wel vergeten op die manier. het is schandalig, dat er zo met de nederlandse taal wordt omgesprongen. men had het nederlands zo moeten laten, zoals het was.het nederlands is al moeilijk genoeg.dan moeten ze het niet nog moeilijker gaan maken

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 17 januari 2007 @ 12.00 uur

  17. Het onderwijs lijkt sowieso steeds meer belabberd te worden. Ik was gisteren op een open avond van het ROC hier in Utrecht en daar raadden de mensen me aan toch maar te proberen op het HBO te komen door een zogeheten 21+ toets te doen, want het MBO was volgens hen bar slecht met 60% uitval op hun school…

    Niet dat het HBO geweldig is als ik weleens die verhalen erover lees, maar het schijnt op het MBO nog erger te zijn als ik die meneer van gisteren moet geloven.

    Er is duidelijk veel mis in het Nederlandse onderwijs en ik denk dat de politiek er medeverantwoordelijk voor is.

    Reactie door DJ Digital — woensdag 17 januari 2007 @ 12.14 uur

  18. Een belangrijk probleem in het onderwijs wordt gevormd door de wnes dat meer mensen hoger onderwijs moeten volgen. Veel mensen hebben daar de vaardigheden niet voor. En om de doelstellingen te bereiken verlaagt men de normen. Ik schat dat 80% van de univesitair geslaagden geen universitair niveau hebben. De meesten zijn van HBO-niveau en een klein deel van MBO-niveau. Het is een enorme verspilling om de mensen zo lang scholing te geven om een niveau te halen dat men eigenlijk zes jaar eerder had moeten bereiken.

    Een mooi vorbeeld is Nijenrode. Een gewone HBO-opleiding. Maar er was een VVD-manager, genaamd Neelie Kroes, die de status van rector magnificus wilde hebben en dus moest Nijenrode universiteit worden. Het is alleen maar status en het geeft een mooi papiertje, maar het stelt geen barst voor.

    Verlaag de aantallen studenten, dan lopen die ook geen frustraties op. En verhoog de eisen en maak die uniform voor Nederland.

    Stel weer minimum eisen voor het lager en middelbaar onderwijs. Voor het lager onderwijs moet gewoon gelden dat men kan spellen en rekenen en basiskennis over aardrijkskunde heeft.

    Voor het VWO moet gelden dat men inderdaad op het wetenschappelijk onderwijs voorberied moet zijn. Geen have analfabeten naar de universiteit of het HBO sturen.

    Leerlingen die dat niet aankunnen, dat zijn er heel veel, moeten goed en bruikbaar beroepsonderwijs krijgen. Maar dan moet er wel meer waardering voor de beroepsuitoefening komen. Er is toch niks mooier dan een goed vakman te zijn. Beter een goed vakman dan een analfabete academicus.

    We moeten af van de jacht op ‘papiertjes’, terwijl de bezitters die ‘papiertjes’ niet eens kunnen lezen. Weg met de cijferjacht als de behalers van de mooie cijfers niet een hun gemiddelde cijfer kunnen berekenen.

    Reactie door Drob — woensdag 17 januari 2007 @ 12.36 uur

  19. @3 PABO-studenten. medestudenten. HBO-taak. gebeurt. Maar inhoudelijk volgens mij de beste bijdrage. Ik heb zelf Mavo, Havo, VWO gedaan.
    Ik herinner me dat ik eigenlijk alleen op de Mavo aan taalverwerving werd gedaan. Daarna was het vertellen van inhoud van boeken en weten wat het verschil tussen Romantiek en Verlichting. Sowieso een fout volgens mij, cultuur wordt niet versnipperd aangeboden over de verschillende taalvakken terwijl er mijns inziens gewoon een vak Cultuur op de middelbare school zou moeten zijn voor elke scholier. Stop daar het lezen van boeken in, maar maak het onderwijs zelfs breder dan dat. Het gevolg is dat taalonderwijs van zowel Nederlands als vereemde talen vervuild is met inhoud die niets meer met grammatica en spelling te maken hebben. Docenten hebben hun leerdoelen en daar moeten ze aan voldoen. En laat scholieren in de Engelse les dan écht Engels leren. En in de Nederlandse les écht Nederlands.

    Reactie door Harry — woensdag 17 januari 2007 @ 12.51 uur

  20. Dit schijnt in the USA al decenia lang het probleem te zijn. Is deze amerikaanse fast food sfeer hier nog wel te keren. Ik heb zo mijn twijfels.

    Het roekeloos koersen naar het grote geld, de goudzoekers. Intussen vallen vele van het dek en helaas is er in dit nieuwe beloofde landsbeleid niet geinvesteerd in reddingsvesten.

    Sterker nog men vindt dit meer en meer nog de enige redding.
    Diep in hun hart, geloven ze nog steeds snel rijk te kunnen worden en niet meer door keihard te werken, maar door te leren manipuleren, investeren en andere uit te schakelen. Daar heb je ellebogen voor nodig en niet de grammatica van de Taal.

    Reactie door kbo — woensdag 17 januari 2007 @ 12.55 uur

  21. @16 Inderdaad Maayke, ‘ze hadden het Neder-
    lands zoveel mogelijk intact moeten laten’
    al was het alleen maar om de linken naar
    de talen rondom ons zo eenvoudig en herken-
    baar mogelijk te houden. De voorbeelden zijn
    eenvoudig: richting Frans en Engels en maakt
    vertalen v.v. een stuk gemakkelijker, vooral
    voor wie geen ‘talenknobbel’ hebben.
    Ontzettend ondoordacht vind ik dus ook al die
    reklame voor tv waarbij men bewúst flinke
    fouten maakt met onze taal, om gráppig over
    te komen en veroorzaakt vette onvoldoendes
    inplaats van flinke onvoldoendes, en vette
    fouten ipv ernstige fouten…..populair
    hoor…..(nu;) VET FOUT dus, m.i. en helpt
    niemand van de jongeren, noch de ouderen die
    uit alle macht een inburgeringsdiploma willen
    bemachtigen, maar ja dat zeg ik dus al heel
    lang (niet ‘lang’ dus, maar moet zijn:
    ‘geruime tijd’) en zo kunnen we aan de gang
    blijven. Leuk met taal blijven spelen zal
    geen kwaad kunnen, maar in de correspondentie
    en beroepsschrijvers ontstaat dus een nieuwe
    methode om dat op te vangen. Martin Bril zij
    dus bij het ‘grote diktee’ zijn zaakjes dan
    maar te omschrijven, als hij niet zeker was
    van de keuze die hij grammaticaal moest ma-
    ken, ook een idee!.
    Hoe kom ik op mijn computer trouwens aan zo’n
    spellingscontrôle, is dat een programma wat
    er al op zit, of moet ik dat ergens gaan aan-
    schaffen of laten installeren? Hoe werkt dat?
    Met groet !

