Studiehuis

Dordtse scholen maken zich los van landelijk onderwijsbeleid en gaan hun eigen koers varen. Het Johan de Witt Gymnasium schaft het Studiehuis op 1 augustus af en kiest nadrukkelijk weer voor klassikaal leren en kennis vergaren.
Volgens rector S. Muller is het Studiehuis mislukt en hebben scholieren massaal het gevoel dat ze aan hun lot worden overgelaten. ,,We gaan niet langer voor het moderne leren, maar kiezen als school weer voor het verwerven van kennis. Dat betekent meer lessen en minder zelfwerkzaamheid.’’ (AD)

Dat er maar vele mogen volgen…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 09 februari 2007 :: 16.00 uur

60 Comments

60 reacties

  1. Geweldig ! Terug naar normaal onderwijs , welke goed opgeleide mensen aflevert !

    Reactie door Fred — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.04 uur

  2. Prima voorbeeld, oude methoden en mogelijk
    nieuwere aangepaste leerstof, dat was ook
    mijn idee, hier, al enkele weken terug….en
    zeker wéten, dat die methode wérkt!

    De tijd van ‘zoek het zelf maar uit’ hoop ik
    voorbij.
    Weinigen zien kans goed Montessori-onderwijs
    op goed nivo tot zich te nemen en de vraag is
    welke kopstukken, op dit moment, dié onder-
    grond zouden hebben; ik vrees een klein deel!

    Studie-onderwijs één op één geven is niet al-
    leen een haast onmogelijke zaak, maar beperkt
    ook de interactie die veel goed kan doen bin-
    nen léér-/lééfgeméénschappen en uitwisseling
    van gedachten bevordert en vermeerdert!

    Reactie door Madelief — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.19 uur

  3. En terecht! Het nieuwe leren is mislukt! Ik voel me ook aan mijn lot over gelaten. Leerlingen zijn geen proefkonijnen.

    Reactie door Lies — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.19 uur

  4. De wal keert het schip! Ben benieuwd hoeveel schepen zullen volgen.

    Reactie door @bacus — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.21 uur

  5. Kunnen we dat bericht niet naar iedere middelbare school in Nederland sturen? Waar een schaap over de dam is…..

    Reactie door Irma — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.21 uur

  6. Volgens de idee van het Nieuwe Leren ben ik m.b.v. internet wat wijzer geworden: Het Oude Leren was beter.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.41 uur

  7. Een onwerkzame situatie moet niet tegen wil en dank gehandhaafd worden, dat bewijst deze onverkwikkelijke zaak.
    Er zullen altijd managers blijven die zich met genoegen wentelen in de drek die anderen opwerpen.
    Wat niet deugd moet verdwijnen!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.58 uur

  8. met de druk van Jan als oppositieleider zal alles vast goedkomen in Nederland!!!!

    ps: Jan, weet je al wat voor merk auto (die bij die post hoort) je gaat kiezen..Skoda lijkt me wel bij je passen..

    Reactie door Daan — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.58 uur

  9. Ben hier ontzettend blij om, ik hoop dat vele middelbare scholen, ook ook gaan kiezen voor klassikaal leren en kennis vergaren.

    Reactie door Els — vrijdag 9 februari 2007 @ 16.59 uur

  10. Prima!

    De hele opzet van het studiehuis ging uit van een fundamenteel fout uitgangspunt.
    Leerlingen *willen* sturing. Gewoon maar laten zwalken werkt niet, dat is de afgelopen jaren duidelijk gebleken. Taalkennis is achteruit gevlogen, veel te specifieke kennis is toegenomen ten koste van algemene ontwikkeling.

    Ik hoop van harte dat vele scholen dit voorbeeld zullen volgen en een duidelijk signaal aan de toekomstige minister zullen afgeven.

    Reactie door Bas — vrijdag 9 februari 2007 @ 17.01 uur

  11. Het is goed dat leerlingen iets kunnen opzoeken op het internet en daarbij kritisch zijn, het is ook goed om af en toe eens aan een project te werken en een presentatie te houden, maar waarom heeft men dat ooit zo overdreven ingevoerd ? Dit was ook gebeurd als er geen tweede fase en studiehuis waren geweest, maar dan ingepast in de normale lessen. Ook zelfstandig werken werd natuurlijk al lang gedaan door de leerlingen.
    Er is een heleboel ten onrechte overhoop gehaald in het onderwijs en de hoofdschuldigen zijn de pedagogische centra, die zo graag cursussen willen slijten aan schoolleidingen en docenten. Opheffen en de medewerkers weer voor de klas, die weten het toch zo goed ?

    Reactie door simbro — vrijdag 9 februari 2007 @ 17.08 uur

  12. Wordt er dan ook eindelijk eens wat gedaan aan die jarenlange vergrootschaligen van werkelijk àlle soorten onderwijsinstellingen in Nederland?

    Reactie door Maaike — vrijdag 9 februari 2007 @ 17.20 uur

  13. Ontzettend jammer dat dit gebeurt. Uiteindelijk is het zonde, omdat het nieuwe leren veel beter voorbereid op de echte wereld dan het klassikale leren. Immers in de echte wereld zullen de meeste werkgevers je ook geen klassikale les geven.

