Treinverkeer versnippert

Spoorkaart Europa

Het Europees Parlement heeft donderdag een voorstel verworpen om het nationale personenvervoer op het spoor te liberaliseren. Wel is het europarlement in Straatsburg het eens met de Europese Commissie en de EU-lidstaten om het grensoverschrijdende personenvervoer op het spoor open te breken, per 2010. (Volkskrant)

Dat klinkt goed, zou je op het eerste gezicht zeggen. Dat is het ook wat betreft de nationale spoorlijnen. Maar wat het Europese treinverkeer betreft, dat wordt er niet beter op.

Ondertussen hebben de NS en ProRail steeds meer problemen om de treinen op de rails te houden. Als gevolg van de storm wordt mensen geadviseerd niet naar buiten te gaan. Reizigers wordt aangeraden een onderkomen te zoeken en niet verder te reizen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 18 januari 2007 :: 16.03 uur

24 Comments

24 reacties

  1. gedaviseerd :D

    Misschien Firefox met geïntegreerde spellingcontrole :D

    Reactie door ronald — donderdag 18 januari 2007 @ 16.22 uur

  2. Dat van die grensoverschrijdende verbindingen slaat volgens mij voornamelijk op hogesnelheidsverbindingen. Voorlopig zie ik het er niet van komen dat Duitsland of Frankrijk hun “vlaggeschepen” uit handen geven. De ICE of de TGV zijn ontwikkeld door conglomeraten van de SNCF en Alsthom of door Deutsche Bahn en Siemens/Adtranz.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 18 januari 2007 @ 16.22 uur

  3. Mijn vrouw en ik waren pasgeleden in Amsterdam CS. Wat een rommel. Sorry maar het lijken wel Oosteuropese toestanden. En ik weet zeker dat daar in enkele jaren tijd de stations er picobello uit zullen zien.
    Hier zijn de bureaucraten bezig te vergaderen, te vergaderen, te vergaderen.
    Eind jaren 60 demonstreerden we voor een beter OV. Er is sindsdien niets gebeurd in dit rijke land. Zielig. Het publieke domein is de sluitpost van de begroting.
    Een volk dat zich laat vertegenwoordigen door lieden die alleen maar met geld bezig zijn krijgt de cultuur, de natuur en het milieu dat het verdient.
    Of zoals een Franse vriend mij eens waarschuwde voor stemgedrag (zeer vrij vertaald):
    Pas op dat je je niet voor gek laat verslijten want op den duur ga je eraan wennen.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 18 januari 2007 @ 16.24 uur

  4. @L’écologiste
    Zolang het openbaar vervoer niet echt geprivatiseerd wordt maar halfslachtig verzelfstandigd (zoals nu het geval is, de NS mag niet eens zelf over haar eigen dienstregeling beslissen) kun je erop rekenen dat er steeds meer Oost-Europese toestanden bijkomen. Binnen afzienbare tijd zullen we waarschijnlijk moeten spreken van “West-Europese toestanden”, want in Oost-Europa zijn ze er door schade en schande inmiddels achter dat een grote almachtige overheid niets anders dan grootschalige armoede en verloedering veroorzaakt.

    Privatisering OV NU!.

    Reactie door HenriOsewoudt — donderdag 18 januari 2007 @ 17.22 uur

  5. Ik weet niet hoe ik de toevoeging zijnde dat pro rail mensen nu adviseerd een ander onderkomen te vinden, moet rijmen met de verdere strekking van dit topic.
    Kan een spoorweg ten alle tijde veilig en verantwoord rijden dan?
    De blaadjes in de herfst zijn wel oplosbaar, een storm zoals vandaag ook?

    Reactie door maria — donderdag 18 januari 2007 @ 17.42 uur

  6. Privatisering=afbraak. Alle publieke voorzieningen die zijn geprivatiseerd hebben een berg ellende en hogere kosten veroorzaakt. Het is genoeg geweest!