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 13.02 uur

  22. Nederlands is de taal van losers.

    Wil je tegenwoordig wetenschappelijk en economisch succes hebben, dan zul je alles in het Engels moeten doen. Dit wil de elite van ons land.

    Het is niet voor niets dat het Nederlands als cultuurtaal begon te tellen in de tijd van het ontstaan van de Nederlandse staat, dus: de zogenaamde Gouden Eeuw. Zo kon een natiestaat zichzelf trots profileren. Nu de Nederlandse staat aan het muteren is tot een provincie van Europa en uiteindelijk tot een node in een wereldwijd netwerk, is een onbegrijpelijke klompentaal niet handig.

    De huidige elite van Nederland is helemaal niet verknocht aan Nederland, noch het Nederlands. Te kleine markt, te weinig winst, te weinig zichtbaarheid. En elites zijn alleen elites als ze macht en prestige hebben.

    Dus verlaten deze ratten het zinkende schip dat ze zelf lek maken.

    Het wordt tijd dat mensen dat door hebben en daar consequenties aan verbinden.

    Reactie door J.Z. Herrenberg — woensdag 17 januari 2007 @ 13.12 uur

  23. Als je alleen al naar deze weblog kijkt kun je zien hoe erbarmelijk het gesteld is met de kennis van onze taal.Heel veel spelfouten; d of dt schijnt vrijwel niemand meer te weten,een lange of een korte ij (ei) is een groot probleem en ik zie regelmatig mensen praten over de media die iets doet i.p.v. doen. Media is het meervoud van medium. Een krant, de tV, of de radio zijn allemaal een medium. Heb je het over allemaal tegelijk, dan praat je over de media, maar die IS niet slecht, die ZIJN slecht.Maar Maria van der Hoeven , die IS weer slecht (ik bedoel als minister, verder ken ik haar niet)want ze is al ruim 4 jaar minister van onderwijs en we zakken steeds verder af naar het niveau van een bananenkoninkrijk op het gebied van het onderwijs.
    Helaas moet ik zeggen dat het al begonnen is met de Mammoetwet van Cals. (Ook al zo’n CDA-er).Wat was er mis met ons oude systeem van MULO en daarboven HBS en Gymnasium voor degenen die ook Grieks en Latijn wilden leren? Maar toen kwam het idee dat Jantje ook niet hoefde te leren wat Pietje niet kon begrijpen.Het resultaat zien we nu, noch Jantje noch Pietje (ja, noch met ch) weten er nu nog(met een g) iets van, en hun leraren zijn nauwelijks beter.

    Reactie door Aad sweep — woensdag 17 januari 2007 @ 13.18 uur

  24. @21 Madelief,

    Ik kom even zeuren, puur en alléén omdat ik er even zin in heb.
    Maar het gaat in elk geval wel over de Nederlandse taal.

    Martin Bril zij!!!!!!!! dus bij zijn
    Martin Bril zei!!!!!!

    Geeft niet hoor, foutje moet kunnen.
    Ik den dat Roelf van Bergen dit bedoeld met het zeuren over taalfouten, kon het dus even niet laten schieten.
    Maar nu even serieus. Je hebt het over de spellingscontrole, ook ik heb er werkelijk geen enkel idee van of dat ook hier te gebruiken is.
    Misschien kan Roelf dat je uitleggen, zou wel aardig zijn en dat weet ik het ook meteen.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 17 januari 2007 @ 13.19 uur

  25. Er zijn veel te veel Glossy Pr folders, veel te veel Glossy beleidnotities, veel te veel Glossy standaard ABN brieven die nergens opslaan.

    Ik ben niet in Nederland geboren, anderstalig opgevoed, basis en middelbaar school in ander taal gevolgd, heb geen taalonderwijs in Nederland gekregen, om hoger onderwijs te mogen volgen most ik het allemaal zelf uitzoeken. Bij eerste poging voor de landelijke taaltoets, had ik wel een voldoende. Maar ondanks mijn anderstalige achtergrond denk ik al lang dat de taalcompetenties van de zogenaamde professionals in dit land schiet behoorlijk en schrikbarend tekort.

    Sorry, maar een reeks taalcursus is niet genoeg om de taal incompetenties in dit land op te lossen. Kijk naar het taalgebruik in de media en in de publicaties. Die zijn te schandalig voor worden.

    Het is te makkelijk om schuld bij de MBO/ PABO studenten neer te leggen. Taal is een cultuuractiviteit en cultuurgebeurtenis. Zelfs het beheersen van grammatische volgorde zegt nog niet dat iemand in staat is om de taal effectief te gebruiken.

    Praten langs elkaar doen we allemaal. Uitdraaien van ABN brieven kunnen we ook allemaal, maar communicatie doen we vaak niet. Er zijn zoveel comissies, zoveel vergaderingen, zoveel rond de tafel, zoveel borrelpraat maar er wordt te weinig gecommuniceerd.

    We kunnen de MBO en Pabo studenten niet verwijten want hun taalkennis is deels afhankelijk van hun culturele bagage. Om samen met hun gezinnen te kunnen overleven, moeten ze na hun schooltijd ook bijbaantjes verrichten. Je leert geen taal door vakkenvullerij bij Albert Heijn. Hun vrije tijd wordt besteed aan goedkope vermaakactiviteiten(TV, rond hangen bij de metro stations) meer is het niet voor hen. Meer kunnen ze niet betalen want leven is al duur genoeg. Ze hebben geen tijd meer voor taalbevorderende activiteiten(cultuur participatie en nadenken). Bovendien in de MBO studies de sociaal, economisch en maatschappelijk achtergestelde groepen zijn oververtegenwoordigd.

