‘Foute uitzendbureaus harder aanpakken’

De Arbeidsinspectie en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst SIOD moeten uitzendbureaus die de wet omzeilen met buitenlandse werknemers harder aanpakken. Dat vinden de bonden en de werkgevers, die met elkaar een nieuwe uitzend-cao zijn overeengekomen.

Daarin staan afspraken over betaalbare en fatsoenlijke huisvesting. Verder zijn uitzendbureaus verplicht om werknemers te informeren over de zorgverzekering, cao’s en de arbeidstijdenwet.

Uitzendbureaus zijn in de laatste jaren vaak in het nieuws geweest vanwege de uitbuiting van werknemers uit Polen en andere Oost-Europese landen.(NOS)

Als nu de regering – en daarmee de diensten – dit advies ook nog opvolgen dan kunnen we eindelijk iets doen aan de uitbuiting en gevaarlijke situaties die zich alle lange tijd voordoen.

De herinvoering van een vergunningsplicht voor uitzendbureaus – waar de SP al enige tijd voor pleit – zou nog beter zijn om schoon schip te maken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 22 januari 2007 :: 22.52 uur

82 Comments

82 reacties

  1. Niet alleen de uitzendbureau-s en werkgevers ,maar ook de werknemer moet aangepakt worden.Wanneer buitenlandse werknemers niet als ZZP-er of zwart kunnen werken,dan werken zij dikwijls via malafide uitzendbureau-s.Dat hebben wij aan de rammelende E.U. wetgeving met bureaucratische sancties en de werkgevers-lobby in Brussel te danken.Uiteindelijk profiteerd het bedrijfsleven (uitzendbureu-s zijn ook bedrijven!)hiervan.Doordat dit zwarte systeem geen premies afdraagd,worden eerlijke werknemers en werkgevers extra belast.Het feit dat herinvoering van de vergunningplicht niet van de grond komt,betekend dat de bedrijfslobby bij de normen en waarden partij: CDA nog een wit voetje heeft.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 22 januari 2007 @ 23.15 uur

  2. Uitzendbureau’s. De overheid maakt er zelf maar al te graag gebruik van. De mensen worden ‘tijdelijk’gedetacheerd bij de provincie, bij onderzoeksinstituten van de overheid, etc.
    Daar werken ze met een salaris dat veel lager is dan hun collega’s. Toevallig sprak ik een vriend die bij een provincie in dit land een klus deed afgelopen jaar. Kan volgend jaar alleen nog maar via een uitzendbureau. Dan krijgt hij ineens veel en veel minder voor precies hetzelfde werk! Zelf heb ik jarenlang via een uitzendbureau bij een gerenommeerd onderzoeksinstituut gewerkt dat eerst onderdeel was van de overheid maar de laatste jaren ook steeds meer moet verzelfstandigen. De trend.
    Ik heb bijv. nooit pensioenopbouw gekregen terwijl anderen die rechtstreeks in dienst waren dat wel kregen.
    Waarom niet steevast pensioenopbouw wanneer je ergens werkt? Waarom gaan de vakbonden dáárover geen actie voeren?
    Als ik een klus kan uitvoeren voor laten we zegen de provincie. Dan kan ik dat niet zelf doen maar via een uitzendbureau. Ik moet dan een uitzendbureau zoeken. En dan gaat het zo: Ik zeg wat ik per maand wil verdienen en dan zegt het uitzendbureau. OK als u dat wilt verdienen dan moeten wij ruim 3 x zoveel vragen van uw opdrachtgever. Meer dan 3 x zoveel!! Dus kun je nagaan wat er aan de strijkstok blijft hangen! En die bureau’s hebben toch al gauw tientallen mensen die ze hebben weten te strikken.
    Ongezonde situatie lijkt me.
    Maar wie wil die bureau’s harder aanpakken? De terugtredende overheid? Laat me niet lachen. De belastingbetaler betaalt toch wel.

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 23.16 uur

  3. Welke uitzendbureau’s blijven dan nog over ???? ze zijn allemaal zo corrupt als wat, wanneer het om geld gaat, ik spreek uit ervaring wat m’n zoon is overkomen.
    Mijn zoon had via een uitzendbreau vakantiewerk samen met een vriendje van hem, zij konden 3 euro p/uur meer verdienen als normaal maar dan zwart, uiteraard hebben die knapen het werk aanvaard want voor hun telt alleen geld=geld en voor de rest intresseert het ze geen klap of er wel of niet premies/belasting betaald wordt.
    Ze moesten werken voor een sloopbedrijf, en ik heb toen zij daar aan het werk waren foto’s genomen en ook foto’s van diverse auto’s die daar stonden geparkeerd op dat bouwterrein, in ieder geval als er wat mis zou gaan had ik altijd nog wat materiaal achter de hand om mee te gaan zwaaien.

    Het principe van een uitzendbureau blijft ….. tijdelijk werk en vaste onzekerheid.

    Reactie door Pool — maandag 22 januari 2007 @ 23.22 uur

  4. Het volledig liberaliseren van de arbeid in Europa toont aan hoe kortzichtig er in de liberale hoek gedacht wordt.

    Er is in Europa inmiddels een klassestrijd (om maar een ouderwets woord te gebruiken) ontstaan met arbeidsimmigratie als wapen van de neoliberale/kapitalistische top om loonkosten kunstmatig laag te houden.

    Door deze immigratie wordt het aanbod aan arbeid kunstmatig hoog gehouden, waardoor de prijs van arbeid (loon dus) daalt. Aangezien de prijzen van de producten niet of nauwelijks dalen, komt de ontstane extra winst over het algemeen terecht bij de belanghebben van winstuitkeringen: bedrijven, aandeelhouders etc.

    Dit proces voltrekt zich ook in het emigratieland: daar worden vacatures vervuld door immigranten, om ontstane tekorten op de arbeidsmarkt in het emigratieland op te vangen. Het gevolg is een rondtrekkend circus van laagbetaalde arbeid.

    Dit beleid ligt besloten in de Lissabon-agenda, waarin staat dat de EU rond 2010 economisch moet kunnen concurreren met andere economie”en. Belangrijkste manier om dit te bereiken is het afbreken van verworven sociale rechten, m.a.w. een ombouw van de Europese economie naar het Angelsaksische model. Ook moet het afbreken van de ontslagbescherming in dit licht worden bezien.

    Dat een dergelijk beleid op termijn enorme sociale spanningen met zich meebrengt, lijkt haast voorgeprogrammeerd en wordt kennelijk op de koop toe genomen.

    Reactie door Erik van Donk — maandag 22 januari 2007 @ 23.50 uur

  5. volgens 2 vandaag, vandaag willen de PvdA en CDA dit ook gaan aanpakken…

    Reactie door Daan — dinsdag 23 januari 2007 @ 0.02 uur

  6. Het is niet alleen de onveiligheid die een rol speelt. De staat doet ook op financieel gebied een hand voor de ogen. Het is heel simpel: er komen Polen hier werken. Zij werken voor een uitzendbureau en schrijven 4 uur per dag, en krijgen ook, keurig volgens CAO, deze 4 uren betaald. Ze werken echter 8 uur per dag!!! Ergo: de helft goedkoper dan hun Nederlandse collega’s, die vervolgens absoluut niet meer aan de bak komen. Uiteraard is dit, ook op de ministeries, bekend. Men doet er echter niets aan, omdat het kapitaal greep heeft op deze materie. Bedankt Bolkestein! Mooi landverraad gepleegd.

    Groetjes van Robert.

    Reactie door Robert — dinsdag 23 januari 2007 @ 0.11 uur

  7. Uitzendbureaus…Tja, daar is al veel over gezegd en geschreven. Ook ik ken deze tenten door en door, heb er lang voor gewerkt, later een baan voor 2,5 jaar gehad en nu, door een reorganisatie, moet ik maar weer met hen in zee. Een vaste baan vinden in dit land is een moeilijke opgave, zeker als je bedenkt dat we hier met een overschot aan werkzoekenden zitten, de mooie verhalen over de aantrekkende economie ten spijt.

    Bovendien hebben we ook te maken met een overschot aan gediplomeerden, een diploma is tegenwoordig geen enkele garantie op een baan, werkgevers hebben keus zat, je bent de zoveelste die binnenkomt. Wie ouder boven de 23 komt wordt steeds vaker te oud en te duur gevonden. Men praat je het gevoel aan een bejaarde te zijn…

    Zegt veel over de mentaliteit in deze maatschappij en het zal denk ik alleen maar erger gaan worden de komende jaren. Zekerheid is er nergens meer, het gaat de meeste bazen simpelweg om de pegels. Werkgevers willen het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang zitten getuige de eisen die aan veel functies gesteld worden.

    Zelfs voor het meest eenvoudige werk wil men een HBO-er met tig jaar ervaring en een leeftijd die ervoor zorgt dat je hem zo min mogelijk moet betalen. Alleen al daarom zou dat jeugdminimumloon afgeschaft moeten worden, want het wordt misbruikt om andere groepen buitenspel te zetten, buiten het feit om dat ik het een vorm van discriminatie vind.

    Ik vind dat een ieder in dit land het minimumloon hoort te krijgen, ongeacht de leeftijd. Verschil is mogelijk door opleiding, functie en dergelijke. Concurreren op kwaliteit heet dat. Een hoger opgeleid iemand die bij P&O wil werken zal logischerwijs meer verdienen dan de toiletjuffrouw. Zo hoort het ook. Nu wordt er teveel misbruik gemaakt van goedkope mensen zoals de jeugd en werknemers uit Oost-Europa.

