Scholieren en studenten willen meer les

Scholieren en studenten zijn het zat. Zij willen meer les van hun docenten. Door veranderingen in het onderwijs worden leerlingen te veel aan hun lot overgelaten. Dat schrijven drie organisaties van scholieren en studenten aan staatssecretaris Bruno Bruins van Onderwijs. (…) De laatste jaren zijn klassikale lessen op scholen steeds meer vervangen door het zogeheten ’nieuwe leren’. Studenten moeten daarmee zelf kennis vergaren aan de hand van problemen of opdrachten. Volgens de scholieren en studenten krijgen zij daarbij te weinig begeleiding van docenten.

Voor LAKS, JOB en LSVb is nu de grens bereikt. Zij willen meer klassikale lessen en meer kennisoverdracht door docenten. „Studenten zijn lang genoeg proefkonijn geweest. We willen beter onderwijs”. Volgens hen zijn de gebrekkige taal- en rekenvaardigheden onder pabo-studenten onder andere te wijten aan het nieuwe leren. (Gelderlander)

Zoals SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk onlangs al zei: Het is veelzeggend dat niet de leraren en docenten, en niet de ouders, maar nu ook de studenten actievoeren omdat ze te weinig onderwijs krijgen.”

De drie organisaties bieden staatssecretaris Bruno Bruins vandaag een noodklok aan. Ik hoop dat ie ‘m vanmiddag bij de ministerraad luidt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 26 januari 2007 :: 12.16 uur

50 Comments

50 reacties

  1. Als het zo door gaat hebben wij helemaal geen Polen meer nodig, we kunnen beter goed opgeleide buitenlanders importeren zodat we zelf het vuile werk op kunnen knappen……

    Reactie door Stuudje — vrijdag 26 januari 2007 @ 12.35 uur

  2. Ik ben het hier als student volledig mee eens!

    Ik doe een HBO-studie om iets te leren. Wat ik krijg is één dag in de week les en daarnaast vrije studieuren (die je vaak niet nodig hebt).

    Van de leraren waarvan ik dan les heb is het niveau ook nog erg laag! Jammer!

    Reactie door Mies — vrijdag 26 januari 2007 @ 12.53 uur

  3. Slangekuil onderwijs..veel gedonder gekomen met de PvdA-achtigen in deze sector..allemaal ideetjes van kantoor..Werken niet !
    Zet de SP erop en het komp goed !!!
    Heb ooit eens op een PABO gezeten,wat een gemuts in de ruimte,zeg…Rennen,binnen een half jaar was ik weg..Taalonderwijs? niet dus..gelukkig maar 4 maanden gezeten.
    Jullie mogen nu mijn spelfouten gaan tellen in dit stukje..ik kan geen onderwijs meer eisen,ben er te oud voor. Maar goed idee !

    Reactie door eric — vrijdag 26 januari 2007 @ 13.19 uur

  4. Ik vind het ‘nieuwe leren’ opzich best ok, als ik maar wel meer begeleiding krijg van mijn docenten. Ik ben HBO student en wordt voor mijn gevoel teveel door mijn docenten aan mijn lot overgelaten. Maar dat is naar mijns inziens niet debet aan het z.g.n. ‘nieuwe leren’, wel aan de grootschaligheid van mijn Hogeschool. Als ze die eens terug zouden dringen naar een kleinschalige onderwijsinstelling, dan hebben docenten relatief gezien veel minder studenten om les aan te geven en hebben ze meer tijd om hun studenten persoonlijk te begeleiden. Bovendien kunnen enkele van die docenten zich dan verenigen in het management van zo’n kleinschalige onderwijsinstelling, zodat er ook in die laag weer mensen zitten met verstand van onderwijs.

    Reactie door Maaike — vrijdag 26 januari 2007 @ 13.23 uur

  5. Prima teken aan de wand!
    Grootschaligheid qua dagelijkse gang van zaken terugdringen.
    Wat vinden SP-medeleden van de ideeën van Ad Verbrugge?
    Ik vind het oogopeners van jewelste.