    Wat betreft de VWO studenten is het ook te eenzijdig en rooskleurig beoordeeld. Want ze verschillen enorm onderling en per opleiding. Op universiteit moet ik met ze samenwerken. Ik hoor hoe ze met elkaar praten. Ik ga vanuit dat ze de grammatica goed beheersen. Want daar mag ik niets over zeggen gezien mijn eigen anderstalige achtergrond. Maar ik kan rustig iets zeggen over de opbouw van hun betoog, althans het gebrek van. Studenten uit sociaal wetenschappelijke richtingen beheersen de taal INHOUDELIJK beter dan bijvoorbeeld te rechtlijnige economische richtingen.

    Taal is veel meer dan geïnternaliseerde grammatica. **********Taal is een kunst op zich dus een cultuuractiviteit.

    In Politiek, wanneer vind ik het prettig om naar Jan Marijnissen, Ronald van Raak(SP), Rouvoet(CU), Cohen(PvdA), Halsma en Vos(GL) te luisteren. Want ze communiceren mooi en effectief.

    Mevrouw Verdonk vind ik de grappigste i.v.m. haar recht door de zee borrelpraat. Eerlijk gezegd ik miss haar soms in de media. Haar aanwezigheid in politiek zorgt voor voldoende spanning en ophef om Haagse poppenkast(show)
    draaiend te houden. Op een rare manier heeft ze toch toegevoegde waarde. Ze maakt de show behoorlijk sappiger.

    Balkenende(CDA) en Mark Rotte(VVD) zijn gecertificeerd saaist.

    Pechtold(d66) en Wouter Bos(PvdA) zijn de meest duizelingend vanwege die draaikonterij.

    Reactie door khosrow — woensdag 17 januari 2007 @ 13.21 uur

  26. In Nederland de vorm wordt belangrijker geacht dan de inhoud en betekenis.

    Kijk niet verder dan de glossy beleidsnota’s van afgelopen jaren. De glos verkoopt veelvoudig meer. Hoeveel mensen lezen de politieke programma’s eigenlijk?

    Motto’s, klink en klank verkopen meer. Het verhaal zelf is niet belangrijk meer laat staan onderbouwing daarvan.

    Reactie door khosrow — woensdag 17 januari 2007 @ 14.00 uur

  27. @21

    Wil je dat echt, Madelief? Dat heb jij niet nodig en waarom zou je? Hierdoor wordt juist bij veel mensen de ‘taalknobbel’ afgezwakt en dat zijn nou juist de ‘knobbels’ waar we zo oergezond blij mee mogen zijn.
    Het zou jammer zijn als ‘P.C. Geneesheer’
    hier het mes in gaat zetten. Toch?

    De beste spelcontrole is om niet te snel op ‘reageer’ te drukken en eerst alles even rustig overlezen. Wat dan overblijft is puur en eerlijk. Fout of niet.
    In ieder geval wil ik er niets mee te maken hebben, dus ik kan je niet helpen.

    Reactie door Gloria — woensdag 17 januari 2007 @ 14.07 uur

  28. @24
    Jawel dat wil ik wel uitleggen, zelfs aan een bijdehandje.

    Het is simpel installeer de Google toolbar en je beschikt via spelling controleren over een spellingcontrole, maar let op hij wordt gevoed door ons allen dus er kunnen toch weer fouten op treden.

    Roelf

    http://www.google.nl/toolbar/intl/nl/webinstall.html#tbbrand=GFRD

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 17 januari 2007 @ 14.21 uur

  29. Mijn kinderen gaan nog niet naar de basisschool maar ik maak me er nu wel zorgen over hoe het daar dan gesteld is met de grammatica.
    Ook ik verbaas me ontzettend over het feit dat mijn collega’s (allen juristen) de meest onnozele fouten maken.
    Vergeleken met de rest van de problemen in de wereld stelt dit misschien niets voor, maar het zegt m.i. wel veel over wat er belangrijk was, is en blijft voor de toekomst van onze kinderen.

    Reactie door Annie — woensdag 17 januari 2007 @ 14.23 uur

  30. @27.
    Mijn geste helpt alleen bij het invullen van web formulieren zoals hier.

    Als je Word hebt geïnstalleerd als tekstverwerker, dan zit daar Spellingcontrole bij, in bijvoorbeeld Outlook Express kun je dezelfde spellingcontrole gebruiken.

    Word wordt bij veel PC’s meegeleverd in het pakket Microsoft Works.

    Beschik je niet over die programma’s dan zijn er nog pakketten van Sun office, die dat voor zowel Windows als Linux kunnen leveren. helaas is dat pakket niet meer gratis zoals voor een paar jaar terug.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 17 januari 2007 @ 14.28 uur

  31. @29 Nou Annie.

    Als die juristen eens een taal of grammatica foutje maken zou mij nu juist een rot zorg zijn. Als ze niet meer goed kunnen formuleren dan is er reden om je ernstig zorgen te gaan maken.

    Een jurist die niet goed kan formuleren dat is een brekebeen in optima forma en een ramp voor zijn cliënten.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 17 januari 2007 @ 14.31 uur

  32. Bijdehandje, ja al weer dezelfde fout, die
    ik nooit maakte maar iets is van de laatste
    tijd en nog meer van die gekke dingen als
    tog ipv toch…heel gek….maar als ik elders
    Lisette mag geloven heb ik vandaag een goeie
    smoes om het aan wat lichte duizeligheid toe
    te schrijven.

