CITO-toets begonnen – en gewantrouwd

Bezorgdheid om de Cito-score van hun zoon of dochter vragen ouders steeds vaker externe schoolkeuze-adviezen aan bij commerciële bureaus. Die zien het aantal verzoeken soms zelfs verdubbelen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit een rondgang van het AD.

,,Veel ouders willen reageren nog vóór de Cito-toets is afgenomen,’’ zegt orthopedagoog Arnold Groos die in Den Haag een praktijk voor onderwijsleerproblemen voert. De Cito-toets wordt de komende drie dagen afgenomen op 80 procent van de basisscholen onder 157.000 leerlingen in groep 8. (AD)

Imago-problemen van het VMBO en mondige ouders worden onder andere als reden voor het toenemende wantrouwen genoemd.

Het is jammer dat mensen voor veel geld aankloppen bij commerciële bureaus. Een advies van een leraar, tesamen met de CITO-toets moet voldoende zijn om de capaciteiten van een kind vast te stellen, maar daarvoor moet het onderwijs wel tip-top in orde zijn!

Zie ook: Commerciele huiswerkbegeleiding overbodig maken

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 05 februari 2007 :: 15.26 uur

25 Comments

25 reacties

  1. Zolang het vertrouwen in het onderwijs
    er niet is, zullen de commerciele bureau’s
    er van profiteren.
    Vraag me af hoe we deze bureau’s kunnen controleren.
    Het lijkt mij namelijk heel moeilijk om op basis van een test een advies uit te brengen.
    Normaal gesproken is er een leraar, die het
    kind door en door kent.
    Hoe serieus kun je het advies dat is uitgebracht nemen?
    Feit blijft dat voor de CITO toets nu kinderen worden uitgesloten, die maken de toets dus niet.
    Maar de vraag is of de commerciele bureau’s
    daar nu een oplossing voor kunnen geven.
    Het onderwijs moet beter.
    Als ouders het vertrouwen weer terugkrijgen,
    zijn al deze bureau’s niet nodig.

    Reactie door kitje — maandag 5 februari 2007 @ 15.46 uur

  2. De citotoets zou ook niet gebruikt moeten worden om scholen en leerlingen op af te rekenen. De cito is ooit onstaan zodat leerkrachten een kind goed kunnen volgen gedurende de hele basisschool en op een onafhankelijke manier kunnen kijken of ze het niveau van de leerling een beetje bij het rechte eind hebben.
    Zo moet het ook gebruikt worden. Niet als scoreformulier of als cijfer voor de school zelf.
    De leraar moet het advies geven, hij kent het kind, kent ook de vorderingen, de werkhouding, de sociale omgang en interesse. Dat test de cito allemaal niet maar is minstens zo belangrijk.

    Reactie door Jan — maandag 5 februari 2007 @ 16.13 uur

  3. De CITO toets is onbetrouwbaar net als elke andere vorm van test geeft het alleen maar een momentopname. En ook leraren zitten er vaak naast. Zeker bij kinderen met hoge tot zeer hoge intelligentie is onderpresteren een veel voorkomend verschijnsel en dit kan geen test meten en ook wordt dit vaak niet door leraren/ouders gesignaleerd.

    Reactie door patrick — maandag 5 februari 2007 @ 16.48 uur

  4. Hoezo toets voor het kind ?

    Een aantal leerkrachten zou getoetst moeten worden.

    Liver boven wijzer dan onderwijzer !

    Reactie door Gerard Mulder — maandag 5 februari 2007 @ 17.52 uur

  5. Liever dus, een kwestie van tiktechniek

    Reactie door Gerard Mulder — maandag 5 februari 2007 @ 17.53 uur

  6. De cito toets is redelijk betrouwbaar, natuurlijk is het een momentopname maar het zal niet voorkomen dat het ene moment men de score 550 haalt en ander moment 520 natuurlijk zit hier een marge in, maar de capaciteiten van het kind komen wel redelijk naar voren

    Reactie door tim — maandag 5 februari 2007 @ 17.53 uur

  7. Helaas beoordeelt de Cito toets niet op de interlectuele capaciteiten .
    Maar bepaalt wel grote lijnen de toekomst van een kind.
    En uit praktijkvoorbeelden niet bepaald positief.
    mischien ligt hier wel de bron waardoor er zoveel leerlingen vroegtijdig afhaken.
    Een middel maar geen Doel.

