Fair-tradefotografie

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) in Rijswijk begint onder de naam World Portraits met fair-tradefotografie. De nieuwsorganisatie maakt portretten van bewoners uit alle niet-Westerse landen en betaalt ze daar voor. Dat gebeurt nu vaak niet. ,,We worden de Max Havelaar in fotografie”, zegt directeur Bas van Beek. In het Westen mag het dan vanzelfsprekend zijn geld te krijgen voor het verlenen van diensten voor het oog van de camera, in niet-Westerse landen is dat niet gebruikelijk. (Trouw)

Een sympathiek idee dat van mij op meerdere gebieden navolging mag krijgen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 12 februari 2007 :: 16.31 uur

24 Comments

24 reacties

  1. Een prima initiatief!

    Reactie door bijdehandje — maandag 12 februari 2007 @ 16.52 uur

  2. Prima initiatief!

    Reactie door Rudy Nordhausen — maandag 12 februari 2007 @ 17.04 uur

  3. :-) top!!

    Reactie door Lies — maandag 12 februari 2007 @ 17.46 uur

  4. Klinkt goed. Zo wennen veel mensen aan de gedachte dat beeldrecht niet gratis is. Dat geld ook voor andere niet-tastbare rechten zoals auteursrecht, slagzinnen en bedachte woorden. Het is terecht dat als de gebruiker van een tekst er geld mee verdient dat dan ook de bedenker van die tekst geld krijgt.
    Anderzijds kun je je afvragen of het uitdrukken van alles in geld nou zo gelukkig maakt: om de haverklap komt er iemand (bij. Amazon.com) met de mededeling dat een bepaald idee (het met 1 muisklik kopen van een product op Amazon.com)van hem is en dat als je dat ook toepast je geld moet gaan betalen. Het is dan eerder remmend op de ontwikkeling van de economie dan bevorderend. Vooral de auteursrechten op software en genetische manipulaties hinderen verdere ontwikkelingen…

    Reactie door Wil te Amsterdam — maandag 12 februari 2007 @ 19.39 uur

  5. heb altijd moeite met ,geen winst oogmerk, er word al veel te veel gerommeld met stichtingen .verhoog de vergoeding (SALARIS)
    van het bestuur en weg is de WINST!
    had liever gezien dat bij verkoop (ellende die op de gevoelige plaat is vastgelegd)de gefotografeerde voor 75% aandeel houder word .maar ja het is een begin maar het gebodene is te weinig.

    Reactie door h.verbeek — maandag 12 februari 2007 @ 19.48 uur

  6. Ik weet niet het klinkt wel erg verontschuldigend.
    Wordt het niet weer een soort Zie eens hoe goed we toch zijn manier van doen om de eigen leefwereld verder voort te kunnen zetten en niets te doen aan de oorzaken.
    Zou het napalmmeisje uit Vietnam het haar aangeboden bedrag voor de foto met blijdschap aangenomen hebben of zou ze denken Zorg er maar eens voor dat dit hier niet meer gebeurt. Ik weet niet zo goed wat ik me hierbij moet voorstellen.
    Is het niet zoiets als zeggen omdat jij voor 60 eurocent per uur 80 uur per week werkt en nog niets te eten hebt om onze merkschoenen te maken krijg jij er een paar voor niets of geld voor een foto omdat wij dat mogen vastleggen en vervolgens rustig op die schoenen blijven lopen.
    Zou ze niet liever hebben dat wij haar zo uitbetaalden dat zij zelf een paar schoenen kon kopen en nog te eten had ook. Wordt armoede en ellende een handelsmerk?
    Je fotografeert een broodmager kind uit Afrika en geeft haar geld?
    Wie helpt mij uit de verwarring?

    Reactie door Henny — maandag 12 februari 2007 @ 20.06 uur

  7. fantastisch initiatief: staan er echte ‘portretten’ gekleurd en letterlijk gehonoreerd op,
    anders dan bijv. wouter die je qua psyche aan de hand van het nrc interview helaas tot half om half gehakt zou kunnen fileren, met als enige pluspunt dat hij eerlijk was nu, en ‘n beetje dom.
    fantastisch dus en voor navolging geschikt.

    Reactie door una voce poco fa,qui nel cor mi risuono — maandag 12 februari 2007 @ 20.35 uur

  8. Prima zaak

    Reactie door Erik van Donk — maandag 12 februari 2007 @ 20.35 uur

  9. hopelijk is deze fair-trade actie een welgemeende en goedbedoelde bijdrage tegen armoede,uitbuiting en zelfs slavernij in derde wereldlanden.
    fair trade behoort controleerbaar en transparant te zijn,mogelijk met een onafhankelijk keurmerk,zodat de commercie c.q de reclame of merkenwereld niet alsnog hun zakken gaan vullen over de ruggen van de allerarmsten.