    Gloria heeft ook gelijk, dat de tijd en de
    rust nemen om nog even te corrigeren er ook
    voor moet worden opgebracht, maar ja, al
    snel druk je dan die ‘reageertoets’ in en ook
    in mijn huiskamer kan het nog wel eens onge-
    regeld druk om me heen zijn, maar is er na-
    tuurlijk ook niet een echt excuus voor.
    Bovendien tot mijn hartfalen, maakte ik nooit
    van die hele erge écht stomme fouten.
    Dit nieuwe jaar moet ik dan maar eens flink
    technisch bijgeschoold worden en neem en pas
    sant nog even kennis van Roel’s advies aan
    (zelfs??)Bijdehandje even mee, maar snap dan
    de laatste zin niet, waarbij hij stelt:
    “let op, want hij (zal dus die Toolbar of die
    ‘spellingcontrôle’ zijn)wordt GEVOED DOOR ONS
    ALLEN’….hoe zou Roelf dat bedoelen en wat
    doen wij dan ALLEN daarin goed of fout?
    Ja ik keek maar mee over de schouder van een
    ander bij het leskrijgen in computeren en dat
    apparaat ging ik pas over 2 weken, drie jaar
    geleden, gebruiken, en oef dát was grappig,
    maar ook vroeger heb ik niet fatsoenlijk le-
    ren knippen en plakken en de paperclipsen
    liggen bij mij nog steeds gewoon in een buro
    laadje. Met één kunst was ik de laatste twee
    jaar enorm blij: dig. camera koppelen aan je
    p.c. en de te selecteren foto’s van het door
    mij mede mogen helpen grootbrengen van mijn
    kleinkind (van 0-4) via een email op de za-
    ken van zijn beide werkende ouders (let op:
    sámen 8 werkdagen per week en allebei een an-
    dere vrije dag) doen belanden als verrassing.
    Ja dat is voor mij geniéten van de techniek.
    Een digitaalfotolijstje zet ik wel op het
    verlanglijstje voor als ik binnen afzienbare
    tijd met ‘pensioen’ mag!

    Roel stelt dat het om het formuleren gaat
    door juristen, die doorgaans,(zoals destijds 4 bazen van mij)om het hardst verklaarden,
    júrist te zijn en geen linguist, is in zover-
    re haalbaar, dat zij op een gegeven moment
    daardoor grammaticaal wel degelijk de mist in
    kunnen gaan, maar gelukkig liep het. met wat
    genuanceerder formuleren van wat eigenlijk bedoeld werd, uiteindelijk altijd goed af,
    maar had ik er veel extra werk aan. Ja, zeker
    het worden brekebenen, niet als zij niet goed
    formuleren, maar de zaken alsnog grammaticaal
    tot velerlei uitleg mogelijk maken.
    Als ze inhoudelijk op vakgebied muggenzifters
    moeten zijn, dan is er binnen die hele disci
    pline weinig animo voor de taaltechnische
    uitvoering, …klopt!

    Annie signaleert dus hetzelfde en hoe zat het
    ook al weer? Was er niet een tijd dat iemand
    met havo en 2 jaar pabo toegelaten werd tot
    de universiteit om er rechten te mogen gaan
    studeren? In ieder geval is er een tijd ge-
    weest dat de voorwaarden voor lesbevoegdheid
    aan de basisscholen minimaal was en men m.b.t. kleuters en kinderen nog geen boek o-
    ver kinderpsychologie bestudeerd hoefden te
    hebben, tja allemaal bedacht in de zestiger
    jaren, tel uit NU je winst!
    Een aantal mensen binnen het onderwijs mogen
    van mij flink salarisverhoging krijgen, maar
    dan wil ik eerst wel eens een aantal aan het
    vak gerelateerde diploma’s op een rijtje
    zien……….toch?
    Tijd voor vernieuwing en weer eens een nieuwe
    Stichting te gaan subsidiëren:
    Verenigd Openbaar College.
    Tja, dat gaat het mogelijk ooit nog eens écht
    maken………toch?

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 15.12 uur

  33. Roelf@28

    Sympatiek van je, hartelijk dank.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 17 januari 2007 @ 15.35 uur

  34. Wat is zelf als PABO-student veel zag was dat `collega-studenten` vooral moeite hadden met t en d (hij verandert of het is
    veranderd)

    Reactie door Jasper — woensdag 17 januari 2007 @ 15.38 uur

  35. @34 Jasper,

    Dat ligt natuurlijk wel aan de tijd waarin je het schrijft.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 17 januari 2007 @ 16.14 uur

  36. Het is een feit dat het treurig gesteld is met het taalonderwijs, maar dat is al heel lang zo: een vriendin van mij kreeg 22 sollicitatiebrieven van psychiaters voor een bepaalde functie, en er was er niet een zonder spelfouten. Dat is 15 jaar geleden!

    En toen mijn jongste zoon in ’70 naar het gymnasium ging schreef hij ook rustig “ik vindt” (inmiddels heeft hij dat wel afgeleerd).
    Zelf heb ik door omstandigheden ( o.a.oorlog en andere ellende) maar viereneenhalf jaar lagere school gehad en verder niets, behalve het Conservatorium. Maar op de lagere school leerde je toen wel goed spellen, ze waren heel streng.
    Inmiddels heb ik mezelf redelijk frans geleerd (door veel te lezen), en ben nu bezig met een cursus engels, want je moet toch een beetje met je tijd meegaan.

    Reactie door Marjolein — woensdag 17 januari 2007 @ 16.31 uur

  37. [...] De HBO-raad heeft grote zorgen over de taalkennis van HBO-studenten, zeker op de Pabo. Het voorstel is om een nieuwe studenten een toets te laten doen voordat ze aan hun studie mogen beginnen. Zakken is een jaar bijles! Best treurig dat het schrijven en spellen vaak niet goed geleerd wordt in het voortgezet onderwijs. Bij het AD kun je een kleine toets doen. [...]

    Pingback door ROOD :: Verkiezingsblog — woensdag 17 januari 2007 @ 16.43 uur

  38. Degenen, die een spellingcontrole hanteren, moeten altijd in de gaten blijven houden, dat zo’n “tool” niet semantisch en grammaticaal “denkt”.
    Met andere woorden: de “tool” corrigeert niet als je “antwoord” schrijft terwijl het “antwoordt” moet zijn, of juist andersom. Ook diverse naast elkaar bestaande woorden selecteert de “tool” niet uit (b.v.: “ene” wordt niet gecorrigeerd als het “een” moet zijn, enz.).
    Dus: altijd het koppie erbij houden!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 17 januari 2007 @ 17.05 uur

  39. In verband met de kabinetsformatie hebben de fractieleiders advies uitgebracht aan de koningin. Zelfs de brief van premier Balkenende bevatte enkele taalfouten.

