Geld maakt (niet) gelukkig

Kinderen in Nederland zijn het gelukkigst van alle kinderen in de ontwikkelde wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van het VN-kinderfonds Unicef. De organisatie vergeleek de positie van kinderen in 21 ontwikkelde landen op basis van veertig factoren; onder meer armoede, gezondheid en veiligheid, onderwijs, relatie met familie en de mate waarin de kinderen zelf aangaven gelukkig te zijn met hun leven. (Volkskrant)

Dit is een mooi resultaat. Het onderzoek wijst er echter op dat hoewel we het hoogst scoren, het niet best is gesteld met de materiële welvaart van kinderen. Dat wordt in het onderzoek van Unicef gemeten aan de hand van het aantal kinderen dat leeft in gezinnen die moeten rondkomen van een inkomen dat lager is dan modaal. Unicef noemt het dan ook een uitdaging om het aantal kinderen en jongeren dat in armoede leeft te verminderen. En dat is nodig om dit geluk ook op latere leeftijd te behouden. Immers, kinderen die in armoede opgroeien lopen een zeer grote kans op een achterstand in ontwikkeling op terreinen als kennis, gezondheid en sociale vlakken.

In 2004 groeiden 461.000 kinderen in Nederland in armoede op. Er is volgens de onderzoekers geen relatie tussen de materiele welvaart van een land en de kwaliteit van leven van kinderen. Tsjechië bewijst dat het zijn kinderen een goed leven biedt, terwijl hun materiele welvaart toch een stuk minder is als dat van bijvoorbeeld Frankrijk, Engeland of de Verenigde Staten, waarbij de laatste twee de hekkesluiters zijn van de lijst.

Nederlanse kinderen beoordelen hun leven als goed. Om dat ook in de latere jaren zo te houden, en iedereen dezelfde kansen te geven is het noodzakelijk om de armoede waarin een deel van hen opgroeit, uit te roeien. En laten we wel zijn, armoede is in een land als Nederland helemaal niet nodig!

Het rapport van Unicef (pdf).

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 14 februari 2007 :: 14.16 uur

107 Comments

107 reacties

  1. Het is toch statistisch onvermijdelijk dat er vele kinderen zullen opgroeien in gezinnen die minder dan modaal verdienen? De helft van de huishoudens verdient toch per definitie minder dan modaal?

    Reactie door Gerrit Holl — woensdag 14 februari 2007 @ 14.27 uur

  2. @ Gerrit, je moet wel rekenen met de bandbreedte van modaal.

    Je kunt tien mensen hebben die 1 euro verdienen en 1 die 100 verdient. Het gemiddelde is dan ongeveer 10 euro. Modaal is dan weer wat minder maar door scheeftrekking kun je veel mensen hebben die onder modaal leven.

    Inkomensnivellering is niets anders dan meer inkomens op dezelfde bandbreedte, dan kun je nog steeds hetzelfde modaal hebben, maar minder mensen die er boven of onderuit schieten… dat is het principe van loon naar arbeid en inzet, in plaats van loon naar kapitaalinzet en in essentie het socialisme…

    Reactie door Bleker — woensdag 14 februari 2007 @ 14.37 uur

  3. Alsof geluk alleen van materiële zaken afhangt.
    Geef kinderen de liefde en aandacht die ze nodig hebben, geef ze het gevoel dat ze iemand zijn en mogen zijn zoals ze zijn.
    Geluk hangt niet alleen van geld af.
    (hoewel het natuurlijk nooit weg is als je het hebt)
    Als kinderen een welgemeende warme opvoeding krijgen en zich gewenst voelen, dan is er volgens mij al een groot deel van het geluk bereikt.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 14 februari 2007 @ 14.57 uur

  4. Het is goed te benadrukken, dat:

    -het GEMIDDELD er wel goed voor staat voor kidneren in Nederland, maar toch ook veel kinderen in (relatieve) armoede leven en onderhevig zijn aan de beperkingen daarvan;
    -en dat materiële welvaart nog iets heel anders is als levenskwaliteit.
    Bekend is dat ook veel kinderen lijden onder verwaarlozing, mishandeling, misbruik, pesten, eenzaamheid, enz.
    Niet voor niets zijn ook in Nederland organisaties als de Kindertelefoon en Kinder- en Jongerenrechtswinkels broodnodig!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 februari 2007 @ 15.02 uur

  5. Laat Rouvoet eerst bureau jeugdzorg maar eens flink op de schop nemen. Dat zal het levensgeluk van heel wat kinderen doen toenemen.

    Reactie door WZNM — woensdag 14 februari 2007 @ 15.12 uur

  6. In een rijk land als Nederland is het een schandaal dat er kinderen zijn die in armoede opgroeien.
    Maar het is nog schandaliger dat er politieke partijen zijn die dit laten ontstaan. En dat ze in het nieuwe regeer accoord, met globale bewoordingen daar overheen stappen.

    Het is noodzakelijk dat er een partij bestaat die deze praktijken onder het voetlicht brengt, en dat de enige echte Socialistische Partij, de SP.

    Op 7 maart stemmen, op de SP!

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 14 februari 2007 @ 15.14 uur

  7. Geld maakt (niet) gelukkig.
    Maar wanneer armoede niet in een gezonde gevarieerde voeding voorziet, gezondheid ondermijnt door gebrek aan medische zorg en niet in de opleiding voorziet waar iemand behoefte aan heeft is dit nauwlijks een recept voor een gelukkig leven.
    Armoede is de maatlat waarlangs je een beschaving meet.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 14 februari 2007 @ 15.18 uur

  8. Geld maakt niet gelukkig. Deze kreet is zo oud als het geld bestaat. Zelfs Maupie Caransa in Amsterdam wist het op een keurige manier te zeggen:
    Geld maakt niet gelukkig maar als ik ongelukkig moet zijn, dan liever met geld.

    Na 1945 werd de mens bewust ongelukkig gemaakt door het bouwen van flats dat niets anders voorstelde dan moderne gevangenissen met open deuren, afgesloten van de natuur en medemensen. De basis voor een gezond menslijk leven is woongenot. Kijk hoe de mens op het platteland leeft, practisch geen misdaad. Maar ja wie ben ik, een eenvoudige plattelander met hoogtevrees.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 14 februari 2007 @ 15.29 uur

  9. Gek hè, dat kinderen gelukkig zijn in dit land. En dat men vaststeld dat het geluk van mensen niet in geld ( lees: welvaart ) maar in algemene gevoelstermen ( lees : welzijn ) uitgedrukt moet worden.
    Feitelijk een schande dat de “volwassenen” dit van de kinderen moeten leren.
    En de “domme” volwassenen denken nu, dat als de armoede besterden is, de kinderen gelukkiger zullen zijn.
    Neen, koppel het “geluksgevoel” van de kinderen niet aan een financiële situatie, want dat is welvaart koppelen aan welzijn.
    En een doordenkertje, die ik op school ooit ( jaren ’60 ) heb meegekregen:
    “Welzijn kan zonder Welvaart, Welvaart niet zonder Welzijn.”
    En nu lees ik , na 40 jaar, wederom het bewijs van die stelling.

    Reactie door Leftfoot — woensdag 14 februari 2007 @ 16.11 uur

  10. @3 bijdehandje,

    Je hebt gelijk opvoeding bepaalt een groot gedeelte van het ‘geluk’ .

    Kinderen onderling zijn echter keihard en (sommige) oppervlakkig als je dan geen ‘goede’ kleding aanhebt begint het pesten en buitensluiten met de achterliggende gedachte “komop laten we diegene die het moeilijk heeft effe lekker natrappen”.

    Dus SP pak die armoede aan !! en maak ondertussen het pestprotocol uit 1990 rechtsgeldig zodat alle scholen zich daaraan MOETEN houden i.p.v zoals het er nu aan toegaat….

    En ja mijn kinderen zijn gelukkig ondanks het UWV terrorisme. Gelukkig valt er met humor veel te relativeren.

    Reactie door Lisette — woensdag 14 februari 2007 @ 16.15 uur

  11. in nederland is ook geen absolute armoede, wel relatieve armoede, men gaat dan op vakantie naar spanje in plaats van naar mexico.

    echte armoede, “honger” is er in andere landen. ga maar eens kijken in india, afrika, grote steden in latijns amerika..of in birma, het land dat de sp economisch wil boycotten zodat de mensen daar helemaal van de honger omkomen.

    ik heb de indruk dat het begrip “armoede” in politieke zin wordt gebruikt en een speeltje is van politici.

    Reactie door johan — woensdag 14 februari 2007 @ 16.18 uur

  12. Deze CDA/PvdA/Crh.Unie regering wordt gedomimeerd door het groot-kapitaal.Arme ouders kunnen hun kinderen niet geven, waar de maatschappij straks haar voordeel mee kan doen.Armoede brengt ook andere spanningen met zich mee,zoals psychische druk,gezondheids risico-s en een onveilige omgeveing.De uitgaven van de oorlog in Afghanistan,de miljarden donaties aan de E.U.voor duistere en deels moeilijk te traceren subsidies en het verlagen van de belastingen op woekerwinsten zijn belangrijker dan extra middelen voor een goede opvoeding en onderwijs.De voedselbanken zijn daarvoor het beste bewijs.
    Kinderen van arme ouders komen eerder in het criminele circuit en dat kost de maatschappij veel geld.Dat kan op een verstandiger manier besteed worden.Er is geld genoeg,doch de graaiers elite en het groot-kapitaal hebben geen boodschap aan deze arme kinderen.De vorige hypocriete regering heeft ook schuld aan deze toestand.
    Wie aan deze toestand iets wil veranderen:Op 7 Maart SP stemmen!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 14 februari 2007 @ 16.23 uur

  13. Kinderen in nederland zijn over het algemeen verwende krengen onbeschofd en niet opgevoed dankzij de ouders.

    Reactie door Klaas — woensdag 14 februari 2007 @ 16.35 uur

  14. Ik zal niet ontkennen dat er nare toestanden voorkomen in Nederland en in andere OECD landen, maar laten we alsjeblieft een beetje reëel blijven. Dit VN rapport klakkeloos overnemen en dan ook nog het negatiefste punt er uit pakken, is echt te pessimistisch voor woorden.