    Reactie door Huib van Oosterom — vrijdag 26 januari 2007 @ 13.30 uur

  6. Ik ben het hier ook helemaal mee eens, ik doe geschiedenis aan de Erasmus Universiteit, en ik heb in een week 3 uurtjes hoorcollege en 4,5 uur werkcollege, dat is bij elkaar dus niet eens een hele werkdag per week! Ik ben niet voor niets gaan studeren, ik wil wat leren, en dat lukt niet heel erg goed als je maar zo weinig geleerd word. Doordat ik nu maar 3 dagen per week een paar uur op de universiteit ben, heb je ook bijna geen sociale contacten daar, wat je wel hebt op de middelbare school of op normaal werk. Bovendien betaal ik ook nog is belachelijk veel college geld, en wat krijg ik er voor terug? Een meneer die een paar uurtjes per week wat verteld. Dit alles werkt niet echt motiverend, en ik ben dan ook minder snel geneigd om extra mijn best te doen met de studie die ik thuis moet doen. Kortom, dit systeem is ronduit belachelijk en het is hoog tijd dat er wat aan gedaan wordt!

    Reactie door Niels Noorlander — vrijdag 26 januari 2007 @ 13.52 uur

  7. Maaike ik spreek ook docenten die de gang van
    zaken mateloos betreuren maar de werkwijze
    van bovenaf opgelegd krijgen.
    Ook de individuele resultaten laten zwaar te
    wensen over en het nu doceren van één op één
    een grote energieverspilling die mateloos
    geld extra gaat kosten in the long run.
    Massaal een aktie ‘tégen’ voeren lijkt de eni
    ge oplossing, waar evaluatiegesprekken nu al
    op niets lijken uit te lopen. Sterkte!
    Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 26 januari 2007 @ 13.53 uur

  8. Inderdaad, hier op de Hanzehogeschool in Groningen kunnen ze erook wat van. Vele euro’s collegegeld betalen en slechts enkele uren per week ondersteuning van een docent. Waarbij er vaak behoefte is aan meer ondersteuning/college. Projectonderwijs noemen ze het, voor de hogeschool een voordelige manier om studenten op te leiden.

    Reactie door Kim Chee — vrijdag 26 januari 2007 @ 14.56 uur

  9. Op zich is voor ‘probleemgestuurd onderwijs’ of het ‘nieuwe leren’ best wat te zeggen, het is best leuk om een probleem uit de praktijk aan te pakken en daarbij de kennis te zoeken die daarvoor nodig is. Alleen: een dergelijk type onderwijs vraagt niet om minder maar om meer leerkrachten, er is juist meer begeleiding nodig dan bij klassikaal ‘ouderwets’ onderwijs. Daarom is de verdenking terecht, dat men deze onderwijsvorm propageert om een bezuinigingsmaatregel mee te verdoezelen.
    Bovendien heeft één onderwijskundige stroming in Nederland een soort ‘greep naar de macht’ gedaan waardoor de belangrijke pedagogische instituten bijna indoctrinerend bezig zijn met het bijscholen van schoolleidingen. En deze verplichten hun docenten de nieuwe didactiek aan te leren en toe te passen. De rol van pedagogische instituten zou moeten zijn diverse onderwijskundige modellen te onderzoeken en te vergelijken en deze kennis naar de scholen te brengen. De docententeams moeten dan in samenspraak met de leerlingen een keuze maken. Het management moet alleen maar zorgen voor de faciliteiten (gebouwen, administratie, roosters etc.)

    Reactie door simbro — vrijdag 26 januari 2007 @ 14.59 uur

  10. Vandaag komt m’n jongste dochter, voor de zoveelste maal, eerder naar huis van het Atheneum.

    Reden: er waren slechts 8 leerlingen aanwezig en dus, volgens de docent, te weinig om les te geven. Kan toch niet !!!

    Deze leerlingen gaan straks verder studeren met deze ervaringen!

    Hoop dat dit slechts incidenten zijn.