    Reactie door visgert — maandag 12 februari 2007 @ 20.43 uur

  10. Helaas zijn er al veel rapportages geweest over de werkelijkheid en ingeslopen corruptie achter Fair Trade,en dit van beide kanten. Eerzame initiatieven kunnen beter kleinschalig blijven.

    Reactie door maria — maandag 12 februari 2007 @ 20.58 uur

  11. @10Maria.je hebt helemaal gelijk,en dan de vergelijking met max havelaar.krijg gelijk mijn bedenkingen.

    Reactie door paul — maandag 12 februari 2007 @ 22.03 uur

  12. Het hek is weer van de dam
    Gemeenten gaan samen met hun vriendjes investeren in milieu; dubbele beglazing,
    isolatie,de plannen liggen toevallig al op tafel, “nu is de kans om winst te boeken” is dan de one-liner die moet overtuigen.
    tel uit je winst, het komt op mij allemaal niet zo fair over en het onderwerp van dit topic ook niet.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 13 februari 2007 @ 0.06 uur

  13. Ga naar Noord-Luzon (Filippijnen) en als je geluk hebt, tref je daar dezelfde local aan als ik, die zich niet wilde laten fotografen, behalve als hij er geld voor kreeg.

    Nog wel eens iets gehoord over die dreigende uitbarsting van de Mayon, trouwens?

    Reactie door Wilbert — dinsdag 13 februari 2007 @ 1.09 uur

  14. +Wilbert — dinsdag 13 februari 2007, 1.09

    Was trouwens plm. 15 jaar geleden, dat ik die local ontmoette, dus toen al…(Henny)

    (Ergens rondom Bontoc, Baguio en Benawe.)

    Reactie door Wilbert — dinsdag 13 februari 2007 @ 1.31 uur

  15. Sorry, Jan, ik werd even een beetje boos…

    Ik vind, dat we ze “daar” niet zo moeten betuttelen. Ze zijn niet achterlijk, hoor. Ze maken van de nood een deugd en we zouden er een puntje aan kunnen zuigen, hoe sociaal en solidair ze daar met elkaar zijn. Hoe zij van de nood een deugd weten te maken, is mooi om te zien (en mee te maken, natuurlijk!!!) en ik heb er een hoop van geleerd.

    Maar die idioten hier denken dat nood een voorwaarde is om deugdelijkheid te bereiken.

    Maar ik denk, dat je dan doorslaat.

    Reactie door Wilbert — dinsdag 13 februari 2007 @ 1.54 uur

  16. @4 om 19.39 uur, Wil te Amsterdam:

    En wat vind je van de vaak zeer grof te gelde gemaakte, van grote geestelijke armoede en een vaak wrede geestesgesteldheid getuigende, platvloerse ideeen die vooral bij de commerciele omroepen vandaan komen??

    In een hebzuchtige poging om al die armoede nog enige status – en vooral die van koopwaar! – te geven, spreekt men dan van “formats” en “producten”.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 13 februari 2007 @ 2.51 uur

  17. @6 om 20.06 uur, Henny:

    Wat jij “verwarring” noemt, is een scherpe en heldere kijk op de zaak, dus…?

    Maar ik vind, net als jij kennelijk, dat de wereld zo zou moeten zijn dat “auteursrechtelijke” inkomsten uit bijv. foto’s, niet een echt inkomen zouden moeten vervangen.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 13 februari 2007 @ 3.14 uur

  18. Niet meer dan normaal. Ik durf mensen uit een verloren tijdperk (ver afgelegen platteland in “achtergebleven” en juist daardoor heel mooi gebied in Europa) nooit te fotograferen, maar 1 keer heb ik het toch gedaan (reclame voor het betreffende gebied in mijn boek zonder winstoogmerk) en toen heb ik de persoon in kwestie er voor betaald. Voor mij was het een kleinigheid, voor hem een salaris dat hij misschien in 1 week bij elkaar zou kunnen scharrelen.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 13 februari 2007 @ 9.12 uur

  19. Ik ben het helemaal met Henny (6) eens!
    Het initiatief is wel goed, maar het uitgangspunt is verkeerd: de rijkdom zou eerlijk verdeeld moeten worden, dat moet voorop staan. Niet iemand een fooi geven voor een foto, maar ervoor zorgen dat hij een redelijk bestaan heeft.
    Maar ja, dit is beter dan niks natuurlijk.