    Jammer genoeg heeft men de invoering van het nieuwe leren niet goed aangepakt. Men is nog niet klaar om dit aan te kunnen. Men heeft liever de betutteling van het klassikale onderwijs dan dat de leerling leert om eigen verantwoordelijkheid te nemen. De meeste leraren zijn daar ook eigenlijk niet klaar voor.

    Het vergaren van kennis is meer dan alleen het opnieuw produceren van wat de docent voorkauwt. Maar goed ik zou mijn kinderen uberhaupt niet naar het reguliere onderwijs sturen. Het terugdraaien van het studiehuis is een schijnoplossing voor het grootste probleem in het onderwijs: het totale gebrek aan een echte beoordeling van wat kwalitatief hoogstaand onderwijs is.

    Reactie door Berend — vrijdag 9 februari 2007 @ 17.28 uur

  14. @ Berend

    De onbenullige adepten van het Nieuwe Leren steken hun kop nog dieper in het zand dan ooit een struisvogel heeft gedaan of zal doen.
    Dream on.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 9 februari 2007 @ 18.22 uur

  15. Wie is de leerling en wie is de leraar!
    Zijn het de leerlingen die de regering moeten leren? Ja dus!! Er zit eindelijk weer schot in! Te gek initiatief en ik hoop dat velen zullen volgen. Afgelopen met dat geexperimenteer over de hoofden van de jeugd.
    En de leraren kunnen eindelijk weer lesgeven. Gewoon klassikaal lesgeven. Dat is niet ‘oud’, maar altijd goed.
    Ik heb medelijden met de kinderen die in de afgelopen jaren zo in de kou hebben gestaan in die ‘zoek het maar uit’ mentaliteit.

    Reactie door Gloria — vrijdag 9 februari 2007 @ 18.35 uur

  16. Scholing?

    Ik hoop dat ik mijn kinderenin de nabije toekomst nog wat scholing kan geven. Erg intelligent, maar in mijn situatie ben ik blij als ze de middelbare school af kunnen maken !

    Reactie door Help me uit de schulden — vrijdag 9 februari 2007 @ 19.02 uur

  17. @Gloria — vrijdag 9 februari 2007, 18.35

    Hoi Gloria, daar vinden we elkaar wederom, “oud” vertrouwd.

    Aan de top zou men het moeten weten, maar aan de basis weet men het daadwerkelijk.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 9 februari 2007 @ 19.27 uur

  18. @Hendrik Dieks

    Kun je iets duidelijker zijn in wat je bedoelt?

    Reactie door Berend — vrijdag 9 februari 2007 @ 19.36 uur

  19. Het overbeladen en zinkend schip van de om zich herstructurerende halvegarebestuurderskliek in Zoetermeer wordt gekeerd door het gezond verstand van de werkvloer.
    Eén van de betere voorbeelden dat er toch iets in Nederland aan het veranderen is.
    Moge dat VOCBalk nog maffer maken.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 9 februari 2007 @ 19.45 uur

  20. Jammer dat er zo op gereageerd wordt. Er zijn zeker scholen waar het niet goed is gegaan, maar het “nieuwe leren” zoals men het noemt is zeker niet slecht. Ik heb er zelf enorm veel voordeel aan gehad, en met mij vele andere, waarvan ik er veel ken.
    Het bevorderd o.a. het zelf uitzoeken, waardoor je veel beter bent voorbereid op ‘de markt’. Zoals iemand hierboven al zei: “Immers in de echte wereld zullen de meeste werkgevers je ook geen klassikale les geven.”

    Reactie door Lode — vrijdag 9 februari 2007 @ 20.04 uur

  21. Laten we hopen, dat er nu niet naar de andere kant wordt doorgeschoten. Er zaten wel degelijk een aantal bruikbare elementen in het nieuwe leren, zoals Simbro (11) en Berend (13) aangeven.
    Laten we vaststellen wat iedereen minimaal aan kennis moet opdoen voor de verschillende soorten middelbaar onderwijs. Algemene kennis, ruim genoeg om te kunnen dienen als springplank naar latere specialisatie.
    En laten we vooral onze kinderen methoden voor probleemoplossing, analyse, efficiënt kwaliteitskennis vergaren, etc. blijven bijbrengen. Want, inderdaad, je kunt niet meer alles leren. En ja, daar is het loslaten van leerlingen in projectgroepjes zonder begeleiding, niet geschikt voor..
    Maar verheerlijk nu niet het onderwijs van vroeger. Nog steeds beheers ik het ontbinden in factoren van vierkantsvergelijkingen en kan ik differentiëren, maar ‘t is mij nooit tot enig nut geweest en dat zal het mij ook nooit worden.

    Reactie door Dirk — vrijdag 9 februari 2007 @ 20.09 uur

  22. @hendrik dieks — vrijdag 9 februari 2007, 19.45

    En een zinkend schip komt op de bodem terecht…:)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 9 februari 2007 @ 20.10 uur

  23. @20 Lode
    Voor enkelen zal het misschien prima uitpakken maar een goede opleiding is een combinatie van les krijgen en leren zaken zelf op te zoeken. Anders kon heel Nederland immers alles wel bij de LOI gaan leren.

