SP steunt ambtenarenprotest

Ambtenarenprotest

Eigenlijk zegt zo’n doek alles al…

Op de SP-site kun je meer foto’s van de actie van vandaag bekijken.

Opnieuw waren de SoeP-Express, Kamerleden en fractiemedewerkers er om de acties van de ambtenaren te steunen. Een goede ambtenaar is immers goud waard!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 13 februari 2007 :: 18.14 uur

112 Comments

112 reacties

  1. En Remkes,waar was die? waarschijnlijk kwijlend met zijn kop op de toog gevallen,na weer een overdosis jenever.

    Reactie door paul — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.30 uur

  2. Onze nieuwe regering….
    30% erbij voor zichzelf…
    Extra ministers en staatssecretarissen zodat ieder een baantje krijgt….
    Wel een JSF,
    geen onderzoek Irak,

    het faillissement van Wouter Bos,
    de grootste draaikont in de gescheidenis.

    Reactie door john — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.34 uur

  3. Maar ambtenaren hebben toch meegeholpen om Balkenende in stand te houden. Waarom kwamen jullie niet eerder in opstand?

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.41 uur

  4. Opstand tegen Balkenende bedoel ik.

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.42 uur

  5. ik vraag mij af wie ik moet verstaan onder de CDA stemmers.
    wat zijn dat voor mensen die het CDA,CU en pvda aan zetels helpen.
    Als ze onder die ambtenaren zitten,zou ik zeggen.
    Het was U keuze.

    Reactie door sander — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.46 uur

  6. Ach er zijn er velen die een stuk minder krijgen zo ook de uitkeringsgerechtigden.
    Waar ook zij de exorbitante ziektekostenverzekering van moeten betalen zal blijkbaar iedereen een worst zijn.
    Het moest ‘gelijkgetrokken’worden solidariteit, bottem-up, maar als iedereen iedereen kortingen gaat geven en ambtenaren e.a. gecompenseerd gaan worden daar waar ieder ander ongelukkigerwijs ‘nergens’toe schijnt te behoren en de volle mep moet betalen zelfs met een uitkering op minimumniveau vraag ik me toch af waarom de SP het daarmee eens is. Loonsverhoging etc. ok maar compensatie ziektekostenverzekering daar waar eenieder dat moet betalen? Dat moet Jan me dan toch maar eens uitleggen. Ik dacht toch echt dat we nog wel andere prioriteiten hadden voor het belastinggeld.
    Want geld groeit niet ergens het komt ergens vandaan nl., wat er hier bijgaat gaat er ergens anders af.

    Reactie door Henny — dinsdag 13 februari 2007 @ 18.51 uur

  7. @3&4: dat noemen we een functionerende democratie.

    Reactie door David Rietveld — dinsdag 13 februari 2007 @ 19.33 uur

  8. moeten jullie eens goed luisteren de ambtenaren zijn het enigste die het zooitje nog draainende houden wat de politiek verziekt,als je iets te zeggen hebt praat dan niet als een dwaas en een kip zonder kop

    Reactie door karlheinz laduch — dinsdag 13 februari 2007 @ 19.44 uur

  9. @6

    Hoezo functionerend????

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 februari 2007 @ 19.51 uur

  10. David Rietveld @6
    Waar haalt U nou die onzin vandaan?
    Een functionerende democratie is toch wel even iets anders dan u suggereerd.
    Wat Remkes doet is ,met een minimum aan intelligentie een big boss proberen uit te hangen. Heeft U Remkes wel eens kunnen betrappen op een democratische daad of opmerking. Deze man is prima op zijn plaats in een kabinet onder de Nono Balkenende, zeuren.ouwehoeren,aan de toog hangen
    en onwaarheden vertellen en nix,nax,noppes
    presteren, Functionele democratie, aan me hoelah….maar…JPB IV wordt nog erger!!!!!

    Reactie door Jh. de Wit — dinsdag 13 februari 2007 @ 19.57 uur

  11. Rietveld, beste man je zit er naast.
    Koshrow heeft het bij het goede eind.
    Functionerende democratie bij dit kabinet NONSENS.
    Groet.

    Reactie door Joop Fontein — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.01 uur

  12. 8.Karl-Heinz

    Bedoel je mij?

    Reactie door Henny — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.03 uur

  13. Ja idd, daar wij ons gelaten minstens meer dan 30% lieten afpakken. Je weet wel met de Euro en de broekriem aanhalen?
    Met al dat zuur van dat flinke Bakkie Ellende, mag dat elende gozertje nu weleens echt met wat zoets gaan strooien voordat ie zichzelf en konsorten van en voor 30% meer pepenoten te grabbel gooit.

    Reactie door Alex — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.07 uur

  14. 30 procent opslag……
    Dat is het beloofde zoet……
    Dat had hij toch beloofd…..
    Maar aan zijn eigen clubje…..
    Een boer laat toch ook niet de winst van zijn gewas door zijn eigen ezel opvreten!

    Reactie door fred — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.18 uur

  15. In één woord: ASSOCIAAL!

    30% erbij en de armen en de burgers laten ze weer in de steek!
    Groter wordende armoede en weer dalende economie! Let maar op!
    We moeten met z’n allen eens in opstand komen door deze uitbuiting!
    En we moeten niet alles meer tolereren!
    Weg met die Balkenende, zie zorgde voor 6 jaar ellende!

    Reactie door Vladyriny — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.20 uur

  16. @11 Vladyriny

    Bedenk een opstand. Hoe gaan we het doen?
    Hopelijk is het geen verleden tijd dat mensen het niet meer nemen.
    Zullen we een WAF gaan beginnen? Ik bedoel niet Rood maar WIT.

    Reactie door Gloria — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.30 uur

  17. Bos is er ook erg blij mee dat de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb staatsecretretaris van Sociale Zaken wordt om „de strijd aan te binden tegen de voedselbanken”.
    ……..
    Kom op mensen de strijd tegen de voedselbanken is begonnen.
    Daar moet natuurlijk zijn de strijd tegen de oorzaak van de voedselbanken.
    Maar zo populistische kreet doet het altijd goed natuurlijk.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.40 uur

  18. Remkes deed vandaag precies wat heel veel van zijn ambtenaren juist NIET doen..Weglopen als het moeilijk is/wordt!!

    Reactie door ToN — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.48 uur

  19. kunnen we een enquete houden over het stemgedrag onder ambtenaren op 22 Nov. j.l.
    Ik ben bang dat er dan veel gelogen zal worden

    Reactie door hanneke — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.49 uur

  20. Ik vind het knap van die Fransen om de zakken plat te leggen wanneer hun rechten worden aangetast. We kunnen veel van die Fransen leren.

    Genoeg met gedoog gedrag tegen een regering die niet deugt.

    Mensen we zitten in dezelfde boot en we worden allemaal op ene of ander manier/ moment geplunderd door onze eigen regering. Onze regering staat in dienst van zichzelf en niet in dienst van de burgers.

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 februari 2007 @ 20.57 uur

  21. Het taalgebruik wat door de regering gebezigd wordt zegt al genoeg;
    ‘de strijd aan binden tegen’, moeten de voedselbanken NU onderduiken?

    Het is toch strijden VOOR!
    Strijden Vóór loonsverhoging vóór IEDEREEN, die al jaren in de wacht staat!
    Strijden vóór minder werkdruk!
    Strijden vóór meer arbeidsparticipatie
    Strijden vóór echte democratie en transparantie, ook tijdens kantooruren

    Woef of Waf,
    Gloria wat betekent dat?

    Reactie door Elsemie — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.03 uur

  22. @17 Gloria

    Gesnapt

    Reactie door Elsemie — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.09 uur

  23. @18
    Elsemie, jij wel? Ik snap em niet, maar dat zal wel aan mij liggen hahah..

    Reactie door ToN — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.13 uur

  24. De meest ambtenaren vertonen toch wel schofterig gedrag met als je ze nodig heb.
    Ook is het een groep als ander mensen voor hun belangen opkomen om deze snel in elkaar te hengsten.
    Het zijn mensen die je voor Jan lul 5 keer pasfoto’s laten nemen en als je de eerste als zesde geeft dan is het in een keer de goede.
    Het zijn de soldaten van de macht en maken jouw genadeloos af als die opdracht komt van boven let wel ze hebben geen geweten bevel is bevel.
    De enigste sympathie die ze van mijn hebben is dat ze helaas ook een voortplantings drift hebben met als gevolg kinderen.
    En die mogen ondanks dat hun afstand van de voedselbanken zeer groot is het wel wat beter krijgen.
    En voor de rest mogen van mij lijden,bloeden en zweten zoals die hufters het mij dat zo vaak hebben laten doen.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.13 uur

  25. de sp heeft destijds veel tijd en geld besteed aan de actie ,RED DE SOLLIDARITEIT,
    was beter geweest als er toen wat meer realisme onder de ambtenaren was geweest .laat de lagere ambtenaren eerst hun hogere collegas(beleidsmakers )maar eens aanpakken .ik sta in principe voor iedereen die opkomt voor zijn rechten .maar kom dan ook eens op voor anderen .tenslotte een tip voor de ambtenaren .als je baas zichzelf verrijkt met 30% en je gaat morgen nog werken dan moet je naar de dierenarts kan wel eens zijn dat je een ezel bent .remkes wopd niet bang van een vlaggetje en een abva kabo petje hij word pas zenuwachtig als je morgen allemaal thuisblijft .

