Onderwijsbond pleit voor inhaalslag salaris

“Wat we op dit moment zien”, zegt Walter Dresscher, “is dat leraren alleen maar in hogere salarisschalen terecht kunnen komen door coördinerende of management taken. Terwijl een goede docent, die groeit in zijn vak, blijft hangen op een laag niveau. Dat maakt lesgeven onaantrekkelijk en daar moeten we snel verandering in brengen willen we voldoende talentvolle jongeren naar de lerarenopleidingen krijgen.”

De relatief lage beloning van leraren en onderwijzers is één van de structurele oorzaken van het huidige lerarentekort. Wanneer daar niet snel iets aan gedaan wordt, zullen de problemen, zeker nu de economie weer aantrekt, snel groter worden.

Bovenstaand citaat komt uit het persbericht van de onderwijsbond dat het voorstel ‘Ambitie en belonen‘ vandaag begeleidde.

Zie ook: Standpunt Lerarentekort

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 22 januari 2007 :: 13.23 uur

30 Comments

30 reacties

  1. Ik stel voorop dat ik niemand iets misgun. Maar zodra er wordt beweerd dat de economie aantrekt, begint het z.g. meevreten uit de ruif, waarbij de sterkste dieren vooraan staan en de zwakkere broeders/zusters met wat toegeworpen kruimels tevreden dienen te zijn. Eerst een verbetering voor diegene die de hardste klappen van Balkenende hebben gekregen.

    Reactie door Gandalf — maandag 22 januari 2007 @ 13.48 uur

  2. Wat me vooral opvalt mbt op dit weblog geplaatste onderwerpen, is, dat er misstanden worden opgespoord en uit de doeken wordt gedaan en vervolgens lees ik iets in de zin van: Áls we niet snel dit of dat doen, actie ondernemen, dan zal het in de toekomst, zus of zo uitpakken.

    De boodschap…Mensen ! Wordt toch eens wakker ! Kijk wat er gebeurt met medemensen ! Laten we ons toch niet langer meer bedonderen met wat een regering ook met ons voorheeft !

    Of we nou een baan hebben, in een uitkering zitten, niet meer hoeven te werken…Kijk hoe ministeries en ministers steeds maar weer opnieuw proberen te plukken…het liefst van grote groepen mensen en van de meest kwetsbaren.

    Graaien, graaien, graaien ….maar eerlijk verdélen ???? Verdélen…? Wat is dat????

    Reactie door franslj — maandag 22 januari 2007 @ 13.59 uur

  3. Gaan we weer praten over salarissen?

    Ik dacht dat de leerlingen en hun leraren niet eens meer fatsoenlijk konden schrijven en rekenen?

    Nog even en ik ga persoonlijk een actie voeren tegen die bonden. Ik ben er zelf lid van. Mijn vrouw ook. Samen betalen we bijna 30 euro per maand. Wanneer je ze belt krijg je ze niet te pakken. Wanneer je de advocaat teveel vragen stelt worden ze link en doen uit de hoogte, zeker wanneer je ze confronteert met het feit dat ze toch moeten opkomen voor de werknemers.
    Volgens mij zijn de wormen diep in die organisaties gekropen en is er weinig van de vroegere glorie over.
    Zag vorige week een kop in de Telegraaf: bonden in de bouw willen er 7% bij onder het motto nu zijn wij aan de beurt. Precies dat is de mentaliteit. Omdat er in de bouw gigantisch verdient wordt. maar in andere sectoren wordt heel weinig verdient, maar misschien zijn die sectoren toch wel net zo belangrijk voor de samenleving. De bonden hebben er kennelijk lak aan.
    het wordt tijd om de aanval op de bonden te openen. Ditmaal niet vanuit rechts maar vanuit links!!
    Bureaucraten bureacraten burrocraten zeggen ze in Portugal. Burro is nl. een ezel. Maar dat zijn tenminste sympathieke dieren!