    Dat alles zelf moeten uitzoeken mensen voorbereid op de markt is een even dwaas argument als een klein kind een aansteker geven en dan zeggen: zo kan hij/zij zelf leren dat vuur pijn doet.

    Reactie door Irma — vrijdag 9 februari 2007 @ 20.23 uur

  24. @19 hendrik dieks

    Zo! Dat is klare taal!! Applaus hendrik!!!

    Reactie door Gloria — vrijdag 9 februari 2007 @ 20.48 uur

  25. Ach ja, terug naar af dus !
    Hoewel ? In gang gezette methodiek hoef je wat mij betreft nou ook niet zomaar af te schaffen. Het onderwijs is/was echter doorgeslagen: het nieuwe leren, de basisvorming, de tweede fase, het competentiegericht leren ? Was ‘t Van Kemenade niet die de middenschool wilde opstarten. Oók al faliekant mislukt. Wat is dat toch met die PvdA-politici die het onderwijs in Nederland danig naar de ‘malediven’ heeft geholpen ?
    Terug naar de ‘good old times’dan maar weer !

    Ton van Goor

    Reactie door ton van goor — vrijdag 9 februari 2007 @ 21.04 uur

  26. http://www.kuleuven.be/ck/2005_06/08/ck17-08-spiegelneuronen.php
    http://www.gezelschap.be/teksten/Pdf_files/intercarteldag_bazan.PDF
    even select all,copy, & paste in nw word doc.;leest makkelijker.
    goed dat dordtse scholen zich ‘slimweg’ losmaken van het lndl. onderw. beleid,
    ik vind dat het ‘oude’model ook nog zeer veel te wensen overlaat en heb een totaal ander idee over individu/leren/denken. afgezien daarvan heb ik op 5 v.o.’s gezeten/ervaring.
    vanmiddag las ik een artikeltje over spiegelneuronen in de intermediair ,
    a- ik hoop dat vele scholen het dordts
    initiatief volgen, en
    b- dat de recente beta bevindingen in hun onderwijs meegenomen worden.
    ergens heb ‘k al vermeld dat uit neuro-biologische onderzoeken naar voren kwam dat bij afwijzing(in bijv. een lullig computerspelletje tbv onderzoek zo geregisseerd) direct het pijncentrum geactiveerd bleek,
    nu met de spiegelneuronen komt er nog meer aan ’t licht waarmee men constructief werken kan.
    als men geinteresseerd is in mijn aanzetje ad individu/leren/denken, wil ik ’t er best hier op zetten.

    Reactie door una voce poco fa,qui nel cor mi risuono — vrijdag 9 februari 2007 @ 21.05 uur

  27. @23 Irma: Het nieuwe leren is natuurlijk meer dan alleen een LOI’tje. Je wordt wel begeleid, ondersteund en gestimuleerd in je eigen zoektocht. Het is het vrijlaten van welke richting de leerling op wil, dat is heel wat anders dan een LOI.

    Reactie door Lode — vrijdag 9 februari 2007 @ 21.13 uur

  28. @Dirk — vrijdag 9 februari 2007, 20.09

    Ik denk, dat je een denkfout maakt. En ik denk, dat je de bijdrage van simbro niet helemaal op waarde schat.

    Onderdeel van het Nieuwe Leren is vooral veel zelf opzoeken op internet. Niks mis mee. Maar dat kan ook als welkome technologische ontwikkeling worden ingebed om met de tijd mee te laten gaan, o.a. op het gebied van onderwijs. Daar is geen expliciete regelgeving voor nodig. Het gaat vanzelf, volgens een “natuurlijke” gang van zaken. Zoals ik eerder al zei: Je hoeft de zwaartekracht niet te stimuleren om dingen te laten vallen.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 9 februari 2007 @ 21.27 uur

  29. Kunnen ze niet het gehele ministerie van Onderwijs ontslaan. Al die domme plannen die ze daar verzinnen, niks doen ze goed. Dat levert ook nog eens een enorme belastingverlaging op!

    Reactie door Arjen — vrijdag 9 februari 2007 @ 21.40 uur

  30. @Wilbert. Volgens mij zijn we het erover eens dat de gedachte achter het nieuwe leren grotendeels niet slecht is geweest. Alleen de methode: veel zelfwerkzaamheid onvoldoende begeleid, is onjuist of zeker te overdreven benadrukt. Dit is ten koste gegaan van kennisoverdracht, dusdanig dat de springplank, die ik noemde vaak niet uit de verf komt. Denk aan de klachten over de taalvaardigheid van studenten, zoals onlangs geuit door de HBO-raad.
    Ik zou ervoor willen pleiten om een groep echte deskundigen uit het vervolgonderwijs en bedrijfsleven te laten vaststellen wat men minimaal moet weten en dit op de oude beproefde manier over te laten dragen aan de leerlingen. En daarnaast zou ik de leerlingen willen laten oefenen in het verzamelen van kennis, analyseren van problemen, etc. Ik denk dat dit laatste vooral de bedoeling is van “het nieuwe leren”. Maar laten we dit dan wel bijbrengen op een goede manier en dat is niet zoals nu gebeurt.