    Reactie door franslj — vrijdag 26 januari 2007 @ 15.02 uur

  11. Maria van der Hoeven heeft er een jamboel van gemaakt.Deze parlementarieer wou ook nog voorzitster van de 2e kamer worden! Nu is weer bewezen dat incompetente netwerk figuren op een destructieve wijze te werk gaan.Deskundigen hebben dikwijls een goed gefundeerde en eigen visie,welke niet van pas komt in de politiek.Uiteindelijk levert dat voor de belastingbetaler slechte resultaten en steeds verder stijgende belastingen op.Ik hoop dat het nieuwe kabinet meer deskundigheid aantrekt.Betaling moet geen probleem zijn of anders maar kappen met de oorlog in Afghanistan, welke steeds meer Bush problemen met zich meebrengt.Het steeds meer sturen van soldaten maakt van dit avontuur een bodemloze geld-put.

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 26 januari 2007 @ 15.27 uur

  12. @11 Geheel mee eens Maan ! Ik erger me ook steeds meer aan het gemak waarmee ondeskundige politici ongestraft van alles ruïneren en belastinggeld verkwanselen. Neem nu de Betuwelijn, zo’n Jorritsma (Netelenbos ?) komt daar zomaar mee weg, 5 miljard over de balk gesmeten. Liggen die rails daar te roesten, terwijl genoeg deskundigen hebben gewaarschuwd dat transport via het water veel goedkoper is.Deskundigheid moet een grotere rol spelen bij het aanstellen van ministers.

    Reactie door simbro — vrijdag 26 januari 2007 @ 15.38 uur

  13. Ach nu snap ik waarom alleen hoog-opgeleide buitenlanders nog naar Nederland mogen komen. We hebben tegen die tijd iedereen die een fatsoenlijke opleiding heeft nodig.

    Het is een schande hoe iedereen in de kletspraat trapt. De aankomende ministers laten screenen door de Tweede Kamer is nog niet zo´n slecht idee van GL. We hebben namelijk mensen met kwaliteit nodig, geen omhoog gevallen politieke kneuzen.

    Reactie door Irma — vrijdag 26 januari 2007 @ 16.06 uur

  14. Er is voor het onderwijs maar een goede oplossing: in een klap terug naar het systeem van vijftig jaar geleden, incl. de waardering voor het onderwijzend persoeneel. En vanuit die situatie de boel aanpassen aan de moderniseringen sinds die tijd.

    Zoals het nu gaat hebben we binnen enige jaren ontwikkelingshulp uit Burundi nodig.

    Reactie door Drob — vrijdag 26 januari 2007 @ 16.23 uur

  15. Ja Jan, maar de leraren blijken het ook zat te worden. Veel geweld, geen steun van collega’s, geen plezier meer in hun werk. Dus 2 partijen die allebei ontevreden zijn over elkaar, maar wel met elkaar moeten samenwerken. Hoe denk je dit te gaan oplossen?

    Reactie door Leon — vrijdag 26 januari 2007 @ 16.23 uur

  16. P.S. Misschien een idee om iets te doen aan de manier waarop je het publiek wilt bereiken (het aantal reacties hier is nou niet om over naar huis te schrijven, dus of niemand is geinteresseerd, of je website krijgt niet genoeg bekijks)…

    Reactie door Leon — vrijdag 26 januari 2007 @ 16.35 uur

  17. De oplossing is dat de SP de regering in komt!

    Reactie door maria — vrijdag 26 januari 2007 @ 16.50 uur

  18. Iemand die veel begeleiding nodig heeft hoort niet op een hogeschool.
    Van studenten mag je enige zelfstandigheid verwachten.

    In het bedrijfsleven houden ze je handje ook heus niet vast hoor als je iets nieuws moet doen.

    Reactie door ronald — vrijdag 26 januari 2007 @ 17.57 uur

  19. @18 Ronald

    Dit is nu echt je reinste onzin. Het gaat om het hele onderwijs traject.
    Je kan en mag niet van een student zonder gedegen kennis overdracht verwachten dat deze op een hogeschool zonder begeleiding, feedback en wetenschappelijke gestoelde leerprikkels en onderzoek kan.
    Evenmin kan dit op universitair niveau.
    Je kan je beter zorgen maken over het niveau van de toekomstige afgestudeerden. Er worden nog al wat bachelors en buls afgeleverd,daar wil jij geen weet van hebben. Of wel?