    Reactie door J3roen — donderdag 18 januari 2007 @ 17.46 uur

  7. @ 4 HenriOsewoudt,

    Misschien heb je wel gelijk. In ieder geval is de politiek en zijn de erbij betrokken overheden verschrikkelijke geld-, energieverslindende apparaten waar ontieglijk vele machtspelletjes worden uitgevochten door figuren die helemaal niets van een commerciële werkelijkheid begrijpen, noch de technische vaardigheden hebben om rails aan te leggen, treinen te bouwen etc kortom totaal niets kunnen behalve praten en praten en ondergeschikten aansturen om dingen te doen die die ondergeschikten zelf vaak ook niet zien zitten maar die in de oneindige wijsheid van deze bestuurders een nut schijnen te hebben.
    Wat zou ik het toch heerlijk vinden wanneer al die verantwoordelijke onverantwoordelijke aansturende figuren eens al datgene wat ze veroorzaakt hebben zouden terugbetalen met hun salarissen, hun pensioenen, hun hypotheken, het vermogen van hun kinderen en de rest van de famile.
    Zoieis noem ik maar even terugkoppeling of om maar weer eens met een spreuk af te sluiten; wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet. Sorry voor de kinderen van die lui maar laat ze dan maar revolteren.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 18 januari 2007 @ 17.50 uur

  8. Met de versnippering van het openbaarvervoer zijn we terug naar af. Waarom is het openbaarvervoer ooit genationaliseerd? Omdat al die ondernemertjes het verdomden om samen te werken. Je was als reiziger overgeleverd aan de luimen van de netwerkbeheerders. Ja toch?

    Reactie door Harry Scheltema — donderdag 18 januari 2007 @ 18.27 uur

  9. Het probleem met de NS speelt al sinds de oprichting ervan in 1918. De NS werd opgericht ter naasting van de schuldenlast van de verschillende particuliere spoorwegmaatschappijen. (ook de Staatsspoor was een particulier bedrijf) In de jaren dertig begon de Nederlandse overheid uitgebreid vaar- en autowegen aan te leggen, terwijl de NS zelf moest investeren in infrstructuur en rollend materieel. Vrachtauto- en busbedrijven werden daarentegen nauwelijks een strobreed in de weg gelegd m.b.t. arbeidsomstandigheden.

    De conclusie is derhalve simpel: de NS heeft van de overheid nooit een serieuze kans gekregen zich te bewijzen, met uitzondering van de naoorlogse wederopbouw. Op zich is dit een merkwaardig gebeuren, aangezien de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder is in de NS. Je zou mogen verwachten dat een aandeelhouder zuinig omspringt met zijn of haar bezit. De NS betaalde in 1963 voor het laatst een dividend uit.

    Deze schizofrene situatie bestaat tot op de dag van vandaag. Terwijl kamerleden als Sharon Dijksma (PvdA) zich uitputten over rendabele spoorlijnen, vraagt geen neoliberale bestuurder (in mijn ogen vanaf de PvdA en verder) zich af wat een rendabele snelweg is.

    In mijn ogen moeten auto-, spoor- en waterwegen in staatshanden komen onder auspicien van een Ministerie van Infrastructuur. Zodoende kan de financiering en exploitatie hiervan beter afgestemd worden op maatschappelijke behoeften en ontwikkelingen.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 18 januari 2007 @ 19.02 uur

  10. @4 HenriOsewoudt

    Hoi Henri O! Ook voor jou nog een gelukkig Nieuwjaar. Alhoewel ons geluk niet via dezelfde middelen verloopt.
    Is jouw geluk welzijn voor allen, of welzijn voor een select groepje?
    Zien of we dezelfde doelstelling hebben.