    Reactie door Dirk — vrijdag 9 februari 2007 @ 22.33 uur

  31. Van oudsher is onderwijs een politiek punt geweest van socialisten en sociaal democraten: het moest de achterstelling van de werkende klassen te niet doen. Onder het motto spreiding van kennis, inkomen en macht werden allerlei hervormingen in het onderwijssysteem doorgevoerd, die op zich op goedbedoeld idealisme stoelden. Het probleem was echter dat de realiteit niet aansloot op dit idealisme, en erger nog, men probeerde de realiteit aan te passen aan het ideaal. Zo ontstond het VMBO, waarin leerlingen van allerlei pluimage onderdak vonden: leerlingen die meer gebaat zijn bij een meer praktijkgerichte aanpak zoals het vbo, en mavo leerlingen die onder hun capaciteit leren, en zodoende geen aansluiting kunnen maken op de HAVO. Om nog maar te zwijgen van leerlingen met psychische problemen.

    De middenschool van Van Kemenade kwam niet uit de startblokken, maar werd al snel overvleugeld door nieuwe hervormingen. Leerkrachten haakten gedemoraliseerd af, mede door de paarse schaalvergrotingen, waarbij een kaste managers zijn intrede deed. Deze kaste van managers duld, uit behoud van de eigen positie, geen kritiek.

    Voeg hierbij het doorgeslagen individualisme van de afgelopen twee decennia en de teloorgang van het onderwijs is ingezet.

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 9 februari 2007 @ 22.40 uur

  32. @27 Lode
    Natuurlijk is het goed dat je dingen zelf leert zoeken, dat zeg ik immers ook. Maar er gaat niets boven gewoon leskrijgen, ervaringen van een leraar aanhoren, ervaringen uitwisselen met je collega-leerlingen. Kortom gewoon les is belangrijk, naast dat begeleid zoeken. Goed zoeken moet je trouwens ook leren!!

    Daarbij is het gewoon een gegeven dat het gemiddelde niveau van Nederlandse scholieren stukken lager ligt dan een tiental jaren geleden. De steeds indringender veranderingen en bijstelling van de eisen aan leerlingen en onderwijs blijken gewoon uit te werken in minder goede specialisten. Feit is gewoon dat we niet meer voorop lopen in studiekwaliteit.
    Nu hoeven we niet overal voorop te lopen, maar als we ergens voorop hadden kunnen lopen dan was het wel op het terrein van deskundigheid, en helaas moeten we dat nu steeds meer uit het buitenland halen. En ik vertik het te geloven dat de studenten van nu zoveel dommer zijn dan de studenten van 10 – 20 jaar geleden. Ik leg de schuld bij de overheid.

    Reactie door Irma — vrijdag 9 februari 2007 @ 22.50 uur

  33. Mja, het Johan is altijd al anders geweest… Ik zat, tijdens de invoering van het Studiehuis op de concurrerende school. Met zeker vijf klasgenoten die gillend weg waren gerend van het Johan, omdat het er zo’n chaos was na de invoering. Het studiehuis los laten, okee, goed plan. Maar het verschilt wel per school hoe goed het werkt.

    Reactie door Margreeth — vrijdag 9 februari 2007 @ 22.52 uur

  34. @Arjen — vrijdag 9 februari 2007, 21.40

    Psies, Arjen. Die flauwekul allemaal…

    Reactie door Wilbert — vrijdag 9 februari 2007 @ 22.53 uur

  35. Jammer, de tweede fase en dus het studiehuis bevalt mij zeer goed. Het is net wat de school voor geld en mogelijkheden heeft omdat dit goed uit te werken. Mislukt wil ik het niet noemen, ik snak juist naar het uurtje waarin ik zelfstandig werk of bij de docent kan vragen hoe het een en het ander werkt.

    Reactie door Stef — vrijdag 9 februari 2007 @ 23.12 uur

  36. Trouwens, als ik – off topic – iets mag zeggen…

    Zijn jullie ook zo blij, dat die vuile terroristen met hun 5 cm sneeuw de gang van zaken in ons land niet hebben weten te ontwrichten?

    Binnenkort in dit theater: Alarmfase 1, als de zon opkomt. Red Alert (op zijn Amerikaans…)

    Of nee, dat hadden we eigenlijk al… De wekker. Nou ja.

    Stelletje idioten…
    Laat je maar lekker bang maken, hoor! Geneer je niet.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 9 februari 2007 @ 23.40 uur

  37. @31 Wilbert (Off Topic)

    Heb je een goede week achter de rug? Gaan we je nu weer alleen in het week-end lezen?
    Ik hoop dat dit vrije weekje je goed heeft gedaan.

    Ja zeg! Nederland en sneeuw… voor een normale natuurlijke weersomstandigheid wordt het volk voorbereid op een waar drama. Watjescultuur.