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 14.00 uur

  4. Mijn moeder zit al ruim 25 jaar in het onderwijs. Ze heeft directeur op directeur zien vertrekken. Steeds meer leraren doen alleen de standaard lesjes uit de methodes nog maar. Zij staat altijd klaar om bij te springen, heeft altijd leuke knutselwerkjes staan. De onderwijsinspecteur is altijd lovend.

    Helaas zit ze al 15 jaar ofzo in dezelfde schaal qua salaris. En hoger kom je niet als docent. De directie doet alleen maar management trainingen en is 9 van de 10 keer niet op school te vinden. Laat staan dat ze ooit voor de klas hebben gestaan! En ondertussen verdienen zij bakken met geld.

    Er mag wel iets meer naar de docenten zelf. Geld èn respect!

    Reactie door Mirjam — maandag 22 januari 2007 @ 14.15 uur

  5. @.3.Reactie door L’écologiste

    Juist L’écologiste…en het paard van Christus was ook sympathiek, sorry, was ook een ezel !

    Reactie door franslj — maandag 22 januari 2007 @ 14.17 uur

  6. Maar wat is dan de oplossing van de SP. ik lees in de standpunten dat lesgevende taken beter betaald moeten worden dan bureauwerk, dat er een ander soort salariering moet komen, maar hoe gaat dat er dan concreet uitzien?

    Reactie door Jan — maandag 22 januari 2007 @ 14.27 uur

  7. @5 franslj,

    Juist en Jezus deelde ook nog eens keer.

    Mirjan @ 4 klaagt dat de managers er met de dikke salarissen vandoor gaan. Dat klopt terwijl de mensen die het werk doen lager betaald krijgen.
    Jazeker!
    Maar moet je dan ook zoveel verdienen als die managers en moet je dan toch weer actie voeren voor meer salaris?
    Of ga je dan eindelijk deze misstanden aanpakken. Wordt het niet eens tijd om acties tegen die managers te voeren? Terug in slaris dat als eerste.

    Laat die nou eens werken als leraar. En wanneer ze dat niet kunnen schop onder de …. én sowieso wat ze meer verdiend hebben al die jaren terugeisen en inzetten voor beter onderwijs.

    Maar bovenal laat de goede sfeer weer terugkomen op het werk. Want die managers hebben dat goed lopen te verpesten. Altijd van die staatjes invullen en dan zijn er tig werkzaamheden die gewoon niet in die schemaatjes van die managers zijn onder te brengen. Toch moet dat van die lui. En dan heb je weer wat ingevuld; gaan ze je vervolgens daarop ‘afrekenen’, terijl die cijfers vrij weinig tot niets voorstellen! maar cijfers zijn hard…
    Nou in de jaren 70 al discussies gevoerd over kwantiteit en kwaliteit. Kwaliteit zou boven kwanitieit moeten gaan (lees bijv. de het prachtige Zen and the art of motorcycling). Nou wat er is gebeurd dat is een versnelde opmars van kwantiteit, mede door toedoen van de managerscultuur.
    Kwaliteit lijkt nu wel heel ver weg. Dat anno 2007 leerlingen en zelfs leraren niet eens meer zouden kunnen schrijven en rekenen. Wie van onze generatie had dat gedacht toen ik de jaren 60 op de h.b.s. zat?

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 14.43 uur

  8. @. 7 Reactie door Olav Meijer — maandag 22 januari 2007 @ 0.09

    Nou, L”ecologiste…in de jaren 60 en 70 liepen ook al van die etterbakkies in bedrijven rond. Ik werkte in de confectie op een boekhoudafdeling en kan me herinneren dat etterbakkies met een stopwatch op de knipafdeling en naaiafdeling rondliepen om seconden en minuten te meten, nodig om vast te stellen hoe lang of kort iets duurde, voordat het af, klaar was.

    Nou…daar werd wat afgevloekt door hoofdzakelijk vrouwen en meisjes. Daar zetten echter ook weer exemplaren tussen die met die etterbakkies meeheulden en waarvoor de “opstandigen” angst hadden.

    Volgens mij gaat dit spel, ietwat aangepast, gewoon door in deze tijden.