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 19.24 uur

  11. @11 Erik van Donk

    Dit lijkt mij een hele nobele gedachte en met de allerbeste uitwerking. Een overkoepelend staatsorgaan zou in vele gevallen het beste zijn. Zo ook met de Zorg en Energie. Weg met de privatisering, want zij levert geen kwaliteit tegenover de exorbitante bedragen die de burger steeds verder uitmergelt.
    De Overheid moet aangepakt- en aan het werk gezet worden! Een adequaat en efficient Overheidsapparaat moet tot de nieuwe mogelijkheid behoren. Evolutie!

    Reactie door Gloria — donderdag 18 januari 2007 @ 19.37 uur

  12. @ 9 Erik van Donk,

    Hartelijk vor je bijdrage. Daar ga ik over nadenken. Je kunt niet overal verstand van hebben. Fijn dat jij dit soort info aanreikt! Het journaal zal dit natuurlijk nooit vertellen. Zo gaan we naar de knoppen. Ja de media zijn witwassers van de zwartwerk praktijken van de politici.
    Nogmaals dank voor de waardevolle info!

    Reactie door L'écologiste — donderdag 18 januari 2007 @ 20.10 uur

  13. @11 en 12

    Dank voor jullie reactie, geef echter niet alleen de politici de schuld, ook de ANWB had een stevige vinger in de pap met de aanleg van wegen en tariefafspraken v.w.b. het wegvervoer.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 18 januari 2007 @ 21.00 uur

  14. @ 13 Erik,

    Dat geloof ik graag. Tsjonge wat had ik altijd een hekel aan die nitwits met hun ondeugdelijke en van de fransen gekopieerde kaarten die vervolgens altijd minder waren dan die van Michelin.
    Dat klopt wel met jouw informatie. Die Paul Nouwen van de ANWB wat doet die nu ook al weer?

    Reactie door L'écologiste — donderdag 18 januari 2007 @ 22.44 uur

  15. @14,

    Dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven, de periode waar ik het over had was tussen 1920 en 1939. De ANWB en andere belangenorganisaties in het wegverkeer blokkeerden tariefsmaatregelen van de overheid ten gunste van de NS. Zodoende werden lokale goederenloodsen gesloten, en verloor de NS het kolenvervoer ten gunste van de binnenvaart. Na 1934 besloot de NS op eigen houtje verder te gaan en zich te concentreren op het reizigersverkeer, met voor die tijd heel geavanceerde gestroomlijnde treinstellen, die zelfs in de VS opzien baarden.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 18 januari 2007 @ 23.43 uur

  16. @10 Gloria
    Geloof het of niet maar onze doelen zijn waarschijnlijk exact hetzelfde. Minder onrecht, meer welvaart. Voor iedereen. Onze methodes om die doelen te bereiken staan echter loodrecht tegenover elkaar. Waar jij nog gelooft in een overheid die theoretisch wél efficiënt en eerlijk zou kunnen werken heb ik na lange tijd die hoop volledig opgegeven. Het ontbreken van een (op dit weblog zo vervloekte) winstprikkel leidt altijd en overal en zonder uitzonderingen tot bureaucratie en corruptie. Open je ogen en zie dat de markt zo slecht nog niet is zolang zij maar écht vrij gelaten wordt. Jij en ik als consument zijn dan machtiger dan welk bedrijf of overheid dan ook.

    Een heel vrij en verantwoordelijk 2007 gewenst.

    Reactie door HenriOsewoudt — vrijdag 19 januari 2007 @ 0.10 uur

  17. Van het internet geplukt:

    W.F. Hermans – De donkere kamer van Damocles

    Dit boek is in 1958 gepubliceerd, de druk van 1959 bevat een paar door de auteur aangebrachte wijzigingen.