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 februari 2007 @ 0.16 uur

  38. Het onderwijs is net als de spijsvertering: gevarieerde voeding is gezond. Wat wij in dit land op onderwijsgebied verkeerd doen is dat we de ene keer 10 jaar lang alleen maar aardappelen en appelmoes eten en daarna 5 jaar lang alleen maar chinees, gevolgd door 5 jaar lang louter onbespoten groente en dan ineens weer onbeperkt spare-ribs…

    Zelfstandig leren is belangrijk, afgewisseld met frontale kennisoverdracht van de leraar naar de klas, in groepjes projecten doen, excursies, videos, oefeningen, proefwerken leren, etc… Afwisseling van werkvormen is goed, maar onderwijs waarin één van de belangrijkste en natuurlijkste aspecten van opvoeding/educatie wordt vergeten: de aangeboren behoefte van het kind om te leren van de volwassene die hij/zij bewondert, schiet tekort.
    Alles bestaat al. Ik word zo moe van het Nederlands onderwijs waar alsmaar oude wijn in nieuwe zakken wordt verkocht. Studiehuis-achtige werkvormen bestonden al op veel scholen, alleen heette dat nog niet zo.
    Laat de regering zorgen voor voldoende geld voor leer- en hulpmiddelen en fatsoenlijke lonen voor leraren met een gedegen opleiding.

    Reactie door Jan T. — zaterdag 10 februari 2007 @ 0.26 uur

  39. @Gloria — zaterdag 10 februari 2007, 0.16

    Ik weet niet, hoe het zal lopen. A.s. maandag heb ik in elk geval weer een nieuwe klus. Best een interessante. In Zoetermeer. Niet helemaal naast de deur voor mij, maar dichtbij genoeg om iedere avond lekker thuis te kunnen zijn.

    Iets zegt mij, dat ik het niet zal kunnen laten om toch geregeld op tomaatnet te blijven snuffelen…

    Hopelijk kan ik alleen wat discipline opbrengen om daar dan bijtijds mee te kappen. Want als lijk presteer je niet zo best, stel ik me zo voor. Geen idee. Nooit lijk geweest, geloof ik. En anders had ik het niet in de gaten.

    Sneeuw? Watjescultuur? Daar moet toch een leuke woordspeling in zitten, denk je ook niet?

    Ha ha!

    Reactie door Wilbert — zaterdag 10 februari 2007 @ 0.29 uur

  40. @Dirk — vrijdag 9 februari 2007, 22.33

    In wat je zegt kan ik me best wel vinden, dus laten we het er maar op houden, dat we ons in een semantische discussie bevinden. Jij noemt het misschien graag “nieuw” leren en ik zie het gewoon als een normaal verschijnsel, dat dingen veranderen en dat andere dingen (bijvoorbeeld onderwijs) zich daaraan aanpassen. Hetzelfde verschil als tussen revolutie en evolutie, zo je wil.

    En misschien vindt iemand het wel geil om met iets als Nieuw Leren de geschiedenisboeken in te duiken, omdat het haar niet lukt om als kampioen “bellen blazen” in het Guinness Book of Records terecht te komen. Wie zal het zeggen?

    Reactie door Wilbert — zaterdag 10 februari 2007 @ 0.56 uur

  41. @38 Jan T

    Met je bijdrage ben ik het grotendeels eens. Maar waarom eindig je met meer geld? Alles is niet met geld op te lossen. Wat ik al jaaaren mis en ik spreek uit ervaring is: passie!!
    Ik wist precies van mijn kinderen welke leerkrachten daar iets van begrepen hadden. Kon je dan ook aan hun punten merken!
    Passie en geestdrift = onbetaalbaar!
    De armen hebben meer geld nodig! Maar leerkrachten met een goed inkomen moet niet zeuren om altijd maar MEER.

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 februari 2007 @ 1.05 uur

  42. @Gloria
    Meer geld kan ook inhouden kleinere klassen. Meer geld kan ook inhouden meer geld richting de werkvloer en minder naar overhead. Meer geld kan ook inhouden bijzondere projecten. Alles staat of valt uiteindelijke met wat je met geld doet. Daarvoor heb je goede liefdevolle en gepassioneerde mensen nodig. Mensen die hun stinkende best doen het geld daar te krijgen waar het voor bedoeld is. Ik ben niet voor meer geld wat ondoelmatig besteedt wordt aan ego trippende bestuurders die geen oog hebben voor de noden in het onderwijs. Kortom meer geld is een breed begrip. Wat wordt er met het geld gedaan voor het algemene belang?

    Reactie door Alie Dekker — zaterdag 10 februari 2007 @ 1.27 uur

  43. Een Zoek-het-zelf-maar-uit-school lijkt me geen wenselijke zaak, al noem je het “Studiehuis”.
    Die leraren weten best wat een goede manier is om kennis over te brengen. Dat is hun beroep tenslotte. Ik kan me er weinig andere motivaties bij voorstellen.
    Anders ga je wel paarden dresseren ofzo als je zonodig iets moet op dat vlak.
    Sommige leraren zijn brilliant in hun lessen; andere een totale flop.
    Laat ze daar eens naar kijken en dat uitbouwen.
    Dat gaat een mantelpakje in Den Haag niet even dicteren, hoor!