    Reactie door franslj — maandag 22 januari 2007 @ 15.16 uur

  9. Op de website van BON:
    http://www.beteronderwijsnederland.nl, vind je onder het kopje “politiek” het standpunt van de SP (en andere partijen) over de aanpak van het huidige onderwijs. Dit is een bijdrage van Fenna Vergeer. Het is als SP’er bijna verplicht om deze site eens goed te lezen en vervolgens snel lid te worden van deze organisatie die zich al vanaf het prille begin heeft ingezet voor verbeteringen in het onderwijs. De bijdrage van de SP komt van Fenna Vergeer, een reactie op deze bijdrage is: “De BON had het zelf niet beter kunnen schrijven”.
    Voorlopig ben ik meer voor algehele lastenverlaging en het nivelleren van de salarisen van “de managers”.

    Reactie door Elsemie — maandag 22 januari 2007 @ 15.20 uur

  10. @. 7 Reactie door Olav Meijer — maandag 22 januari 2007 @ 0.09

    Sorry Olav…hier had iemand anders moeten staan:

    Reactie door L’écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 14.43

    Ben geen 18 meer !

    Reactie door franslj — maandag 22 januari 2007 @ 15.20 uur

  11. Sta al 2,5 jaar als 1e gr.leraar Duits langs de lijn. Na een verblijf van 20 jaar in het buitenland is het me in de 18 jaar dat ik terug in Nederland ben nooit gelukt om op HAVO/VWO-niveau een vaste baan te krijgen. Het voelde alsof ik vanwege mijn buitenlandse diploma’s (Master’s Degree) werd gediscrimineerd. Bewijzen kun je dat natuurlijk nooit, maar het is me daar een bureaucratisch stelletje bij het OCW. Het schaal 10 (2e grds) salaris en het als maar weer VMBO-niveau “ziektevervanging” moeten doen heeft me uiteindelijk de handdoek in de ring doen gooien (was toen 52 jaar). Geen haan die er naar kraait dat ik thuis zit met mijn hoge opleiding en mijn geruime kennis & ervaring in het Onderwijs. Beleidsfuncties? Die zijn voor de hippe “jonge gasten” met weinig of geen praktijkervaring, maar wel een HBO-diploma van ‘t een of ‘t ander. Loop nu tegen de 60 en het enige wat ze je bieden is “hetzelfde” VMBO!! Je komt gewoon nergens meer binnen.

    Reactie door A.F.J. de Rijk, MA — maandag 22 januari 2007 @ 16.27 uur

  12. Noem nou eens man en paard. Vaak bij stakingen om meer geld hoor je altijd wat ze erbij willen. Graag zou ik eens horen wat ze verdienen. Dan zal menig onderbetaalde werknemer met open mond van verbazing denken: goh, ik wou dat ik zoveel had. Dus, eerst de mensen die de hardste klappen van Balkenende hebben gekregen. Of is het weer: ikke ikke ikke?

    Reactie door Gandalf — maandag 22 januari 2007 @ 17.13 uur

  13. @ 8 fransj,

    Klopt helemaal.

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 17.17 uur

  14. tja

    de ambtenaren zijn al in touw voor meer loon.

    Ik gun het de leraren; maar de pest is juist, dat dan ook straks de topambtenaren en de raamambtenaren er in procenten bij omhoog gaan en dat kan hoog oplopen en dat mogen wij weer bijelkaar bezuinigen en dat is onacceptabel!

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — maandag 22 januari 2007 @ 17.42 uur

  15. Ondertussen is het leraren tekort alweer voorbij, allemaal opgelost door het kabinet.
    Teneerste; de tekorten zijn opgelost door herintreders
    Tentweede; salaris is zeer behoorlijk. Men krijgt 3,5 maand vakantie per jaar!!!! in die tijd kan men rustig extra werken als men het geld nodig heeft. Sommige mensen hebben recht op 2 weken vakantie laat staan het verschil tussen uitkeringstrekkers.
    Tenderde; nieuwe generatie leraren komt eraan (door promotie in voorgaande jaren), duurt een tijd voordat het op gang komt
    Tenvierde; is stimulans opgekomen dat men van een beroep leraar word, en dit werkt, zie statistieken

    Reactie door Jan — maandag 22 januari 2007 @ 18.01 uur

  16. 3,5 maanden vakantie :) laat me niet lachen.