    Reactie door maria — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.16 uur

  20. Met de ingang van het studiehuis, wist ik al dat dit niet zou werken. Maar ja, wat hadden de docenten nu te zeggen. Zelf over het aantal uren die de leerling/student dacht nodig te hebben was okay. Resultaat hier van; dat H.B.O.- en zelfs de Universiteit-studenten extra bij les moeten hebben in
    Nederlands en lach niet: doodgewoon rekenen.
    En zelfstandigheid leert men door praktijk lessen te volgen.

    Reactie door Els — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.31 uur

  21. @18 ronald

    Misschien moeten we babies gelijk een eigen inkomen en woning geven. Aan het handje leren lopen hoeft niet, dat moeten ze later immers ook alleen doen.

    Je argument raakt kant nog wal. Om die zelfstandigheid te bereiken heb je eerst les en begeleiding nodig, anders zouden alle scholen overbodig zijn. Enige zelfstandigheid hebben deze studenten wel, ze wonen vaak al zelfstandig. Maar iemand een boek geven, verder negeren en verwachten dat hij/zij na 5 jaar kan opereren is gewoon belachelijk.

    Reactie door Irma — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.37 uur

  22. De SP schorst hele afdeling

    Volgens de SP is marktwerking uit den boze, tenzij voor eigen gebruik.

    Reactie door Eerst nadenken — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.39 uur

  23. Vroeger waren we blij met elke uur vrij dat we konden krijgen. ‘t Ging om het papiertje en het verband tussen het behalen van het diploma en de hoeveelheid lesuren zagen we (ik zeker niet) amper.
    Ik denk niet, dat de leerlingen van nu zoveel anders zijn geworden.
    Dan moet het inderdaad wel heel erg zijn, zoals Jasper van Dijk ook stelt.

    Reactie door Dirk — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.41 uur

  24. @Irma (19),
    arme student, tja sorry vergeten eigen initiatief en ontplooiing niet gewenst.

    Dat voorbeeld wat jij aanhaalt is ook je reinste kolder, opereren leren ze tijdens ‘stage’ in het ziekenhuis en niet van een uit een boek voor lezende professor hoor.

    Theorie leer je uit een boek, en dat boek hoeft echt niet letter voor letter voor gekauwd worden.
    Als je het boek niet snapt ben je misschien wel niet geschikt voor die opleiding?

    Reactie door ronald — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.49 uur

  25. Onderwijs
    Op weg naar nul uren school.

    Weg met al die gebouwen en leraren. Kost klauwen met geld.
    Iedere leerling een “mental coach” en die hoeft echt niet fysiek te zijn.
    Via Internet stelt u gewoon zelf een robotleraar samen. Een soort “second life” icoon.
    Deze volgt u gewoon een aantal jaren in de virtuele wereld.

    De eerste levensles is dan dat niets is zo als het lijkt.

    Reactie door Eerst nadenken — vrijdag 26 januari 2007 @ 18.49 uur

  26. @ 20 E.N.

    Dus niet, want de afdeling is geschorst. De doofpot en gewoon laten zitten was zeker een betere optie geweest?

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 26 januari 2007 @ 19.02 uur

  27. In het voortgezet onderwijs bepalen Managers de manier hoe er les wordt gegeven. Achter een mooi bureau in een prachtig ingerichte kamer, ontwerpen ze de meest ingewikkelde systemen! De leerkracht/docent willen alleen maar fatsoenlijk lesgeven aan naar vragende leerlingen. Of is dat soms te veel gevraagd?