    Reactie door Marjolein — dinsdag 13 februari 2007 @ 12.23 uur

  20. 18. Dát is m.i. geheel iets anders dan er een fair-trade van te maken van beroeps. Vragen of je een foto mag maken zonder eerst geld te bieden is iets geheel anders dan je dank betuigen nadat iemand je vrijwillig van dienst is geweest niet uit noodzaak maar omdat diegene het gewoon daarmee eens is.
    Het moet ‘normaal’zijn dat indien je iemand vraagt voor je te poseren om een ‘mooi’ portret van een mens te maken omdat die mens op zich mooi is, dat je hem/haar daarvoor betaalt maar dit, zoals hier voorgesteld heeft voor mij toch een ander hoe moet ik het noemen ‘luchtje’.

    Reactie door Henny — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.25 uur

  21. @20 Henny
    Ik heb erg zitten stoeien met dit onderwerp, gevoelsmatig stuit het tegen de borst, zeg maar, maar ik weet niet hoe dit met argumenten te onderbouwen.
    Het is in ieder geval geen reactie op de behoefte van die persoon.
    Het heeft daarom niets met “sociaal” te maken,
    Fair Trade staat voor eerlijke handel, dat kan ook een dienst zijn, maar die moet dan wel geïnitieerd zijn door het volk, de burger zelf, waarmee ook de autonomie gewaarborgd is.
    Als dit soort actie’s dagelijkse praktijk wordt maak je groepen afhankelijk, dat is niet fair!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.29 uur

  22. In de Veronica gids voor deze week staan een aantal pagina’s met links naar allerlei fair-trade sites. Ook voor fair trade kleding.

    Er staat o.a een leuke link in naar een winkel van Floortje Dessing aan de Haarlemmerstraat in A’dam.
    Wat ik dan weer een beetje jammer vind, is dat deze kleding voor jan modaal onbetaalbaar is, dus ook geen kwestie van schipperen met het budget.
    Wellicht is er een kans voor iemand die een zaak wil beginnen om vanuit deze merken een outlet shop te beginnen. Ik heb er geen tijd voor…. Gloria?

    Reactie door kaatje — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.49 uur

  23. 21. Elsemie ik begrijp je dan ook maar vergeet niet het ANP is een persbureau en die brengen geen foto’s voor de schoonheid maar nieuwsitems die er vaak niet zo fraai uitzien. Het is daarom dat ik het ongepast vind het zo te durven benoemen.
    Hoe wil jee een broodmager Afrikaans kind belonen voor de foto die je maakt om te rechtvaardigen dat je ‘eerlijke’ handel drijft?
    Misschien dat ze het voor zichzelf doen, dan voelen ze zich minder schuldig en kunnen ze gewoon doorgaan met enkel ‘registreren’en tegen fikse bedragen verspreiden van informatie aan kranten etc… Het is een persbureau……..dus…….

    Reactie door Henny — woensdag 14 februari 2007 @ 19.47 uur

  24. Hmmm. Idee lijkt aardig. Toch heb ik mijn bedenkingen. Een fotograaf die zijn werk goed en met respect voor mensen wil doen, is niet iemand die even passeert, een paar platen schiet en vervolgens weer verder trekt. Er gaat vaak veel tijd overheen om het vertrouwen van mensen te winnen. Vaak ook gaat een fotograaf meerdere keren terug naar een bepaalde plaats. Dus hoeveel winst zit er nu eigenlijk op een foto? Vaak helemaal niets. Ook al omdat veel betrokken fotografen hun werk toch al voor niets of bijna niets doen. En dan reken ik nog niet eens de investeringen die een freelance fotograaf moet doen om te kunnen werken. En natuurlijk moet een model betaald worden, als zijn of haar portret in bijvoorbeeld een reclame wordt gebruikt. Maar dat was altijd al zo. Ik zelf maak een deel van mijn winst (en geloof me, echte winst is er bij dit soort betrokken fotografie nauwelijks) uit eigen beweging over naar projecten die aan het onderwerp zijn gerelateerd. Maar dat is mijn keuze. Maak een rechtvaardige wereld. Dat doe je niet door bij iedere foto met een contract te zwaaien. Als er trouwens voor ieder foto die een (lokale) fotograaf neemt (en dan heb ik het niet over publiceren) 10 of 15 euro moet betalen, kan hij of zij net zo goed ophouden. Dit bedrag staat vaak ook werkelijk in geen enkele verhouding tot de lokale kosten van levensonderhoud. De actie van ANP werkt ook contraproductief naar lokale fotografen toe. Zij kunnen op geen enkele manier concurreren met de met geld zwaaiende westerse fotografen. Rechtvaardig? Ik dacht het niet.

    Red

    Reactie door Red — dinsdag 6 maart 2007 @ 14.33 uur