De weg kwijt

Telegraaf

De Telegraaf van vandaag kopt op pagina drie groot over de nieuwe groene belijningen op provinciale wegen: ‘Wegmarkering vaak onbegrepen‘.

Bijgevoegd een foto met onderstaand bijschrift:

Belijning

De noodzakelijkheid van een voorlichtingscampagne van het ministerie is duidelijk, wanneer je op de site van rijkswaterstaat leest dat een groene streep voor ‘snelheid 100‘ staat, en de witte strepen aangeven of je wel of niet mag inhalen.

De Telegraaf was kennelijk ook even de weg kwijt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 22 januari 2007 :: 17.49 uur

19 Comments

19 reacties

  1. Verbaast me niks van de Telegraaf.
    Het staat zelfs op grote billboards langs de betrokken wegen!
    Sowieso zijn die groene strepen een beetje dubbelop, aangezien het om Autowegen gaat, waar de maximumsnelheid toch al 100 km/u is.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 22 januari 2007 @ 18.16 uur

  2. ik verbaas mij zowiezo over het gedoe met de wegen……..is een weg vernieuwd dan zijn ze met een jaar alweer aan het zagen op wegdek….en 2 jaar later weer
    drempel leggen drempel verlagen drempel weghalen…dan een sluis bouwen…

    WANEER KOMT ER EEN PARLEMENTAIRE ENQUÊTE NAAR HET GEDOE MET HET WEGDEK
    soms moet je wiskunde gestudeerd hebben om het lijnenspel nog te snappen..

    Reactie door roelof — maandag 22 januari 2007 @ 19.20 uur

  3. het valt mij nog mee dat ze het bij de telegraaf nog niet aan zie voor natuur die groene lijn dat ze er geen groene strook van maken ze zien wel meer dingen zo die net even iets anders zijn stelletje leugenaars daar gewoon een hele slechte krant echt iets voor rechts nederland

    Reactie door theo — maandag 22 januari 2007 @ 20.12 uur

  4. Er zijn blijkbaar een hoop strepen over bij de wegbeheerders.
    Van mij mogen ze die wel trekken op buitenwegen die bij mist echt gevaarlijk zijn en door de gemeenten en provincie verwaarloosd worden.
    N.B. door de Telegraaf hebben altijd al verkeerde streepjes gelopen ;-)

    Reactie door Henk van S tot S — maandag 22 januari 2007 @ 20.14 uur

  5. @ roelof,

    Helemaal mee eens. Ik erger me al jaren. Afgelopen weekeinde fietsten mijn vrouw en ik vanuit Nijmegen de grens over naar Duitsland. En we hadden het erover dat als je daar het doorgaans duidelijker en vooral meer uniform is.

    Elke gemeente in Nederland heeft zo zijn eigen vormgeving.
    Je rijdt op een fietspad. Dat maakt plotseling een hoek van 90 graden om dan na 20 m helemaal op te houden waardoor je plotseling op straat rijdt. Of ineens versmalt het fietspad mét ook nog eens een betonnenverhoginkje. Als je naast elkaar fietst kom je met de sturen in elkaar terwijl er pal naast je ineens een auto voorbij raast. Etc. etc. Pas geleden zijn hier nog fietsers omgekomen vanwege onveilige fietspaden.
    Ja en dan die gravelfietspaden of hoe die rode paden mogen heten. Ze beginnen zomaar ergens en houden zomaar weer op.
    In Nijmegen kunnen ze er wel wat van. We denken altijd dat een plaveiselkoning daar vrienden of kenissen bij de gemeente heeft zitten. Al die pleinen hebben andere stenen. Echter ook weer niet in hun geheel. En telkens blijkt er weer iets niet goed te zijn. Bijv. dat stationsplein waar je gemakkelijk uitglijdt waar ze glas hebben gebruikt of in de hal waar ze materiaal hebben gebruikt dat ongelooflijk glad wordt bij natheid, net als trouwens veel nieuwe stenen in de straten van de stad.
    Bijna altijd gaat het om iets NIEUWS.
    Waarom niet eens wat meer eenheid in Nederland? Kijk diversiteit is mooi maar waarom moet iedere gemeente opnieuw het wiel uitvinden?