    Men neemt hen niet aan vanwege hun kwaliteiten, maar puur omdat ze weinig kosten zodat de bazen nog meer winst kunnen maken om vette villa’s en Mercedessen mee te kunnen kopen. Het is pure hebzucht wat velen drijft en dat vind ik een slechte zaak.

    Uitzendbureaus moeten weer een vergunning hebben en streng gecontroleerd worden. Regels overtreden betekent deuren sluiten. Ik weet zeker dat men zal schrikken als er echt controles gehouden zouden worden. Dan vallen namelijk niet alleen die malafide uitzendbureaus door de mand, maar ook de bekende namen…

    Je moest eens weten wat er bij die ‘keurige’ tenten allemaal mis is…

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 23 januari 2007 @ 0.24 uur

  8. @3 Pool
    Als ik al preventief met een camera in de aanslag bewijsmateriaal moet verzamelen dan liet ik mijn zoon daar toch niet eens werken?!?

    Reactie door MijnZus — dinsdag 23 januari 2007 @ 0.29 uur

  9. Ooit noemde men uitzendbureau’s koppelbazen en die opereerde in de illegaliteit.
    Tja, dat krijg je ervan.
    Sluiten die tenten en terug draaien die wetgeving.
    Liberaal kapitalisme maakt meer kapot dan u lief is.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 23 januari 2007 @ 6.10 uur

  10. @Erik van Donk

    Je hebt helemaal gelijk! Het is een afschuwelijk plan van de neo-liberalen om het volk (de eigenlijke machthebbers) klein te houden.

    Reactie door Irma — dinsdag 23 januari 2007 @ 8.17 uur

  11. @ 8 Mijn Zus

    Waarom niet,.. die knapen toen nog 16 jaar wilden een centje extra verdienen en in onze omgeving ligt vakantiewerk niet voor het oprapen dus dan is voor hun de keus gauw gemaakt voor hen was het iets of niets.
    Nu zou hij het niet meer doen, dat zwart werken.
    Ik ben pas na een paar dagen eens gaan kijken wat voor werk hij allemaal doen moest omdat het zwart betaald werd, mischien moest hij wel illegaal asbest platen versjouwen o.i.d. je weet maar nooit, dus vandaar dat ik wantrouwig was geworden, volgens mij niks mis mee.
    Even terzijde dit is al enkele jaren geleden gebeurd.

    Reactie door Pool — dinsdag 23 januari 2007 @ 8.38 uur

  12. @ 4 Erik van Donk,

    Vroeg of laat zal dit tot GROTE ongelukken leiden, namelijk wanneer de internationale weer zal klinken of iets anders maar er zal een golf ontstaan die zichzelf versterkt en waar geen houden meer aan is. Kwestie van wanneer wij nu ook eens Europa gaan ontdekken.

    En @ 5 Daan,

    volgens 2 vandaag, vandaag willen de PvdA en CDA dit ook gaan aanpakken…

    Die drie puntjes waar je mee eindigt…
    PvdA en CDA zijn de veroorzakers van dit kwaad. Beide – maar 100% zeker het CDA – toch min of meer de laatste 40 jaar de koppelbazen gelegaliseerd?
    Kom nou toch. Wie gelooft er nu zoiets. Ja, de slapende goegemeente. Want beste kiezer als je je één keer laat belzaren dan kan dat gemakkelijk tot gewenning leiden…

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 23 januari 2007 @ 9.14 uur

  13. Uizenbureau’s doen ook vaak aan misleiding.
    Buiten staan vaak borden dat ze langere tijd werk hebben, kom je binnen, dan hebben ze ‘n paar weken werk.
    Vaak zegt zo’n medewerkster ook: ‘Wat kom je doen?’
    Als men boven de vijftig is, dan wordt men weggekeken, in ieder geval dat gevoel hebben de meesten die binnekomen.
    Uitgezonderd de goede, zijn de meesten uitzendbureau’s wegzendbureau’s.[ordinaire kopppelbazen]

    Reactie door Ben tarici — dinsdag 23 januari 2007 @ 9.17 uur

  14. Juist Jan,

    Eigen volk eerst!!
    Die mentaliteit siert je.

    @Irma

    wat denk je toch lekker in complotten, heb je toevallig aan de IQ test meegedaan?
    Ik ben benieuwd naar je mentale toestand!

    Kan iemand mij serieus uitleggen wat men met neo-liberalisme bedoelt?
    Dit is een term die lekker in de mond ligt van een rode rakker maar liberalisme houdt in minder overheid en belastingverlaging. Maar ook meer vrijheid d.m.v. minder regels.
    volgens mij hebben de jongens van Balkenende 3 hier niet aan bijgedragen.

    Reactie door Lemer — dinsdag 23 januari 2007 @ 9.27 uur

  15. Uitzendbureau’s? Praktijkvoorbeeld. Ben 56 jaar en sinds 1 november 2006 werkloos. Zie ik tot 3x toe een leuke vacature bij 3 verschillende UB’s. Ik solliciteer en na 4 weken nog steeds niets gehoord. Bellen. Het is nog in behandeling. Raar, uitzendkrachten wil je toch als werkgever graag snel hebben? Blijkt dat de consulente niet graag met mijn CV naar een werkgever gaat, want die krijgt op haar donder in de trant van heb je niet want jonger voor me? Dus dat UB past wel 2x op om een CV van een ‘oudje’ onder de neus van de opdrachtgever te schuiven. Kost je namelijk klanten. Ik heb dat voorgehouden aan een UB en dat was natuurlijk niet waar en ze was behoorlijk pissig. Wij discrimineren niet kreeg ik als antwoord. Ik heb zo mijn ernstige twijfels!

    Reactie door Aad — dinsdag 23 januari 2007 @ 9.29 uur

  16. Werken voor een uitzendbureau/detacheringsbureau wordt niet gezien als echt werk zoals men verstaat als je een baan heb bij een bedrijf.
    Je bent en blijft maar een tijdelijke vervanger of werkkracht.

    Wanneer je werkt voor een uitzendbureau/detacheringsbureau kan je geen hypotheek afsluiten, dus waarom dan kiezen voor werk via zo’n bureau, je spekt alleen maar de zakken van je opdrachtgever zonder dat jezelf er maar iets mee opschiet.

    Reactie door Pool — dinsdag 23 januari 2007 @ 10.39 uur

  17. @ 15 Aad

    Zeker weten dat uitzendbureau’s discrimineren, zodra je wat ouder of een kleine handicap hebt kun je het wel schudden, je bent dan niet intressant en men kan je niet verkopen,.. want geen enkele werkgever zit te wachten op een ouwe l#l of een gehandicapte waar hij veel voor moet betalen aan zo’n uitzenbureau.

    Deze uitzendbureau’s moeten je wel inschrijven als je daar komt, die verplichting hebben ze, maar verders zullen ze met jou geen klap doen.
    Je bent alleen leuk voor de statistieken.

    Dus weg met die uitzendbureau’s, leg de verantwoordelijkheid maar terug bij de werkgevers en overheid.

    Reactie door Pool — dinsdag 23 januari 2007 @ 10.56 uur

  18. @15, Aad: er zijn al zat uitzendbureaus die 40+-sers niet eens meer inschrijven! En niemand die iets doet aan deze leeftijdsdiscriminatie. Maar de situatie zoals jij beschrijft is ook niks: je wordt wel ingeschreven, maar ze doen niks voor je. Officieel discrimineren ze niet (bewijs het maar ‘ns), maar officieus net zo hard als de rest.

    Reactie door Renée — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.38 uur

  19. @15 Aad

    Tja, dat ‘wij discrimineren niet’ is alleen om het eigen gezicht te redden. Als allochtoon weet ik maar al te goed wat discriminatie inhoudt. En ik weet dat ook mensen van een bepaalde leeftijd het kunnen schudden, net als vrouwen, gehandicapten en de herkeurde WAO-ers.

    De goegemeente ziet dit misschien niet, maar geloof mij maar als ik zeg dat er in dit land heel veel mis is wat de arbeidsmarkt betreft.

    Werkgevers zijn constant op zoek naar een stok om bepaalde groepen mee te slaan, het is nooit goed, ook al doe je nog zo je best.

    En de regering maar praten over een aantrekkende economie. Jaja, zo lust ik er nog wel een paar!

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.43 uur

  20. Met heel erge spijt.
    Maar zelfs in de tijd van “Breien met een rode draad” en “Lek is anders”, de jaren 70 dus. Kregen wij,

    een aantal vakbondsleden die vonden dat uitzendbureaus uit den boze waren, dat arbeidsbemiddeling een non profit zaak behoorde te zijn en een verantwoordelijkheid van de overheid en dat het streven altijd zou moeten zijn begeleiden naar echt vast werk,

    De leden niet zo ver dat zij tegen de mogelijkheid van uitzendbureaus actie wilden voeren, het zou zo’n vaart niet lopen.

    Nu verdienen managers en aandeelhouders dik aan deze vorm van arbeidsbemiddeling, de arbeider is geheel aan ze overgeleverd en hij is nauwelijks in staat om enige affiniteit met het resultaat van zijn inspanningen te ontwikkelen. Hij ziet geen resultaat van zijn werken, het loon is altijd lager als dat van werknemers bij het bedrijf waar uitgeleend wordt, laagste schaal bedrag voor die functie, kortom een heel langzame gang naar nieuwe slavernij.