    Reactie door MijnZus — zaterdag 10 februari 2007 @ 1.43 uur

  44. @39

    Like a lijk. Tja, discipline…
    Tof Wilbert weer een nieuwe plek en gewoon naar huis. Dat wordt dus geen lat-relatie met tomatennet. Au revoir ici!

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 februari 2007 @ 2.30 uur

  45. uiterst kwalijk dus dat onderwijs als experiment is gebruikt, om precies te zijn eigenlijk als politiek instrument van met name PvdA-huize zoals Erik @31 beschrijft. Voor mij ook onbegrijpelijk dat een onbetaalbaar goed als onderwijs is misbruikt en dat de boosdoeners (de politici en de onderwijsbestuurders/regenten) onbestraft blijven.
    Het moet toch mogelijk zijn degelijk onderwijs in te voeren die met de moderne tijd is meegegaan? Klassikaal leren en kennisoverdracht met daarbij ruimte voor sociale vaardigheden (discussies, presentaties e.d.), kunst en cultuur, zelfonderzoek (internet!) en niet te vergeten sport of lichaamsbeweging.
    Als ik nu hoor dat sommige scholen niet voldoende lesuren kunnen maken vanwege ADV-uren of een vierdaagse werkweek, dan vraag ik me af wat er is gebeurd de laatste 2 decennia. Tel daarbij op dat veel ouders onderwijs zien als plaatsvervangend instituut voor opvoeding, dan is verloedering enigszins verklaarbaar, maar nog steeds onacceptabel. Stelling: de verdwazing van het onderwijs is ingegaan op het moment dat je onderwijzers, tegenwoordig leerkrachten geheten gellof ik, met de voornaam mocht aanspreken??

    Prettig weekend verder.

    Reactie door HARSAN — zaterdag 10 februari 2007 @ 9.33 uur

  46. @ gloria en Alie,
    Gloria, ik ben niet echt de geldwolf die jij afschildert hoor, maar ik weet wèl dat passie zijn grenzen heeft. Om mijn passie te kunnen behouden sta ik drie dagen voor de klas in het b.o.. De rest besteed ik aan mijn hobbies. Zo hou ik het vuur levend. Hierdoor neem ik echter bewust genoegen met minder geld.
    In mijn omgeving zitten veel mensen er aanmerkelijk warmer bij, sommigen met hetzelfde aantal uren werk als ik. Veelal begrijpt men niet dat mijn echtgenote en ik met “zo weinig geld” (= 1500 euro in de maand) kunnen rondkomen.
    Wij staan inderdaad op onze beurt versteld van wat anderen allemaal “nodig” schijnen te hebben om te overleven. Aan de andere kant hebben wij als kinderloos stel wellicht makkelijk praten.
    Wat ik wil zeggen is dat ik het jammer vind dat een belangrijk en verantwoordelijk beroep als dat van docent nog steeds zo weinig wordt gewaardeerd zowel materieel als immaterieel.
    Maar mijn belangrijkste reden om om meer geld te vragen was om wat Alie te berde brengt: investeren in de kwaliteit van het onderwijs: goede materialen, goed onderhoude -en schone gebouwen, concierges (die nu alleen nog betaald kunnen worden door de klassen groter te maken!!!), klassen -en onderwijsassistenen, projecten en inderdaad ook een goede honorering van de mensen voor de klas (voor sommige van mijn partijgenoten is geld kennelijk een vies woord, van passie alleen brandt echter mijn kachel niet…)

    Groeten,

    Jan

    Reactie door Jan T. — zaterdag 10 februari 2007 @ 11.51 uur

  47. Hoi Stef, maar heb jij dan niet het gevoel dat je niet voldoende kennis hebt om verder mee te komen? HOe is het met je Nederlands en met je rekenvaardigheden? Ik heb zelf een HBO studie gedaan en na 3 jaar was mij duidelijk dat er nog teveel niet behandeld was!!!! Mijn inzet was overigens wel goed en ik was en ben leergierig. Propedeuse in 1 jaar gehaald met goede cijfers.Ik miste een duidelijke basis en overzicht in alles wat aangeboden werd. Ik moest dus constant overschakelen naar iets anders terwijl het nog niet duidelijk was wat precies de bedoeling was van een bepaalde taak als die al was afgelopen!!! Dit in combinatie met een belachelijke verdeling van tijdsdruk! EEn combinatie van zelf opzoeken, opdrachten doen en klassikaal les zou wel goed zijn volgens mij. Je hebt een basis nodig en iemand die je inspireert en vertelt waarom je iets zou moeten leren..waar het goed voor is. Ik kan me zelf ook goed motiveren maar niet als er geen samenhang is in dat wat aangeboden wordt en het overduidelijk is dat het puur geldbesparing is. Bovendien wil je ook goed toegerust zijn op de taken die je doet als je je diploma hebt toch?