    Reactie door Els — vrijdag 26 januari 2007 @ 19.12 uur

  28. Het was ook maar een beetje ironie Ed.

    Reactie door Eerst nadenken — vrijdag 26 januari 2007 @ 19.16 uur

  29. Als er een onderwijsplicht is moet er dus ook
    een doceerplicht tegenover staan.
    Laat men dan maar eens het aantal uren per
    dag, week, en maand gaan vaststellen, of des-
    noods per jaar.
    Blijft het zo doorgaan, maken 6 jarigen nog
    langere lesweken dan 16 jarigen, en zijn dus
    de verhoudingen gewoon uit het oog verloren.
    Wat is dat toch elke keer met het onderwijs?
    Gooien we echt oude schoenen weg, terwijl de
    nieuwe nog niet eens goed ingelopen zijn ?
    Alles wat men meent te kunnen opzoeken hoeft
    niet meer in het achterhoofd te worden opge-
    slagen. Bepaalde zaken kunnen niet anders dan
    er ingestampt worden, ‘geautomatiseerd’ zoals
    men dat nu noemt, en daar kan behoudens het
    vak Geschiedenis, veel voordeel van verwacht
    worden, hetgeen niet wil zeggen, dat je het
    vak Geschiedenis kunt verwaarlozen, integen-
    deel. Als er iets tegenwoordig duidelijk moet
    zijn, IS het WEL geschiedenis om de huidige
    tijd en internationale betrekkingen te duiden
    hetgeen nu zelfs noodzakelijk is.
    De prio’s binnen het totale onderwijs lijken
    ineens allemaal maar opnieuw gerangschikt te
    moeten worden, wil het voor de leerling/stu-
    dent nog enig nut hebben.
    De Mammoetwet van de jaren zestig is dus fei-
    telijk mislukt. Toegeven en gedegen opnieuw
    beginnen, met oude leermethoden, maar NIEUW
    lesmateriaal, en bevlogen leerkrachten!

    Reactie door Madelief — vrijdag 26 januari 2007 @ 19.20 uur

  30. Als hobby volg ik het onderwijs al 25 jaar.
    Het is volledig verloederd.
    De Zoetermeerkliek, die als werkverschaffing en vanuit onkunde externe ‘deskundigheid’ inhuurde om samen te kunnen blijven herstructuren.
    Geef de PvdA een zak geld en ze herstructureren je het graf in.

    Wederom verwijs ik naar Sanderson of Oundle, en het klassikaal jaren 60-model.

    Onderwijs is de ruggegraat van de samenleving.
    Wie dat verkwanselt komt in dan zeker niet meer te overziene problemen.

    Goede observatie van Blokker:

    http://213.206.88.38/weblog/blokker/2007/01/22/de-vaardigheden-van-de-installatie/#more-65

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 26 januari 2007 @ 19.21 uur

  31. @.30. Dan ben je waarschijnlijk ook bekend met Carl Rogers, Hendrik Dieks. Ergens begin jaren 80. Over oude schoenen gesproken…laten we die maar weer snel oppoetsen en hergebruiken.

    kijk maar eens naar deze link; http://nl.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_Learn

    Reactie door franslj — vrijdag 26 januari 2007 @ 20.51 uur

  32. @Ronald

    Ik ben het helemaal met je eens. Die begeleiding moeten ze op universiteiten ook afschaffen, die jongens en meiden moeten nog meer zelfstandig zijn. Als het toevallig chrirurgen moeten worden. Gewoon hupplakee de snijkamer in. Lekker zelfstandig, hoe het moet zie je wel op internet. Meteen het mes er in. Nou ja, als het mis gaat, geeft niet, patienten genoeg. En met een korte wachlijst is ook niks mis mee.

    Reactie door Drob — vrijdag 26 januari 2007 @ 20.51 uur

  33. er is door de overheidsonmaatregelen zo’n onverschilligheid/ defaitisme/ onkunde ontstaan dat in o.m. het onderwijs de passie, het enthousiasme, de vakmens in hart en nieren, de inspiratoren, de initiatoren, goed materiaal en dito faciliteiten, etc., ordinair om zeep geholpen zijn met alle vicieus negatieve gevolgen voor alle betrokkenen(-door o.m. ‘t studie(t)huis,lerenlerenleren ( stottert u? ken ik nog ’n papagaaienwitz over by the way)).
    jan, kan er geen ‘votestatistic’ komen waarop wij ad tig items eens/oneens kunnen stemmen?
    ronald, als je echt goede docenten hebt vanaf ’t begin van de schooltijd kunnen die qualitatief dermate goede voorbeelden,uitleg,’injecties’etc. geven dat studenten daar wat mee kunnen, en dan zijn er geen extra maar genoeg uren nodig; immers die goede docent geeft de studenten vleugels!!overigens heb ik hier ergens al iets neergezet over individu/leren/denken, waarbij nog kan aangevuld dat creativiteit de emergentiefactor is bij de intelligenties van h. gardner.denk ik.