    WILLEN WE NAAR DE DAM DAN GAAN WE NAAR DE DAM .(WIJLEN HERMAN BODE)

    Reactie door h.verbeek — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.16 uur

  26. @20 De Hakker
    Weet je, ambtenaren zijn net gewone mensen en daarom allemaal verschillend..Alleen snappen nogal wat “gewone mensen” daar niks van. Geeft niks hoor, ambtenaren zijn in elk geval gezegend met een hele dikke huid en dat is maar goed ook!

    Reactie door ToN — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.24 uur

  27. En wij maar schelden op (gelukkig niet alle) ambtenaren, maaaaaaar,…. ze voeren wel actie voor meer loon, dat heb ik arbeiders uit het bedrijfsleven nog niet zien doen de laatste jaren.
    Dus ik denk dat we hier maar eens een voorbeeld aan moeten nemen, want een ambtenaar kan nu gaan zeggen …. wie is hier te lui om actie te voeren voor een beter loon.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.27 uur

  28. @20 de Hakker

    Ja, ik geef toe dat ze veel te gezagsgetrouw zijn. Politieagenten heulen ook maar mee met ieder beleid.
    Moet je zien wat de ambtenaren van de Sociale Dienst in de afgelopen jaren mensen een leed hebben doorgegeven op laste van die neoliberale kabineta-pluche-hunt-rakkers. Ben een keer bij de (C)DA-Wethouder van de S.D. binnen gestoven en heb haar gevraagd hoelang ze nog van plan was braaf de plannetjes van Den Haag uit te voeren… nou ja, je weet… christenen en de overheid! De vlag en de queen!! (zucht)

    Reactie door Gloria — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.35 uur

  29. @ Karl Heinz
    Nou nou wat een toontje sla jij aan zeg!
    Ben je zelf een ambtenaar ofzo of heb je gewoon extreem lange tenen?

    Ben blij dat nu ook de ambtenaren hun stem luid en duidelijk laten horen.
    Hoe meer protest,hoe beter wat mij betreft.
    Nu is voor iedereen ook meteen duidelijk, dat niet alleen de onderkant van de maatschappij word geraakt.
    Maar dat de ingrepen van Balkenende zolangzamerhand ook pijn beginnen te doen bij de groepen die het financieel beter hebben.
    Dus de belofte dat de regeringspartijen opkomen voor de middeninkomens, is met deze aktie naar het rijk der fabelen verwezen.

    Deze coalitie komt alleen maar op voor de allerrijksten in ons land.
    Mensen word in vredesnaam wakker!!!!!

    Reactie door kitje — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.36 uur

  30. @26 ToN

    Het is zeker zo dat er ook ambtenaren bij zijn die echt bewogen zijn. Die door alle regels heen laten merken dat zijn TEGEN zijn.
    Zo iemand als jij bijvoorbeeld.

    Reactie door Gloria — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.42 uur

  31. @30

    Zij ipv zijn.

    Reactie door Gloria — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.43 uur

  32. 5 sander van zeeland,een lijntje trekken naar de veluwe,en dan richting groningen plus een eiland of twee,groten deels grevomeerden,waarvan er zelfs bij zijn die een plaatselijk krantje bij een verkeerde?(in hun ogen) terregte opmerking,bedrijgt wordt om alle advertentie’s,reklames achterwege te laten,dus het krantje kan dan wel opdoeken.als hij het niet terrug neemt.
    of een eilandje waar zelf gedrijgt wordt je omtebrengen als je je bek niet houd,dat zijn de zelfde schreeuwers als die over terror drijging praten/bv bakellende.dat zijn de
    c!da’ers.
    of bv een paar dorpjes die dus niet dulden dat er op zondag bv patat gekocht kan worden,,dus gaan ze zelf als het +-4 uur is massaal naar andere plaatsen om daar de boel leeg te kopen/kort en klein slaan/of de jeugt aan de ahum drugs veelal gaat.
    als je maar om 10 uur vooraan zit,op zondag.
    dat zijn de zelfde mensen?die bang zijn voor het middenoosten dus het toestaan als eerste alles plat te gooien met 700,000 doden doet ze niets/martelen mag ook maar wel in andere landen hoor of stiekem in holland,
    mijn kijk op het c!da/cu,c dit c dat

    Reactie door ad — dinsdag 13 februari 2007 @ 21.51 uur

  33. @De hakker.mijn eerste gedachte was,de ambtenaar heeft gelijk het is tenslotte een mens,maar na jou stukje zie ik dit in een ander perspectief,je hebt gelijk veel ambtenaren zijn etters en volgzaam bij het enge af.bedank voor deze verhelderende bijdrage.

    Reactie door paul — dinsdag 13 februari 2007 @ 22.03 uur

  34. @1 om 18.30 uur, Paul:

    Of het nu waar is of niet wat je daar beweerde, de beelden die bij mij werden opgeroepen na dit korte en krachtige betoog waren zo overweldigend, dat ik spontaan een lachstuip kreeg: ik zag o.a. ook die zwarte tandjes, of zijn die inmiddels al gesaneerd?

    Hr. Remkes, excuses!

    Harrie V

    Reactie door Harrieke — dinsdag 13 februari 2007 @ 22.19 uur

  35. Was weer heerlijk om te zien dat er vanavond een Antonov is geland met helikopters uit een oorlogsgebied waar waarschijnlijk jij en ik nooit zullen komen en waar miljarden in word gepompt om het land naar Amerikaanse maatstaven te laten voorbestaan.

    Was daarnaast vreemd mee te moeten lopen in een demonstratie om te vragen of mijn loon eens kon groeien tot een loon wat meekan in deze samenleving.

    De restanten van een walgelijk Kabinet houden tot heden hun rug recht ….. maar voor hoelang !!??

    Reactie door Waiter — dinsdag 13 februari 2007 @ 22.31 uur

  36. De overheid betaalt zo slecht in vergelijking met het bedrijfsleven, dat ze geen goed technisch ingewijd kader kan krijgen. Bij Verkeer en Waterstaat was men daardoor niet in staat om de aanleg van de HSL en de Betuwelijn (los van het feit of je daar nou voor of tegen bent) te begeleiden. Die managers die ze wel kunnen krijgen snappen geen flikker van de materie en hebben de boel in de soep laten lopen; dat soort lieden wordt niet op vaardigheden, maar op een grote bek geselecteerd. Schadepost meer dan een miljard Euro.

    Reactie door Drob — dinsdag 13 februari 2007 @ 22.52 uur

  37. @ Waiter
    Ja, we staan allemaal in de wacht.
    Wat er op één dag allemaal kan gebeuren.
    Het rijmt niet.
    laten we ervoor zorgen dat er snel duidelijkheid over die situatie komt en dat dan de enige conclusie zal zijn zo snel mogelijk een “onze” betrokkenheid te beëindigen en ons in te zetten voor het vredesproces in VN verband.

    Bij veel mensen staat het water aan de lippen en dat is niet alleen beneden Zeeniveau.

    Strijden vóór moet op alle niveaus.
    Het is vooral ook een kwestie van verantwoordelijkheid nemen en solidair zijn.
    Voor Iedereen!
    Laten we hopen dat het een respectvolle strijd wordt!

    Misschien wat holle woorden, maar wel gemeend.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 13 februari 2007 @ 22.55 uur

  38. @33
    Niet overdrijven Paul er zijn best ook wel goede Duitsers?

    Reactie door De Hakkers — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.02 uur

  39. 24. Bevel is inderdaad bevel. Ik ben op dit moment in mijn nieuwe baan als consultant bezig als proces ontwerper bij een grote overheidsorganisatie en ben geschokt door de gang van zaken.
    Er lopen in zijn totaliteit zo ‘n 80 consultants rond om zelfs de meest simpele zaken als een afdelingshandboek te produceren. A raisson van zo ‘n 90 euri per uur.

    Z’on opdracht komt van een afdelingsbaas, die weet eigenlijk nog niet hoe het grote proces eruit gaat zien, laat staan dat hij enig idee heeft hoe je dit in gaat richten.

    De mensen op de lagere niveau’s werken zich een slag in de rondte, helaas zie je hier als “klant” niets van terug, omdat er boven elke werknemer minstens 1 manager staat gemiddeld.

    Er was laatst een projectgroep, waar men 2 medewerkers en 6 coordinatoren had!
    Zie hier de belachelijke geldverspilling.

    We hebben helaas te maken met een rondtrekkende caravaan van managers die overal geplaatst moeten worden (een vriendje van de minister van BiZA, de buurman van de staatssecretaris van BuZa etc. etc.), hierdoor blijft de bureaucratische rompslomp onafwendbaar.

    Ik dacht altijd dat het aan de medewerkers lag, ik weet nu wel beter. Zij zijn murw geslagen door het systeem en hebben zich al zo vaak aan dezelfde steen gestoten, dat ze de moeite niet eens meer nemen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.11 uur

  40. Ook de naam Klink was niet eerder in verband gebracht met een ministerspost. Klink, een goede vriend van Balkenende, is directeur van het Wetenschapplijk Instituut van het CDA. Hij is ook senator.

    En zo vult de ene hand de andere.

    Reactie door De Hakkers — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.21 uur

  41. 39 kaatje.
    wat zou er gebeuren als we alle managers en zogenaamde leidinggevende zouden ontheffen van hun functie.
    Dan die mensen aanwijzen op onze sociale zekerheid.
    Zouden ze ten eerste meer respect krijgen voor de abw en we zijn af van die papperassen die maandelang op het buro blijft liggen,omdat er geen besluit genomen kon worden.
    En van dat geld wat je bespaart op de burocratie,geef je aan de hardwerkende ambtenaar.