    Ik heb begrepen dat het nieuwe licht van de PvdA Mei Li Vos hier vervent voorstander van is.

    Zodra het mogelijk is afbreken die rotzooi, ze brengen mensen mentaal terug naar het einde van de 19e eeuw en wellicht uiteindelijk ook financieel.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.46 uur

  21. @16 Renée,

    die leeftijdsdiscriminatie is al jaren een groot probleem, net als het discrimineren op afkomst, geslacht en dergelijke. Dat de regering er niks aan doet komt doordat ze er geen belang bij hebben. Er moeten immers een legertje ambtenaren aan het werken worden gehouden die het zoveelste rapport schrijven over zulke dingen.

    Bovendien maakt de overheid zelf ook gebruik van uitzendbureaus en het zou stom zijn om deze in de wielen te rijden door ze aan te pakken. Puur eigenbelang dus.

    Door het jeugdminimumloon en de open grenzen kunnen werkgevers makkelijk kiezen wat aanbod betreft. Velen hebben geen zin in mensen boven de 22, die vinden ze namelijk te duur. Zodoende werpt men barricades op door van die idiote eisen te stellen zoals werkervaring of opleiding, ook al zijn die zaken bij sommige banen niet van belang. Kijk maar naar de advertenties in de krant en je weet wat ik bedoel. Onzin vaak en gewoon bedoeld om bepaalde groepen bij voorbaat al uit te sluiten.

    Ik vind Nederland een naar en hard land aan het worden. Het recht van de sterkste begint hier te gelden. Het lijkt net Amerika hier. Men roept dat iedereen die kan werken moet werken, maar waar zijn die banen dan??

    Reactie door DJ Digital — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.49 uur

  22. @14 Lemer

    Liberalisme houdt in “Vrijheid” niet meer en niet minder.

    De zich zelf liberaal noemenden “misbruiken” deze term om de ene mens meer vrijheid toe te kennen door misbruik te maken van de andere mens.

    Kortom het gaat juist bij deze liberalen om de situatie wij/ zij. Ons soort mensen tegen de anderen. En wij hebben het recht om ons geld op te strijken door die anderen de productie te laten doen voor zo weinig mogelijk.

    Echter zo’n vrijheid is dus onvrijheid een vorm van verlichte slavernij, voor diegenen die financieel kort gehouden worden maar wel de productie die nodig is levert.

    Kortom diegenen die zich liberaal noemen misbruiken dat woord.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.54 uur

  23. En nog even een aanvulling ten aanzien van de kop:
    “Foute uitzendbureaus hsrder aanpakken”.

    Zoals na mijn voorgaande bijdragen duidelijk zal zijn er zijn geen goede uitzendbureaus, er zijn alleen Foute en minder foute.

    Zelfs Start was in het verleden de minst foute, maar wel fout dus.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 23 januari 2007 @ 11.58 uur

  24. De overheid, de gemeenten doen mee aan de uitbuiting van de werknemers. Eigenlijk het rechtse lokaal en landelijke overheden zien de uitzendbureaus als een uitvoeringinstrument voor hun slavenhandelbeleid.

    Reactie door khosrow — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.01 uur

  25. @14 Lemer
    Wat heeft IQ met mijn reactie te maken? En hoezo heb je het over complotten?
    Ik heb het over het grote neo-liberale plan. Ik wil het je best uitleggen hoor: liberalisme was ooit bedacht voor de vrijheid van de burger, zo min mogelijk bemoeienis van de overheid. Economische vrijheid, vrijhandel, maar beslist geen economische gelijkheid. De vrijheid van de burger is dus alleen voor de burger in het bedrijfsleven. Uitbuiting van het werkvolk door directeuren en grootgrondbezitters dus.
    Toen het volk eindelijk een beetje democratie voor elkaar had gekregen, stak eind jaren 80 het (nieuwe) neo-liberalisme op. Privatisering van overheidsbedrijven zodat er winst gemaakt kon worden over de rug van werknemers, terwijl een staatsbedrijf geen winstoogmerk heeft. Neo-liberalisme wil de macht en de uitbuiting opnieuw bereiken door bedrijven die op de beurs staan omdat ze alleen werken uit winstoogmerk. De kosten worden voor consumenten nooit lager want mocht men voordeliger kunnen inkopen dan heeft het bedrijf gewoon meer winst gemaakt. Aangezien de privatiseringen juist plaatsvinden in bedrijven waar clienten van afhankelijk zijn voor eerste levensbehoeften is het wederom gelukt. De werkende, kleine man/vrouw is weer overgelevert aan en afhankelijk van de groot-geldbezitters. Eigenlijk is er dus niets nieuws aan dat neo-liberalisme.
    Vrijheid is het nog steeds niet want de steeds groter wordende arm/rijk, gezond/ziek, etc. verschillen zorgen ervoor dat de elite wel kan gaan studeren (studierente 3 x zo hoog volgend jaar), naar de arts kan (prikkel om niet te gaan is altijd financieel), mogelijkheden kan kopen (zie stukje over marktwerking in de zorg), terwijl de armere mensen dat niet kunnen. De klasseverschillen zijn al behoorlijk terug.

    De SP is niet tegen rijkdom, maar wel tegen uitbuiting en armoede. In een beschaafde, welvarend land zou dat ook niet nodig zijn. Maar Nederland is steeds minder beschaafd.

    Reactie door Irma — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.12 uur

  26. @15 Aad,

    Heb je ook bij Tempo-Team geprobeerd? Daar heeft mijn man een baan gevonden en hij is 57.
    En idd bij randstad werd er tegen hem gezegt “u bent te oud, ik mag het eigenlijk niet zeggen maar alleen als je een specifieke opleiding hebt schrijven we iemand boven de 30 in”.

    Ja we hadden ze aan kunnen klagen maar wat schiet je daarmee op? Het meisje dat dat zei zou hoogst waarschijnlijk ontslagen worden.

    Maar je twijfels zijn dus terecht er zijn echter wel bedrijven die niet op leeftijd discrimineren. Geef de moed niet op !!!

    Reactie door Lisette — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.18 uur

  27. @22 Zo is het Khosrow !!!

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.51 uur

  28. Beste Jan,

    Hoe zit het met de Wet Ketenaansprakelijkheid?

    En wordt het wapen van de geblokkeerde rekening de zo genoemde G-Rekening dan niet meer toegepast?

    Het niet afdragen van Sociale premies en LB is dan toch uitgesloten?
    Bij “zwartwerkpraktijken” kan men dit geld toch niet kwijt?
    Het daarbij toevoegen van daglijsten maakt fraude direct en per dag ook zichtbaar.

    Reactie door Eerst nadenken — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.51 uur

  29. Ook hier zijn we dus weer dat het de hoogste tijd is, om een einde te maken aan de “legaal/illegaal gecultiveerde hebzucht” van een relatief kleine groep mensen, die behept zijn met “korte termijn denken”.

    Mooi dat dit weblog bestaat…heeft mijn ogen verder doen openen; vaak vol verbijstering !

    Reactie door franslj — dinsdag 23 januari 2007 @ 13.45 uur

  30. @ 29. ook hier zijn…moet zijn: ook hier zien…

    excuses!

    Reactie door franslj — dinsdag 23 januari 2007 @ 13.47 uur

  31. @ 25 Irma,

    OK!
    Dit verhaal zou veel meer moeten worden uitgedragen door de SP. In net zulke eenvoudige bewoordingen als je net deed. Nogmaals bravo.
    Gelukkig, die Gedanken sind frei. Hopelijk wordt ons deze gemeenschappelijke meningsvormoingsplek ook niet ontnomen door de grote broer die alles wat hem niet te pas komt probeert te laten verdwijnen.

    Maar ik heb nog steeds hoop dat onze democratieen nog niet zo star zijn als die van bijv. de voormalige USSR. Maar de structuren hier mogen dan wel niet van gewapend beton zijn; ze zijn wel heel erg taai. We moeten met zijn alleen harder bijten en kauwen en zagen en aan de kaak stellen.

    Cheers to all,

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 23 januari 2007 @ 14.44 uur

  32. Ik vraag me dan toch af ? Waar zijn dan de vakbonden voor ! die dienen toch ook de belangen van de werknemers te behartigen ook tegen deze uitzendburo,s
    en die verrijsen als paddestoelen uit de grond .En wat denk je dan van de Poolse,straks de Bulgaarse en Roemeense uitzendburo,s die buiten de mensen ook uit en wat denk je van de veiligheid van die mensen Daar wordt ook de laars mee gelapt

    Reactie door Dirk Schuit — dinsdag 23 januari 2007 @ 14.46 uur

  33. @ 26 Irma

    Zeer helder uiteengezet. Ga zo door!!

    Reactie door robbierobson — dinsdag 23 januari 2007 @ 14.54 uur

  34. Taalvervuiling, óók bij de SP:
    Waarom noemen wij koppelbazen uitzendbureau’s?
    Een uitzendbureau is een koppelbaas vermomd in schaapskleren.
    Je kunt je groepsnaam wel willen veranderen, maar eens een dief altijd een dief.