    Reactie door Harry — woensdag 17 januari 2007 @ 17.08 uur

  40. @ 36
    Heb de test ook even gedaan, had 5 van de 6 goed.
    Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen zoveel dingen niet weten, dit betreft dan de taal, de spelling, maar ook de algemene kennis, geschiedenis etc.
    Maar ja, andere dingen weet ik weer niet zoveel van…

    Reactie door Bert — woensdag 17 januari 2007 @ 17.14 uur

  41. @39 Leuk nieuwtje Harry, kreeg je er dan ‘n
    copy van via je email of een copie in je brie
    venbus? Overigens kan ik me nog voorstellen,
    dat nadien fouten gemaakt worden en de gram-
    matica van andere Europese talen mensen in
    verwarring kunnen brengen, of men heeft een
    meer ‘technische knobbel’.
    Maar het is dus waar, dat er veelal juristen
    hoog te paard zitten bij bedrijven, ook fun-
    geren als secretaris, boven de secretaresse
    en vroeger dus gewoon de post dikteerden en
    de uitwerking overliet aan de ‘minder ge-
    schoolde’ die het dan maar moest zien uit te
    vissen. Vandaar dat je nu al die fouten tegen
    komt! Fijne avod!

    Reactie door Madelief — woensdag 17 januari 2007 @ 17.52 uur

  42. Meer van hetzelfde hebben we pas nog megemaakt met rekenkundige capaciteiten van PABO studenten.
    In de praktijk zijn de studenten van tegen woordig heel wat handiger dan menig leraar kan bevroeden.
    Tegenwoordig worden de brieven getypt op computers ,even de spellingscontrole er over heen en een kind kan de was doen.
    Solicitatie brieven die schrijf je eenmaal daarna alleen de aanhef,adres etc veranderen en ziehier.

    Maar vraag je eens af wat zijn de belangrijkste competenties taal,rekenen of pedagogische capaciteiten van de PABO student.

    Reactie door che — woensdag 17 januari 2007 @ 18.54 uur

  43. @38 Olav Meier.

    Toch wel Olav, natuurlijk is het nalezen een goede zaak. maar het lukt de spellingcontrole van Word over het algemeen heel goed, in elk geval beter dan veel gewone mensen. om al dat waar jij op wijst, dus semantisch en grammaticaal, goed in de gaten te houden en te corrigeren.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 17 januari 2007 @ 19.35 uur

  44. @11 Madelief:

    Ik ben zo iemand die na zijn M.U.L.O-B- examen vervolgens o.a. H.B.S.-B heeft afgerond.

    Het lijkt goedkoop van zo’n ouder iemand als ik (59) om de huidige jeugd van op z’n minst enige leeghoofdigheid te betichten, maar ik kan helaas geen andere conclusie trekken.
    Ik vind het voor de jongeren – en voor de samenleving als geheel – treurig dat ze aan de huidige leerfabrieken van gebleken lager niveau worden overgeleverd: dat zou ook voor de toekomst nog gevaar op kunnen leveren….

    Zou het o.a. aan de vaak gespannen en soms gewelddadige sfeer tussen leraren en leerlingen kunnen liggen dat leraren niet meer (als gebleken is dat dat echt moet!) onverbiddelijk tegen leerlingen durven zeggen: “ga jij maar weg, jouw niveau is voor deze school echt te laag”. Misschien laten sommigen zelfs uit lijfsbehoud slechte leerlingen maar slagen, daar waar ze in bijv. de 60-er jaren gewoon zouden zijn gezakt als een baksteen.

    In mijn schooltijd hoefden leraren daarvoor totaal niet te vrezen, het respect voor hen zat er bij ons diep in.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 19.44 uur

  45. @21, heb jij geen computer, die, als je iets fout typt,dat dat woord met een rode streep wordt onderstreept, madelief, ook de woorden, die de computer niet kent.

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 17 januari 2007 @ 19.48 uur

  46. @42 aanvulling:

    Bovendien: je had toen voor iedereen gelijke, schriftelijke (geen meerkeuzetoets!!) en dus behoorlijk objectieve staatsexamens.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 19.50 uur

  47. Bij taal en rekenen komen de gebreken nu aan het licht, maar met de andere schoolvakken is het niet minder beroerd gesteld.
    Onzalige ideeën als het ‘nieuwe leren’ komen van de pedagogische instituten (APS, APC enz)die hun nieuwe inzichten overbrengen op heel veel schoolleidingen. Het ergste is, dat deze schoolleidingen alles voor zoete koek slikken, totaal onkritisch, want ze hebben, volkomen ten onrechte, een enorm ontzag voor de onderwijskundigen aan deze instituten. Daarom zie je dat op bijna alle scholen de zelfde veranderingen doorgevoerd worden, je ziet dat al aan de terminologie in de advertenties voor vacatures op scholen. Zo kritisch en zelfstandig als de leerlingen in de Tweede Fase geacht worden te zijn, zo volgzaam en onkritisch zijn de schoolmanagers zelf. De pedagogische maffia, ik kan er geen beter woord voor vinden, wordt vervolgens binnen gehaald door de schoolleidingen om cursussen aan docenten te verzorgen. Dit is niet alleen (veel)weggegooid geld, maar de docenten krijgen het gevoel dat ze het altijd verkeerd hebben gedaan en raken gedemotiveerd, ook al omdat al die nieuwigheden extra tijd vergen. Mijn voorstel zou zijn: docenten bepalen de onderwijskundige lijn op een school, de managers zorgen ervoor dat de docenten hun werk kunnen doen. De managers krijgen niet meer betaald dan de docenten. HBO-opgeleide docenten (tweede-graders) moeten uitzicht hebben op schaal 11, universitair opgeleide docenten(eerste-graders) op schaal 12 (zoals vóór de HOS-nota van 1985). Nu is voor eerste- en tweede-graads docenten schaal 10 het maximum. Behalve als je managerstaken gaat doen, dan kun je meer verdienen. Slechte zaak, hiermee is de status van docent tot een dieptepunt gezakt.