    Punten van kritiek

    1) Op alle zes gebieden scoort Nederland beter dan andere OECD (OESO) landen; 1) Materieel welbevinden, 2) Gezondheid/ veiligheid, 3) Onderwijs welbevinden, 4) Relaties met familie en vrienden, 5) Gedrag en risico’s en 6) Subjectief welbevinden. Nederland is dus een fenomenaal goed land voor kinderen!

    De reactie van de SP: “Dit is een mooi resultaat. Het onderzoek wijst er echter op dat hoewel we het hoogst scoren, het niet best is gesteld met de materiële welvaart van kinderen.”
    Oftewel, alhoewel Nederland het beste scoort, is het beste nog niet goed genoeg. Dergelijke reacties hebben meer te maken met idealen dan met objectieve conclusies.

    2) Overigens stelt Unicef alle zes categorieën als even belangrijk. Nederland heeft in totaal 25 punten gedeeld door 6 = 4.2. Het is sterk de vraag of alle categorieën even belangrijk zijn. Materieel welbevinden bestaat o.a. uit de hoeveelheid boeken en opleiding van de ouders. Deze indicator heeft toch objectief gesproken een lagere wegingsfactor, dan de indicator gezondheid/ veiligheid. (De piramide van Maslow telt hier blijkbaar niet: kinderen hebben meer behoefte aan gezondheid/ veiligheid dan aan materiële zaken.)

    3) Unicef geeft een drogredenering: “Er is geen duidelijke relatie tussen het welbevinden van kinderen en GDP per capita.” De motivatie: “Tsjechië, bijvoorbeeld, is hoger gerangschikt dan rijkere landen als Frankrijk, Oostenrijk, de VS en het VK.” Juist, rijkdom maakt niet gelukkig…

    De alternatieve – maar niet uitgesproken – hypothese lijkt me nog minder waar, namelijk: een laag GDP per capita maakt kinderen gelukkiger. Het is A of B, heel simpel.

    Daarbij, een zwaluw brengt geen zomer. Zonder Tsjechië en Polen staan er verder alleen maar rijke landen bij de eerste 15. Slechter scorende landen zijn verder niet meegerekend, omdat daar betrouwbare cijfers ontbreken… aldus Unicef

    3) Definitie van armoede, volgens de EU : “arm zijn zij, wiens middelen (materieel, cultureel en sociaal) zo gelimiteerd zijn, dat ze buitengesloten worden van de minimum aanvaardbare manier van leven in de deelstaten waarin zij leven.”. Voor praktische en statistische doelen, betekent dit meestal dat de armoede aan de hand van een bepaald % van het nationaal mediaan inkomen.

    Armoede is daarmee gedefinieerd als een vast, onveranderlijk % van een land. Dan is het logisch dat er volgens de definitie altijd armoede zal blijven. Deze definitie doet dus geen eer aan goede, dan wel slechte resultaten van landen.

    Overigens de begrippen “minimum aanvaardbaar” en “middelen” zijn per definitie heel relatief en dus manipuleerbaar per land.

    Reactie door Jimmy — woensdag 14 februari 2007 @ 16.46 uur

  15. Ben het wel met Klaas eens. Vroeger (vroegâh was allus betâr) was beleefd de norm, nu de uitzondering.

    De kinderen die alles hebben zijn te verwend. Het contrast met kinderen die weinig hebben is ook in ons land veel te groot.

    Toch fijn dat ze nog gelukkig zijn.

    Reactie door WZNM — woensdag 14 februari 2007 @ 17.11 uur

  16. “Je kinderen zullen zich jou niet herinneren vanwege de materiële verzorging maar vanwege het gevoel dat je hen koesterde en beschermde.”
    Deze is niet van mezelf maar het schijnt een uitspraak van Robert Evans te zijn.
    Voor mij is het één van de wijsheden waar ik op leun bij de opvoeding van mijn kinderen.

    Reactie door twijfelaar — woensdag 14 februari 2007 @ 17.43 uur

  17. Een gesprek: Twee vrienden, een Engelsman en een Nederlander, belangrijke politieke functionarissen en participanten in de WO en mogelijk NWO praten met elkaar:

    Eng.: Hoe gaat het bij jullie?

    Ned.: Wij hebben problemen met het milieu, verzuring van de bossen; nitraat in het drinkwater; problemen met de gezondheidszorg; te veel oude mensen, die verzorgd moeten worden; te veel jonge mensen die te vroeg sterven aan kanker en andere welvaartsziekten; het gat in de ozonlaag hangt ook boven ons hoofd; de dreigende stijging van de zee maakt ons angstig en natuurlijk die lastige actiegroepen die zich druk maken voor behoud van de regenwouden, en tegen het verdwijnen van Indianen en aboriginals en andere bedreigde diersoorten en planten.

    Eng.: Nee ik vroeg gaan de zaken goed bij jullie?

    Ned.: Veel werklozen en veel WAO-ers; daar kun je geen zaken mee doen. Veel mannen die geen heil meer zien in een baan en thuis blijven tegenover veel vrouwen die balen van het huishouden en leuke banen buitenshuis willen, die er natuurlijk niet zijn. Mensen zijn niet meer geïnteresseerd in elkaar. Allemaal ikke, ikke en de rest kan stikken. De criminaliteit neemt onrustbarend toe; je bent niet meer veilig in ie eigen huis; je kunt niet meer onbeschermd naar buiten. De mensen gaan ingeblikt de straat op. Algemene normvervaging en verloedering. Nederland is ziek, hartstikke ziek.

    Eng.: Sorry, ik vroeg hoe gaat het met jullie, met de economie bedoel ik!

    Ned.: Met de economie gaat het de goede kant op, we hebben weliswaar wat impopulaire maatregelen moeten treffen, waar het bedrijfsleven heel goed op gereageerd heeft. Wat verliesgevende bedrijvigheid is afgestoten zoals b.v. de scheepsbouw. Bedrijven met ingezakt perspectief hebben we gesaneerd. We hebben goed gekeken naar de bedrijven die succes hebben, zoals b.v. de wasmiddelenindustrie, die steeds maar weer met iets nieuw komt en weet in te spelen op de behoefte van de mensen en van het milieu. Steeds minder wasmiddel in een steeds kleiner pak voor dezelfde prijs. Alles wordt gewassen in Nederland. Het zwarte geld wordt weer wit, en het rood verdwijnt en alles krimpt. Dat wasmiddel succes passen we overal toe, we houden overal schoonmaak. De chemische industrie gaat schoner produceren met nieuwe technologie en dat betekent een investering van 10 miljard. Alles vertalen we in milieutermen: schoonmaken, krimpen en bezuinigen.

    De hoogovens gaan krimpen, met minder mensen hetzelfde produceren. Dat betekent weer winst maken. Fokker gaat met minder mensen en met hulp van Dasa duidelijk naar het voorbeeld van de wasmiddelenfabrikant voort met het bouwen van nieuwe vliegtuigen zoals type F70 een compact versie van F100: nog meer vliegkracht in een nog kleinere verpakking. Dat van hetzelfde laken een pak. Het bedrijf ontmantelen en in een veel kleiner jasje weer winst maken. Philips stoot hele divisies af en maakt weer winst. De gulden zit stevig in het zadel. Wij hebben weinig last van inflatie. De Nederlandse Bank heeft redelijke reserves. Zij heeft de rente verlaagd, waardoor de binnenlandse investeringen nog meer zullen aantrekken.

    Eng.: Juist, dat wilde ik nou weten. Het gaat dus goed bij jullie

    Reactie door sander — woensdag 14 februari 2007 @ 17.48 uur

  18. Ik zie uit naar een onderzoek naar het geluksgevoel van de ouders van die gelukkige kinderen.
    En ook natuurlijk van de opa’s en de oma’s in de verpleeghuizen
    (en daarbuiten)
    Een onderzoek naar het geluksgevoel van de onderzoekers wanneer er bij gelukkig toeval nog iets te onderzoeken valt lijkt me ook wel op zijn plaats.
    En wat ik mis is vooral een onderzoek naar het geluksgevoel van de zojuist benoemde leden van het kabinet “ik weet niet meer het hoeveelste’ Balkenende.
    Ik word er haast verdrietig van van al dat onderzoek en de wetenschappelijke bewijzen dat ik dat niet ben.
    En de kinderen blijkbaar ook niet :-0

    Reactie door Alex — woensdag 14 februari 2007 @ 18.13 uur

  19. @ Armoede in Nederland is een relatief begrip.
    Ja als je onze situatie vergelijkt met andere landen, dan klopt dat ook wel.
    Maar er zijn grote groepen mensen in ons land, die hun kinderen opvoeden in armoede.
    Voor deze groepen kinderen is het niet vanzelfsprekend, dat er elke dag warm eten op de tafel komt.
    Sommige komen zelfs zonder ontbijt te hebben gehad op school of peuterspeelzaal.
    Er is in deze gezinnen ook geen geld voor hobby’s of sport.
    Deze kinderen groeien in mijn ogen dus wel op in armoede, al is dat dan relatieve armoede. Het blijft een schande dat wij in
    dir rijke land accepteren dat deze misstanden nog steeds voorkomen.
    Em dan hoor ik Bos roepen dat hij de strijd aan zal gaan met de voedselbanken, terwijl hij niets onderneemt om de echte redenen van deze armoede te bestrijden.