    Reactie door Johan van Dijk — dinsdag 23 januari 2007 @ 15.19 uur

  35. Bovengenoemde stelling zou niet alleen nationaal moeten gelden, echter ook internationaal….!!!!

    Een hoop van onze nationale uitzendbureau’s werken ook buiten onze landsgrenzen en zullen daar verder gaan met de uitbuiting!

    Het gaat ze immers alleen maar om de omzet/winst in hun onderneming om de aandeelhouders tevreden te stellen.

    Zoals Jan de Wit al stelde: voor de uitzendbrache zijn werknemers – wegwerpwerknemers! Zolang er geen paal en perk aan gesteld word dan zal altijd zo blijven.

    Reactie door Bart — dinsdag 23 januari 2007 @ 15.31 uur

  36. Bij unique moet je ook niet zijn als 40+ zonder auto en flexibele (Altijd inzetbaar) werktijden.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 23 januari 2007 @ 16.35 uur

  37. @32
    Dirk
    Wat vakbonden betreft staat ons nog een somberderde tijd te wachten.
    Met de geloofsbroeders CDA en CNV samen met de PVDA met zijn schaamhaar het FNV.
    Deze vier gaan het sociaal stelsel klaar maken de volgende vier jaar voor de totale afbraak.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 23 januari 2007 @ 17.26 uur

  38. #37 Ik vrees het ook

    Over de toestanden rondom uitzendburo’s, gelegaliseerde koppelbazen kan men boekdelen schrijven. Wat is nu het economische nut van uitzendburos? Bedrijven betalen extra voor een uitzendkracht. De functie die een uitzendburo vervult voor een bedrijf; dat kan gemakkelijk ook een arbeidsburo overnemen. Het CWI moet dan wel weer volledig in overheidshanden komen en werken zonder winstoogmerk.

    In mijn ogen zijn de oprichters van dergelijke buro’s met de meest walgelijke namen en slogans zelf te lui om een klap werk te verrichten. Het is gewoonweg de moderne vorm van slavernij. Verbieden dus die onzin. En laat de nederlandse Chavez nu eindelijk eens opstaan.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 23 januari 2007 @ 19.28 uur

  39. #34

    Voleeeedig mee eens; hoe heeft het zover kunnen komen??????????

    Reactie door ReneR — dinsdag 23 januari 2007 @ 19.29 uur

  40. @39 ReneR

    Zie 20, de toen al opkomende labbekakkarigheid bij vakbondsleden.
    Geen historisch besef over wat er in het, zelfs redelijk recente verleden, met arbeiders was gebeurd. Een soort dom vertrouwen in de toegenomen menselijkheid van de werkgevers.

    Mei Li Vos heeft dat nu zelfs tot een soort cultuur verheven en de PvdA vindt dat schijnbaar zelfs aantrekkelijk.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 23 januari 2007 @ 22.08 uur

  41. @39, ReneR,

    Heel eenvoudig, in de jaren 70/80 zijn de koppelbazen uit de illegaliteit gehaald. Gedogen was beter dan genezen, of zoiets, toch?

    @28,

    Voor zover ik weet is het gebruik van G-rekeningen nog steeds gemeengoed. Aangezien we echter in Nederland zo doorgeschoten zijn met de bureaucratie, is dit heel eenvoudig op te lossen: wat niet wordt opgegeven, wordt niet geregistreerd, en bestaat dus niet!

    Bonafide aannemers bepleiten al een tijdje dat bij een karwei weer een groot bord wordt geplaatst waarop de aannemer(s) en onderaannemers staan vermeld. Kan iedereen zien, ook de arbeidsinspectie, wie wat aan het doen is. Overigens wist een aannemer mij te vertellen dat veel van dergelijke illegale praktijken voorkomen in Wassenaar, Bloemendaal, Aerdenhout, Voorburg e.d. Toeval?

    Reactie door Erik van Donk — dinsdag 23 januari 2007 @ 22.53 uur

  42. @ 38 ReneR,

    Daar maak je wel een punt.
    Jan is wel erg vriendelijk tegenover de schobbejakken.
    Maar je weet. Je hoeft maar een tikkie negatief te doen en je wordt in dit land genageld. Negatief doen houden ze niet van!
    Waarom? Ik weet het gewoon niet. het is in mijn herinnering ongeveer midden jaren 80 begonnen. In het studentenhuis waar ik zat werd negativiteit ineens niet meer gewaardeerd. Ineens kwam ook de Coca Cola en Mc Donalds cultuur op.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 23 januari 2007 @ 23.28 uur

  43. @40 Roelf van Bergen

    De grootste labbekakkers zijn de arbeiders. Wie laat nou zo met zich sollen. Dat komt ervan als je het heft uit handen geeft en je ophangt aan de heren vakbonders/politici.
    Waar blijft de opstand? De boycot? De revolutie?

    En waarom die marktwerking zijn gang kan gaan? Omdat we allemaal zo labbekakkerig zijn om toch die trein te nemen. Toch die absurde hoge energierekening en zorgkosten te betalen ipv een landelijke boycot om de bank te ontmachtigen zodat het geld niet meer binnengejast wordt.

    We zijn gewoon een labbekakkerig volk! Een hoop schaap en weinig wol… of hoe zeg je dat?

    Reactie door Gloria — dinsdag 23 januari 2007 @ 23.51 uur

  44. @ 41 Gloria,

    deze maatschappij is inderdaad te slap om in opstand te komen tegen uitbuiting, uitholling van een al danig versleten portemonnee en wat dies meer zij.

    Men is alleen maar met zichzelf bezig en heeft schijt aan de rest. Ik zie dat overal om me heen. Al eerder schreef ik hierboven wat een ellende het is met die uitzendbureaus en ik ben dan iemand die nog 30 moet worden. Kun je nagaan wat voor zooi mensen boven die leeftijd moeten doormaken op de arbeidsmarkt.

    Nederland is goed ziek, maar de goegemeente slaapt rustig verder ‘omdat hen toch niks kan gebeuren’. Wie een vaste baan en hypotheek heeft kijkt wel uit om in opstand te komen, want dat kan gevaarlijk zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

    Zo democratisch is dit land in ieder geval niet. Zolang we allemaal aan onszelf denken en nergens rekening mee houden zal er weinig veranderen. Ik ben bang dat deze maatschappij binnen een handvol jaren definitief een filiaal van Amerika zal gaan worden.

    Reactie door DJ Digital — woensdag 24 januari 2007 @ 0.02 uur

  45. Correctie: @41 moet natuurlijk @ 43 zijn ;-)

    Reactie door DJ Digital — woensdag 24 januari 2007 @ 0.03 uur

  46. Een jaartje of 20 geleden heb ik nog gewerkt voor diverse uitzendbureaus en in de basis vond ik het helemaal top!
    Ik wilde een paar weken in de zomervakantie werken (centjes voor de studieboeken verdienen) en kon toen nagenoeg de volgende dag ergens aan de slag. Het uitzendbureau deed de voorselectie, het bedrijf had daar op dat moment niets meer mee te maken. De kandidaat die werd gestuurd was logischerwijs geschikt, anders was ‘ie niet gestuurd. Simpel en duidelijk, voor alle betrokken partijen.
    Alleen via Randstad “mocht” ik toen ineens op sollicitatiegesprek met 7 andere kandidaten. Ja, dag zeg: dáár ging ik niet voor naar een uitzendbureau!

    Vlak na m’n studie ook nog een jaartje via een uitzendbureau gewerkt. Allemaal redelijk kortdurende banen (paar weekjes hier, paar maandjes daar), zodat ik op een prettige manier de arbeidsmarkt kon gaan verkennen.

    Maar nu werken ze allemaal op de “Randstadmanier”: ze sturen een berg kandidaten op een werkgever af, die vervolgens allemaal gesprekken gaat voeren en de gewenste kandidaat eruit pikt. En die vervolgens een minimum aantal uren in dienst moet houden. Volgens mij is een personeelsadvertentie goedkoper …

    En wat moeten de werkgevers die snel iemand voor een weekje ziektevervanging nodig hebben? Eerst drie weken sollicitatierondes draaien of zo???

    Aan de andere kant is er dan nog de “verbintenisloosheid” van de kant van de werkgever: alleen maar mensen aannemen via een uitzendbureau en als de maximale inleentijd erop zit, hoppa, een nieuwe lading. Geen risico’s en vooral géén verplichtingen.

    Nee, de huidige uitzendsystematiek klopt wat mij betreft van geen kanten meer ….

    Reactie door Renée — woensdag 24 januari 2007 @ 2.29 uur

  47. Goeie zaak dat deze veredelde koppelbazen eens aangepakt worden nu de
    Nu de reintregatie bureau,s nog.
    Overigens worden de rechten en plichten van ww,ers,wao,ers en bijstandstrekkers ook met voeten getreden door uitvoerende instanties.
    Jammer dat de overheid kennelijk zelf weinig initatieven ontplooit en meestal pas in actie komt als er publiekelijk ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
    Er is nog veel mis in ons kikkerland.

    Reactie door che — woensdag 24 januari 2007 @ 5.16 uur

  48. Wat uitzendbureaus? De manier waarop gewerkt word door de zogenaamde uitzendbureaus is de volgende: Ze voeren de administratie van buitenlandse ZZP-ers. Ze laten de Polen e.d. zich inschrijven als ZZP-er en “zenden”ze dan uit. Het bureau voert dan de administratie, zoals het factureren e.d.naar de opdrachtgever.