    Reactie door simbro — woensdag 17 januari 2007 @ 19.50 uur

  48. @44 correctie:

    … en dan heb je het over onderwijs en niveau: natuurlijk geen meerkeuzetoets maar meerkeuzeNtoets…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 17 januari 2007 @ 19.55 uur

  49. De HBO raad moet er maar eerst zoregn dat de HBO instellingen weer een aantal zakkenvullers eruit trapt en er weer docenten voor in de plaats komen ; dan kan er weer meer les gegeven worden en geen klote projecten , waar een student niets van leert ,maar alleen bedoeld is om te bezuinigen o[p onderwijzend personeel ten gunsten van de graaiers in besturen .

    Reactie door Fred — woensdag 17 januari 2007 @ 21.14 uur

  50. @ Fred, 49

    Helaas gaat de HBO raad hier niet over maar zoals in de meeste ondernemingen door een raad van toezicht die door vriendjespolitiek tot stand komt. Vervolgens zijn projecten niet alleen maar slecht, ze leren je best wel wat en zijn soms zelfs leuk! Alleen moet daarbuiten nog wel een volwaardig onderwijsprogramma geboden worden, iets wat nu niet gebeurd.

    Reactie door Patrick — woensdag 17 januari 2007 @ 21.34 uur

  51. Het is bijna bedtijd.
    Ik heb daarom nog geen reacties gelezen.
    Maar ik zag het leesplankje.
    Dat hadden wij op onze school ook.
    Maar Teun, weide en schapen kwamen, met misschien nog een aantal op het getoonde plankje, niet voor op het onze.

    En ons Rooms Katholieke leesplankje eindigde op: DOES, HOK, BOK, KOUS.
    Teun was geloof ik ROOS. De bloem. Maar dat weet ik na 70 jaar niet meer zeker.

    Melig he? Maar mijn geheugen is wel prima.
    Op de basisschool leerde ik veel, dat jaren later pas of alweer bij het Voortgezet Onderwijs, (en zelfs bij het VWO!) ter sprake kwam; Zoals het rijtje:
    Bali, Lombok Soembawa. Soemba, Flores Timor.

    Dat hoorde toen (nog) bij Nederlands Oost Indie.

    Overigens heb ik in mijn jeugd alleen maar 6 klassen onvoltooid basisonderwijs kunnen volgen. Dat kwam door de oorlog.

    A, B, C, D, E, F, G.
    WIJ WORDEN LID VAN DE SP!

    Dit had niet kunnen bedenken als mijn lievelingsonderwijzer Remy eh.. Dinges had geheten!

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — woensdag 17 januari 2007 @ 21.36 uur

  52. H I J K L M N O P, Q R SP T U V W, CDA WEG ERMEE X Y Z HOEZËË HOEZËË, WE GAAN VOOR DE SP!!

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 3.02 uur

  53. Ik zou zeggen, kijk maar eens naar de meeste reacties op dit blog hoe geweldig het met onze taalkennis gesteld is…

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — donderdag 18 januari 2007 @ 7.54 uur

  54. Het gaat over de inhoud van de reacties Wim Kok en taalfoutjes maakt iedereen wel eens.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 9.22 uur

  55. Het heeft natuurlijk ook veel te maken met sms en msn en het populaire turbotaaltje, ik betrap mezelf er soms op dat ik lol roep in plaats van echt te lachen.

    Groene boekjes, nieuwe spelling is het nou pannekoek of pannenkoek? voor mij blijft het een pannekoek.ABN is AN geworden, wie zegt dat vernieuwing ook verbetering is? Waar is de beschaving ineens gebleven?

    Het is vlees noch vis en ik moet nog zovéél doen.

    @32 Madelief,

    :D Ik ben mijn waardigheid al vaak kwijtgeraakt tijdens een hypo. Gelukkig kan ik er soms zelf om lachen.

    Reactie door Lisette — donderdag 18 januari 2007 @ 9.25 uur

  56. Patricck3 heeft gelijk.
    Want wat is er gebeurd? Er is niets gebeurd en er gebeurT ook niets!

    Ik weet het niet zeker, Maar ik geloof dat Madelief volgens mij, gerust verbaasT mag staan, als zij zich ergens over verbaast.
    Ik stond trouwens toch wel verbaasd, dat ik mij over verbazing had verbaasd.
    Dat is overigens niet verbazend.

    Wie verbaast zich niet over steeds maller wordende, verbazingwekkende, spellings-regels?

    Ik weet maar weinig over grammatica. Ik weet bijvoorbeeld niet, wat een voltooid deelwoord is. Ik schrijf gewoon op het gevoel.

    Met tegenzin zou ik het een goede afspraak vinden om te schrijven zoals het klinkt:

    “Wie goet nadengt, die stemt altejt op de espee!”

    Door een typefout, werd ooit iemand vrij gesproken van SEX MET MINDERHARIGEN.
    Maar daar rept de wet niet over.
    Het maakt voor de wet niet uit of men sex bedrijft met minder behaarden of ruig behaarden.

    Door zulke leuke vormfoutjes, en juridisch geknutsel met de taal en onduidelijkheid over de juiste betekenis van een woord of zin, kunnen hoge bomen met slechte vruchten
    niet altijd in de rechtzaal worden omgehakt.

    Het scheelt soms maar een komma of ander leesteken:
    “Vrij laten niet nodig naar een werkkamp te sturen!”

    Waar moet of kan een komma worden geplaatst?

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — donderdag 18 januari 2007 @ 11.22 uur

  57. @54 Bijdehandje.

    “Het gaat over de inhoud van de reacties Wim Kok en taalfoutjes maakt iedereen wel eens.”

    Nee Bijdehandje, lees boven aan nog maar eens waar het om gaat.

    Het gaat wel degelijk om de taalfoutjes.

    Helaas dus, want ook ik heb hier al betoogd (@14) dat dat nu juist niet zo belangrijk zou moeten worden geacht, maar juist de inhoud.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — donderdag 18 januari 2007 @ 11.57 uur

  58. @57 Roelf,

    Nou dan zijn we het toch eens?

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 12.34 uur

  59. @56 Haras,

    Is dat hetgene wat je hebt uitgevreten?