    Laat ze maar eens een onderzoek doen naar het gefröbel met de wegen, nationaal, provinciaal en op gemeentelijk niveau. Volgens mij zouden de resultaten schrikbarend zijn. Wat een hoeveelheid energie en geld daar verspild wordt.

    Toevallig heb ik die groene stroken nog niet gezien. Is dat een nederlandse vinding? Is dat Europees?
    Een paar dagen terug zag ik een ongeluk op het grote verkeersplein van Nijmegen (Karel de Grote. Vind je het raar/ Overal heb je voorrang op de rotonde. Nee niet op het Karel de Grote plein. Dan kun je het een Duitser toch niet kwalijk nemen dat hij een ongeluk veroorzaakt? Op dit vlak kunnen ze niet gauw genoeg een eenheid aanbrengen in Europa. Is uiteindelijk alleen maar beter, solider,goedkoper, duidelijker. Dus politici aan het werk. Laat dit onderzoeken en zorg voor een internationale markering etc. van de wegen. Ennuuuh laat die bouwers er maar even buiten!

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 20.31 uur

  6. Goed bedoelde pogingen om met een te klein budget levensgevaarlijke 2 baans autowegen veiliger te maken.
    Hier in Drenthe stikt het van die dodenwegen die doorgaans net niet druk genoeg zijn om het verkeer (half) vast te laten lopen zodat het juist door de drukte nog weer een beetje veilig wordt.
    Ik schreef er hier al eerder een stukje over naar aanleiding van de knullige presentatie van de SP drenthe die aangaf tegen verdubbeling van dit soort wegen te zijn.
    Enkele dagen later is deze uitglijder geloof ik wel rechtgezet maar dat heeft in elk geval een stuk minder de publiciteit gehaald.
    Het geeft overigens wel aan dat de SP hier voor de staten duidelijk in beeld is.

    Reactie door twijfelaar — maandag 22 januari 2007 @ 20.50 uur

  7. groen??? is doorrijden.rood is stoppen.
    groene knop op machines is aan.rood uit.
    als iets niet mag is het rood,,en wat doen ze weer,,een groene kleur gebruiken als verboden is,
    stopt een auto ,,,juist dan lichten de achter lichten rood op? toch?
    en remt een lijnbus weer oranje.
    enneuu wat te doen als je kleurenblind bent?
    ik vind het niet gek dat er zoveel verkeert gaat op de weg,en er naast.

    Reactie door ad — maandag 22 januari 2007 @ 21.00 uur

  8. Ook in mijn stadje is het zo onzinnig geregeld. Die rotonde-trend is volgens mij de allerbeste manier van doorstroming. Maar wat gebeurt?
    In het binnenste deel van de stad moet er op die rotondes aan rechts voorrang verleend worden. Op het buitenste deel (Ringweg) moet dit niet! Nou, ongelukken dus!!
    Waarom toch niet bij ALLE rotondes dezelfde regels??
    Moeilijk, ingewikkeld Nederland!!
    In dit land is bijna NIETS logisch en luchtig geregeld. Doe es makkelijk!

    Reactie door Gloria — maandag 22 januari 2007 @ 22.55 uur

  9. het domste wat mijn gemeente heeft gedaan is….
    een nepdrempel bouwen op een kruispunt waar school gaande kinderen oversteken
    en 100 meter verder op tussen de weilanden een sluis bouwen waar je stapvoets over heen moet……met gevolg dat ze over de nepdrempel met 100km per uur en veel agressie jakkeren……..