    Reactie door sander — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.22 uur

  42. In de bijlage van het Financiële Dagblad van zaterdag j.l. staat een artikel aan de hand van Frans Nauta.
    Hierin beschrijft hij o.a. de verstikking door allerlei “beleidsmedewerkers” en ook het aantal ambtenaren in enkele andere landen. Voorbeeld:
    Zweden: ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen, gevestigd boven een winkel,
    350 medewerkers. Wij hebben 2 x zoveel inwoners maar 7 x zoveel medewerkers op dat ministerie.
    Engeland, bepaald een stukje groter dan Nederland maar heeft 20 procent meer ambtenaren op landbouw.
    Misschien werken onze ambtenaren hard genoeg (?), maar door de volledig uit de hand gelopen regelgeving, vergadercultuur en commissies hebben we er veel teveel.
    Zo houden ze zichzelf aan het werk en komen volledig ten laste van de beroepsbevolking.

    Reactie door Sjors — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.25 uur

  43. @26
    Ton.
    Maar je geeft het zelf al aan dat je ongewoon moet zijn om ze te begrijpen.

    Reactie door De Hakkers — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.29 uur

  44. Sjors,

    je hebt helemaal gelijk. Des te minder beleidsambtenaren, des te minder ambtenaren om het beleid te controleren etc… Maar ja dan moeten ze wel het bedrijfsleven in of gewoon echt eens voor de gemeenschap gaan werken.

    Marleen

    Reactie door Marleen — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.33 uur

  45. 41. Sander, ik weet niet of je nu sarcastisch bent, of dat je het echt meent. Ik ga er maar vanuit dat je de nuance zelf ziet.
    Vanzelfsprekend kun je niet alle managers ontslaan, maar het is wel tijd voor een cultuuromslag.

    In tegenstelling tot datgene dat ik altijd heb geloofd (en wat de managers ons wijsmaken in alle dagbladen) ligt het dus echt niet aan de medewerkers. Zij voeren hun deel in het proces keihard werkend uit. Het ontbreekt aan mensen met overzicht. En wat doet een manager zonder overzicht……, juist! vriendjes erbij halen die ook geen overzicht hebben, zo legitiemeren we een baggerzooi in de processen.
    Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

    Kortom; het wordt hoog tijd voor een Fritz Frohlich (saneringskoning van Akzo) om de vette bezem eens door die logge overheidsinstellingen te halen. Let wel: niet om ze te privatiseren, enkel om ze op te schonen, dus al het overbodige management te verwijderen.

    Ik zou het graag zelf doen, helaas heb ik de macht niet en schijn je hier enorm diplomatiek voor moeten te zijn; dus niet voor mij weggelegd.

    Reactie door kaatje — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.38 uur

  46. 26. Hoi Ton, nog wel eens een reactie gehad op dat mailtje van toen?

    Reactie door kaatje — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.41 uur

  47. @27
    Ik verwacht van een ambtenaar ook een andere actie en wel dat hij met zijn kont uit de stoel komt om mijn huis goed te bekijken met de WOZ waarde en niet maar een gok plaats die voor mij bijna onbetaalbaar is.
    Dan moet je dat herstellen met protesten enz dus een hoop gezeik tot de rechtbank toe en dat meneer dat verliest en wel door lamzakkerigheid en de gemeenschap nog op scheept met een hoop kosten.

    Reactie door De Hakkers — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.54 uur

  48. @39

    Hoi Kaatje. Goed verhaal!
    Dit land eet zichzelf op aan de overheid. Eigenlijk is heel Nederland in dienst van de overheid. Hoe anders kunnen we al die mensen aan het werk houden?

    Ga je wel blijven daar?

    Reactie door Gloria — dinsdag 13 februari 2007 @ 23.57 uur

  49. @45
    Kaatje, nee helaas niet..heb toen een mailtje gestuurd naar het adres van Jan. Uitgebreid vermeldt waarom ik dat mailtje stuurde, maar heb helaas moeten constateren dat ook bij de SP het collectieve belang boven het individuele gaat..Helaas, het is niet anders en daar moeten we dan maar mee leven..Maar ben wel blij dat je weer “back as usual” bent, en ik hoop dat je er (ondanks het persoonlijke verdriet) voortaan weer lekker fris tegenaan gaat, want zo doen wij SP’ers dat he!!

    Reactie door ToN — woensdag 14 februari 2007 @ 0.08 uur

  50. @47 ToN

    Gaat het goed met je? Heb jij ook geprotesteerd? Ik gun jou zeker wat meer hoor!

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 0.12 uur

  51. @3
    Khosrow, waar waren al die werknemers van Shell om de boel plat te gooien of zelfs ontslag te nemen toen ze in de gaten kregen dat hun werkgever in Nigeria het milieu liep te vervuilen?? Gelijke monnikken, gelijke kappen…Of niet soms??

    Reactie door ToN — woensdag 14 februari 2007 @ 0.37 uur

  52. 48. Ton, dankje voor je lieve berichtje.

    47. Gloria, dat kan best makkelijk zijn; ketenomkering, managers terug op de werkvloer, dus degraderen. Helaas zit dit er niet in, want als ze bij het UWV worden ontslagen, wacht er een baantje bij het CWI of bij de volstrekt onnodige terreurbestrijding (Joustra).

    Vanzelfsprekend ga ik mijn opdracht uitvoeren, maar ik blijf niet “sec” bij mijn opdracht. Ik ga proberen contacten te leggen om ook daadwerkelijk iets te veranderen.
    Als mij dit niet lukt door “politieke” belemmeringen, dan vraagt dit om een “politieke” oplossing. Gelukkig heb ik dit voldoende geleerd bij de SP. Mocht mij dit alleen niet lukken, dan kan ik alsnog een enorme stok geven om mee te slaan aan de partij waar ik helaas geen lid meer van wil zijn.

    Reactie door kaatje — woensdag 14 februari 2007 @ 0.51 uur

  53. @46
    Gloria, wil je nou beweren dat jij mij “aan het werk” houdt?? Of ben ik degene die jou aan het “werk” houdt..Laten we dan wel vaststellen dat ik elke dag bij mijn werkgever moet opdraven, geen huurtoeslag krijg, geen zorgtoeslag krijg, laat staan voorlopige teruggaves IB elke maand..Ik krijg niks, behalve die belastingaanslag van zo’n 350 euro en of ik dat deze zomer over 2005 ff wil betalen..in oktober weer 350 euro over 2006 (te betalen voor 31 dec) en nu alweer 350 euro, dat is alvast zo’n “voorlopige” want dat zal ik over dit jaar ook wel weer verschuldigd zijn..Beste Gloria, ik bewonder jouw vechtlust en gedrevenheid en ik sta voor de volle 100% achter jou hoor..maar soms kan het ook geen kwaad om ff met de beide pootjes op moeder aarde terug te keren!

    Reactie door ToN — woensdag 14 februari 2007 @ 0.53 uur

  54. 50. M.a.w, ik zal nooit mijn zakken vullen als consultant, want dit lukt niet met een geweten.

    Reactie door kaatje — woensdag 14 februari 2007 @ 0.55 uur

  55. Die ambtenaren zijn doorgeslagen met een 13 maand er bij.
    Dit is grote onzin een jaar bestaat uit 12 maanden.
    Met die 2,5 % en de 13 maand komt men op een loonsverhoging van ruim 10 %.
    Natuurlijk mag men naar het bedrijfsleven kijken maar kijk dan ook naar andere dingen(vrije dagen,ATV dagen, meestal schoonwerk de rotzooi is uitbesteed, pensioen en andere voordelen voor ambtenaren)
    Loop als SP niet overal achterna kijk of het realistisch is dat zijn deze eisen totaal zeker niet.

    Reactie door De Hakkers — woensdag 14 februari 2007 @ 0.59 uur

  56. @51
    Is dit “onze Hakker” of een soort ongeleid projectiel daarvan?? Hoe dan ook, ik ga slapen want ik moet morgen bij mijn werkgever weer aanwezig zijn..Ben alleen wel bang dat ik niet veel verder meer kom dan maar de hele dag “uit het raam te staren”..Maakt niks uit, meer wordt er immers toch niet van mij verwacht?! Welterusten allemaal, slaap lekker..(verder)!

    Reactie door ToN — woensdag 14 februari 2007 @ 1.24 uur

  57. @52 ToN

    Welterusten, maar waarom antwoord je mij niet even over hoe het met je gaat? (Zie @48)Of ben je boos omdat ik het niet erg op heb met ambtenaren die van links tot rechts beleid haast ‘blindelings’ uitvoeren.
    Dit wil niet zeggen dat zij zich er niet rot bij voelen, maar dat had ik juist zo graag van je willen horen.
    Hoe voelt dat als ambtenaar om zo’n Balkenende-beleid uit te voeren? Wat zou het mooi zijn, Ton, als ambtenaren zich verenigen om het armoedebeleid NIET uit te voeren. Dan nog de politie die weigert om het buitenlanderbeleid en paranoia-terreur-beleid NIET uit te voeren en dan, ja dan? Wat een TOF ongehoorzaam land zullen we dan hebben. Maar wel een vredelievend land! Toch Ton? Of nog beter: een ontwaakt land!
    Slaap lekker en wie weet hoor ik nog van je?