    Reactie door kitje — woensdag 14 februari 2007 @ 18.18 uur

  20. Geld maakt niet gelukkig! als je maar genoeg hebt, kom je te kort dan wordt je dood ongelukkig, waar meestal de kinderen onder leiden.
    Sinds het cabinet balkenende kan ik al 4 jaar niets leuk meer doen, als schulden betalen, omdat de huur ezv niet meer betaald kon worden. zeker vergeten dat we gehalveerd zijn, het gaat eindelijk weer iets beter.
    Geld maakt niet gelukkig makelijk zeggen als je zelf genoeg hebt.

    Reactie door Herman — woensdag 14 februari 2007 @ 18.24 uur

  21. Toch is uit onderzoek gebleken dat in Nederland van 1 op de 6 gezinnen er flink op los gerammeld wordt er misbruik en incest tegen kinderen plaats vind of dat deze er getuige van zijn.
    En dan nog niet meegeteld de gebeurtenissen in geloofsgemeenschappen waarbij dit achter de kerkdeur verborgen wordt.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 februari 2007 @ 18.36 uur

  22. Gloria zal wel blij zijn het wordt bevestigd. In Nederland werken relatief gezien minder vrouwen omdat die graag voor hun eigen kinderen willen zorgen. Ook oma’s en opa’s zijn nog volop in de weer met het klein grut.
    Dat is dan meteen het ‘getal’in het rapport dat Nederland opstoot naar de eerste plaats.

    Helaas is dit dus al wat gedateerd en zal het niet lang meer duren of Nederland zakt buiten de armoede (10) in het geheel af op de ladder van welbevinden van de Nederlandse kinderen.

    En nee geld alleen maakt niet gelukkig maar het gebrek aan geld kan zeer ongelukkig maken.
    Geen geld, geen sport geen vakantie geen clubjes niet mee kunnen praten op school over van alles en nog wat omdat je terwijl je buurt op vakantie was je een beetje alleen met je fiets of… rondlummelde op straat danwel het pleintje.

    Gloria zet hem op want het is echt niet zo dat we op alle terreinen zo goed scoren.

    Reactie door Henny — woensdag 14 februari 2007 @ 18.54 uur

  23. Ben nieuwsgierig hoe ze dat objectief meten en ook wat ze eigenlijk meten. Wel opmerkelijk, dat er opeens zoveel aandacht voor ons geluk is. In dezelfde Volkskrant lezen we dat het voor Rabobank-econoom Menno Middeldorp allemaal niet meer hoeft; groei, inflatie, beurskoersen, werkgelegenheid, koopkracht. Ook hij is tot de conclusie gekomen dat geld niet gelukkig maakt. Blijft opmerkelijk om uit de mond van een bankier te horen.

    Middendorp onderzocht of economisch beleid op basis van groei bijdraagt aan het geluk van burgers, en indien zo, hoeveel dan wel. Hij ontdekte dat ons besteedbaar inkomen veel minder effect heeft op ons geluk dan onze gezondheid. Dat is volgens hem echt wetenschappelijk bewezen! Middendorp citeert een onderzoek van de Universiteit van British Columbia en de Volkskrant doet daar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Ruut Veenhoven van de Erasmus Universiteit nog bovenop.

    Rantsoeneren van gezondheidszorg is een slechte politiek, gaat Middendorp verder. ‘Wellicht zijn hogere belastingen ter financiering van een betere gezondheidszorg juist geluksverhogend’.

    Burgers, pas op, als de vos de passie preekt. De realiteit die ik zie, is dat steeds meer mensen ontevreden zijn en dat valt me nog eens extra op wanneer ik na een verblijf in de derde wereld terugkeer op Schiphol. Dat klopt niet met Middendorp’s wetenschappelijke werk. Observeer op een schoolplein die ernstige koppies eens. Al die wezentjes die steeds jonger aan de normen van onze prestatiemaatschappij moeten voldoen. Niet echt het beeld dat ik heb van geluk.
    De grote herverdeling van de taart op wereldschaal is begonnen, (nee dat lees je nergens bij Middeldorp niet, bij de Volkskrant niet en in het onderzoek van de universiteit van British Columbia ook niet)
    Ik denk daarom dat verhalen als van Middendorp spin zijn: wij het geluk en zij de winsten. En daarbij moeten wij geloven dat we de hoofdprijs – geluk – hebben binnengesleept.

    Nog even terug naar Middeldorp: Een flexibeler arbeidsmarkt en druk op het besteedbaar inkomen maakt mensen onzeker over hun baan en hun toekomst, ze worden daar ongelukkig van. Niet doen dus? Toch wel, zegt Middeldorp, want werkloosheid maakt nog ongelukkiger. Ja. doeii.

    De Unicef doet – dat maakt mij toch wel een beetje gelukkig – niet mee aan dit soort politiek dubieuze praat en noemt het een uitdaging om het aantal kinderen en jongeren dat in armoede leeft te verminderen.

    Reactie door Hannus — woensdag 14 februari 2007 @ 18.55 uur

  24. Herman.

    Veel geld maakt niet gelukkig.
    Ik kan je wel een reden geven.
    In je normale leventje hecht je waarde aan elkaar.
    Mensen komen naar je toe als vriend.

    Op het ogenblik dat je geld gaat erfen/loterij/(loonsverhogingen 30% geintje) dat je vriend ineens een zeikerdje word die op je geld uit is.
    Of je krijgt nieuwe zogenaamde vrienden die wel op je geld uit zijn.
    Uiteindelijk zul je zien dat het allemaal een farce is om veel geld te willen hebben.

    Reactie door sander — woensdag 14 februari 2007 @ 19.00 uur

  25. Overigens, we weten in NL nog niet dat het leven bestaat
    uit een staat van zijn, en niet naar het onderzoek daarnaar.
    Die kindertjes weten dat gelukkig nog niet maar ze zijn er gelukkig nog, dat wel.
    Kun je niet zeggen van het merendeel van al die ongelukkige volwassenen die gebukt gaan onder de uitkomsten van al dat onderzoek, waar ze zichzelf niet in kunnen terugvinden.

    Reactie door Alex — woensdag 14 februari 2007 @ 19.14 uur

  26. Ben ik hier bij een christelijke partij, Jezus wat een goedkoop gemoraliseer. Laat ik jullie dit vertellen. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als toen ik een ton ving in de loterij. Praten jullie jezelf maar aan dat je gelukkiger bent dan ik. Lachen, diep in jullie hart weten jullie wel beter.

    Reactie door Bingo — woensdag 14 februari 2007 @ 19.31 uur

  27. @24 Bingo
    Bingo?

    Reactie door Alex — woensdag 14 februari 2007 @ 19.37 uur

  28. hmmm @25 Bingo
    Bingo!

    Reactie door Alex — woensdag 14 februari 2007 @ 19.39 uur

  29. @25 Bingo, (gniffelt ff met Alex mee)

    Tuluk geld maakt ZEKER niet ongelukkig.
    Maar defineer even wat geluk voor jou persoonlijk betekent dan :)

    Reactie door Lisette — woensdag 14 februari 2007 @ 19.48 uur

  30. @28 Lisette
    Dat is nu typisch zo’n vraag die zelden gesteld wordt aan mij!
    Eerder is het zo dat het antwoord daarop
    aan mij gesteld wordt.
    Toch is het zo dat ik blij was vandaag tussen al dieregendruppels door te lopen in de wetenschap dat e meesten naast mij viele :-0

    Reactie door Alex — woensdag 14 februari 2007 @ 20.01 uur

  31. En dat ik niets van Bingo zijn ‘geluk’ weet
    stemt me ook wel tevreden.

    Reactie door Alex — woensdag 14 februari 2007 @ 20.09 uur

  32. @ bingo 27

    Wat zul je straks dan weer ongelukkig zijn als je ton op is.

    Reactie door kitje — woensdag 14 februari 2007 @ 20.10 uur

  33. @31 Alex,

    Dan ben jij in dit kikkerlandje een zeer gelukkig man, thumbs up!

    Reactie door Lisette — woensdag 14 februari 2007 @ 20.25 uur

  34. Nee, geld maakt niet gelukkig!
    Vandaar dat dit geen storende factor moet zijn. Geld moet gewoon IEDEREEN hebben, zodat je daarbuiten iets aan je geluk kunt doen.
    Een mens die honger heeft zal de hele dag op zoek gaan naar brood. Als het eindelijk een stukje van andermans overdaad opraapt zal hij gelukkig zijn… WAT IS GELUK?
    Voor een deel geen honger te hebben en voor het overgrote deel al bunkerende allang op weg naar ander geluk: hoe houd ik de ander klein! Hoe kan ik meer verdienen dan die ander? Hoe kan ik zoveel mogelijk kinderen de hongerdood laten sterven om mijn kinderen vol te stauwen met overdaad schaadt. EERST IK EN NOOIT DIE ANDER!
    Nee, geld maakt niet gelukkig. Je neemt gewoon een baan als politicus en je verlakt het volk. Vanzelf wordt er weer op je gestemd en dan zorg je voor 30% meer. Nee, niet voor je geluk: het leeft alleen wat gemakkelijker! Zie Verhagen, zie hem glunderen. Zijn jongensdroom vervuld! Hoeveel kinderdromen zou hij niet kunnen vervullen? Fijn dat het volk zijn droom heeft waargemaakt. Zijn stemmers die de grootste VERLAKKERS van Nederland zijn. De christenen… al eeuwen dommer dan dom. Voccer dan voc.
    Ik moet ze niet die lui! Ze zijn te lui om voor de duvel te dansen en te sluw om door de knieen te gaan voor hun Leraar. Ze zijn gewoon onbeschoft, hebberig en met hun vinger verkrachten ze de letter. Voccers van het Woord! Liefdadigheid, ja liefdadigheid!! Voor wie? Niet voor de armen, de hongerigen, de lijdenden…oh nee! Het zal ze een zorg zijn! God heeft toch armen en rijken geschapen? Waarvoor dan die liefdadigheid??
    Egotrippers! Om zichzelf de hemel in te kopen!! Godpaaiers!! Kruiperige wormen om door de oog van de naald te kunnen kruipen.
    Maar met hun giraffe-hoge nekken willen ze overal bovenuit tronen, met hun grote bekken overal stem in hebben en met hun ellenlange wijsvinger naar die goddeloze wereld wijzen. Zo houden ze hun slaven slaafs en klein en nietig. De overheid, de vlag en de queen staan hoog in het vaandel. Met die vlag worden de oorlogen gevoerd en opgevoerd door ‘christenbroeder’ Bush! Heil Bush! Voor ons welzijn en een weldaad om onze medebroeders en zusters te vermoorden. Op kosten van het volk!! En dan nog willen scoren op geluk? Een van de gelukkigste landen op Aarde? Kinderen gelukkig? Laat me niet lachen!! Kinderen stemmen graag op geluk, lieve naieve kinderen… alleen het woord doet hen dromen van iets fijns, iets goeds. Nu nog de mensen die het ze gaan geven. Een ouder thuis? Aandacht, begeleiding en liefde? Politieke bekommering? Vergeet het maar! ECONOMIE is het GELUK van over lijken gaan, DEMOCRATIE is het geluk van de sjoemelaars, POLITIEK is het geluk van de politici. En het volk? Ach ja, wat nou volk! De grijze brij die als maaltijd dient voor de geldwolven.
    Wat is geluk? Geef het volk brood en spelen en ze zijn gelukkig. Dom volk! Zap de ellende maar weg en wat houden we over? SCHIJN! Nou ja, als we maar gelukkig zijn…