    Reactie door roelof — maandag 22 januari 2007 @ 23.10 uur

  10. De wegenbouwlobby komt bij gemeenten en waterstaat steeds met nieuwe wegenbouw mode grillen.Steeds wordt de veiligheids”heilige koe” er bij gehaald.In feite wordt soms via corrupte bestuurders belastinggeld door de bouwers weggehaald via onzinnige opdrachten.Omdat de bouw al een slechte naam heeft,valt dat kennelijk niet op.Hier moet beschermheilige EELCO BRINKMAN van de normen en waarden partij iets aan gaan doen.Het dividend rendement van de bouwaandelen op de beurs horen bij de hoogste categorie.Door de belangenverstrengeling van het CDA en de bouw worden de kiezers/burgers extra zwaar via de belastingschroef belast.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 22 januari 2007 @ 23.27 uur

  11. @ 8 Gloria,

    Inderdaad altijd maar gemakkelijk en luchtig doen. Bah. Waarom geen verantwoording nemen. Waarom was de traditie niet goed en waarom altijd maar van die nieuwe oplossingen?
    Ik wil niet zeggen dat het vroeger altijd beter was. Nogmaals er zijn prachtige technologische ontwikkelingen, maar de bureaucratie is werkelijk niet te geloven. Progressief was in de jaren 60 iets positiefs vonden we, maar nu is het wat mij betreft meestal een verslechtering.
    Wat een machtsvertoon zowel in de zorg, het onderwijs, de infrastructuur van de wegen, de sloten, de rails, de fietspaden, de energiebedrijven…
    De weg voorwaarts zou je bijna kunnen zeggen ligt in het verleden.

    Maar ik ben natuurlijk inmiddels een ouwe zak die niet meer mee kan.

    He Maan @10, wat goed dat je Eelco ter sprake bengt!
    Als er iemand uit politiek Nederland de titel ‘satan’ verdiend is hij het wel. Wat die CDA-man niet weet te gedogen terwijl Pieter van Vollenhoven toch op niet mis te verstane bewoordingen heeft aangegeven dat de klokkenluiders beter beschermd moeten worden.
    Wat een kliek, wat een zakkenvullers. 25 miljard was het geloof ik?
    En verreweg het grootste deel van de Nederlanders slaapt gewoon door met die slaapliedjes van the ratpack Bos Bakellende Rouvoet.

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 23.56 uur

  12. Ik heb geen auto en ook nooit gehad. Ik wil er ook geen want da’s niet mijn ding. Duur, onnodig en hou niet van de snelheid van die dingen. Snelwegen vind ik helemaal afschuwelijk. Ik hou er gewoon niet van.
    Nu komt het wel eens voor dat ik er niet onder uitkom om met “iemand mee” te rijden of een taxi moet nemen en door omstandigheden ook nog voorin de auto beland.
    Dan verbaas ik mij over de enorme overdaad aan borden, aanwijzingen, strepen, wegoverspannende lichttoestanden met mededelingen, etc.
    Die dingen moet je dus allemaal in de gaten houden…en opvolgen. Een hel! En dan moet je ook nog die auto besturen tussen allemaal andere auto’s. Stapels auto’s waar maar 1 iemand, verveeld voor zich uitkijkend, in zit over het algemeen en met 3 lege plekken… Allemaal achter elkaar aan, om elkaar heen.
    Wat een toestand!
    Ik wens iedereen veel sterkte met de nieuwe groene kleur tussen de al dan niet onderbroken witte strepen in het midden van de weg!
    Mij zal je er niet tegenkomen!