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 1.42 uur

  58. 52. De hakkers.

    Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de top-ambtenaren er plotsklaps 40% bijkregen. Vind je het dan gek dat de onderlaag zo reageert?

    Kijk even terug naar wat ik constateer zoals het dus gaat bij overheidsinstellingen!

    Als men nu slim was geweest, had men de topambtenaren er 2% bijgegeven en de ambtenaren op een lager niveau 2,25. De overheid was dan goedkoper uitgeweest, de top was toch al happy en zo niet, tijd voor doorstroming en de kleine ambtenaar was ook gelukkig geweest.

    Reactie door kaatje — woensdag 14 februari 2007 @ 1.43 uur

  59. @51 De Hakkers

    Heb je gezelschap gekregen? Met hoeveel hakkers zijn jullie nu? Al plannen om richting Den Haag te gaan met de Hakkersbende? Laat even weten dan neem ik nog wat tuingereedschap mee.

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 1.45 uur

  60. Ik zie dat Balkenende zich met een aantal partij kanonnen omringt heeft in een nieuw kabinet. Dit in tegenstelling tot het PVDA en CU.
    Dat geeft aan dat Balkenende alias het CDA zich in haar politiek bedreigt voelt. (u weet wel, die VOC mentaliteit van “ga heen en verover”)
    Hoe komt dat nu toch weer?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 14 februari 2007 @ 2.02 uur

  61. Hoe hoog is het salaris van een ambtenaar eigenlijk?
    Ik neem aan dat een vuilnisman toch minder heeft dan een chef of manager in Den Haag. Geldt het ook voor topambtenaren? Een verhoging van 5%? Dan vangen die wel 10 keer zoveel extra als de man/vrouw onderaan de loonlijst.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 14 februari 2007 @ 6.41 uur

  62. Sorry voor mijn S teveel maar door diverse zeer slechte ervaringen met ambtenaren krijg ik soms even een waas voor de ogen.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 7.14 uur

  63. Goeden morgen vrienden SP.

    Een ambtenaar daar ontkom je niet aan, en die moet het politiek beleid uitvoeren, of dat nu links of rechts is.
    Dus beste ambtenaren haters (dat zijn er nog al wat) je kan er niet buiten.
    Ze krijgen een salaris dat uit de belasting komt, dus onze SP afgevaardigers(sters) zijn in principe ook ambtenaren.
    Wat is daar mis mee?
    Wanneer er vrienden zijn die slechte ervaringen hebben met ambtenaren, moeten zich realiseren dat diezelfde ambtenaar het beleid uitvoert van de gekozen regering, gemeente, provincie, enz.
    Om dat te veranderen moeten wij de straat op, en niet aan de kant staan met een zuur gezicht, ik kan er niets aan veranderen.
    Dat gaat wel!
    Naar de stembus en een echte linkse regering kiezen, en niet het hetgeen we nu zien.

    Balkenende heeft Wouter flink genaaid!
    Geen Ahmed Aboutaleb als minister, maar staatssecretaris, tel uit je winst.

    7 maart a.s. kies de enige Socialistische Partij.
    SP, niks mis mee.

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 14 februari 2007 @ 7.47 uur

  64. Gandalf e.a. ook goede morgen!
    Laten we die ambtenarensalariisen nu eens even toejuichen: zij krijgen die van ons, de
    belastingbetaler.
    Misschien wordt een goede vriendin van mij
    daar nog binnenkort heel blij om.
    Zij zag door de manier van inkomens- en uit-
    keringsverdeling door de verantwoordelijke
    Overheid haar inkomen binnen 10 jaar tijd,
    met meer dan 30 % verminderen.
    Stel dat er vanuit een Tweede Kamer een goed
    onderbouw Initatief(-)wet komt met als voor-
    stel de uitkeringen in een aantal gevallen
    duidelijk te relateren aan ook de ‘opgehoog-
    de’ staatslonen/salarissen/uitkeringen etc.?
    Wié wéét kómt het (dan toch nog) goed en
    wordt die Wet alsnog gróndig en structureel
    herzien! Laat ik het ook eens probééééren
    positief te zien, al kost het me soms de
    gróóótste moeite, meer en meer mensen koppie
    onder te zien gaan, zich afhankelijk en be-
    dééld te weten, dáár waar hun réchten totaal
    in het ‘onzekere’ werden ondergedompeld,
    deep down!
    Prima idee, om ook hen, die lichamelijk het
    zwaarste werk verrichten, of gééstelijk het
    zwaarste beroep kiezen, niet zelden gevolgd door een lichamelijke zeer nadelige reactie,
    hun inkomen behoorlijk te doen optrekken….
    onmiddellijk daaraanvolgende dan óók de di-
    verse uitkeringsgerechtigden te compenseren!
    Niét het één zónder het ánder!

    Reactie door Madelief — woensdag 14 februari 2007 @ 10.39 uur

  65. 30% erbij voor zichzelf…

    Toch te gek voor woorden!!!!

    Reactie door Paula — woensdag 14 februari 2007 @ 10.48 uur

  66. Het is duidelijk dat Zalm al bij het bedrijfs leven zit.
    http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=566178

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 11.06 uur

  67. (aardappel)Soep

    Citaat uit het Amsterdams Nieuwsbulletin van het Parool op
    23 februari 1945

    “Zuid helpt Noord”. Onder de leuze zuid helpt noord, is sinds
    eenigen tijd in bevrijd gebied een campagne gaande tot het in-
    zamelen van levensmiddelen voor het bezet gebied.In Oudenbosch werd hiemede begonnen. Weert en Rijksor……..(onleesbaar w.j)
    beroep op de gulheid van den Brabantschen boer om zoveel mogelijk voedsel ter beschikking te stellen,dat terstond na de bevrijding naar het thans nog onder Duitsche bezetting zuchtende deel van het land gebracht zal worden.
    Radio Oranje zei gisterenavond dat men in Holland leeft van een snee brood en drie aardappels per dag. Brabant zal alles doen
    wat het kan om in den door Duitschers geschapen noodtoestand
    te helpen voorzien. (einde citaat)

    Dus beste mensen de solidariteit is de basis van verzet tegen de
    uitwassen van het moderne kapitalisme zoals b.v. voedselbanken.

    Ook het politiek bewuste deel van onze ambtenaren die in aktie
    zijn verdienen onze steun en solidariteit.

    Willem Jansen

    Reactie door willem jansen — woensdag 14 februari 2007 @ 11.21 uur

  68. Marktwerking.
    http://www.ad.nl/diagnose/article1087118.ece

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 11.25 uur

  69. Ik vind het jammer dat iedereen per groep aan het demonstreren is, het wordt tijd voor een algeheel protest, van alle groepen samen. Waar blijven de bonden??
    Dit versnipperde gedoe zet toch geen zoden aan de dijk.
    Hanna

    Reactie door Hanna — woensdag 14 februari 2007 @ 11.28 uur

  70. Tja,een mens kan snel veranderen zelfs van kleur.
    http://www.gelderlander.nl/discussie/article1106667.ece

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 11.31 uur

  71. Ambtenaren wat zijn dat voor wezens, zijn dat mensen die rot doen tegen de burger in nood of is het een volkje in dienst van de burger. Ik denk het laatste, veronderstel dat je al die dienstverleningen aan de burger overliet dan zou je een soort privatisering krijgen zoals men de laatste jaren van voorbeelden hebben genoten.
    Moet ik al die functies op noemen nee dus, wij kennen ze zoals politie, ac. zieken- huizen, bruggewachters vuilnisophalers, brandweer enz. enz.
    Ik zelf was dan weer ambtenaar dan weer in particuliere dienst, de hele evolutie van de automatisering meegemaakt, nog met de eerste computer in het land. Je mag gerust weten in die pionierstijd was het dag en nacht werken en veelal in 24 uur niet op je bed kwam nu ben ik al jaren met pensioen met 6 pensioenbreuken als dank van de maatschappij.
    Ik ben niet haatdragend want mij vrouw en ik redden het prima. Maar blijf vecheten voor je rechten en als het moet zelfs tegen je eigen vakbond want dat zijn tegenwoordig semie regeerders. Een eis van 30% is een goed begin, goed voorbeeld doet goed volgen.
    Alleen daarom is uit goed fatsoen staken gerechtvaardigd, het zal wel in het regeer accoord staan dat 30 % okee is maar niet voor het voetvolk, die krijgen onder de marge dan is de balans weer in evenwicht.
    De beuk erin!!