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 21.51 uur

  35. Off topic

    Maar lees dit eens ……

    http://www.nu.nl/news/977065/10/Bijna_helft_verpleeghuisartsen_ziet_ouderenmishandeling.html

    Reactie door Pool — woensdag 14 februari 2007 @ 22.37 uur

  36. @.34. Gloria…21.51

    Zo, Gloria…dat is eruit !
    En ik kan je voor een groot deel ook nog volgen in je uiteenzetting.

    Als Nederland zich nou eens niet vergelijkt met anderen landen, kan het dát land zijn, wat het wérkelijk is. En dat zien we dagelijks op het nieuws, in actualiteiten rubrieken, in de kranten en we horen en zien het in onze eigen wijken, steden en buurten.

    Geluk is de wérkelijkheid onder ogen zien en een einde te maken aan alle wantoestanden.

    Werk in overvloed, dacht ik zo.

    Reactie door franslj — woensdag 14 februari 2007 @ 22.47 uur

  37. @11 johan,

    Relatieve armoede? In welke wereld leef jij? In de wereld van IK heb het goed dus het kan niet zo zijn dat een ander in armoede leeft. Vakantie, wasda? klinkt vaag bekent Spanje ook lid van de EU? Mexico, ver van mijn bed show. Je denkt dat je veilig bent? vergeet het maar, morgen zou je zomaar bij je baas geroepen kunnen worden met de mededeling dat je niet langer nodig bent.

    Dag baan en zekerheid spaargeld? maak maar op aan de eerste levensbehoeftes… volgende stap de voedselbank waar alle ‘profiterende uitkeringstrekkers’ voor hun lol zitten :s . Just close your eyes dear….

    @13 Klaas,

    Jij verkeerd dus echt in de verkeerde kringen. Get a life they sell them nextdoor.

    @35 Pool,

    Weerzinwekkend !! De zorg uitgeholt, meer verplegers(sters) per persoon zou de werkdruk enigzins verlagen.

    Reactie door Lisette — woensdag 14 februari 2007 @ 23.02 uur

  38. @35 Pool

    Ja, ik heb het gehoord bij Netwerk! Vreselijk!! Mensen die niet meer kunnen protesteren en familie die vaak eens in de week langskomt…
    Niets liever wilde ik in zo’n verzorgingshuis vrijwillig werken. Eerlijk gezegd: (ssst…controleren!) Ik ben daar een paar keer binnengestapt en een onrustige vrouw wilde steeds wandelen. Ze pakte hunkerend mijn arm en daar liepen we… doelloos te lopen. So what? Het werd mij verboden. Ze hadden ‘en bloc’ afgesproken dit niet meer te doen. Op mijn vraag: waarom niet?? kreeg ik geen antwoord. Ineens werd de vrouw bij de arm genomen en ik zag haar niet meer terug. Op mijn vraag: waar is ze gebleven? kwam het antwoord: we hebben haar voor haar eigen bestwil opgesloten in haar kamer. Ik vroeg: waarom? Ze doet toch geen vlieg kwaad? Antwoord: zo zijn de regels. Ik was verbijsterd.
    De volgende dag belde ik om te zeggen dat ik op die afdeling vrijwilligerswerk wilde doen. Om o.a. te wandelen met die mevrouw. Ineens hadden ze niemand meer nodig…

    Een paar jaar terug ging ik met mijn moeder iemand bezoeken in een verpleeghuis. Het was etenstijd en de mensen konden graaien uit een plastic bak met brood op elkaar en beleg ertussen. Mensen die hun hele leven waarschijnlijk netjes de tafel hebben gedekt met bordjes en mes en vork. Wat een ongelukkige uitstraling was daar, wat een triestheid. Uiteindelijk gingen we richting uitgang. Bij de deur moest ik een code intoetsen en ik keek achterom… een rij mensen met rollators waren achter ons aangeschuiveld. In de verte zag ik nog meer mensen onze kant op schuivelen.
    Ze wilden weg! Naar huis!!
    Wat had ik graag de deur open willen laten staan. Ze de vrijheid willen geven.
    Ik ben nog nooit zo verdrietig ergens weggegaan.

    Reactie door Gloria — woensdag 14 februari 2007 @ 23.09 uur

  39. @36 franslj,

    Geluk is jezelf in de spiegel aan kunnen kijken en je gezicht niet af te hoeven wenden voor de dingen en beslissingen die je maakt en gemaakt hebt nog voor voor de dingen waar je in gelooft.

    Geluk is aan het eind van de maand nog een paar dagen (financieel) over te hebben.

    Geluk is voor iedereen anders….

    Werk zat? vanaf maart wordt dat veel minder.

    Reactie door Lisette — woensdag 14 februari 2007 @ 23.18 uur

  40. …… Kinderen in Nederland zijn het gelukkigst van alle kinderen in de ontwikkelde wereld……..

    Men heeft zeker alleen kinderen in Bloemendaal, Wassenaar en Vinkeveen gezien en vergeten naar de kinderen in b.v. Kanaleneiland, Schildersbuurt en andere arbeidersbuurten e.d. te kijken.

    Hoe wordt je weer belazerd door een peperduur onderzoek waarvan je de uitslag uit je duim kan zuigen.

    Het enigste wat je weer kan zeggen is dat er een groep mensen in 21 landen de zakken weer goed gevuld heeft.

    Die onderzoekers hadden met sinterklaas eens een paar dagen met mij mee moeten lopen naar gezinnen met kinderen en dan aan hun vragen of ze gelukkig zijn. Rotop met je onderzoek.

    Reactie door Pool — woensdag 14 februari 2007 @ 23.39 uur

  41. beste 13, sorry hoor maar het probleem is dat sinds invoering “wegbrengpunt voor kinderen” omdat iedereen twee of meer auto’s moet hebben de problemen met de jeugd groter geworden zijn. Dit in samenhang met problemen met allochtone jeugd wiens “ontwikkeling” nog steeds achterloopt op de onze, maar zo waren wij 100 jaar geleden ook. Als men kinders verlaat voor geld en 4 vakanties krijgt men deze ellende want ze zijn kinders al beu als ze thuis komen van hun carriere

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.04 uur

  42. Gloria, ik lees je overal en nergens, ben je nu niet een beetje te Godsgezind. Natuurlijk zijn er arme en rijke mensen dat ligt toch niet aan onze lieve heer? Wordt wakker en zie de echte wereld waarin mensen alleen staan zonder hulp. Ook de SP kan niet alles oplossen als jij denkt van wel trouw dan met de paus

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.09 uur

  43. nummer 36, je hebt gelijk. Focus op NL en laat zien waar we wel goed in zijn

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.10 uur

  44. wat denkt men hiet trouwens van sociale armoede? als je in een groep staat van 10 man en 9 gaan er op vakantie maar jij kan niet val je er wel buiten..Nu Niet zeggen dat je er niets van aan moet trekken, want je bent wel alleen

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.12 uur

  45. @40 Johan Kivits

    Wake up! En lees het nog eens!
    Nee, natuurlijk heeft God geen rijken en armen geschapen. DAT DOEN MENSEN ELKAAR AAN.

    En ja, ik zie de ECHTE wereld en mensen staan vaak alleen zonder hulp. DAT DOEN MENSEN ELKAAR AAN.

    En nee, de SP kan niet alles oplossen, maar wel veel! Zij kunnen het niet oplossen voor de rijken die MEER willen en zij kunnen het niet oplossen als christenen maar op het (C)DA blijven stemmen.

    En ja, trouwen met de paus… stel je voor, Johan! IK ben erg goed in geld uitgeven en je weet: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid: geen schatten verzamelen op Aarde! Dus verkopen die handel en met de buit op naar Afrika. En Nederland? Daar kunnen ze het zelf wel oplossen… geld genoeg voor allemaal. KWESTIE VAN DELEN! Dus: STEM SP…NU ZEKER.

    Om te eindigen waar je mee begon: Godsgezind? Niet zo lauwtjes Johan! Je kunt overal en nergens lezen dat I LOVE HIM.