    Henri Osewoudt woont in Voorschoten. Zijn moeder heeft in een vlaag van waanzin haar man vermoord. Henri werd opgevoed door zijn oom Bart Nauta in Amsterdam; hij had tijdens zijn middelbare schooltijd nauwelijks contact met anderen.
    Henri trouwde op 18-jarige leeftijd nicht Ria en zette toen de sigarenzaak van zijn vader in Voorschoten voort. Zijn moeder en Moorlag (een theologie-student) wonen bij hem in. De oorlog breekt uit (1940). Henri is bij de Burgerwacht. Hij moet een filmpje ontwikkelen voor luitenant Dorbeck (die sprekend op Henri lijkt). Nederland capituleert Henri begraaft Dorbecks uniform in de tuin. Hij ontwikkelt films voor Dorbeck (bestemd voor E. Jagtman), maar ziet slechts zwarte vlekken. Met een Leica maakt hij zelf foto’s van militaire objecten.
    Enige tijd later schiet Henri, samen met Z‚wster, in opdracht van Dorbeck twee mannen in Haarlem neer (de zoon van de drogist uit Voorschoten is daarvan getuige). De familie Jagtman komt om het leven (er stort een brandend vliegtuig op het huis).
    Jaren later (in 1944) hoort Henri weer iets van Dorbeck: een brief met het verzoek de foto’s naar postbus 234 in Den Haag te sturen .Hij ziet dat een heilssoldate de brief uit de bus haalt. Henri wordt opgebeld door Elly Sprenkelbach Meijer (een Engelse agente) heeft een van de opgestuurde foto’s. Henri brengt haar naar oom Bart. De Duitsers nemen Ria en mevr. Osewoudt gevangen. Henri haalt in Leiden valse persoonsbewijzen voor hemzelf en Elly, laat zijn haar zwart verven door Marianne Sondaar (de ondergedoken joodse studente Mirjam Zettenbaum) en duikt onder. Marianne gaat met Elly’s persoonsbewijs naar oom Bart; Elly is verdwenen.
    Henri voert een twistgesprek met zijn oom. In opdracht van Dorbeck ruimt Henri samen met een leidster van de Jeugdstorm in Lunteren een zekere Lagendaal (die voor de Gestapo werkt) uit de weg.
    In Amsterdam gaat Henri met Marianne naar de bioscoop; op het doek verschijnt een oproep tot zijn aanhouding. Hij vlucht, maar wordt opgepakt en komt na verhoor en marteling in Den Haag in het ziekenhuis terecht. Gemaskerde mannen ontvoeren hem naar Leiden. Bij Labare ontmoet hij Marianne weer; ze worden verliefd op elkaar. ‘s Nachts weet Henri via een singel aan Duitse overvallers te ontkomen; even later wordt hij toch gearresteerd. Ebernuss (een homoseksuele Duitser) beweert hem goedgezind te zijn.
    Marianne is in verwachting. Ebernuss moet uitzoeken of Dor beck bestaat. Henri moet met hem mee naar een sociëteit in Amsterdam. Hij krijgt giftige kristallen van Dorbeck en vergiftigt Ebernuss.
    In een leegstaand huis fotografeert Henri zichzelf en Dorbeck in de spiegel. Dorbeck vertelt dat Ria samenwoont met de zoon van de drogist. In verpleegstersuniform bezoekt Henri Marianne in de kraamkliniek; hun kind is dood. Henri rijdt met een Duitser mee naar Voorschoten, doodt Ria en de Duitser en arriveert met hulp van de illegalen en een arts in Breda. Hij meldt zich bij het hoofdkwartier van de Nederlandse strijdkrachten, wordt naar Engeland gebracht, later naar het kamp Achtste Exloërmond.
    Henri wordt aangezien voor landverrader. Selderhorst behandelt zijn zaak. Niemand kan aantonen dat Henri een verzetsheld is: Dorbeck is onvindbaar, Jagtman en Moorlag zijn dood, Marianne is in Israël.
    De Leica wordt wel gevonden, maar de foto met Dorbeck is mislukt.
    Wanhopig rent Henri weg; hij wordt neergeschoten.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 19 januari 2007 @ 2.49 uur