    wij hebben 3 kinderen met elk hun eigen school/studie verhaal, ik zat op 5 midd. scholen, en een mr. gehaald, nu onderwijsweigeraar aan een hbo, dus ik zou een kleurrijk zwartboek kunnen sgreifen- met mijn leer’steil’.

    als de formatie nu eens rond was, kon de s.p. zich tenminste sterk maken voor ’t onderwijs; in praktijk dan, ronald, of moeten ze maar uit een theorieboekje gaan regeren ? , zoals er pas een kunstformule is ontdekt , zou u, ronald, wellicht een onderwijs/studie formule kunnen formuleren?

    de wrr komt met ontslagvergemakkelijking/geen ontslag vergoeding etc., geldt dit voor de grootverdieners? of en dus voor een goede sociaal-ecologisch-innoverende-werknemersalliantie die in consequence zich aldus van hun baas kunnen ontdoen?!

    moet nog wat anders doen hier, irma, richt je zo autonoom mogelijk op voor jou belangrijke studievragen,jij bent je eigen gids en weet/herkent al wat voor jou nodig is, en vraag ze hun hemd van hun lijf, beter nog, verbaas je profs met jouw originele synopsissen en producties!! en vermeld william w.w. google als main teacher bij gebrek aan echte contactcommunicatie/share knowledge uren!

    Reactie door recycling cenerentola — vrijdag 26 januari 2007 @ 22.55 uur

  34. @32 Drob,

    Je bent het andere voordeel vergeten. Tis een geweldige manier om de vergrijzing tegen te gaan!!

    @Madelief,

    Van bevlogen docenten leer je het beste, hun kunnen je aandacht zo vasthouden dat je toch dingen leert over onderwerpen die je totaal niet boeien.

    Reactie door Lisette — vrijdag 26 januari 2007 @ 23.07 uur

  35. Al 10 jaar geleden geroepen als een eenling in de woestijn.
    Mijn universitaire studie was voornamelijk multiple choice.
    Wij hadden 1 (!) professor in het eerste jaar die nam schriftelijke examens af en zei erbij dat hij ook de stijl en de spelling zou beoordelen.
    Het jaar daarna, was hij weggesaneerd.
    Het was de enige man met verstand in die hele studie.
    Ik heb een titel, het stelt geen ene moer voor.
    Ik heb vanuit mijn WGA van de week eindelijk een baan gekregen als consultant, ik kom mensen tegen die niet eens weten wie de president van de USA is.
    Zoals ik al eerder gezegd heb, laat mensen maar triviant spelen, dan weet je wie wat kan.

    Reactie door kaatje — zaterdag 27 januari 2007 @ 2.47 uur

  36. @35
    Kaatje, in ieder geval van harte met je baan al klinkt het ook een beetje moeizaam!

    Ik ken overigens een professor die zich bewust heeft laten ontslaan, hij weigerde de de eisen/ niveau te verlagen dus zakte er te veel studenten!
    Hij had de timing daarvan wel slim genoeg bekeken om er geen fananciele aderlating van te maken.

    Reactie door maria — zaterdag 27 januari 2007 @ 9.35 uur

  37. @36 +
    Interessant maar ook bedroefend was het conflict dat hij, zijnde hoogleraar van de oude stempel, met de rector magnificus en het verder bestuur had.
    Deze waren vooral van de ‘modieuze’ mening toegedaan dat een goede universiteit een hoog slagingspercenage aflevert terwijl hij van mening was dat dit juist het tegenovergestelde inhield!

    Reactie door maria — zaterdag 27 januari 2007 @ 9.47 uur

  38. dan moet je eerst die managers er eens horizontaal uittrappen ; dan blijft er nog wat geld over voor docenten ; die op de oude manier les kunnen geven en niet via powerpoint dramregeltjes : daar leert niemand van ; bij twee sheets begint de hersenen signalen af te geven om de ogen te sluiten .En ook van dat projectgeleuter valt niet zoveel te leren .