    Reactie door bijdehandje — donderdag 18 januari 2007 @ 12.37 uur

  60. @41 zie:
    http://www.spatiegebruik.nl/popup.php?id=1313

    Reactie door Harry — donderdag 18 januari 2007 @ 13.03 uur

  61. Haras ik citeer je:
    “Hoge bomen met slechte vruchten kunnen door “taalfouten” niet worden omgehakt”.

    Ik ken ook slachtoffers van deze bomen met hun stinkende rotte oogst.

    Vaak gaat die “rottingsziekte” over van generatie op generatie. Zo wordt een slachtoffer een dader en is een dader eerst zelf slachtoffer geweest.

    Als het over de inhoud zou gaan is er kans dat door “waarheidsvinding” meer recht wordt gedaan aan de integriteit van “het Kind”.

    VREDE

    Reactie door Elsemie — donderdag 18 januari 2007 @ 13.48 uur

  62. @ 37

    Grote gelijk.

    Reactie door khosrow — donderdag 18 januari 2007 @ 14.49 uur

  63. Correcte taalvorm is mooi om na te streven, maar het is geen einddoel. Er zijn grotere misstanden in taalgebruik van sommigen en vooral de ministers. Eigenlijk het taalgebruik van de ministers vind zijn tot nu toe het slechtste.

    Als ze zo goed waren waarom heeft het debat rond Hirsi Ali zo lang geduurd? Waarom zo veel van hun beleidsinitiatieven leveren toch niks op?
    Gezien de onderlinge verschillen tussen mensen, tussen functie, tussen capaciteiten en functie-eisen, wat betekent de door hen geformuleerde term ‘algemeen geaccepteerd arbeid’? Zulke termen zijn zowel maatschappelijk als juridisch onacceptabel. Het moet toch iets ernstig mis zijn in deze banaan republiek om alles voor iedereen automatisch passend te verklaren. Geen wonder dat langdurig werkloosheid blijft bestaan en als ze aan de slag kunnen, komen ze altijd op verkeerde plek terecht.

    Wat betekent opgelegde ‘integratie’? Hoe verhoudt integratie zich ten opzichte van Democratie. Ik vind ‘gebakken lucht’ is meer passende term voor onze regering en een deel van onze onderwijssysteem. Klagen over spelling en taal gebruik van leerlingen en pabo studenten is een rage geworden. Dit terwijl grotere fundamentele problemen in het onderwijs en in de samenleving blijven bestaan. Grotendeels van taalcompetenties worden verworven in het maatschappelijke verkeer. Als dat verkeer bijzonder gestoord is dan mogen we niet gaan klagen over de negatieve gevolgen van dien voor onze taalgebruik.

    Beste SP bondgenoten, kijk niet neer op uw eigen gewone taalgebruik. Volgens mij jullie taalgebruik is veel origineler dan de zogenaamde “talige?Ministers”.

    Gestandaardiseerde Taalgebruik van de Rotterdamse ambtenaars zijn slechtste en tevens het saaist. De teksten zijn even zo leeg geworden als zielloos maar bewegende lichamen.

    Wat heb je aan een zielloze vorm?
    Wat heb je aan betekenisloos gestandaardiseerde teksten?

    Reactie door khosrow — donderdag 18 januari 2007 @ 15.27 uur

  64. Dag bijdehandje,

    Nee, dat heb ik niet uitgevreten.

    Ik heb mij nooit bezondigd aan “MINDERHARIGEN” Ook niet met een j.
    Is dat het wat jij bedoelt?
    Maar ik heb de dossiers gezien!

    Overigens weet ik dat er kinderen zijn die volwassenen proberen te verleiden.
    Die werden waarschijnlijk eerst in hun eigen omgeving misbruikt.
    En stilzwijgend maar toch duidelijk aan volwassenen aangenboden.
    Sommige mensen trappen daar in. In het voordeel van de echte “onschuldige” daders!

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — donderdag 18 januari 2007 @ 20.38 uur

  65. @64 haras,

    Welke sukkel trapt daar nou in ? :s

    Reactie door Lisette — donderdag 18 januari 2007 @ 22.58 uur

  66. Haras ik mag inderdaad wel verbaasD staan
    over zoveel interesse in grammaticale vorm-
    geving, maar het verbaasT mij, dat de fout
    toch gesignaleerd werd…en jij zult niet
    verbaasD zijn, dat ik vergat te corrigeren!

    Lisette, navraag doet met vermoeden dat het
    voorlopig geen problemen gaat opleveren en
    in gewicht verminderen kan ik zelf oplossen,
    maar een bril om vanaf nu beter TV te zien,
    is wel een must geworden. Gekke uitdrukking:
    ‘k ga ziender ogen achteruit, maar kan ook
    een leeftijdskwestie zijn. Zoals veel mensen
    had ik pas vrij laat een leesbril nodig.
    Intussen kan ik eens kijken hoe modern nu
    die staaroperaties worden uitgevoerd en ben
    ik mogelijk in één keer van zo’n probleem af.

    Je ‘waardigheid’ kwijt geraakt tijdens een
    hypo? Iemand kan er niets aan doen als hij
    ineens dan ‘onberekenbaar’ wordt of gaat
    ‘schelden’ of ‘meppen’…zover laat ik het
    niet komen hoor, gewoon pillen slikken en
    uitkijken dan!

    Ooit zag ik een kindje van 4 een hypo krij-
    gen, dat, aan tafel gezeten, klaar was met
    haar bord leeg eten. Het bord werd weggepakt
    en het jochie bleef met zijn lepel de gebaren
    maken, alsof hij nog zat te eten…..tja dat
    zijn dan soms de eerste ervaringen voor de
    oúders van zo’n kleuter, gelukkig konden ze
    met humor ver komen om de begeleiding zo goed
    mogelijk vol te houden.
    Had je nog een leuke anekdote daar over voor
    ‘alle leeftijden’?

    Reactie door Madelief — vrijdag 19 januari 2007 @ 2.44 uur

  67. @ Roelf van Bergen (43):

    Toch niet, Roelf.