    Reactie door L,Hospital — maandag 5 februari 2007 @ 17.56 uur

  8. Die Cito toets is grote onzin de les gevende moeten door middel van toetsing kunnen zien wat iemand in zijn mars heeft.
    Een geldverslindende niets op leverdende bezigheid.

    Reactie door De Hakker — maandag 5 februari 2007 @ 18.00 uur

  9. Niet alleen CITO testen, maar ook andere testen op de basisschool zijn ‘gevaarlijke’ momentopnamen. Onze twee zoon’s zijn op een basisschool dusdanig “getest”, dat men concludeerde “speciaal onderwijs”. Omdat wij als ouders niet overtuigd waren van deze vreemde conclusie hebben wij de kinderen nu op een andere school VMBO en uitgegroeid tot de besten van de school. Onze kinderen halen nu cijfers die alle negatieve conclusies van de bewuste test volledig van tafel vegen. Reacties van de verstrooide en dolende testafnemers moeten wij nog krijgen. Het gaat mijn inziens om groffe en niet te onderschatten fouten, die het leven van een leergierig kind totaal kan veranderen. En denk niet dat je een willig oor ontvangt, dit wanneer je verhaal wilt komen halen.

    Reactie door Gert — maandag 5 februari 2007 @ 19.02 uur

  10. @8, DE Hakker

    Het Cito maakt geen onderwijsbeleid en geeft geen onderwijs, maar maakt toetsen. En die toets is een afspiegeling van het niveau waarop scholen leerlingen moeten brengen.

    Het VMBO, evenals het competentiegericht leren, is onderwijstechnisch een ramp gebleken, met talloze dropouts als gevolg. Dit mag de politiek zich aanrekenen, met name de Pvda met haar doorgeslagen egalitarisme, en de VVD, die van onderwijs een markt heeft gemaakt met leerlingen als consumenten.

    De komende jaren zullen wij een schreeuwend tekort zien aan technici en andere studenten in de beta-vakken, terwijl VMBO’ers concurrentie ondervinden van goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa. Dat dit een zware wissel gaat trekken op onze welvaartsstaat en onderlinge solidariteit leidt haast geen twijfel.

    Reactie door Erik van Donk — maandag 5 februari 2007 @ 19.12 uur

  11. Door de verplichting van middelbare scholen om hun resultaten te publiceren zijn deze scholen erg terughoudend met het aannemen van een kind wat een iets lagere CITO-score heeft. Dit ondanks het advies van de leerkracht of de uitslag van de oefen-CITO.

    Ouders beoordelen een middelbare school op de resultaten die ze publiceren op hun website en dus die scholen geven twijfelgevallen geen kans. Volgens mij is dat een zeer kwalijke zaak want een leerkracht kent een kind het best. Daar komt bij dat een kind zich kan optrekken aan de andere leerlingen (natuurlijk niet eindeloos, maar wel iets). Door de twijfel komen veel te veel kinderen op het VMBO terecht. Nederlanders zijn echt niet zoveel dommer geworden dat de exameneisen zover bijgesteld moesten worden, men had de kwaliteit van het onderwijs moeten bijstellen.

    Spannende dagen hier thuis. Zoonlief begint morgen dus ook met de CITO. De oefen-cito had hij een score van 549 (max. is 550), nu maar hopen dat hij dat de komende 3 dagen kan waarmaken.

    Reactie door Irma — maandag 5 februari 2007 @ 20.05 uur

  12. Ik herinner me het geval van een medeleerling op het VWO die ooit het advies MAVO had gekregen. Deze mijnheer is later summa cum laude afgestudeerd aan de TU Twente in elektrotechniek. Daarna gepromoveerd…

    Reactie door Wim — maandag 5 februari 2007 @ 21.10 uur

  13. Waarom toch die angst? Alsof het leven 1 grote roze wolk is waarin geen teleurstellingen voorkomen. Die kinderen moeten gewoon getoetst worden, niet alleen om naar hun eigen capaciteiten te kijken, maar ook om de kwaliteit van de school door te meten. Ik kan me heel goed voorstellen dat er veel scholen zijn die negatief over de Cito toets zijn, aangezien hun kwaliteit dramatisch is.

    Kinderen moeten gewoon eens niet zo betuttelt worden, en beseffen dat de beuk erin moet omdat er 2 miljard chinezen aan de muur staan te kloppen om ons intellectueel te verpletteren.