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 14 februari 2007 @ 11.37 uur

  72. @63
    Dat is best wel een punt zelfs de Duitsers uit 1940-1945 zou je niets anders kunnen verwijten dan het uitvoeren van een beleid.
    Het goedkeuren van stakkers die niet meer kunnen werken en zo in de armoe terechtkomen is het gevolg van beleid.
    De uitvoerende kun je met recht niets verwijten.
    Dus tegen die mensen wil ik zeggen doorgaan het is in orde het is maar beleid.
    En laten we deze doktoren niet geestelijk gaan belasten dat ze iets verschrikkelijks doen in tegendeel ze voeren prima het beleid uit en geef ze dan met namen hier de complimenten voor.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 12.27 uur

  73. Sinds de 50er jaren is er politiek toch niet zo heel veel veranderd. Een mopje uit die tijd:
    Meester op school vraagt aan de kinderen of ze weten wat ‘economie’ is.
    Stilte.
    Meester zegt:’ok., ga naar huis en vraag aan je ouders wat ‘economie’ is, dan hoor ik het morgen!’
    Jnantje komt thuis en vraagt:’Pa, wat is economie?’
    Pa zegt: ‘tja, das niet makkelijk uit te leggen. Luister: Ik ben hier degene die het geld inbrengt, dus ik ben het KAPITAAL; je moeder regelt alles in ons gezin, dus dat is de REGERING. Het dienstmeisje werkt hier en krijgt door ons betaald, dat is dus de WERKENDE KLASSE.
    Jij bent 11, dus jij bent de JEUGD en je broertje van 14 maanden is de

    Reactie door ria — woensdag 14 februari 2007 @ 13.48 uur

  74. Sinds de 50er jaren is er politiek toch niet zo heel veel veranderd. Een mop(je) uit die tijd:
    Meester op school vraagt aan de kinderen of ze weten wat ‘economie’ is.
    Stilte.
    Meester zegt:’ok., ga naar huis en vraag aan je ouders wat ‘economie’ is, dan hoor ik het morgen!’
    Jantje komt thuis en vraagt: ‘Pa, wat is economie?’
    Pa zegt: ‘tja, das niet makkelijk uit te leggen…. luister: Ik ben hier degene die het geld inbrengt, dus ik ben het KAPITAAL; je moeder regelt alles in ons gezin, dus dat is de REGERING. Het dienstmeisje werkt hier en krijgt door ons betaald, dat is dus de ARBEIDENDE KLASSE.
    Jij bent 11, dus jij bent de JEUGD en je broertje van 14 maanden is de TOEKOMST. Bij elkaar vormt dat een economie!
    Jantje gaat naar bed en wordt ‘snachts wakker omdat zijn broertje huilt. ‘t Jong zit onder de poep.
    Jantje wil zijn moeder halen, maar ziet dat ze alleen in bed ligt. Das raar! Dan maar naar het dienstmeisje. Maar…. daar ligt zijn vader bovenop! Jantje denkt: als ik laat merken dat ik ze gezien heb, is Leiden in last, en gaat zelf maar de baby verschonen.
    De volgende ochtend zegt Jantje op school: ‘Meester, ik weet wat ‘economie’ is! Als de regering slaapt, wordt de arbeidende klasse door het kapitaal genaaid en moet de jeugd de toekomst uit de stront halen!’

    Reactie door ria — woensdag 14 februari 2007 @ 13.55 uur

  75. De bonden eisen 2,5 %, terwijl minister Remkes niet verder wil gaan dan 2 %. Kan je nagaan, wat een verschil! Wat een armoedig teringlijersbeleid van de regering!

    Deze actie doet mij aan de tijd herinneren, waarin ik hulpkracht was bij de Expeditie Briefpost (PTT) in Utrecht (1974-1981). Met anderen heb ik toen een autonoom Hulpkrachtencomitee opgericht -met de maandelijkse uitgave “De Lastpost”-, dat zowel plaatselijk als landelijk actief was. We hebben nog met de landelijke PTT-directie om de tafel gezeten om ontslagen te voorkomen, wat voor bijna 100 % gelukte. Verder waren we actief als kaderleden van de vakbond. De acties van ambtenaren eind jaren zeventig-begin jaren tachtig waren grootscheeps.

    Ik wens de huidige actievoerders alle succes toe, en geen millimeter toegeven aan de Haagse uitperserij!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 14.22 uur

  76. Helemaal eens met De Hakker @55. Ambtenaren willen het beste van twee werelden. De riante secundaire arbeidsvoorwaarden van de ambtenarij: 36 uurtjes werken i.p.v. 40, veel vakantiedagen, wachtgeldregelingen i.p.v. WW en bijstand, kinderopvang etc. Maar dan wel met de salarisregelingen van het bedrijfsleven, dus een flinke salarisverhoging EN een 13e maand (die overigens lang niet bij elk bedrijf wordt betaald).
    Kom op zeg, wees realistisch. Als je meer wilt verdienen ga je maar solliciteren bij het bedrijfsleven. Bedenk je wel dat je dan een heleboel van je leuke arbeidsvoorwaarden vaarwel kunt zeggen.

    Reactie door GJH — woensdag 14 februari 2007 @ 14.31 uur

  77. @ De Hakker (24):

    Je generaliseert ten onrechte over ambtenaren. Denk eraan dat ook veel van hen zwaar en ongeschoold werk doen. Werkers bij de gemeente (waaronder b.v. de vuilnisophaal- en plantsoenendienst) zijn ook ambtrenaren, evenals voorheen buschauffeurs in het OV en werkers bij de PTT, enz.
    Het enige werkelijke criterium van het ambtenaar-zijn is het feit, dat je een aanstelling hebt bij de overheid en niet een (arbeids)overeenkomst met een particuliere werkgever.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 14.33 uur

  78. @74 Ria

    Keigoed, da’s een ouwe maar “evergreen” helaas.

    Het wordt NU toch eens tijd dat de regering wakker wordt.
    Misschien even met de gierkar naar het binnenhof? Dan is het niet meer leiden maar lijden!

    Reactie door Elsemie — woensdag 14 februari 2007 @ 14.40 uur

  79. d’olle Henk, 71, goed idee, kan ik zo’n ding
    bij je bestellen, (handschoenmaat 6 3/4)
    schoenmaat 36/37, lengte 158, dus zal zo’n
    slaghout niet veel groter moeten zijn dan 60
    cm stel ik me voor om er nog enige krácht
    aan te ontlenen, oh ja, doorsnee 40 mm, an-
    ders kan ik dat beukje niet omvatten, zoiets
    als een pvc-buis met zand gevuld, dat zét
    slagkracht bij,,,,,ik doe mee!

    Reactie door Madelief — woensdag 14 februari 2007 @ 14.45 uur

  80. @ Ouwe Dirk (63):

    Volksvertegenwoordigers zijn echt GEEN ambtenaren hoor, ook al worden hun vergoedingen uit de staatskas betaald. Zoals ik hierboven heb geschreven: het enige werkelijke criterium is een AANSTELLLING bij de overheid. De volksvertegenwoordigers zijn -terecht- in principe geheel onafhankelijk van de overheid, ook wat betreft hun inkomsten.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 14.53 uur

  81. @77 Olav Meijer.

    Vroeger in de oude grijze tijd gold de kreet als je bij de overheid werkte. “Vast werk vaste armoede” nu word je met vaste armoede net zo makkelijk eruit geschopt als bij een particulier bedrijf. Nederland moet op de schop inplaats van eruit schoppen.
    De beuk erin. Argumenten tenover om deze aspirant zakkenvullers uit te zwaaien.
    Ik begin langzamerhand te denken, wij zijn aan een dictator toe, eentje met verstand en fatsoen, waar haal je zo’n kerel vandaan?
    De staat der Nederlanden vraagt een dictator met verziend vermogen, behoeft de dictator opleiding niet gevolgd te hebben, zelfs geen
    VU of Nijenrode alleen een menslijk gevoel is voldoende.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 14 februari 2007 @ 15.12 uur

  82. Olav, 80, praat me even bij:
    Volgens wélk concept worden de ‘hoogst’
    gehonoreerde ambtenaren, indirect door ons
    ver- en gekozen, dan ingeschaald?
    Het is destijds een ethisch standpunt geweest
    door te stellen:
    a. dat het bedrijfsleven zijn gang kan gaan
    en voor onze schatkist ook belastingaf-
    drachten doen, en
    b. de door onze ambtenaren te verrichten werk
    zaamheden, een DIENSTVERLENENDE functie
    hadden, van hoog tot laag, ZONDER WINST-
    oogmerken.
    Dat principe lijkt dus totaal verláten te
    zijn, maar is ethisch niét juist.
    Zij moeten dondersgoed opletten dat de Wet
    wordt uitgevoerd en de ‘schatkist’ niet ge-
    plunderd wordt of gaten gaat vertonen door
    al te hebberige houtwurmen, dat veroorzaakt
    onherstelbare perforaties………..echter
    de Overheid moet sparen en spaarzaam geld uit
    geven en heeft dié opdracht behoorlijk uit
    te voeren, námens en in ópdracht van ons al-
    lemaal.
    Zij kennen niet de stress en risico die het
    BEDRIJFSLEVEN continu draagt.
    Zij kunnen met ons aller goedvinden evt. ge-
    holpen worden, groot-, midden- en kleinbe-
    drijf.
    Overheidsfunkties zijn niet bedoeld om er
    ‘stage’ te lopen en dan óver te lopen naar
    allemogelijke intussen geprivatiseerde on -
    dernemingen, om dan, alsdáár de aan die banen
    vastzitten riante salarissen alsnog te gaan
    ontvangen, c.f. c.a.o.’s, danwel onder in-0
    dividuele voorwaarden.
    Het is niet te pruimen, dat ex-ambtenaren
    zich dáár alsnog gaan verrijken met een loon
    (waarvan een gedeelte zelfs Overheidssubsidie
    kan zijn), dat zij als Overheidsambtenaren
    binnen de eigen Arbeidsvoorwaarden als onge-
    wenst zouden beschouwen, niet rechtdoend aan de aan de werkclassificatie van betreffende
    funktie, zelfs niet als die op gelijkwaardig
    nivo zou staan.
    Van de Overheid wordt verwacht dat binnen be-
    paalde kaders baten en lasten van ons allemaal naar behoren worden verdeeld en kan
    men deze vertrouwensfunktie niet abobinabel
    gaan overwaarderen in geldswaarde, dan gaat
    men voor de eer van die uitdaging! Dan toont
    men zich Overheidsdienaar tot en met het Ka-
    binet aan toe, inclusief dus.
    De vaste inkomsten geen ‘salaris’ te willen
    noemen, maar ‘vergoeding’ is dan eigenlijk
    niét relevant.
    Gaan we wérkzaamheden opwaarderen, dan zijn
    niet diegenen aan de beurt die zich vereni-
    gen in de Bond van Hoger Personeel, nee, dan
    zijn bijv. eerst de laagst- of lagerbetaal-
    den aan de beurt: zwaarsjouwende, en overbe-
    laste mensen in de verpleging, op ambulances,
    etc., maar het gelijk willen trekken van
    salarissen kan niet behoren tot een Over-
    heidstactiek en dat past niet bij bijv. het
    Wapen van Amsterdam, waar men uitgaat van
    andere normen en die benoemen als:
    Vastberaden, Heldhaftig én Barmhartig….
    kijk….daar moeten we het meer van hebben!
    Klop, klop, knock, knock on your door en
    gaat men voor de serieuze DIENSTVERLENING!