  18. @16 HenriOsewoudt

    Ik denk dat het vooral met mentaliteit te maken heeft. De overheid zal eindelijk eens gaan werken als mensen met vuur hun werk leren doen. Dit betekent helaas dat ze er niet vanuit mogen gaan dat ze vanaf ‘de wieg tot het graf’ daar zich kunnen indekken.
    Waarom werkt het veelal wel in het bedrijfsleven? Omdat mensen daar sneller de kans lopen om ontslagen te worden. Dat zou ook bij de overheid zo moeten zijn. Iemand die in zijn proeftijd niet bevalt. GO! Alleen op kwaliteit doel ik dan, niet op inkrimping of andere foefjes om mensen op straat te zetten. Dan moet er gedokt worden.
    Het is gewoon geen ‘snelle’ tent die overheid. Wat dat betreft zouden de zakenjongens ze wat kunnen leren. Iedere keer als ik iemand van de gemeente of belastingdienst o.i.d aan de telefoon krijg klinken die stemmen alsof ze zich doodvervelen. Ik probeer er altijd iets van te maken en dan merk ik dat ze een beetje opleven. Hoe kan dat nou toch? Precies zo met de buschauffeurs. Je valt in slaap als je ze ziet… te lang, te vaak, te afgezaagd werk? Ik weet het niet, maar het WERKT niet!
    Dit betekent niet dat het bedrijfsleven beter is, maar er hangt blijkbaar meer vanaf. Nou, en dat gevoel mag ook weleens bij de overheid ontstaan. Fris, kordaat en to the point! Misschien kortere werkuren (Niet minder geld!!) en meer wisselingen? Zowiezo zouden mensen VOOR HETZELFDE GELD niet langer dan zo’n 6 uur per dag moeten werken. Zo blijft men fris en helder. De rest is uitzitten.
    Het gaat niet om meer uren draaien, maar om effectievere uren draaien. Nu ‘logeert’ men zo’n beetje de hele dag op het werk. Koffie, pauze, lunch… waarom? Omdat het nu eenmaal zo’n 8 uur moet? Onzin! Wie heeft dit bedacht?
    Gewoon een goedlopend bedrijf ervan maken dat in dienst staat van HET VOLK! Eerlijke, oprechte ‘toezichthouders’ op die markt die niet vrijuit dient te gaan.
    De NS weer een tof snel bedrijf met frisse, adequate loketbeambten; heldere opgetogen conducteurs; gezellige koffieshop-wagons voor rokers en niet rokers en kom op! Uitgelaten stations met leuke winkeltjes! NEDERLAND MOET WEER GAAN LEVEN!!
    Zo ook met de Zorginstellingen. Terug naar een WERKZAME overheid, die voortdurend die instellingen controleert op de goede gang van zaken, op menselijkheid en de in hun (clienten) dienst staande efficiency. Daar ontbreekt het aan.
    In het kort: een overheids’bedrijfs’leven! Bedrijvig, kordaat, charmant, mensvriendelijk. En bovenal: volkvriendelijk! In prijs, daad en woord.
    Nou Henri, wie kan daar nou op tegen zijn?
    Als wij hetzelfde doel voor ogen hebben moet het op deze overheidswijze lukken, toch?

    MEER OVERHEID, MINDER PRIVATISEREN.
    VOOR EEN GOEDKOPER NEDERLAND!

    Dag Henri, samen met jou hoop ik op een beter Nederland en welzijn voor allen.

    Reactie door Gloria — vrijdag 19 januari 2007 @ 3.35 uur

  19. PS Henri O.

    En de winstprikkel voor de overheid zou moet zijn: tegen zo laag mogelijke prijs voor de burger. Kijk, dat is winst voor het volk!

    Reactie door Gloria — vrijdag 19 januari 2007 @ 3.52 uur

  20. We zij gewoon weer terug geplaats in de tijd ; maar mooi om de Amerikanen na te apen !
    Echter in Amerika zijn de afstanden en geschiedenis totaal anders !