    Reactie door Michel — woensdag 24 januari 2007 @ 10.49 uur

  49. alleen al de verkeerde weergave van werkeloosheids cijfers en aanbod van werk ligt voor een behoorlijk deel bij de uitzendbureaus.

    hoe vaak vind men dezelfde vacature niet terug bij het uitzendbureau dat naast het andere is gevestigd?!
    waarbij het lijkt dat burea A en bureau B allebei een vakature open hebben staan maar dat het uiteindelijk om dezelfde baan gaat bij dezelfde werkgever.

    zo ook op het CWI waar het soms lijkt of er 3 verschillende vacatures zijn voor een bollenpeller bv, maar waar men uitkomt op 3x dezelfde werkgever,maar wel via 3 verschillende uitzendbureaus…

    maar waar men dan vervolgens ook van een koude kermis thuiskomt als blijkt dat men alleen maar mensen uit het oostblok wil aannemen,en de vacature allang is vervuld…

    uitzendbureaus zouden verplicht moeten zijn om zich in één sector te specialiseren,dus aparte uitzendbureaus voor horeca,industrie,transport etc etc

    er zijn te vaak dezelfde vacatures verdeeld over verschillende uitzendbureau’s waardoor het lijkt dat er meer werk zou zijn dan er in werkelijkheid is.

    Reactie door iew — woensdag 24 januari 2007 @ 13.48 uur

  50. Wat er over uitzendbureaus te zeggen valt, dat is al eigenlijk allemaal gezegd.

    Het kleine Nederland werd groot, daar allerhande smerige prakijken waaronder; Wapenhandel van vandaag, slavernij en bezetting van overzeese gebieden ooit.

    Heel wat jonge mensen zeg maar kinderen moesten na 1944, in door Nederland bezet gebied, oorlog gaan voeren in naam van de, naar verluidt, drankzuchtige Majesteit.
    Verder: in naam van de Nationale rood-wit blauwe maflap, die vlag wordt genoemd.

    En zelfs om ter ere of om in naam van God die heidenen een lesje te leren, maar in werkelijkheid om een Nederlandse VOC-roversbende van dienst te kunnen zijn.

    En om voor hun de bezetting van de “Gordel van Smaragd” in stand te kunnen houden.

    Ons koningshuis was ook lid van de NL BV: Roversbende, en is dat misschien nog altijd Vruchten worden er daar in ieder geval nog steeds van geplukt!

    Vrijheid? Zelfstandigheid. Baas in eigen land? Hoe durven ze!

    Heel wat kinderen, die men liever niet zag opgroeien, zijn toen dank zij de slavernij in het leger, gedeformeerd, (er bestaat een beter woord voor) en er was een overvloed aan dode helden.

    Maar het was voor de Nederlandse Staat te lastig en te duur, om aan veel ouders van dood gemaakte kinderen, posthuum en voor bewezen diensten aan het Vaderland een mooi stuk blablablik te geven.

    Sommige oorlogslaven die weer terug konden keren naar huis, kregen voor hun hun aangepraatte heldenmoed toch wel een stuk geperst en verguld blik.
    Ooit door Napoleon bedacht.
    Maar ook alweer geen mooie flappen.

    En wie de pech hadden dank zij het “Uitzendbureau” voor het Vuile Kapitaal, Nederland BV invalide te worden, die kregen een kleine invaliditeits-uitkering.
    Dikwijls volgens normen van het toenmalige jeugdloon. En dat werd nooit verbeterd!

    Tropenjaren waren daarbij niet in tel.
    Die gunstige regeling gold vooral voor het kader en hoger geplaatsten.

    De slavernij mag in ons land dan op papier zijn afgeschaft. Maar mensen die het werk doen, terwijl hun bazen er van profiteren, zijn nog altijd slaven.

    En Onze regering is zo slim, om iedereen voor zijn eigen slavernij te laten dokken. Want hoe harder veel mensen werken, en hun best doen om ook te kunnen werken, hoe minder zij op het einde van de maand over houden.

    Zij moeten zelfs schulden maken om hupmiddelen waardoor en waarmee hun slavernij in stand kan worden gehouden, te kunnen bekostigen.

    Tegenwoordig krijgen soldaten loon in plaats van soldij en soms een bonus als zij namens wie al zijn genoemd, genoeg gelegaliseerde moorden hebben gepleegd en dingen vernield.

    Iedereen heeft het recht om te weigeren iets te doen wat peroonnlijk gevaar oplevert.

    Maar onze soldaten die van oorsprong in en voor het eigen land dienen, heeft men aan wereldmisdadiger Bush uitgeleend en verplicht “een brandend huis” binnen te gaan, om, dat, terwijl het brandt te gaan renoveren.

    Onze Regering kruipt heel diep in de kont van de eigenlijke brandstichters en laat onze jongens hun stront wegvegen.

    En wie zich in niet willen laten misbruiken, zoals Jacob L, die worden mee dank zij de hufterige Stikkelman van de militaire Rechtbank in Arnhem, tot gevangenisstraf veroordeeld.

    Die zou weigeraars wat bij een fascistoide aard past, misschien het liefst laten doodschieten!

    Wie in het leger gaat raakt mee dank zij een blabla-lulhannes, zijn burgerrechten kwijt. Hij verpatst, zonder dat hij dat in de gaten heeft, zijn geboorterecht als hij klakkeloos alles doet wat men hem wil laten doen.

    Andere koek:

    Uitzendbureaus, horen te worden verboden.
    Hoe men ze kan bestrijden dat is al gezegd.

    Er moet bij wet worden vastgelegd, dat uitzendkrachten, ook als zij geen werk hebben altijd het volle loon krijgen doorbetaald. en dat er altijd, ongeacht of zij nou wel of niet werken, pensioenrechten voor hen moeten worden opgebouwd. En natuurlijk gelijk altijd loon voor gelijke arbeid!

    Tegenover minder loon, zoals het jeugdloon,
    moeten minder werkuren staan. Maar er dient wel het volle loon voor een hele werkdag te worden betaald.

    Wie solliciteert moet eisen dat hij bij een bedrijf in vaste dienst komt. Werk via uitzendbureaus moet worden geweigerd.

    “Ik wil wel werken. Maar niet via een koppelbaas of uitzendbureau!”

    POOT STIJF HOUDEN! JE BENT GEEN KOOPWAAR1

    Weg met het tuig in de handel en de regering

    Wanneer begint de revolutie?

    Groeten van Haras.

    Reactie door haras — woensdag 24 januari 2007 @ 14.45 uur

  51. Ik noemde waar menigeen zich aan kan ergeren, de Nederlandse vlag een MAFLAP.

    Ik zie zeker in de huidige tijd met land- en volksverraders in de regering, de Nederlandse vlag als een symbool van stompzinnige en laffe overgave aan de Europese Unie en onderdrukking en ontheemding van het eigen volk.
    Symbool van nationale serviliteit: slafsheid dus.

    Het is natuurlijk ook een bewijs van gemeenschapszin, voor wie er profijt hebben, van wie onderdrukking blijmoedig ondergaan en van wie daar niet tegen durven te protesteren.

    Ik ben voorstander van een antivlag, een rebellenvlag, een revolutie vlag.

    En ik heb er niets op tegen dat onze huidige maflap als protest tegen het gemene en lafhartige regeringsbeleid en gekonkel, openbaar wordt vervuild en verbrand!

    Haras

    Reactie door haras — woensdag 24 januari 2007 @ 15.04 uur

  52. @44 DJ Digital

    Zoals elders al gezegd: ik krijg na middernacht haast geen nieuwe berichtenstroom meer door. “Vernieuwen” of “F5″ verhelpt daar niets aan. Wordt er hier met de nachtklok gewerkt? Heel jammer, want hierdoor kan ik niet direct reageren en zie het pas de volgende dag.
    Zo ook jouw bericht.

    Maar DJ, je hebt volkomen gelijk. Ik kan het ook niet aanzien dat een volk zo lui is geworden. Alles loopt mee in het gareel. Straten, speeltuinen en pleinen zijn leeg en de mensheid, betaande uit mannen en vrouwen, is ‘op jacht’. De beer moet geschoten worden en het ‘wild’ moet aan het spit.
    Vermannelijkte samenleving met vrouwelijke tintjes. Blik op eigen overleving en verder ‘haben wir nichts gewusst’. Eens in de 4 jaar stemmen en het christelijke deel stemt gedwee op de BALLEN die zich verschuilen achter de Bijbel. Zelf lezen en verdiepen zit er niet meer in. Men laat zich eens in de week voorlezen! Een worp in de geldschaal en GO!
    Een laf volk dat veelal via aliassen hun stem hoogstens nog willen verheffen op een weblog zo hier en daar, maar verder niet meer ‘in de benen’ komt om die VOC macht te verjagen.
    Het volk beslist. En wat heeft het besloten?
    Zich mee te laten slepen en zich op te laten sluiten in het Imperium van de economie.
    Zie: we betalen met de euro. Zie: de ‘grondwet laten we er doorheen jassen. Zie: hoe groot we het Europese Imperium laten groeien.
    Verwaand volk met weinig gevoel voor verantwoording. De oorlog in Irak mag voortduren en de beulen kunnen hun ongebreidelde gang gaan, want Bush zwaait nog steeds met de scepter. De Fuhrer en zijn wereldplan… een waanzinnig plan!
    En zie hoe mechanisch het volk meebeweegt.
    Slaven van de ‘jacht’ en blind geworden voor compassie, medeleven en samenleven.
    Spieren moeten getraind worden en de ‘bodies’ wekken de indruk dat vuisten gebald kunnen worden. Maar wat blijft er meer over dan het zappen in de vrije tijd en een verplichte wandeling met de kinderen op zondag? Gehersenspoeld volk dat rechtstreeks afstevent op nucleaire oorlogen en haar Planeet behandeld als oud vuil. Graaien wat er te graaien valt.
    De jongsten en de oudsten worden verwaarloosd en alles daartussen marcheert mee in de rij van vooraan willen staan, terwijl de laatsten de eersten zullen zijn…
    Er komt geen opstand. Nog altijd geven VRIJWILLIG mannen en vrouwen zich op om de wapens te hanteren en vroeg of laat zullen zij zich keren tegen eigen volk.
    De christenen regeren de wereld. De macht geven zij niet uit handen. Goedschiks of kwaadschiks… ben je niet voor? Dan ben je tegen!
    En ja, IK BEN TEGEN! Dit impliceert dat je steeds meer in de maatschappelijke uithoek wordt gedreven. Als je je niet aanpast dan gaat de zweep erover. Ik heb mij niet aangepast. Heb mij verantwoordelijk gevoeld voor de levens op mijn pad. Met compassie ingezet voor de verdrukte mens en niet toegegeven aan het sluwe aanbod van de regering: opbergen die handel!
    Maar ja, wat koop je daarvoor in dit land? Niets!
    Revolutie? Kom op zeg… we draaien ons liever om en slapen lekker door.
    DJ, wat jammer dat je de oogkleppen niet op hebt gehouden. Je zult het moeilijk krijgen…