    Reactie door Madelief — woensdag 14 februari 2007 @ 16.15 uur

  83. @ d’olle Henk (81):

    Bij dat primaire gevoel van: “we hebben een dictator nodig”, kan ik me nog wel iets voorstellen, maar bij het idee huiver ik toch. Ik moet niet aan een dictator denken, gediplomeerd of niet. Zodra mensen dictators worden, verdwijnt wat eventueel aanwezig is aan “verstand, fatsoen en menselijk gevoel” als sneeuw voor de zon.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 17.22 uur

  84. @ Madelief (80):

    Eh…wat? “Even bijpraten”? Me dunkt, je snijdt nogal wat aan!
    Hierbij mijn reactie in eerste instantie.

    Historisch bezien is het overheidsapparaat alleeerst bedoeld geweest om de feodale heren te dienen. Voor het innen van belastingen, het in stand houden van een leger, enz. De notie van “dienstverlening” aan de burger is van veel latere datum, en meer verbonden aan de rechtsstaat zoals die zich geleidelijk heeft ontwikkeld.
    Tegenwoordig vind ik ook déze notie nogal belegen. Het ambtenaar zijn is niet zozeer een “officium nobile” (zoals advocaten het eigen beroep nog steeds wel eens hoogdravend plegen te noemen), maar gewoon een afspraak om bepaalde gewenste werkzaamheden te verrichten tegen een geboden vergoeding. Met slechts deze bijzonderheid, dat het in het kader van een organisatie gebeurt welke niet bedoeld is om winsten te realiseren, maar om overheidtaken uit te voeren. Niets mystieks dus.
    Hierboven heb ik erop willen wijzen, dat blijkbaar nog steeds bepaalde vooronderstellingen en misvattingen bestaan over wat een “ambtenaar”is. Niet per se een pennenlikkker dus, die lui achterover leunend zijn zakje gevuld krijgt. Het gaat in feite slechts om een etchnisch-juridisvch verschil, nl. het aangesteld zijn door ene oevrheidsvertegenwoordiger, in plaats van een contractant met ene particuliere werkgever.
    De vuilinsophaler is evenzeer een ambtenaar als een exorbitant veel verdienende aangestelde hoge manager. De ambtenarenacteis vroegrer en nu gaan in de eerste plaatst om d elaagstbetaalden die het gfewone (en vaak zware) werk doen,
    Sat heb ik willen verduidelijken.

    Over de precieze inscha;lingstechnieken van d ehooogste betlaade ambtenaren weet ik niets. Ik vrees dat daarbij veel willekeur en vriendjespolitiek hoogtij viert. Over het wel of niet terecht uitgaven doen uit de algemene middelen gaat de poltiiek, d.w.z. regering en parlement. Aan onze onafhankelijke parlementsleden dus d eopdracht WERKELIJKE controle uit te oiefenen.
    En ja, het is helaas een algemen praktijk dat mensen, die eert diverse politike of oevrheidsfuncties hebben vevruld, daarna lucratieve baantjes zoeken in het particuliere bedrijfsleven. Ik vind dat nogal opntluisterend, vooral als mensen politiek links hebben gestaan en van allerlei verwijten hebben gemaakt, die evvrolgsn henzelf zoudne moeten treffen. (Je weet wel: “exhibionistsiche zelfverrijjming”e.d.).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 17.49 uur

  85. (Excuses! Helaas werd het voorgaand stuk tegen mijn wil verzonden. Daarom hieronder nog het laatste gedeelte, dat ik nog moest corrigeren!).

    (Vervolg)

    Het gaat in feite slechts om een technisch-juridisch verschil, nl.: men is aangesteld door een overheidsorgaan, in plaats van een contractant met een particuliere werkgever.
    De vuilnisophaler is evenzeer een ambtenaar als een exorbitant veel verdienende, aangestelde hoge manager.
    De ambtenarenacties vroeger en nu gaan in de eerste plaats om de laagstbetaalden die het gewone (en vaak zware) werk doen.
    Dat heb ik willen verduidelijken.

    Over de precieze inschalingstechnieken betreffende de hoogst betaalde ambtenaren weet ik niets. Ik vrees dat daarbij veel willekeur en vriendjespolitiek hoogtij vieren. Over het wel of niet terecht uitgaven doen uit de algemene middelen gaat de politiek, d.w.z. regering en parlement. Aan onze onafhankelijke parlementsleden dus de opdracht WERKELIJKE controle uit te oefenen.

    En ja, het is helaas een algemene praktijk dat mensen, die eerst diverse politieke of overheidsfuncties hebben vervuld, daarna lucratieve baantjes zoeken of aangeboden krijgen in het particuliere bedrijfsleven. Ik vind dat soms nogal ontluisterend, vooral als mensen politiek links hebben gestaan en allerlei verwijten hebben gemaakt, die vervolgens henzelf zouden moeten treffen. (Je weet wel: “exhibitionistische zelfverrijking” e.d.). Verder lijken sommigen de politiek te beschouwen als een middel om het pad te effenen naar lucratieve baantjes in de toekomst.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 17.59 uur

  86. @50 en @57
    Gloria, mijn excuses..Heb met mijn (slaperige) kop waarschijnlijk over jouw berichtje heengekeken.
    Met mij gaat het prima hoor en nee, ik ben niet naar Den Haag geweest.
    Het kan mij totaal niet boeien of ik er nu 2 of 2,5 procent bijkrijg..Wat mij enkel en alleen nogal dwarszit, dat is de respectloze manier waarop sommigen een hele beroepsgroep belediging op belediging naar het hoofd slingeren. Daar kan ik soms laaiend over worden. In elke beroepsgroep heb je goeie en minder goeie krachten aan het werk, maar ik beschouw mijn werk wel degelijk als dienstverlening! Dat sommige regeltjes belemmerend werken, computersystemen haperen en er zo langzamerhand een schrijnend personeelstekort is ontstaan, daar leer je allemaal mee leven, het is roeien met de riemen die je hebt..Met boze klanten heb ik ook geen moeite, mits het “ergens over gaat”. Een concreet probleem valt (bijna) altijd op te lossen, daar zie ik elke keer weer een uitdaging in. Elke tevreden klant is er alvast eentje, dus zolang ik me nuttig kan maken loop ik niet weg.

    @ De Hakker
    Hetzelfde probleem met die pasfoto’s hebben een hele hoop mensen. Ik heb er pasgeleden ook mee te maken gehad i.v.m. mijn identiteitskaart die verlengd moest worden. Dat heeft te maken met die extreem hoge eisen die de overheid tegenwoordig aan die dingen stelt en dat is het gevolg van die doorgeslagen anti-terreur wetgeving. Sommige fotografen lenen zich daar zelfs al niet meer voor, ze geven in elk geval geen “niet goed, geld terug” garantie! Daar kan die (gemeente)ambtenaar niks aan doen, die bedenkt die regeltjes niet..Die mag alleen de kwaaie reactie van jou en vele anderen “in ontvangst nemen”. Een fatsoenlijke behandeling moet natuurlijk wel maar ja, er zal heus welles een chagrijnige tussen zitten. Daar moet je zo iemand op aanspreken, naar de naam vragen en desnoods een klacht bij zijn/haar meerdere indienen.

    Reactie door ToN — woensdag 14 februari 2007 @ 17.59 uur

  87. @81 d’olle Henk

    Ja Henk, met je eens! De beuk erin!!
    Laten we gaan voor een dictator met verstand en fatsoen, met verziend vermogen en met een menslijk gevoel. Kortom: een man van goud!

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 18.40 uur

  88. @77
    Die diensten zijn allang afgeschoven naar de privatisering.
    Dus de onderste regionen,energie,vuilophaal, OV en ga maar door.
    Wat is blijven zitten is het plep de schrijvers die nog nauwelijks een kop buiten de deur steken.
    De echte harde werkers die het vuile werk moesten opknap zijn al lang geloodst door de ambtenaren met pen.
    En die mensen moesten flink inleveren bij de private bedrijven alleen toen deze mensen protesteerden bleef het plep ook met de kont op de stoel zitten.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 18.45 uur

  89. Ton
    Volgens mij ben je ambtenaar in je functie moet ik je niet je bent een soldaat van de overheid,hier op de site ben je een prima kerel.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 19.06 uur

  90. 70. Ja je hebt gelijk CDA en PvdA;
    “De as van het kwaad” Samen werken Samen zwijgen.