    Reactie door cynthia — zaterdag 10 februari 2007 @ 12.07 uur

  48. Hoi jan T, zonder voldoende geld heb je zelfs geen kachel meer… Fijn dat (jij) u met passie voor de klas staat! Het onderwijs kan heel geweldig zijn…

    Reactie door cynthia — zaterdag 10 februari 2007 @ 12.10 uur

  49. @Jan T.

    er zijn mensen die voor 1500 euro gewoon 40 uur per week moeten buffelen in aanzienlijk zwaardere beroepen als leraar.

    Klagen met 1500 euro voor 12 dagen werk in de maand = 2500 euro voor een full time baan hoor.

    Reactie door ronald — zaterdag 10 februari 2007 @ 12.19 uur

  50. Goed idee, van die scholen.

    Doe het zelf maar want de komende regering doet het niet.
    Ze trekken 1 miljard uit, waarvoor weet men nog niet
    dacht toch echt dat het keuzeproces in elkaar stak op de volgende manier:
    - je wilt een doel bereiken
    - hoe wil ik dat doel bereiken
    - wat heb ik nodig om dat doel te bereiken (financiele middelen)

    Deze regering gaat eerst eens zeggen, nou we hebben 1 miljard maar wat we ermee gaan doen, god weet.
    Dat is niet de weg.
    Net zoals extra geld niet de weg is, hervormingen zoals deze scholen doen moeten eerst plaats gaan vinden, het middenmanagement is veel te machtig en zullen wanneer men daar niks aan verandert ook weer met dit geld ervandoor gaan.
    Ik ben er overigens van overtuigd dat deze regering het niet zal verbeteren, het is exact wat Verdonk zei:
    ‘PvdA en CDA hebben beiden goede tradities op de onderwijspost, de PvdA zadelt ons constant op met vernieuwingen, die dankzij het CDA altijd breed gedragen worden, vervolgens krijg je de CDA minister die het fout ziet gaan maar vervolgens consequent op zijn/haar handen zit en maar lekker 4 jaar niks doet en dat dan als oplossing zien”

    ze heeft hierin volledig gelijk, deze 2 partijen hebben het onderwijs kapot gemaakt!

    Reactie door tim — zaterdag 10 februari 2007 @ 12.24 uur

  51. Als je midden in deze basale vraagstelling terecht komt, ik noem het maar ‘klassikaal’ vs. ‘hier is de opdracht en vindt maar je weg’, moet je mijns inziens altijd terug naar de basis.
    Wat willen we dat studenten kunnen na de studie. Projectmanagerskwaliteiten, presenteertechnieken, efficient omgaan met middelen? (zodat ze ons in gelikte taal met projector kunnen vertellen dat er weer gesneden gaat worden in het personeelsbestand). Of willen we dat ze bijvoorbeeld mens-natuur centraal stellen en vandaar uit hun beslissingen gaan nemen?
    Ik noem maar zo twee dwarsstraten.
    En welke kwaliteiten moeten de docenten bezitten om dat wat we willen dat de studenten leren, ook goed kunnen overbrengen. Weg met de managerscultuur en terug naar de docentencultuur.
    Ikzelf ben via de Havo en colloqium doctum aan het studeren geslagen en heb in vijf jaar twee studierichtingen voltooid. Ik heb geen last gehad van beperkingen van de ‘oude school’ (ik ben van pre-Studiehuis). Misschien wat moeite in het begin met presenteren. Vanuit discipline ontstaat zelfstandigheid en als je graag wilt dan ontstaat de discipline vanzelf.

    Je moet de studenten zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomstige ‘werktaken’ (dus ook leren presenteren en samenwerken o.a.) zonder de sociale en natuurlijke componenten te verliezen. Het is ook hier niet een kwestie van of/of, maar het integreren van ‘het beste van twee werelden’.
    Ik ben trouwens benieuwd naar jouw uiteenzetting voor een betere studie-opzet, una voce poco fa,qui nel cor mi risuono.

    Reactie door robbierobson — zaterdag 10 februari 2007 @ 14.22 uur

  52. Natuurlijk is het waanzin; vooral in gang gezet door de pvdA.

    Die partij heeft een paar generaties lang het onderwijs misbruikt om haar ideeen op los te laten en te experimenteren. De gevolgen konden niet lang uitblijven.

    Bepaalde punten die goed zijn behouden en de rest snel weer in de prullebak.