    Reactie door Gloria — donderdag 15 februari 2007 @ 0.42 uur

  46. Gloria, je bent een persoon zonder persoonlijkheid. De sp is geen partij voor mensen die dromen en zich verstoppen achter geloof, het is een partij uit eerlijkheid…iets wat nog geen geloof ooit gelukt is. Maar ik wil eigenlijk niet met je praten op deze manier, je bent net zover heen als de personen waar Wilders zoveel hekel aan heeft

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.46 uur

  47. je houdt van God…geen andere echte personen dus

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.48 uur

  48. Gloria ga eens in opn echte problemen als mens en niet als gestoord JEZUS persoon. je bent echt niet geloofwaardig

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 15 februari 2007 @ 0.51 uur

  49. @44/45
    Je hebt een leesprobleem, Johan.
    En ook al wil jij niet met mij praten, ik wel met jou. By the way: ik leef alleen maar tussen mensen van vlees en bloed. En ik kan het niet laten om van ze te houden.
    Ook van hen waarvan ik gruwel…

    Reactie door Gloria — donderdag 15 februari 2007 @ 0.56 uur

  50. @46 Johan

    Ik ga in op ECHTE problemen Johan.
    Laat ik er 1 noemen:
    Ik wil een onderzoek naar de oorlog in Irak. Jij ook?

    Reactie door Gloria — donderdag 15 februari 2007 @ 1.03 uur

  51. Johan? Dat was het??
    Oke welterusten voor straks.

    Reactie door Gloria — donderdag 15 februari 2007 @ 1.18 uur

  52. Johan Kivits:

    Wat een minkukelige “bijdragen” van jou, weet je nog wat beters?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 15 februari 2007 @ 2.04 uur

  53. @5 WZNM
    Zeker, moet dat een uitdaging voor Rouvoet zijn. Maar bureau jeugdzorg komt pas in beeld als het thuis al mis is gegaan.

    @8 ‘d olle Henk.
    Misdaad en ander ongerief zoals vernielingen en jeugdbendes neemt ook op het platteland onrustbarende vormen aan.

    @12 Maan Arkenbosch,
    Daar ben ik het volledig mee eens. Het losweken van enkele aspecten en dat dan onder de loep nemen geeft vaak een ander beeld dan het grote geheel te bezien. Geluk – of hoe je het ook noemen wilt – van kinderen en volwassenen hangt nauw samen met de richting die de regering aangeeft. Onderzoek heeft aangetoond dat onder een rechtse regering het aantal zelfdodingen toeneemt.
    Misschien dat er eens een onderzoek gedaan kan worden hoe dat is gegaan onder 4(!) kabinetten Balkenende?

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 15 februari 2007 @ 6.04 uur

  54. Het gevoel van geluk is er enkel bij het weten wat ongeluk is.
    Helaas zijn er velen die dat laatste niet ervaren hebben of het moet zijn dat ze met de vele middelen die ze hebben nog ongelukkig zijn althans dat zo durven noemen. Misschien moeten we dan eens iets anders proberen nl. ze toegang verschaffen tot wat werkelijk ongeluk is niet omdat het zo voelt maar omdat het jouw leven en dat van je kinderen in de waagschaal stelt, omdat je geen tijd hebt gelukkig te zijn omdat je iedere dag bezig bent de touwtjes aan elkaar te knopen, ‘s nachts niet slaapt etc… en niet een ongelukkig gevoel omdat je die laarzen van boven de 300 euro niet kunt kopen in DE winkelstraat van Amsterdam.
    Misschien voelen mensen zich al gelukkig als ze een boom kunnen planten omdat ze weer het zoveelste vliegrijsje per jaar maken om op vakantie te gaan en ongelukkig als ze niet alles krijgen wat hun hartje begeert.
    Misschien slagen nederlandse ouders erin vele van hun kinderen hun zorgen te onthouden terwijl ze er zelf in stilte aan onderdoorgaan.
    Misschien zijn nederlandse kinderen iets gelukkiger omdat er nog zoveel ouders zijn die niet beiden van ‘s morgens tot ‘s avonds werken en nog tijd voor ze hebben.
    Wij schuiven in heel de inrichting van de maatschappij op naar het UK-US economisch model met alle nare gevolgen vandien.
    Bovendien is dit onderzoek gedateerd. De laatste jaren is er veel veranderd niet in de laatste plaats door de politieke keuzes die gemaakt werden en het zal nog erger worden. Juichen is hier danook uit den boze we zijn met een inhaalslag bezig in ongelukkig worden.
    Abouthaleb of weet ik hoe je het schrijft vindt dat de voedselbanken goed zijn en niet behoeven te verdwijnen zoals de PvdA vóór de verkiezingen zei. Alweer de zoveelste verkiezingsleugen.
    De leugen regeert de as van het kwaad is aan de macht.
    Ik zou nog liever dood gaan dan naar een voedselbank zeker gezien je bij ouderdom in een tehuis een langzame dood sterft en nog mishandeld kunt worden ook. Mensen die daar werken willen hun collega’s niet afvallen evenals artsen zelfs de huisartsen geen aangifte doen van medische missers. Ik wist dit al zelfs excuses kunnen er amper af.
    Ik mijd en mijd en zal steeds meer mijden. Maar ja ik kan dat zeggen. Ik heb geen kinderen meer die van mij afhankelijk zijn maar houd mijn hart vast voor al die jonge gezinnen waarvan ouders geen mogelijkheden hebben. Lang leve de voedselbanken lang leve Abouthaleb. Verraders.

    Reactie door Henny — donderdag 15 februari 2007 @ 8.51 uur

  55. vliegreisje natuurlijk God hoe is het mogelijk dit te typen.

    Reactie door Henny — donderdag 15 februari 2007 @ 8.54 uur

  56. @ Gloria

    Wat een woede toch steeds. Voor als u het nog niet begreep: het bovenstaande bericht is een positief bericht. Nederlandse kinderen zijn gelukkiger dan kinderen in andere OECD landen. Dat is geweldig nieuws! Gelukkig heeft de SP ongelijk en gaat het juist goed in Nederland.

    U geeft altijd nogal af op Balkenende, Christenen en “de rijken” (iedereen, die meer verdient dan u, neem ik aan.) Als u deze mensen zo veracht, laat ze dan ook met rust.

    Reactie door Jimmy — donderdag 15 februari 2007 @ 8.59 uur

  57. 41 Johan.

    slap geouwehoer van jouw.
    Alsof jij 100 jaar voorloopt dan als ik.
    Jullie zijn zelf 500 jaar teruggegaan met je simpele gedachte.

    de reden waarom mensen zich niet kunnen ontwikkelen is de onverschilligheid van de eerste bewoners van dat land op dat ogenblik.
    Als massaal marrokanen en turken hier naar toe komen met als enigste doel om in fabrieken te werken en als een robot op te staan en naar zijn werk te gaan,dat je ook robots creeert.
    Dit land is een rasistenland.
    Nooit anders geweest.
    De marrokanen en turken worden afgewezen door de maatschappij.
    Ze creeeren eigen winkels en een eigen maatschappij hier waar ze wel zich thuis voelen.
    Het enigste probleem is waarom wij steeds meer hekel beginnen te krijgen aan andersdenkende is dat we steeds minder te besteden hebben.
    Wij zoeken zondebokken.
    Jij wijst ze wel aan.

    Reactie door sander — donderdag 15 februari 2007 @ 9.19 uur

  58. ps
    Escuses verkeerd gelezen.
    Vergeten mijn leesbril op te zetten.

    Reactie door sander — donderdag 15 februari 2007 @ 9.23 uur

  59. @42 Johan Kivits,

    Volgens mij is het de paus verboden om te trouwen.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 15 februari 2007 @ 9.32 uur

  60. Als armoede ongelukkig maakt en problemen geeft in het dagelijks leven, maakt geld dus wel gelukkig.

    Reactie door johannes — donderdag 15 februari 2007 @ 10.20 uur

  61. @56,

    Jimmy, Jimmy Jimmy toch…..Je moet niet zomaar alles aannemen en als CDA stemmers hier lezen en posten dan zullen ze hier veel kritiek lezen (logisch toch).

    Het is dus eerder dat hun Gloria met rust zouden moeten laten dan andersom.
    http://www.sp.nl of http://www.cda.nl is een keuze die ze (en jij) zelf maken.

    Reactie door Lisette — donderdag 15 februari 2007 @ 10.26 uur

  62. Het lukt me maar niet om het rapport te downloaden terwijl ik zeer grote vraagtekens heb. Als je bedenkt dat kinderen ook van ouders “houden” die hen mishandelen, omdat hun afhankelijkheid absolute loyaliteit vraagt, is grote scepsis geboden. Daarbij zijn kinderen zeer adequaat in aangepast gedrag en als ik dan in het jeugdjournaal zie dat een leerling in de klas wordt geïntervieuwd dan weet ik 100% zeker dat er een sociaal “wenselijk” antwoord komt en ook een schriftelijke vraag zal eerder een “wenselijk” antwoord opleveren.
    Wat mij meer interesseert is hoe kinderen het begrip geluk, inherent aan ongeluk, beleven.
    Dat zie je vooral in de praktijk van alledag en die is zeer verontrustend.
    Kinderen hebben rechten die met voeten getreden worden, daar zou eens een onderzoek naar gedaan moeten worden.

    Reactie door Elsemie — donderdag 15 februari 2007 @ 11.01 uur

  63. Geld maakt niet beter !zie de overheidsdiensten .

    Reactie door Fred — donderdag 15 februari 2007 @ 11.56 uur

  64. uit diverse internationale onderzoeken blijkt dat geld wel gelukkig maakt en armoede ongelukkig maakt. logisch ook, als je honger lijdt, ziekt bent, geen dak boven je hoofd, hoe kan je je dan gelukig voelen?

    wel eens bedelende en hogerige kinderen gezien in derdewereldlanden? hier sluit iedereen zijn ogen daarvoor, is men jaloers op de buren en hun nieuwe auto. echte armoede komt niet voor in nederland, alleen minder rijkdom.

    het is natuurlijk ook niet zo dat hoe rijker je bent hoe gelukkiger, maar er is een correlatie tussen.