    Reactie door Henny — woensdag 14 februari 2007 @ 19.19 uur

  91. Ambtenaren zijn net mensen daarom behoeven ze ook niet over danwel ondergewaardeerd te worden. Zolang ik van mijn bescheiden uitkering de volle mep voor de ziektekostenverzekering moet betalen en velen met mij verwacht ik niet ook nog bij te moeten dragen via de belastingen aan compensatie in deze voor die ambtenaren. Wel verdienen ze een goed salaris/loon naargelang hun werk dat verdient, dáár kan geen mens wat tegen hebben. Maar dat laatste wens ik eenieder.

    Reactie door Henny — woensdag 14 februari 2007 @ 19.22 uur

  92. @83 Olav Meijer.

    Dat was mijn laatste strohalm. Mij rest nog vluchten uit deze waanzin, maar helaas jaren geleden zongen wij al: Vluchten kan niet meer ik zou niet weten waar naar toe.
    Rest nog een leider, die de rode vaan ter hand neemt.

    Toen zwaaide ik mijn vlag in het zonlicht omhoog,
    het zonlicht, dat de aarde deed branden,
    de wind was zo hevig, dat mijn vlaggestok boog,
    toch hield ik hem sterk in mijn handen,

    want ik voelde mij dapper en onbevreesd,
    om mij heen was geen schemer van zorgen,
    in dagen was ik zo blij niet geweest,
    mijn hart was de glanzende morgen.

    Toen zwaaide ik mijn vlag in het zonlicht omhoog,
    blijde moed zong haar lied aan mijn oren,
    hoe zwaarder de wind op mijn vlaggedoek woog,
    hoe meer ik mijn kracht wist herboren.

    Want sterker was ik dan alles dien dag,
    niet langer meer één der geknechten,
    de lucht was vervuld van mijn luide lach,
    om ‘t hoogste geluk te bevechten.

    G. v. Oorschot

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 14 februari 2007 @ 20.12 uur

  93. @90
    Over die compensatie voor de ziektekosten is er volgens mij een groot misverstand..Ik weet niet hoe het precies werkt, want er komt per ambtenaar steeds een ander bedrag uit..Hangt van de persoonlijke situatie af, volgens mij.
    Ik neem wel aan dat jij voor de zorgtoeslag in aanmerking komt? In het ziekenfonds was het zo dat jijzelf de helft van de premie betaalde en de werkgever of uitkeringsinstantie de andere helft. Alleen ambtenaren zaten vaak wel onder de “loongrens”, maar enkel en alleen omdat ze uit de overheidsruif betaald werden mochten ze niet in het ziekenfonds en betaalden ze dus een dure particuliere verzekering..In eerste instantie de volledige premie, waarvan ze dan naderhand van de werkgever een tegemoetkoming ontvingen..Omdat die tegemoetkoming van de werkgever nu is komen te vervallen en men voor de zorgtoeslag meestal niet in aanmerking komt, heb ik ambtenaren gehoord die alleen al daardoor soms 150 tot 200 euro minder inkomen ontvangen..Hou me ten goede, ik weet niet of ik het helemaal goed heb uitgelegd, maar over deze compensatie hebben ze het hier…

    Reactie door ToN — woensdag 14 februari 2007 @ 20.58 uur

  94. De ambtenaar.

    Door luiheid en bevel is bevel gedreven
    Voelt hij zich ver boven de burger verheven.

    Zijn generaal is altijd de heersende macht.
    Hij voert blindelings uit wat deze van hem verwacht.

    Heb je hem nodig dan voelt hij zich de Heer.
    Hij laat je wachten ,lijden en bloeden al doet dat de burger nog zo zeer.

    Hij slaat en schiet en verwond als de het door de macht is bevolen.
    Zijn geweten is vrij door het beleid en daarna trekken ze zich weer terug in hun overheidsholen.

    Soms komen ze uit hun beschermde hol en vragen de burger met protesten om hun begrip.
    Op dat moment lijken het wel mensen maar het gaat alleen over hun eigen knip.

    Maar moeten wij ze dan vergeven.
    Denken we niet aan die mensen die zich door hun gedrag niet meer wilde leven.

    En steeds hun kreet het is nu eenmaal handelen uit beleid.
    Maar je bent GVD toch geen robot ook jouw moeder had met je geboorte de benen wijd.

    We hebben een troost het zijn toch waarschijnlijk mensen.
    En waarschijnlijk hebben ze met hun begrafenis ook wensen.

    Het zou deze kunnen wezen met een briefje geplakt op hun kist.
    Ik geef toe tijdens mijn werk heb ik menselijkheid gemist.

    De Hakker

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 21.58 uur

  95. @De Hakker.op het briefje mist nog:hier rust hij verder.

    Reactie door paul — woensdag 14 februari 2007 @ 22.30 uur

  96. @94 De Hakker

    Ik vind het voor ToN en anderen op dit weblog wel erg, want de enige echte ambtenaar die werkelijk om de medemens geeft is hij/zij die SP stemt.
    Weliswaar voeren zij ALWEER een christelijk rechts beleid uit de komende 4 jaar en zullen zij veel mensen moeten laten lijden.
    Geloof mij Hakker, ik geloof niet in de ambtenaren van de Sociale Dienst! Zij zijn als vijanden en laten je met het water aan de lippen vertrekken! Zij zijn de meeheulers met ieder beleid voor hun eigen JOB!
    Onmachtiger kan een mens zich niet voelen als je komt bedelen voor je kinderen om te overleven met Kerst. Het “NEE” zal tot aan mijn dood naklinken in mijn oren. Te weten dat diezelfde mens er die namiddag met zijn kerstpakket vandoor ging om kerstavond te vieren en naar de Nachtmis te gaan… Halleluja en vreten op Aarde!!

    Zie de bereikbaarheid van de drukke clientmanagers… want zo willen ze allemaal genoemd worden. Voor ALLE zaken is iedereen de hele dag bereikbaar. Voor de uitkeringsgerechtigde ALLEEN tussen 9-10.
    Zelfs hun tijd is nog teveel aan ons besteedt! Zie de uitgebreide opgepoetste gemeentebalie en ga dan eens kijken waar ‘wij’ ons moeten melden.
    Daar zit een bewaakster die net met haar hoofd over de veel te hoge balie uitsteekt. Ergens achteraf in het gebouw! Je voelt je daar een crimineel, een paria tegenover die mens in uniform.
    Ik heb een klacht ingediend vanwege die domme grote bekken! Die hun moederschap verruild hebben om de trouwe moeders af te blaffen. Wij horen er niet bij. Iedere maand controlebriefjes en willekeurige opdracht om met je afschriften te komen opdraven. En daar bladeren de participerende vrouwen op de arbeidsmarkt als ongenaakbare kenau’s in je privespullen.
    Ik zeg: F*CK YOU!

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 22.38 uur

  97. @94
    De Hakker, als ik dood ben mag dat briefje van mij best op mijn kist hoor..Maar ik zal dan voor ene keer alleen voor jou een praktijkvoorbeeld geven…!!
    Een hele tijd geleden had ik contact met iemand in de bijstand die een aanslag van de Belastingdienst had gekregen..Goed gesprek gehad en geadviseerd aan de hand van haar verhaal een bezwaarschrift in te dienen..Zo gezegd, zo gedaan. Het bezwaarschrift werd ingediend, alleen een collega die het moest behandelen zag daarin inderdaad aanleiding om de boete te schrappen maar de verschuldigde belasting moest (volgens de regeltjes) nog steeds wel betaald worden..Dat kon ze niet en dat vond ze nog steeds niet terecht (ook haar vader bemoeide zich ermee en was laaiend) en toch, wat mijn collega had beslist was volgens de regeltjes terecht! Toen kreeg hij haar aan de telefoon, ten einde raad..Hij kon het verhaal wel uitleggen, maar dat sloeg niet aan..Toen van haar kant de vraag “geef me dan die andere collega, want die snapte het wel”..Belde mijn collega mij met de vraag of ik het gesprek wilde overnemen want hij kon er niks mee..Oke, gesprek overgenomen..hoor een hoop geroezemoes op de achtergrond en op mijn vraag of de deurwaarder daar soms was, bleek dat inderdaad zo te zijn..Heb ik op dat moment met die deurwaarder overlegd, zijn eigen reactie was “gelukkig, er zijn toch nog mensen met gevoel” en hij was het met mij eens om op dat moment niet verder in te vorderen (die mevrouw dreigde zichzelf voor de trein te gooien)..De deurwaarder heeft de opdracht aan zijn Ontvanger teruggegeven met de belofte dat ik ook nog contact met hem zou opnemen en ik heb via mijn leidinggevende kunnen regelen dat deze “straf” werd beschouwd als niet in verhouding staande met het vergrijp en toen is uiteindelijk de hele schuld kwijtgescholden door iets wat ze de “hardheidsclausule” noemen en dan gelden niet meer de “normale” regeltjes. Dat geeft je een laatste mogelijkheid om de regels gewoon de regels te laten en gezien de omstandigheden daar een uitzondering op te maken!
    Ze heeft me daarna nog gebeld om mij te bedanken, maar ze zei dat ze eigenlijk liever nog mij persoonlijk een bloemetje had willen overhandigen…
    Beste De Hakker, DAAR doe ik het voor..! Dus plak voor mijn part mijn kist later van voor tot achter en van links tot rechts maar vol met briefjes..Uiteindelijk is er maar Eentje die zal oordelen of die briefjes terecht zijn of niet en Diegene ben jij niet…

    Reactie door ToN — donderdag 15 februari 2007 @ 0.59 uur

  98. @95
    Paul, wat doe jij hier bij de SP?? Voor jou haal ik alleen mijn neus op, snotneus!