    Reactie door MijnZus — dinsdag 23 januari 2007 @ 1.03 uur

  13. Voor dit soort drukke wegen zou men ook het alternatief kunnen overwegen dat sinds enkele jaren in Zweden wordt gebruikt, de zogenaamde 2+1weg. Daarbij worden de beide rijrichtingen van elkaar gescheiden door een soort vangrail van staalkabels, en krijgen de rijrichtingen er om de beurt een extra baan bij, zodat vrachtverkeer ingehaald kan worden. Dit heeft geleid tot een daling in het aantal dodelijke ongelukken op dit soort wegen.
    Voor meer info, kijk op wikipedia:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/2%2B1-v%C3%A4g

    Reactie door Jan-Willem — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.10 uur

  14. Tja, het kabinet is al jaren de weg kwijt….

    Reactie door Balans — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.10 uur

  15. Nog onlangs moest ik eens op familiebezoek in’t gure noord-oosten van de provincie Groningen, alwaar ik in een winterwonderland met wegmarkeringen terechtkwam die deze provincie vele Euri’s zal opbrengen aan onopzettelijke snelheidsovertredingen (complot??!)Ik ben ervoor om zoveel mogelijk landschapelijk ontsierende verkeersborden te verwijderen, maar de strepen-zoekplaatjes-methode die zij daar op de binnenwegen hebben gekalkt zal de verkeersveiligheid zeker geen goed doen!

    Reactie door streepjescode — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.18 uur

  16. De uitvoerders moeten nu en masse het werk erbij neerleggen.
    Dan staan de managers in hun hemd. Het zijn de managers die deze stomme plannen bedenken want ze willen meetellen.

    JAN ROEP OP TOT DE DAG VAN DE UITVOERDERS EN OP DIE DAG LIGT NEDERLAND PLAT.
    TOEDELEDOKIE MANAGERS!!!

    WILLEN WE NAAR DE DAM, DAN GAAN WE NAAR DE DAM!

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 23 januari 2007 @ 18.15 uur

  17. Ik verblijf al enkele jaren in Brazilie en als ik dit iedere keer hoor en lees kom ik niet bij van lachen hoeveel geld er weggegooid word. Ze hebben hier wel een oplossing wat schijnbaar wel helpt: flitspalen en overal drempels. Die staan er zoveel: elke kruising, scholen, centras, etc etc Komt nog bij dat de maximum daar ook geflits wordt en rood licht. De boetes zijn ook torenhoog en leuk puntenstelsel. (Heb nog geluk dat ik mijn NL rijbewijs gebruik, want ik was hem anders al na 6 maand kwijt geweest!) Minimum loon is hier 100 euro en 7 km te hard zit je al rond 30 euro. Ik ben blij dat ik Nederland verlaten heb met gezin, want ook in Europa is het verder dezelfde soep: geen toekomst. Toch jammer dat je daarom zoveel belasting betaald en dit gewoon in groene stroken verdwijnt.

    Reactie door Fortaleza — woensdag 24 januari 2007 @ 2.50 uur

  18. Opzich geen slecht idee, maar dan moet het ook duidelijk en eenduidig zijn. Rij ik van Groningen komende de A7 af op de N31 richting Veendam heb je zo een groene streep. Toen ze hem net hadden getrokken stond daar een reuze billboard met daarop “Groene streep – 100 mag!” Ik dus maar meteen 100 rijden. Staat daar zo’n 300m verderop een bord met “ontheffing 70″, je weet wel, dat witte bord met 70 erop en doorgestreept. Dus, dat zegt mij, dat je tussen de afrit en dat boord alleen maar 70 mag rijden. Ondertussen hebben ze nu dat billboard weggehaald en daarvoor en bordje “70″ geplaatst – maar de groene streep is er nog altijd. Ook een manier om mensen in de war te schoppen. Soms denk ik dat ze dit soort dingen bedenken om mensen de fout in te sturen, zo dat ze je weer lekker kunnen bekeuren?! ;-) (ja ik weet het, ik denk vaak slecht over mensen…)

    Reactie door Peter Hannemann — woensdag 24 januari 2007 @ 10.09 uur

  19. de Telegraaf is sinds 1940 de weg kwijt, althans zo denken mijn politieke vrienden er over.

    Reactie door Harry Scheltema — donderdag 25 januari 2007 @ 21.59 uur