    Reactie door johan — donderdag 15 februari 2007 @ 12.45 uur

  65. @64 Johan,

    Er zijn ook mensen met een ziekte waar geen éne cent iets aan veranderd.
    En heel vaak zijn deze mensen toch gelukkig.
    Het is niet alleen het materiele wat telt, als een mens géén liefde en geborgenheid kent, dan pas hebben ze armoede ondanks de rijkdom in de portemonnee.
    Niet alles is met geld te koop.

    Reactie door bijdehandje — donderdag 15 februari 2007 @ 13.26 uur

  66. “Unicef noemt het dan ook een uitdaging om het aantal kinderen en jongeren dat in armoede leeft te verminderen. En dat is nodig om dit geluk ook op latere leeftijd te behouden. Immers, kinderen die in armoede opgroeien lopen een zeer grote kans op een achterstand in ontwikkeling op terreinen als kennis, gezondheid en sociale vlakken ”

    dus geluk is ook relatief volgens de vn.?

    Reactie door rutger — donderdag 15 februari 2007 @ 13.46 uur

  67. @13
    Ja klopt, de Nederlandse kindertjes zijn inderdaad grof, onbeschoft en chagrijnig. Komt ook inderdaad omdat ouders beiden moeten werken voor die wintersportvakantie en 2e auto en zodoende minder aandacht en dus minder liefde geven aan de verveelde koters. Het verbaast me dus ook dat deze kinderen gelukkig zijn, ik zie alleen maar ettertjes die met hun gameboy of playstation in de weer zijn! Of het rapport is overtrokken, of we leven in een bijzonder bevoorrecht land. Dat laatste sowieso denk ik, gezien alle luxe en voorzieningen die we hebben.

    Reactie door HARSAN — donderdag 15 februari 2007 @ 15.26 uur

  68. sterker nog, ik meen zelf dat het Afrikaanse jongetje, dat veel minder bevoorrecht is, ook gelukkig is met z’n van vodden gemaakte voetbal, dansend op het ritme van de Kizomba of Congolese rumba, en de liefde en aandacht van z’n vriendjes en familie.

    Reactie door HARSAN — donderdag 15 februari 2007 @ 15.33 uur

  69. Er zijn hier duidelijk een paar kinderen aan het ‘pesten’, tja sommigen worden nooit volwassen en blijven hun hele leven lang puberen!

    Reactie door Elsemie — donderdag 15 februari 2007 @ 16.23 uur

  70. Wat een flutonderzoek.
    Het criterium geluk is hier onvoldoende geoperationaliseerd (gericht op het ‘hebben’ van materialisme en ‘goede sociale omgangsvormen’ in het gezin). Ik wil wel eens de mate van criteriumvaliditeit zien en de interne consistentie binnen de geoperationaliseerde ‘begrippen’.

    Reactie door robbierobson — donderdag 15 februari 2007 @ 18.40 uur

  71. Geld maakt niet gelukkig? Het is in ieder geval wel handig om te hebben. Maar wanneer is genoeg genoeg??? in ieder geval moet iedereen een huis boven zijn hoofd hebben, eten en eerste levensbehoefte als bv een TV en een koelkast. De kinderen moeten op een activiteit kunnen en elk jaar een weekje vakantie is mooi.Maar moet iedereen een mobiele telefoon???? Het blijft dus altijd een persoonlijke behoefte. Ik ken mensen met niets, die heel gelukkig zijn. Fieten in de duinen is fantastisch en kost niets. Een ander moet perse op wintersport voor plezier. Kijk dus vooral naar jezelf.

    Reactie door robert rb — donderdag 15 februari 2007 @ 19.18 uur

  72. Applaus voor al die ouders, alleenstaande moeders, alleenstaande vaders en natuurlijk ook opa`s en oma`s die ondanks een moeilijke finaciele situatie hun kinderen gelukkig kunnen laten zijn door lief en begripvol te zijn.

    Reactie door cynthia — donderdag 15 februari 2007 @ 19.45 uur

  73. @71 robbierobson,

    Ze relativeren al veel van hun eigen stellingen in dat onderzoek, er staat b.v ook in dat kinderen van éénouder gezinnen volgens de critici een slechtere start zouden hebben dan kinderen met twee ouders maar dat in Noorwegen verweg de meeste ouders hun kind(eren) alleen opvoeden en dat die kinderen ook gelukkig zijn.

    Het onderzoek is gedaan onder kinderen van 11 t/m 15 jaar en vaak gaan ze ook uit van de informatie die de staat hen heeft gegeven.

    Reactie door Lisette — donderdag 15 februari 2007 @ 20.28 uur

  74. Iemand zei ooit eens hier op deze weblog …… Geld maakt niet gelukkig, dus laat mij dan maar een beetje minder gelukkig zijn.

    Reactie door Pool — donderdag 15 februari 2007 @ 21.10 uur

  75. @74 Pool,

    Weet ik …. one is only poor only if you choose to be. Maar ik zou graag eens een keer zonder na te denken (kan ik dit missen) mijn kinderen omdat ze inmiddels hoogwater broeken dragen passende kleding geven, en dan niet weggevertjes maar vers uit de winkel.

    Ik ben rijk ik heb 2 geweldige kinderen. als je ziek bent en je moet verzorgt worden dan zal mn oudste voor je zorgen. De jongste haat onrecht (wil advocaat worden) en hij gaat ook geen discussie uit de weg. Hij is jong en moet nog veel leren ik hoop hen allebei te kunnen helpen….

    Reactie door Lisette — vrijdag 16 februari 2007 @ 0.39 uur

  76. vriend van me heeft een boel geld, met het geld heeft ie een Jacuzzi gekocht…
    als je daar niet gelukkig van wordt weet ik het niet meer. geld is een hulpmiddel om je gelukkig te, dat is een feit.

    Reactie door Koen — vrijdag 16 februari 2007 @ 9.00 uur

  77. te maken***

    Reactie door Koen — vrijdag 16 februari 2007 @ 9.00 uur

  78. Ha! En in Amsterdam mogen kindertjes op de homoboot meevaren. Wat een bevoorrecht land toch. En wat een verdwaasd land tegelijk. Bij COC zijn ze een beetje aan het doorslaan geloof ik.

    Reactie door HARSAN — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.16 uur

  79. @ 73 Lisette

    Bedankt voor de extra informatie. Bij het lezen van een interview van Paul Vangeert op de BBC-site zakte mijn broek al af:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6360517.stm
    Ik hoop dat je je kinderen binnenkort al het nodige aan ‘materiele zaken’ kan geven en alle geestelijke rijkdom die jij zelf bezit aan ze kan doorgeven.

    Reactie door robbierobson — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.20 uur

  80. @78 robbierobson,

    Ik vind dat intervieuw wel errug optimistisch. Maar goed als ze aan mij vragen hoe het is/gaat dan zeg ik ook altijd goed ;)
    Die cartoon bij ‘Gelukkig’ vind ik trouwens geniaal ! :D

    Reactie door Lisette — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.37 uur

  81. KOen er is een verschil tussen geluk en prettige ervaringen. Gelukkig zijn is een positieve mentale instelling en daarmee een keuze! en de mogelijkheid om de mooie kanten van alles te zien en je bewust te zijn van hoeveel je eigenlijk al hebt en hoe weinig je nodig hebt. Het zit `m niet in dingen maar in ervaringen en dan ook no het liefste ervaringen waar je zelf veel voor moet doen zodat je trots bent als het resultaat er mag zijn. Helaas is onze maatschappij materiaal/geld gericht geworden en het aantal mensen met depressie/burn out en andere stress gerelateerde ziekten toegenomen. Geld is bedoelt als middel en niet als doel. En ik zou bijvoorbeeld liever niet al teveel spul willen hebben en mijn geld als ik rijk zou zijn verstandig en ten bate van mens/dier en natuur inzetten. EEn mens heeft verbazing wekkend weinig nodig maar de hebzucht en de daarbij verzonnen excuses maakt mensen blind hiervoor. Ik werk er hard voor en dus heb ik overal recht op, ik ben onmisbaar, er zijn veel te veel misbruikmakers van het sociale stelsel en het graaien kan doorgaan….

    Reactie door cynthia — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.43 uur

  82. Harsan,

    De twee veelverdieners daargelaten…..

    Vaak moeten beide ouders werken om rond te komen, om zo hun kinderen eten te kunnen geven en de vaste lasten te betalen.
    Om niet afhankelijk te zijn van een uitkering, doordat één ouder niet voldoende verdient om rond te kunnen komen.
    Ook zijn het vaak de kinderen zelf die een bijbaantje hebben en op hun eigen kosten een spelcomp etc. betalen.

    Alles is niet goud ook al blinkt het.

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 16 februari 2007 @ 13.08 uur

  83. @ 82 Chris in actie

    Goed vertaald Chris, nu is het niet slecht dat kinderen een bijbaantje hebben, maar dat veel gezinnen echt samen de kost moeten verdienen is niets nieuws, kijk maar eens hoeveel mensen met een baan bij de voedselbank komen of in de schuldsanering terechtkomen, en dat is vaak niet voort gevloeid uit een te ruime levensstijl, nee dit zijn ook slachtoffers van de jarenlange bezuinigingsdrang en de hoog oplopende energie- en zorgkosten van de laatste kabinetten.