    Reactie door ToN — donderdag 15 februari 2007 @ 1.09 uur

  99. @97.Beste Ton.ik heb zo mijn eigen redenen om alles wat met de overheid heeft te maken te haten,de overheid heeft grote invloed gehad op mijn leven.ik ben door deze overheid gebruikt als speelbal voor de vooruitgang.Wat ik bij de SP zoek is mijn zaak.en dat jij je neus voor mij ophaalt,doet mij niks.

    Reactie door paul — donderdag 15 februari 2007 @ 7.25 uur

  100. @97
    Best Ton ,ik kom in de hemel als hij bestaat dat is zeker mag het zo zijn dat ik daar eerder ben dan jij dan doe ik een goed woordje voor je.
    Want ik ben er van overtuigd dat je een goed mens bent.
    Helaas Ton zie ik in mijn V.W.W dat mensen door de sociale dienst letterlijk afgeslacht worden.
    Dus hopelijk heb je een beetje begrip voor mijn verbittering.

    Reactie door De Hakker — donderdag 15 februari 2007 @ 11.02 uur

  101. Binnekort worden er heel veel ambtenaren hun status als “ambtenaar “ondergraven : dat hebben ze bij het Obp van de TU-dDelft ook gedaan : vele mensen zijn gewoon weggetreitert .

    Woutertje Bos is toch ook voor de afbraak van de Bureaucratie : dus van de ambtenarij ?

    je geeft ze gewoon een oprot premie : dat is twee jaar salarissen : een jaar salaris wordt DIRECT ingepikt door de belasting ( mooier kunnen we het niet maken !)

    Reactie door Fred — donderdag 15 februari 2007 @ 11.38 uur

  102. Een beetje jammer dat gelummel over geld altijd. Die mensen moeten maar eens tevreden zijn met wat ze hebben. Ook slecht dat de SP deze materialistische protestactie steunt. Ambtenaren verdienen in Nederland meer dan genoeg en daar krijgt het Nederlandse volk een bureaucratisch systeem voor terug.
    SP profileert zich zo als een anti-partij en niet als een partij die staat voor haar idealen.

    Reactie door Jascha — donderdag 15 februari 2007 @ 14.08 uur

  103. @ De Hakker (77):

    Nee hoor, de vuilnisophaal- en plantsoenendiensten e.d. zijn niet geprivatiseerd.
    Bij OV-chauffeurs en PTT-ers heb ik uitdrukkelijk “voorheen” gezet.
    Het ging mij om het algemene beeld.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 15 februari 2007 @ 18.49 uur

  104. Moet zijn: recatie op nr. 88.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 15 februari 2007 @ 18.50 uur

  105. In nrs 77 en 84/85 heb ik willen verduidelijken, dat het misplaatst is om algemene (voor)oordelen te hebben over “ambtenaren”. Die zijn er van allerlei slag, zowel qua werkzaamheden als taakopvatting. Het lijkt -in dit opzicht- het particuliere bedrijfsleven dus wel! Het enige houtsnijdende verschil is: aanstelling door de overheid, en geen arbeidscontract met een werkgever. (Nu laat ik de groep arbeidscontractanten bij de overheid even buiten beschouwing).

    ToN hierboven is het levende bewijs ervan, dat generaliseren geheel onterecht is.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 15 februari 2007 @ 19.02 uur

  106. Ambtenaren -> Loonsverlaging.

    Reactie door Ed — donderdag 15 februari 2007 @ 23.55 uur

  107. @99
    Paul, daar heb ik alle begrip voor hoor..Maar doe het dan de volgende niet met 1 nikszeggend zinnetje af waarbij je alleen maar iemand anders napraat..Je mag een ander best bijvallen en je hoeft het helemaal niet met mij eens te zijn, maar zet dan de volgende keer jouw eigen verhaal hier neer! Daar hebben we allemaal wat aan en dan kan ook iedereen serieus op jouw argumenten ingaan, dat heeft Olav hierboven ook nogges een keer weer duidelijk gemaakt..

    Reactie door ToN — vrijdag 16 februari 2007 @ 0.12 uur

  108. @Ton.Het was ook helemaal niet serieus bedoeld,een grapje dat ik ooit is heb gehoord.spijtig dat je daardoor gekwest bent.mijn excuus.

    Reactie door paul — vrijdag 16 februari 2007 @ 0.25 uur

  109. @100
    De Hakker, ik ben zelf ook nog ergens een beetje sponsor van zo’n (oude) vriendin, een alleenstaande moeder met een kind van vijf jaar en geloof me nou! Ik weet heus wel hoe hard het beleid van die “soos” is en hoe ze daar te “werk” gaan.. Dat is voor mij alleen al een reden om SP’er te zijn..Ik wil alleen maar zeggen dat de meeste ellende veroorzaakt wordt door het beleid en de regeltjes die de overheid bedenkt en dat verwijt ik zo’n ambtenaar niet..Natuurlijk kan je als ambtenaar denken “dit is een beleid dat niet deugt dus dan stap ik maar op en voer het niet uit”, maar dan hebben ze voor jou toch zo een ander? Juist als er een beleid wordt gevoerd waar ik het niet mee eens ben, juist dan kan ik in mijn positie in elk geval nog proberen om “de schade zoveel mogelijk beperkt te houden”, dan heb ik nou juist het gevoel dat ik harder nodig ben dan ooit..Al is het alleen maar om te redden wat er nog te redden valt!
    Maar daar mag iedereen zijn/haar eigen mening over hebben, het is en blijft een puur persoonlijke individuele afweging en elke ambtenaar moet voor zichzelf die keuze maken of en hoe hij/zij die taak precies opvat of uitvoert..Maar mocht ik toevallig binnenkort het tijdige met het eeuwige verwisselen en de kans krijgen, dan doe ik een goed woordje voor alle SP’ers op dit log hier..Voorlopig blijf ik nog ff uitkijken naar het moment waarop jouw eerste gedichtenbundel in de boekhandel verkijgbaar is, die zijn zeker weten hardstikke goed!

    Reactie door ToN — vrijdag 16 februari 2007 @ 0.41 uur

  110. 91. Verworvenheden in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Ook wij hebben in ons werkzaam leven een hoge particuliere ziektekostenverzekering moeten betalen en kregen daar geen enkele vergoeding voor terug van de werkgever. Eigenlijk waren ambtenaren toen dus bevoordeeld. Ook ik mag nu in een totaal andere situatie de volledige mep betalen. Ik weet niet maar duizende voorheen ziekenfondsverzekerden zijn er óók fors op achteruitgegaan. Het devies was bottom-up solidariteit.
    Ik had gewild dat sommige ambtenaren zich eens wat meer geroerd hadden toen anderen dan zijzelf genaaid werden, of om andere redenen dan geld alleen eens tegen het kader in opstand gekomen waren.
    Blijkbaar roeren ze zich alleen als ze hun financiele ‘voordelen’ verliezen en ik kan dat niet zien als solidariteit maar als eigen volk eerst.

    Reactie door Henny — vrijdag 16 februari 2007 @ 8.33 uur

  111. @109 ToN.

    Speciaal voor de Hakker, opdat zijn gedichtenbundel snel klaar moge zijn.

    KAMERADEN.

    Diep`in mijn ziel leeft liefde en verstaan
    voor allen, allen, die in donker gaan.

    Of zij des levens wrange vruchten plukken,
    of zij van armoe onder ‘t juk zich bukken.

    Of hun de rijkdom als een muur omspant,
    of zij ook gaan door ‘t onbezorgde land.

    ‘t Zij arm of rijk, als zij slechts zoekend gaan
    om licht te vinden—kan ik hen verstaan.

    Want al de wegen, door verdriet en waan
    die kén ik,….die ben ik zélf gegaan.

    Alfons Petzold.

    Uit Arbeiders Noodlot (Das proletarische Schicksal) een heel oud boekje.
    Deze verzen, geschreven door arbeiders, zij mogen weer keeren tot de arbeiders en mogen vertaler en illustrator het middel daartoe zijn ten onzent. (uit het voorwoord).

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.27 uur

  112. @110 Henny.

    Hier moet ik eventjes op reageren, je valt de individuele ambtenaar aan, maar zo werkt het niet. Voorop gesteld, ik ben al zo’n 50 jaar lid van diverse bonden geweest, nu nog actief voor de gepensioneerden. Ik kan dit gerust stellen, vakbonden, politieke partijen en regeringen zijn een drie eenheid, zes handen op de magere buik van de ambtenaar, die ambtenaar wordt klein gehouden en heeft alleen lege briefjes in te brengen.
    Je hebt het kunnen lezen, Nederland in Europa van hekkesluiter naar voorloper, maar werknemers weten daar niet sterk van te profiteren. Waarom niet? Wij hebben bonden voor watjes bestuurd door super watjes. Als hier gestaakt gaat worden loopt de race-kak al langs hun benen, wat zullen hun Anglicaanse vriendjes erniet van zeggen. Dan komen zij niet meer in aanmerking voor leuke baantjes. Na ons de zondvloed (die is al onderweg).

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.53 uur