    Reactie door Gloria — woensdag 24 januari 2007 @ 16.35 uur

  53. @52 Gloria,

    het zou inderdaad makkelijker zijn geweest als ik oogkleppen op had gehad. Helaas is die tijd voor mij al zo’n jaar of 7 voorbij. Moet je je voorstellen: ik schreef in 1999 al eens aan een vriend van mij dat ik een puinhoop voorzag in het veel te commercieel geworden Nederland en toen was ik net 21 geworden…

    Ik heb nooit gelijk willen krijgen, helaas moet ik nu wel vaststellen dat veel dingen die ik toen tegen hem zei ook zijn uitgekomen. Toen, in 1999, leefden we in een ‘onbezorgde’ tijd: we waren studentjes aan het MBO en genoten zoveel als het kon van het leven.

    Totdat ik op een dag ellende met school kreeg en ineens zag hoe de wereld daadwerkelijk was. Van de een op de andere dag proefde ik de kilte, de onverschilligheid en de desinteresse die deze maatschappij in een verstikkende greep houden. Overal zag ik de boel veranderen, een teken dat ik voorbij was gegaan aan hetgeen er al jaren stond te gebeuren: de verharding en veramerikanisering van de maatschappij.

    Nu, bijna acht jaar later, weet ik hoe het is om voor alles te moeten vechten. Hoe het is om elke dag te moeten overleven. En hoe het is om in een land te wonen waar de overheid geen verantwoordelijkheid meer voor haar burgers wil nemen. Je bent een winnaar of een verliezer. Sterk of zwak. Aan de goede of verkeerde kant van het hek geboren.

    Zo gaat het in de hedendaagse maatschappij. Kansen en mogelijkheden zijn voorbehouden aan diegenen die over een zak geld beschikken, de rest heeft het nakijken. Denk maar niet dat dat nog gaat veranderen, het zal slechts nog harder gaan worden de komende jaren.

    Geloof mij maar als ik zeg dat die rotzooi met de uitzendbureaus niks is vergeleken met wat dit land nog te wachten staat. Laat de mensen maar lekker doorslapen, ze zullen er vanzelf wel achter komen hoe de werkelijkheid is. Je kunt nu al gaan wachten op de zielige verhalen die we straks te zien krijgen bij ‘Hart van Nederland’.

    Nederland is afgezakt naar een bedenkelijk niveau en het einde is nog lang niet in zicht. Daar zorgen de graaiers, profiteurs, cowboys en andere dieven wel voor, met hulp van politiek Den Haag.

    Misschien wordt het wel tijd om aan een vertrek te denken, want wat moet ik in een land waar men mij, met mijn 28 jaar, al te oud, te duur en weet ik het wat allemaal vindt? Ik heb niks te verliezen in ieder geval en ik denk dat er meer mensen zijn die hier genoeg van hebben.

    Reactie door DJ Digital — woensdag 24 januari 2007 @ 17.39 uur

  54. grote deel van de kamer en overheid hebben er belangen bij om af en toe blind en doof te zijn !

    Reactie door Fred — woensdag 24 januari 2007 @ 20.54 uur

  55. Gewoon sluiten als straf maatregel !

    Reactie door Fred — woensdag 24 januari 2007 @ 20.55 uur

  56. @ 52 Gloria, @ 53 DJDigital,

    Applaus. Wat mooi zoals het eruit komt en tegelijk wat triest.
    Mooi: leven en sensibiliteit en kwetsbaarheid en veerkracht.
    Een onderwerp waarover ik een jaartje terug een hoofdstuk heb geschreven in een internationaal boek.

    VEERKRACHT dat tonen jullie. Maar de leiding van dit land heeft veerkracht in de vorm van gigantische financiele reserves. Echter geestelijk gezien zijn ze onder het aanvaardbare peil gezakt en is er totaal geen elastische reactie meer..met hun ontkenningen hun gewapend, krampachtige betonachtige nee en nog eens nee tegen de SP. En dan zeg ik het heel netjes. Hopman Wijffels ten spijt.

    Geniet van het leven Gloria, Dj en alle andere sympathysanten hier!
    Ik moet ineens aan Erich Kästner denken, jaren 20. Volgens mij zijn we niet ver verwijderd van een dergelijke sleutelperiode in de geschiedenis!
    In Nederland voelen we dit het eerst omdat dit land de sterkste anglo-saxische invloed laat doorwerken in de eigen genen.
    Maar in andere Europese landen speelt dit proces ook.
    Europa is een tijdmachine. In Frankrijk loopt de tijd minder snel dan in Nederland maar sneller dan in Portugal of Roemenië.
    Maar pas op er zijn landen die nu ook hoge snelheden bereiken. Waar gaat dat heen?

    En kijk daar hebben de echte socialisten een taak. We moeten ons internationaal teweer stellen tegen de kapitalisten en hun managerhandlangers, hun beulen.
    Fijn dat ik de laatste tijd bijv. een aantal Italiaanse, Brasiliaanse geallieeerden aantref hier. Bravo.

    Dj en Gloria, laten we vooral niet ook vergeten te leven, hè?

    Cheers,

    Reactie door L'écologiste — woensdag 24 januari 2007 @ 21.19 uur

  57. @ 52 en @ 53…Gloria en DJ Digital.

    Ik lees jullie reacties en wat me opvalt is jullie verbittering, maar ook jullie gevoel van machteloosheid.
    Of jullie gelijk hebben of niet, dat weet ik niet. Wat ik wel voel is dat jullie verbittering en machteloosheid jullie verder weg doet drijven van wat jullie wérkelijk willen.

    Verbittering en machteloosheid voelen leidt niet naar een sociale en rechtvaardige maatschappij. Is mijn persoonlijke ondervinding, hoor.

    In rust en kalmte nadenken over ónze maatschappij en ernaar handelen, lijkt me beter te helpen. Er is maar één samenleving, wereldwijd en hoe die in elkaar zit, ervaren we iedere dag weer opnieuw. Hoe die in elkaar hóórt te zitten, is de keuze van de weg die we wensen te bewandelen.

    De SP heeft veel losgemaakt onder ons, délen van de samenleving… en ik hoop dat er nog veel meer loskomt, om, ná verbittering en machteloosheid, krachten te verzamelen die ons op weg helpen naar een “gewenste” samenleving.

    Reactie door franslj — woensdag 24 januari 2007 @ 21.41 uur

  58. @ 56 l’ écologiste,

    we moeten zeker niet vergeten te leven, want het leven is te kort om eeuwig bedroefd te kunnen zijn…

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 0.39 uur

  59. @ 57 franslj,

    ik weet niet of ik verbitterd ben…Dat denk ik zelf van niet, want ik beschrijf alleen hoe ik wakker ben geworden uit de droom waarin vele mensen in Nederland nog steeds leven.

    De maatschappij ís verhard en de overheid néémt gewoon zo min mogelijk verantwoordelijkheid voor haar burgers.

    Dat zijn feiten in mijn ogen. Er is hier helemaal niks goed geregeld, behalve op papier dan…

    Het menselijke is verdwenen uit de maatschappij, soms lijkt het alsof we in een land vol robots of zombies leven als ik de mensen op straat zo bekijk. Dagelijks zie je van die lange gezichten in het OV en in de kantoren. Ik krijg sterk het idee dat velen ergens ongelukkig zijn. Waarom ik dat denk weet ik niet, misschien is het wel helemaal niet zo alhoewel ik altijd geloof dat beelden meer zeggen dan duizend woorden.

    Ik ben iemand die van rechtvaardigheid en eerlijkheid houdt. Iemand die graag ziet dat iedereen een eerlijke kans krijgt. En iemand die vindt dat falende bestuurders en bewindslieden achter de tralies horen te verdwijnen. Het is godgeklaagd dat er miljoenen verdwijnen zonder dat iemand ervoor verantwoordelijk is terwijl er mensen zijn die naar de voedselbank moeten.