    Reactie door Pool — vrijdag 16 februari 2007 @ 13.43 uur

  84. @ 75 Lisette

    Ik heb ook 2 kinderen, gelukkig wonen ze nog thuis, de oudste studeerd al enige tijd maar de jongste 16 jaar wil ook advocaat worden, alvanf z’n 5e jaar, hij kan ook niet tegen onrecht, maar de doorslag op die leeftijd was dat hij later ook een zwembad achter het huis wil.
    Het zit zo, een goede vriend van ons is advocaat en heeft achter z’n huis een zwembad en als we bij hem op bezoek gingen waren de kids altijd in het zwembad aan het spelen.
    Nu heeft dat zwembad plaats gemaakt voor een echte koers die hij wil varen en dat is nog steeds dat hij advocaat wil worden.

    Laten we hopen dat het met je man gaat lukken, want dan kan je de kinderbijslag eens echt besteden aan je kinderen, en niet dat je daarmee de betalindsachterstanden moet wegwerken wat in honderduizenden andere gezinnen ook gebeurd.

    Ken je zien wat er is veranderd, weet je hoe ze in Den Haag de kinderbijslag zien ??? …. vroeger was het echt voor het kind bestemd, je kocht dan kleren e.d. tegenwoordig is het ook voor de kinderen bestemd, alleen het verschil met vroeger is dat je er nu hun mondjes mee moet vullen.

    Reactie door Pool — vrijdag 16 februari 2007 @ 13.59 uur

  85. Dit land wordt echt op een trieste manier geregeerd, en het word er de komende 4 jaar niet beter op. Ik ben blij dat de SP een meerderheid in de 2de kamer bezit, dan is er nog enigzins een tegengeluid. Ik ben niet opgegroeid met de traditionele christelijke gedachte, maar geloof op mijn eigen manier. En het zogenaamde Christelijke beleid van Balkenende en Rouwvoet zal in mijn optiek, nog meer ellende met zich meebrengen. De armoede is zo ongeloofelijk groot in dit land, en dat begint met de geestelijke armoede van onze regeringsleiders. Die investeren namelijk niet onderwijs en de juiste begleiding naar werk. Ik ben zelf na een depressie al ruim een jaar werkeloos, en heb altijd al pech gehad met instanties. Ik heb in het verleden veel verkeerde keuzes gemaakt, en daar moet ik nu elke dag voor boeten? En ik zal niet de enige zijn. Ik heb geen hoge opleiding gevolgd, en door verschillende omstandigheden de foute keuzes gemaakt. Daarom kwakkel ik telkens van baan naar baan, van groenteboer tot host bij een bank. Maar omdat ik ruim een jaar heb gemist vanwege mijn depressie, staan werkgevers nou niet bepaald te springen om me aan te nemen. Het werd mij geadviseerd om me eigen in te schrijven bij het CWI, dus dat heb ik ook gedaan. Ik liep dus naar de balie toe, en het eerste wat ze vroegen was:”Kom je voor een uitkering?” waarop ik antwoorde “Nee”. Ik vond dat al een belachelijke vraag, afijn ik legde mijn verhaal uit, en vroeg dus om wat informatie over opleidingen etc,etc. Aangezien ik denk dat een opleiding mijn positie versterkt in de arbeidsmarkt. Ik legde uit dat ik alleen maar in het bezit ben van een VBO diploma, en dat ik graag een opleiding werken+leren wou volgen. Ik vertelde haar mijn leeftijd, (25) en ze reageerde meteen met: “Maar alle opleidingstrajecten, werken en leren zijn tot en met 18 jaar”. Waarop ik dacht “Waarom?”. Toen kreeg ik het advies om me in te schrijven bij ons aller geliefde uitzendbureaus, die helemaal onmenselijk met hun clienten omgaan. Toen kreeg ik plotseling het verwijt “Je moet je depressie niet als excuus gebruiken” en daarna werd het zwart voor mijn ogen. Ik hoopte erop dat ze mij verder konden helpen, maar meer als een beetje advies en verplichtingen geven ze je niet. “Dus mensen van mijn leeftijd, vallen buiten de boot?” zei ik, maar het enige dat ik te horen kreeg was:”Mijn zoon is jouw leeftijd, en heeft net zijn HBO afgerond”. Ik zei gefeliciteerd! Maar wat heeft dat contrast met mijn situatie te maken? Bevestig jij dat ik een mislukkeling ben, uit een achterstandswijk? Ik legde haar uit dat ik geen leningen kan afsluiten om opleidingen te volgen, en dat niet iedereen financieel in staat is om terug te keren naar het onderwijs. En ik legde uit dat ik inderdaad al 25 ben, en financiele verplichtingen heb. Ik liep daar woedend weg, en bevestigde met een paar lelijke woorden het stereotype beeld wat zij van mij had. Ik besloot de dag daarop meteen te bellen naar opleidingsinstanties die mij misschien verder konden helpen. Maar ik moet van onderen beginnen met jongeren van 18 jaar (Wat ik echt vreselijk triest vind), en het ergste is dat ik er geen geld voor heb. Dus het punt wat ik hier mee wil maken is het volgende, hoe verdrijf je armoede als je mensen direct een uitkering aanbied zonder de “correcte begleiding”? Waarom wordt dat geld niet besteed aan levensonderhoud en een omscholing? Nee je krijgt alleen maar verplichtingen op je bord, die ook nog eens je privacy schenden. Je krijgt een begleiding waarvan je bij jezelf denkt “Dat weet ik zelf ook wel”. Maak het onderwijs goedkoper, en het hoger onderwijs toegangkelijker voor mensen met een lage opleiding. Verplicht bedrijven om Werk+leertrajecten te starten, waardoor scholen en bedrijven intensief met elkaar samenwerken. Zo roei je niet alleen de armoedde uit, maar daarmee creeer je ook kansen voor jong en oud! De meeste mensen waaronder ik, kunnen bijv niet die premie van het ziekenfonds betalen. Dat soort schulden stapelen zich op, en de kansen voor mensen worden kleiner en kleiner. Af en toe denk ik bij mezelf “Wat doe ik hier op aarde?”.

    Reactie door Nick — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.10 uur

  86. Nick,
    Heel herkenbaar loop ook al jaren tegen dit fenomeen aan. Vooral omdat een werkgever de opleiding niet wil bekostigingen en boven de 27 je ook je geen HBO opleiding vergoed krijgt.
    Op MBO nivo zijn er ook veel banen waar je blijft steken, qau inkomsten op minimumloon.
    Daar kun je met een gezin nu niet meer van rondkomen.

    Loopt de studiefinanciering niet tot 27 jaar? of geld dat niet in jou situatie?
    Mijn zoon van 19 ontvangt niets omdat hij één dag naar school gaat, moet zelf zijn studie betalen van zijn inkomsten uit werk.
    Kan financieel niet rondkomen, om op zichzelf te gaan wonen. Omdat het jeugdloon netto niet voldoende is voor de vaste lasten.
    En ook hij moet de vanaf zijn 18e het volle tarief betalen aan ziektekosten.

    De jongeren hebben het niet zo gemakkelijk meer…. om een toekomst op te bouwen.
    Keuzes die je maakt zijn nooit verkeerd, ze leren je iets.

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.06 uur

  87. HE,lees hier nare reacties over Gloria,mee ophouden,want ik hou toevallig van haar.

    Reactie door paul — vrijdag 16 februari 2007 @ 16.50 uur

  88. @87

    Lieve paul… dank je.

    Reactie door Gloria — vrijdag 16 februari 2007 @ 20.55 uur

  89. @84 Pool,

    Alles wijst erop dat Gijs in dit bedrijf een vaste baan krijgt! Iedereen is hier veel optimistischer. Ik zit hier mijn verstand te verkijken aan de ommezwaai in omgang met elkaar en hoe een baan zoveel kan veranderen.

    Voorlopig zal de kinderbijslag hier nog gebruikt worden om het minsaldo de goede kant uit te krijgen.We redden het wel puur op wilskracht.

    De jongste (14) wilde eerst architect worden zo rond z’n 10de jaar veranderde hij van ‘baan’. Zwembad :D kinders :D hahaha geweldig.

    Ik denk trouwens dat ze in Den Haag de kinderbijslag gewoon als een extraatje zien. 15 jaar geleden was het dat ook (hier).Maar nu is het veranderd in iets om een beetje sneller uit de shit te komen.

    Geld is makkelijk, geluk zit in jezelf.

    Reactie door Lisette — vrijdag 16 februari 2007 @ 23.26 uur

  90. @ 89 Lisette

    We blijven duimen voor Gijs en ik hoop echt dat er een betere tijd voor jullie zal aanbreken, al was het alleen maar voor dat kleine stukje financiele rust, natuurlijk hoop ik dat voor iedereen die in zo’n klote positie zit.
    Ik ken wel het gezegde van 7 vette en 7 magere jaren, maar voor jullie was het dan, 7 vette jaren en 15 magere jaren

    Reactie door Pool — zaterdag 17 februari 2007 @ 1.05 uur

  91. Als ze nu maar genoeg duidelijk kunnen maken hoe gelukkig de Nederlander is, dan heeft er toch niemand armoede!!

    Reactie door e.krul — zaterdag 17 februari 2007 @ 13.02 uur

  92. Geld maakt niet gelukkig zegt men, maar dat is een godspe.

    Geen geld maakt ongelukkig, te weinig geld maakt het leven zeer ingewikkeld, weinig geld maakt een mens zorgelijk en vindingrijk, wat meer geld is aangenaam, veel geld maakt egoistisch, te veel geld maakt decadent en gierig!