    Ik geef 28 lessen per week. Voor elke les krijg ik 45 minuten voorbereidingstijd en nakijktijd. Daarnaast moet ik ook nog een hele middag van 12:00 tot 17:00 bij vergaderingen zijn. Dat is dus:
    23 klokuren lesgeven (50 minuten per les)
    21 klokuren voor- en nabereiden
    5 klokuren vergaderen

    Hierbij komen ook nog alle andere werkzaamheden:
    - overleg op de gang
    - overleg met management
    - ouderavonden
    - open dagen
    - studiedagen (ik ben verplicht om 160 uur op jaarbasis bezig te zijn met mijn vak, dat is omgerekend ook ongeveer 4 uur per werkweek).

    Dan zit ik al op zo’n 55 tot 60 uur per werkweek…………..

    Die 3,5 maanden vakantie is dus gewoon compensatieverlof. Trouwens….. in de kerstvakantie heb ik 200 werkstukken mee naar huis genomen omdat ik het zo niet af krijg…..

    Ondertussen ga ik op de 30 af en verdien ik iets meer dan 1700 netto per maand. Dat is zo’n 7 euro netto per uur (bij een werkweek van 55 uur)…. conclusie: ik kan beter iets anders gaan doen met m’n 2 HBO opleidingen.

    Groetjes

    Reactie door De leraar — maandag 22 januari 2007 @ 20.26 uur

  17. Ik wil nu wel even iets kwijt. Ik werk al bijna 17 jaar in het onderwijs. Op mijn 25e ben ik begonnen en ben nu dus 42. Kijk eens heren criticasters: een leraar die kan rekenen en ik durf te zeggen dat aan mijn spelling ook niet veel mankeert. Het niet kunnen rekenen en spellen is meer van toepassing op vele leraren in opleiding. Scheer dus niet iedereen over één kam.

    Wat de salarissen betreft: ik ben na 17 jaar nog steeds niet uitgegroeid in salaris. Misschien haal ik voor m’n dood de top nog eens. In tijden van economische bloei hebben we er nauwelijks iets bij gekregen en in tijden van recessie… tja…. in tijden van recessie moeten wij natuurlijk ook bloeden.

    Verder nog even dat eeuwige gezeur over de vakanties: we hebben een normjaartaak van 1659 klokuren. Dat is net zoveel als in elke andere bedrijfstak. Afgezien van het feit dat vakanties grotendeels benut worden voor het maken van nieuw materiaal, geldt ook nog eens dat je tijdens reguliere schoolweken gemakkelijk werkweken van 60 uur draait. Ik snap niet waarom dat ik dit nog uitleg, het is toch niet mogelijk dit vooroordeel de wereld uit te helpen.

    Tel daar nog eens bij op dat we constant onrust in het onderwijs hebben: basisvorming, 2e fase, herziening basisvorming, herziening 2e fase, het houdt maar niet op. Verder is er een heel aantal taken bijgekomen die niet gecompenseerd worden. Iemand die in het bedrijfsleven ‘s avonds moet komen opdraven, krijgt hier een heel aardige vergoeding voor. In het onderwijs krijg je dus niets.

    Het onderwijs loopt leeg. Op mijn school vertrekt de komende 5 jaar 35% van alle ervaren eerstegraads docenten. Als je ziet wat daar voor terugkomt… het niveau is om te janken.

    Dit land heeft goede mensen nodig, mensen die andere mensen zoals Jan hierboven kunnen leren begrijpelijk Nederlands te schrijven. Als je niet investeert, krijg je puin. Nederland is hard op weg een onderwijs-ontwikkelingsland te worden en dat is triest. Diep triest.