    Als je de eertsvolgende woorden “verkeerT spelD”, maakt de spellingscontrole geen bezwaar. De woorden komen immers ook in déze spelling voor, terwijl ze in de contekst hier fout zijn gespeld.
    En zo maakt de spellingscontrole ook geen onderscheid tussen “vlood” en “vloot”, omdat beide woorden bestaan, terwijl de betekenissen totaal verschillend zijn. (Toegegeven, in het laatste voorbeeld zal uit de contekst wel blijken wat bedoeld wordt, maar het zijn illustraties van wat ik bedoel).

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 januari 2007 @ 2.46 uur

  68. @ Haras (56):

    Ja, en zo was ook ooit in de krant de volgende kop te lezen: “Prins Bernhard met griet naar bed”. (Dit is historisch!).

    We moeten trouwens spelling niet identificeren met “taal”. Want de levende taal bestaat in de eerste plaats uit het woordenidioom en grammatica. Spelling is in feite slechts een geheel van afspraken omtrent de schrijfwijze, welke telkens naar willekeur (zoals ook gebleken is!) kan worden gewijzigd, in tegenstelling tot het idioom en de grammatica.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 januari 2007 @ 2.54 uur

  69. Gewoon weer terug naar de oude KWEEKschool ?

    Als je regelmatig de homepagge van de Mondriaan onderwijsgroep bekijkt zie je precies wat er mis gaat in het onderwijs ; elke keer zie je weer een andere management kop : Hoe kom dat ? wel sommige docenten worden “ineens” manager ;helaas wordt nooit de schakelaar in de hersenen omgedraaid ; manager heeft namelijk geheel andere taken en doelstellingen ; bovendien vraagt dit andere capaciteiten .

    Reactie door Fred — vrijdag 19 januari 2007 @ 11.22 uur

  70. @67 Olaf.
    Jammer voor jou,ik heb het nog maar eens uitgeprobeerd, geen idee welke controle dat jij gebruikt, maar die van mij geeft wel degelijk aan dat controle gewenst is.

    Natuurlijk is het welhaast ondoenlijk om een spellingcontrole te maken die 100% zekerheid biedt, immers soms is de logica totaal zoek, maar die van Word komt erg ver met betrekking tot spelling, grammatica en plaats in de context.
    Zelfs matigt de controller zich aan om opmerkingen te maken ten aanzien van oud en nieuw taal gebruik en daar suggesties voor te doen, evenals lange zinnen, daar ben ik soms een pikeur in. ;-)

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 19 januari 2007 @ 11.54 uur

  71. Nog even een aanvulling, wat vloot en vlood betreft lijk je gelijk te hebben, maar ik heb dat niet in een langere tekst uitgeprobeerd.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 19 januari 2007 @ 11.56 uur

  72. Nog even een vraag voor de weters:

    Ik heb wel spellingcontrole bij Word.
    Via “extra” (Boven in beeldbalk) kan ik het inzetten als ik dit wil. Inderdaad begrijpt deze controle niet alles binnen de context.

    Maar dit “extra” kan ik niet inzetten op dit weblog. Weet iemand waarom dit niet kan?

    Reactie door Gloria — vrijdag 19 januari 2007 @ 18.22 uur

  73. @72 Gloria

    De spellingcontrole van Word werkt niet in web formulieren, wel, als je dat instelt in Outlook Express.

    Voor een webformulier, dus reacties op een weblog heb je een spellingcontrole van Google en de Google werkbalk. Dus als je die installeert kun je over een spellingscontrole beschikken.

    Let wel goed op deze geeft soms wel heel vreemde suggesties.

    http://www.google.nl

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 19 januari 2007 @ 20.48 uur

  74. Pabo’s beweren toetsen te geven die net voorbij het niveau liggen van een groep 8. Niets is minder waar!
    Ik word doodziek van slecht georganiseerde pabo’s met docenten die competentiegerichte curriculums ‘uitvoeren’maar zelf geen idee hebben wat dat is: competentiegericht onderwijzen en coachen. Ik betaal als deeltijder 1250 euro per jaar voor een opleiding waar de docent bij binnenkomst vraagt (als er al leerarrangementen zijn) ‘Nou, wat willen jullie weten’om vervolgens bij een vraag te verwijzen naar een niet bestaande literatuurlijst of liever nog naar de stageschool ‘Want daar moet je het leren’. De coach heeft geen tijd om feedback te geven op digitale portfolio’s of snappen niet eens hoe het digitale netwerk werkt.
    Pabo-teams communiceren niet met elkaar, afspraken zijn multi-interpretabel en de eigen competenties zijn bedroevend laag. Nederlands en wiskunde wordt niet of amper gedoceerd en leerkrachten zijn zowel lid van de examencommissie als de klachtencommissie.
    Word het niet eens tijd om niet enkel de studenten maar zeker ook de pabo’s onder de loep te nemen?
    Want klachten over wanbeleid worden in de doofpot gestopt, docenten dekken elkanders rug en de studenten met de bruinste arm in de reet van de pabo krijgen voldoendes waar werkelijk presterende studenten zonder opgaaf van reden in incorrect Nederlands een flutmailtje krijgen waarin ze van het kastje naar de muur gestuurd worden. Pabo-studenten presteren waardeloos, omdat het onderwijs aldaar om te huilen is, docenten autoritair en non-reflectief.
    Ja, een student moet kunnen rekenen en spellen. Maar omdat de student een dikke duit betaald mag deze dan wel gedegen onderwijs ontvangen in de gewraakte vakgebieden.
    Ik luid de klok omtrent pabo s’Hertogenbosch!
    Ik heb niet de illusie dat het bij andere Fontysinstellingen beter is.

    Reactie door Esther — zondag 11 februari 2007 @ 0.08 uur

  75. betaald met t, betaalt dus en word met dt
    grijns, de emotie overmande me en ik heb nagelaten mijn reactie te overlezen.

    Reactie door Esther — zondag 11 februari 2007 @ 0.11 uur

  76. Hallo,

    Ik vind het belachelijke dat mensen uit het tweede en derde jaar de toets niet hoeven maken Ik ben van mening de toets is er, hij moet verplicht worden gesteld voor alle leerkrachten en alle toekomstige leerkrachten. ( zo niet dan vor niemand ook niet voor de eerste jaars studenten!!!!)

    Reactie door L — dinsdag 5 juni 2007 @ 19.17 uur