    Reactie door ReneR — zaterdag 10 februari 2007 @ 14.29 uur

  53. Geweldig! Ik heb zelf heel de basisvorming en het studiehuis doorlopen, en kan uit ervaring zeggen dat kinderen op de middelbare school gewoon sturing en af en toe een flinke schop onder hun kont nodig hebben. Ze gaan er in het studiehuis van uit (op mijn vroegere school althans) dat je een ‘jonge volwassene’ bent, en dus in staat tot zelfstandig studeren. Niets is minder waar. Negen van de tien leeringen zijn nog gewoon kinderen, ook al zijn ze over een of twee jaar volwassen. Deze kinderen zitten echt niet te wachten op zelfstudie.
    Dit studiehuis zou goed zijn voor de voorbereiding op het beroepsonderwijs of wo heb ik mij laten vertellen. Er is echter iets wat ze over het hoofd zien. In het beroepsonderwijs leer je (meestal) voor iets wat je zelf leuk vind om over te leren. Op de middelbare school wordt je doodgegooid met vakken waar de gemiddelde tiener helemaal niet op zit te wachten. Neem bijvoorbeeld vakken als ckv, wiskunde, frans, duits, economie en ga zo maar door. Het is wel belangrijk een basiskennis te hebben van deze vakken maar een vak als wiskunde is verplicht tot het laatste jaar, terwijl er echt niet zo veel mensen zijn (in mijn lichting althans) die als beroep iets met wiskunde willen doen.
    Toegegeven, in het 4e jaar kan je een profiel kiezen met vakken naar jouw interesse. Dit pakt echter ook niet altijd goed uit. Ik studeer nu zelf composite, dit wou ik al vanaf de 3e klas van het vwo. Het profiel wat hierbij zou passen op de middelbare school is cultuur en maatschappij. Het probleem is alleen dat in dit profiel ook frans en duits zitten, en laat ik in dat eerste nou niet zo goed zijn. Je mag in je profiel slechts een onvoldoende hebben, en dan niet lager als een 5. Omdat ik een 4 had voor frans kon ik dit profiel dus niet kiezen en heb ik de laatste drie jaar economie en maatschappij gevolgt, wetend dat ik later niks met economie en wiskunde ging doen. Geloof mij, niets is demotiverender.
    Een andere reden dat dit systeem niet werkt is dat een hoop kinderen in de 3e klas van de middelbare school (dan moet je de profielkeuze maken) nog geen idee hebben wat ze later gaan doen, met als gevolg dat ze gewoon een vergelijkend onderzoek doen tussen de profielen om te kijken in welk profiel de minste vakken zitten waar de leerling een hekel aan heeft. Kortom, behandel kinderen als kinderen, niet als studenten van 20. Afschaffen die handel!

    Reactie door Dennis — zaterdag 10 februari 2007 @ 15.17 uur

  54. Ronduit fantastisch!!!

    Reactie door Erik Manders — zaterdag 10 februari 2007 @ 17.00 uur

  55. Goed eigen initiatief van de school zelf.
    Zelf werk ik als docente op een zelfstandig gymnasium. Vandaag was er een open dag voor nieuwe 1e klassers en echt opvallend veel ouders vroegen me of wij (alsjeblieft) nog wel ‘gewoon klassikaal’ lesgaven…

    Reactie door Jorine — zaterdag 10 februari 2007 @ 20.26 uur

  56. @ Ronald

    Je hebt helemaal gelijk hoor, ook al is die 1500 euro het geld dat mijn vrouw en ik samen verdienen.
    Er zijn heel wat mensen die heel wat zwaarder moeten werken.
    Waar lees jij overigens dat ik klaag?
    Wat verdien jij trouwens en wat voor werk doe je daarvoor? en hoeveel uur in de week? Dan kunnen we dat even en publique langs de meetlat leggen.

    ;-)

    Jan

    Reactie door Jan T. — zaterdag 10 februari 2007 @ 21.21 uur

  57. robbierobson 14.22 het is slechts gedeeltelijk gelukt om ‘n stukje van individu/leren/denken te verzenden, en de webmaster heeft het denk ik terecht gediliet,
    waarvoor dank trouwens, webMaster!!ik wist zelf niet hoe ik die lappendeken op orde/wég kon krijgen.
    als je nog steeds interesse hebt : imdqd@hotmail.com- dan mail ik het.
    harrie v., oh solitude van purcell.
    p.s. zit al jaaaren in ‘t onderwijs, leer”steil”…enzomeer.
    goed weekend overigens!

    Reactie door una voce poco fa,qui nel cor mi risuono — zaterdag 10 februari 2007 @ 21.22 uur

  58. @ Lode, vrijdag 9-2, 20:04 uur.

    Klaarblijkelijk heb je niet zóveel opgestoken dat het je lukt een tekst zonder taalfouten te posten:

    1)je hebt ergens voordeel van en niet aan
    2)anderen in plaats van andere
    3) het is anderen, van wie… en niet anderen, waarvan… (je spreekt over mensen en niet over zaken)
    4)het bevordert… eindigt op -t en niet op -d

    Reactie door Nico — maandag 12 februari 2007 @ 0.47 uur

  59. ik vind het voor de jeugd een heel goed plan dat dit wordt gedaan !
    En hopelijk volgen er meer scholen in Nederland.

    Reactie door Nicole Melissen — vrijdag 13 april 2007 @ 20.17 uur

  60. De meeste ‘ouderwetse’ scholen staan in de bekende Trouw test altijd op de bovenste plaatsen.
    Een paar jaar geleden stond de school van onze kinderen helemaal bovenaan, onze kinderen hebben op deze school nauwelijks een computer gezien! Een schoon lokaal, houten lessenaartjes en een groot schoolbord en goede leraren is alles wat je nodig hebt

    Reactie door The Form — maandag 30 april 2007 @ 17.17 uur