    Ik kan niet tegen dat harde, oneerlijke beleid. De mensen in dit land moeten eens wakker worden en die plaats voor de kop weghalen. De wereld stopt niet bij de voordeur. Wíj zijn de wereld en we moeten er met zijn allen het beste van zien te maken.

    Dat doe je niet door de andere kant op te kijken (mensen) of je verantwoordelijkhied af te schuiven (overheid). Geld verdienen is OK, maar laten we in vredesnaam rekening houden met degenen die het moeilijk hebben. De onderkant heeft al teveel gedaan voor de bovenkant. Die laatste drukt als ‘dank’ de eerste nog verder in de problemen en dat is mij een doorn in het oog.

    We moeten af van dat egoïsme. Want dat maakt de wereld kapot.

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 0.48 uur

  60. @ fransjl

    Ja, lees jij hier verbittering en onmacht uit? Ik omschrijf gewoon de werkelijkheid. Leven met open ogen en iedere dag opnieuw de werkelijkheid onder ogen zien.
    Wie kan dit blij maken? Ik laat mij geen zand meer in de ogen strooien. De waarheid is hard en schrijnt, maar een ding:
    Door alles heen ben ik op het pad gebleven van een wereld die iedere dag opnieuw zich in wil zetten om die wereld te veranderen.
    Het is een klus. De oorlogen doen pijn, mensen lijden onder de ijzeren hand. De hand van de democratie. De hand van de economie en de mensen die voor hun liberale vrijheid over lijken laten gaan. Ellebogenwerk.
    Fransjl, ik heb mijn geluk hier niet op ingezet. Ik leef vrij en blij en ik houd van het leven en mensen en een wereld die voornamelijk onwetend is. We kunnen elkaar maar het beste vergeven.
    Ondertussen ram ik door! Wil alles eruit halen en oogkleppen afrukken. Wetende dat mensen het mij niet in dank zullen afnemen. Maar bovenal heb ik de liefde lief! Ja bovenal.

    Reactie door Gloria — donderdag 25 januari 2007 @ 0.50 uur

  61. Ter aanvulling nog voor mijn reactie hierboven:

    of ik gelijk heb weet ik ook niet, daarvoor zijn de verschillen in denken tussen de mensen misschien wel te groot. We leven ook teveel voor onszelf.

    Want dat is hetgeen wat de maatschappij zo hard en onrechtvaardig begint te maken.

    Een socialere samenleving wil ik ook, maar ik kan die niet in mijn eentje bewerkstelligen.

    Zolang de politiek (SP uitgezonderd) alleen maar met eigengewin bezig is en veel burgers ook, ben ik bang dat een socialere maatschappij nog ver weg is.

    We hebben veel kansen laten glippen als bevolking omdat het ons vaak niet interesseert. Pas als er problemen komen gaan we nadenken, maar zelfs dat doet slechts dat deel wat echt rechtvaardigheid wil. De rest lijkt gewoon door te slapen en alleen aan de eigen baan en hypotheek te denken.

    Nederland zit in een spagaat als je het mij vraagt en we moeten nog maar zien of het daaruit weet te komen met het huidige klimaat.

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 0.58 uur

  62. @59

    He DJ! Zat jij zo ongeveer gelijk met mij ook te reageren? (Zie tijd!)
    DJ, dat zie je goed hoor. Die wereld met robotten en vergeet niet: vooral religie kan opium van het volk zijn. Dat is het gevaar. Mensen laten zich lekker in slaap wiegen door allerlei theorieen en wiegeliedjes van duur betaalde guru’s, heilstherapeuten, voorgangers en pastoors.
    Ik lees jouw liefde voor de mensheid uit je reacties af. En ja, dat stukje lijden moeten we ervoor over hebben. Geloof me, het wordt je niet in dank afgenomen… economische belangen staan op het spel! Je zult eerder als vijand gezien worden. Tja, vijand van oorlogvoeren, doden, martelen, zelfverrijking, armoede, onderdrukking, discriminatie… zal je niet tot vriend maken van hen die op grond van bovenstaande zaken hun leven, hun job, hun hypotheek, hun bank- en spaartegoed liefhebben.
    Don’t mind. We go on. Laten we elkaar sterkte wensen, DJ!

    Reactie door Gloria — donderdag 25 januari 2007 @ 1.14 uur

  63. @ Gloria en DJD,

    Leve het existentialisme!
    En dit is het begin wij gaan door met de strijd.
    En leve het leven.
    Inderdaad dit land zit vol met de homo economicus, de calculerende burger.
    Wat een verschil met landen als Italië en Spanje. OK daar heerst ook economie, maar er is daar veel meer leven op straat dan hier. Savoir vivre is iets waar de Nederlander op zijn klompen maar moeilijk mee uit de voeten kan. Klompen draagt hij niet meer maar zijn gang is nog steeds houterig van aard.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 25 januari 2007 @ 10.39 uur

  64. @ 54 FRED,

    U hebt grote gelijk.

    Die zijn partners in crime.

    Reactie door khosrow — donderdag 25 januari 2007 @ 11.43 uur

  65. Gloria en DjD.

    Ik Kan helemaal met jullie mee gaan.
    En zoals Gloria zegt gewoon door vechten en goed opletten want ook in de sociale beweging komen wolven in schaapskleren voor.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — donderdag 25 januari 2007 @ 12.14 uur

  66. @ 63 L’ écologiste,

    Spanje is zeker totaal anders dan Nederland. Ik kom er regelmatig en spreek de taal ook redelijk. Vrienden van mij (jonge mensen van in de twintig) wonen er nu bijna twee jaar, die waren Nederland zat vanwege de keiharde maatschappij, die lange gezichten die je vaak ziet, de bureaucratie en nog veel meer zaken.

    Voor het geld of de zogeheten zekerheidjes gingen ze niet, in Spanje moet je gewoon hard werken, afzien en het beste ervan maken. Toch zijn ze daar veel gelukkiger. Ik was er drie maanden geleden op bezoek en zie dat ze totaal anders zijn en denken in vergelijking met toen ze nog hier waren.

    Die mensen zijn blij dat ze Nederland achter zich hebben gelaten en ik kan ze geen ongelijk geven.

    De straat in Spanje bruist, de mensen leven er echt. Men stelt zich veel meer tevreden met wat er is dan hier in deze veramerikaniseerde maatschappij waar het nooit goed is en de starre koppen de boventoon voeren.

    Ik zal nooit zeggen dat Spanje rozengeur en maneschijn is, want ook daar zijn problemen en heb je slechte mensen. Alleen gaat men er anders mee om dan hier. Dat is het verschil.

    Genieten, dat doet men daar in tegenstelling tot hier waar we alleen bezig lijken te zijn met geld en status.

    Missschien wordt het voor mij ook tijd om een vertrek te overwegen. Ik ben Nederland al jaren zat en het wordt steeds moeilijker…

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 12.32 uur

  67. @ 62 Gloria,

    kennelijk reageerden we tegelijkertijd ofzo, ja.

    Ik ben zelf moslim en lees weleens over de islam. Daarin gaat men uit van een rechtvaardige wereld waarin iedereen respect voor elkaar heeft en er geen zaken als armoede, corruptie zijn.

    Helaas verkwanselen de mensen zelf de boel en brengen ze een verkeerde voorstelling van de islam zoals je vaak ziet.

    Maar ook dat heeft een oorzaak: frustratie over de huidige ontwikkelingen en het ontbreken van de hoop dat het morgen beter zal gaan.

    Het is gewoon heel erg moeilijk aan het worden in de wereld, Nederland niet uitgezonderd.

    Het meest jammere aan dit alles is dat het in dit land niet nodig is. Er is meer dan genoeg geld te verdelen, dat zie je wel aan al die dure projecten, alleen gaat het dus naar de verkeerde mensen en zaken…

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 13.10 uur

  68. Even off topic,

    DJ Digital bent u nu echt een DJ? Of is het alleen een titel?

    Het is een zeer leuke naam(titel).

    Dat geldt ook voor aantal andere namen( titels) zoals L’ écologiste en Che. Ik associeer ze met dingen die ik belangrijk vind muziek, milieu en linkse revolutie.

    Namen zijn altijd impliciet of expliciet symbolisch
    Gloria glory of light/ victory ,Mythical higher power ,,,, Madelief een bloom, Maria ,,,,,,,,

    Jullie bijdragen komen overeen met de prachtige namen.

    Reactie door Khosrow — donderdag 25 januari 2007 @ 13.29 uur

  69. Hoi l’ecologiste

    VIVA!!
    Het zit in m’n ‘bloed’. Wat Spaanse voorouders terug en het laat zich niet verloochenen. Ik heb de zon en de palmbomen, de stranden en het rumoerige van harte, de exotische leefstijl en in de avond gerommel, een winkel en bla, bla een terras zo hier en daar helemaal in me.
    SH*T niet gemakkelijk in het Noorden. Ik heb zo’n moeite met ‘doe maar gewoon’…
    Met mijn strafbudget is het niet anders.
    Nederland? (Gaap)
    Maar wie houdt mij tegen? Enfin, zie we hebben internet.

    Groet!

    Reactie door Gloria — donderdag 25 januari 2007 @ 13.35 uur

  70. @ 68 Khosrow,

    ik heb in een grijs verleden weleens gedraaid en toen is die naam blijven hangen. Veel digitale media gebruikt, hahaha. Ben nog steeds bezig met muziek, maar dan thuis in mijn vrije tijd. Vind het leuk om te doen.