    Reactie door Sjors Pals — maandag 5 februari 2007 @ 22.29 uur

  14. @Wim, er zijn 2 zaken die van belang zijn: Kennis/Intelligentie, maar er is ook zoiets als discipline. Er zijn mensen die niet een ontzettend hoog IQ hebben, maar wel goed kunnen leren/onthouden dan wel organiseren. En dat is minstens zo belangrijk bij een studie.

    Reactie door Sjors Pals — maandag 5 februari 2007 @ 22.30 uur

  15. @Sjors en anderen, het is een misvatting om te denken dat een Cito een goede afspiegeling is van wat de capaciteiten van een groep 8 kind zouden zijn. Een Cito-uitslag kan belangrijke signalen geven, maar slechts in zeer beperkte mate en op een smal gebied van het onderwijs. Om een voorbeeld te geven: slechts 30% van alle kerndoelen rond taalonderwijs worden door een Cito-toets gemeten! En daarbij is een Cito-toets gebaseerd op de pakweg 5 landelijk grootste methodes. Heb je niet zo’n methode, dan is de school in het nadeel ten opzichte van een school die wel zo’n methode heeft. Scholen zomaar vergelijken kan dus helemaal niet. Er valt nog veel meer af te dingen op zo’n toets . Denk aan de vele ortho-beelden die een doorslaggevende invloed hebben op het toetsresultaat. Faalangst (1 op de 14 in het basisonderwijs) zorgen voor een nietszeggende uitslag. Ook dyslexie, sociaalemotionele problemen, ADHD hebben zo hun invloed. Dus laten we vooral de mening van de leerkracht en de gegevens en het leerlingvolgsysteem serieus nemen en een Cito hooguit als een instrument die bepaalde zaken kan signaleren.

    Peterter

    Reactie door Peterter — maandag 5 februari 2007 @ 22.49 uur

  16. Het belangrijkste probleem met de toets lijkt me, dat hij misbruikt wordt als guillotine. Omdat iedereen in Nederland zo langzamerhand bang is z’n vingers te branden en z’n nek uit te steken, wordt er blind ‘vertrouwd’ op een onpersoonlijke ‘scheidsrechter’. Best eng hoor!

    Reactie door ruz — dinsdag 6 februari 2007 @ 0.05 uur

  17. met goede docenten en met goed onderwijs is er bij de kinderen (zelf)vertrouwen,en is zo’n toets voor hen niet iets engs;en, zeker als er in het v.o. genoeg switch mogelijkheden zijn, ligt de wereld voor hen open.en heeft zo’n toets geen guillotinewerking.
    heb ontwerp klaarliggen hoe leerlingen van vmbo t/m vwo jaargang gerelateerd levels kunnen mixen,zodat bijv.een vmbo’er vwo informatica punten kan scoren,etc.
    commerciele hwb is een aderlating voor veel ouders- kunnen ze die reclameren bij gebrek aan kwaliteitsonderwijs? claimcultuurtje?

    Reactie door una voce poco fa — dinsdag 6 februari 2007 @ 11.05 uur

  18. CITO is selectie via een toets ; wie stellen de toets op ?
    Is de toets wel onafhankelijk ?

    kan je in de toets niet bepaalde kenmerken inbrengen die te maken hebben met culturele/sociale achtergrond ?

    Reactie door Fred — dinsdag 6 februari 2007 @ 12.13 uur

  19. En wat maken we ons weer druk.
    Ik heb 6 kinderen,de oudste heeft vmbo met veel plezier tot een prima einde gebracht.
    de tweede doet nu vwo 2 en haalt geweldige cijfers en gaat graag naar school.
    de derde is nu druk bezig met haar CITO,,zij wil persee naar vwo plus.
    Wat ik ze meegeef over de Cito?maak je maar niet druk,je hebt het allemaal al een keer gehad,lees de vragen goed en twijfel niet over jezelf.
    Kom op mensen als je je kind goed kent zal de weg zich vanzelf wijzen,en komen ze echt wel daar waar ze horen te zijn.
    Een goed gesprek met de leraar(es)als de uitslagen er zijn en jullie komen er vast uit.
    Bedenk maar dat ze hun leven lang getoetst zullen worden door deze maatschappij,hebben ze de aftrap maar vast gehad.
    Zie het toch eens wat positiever allemaal.
    mooi weer vandaag niet dan?
    groetjes margreet.