    Reactie door Peter — maandag 22 januari 2007 @ 20.54 uur

  18. Ben het eens met @4 Mirjam.
    Ik vind dat het managment zichzelf ontzettend belangrijk vind, belangrijker dan de docent. Waardoor deze laatste steeds maar in moet leveren op alle terreinen met de leerling eveneens als de dupe.
    Het is m.i misdadig hoezeer zij ten gunste van zichzelf de anderen allemaal tekort doen. Een beroep dat lijdt aan zelfoverschatting.
    De salarisschaal moet wat meer naar hetzelfde niveau toe: de managers wat lager, de docenten wat hoger.
    Docent zijn is een zwaarder en verantwoordelijker beroep in vergelijking met een manager.

    Reactie door Ingeborg vv — maandag 22 januari 2007 @ 21.16 uur

  19. @1 Gandalf

    Applaus!! Ik hoor bij die vergeten groep. Al 5 jaar geen cent erbij. Niets, dus niente.
    Voor ons komt niemand meer op. En we kunnen niet eens protesteren.
    Wat ik geleerd heb is mijzelf 100% in te zetten, ongeacht die vieze neo-liberale mentaliteit in ons land.
    Ik werk niet voor geld! Ik heb geld nodig om te leven. En daar zit niet veel leven meer in…

    Reactie door Gloria — maandag 22 januari 2007 @ 23.15 uur

  20. Iets waar ik ook nog even iets over heb te melden; dat gaat over de berichten uit de media; dat het steeds slechter gesteld is met de kwaliteit van de juffen en meesters in opleiding en wellicht ook de leraren en leraressen. En opleiding bij de Pabo is goed voor je imago; tal van mijn klasgenoten togen er al heen; maar je moet het wel aankunnen; het kan geen modegrill zijn.

    En volgens het laatste nieuws is het dan nu zover gekomen; dat kinderen van groep 8 beter in taal en rekenen zijn dan de gemiddelde Pabo student. Ik heb daar wel een oplossing voor; namelijk dat de nederlandse taal toe is aan een drastische vereenvoudiging qua spelling en grammatica en verder zou ik me niet zo snel zorgen maken om het rekenen. Waar in de maatschappij heb je die ellenlange staartdelingen nog voor nodig? De tafels tot en met tien zijn het belangrijkst; tenzij je kiest voor een meer wiskundigere doorstroming. Want voor de rest heb je rekenmachines; die tijdens wiskunde examens trouwens ook gewoon mogen worden gebruikt.

    Als je nu al dat soort oefeningen gaat schrappen en ook voor mijn part de verplichte literaruur studie; dan houden studenten en scholieren in 1 klap een hele hoop tijd over voor veel nuttigere zaken. Dan zou ik ook nog eens graag een einde zien aan het onderwijs in hokus-pocus; genaamd godsdienstonderwijs. Kinderen besteden op die zogenaamde bijzondere scholen uren aan gebakken lucht in de vorm van Bijbellessen; en psalmen in het hoofd stampen. Noem mij 1 commercieel bedrijf waar men dit graag op je C.V. ziet. Schrappen die handel. Wie zijn kinderen met God in aanraking wil laten komen; die gaan toch al naar de kerk of moskee.

    Op school kan er aandacht aan worden besteed via het vak filosofie of maatschappijleer en dan kan een klas desnoods een keer een dominee uitnodigen. Maar stuktureel deze onzin in de hersenen van kinderen proberen te proppen heeft helaas vaak tot gevolg dat er dan minder plek is voor zaken die door de wetenschap te verklaren zijn. Gezien de op handen zijnde coalitie kunnen we nog meer domheid verwachten; wat met de paplepel wordt ingegoten. Ik hoop maar weer op betere tijden.

    Nederland zeg maar dag met je handje

    Reactie door ReneR — maandag 22 januari 2007 @ 23.28 uur

  21. Veel jongeren in de grensstreek gaan in Belgie of Duitsland naar school.De politiek moet daar maar eens gaan kijken.Managers hebben ze daar weinig en de kwaliteit van de afgestudeerde jongeren is beter.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 22 januari 2007 @ 23.32 uur

  22. @ 19 Gloria,

    Ik geloof dat we eens een borrel samen moeten gaan drinken.