    Het is een beetje afleiding in een wereld waar veel negativisme heerst. Een beetje positieve dingen kunnen we wel gebruiken, nietwaar?

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 13.36 uur

  71. @68 Khosrow

    So charming! Khosrow, een gouden hart!!
    Als je klikt op DJ digital dan zie je dat hij echt DJ is. Prachtig weblog. Een mens met de goede klanken in zich.
    Khosrow, wat betekent jouw naam?

    Reactie door Gloria — donderdag 25 januari 2007 @ 13.44 uur

  72. @ Gloria,

    In mijn woordenboek, gewoon doen betekent precies wat u beschrijft. Dat vind ik ook het leven.

    In Nederland het woord ‘ gewoon’ wordt gebruikt(misbruikt) om gestandaardiseerd mee te doen(doen zoals de anderen van ons verwachten/ integratiewaan/ inburgeringwaan ten behoefte van een stempel van goedkeuring). Gewoon wordt gezien als overeenstemming.

    Groet

    Reactie door Khosrow — donderdag 25 januari 2007 @ 13.55 uur

  73. Gloria,

    Khosrow was de naam van een Perzische koning uit oudheid die zocht naar rechtvaardigheid. Hij was een goed voorbeeld.

    Goed ben ik lang niet maar ik deel zijn visie en ik merk in mezelf dat ik altijd op zoek ben geweest naar rechtvaardigheid. Tot nu toe heb ik weinig rechtvaardigheid gezien maar ik blijf zoeken/ worstelen. De zoektocht zal ik nooit opgeven. Ik draag de naam Khosrow sinds geboorte.

    DJ,

    Volgens mij het spontane GRIJSE verleden zijn vaak meer interessant en kleurrijk. In het standaardisatieproces worden we gedwongen om afstand te doen van spontaniteit.

    Reactie door Khosrow — donderdag 25 januari 2007 @ 14.22 uur

  74. Leuke site DJ.

    I would like to think of Life as a dance floor.

    A good DJ can make a dance floor live& enjoy.

    A bad DJ like Balkenende can make blunder after blunder.

    ” Music makes the people come together jeeeeh, Hey mr DJ put the record on” .

    Reactie door Khosrow — donderdag 25 januari 2007 @ 15.00 uur

  75. Khosrow,

    I will put a record on, hahaha.

    Leuk dat je mijn site hebt bekeken. Werk er nog vaak aan, is een hobby van me ;)

    Het is altijd leuk om ergens mee bezig te zijn.

    Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 15.24 uur

  76. @. 59 Reactie door DJ Digital — donderdag 25 januari 2007 @ 0.48

    Klopt, DJ Digital….we moeten van het egoïsme af…Alleen, het rare is juist dat er geen “geplaveide weg” bestaat. Het is een weg die ieder van ons zelf kan ontdekken. Niet door slechts naar de ander te kijken, maar vooral in mezelf, geloof ik toch !

    @.60 Reactie door Gloria — donderdag 25 januari 2007 @ 0.50

    Je zegt, Gloria…”Ondertussen ram ik door! Wil alles eruit halen en oogkleppen afrukken. Wetende dat mensen het mij niet in dank zullen afnemen. Maar bovenal heb ik de liefde lief! “…Misschien wel een noodzakelijke stap, die je denkt te kunnen zetten, maar verre van liefdevol in de omgang met medemensen.

    Reactie door franslj — donderdag 25 januari 2007 @ 21.22 uur

  77. @76 fransjl

    Je hebt er blijbaar geen idee van hoe liefdevol dit kan zijn…
    Hoe dan ook mijn drijfveer is liefde en dat wordt gevoeld.
    Niet iedereen is de juiste verstaander, maar dat doet niets af aan de zuivere grond.

    Reactie door Gloria — donderdag 25 januari 2007 @ 21.43 uur

  78. @.77… Klopt, Gloria…hier haak ik af, want dat begrijp ik idd niet…!

    Reactie door franslj — donderdag 25 januari 2007 @ 22.44 uur

  79. @78 fransjl

    Kom op fransjl! Wat wil je hiermee zeggen?
    Door mijn openharige reacties probeer je mijn gedrevenheid tot een negatieve factor om te bouwen en als ik je dan uitleg dat in het contact met de medemensen op mijn pad
    liefde mij drijft en de grond is tot al mijn handelen, spreken en zwijgen dan haak je verstoord af?

    Wie beoordeelt wie?
    Fransjl, ik kan niet verbitterd raken door zoveel wonderbaarlijke schoonheid om mij heen. Iedere dag opnieuw straalt het leven op mij af. En ik ben overdonderd. Mijn God wat een wondere wereld en ik blijf om mij heen kijken van verbazing.
    Mensen ontroeren mij, vertederen mij en maken mij evenzo verdrietig. Waarom? Mensen raken mij en ik zie hoe de mensheid krampachtig vecht voor geluk. Altijd op zoek naar meer, meer huis, meer grond, meer ‘positie’, meer macht, meer geld.
    Maar in ons hele ‘systeem’ zit geluk ingebouwd. We hoeven niet te zoeken, het zit IN ons!
    Niemand verdwijnt. Alles is tot ziens! Ook al zijn mensen buiten beeld. Liefde laat zich niet begrenzen door de ‘dood’.
    Liefde = de KERN VAN ALLE ENERGIE.
    En ook al moet ik nog heel wat leren van de AGAPE, ik ga ervoor. Met vallen en opstaan. Het heeft veel schijn op mijn pad doen wegvallen. Het wil waarheid onder ogen zien en die valt niet altijd mee…

    Zo valt het ook niet mee om hier en daar te ‘rammen’. En als het moet oogkleppen af te ‘rukken’. Zelf dank ik de mensen op mijn pad die mij niet hebben ontzien. Die mij de moeite waard vonden en mij hierdoor verder op weg hebben geholpen. Ik kan en doe niets buiten wat ik zelf uit ervaring WEET hoe helend het in levens kan zijn. En tevens weet ik hoe dit niet altijd in dank wordt afgenomen… zoals ik dat zelf ook niet altijd deed…
    Het is meer een kwestie van zaaien en doortrekken. Wie weet valt het in de goede aarde. Zelf leer ik graag van mensen en sta voor allen open. Niemand zal toevallig zijn. Zo ga ik met mensen om. Een voor een. Weg uit de massa en de levenskermis. Ieder mens is fenomenaal. Wonderbaarlijke mens, maar ook ozo starre mens, zo moeilijk in beweging te krijgen, zo doorsudderen in het oude, vertrouwde en zo bevreesd…

    Fransjl, je hoeft niet af te haken. Het is geen strijd. Jij gaat jouw weg en ik de mijne. De ene keer is het licht, de andere keer weer donker en zomaar ineens weer mistig. Het leren houdt niet op. En liefde is eeuwig, geeft kans op kans om elkaar weer beter te verstaan.
    Groet!

    Reactie door Gloria — vrijdag 26 januari 2007 @ 3.50 uur

  80. Wat ik hiermee wil zeggen, beste Gloria is zeker niet dat ik je gedrevenheid wil ombuigen naar iets negatiefs.

    Op dit weblog reageer ik “in volledige vrijheid” en dat gun ik anderen óók.

    Als ik vervolgens verder lees, merk ik dat jij, Gloria, prima in elkaar zit en bereid bent energie te stoppen in een “rechtvaardig en gelukkig” leven. De manier waarop is jouw vrijheid ! Echter…die manier hoeft mij niet aan te spreken. Snap je ?

    Het mijn stellige overtuiging dat ik helemaal niet hoef te vechten om geluk te ervaren…een einde aan verdriet maken, is mij voldoende gebleken.

    Maar goed…dit is een weblog waar het over politiek gaat en, zoals je elders hebt kunnen lezen, heb ik ervaringen met de politiek opgedaan, die mij duidelijk hebben gemaakt, dat ik van de politiek niet kan verwachten om locale en wereldproblemen aan te pakken en op te lossen.. Laat staan, mijn persoonlijke problemen.

    Het is nu voor het eerst in de 40 jaar dat ik een stem mag uitbrengen, dat ik het gevoel heb, dat er iets aan het veranderen is en dat door toedoen van de manier waarop de SP, als sociale beweging, in de politieke arena staat.
    Dat wil niet zeggen dat ik er het volste vertrouwen in heb…in de politiek !

    Liefde in woorden beschrijven wordt al meer dan 2000 jaar gedaan..De werkelijkheid ziet er toch anders uit. Voor mij persoonlijk is het woord “Liefde” het meest verdachte woord van de afgelopen 2000 jaar.

    vriendelijke groet !

    Reactie door franslj — vrijdag 26 januari 2007 @ 12.27 uur

  81. De revelatie begint pas als de meerderheid van mensen kiezen om wakker te worden.

    Volgen mijn berekening is de meerderheid slaap of verslaafd aan kapitalistische leugens.

    Reactie door Khosrow — vrijdag 26 januari 2007 @ 14.58 uur

  82. De REVOLUTIE begint pas als de meerderheid van mensen kiezen om wakker te worden.

    Goohhhh kennelijk de spellingcontroles weten het ook niet meer.

    Reactie door Khosrow — vrijdag 26 januari 2007 @ 20.31 uur