    Reactie door Fred — zaterdag 27 januari 2007 @ 14.30 uur

  39. 1. de docent moet vakkennis hebben en kunnen overbrengen
    2. de lat moet weer hoger gelegd worden
    3. discipline moet weer terug in het onderwijs
    4. het nieuwe leren is net als projectonderwijs vluchtgedrag
    5. de vaardigheden moeten weer een doel worden, niet een middel
    6. jongeren zouden niet meer dan 8 uur per week aan bijbaantjes moeten mogen besteden
    7. drop-outs bij herhaling een opleiding laten volgen in een internaat
    8. het moet maar eens afgelopen zijn met de softheid in de sector: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

    Reactie door Peter — zaterdag 27 januari 2007 @ 18.24 uur

  40. Het onderwijs in dit land leidt een zieltogend bestaan en is ten dode opgeschreven, daar ben ik van overtuigd. In plaats van te investeren bezuinigt de regering er alleen maar op en wat er dan overblijft aan budget verdwijnt in de zakken van managers en andere schimmige figuren die tien jaar terug niet eens interesse zouden hebben gehad in een baan in het onderwijs. Door al die fusies en verzelfstandigingen kan het allemaal maar dat er meer managers op een school zijn dan leraren.

    Ik spreek dan voor het MBO waar enorme ROC’s zijn geschapen die een uitval van meer dan 40% kennen. Het ROC hier in Utrecht wist mij zelfs te vertellen dat de uitval bij hen op 60% lag…Zestig procent! Niet te geloven gewoon…

    Volgens de docenten daar is het MBO afgeroomd en basaal geworden vanwege de zucht in dit land naar papiertjes. Mensen die de capaciteiten eigenlijk niet hebben moeten toch een diploma halen en daarvoor wordt het onderwijs doodleuk uitgehold.

    Gevolg zijn slecht functionerende mensen in het bedrijfsleven en een oplopende achterstand qua kennis in vergelijking met het buitenland.

    Het onderwijs is niet om aan te zien hier, scholen zijn een vergaarbak van problemen geworden.

    Dit mag allemaal negatief klinken, maar ik denk dat Nederland nog zware tijden tegemoet zal gaan als er niks wordt gedaan een de problemen in het onderwijs.

    Reactie door DJ Digital — zondag 28 januari 2007 @ 14.50 uur

  41. Lijkt me een klus voor Rosita van Gijlswijk

    Reactie door a — maandag 29 januari 2007 @ 18.59 uur

  42. Bij de Mondriaan te Den Haag zijn ze meer bezig hun zakken te vullen i.p.v. zinvol onder wijs te geven : het Korps : College van Bestuur en directeuren hebben nog steeds heibel en nijd !Dit na de zgn reorganisatie van de ondersteunende diensten : Mooi is dat Outsource : dat moeten maar eens gaan doen met het krakkemikige leiderschap

    Reactie door Fred — maandag 29 januari 2007 @ 21.23 uur

  43. De hele wereld omringt ons in aanschouwelijkheid. De hemelen Gods eer- in de zichtbare majesteit der sterren. Maar wij zien niet, we moeten leren zien.En dat doen we niet met de ogen. We zien met de ziel. En daarom moet de ziel gewekt worden..
    Goed onderwijs richt zich van hart tot hart en niet van hoofd tot hoofd. Eerst het hart levend maken. Wek de wil en laat het kind los. Dan zal het u leegvragen.
    Ligthart (1900)

    Op zijn graf gebeiteld staat:

    Opvoeding is een kwestie van liefde, geduld en wijsheid, en de laatste twee groeien waar de eerste heerst.

    (Uit het vooroudergevoel van de Fam Blokker.

    Reactie door Henny — dinsdag 30 januari 2007 @ 10.10 uur

  44. vergelijk het onderwijs in nederland met omringende buren :Duitsland , Belgie ,England :gewoon een uurtje vergelijken van studieinhoud van HBO’s :dat schrik je wel heel hard !

    Reactie door fred — donderdag 1 februari 2007 @ 21.47 uur

  45. Inderdaad Henny : de drie elementen van het onderwijs !dat rijpt de jonge mens tot een fatsoenlijk mens .

    Reactie door fred — donderdag 1 februari 2007 @ 21.49 uur

  46. Managers in het onderwijs zijn vaak docenten. Omhoog gevallen en doen taken, aan sturen van processen, terwijl ze zelf geen enkele bestuurlijke opleiding gevolgd hebben. Daarnaast zijn deze managers duur betaald en lopen met briefjes de leerlingen te controleren. Puur administratief werk dat je naar een lager echelon zou kunnen brengen en laat die ‘managers doen waarvoor ze opgeleid zijn namelijk lesgeven.