    Reactie door margreet ten pas — dinsdag 6 februari 2007 @ 13.39 uur

  20. Veel jongeren weten zelf best wel wat zij willen.De CITO toets is een momentopname en ook nog eens onderhevige aan emotionele schommelingen van jongeren.Waarom komen er na zo een CITO toets zo weinig BETA mensen uit.Wij moeten het hebben van innovatieve en technische mensen.En daar is een schrikbarend tekort aan.Aan die hele CITO organisatie zitten weer een hoop overbodige dure bureaucratische managers te werken.Het is gewoon een dure werkverschaffing voor ambtenaren en managers.

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 6 februari 2007 @ 14.20 uur

  21. Als een CITO uitwijst dat BLO (bijz lager onderwijs) te hoog voor je zou zijn en men 15 jaar later twee -verschillende- testen uitvoert op eveneens verschillende momenten waaruit blijkt dat de capaciteiten op WO-nivo liggen mag je gerust zeggen “CITO zegt niets”. Maar je kunt er wel een blik pedagogen op los laten en een stuk of wat psychoanalytici die gezamelijk een prachtig statistiekje in elkaar prutsen. Toch weer een goed gevoel dat er nog ‘iets’ is uitgekomen,niet waar?

    Reactie door Angelx — woensdag 7 februari 2007 @ 9.44 uur

  22. Ook onze zoon doet momenteel de CITO toets. Niet dat hij er wat aan heeft, want na dit schooljaar is er voor hem en nog minimaal 80 kinderen in de regio Leiden geen vervolgonderwijs mogelijk. Zeker niet op HAVO/VWO niveau! Er is namelijk geen speciaal voortgezet onderwijs voor deze kinderen. De Pleysierschool in Den-Haag neemt geen kinderen aan uit de regio Leiden, ondanks dat deze kinderen wel in het REC-West wonen. Of ze hanteren een vaag iets als ‘urgentie’. Niemand die weet wat wel en niet urgent is. Het Altra College in Amsterdam neemt geen kinderen van REC West aan. Als ik dit bovenstaande lees dan denk ik dat iedereen blij mag zijn dat zijn of haar kind(eren) naar de brugklas van zijn of haar keuze kan. Ons kind en nog minimaal 79 anderen hebben helemaal geen keus!

    Reactie door Jacqueline — woensdag 7 februari 2007 @ 16.30 uur

  23. Cito toest is een moment opname maar samen met de leraar kan echt een goede conclusie getrokken worden. Echter ouders accepteren egenwoordig gewoonweg de uitkomst niet. daar zit het probleem niet in het onderwijs.

    Reactie door Klaas — donderdag 8 februari 2007 @ 16.08 uur

  24. De Cito-toets; wat vroeger als hulpmiddel bedoeld was voor de leerkrachten, om hun leerlingen door te laten stromen naar het, in hun ogen, gewenste middelbaar onderwijs, is anno nu een onomstotelijk en niet ter discussie staand bewijs.
    Inderdaad, de Citotoets is niet meer dan een moment-opname. Een vaststelling van de capaciteiten van het kind zélf, maar tevens een goede indicatie van de kwaliteit van het genoten onderwijs in voorgaande jaren. Het feit dat er een speciale versie bestaat voor kinderen met een leerachterstand, waar dit jaar nóg meer kinderen aan deelnamen dan voorgaande jaren, zegt al genoeg…

    Reactie door D.Aerts — vrijdag 9 februari 2007 @ 7.34 uur

  25. De CITO geeft een goed beeld over wat een kind heeft geleerd en de capaciteiten tot het oplossen van vraagstukken. De uitslag van de CITO is niet beinvloed door de relatie tussen leerkracht en kind/ouder.(Hoe vaak krijgt een sociaal kind niet een hoger advies dan wenselijk?)Het zou raadzaam zijn om basisscholen te verplichten tot een bindend advies vóór de CITO wordt gemaakt. Laat ze dit schriftelijk aan de ouders en het kind duidelijk maken. Op het moment van de CITO uitslag gaat dat advies met de CITO score naar de VO school. Die bepalen dan in welke klas het kind wordt geplaatst. Indien dit niet tot tevredenheid stemt kan er voor een bedrag van ongeveer
    € 100,– een second opinion worden gedaan.
    Ik bemerk dat de basisschool van mijn kind het liefst geen advies meer geeft tot de uitslag van de CITO binnen is. Het advies wordt dan aangepast aan de score.

    Reactie door H. Jansen — donderdag 8 maart 2007 @ 9.02 uur