    Reactie door e.krul — zaterdag 17 februari 2007 @ 13.22 uur

  93. Ik heb een hele boel geld en toch ben ik ongelukkig. Hoe kom dat, ik ben de minister van de schatkist geworden maar ik was liever minister president geworden op één na de hoogste(de koningin) van het land. President Bos daar ga ik voor.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 17 februari 2007 @ 16.46 uur

  94. Henk, heb je die post boven je al gezien?

    Reactie door Koen — zondag 18 februari 2007 @ 17.20 uur

  95. voor 52, hoezo minkukelige bijdragen? Kijk je wel eens naar “ik mis je” op tv? Die mensen raken hun kind kwijt maar dat geeft niet want het is bij God…rot effe op. Daarom val ik Gloria aan want zij laat ook blijken dat door God alles goedkomt…tuurlijk. Het komt pas goed als er een overheersend idee ontstaat dat iedereen het recht op hetzelfde heeft en dat kan niet als geld je gelukkig maakt. geld is enkel belangrijk voor het dagelijks consumeren, niet voor je persoon. Als geld je een idee geeft over je persoon ben je net zo gestoord als Gloria die haar hele menszijn ophangt aan een fabeltje

    Reactie door Johan Kivits — woensdag 21 februari 2007 @ 23.58 uur

  96. voor 52, hoezo minkukelige bijdragen? Kijk je wel eens naar “ik mis je” op tv? Die mensen raken hun kind kwijt maar dat geeft niet want het is bij God…rot effe op. Daarom val ik Gloria aan want zij laat ook blijken dat door God alles goedkomt…tuurlijk. Het komt pas goed als er een overheersend idee ontstaat dat iedereen het recht op hetzelfde heeft en dat kan niet als geld je gelukkig maakt. geld is enkel belangrijk voor het dagelijks consumeren, niet voor je persoon. Als geld je een idee geeft over je persoon ben je net zo gestoord als Gloria die haar hele menszijn ophangt aan een fabeltje

    Reactie door Johan Kivits — woensdag 21 februari 2007 @ 23.58 uur

  97. nr 87. als je houdt van iemand van wie je alleen iets leest ben je nog zieliger als sommige reacties hier…

    Reactie door Johan Kivits — woensdag 21 februari 2007 @ 23.59 uur

  98. @ 97
    Zielig ben ik ook, beschadigd wellicht,
    Ik vind het heel erg wat mensen elkaar aandoen.
    Houden van is mijn enige troost, van mijn vader en mijn moeder!

    Reactie door Elsemie — donderdag 22 februari 2007 @ 0.30 uur

  99. Johan Kievits, je mag een eigen mening hebben maar breng dat dan ook zo. Het is toch niet je bedoeling om Gloria naar beneden te halen hoop ik? Laat ieder mens in zijn waarde en om te beginnen jezelf..want dit is echt respectloos in mijn ogen

    Reactie door cynthia — donderdag 22 februari 2007 @ 12.35 uur

  100. TIP: LAAT JE NIET BESTEMPELEN! ZEG NOOIT DST JE EEN DEPRESSIE HEBT WANT DAAR WORD JE OP GEPAKT! Dit land wordt bestuurd door pakken en maskers die wegkijken van problemen ( terwijl dit normaal is in een leven..niks verloopt altijd alleen maar goed)Dit zegt dus alles over de cultuur waarin wij leven, de efteling is er niks bij :) Bij wijze van spreken dan want de Efteling vind ik leuk!

    Nick, is het in jouw geval niet verstandig om bedrijven aan te schrijven? Er zijn genoeg bedrijven in de techniek sector die zitten te springen om mensen. Wat voor richting heb je gedaan in het VBO? Anders kun je ook nadenken over de avond mavo zodat je daarna een mbo opleiding kunt doen.
    Geef in ieder geval nooit op!!! en ga bij bedrijven langs. Doe moeite dus!.Je kunt het geluk hebben dat je aangenomen wordt!!!! Hiervoor is het wel vereist dat je gemotiveerd overkomt..toneelspel is niet erg! Kijk maar eens om je heen en zie hoeveel gespeeld wordt! Gatver de gatver maar het werkt wel! Zorg er ook voor dat je er netjes uitziet en fris ruikt! De eerste secnden tellen namelijk…

    Misschien dat je jouw familie geld kunt lenen? Of anders een lening afsluiten want je moet toch uit deze situatie weg! Maak het concreet met stappenplan zodat iedereen weet dat het menens is en je ze terug betaald. Je zou bijvoorbeeld ook een jaar schoonmaakwerk kunnen doen en heel zuinig aan kunnen doen. (Dit betaalt bijvoorbeeld goed als je 3 ploegendienst kunt doen)

    Daar is niks aan , daar weet ik alles van maar het werkt wel. Heb je een rijbewijs? Pak dan alles aan wat je aan kunt pakken zodat je naast je werkzaamheden naar school kunt want dat is erg belangrijk..dat is onze maatschappij nou eenmaal. Geruststelling: er zijn vakmensen nodig!
    Als laatste zou ik willen zeggen: haal jezelf niet naar beneden want iedereen is goed zoals hij/zij is!!!! Ik ken het verschijnsel depressie goed en ik ken ook de valkuilen en dit is er een van. Mocht je jouw verhaal kwijt willen en/of advies willen mag je me mailen als je dit wilt. Groetjes ne het ga je goed

    Reactie door cynthia — donderdag 22 februari 2007 @ 12.51 uur

  101. Zorg ook voor een overzichtelijke cv, hiervan zijn veel voorbeelden te vinden op internet en er is ook veel info over, of heb je de cursus van het cwi gehad?.doe er je voordeel mee zou ik zeggen en denk er niet teveel over na. Het draait allemaal om geld Nick…

    Reactie door cynthia — donderdag 22 februari 2007 @ 12.54 uur

  102. BESTE Cymthia, ik geef niet af op de persoon gloria maar wel op haar manier van doen. Respectloos is het pas als je menselijke problemen verdoezelt via een groter geheel, lees geloof. Zij brengt niets nieuws aan de discussies. Altijd alles over God….realiteit vraagt om andere oplossingen….geen gelul maar werkelijkheid zien…als Gloria het over God mag hebben mag ik toch ook zeggen dat dat niet toedraagt tot oplossingen? Wees eerlijk, ga in op de echte discussie en laat je oor niet hangen naar een geloof van 100-den jaren oud, er is niets mis mee maar dan is er op de manier waarop Gloria reageert ook niets mis met de Islam

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 22 februari 2007 @ 23.21 uur

  103. @102 Johan Kivits

    Vergeet niet dit aliasje ook op andere items te gebruiken. Anders valt het teveel op dat je blijkbaar alleen hier jezelf deze alias geeft. Gewoon een tip!

    Wat zit je toch te giften over mij. Zo de pest aan mij? Hoe kan dat nou toch komen???

    Enfin alias, ga jij eens op de inhoud in! Vertel jij mij nou eens precies hoe de wereld eruit zou zien volgens jouw idee.
    Laten we eerlijk zijn: als christen maak ik mij druk om allerlei wantoestanden.
    Jij, als mogelijke atheist ook? Nou, vechten we dan allebei niet voor hetzelfde doel? Jij zonder God, ik met God. So what? Het gaat ons dus allebei om een betere wereld HIER EN NU.

    Is dat ook jouw doel? Of blijf je mij liever als goedgeaarde atheist vervolgen op dit weblog? Zit de haat zo diep? Kijk, dat leer je dan van God: VREDE te sluiten.
    Ga je daar mee akkoord?
    Ik wacht je antwoord af, alias.

    Reactie door Gloria — vrijdag 23 februari 2007 @ 1.18 uur

  104. Johan kievits, je gaat compleet voorbij aan het feit dat jij niet te vertellen hebt wat een ander zou moeten laten en doen. Tolerantie is voor mij normaal bijvoorbeeld. Dat wil zeggen dat ook al ben je het niet eens met de ander je diegene wel met rust laat en respectvol behandelt. Je kunt toch ook haar stukken niet meer lezen? Of heb jij het idee dat jij de enige echte wijsheid in pacht hebt?nee toch? Heb jij wel oplossingen bijgedragen dan? Volgens mij heb ik nooit in de bijdragen van Gloria gelezen dat zij tegen de islam is. Vertel je ook even aan Geert Wilders dat het hem ontbreekt aan tolerantie? Dank!

    Reactie door cynthia — vrijdag 23 februari 2007 @ 23.14 uur

  105. @104 cynthia

    Integendeel lieverd. Ik heb jarenlang lessen gegeven in het AZC en leefde met de moslims al hun feesten mee. Ze kwamen bij mij thuis en nog steeds schrijven wij elkaar.

    Ik ben eerder allergisch voor christenclubs. En de christenleiders van de wereld met hun hypocriete beleid!
    Daar laat ik mij hier niet in onbetuigd.
    Lees mijn @34 alhier!

    Vandaar dat deze persoon helemaal door de mand valt. Hij heeft nog geen zinnig woord toegevoegd. Het is puur een aanval op mijn persoon en ik vermoed zo’n beetje wie…
    Je kunt er steeds opnieuw op rekenen. Nadat het een tijdje stil is geweest… komt het addertje weer boven.

    Dag cynthia. We gaan lustig door hier!

    Reactie door Gloria — zaterdag 24 februari 2007 @ 2.13 uur

  106. Gloria.

    Ik weet niet of hier nog komt, maar ik had vandaag een praatje op de markt met een CDA verkiezingsstandje en dit was het onderwerp:
    http://members.home.nl/h.hiensch/Kerk-1.jpg

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 24 februari 2007 @ 21.21 uur

  107. @106 d’olle Henk

    Tja Henk, dat praatje is wel aan jou over te laten.
    Christenen zouden zich toch het meest thuis moeten voelen bij de SP? Ik kan dit tot op de dag van vandaag maar niet begrijpen!
    Het zou kunnen zijn dat veel christenen niet weten waarom ze christen zijn en als ze nou maar naar de kerk gaan en op een partij met de C stemmen dan zal het wel goed zijn.
    Het blijven kinderen die zich willen laten wiegen en niet loskomen van de ‘borst’.

    Dag Henk, bedankt voor de link!

    Reactie door Gloria — zondag 25 februari 2007 @ 0.41 uur