    HNL

    Is helemaal gaan nieuw leren. Het is vaak een vervolg op ideeën van mensen die de liefde voor de jongeren en hun vak bezaten.
    Ik denk hierbij aan:
    Maria Montessori (1870-1952)
    Helen Parkhurst (dalton) )1887/1973
    Peter Petersen )jenaplan 1884 / 1952
    Rudolf Steiner )vrije school 1861/1925
    Celestine Freinet 1896/1966

    Waarom lukken onderwijsvernieuwingen niet?

    Vaksecties!
    Zowel op landelijk niveau als op schoolniveau staan en vallen de hervormingen bij een goed toegepast concept. Dat vraagt durf. Maar dan gaan de secties zich weer roeren. Het gaat dan om arbeidsplaatsen (fte’s). Omvangrijke lobby’s worden losgelaten op de politici om er voor te zorgen dat vak x in ieder geval zijn status behoudt.
    In de scholen houden secties vernieuwingen tegen. Vakoverstijgend werken is niet mogelijk omdat het door secties en jaarlaagcoördinatoren wordt tegen gehouden.

    Leerlingen leren geen transfer gedachte te maken. (wat je in het ene vak leert (wiskunde) kun je toepassen in het andere vak (economie)).
    Scholen zijn vrij om hun eigen onderwijs in te richten maar binnen scholen is er geen consensus tussen secties, leiding en individuele docenten over de te volgen koers.
    Het gaat tenslotte om banen.

    Om met loesje te spreken:

    Staat de docent voor de leerling of voor zijn hypotheek voor de klas.

    Salaris

    Ik hoef het niet van mijn salaris te hebben, ik ben laat ingestroomd waardoor ik laag betaald word. Er zijn docenten die doordat ze eerder begonnen zijn in het onderwijs bijna tweemaal zoveel verdienen dan ik met de zelfde opleiding en taken. Schaal 12 of ld zoals dat nu heet is er niet meer voor de eerste graads (academische) docent. Na het behalen vaan mijn tweede graads ben ik gelijk ook mijn eerste graad gaan halen. Maar in de drie jaar dat ik gestudeerd heb is schaal 12 afgeschaft. De investering om dit te doen verdien ik nog niet eens terug.

    Door de Hos en de fuwasys zijn de verschillen in salariëring in het onderwijs enorm gegroeid. Het verschil?
    Net je huur kunnen betalen tov je tweede huis in Frankrijk.

    Onderwijs slechter?

    Dat laat je als leraar zelf toe. Normeringen aanpassen om minder onvoldoendes te krijgen is een actie van de docent en niet van politieke besluiten over de inrichting van het onderwijs.
    Het slaafs volgen van methodes en niet eigen materiaal maken is gemakkelijk maar dan ben je niet bezig om iets van je vak te maken.

    Reactie door Roel — zondag 4 februari 2007 @ 14.43 uur

  47. Roel, en als je opstandig bent en je werk niet goed doet vlieg je de laan uit! Net zoals bij iedere andere baas…

    Reactie door cynthia — donderdag 8 februari 2007 @ 12.50 uur

  48. En hoe het werk goed te doen wordt bepaald door de bovenlaag…

    Reactie door cynthia — donderdag 8 februari 2007 @ 12.50 uur

  49. Roel, wat als er constant veranderingen zijn kun je je dan de lesmethoden wel eigen maken? Er zijn teveel veranderingen geweest in te korte tijd…En daarvoor zijn teveel vergaderingen gebruikt..

    Reactie door cynthia — zaterdag 10 februari 2007 @ 12.28 uur

  50. Ik zit momenteel in de 6e van het VWO. Ik kan uit ervaring zeggen dat ik weleenswaar de stof ook wel snap als ik het thuis in mijn eentje doorlees, maar het duurt wel 6 keer zo lang als wanneer het (goed) wordt uitgelegd in de klas.

    Reactie door Belethchamien — donderdag 8 maart 2007 @ 12.27 uur