    Reactie door Fred — vrijdag 19 januari 2007 @ 10.59 uur

  21. Privatiseren zou niet mijn voorstel zijn. Wonend in Engeland is het met de treinen in Europa stukken beter gesteld dan hier. Regionalisering en versnippering hebben er een grote rommel van gemaakt. Door winstoogmerken van de exploiterende maatschappijen komt er van innovatie en betere beveiliging niets terecht. Na 101 jaar wachten is er eindelijk een stuk nieuw spoor bijgekomen: dankzij de Eurostar. Wil je het spoor modern houden, dan moet je het groot en internationaal kunnen aanzetten (plannen) tot betere prestaties. En helaas moet er dan overheidsgeld aan te pas komen.

    Reactie door F van Galen — vrijdag 19 januari 2007 @ 16.50 uur

  22. @ 18 Gloria,

    Het probleem bij de overheid is wat mijn situatie betreft (om het even zo puur mogelijk te houden) dat mijn aanstuurlijn van superieuren minder kennis van zaken heeft dan ik. Daarom maken deze lieden andere keuzes en krijg ik een conflict met ze omdat ze vinden dat ik moet doen wat zij zeggen terwijl ik weet dat wat ik van hun moet doen ondeugdelijk en ver achterhaald is. En dat zeg dan en dat gaat bij hun het ene oor in en het andere uit. Ondertussen zijn ze bang dat het uit komt. Ik weet het (sorry) beter omdat ik veel zelfonderzoek heb verricht in volledige vrijheid. Daarover heb ik gepubliceerd in bijna 100 publicaties. Maar mijn superieuren zijn Nederlanders die nooit verder dan hun neus hebben gekeken en die gedekt worden door nog hogere superieuren die de hierarchie in stand willen houden. Politici die het met mij eens zijn willen echter niet hun handen branden aan hoge ambtenaren en de superieuren van mijn superieuren ook niet want dan zouden mijn colega’s wel eens in opstand kunnen komen. Kortom er is een technisch (ecologisch) probleem (in feie meerdere problemen!) dat ik wilde oplossen (en met succes) maar dat werd niet geoorloofd door mijn baas die niet het inzicht heeft om de juiste beslissingen te nemen (maar wel de nodige dure managercursussen heeft gevolgd om mij er onder te houden). Kijk en dus in mijn situatie is het zo dat wanneer het echt om kwaliteit zou gaan in een echt vrije markt ik gelijk zou hebben gekregen van de superieuren van mijn superieuren. Maar nu niet want ik be slechts een ondergeschikte. En een ondergeschikte is en blijft een ondergeschikte en oplossingen mogen wel door ondergeschikten worden aangedragen maar de superieur is de persoon die ermee voor de dag dient te komen. Met andere woorden hierarchie is belangrijker dan het technische probleem op zich!
    Hierarchie ligt als een verstikkende deken over de normale wat mij betreft 1+1 =2 normale werkelijkheid heen. En zo gaat die hierarchische overheid wegen en wegen op ons burgers tot we bezwijken onder die vette last van duizenden ambtenaren die we helemaal niet nodig hebben!
    Het is van een onrechtvaardigheid wat heb ik jou daar. Moet je nog eens weten dat die mensen de macht hebben om kritische figuren te ontslaan en dan verdienen die types 3-6 keer zoveel ook nog!
    Grrrrrrrrrrrrrrrr.
    En de belastingbetaler maar betalen en die klaagt dan af en toe mar hij zou veel kritischer moeten zijn en zeker SP stemmen en dan misschien zou ik dan ook eens de mogelijkheid krijgen om te laten zien dat er ambtenaren zijn die heel goed werk voor een hele redelijke prijs kunnen producren. En dan eindelijk die nitwittige machtspelletjes spelende en sturende ambtenaren die eigenlijk helemaal niets kunnen op bijstandniveau weg te zetten.