    Reactie door L'écologiste — maandag 22 januari 2007 @ 23.59 uur

  23. @19 Gloria,
    Dank voor je klaterend applaus. Feit is, dat ik ook bij de vergeten groep hoor, vandaar mijn reactie.
    De leraar @16,
    Kijk, uw bijdrage geeft duidelijkheid. Een leerkracht dient m.i. voor de klas te staan en niet te vergaderen. Althans zo min mogelijk. En uiteraard tegen een goede betaling.
    Was het ook niet zo bij de politie gegaan? Vroeger liep een diender op straat. Tegenwoordig zitten ze de meeste tijd op het bureau achter een design pc met stropdas om. Met dank aan de politievakbond.
    O ja, Ambtenaren willen zorgkosten gecompenseerd hebben. Niet vergeten.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 23 januari 2007 @ 6.40 uur

  24. @ReneR

    Ach ja, de spelling vereenvoudigen. Dat is de oplossing. Rekenen hoeft inderdaad niet meer. Daar hebben we een rekenmachine voor. Aardrijkskunde? Waarom? We hebben toch een TomTom? Geschiedenis is ook niet belangrijk; als je iets wilt weten is google.nl de oplossing. Talen leren hoeft ook niet meer, want we gooien gewoon Babelfish in de strijd en scheikunde? Ach, alles is toch al uitgevonden. Ik ben groot voorstander van jouw plannen. Laten we het onderwijs meteen maar helemaal afschaffen.

    Reactie door Peter — dinsdag 23 januari 2007 @ 12.19 uur

  25. Ik sluit me aan bij Gandalf @12

    Reactie door Johan van Dijk — dinsdag 23 januari 2007 @ 16.47 uur

  26. @Peter

    Van mij mag een versimpeling van de spelling. De huidige spelling is gebaseerd op een soort gewichtig doen uit de zeventiende eeuw. De spelling uit de middeleeuwen is vaak duidelijker en eenvoudiger, of heb je die niet op school gehad?

    Gewoon terug naar een simpele fonetische spelling, daar is niks mis mee.

    Reactie door Drob — dinsdag 23 januari 2007 @ 23.08 uur

  27. Er is totaal geen Leraren tekort : het is gewoon een Politiek item !Bovendien vindt ik dat een docent met schaal 10/11 zeer redelijk verdient !

    Reactie door Fred — woensdag 24 januari 2007 @ 20.57 uur

  28. Ik ben leraar/instructeur in het volwassenen beroeps onderwijs geweest. 38 uur per week lesgeven exlusief voorbereidingstijd en naschoolse uren.
    3 weken vakantie en niet meer!!!
    Schaal 8
    Mensen in de techniek worden nog altijd gezien als simpele zielen met vuile handen.

    Reactie door Sjors — woensdag 24 januari 2007 @ 23.00 uur

  29. @27
    Iets kan een politiek item zijn en toch bestaan. Ik begrijp niet precies waar jij heen wilt. Ik weet van heel dichtbij dat er voor een aantal vakken geen bevoegde docent te vinden is. Ook is het zo dat veel baby-boomers binnenkort met FPU gaan en omdat het onderwijs behoorlijk vergrijsd is komt dat daar het hardst aan. Helaas wordt er heel gemakkelijk iemand die niet bevoegd is voor de klas gezet. En daardoor gaat het niveau omlaag. Er zit dus niets anders op dan het vak aantrekkelijker te maken en het eenvoudigst gaat dat met een hogere beloning.
    Schaal 10 als maximum voor een academicus (want dat is meestal een eerstegrader) is niet veel, kijk maar eens welke salarissen in vacatures worden geboden in andere beroepen.

    Reactie door simbro — woensdag 24 januari 2007 @ 23.06 uur

  30. Simbro, hoe kan het dan dat er heel veel leraren in de bakken van het cwi zitten? Vooral pabo`ers? Omdat er heel erg bezuinigd wordt op onderwijs en dus is geld belangrijker dan de toekomst va de mensen die de toekomst nog ver voor zich hebben ( als alles goed gaat)Part-time baantje hier, part-time baantje daar….

    Reactie door cynthia — zaterdag 27 januari 2007 @ 11.53 uur