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 19 januari 2007 @ 21.10 uur

  23. @22 L’ecologiste

    Ja, ik heb jouw verhaal in eerdere items helemaal gevolgd. Vreselijk die verstikkenden deken voor mensen die met kennis van zaken kordaat en cool bezig zijn!
    Vandaar dat ik hierboven even een ‘schets’ maakte hoe het anders zou moeten kunnen.
    De bezem erdoor dus, L’ecologiste!
    Als de overheid zichzelf niet renoveert tot een bijdetijds modern ‘snel’ apparaat van MENSEN, dan zijn we aan de vrijemarkt-wolven overgeleverd.
    De enige manier om die marktwerking te bestrijden is om zaken weer in eigen hand te nemen en de markt te markeren door slimmer en intelligenter te werk te gaan. Vandaar dat iedere overheidsbeambte maar weer eens een ‘VERVE-CURSUS’ moet volgen om opnieuw te begrijpen dat het een eer is om zaken adequaat op te pakken en efficient uit te werken in dienst van het volk. Gewoon in-en uit met drukke bezige snelle mensen.
    Nu lijkt het wel op een ‘tehuis’ van mensen die zich voor hun leven hebben ingedekt. De sfeer, ook binnen de gemeentehuizen, straalt iets van een bejaardenhuis uit. Maakt niet uit hoe die gebouwen eruit zien.
    Dagen van 8/9 uur op zo’n plek is lang niet nodig! Kortere werktijden en flitsende prestaties werkt voor mensen veel inspirerender. Ik zou niet kunnen aarden in zo’n sfeer.
    Wel prijs ik iedereen die hier anders in wil functioneren. Dat valt op!
    Zo ook met het Waterschap! Hiervoor krijg ik ontheffing en sinds een paar jaar hebben zij een ‘snel’ ontheffingsformulier ontwikkeld. 2 vragen en klaar!! (Mits er niets veranderd is.)
    Te gek!! En dat laat ik ze weten hoor!
    Want het is vreselijk als je de gemakzucht van de beambten ziet, die keer op keer mensen WEER formulieren in laten vullen met de (on)nodige kopieen, terwijl al die informatie te vinden is in hun ‘la’.
    Kwestie van opzoeken en kijken.
    De overheid is er alleen maar goed in mensen aan het werk te zetten, het laatst zichzelf.
    Sorry, maar ook binnen mijn gemeente vecht ik al jaren tegen die gemakzucht! Alles is omslachtig, zonodig ingewikkeld en ondoorzichtelijk.
    Het probleem is dat mensen elkaar in de tang houden! Iemand die eruit springt wordt weer snel terug in het ‘oude’ ritme geduwd.
    Jammer! Toch?

    Reactie door Gloria — vrijdag 19 januari 2007 @ 23.46 uur

  24. @ 23 Gloria,

    De strijd gaat voort al dan niet binnen de organisaties. De strijd gaat ALTIJD voort.
    Die waterschappen waar je bijv. over hebt hebben nu ook de ecologie ontdekt (deels danzij de habitatrichtlijnen uit Brussel!!).
    Iedereen weet dat bij die waterschappen een hoop geld zit en daar wordt nu opgejaagd in ecologieland. Net zoals er wordt gejaagd op bijv. de jeugdzorg door sociologieland. Waar het dan om gaat is dat er redelijke oplossingen komen en dat er naar goede vaklui wordt geluisterd. Alleen de personen die het stuur in handen hebben weten dat niet of horen liever praatjes die ze goed (met winst) kunnen verkopen. Goedkope oplossingen duur verkopen in plaats van gewoon de beste oplossing kiezen en dan zien wat het kost. Eerlijk duurt het langst en dat geldt ook voor goede oplossingen die houden veel langer dan die zogenaamd goedkope oplossingen die op korte termijn aleen winst opleveren voor de politici en zakkenvullende bestuurders.
    Een beetje kort door de bocht misschien maar volgens mij zit ik er niet ver naast.

    Buiten regent het onophoudelijk. Ik ga maar weer eens een plaatje opzetten;
    John Buzon Trio Cha Cha On the Rocks 1959
    Krijg ik een goed gevoel van.

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 20 januari 2007 @ 13.23 uur